logo

Fizikani o’qitishda tanqidiy fikrlashni shakllantirish

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

869.90234375 KB
Mavzu: Fizikani o’qitishda tanqidiy fikrlashni 
shakllantirish.
Mundarija:
I BOB. TANQIDIY FIKRLASH METODI
1.1. Tanqidiy fikrlash va uning ahamiyati…………………………………………
1.2. O‘quvchilarda tanqidiy fikrlashning nazariy asoslari……………………..…..
1.3. O‘quvchilarda tanqidiy fikrlashni shakllantirish omili………..………………
1.4. Tanqidiy   fikrlashni   riojlantiuvhci   faol   metodlar……………………..
………..
II   BOB.   FIZIKANI   O‘QITISHDA   TANQIDIY   FIKRLSH   METODINING
QO‘LLANILISHI
2.1. Maktab fizika tajribasi vositasida tanqidiy fikrlashni rivojlantirish…………
2.2 “O’zgaruvchn elektr toki” mavzuni tanqidiy fikrlash metodi asosida o‘qitish
XULOSA ………………………………………………………………...................
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ………………………………………….                      Kirish
  I.BOB. Tanqidiy fikrlash metodi
 1.1. T anqidiy fikrlash va uning mohiyati. 
  H ozirgi paytda ta lim-tarbiya asosida rivojlanib borayotgan yo nalishlardan biri -ʼ ʻ
bu   tanqidiy   fikrlashdir.Tanqidiy   fikrlash   -   axborotlarni   izlashtirishdan
boshlanadigan va xulosa chiqarish bilan tugallanadigan murakkab o ylash jarayoni.	
ʻ
Biroq tanqidiy fikrlash - bilish faoliyatining yuqori darajasi sifatida g oyachilarda	
ʻ
matn   bilan   ishlash   ko nikmasini   rivojlantirishga,   og zaki   va   yozma   nutqni	
ʻ ʻ
egallashga,   mazkur   matn   bo yicha   guruhdoshlari   bilan   birgalikda   harakatda	
ʻ
bo lishiga   qaratilgan   pedagogik   g oya   jarayoni   bo lib,   tanqidiy   fikrlash   -   g oya	
ʻ ʻ ʻ ʻ
auditoriyasidagi   ruhiyatni   o zgartira   oladigan   strategiyalar   majmuyidir,   ya ni	
ʻ ʼ
mashg ulot   o qituvchi   va   g oyachilarning   ijodxonasiga   aylanadi.Tanqidiy	
ʻ ʻ ʻ
fikrlashni rivojlantirish bosqichlari:
    Davat    Anglash    Fikrlash
Yangi ma lumotlarni 	
ʼ
ma lum bo lganlari bilan 	
ʼ ʻ
bog lash. O quvchilarni 
ʻ ʻ
faollashtirish. Taklif 
etilgan mavzuni ko rib 	
ʻ
chiqishga qiziqish 
tug diriladi va maqsad 	
ʻ
aniqlanadi. Da vat bosqichida 	
ʼ
yaratilgan qiziqish va 
harakatlanish 
inersiyasini, faollikni 
qo llab-quvvatlash. 
ʻ
G oyachilarda o z 
ʻ ʻ
tushunishini kuzatishga 
doir intilishlarini 
qo llash. Yangi g oya 
ʻ ʻ
materialining 
tushinilishiga erishish G oyachilar yangi fikr va	
ʻ
axborotlarni o z so zlari 	
ʻ ʻ
bilan ifodalashga harakat
qilib ko rishlari kerak. 	
ʻ
Tushunganlarni o z 	
ʻ
so zlari bilan ifodalab, 	
ʻ
qayta tuzganda shaxsiy 
anglangan kontekst 
yuzaga keladi. Jonli 
fikrlar almashinuviga 
erishiladi
Insonning   barcha   mavjudotlardan   yuksak   jihati   -   bu   uning   fikrlash   kobiliyatidir.
Zotan,   insonlar   bir-birlari   bilan   o ziga   xos   o y-xayollari,   mushoxadalari,   fikr	
ʻ ʻ
yuritishlari, mustaqil fikrlash qobiliyatlari bilan ajralib turadi. Shuning uchun ham
inson fikrini tarbiya qilish muhim sanaladi.
“Tanqidiy fikrlash” atamasi  ilk bor XX asrning ikkinchi yarmida vujudga kelgan.
Mazkur tushuncha haqida tafsilot  berishdan oldin, muayyan fikrlash ko nikmalari	
ʻ ustida   to xtalish   maqsadga   muvofiqdir.   Chunki   bu   ko nikmalar   g oyachilardaʻ ʻ ʻ
tanqidiy fikrlashni tarkib toptirish uchun nihoyatda zarurdir.
1.2. O'quvchilarda tanqidiy fikrlashning nazariy asoslari 
Da vat bosqichida qo llaniladigan strategiyalar:Erkin yozish. Klaster. Aqliy hujum.	
ʼ ʻ
B-B-B   chizmasi.   Chalkashtirilgan   mantiqiy   zanjirlar   ketma-ketligi.   Semantik
xususiyatlar   tahlili.Anglash   bosqichida   qo llaniladigan   strategiyalar:Semantik	
ʻ
xususiyatlar   tahlili.B-B-B   chizmasi.   O qitish   bo yicha   qo llanma.   Bir-biridan	
ʻ ʻ ʻ
so rash. Ikki qismli kundalik.Fikrlash bosqichida qo llaniladigan strategiyalar:Eng	
ʻ ʻ
asosiy   tushunchalar,   takrorlash.   Chizma.   Konseptual   jadval.   Venn   diagrammasi.
Nilufar guli. Besh minutlik o qish. O n minutlik o qish.	
ʻ ʻ ʻ
    Anglash.   Ikkinchi   bochqich   -   anglash   bosqichi.   Bu   bosqichda   o quvchi   yangi	
ʻ
g oyalar va ma lumotlar bilan ishlaydi. Bu aloqalar tinimsiz o qish, film tomosha	
ʻ ʼ ʻ
qilish,   xabarlarni   eshitish   yoki   tajribalar   o tkazish   maqsadida   bo lishi   mumkin.	
ʻ ʻ
Anglash   bosqichi   davomida   o quvchi   topshiriqlarni   bajarishda   mustaqil   va   faol	
ʻ
ishtirok etishi kerak.
Fikrlash   bosqichi   uchinchi   bosqich   hisoblanadi.   Bu   bosqichni   o qitish   jarayonida	
ʻ
ko pincha   e tibordan   chetda   qoldiradilar,   lekin   bu   bosqich   ham   boshqalari   kabi	
ʻ ʼ
muhim   hisoblanadi.   Aynan   anna   shu   davrda   o quvchilar   o zlarining   yangi	
ʻ ʻ
bilimlarini   mustahkamlaydilar   va   o z   tassavvurlariga   yangi   tushunchalar   kiritish	
ʻ
uchun   ularni   faol   qayta   ko radilar.   Aynan   anna   shu   bosqichda   o quvchilar   yangi	
ʻ ʻ
bilimlarni haqiqatdan o zlarining onglariga mustahkamlab oladilar.	
ʻ
Avvaliga   materiallarni   o qishdan   oldin   tuzilgan   ro yxatga   asosan   materialarni	
ʻ ʻ
ko rib   chiqish   va   muhokama   qilinganidan   keyin   esa   Insert   usulini   ko plab   o qib	
ʻ ʻ ʻ
chiqish   paytida   qilingan   turli   belgilarni   namoyish   etish   uchun   jadval   tuziladi   va
shundan   keyin   qo shimcha   ma lumotlar   talab   etilishini   aniqlash   uchun   guruhli	
ʻ ʼ
tortishuvlar o tkaziladi.	
ʻ
  Bularning   hammasi   o quvchining   matnini   qayta   ko rib   chiqish   va   uning	
ʻ ʻ
mazmunini   o ylab   chiqishga   olib   keladi.   Fikrlash   bosqichida   bir   necha   muhim	
ʻ
maqsadlar hal etiladi. Birinchidan, o quvchilar yangi g oyalar va ma lumotlarni o z	
ʻ ʻ ʼ ʻ
so zlari bilan ifoda etishga urinib ko rishlari kerak. 	
ʻ ʻ
       Bu yangi tasavvurlarni tuzib olish uchun zarur bo ladi. O qitish natijalari uzoq	
ʻ ʻ
saqlanib   qolishlari   va   tushunish   darajalari   bar   xil   odamlarda   turlicha   bo ladi.	
ʻ
Tushunishning   uzoq   saqlanib   qolishi   Pirs   va   Fildinglar   tomonidan   1951-yili
hisoblab chiqilgan.
