BOSHLANG’ICH TA’LIM YO’NALISHI TALABALARINI TEXNOLOGIK TA’LIMGA KREATIV YONDASHUVINI SHAKLLANTIRISH
BOSHLANG’ICH TA’LIM YO’NALISHI TALABALARINI TEXNOLOGIK TA’LIMGA KREATIV YONDASHUVINI SHAKLLANTIRISH
M ndarijaս KIRISH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 I BOB. BOSHLANG’ICH TA’LIM YO’NALISHI TALABALARINI TEXNOLOGIK TA’LIM D A KREATIV O’QIT ISHNING NAZARIY PEDAGOGIK ASOSLARI 1.1 -§ . O’qituvchilarda kreativ faollikni shakllantirish pedagogik faoliyatni rivojlantirishning asosiy omili sifatida. . . . . . . . . . . . . . 9 1.2-§. Boshlang’ich sinflarda texnologik ta’limga kreativ yondashuvning didaktik xususiyatlari . . . . . . . . . . . . . . . . ……... 17 I bob bo’yicha qisqacha x losa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ս 26 II BOB. BO’LAJAK BOSHLANG’ICH TA’LIM O’QITUVCHILARINI TEXNOLOGIK TA’LIM JARAYONIDA KREATIV YONDASHUVGA TAYYORLASH NING MAZMUN MOHIYATI 2.1 -§ . Boshlang’ich ta’lim yo’nalishi talabalarini texnologik ta’limga kreativ yondashuvini shakllantirishning nazariy va amaliy muammolarini o’rganish ……………………………………….. 27 2.2-§. Kreativ yondashuv asosida texnologik ta’limni talabalarga o’rgatish modeli…………………………………………………. 36 2.3-§. Texnologik ta’limga kreativ yondash gan holda bo’lajak boshlang’ich ta’lim o’qituvchilarini o’qitish metodikasi ……… 48 II bob bo’yicha qisqacha x losa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ս 60 III BOB. BOSHLANG’ICH TA’LIM YO’NALISHI TALABALARINI TEXNOLOGIK TA’LIMGA KREATIV YONDASHUVINI SHAKLLANTIRISH TEXNOLOGIYASINI AMALGA OSHIRISH BO’YICHA TAJRIBA-SINOV ISHLARI 3.1-§. Boshlang’ich ta’lim yo’nalishi talabalarini texnologik ta’limga kreativ yondashuvini shakllantirish texnologiyasini amalga oshirish ………………………………………………………….. 61 3.2-§. Boshlang’ich ta’lim yo’nalishi talabalarini texnologik ta’limga kreativ yondashuvini shakllantirish texnologiyasining samaradorligini baholash bo’yicha tajriba-sinov natijalari . . . . . . 70 III bob bo’yicha qisqacha x losa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ս 73 X losa ս . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Adabiyotlar ro’yxati . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 2
3
KIRIS H Magistrlik d issertatsiya si mavzusining asoslanishi va uning dolzarbligi . Jahon ta’lim tizimi taraqqiyotining jadal suratlarda rivojlanishi avvalambor ta’lim jarayoniga innovatsion va kreativ yondashish lozimligini taqozo etib kelmoqda. Zeroki, jahonda har bir jamiyatning rivojlanish taraqqiyotini va yo’nalishini begilab beruvchi innovatsion-kreativlik ta’siri ostida yuz berib, inson faoliyatining har bir sohasida kreativlikka bo’lgan ehtiyojning ortishi bilan belgilanadi. Xorijiy rivojlangan mamlakatlarda, jumladan AQSH, Kanada, Germaniya, Rossiya, Yaponiya, Koreya kabi davlatlarda o’qitish jarayonlari innovatsion-kreativ yondashuv asosida amalga oshirilib kelmoqda. Mazkur holatni bevosita kuzatib, chuqur tahlil qilgan O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. M. Mirziyoyev 2019-yil 23-avgustda xalq ta’limi, oliy ta’lim xodimlari bilan bo’lgan muloqotda uzluksiz ta’lim tizimida olib borilishi kerak bo’lgan dolzarb vazifalar haqida fikr yuritib, “ … bugungi kunda ta’lim muassasalarida faoliyat olib borayotgan o’qituvchilarning obro’sini ko’tarish, shu bilan bir qatorda bugun o’qituvchilarning o’zlari ham ta’lim-tarbiya jarayoniga yangicha