logo

Arifmetik ifodalarni keltiriah usullari.Algoritmlarni loyihalash va tahlil qilish

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

172.1591796875 KB
Mavzu: “Arifmetik ifodalarni keltiriah usullari.Algoritmlarni loyihalash va tahlil
qilish ”
                                      Kirish.
Umumiy o`rta ta’lim maktablarida matematika faniga O`quvchilarni qiziqtirish
va   ularga   bilim   berish,   ta’lim-tarbiya   jarayonida   innovatsion   Yondashuvlar   qo`llash
kompetentsiyalarini rivojlantirish. 
G’oyaning vazifasi: Asosiy matematika qonuniyatlarini bilish bugun deyarli 
Hamma uchun kerak. Ko‘p kasblar bevosita matematika bilan bog‘liq: moliya, 
Kompyuter   texnologiyalari,   injeneriya   va   boshqalar.   Shuning   uchun   ham,   garchi   bu
Oson bo‘lmasada, farzandlarimizga «fanlarning shohi»ni o‘rgatish juda muhim.
EHM larning paydo bo‘lishi ( XX asrning 2-yarmi) bilan ALGORITM
Tushunchasi PROGRAMMALASHTIRISH tushunchasi bilan bog‘landi.
Ko‘plab algoritmik tillar paydo bo‘ldi: Fortran, Paskal, Beysik….
XII   asrda Yevropada  al   – Xorezmi.  Matematik  traktatining  lotincha  tarjimasi   chiqdi.
O‘sha   paytlar   Algoritm   deganda   o‘nlik   sanoq   sistemasida   arifmetik   amallarning
bajarilash   qoidalari   nazarda   tutilgan.   Hozirgi   davrda   algoritm   barcha   soxalarda
qo‘llanib kelinmoqda I  Bob. Arifmetik amallarni keltirish usullari
Arifmetika   ( lotincha : arithmos   — son)   — sonlar va sonli to plamlarda berilganʻ
amallar   (qo shish,   ayirish,   ko paytirish   va   bo lish)ni   o rganuvchi   fan.   Sonlar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yordamida   beriladigan   misol   va   masalalar   o ziga   xos   sodda   usullarda   yechiladi   va	
ʻ
kelgusida   mat.ni   chuqur   o rganishga   zamin   bo ladi.   Arifmetika   deganda   son	
ʻ ʻ
tushunchasining   paydo   bo lishi   va   rivojlanishi,   hisoblash   usullari   va   hisoblash
ʻ
qurollari   takomillashuvi   va   turli   tarzdagi   sonlar   bilan   amallar   bajarish   tushuniladi.
Sonlar   bilan   mantiqiy   mulohazalar   yuritishga   urg u   berilganda   nazariy   arifmetika	
ʻ
tushunchasi ishlatiladi. Butun sonlarning xususiyatlari sonlar nazariyasida o rganiladi.	
ʻ
Arifmetika   tushunchasi   har   xil   buyumlar,   narsalar   ustida   amallar   bajarish   zaruriyati
tug ilganda   ham   ishlatiladi.   Arifmetika   algebra   bilan   uzviy   bog liq.   Arifmetika	
ʻ ʻ
qadimda   odamlar   barmoklari   yor-damida   sanash   va   hisoblashni   boshlagan   paytlarda
paydo   bo lgan.   Keyinchalik   hisoblash   va   sodda   o lchov   ishlarini   amalga   oshirish	
ʻ ʻ
natijasida arifmetima tez rivojlandi. Ayniqsa, pul paydo bo lgandan so ng pul hisobi,	
ʻ ʻ
ishlab   chiqarish   vositalarining   ko payishi,   boshqa   fanlarga   tatbiq   qilinishi   tufayli	
ʻ
algebra   fan   sifatida   shakllandi.   Algebraning   rivojlanish   jarayonining   eng   muhim
bosqichlari   Hindiston   madaniyati   taraqqiyoti   bilan   bog liq.   O rta   dengiz   atrofidagi	
ʻ ʻ
davlatlarning   juda   ko p   qismida,   G arbiy   Osiyodan   tortib   to   Hindistongacha,	
ʻ ʻ
arifmetika va umuman matematikaning rivojlanishiga katta ta sir ko rsatgan o rta asr	
ʼ ʻ ʻ
sharqi olimlari  o z tarjimalari  va asarlarida yunon matematiklari  merosini  saqlabgina	
ʻ
qolmay,   hindlarning   yutuqlarini   targ ib   etish   bilan   cheklanmay,   ularni   yana   ham	
ʻ
boyitdilar. Muhammad al-Xorazmiy arifmetikaga doir asar yzdi. Bu asarda arifmetika
izchil   bayon   qilingani   uchun   u   madrasalarda   matematika   bo yicha   asosiy   qo llanma	
ʻ ʻ
bo lib kelgan. Arifmetik amallarni bajarishda hind hisob tizimi (unli sanoq tizi-mi)ga	
ʻ
asoslangan   yangi   usullar   X   asrda   Yevropaga   tarqala   boshlaydi.   Yevropaliklarga
arifmetik amallarni ishlatish usullari, malakasi hindlardan utgan bo lsa ham bu jarayon	
ʻ
al-Xorazmiyning   lotin   tiliga   tarjima   qilingan   Arifmerika   qo llanmasi   yordamida
ʻ
amalga oshirilgan. 
Bu asarning usha davrdagi tarjimasi hozirgacha saqlanib qolgan.
Raqamlar fani hisoblangan arifmetika bilan bizning matematika bilan tanishuvimiz 
boshlanadi. 1703 yilda L.F.Magnitskiy tomonidan yozilgan birinchi rus arifmetika 
darsliklaridan biri quyidagi so'zlar bilan boshlangan: "Arifmetika yoki hisoblagich - bu
halol, havas qilib bo'lmaydigan va hamma uchun tushunarli bo'lgan, eng foydali va 
eng maqtovga sazovor bo'lgan eng qadimgi va eng mashhur san'atdir. eng yangi, turli 
davrlarda yashagan eng yaxshi arifmetiklar ixtiro qilgan va tushuntirgan. Arifmetika 
bilan biz, M.V.Lomonosov aytganidek, “o‘rganish darvozalari”ga kiramiz va dunyoni 
bilish bo‘yicha uzoq va mashaqqatli, ammo maftunkor sayohatimizni 
boshlaymiz."Arifmetika" so'zi yunoncha arifmosdan olingan bo'lib, "son" degan 
ma'noni anglatadi. Bu fan raqamlar ustidagi operatsiyalarni o'rganadi,   turli 
qoidalar   ular bilan ishlash, sonlarni qo'shish, ayirish, ko'paytirish va bo'lish bilan 
bog'liq muammolarni hal qilishni o'rgatadi. Arifmetika ko'pincha matematikaning 
birinchi qadami sifatida tasavvur qilinadi, buning asosida uning murakkabroq 
bo'limlari - algebra, matematik tahlil va boshqalarni o'rganish mumkin. Hatto  arifmetikaning asosiy ob'ekti bo'lgan butun sonlar ham hisobga olinadi.   umumiy 
xususiyatlar   va naqshlar, yuqori arifmetika yoki raqamlar nazariyasiga. 
Arifmetikaning bunday ko'rinishi, albatta, asoslarga ega - bu haqiqatan ham "hisoblash
alifbosi" bo'lib qoladi, ammo alifbo "eng foydali" va "qulay" hisoblanadi. Arifmetika  
va   geometriya   insonning   qadimgi   hamrohlaridir .  Bu   fanlar   predmetlarni   sanash , 
o ‘ lchash   zarurati   tug ‘ ilganda   paydo   bo ‘ lgan   yer ,  o ' ljani   taqsimlang ,  vaqtni   kuzatib  
boring . Arifmetika   mamlakatlarda   paydo   bo ' lgan   qadimgi        sharq    :  Bobil ,  Xitoy , 
Hindiston ,  Misr .  Masalan, Misr papirusi Rinda (uning egasi G. Rinda nomi bilan 
atalgan) 20-asrga tegishli. Miloddan avvalgi. Boshqa ma'lumotlar bilan bir qatorda, u 
kasrni hisoblagichga ega bo'lgan kasrlar yig'indisiga kengaytirishni o'z ichiga 
oladi,   birga teng , misol uchun:
2/73 = 1/60 + 1/219 + 1/292 + 1/365.
Qadimgi Sharq mamlakatlarida to plangan matematik bilimlar xazinalari olimlar ʻ
tomonidan ishlab chiqilgan va davom ettirilgan.   Qadimgi Gretsiya . Arifmetika bilan 
shug'ullangan ko'plab olimlarning nomlari   qadimgi dunyo , tarix biz uchun saqlanib 
qolgan - Anaksagor va Zenon, Evklid (qarang: Evklid va uning "Boshlanishlari"), 
Arximed, Eratosfen va Diofant. Pifagor nomi (miloddan avvalgi VI asr) bu erda 
yorqin yulduz sifatida porlaydi. Pifagorchilar (Pifagorning shogirdlari va izdoshlari) 
raqamlarga sig'inib, ular dunyoning barcha uyg'unligini o'zida mujassam etganligiga 
ishonishgan.   Alohida raqamlar   va juft raqamlarga maxsus xususiyatlar berildi. 7 va 36 
raqamlari juda hurmatga sazovor edi, shu bilan birga mukammal raqamlar, do'stona 
raqamlar va boshqalarga e'tibor berildi. O ' rta   asrlarda   arifmetikaning   rivojlanishi   Sharq
bilan   ham   bog ' liq :  Hindiston ,  arab   dunyosi   mamlakatlari   va   Markaziy        Osiyo    .  Bizga  
hindlardan   biz   foydalanadigan   raqamlar ,  nol   va   pozitsion   sanoq   sistemasi   kelgan ; 
Samarqand   rasadxonasida   ishlagan   al - Koshiydan  ( XV   asr )  Ulug ' bek , -  o ' nli  
kasrlar . XIII   asrdan   boshlab   savdoning   rivojlanishi   va   sharq   madaniyatining   ta ' siri  
tufayli .  Evropada   arifmetikaga   qiziqish   ortib   bormoqda .  Italiyalik   olim   Leonardo  
Pizalik  ( Fibonachchi )  nomini   esga   olish   kerak ,  uning  “ Abakus   kitobi ”  asari  
evropaliklarni   Sharq   matematikasining   asosiy   yutuqlari   bilan   tanishtirdi   va   arifmetika  
va   algebra   bo ‘ yicha   ko ‘ plab   tadqiqotlarning   boshlanishi   edi . Matbaa   ixtirosi  (15- asr  
o ʻ rtalari )  bilan   birga   birinchi   bosma   matematik   kitoblar   paydo   bo ʻ ldi .  Arifmetika  
bo ' yicha   birinchi   bosma   kitob  1478  yilda   Italiyada   nashr   etilgan .  Nemis   matematigi   M .
