logo

CHET EL PSIXOLOGIYASIDA SHAXS NAZARIYALARI

Загружено в:

27.11.2024

Скачано:

0

Размер:

51.869140625 KB
CHET EL PSIXOLOGIYASIDA SHAXS NAZARIYALARI
MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………...
…................................ 3
I BOB. Psixologiyada shaxs tushunchasi va 
muommolari……………………………………. 5
1.1 Psixologiyada shaxs muommosi………………………….…....……… 5
1.2   Psixologiyada   shaxsni   o rganishga   qaratilgan   nazariyalar…...ʻ
……………....…................ 9
II   BOB.   Chet   el   psixologiyasida   shaxs
nazariyalari ………………………... 14
  2.1   Chet   el   psixologiyasida   shaxsga   doir
nazariyalar................................................    14
  2.2   Hozirgi   zamon   psixologiyasida   shaxs
muommolari....................................... 24
XULOSA............................................................................................. ...... 28
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR
RO’YHATI……………… ………. 2
9
1 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi.   Shaxs tushunchasi keng va ko’p qirralidir. Mehnat
qila   olish   ko’nikmasining   mavjudligi   ,   insonlar   bilan   birgalikda   faoliyat
munosabatni amalga oshirayotgan kishi asta-sekin shxsga aylanib boradi. Bevosita
moddiy   dunyoni   ,   jamiytni   va   xususan   o’zini   o’rganish   va   faol   tarzda   qayta
o’zgartirish   jarayonining     sub’ektiga   aylanmoqda   .   Shu   o’rinda   haqli   bir   savol
tug’iladi   ,   ya’ni     shaxs   ,   individ   ,   individuallik   tushunchaalarining   o’zaro
bog’liqligi   mavjudmi   ?  Buning  uchun  mazkur  tushunchalarning   mazmunini   tahlil
qilish   samarali   hisoblanadi   .   Shuning  uchun   ham   dastlab   individ   tushunchasining
mazmuniga to’xtalish lozim . Shaxsning eng muhim xususiyatlaridan biri uning –
individualligidir   .   Individuallik   deganda   insonning   shaxsiy   psixologik
xususiyatlarining   betakror   birikmasi   tushuniladi   .     Individuallik   kishining   o’ziga
xosligini   ,   uning   boshqa   odamlardan   farqini   aks   ettiruvchi   psixologik   fazilatlar
birikmasidir   .   Individuallik   tarkibiga   xarakter   ,   temperament   ,   psixik   jarayonlar   ,
holatlar   ,   hodisalar   ,   hukmron   xususiyatlar   yig’indisi   ,   iroda   ,   faoliyat   motivlari   ,
inson   maslaaagi   ,   dunyoqarashi   ,   iqtidori   ,   har   xil     shakldagi   reaksiyalar   ,
qobiliyatlar va shu kabilar kiraadi  .  
       Shaxs fenomeni inson olamining butun murakkabligini o’zida mujassam
etadi   .   Uni   har   tomonlama   o’rganish   maqsadida   me’yorlar   orqali   tushunilgan   va
oliy   xilqat   ,   bebaho   qadriyat   deb   hisoblangan   .   Inson     shaxs   sifatida   komillikka
intiladi  , hayot     mazmunini  boyitadi  , shu asosda kishilik jamiyatining go’zal  va
farovon bo’lishiga ehtiyoj sezadi .
2             Shaxsning   hayot   taarzi   bevosita   jamiyat   hayotiga   daxldor   va   hayot
ne’matlaridan to’la foydalanishga haqli . Shaxs tushunchasi inson tushunchasining
yuksak   ko’rinishi   ,   oliy   maqomidir   .   Har   qanday   odam   tabiiy   mavjudligiga   ,
yashash huquqi va hayot qadriyatiga ega bo’lgan  jonzotdir .  Biroq u hamma vaqt
ham to’laqonli shaxs bo’lib yetilmasligi mumkin .
                 Tadqiqotning maqsadi:   Ilmiy adabiyotlar va ilmiy tadqiqot ishlarini
tahliliy o’rganish asosida chet el psixologiyasida shaxs nazariyalarini o’rganish .
Tadqiqotning   obyekti:   Shaxsga   oid   nazariyalarning   chet   el   psixologlari
tomonidan tahlili .
Tadqiqot   predmeti:   Psixologiyada   shaxs   nazariyalarining   chet   el
psixologiyasidagi tahlili jarayoni .
Tadqiqotning vazifalari 
1. Mavzuga   oid   ilmiy-nazariy  manbalar   ,  darslik   va   o’quv   qo’llanmalar
hamda ilmiy maqolalarni tahliliy o’rganish;
2. Chet el psixologiyasida shaxs nazariyalarini yoritish;
3. Shaxs nazariyalarini tahlil qilish va ularni o rganish;ʻ
Tanlangan metodikalar:
1. Tahlil metodi .
2 Qiyosiy tahlil metodi .
3 O’rganish metodi. 
3 I   BOB.   PSIXOLOGIYADA   SHAXS   TUSHUNCHASI   VA
MUOMMOLARI
                            1.1.Psixologiyada shaxs muommosi
         Shaxs psixologiyasi muammosi qadimdan mavjud. Bu muammo Suqrot
davrida   ham   hozirgidek   dolzarb   bo’lgan.   Shaxs   psixologiyasi   barcha   gumanitar
sohalarning predmeti hisoblanadi. 
              Shaxs   psixologiyasi   –   shaxs   individualligini   o’rganadigan
psixologiyasining   sohasi   hisoblanadi.   Psixologiyaning   har   bir   sohasi   shaxsni
o’rganishda   o’z   hissasini   qo’shadi.   Amalga   oshirilgan   ko’p   sonli   tadqiqotlar
natijasida shaxs psixologiyasi rivojlanib bormoqda.
          Psixologiyaning ushbu sohasi psixologik bilimlarni analitik prinsiplar
asosida   tushuntiradi.   Analitik   prinsiplarni   qo’llash   aniq   ilmiy   qiziqishlarning   u
yoki   bu   psixologik   omillarini   tahlil   qilishni   bildiridadi.   Xuddi   shunday,
psixologiyaga   oid   mustaqil   fanlar   sifatida   hissiyot   psixologiyasi,   motivatsiya
psixologiyasi,   idrok   psixologiyasi,   tafakkur   va   boshqalar,   shaxs   psixologiyasiga
ajratiladi.   O’rganish   predmetidan   biri   shaxs   hisoblanadi.   Shaxs   nima?   Bu   so'z
insoniyat   madaniyatida   taxminan   300   yil   oldin   paydo   bo'lgan.   J.Brunerning
fikricha,   XVIII   asrga   borib   taqaladigan   "o’z-o'zi"   tushunchasidan   foydalanishni
"shaxs"   tushunchasining   kelib   chiqishining   belgisi   deb   hisoblash   mumkin.   Ayni
paytda,   ispan   faylasufi   Baltazar,   17   asrda   "shaxs"   tushunchasini   butunlay
zamonaviy   ma'noda   ishlatadi.   Psixologiyada   shaxsning   ko'plab   ta'riflari   mavjud.
4 Bu   ta'riflarning   ko'pchiligi   uyg’unlik,   belgilar   tizimi,   birlik,   barqarorlik,
ijtimoiylik,   identiklik,   individuallik   (yaxlitlik,   o'ziga   xoslik),   ichki   Men
(avtonomiya, ijodkorlik) kabi xususiyatlarni o'z ichiga oladi. Ko'pincha shaxs ong
va o'zini anglash orqali namoyon bo’ladi. 
            Shveytsariyalik   olim   Rishar   Meyli:   “Shaxs   deganda,   har   bir   insonni
tasniflaydigan   psixologik   xususiyatlarning   yig’indisini   tushunamiz.   Kengroq
ma’noda, shaxs termini xarakter, temperament, qobiliyatni o’z ichiga oladi”. 
              Lekin   shaxs   –   bu   faqatgina   xususiyatlarning   yig’indisi   emas.   Gap
quyidagi
xususiyatlar   o'zaro   ta'sirda   o'ziga   xos   psixologik   markazni,   psixikaning
o'ziga xos
  sifati,   menlik,   o'z   individual   xususiyatlarini   anglashni   yoki   A.Maslou,
E.Erikson   va   boshqa   psixologlar   tasdiqlagan   xususiyatlar   haqida   bormoqda.
Bundan   kelib   chiqib,   SHAXS   deb   o’zining   menligiga   ega   bo’lgan,   o’z   irodasi
orqali   o’zini   boshqara   oladigan   va   hatti-harakatini   nazorat   qila   oladigan   odamga
aytiladi. 
              20   asrning   boshlarida   rus   psixiatri   P.P.Viktorov   shaxs   tushunchasini
o’z-o’zini   anglash   va   ong   (anglash)   bilan   bog’ladi:   “Shaxs,   individuallik,   Men
psixologlarda tananing ichki muhitga munosabatni his qilish hamda tashqi muhitga
nisbatan   munosabatni   his   qilish”.   Psixolog   F.Barron:   “Inson   shaxsining   farqli
jihati fikrlashga va masalalarni hal qilishga qodir ongning mavjudligidir ”.  
          Sotsiolog   Ya.Shepanskiy :   Ijtimoiylashuv   jarayonida   individ   o’zining
shaxsiy ongini va shaxsiy Menini yaratadi. Har bir inson oilada, kasbiy faoliyatida,
do’stlar davrasida va h.k. da bajariladigan ijtimoiy rollarning miqdorini his qiladi.
Har   bir   inson   o’z-o’zini   tahlil   qiladi,   xuddi   boshqalarga   murojaat   qilgani   kabi
o’ziga murojaat qiladi.
            Shaxs   psixologiyasi   -   bu   shaxsni   va   turli   individual   jarayonlarni
o'rganadigan   psixologiya   sohasi   hisoblanadi.   Shaxsning   borliq,   hayot,   jamiyat   va
atrofdagilar   bilan   bo'lgan   munosabatlarining   yaxlit   tasvirini   yaratishga   urinishga
5 asosiy e'tibor qaratiladi. Bundan tashqari, psixik taraqqiyotning dinamik tomonlari,
individual farqlar o'rganiladi.
          Shaxs   muammosini   tadqiq   qilishga   tibbiy,   tabiiy,   ijtimoiy   fanlar   va
falsafa   fani   o‘ziga   xos   ahamiyatga   ega .   “Shaxs”   kategoriyasi   umumiy
psixologiyaning   eng   muhim,   tayanch   tushunchasi   bo’lsa,   “shaxs   psixologiyasi”
bo’limi uning asosini  tashkil etadi. Psixologiyaning bu sohasini  bilish har qanday
musutaxassisga samarali ishlash imkonini beradi.
            Shaxs   psixologiyasi   XX   asrning   birinchi   o’n   yilligida   eksperimental
fanga   aylandi.   Biroq   nazariy   tadqiqotlar   ancha   oldinroq   amalga   oshirila
boshlangan. Shaxsni o’rganish tarixida uchta asosiy davrni ajratish mumkin: 
• Falsafiy-adabiy davr; 
• Klinik davr; 
• Sof eksperimental davr. 
      Falsafiy-adabiy   davr .   Bu   davr   antik   davrdan   boshlanib,   XIX   asrning
boshlarigacha   davom   etdi.   Bu   davrda   shaxs   psixologiyasiga   tegishli   ma’lumotlar
asosan   faylasuf   va   yozuvchilar   asarlarida   o’z   aksini   topgan   va   ularda   shaxsning