Unga   binoan   o quvchilar   anglab   yetgan   ma lumotlarini   o z   so zlari   bilan   ifoda	
ʻ ʼ ʻ ʻ
etsalar,   olgan   tushunchalarini   yaxshi   eslab   qoladilar.   Tushuncha   o z   shaxsiy	
ʻ
so zlari   bilan   faol   qayta   ifoda   etilganida   shaxsiy   anglab   etishgan   ma no   paydo	
ʻ ʼ
bo ladi.   Ikkinchidan,   bu   bosqichda   o kuvchilar   o rtasida   jonli   g oyalar   bilan
ʻ ʻ ʻ ʻ almashinish   tashkil   etiladi,   u   o z   ekspressiv   so z   boyliklarini   kengaytirish   hamdaʻ ʻ
boshqa o quvchilar tasavvurlari bilan tanishib olishga imkon beradi.	
ʻ
Reflekslashtirish   bosqichida   tortishuvlar  bir   qator  turli   vaziyatlarni   ko rib  chiqish	
ʻ
imkoniyatini beradi. Bu vaqtda yangi ma lumotlarni bilib olish turli usullari bilan	
ʼ
tanishish   yanada   qulay   konstruksiyalarga   olib   keladi,   ulardagi   bilimlar   yanada
samaraliroq va ulardan maqsadga muvofiq foydalanish mumkin bo ladi.	
ʻ
Bu bosqichda o quvchida quyidagilarni amalga oshirish mumkin: 	
ʻ
-o quvchilarning fikrlashlarini faollashtirish; 	
ʻ
-ta lim (o qish) maqsadlarini ajratib ko rsatish;
ʼ ʻ ʻ
-faol munozaralarga yordam berish;
-o qishga qiziqishni oshirish;
ʻ
-faol o quv faoliyatini ta minlash;	
ʻ ʼ
-o zgarishlarni jonlantirish;	
ʻ
-o quvchilarga turli fikrlarni yeshitishga yordam berish;
ʻ
-o quvchilar o z savollarini berishlariga yordam berish;
ʻ ʻ
-o zini fikrini ifoda etishga yordam berish;
ʻ
-tanqidiy fikrlashga jalb etish;
            O qituvchining  asosiy  vazifasi   faoliyatiga   ma lumotlami   shunchaki   yetkazib	
ʻ ʼ
berish   yuzakigina   emas,   balki   mazmunli   ko rinishda   sirtqi   bilim   olishga   yordam	
ʻ
berishi kerak (Meredis va Stil 1995).  O qituvchi ham tengdoshga aylanishi kerak,	
ʻ
o quvchi   faol   o qishga   intilishi,   bularning   hammasi   o quvchining   shaxsiyati	
ʻ ʻ ʻ
o zgarishiga   olib   keladi,   bu   mustahkam   bilimlar   egallashga   sharoit   hisoblanadi.
ʻ
O quvchilar   ma lum   darajada   o qituvchiga   aylanadilar,   sinf   esa   hamkorlik
ʻ ʼ ʻ
birlashmasiga aylanadi. Shunday qilib, tanqidiy fikrlash odam o zi biladiganlari va	
ʻ
fikrlari   haqida   tushunish   va   reflekslashtirishni   ko zda   tutadi,   lekin   buni   amalga	
ʻ
oshirish   uchun   o z   bilimlari   va   tushunchalari   anglab   yetish   darajasiga   ko tarish	
ʻ ʻ
kerak. Ko pgina o quvchilar o zlarining ilgarigi bilimlaridan foydalana olmaydilar,	
ʻ ʻ ʻ
bu   esa   yangi   ma lumotlarni   tushuntirish   yo llarini   o ylab   chiqishlarini	
ʼ ʻ ʻ
qiyinlashtiradi.   Ular   o zlarini   ilgarigi   bilimlaridan   foydalana   olmasliklari   sababli
ʻ
ularda   noto g ri   va   hatto   qarama-qarshi   tasavurlar   qolishi   mumkin,   ular   keyingi	
ʻ ʻ
o kishlarida halaqit beradi.Tanqidiy fikrlash uchun o z bilimlari darajasini aniqlab	
ʻ ʻ
olish zarur.
   Reflekslashtirish va tanqidiy tahlil qilish ilgarigi tasavvurlari yangi ma lumotlar	
ʼ
ta siri   ostida   o zgartira   olishi,   yangi   bilimlarni   ilgarigi   tasavvurlari   bilan   qanday	
ʼ ʻ
qilib   birlashtirishni   o ylab,   ijodiy   qarab   chiqishni   talab   etadi.   Odatda   ·   u   o z-	
ʻ ʻ
o zidan   sodir   bo lmaydi.   O quvchilarga   ilgarigi   mavjud   bilimlarni   esga   olishga	
ʻ ʻ ʻ vaqt   berish   kerak.   Bu   pedagogik   jarayonni   shunday   tashkil   etish   kerakki,   avvalo
o quvchilarning   bilimlari   aniqlanib   olinib   va   tasavvurlarini   qayta   ko rishga   olibʻ ʻ
kelinsin.   Rivojlantiruvchi   fikrlashga   o qitish,   idrok   etish   va   teranroq   fikr   ifoda	
ʻ
etish   jarayonlari   bilan   bog liqdir.   Bu   jarayon   o quvchi   bilimlar   mazmuni   haqida	
ʻ ʻ
o ylaganida,   ya ni   g oyalar   va   tasavvurlar,   ma lumotlar   haqida   umumiy   bilimlar	
ʻ ʼ ʻ ʼ
haqida   o ylaganida   idrok   etuvchi   bo lib   qoladi.Ammo   mavzu   o quvchilar   qanday	
ʻ ʻ ʻ
idrok etish haqida o ylashlaridan ham iborat bo lishi mumkin. Masalan,  “Men bu	
ʻ ʻ
haqda   nima   deb   o ylayman?”,   “Bu   ma lumot   men   bilgan   bilimlar   bilan   qanday
ʻ ʼ
mos keladi, qanday bog lanadi?”, “Bu ma lumotni olganimdan keyin men qanday	
ʻ ʼ
qilib   bu   ishni   boshqacha   bajara   olaman”,   “Bu   g oyalar   ta siri   ostida   mening	
ʻ ʼ
qarashlarim   qanday   o zgaradi?”   Tanqidiy   fikrlovchilar   –   bu   faol   fikrlovchilardir,	
ʻ
ular   o z   tasavvurlarini   yangidan   aniqlab   olish   uchun,   muntazam   ishlaydilar   va	
ʻ
o zlari   hamda   bilimlari   o sishi   jarayonida   ularning   dunyoqarashlari   qanday	
ʻ ʻ
o zgarishi haqida o ylaydilar.
ʻ ʻ
      O quvchilar   metaidrok   etish   jarayonlarini   tushunib   va   nazorat   qila	
ʻ
boshlaganlarida,   ular   yangi   g oyalarini,   yangi   tasavvurlarni,   ma lumotlar   hamda	
ʻ ʼ
tushunchalarni kiritishning yangi yo llariga yaxshi quloq soladiganva tushunadigan	
ʻ
bo ladilar.	
ʻ
    Ularning   taavvurlari   harakatchanroq   va   mustahkam   bo ladi,   chunki   ular   o z	
ʻ ʻ
qarashlari   tizimini   yaxshiroq   anglab   yeta   boshlaydilar.   O quvchilarning   yangi
ʻ
ma lumot   haqida   fikrlash   qobiliyatlari   o sadi,   chunki   ular   fikrlashlari   va   ularni	
ʼ ʻ
nazorat qilishda keng imkoniyatga ega bo ladilar. Ular yangi ma lumotlarni yaxshi	
ʻ ʼ
qabul   qilib   oladilar,   chunki   ularda   yangi   bilimlarni   ilgarigilari   bilan   bemalol
birlashtirishlari   o z   qobiliyatlariga   ishonchlarioshdi.   Metaidrok   etish   jarayonini	
ʻ
boshqara   oladigan   va   tanqidiy   o ylay   oladigan   o quvchilar   turli   keraksiz	
ʻ ʻ
harakatlarni bajarmaydilar.
    Tanqidiy   fikrlashni   rivojlantirishda   strategiyalar   jadvalidan   foydalanish   tavsiya
etiladi:
1.Esga olish; Juft bo lib o qish	
ʻ ʻ
Guruhli aqliy hujum
2.Tushunib olish; Insert 
3.Fikrlash;   Juft   bo lib   muhokama   etish,Guruh   bo lib   muhokama   etish   ,Grafik
ʻ ʻ
tuzish
Tanqidiy  fikrlashning   faol   metodlarini  ishlab   chiqishda  quyidagi  asoslardan  kelib
chiqadilar: Tanqidiy fikrlash nima? 