Shtifelning  " To ' liq   arifmetika " (16- asr   boshlari )  allaqachon   manfiy   raqamlarni   va   hatto
logarifm   olish   g ' oyasini   o ' z   ichiga   oladi . Taxminan  16- asr   sof   arifmetik   savollarning  
rivojlanishi   algebraning   asosiy   oqimiga   oqib   tushdi  -  muhim   bosqich   sifatida   frantsuz  
olimi   F . Vyetaning   raqamlar   harflar   bilan   ko ' rsatilgan   asarlarining   paydo   bo ' lishini  
ta ' kidlash   mumkin .  O ' sha   vaqtdan   boshlab ,  asosiy   arifmetik   qoidalar   algebra   nuqtai  
nazaridan   to ' liq   tushuniladi . Arifmetikaning   asosiy   ob ' ekti   sondir .  Natural sonlar, ya'ni. 
1, 2, 3, 4, ... va hokazo raqamlar muayyan narsalarni sanashdan kelib chiqqan. 
Insoniyat ikki qirg'ovul, ikki qo'l, ikki kishi va boshqalarni bilishidan oldin ko'p ming 
yillar o'tdi. bir xil so'zni "ikki" deb atash mumkin. Arifmetikaning muhim vazifasi  hisoblangan predmetlar nomining o‘ziga xos ma’nosini yengib o‘tish, ularning shakli, 
o‘lchami, rangi va hokazolardan mavhum bo‘lishni o‘rganishdir.Fibonachchining 
oldiga allaqachon vazifa qo‘yilgan: “Yetti kampir Rimga ketyapti. Har birida 7 ta 
xachir, har bir xachirda 7 ta qop, har bir qopda 7 ta non, har bir nonda 7 ta pichoq, har 
bir pichoqda 7 ta g‘ilof bor. Necha dona? Muammoni hal qilish uchun siz keksa 
ayollarni, xachirlarni, sumkalar va nonlarni yig'ishingiz kerak bo'ladi.Son 
tushunchasining rivojlanishi - nol va manfiy sonlarning paydo bo'lishi, oddiy va o'nli 
kasrlar, sonlarni yozish usullari (sonlar, belgilar, sanoq tizimlari) - bularning barchasi 
boy va qiziqarli tarixga ega.Arifmetikada sonlar qo'shiladi, ayiriladi, ko'paytiriladi va 
bo'linadi. Bu amallarni istalgan sonlar ustida tez va aniq bajarish san ati azaldan ʼ
arifmetikaning eng muhim vazifasi hisoblanib kelgan. Endi biz ongimizda yoki 
qog'ozda faqat eng oddiy hisob-kitoblarni bajaramiz, tobora murakkabroq hisoblash 
ishlarini mikrokalkulyatorlarga ishonib topshiramiz, ular asta-sekin abaks, mashina 
qo'shish (qarang Hisoblash), slayd qoidasi kabi qurilmalarni almashtiramiz. Biroq, 
barcha kompyuterlarning ishlashi - oddiy va murakkab - eng oddiy operatsiya - natural
sonlarni qo'shishga asoslangan. Ma'lum bo'lishicha, eng murakkab hisob-kitoblarni 
qo'shishga qisqartirish mumkin, faqat bu operatsiyani millionlab marta bajarish kerak. 
Ammo bu erda biz matematikaning arifmetikadan kelib chiqadigan boshqa sohasiga - 
hisoblash matematikasiga kirib boramiz.Raqamlar ustidagi arifmetik amallar turli 
xossalarga ega. Bu xususiyatlarni so'z bilan ta'riflash mumkin, masalan: "Atamalar 
o'rnini o'zgartirishdan yig'indi o'zgarmaydi", harflar bilan yozilishi mumkin: a + b = b 
+ a, maxsus atamalar bilan ifodalanishi mumkin.Masalan, qo‘shishning bu xossasi 
kommutativ yoki almashtiruvchi qonun deyiladi. Biz arifmetika qonunlarini ko'pincha 
odatimizdan tashqari, o'zimiz ham sezmay qo'llaymiz. Ko'pincha maktab o'quvchilari: 
"Nima uchun bu ko'chirish va kombinatsiya qonunlarini o'rganish kerak, chunki 
raqamlarni qanday qo'shish va ko'paytirish juda aniq?" 19-asrda matematika muhim 
qadam tashladi - u nafaqat raqamlarni, balki vektorlarni, funktsiyalarni, siljishlarni, 
raqamlar jadvallarini, matritsalarni va boshqa ko'p narsalarni, hattoki shunchaki 
harflarni, belgilarni, ularning o'ziga xos ma'nosi haqida qayg'urmasdan muntazam 
ravishda qo'shish va ko'paytirishni boshladi. Va bu erda, eng muhimi, bu operatsiyalar 
qanday qonunlarga bo'ysunishi ekanligi ma'lum bo'ldi. Ixtiyoriy ob'ektlar ustida 
berilgan amallarni o'rganish (sonlar bo'yicha bo'lishi shart emas) allaqachon algebra 
sohasi hisoblanadi, garchi bu vazifa arifmetika va uning qonunlariga 
asoslanadi.Arifmetika masalalarni yechish uchun juda ko'p qoidalarni o'z ichiga oladi. 
Qadimgi kitoblarda siz “uch karra qoidasi”, “proporsional bo‘linish”, “og‘irliklar 
usuli”, “noto‘g‘ri qoida” va hokazo masalalarni topishingiz mumkin. Bu qoidalarning 
aksariyati hozir eskirgan, garchi muammolar ularning yordami bilan hal qilindi, 
eskirgan deb hisoblanmasligi kerak. Bir nechta quvurlar bilan to'ldirilgan hovuz 
haqidagi mashhur muammo kamida ikki ming yil bo'lib, maktab o'quvchilari uchun bu
hali ham oson emas. Ammo agar ilgari bu muammoni hal qilish uchun maxsus qoidani
bilish kerak bo'lsa, bugungi kunda u allaqachon mavjud   kichik maktab 
o'quvchilari   kerakli qiymatning x harfini kiritish orqali bunday muammoni hal qilishni o'rganing. Shunday qilib, arifmetik masalalar tenglamalarni yechish zaruratiga olib 
keldi va bu yana algebraning vazifasidir.
Arifmetika tomonidan kiritilgan muhim tushunchalar orasida nisbatlar va foizlarni 
ta'kidlash kerak. Arifmetikaning aksariyat tushunchalari va usullari raqamlar orasidagi
turli munosabatlarni solishtirishga asoslangan. Matematika tarixida arifmetika va 
geometriyani birlashtirish jarayoni ko'p asrlar davomida sodir bo'lgan.Arifmetikaning 
"geometrizatsiyasini" aniq kuzatish mumkin:   murakkab qoidalar   formulalar bilan 
ifodalangan qonuniyatlar esa ularni geometrik tasvirlashda muvaffaqiyat qozonsa, 
aniqroq bo‘ladi. Matematikaning o'zida va uning qo'llanilishida teskari jarayon - 
vizual, geometrik ma'lumotlarni raqamlar tiliga tarjima qilish muhim rol o'ynaydi 
(qarang Grafik hisoblar ). Ushbu tarjima fransuz faylasufi va matematigi R.Dekartning
tekislikdagi nuqtalarni koordinatalar bo yicha belgilash haqidagi g oyasiga asoslanadi.ʻ ʻ
Albatta, bu g'oya undan oldin ham, masalan, dengiz ishlarida, kemaning joylashishini 
aniqlash kerak bo'lganda, shuningdek, astronomiya va geodeziyada ishlatilgan. Ammo
matematikada koordinatalar tilidan izchil foydalanish aynan Dekart va uning 
shogirdlaridan kelib chiqadi. Va bizning davrimizda, murakkab jarayonlarni 
boshqarishda (masalan, parvoz   kosmik kema ) kompyuter tomonidan qayta 
ishlanadigan barcha ma'lumotlarning raqamlar ko'rinishida bo'lishini afzal ko'radi. 
Agar kerak bo'lsa, mashina odamga to'plangan raqamli ma'lumotlarni chizilgan tilga 
tarjima qilishga yordam beradi.Ko'ryapsizmi, arifmetika haqida gapirganda, biz doimo
uning chegarasidan tashqariga chiqamiz - algebra, geometriya va matematikaning 
boshqa sohalariga.Arifmetikaning chegaralarini qanday aniqlash mumkin?Bu so'z 
qanday ma'noda ishlatilgan?"Arifmetika" so'zini quyidagicha tushunish 
mumkin:asosiy e'tiborni qaratadigan mavzu   ratsional sonlar (butun sonlar va kasrlar), 
ulardagi amallar va bu harakatlar yordamida hal qilinadigan vazifalar;hisob-kitoblar 
haqida turli xil ma'lumotlarni to'plagan tarixiy matematika binosining bir 
qismi;"nazariy arifmetika" - zamonaviy matematikaning turli sonli tizimlarni (tabiiy, 
butun, ratsional, haqiqiy,   murakkab sonlar   va ularning umumlashtirilishi);"rasmiy 
arifmetika" - arifmetikaning aksiomatik nazariyasini tahlil qilish bilan 
shug'ullanadigan matematik mantiqning bir qismi (qarang. Matematik mantiq);"yuqori
arifmetika", yoki sonlar nazariyasi, matematikaning mustaqil rivojlanayotgan 
qismi.Nikolay Fedotov[guru]dan javob
Arifmetikani kim ixtiro qilgan?
Arifmetika raqamlar haqidagi fandir. Bu raqamlarning ma'nolari, ularning belgilari va 
ular bilan ishlash usullari bilan bog'liq.
Hech kim arifmetikani "ixtiro qilgan" emas. U inson ehtiyojlaridan kelib chiqqan. 
Dastlab, odamlar faqat miqdor tushunchasi bilan ishlaganlar, ammo ular hali ham 
hisoblashni bilishmagan. Misol uchun,   ibtidoiy   yetarlicha rezavorlar terib olganini 
aytish mumkin edi. Ovchi nayzalardan birini yo‘qotib qo‘yganini bir qarashda bilib 
oldi.
Ammo vaqt o'tdi va inson miqdorni, ya'ni raqamlarni aniqlashga muhtoj bo'ldi.  Cho'ponlar hayvonlarning sonini sanashlari kerak edi. Fermerlar mavsumiy ishlarning 
vaqtini hisoblashlari kerak edi. Shuning uchun, juda uzoq vaqt oldin, ikkala raqamlar 
va ularning nomlari qachon ixtiro qilinganligi ma'lum emas. Biz bu sonlarni butun 
yoki natural sonlar deb ataymiz.
Keyinchalik odamga bittadan kichik raqamlar va butun sonlar orasidagi raqamlar 
kerak edi. Kasrlar shunday tug'ilgan. Ko'p o'tmay, boshqa raqamlar ishlatila boshlandi.
Ulardan ba'zilari salbiy edi, masalan, minus ikki yoki minus etti.
Raqamlash arifmetikaning asosiga aylandi va keyin odam to'rtta asosiy ishlab 
chiqarishni o'rgandi   arifmetik amallar - qo'shish, ayirish, ko'paytirish va bo'lish.
ARIFMETIKA, musbat haqiqiy sonlar bilan hisoblash san'ati.
