logo

3DS-MAX dasturi yordamida obekt yaratish va ishlov berish.

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

1726.2998046875 KB
1Mavzu:   3DS-MAX dasturi yordamida obekt yaratish va
ishlov berish.
                                                        
                                              Reja:
1. 3DS-MAX   dastur haqida  ma’lumotlar.
2.  Interfeys elementlari.
3.  3D MAX dasturida ob`ektlarni yaratish.
4.  Xulosa.
5. Foydalanilgan adabiyotlar.
  2                             3DS-MAX   dastur haqida  ma’lumotlar.
          O xirgi   yillarda   an`anaviy   2D   grafik   dasturlar   bilan   uch   o`lchovli   3D
modellashtirish,   animasiya       va   namoyish   dasturlari   ko`p   tarqaldi.   Shu   davrda
ishlab   chiqilgan   dasturlardan   Discreet   kompaniyasining   3D   Studio   MAX   yoki
Alias   Wavefront   kompaniyasining   JAVA   dasturlari   o`z   mohiyatlari   bo`yicha
gibrid   grafik   paketlardir.   Chunki   ular   bir   tomondan       2D   va   3D   vektorli
ob`ektlar   bilan   ishlash   imkoniyatini   bersa,   ikkinchi   tomondan   ish   natijasidan
pikselli   (rastrli)   tasvir   -   alohida   kadr   sifatida   yoki   videotasmada   olinadi.   3D
modellashtirishning   xususiyatlari   va   ularda   animasiya   harakatlarni   qo`shish
imkoniyati   ularga   bo`lgan   qiziqishni   keskin   oshirib yuboradi.   Ularni:
 namoyish   effektlarini   kino   va   videoindustriyada;
 televizion   tijoratda   (reklamada);
 interaktiv   o`yinlarda;
 sano`t   va   arxitektura   dizaynida   (bezashda);
 ilmiy,   tibbiy   va   sud   namoyishlarida;
 o`rgatuvchi   dasturlar   va   kompyuterda   ishlatish   mumkin.
Shuni   ta`kidlash   lozimki   uch   o`lchovli   grafika   dasturlari   kompyuter   qurilmalari,
uning dasturiy ta`minoti hamda u bilan ishlovchi dizayner bilimlariga   juda   yuqori
talablar   qo`yadi.
3D Studio Max versiyasi 3.0 programmasi (keyinchalik oddiygina Max 3.0 deb 
ataldi) Auto disk kompaniyasini xususiy mulki hisobladi va uning bo`limlarda ishlab
chiqilgan – Piscneet firmasi tomonidan, Max 3.0 dasturi uchkarrali kopyuterning 
grafigi, va uni 3D grafigi deyishadi (3Dinensional- uchkarrali ) oilaga tegishlidir va 
alohida rasmlarni sintez qilish uchun mo`ljallangan, saxnani real hayotdan yoki 
o`ylab chiqilgan dunyolarni sifat bilan rasmli detal bilan imitirlaydi, bundan tashqari 
rasmlarni, ob ektlarni harakatlarni va uni animatsiya deb atashadi va shu kadrlarni ‟
ketma - ketligini taminlaydi.  Alohida rasm va animatsiya yaratishda Max 3.0 dasturi 
bilan ta`minlovchi bir necha imkoniyatlar bor. Ular: Xohlangan uchkarrrali 
ob ektlarni goemetrik shaklda modellashishi – oddiysidan, sferagacha, to`g`ri 	
‟
burchakli tabiatda ro`y beradigan ob ektlar shaklini, hayvonlarning tanasi, daraxtlar 	
‟
yoki chayqalayotgan suvning balandligini ifodalash mumkin. Fizik xossalarni obekti,
ko`pkarrali oynali akslantirish va yorug`lik nurlarini sinishi, atmosferik hodisalar, 
tuman yoki tutun, tabiat hodisalari, qor, o`t yoki tutun kabilarni akslantiradi. 
Uchkarrali saxnani yoritish imitatsiyasi xohlangan sharoit uchun, chuqur kosmosdan 
to yorug` quyoshli kungacha, modellanuvchi ob ektlarini vizual real rasmli oynada 	
‟
va soyasi bilan, shu fonga tashlovchi hisoblanadi.  3Interfeys elementlari.
Asosiy   menyu.
Asosiy   menyuda   Windows   operatsion   sistemasining   buyruq   guruhlari   va   ularning
tanlov   yo nalishlari‟   standartlari   ishlatiladi.   Pastroqda   har   bir   menyu   bo limining	‟
qisqacha   tashxisi   berilgan,   buyruq   menyusining   ishlatilishi   kerakli   darajada ishlatiladi.