Fikrlash-   o qish,   yozish,   so zlash   va   eshitishga   o xshash   jarayon.   U   faol,	
ʻ ʻ ʻ
muvofiqlashtiruvchi shunday jarayonki, o zida biror haqiqat to g risidagi fikrlarni	
ʻ ʻ ʻ
qamrab oladi. Fikrlash kontekstdan tashqarida hosil qilinadigan ko nnikma emas.	
ʻ   Tanqidiy   fikrlash   ta limiy   dastur   yoki   kundalik   hayotning   umumiy   kontekstidanʼ
yiroqlashgan sharoitda o rganilishi lozim bo lgan hodisa ham emas.	
ʻ ʻ
  Braun(1989)   ta kidlaydiki,   vazifa   va   real   hayot   maqsadlaridan   ajratilgan   o quv	
ʼ ʻ
ko nikmalari  ta lim  oluvchilarga  obyektiv testlarni   yaxshi   topshirish  imkoniyatini	
ʻ ʼ
berishi mumkin, lekin ular bu ko nikmalarni yangi vaziyatlarda qo llay olmaydilar.	
ʻ ʻ
    Rixer   ta biri   bo yicha   o rganish   va   fikrlashning   ta rifi   kognitiv   psixologiya,	
ʼ ʻ ʻ ʼ
falsafa   va   multmedia   madaniyati   ta limi   sohasidagi   tadqiqotlar   natijalariga	
ʼ
asoslanadi.
Bu tadqiqotlarning asosiy natijalari:
  Samarali va muttasil o rganish asosida o quvchilarning axborotlarni o zlashtirish,	
ʻ ʻ ʻ
sintezlash va ularni to la egallash faolligi yotadi (Anderson va unga hammualliflar,	
ʻ
1985).
    O rganish   jarayoni   fikrlash   faoliyatini   rivojlantirishning   turli   tuman	
ʻ
strategiyalaridan   foydalangandagina   muvaffaqiyatliroq   bo ladi.   Bunday   strategiya	
ʻ
o rganish jarayonini yanada onglilashtiradi (Palinskar va Braun, 1989).	
ʻ
    O rganish   va   tanqidiy   fikrlash   o quvchilarning   aniq   vazifalarga   nisbatan   yangi	
ʻ ʻ
bilimlarni   qo llash   imkoniyatlariga   ega   bo lgan   taqdirda   rivojlanadi	
ʻ ʻ
(Resnik,1987).O rganish   o quvchilarning   oldingi   bilimlari,   tajribalariga
ʻ ʻ
tayangandagina   mustahkamlanadi.   Bular   talabalarning   bilgan   bilimlarini   yangi
axborotlar   bilan   bog lash   imkoniyatini   beradi   (Ros,1990).     Tanqidiy   fikrlash   va	
ʻ
o rganish   g oya   va   tajribalaming   turli-tumanligini   pedagoglar   tushungan   va	
ʻ ʻ
qadrlagan   vaqtdagina   amalga   oshadi.   Tanqidiy   fikrlash   “yakkayu   yagona   to g ri	
ʻ ʻ
javob”ni qabul qiladigan mentalitet jarayonida yuz bermaydi.
1.3. O'quvchilarda tanqidiy fikrlashni shakllantirish omili 
      Vaqt.   Tanqidiy   fikrlash   vaqt   talab   qiladi.   Pirson,   Xansen,   Gordon   (1979)   lar
ta kidlashadiki, o z fiklarini ijod qilish go yo avvalgi g oya, tasavvur, uchrashuvlar	
ʼ ʻ ʻ ʻ
va tajribalarni psixologik jihatdan-tadqiq qilishga olib keladi. Shuning uchun ham:
fikrlarini o z so zlari bilan ifodalash;	
ʻ ʻ
o zaro tanqidiy fikrlar almashish;	
ʻ
o z   g oyalarini   ifodalay   olish   va   konstruktiv   takliflarga   javob   ola   bilish;fikrlarni
ʻ ʻ
muayyan g oyalar qiyofasida, qulay muhitda amalga oshira olish va o z g oyalarini	
ʻ ʻ ʻ
to la va aniq ifodalay olish.	
ʻ    Izn. Tanqidiy fikrlashda erkinlik ho lishi uchun o quvchilar ma qul va noma qulʻ ʻ ʼ ʼ
narsalarni   aytish,   ular   haqida   fikrlash,   ijod   qilish   uchun   ruxsat   olishlari
lozim.O quvchilar   yo l   qo yiladigan   holatlarni   anglab   olishgach,   tanqidiy   tahlil	
ʻ ʻ ʻ
qilishga faol kirishadilar. Tanqidiy tahlilga izn olish onglilik tamoyiliga asoslanadi.
    Rang-baranglik.   O quvchilarning   fikrlash   jarayonida   turli   fikrlarva   g oyalar	
ʻ ʻ
paydo   bo ladi.   Rang-barang   fikr   va   g oyalar   yakkayu-yagona   javob   mavjudligi	
ʻ ʻ
haqidagi   tasavvur   bartaraf   qilingan   chog dagina   yuzaga   keladi.   Fikrlarni   ifoda	
ʻ
qilish   chegaralanganda   talabalarning   fikrlashiga   chek   qo yiladi.   Faqat   birgina	
ʻ
javob mavjud bo lgan taqdirda xilma-xil vosita va jarayonlardan foydalanish joizki	
ʻ
, uning yordamida talabalar ana shujavobni topa olsin.
      Faollik.   Tanqidiy   fikrlash   o quvchilarning   faolligi   bilanbevosita   bog langan.	
ʻ ʻ
Odatda, talabalar sustkash tinglovchilar bo lishadi, chunki ularda o qituvchi bilimli	
ʻ ʻ
yoki matnda uning bu bilimlari aks etgan, shu tufayli ularning bilimlari o qituvchi	
ʻ
mas ul degan ishonch shakllanib qolgan. O quv jarayonidagi o quvchilarning faol	
ʼ ʻ ʻ
ishtiroki   va   o qishlariga   o zlarining   mas ul   ekanligiga   tayyorligi   tanqidiy	
ʻ ʻ ʼ
fikrlashda   kutilgan   natijalarni   beradi.   O quvchilarni   fikr   yuritishga,   o z   g oyalari	
ʻ ʻ ʻ
va   fikrlari   bilan   o zaro   o rtoqlashishga   da vat   etish   kabi   pedagogik   yondashuv	
ʻ ʻ ʼ
ularning   faolligini   o stiradi.   Mixali   Chikjentmixaliy   ta kidlaydiki,   talabalar   o sha
ʻ ʼ ʻ
murakkab   darajadagi   o kuv   jarayonida   faol   ishtirok   etishsa,   bilish   jarayonida	
ʻ
qatnashganligidan   katta   bahra   oladilar   va   o zlarida   chuqur   qoniqish   hissini	
ʻ
sezadilar.
      Tavakkalchilik.   Erkin   fikrlilik   tavakkalchilikka   asoslanadi.   Uning   bilim
faoliyatida   qo rqmay   tavakkal   qiluvchi   insonlarni   rag batlantirib   turish   joizdir.	
ʻ ʻ
Fikrlash   jarayonida   “ahmoqona   g oyalar”   aql   bilan   tuzilmagan   birikma   va	
ʻ
tushunchalar  ilgari  surilgan holatlar ham  bo lishi  mumkin. O qituvchi  buni o quv	
ʻ ʻ ʻ
jarayonining   tabiiy   holati   sifatida   talabalarga   tushuntirishi   lozim.   O quvchilarni	
ʻ
tavakkaldan   holi   bo lgan,   ya ni   g oyalar   qadrlangan,   talabalarning   fikrlash	
ʻ ʼ ʻ
faoliyatida faol ishtirokini yuqori motivatsiyalash imkoni bo lgan muhitda o ylash	
ʻ ʻ
lozimligiga   ishonch   hosil   qilish   zarur.       Qadrlash.   Tanqidiy   fikrlashning
omillaridan   biri   talabalarning   fikrlash   jarayonini   qadrlashidir.   Tashkil   etilgan
fikrlash   jarayonida   talabalar   o z   g oyalari,   tasavvurlarining   o qituvchi   tomonidan	
ʻ ʻ ʻ
qadrlanayotganini   tushungan   holda   chuqur   mas uliyat   va   e tiborga   yarasha   javob	
ʼ ʼ
qaytaradilar.O quvchilar   o z   fikrlash   jarayonini   qadrlashni   namoyish   qilishga	
ʻ ʻ
harakat   qiladilar,   unga   va   uning   oqibatlariga   nisbatan   jiddiy   munosabatda   bo la	
ʻ
boshlaydilar.
    Qimmatlilik.   Fikrlash   jarayonini   tashkil   etish   davomida   talaba   ularning   fikrlari,
o z tanqidiy tahlili natijalari qimmatli ekanligini ularning ongiga singdirish zarur.	