Arifmetikaning qisqacha tarixi. Qadim zamonlardan beri raqamlar bilan ishlash ikki 
xil sohaga bo'lingan: biri bevosita raqamlarning xususiyatlariga tegishli, ikkinchisi 
hisoblash texnikasi bilan bog'liq. Ko'pgina mamlakatlarda "arifmetika" deganda, 
odatda, matematikaning eng qadimgi bo'limi bo'lgan ushbu oxirgi soha tushuniladi.
Ko'rinishidan, qadimgi kalkulyatorlar uchun eng katta qiyinchilik kasrlar bilan 
ishlashdan kelib chiqqan. Buni miloddan avvalgi 1650-yillarga oid matematikaga oid 
qadimgi Misr asari Ahmes papirusida (Rhinda papirusi deb ham ataladi) ko rish ʻ
mumkin. e. Papirusda qayd etilgan barcha kasrlar, 2/3 qismidan tashqari, 1 ga teng 
numeratorlarga ega. Kasrlar bilan ishlashning qiyinligi qadimgi Bobil mixxat 
yozuvlarini o'rganishda ham seziladi. Qadimgi misrliklar ham, bobilliklar ham 
abakning qandaydir shakli bilan hisoblaganga o'xshaydi. Raqamlar haqidagi fan 
qadimgi yunonlar tomonidan Pifagordan boshlab, miloddan avvalgi 530-yillarda 
sezilarli darajada rivojlangan. e. Hisoblash texnikasining o'ziga kelsak, yunonlar bu 
sohada kamroq ish qilishgan.
Keyinchalik yashagan rimliklar, aksincha, son faniga deyarli hech qanday hissa 
qo'shmadilar, lekin jadal rivojlanayotgan ishlab chiqarish va savdo ehtiyojlaridan kelib
chiqib, ular hisoblagich sifatida abakni takomillashtirdilar. Hind arifmetikasining kelib
chiqishi haqida juda kam narsa ma'lum. Bizgacha raqamlar bilan amallar nazariyasi va
amaliyotiga oid bir necha keyingi asarlar yetib keldi, ular Hindistonning pozitsion 
tizimi unga nolni kiritish orqali takomillashtirilgandan keyin yozilgan. Bu qachon 
sodir bo'lganini aniq bilmaymiz, lekin o'sha paytda bizning eng keng tarqalgan 
arifmetik algoritmlarimizga asos solingan (shuningdek qarang: SONLAR VA 
SONLAR TIZIMLARI).
Hind sanoq sistemasi va birinchi arifmetik algoritmlar arablar tomonidan olingan. 
Bizgacha yetib kelgan eng qadimgi arab arifmetika darsligi taxminan 825 yilda al-
Xorazmiy tomonidan yozilgan. Unda hind raqamlaridan keng foydalanilgan va 
tushuntirish berilgan. Keyinchalik bu darslik lotin tiliga tarjima qilindi va katta ta'sir 
ko'rsatdi   G'arbiy Yevropa . Al-Xorazmiy nomining buzib ko rsatilgan varianti 	
ʻ
bizgacha “algorizm” so zida yetib kelgan, u keyinchalik yunoncha aritmos so zi bilan 	
ʻ ʻ
aralashib, “algoritm” atamasiga aylangan.
Hind-arab arifmetikasi G arbiy Yevropada asosan L.Fibonachchining “Abakus kitobi”
ʻ
(Liber abaci, 1202) asari tufayli ma lum bo ldi. Abacist usuli hech bo'lmaganda 	
ʼ ʻ
qo'shish va ko'paytirish uchun bizning pozitsion tizimimizdan foydalanishga o'xshash  soddalashtirishlarni taklif qildi. Abatsistov nol va arabcha bo'lish va ajratib olish 
usulini ishlatadigan algoritmlarni o'zgartirdi   kvadrat ildiz . Birinchi arifmetika 
darsliklaridan biri, muallifi bizga noma'lum bo'lib, 1478 yilda Trevisoda (Italiya) nashr
etilgan bo'lib, u tijorat operatsiyalarida hisob-kitoblarga bag'ishlangan. Ushbu darslik 
keyinchalik paydo bo'lgan ko'plab arifmetika darsliklarining peshqadami bo'ldi. XVII 
asr boshlarigacha. Yevropada uch yuzdan ortiq shunday darsliklar nashr etilgan. Bu 
vaqt ichida arifmetik algoritmlar sezilarli darajada yaxshilandi. 16-17-asrlarda 
arifmetik amallar uchun belgilar paydo bo'ldi, masalan =, +, -
O‘nli kasrlarni 1585-yilda S.Stevin, logarifmlarni 1614-yilda J.Napier, slayd qoidasini 
1622-yilda V.Outred ixtiro qilganligi umumiy qabul qilingan.Zamonaviy analog va 
raqamli hisoblash qurilmalari 20-asr o‘rtalarida ixtiro qilingan..Arifmetika tomonidan 
kiritilgan muhim tushunchalar orasida nisbatlar va foizlarni ta'kidlash kerak. 
Ko'rinishidan, qadimgi kalkulyatorlar uchun eng katta qiyinchilik kasrlar bilan 
ishlashdan kelib chiqqan. Buni miloddan avvalgi 1650-yillarga oid matematikaga oid 
qadimgi Misr asari Ahmes papirusida (Rhinda papirusi deb ham ataladi) ko rish ʻ
mumkin. e. Papirusda qayd etilgan barcha kasrlar, 2/3 qismidan tashqari, 1 ga teng 
numeratorlarga ega. Kasrlar bilan ishlashning qiyinligi qadimgi Bobil mixxat 
yozuvlarini o'rganishda ham seziladi. Qadimgi misrliklar ham, bobilliklar ham 
abakning qandaydir shakli bilan hisoblaganga o'xshaydi. Raqamlar haqidagi fan 
qadimgi yunonlar tomonidan Pifagordan boshlab, miloddan avvalgi 530-yillarda 
sezilarli darajada rivojlangan. e. Hisoblash texnikasining o'ziga kelsak, yunonlar bu 
sohada kamroq ish qilishgan.
Keyinchalik yashagan rimliklar, aksincha, son faniga deyarli hech qanday hissa 
qo'shmadilar, lekin jadal rivojlanayotgan ishlab chiqarish va savdo ehtiyojlaridan kelib
chiqib, ular hisoblagich sifatida abakni takomillashtirdilar. Hind arifmetikasining kelib
chiqishi haqida juda kam narsa ma'lum. Bizgacha raqamlar bilan amallar nazariyasi va
amaliyotiga oid bir necha keyingi asarlar yetib keldi, ular Hindistonning pozitsion 
tizimi unga nolni kiritish orqali takomillashtirilgandan keyin yozilgan. Bu qachon 
sodir bo'lganini aniq bilmaymiz, lekin o'sha paytda bizning eng keng tarqalgan 
arifmetik algoritmlarimizga asos solingan (shuningdek qarang: SONLAR VA 
SONLAR TIZIMLARI).
Hind sanoq sistemasi va birinchi arifmetik algoritmlar arablar tomonidan olingan. 
Bizgacha yetib kelgan eng qadimgi arab arifmetika darsligi taxminan 825 yilda al-
Xorazmiy tomonidan yozilgan. Unda hind raqamlaridan keng foydalanilgan va 
tushuntirish berilgan. Keyinchalik bu darslik lotin tiliga tarjima qilindi va katta ta'sir 
ko'rsatdi   G'arbiy Yevropa . Al-Xorazmiy nomining buzib ko rsatilgan varianti 	
ʻ
bizgacha “algorizm” so zida yetib kelgan, u keyinchalik yunoncha aritmos so zi bilan 	
ʻ ʻ
aralashib, “algoritm” atamasiga aylangan.
Hind-arab arifmetikasi G arbiy Yevropada asosan L.Fibonachchining “Abakus kitobi”
ʻ
(Liber abaci, 1202) asari tufayli ma lum bo ldi. Abacist usuli hech bo'lmaganda 	
ʼ ʻ
qo'shish va ko'paytirish uchun bizning pozitsion tizimimizdan foydalanishga o'xshash 
soddalashtirishlarni taklif qildi. Abatsistov nol va arabcha bo'lish va ajratib olish 
usulini ishlatadigan algoritmlarni o'zgartirdi   kvadrat ildiz . Birinchi arifmetika  darsliklaridan biri, muallifi bizga noma'lum bo'lib, 1478 yilda Trevisoda (Italiya) nashr
etilgan bo'lib, u tijorat operatsiyalarida hisob-kitoblarga bag'ishlangan. Ushbu darslik 
keyinchalik paydo bo'lgan ko'plab arifmetika darsliklarining peshqadami bo'ldi. XVII 
asr boshlarigacha. Yevropada uch yuzdan ortiq shunday darsliklar nashr etilgan. Bu 
vaqt ichida arifmetik algoritmlar sezilarli darajada yaxshilandi. 16-17-asrlarda 
arifmetik amallar uchun belgilar paydo bo'ldi, masalan =, +, -
O‘nli kasrlarni 1585-yilda S.Stevin, logarifmlarni 1614-yilda J.Napier, slayd qoidasini 
1622-yilda V.Outred ixtiro qilganligi umumiy qabul qilingan.Zamonaviy analog va 
raqamli hisoblash qurilmalari 20-asr o‘rtalarida ixtiro qilingan. 
Arifmetik amallar
1)   Qo`shish: a + b = c   ( a,	 b   – qo`shiluvchilar,   c   – yig`ndi).
2)	
 Ayirish:   a - b = c   ( a   – kamayuvchi ,	 b   – ayriluvchi,   c   – ayirma).
3)   Ko`paytirish:   a · b = c   ( a,	
 b   – ko`paytuvchilar,   c   – ko`paytma).
4)   Bo`lish:	
 a : b = c   yoki     =	 c     ( a   – bo`linuvchi ,	 b   – bo`luvchi,   c   – bo`linma).
Bitta   butun   sonni   boshqa   butun   songa   bo`lishdan   hosil   bo`lgan   bo`linma   butun   son
bo`lmasligi   mumkin,   unda   bu   bo`linmani   kasr   bilan   ifodalash   mumkin.   Agarda
bo`linma   –   butun   son   bo`lsa,   unda   aytiladiki,   sonlardan   birinchisi
ikkinchisiga   qoldiqsiz	
 bo`linadi   ( yoki   shunchaki	 bo`linadi ).   Masalan,   35   5ga
(qoldiqsiz)   bo`linadi,   chunki   bo`linma   (7)   butun   sondir.   Ikkinchi   son   bu   holda
birinchining   bo`luvchisi,   birinchi son esa ikkinchining   karralisi   deyiladi.
5)   Darajaga	
 ko`tarish:	 a b
=	 c   ( a     – asos ,	 b   – daraja ko`rsatkichi,   c   – daraja).
a 0
=   1
6)   Ildizini	
 topish:     ( a   – ildiz ostidagi son ,	 b   – ildiz,   n   – ildiz ko`rsatkichi).