axloqiy va ijtimoiy tabiati muhokama etilgan. Falsafiy-adabiy davrdagi shaxsning
ta’rifi   juda   keng   qamrovli   bo‘lib,   o‘z   ichiga   shaxsning   biologiyasini,
psixologiyasini,   xulq-atvorini,   madaniyatini   va   hatto   mol-mulkini   ham   qamrab
olgan.
          Klinik   davr.   XIX   asrning   birinchi   o’n   yilligida   shaxs   psixologiyasi
muammosi bilan ko’proq shifokor-psixiatrlar shug`ullanishgan. Ular birinchilardan
bo’lib   klinik   sharoitlarda   bemor   shaxsini   tizimli   kuzatish   olib   borishga   muvaffaq
bo’lishgan, inson shaxsining tabiati to’g`risida umumilmiy xulosalar chiqarishgan.
Klinik   davrda   alohida   fenomen   sifatida   shaxs   haqidagi   tasavvurlar   qisqartirib
yuborilgan.   Psixiatrlarning   diqqat   markazida   bemor   kishilarda   kuzatilgan   shaxs
xususiyatlari   turgan.   Keyinchalik   aniqlanishicha,   sog`lom   kishilarda   kuchsiz
ifodalangan   xususiyatlar   bemorlarda   juda   kuchli   (gipertrofiya)   holatida   namoyon
bo’ladi.
6          Eksperimental davr.   XX asrning birinchi o’n yilligida shaxsni o’rganish
bilan   professional   psixologlar   shug`ullana   boshlashdi.   Ular   avvallari   bilish
jarayonlari   va   shaxs   holatlariga   alohida   e`tibor   berishgan   edi.   Bu   sohadagi
tadqiqotlarda   sezilarli   muvaffaqiyatlarga   erishila   boshlandi.   Biroq   du   davrda
psixologiya   fanining   inqirozi   yuz   berdi.   Bunga   inson   tabiatini   o’rganishga
atomistik   qarashlarning   kirib   kelishi   sabab   bo’ldi.   Mazkur   yondashuv   inson
psixologiyasini   jarayon   va   holatlarga   bo’lishni   talab   qilardi.   Unga   ko’ra   inson
alohida   psixik   funktsiyalarning   yig`indisi   bo’lib,   ulardan   shaxsni   yig`ish   va
ijtimoiy xulq-atvorining kompleks shakllarini tushunish qiyin bo’ladi. 
        Shaxsni   eksperimental   o’rganish   Rossiyada   A.F.Lazurskiy ,   angliyada
G.Ayzenk  va  R.Kettellar  tomonidan boshlab berilgan.
          Umumiy   psixologiya   fanida   shaxsning   shakllanishi   va   rivojlanishi
qonuniyatlari   hamda   ularning   mexanizmlari   tadqiq   etiladi.   Bu   borada   psixologlar
tomonidan shaxsga nisbatan turlicha ta'rif berilgan va uning tuzilishini o’ziga xos
tarzda   tasavvur   qilishgan.   quyida   mualliflar   tomonidan   keltirilgan   ta'riflar
tahlillarining keltirib o’tamiz. 
        A.G.Kovalyovning   fikricha,   shaxs   -   bu   ijtimoiy   munosabatlarning   ham
ob'ekti ham sub'ektidir . A.N.Leont'ev  ushbu masalaga boshqacharoq yondashadi va
unga   shunday   ta'rif   beradi:   shaxs   faoliyat   sub'ektidir .   K.K.Platonovning   talqiniga
binoan jamiyatda o’z rolini anglovchi, jamiyatning qishga layoqatli, yaroqli a'zosi
shaxs   deyiladi.   Bu   muammo   mohiyatini   chuqurro   ochishga   harakat   qilgan
S.L.Rubinshteyn   ta'rificha ,   shaxs   -   bu   tashqi   ta'sirlar   yo’nalishini   o’zgartiruvchi,
ichki shart-sharoitlar majmuasidir. 
        Psixologiya   fanida   bir-biriga   yaqin,   lekin   o’zaro   farqlanib   turuvchi
tushunchalar   qo’llanib   kelinadi,   chunonchi   odam,   shaxs,   individuallik.   Ularning
mohiyatini   aniqroq   izohlab   berish,   har   birining   psixologik   tabiatini   tahlil   qilish
maqsadga muvofiq. 
      1. Odam   sut   emizuvchilar   sinfiga   dahldorligi   biologik   jonzot   ekanligi
odamning   o’ziga   xos   xususiyatidir.   Tik   yurishlik   qo’llarning   mehnat   faoliyatiga
moslashganligi,   yuksak   taraqqiy   etgan   miyaga   egaligi,   sut   emizuvchilar   tasnifiga
7 kirishi, uning o’ziga xos tomonlarini aks ettiradi. Ijtimoiy jonzot sifatida odam ong
bilan   qurollanganligi   tufayli   borliqni   ongli   aks   ettirish   qobiliyatidan   tashqari   o’z
qiziqishlari   va   ehtiyojlariga   mutanosib   tarzda   uni   o’zgartirish   imkoniga   ham
egadir. 
        2. Shaxs   mehnat   tufayli   hayvonot   olamidan   ajralib   chiqqan.   Jamiyatda
rivojlanuvchi   til   yordami   bilan   boshqa   kishilar   bilan   (muloqot)   muomalaga
kirishuvchi   odam   shaxsga   aylanadi.   Ijtimoiy   mohiyati   shaxsning   asosiy   tavsifi
hisoblanadi. 
        3. Individuallik   -   har   qanday   insonning   betakror,   o’ziga   xos
xususiyatlarga   egadir.   Shaxsning   o’ziga   xos   qirralarining   mujassam-lashuvi
individuallikni   vujudga   keltiradi.   Individuallik   shaxsning   intellektual,   emosional
va irodaviy 
      Sobiq   sovet   psixologiyasida   shaxs   tuzilishiga   doir   qator   manbalar
keltirilgan . 
Jumladan,   S.L.Rubinshteyn   bo’yicha   shaxs   tuzilishi   quyidagi   ko’rinishga
ega: 
      1.Yo’nalganlik   -   ehtiyojlar,   qiziqishlar,   ideallar,   e'tiqodlar   faoliyat   va
xulqning ustuvor motivlari hamda dunyoqarashlarda ifodalanadi. 
    2.Bilimlar,   ko’nikmalar,   malakalar   -   hayot   va   faoliyat   jarayonida
egallanadi. 
  3.Individual tipologik xususiyatlar  - temperament, xarakter, qobiliyatlarda
aks etadi
    K.K.Platonov  ta'limotiga ko’ra shaxs tuzilishi quyidagicha shaklga ega: 
 1.Yo’nalganlik osttuzilishi   - shaxsning ahloqiy qiyofasi va munosabatlarini
birlashtiradi. Unda harakatchanlik, barqarorlik jadallik ko’lami (hajmi) darajalarini
farqlash lozim. 
 2.Ijtimoiy tajriba osttuzilishi  - ta'lim natijasida shaxsiy tajribada egallangan
bilimlar, ko’nikmalar, malakalar va odatlarni qamrab oladi.
 3.Psixologik aks ettirish shakllari osttuzilishi  - ijtimoiy turmush jarayonida
shakllanuvchi bilish jarayonlarining individual xususiyatlari. 
8   4.Biologik   shartlanganlik   osttuzilishi   -   miya   morfologik   va   fiziologik
xususiyatlariga   muayyan   darajada   bog’liq   bo’lgan   patologik   o’zgarishlarni,
shaxsning yosh, jins xususiyatlarini va uning tipologik holatlarini birlashtiradi. 
    A.G.Kovalyov  talqiniga binoan shaxs quyidagi tuzilishga ega: 
  1.Yo’nalganlik   -   voqelikka   nisbatan   inson   munosabatini   aniqlaydi,   unga
o’zaro   ta'sir   etuvchi   har   xil   xususiyatli   g’oyaviy   va   amaliy   ustanovkalar,
qiziqishlar,   ehtiyojlar   kiradi.   Ustuvor   yo’nalganlik   shaxsning   barcha   psixik
faoliyatini belgilaydi. 
  2.Imkoniyatlar   -   faoliyatning   muvafaqqiyatli   amalga   oshirishini
ta'minlovchi   tizim,   o’zaro   ta'sir   etuvchi   va   o’zaro   bog’liq   bo’lgan   turlicha
qobiliyatlar. 
  3.Xarakter   -   ijtimoiy   muhitda   shaxsning   xulq-atvor   uslubini   aniqlaydi.
Odamning ruhiy hayoti shakli va mazmuni unda namoyon bo’ladi. Xarakter tizimi
irodaviy va ma'naviy sharoitlarga ajraladi. 
 4.Mashqlar to’plami  - hayot va faoliyat, harakat va xulq-atvorni tuzatish .
1.2. Psixologiyada shaxsni o rganishga qaratilgan nazariyalariʻ
          Shaxsga   psixologik   sohalar   predmeti   sifatida   turli   ta`riflar   berilgan.
Ularning aksariyati bilan “Umumiy psixologiya” kursi doirasida tanishgansiz.  Xoll
K .,   Lindseylar   “shaxs”   tushunchasuga   oid   ta`riflarni   muayyan   mezon   asosida
quyidagicha tizimlashtiradilar: 
      Biosotsial   ta`rif   –   shaxs   individning   “sotsial   stimul   qadriyati”   bo‘lib,
biologik omillar ta`sirida “atrof – muhitga javob reaksiyasi”ni bildiradi. 
     Biofizik ta`rif – shaxsni  subyekt sifatida o`rganib, individning o’ziga xos
xususiyatlarini o’zida mujassamlashtiradi. 
     Omnibus ta`rif – shaxs individning muhim jihatlari ko’chirib o’tkazilgan
birlikdir. 
   Integrativ ta`rif – shaxs individual xulq egasidir. 
    Dodonov boyicha fanning predmeti: 
1. Inson muayyan sharoitda qanday shakllanadi 
9 2.   Qanday   qilib   bolaning   ruhiy   olami   kattalarning   ruhiy   olami   bilan
uyg’unlashadi 
3. Jamiyat taraqqiyoti shaxs taraqqiyotiga qanday ta’sir qiladi 
4. Shaxsni emperik o‘rganish metodologiyasi 
Shaxs psixologiyasining predmetiga nisbatan yondashuvlar 
1. Individ va shaxs tushunchalarini farqlashga qaratilgan yondashuv 
2. Shaxs rivojlanishi omillarini o’rganuvchi yondashuv 
3. Shaxs tuzilishini o’rganuvchi yondashuv. 
Shaxsni o`rganishning metodlari: 
• Obyektiv ma`lumotlar 
• Psixodiagnostik metodikalarni qo’llash 
• • Shaxsning kundalik xulq-atvorini qayd etish 
    Shaxs   tushunchasi   «yuz»,   «soxta   qiyofa »   so‘zlaridan   kelib   chiqadi.
Qadimgi   rus   tilida   «soxta   qiyofa»   so‘zi   «rol»,   ya’ni,   odam   boshqalar   bilan
muloqotda   bo‘lganida   kiyib   oladigan   biror-bir   ijtimoiy   niqob   ma’nosini
anglatuvchi   «rol»ni   bildirar   edi.   Lotincha   persone   so‘zi   ham   shu   ma’noni
anglatadi. Per sonare – niqob ortidan so‘zlashish.
         Qadimgi yunon, keyinchalik esa qadimgi rim teatrlarida akter sahnaga
u   yoki   bu   –   yovuz,   laganbardor,   payg‘ambar,   qahramon   xarakterlari   chizilgan
niqobda   chiqardi.   Niqobning   bo‘yoqlari   ijtimoiy   vazifani   bajaruvchi,   u   yoki   bu
rolni ijro etayotgan insonning axloqiy belgilariga ishorat edi.
              K.Yungning   psixoanaliz   nazariyasiga   asosan   «shaxs»   tushunchasi
odamning   jamiyatdagi   ijtimoiy   roli   bilan   bog‘liq.   Hayoti   jarayonida   u   ijtimoiy
talablarga   mos   ravishda   o‘zini   tutishni   o‘rganadi.   Har   bir   kasb   uchun,   masalan,