ʻ
O qituvchi   o quvchilardanmuayyanmaterialni   shunchaki   qayta   ishlashni   talab
ʻ ʻ
qilganda   tayyor   qoliplardan,   andozalardan   holi   bo lishi   lozim.   Bu   esa   talabalarda	
ʻ
o zgalar  g oyalarini   mexanik  tarzda   qayta  ishlab   chiqish  eng  muhim   va  qimmatli	
ʻ ʻ ekanligiga   ishonch   hosil   qilishga   olib   keladi.   Aslida   talabalarga   o z   fikri,   o zigaʻ ʻ
taalluqli   bo lgan   g oya   va   tasavvurlar   qimmatli   ekanligini   ko rsata   olish   zarur.	
ʻ ʻ ʻ
O quvchilarning o zlari ham o z fikrlarining qimmatbaho ekanligiga ishonch hosil	
ʻ ʻ ʻ
qila   olishlari   zarur.   Ular   o z   fikrining   tushuncha   va   masalani   muhokama   qilish	
ʻ
jarayonida   o ta  muhim,   shuningdek,   katta  hissa   bo lib   hisoblanishini   tan   olishlari	
ʻ ʻ
kerak.
   O zaro fikr olishuv. Fikrlash jarayoni talabalarning o zaro fikr olishuvini ko zda	
ʻ ʻ ʻ
tutadi.   O quvchilarning   o zaro   fikr   olishishi   ularning   bir-biridan   o rganishdagi	
ʻ ʻ ʻ
o rtoqchiligiga asos soladi.	
ʻ
          O zaro fikr olishishda o quvchilardan diqqat bilan tinglash, o zining qarashlar	
ʻ ʻ ʻ
tizimini so zlovchiga zo rlab o tkazish va boshqa so zlovchilarni tuzatib  turishdan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o zini tiyib turishi ham  talab etiladi. Bunga javoban talabalar boshqalarning yalpi	
ʻ
fikrlaridan foydalanish imkoniyatiga ega bo ladi. Keng doiradagi munozara oqibati	
ʻ
o laroq   talabalar   o zlariga   tegishli   bo lgan   g oyalarni   tahlil   qilish   va   uni	
ʻ ʻ ʻ ʻ
aniqlashgayanada   qobiliyati   orta   boradi   hamda   ularni   o z   bilimlari   va   hayotiy	
ʻ
tajribalarida   yaratgan   g oyalaritizimiga   tirkab   boradi.                   Fikrlash   jarayonini	
ʻ
tashkil etishda uni o tkazishning bir necha modellari mavjud. Ular:	
ʻ
o ziga ishonch hosil qilish;	
ʻ
ishda faol ishtirok etish;
o rtoqlar va o qituvchi bilan fikr olishish;
ʻ ʻ
o zgalar fikrini tinglay olish.
ʻ
“Tanqidiy   fikrlash”   atamasidan   pedagogik   muhitda   bir   necha   o n   yillardan   beri	
ʻ
foydalanib   kelinadi   va   turli   pedagoglar   bu   tushunchani   turlicha   tushunadi.
Ko pchilik uchun tanqidiy fikrlash “yuqori tartibdagi” fikrlashni bildiradi - yuqori	
ʻ
degani shu ma nodaki, u Benjamin Blum tizimiga ko ra o rganish qobiliyatlarining	
ʼ ʻ ʻ
so nggi oliy pog onasida turadi. Falsafiy jihatdan tanqidiy fikrlash deganda, odatda	
ʻ ʻ
mantiqiy   fikrlash   va   isbotlash   ko nikmalari   tushuniladi,   uning   yordamida	
ʻ
o quvchilar   diqqat   bilan   o qish,   chuqur   munozaralar   yuritish   va   yozuvda   o z	
ʻ ʻ ʻ
fikrlarini aniq va o ylab ifoda etish imkoniga ega bo ladilar.	
ʻ ʻ
     O YOTF (SOROS) loyihasida ta kidlanganidek: “Odam tanqidiy fikrlar ekan, u	
ʻ ʼ
yoki   bu   g oyalar   bilan   tanishadi,   ularni   amalga   oshirishdagi   mumkin   bo lgan	
ʻ ʻ
oqibatlarni   ham   e tiborga   oladi.   Bunda   odam   bu   g oyalarni   dastlab   ma lum	
ʼ ʻ ʼ
darajadagi   ishonchsizlik   bilan  idrok  qiladi  va  qarama-qarshi  nuqtai-nazarlar   bilan
taqqoslaydi. Ularni asoslash uchun qo shimcha mulohazalar tizimidan foydalanadi	
ʻ
va   bular   asosida   o z   nuqtai-nazarini   ishlab   chiqadi”.   Tanqidiy   fikrlash   g oya   va	
ʻ ʻ
imkoniyatlarni   ijodkorlik   bilan   uyg unlashuvi,   konsepsiya   va   axborotlarni   qayta	
ʻ
fikrlash va qayta qurishdek murakkab jarayondir.        Tanqidiy   fikr   egasiga   hiyla-nayranglar   kamroq   ta sir   qiladi,   o zining   shaxsiyʼ ʻ
qarashlar tizimi bo lgani uchun ular turli xavf-xatardan holi bo ladilar.	
ʻ ʻ
I.   G.   Agapov   aytishicha   tanqidiy   fikrlash-   o quvchilarda   matn   bilan   ishlash	
ʻ
malakasini   rivojlantirish,   og zaki   va   yozma   nutqning   barcha   ko rinishlarini	
ʻ ʻ
egallash,   muayyan   matn   bo yicha   tengdoshlari   bilan   fikr   almashuv   (muloqat
ʻ
malakalari,   guruh   bilan   ishlash   malakalari)   ga   yo naltirilgan   pedagogik	
ʻ
texnologiyadir .
    1.4.   Tanqidiy   fikrlashni   riojlantiuvchi   faol   metodlar.   Birinchidan,   tanqidiy
fikrlash- bu mustaqil fikrlashdir.
Bunda  har  bir   kishi   boshqalarnikidan  mustasno  holda  o zining  g oyasi,  baholashi	
ʻ ʻ
va ishonchlariga ega bo ladi.	
ʻ
 Ikkinchidan, axborot tanqidiy fikrlashning natijasiemas, balkiuning boshlanishidir.
Bilim odamni tanqidiy fikrlashga undovchi motiv bo lib hisoblanadi.	
ʻ
   Uchinchidan, tanqidiy fikrlash, savolning qo yilishi va hal qilinishi zarur bo lgan	
ʻ ʻ
muammoni   aniqlashdan   boshlanadi.   Insoniyat   o z   mohiyatiga   ko ra	
ʻ ʻ
qiziquvchandir,   u   biror   yangilikni   sezar   ekan,   albatta   uning   mohiyatini   bilishni
istaydi.
    To rtinchidan,   tanqidiy   fikrlash   ishonchlidalillarga   intiladi.   Tanqidiy   fikrlovchi	
ʻ
kishi   muammoning   o z   shaxsiy   yechimini   topadi   va   bu   qarori   oqilona,   asosli	
ʻ
dalillar   bilan   mustahkamlaydi.   U   boshqa   qarorlar   bo lishi   mumkinligini   ham   tan	
ʻ
oladi,   lekin   o zi   tanlagan   qaror   boshqalarga   nisbatan   eng   mantiqiy   va   oqilona	
ʻ
ekanligini isbotlashga harakat qiladi.
   Beshinchidan , tanqidiy fikrlash-  ijtimoiy fikrlashdir. Har qanday fikr boshqalar
bilan   o rtoqlashilganda,   bahslashuvda,   muhokamada,   boshqalar   bilan   fikr	
ʻ
almashganda o tkirlashadi va chuqurlashadi.	
ʻ
Endi   tanqidiy   fikrlash   tafakkur   shakllanishini   “O zgaruvchan   tok   qonunlari”	
ʻ
mavzusida qarab chiqamiz.
Talabalar (o quvchilar) besh guruhga bo linadi, har bir guruhga nom beriladi. Sinf	
ʻ ʻ
yozuv taxtasi  uch qismga bo linib “Siz o zgaruvchan tok haqida nimani  bilasiz?”	
ʻ ʻ
quyidagi jadval chiziladi. 
O quvchilar jadvalni daftarga ko chirib chizadi. Jadvalning 1chi ustuni to ldiriladi.	