ijodiy yondashishi lozim” [10], - degan bir qator fikrlarni bildirib o’tdi. Shuningdek, yurtboshimiz Sh. M. Mirziyoyev 2020-yil 24-yanvarda Oliy majlisga qilgan murojaatnomasida ham, ta’lim-tarbiyaning uzviy bog’liqligini yanada kuchaytirish maqsadida “Sharqona qarashlarimizda ta’limni tarbiyadan, tarbiyani esa ta’limdan ajratib bo’lmaydi. Bu esa bugungi kun o’qituvchisidan katta mas’uliyatni talab qiladi” [11], - deb ta’kidladilar. Demak, bugungi kunning zamonaviy o’qituvchilari ta’lim-tarbiya ishlarida faol qatnash bilan birgalikda o’z faoliyatlarini zamon bilan hamohang tarzda tashkil etishlari talab etiladi. Bundan tashqari, umumta’lim muassasalarida faoliyat ko’rsatib kelyotgan boshlang’ich sinf o’qituvchilari umumiy va maxsus kompetentsiyalarga ega bo’lishi va albatta, o’z faoliyatida kreativlik qobiliyatlarini namoyon eta olishi zarur. Shaxsning mutaxassis sifatida kasbiy kamol topishi, taraqqiy etishi, rivojlanishi o’z mohiyatiga ko’ra jarayon tarzda namoyon bo’ladi. Kasbiy yetuklik inson ontogenezining muhim davrlari kasbiy kamol topish, rivojlanish g’oyalarining qaror topishi (14-17 yosh)dan 4
boshlanib, kasbiy faoliyatning yakunlanishi (55-60 yosh)gacha bo’lgan jarayonda kechadi. Kreativlik shaxsning shakllanishi va rivojlanishi uning ichki va tashqi olamining o’zgarishi o’zaro mos kelishi, ijtimoiy-iqtisodiy shart-sharoitlar hamda inson ontogenizi – tug’ilishidan boshlab to umrining oxiriga qadar uzluksizlik, vorisiylikni taqozo etadigan faoliyat mazmuniga bog’liqdir [68]. Mamalakatimizda amalga oshirilayotgan ilmiy pedagogik tadqiqotlar darajasida bo’lajak talabalarni texnologik ta’limda bo’lajak o’qituvchilarni kreativ yondashuv asosida texnologik ta’lim samaradorligini oshirishga tizimli yondashuv samarasini oshirib borish uchun barcha imkoniyatlar yaratilganligi, bu borada kreativ va texnologik innovatsion tafakkurni shakllantirish eng muhim mezon bo’lib xizmat qilishi yaqqol ko’rinmoqda. Mamlakatimizda mutloq yangilangan va yangilanayotgan me’yoriy-huquqiy hujjatlar va shu bilan yangidan yaratilayotgan moddiy-texnik baza bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchilarini texnologik ta’limga kreativ yondashuvga tayyorlash asosida izlanuvchilik sifatlarini shakllantirish dissertatsiya mavz ս sining dolzarbligini belgilaydi . O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 20-apreldagi “Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi PQ 2909-son Qarori, 2017-yil 12-yanvardagi “Kitob mahsulotlarini chop etish va tarqatish tizimini takomillashtirish, kitob mutolaasi va kitobxonlik madaniyatini oshirish hamda targ’ibot qilish bo’yicha komissiya tuzish to’g’risida”gi Farmoyishi, 2019-yil 8- oktabrdagi “O’zbekiston Respublikasi oliy ta’lim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to’g’risida”gi PF- 5847-son Farmoni, 2022- yil 28-yanvardagi “2022-2026-yillarga mo’ljallangan yangi O’zbekistonning taraqqiyot strategiyasi to’g’risida”gi PF-60-son farmonlari hamda pedagogik faoliyatga aloqador bo’lgan boshqa me’yoriy-huquqiy hujjatlarda belgilangan vazifalarni amalga oshirish uchun ushbu tadqiqot ishi muayyan darajada xizmat qiladi. Tadqiqot obyekti: bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchilarini texnologik ta’limga kreativ yondashuvga tayyorlash jarayoni. Tadqiqotning predmeti: boshlang’ich ta’lim yo’nalishi talabalarini 5