File menyusi.
File   (fayl)   buyruq   menyusi   ochishga   ruxsat   beradi,   saqlash   importirlash   uch
karrali   sahna   faylini   eksportirlash,   rasmlar   faylini   va   har   bir   formatdagi
animatsiyalarini ko rish. Bundan tashqari, Max 3.0 konfegurirlay va tuzatishga	
‟   ruxsat
beradi.
Menyuning   pastki   qismida   ochilayotgan   oxirgi   fayllarni   ism   ro yxatini	
‟   sig dira	‟
oladi,   ularning   soni   Recent   Files   in   File   Menu   schetchigida   beriladi.   (Menyu   ism
faylda   soni)   xissasini   qo shadi   Files   (Fayllar)   Preference   Settings	
‟   dialog   oynasi
(parametrlar   nastroykasi)   Customizes   Preferences   (nastroyka>   parametrlar)
komandasi   orqali   chiqariladi   va   u 9   ga teng.
Edit   menyusi.
Edit   menyusi   operatsiyani   qaytarish   va   qoldirish   komandalariga   ruxsat   beradi,
ajratish,   nusxa   ko chirish,   o chirish   va   ob ektlar   xossasini   tuzatish,   sahna   holatini	
‟ ‟ ‟
tiklash va   registratsiyalash   mumkin.
- Undo   (Bekor   qilish)-oxirgi   bajarilgan   ish   yoki   operatsiyani   harakatini   bekor
qiladi,   uning   tasviri   menyuda ko rinadi.	
‟
Undo   (Bekor   qilish)   uskunalar   paneliga   yoki   Ctrl+Z   klavishlar   kombinatsiyasini
bosish orqali amalga oshirish mumkin. Bu buyruq faqat oxirida   qolgan 20 ta amalni
xotirada   saqlab   qolishi   mumkin,   lekin   ro yxat   hajmi   Undo	
‟   Cevets   (bekor   qilish
darajasi)   hisoblagich   yordamida   oshishi   mumkin.
Preference   Settings   (parametrlar   tuzatishi)   dialog   oynasi,   menyu   komandasi
orqali   chaqiriladi   Customize   Preferences   <tuzatish>   parametrlar;
-Redo   (takrorlash)   –Undo   (bekor   qilish)   komandasini   oxirgi   harakatini   bekor
qiladi,   ya ni	
‟   oxirgi   bekor   qilingan komandani   takrorlaydi.
Deleted   (o chirish)-belgilangan	
‟   ob ektni	‟   o chiradi	‟   yoki   sahnani   belgilangan
ob ektlar	
‟   yig indisi.	‟   O chirish	‟   uchun   yana   Del   knopkasini   ham   bosish   mumkin.
Tools   menyusi.
Tools   (servis)   menyusi har   xil boshlang ich	
‟   ob ektlarni	‟   ishlatishga   ruxsat   beradi,
suzuvchi   komandali   politralarni   chaqiruvchini   ta minlaydi
‟   va   Material   Editor
(materiallar redaktori) va Material/Map Browser (materiallarni ko rish kart	
‟   tekstur). 4Group   menyusi.
Group   (gurux)   menyusi   ismli,   guruhli   ob ektlarni   buzishga   va   redaktorlashga,‟
yaratishga ruxsat   beradi.
Views   menyusi.
Views   (proektsiyalar)   menyusi   Max   3.0   ob ektlarning   barcha   aspektlar   bilan	
‟
tasvirlashga   boshqarishiga   ruxsat   beradi,   ko rsatishni	
‟   hisobga   olib,   yordamchi
koordinatali   setkalarni   tenglashtirishi   va   aktivirlash   qoldirishni   ta minlaydi	
‟   va
boshqaruv   komandasini   sahnada   ko rsatilishini   ta minlaydi   proyeksiyalar   oynasida	
‟ ‟
amalgam   oshiradi.
Rendering   menyusi.
Rendering   (Vizuallash)   menyusi   sahna   viziallashuv   komandalariga   ruxsat   beradi,
animatsiya   eskizlarini   ko rish	
‟   va   yaratish   dialogi   oyna   Video   Post   (videomontaj)
chaqirishiga ruxsat   beradi   va   parametrlarni   tuzatadi. 53D MAX dasturida ob`ektlarni yaratish .
Sistema   blokni   modellashtirish
Avval   oddiy   quti   tayyorlab   uni   tahrirlanayotgan   maydonlarga   o raymiz.‟  
Biz   blokning   oldingi   qismini   qolgan   qismlaridan   ajratib   olamiz.   Old   qism
boshlanadigan   joydan qovurg ani	
‟   qirqib olamiz (cut). 
                                                     
