ADABIYOT DARSLARIDA SHAVKAT RAHMON SHE’RIYATINING O‘QITILISHI
ADABIYOT D ARSLARIDA SHAVKAT RAHMON SHE’RIYATINING O‘QITILISHI Mundarija Kirish ………………………………………………………………………………4 I BOB. ADABIYOT DARSLARIDA LIRIK ASARLARNI O‘RGATISH …...7 1.1. Adabiyot darsliklarida lirik janrga oid nazariy ma’lumotlarning berilishi……………………………………………………………………………..7 1.2. Lirik asarlarni tahlil qilishning o‘ziga xos xususiyatlari………………..18 II BOB. O ‘QUVCHI-YOSHLARNING MA’NAVIY KAMOLOTIDA SHAVKAT RAHMON SHE’RIYATINING TUTGAN O‘RNI ………………34 2.1. Shavkat Rahmonning poetik mahorati………………………………….34 2.2. Adabiyot darslarida shoir she’riyatini o‘rgatish usullari………………..46 XULOSA …………………………………………………………………………54 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI ………………………….56
KIRISH Mavzuning dolzarbligi. Mаmlаkаtimizdа ta’lim sohasida аmаlgа oshirilаyotgаn islohotlаr boshqа fanlar qаtori zаmonаviy o‘zbek аdаbiyotini terаnroq аnglаsh vа tаdqiq etish imkonini hаm yаrаtmoqdа. Umumta’lim maktablarida o‘zbek mumtoz vа zаmonаviy аdаbiyotini xаlqаro miqyosdа o‘rgаnish bugungi kunimizning eng dolzarb vazifalaridan biri bo‘lib qolmoqda. Zero, “Adabiyot – xalqning yuragi, elning ma’naviyat ko‘zgusi. Bugungi murakkab zamonda odamlar qalbiga yo‘l topish, ularni ezgu maqsadlarga ilhomlantirishda adabiyotning ta’sirchan kuchidan foydalanish kerak” 1 . Bugungi kunda yoshlarni ma’naviyatli, barkamol qilib tarbiyalashda badiiy adabiyotning o‘rni beqiyosdir. Xususan, iste’dodli shoir Shavkat Rahmon ijodi ham bu borada salmoqli o‘rin egallaydi. Uning she’rlari qaysi tilda bo‘lmasin, doimo sevib, ardoqlanib o‘qiladi. Ayniqsa, shoir tomonidan yaratilgan she’rlar o‘quvchi-yoshlarning ma’naviy kamolotida muhim rol o‘ynaydi. Shu boisdan adabiyot darslarida adibning poetik mahoratini o‘rganish va shu orqali o‘quvchilarning poetik tasavvurini rivojlantirish asosiy vazifalarimizdan biri bo‘lib qolmoqda. Mavzuning o‘rganilganlik darajasi: O‘zbek adabiyotshunosligida ijodkorlarning badiiy mahorati, xususan, badiiy obraz yaratish uslubini tadqiq qilishga doir tadqiqotlar soni ko‘pchilikni tashkil qiladi. Bu o‘rinda O.Sharafiddinov, S.Mamajonov, N.Karimov, B.Nazarov, U.Normatov, A.Rasulov 2 singari adabiyotshunos olimlar tomonidan yaratilgan maqolalar, ocherklarni alohida ta’kidlab o‘tish lozim. Shuningdek, hozirgi zamon she’riyati hamda she riy janrlar xilma-xilligiʼ haqida Izzat Sulton, N.Shukurov, R.Orzibekov, U.To‘ychiyev, T.Boboyev, А .Hojiahmedov, D.Quronov, E.Xudoyberdiyev, H.Umurov, I.Haqqulov, 1 ЎзбекистонРеспубликасиПрезидентиШавкатМирзи ё евнинг Алишер Навоий номидаги Ўзбекистон Миллий боғида барпо этилган Адиблар хиёбонининг очилишида сўзлаган нутқи . / Халқ сўзи, 2020, 21 май. №106 ( 7608 ) . 2 Qo‘shjonov M. Onaga ta’zim//Qishloq haqiqati.1982.-20 mart. Mamajonov S. Ona-tabiat ixtirosi// Sovet O‘zbekistoni. 1982.-16-may. Sharafiddinov O. Ona// O‘zbekiston adabiyoti va san’ati. 1985. 5-mart.Normatov U. Taqdirlar romani// O‘zbekiston adabiyoti va san’ati. 1985.27-noyabr. Rasulov A. Ardoqli adib. –T.,2001. -128 b. 2