ʻ ʻ ʻ
Bilaman Bilishni hohlayman Bilib oldim Siz   o zgaruvchan   tok   haqida   nimalarni     bilishni   hoxlaysiz?   Jadvalning   ikkinchiʻ
ustunini to ldiring.Jadvalning ikkinchi ustuni to ldiriladi                                	
ʻ ʻ
    So ngra   o qituvchi   uquvchilarda   yangi   mavzu   bo yicha   qanday   bilimga   ega	
ʻ ʻ ʻ
ekanliklarini   so raydi,   ular   tomonidan   bayon   etilgan   ma lumotlar,   fikrlar,	
ʻ ʼ
tushunchalar   “Bilaman”   degan   ustunga   yozib   beriladi.   Bu   jarayon   o quvchilar	
ʻ
bildirayotgan yaikr-mulohazalar tugaganga qadar davom etadi. 
  Mazkur jarayonda barcha o quvchilarning faoliyati e tibor qaratish lozim. Har bir	
ʻ ʼ
aytilayotgan ma lumot yozib borish kerak. Bunday yondashuv natijasida o quvchi	
ʼ ʻ
(talaba) o zi erkin, mustaqil fikrlash ko nikmalari hosil bo lishi mumkin. 	
ʻ ʻ ʻ
O qituvchi   o quvchilardan   yangi   mavzu   bo yicha   qanday   ma lumotlarga   ega	
ʻ ʻ ʻ ʼ
bo lishi   hohlashlarini   so raydi   va   ularni   yana   o ylashga,   fikrlashga   undaydi.
ʻ ʻ ʻ
O quvchilar   tomonidan     aytilgan   fikrlar-mulohazalar,   tushunchalar   “Bilishni
ʻ
hohlayman” nomli ustunga yozib boriladi. 
Har   ikki   ustun   bo yicha   faoliyat   yakuniga   yetgach,   o qituvchi   o quvchilarga	
ʻ ʻ ʻ
“O zgaruvchan   tok   mavzusiga   doir   tarqatma   material   yoki   o quv   qo llanmalarni	
ʻ ʻ ʻ
tegishli   bobini   tavsiya   etadi.   O quvchilar   bu   bobni   o qib   chiqqanlaridan   keyin	
ʻ ʻ
“Yangi   mavzu   bo yicha   yana   nimalarni   bilib   oldim?   Degan   savolga   javob	
ʻ
topishlari   lozim.   Har   bir   guruh   o quvchilari   o zaro   fikrlashib   olganlaridan   so ng	
ʻ ʻ ʻ
o zlashtirilgan   yangi   tushuncha,   fikr-mulohazalar   bayon   etadilar.   Ular   tomonidan	
ʻ
qayd   etilgan   tushunchalarni   o qituvchi   yozuv   taxtasida   o z   aksini   topgan   “Bilib	
ʻ ʻ
oldim” nomli ustunga yozib boradi.
Yangi   ma lumotlar   bilan   tanishib   chiqqanidan   keyin   o quvchiga   quyidagi   savol	
ʼ ʻ
beriladi: “Sizlar hozir qanday ishni bajardinglar?” va o ylab olishga vaqt beriladi.	
ʻ
Ularning   shaxsiy   o quv   tajribalari   muhokama   qilinadi.   O quvchilar   faolligining	
ʻ ʻ
yuqori darajasini qo llab turuvchi strategiyalardan biri Insert hisoblanadi:
ʻ
Insert   (INSERT-interactive   (interaktiv),   noting   (bilish),   system   for   (sistema),
effective   (effektiv),   reading   (o qish),   thinking   (fikrlash))   -   o qish   davomida   o z	
ʻ ʻ ʻ
shaxsini   tushunishlarini   faol   ko rib   chiqishga   yordam   beruvchi   kuchli   qurol	
ʻ
hisoblanadi. O quvchi o qiyotganini oxiriga kelib, u o qigan matndan hech narsani	
ʻ ʻ ʻ
eslay   olmasligi   holati   ko pchilik   o quvchilar   uchun   odatiy   hol   bo ladi,   shuning	
ʻ ʻ ʻ
uchun   matnni   o qiyotganida   faolligini   to plab   turish   uchun   Insert   yordam   beradi.	
ʻ ʻ
Anglash   bosqichini   amalga   oshirish   idrok   etish   uchun   ham   ahamiyatga   ega.
Ikkinchi   bosqichning   asosiy   vazifasi-   anglash   bosqichining   vazifasi-   esga   olish
bosqichi   davomida   vujudga   keltirilgan   faollikni,   harakatlar   kuchini   va   qiziqishini
ko rsatishdan   iborat   bo ladi.   O quvchilarning   o z   shaxsiy   tushunchalarini   ko rib	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
chiqishlari bo yicha urinishlarini qo llash muhim vazifa hisoblanadi. 	
ʻ ʻ    O quvchilar o z tushunchalarini ko rib chiqishlari jarayonida o zlarining mavjudʻ ʻ ʻ ʻ
tasavvurlarining   yangi   ma lumotlar   bilan   solishtiradilar,   ilgari   ma lum   bo lganlar	
ʼ ʼ ʻ
bilan   yangiliklarini   anglab   bog laydilar.   Mavjud   bo lgan   va   yangi   bilimlar	
ʻ ʻ
o rtasidagi bog liqlik.	
ʻ ʻ
        V             +             -               ?
Bu   yerda   textda
uchraydigan
avvaldan   malum
bolgan   terminlar
va   tushinchalar
qisqa yoziladi Textdan   malum
bo’lgan   yangilari
qayd etiladi Ziddiyat   qayd
etiladi.   O’quvchi
qayd   qiladi,   uning
bilmlariga
butunlay qarshi Tushinmagan
momentlar   sanab
o’tiladi   ,   uni
aniqlash   yoki
textni   o’zida
paydo   bo’lgan
savollar 
      A          B        C        D
            V             +               -             ?
Ampermetr, elektr
toki ,kuchlanish Voltmetr va 
ampermetrning 
tuzilishi va ishlash
prinspi Elektr o’lchov 
asboblari uchun 
o’zgaruvchi va 
doimiy kuchlanish Nima uchun elektr
o’lchov 
asboblarining 
ulanishi 
ahamiyatga ega 
    Bu   jadvalga   muvofiq   ravishda   o quvchilar   yangisini   yaratish   uchun   mavjud	
ʻ
bo lgan   va   yangi   bilimlari   o rtasida   bog liqlik   o rnatadilar.   Faolligini   oshirish   va	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tushuntirish   moslashtirish   jarayonini   tashkil   etishda   maqsad   aniqlanadi,   tanqidiy
tahlil taqkoslash analiz va sintez etiladi
       Klaster misolida 
Ўзгарувчан
токКузатиш             
                             
                      
Осцилограф Ўзгарувч ан
ток
а н Олиш
Генератор
Индукцияли
Қаршиликли 
занжир Катталиги  ‘’O’zgaruvchan  elektr toki ‘’ mavzusini tanqidiy fikrlash metodi asosida o’qitish 
metodikasi . 
ЎЗГАРУВЧАН ЭЛЕКТР ТОКИ Ўйлаб кўр!
1) 1821-йил М.   Фарадей олдига қандай
вазифа қўяди ?
2)   У бу вазифани қандай бажаради?
3) Қандай   ҳолатларда   гал ь в а нометр
ичига   қамалган   тиқин   ўзидан   ток
ўтказади?
4) Э лектромагнит   индукция   ҳодисаси
нимани англатади?
5) Электромагнит   индук ц ия   ҳодисаси
амалиётда қандай аҳамиятга эга? Φ=	BS	cos	α
Магнит   индук ц ия   чизиқлари   рамкани
кесиб   ўтганда   магнит   оқими   ўзгариб,
ўзгарувчан ток ҳосил бўлади.
Рамкадан ўтувчи магнит оқими: ЭЮК (Индукцион электр юритувчи 1
3
4 Φ=	BS	cos	αС-рамка юзаси
B - магнит индукцияси
α -сиртга   тушурилган   нормал   ва
магнит индукция орасидаги бурчак	
α=	ω⋅t
 	Φ	=	BS	cos	ω⋅t куч) ва ток кучи синусиодал қонунга 
бўйсунади.
 - ток кучининг амплитудавий 
қиймати.
φ- кучланиш   ваток   кучи   орасидаги  
фазалар   фарқи
Со л ишти
- риш
чизиғи Фаол
қарш
илик Қарши
ликни
каттал
иги Индукт
ив
қаршил
ик
1.Схема
2.қаршил
ик
тушунча -
си 
3.Ом
қонуни
4.График 
5.Натижа Актив қаршилик	
R
-актив   қаршилик,   у   генератордан
келаётган   токни   ўзига   ютади   ва   уни
иссиқликга айлантиради.
Ом қонунининг қўлланилиши.
=
   - ток кучиамплитудаси
7 8 Актив   қаршиликли   занжирда   ток
кучи   ва   кучланиш   орасидаги
фазалар фарқи бир хил бўлади Токнинг қуввати .