  Qo`shish, ayirish, ko`paytirish va bo`lish operatsiyalarining ayrim xossalari
Ko`pgina   ratsional   sonlarda   qo`shish,	
 ayirish,	 ko`paytirish	 va	 bo`lish   operatsiyalari
belgilangan   ( ma`noga	
 ega	 bo`lmagan	 nolga	 bo`lishdan	 tashqari ).   Bu   shuni
bildiradiki,   ratsional	
 sonlar	 ustida   bu   operatsiyalarni   bajarish   natijasi   ham   ratsional
son bo`ladi. Bu operatsiyalar quyidagi xossalarga ega:
1)   a + b = b + a
2)   a	
 + (b	 + c)	 = (a	 + b)	 + c
3)   a	
 · b = b · a
4)   a	
 · (b	 · c)	 = (a	 · b)	 · c
5)   a	
 · (b	 + c)	 = a · b + a · c
6)   a	
 · 1 = a
7)  
8)   a	
 + 0 = a
9)   a	
 + (–	 a)	 = 0
10)   a	
 · 0 = 0
11)   0	
 : a = 0
1-masala.   Agar kamayuvchini 24 ga kamaytirilsa va ayriluvchini 36 ga kamaytirilsa,
ayirma qanday o`zgaradi?
Yechish:   ayirmani ushbu ko`rinishda yozamiz: a - b = c
(a – 24) – (b    – 36) = a – 24 – b + 36 = a    – b + 12 = c + 12
Javob:   12 taga ortadi.
ARIFMETIK AMALLARNING XOSSALARI
    Algebrani   puxta   o‘rganish   uchun   arifmetik   amallarning   xossalarini
yaxshi   bilish   lozim.   Eslatib   o‘taylik,   arifmetik   amallar   deb   qo‘shish,   ayirish,
ko'paytirish   va   bo'lish   amallarini   aytiladi.   Sonlar   ustida   bu   amallarning
xossalarini   qisqacha   formulalar   ko‘rinishida   yozamiz.   Amallarning   asosiy
xossalari   odatda   qonunlar   deb   ataladi.   Qonunlardan   foydalanib   amallarning
boshqa xossalarini ham asoslash mumkin.
1. Q o‘ sh i sh      v a      k o‘ p a y t i r i sh.
Qo‘shish va ko‘paytirishning asosiy qonunlarini sanab o'tamiz. 1. O‘ r i n      a l m a sh t i r i sh      qonuni:
  a+b=b+a ,       ab=ba .  
2. G   u r u h l a sh      qonuni:
( a+b ) +c=a+ ( b+c ) ,      
( ab ) c=a ( bc ).  
3. T a q s i m o t      qonuni:
a ( b+c ) =ab+ac .  
Bu tengliklarda   a, b,	 c   - ixtiyoriy sonlar.
Masalan ,
1,2+3,5=3,5+1,2;       ;
(–8)·(125+7)= (–8)·125+(–8)·7.
Qo ‘ shish   va   ko ‘ paytirish   qonunlari   yordamida   amallarning   boshqa
xossalarini ham hosil qilish mumkin.
Masalan :
a+b+c+d=a+ ( b+c+d ) ,       ( abc ) d= ( ab)
(cd),  
    (a+b+c)d=ad+bd+cd) .
1-Masala .   Hisoblang:     75+37+25+13 .
Hisoblashlarni   ko‘rsatilgan   tartibda   olib   borish   mumkin:   75   ga   37   ni
qo‘shib,   natijaga   25   ni   qo‘shish   va   oxirgi   natijaga   13   ni   qo‘shish.   Lekin
qo‘shishning xossalaridan foydalanib, hisoblashlarni soddalashtirish mumkin:
75+37+25+13=(75+25)+(37+13)=100+50=150.
Bu   misol   shuni   ko‘rsatadiki,   amallarning   xossalaridan   foydalanib,
hisoblashlarni eng sodda(oqilona) usulda bajarish mumkin.
Amallarning   xossalari   algebraik   ifodalarni   soddalashtirish   maqsadida
bajariladigan almashtirishlarda ham qo‘llaniladi.
2-Masala .   Ifodani soddalashtiring:
3(2 a +4 b )+5(7 a + b ).
3(2 a +4 b )+5(7 a + b )=3·2 a +3·4 b +5·7 a +5· b =
=6 a +12 b +35 a +5 b =(6 a +35 a )+(12 b +5 b )=
=(6+35) a +(12+5) b =41 a +17 b .
Bu masalani yechish jarayonida quyidagi ifoda hosil bo ‘ ldi:
6 a +12 b +35 a +5 b
.
Bu  ifodada   6 a   va   35 a   qo ' shiluvchilar   o ‘ xshashdir ,   chunki   ular   bir - biridan
faqat   koeffitsiyentlari   bilangina   farq   qiladi .   12 b   va   5 b   qo ‘ shiluvchilar   ham o ‘ xshash .   Shu   sababli   6 a +12 b +35 a +5 b   ifoda   o ‘ rniga   41 a +17 b   ifodani
yozish ,   ya ’ ni o ‘ xshash hadlarni ixchamlash mumkin bo ‘ ladi .
Oraliq hisoblashlarni og‘zaki bajarib, almashtirishlar yozuvini qisqartirish
mumkin. Masalan,
6(3 x +4)+2( x +1)=18 x +24+2 x +2 x +2=20 x +26.
2.     A   y   i   r   i   sh
3- M asala.         Toshkent   va   Samarqand   shaharlari   orasida   Jizzax   shahri
joylashgan.   Toshkentdan   Samarqandgacha     bo‘lgan   masofa   300   km,
Toshkentdan   Jizzaxgacha   bo‘lgan   masofa   esa   180   km.   Jizzaxdan
Samarqandgacha bo‘lgan masofani toping.
Jizzaxdan Samarqandgacha bo‘lgan masofa   x   kilometr bo‘lsin. U holda
180 +   x   = 300 ,      bu yerdan    x   = 300 – 180 = 200 .
J a v o b.      120 km.
180   +   x   =   300   tenglikdan   x   qo‘shish   ammaliga   teskari   deb   aytiluvchi
ayirish amali yordamida topiladi.
a sondan	 b sonni	 ayirish	 uchun	 a songa	 b songa	 qarama-qarshi	 bo‘lgan
sonni	
 qo‘shish	 kifoya:
a   –   b   =   a   + (– b ).
Shu   sababli   ayirish   amalining   xossalarini   qo‘shish   amalining   xossalari
orqali asoslash mumkim.
Masalan :
251+(49–13)=251+49–13=287,                                       a +( b–c )= a+b–c ,
123–(23+39)=123–23–39=61,                                           a –( b+c )= a–b–c ,
123–(83–77)=123–83+77=117,                                       a –( b–c )= a–b+c .
4- M asala.     Ifodalaning     qiymatini hisoblang:
4(3 x –5 y )+6( x – y ),
bunda   .
Avval berilgan ifodani soddalashtiramiz:
4(3 x   – 5 y ) + 6( x   –   y ) = 12 x   – 20 y   + 6 x   – 6 y   = 18 x   – 26 y .
Hosil bo‘lgan ifodaning     dagi qiymatini hisoblaymiz:
.
Ammallarninig	
 xossalaridan	 foydalanish	 algebrik	 ifodani	 avval
soddalashtirib,	
 so‘ngi     uning	 qiymatni	 oson	 yo‘l	 bilan	 hisoblash	 imkonini
beradi.
3.    B o‘ l i sh. 5-Masala.     To‘g‘ri to‘rtburchakning     yuzi 380 sm 2
,     tomonlaridan biri 95
sm. To‘g‘ri to‘rtburchakninig ikkinchi tomoni uzunligini toping.
S = ab     formuladan     ni topamiz.   S   = 380,   a   = 95   bo‘lgani uchun
.
J a v o b.      4 sm.
ab
 =	 S     tenglikdan   b   ko‘paytirish   amaliga   teskari   deb   ataluvchi   bo‘lish
amali yordamida topiladi.
a	
 sonni	 b song	 abo‘lish	 uchun	 a sonni	 b soniga	 teskari	 bo‘lgan	 songa
ko‘paytirish	
 kerak:
Shu   sababli     bo‘lishning     xossalarini     ko‘paytirishning   xossalaridan
keltirib chiqarish mumkin.
6-Masala.   Tenglikni isbotlang:
bu yerda   .
Bo‘ishni ko‘paytirish bilan almashtirib, quyidagini     hosil qilamiz:
.
Taqsimot qonunini qo‘llab,
ni topamiz. Ko‘paytirishni bo‘lish bilan almashtirib,
ni hosil qilamiz.
2.Bob Algoritmlarni loyhalash va tahlil qilish  
Algoritm tushunchasi
Algoritm   — ma lum bir turga oid masalalarni yechishda ishlatiladigan amallarning 	
ʼ
muayyan tartibda bajarilishi haqidagi aniq qoida 
(dastur).   Kibernetika   va   matematikaning   asosiy tushunchalaridan biri. O rta asrlarda 	
ʻ
sanoqning o nli tizimi bo yicha to rt arifmetik amal bajariladigan qoidani A. deb 	
ʻ ʻ ʻ
atashgan. "Bu qoidalarni matematikaga IX asrda   al- Xorazmiy   kiritgan.   Yevropada   bunday qoidalar uning tugilgan yurtiga nisbatan 
lotinchalashtirilgan (Algoritmus yoki Algorithmus shaklida „algorizm“ deyilgan), 
keyinchalik „algoritm“ga aylangan". Fanda „Yevklid algoritmi“, „G iyosiddin Koshiy ʻ
algoritmi“, „Laure algoritmi“, „Markov algoritmi“ deb ataluvchi algoritmlar ma lum. 	
ʼ
Algoritm tushunchasi tobora kengayib borib, kibernetikaning nazariy va mantiqiy 
asosi hisoblangan algoritmlar nazariyasi paydo bo ldi.	
ʻ   O zbekistonda	ʻ   bir necha ilmiy 
tadqiqot muassasalari va hisoblash markazlarida algoritmdan foydalanish sohasida 
samarali ishlar olib borilmoqda. Masalan,   O zbekiston Fanlar 	
ʻ
Akademiyasi   „Kibernetika“ ilmiy ishlab chiqarish birlashmasida, O zbekistondagi 	
ʻ
barcha universitetlarda, Toshkent davlat texnika universitetida, O zbekiston 	
ʻ
Respublikasi Makroiqtisod va statistika vazirligi qoshidagi Hisoblash markazi va 
boshqa muassasalarda olib borilayotgan ishlar bunga misol bo la oladi	
ʻ
 Aniqlik ( deterministik )   — har bir vaqtda algoritmning keyingi qadami uning 
mazkur holati bilan to liq aniqlanadi.	
ʻ
 Tushunarlilik   —   algoritm   faqat uni bajaruvchisi uchun tushunarli buyruqlardan 
iborat bo lishi shart.	
ʻ
 Yakunlanishi   —   algoritm   albatta chekli qadamdan so ng yakunlashishi lozim.	
ʻ
 Chiziqli algoritm   — barcha ko rsatmalari hech qanday shartsiz, faqat ketma-	
ʻ
ket bajariladigan jarayonlar.
