Boshlang‘ich sinflarda ertak va hikoya yozishga o‘rgatish usullari
1Boshlang‘ich sinflarda ertak va hikoya yozishga o‘rgatish usullari REJA: KIRISH. ASOSIY QISM. I.BOB .ERTAK VA HIKOYA YOZISH MALAKASI VA UNI SHAKLLANTIRISH USULLARI. 1.1. Ertak va hikoya yozishda xatolarning kelib chiqish sabablari hamda xatolar ustida ishlash. 1.2. Ertak va hikoya mavzusi va ularni yoritish uslubiyati. 1.3. Yozma va og‘zaki ertak hamda hikoya turlari. II.BOB .O‘QUVCHILARNING FIKRLASH QOBILIYATINI FAOLLASHTIRISHDA IJODIY ISHLARNI TASHKIL ETISH MUAMMOLARI. 2.1. Boshlang‘ich sinflarda ijodiy ishlarni tashkil etish orqali o‘quvchilar fikrlash qobiliyatini faollashtirish. 2.2. Boshlang‘ich sinf ona tili ta’limini ijodiy tashkil etish vositalari. 2.3.Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining fikrlash qobiliyatini faollashtirishga mo‘ljallangan topshiriq turlari. O‘TILGAN DARSLAR NAMUNASI. XULOSA. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI.
2 KIRISH Mavzuning dolzarbligi. 1 Mustaqillikning dastlabki yillaridayoq ona tili o‘qitishga katta ahamiyat bеrila boshlandi. Bunda 1989-yil 21-oktabrda qabul qilingan «O‘zbеk tiliga davlat maqomi bеrilishi» fikrimiz isbotidir. Ta'lim sohasidagi bu o‘zgarishlar ona tili o‘qitish mеtodikasida ham bir qator imkoniyatlarni yuzaga kеltirdi. Bu yangiliklardan ko‘plari ommaviy maktablarda amalga oshirilmoqda, ba'zilari hozircha sinovdan o‘tkazilmoqda. Sinov davrida, birinchidan, o‘quvchiga, uning darsdagi va darsdan tashqari vaqtdagi o‘quv mеhnatiga, u duch kеlayotgan qiyinchiliklarga, uning ko‘nikma, faoliyat, malakalarini va rishojlanish qonuniyatlarini o‘rganish mеtodikasiga ko‘proq ahamiyat bеrilmoqda o‘qituvchi va o‘quvchi mеhnati haqidagi fanga aylantirilmoqda. Ikkinchidan, ta'lim jarayonida bolaning fikrlash qobiliyatini o‘stirish, mustaqilligini va o‘quv ishlari jarayonidagi aqliy faolligini oshirish vazifalari hal qilinmoqda. Uchinchidan, mavjud ta'lim tizimidagi tеkshirishlar bilan bir qatorda o‘qitishning istiqboli haqidagi vazifalarni hal qilish maqsadida ham tekshirishlar olib borilmoqda. Shunday qilib, fan sifatida ona tili o‘qitish mеtodikasining o‘z prеdmеti, vazifasi, nazariy va ilmiy sohasi bo‘lib, bir qator fanlar o‘rtasida uning ma'lum o‘rni bor. Bu fan ham boshqa fanlar kabi rivojlanib, taraqqiy etib bormoqda. Til fikrni shakllantirish va insho qilish, taassurot, his, kеchinmalarni ifodalashda muhim o‘rin tutadi. Til jamiyat a'zolarining bir-biri bilan o‘zaro aloqasi uchun xizmat qiladigan vositadir.Bu vosita qanchalik takomillashsa, fikr shunchalik aniq, ta'sirchan ifodalanadi.Maktabda ona tilini chuqur o‘rganish zarurati tilning mana shu asosiy vazifalaridan kеlab chiqadi. Savod o‘rgatish darslari o‘qish samaradorligini ijobiy tomonga ta’sir qilishning eng qulay usulidir. Sinfda va sinfdan tashqari o‘qish darslari boshlang‘ich sinflarda o‘tiladigan barcha predmet dasturlarining bo‘limlari 1 Sh.M.Mirziyoyev ,,Erkin va farovon demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz’’ 2021
3bilan bevosita bog‘liq. O‘qish darslarida o‘tilgan mavzular asosida badiiy kitoblar axtarish, asar qahramonlarining nomlarini yozish, ularni tasvirlab berish, ijodiy rasm ishlash, fikrni yakunlash uchun mos maqollar yod olish ko‘nikmalarini shakllantirish dolzarb metodik manba ekanligini aniqlash, ularning didaktik asosini belgilash ham mashg‘ulotning predmeti hisoblanadi. Ertak va hikoya - ijodiy ish: o‘quvchidan faollik, qiziqish, fikr bildirishni talab qiladi. Material tayyorlash, uni tartibga solish, ertak,hikoya kompozitsiyasi va rejasi haqida o‘ylash, logik bog‘lanishni belgilash, so‘z, so‘z birikmasini tanlash, gap tuzish va uni o‘zaro bog‘lash, imloni tekshirish kabi barcha murakkab ishlar o‘quvchidan aqliy kuchini to‘la ishga solish bilan birga, o‘z ma’naviy faoliyatini boshqarish ko‘nikmasini ham talab etadi. Ertak va hikoyada til nazariyasi nutq tajribasi bilan qo‘shiladi. O´quvchi ertak va hikoyani u mustaqil, ijodiy xarakterda bo‘lgani, «o‘ziniki»ni