U.Hamdam va boshqa adabiyotshunos olimlarning tadqiqotlari orqali nazariy ma lumotlarga ega bo‘lish mumkinʼ 3 . O‘zbek she’riyatining yetakchi vakillaridan biri Shavkat Rahmon she’riyati, uning so‘zga bo‘lgan munosabati, shoir she’rlarining boshqa ijodkorlar she’rlaridan ajratib turuvchi jihatlari R.Mullaxo‘jayeva tomonidan tadqiq qilingan 4 . Shoirning badiiy obraz va san’atlarni qo‘llashdagi mahorati, o‘xshatish va metaforalari ham tadqiqotchilar tomonidan o‘rganilgan 5 . Malakaviy bitiruv ishimizning metodologik asosi va metodlari. Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyevning ilm-fan, ta’lim-tarbiya haqidagi qarashlari, soha mutaxassislarining mavzuga doir fundamental asarlari ishimizning metodologik asosini belgilaydi. Shuningdek, taqqoslash, tavsiflash kabi metod va usullardan foydalaniladi. Bitiruv malakaviy ishining maqsadi adabiyot darsliklarida lirik janrning nazariy talqini, lirik asarlarni o‘rganishning samarali metod va usullari, Shavkat Rahmonning poetik mahorati, shoir she’rlarining o‘quvchi-yoshlar kamolotida tutgan o‘rni haqida ma’lumot berishdan iborat. Bitiruv-malakaviy ishning vazifalari: Adabiyot darsliklaridagi lirik janrlarga oid nazariy ma’lumotlarning ahamiyatini yoritish; Shavkat Rahmonning poetik mahoratini o‘rganish ; 3 Sulton I . Adabiyot nazariyasi. – Toshkent: O‘qituvchi, 2005 ; Шарафиддинов О. Ижодни англаш бахти. – Тошкент: Шарқ, 2004; Шукуров Н. Услублар ва жанрлар – Тошкент, 1973; Шукуров Н. Сўз сеҳри, шеър меҳри. – Самарқанд: Зарафшон, 1992; Норматов У. Ижод сеҳри. – Тошкент: Шарқ, 2007; Orzibekov R. O‘zbek lirik she’riyati janrlari. –Toshkent: O‘zFA “Fan” nashriyoti. 2006; Норматов У. Янги ўзбек адабиёти. – Тошкент: ЎзМУ нашриёти, 2007; Тўйчиев У. Лирик тур белгилари // Адабий тур ва жанрлар. III жилдлик. 2- жилд. –Тошкент: Фан, 1992; Бобоев Т. Адабиётшунослик асослари. -Тошкент: Ўзбекистон, 2002; Ҳожиаҳмедов А. Мумтоз бадиият луғати. Тошкент: Янги аср авлоди, 2008; Қуронов Д. Адабиётшуносликка кириш. – Тошкент: Фан, 2007; Умуров Ҳ. Адабиёт назарияси. – Тошкент: Шарқ нашриёт-матбаа акциядорлик компанияси бош таҳририяти, 2002; Умуров Ҳ. Таҳлил чизгилари. – Тошкент: “Муҳаррир” нашриёти, 2013; Ҳаққул И. Тақдир ва тафаккур. Эсселар ва адабий-танқидий мақолалар. – Тошкент: Шарқ, 2007; Ҳаққул И. Эътиқод ва ижод. – Тошкент: Фан, 2007; Улуғбек Ҳамдам. Янгиланиш эҳтиёжи. – Тошкент: Фан, 2007. 4 Муллахўжаева Р.80-йиллар ўзбек шеъриятида поэтик тафаккурнинг янгиланиши ва Шавкат Раҳмон ижоди.Фил.фан.бўйича фал.д-ри (PhD) диссерацияси автореферати. – Т.:2020. – 26 б. 5 Ю нусова Д. Ш авкат Ра ҳмон шеъриятида метафорани ҳосил қилувчи лексик-граммати л воситалар тадқиқи . Фил.фан.бўйича фал.д-ри(PhD) диссерацияси . – Навоий , 2021. – 142 бю 3