 Tarmoqlanuvchi algoritm   — hisoblash jarayoni qandaydir berilgan shartning 
bajarilishiga qarab turli   tarmoqlar   bo yicha davom ettiriladigan va hisoblash 	
ʻ
jarayonida har bir tarmoq faqat bir marta bajariladigan jarayonlar.
 Takrorlanuvchi algoritm   — biron bir shart tekshirilishi yoki 
qandaydir   parametrning   har xil qiymatlari asosida algoritmda takrorlanish yuz 
beradigan jarayonlar.
 Aralash (kombinatsiyalashgan) algoritm   — tarkibida bir necha turdagi 
algoritmlar qatnashgan algoritmdir. 1-rasm Chiziqli algoritmlar blok–sxemasining umumiy tuzilishi
Faqat ketma-ket bajariladigan amallardan tashkil topgan algoritmlarga 
-   chiziqli   algoritmlar deyiladi. Bunday algoritmni ifodalash uchun ketma-ketlik 
strukturasi ishlatiladi. Strukturada bajariladigan amal mos keluvchi shakl bilan 
ko‘rsatiladi. Chiziqli algoritmlar blok-sxemasining umumiy tuzilishi 2-rasim Uchburchakka ichki va tashqi chizilgan aylanalar radiuslarini   hisoblash
bloksxemasi
Uchburchak   tomonlarining   uzunligi   bilan   berilgan.   Uchburchakka   ichki        r   va
tashqi   R   chizilgan aylanalar radiuslarini hisoblang.
Ichki chizilgan aylana radiusi   r = (a+b+c)/2S , tashqi chizilgan aylana
4 S   radiusi   R=   formulalar   orqali   hisoblanadi.   Bu   yerda   S	
 	-   uchburchakning
yuzi,   a,   abc
b,	
 c   – uchburchak tomonlarining uzunliklari. Masala echimining blok-sxemasi
Loyhalash tushunchasi
Loyihalash   — mo ljallangan ob yektlar (apparat va asboblar, bino va inshootlar, yo l 	
ʻ ʼ ʻ
va ko priklar, mashina va jihozlar, samolyot va kosmik kemalar, radiopriyomnik va 	
ʻ
televizorlar, telefon va kompyuterlar, kiyim-bosh va poyabzallar, mebellar hamda 
boshqa turli-tuman mahsulotlarning yangi xillari va namunalari)ni qurish va yaratish  uchun ularning loyihalarini tuzish va chizish jarayoni. Fan va texnikaning barcha 
sohalarida qo llaniladi. U ilmiy tadqiqot ishlari, iqtisodiy va texnikaviy hisob-kitob, ʻ
smeta tuzish, chizmachilik va chizmalarni ko paytirish amallarini o z ichiga oladi, 	
ʻ ʻ
chizmalar asosida ko pincha ob yekt (bino, mashina va boshqalar)ning maketi 	
ʻ ʼ
tayyorlanadi. Biror bir ob yektni individual (yakka tartibda) va tipaviy (ommaviy 	
ʼ
tartibda) L. mumkin. L.ni maxsus tashkilotlar, firmalar yoki guruhlar amalga oshiradi. 
Bular sohalar bo yicha yoki ixtisoslashtirilgan tarzda ish yuritadi. Biror ob yektni L.da	
ʻ ʼ
standartlashtirilgan detallar, agregatlar, uzellar va me yoriy hujjatlardan keng 	
ʼ
foydalaniladi.
L. ushbu bosqichlarda amalga oshiriladi: loyiha topshirig i, loyiha yechimi va loyiha 	
ʻ
sinovi. L oy iha topshirig ida bo lajak ob yektni qurishning shartsharoitlari va mak,-	
ʻ ʻ ʼ
sadga muvofikligi asoslanadi va uning tafsilotlari belgilanadi. Loyiha yechimida 
bo lajak ob yektning rejasidan tortib toki tayyor holigacha bo lgan ishlar belgilab 	
ʻ ʼ ʻ
olinadi. Loyiha sinovida tayyor loyiha maxsus tuzilgan dastur asosida tekshiriladi.
Bu bosqichlarni amalga oshirishda ilmiy tadqiqot ishlari va muhandislik-qidiruv 
ishlarini bajarishga ham to g ri keladi. Hozir L. jarayonini avtomatlashtirishga ayniqsa	
ʻ ʻ
keng e tibor berilmoqda. Bunda tashkiliy-texnikaviy vositalar, elektron-hisoblash 	
ʼ
mashinalari, kompyuterlar, avtomatika vositalaridan foydalaniladi. Bu vositalar 
majmui "inson va mashina" tizimini, ya ni avtomatlashtirilgan L. tizimini tashkil 	
ʼ
qiladi. Bu tizim insonni murakkab va sermehnat hisoblash, qiyin jadvallarni tuzish 
ishlaridan ozod qiladi, L.ni ancha tezlashtiradi.
Loyiha   ( ing. Project, oldinga tashlangan , ajralib turuvchi ) degan ma‘noni bildiradi. 
Loyiha bu biror bir ishni qilish uchun oldindan tuzilgan ish rejasi. Loyihalash deb 
odamning yoki tashkilotning loyiha yaratishdagi ish jarayoniga aytiladi. Loyihalash 
ma‘lum bir obyektni yaratishga uni ishlash jarayonini ta‘minlashga va likvidatsiya 
qilishga mo‘ljallangan xujjatlar to‘plashidir. Muxsandislik loyihalashtirish bu 
texnologik obyektning loyihasini yaratish jarayoniga aytiladi.
Loyihada loyihaviy chizmalar va loyihaviy xujjatlar kerak bo‘lsa smetasi va 
obyektning qurilish bosqichlari tartibi ko‘rsatiladi. Loyihalashda loyihalash jarayoni 
bosqichlarga bo‘linadi:
a) Ishchi loyiha
b)   Ishchi xujjat Ishchi
Loyiha – yangi qurilish va ta‘mirlash bo‘yicha. Bunda loyiha obyekti va transport 
qurilish yechimi , smeta xujjati, ishchi proyektni   pasporti keltiriladi
. - umumiy tushuntirish xati;
- Bosh plan va transport
-   texnologik yechimlar ;
- Mexnatni ilmiy tashkil qilish ( ishchi va xizmatchilar);
- qurilish yechimlari; - qurilishning tashkil etilishi;
- atrof   tabiiy muhitni muhofaza qilish ;
- турар жой-фуқаролик қурилиши;
- smeta hujjatlari ; - ish loyihasining pasporti
Ish loyihasi shuningdek qurilishning davomiyligi (me‘yorlar bo‘yicha) ikki yilgach 
bo‘lganda – ushbu qurilish bo‘yicha , qurilishning davomiyligi ko‘proq bo‘lganda – 
qurilish – montaj ishlarining bir yillik hajmi bo‘yicha ishlab chiqilgan ish hujjatlarini 
o‘z ichiga oladi.
Ishchi   xujjat - ishchi chizma        , smeta xujjati quriliash bo‘yicha , vedmost qurilish va 
materiallar bo‘yicha. Loyiha obyektini tuzishda har xil yo‘nalishdan o‘z ishini 
mukammal biladigan mutaxassis va muxandislar loyihalashtirish jarayoniga jalb 
etadilar.
Ish hujjatlarining tarkibiga quyidagilar kiradi:
- ish chizmalari;
- obektning qurilishi yuzasidan smeta hujjatlari;
- qurilish va montaj ishlarining   hajmlari qaydnomalari ;
- qurilish va montaj ishlarining turlari bo‘yicha tuzilgan materiallarga bo‘lgan 
extiyojning qaydnomalari va jamlanma qaydnomalari;
- jihoz – uskunalarning spesifikatsiyalarining to‘plamlari;
- jihoz- uskunalar va buyumlarning tegishli turlari bo‘yicha so‘roq varaqalari va 
chizmalarning to‘plamlari;
- agar loyihada unga boshlang‘ich talablar ishlab chiqilmagan bo‘lsa , individual 
tayyorlangan ( namunaviy bo‘lmagan va nostandart) jihoz- uskunalar uchun 
konstruktorlik hujjatlarini ishlab chiqishga boshlang‘ich talablar.
Ish chizmalari tasdiqlangan texnik (ish) loyihasiga muvofiq rasmiylashtiriladi. Ish 
chizmalarida texnik loyihada bayon etilgan yechimlar aniqlashtiriladi. Ular yer osti, 
yer usti kommunikatsiyalari va transport yo‘llari ko‘rsatilgan bosh planning 
chizmalarini va arxitektura- qurilish   va texnologik chizmalari , hududni 
obodonlashtirish va ko‘kalamzorlashtirish bo‘yicha chizmalarni, uskuna- jihozlarni 
buyurtirish uchun spesifikatsiyani,   qurilish uchun konstruksiyalar , detallar, buyumlar 
va materiallarning qaydnomalarini va hikazolarni o‘z ichiga oladi.
Smeta hujjatlari - loyihalashtiriladigan obektning smeta qiymatini aniqlash uchun 
zarur bo‘ladi. Bir va ikki bosqichli loyihalashtirishda jamlanma smeta 
hisoblari,   xarajatlar jamlanmasi , obekt bo‘yicha smetalar tayyorlanadi. Smeta qiymati 
smeta hujjatlarining kerakli haqqoniyligining va hajmining qisqarishini ta‘minlaydigan
yiriklashtirilgan normativlar qo‘llangan holda aniqlanadi.
Algoritmlarni loyihalash
O’quvchi yoshlarga kompyuter texnikasini o’rgatishdan avval uni nazariy jihatdan 
singdirish maqsadga muvofiq.
Bunda sanoq sistemalari muhim o’ringa ega.
Sanoq sistemasi bu – sonlarni o’qish va arifmetik amallarni bajarish uchun qulay 
ko’rinishda yozish usuli.
Qadimda hisob ishlarida ko’proq barmoqlardan foydalanilgan. Shu sababli narsalarni 
5 yoki 10 tadan taqsimlashgan . keyinchalik o’nta o’nlik   maxsus nom - yuzlik        , o’nta  yuzlik – minglik nomini olgan va h.k
Turli davrlarda turli xalqlar, qabilalar raqamlar va sonlarni ifodalashda turlicha 
belgidan foydalanganlar.
Qadimda ba’zi xalqlar ishlatadigan sonlar alifbosi beshta, o’n ikkita, yigirmata, 
ba’zilari oltmishta belgini o’z ichiga olgan .
Sonlar sistemasidagi raqamlar soni shu sistemaning asosi deb yuritiladi.
Kundalik hayotimizda ishlatilayotgan o’nlik sanoq sistemasidagi sonlar ustida 
arifmetik amallar bajarish usullarini bilamiz. Mazkur usullari boshqa barcha 
pozitsiyaga bog’liq bo’lgan sanoq sistemasida qo’shish amalini ko’rsak, biz avval 
birliklarni, so’ng o’nliklarni, keyin yuzliklarni va hokazolarni o’zaro qo’shib boramiz.
Bu jarayon barcha pozitsiyali sanoq sistemalar uchun o’rinli bo’lib, toki oxirgi qiymat 
bo’yicha eng katta razryadni qo’shishgacha davom etadi. Mazkur jarayonda shu 
narsani doim eslash kerakki, agar biror razryad sonlarini qo’shganimizda natija sanoq 
sistemasi   asosi qiymatidan katta chiqsa , yig’indining sanoq sistema asosidan katta 
bo’lsa keying razryadga o’tkazish kerak.