yozgani uchun ham sevadi. Maktab rivojining barcha bosqichlarida bolalarning mustaqil tuzgan hikoyasi va ertagiga alohida ahamiyat berilgan. Maktablar yangi, o‘quvchilar nutqini o‘stirish, aqliy, ijodiy o‘sishiga mo‘ljallangan dasturga o‘tishi munosabati bilan uning ahamiyati yanada o‘sdi. Og‘zaki va yozma ertak hamda hikoyaga o‘rgatish jarayonida o‘quvchilarda mavzuni tushunish va yoritish, o‘z hikoyasini aniq fikrga bo‘ysundirish, material to‘plash, uni tartibga solish va joylashtirish, reja tuzish va reja asosida yozish, mazmunga va nutq vaziyatiga mos ravishda til vositalaridan foydalanish, yozgan hikoyasini takomillashtirish ko‘nikmalari hosil qilinadi. Bulardan tashqari, «texnik» vazifalar ham amalga oshiriladi, ya’ni matnni yozishda imloviy va husnixatga doir matnni abzaslarga bo‘lish, xat boshidan yozish, hoshiyaga rioya qilish kabi talablarga ham amal qilinadi. Og‘zaki va yozma ertak,hikoya material manbaiga, mustaqillik darajasiga, tayyorlash usuli, janri va til xususiyatiga qarab tasnif qilinadi. Tadqiqotning maqsadi. Savod o‘rgatish mashg‘ulotlarida va unga ma’lum bir o‘zgartirishlar kiritishda yangi pedagogik texnologiyalardan foydalanishning
4samarali usullarini shakllantirish, ertak va hikoya yozish orqali o‘quvchilarning aqliy va ijodiy faolligini oshirish bitiruv malakaviy ishi mavzusi bo‘yicha olib borayotgan tadqiqot ishimizning maqsadi hisoblanadi. Tadqiqotning vazifasi: Yuqorida oldimizga qo‘ygan maqasadimizdan kelib chiqib: 1. Bitiruv malakaviy ishida tanlangan mavzu bo‘yicha ijtimoiy- pedagogik, falsafiy-ma’rifiy, ilmiy-metodik hamda o‘quv adabiyotlarni o‘rganib chiqish va umumlashtirish. 2. Savod o‘rgatish mashg‘ulotlari o‘qish darslariga oid mashg‘ulotlari bilan ishlash jarayonini o‘rganish va tahlil qilish. 3. Mavzuga oid ilmiy metodik manbalarni o‘rganish va tahlil qilish asosida Savod o‘rgatish mashg‘ulotlarini shakllantirishga oid mashg‘ulot mazmuni, maqsadi va qurilishini o‘rganish hamda qayta takomillashtirish dolzarb muammo ekanligini aniqlash. 4. Savod o‘rgatish darslari o‘qish mashg‘ulotlariga oid mashg‘ulotlarning samaradorligini oshirishga yo‘naltirilgan yangi pedagogik texnologiyalar asosida dars ishlanmalarini yaratish. Tadqiqotning metodologik asoslari. O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida’gi Qonuni, “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”, prezidentimiz asarlari va ma’ruzalarida ijro qilingan ta’limni isloh qilish, boshlang‘ich ta’limni rivojlantirishga qaratilgan yondashuvlar, qarashlar, ta’lim jarayonini takomillashtirishga yo‘naltirilgan O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari, mavzuga oid ilmiy-pedagogik, ilmiy-metodik manbalar. Tadqiqot ishining ilmiy ahamiyati. Ushbu Bitiruv malakaviy ishini bajarish natijasida boshlang‘ich sinflarda Savod o‘rgatish darslari kichik yoshdagi o‘quvchilarni ona tilini puxta o‘zlashtirishga tayyorlashning ajralmas
5qismi,ta’lim jarayonida ularni ahloqiy-estetik tarbiyalashning muhum vositasi sifatida qaraladi.Sinfdan tashqari o‘qishning maqsadi kichik yoshdagi o‘quvchilarni bolalar adabiyoti va xalq o‘gzaki ijodining xilma-xil namunalari bilan tanishtirish,ularda kitobxonlik madaniyatini tiklashga oid mashg‘ulot ishlanmalarini, uning maqsadi, mazmuni, tipi, qurilishiga oid yangi tushunchalari bilan boyitishning didaktik asoslari ko‘rib chiqildi hamda ilmiy-metodik tavsiyalar bilan boyitish nazarda tutildi. Tadqiqot ishining amaliy ahamiyati. Tadqiqot natijasida aniqlangan ilmiy yondashuvlar, ishlab chiqilgan tavsiyalardan nutqning tovush madaniyatini shakllantirishga oid mashg‘ulotlarini boyitish, maktabgacha ta’lim muassasalarida olib boriladigan turli o‘quv pretmetlarini takomillashtirish hamda ularning bilimini, malakasini oshirishda keng foydalaniladi. Bitiruv malakaviy ishining tarkibiy tuzilishi. Ushbu Bitiruv malakaviy ishi kirish, ikki bob, har bir bobda uchtadan qism, o‘tilgan dars namunalari, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.