- Ўзгармас токнинг қуввати:
Ўзгармас токнинг қуввати:
=
+
Кучланиш графиги Ўртача қувват.
I -Ток кучининг эффектив қиймати
R -Актив қаршилик9 10
11
12 Ўртача қувват ва   ток кучининг
эффектив қиймати,
бўлса
-ток кучининг ўртача қиймати
Демак ток кучининг эффектив 
қиймати
га тенг бўлади Кучланишнинг эффектив қиймати:
Амперметр   ва   волтметр   ток   кучи   ва
кучланишнинг   эффектив   қийматини
кўрсатади
Токнинг ўртача қуввати
Синквейн
 Ток 
 Ўзгарувчан ток
 Ишлаяпти,   иситаяпти,  
ёритаяпти
 Одамларга яшашга ёрдам 
беради
 Фарадейга шарафлар
  
Tajriba sinovdan aniqlandiki, fizika darslarini o qitishda tanqidiy fikrlash ʻ
metodidan foydalanish natijasida:
-o quvchi (talaba) larning fanga qiziqishi ortadi; 	
ʻ
-o quvchilar fizik hodisa va jarayonlar haqida tasavvurlarga ega bo ladi;
ʻ ʻ
-mustaqil fikrlash qobiliyati o sadi;	
ʻ
-o quvchilarning bilimi guruhlaanadi;	
ʻ
-dars samaradorligi oshadi; 13
15 -ularning ijodiy tafakkuri rivojlanadi.
II-BOB. Fizikani o’qitishda tanqidiy tafakkurni rivojlantirishning
pedagogik -  psixologik asoslari  2.1 Maktab fizika tajribasi vositasida tanqidiy fikrlashni rivojlantirish.
  H ozirgi   paytda   ta’lim-tarbiya   sohasi   asosida   r i vojlanib   borayotgan
innovatsion texn ologiyalardan biri-bu tanqidiy fikrlashdir.
Tanqidiy   fikrlash   shaxsga   yo’naltirilgan   texnologiyaning   tarkibiy   qismi
bo’’lib,   bo’lg’usi   mutaxassislarning   kompetentligini   shakllantirishda   muhim   rol
o’ynaydi.
Tanqidiy   fikrlash   orqali   kompetentli   mutaxassislar   tayyorlashdagi   o’ r ni ni
adabiyotlarda   atroflicha   yoritilgan   shular   asosida   biz   tanqidiy   fikrlashga
quyidagich a  yondoshamiz. 1
Tanqidiy   fikrlash   -   axborotlarni   o’zlashtirishdan   boshlanadigan   va   xulosa
chiqarish bilan tugallanadigan murakkab o’ylash jarayoni bo’lib, tanqidiy fikrlash-
bilish   faoliyatining   yuqori   darajasi   sifatida   talabalarda   matn   bilan   ishlash
ko’nikmasini   rivojlantirishga,   og’zaki   va   yozma   nutqni   egallashga,   mazkur   matn
bo’yicha guruhdoshlari bilan birgalikda harakatda bo’lishiga qaratilgan pedagogik
o’quv jarayondir. 
SHuningdek,   tanqidiy   fikrlash   texnologiyasini   rivojlantirish   orqali
o’quvchilarning aktiv faoliyatini tashkil qilishga ularning shaxsiy va metapredmet
natijalariga   erishishga   yordam   beradi.Bu   texnologiya   o’quvchi   (talaba)ga
ko’zatish,   taqqoslash   bo’lanishlarni   aniqlash,   sinflarga   bo’lish,   umumlashtirish
mantiqiy   fikrlashni   bilish,   tekistlarni   struktura   bo’yicha   joylashtirishga   yordam
b beradi   Bu   texnologiyani   O’zgaruvchan   elektr   toki   mavzusiga   qullashni.   qarab
chiqamiz;
2.2.   O’zgaruvchan   elektr   toki”   Mavzuni   tanqidiy   fikrlash   metodi
asosida o‘qitish 
Darsning turi : Yangi bilimlar ochish darsi.
1 Darsning   maqsadi:   O’zgaruvchan   elektr   toki   tushunchasini   o’rganish,   uni
hosil  qilish shartlarini  talabalarning orta   maktabdan olgan bilimlarini  ijodiy qayta
fikrlash va yangi axborotni tanqidiy qarash orqali erishish.
Vazifasi:
Ta’limiy : 1) O’zgaruvchan elektr  tok haqida bilimlarni  sistemaga  keltirish;
2) asosiy tushunchalarni  bilish va o’zgaruvchan tokning xarakteristkalarini tajriba
natijalari bo’yicha aniqlash, natijalarni tahlil qilish va xulosa chiqarish;
Rivojlantiruvchi:   matnni   chuqur   mulohaza   qilish   kunikmasiga   ega   bo’lish
kerak;
Tarbiyaviy:   1)   o’rganilgan   materialning   amaliyotdagi   ahamiyatini
tushunish;
2)   o’zining   qarashini   himoya   qilish   kunikmasi   va   boshqalarning   fikrini
hisobga olish;
Rejalashtirilgan natijalar:
Predmetli:   o’zgaruvchan   tok   tushunchasini   bilish,   uning   fizik
xarakteristikalarini   bila   olish   yo’lini,   taqqoslash,   tahlil   qilish,   umumlashtirish
axborotni sistemalashtirish kunikmalariga ega bo’lish;
Metapredmetli:   yangi   bilimlarni   mustaqil   o’zlashtirish   malakasiga   ega
bo’lish,   mustaqil   ishlash,   tahlil   qilish   va   axborotni   tanlash   malakalariga   ega
bo’lish;
Bilish: ko’zatish   o’tkazish,   taqqoslash,   mavzu   bo’yicha   xulosalar   chiqarish,
o’zgaruvchan tok haqida kerakli axborotni izlash va ajratish, materialni sxema va
jadval ko’rinishda sistemaga solish, strukturaga keltirish;
Tartibga solish:  maqsadga erishishning yo’lini aniqlash, vaqt bo’yicha ishni
nazorat qilish, qilinayotgan ishlarning to’g’riligini baholash;
Kommunikativlik:   muloqatga   kirishish,   muammoni   kollektiv   muhokama
qilishda qatnashish boshqaning fikrini hisobga olish;
Asosiy   tushunchalar:   o‘zgaruvchan   tok,   aktiv   qarshilik,   tok   kuchi   va
kuchlanishning effektiv va amplutudaviy qiymatlari;
Fanlararo bog’lanish:  matematika. Resurslar :   dasliklar,   mavzuning   elektron   holati,   O’zgaruvchan   tok
mavzusining   prezentatsiyasi,   interaktiv   doska,   magnitoeletricheskiy   mashinasi
bilan zanjir, galvonometrli galtak va magnit.
Darsdagi faoliyat:  frontal, individual, juftlik.
Texnologiya:   T anqidiy fikrlash.
Darsning   bosqichlari :
Oqituvchining harakati : 
“Davat   etish” ,     Quyidagi   ikkita   elektr   zanjirini   taqqoslang   (namoyish
stolining ustiga zanjir yig’iladi)
O’quvchining   harakati :   Ko’zatadi,   taqqoslaydi,   xulosa   chiqaradi:   Lampa
uzluksiz   yonadi   1   chi   zanjirda   doimiy   tok   o’tadi   doimiy   tok   tushunchasini
aniqlaydi” ,   2chi   zanjirda   lampochka   uchib   yonadi,   tok   kuchi   o’zgaradi,   yani
o’zgaruvchan tok paydo bo’ladi”
Dars temasini shakllantiradi va yozib olinadi:  “O’zgaruvchan elektr toki” 2
                                         
                     1)                                 2)
1) 1-zanjir yopiladi.
2) Stol ustidagi 2 chi zanjirning ruchkasi aylantiriladi.
3) Ko‘zatish natijalaridan darsning mavzusi shakllantiriladi.
Slayd  №1.(2-3 bet)
Savol:
Nima uchun hozirgi zamon kishisi o‘zgaruvchan tokni bilishi kerak?
Javob:
  elektr   asboblarning   ishlash   prinsipini   elektr   uzatish   liniyalarini,   trasportning
ishlash prinsipi tushiniladi,   
2
  elektr   o’tkazgichlarning   buzilishi   tufayli   yong’in   hosil   bo’lish   sabablarini
aniqlaydi,
  masala echiladi.
A va V grafikka qarang.  
                                    
                A                                        v
Topshiriq:
Tegishli grafiklardan bir-biriga mosligini aniqlang
Xulosa chiqaradi;
Moslik o’rnatiladi:    1 A,     2 ––›V.
  2chi   grafikdan   ko‘rinadiki   tok   kuchining   kattaligi   davriy   ravishda   o‘zgaradi.