Masalan, o’nlik sanoq sistemasida:
19327510
+ 7953810
198310
___________
27479610
Shuni yodda tutish kerakki, sanoq sistema asosining qiymati 10 deb hisoblanadi. Shu 
sababli ham sanoq sistemasi asosidan keying sonlar 11, 12, …. va h.k. deb yuritiladi.
…. va h.k. deb yuritiladi.
Hisoblash texnikasida va dasturlashda asosi 2,8 va 16 ga teng bo’lgan sanoq 
sistemalari qo’laniladi.
Buni tushunish uchun, keling, misollarga murojat qilaylik. Masalan, sakkizlik sanoq 
sistemasida 8 ta raqamlar bor:
0, 1 , 2 , 3, 4, 5, 6, 7.
O’n oltilik sanoq sistemasida raqamlardan keyin lotin alfbosidagi bosh harflardan 
foydalaniladi.O’n oltilik sanoq sistemasida 9 ta raqam va 6 ta harf bor:
0, 1 , 2 , 3, 4, 5, 6, 7.8,9, A,B,C,D,E,F
Sanoq sistemalarining quyidagi jadvalini keltiramiz.
O’nlik
s/s son 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ikkilik 0 1 10 11 100 101 110 111 100 100 101 s/s son 0 01 0
Sakkiz
lik   s/s
son 0 1 2 3 4 5 6 7 10 11 12
O’n
oltilik
s/s son 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A
Ikkilik sanoq sistemasida 2 ta raqam: o va 1 mavjud. Shu sistemada qo’shish, ayirish
va ko’paytirish amallari quyidagicha bajariladi:
Qo’shish Ayirish Ko’paytirish
0+0=0
0+1=1
1+0=1
1+1=10 0-0=0
1-0=1
0-1=1
10-1=1 0*0=0
0*1=0
1*0=0
1*1=1
Endi   ikkilik   sanoq   sistemasidagi   sonlar   ustida   turli   arifmetik   amallar   bajarishga   doir
misollar   ko’ramiz.
1-misol.   1101012   va   1100112   sonlarning   yigindisini   toping.
Yechish.   Bu   sonlarni   bir   ustunga   yozib ,   umumiy   qoida   bo’yicha   qo’shamiz:
+   1101012
1100112
__________
1101000   2   Javob:   11010002
2-misol.   1010102   va   100112   sonlarning   ayirmasini   toping.   Yechish.   Bu   sonlarni   bir
ustunga   yozib ,   umumiy   qoida   bo’yicha   ayiramiz:
__ 1010102
1   00112
______________
10111   2   Javob:   101112 3-misol. 1100112 va 1012 sonlarning ko’paytmasini toping. Yechish. Bu sonlarni bir
ustunga   yozib,   umumiy   qoida   bo’yicha   ko’paytiramiz:
X   1100112
1012
_______________
+   110011
110011
__________
111111112   Javob:   111111112
4-misol.   10000100102   va   1101012   sonlarning   bo’linmasini   toping.
Yechish. Bu sonlarni bir ustunga yozib, umumiy qoida bo’yicha bo’lamiz:
Javob: 10102
Endi sakkizlik sanoq sistemasidagi sonlar ustida turli arifmetik amallar bajarishga doir
misollar ko’ramiz:
1-misol.   47
8   va   135
8   sonlarning   yigindisini   toping.
Yechish.   Bu   sonlarni   bir   ustunga   yozib,   umumiy   qoida   bo’yicha   qo’shamiz:
+   47
8
135
8
__________
204
8   Javob:   204
8
2-misol.   1345
8   va   365
8   sonlarning   ayirmasini   toping.
Yechish.   Bu   sonlarni   bir   ustunga   yozib,   umumiy   qoida   bo’yicha   ayiramiz:
__   1345
8
365
8
__________
760
8   Javob:   760
8
3-misol.   54
8   va   136
8   sonlarning   ko’paytmasini   toping.__   1000010 ,
010
110101 110101
1010
__110101
110101
0 Yechish.   Bu   sonlarni   bir   ustunga   yozib,   umumiy   qoida   bo’yicha   ko’paytiramiz:
X   136
8
54
8
__________
+   570
726
___________
10050
8   Javob: 10050
8
4-misol. 424
8   va   21
8   sonlarning bo’linmasini toping.
Yechish. Bu 10111sonlarni bir ustunga yozib, umumiy qoida bo’yicha bo’lamiz:
Javob: 248
Endi   o’n   oltilik   sanoq   sistemasidagi   sonlar   ustida   turli
arifmetik   amallar   bajarishga   doir   misollar   ko’ramiz:
1-misol.   4CE16   va   21F16   sonlarning   yigindisini   toping.
Yechish.   Bu   sonlarni   bir   ustunga   yozib,   umumiy   qoida
bo’yicha   qo’shamiz:
+   4CE16
21F16
_______________
6ED16   Javob:   6ED16
2-misol.   90D16   va   13D16   sonlarning   ayirmasini   toping.
Yechish.   Bu   sonlarni   bir   ustunga   yozib,   umumiy   qoida   bo’yicha   ayiramiz:
__   90D16
13D16
______________
7D016 Javob: 7D016
3-misol. 1F16 va 6416 sonlarning ko’paytmasini toping.
Yechish. Bu sonlarni bir ustunga yozib, umumiy qoida bo’yicha ko’paytiramiz:
X 1F16
6416
______________
+ 7C
BA
___________
C1C16 Javob: C1C16_   424
42 21
2
4 Algoritmlarni tahlil qilish
Har bir qaralayotgan algorimtni N o’lchovli boshlang’ich ma'lumotlar massividagi 
masalalarning qanchalik t е z  е chilishi bilan baholaymiz. Masalan, saralash algoritmi N 
ta qiymatdan iborat ro’yxatni o’sish tartibida joylashtirish uchun qancha taqqoslash 
talab qiladi yoki N*N o’lchamli ikkita matritsani ko’paytirishda qancha arifm е tik 
amallar zarurligini hisoblash 7
. Bitta masalani turli algoritmlar bilan  е chish mumkin. 
Algoritmlar tahlili bizga algoritmni tanlash uchun qurol bo’ladi. To’rtta qiymatdan eng
kattasini tanlaydigan ikkita algoritmni qaraymiz:
Ko’rinib   turibdiki , qaralayotgan algoritmlarning har birida uchta taqqoslash bajariladi. 
Birinchi algoritmni o’qish va tushunish oson, ammo kompyut е rda bajarilish nuqtai 
nazaridan ularning murakkablik darajalari t е ng. Bu ikki algoritm vaqt nuqtai nazaridan
t е ng, l е kin birinchi algoritm largest nomli qo’shimcha o’zgaruvchi hisobiga ko’proq 
xotira talab qiladi. Agarda   son yoki b    е   lgilar taqqoslansa    , ushbu qo’shimcha 
o’zgaruvchi katta ahamiyatga ega bo’lmaydi, l е kin boshqa turdagi ma'lumotlar bilan 
ishlaganda bu muhim ahamiyatga ega. Ko’plab zamonaviy dasturlash tillari katta va 
murakkab ob' е ktlarni yoki yozuvlarni taqqoslash op е ratorlarini aniqlash imkonini 
b е radi. Bunday hollarda qo’shimcha o’zgaruvchilarni joylashtirish katta joy talab 
qiladi. Algoritmlarning eff е ktivligini tahlili qilishda bizni birinchi navbatda vaqt 
masalasi qiziqtiradi, ammo xotira muhim rol o’ynaydigan vaziyatda uni ham 
muhokama qilamiz. Algoritmlaring turli xossalari bitta masalani  е chuvchi ikki turdagi 
algoritmlarning eff е ktivligini taqqoslash uchun xizmat qiladi. Biz shuning uchun h е ch 
qachon matritsalarni ko’paytirish algoritmi bilan saralash algoritmini emas, balki 
ikkita turli saralash algoritmlarini bir-biri bilan taqqoslaymiz.
largest = a
if b > largest then
largest = b
end if
return a
if s > largest then largest = s end if
if d > largest then
largest = d end if
return largest
if a > b then if a > s then if a > d then
return a
else
return d end if
else
if s > d then return s
else
return d end if end if
else
if b > s then if b > d then
return b
else
return  end if
else
if s > d then
return s
else
return d
end if  Algoritm tahlilining natijasi – b е lgilangan algoritmning kompyut е rdan qancha vaqt 
yoki takrorlash talab qilishini aniq hisoblovchi formula emas. Bunday 
ma'lumot   muhim emas , bu holatda kompyut е r turi, u bitta yoki undan ortiq 
foydalanuvchi tomonidan ishlatilyaptimi, uning prots е ssori   va chastotasi qanaqa , 
prots е ssor chipida komandalar to’liqmi va kompilyator bajarilayotgan kodni qay 
darajada amalga oshirmoqda kabi tomonlarni nazarda tutish k е rak. Bu shartlar 
algoritm bajarilish natijasida dasturning ishlash t е zligiga ta'sir qiladi. Yuqoridagi 
shartlar hisobiga dasturni boshqa t е z ishlaydigan kompyut е rga o’tkazilganda algoritm 
yaxshi ishlaganday bajarilishi t е zroq amalga oshadi. Aslida esa unday emas, biz 
shuning uchun tahlilimizda kompyut е rning imkoniyatlarini inobatga olmaymiz.
Oddiy va katta bo’lmagan dasturlarda bajariladigan amallar sonini N ning funktsiyasi 
ko’rinishida aniq hisoblash mumkin. Aksariyat holatlarda bunga zaruriyat qolmaydi. 8
.4 § da k е ltirilgan N =5 ta va N =250 ta amal bajariladigan ikki algoritm orasida N 
ning  е tarlicha katta qiymatlarida d е yarli farq bo’lmaydi.qilamiz.
Algoritm tomonidan   bajariladigan jarayonlar borki , biz ularning hammasini hisoblab 
o’tirmaymiz, buning sababi shundaki, hatto uning eng kichik sozlashi ham 
samaradorlikning s е zilmas yaxshilanishiga olib k е ladi. Masalan, fayldagi turli b е lgilar 
sonini hisoblovchi algoritmni qaraymiz. Bu masala  е chimi uchun algoritmning 
taxminiy ko’rinishi  bo’ladi:
XULOSA
ARIFMETIKA,   musbat   haqiqiy   sonlar   bilan   hisoblash   san'ati   san’ati   bo’lib,
matematikamizni     arifmetikamizsiz     tasavvur     qila     olmaymiz.   Shundan   so’ng
arifmetika     ham     matematikani   boshqa     mavzulariga   uzviy   bog’langan   masalan
algoritmga,  algoritmlarni  tahlil  qilishga , algoritmlarni loyihalashga  va  hakazo.