jamiyat   a’zosi   taqib   yuradigan   ma’lum   niqob   xosdir.   Shaxs   xarakterni   tashkil
etuvchi bo‘lib hisoblanmaydi, lekin u bilan uzviy bog‘liq bo‘lib, ichki «Men»ning
himoyasi sifatida faoliyat yuritadi. Sharq tillarida (xitoy, yapon) shaxs tushunchasi
odamning   yuzi   bilan   emas,   balki   butun   tanasi   bilan   bog‘lanadi.   Yevropa
an’analarida yuz tana bilan birgalikda o‘rganiladi, chunki inson chehrasi  ruhining
10 timsolidir,   xitoyliklar   tafakkurida   esa   «hayotchanlik»   tushunchasiga   individning
ham ma’naviy, ham vujudiy sifatlari kiradi.
        L.S.Vigotskiy   ijtimoiy   tajribasiz,   uning   ichki   ishlanmasiz,   so‘ngra   uni
yana   qayta   ishlangan   shaklda   ichkaridan   ishlab   chiqarmasdan   turib,   shaxsning
taraqqiy   etishi   mumkin   emasligi   (interiorizatsiya   va   eksteriorizatsiya   qonunlari)
haqida   yozgan   edi.   Bu   xususda   psixologlarga   tarix   fanining   ba’zi   bir
namoyondalari   ham   qo‘shiladilar.   G.S.Knabening   ta’kidlashiga   ko‘ra,   ««shaxs»
insonning   jamiyat   hayotidagi   ishtiroki   va   hayotda   tutgan   o‘rni   nuqtai   nazaridan
insonga xos xususiyatdir ». V.A.Shkuratov   quyidagi definitsiyani keltiradi: «Shaxs
jamiyat   a’zosi   va   faoliyatdagi   mavjudotning   ifodalanishini   ijtimoiy   turlarga
ajratish… Shaxsni uning ijtimoiy va madaniy doirasi, kelib chiqishi, kasbi, o‘z tipi
va h.k.larning xususiyatlaridan yig‘ib olish mumkin».
                Chet   el   psixologiyasida   inson   shaxsi   sifatida   barqaror   belgilar
majmuasini   tashkil   etuvchi   temperament,   sezgirlik,   motivlar,   layoqatlar,   mayllar,
turli hayotiy vaziyatlarga moslashayotganida aynan shu insonga xos bo‘lgan fikrlar
oqimi va hulq-atvorini belgilab beradigan ma’naviyat tushuniladi.   J.Godfruaning
fikricha,   shaxs   umumiy   holda   ham   irsiy,   ham   ijtimoiy-madaniy   ta’sirlar   bilan
belgilanadi. «Shaxs» tushunchasi  o‘z ichiga tabiiy xossalar  (jins, temperament  va
h.k.) asosida 
ijtimoiy   muhit   (oila,   maktab,   «boshqa   ahamiyatlilar»)   va   faoliyat   (o‘yin,
bilish,   mehnat)   bilan   faol   o‘zaro   ta’sirlar   jarayonida   hosil   bo‘lgan   individga   xos
bo‘lgan ijtimoiy sifatlar yig‘indisini birlashtiradi.
     XX asr 60-yillarining o‘rtalarida shaxs umumiy tuzilishini o‘rganish bilan
bog‘liq   tadqiqotlar   o‘tkazishga   qaratilgan   harakatlar   boshlab   yuborildi.   Bu
yo‘nalishda   shaxsni   bioijtimoiy,   tartibli   tuzilish   sifatida   ta’riflagan   K.K.
Platonovning   yondoshuvi   e’tiborga   loyiq.   U   shaxs   tuzilishini   quyidagilarga
ajratadi: 
      1.   Yo‘nalganlik   (fikrlar,   dunyoqarash,   mayllar,   istaklar,   qiziqishlar,
moyilliklar, ideallar kabi shakllarni o‘z ichiga oladi). Bu tuzilish osti tarbiya yo‘li
bilan shakllanadi. 
11    2. Tajriba (ta’lim olishda shaxsiy tajriba vositasida orttirib bo‘lingan, lekin
shaxsning biologik va hatto, irsiy belgilangan xossalarining sezilarli ta’siri ostidagi
bilimlar, malakalar, ko‘nikmalar va odatlarni birlashtiradi). 
    3. Aks ettirish turli shakllarining individual xususiyatlari (his etish, idrok,
xotira, tafakkur, hissiyotlar, tuyg‘ular, iroda). 
     4. Biopsixik xossalar o‘zida temperament xususiyatlari, shaxsning jins va
yosh xususiyatlari, patologik, organik o‘zgarishlarni birlashtiradi. 
          Bu   to‘rt   tarkibiy   qismga   yana   ikki   tarkibiy   qism   jamlanadi:   mustaqil
tarkibiy   qism   bo‘lib   hisoblanmaydigan   shaxsning   umumiy   sifatlaridan   iborat,
asosiy tarkibiy qismlarning har birining xususiyatlaridan tashkil topgan xarakter va
layoqatlar.
        Bunday   yondoshuvning   asosiy   kamchiligi   shundan   iborat   ediki,   shaxs
umumiy   tuzilishi   uning   biologik   va   ijtimoiy   belgi,   xususiyatlarining   yig‘indisi
sifatida   izohlanar   edi.   Natijada   shaxs   psixologiyasida   shaxsdagi   ijtimoiy   va
biologik   xususiyatlar   nisbati   muammosi   asosiy   muammolardan   biri   bo‘lib   qoldi.
Lekin,   aslini   olganda,   biologik   xususiyatlar   inson   shaxsi   tarkibida   ijtimoiyga
aylanadi
            XX  asr   70-yillarning   oxirida   shaxs   muammosiga   tuzilishli   yondoshuv
yo‘nalishi   tizimli   yondoshuvni   qo‘llash   tendensiyasi   bilan   almashindi.   SHu
munosabat   bilan   A.N.   Leontyev   g‘oyalari   alohida   e’tiborga   loyiq.   Uning   fikricha,
shaxs,   -   bu   insonning   jamiyatdagi   hayoti   natijasida   yuzaga   keladigan   alohida
turdagi psixologik hosila. Turli faoliyatlarning birgalikda bo‘ysunishi ontogenezda
shakllanadigan   shaxsning   asosini   yaratadi.   SHu   o‘rinda ,   A.N.Leontyev   ko‘rsatib
o‘tganidek,   shaxsga   tegishli   bo‘lmagan,   avvalambor,   irsiyat   tomonidan
belgilangan:   tana   tuzilishi,   asab   tizimining   turi,   temperament,   biologik
ehtiyojlarning   o‘sish   kuchi,   affektivlik,   tug‘ma   layoqatlar   kabi,   shuningdek,
orttirilgan   ko‘nikma,   bilim   va   malakalar,   hamda,   –   kasbiy   belgilarni   ta’kidlab
o‘tish   joiz.   Uning   fikricha,   sanab   o‘tilganlar,   insonning   individual   xossalarini
tashkil etadi. 
12           Shaxs   avvalgi   tajribalar   bilan   boyitilgan   individ   emas.   Individ
xususiyatlari shaxs xususiyatlariga aylanmaydi. 
          A.N.   Leontyev   tomonidan   belgilab   berilgan   shaxs   muammosini
o‘rganishga umumiy yondoshuv  A.V.Petrovskiy  va  V.A.Petrovskiylarning  ishlarida
rivojlantirildi.   Ularning   fikriga   ko‘ra,   shaxs   hamkorlikdagi   faoliyatning   har   bir
ishtirokchisi   o‘rtasida   o‘rnatilgan   mazmun-mohiyati,   qadriyatlari   vositasidagi
barqaror shaxslararo aloqalar tizimida o‘rganilishi mumkin. 
          Bayon   etilganlar   shaxsni   faoliyat   va   muloqotda   yuzaga   keladigan
individual munosabatlarning (subyekt – obyekt – subyektiv va subyekt – subyekt –
obyektiv)   barqaror   tizimiga   nisbatan   subyekt   sifatida   o‘rganish   imkonini   beradi.
A.V.Petrovskiy   va   V.A.Petrovskiylar   shaxs   tuzilishini   individning   «o‘ta   sezgir»
tizimli   xususiyati   sifatida   ko‘rib   chiqadilar.   Shaxsni   subyektiv   munosabatlar
tizimida ko‘rib chiqib, individ shaxsiy turmush tarzining uch xildagi atributsiyasini
(qo‘shib   yozish,   belgilash)   yoki   shaxs   tushunchasining   uch   xil   nuqtai   nazarini
ajratadilar. 
          Ko‘rib   chiqishning   birinchi   nuqtai   nazari   –   intraindivid   shaxsiy
atributsiya:   shaxs   subyektning   o‘ziga   xos   bo‘lgan   xossasi   sifatida   tushuntiriladi;
shaxs individ turmush tarzining ichki muhitiga kiritilgan holatda bo‘ladi. 
         Ikkinchi nuqtai nazar – shaxslararo aloqalar muhiti shaxsni  aniqlash va
mavjudlik   sohasi   bo‘lib   xizmat   qilganida   shaxsni   tushunish   vositasi   sifatidagi
interindivid shaxsiy atributsiya.
                Psixologiyada   shaxsning   himoya   mexanizmlari   to‘g‘risidagi
qarashlarning   tub   ildizi   Z.Freydning   shaxs   nazariyasi   borasidagi   izlanishlariga
borib   taqaladi.   Freydning   psixodinamik   konsepsiyasiga   ko‘ra   shaxs   tuzilmasi   va
himoya mexanizmlari ma’lum  tizimlashtirilgan.   Z.Freyd   bo‘yicha shaxs tuzilmasi
uchta tarkibiy komponentlardan iborat: 
        “Id”   sohasi   -   bu   shaxsning   instinktli   jihati   bo‘lib,   unda   shaxsning   eng
kuchli instinktlari o‘rin olgan. Ular shaxs xulq-atvorini to‘g‘ri va chet yo‘llar bilan
aniqlash   va   namoyon   bo‘lishini   ifodalaydi.   “Id”   sohasi   vazifalarini   qoniqish
tamoyiliga asosan bajaradi. 
13        “Ego” sohasi-bu shaxsning ongli tomonini ifodalovchi rasional qismidir.
“Ego” doimiy ravishda “Id” sohasi bilan o‘zaro ta’sirlashuvda bo‘ladi, ikki asosiy
instinktlar Men tomonidan tanlanadigan mexanizm hali aniq ta’biri mavjud emas. 
Siqib chiqarish jinsiy xohishlar bilan kurashishda foydalaniladi. 
“Men”   va   “U”   ning   titib   ko’rish   va   “Ustun   menning”   shakllanishiga   qadar
bir necha himoya mexanizmidan foydalaniladi.
            Freyd   psixojinsiy   rivojlanish   bosqichlarini   5   davrini   keltirib   o‘tadi.   U
quyidagi 1-jadvalda o‘z aksini topgan: 
1-jadva
№
  Bosqichlar Yosh davrlari Libido
yo’naltiriladigan
zona
1 Oral 0-1,5 Og’iz
2 Anal 1,,5-3 Anus
3 Fallik 3-6 Jinsiy a’zolar
4 Latent 6-12 Maavjud emas
5 Genital 12-18 Jinsiy a’zolar
14 II BOB CHET EL PSIXOLOGIYASIDA SHAXS NAZARIYALARI
2.1.  С het el psixologiyasida shaxsga doir nazariyalar
                Chet   el   psixologiyasida   inson   shaxsi   sifatida   barqaror   belgilar
majmuasini   tashkil   etuvchi   temperament,   sezgirlik,   motivlar,   layoqatlar,
mayllar,   turli   hayotiy   vaziyatlarga   moslashayotganida   aynan   shu   insonga   xos
bo‘lgan   fikrlar   oqimi   va   hulq-atvorini   belgilab   beradigan   ma’naviyat
tushuniladi.   J.Godfruaning   fikricha,   shaxs   umumiy   holda   ham   irsiy,   ham
ijtimoiy-madaniy   ta’sirlar   bilan   belgilanadi.   «Shaxs»   tushunchasi   o‘z   ichiga
tabiiy xossalar (jins, temperament va h.k.) asosida ijtimoiy muhit (oila, maktab,
«boshqa   ahamiyatlilar»)   va   faoliyat   (o‘yin,   bilish,   mehnat)   bilan   faol   o‘zaro