Bu   qirquvni   faskasini   (Chamfer)   tayyorlaymiz.
Biz   blokning   oldingi   qovurg alarini
‟   yumshatamiz.   Oldingi   qovurg alarni	‟   ajratib,
faska   qilamiz,   so ng   applyni   bosamiz	
‟   va   yana   faska   qilamiz,   lekin   bu   safar
kichikroq belgi   bilan.
                                            
Oldingi   maydonni   tanlab,   insertni   bosamiz.
Xom   ashyo   masshtablarini   ishlatib   maydonlar   o lchamini	
‟   bizga   yoqmaguncha
yutquzamiz   (sizish   kerakki, bu   polygon   o rin	
‟   bo lishi	‟   mumkin)
Buni   “cut”   yoki   “connect”   dan   foydalanib,   4   ga   bo lamiz.   Agar   u   sizga	
‟   yanada
qulay bo lsa. Bizning keyingi ishimiz barcha rebolarni ajratish, ular CD-	
‟   rom   joyi
uchun. 6 
Biz   ishlatadigan   (detach)   qismini   ajratib   olamiz,   bizning   CD-romning   yasash   uchun  
(siz xoxlagan   uch joydan   birini ishlatishingiz   mumkin).
Yana   yangidan   insertni   ishlatamiz   va   masshtabli   ashyoni   qandaydir   shunga
o xshagan rasmga keltiramiz‟
CD-romni   o sha	
‟   qismiga   mos   keladi,   CD   ni   o zi	‟   joylashadi.   Chegarali   burchak
tanlab   olamiz,   ularni   ichkariga   ekstrudirlaymiz   va   burchak   rebrol   faskasini
yasaymiz.
Shu   texnikadan   foydalanib,   knopka   yaratamiz,   Svetdiod,   teshik   va   CD   rom 7regulyator.   Silindirni   100   tomoni   bilan   yasaymiz. Xar   bir   ikkinchi   reboni   ajratamiz.
8   tomonli   silindrdan   foydalanib   teshik   hosil   qilamiz.
Tayyor   bo lgan‟   burchakka   silindrni   joylashtiramiz   va   CD-romning   asosiy   tanasini 
tanlav olamiz.   create/compound objects/Boolean/pick object B ga o tib va	
‟    silindr 
tanlaymiz, u teshikni hosil qiladi. Unga biz boshqa silindrdan foydalanib   ichki  
tomonini   yasaymiz.
Buni   yasagandankeyin   faqatgina   smooth   modifikat    orini   qo shing	
‟
Huddi   shu   texnikadan   foydalanib   floppi   qiling
So ng	
‟   yoqish   va   qayta   yuklash   tugmasini   yarating.   Kichik   svetdiodlari   bilan   va
maydonlarni   o chiring.	
‟   Ularning   o rniga	‟   setka yaralgan   bo ladi.	‟
O chirilgan   maydonlar   o rnida   to g ri   to rtburchakni   va   aylanalar   ko pligini	
‟ ‟ ‟ ‟ ‟ ‟
yarating,   ular   setkani   teshigi   bo lib	
‟   hizmat   qiladi.   (attach)   barcha   aylanalarni
to g ri	
‟ ‟   to rtburchakka	‟   yopishtirib chiqing.
Uni   ekstrudiy   shunday   qilingki,   u   3D   ob ekti   bo la   olsin.   Barchasini   ajratib	
‟ ‟
oling   va yaxshiroq   ko rinishi	
‟   uchun   rangini   kul   rangga   o zgartirib	‟   qo ying.	‟ 8Blokning   yon   tomonini   detallaymiz.   So ng‟   bolt   yasaymiz.   Boltni   rezbasini
tayyorlamasa   ham   bo laveradi.	
‟   Chunki   u   baribir   ko rinmaydi.   Bolt	‟   qilib
bo lganimizdan	
‟   so ng,	‟   uni   qo yishimz	‟   kerak   bo ladigan	‟   joyga   joylashtirami   z.