ijodkor she’rlarining o‘quvchi-yoshlar kamolotidagi ahamiyatini asoslash; Shavkat Rahmonning Vatan, tabiat mavzusidagi she’rlarini samarali metod va usullar yordamida o‘rganish; Tadqiqotning obyekti sifatida umumta’lim maktablarining 5-11-sinf adabiyot darsliklari olingan. Bitiruv malakaviy ishining ilmiy yangiligi quyidagilardan iborat: Adabiyot darsliklarida lirik janrlarga oid nazariy ma’lumotlarning ahamiyati dalillangan; Adabiyot darslarida lirik asarlarni o‘rgatishning samarali usullari aniqlangan; Shavkat Rahmonning poetik mahorati uning tabiat va Vatan mavzusida yozilgan she’rlari orqali yoritilgan; adabiyot darslarida shoir she’riyati “ Bir parcha ”, “ 3*3 ” kabi usullar hamda “ begona band ” metodi yordamida o‘rganish asos langan. Bitiruv malakaviy ishining tuzilishi. Bitiruv malakaviy ishi kirish, ikki bob, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. Mazkur mavzu yuzasidan jami 3 ta ilmiy maqola, jumladan, 1 tasi xorijiy jurnallarda hamda 1 tasi respublika konferensiyasida nashr etilgan. 4
I BOB. ADABIYOT DARSLARIDA LIRIK ASARLARNI O‘RGATISH 1.1. Adabiyot darsliklarida lirik janrga oid nazariy ma’lumotlarning berilishi O‘ziga xos yaratuvchi sifatida tevarak-atrofdagi narsa-hodisalarni o‘zgartirib, ularni o‘z maqsad-manfaatiga muvofiqlashtirishga harakat qilgani bois “koinot gultoji” deb ta’rif-tavsif etiladigan inson adabiyotning bosh mavzusidir. Uning sir- sinoatiga to‘la hayoti va o‘zi uchun ham, boshqalar uchun jumboq bo‘lgan ichki olami – qalb dunyosini aks ettirish uchun so‘z san’atida uchta tur mavjud. Bu uch tur ham inson aql-tafakkurining o‘ziga xos yaratuvchanligi mahsulidir. Ular inson dunyosini so‘zda suratlantirish, namoyon etish borasida uzoq izlanishlar oqibatida erishilgan natijadir. Inson tafakkurining bu kashfiyoti mustahkam zaminga asoslangani uchun ham Aristotel (er.avv. 384-322-yillar) “Poetika” asarida so‘z san’ati asarlarini uch tur – epos, lirika, dramaga bo‘lib sharhlaydi. D.Quronov, Z.Mamajonov, M.Sheraliyevaning “Adabiyotshunoslik lug‘ati”da: “Adabiy tur – adabiy asarlarning nutqiy tashkillanishi, tasvir predmeti, obyekt va subyekt munosabati kabi jihatlari bilan umumiylik kasb etuvchi yirik guruhi. An’anaviy ravishda badiiy asarlar uchta katta guruhga – epik, lirik va dramatik turlarga ajratib kelinadi 6 . Adabiy-badiiy asarlarni ma’lum tur va janrlarga ajratish hamma davrlarda juda muhim hisoblangan. Bunday turlarga ajratish antik davrlardan boshlab faylasuflar tomonidan amalga oshirila boshlangan. Ana shunday faylasuflardan antik yunon faylasufi Aflotun ham o‘zining “Davlat” asarida ma’lum fikrlarini bildirib o‘tadi. Unga ko‘ra, har bir shoir o‘z tilidan bayon qilgan asari – lirika, o‘zgalarning gaplarini muloqot jarayonida tasvirlasa – drama, agarda bu har ikki holat aralash-qorishiq tarzda qo‘llansa – epos bo‘lishini aytib o‘tadi. “San’atni tabiatga “taqlid qilish” deb bilgan Arastu esa tabiatga uch xil yo‘sinda: 1) o‘zidan tashqaridagi narsa to‘g‘risida hikoya qilayotgandek (epos); 2) taqlidchi o‘z holicha qolgan, qiyofasini o‘zgartirmagan holda (lirika); 6 Ulug‘ov A. Adabiyotshunoslik nazariyasi. Darslik. – Toshkent., 2018. 120-b. 5