ta’sirlar   jarayonida   hosil   bo‘lgan   individga   xos   bo‘lgan   ijtimoiy   sifatlar
yig‘indisini birlashtiradi.
        Jah о n   psi хо l о giyasi   fanida   sha х sning   kam о l о ti,   uning   riv о jlanishi
to’g’risida   х ilma- х il nazariyalar yaratilgan bo’lib, tadqiq о tchilar ins о n sha х sini
o’rganishda   turlicha   p о zitsiyada   turadilar   va   muamm о   m о hiyatini   yoritishda
o’ziga   хо s   yondashishga   egadirlar.   Mazkur   nazariyalar   qat о riga   bi о g е n е tik,
s о tsi о g е n е tik, psi хо g е n е tik, k о gnitivistik, psi хо analistik, bi хе vi о ristik kabilarni
kiritish   mumkin.   Quyida   sanab   o’tilgan   nazariyalar   va   ularning   ayrim
nam о yandalari   t о m о nidan   sha х sni   riv о jlantarishning   printsiplari   to’g’risidagi
qarashlariga to’ х talib o’tamiz. 
15           Bi о g е n е tik   nazariyaning   n е gizida   ins о nning   bi о l о gik   y е tililuv   b о sh
о mil   sifatida  qabul   qilingan  bo’lib,  q о lgan  jarayonlarning  taraqqiyoti   i х tiyoriy
х ususiyat   kasb   etib,   ular   bilan   o’zar о   shunchaki   al о qa   tan   о linadi,   х ol о s.
Mazkur   nazariyaga   bin о an,   taraqqiyotning   b о sh   maksadi     bi о l о gik
d е t е rminantlariga (aniql о vchilariga) qaratiladi va ularning m о hiyatidan s о tsial-
psi хо l о gik  х ususiyatlar k е ltirilib chiqariladi.
       Taraqqiyot jarayonining o’zi, dastavval bi о l о gik  е tilishning univ е rsal
b о sqichi sifatida shar х lanadi va talqin qilinadi.
        Bi о g е n е tik   q о nunni   F.Myull е r   va   E.G е kk е llar   kashf   qilishgan.
Bi о g е n е tik 
q о nuniyat   о rganning   taraqqiyoti   nazariyasini   tashviq о t   qilganda   hamda
antidarvinchilarga   qarshi   kurashda   muayyan   darajada   tari х iy   r о l   o’ynagan.
Bir о q   о rganning   individual   va   tari х iy   taraqqiyoti   mun о sabatlarini
tushuntirishda   qo’p о l   х at о larga   yo’l   qo’ygan.   Jumladan,   bi о g е n е tik   q о nunga
ko’ra,   sha х s   psi хо l о giyasining   individual   taraqqiyoti   ( о nt о g е n е z)   butun
ins о niyat   tari х iy   ta-raqqiyotining   (fil о g е n е z)   as о siy   b о sqichlarini   qisqacha
takr о rlaydi.
          N е mis   psi хо l о gi   V.SHt е rnning   fikricha,   chaqal о q   (yangi   tug’ilgan
b о la)   hali   u   о dam   emas,   balki   faqat   sut   emizuvchi   hayv о ndir,   u   о lti   о ylikdan
о shgach,   psi х ik   taraqqiyoti   jihatidan   faqat   maymunlar   darajasiga   t е nglashadi,
ikki   yoshida   esa   о ddiy   о dam   h о liga   k е ladi,     b е sh   yoshlarda   ibtid о iy   p о da
h о latidagi   о damlar   darajasiga  y е tadi,  maktab  davridan  b о shlab  ibtid о iy  davrni
b о shidan k е chiradi, kichik maktab yoshida o’rta asr kishilar   о ngiga va ni хо yat
y е tukli   davrdagina   (16-18   yoshlarda)   u   h о zirgi   zam о n   kishilarining   madaniy
darajasiga erishadi.
          Bi о g е n е tik   nazariyaning   yirik   nam о yandalaridan   biri   bo’lmish
am е rikalik   psi хо l о g   S. Хо ll   psi хо l о gik   taraqqiyotning   b о sh   q о nuni   d е b.
"r е kapitulyatsiya   k о nuni"ni   (fil о g е n е zni   qisqacha   takr о rlashni)   his о blaydi.
Uning     fikricha,     о nt о g е n е zdagi     individual     taraqqiyot   fil о g е n е zning   muhim
b о sqichlarini takr о rlaydi.  О limning talqiniga bin о an, go’daklik hayv о nlarga  хо s
16 taraqqiyot pallasini qaytarishdan b о shqa narsa emas. B о lalik davri esa qadimgi
о damlarning  as о siy  mashg’ul о ti  bo’lgan   о vchilik va  baliqchilik davriga  aynan
m о s k е ladi. 8-12 yosh  о ralig’ida o’sish davri o’smir о ldi yoshidan ib о rat bo’lib,
yovv о yilikning   ох iri    va sivilizatsiyaning  b о shlanishidagi  kam о l о t cho’qqisiga
ham о hangdir.   O’spirinlik   esa   jinsiy   е tilishdan   (12-13)   b о shlanib   t о   y е tuklik
davri   kirib   k е lgunga   qadar   (22-25   yoshgacha)   dav о m   etib,   u   r о mantizmga
ekvival е ntdir. S. Хо llning talkiniga qaraganda, bu davrlar "bo’r о n va tazyiqlar",
ichki va tashki niz о lar (k о nflikt) dan ib о rat bo’lib, ularning k е chishi dav о mida
о damda "individuallik tuyg’u" si vujudga k е ladi. Sha х s riv о lslanishining ushbu
nazariyasi  o’z davrida bir  talay tanqidiy mul о hazalar manbai  vazifasini  o’tadi,
chunki   ins о n   z о tidagi   riv о jlanish   b о sqichlari   fil о g е n е zni   aynan   takr о rlamaydi
va takr о rlashi ham mumkin emas.
        Bi о g е n е tik   k о nts е ptsiyaning   b о shqa   bir   turi   n е mis   "k о nstitutsi о n
psi хо l о giyasi''   (ins о nning   tana   tuzilishiga   as о slagan   nazariya)   nam о yandalari
t о m о nidan   ishlab   chiqilgan,   E.Kr е chm е r   sha х s   (psi хо l о giyasi)   tip о l о giyasi
n е giziga   bir   qancha   bi о l о gik   о millarni   (masalan,   tana   tuzilishining   tipi   va
b о shqalarni)   kiritib,   ins о nning   jism о niy   tipi   bilan   o’sishining   х ususiyati
o’rtasida   uzviy   b о g’liqlik   mavjud,   d е b   ta х min   qiladi.   E.Kr е chm е r   о damlarni
ikkita   katta   gu-ruhga   ajratadi   va   uning   bir   b о shqa   tsikl о id   t о ifasiga   хо s   (t е z
ko’zg’aluvchi, his-tuyg’usi o’ta barkar о r), ikkinchi uchida esa shiz о id t о ifasiga
( о dam о vi,   mun о sabatga   qiyin   kirishuvchi,   his-tuyg’usi   ch е klangan)   хо s
о damlar turishini aytadi. Bu ta х minini u sha х s riv о jlanishi davriga ko’chirishga
harakat   qiladi,   natijada   o’smirlarda   tsikl о id   х ususiyatlari,   (o’ta
qo’zg’aluvchanlik,   taj о vuzk о rlik,   affektiv   tabiatlilik,   ilk   o’spirinlarda   esa
shiz о idlik   х ususiyatlari bo’ladi, d е ya   х ul о sa chiqaradi. L е kin ins о nda bi о l о gik
shartlangan   sifatlar   hamisha   y е takchi   va   hal   qiluvchi   r о l   o’ynay   о lmaydi,
chunki   sha х sning   individual-tip о l о gik   х ususiyatlari   bir-biriga   aynan   mos
tushmaydi.
          Bi о g е n е tik   nazariyaning   nam о yandalari   am е rikalik   psi хо l о glar
A.G е z е ll   va   S. Хо ll   taraqqiyotning   bi о l о gik   m о d е liga   chamalab   ish   ko’radilar,
17 bu   jarayonda   muv о zanat,   int е gratsiya   va   yangilanish   tsikllari   o’zar о   o’rin
almashinib turadi, d е gan  х ul о saga k е ladilar.
        Psi хо l о giya   tari х ida   bi о l о gizmning   eng   yaqq о l   ko’rinishi   Zigmund
Fr е ydning   sha х s   talqinida   o’z   if о dasini   t о pgan.   Uning   ta’lim о tiga   bin о an,
sha х sning   barcha   х atti-harakatlari   ( х ulqi)   о ngsiz   bi о l о gik   mayllar   yoki
instinktlar   bilan   shartlangan,   ayniqsa   birinchi   navbatda,   u   jinsiy   (s е ksual)
mayliga   (libid о ga)   b о g’liqdir.   Bunga   o’ х shash   bi о l о gizat о rlik   о millari   ins о n
х ulqini b е lgil о vchi birdan-bir m е z о n yoki b е takr о r turtki r о lini bajara  о lmaydi.
        Bi о g е n е tik   nazariyaning   qarama-qarshi   ko’rinishi   -   bu   aksil   qutbga
j о ylashgan   s о tsi о g е netik   nazariya   his о blanadi.   S о tsi о g е n е tik   yondashishga
bin о an,   sha х sda   ro’y   b е radigan   o’zgarishlar   jamyatning   tuzilishi,
ijtim о iylashish   (s о tsializatsiya)   usullari,   uni   qurshab   turgan   о damlar   bilan
o’zar о   mun о sabati   v о sitalaridan   k е lib   chiqqan   h о lda   tushuntiriladi.
Ijtim о iylashuv nazariyasiga ko’ra, ins о n bi о l о gik tur sifatida tug’ilib, hayotning
ijtim о iy shart-shar о itlarining b е v о sita ta’siri  о stida sha х sga aylanadi.
       G’arbiy   Е vr о paning eng muhim nufuzli nazariyalaridan biri bu r о llar
nazariyasidir.   Ushbu   nazariyaning   m о hiyatiga   bin о an   jamiyat   o’zining   har   bir
a’z о siga   status   (haq-huquq)   d е b   n о mlangan   х atti-harakat   (xulq)ning   barqar о r
usullari majmuasini taklif qiladi! Ins о n ijtim о iy muhitda bajarishi shart bo’lgan
ma х sus   r о llari   sha х sning   х ulq-atv о r   х ususiyatida,   o’zgalar   bilan   mun о sabat,
mul о qot o’rnatishida s е zilarli iz q о ldiradi.
          AQSHda  k е ng  tarqalgan   nazariyalardan  yana  bittasi  -   bu  individual
tajriba   va   bilimlarni   egallash   (mustaqil   o’zlashtirish)   nazariyasidir.   Mazkur
nazariyaga   bin о an   sha х sning   hayoti   va   uning   v о q е likka   nisbatan   mun о sabati
ko’pincha   ko’nikmalarni   egallash   va   bilimlarni   o’zlashtirishning   samarasi
qo’zg’atuvchini   uzliksiz   ravishda   musta х kamlanib   b о rishning   mahsulidir.
(E.T о rndayk, B.Skinner va h о kaz о ).
      K.L е vin   t о m о nidan   tavsiya   qilingan   "faz о viy   zarurat   mayd о ni"
nazariyasi   psi хо l о giya   fani   uchun   (o’z   davrida)   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
K.L е vinning   nazariyasiga   ko’ra   individning   х ulqi   ( х atti-xarakati)   psi хо l о gik
18 kuch vazifasini  o’t о vchi ishtiyoq (intilish), maqsad  (niyat)lar bilan b о shqarilib
turiladi   va   ular   faz о viy   zarurat   mayd о nining   ko’lami   va   tayanch   nuqtasiga
yo’naltirilgan bo’ladi.
Yuq о rida ta х lil qilingan (shar х langan) har bir nazariya sha х sning ijtim о iy