Demak, bu elektromagnit tebranishlardir.
Savol:
Biz   elektromagnit     tebranish ning   tarixi   haqida   nimalarni   bilamiz?   O‘tgan
materiallar takrorlanadi.
Slayd №2
Slaydda ko‘rsatilgan savollarga fikran javob bering (1-2min).
Topshiriq:
1.Doskada mavzuning formulasini yozish. Hoxlovchilar bormi?
2.boshqa talabalar kichik test bajaradilar, javoblarni daftarga yozadilar (3-7 slayd)
2min 3
.
(birinchi ilovaga qarang)
Slayd №8
1chi   talaba   doskada   elektromagnit   tebranishlar   mavzusini   yozadi,   boshqalar   test
bajaradilar.
Slayd bo’yicha testlar tekshiriladi.
3
  Эшмирзаева   М.А.   Ўзгарувчан   ток   қонунларини   ўқитишда   намойиш   тажрибаларидан
фойдаланиш. Тошкент.Ж. “Узлуксиз таълим”-№5 2005й.71-78 б. 2 chi talaba formulalar yozilgan doskada butun talabalarga tushuntiradi.
Talabalar joylarida turib savollar beradilar. Va javob beradilar.
Savollar: grafik №2 ni tahlil qilish asosida qanday xulosalar chiqarish mumkin?
Muhokama   qilinadi: tok   kuchining   kattaligi   davriy   o‘zgaradi,   amplutuda
o‘zgarmaydi demak, so‘nmaydigan tebranish.
Javob beradilar:  majburiy tebranishdir.
Fikrlaydilar
Topshiriq: o‘zgaruvchan elektr tokini aniqlashni yozing.
Elektromagnitinduksiya   hodisasi   namoyish   qilinadi.   Galvanometrning
strelkasining og’ishiga qaraladi.
Daftarga   yozadilar:   O’zgaruvchan   elektr   toki-bu   majburiy   elektromagnit
tebranishdir.
Topshiriq.
Quyidagi jadvalni chizing bilaman, bilishni hoxlayman, bildim”
Siz o ’ zgaruvchan tok haqida nimani bilasiz?
Jadvalni daftarga chiziladi       Jadvalning 1chi ustuni to’ldiriladi.
    Bilama
n Bilishni
hoxlayman Bildim
 
Siz o’zgaruvchan tok haqida nimalarni
 bilishni hoxlaysiz? 
Jadvalning ikkinchi ustunini to‘ldiring.
Jadvalning ikkinchi ustuni to‘ldiriladi
Talabalar tekistni o’qiydilar,shartli belgilar orqali belgi quyiladi.
(B -bilganman,      + -bildim,      -boshqacha o’yladim,     ?-tushunmadim,savollar bor.
Topshiriq. O’zgaruvchan   tok   temasini   INSERT   (INSERT   effektiv   o’qitish   va
fikrlash uchun qo’yilgan belgilar tizimi) №9-12 slaydlar  ko‘rsatiladi. 4
Rasm  bo‘yicha grafik, formulalar tushuntiriladi.
O‘rnatish:   darsning   keyingi   bosqichida   quyidagilarni   aniqlaymiz,   agar
o‘zgaruvchan elektr tok zanjiriga rezistor, kondensator yoki g‘altak ulasak ular tok
kuchining o‘zgarishiga ta’sir qiladi.
Jadvalni chizing.
№ 13  Slayd.
Qarshilik ka   ega  bo‘lgan o‘zgaruvchan tok zanjiri
Taqqoslash
chiziqlari Aktiv qarshilik Sig‘im qarshiligi Induktiv
qarshilik
1.Sxema
2.Qarshilik
tushunchasi
3.Om qonuni
4.Grafik
5.Xulosa
Mavzuning 1chi qismini o’qing (5min.). Talabalar 1 chi qismini o’qiydilar.
Jadvalga aktiv  qarshilikka tegishli bo’lgan tushunchalarni yozing.
Jadvalga aktiv qarshilik uchun tushunchalar kiritiladi.
O’qish natijalarini o’quvchilar tomonidan muhokama qilingandan keyin va jadval 
to‘ldirilgandan keyin  №14,15 slayd  namoyishi qilinadi.
Juft holda muhokama qilinadi
YOzganlarini  rasm  bilan taqqoslaydilar.
Rezistorli   zanjirning   quvvatini   o‘rganish   uchun   mavzuning   2chi   qismini   qarab
chiqadi. №16 slayd  bilan ishlang.
2 chi qismga qaraydilar.
Slayd   bo‘yicha   tushuntiriladi   formula   yoziladi.   Tok   kuchi   va   kuchlanishning
qiymati haqida tushuncha yoziladi.
Slayd bo‘yicha tushuntiradilar.
4
 http://www.all-fizika.comm/ Topshiriq.   Rezistorli quvvat formulasidan va   f arqlar tushuntiriladi . №17-19 slayd
namoyish qilinadi
Savol: nima uchun quvvat ko‘pincha  formula bilan ifodalanadi.
Slayd №20 , №21.
Uyga topshiriq:
Mavzu bo‘yicha adabiyotlar o‘qiladi, jadvalning 3-4 ustuni to‘ldiriladi.
(sig‘im   va   induktiv   qarshilik)   Internetdan   elektr   energiya   uzatish   va
elektroenergetikani rivojlantirish istiqbollari to’g’risida axborotni toping.
Uyga topshiriqni yozadilar.
Refleksiya:   Klaster tuzishni tavsiya qiladilar. O’zgaruvchan   tok”   mavzusiga doir
sinkveyn tuzishni taklif qiladi.
Talabalar   klasterni   daftarda   tuzadilar   va   navbatma   navbat   bir-birini   to’ldiradilar,
muhokama qiladilar, intraktiv doskada ko’riladi.
Har bir talaba o’zining variantini tuzadi. Masalan: 
Tok.Elektr ,   o’zgaruvcha n .Ishlaydi,   isitadi,   yoritadi.Odamlarga   yashashga   yordam
beradi.Faradiyga shon sharaflar b’lsin!
Topshiriq. 
“Bilaman,   bilishni   xoxlayman,bildim   jadvalga   qayting.   Siz   qanday   xulosalar
chiqarishingiz mumkin?.siz dastlabki darsning maqsadiga erishdingizmi?
Talabalar jadvalga qaraydilar, yozadilar.
Xulosa chiqaradi: siz dars boshlanishidan oldin quyilgan maqsadga erishdingiz.
YAkunlang.
Dars yakunlanadi.                    
Kichik test 
1 .Yopiq   konturda   o ’ tgan   magnit   oqimi   quyidagi   keltirilgan   kattaliklardan   qaysi
biriga ta’sir qilmaydi?
A . Induksiya. B . Konturning burilish burchagi. V . Konturning qarshiligi.
G . Kontur yuzasi. 2. magnit   induksiya   vektorini   parallel   joylashtirganda   yopiq   konturdan   o’tgan
magnit oqimi nimaga teng.
A.  Nol.   B.  Magnit induksiya. V.  Tok kuchi. G.  Kontur yuzasi.
3.   Berk     konturda   o’tkazgichdan   o’tayotgan   magnit   oqimining   o’zgarishi   tufayli
hosil bo’lgan elektr tokiga qanday hodisa deyiladi?
A. Induktivlik.  B. Magnetizm.  V. Elektromagnit induksiya.
G.  Magnitlanish.
4.   Agar   yopiq   konturdagi   magnit   induksiya   2   marta   oshsa   shu   konturdan   o’tgan
magnit oqimi qanday o’zgaradi?
A.  Ikki marta kamayadi.   B.  Ikki marta oshadi. V.  Ozgarmaydi.
G.  Nolga teng bo’ladi.
5.   Agar   kontur   yuzasi   2   marta   oshirilsa   undan   o’tgan   magnit   oqimi   qanday
o’zgaradi?
A.   2 matrta oshadi.    B.   Nolga teng bo’ladi. V.   O’zgarmas. G.   Ikki marta kamayadi.
Javoblar:1-V; 2-A; 3-V; 4-B; 5-A. CHizma
1-slayd. O’ZGARUVCHAN ELEKTR TOKI 5
2-slayd . O’ylab ko’r!
1) 1821-yil M.Faradeyoldiga qanday vazifa qo’yadi?
2) U bu vazifani qanday bajaradi?
3) Qanday holatlarda galvanometr ichiga qamalgan tiqin o’zidan tok o’tkazadi?
4) Elektromagnit induksiya hodisasi nimani anglatadi?
5
  Эшмирзаева М.А. Ўзгарувчан ток қонунларини ўқитишда намойиш тажрибаларидан фойдаланиш.
Тошкент.Ж. “Узлуксиз таълим”-№5 2005й.71-78 б. Elektromagnit induksiya hodisasi amaliyotda qanday ahamiyatga ega?