    Algoritm   —   ma lum   bir   turga   oid   masalalarni   yechishda   ishlatiladiganʼ
amallarning   muayyan   tartibda   bajarilishi   haqidagi   aniq   qoida   (dastur).   O’quvchi
yoshlarga   kompyuter   texnikasini   o’rgatishdan   avval   uni   nazariy   jihatdan   singdirish
maqsadga   muvofiq.   Biz   uchun   algoritmning   qulaylik   taraflarijudayam   k’op   maslan
algoritm   bulganda   biz   tuzgan   dasturlarimizni   hisoblab   utirmaymiz   chunki   algoritmik
dasturni   ishga   tushirganimizda   uning   uzi   hisoblab   chiqarib   beradi.   Qadimda   ham
algoritmdan kop olimlarimiz foydalangan va uni uzlarining nomlarini ushib atashgan
va hozirda bizda ham algoritm sohasi buyicha koplab taqdiqotlar va uni ustida amallar
olib   borishnmoqda   chunki   algotim   har   bir   soha   va   yunalishlarda   eng   keraklisi   bulib
kelyapti.     Foydalanilagan adabiyotlar
Abu   Rayhon   Beruniy.   Feruza   (Javohirlar   haqida   naql   va   hikoyatlar).   –
Toshkent: A.Qodiriy nomidagi nashriyot, 1993.
Axmedova M., Abdurahmonova N., Jumaev M. Matematika. 1-sinf uchun
darslik. T.: “Turon-iqbol”. 2008-yil.
Божович Л. И. Проблемы формирования личности. –М.: Вронеж 1997
г.
Бондаренко   С.М.  Проблема   формирование   познавательного  интереса
при   классно-групповом   и   программированном   обучении:   по   материалом
психолого-педагогической   литературы.   //Вопросы   алгоритмизации   и
программирования обучения. /Под.ред. Л.Н.Ланды. Москва., 1973 г.
Burxonov   S.,   Xudoyorov   O‘.,   Norqulova   Q.   Matematika.   Umumiy   o‘rta
ta’lim   maktablarining   3-sinfi   uchun   darslik.   “Sharq”   nashriyot   matbaa
aksiyadorlik kompaniyasi bosh tahririyati. –T.: 2012 yil. 208 bet.
Васильев   И.А.,   Магомед   Эминов   М.Ш.   Мотивация   и   контроль   за
действием. М. 1991 г. 143 с.
Вилюнас В. К. Психологические механизмы мотивации человека. –М.:
1990 г.
Выготский Л. С. Педагогическая психология. –М.: 1996 г.
Годфура Ж. Что такое психология: В 2 т.: Пер. С фрац. –М.: 1990 г.
Джемс В. Психология. –М.: 1991 г.
Деси.Е.Л и д.р. Мотивация и образования. 1991 г. 325-326 с.
Ziyomuxamedov   B.   Pedagogika.   Oliy   o‘quv   yurtlari   uchun   o‘quv
qo‘llanma. –T: “Turon-Iqbol”. 2008 yil. 112-bet.
Zufarova   M.E.   Umumiy   psixologiya.   –T.:   “O‘zbekiston   faylasuflari   milliy
jamiyati” nashriyoti, 2010y. 304 b.

Mavzu: “Arifmetik ifodalarni keltiriah usullari.Algoritmlarni loyihalash va tahlil qilish ” Kirish. Umumiy o`rta ta’lim maktablarida matematika faniga O`quvchilarni qiziqtirish va ularga bilim berish, ta’lim-tarbiya jarayonida innovatsion Yondashuvlar qo`llash kompetentsiyalarini rivojlantirish. G’oyaning vazifasi: Asosiy matematika qonuniyatlarini bilish bugun deyarli Hamma uchun kerak. Ko‘p kasblar bevosita matematika bilan bog‘liq: moliya, Kompyuter texnologiyalari, injeneriya va boshqalar. Shuning uchun ham, garchi bu Oson bo‘lmasada, farzandlarimizga «fanlarning shohi»ni o‘rgatish juda muhim. EHM larning paydo bo‘lishi ( XX asrning 2-yarmi) bilan ALGORITM Tushunchasi PROGRAMMALASHTIRISH tushunchasi bilan bog‘landi. Ko‘plab algoritmik tillar paydo bo‘ldi: Fortran, Paskal, Beysik…. XII asrda Yevropada al – Xorezmi. Matematik traktatining lotincha tarjimasi chiqdi. O‘sha paytlar Algoritm deganda o‘nlik sanoq sistemasida arifmetik amallarning bajarilash qoidalari nazarda tutilgan. Hozirgi davrda algoritm barcha soxalarda qo‘llanib kelinmoqda

I Bob. Arifmetik amallarni keltirish usullari Arifmetika ( lotincha : arithmos — son) — sonlar va sonli to plamlarda berilganʻ amallar (qo shish, ayirish, ko paytirish va bo lish)ni o rganuvchi fan. Sonlar ʻ ʻ ʻ ʻ yordamida beriladigan misol va masalalar o ziga xos sodda usullarda yechiladi va ʻ kelgusida mat.ni chuqur o rganishga zamin bo ladi. Arifmetika deganda son ʻ ʻ tushunchasining paydo bo lishi va rivojlanishi, hisoblash usullari va hisoblash ʻ qurollari takomillashuvi va turli tarzdagi sonlar bilan amallar bajarish tushuniladi. Sonlar bilan mantiqiy mulohazalar yuritishga urg u berilganda nazariy arifmetika ʻ tushunchasi ishlatiladi. Butun sonlarning xususiyatlari sonlar nazariyasida o rganiladi. ʻ Arifmetika tushunchasi har xil buyumlar, narsalar ustida amallar bajarish zaruriyati tug ilganda ham ishlatiladi. Arifmetika algebra bilan uzviy bog liq. Arifmetika ʻ ʻ qadimda odamlar barmoklari yor-damida sanash va hisoblashni boshlagan paytlarda paydo bo lgan. Keyinchalik hisoblash va sodda o lchov ishlarini amalga oshirish ʻ ʻ natijasida arifmetima tez rivojlandi. Ayniqsa, pul paydo bo lgandan so ng pul hisobi, ʻ ʻ ishlab chiqarish vositalarining ko payishi, boshqa fanlarga tatbiq qilinishi tufayli ʻ algebra fan sifatida shakllandi. Algebraning rivojlanish jarayonining eng muhim bosqichlari Hindiston madaniyati taraqqiyoti bilan bog liq. O rta dengiz atrofidagi ʻ ʻ davlatlarning juda ko p qismida, G arbiy Osiyodan tortib to Hindistongacha, ʻ ʻ arifmetika va umuman matematikaning rivojlanishiga katta ta sir ko rsatgan o rta asr ʼ ʻ ʻ sharqi olimlari o z tarjimalari va asarlarida yunon matematiklari merosini saqlabgina ʻ qolmay, hindlarning yutuqlarini targ ib etish bilan cheklanmay, ularni yana ham ʻ boyitdilar. Muhammad al-Xorazmiy arifmetikaga doir asar yzdi. Bu asarda arifmetika izchil bayon qilingani uchun u madrasalarda matematika bo yicha asosiy qo llanma ʻ ʻ bo lib kelgan. Arifmetik amallarni bajarishda hind hisob tizimi (unli sanoq tizi-mi)ga ʻ asoslangan yangi usullar X asrda Yevropaga tarqala boshlaydi. Yevropaliklarga arifmetik amallarni ishlatish usullari, malakasi hindlardan utgan bo lsa ham bu jarayon ʻ al-Xorazmiyning lotin tiliga tarjima qilingan Arifmerika qo llanmasi yordamida ʻ amalga oshirilgan. Bu asarning usha davrdagi tarjimasi hozirgacha saqlanib qolgan. Raqamlar fani hisoblangan arifmetika bilan bizning matematika bilan tanishuvimiz boshlanadi. 1703 yilda L.F.Magnitskiy tomonidan yozilgan birinchi rus arifmetika darsliklaridan biri quyidagi so'zlar bilan boshlangan: "Arifmetika yoki hisoblagich - bu halol, havas qilib bo'lmaydigan va hamma uchun tushunarli bo'lgan, eng foydali va eng maqtovga sazovor bo'lgan eng qadimgi va eng mashhur san'atdir. eng yangi, turli davrlarda yashagan eng yaxshi arifmetiklar ixtiro qilgan va tushuntirgan. Arifmetika bilan biz, M.V.Lomonosov aytganidek, “o‘rganish darvozalari”ga kiramiz va dunyoni bilish bo‘yicha uzoq va mashaqqatli, ammo maftunkor sayohatimizni boshlaymiz."Arifmetika" so'zi yunoncha arifmosdan olingan bo'lib, "son" degan ma'noni anglatadi. Bu fan raqamlar ustidagi operatsiyalarni o'rganadi, turli qoidalar ular bilan ishlash, sonlarni qo'shish, ayirish, ko'paytirish va bo'lish bilan bog'liq muammolarni hal qilishni o'rgatadi. Arifmetika ko'pincha matematikaning birinchi qadami sifatida tasavvur qilinadi, buning asosida uning murakkabroq bo'limlari - algebra, matematik tahlil va boshqalarni o'rganish mumkin. Hatto

arifmetikaning asosiy ob'ekti bo'lgan butun sonlar ham hisobga olinadi. umumiy xususiyatlar va naqshlar, yuqori arifmetika yoki raqamlar nazariyasiga. Arifmetikaning bunday ko'rinishi, albatta, asoslarga ega - bu haqiqatan ham "hisoblash alifbosi" bo'lib qoladi, ammo alifbo "eng foydali" va "qulay" hisoblanadi. Arifmetika va geometriya insonning qadimgi hamrohlaridir . Bu fanlar predmetlarni sanash , o ‘ lchash zarurati tug ‘ ilganda paydo bo ‘ lgan yer , o ' ljani taqsimlang , vaqtni kuzatib boring . Arifmetika mamlakatlarda paydo bo ' lgan qadimgi sharq : Bobil , Xitoy , Hindiston , Misr . Masalan, Misr papirusi Rinda (uning egasi G. Rinda nomi bilan atalgan) 20-asrga tegishli. Miloddan avvalgi. Boshqa ma'lumotlar bilan bir qatorda, u kasrni hisoblagichga ega bo'lgan kasrlar yig'indisiga kengaytirishni o'z ichiga oladi, birga teng , misol uchun: 2/73 = 1/60 + 1/219 + 1/292 + 1/365. Qadimgi Sharq mamlakatlarida to plangan matematik bilimlar xazinalari olimlar ʻ tomonidan ishlab chiqilgan va davom ettirilgan. Qadimgi Gretsiya . Arifmetika bilan shug'ullangan ko'plab olimlarning nomlari qadimgi dunyo , tarix biz uchun saqlanib qolgan - Anaksagor va Zenon, Evklid (qarang: Evklid va uning "Boshlanishlari"), Arximed, Eratosfen va Diofant. Pifagor nomi (miloddan avvalgi VI asr) bu erda yorqin yulduz sifatida porlaydi. Pifagorchilar (Pifagorning shogirdlari va izdoshlari) raqamlarga sig'inib, ular dunyoning barcha uyg'unligini o'zida mujassam etganligiga ishonishgan. Alohida raqamlar va juft raqamlarga maxsus xususiyatlar berildi. 