Blokning   boshqa   tomoniga   ba zi	
‟   bir   detallarni   qo shib	‟   qo ying. So ng	‟ ‟ blokning
orqa tomoniga o tamiz.	
‟ Orqa tomonini ekstrudilay   boshlaymiz.
Yana rezbalarni ekstrudirlaymiz, asosiy ventilyatorni joylashtirishga joy qilish   uchun
va   videokarta uchun   joy   qilish,   ovozli   karta uchun   va   h.z.
Orqa   tomonini   barcha   kichik   qismlarini   juda   oson   yaratsa   bo ladi.	
‟
Ikkinchi   ventilyator   uchun   teshik   hosil   qilmoqchimiz.   Teshik   qilmoqchi   bo lgan	
‟
maydonlarni   tanlaymiz   va   bir   necha   bor   Tessellate   tugmasini   bosamiz. 9So ng‟   teshik   bo lishi	‟   kerak   bo lgan	‟   maydonlarni   ajratamiz   va   ularni   o chiramiz.	‟
Undan   so ng,   barcha   o chirilgan   maydonlarni   chegaralarini   ajratamiz	
‟ ‟   va   shiftni
bosib ularniortga qaytarib   toshing.   Natijani   solishtiramiz.
Blokning   ventelyatsiyasi   uchun   qo shimcha	
‟   teshiklar   hosil   qilish   uchun   huddi   shuni
qaytaramiz.
So ng	
‟   videokarta   va   ovoz   kartasi   joyi   bilan   ishlaymiz.
Ventilyetor   uchun   vaqt   yetib   keldi.   Tekkislik   yaratishdan   boshlaymiz   va   unga
rasmdagidek   forma   beramiz   .So ng   uni   nekstrudirlaymiz   va   chegarali   rebralarni	
‟
faskasini   yasaymiz.So ng	
‟   silindr   qo shamiz	‟   va   lopastlarni   bir   necha   bor   nusxa   qilib
chiqamiz.   Qolgan   barchasini   rasmdagidek   qilamiz.  
So ng	
‟   ventilyatorni   ko rsatilgandek	‟   qilib   joylashtiramiz   va   metal   aylanani
yaratamiz u   ventilyatorni   himoya qiladi.
Boltlarni   rasmdagidek   qilib   joylashtiramiz. 10Kichik   “qaychilarni”   blokni   yaratish   uchun   silindr yaratishdan   boshlaymiz. Kerakli  
joyga   qaychilarni   joylashtiramizva   biz   ishni   tugatdik.
Natija: 11Xulosa
Ushbu referatni tayyorlash mobaynida men 3D MAX dasturi haqida ko’pgina
ma’lumotlarga   ega   bo’ldim.   Shu   bilam   bir   qatorda   3D   MAX   dasturining
imkoniyatlari,   uni   ishga   tushirish   interfeysi   va   unda   dastlabki   ishlash   bilim
kunikmasiga ega bo’ldim. 3D MAX   dasturida yaratildgan uch o’lchovli obektlarni
vizual ko’rinishda tasvirlab, muhandislik ishlarida qullaniladgan obektlarni yaratib
ko’rdim.   Men   3D   MAX   dasturining   imkoniyatlaridan   to’laligicha   foydalanishim
uchun,   bundan   keyin   ko’proq   o’rganishni   o’z   oldimga   maqsad   qilib   quydim. 12Foydalanilgan adabiyotlar:
1. «Разработка   САПР»   под   ред.   А.В.   Петрова   (Т.   1-8).-М.:   Высшая
школа.   1990.
2. Корячко   В.П.,   Курейчик   В.М.,   Норенков   И.П.   Теоретические
основы   САПР.   Учебник   для вузов.   –М.:   Знергоатомиздат,   1987.-400   с.
3. Т улаев   Б.Р.   Лойихалаш   жараёнларни   автоматлаштириш   асослари.
Ўқув   қулланма.-Т.: ТошДТУ.   2005. -139 б.