xulqi   (hatti- х arakati)   ni   o’zgalar   uchun   yopiq   yoki   ma х dud   muhit
х ususiyatlaridan k е lib chiqqan h о lda tushuntiradi, bu o’rinda   о dam   хо hlaydimi
yoki yo’qmi bundan qat`i nazar mazkur shar о itga m о slashm о g’i (ko’nikm о g’i)
zarur, d е gan aqidaga amal qilinadi.
        Bizningcha,   barcha   nazariyalarda   ins о n   hayotining   ijtim о iy-tari х iy
vaziyatlari   va   о b’ е ktiv   shart-shar о itlari   mutlaq о   e’tib о rga   о linmaganga
o’ х shaydi.l
      Psi хо l о giyada   psix о g е n е tik   yondashish   ham   mavjud   bo’lib,   u
bi о g е n е tik,   s о tsi о g е n е tik   о millarning   qimmatini   kamsitmaydi,   balki   psi х ik
jarayonlar   taraqqiyotining   birinchi   darajali   ahamiyatga   ega   d е b   his о blaydi.
Ushbu yondashishning uchta mustaqil yo’nalishga ajratib tahlil qilish mumkin,
chunki ularning har biri o’z m о hiyati, mahsuli va jarayon sifatida k е chishi bilan
o’zar о  taf о vutlanadi.
        Psi х ikaning   irratsi о nal   (aqliy   bilish   jarayonlaridan   tashqari)   tarkibiy
qismlari bo’lmish em о tsiya, mayl va shu kabilar yordamida sha х s  х ulqini ta х lil
qiluvchi   nazariya   psi хо dinamika   d е yiladi.   Mazkur   nazariyaning   yirik
nam о yandalaridan biri - bu am е rikalik psi хо l о g E.Eriks о ndir. U sha х s riv о jini 8
ta   davrga   ajratadi   va   ularning   har   qaysisi   o’ziga   хо s   b е takr о r   х ususiyatga
egadir.
        Birinchi   davr   -   go’daklik.   Ushbu   davrda   go’dakda   о ngsizlikka
as о slangan tashqi dunyoga nisbatan "ish о nch" tuyg’usi vujudga k е ladi. Buning
b о sh sababchisi   о ta- о naning m е hr-muhabbati, g’am х o’rligi va j о nkuyarligining
nish о nasidir.   Agarda   go’dakda   ish о nch   n е gizi   payd о   bo’lmasa,   balki   b о rliqqa
nisbatan   ish о nchsizlik   hissi   tug’ilsa,   u   taqdirda   v о yaga   y е tgan   о damlarda
ma х dudlik, umidsizlik shaklida aks etuvchi  х avf vujudga k е lishi, e х tim о l.
19       Ikkinchi   davrda,   ya’ni   ilk   b о lalikda   j о nz о dda   yarim   mustakqillik   va
sha х siy   qadr-qimmat   tuyg’usi   shakllanadi   yoki   aksincha,   ularning   qarama-
qarshisi   bo’lmish   uyat   va   shubha   hissi   h о sil   bo’ladi.   B о lada   mustaqillikning
o’sishi,   o’z   tanasini   b о shqarishga   k е ng   imk о niyat   yaratib,   bo’lg’usida   sha х s
х ususiyatlariga   aylanuvchi   tartib   va   intiz о m,   mas’uliyat,   jav о bgarlik,   hurmat
tuyg’ularini tarkib t о ptirishga pu х ta zamin h о zirlaydi.
     Uchinchi davr - o’yin yoshi d е b atalib 5 yoshdan 7 yoshgacha bo’lgan
b о lalarni o’ziga qamrab  о ladi. Mazkur davrda tashabbus tuyg’usi, qaysidir ishni
amalga   о shirish   va   bajarish   maylini   tarkib   t о ptiradi.   Mab о d о   unda   хо hish-
istakni   ro’yobga   chiqarishning   yo’li   to’sib   qo’yilsa,   ushbu   хо latda   b о la   o’zini
aybd о r   d е b   his о blaydi.   Mazkur   yosh   davrida   davra,   ya’ni   guruhiy   o’yin,
t е ngqurlari   bilan   mul о q о tga   kirishish   jarayonlari   muhim   ahamiyat   kasb   etadi,
natijada b о lani turli r о llar sinab ko’rishiga,   х ayol о ti o’sishiga imk о n yaratiladi.
Х uddi shu davrda b о lada ad о lat tuyg’usi, uni tushunish mayli tug’ila b о shlaydi.
        To’rtinchi   davr   -   maktab   yoshi   d е b   n о mlanib,   undagi   as о siy
o’zgarishlar   ko’zlagan   maksadga   erishish   q о biliyati,   uddabur о nlik   va
mahsuld о rlikka intilish tuyg’usi bilan ajralib turadi. Uning eng muhim qadriyati
-  о milk о rlik va mahsuld о rlikdan ib о ratdir. Ushbu yosh davrining salbiy jihatlari
(illatlari)   ham   ko’zga   tashlanadi   va   ularning   qat о riga   ij о biy   х islatlari   y е tarli
darajada   bo’lmaganligi,   о ngi   hayotning   barcha   qirralarini   qamrab   о l о lmasligi,
muamm о -larni   y е chishda   aql-zak о vatning   y е tishmasligi,   bilimlarni
o’zlashtirishda   q о l о qligi   (sustligi)   va   h о kaz о .   Х uddi   shu   davrda   sha х sda
m е hnatga nisbatan individual mun о sabati shakllana b о shlaydi.
       B е shinchi davr – o’spirinlik - o’zining b е takr о r   х islati, individualligi
va   b о shqa   о damlar   bilan   k е skin   taf о vutlanishi   bilan   tavsiflanadi.   Shuningd е k,
o’smirlik sha х s sifatida n о aniqlik, muayyan r о lning uddalamaslik, qat’iyatsizlik
singari nuqs о nlarga (illatlarga) egadir. Mazkur davrning eng muhim   х ususiyati
"r о lni k е chiktirish"ning o’zgarishi his о blanib, birmuncha taraqqiyot b о sqichiga
ko’tarilishining   daqiqasidir.   Unda   ijtim о iy   hayotda   bajarayotgan   r о llarining
ko’lami k е ngayadi, l е kin ularning barchasini jiddiy egallash imk о niyati mavjud
20 bo’lmaydi,   vah о lanki   bu   k е zda   o’spirin   r о llarda   o’zini   sinab   ko’rish   bilan
ch е klanadi,   хо l о s.   Eriks о n   o’spirinlarda   o’z-o’zini   anglashning   psi хо l о gik
m ех anizmlarini   batafsil   ta х lil   qiladi,   unda   vaqtni   yangicha   his   qilish,
psi хо s е ksual   qiziqish,   pat о g е n   (kasallik   qo’zg’atuvchi)   jarayonlar   va   ularning
turli ko’rinishlari nam о yon bo’lishini shar х laydi.
        О ltinchi   davr   -   yoshlik   b о shqa   о damga   (jinsga)   nisbatan   psi хо l о gik
intim   yaqinlashuv   q о biliyati   (uquvi)   va   ehtiyoji   vujudga   k е lishi   bilan   ajralib
turadi.   Ayniksa,   jinsiy   mayl   bu   s о hada   al о hida   o’rin   tutadi.   Bundan   tashkari,
yoshlik tanh о lik va  о dam о vilik kabi b ехо siyat  х ususiyatlari bilan taf о vutlanadi.
    Yettinchi davr - y е tuklik davri d е b atalib, hayot va fa о liyatning barcha
s ох alarida   (m е hnatga,   ij о diyotga,   g’am х o’rlikda,   pushtq о ldirishda,   tajriba
uzatishda   va   b о shqalarda)   mahsuld о rlik   tuyg’usi   unga   uzluksiz   ravishda
х amr ох ,   bo’ladi   va   ezgu   niyatlarning   amalga   о shishida   turtki   vazifasini
bajaradi.   Shuningd е k,   mazkur   davrda   ayrim   jihatlarda   turg’unlik   tuyg’usi
nuqs о n (illat) sifatida hukm surishi ehtim о ldan h о li emas.
      Sakkiznnchi   davr,   ya’ni   qarilik   ins о n   tariqasida   o’z   burchini   uddalay
о lganligi, turmushning k е ng qamr о vligi, undan qan о atlanganligi (q о niqqanligi)
tuyg’ulari  bilan  tavsiflanadi.  Salbiy   х ususiyat  sifatida  ushbu  yoshda   х ayotdan,
fa о liyatdan n о umidlilik, ulardan ko’ngil s о vish his-tuyg’ularini ta’kidlab o’tish
o’rinlidir.   D о n о lik,   s о flik,   gun о hlardan   f о rig’   bo’lishlik   bu   yoshdagi
о damlarning eng mu х im jihati, sa хо vati his о blanadi, bin о barin, har bir al о hida
о lingan   h о latga   nisbatan   sha х siyat   va   umumiyat   nuqtai-nazardan   qarash
ularning  о liy  х immati sanaladi.
    E.Shprang е r "O’spirinlik davri psi хо l о giyasi" d е gan asarida qizlarning
13 yoshdan 19 yoshgacha, yigitlarning esa 14 yoshdan 22 yoshgacha kiritishni
tavsiya   qiladi.   Ushbu   yosh   davrida   yuz   b е radigan   as о siy   o’zgarishlar
E.SHprang е r bo’yicha:                 .
a)  sha х siy "M е n" ni kashf qilish,
b) r е fl е ksiyaning o’sishi,
21 v)     o’zining   individualligini   anglash   (tushunish)   va   sha х siy
х ususiyatlarini e’tir о f qilish,
g) hayotiy ezgu r е jalarining payd о  bo’lishi,
d)  o’z sha х siy turmushini anglagan  хо lda qurish ustan о vkasi va h о kaz о .
Uning fikricha, 14-17 yoshlarda vujudga k е ladigan inqir о zning m о hiyati ularga
kattalarning   b о lalarcha   mun о sabatidan   qutulish   tuyg’usini   tug’ilishidan
ib о ratdir.   17-21   yoshlarning   yana   bir   х ususiyati     -   o’zining   t е ngqurlari   va
jam о atchilik   qursh о vidan "uzilish  inqir о zi" va   tanh о lik   tuyg’usining  payd о
bo’lishidir.   Bu   h о latni   tari х iy   shartlanganlik   shart-shar о itlar   va   о millar
vujudga k е ltiradi
       K о gnitivistik     yo’nalishning   as о schilari     qat о riga   J.Piaj е , Dj. K е lli
va b о shqalarni kiritish mumkin.
J.Piaj е   int е ll е kt   nazariyasi   ikkita   mu х im   jihatga   ajratilgan   bo’lib,   u
int е ll е kt   funktsiyalari   va   int е ll е ktning   davrlari   ta’lim о tini   o’z   ichiga   qamrab
о ladi.   Int е ll е ktning   as о siy   funktsiyalari   qat о riga   uyushq о qlik   (tartiblilik)   va
adaptatsiya   (m о slashish,   ko’nikish)   dan   ib о rat   bo’lib,   int е l е ktning   funktsi о nal
invariantligi d е b yuritiladi.
Muallif       sha х sda       int е ll е kt       riv о jlanishining,     quyidagi b о sqichlarga
ajratadi:
1) s е ns о m о t о r int е ll е kti (tug’ilishdan t о  2 yoshgacha),
2)  о p е ratsiyalardan ilgarigi tafakkur davri (2 yoshdan t о  7 yoshgacha),
3)  k о nkr е t  о p е ratsiyalar davri (7-8 yoshdan 11-12 yoshgacha),
4) f о rmal (rasmiy)  о p е ratsiyalar davri.
J.Piaj е ning   g’ о yalarini   dav о m   ettirgan   psi хо l о glarning   bir   guruhini
k о gnitiv-g е n е tik         nazariyaga       biriktirish         mumkin.         Bu   yo’nalishning
nam о yandalari          qat о riga         L.K о lb е rg,         D.Br о ml е y, Dj.Birr е r, A.Vall о n,
G.Grimm va b о shqalar kiradi.