7 va 36 raqamlari juda hurmatga sazovor edi, shu bilan birga mukammal raqamlar, do'stona raqamlar va boshqalarga e'tibor berildi. O ' rta asrlarda arifmetikaning rivojlanishi Sharq bilan ham bog ' liq : Hindiston , arab dunyosi mamlakatlari va Markaziy Osiyo . Bizga hindlardan biz foydalanadigan raqamlar , nol va pozitsion sanoq sistemasi kelgan ; Samarqand rasadxonasida ishlagan al - Koshiydan ( XV asr ) Ulug ' bek , - o ' nli kasrlar . XIII asrdan boshlab savdoning rivojlanishi va sharq madaniyatining ta ' siri tufayli . Evropada arifmetikaga qiziqish ortib bormoqda . Italiyalik olim Leonardo Pizalik ( Fibonachchi ) nomini esga olish kerak , uning “ Abakus kitobi ” asari evropaliklarni Sharq matematikasining asosiy yutuqlari bilan tanishtirdi va arifmetika va algebra bo ‘ yicha ko ‘ plab tadqiqotlarning boshlanishi edi . Matbaa ixtirosi (15- asr o ʻ rtalari ) bilan birga birinchi bosma matematik kitoblar paydo bo ʻ ldi . Arifmetika bo ' yicha birinchi bosma kitob 1478 yilda Italiyada nashr etilgan . Nemis matematigi M . Shtifelning " To ' liq arifmetika " (16- asr boshlari ) allaqachon manfiy raqamlarni va hatto logarifm olish g ' oyasini o ' z ichiga oladi . Taxminan 16- asr sof arifmetik savollarning rivojlanishi algebraning asosiy oqimiga oqib tushdi - muhim bosqich sifatida frantsuz olimi F . Vyetaning raqamlar harflar bilan ko ' rsatilgan asarlarining paydo bo ' lishini ta ' kidlash mumkin . O ' sha vaqtdan boshlab , asosiy arifmetik qoidalar algebra nuqtai nazaridan to ' liq tushuniladi . Arifmetikaning asosiy ob ' ekti sondir . Natural sonlar, ya'ni. 1, 2, 3, 4, ... va hokazo raqamlar muayyan narsalarni sanashdan kelib chiqqan. Insoniyat ikki qirg'ovul, ikki qo'l, ikki kishi va boshqalarni bilishidan oldin ko'p ming yillar o'tdi. bir xil so'zni "ikki" deb atash mumkin. Arifmetikaning muhim vazifasi

hisoblangan predmetlar nomining o‘ziga xos ma’nosini yengib o‘tish, ularning shakli, o‘lchami, rangi va hokazolardan mavhum bo‘lishni o‘rganishdir.Fibonachchining oldiga allaqachon vazifa qo‘yilgan: “Yetti kampir Rimga ketyapti. Har birida 7 ta xachir, har bir xachirda 7 ta qop, har bir qopda 7 ta non, har bir nonda 7 ta pichoq, har bir pichoqda 7 ta g‘ilof bor. Necha dona? Muammoni hal qilish uchun siz keksa ayollarni, xachirlarni, sumkalar va nonlarni yig'ishingiz kerak bo'ladi.Son tushunchasining rivojlanishi - nol va manfiy sonlarning paydo bo'lishi, oddiy va o'nli kasrlar, sonlarni yozish usullari (sonlar, belgilar, sanoq tizimlari) - bularning barchasi boy va qiziqarli tarixga ega.Arifmetikada sonlar qo'shiladi, ayiriladi, ko'paytiriladi va bo'linadi. Bu amallarni istalgan sonlar ustida tez va aniq bajarish san ati azaldan ʼ arifmetikaning eng muhim vazifasi hisoblanib kelgan. Endi biz ongimizda yoki qog'ozda faqat eng oddiy hisob-kitoblarni bajaramiz, tobora murakkabroq hisoblash ishlarini mikrokalkulyatorlarga ishonib topshiramiz, ular asta-sekin abaks, mashina qo'shish (qarang Hisoblash), slayd qoidasi kabi qurilmalarni almashtiramiz. Biroq, barcha kompyuterlarning ishlashi - oddiy va murakkab - eng oddiy operatsiya - natural sonlarni qo'shishga asoslangan. Ma'lum bo'lishicha, eng murakkab hisob-kitoblarni qo'shishga qisqartirish mumkin, faqat bu operatsiyani millionlab marta bajarish kerak. Ammo bu erda biz matematikaning arifmetikadan kelib chiqadigan boshqa sohasiga - hisoblash matematikasiga kirib boramiz.Raqamlar ustidagi arifmetik amallar turli xossalarga ega. Bu xususiyatlarni so'z bilan ta'riflash mumkin, masalan: "Atamalar o'rnini o'zgartirishdan yig'indi o'zgarmaydi", harflar bilan yozilishi mumkin: a + b = b + a, maxsus atamalar bilan ifodalanishi mumkin.Masalan, qo‘shishning bu xossasi kommutativ yoki almashtiruvchi qonun deyiladi. Biz arifmetika qonunlarini ko'pincha odatimizdan tashqari, o'zimiz ham sezmay qo'llaymiz. Ko'pincha maktab o'quvchilari: "Nima uchun bu ko'chirish va kombinatsiya qonunlarini o'rganish kerak, chunki raqamlarni qanday qo'shish va ko'paytirish juda aniq?" 19-asrda matematika muhim qadam tashladi - u nafaqat raqamlarni, balki vektorlarni, funktsiyalarni, siljishlarni, raqamlar jadvallarini, matritsalarni va boshqa ko'p narsalarni, hattoki shunchaki harflarni, belgilarni, ularning o'ziga xos ma'nosi haqida qayg'urmasdan muntazam ravishda qo'shish va ko'paytirishni boshladi. Va bu erda, eng muhimi, bu operatsiyalar qanday qonunlarga bo'ysunishi ekanligi ma'lum bo'ldi. Ixtiyoriy ob'ektlar ustida berilgan amallarni o'rganish (sonlar bo'yicha bo'lishi shart emas) allaqachon algebra sohasi hisoblanadi, garchi bu vazifa arifmetika va uning qonunlariga asoslanadi.Arifmetika masalalarni yechish uchun juda ko'p qoidalarni o'z ichiga oladi. Qadimgi kitoblarda siz “uch karra qoidasi”, “proporsional bo‘linish”, “og‘irliklar usuli”, “noto‘g‘ri qoida” va hokazo masalalarni topishingiz mumkin. Bu qoidalarning aksariyati hozir eskirgan, garchi muammolar ularning yordami bilan hal qilindi, eskirgan deb hisoblanmasligi kerak. Bir nechta quvurlar bilan to'ldirilgan hovuz haqidagi mashhur muammo kamida ikki ming yil bo'lib, maktab o'quvchilari uchun bu hali ham oson emas. Ammo agar ilgari bu muammoni hal qilish uchun maxsus qoidani bilish kerak bo'lsa, bugungi kunda u allaqachon mavjud kichik maktab o'quvchilari kerakli qiymatning x harfini kiritish orqali bunday muammoni hal qilishni

o'rganing. Shunday qilib, arifmetik masalalar tenglamalarni yechish zaruratiga olib keldi va bu yana algebraning vazifasidir. Arifmetika tomonidan kiritilgan muhim tushunchalar orasida nisbatlar va foizlarni ta'kidlash kerak. Arifmetikaning aksariyat tushunchalari va usullari raqamlar orasidagi turli munosabatlarni solishtirishga asoslangan. Matematika tarixida arifmetika va geometriyani birlashtirish jarayoni ko'p asrlar davomida sodir bo'lgan.Arifmetikaning "geometrizatsiyasini" aniq kuzatish mumkin: murakkab qoidalar formulalar bilan ifodalangan qonuniyatlar esa ularni geometrik tasvirlashda muvaffaqiyat qozonsa, aniqroq bo‘ladi. Matematikaning o'zida va uning qo'llanilishida teskari jarayon - vizual, geometrik ma'lumotlarni raqamlar tiliga tarjima qilish muhim rol o'ynaydi (qarang Grafik hisoblar ). Ushbu tarjima fransuz faylasufi va matematigi R.Dekartning tekislikdagi nuqtalarni koordinatalar bo yicha belgilash haqidagi g oyasiga asoslanadi.ʻ ʻ Albatta, bu g'oya undan oldin ham, masalan, dengiz ishlarida, kemaning joylashishini aniqlash kerak bo'lganda, shuningdek, astronomiya va geodeziyada ishlatilgan. Ammo matematikada koordinatalar tilidan izchil foydalanish aynan Dekart va uning shogirdlaridan kelib chiqadi. Va bizning davrimizda, murakkab jarayonlarni boshqarishda (masalan, parvoz kosmik kema ) kompyuter tomonidan qayta ishlanadigan barcha ma'lumotlarning raqamlar ko'rinishida bo'lishini afzal ko'radi. Agar kerak bo'lsa, mashina odamga to'plangan raqamli ma'lumotlarni chizilgan tilga tarjima qilishga yordam beradi.Ko'ryapsizmi, arifmetika haqida gapirganda, biz doimo uning chegarasidan tashqariga chiqamiz - algebra, geometriya va matematikaning boshqa sohalariga.Arifmetikaning chegaralarini qanday aniqlash mumkin?Bu so'z qanday ma'noda ishlatilgan?"Arifmetika" so'zini quyidagicha tushunish mumkin:asosiy e'tiborni qaratadigan mavzu ratsional sonlar (butun sonlar va kasrlar), ulardagi amallar va bu harakatlar yordamida hal qilinadigan vazifalar;hisob-kitoblar haqida turli xil ma'lumotlarni to'plagan tarixiy matematika binosining bir qismi;"nazariy arifmetika" - zamonaviy matematikaning turli sonli tizimlarni (tabiiy, butun, ratsional, haqiqiy, murakkab sonlar va ularning umumlashtirilishi);"rasmiy arifmetika" - arifmetikaning aksiomatik nazariyasini tahlil qilish bilan shug'ullanadigan matematik mantiqning bir qismi (qarang. Matematik mantiq);"yuqori arifmetika", yoki sonlar nazariyasi, matematikaning mustaqil rivojlanayotgan qismi.Nikolay Fedotov[guru]dan javob Arifmetikani kim ixtiro qilgan? Arifmetika raqamlar haqidagi fandir. Bu raqamlarning ma'nolari, ularning belgilari va ular bilan ishlash usullari bilan bog'liq. Hech kim arifmetikani "ixtiro qilgan" emas. U inson ehtiyojlaridan kelib chiqqan. Dastlab, odamlar faqat miqdor tushunchasi bilan ishlaganlar, ammo ular hali ham hisoblashni bilishmagan. Misol uchun, ibtidoiy yetarlicha rezavorlar terib olganini aytish mumkin edi. Ovchi nayzalardan birini yo‘qotib qo‘yganini bir qarashda bilib oldi. Ammo vaqt o'tdi va inson miqdorni, ya'ni raqamlarni aniqlashga muhtoj bo'ldi.