1Mavzu: 3DS-MAX dasturi yordamida obekt yaratish va ishlov berish. Reja: 1. 3DS-MAX dastur haqida ma’lumotlar. 2. Interfeys elementlari. 3. 3D MAX dasturida ob`ektlarni yaratish. 4. Xulosa. 5. Foydalanilgan adabiyotlar.

2 3DS-MAX dastur haqida ma’lumotlar. O xirgi yillarda an`anaviy 2D grafik dasturlar bilan uch o`lchovli 3D modellashtirish, animasiya va namoyish dasturlari ko`p tarqaldi. Shu davrda ishlab chiqilgan dasturlardan Discreet kompaniyasining 3D Studio MAX yoki Alias Wavefront kompaniyasining JAVA dasturlari o`z mohiyatlari bo`yicha gibrid grafik paketlardir. Chunki ular bir tomondan 2D va 3D vektorli ob`ektlar bilan ishlash imkoniyatini bersa, ikkinchi tomondan ish natijasidan pikselli (rastrli) tasvir - alohida kadr sifatida yoki videotasmada olinadi. 3D modellashtirishning xususiyatlari va ularda animasiya harakatlarni qo`shish imkoniyati ularga bo`lgan qiziqishni keskin oshirib yuboradi. Ularni:  namoyish effektlarini kino va videoindustriyada;  televizion tijoratda (reklamada);  interaktiv o`yinlarda;  sano`t va arxitektura dizaynida (bezashda);  ilmiy, tibbiy va sud namoyishlarida;  o`rgatuvchi dasturlar va kompyuterda ishlatish mumkin. Shuni ta`kidlash lozimki uch o`lchovli grafika dasturlari kompyuter qurilmalari, uning dasturiy ta`minoti hamda u bilan ishlovchi dizayner bilimlariga juda yuqori talablar qo`yadi. 3D Studio Max versiyasi 3.0 programmasi (keyinchalik oddiygina Max 3.0 deb ataldi) Auto disk kompaniyasini xususiy mulki hisobladi va uning bo`limlarda ishlab chiqilgan – Piscneet firmasi tomonidan, Max 3.0 dasturi uchkarrali kopyuterning grafigi, va uni 3D grafigi deyishadi (3Dinensional- uchkarrali ) oilaga tegishlidir va alohida rasmlarni sintez qilish uchun mo`ljallangan, saxnani real hayotdan yoki o`ylab chiqilgan dunyolarni sifat bilan rasmli detal bilan imitirlaydi, bundan tashqari rasmlarni, ob ektlarni harakatlarni va uni animatsiya deb atashadi va shu kadrlarni ‟ ketma - ketligini taminlaydi. Alohida rasm va animatsiya yaratishda Max 3.0 dasturi bilan ta`minlovchi bir necha imkoniyatlar bor. Ular: Xohlangan uchkarrrali ob ektlarni goemetrik shaklda modellashishi – oddiysidan, sferagacha, to`g`ri ‟ burchakli tabiatda ro`y beradigan ob ektlar shaklini, hayvonlarning tanasi, daraxtlar ‟ yoki chayqalayotgan suvning balandligini ifodalash mumkin. Fizik xossalarni obekti, ko`pkarrali oynali akslantirish va yorug`lik nurlarini sinishi, atmosferik hodisalar, tuman yoki tutun, tabiat hodisalari, qor, o`t yoki tutun kabilarni akslantiradi. Uchkarrali saxnani yoritish imitatsiyasi xohlangan sharoit uchun, chuqur kosmosdan to yorug` quyoshli kungacha, modellanuvchi ob ektlarini vizual real rasmli oynada ‟ va soyasi bilan, shu fonga tashlovchi hisoblanadi.