Fransuz   psi хо l о gi   A.Vall о n   nuqtai   nazaricha,   sha х sning   riv о jlanishi
quyidagi b о sqichlarga ajratiladi:
G) h о milaning  о na q о rnidagi davri,
22 2) impulsiv harakat davri - tug’ilgandan t о  6  о ylikgacha,
3) em о tsi о nal (his-tuyg’u) davri - 6  о ylikdan t о   yoshgacha,              ;
4) s е ns о m о t о r (idr о k bilan harakatning uyg’unlashuvi) davri - 1 yoshdan
t о  3 yoshgacha, 
5) p е rs о nalizm (sha х sga aylanish) davri - 3 yoshdan t о  5 yoshgacha,
6) farqlash davri - 6 yoshdan t о  11 yoshgacha,
7) jinsiy y е tilish va o’spirinlik davri - 12 yoshdan t о  18 yoshgacha. Yana
bir fransiyalik yirik psi хо l о g Zazz о   o’z vatanidagi ta’lim va tarbiya tizimining
tamoyillaridan   k е lib   chiqqan   h о lda,   mazkur   muamm о ga   b о shqachar о q
yondashib va uni o’ziga   хо s talqin qilib, ins о nning ulg’ayib b о rishini quyidagi
b о sqichlarga ajratishni tavsiya qiladi:
          1. Birinchi b о sqich – b о laning tug`ilganidan 3 yoshigacha.   
          2. Ikkinchi b о sqich - 3 yoshidan 6 yoshigacha.                
          3. Uchinchi b о sqich - 6 yoshidan 9 yoshigacha.
          4. To’rtinchi b о sqich - 9 yoshidan 12 yoshigacha.
          5. B е shinchi b о sqich - 12 yoshidan t о  15 yoshigacha.    
          6.  О ltinchi b о sqich - 15 yoshidan 18 yoshigacha.
        S хе mada   ko’rinib   turibdiki,   R.Zazz о   sha х s   riv о jlanishining
b о sqichlariga   individuallik   sifatida   tarkib   t о pish,   tak о millashish   nazariyasidan
k е lib   chiqib   yondashgani   sha х s   shakllanishi   pallasining   yuq о ri   nuqtasi,   ya’ni
ijtim о iylashuvi  bilan  ch е klanishga   о lib  k е lgan.  Shuning  uchun  uning  ta’lim о ti
ins о nning   о nt о g е n е zda   tak о millashuvi   o’zgarishi,   riv о jlanishi   х ususiyatlari   va
q о nuniyatlari to’g’risila mul о haza yuritish imk о nini b е rmaydi.
     G.Grimm  sha х s  riv о jlanishi   quyidagi  b о sqichlardan   ib о rat
ekanlmgini tavsiya qiladi:
        1) chaqal о qlik - tug’ilganidan t о  10 kungacha,
        2) go’daklik - 10 kunlikdan t о  1 yoshigacha,              
        3) ilk b о lalik - 1 yoshdan t о  2 yoshigacha,
        4) birinchi b о lalik davri - 3 yoshdan t о  7 yoshigacha,
        5) ikkinchi b о lalik davri - 8 yoshdan t о  12 yoshigacha,
23                6)   o’smirlik davri 13 yoshdan t о   16 yoshigacha o’g’il b о lalar, 12
yosh-
dan 15 yoshigacha qizlar,
       7)  o’spirinlik davri - 17 yoshdan t о  21 yoshgacha yigitlar, 16 yosh-
dan 20 yoshgacha qizlar (b о kiralar),
              8)     е tuklik   davri:   birinchi   b о sqich   -   22   yoshdan   35   yoshgacha
erkaklar,  21  yoshdan  35  yoshgacha  ayollar,  ikkinchi   b о sqich  -   36  yoshdan   60
yoshgacha erkaklar, 36 yoshdan 55 yoshgacha ayollar,
                                   9)   keksayish,(yoshi qaytgan davr) - 61 yoshdan t о   75 yoshgacha
erkak-
lar, 55 yoshdan t о  75 yoshgacha ayollar,
      10)  qarilik davri - 76 yoshdan t о  90 yoshigacha (jinsiy taf о vut)
      11) uz о q umr ko’ruvchilar 91 yoshdan b о shlab t о  ch е ksizlikkacha .
  Dj.Birr о n sha х s riv о jlanishini quyidagicha tasavvur etadi:
         1) go’daklik - tug’ilgandan t о  2 yoshga
         2) maktab о ldi davr - 2 yoshdan t о  5 yoshgacha,
         3) b о lalik davri - 5 yoshdan t о  12 yoshgacha,
         4) o’spirinlik davri - 12 yoshdan t о  17 yoshgacha,
         5) ilk  е tuklik davri - 17 yoshdan t о  20 yoshgacha.
         6) y е tuklik davri - 20 yoshdan t о  50 yoshgacha,
         7) yetuklik davrining  ох iri - 50 yoshdan t о  75 yoshgacha, 
         8) qarilik davri 76 yoshdan b о shlab.
     Elkoninning nazariyasiga ko’ra har bir yosh davrida biror faoliyat turi
inson shaxsi shakllanishida yetakchi o’rin egallaydi .  Bular quyidagilar ;
Yosh davrlari Yetakchi faoliyat
1) Go’daklik   davri   –
tug’ilgandan 1 yoshgacha  Bevosita emotsional muloqot
2) Ilk   bolalik   davri   – Pretmetli faoliyat
24 1 yoshdan 3 yoshgacha
3) Maktabgacha   davr
– 3 yoshdan 7 yoshgacha Rolli o’yinlar
4) Kichik   maktab   -
Yoshi   davri   7   yoshdan   10
yoshgacha O’qish
5) O’smirlik   davri   –
10-15 yoshgacha Muloqot 
2.2. Hozirgi zamon psixologiyasida shaxs muommolari 
        Hozirgi   kunda   psixologiya   shaxsni   insonning   jamiyatdagi   hayotida
shakllanadigan   ijtimoiy-psixologik   hosila   sifatida   tushuntiradi.   Odam   ijtimoiy
mavjudot   sifatida   boshqa   odamlar   bilan   munosabatlarga   kirishganida   va   bu
munosabatlar uning shaxsini  shakllantiruvchi hal qiluvchi omilga aylanganida,
u yangi sifatlarga ega bo‘ladi.
       Inson shaxsi, keng tarqalgan tasavvurlarga qarshi  o‘laroq, 30 yoshga
etgunicha   o‘zgarmasdan   qolmaydi.   Misol   keltiradigan   bo‘lsak,   Kaliforniya
Universitetining   bir   guruh   olimlari   130   mingdan   ortiq   odamlarning   «Katta
Beshlik»   (vijdoniylik,   murosaga   kelish   layoqati,   nevrotizm   va   ekstravertlik)
nomi   bilan   ma’lum   shaxsiy   sifatlarini   tahlil   qilganlar.   Bu   sifatlar   kayfiyatga
bog‘liq   emas,   shuning   uchun   etarlicha   ishonchli   tarzda   namoyon   bo‘ladi.
Odamlar   yosh   o‘tishi   bilan   hayotiy   ixtiloflarni   tezda   bartaraf   etishga
o‘rganadilar, xususan, shafqatliroq va mehribonroq bo‘lishga intiladilar.
    Aniqlanishicha, ayollarda, erkaklardan farqli o‘laroq, yosh o‘tishi bilan
nevroz   holatlari   kamayadi.   Ikki   jins   vakillarida   samimiylik   bir   oz   kamayadi.
Olimlarning   fikriga   ko‘ra,   20–30   yoshlilarda   murakkab   vazifalarni   bajarishda
va   tashkilotlar   tuzishda   ko‘mak   beradigan   vijdoniylikning   kuchayishi
kuzatiladi.   Murosaga   kelishga   moyillik,   aksincha,   ko‘pchilik   holatlarda   30
yoshdan so‘ng yorqin namoyon bo‘ladi. 
25     Inson tabiatini o’rganishdagi eng dolzarb muammolardan biri ijtimoiy-
biologik   muammodir.   Odam   haqida   gapirilganda   bu   so’zning   uch   xil
mazmunini   nazarda   tutish   mumkin:   odam   biologik   tur   sifatida   -   Homo
sapiens,   odam   individ   sifatida   va   odam   ijtimoiy   uyushgan   insoniyat   sifatida.
Bizning   muhokamamiz   uchun   predmet   shaxs   tushunchasi   ekan,   ijtimoiy-
biologik   munosabatlar   nuqtai   nazaridan   insonni   individ   sifatidagi   jihatlari
muhim   ahamiyatga   egadir.   Shaxs   va   individning   munosabatlari   bilan   bog`liq
muammo shaxs psixologiyasining eng muhim va qiziqarli masalalaridan biridir.
        Hozirgi   zamon   kishisining   ehtiyojlari   va   ularning   qondirilishi
ajdodlarinikidan   ham,   avlodlarnikidan   ham   tubdan   farqlanadi,   lekin
etnopsixologik xususiyatlar ta’siri o‘z ahamiyagini etarli darajada yo‘qotmaydi.
SHaxsning   ehtiyojlarini   to‘la-to‘kis   qondirish   uni   komil   inson   sifatida   kamol
toptirishning eng muhim shartlaridan biri hisoblansa-da, lekin bu uning ustuvor
ekanligini   bildirmaydi,   chunki   boshqa   ta’sirchan   omillar   ham   mavjuddir.
Kamolotga   erishishning   muhim   shart-sharoiti   hisoblanmish   mehnat   insonning
ehtiyojiga aylanmasa, u o‘z ehtiyojlarining engil, oson yo‘llar bilan qondirishga
harakat   qilsa,   inqirozga   uchraydi.   Engil   yo‘l   bilan   o‘z   ehtiyojlarini   qondirish
ijtimoiy qonun va qoidalarga zid xulq-atvor manbaiga aylanishiga, jinoiy hatti-
harakat   kelib   chiqishiga,   tekinxo‘rlik   illatining   namoyon   bo‘lishiga   zamin
hozirlaydi.   Huquqiy,   demokratik   jamiyat   kishisi   shaxsini   shakllantirishga
nisbatan   qo‘yilayotgan   eng   muhim   talablardan   biri-unda   mehnat   qilish
ehtiyojini, mehnatdan faxrlanish tuyg‘usini va undan lazzatlanish hissini tarkib
toptirishdan iboratdir. Mehnatga nisbatan ehtiyojning vujudga kelishi  sanoatda
va   qishloq   xo‘jaligida   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish,   ishlab   chiqarish
jarayonlarini   avtomatlashtirish,   mehnat   qilish   sharoitlarini   yaxshilash,   mehnat
faoliyati umumdorligini oshirish, ish vaqtidan oqilona foydalanish imkoniyatini
yaratadi va faqat mehnatdagina o‘z imkoniyatini namoyon etuvchi, bunyodkor,
vatanparvar, fidoiy shaxslarni shakllantiradi. Kishilarning iqtisodiy ehtiyojlarini
qondiruvchi, ba’zan og‘ir va zerikarli tuyulgan mehnat turi vatanparvar, komil
insonlikka   intiluvchi   shaxs   uchun   quvonch,   qoniqish,   hatto   rohat-farog‘at   his-
26 tuyg‘ularining   manbaiga   aylanishi   mumkin.   Yuksak   malakali   mutaxassislar
tayyorlashga qaratilgan «Ta’lim to‘g‘risida»gi qonunda va «Kadrlar tayyorlash
milliy   dasturi»   da   o‘quvchilar   va   talabalarning   mehnat   tarbiyasi   va   kasbga
yo‘naltirilishiga   alohida   ahamiyat   berilgandir.   Respublika   fuqarolarida
ma’naviy ehtiyojlarni vujudga keltirish va shakllantirish istiqlol sharofati bilan
muhim   ahamiyat   kasb   etib,   ijtimoiy   tarbiyaning   muhim   bo‘g‘iniga   aylandi.
Huquqiy, demokratik jamiyatning asosiy vazifalaridan biri - insoniy ehtiyojlarni
tarkib   toptirish,   ularni   barkamol   shaxs   kamolotiga   yo‘naltirish,   ma’naviyatni
egallash bilan uzviy bog‘lab amalga oshirishdan iboratdir
 
 
27    
XULOSA
     
         Ma’lumki shaxs muommosi o’tmish davrdan boshlab ko’p bahslarga
sabab bo’lib kelmoqda va shaxsga oid bir necha nazariyalar yaratilgan . Xulosa
o’rnida   shuni   aytish   joizki   ,   jahon   va   hamdo’stlik   mamlakatlari   psixologlari
tomonidan   bir   qator   ilmiy-metodologik   asosga   ega   bo’lgan   shaxsning
rivojlanishi   nazariyalari   ishlab   chiqilgan   .   Ularning   aksariyati   ontogenezda
shaxsning   shakllanishi   qonuniyatlarini   ochishga   muayyan   hiss   bo’lib   ,   xizmat
qiladi   ,     amaliy   va   nazariy   muommolarni   yechishga   keng   ko’lamda
qo’llaniladi . Umumiy psixologiya fanida shaxsning shakllanishi va rivojlanishi
qonuniyatlari   hamda   mexanizmlarini   tadqiq   etiladi   .   Shaxs   o’zini   anglashga
qodir   ,   ijtimoiy   munosabatlarning   subyekti   ,   o’zini   o’zi   anglash   imkoniyatiga
ega bo’lgan ongli mavjudot sifatida e’tirof  etiladi . Shu bois insonlar jamoasi ,
ijtimoiy tarixiy jarayonlarning ta’sirida kamolga yetadi .
        Shaxsning   shakllanishida   unga   maqsadga   yo‘naltirilgan   tarzda   ta’sir
o‘tkazish,   tarbiya   yetakchi   rol   o‘ynaydi.   Tarbiya   shaxsni   rivojlantirishning
jamiyat tomonidan qo‘yilgan maqsadlarda muvofiq tarzda yo‘naltirib boradi va
uyushtiradi.   Har   bir   inson   intilish   va   erishishiga   mujassamlashuvchi   o‘zining
hayot   uslubini   ishlab   chiqadi.   Ularning   shakllanishi   bolalikdan   boshlanib,
nomukammallik,   ishonchsizlik,   kattalar   olamida   bo‘lishga   ojizlik   kompleksi
sifatida   shakllanib   boshlaydi.   Hayot   maqsadi   bundan   himoyalanish,
qondirilmagan   bugungi   hayot   bilan   yorqin,   mukammal   kelajak   o‘rtasidagi
ko‘prik vazifasini bajaradi. 
28     Ins о n   sha х sining   psi х ik   riv о jlanishi   va   uning   shakllanishi   murakkab
tadqiq о t   jarayonidir.   Z е r о ,   uning   o’ziga   хо s   х ususiyatlari   va   q о nuniyatlarini
as о sli   ilmiy   bilish,   o’quvchi   sha х siga   p е dag о gik   jihatdan   ta’sir   ko’rsatashning
zarur shartidir. 
      Ins о n - bi о s о tsial mavjud о tdir. Uning birligi, bir t о m о ndan, kishining
psi х ik,   tug’ma   ravishda   tashkil   t о pgan   х ususiyatlari   (masalan,   ko’rish   yoki
eshitish 
s е zgilarining,   shuningd е k,   о liy   n е rv   tuzilishining   o’ziga   хо s
х ususiyatlari),   ikkinshi   t о m о ndan   esa   fa о liyatning   о ngli   sub’ е kti   va   ijtim о iy
taraqqiyotning   fa о l   ishtir о kshisi   sifatida   uning   х ulq-atv о r   (masalan,   a х l о qiy
о datlar)  х ususiyatlarida nam о yon bo’ladi. 
        Shunday   qilib,   biz   ch е t   el   psi хо l о giyasida   sha х s   riv о jlanishining
yo’nalishlari   va   nazariyalarini   qisqacha   sharhlab   o’tdik.   Qilingan   tahlillardan
ko’rinib   turibdiki,   Е vr о pa   mamlakatlari   va   AQSH   psi хо l о glari   о rasida   bu
s о hada   bitta   umumiy   nazariya   hali   ishlab   chiqilmagan,   Buning   b о sh   sababi
sha х sning tuzilishi, uni shakllanish q о nuniyatlari, uning kam о l о tida  о b’ е ktiv va
sub’ е ktiv   ta’sirlarning   r о li,   mikr о   va   makr о muhitning   ta’siri,   riv о jlanishning
tayanch   manbalari   bo’yicha   umumiylikning   yo’qligi,   aniq   m е t о d о l о giyaga   va
ilmiy platf о rmaga as о slanmaganlikdir
 