3Interfeys elementlari. Asosiy menyu. Asosiy menyuda Windows operatsion sistemasining buyruq guruhlari va ularning tanlov yo nalishlari‟ standartlari ishlatiladi. Pastroqda har bir menyu bo limining ‟ qisqacha tashxisi berilgan, buyruq menyusining ishlatilishi kerakli darajada ishlatiladi. File menyusi. File (fayl) buyruq menyusi ochishga ruxsat beradi, saqlash importirlash uch karrali sahna faylini eksportirlash, rasmlar faylini va har bir formatdagi animatsiyalarini ko rish. Bundan tashqari, Max 3.0 konfegurirlay va tuzatishga ‟ ruxsat beradi. Menyuning pastki qismida ochilayotgan oxirgi fayllarni ism ro yxatini ‟ sig dira ‟ oladi, ularning soni Recent Files in File Menu schetchigida beriladi. (Menyu ism faylda soni) xissasini qo shadi Files (Fayllar) Preference Settings ‟ dialog oynasi (parametrlar nastroykasi) Customizes Preferences (nastroyka> parametrlar) komandasi orqali chiqariladi va u 9 ga teng. Edit menyusi. Edit menyusi operatsiyani qaytarish va qoldirish komandalariga ruxsat beradi, ajratish, nusxa ko chirish, o chirish va ob ektlar xossasini tuzatish, sahna holatini ‟ ‟ ‟ tiklash va registratsiyalash mumkin. - Undo (Bekor qilish)-oxirgi bajarilgan ish yoki operatsiyani harakatini bekor qiladi, uning tasviri menyuda ko rinadi. ‟ Undo (Bekor qilish) uskunalar paneliga yoki Ctrl+Z klavishlar kombinatsiyasini bosish orqali amalga oshirish mumkin. Bu buyruq faqat oxirida qolgan 20 ta amalni xotirada saqlab qolishi mumkin, lekin ro yxat hajmi Undo ‟ Cevets (bekor qilish darajasi) hisoblagich yordamida oshishi mumkin. Preference Settings (parametrlar tuzatishi) dialog oynasi, menyu komandasi orqali chaqiriladi Customize Preferences <tuzatish> parametrlar; -Redo (takrorlash) –Undo (bekor qilish) komandasini oxirgi harakatini bekor qiladi, ya ni ‟ oxirgi bekor qilingan komandani takrorlaydi. Deleted (o chirish)-belgilangan ‟ ob ektni ‟ o chiradi ‟ yoki sahnani belgilangan ob ektlar ‟ yig indisi. ‟ O chirish ‟ uchun yana Del knopkasini ham bosish mumkin. Tools menyusi. Tools (servis) menyusi har xil boshlang ich ‟ ob ektlarni ‟ ishlatishga ruxsat beradi, suzuvchi komandali politralarni chaqiruvchini ta minlaydi ‟ va Material Editor (materiallar redaktori) va Material/Map Browser (materiallarni ko rish kart ‟ tekstur).

4Group menyusi. Group (gurux) menyusi ismli, guruhli ob ektlarni buzishga va redaktorlashga,‟ yaratishga ruxsat beradi. Views menyusi. Views (proektsiyalar) menyusi Max 3.0 ob ektlarning barcha aspektlar bilan ‟ tasvirlashga boshqarishiga ruxsat beradi, ko rsatishni ‟ hisobga olib, yordamchi koordinatali setkalarni tenglashtirishi va aktivirlash qoldirishni ta minlaydi ‟ va boshqaruv komandasini sahnada ko rsatilishini ta minlaydi proyeksiyalar oynasida ‟ ‟ amalgam oshiradi. Rendering menyusi. Rendering (Vizuallash) menyusi sahna viziallashuv komandalariga ruxsat beradi, animatsiya eskizlarini ko rish ‟ va yaratish dialogi oyna Video Post (videomontaj) chaqirishiga ruxsat beradi va parametrlarni tuzatadi.

53D MAX dasturida ob`ektlarni yaratish . Sistema blokni modellashtirish Avval oddiy quti tayyorlab uni tahrirlanayotgan maydonlarga o raymiz.‟ Biz blokning oldingi qismini qolgan qismlaridan ajratib olamiz. Old qism boshlanadigan joydan qovurg ani ‟ qirqib olamiz (cut). Bu qirquvni faskasini (Chamfer) tayyorlaymiz. Biz blokning oldingi qovurg alarini ‟ yumshatamiz. Oldingi qovurg alarni ‟ ajratib, faska qilamiz, so ng applyni bosamiz ‟ va yana faska qilamiz, lekin bu safar kichikroq belgi bilan. Oldingi maydonni tanlab, insertni bosamiz. Xom ashyo masshtablarini ishlatib maydonlar o lchamini ‟ bizga yoqmaguncha yutquzamiz (sizish kerakki, bu polygon o rin ‟ bo lishi ‟ mumkin) Buni “cut” yoki “connect” dan foydalanib, 4 ga bo lamiz. Agar u sizga ‟ yanada qulay bo lsa. Bizning keyingi ishimiz barcha rebolarni ajratish, ular CD- ‟ rom joyi uchun.