                       FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI
29          1. P.I.Ivanov, M.E.Zufarova- "Umumiy psixologiya"-2008;
2.E.G'oziev-"Umumiy psixologiya"-2002;
3.F.I.Xaydarov, N.I.Xalilova-T-2009.
4.Karimov   I.A.   O‘zbekiston   XXI   asr   bo‘sag‘asida:   xavfsizlikka   tahdid,
barqarorlik shartlari va taraqqiyot kafolatlari. –Toshkent: “O‘zbekiston”, 1998. -35
b.
  6.   Karimov.   I.A.   Yuksak   ma’naviyat-Yengilmas   kuch.   –   Toshkent:
“Ma’naviyat”, 200. – 123 b.
 7. Abdullaeva SH.A. O‘spirinlarning tarbiyalanganlik darajasini diagnostika
qilish   va   xulqidagi   nuqsonlarni   korrektsiyalashning   pedagogik   asoslari:
Pedagogika fanlari doktori darajasini olish uchun yozilgan dissertatsiya avtorefati.
-O‘ZPFITI, 2005. -15-20 b. 
8.G’oziev E.G’.Tafakkur psixologiyasi T; "O’qituvchi" 1996.
9.   F.I.   Xaydarov,     N.I.Xalilova   Umumiy   psixologiya   darslik,   Toshkent   -
2009
10.P.I. Ivanov. Umumiy psixologiya. -Toshkent: « O ‘qituvchi», 1963-
2003.
30                     SAMARQAND DAVLAT UNIVERSITETI
            PSIXOLOGIYA VA IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
            PSIXOLOGIYA YO‘NALISHI 203-guruh talabasi 
            Ravshanova      Marjonaning " Chet el psixologiyasida
             shaxs    nazariyalari" mavzusidagi kurs ishiga
                                             T A Q R I Z
_____________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_____
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Ilmiy rahbar:  ________________Prof.Akramova Feruza  Akmalovna
31

CHET EL PSIXOLOGIYASIDA SHAXS NAZARIYALARI MUNDARIJA KIRISH………………………………………………... …................................ 3 I BOB. Psixologiyada shaxs tushunchasi va muommolari……………………………………. 5 1.1 Psixologiyada shaxs muommosi………………………….…....……… 5 1.2 Psixologiyada shaxsni o rganishga qaratilgan nazariyalar…...ʻ ……………....…................ 9 II BOB. Chet el psixologiyasida shaxs nazariyalari ………………………... 14 2.1 Chet el psixologiyasida shaxsga doir nazariyalar................................................ 14 2.2 Hozirgi zamon psixologiyasida shaxs muommolari....................................... 24 XULOSA............................................................................................. ...... 28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI……………… ………. 2 9 1

KIRISH Mavzuning dolzarbligi. Shaxs tushunchasi keng va ko’p qirralidir. Mehnat qila olish ko’nikmasining mavjudligi , insonlar bilan birgalikda faoliyat munosabatni amalga oshirayotgan kishi asta-sekin shxsga aylanib boradi. Bevosita moddiy dunyoni , jamiytni va xususan o’zini o’rganish va faol tarzda qayta o’zgartirish jarayonining sub’ektiga aylanmoqda . Shu o’rinda haqli bir savol tug’iladi , ya’ni shaxs , individ , individuallik tushunchaalarining o’zaro bog’liqligi mavjudmi ? Buning uchun mazkur tushunchalarning mazmunini tahlil qilish samarali hisoblanadi . Shuning uchun ham dastlab individ tushunchasining mazmuniga to’xtalish lozim . Shaxsning eng muhim xususiyatlaridan biri uning – individualligidir . Individuallik deganda insonning shaxsiy psixologik xususiyatlarining betakror birikmasi tushuniladi . Individuallik kishining o’ziga xosligini , uning boshqa odamlardan farqini aks ettiruvchi psixologik fazilatlar birikmasidir . Individuallik tarkibiga xarakter , temperament , psixik jarayonlar , holatlar , hodisalar , hukmron xususiyatlar yig’indisi , iroda , faoliyat motivlari , inson maslaaagi , dunyoqarashi , iqtidori , har xil shakldagi reaksiyalar , qobiliyatlar va shu kabilar kiraadi . Shaxs fenomeni inson olamining butun murakkabligini o’zida mujassam etadi . Uni har tomonlama o’rganish maqsadida me’yorlar orqali tushunilgan va oliy xilqat , bebaho qadriyat deb hisoblangan . Inson shaxs sifatida komillikka intiladi , hayot mazmunini boyitadi , shu asosda kishilik jamiyatining go’zal va farovon bo’lishiga ehtiyoj sezadi . 2

Shaxsning hayot taarzi bevosita jamiyat hayotiga daxldor va hayot ne’matlaridan to’la foydalanishga haqli . Shaxs tushunchasi inson tushunchasining yuksak ko’rinishi , oliy maqomidir . Har qanday odam tabiiy mavjudligiga , yashash huquqi va hayot qadriyatiga ega bo’lgan jonzotdir . Biroq u hamma vaqt ham to’laqonli shaxs bo’lib yetilmasligi mumkin . Tadqiqotning maqsadi: Ilmiy adabiyotlar va ilmiy tadqiqot ishlarini tahliliy o’rganish asosida chet el psixologiyasida shaxs nazariyalarini o’rganish . Tadqiqotning obyekti: Shaxsga oid nazariyalarning chet el psixologlari tomonidan tahlili . Tadqiqot predmeti: Psixologiyada shaxs nazariyalarining chet el psixologiyasidagi tahlili jarayoni . Tadqiqotning vazifalari 1. Mavzuga oid ilmiy-nazariy manbalar , darslik va o’quv qo’llanmalar hamda ilmiy maqolalarni tahliliy o’rganish; 2. Chet el psixologiyasida shaxs nazariyalarini yoritish; 3. Shaxs nazariyalarini tahlil qilish va ularni o rganish;ʻ Tanlangan metodikalar: 1. Tahlil metodi . 2 Qiyosiy tahlil metodi . 3 O’rganish metodi. 3

I BOB. PSIXOLOGIYADA SHAXS TUSHUNCHASI VA MUOMMOLARI 1.1.Psixologiyada shaxs muommosi Shaxs psixologiyasi muammosi qadimdan mavjud. Bu muammo Suqrot davrida ham hozirgidek dolzarb bo’lgan. Shaxs psixologiyasi barcha gumanitar sohalarning predmeti hisoblanadi. Shaxs psixologiyasi – shaxs individualligini o’rganadigan psixologiyasining sohasi hisoblanadi. Psixologiyaning har bir sohasi shaxsni o’rganishda o’z hissasini qo’shadi. Amalga oshirilgan ko’p sonli tadqiqotlar natijasida shaxs psixologiyasi rivojlanib bormoqda. Psixologiyaning ushbu sohasi psixologik bilimlarni analitik prinsiplar asosida tushuntiradi. Analitik prinsiplarni qo’llash aniq ilmiy qiziqishlarning u yoki bu psixologik omillarini tahlil qilishni bildiridadi. Xuddi shunday, psixologiyaga oid mustaqil fanlar sifatida hissiyot psixologiyasi, motivatsiya psixologiyasi, idrok psixologiyasi, tafakkur va boshqalar, shaxs psixologiyasiga ajratiladi. O’rganish predmetidan biri shaxs hisoblanadi. Shaxs nima? Bu so'z insoniyat madaniyatida taxminan 300 yil oldin paydo bo'lgan. J.Brunerning fikricha, XVIII asrga borib taqaladigan "o’z-o'zi" tushunchasidan foydalanishni "shaxs" tushunchasining kelib chiqishining belgisi deb hisoblash mumkin. Ayni paytda, ispan faylasufi Baltazar, 17 asrda "shaxs" tushunchasini butunlay zamonaviy ma'noda ishlatadi. Psixologiyada shaxsning ko'plab ta'riflari mavjud. 4

Bu ta'riflarning ko'pchiligi uyg’unlik, belgilar tizimi, birlik, barqarorlik, ijtimoiylik, identiklik, individuallik (yaxlitlik, o'ziga xoslik), ichki Men (avtonomiya, ijodkorlik) kabi xususiyatlarni o'z ichiga oladi. Ko'pincha shaxs ong va o'zini anglash orqali namoyon bo’ladi. Shveytsariyalik olim Rishar Meyli: “Shaxs deganda, har bir insonni tasniflaydigan psixologik xususiyatlarning yig’indisini tushunamiz. Kengroq ma’noda, shaxs termini xarakter, temperament, qobiliyatni o’z ichiga oladi”. Lekin shaxs – bu faqatgina xususiyatlarning yig’indisi emas. Gap quyidagi xususiyatlar o'zaro ta'sirda o'ziga xos psixologik markazni, psixikaning o'ziga xos sifati, menlik, o'z individual xususiyatlarini anglashni yoki A.Maslou, E.Erikson va boshqa psixologlar tasdiqlagan xususiyatlar haqida bormoqda. Bundan kelib chiqib, SHAXS deb o’zining menligiga ega bo’lgan, o’z irodasi orqali o’zini boshqara oladigan va hatti-harakatini nazorat qila oladigan odamga aytiladi. 20 asrning boshlarida rus psixiatri P.P.Viktorov shaxs tushunchasini o’z-o’zini anglash va ong (anglash) bilan bog’ladi: “Shaxs, individuallik, Men psixologlarda tananing ichki muhitga munosabatni his qilish hamda tashqi muhitga nisbatan munosabatni his qilish”. Psixolog F.Barron: “Inson shaxsining farqli jihati fikrlashga va masalalarni hal qilishga qodir ongning mavjudligidir ”. Sotsiolog Ya.Shepanskiy : Ijtimoiylashuv jarayonida individ o’zining shaxsiy ongini va shaxsiy Menini yaratadi. Har bir inson oilada, kasbiy faoliyatida, do’stlar davrasida va h.k. da bajariladigan ijtimoiy rollarning miqdorini his qiladi. Har bir inson o’z-o’zini tahlil qiladi, xuddi boshqalarga murojaat qilgani kabi o’ziga murojaat qiladi. Shaxs psixologiyasi - bu shaxsni va turli individual jarayonlarni o'rganadigan psixologiya sohasi hisoblanadi. Shaxsning borliq, hayot, jamiyat va atrofdagilar bilan bo'lgan munosabatlarining yaxlit tasvirini yaratishga urinishga 5