3-slayd.Φ=	BS	cos	α
4- slayd .
  
Magnit    induksiya   chiziqlari   ramkani   kesib   o ' tganda   magnit   oqimi   o ' zgarib , 
o ' zgaruvchan   tok   hosil   bo ' ladi
5-slayd . Ramkadan o’tuvchi magnit oqimi:	
Φ=	BS	cos	α
S-ramka yuzasi
B- magnit induksiyasi
α -sirtga tushurilgan normal va magnit induksiya orasidagi burchak	
α=	ω⋅t	Φ=	BS	cos	ω⋅t
6-slayd .    EYUK (Induksion elektr yurutuvchi kuch) sinusiodal qonunga bo‘ysunadi.
 - tok kuchining amplitudaviy qiymati.
φ-kuchlanish vatok kuchi orasidagifazalarfarqi
7-slayd   Qarshilik  ega  bo‘lgan o‘zgaruvchan tok zanjiri
Taqqoslash
chiziqlari Aktiv qarshilik Sig‘im qarshiligi Induktiv
qarshilik
1.Sxema
2.Qarshilik
tushunchasi
3.Om qonuni
4.Grafik
5.Xulosa
8-slayd   Aktiv qarshilikR
-aktiv qarshilik, u generatordan kelayotgan tokni o’ziga yutadi va uni issiqlikga
aylantiradi. Om qonunining qollanilishi.
                                             =         
 - tok kuchi amplitudasi 9-slayd. 
Aktiv   qarshilikli   zanjirda   tok   kuchi   va   kuchlanish   orasidagi   fazalar   farqi   bir   xil
bo'ladi
10-slayd . Tokning quvvati. 6
- O'zgarmas tokning quvvati:
O'zgarmas tokning quvvati:
= +
11-slayd.  Kuchlanish  grafigi.            
        
12-slayd.  O'rtacha quvvat. 
I-Tok kuchiningeffektivqiymati
R-Aktiv qarshilik
13-slayd.  O’rtacha quvvat va tok kuchining effektiv qiymati,
bo’lsa       demak ,  
 
-tok kuchining  o’rtacha  qiymati, tok kuchining  effektiv  qiymati         
ga teng bo’ladi
14-slayd.  Kuchlanishning   effektiv    qiymati:
6
  Қувондиқов О.Қ., Шакаров Х.О. Электр ва магнетизм курсидан лаборатория ишлари учун
қулланма Тошкент. Фан ва технологиялар нашриёти.2017й. Ampermetr va voltmetr tok kuchi va kuchlanishning effektiv qiymatini ko’rsatadi.
Tokning o’rtacha quvvati
1 5 -slayd.   Talabalar   (o’quvchilar)   besh   guruhga   bo’linadi,   har   bir   guruhga
nom beriladi. Sinf yozuv taxtasi uch qismga bo’linib Siz o’zgaruvchan tok haqida
nimani bilasiz? quyidagi jadval chiziladi. 
O ’ quvchilar jadvalni daftarga ko’chirib chizadi. Jadvalning 1chi ustuni to’ldiriladi.
Bilaman Bilishni hoxlayman Bilib oldim
 
Siz o’zgaruvchan tok haqida nimalarni    bilishni hoxlaysiz? 
Jadvalning ikkinchi ustunini to’ldiring.
Jadvalning ikkinchi ustuni to’ldiriladi                                
So ’ ngra o’qituvchi uquvchilarda yangi mavzu bo’yicha qanday bilimga ega
ekanliklarini   so’raydi,   ular   tomonidan   bayon   etilgan   ma’lumotlar,   fikrlar,
tushunchalar   Bilaman   degan   ustunga   yozib   beriladi.   Bu   jarayon   o’quvchilar
bildirayotgan yaikr-mulohazalar  tugaganga qadar  davom  etadi. Mazkur  jarayonda
barcha   o’quvchilarning   faoliyati   e’tibor   qaratish   lozim.   Har   bir   aytilayotgan
ma’lumot yozib borish kerak. Bunday yondashuv natijasida o’quvchi (talaba) o’zi
erkin, mustaqil fikrlash ko’nikmalari hosil bo’lishi mumkin. 
O’qituvchi o’quvchilardan yangi mavzu bo’yicha qanday ma’lumotlarga ega
bo’lishi   hohlashlarini   so’raydi   va   ularni   yana   o’ylashga,   fikrlashga   undaydi.
O’quvchilar   tomonidan     aytilgan   fikrlar-mulohazalar,   tushunchalar   Bilishni
hohlayman nomli ustunga yozib boriladi. 
Har   ikki   ustun   bo’yicha   faoliyat   yakuniga   etgach,   o’qituvchi   o’quvchilarga
O’zgaruvchan   tok   mavzusiga   doir   tarqatma   material   yoki   o’quv   qo’llanmalarni tegishli   bobini   tavsiya   etadi.   O’quvchilar   bu   bobni   o’qib   chiqqanlaridan   keyin
YAngi mavzu bo’yicha yana nimalarni bilib oldim? Degan savolga javob topishlari
lozim.   Har   bir   guruh   o’quvchilari   o’zaro   fikrlashib   olganlaridan   so’ng
o’zlashtirilgan   yangi   tushuncha,   fikr-mulohazalar   bayon   etadilar.   Ular   tomonidan
qayd   etilgan   tushunchalarni   o’qituvchi   yozuv   taxtasida   o’z   aksini   topgan .   Bilib
oldim nomli ustunga yozib boradi.
Ya ngi   ma’lumotlar   bilan   tanishib   chiqqanidan   keyin   o’quvchiga   quyidagi
savol   beriladi:   "Sizlar   hozir   qanday   ishn i   bajardinglar?"   va   o’ylab   olishga   vaqt
beriladi.   Ularning   shaxsiy   o’quv   tajribalari   muhokama   qilinadi.   O’qu v chilar
faolligining   yuqori   darajasini   qo’llab   turuvchi   strategiyalardan   biri   Insert
hisoblanadi:
16-slayd.   Insert   (INSERT- interactive   (interaktiv),   noting   (bilish),   system
for   (sistema),   effective   (effektiv),   reading   (o’qish),   thinking   (fikrlash) )   –   o’qish
davomida   o’z   shaxsini   tushunishlarini   faol   ko’rib   chiqishga   yordam   beruvchi
kuchli qurol hisoblanadi. O’quvchi o’qiyotganini   oxiriga  kelib, u o’qigan matndan
hech narsani  eslay  olmasligi holati ko’pchilik o’quvchilar uchun odatiy hol bo’ladi ,
shuning uchun   matnni o’ qiyotganida faolligini to’ plab turish uchun Insert   yordam
beradi. Anglash bosqichini amalga oshirish idrok etish uchun ham  ahamiyatga ega.
Ikkinchi   bosqichning   asosiy   vazifasi-   anglash   bosqichining   vazifasi-   e sga   olish
bosqichi   davomida   vujudga   keltirilgan   faollikni,   harakatlar   kuchini   va   qiziqishini
ko’rsatishdan   iborat   bo’ladi.   O’quvchilarning   o’z   shaxsiy   tushunchalarini   ko’ ri b
chiqishlari   bo’ yicha   urinishlarini   qo’llash   muhim   vazifa   hisoblanadi.   O’quvchilar
o’z   tushunchalarini   ko’rib   chiqishlari   jarayonida   o’zlarining   mavjud
tasavvurlarining   yangi   ma’lumotlar   bilan   solishtiradilar,   ilgari   ma’lum   bo’lganlar
bilan   yangiliklarini   anglab   bog’laydilar.   Mavjud   bo’lgan   va   yangi   bilimlar
o’rtasidagi bog’liqlik .
V + - ?
Bu   erda   tekstda
uchraydigan
avvaldan   ma’lum Tekstdan   ma’lum
bo’lgan   yangilari
qayd etiladi Ziddiyat   qayd
etiladi.   O’quvchi
qayd   qiladi,   uning Tushunmagan
momentlar   sanab
o ’ tiladi,   uni. bo’lgan   terminlar
va   tushunchalar
qisqacha yoziladi.  bilimlariga
butunlay qarshi  aniqlash   yoki
tekstni   o’zida
paydo   bo’lgan
savollar.
V + - ?
Ampermetr, elektr
toki, kuchlanish Voltmetr   va
ampermetrning
tuzilishi   va  ishlash
prinsipi Elektr   o’lchov
asboblari   uchun
o ’ zgaruvchan   va
doimiy kuchlanish Nima uchun elektr
o’lchov
asboblarining
ulanishi
ahamiyatga ega.
Bu jadvalga muvofiq   ravishda   o’ quvchilar   yangisini yaratish   uchun mavjud
bo’ lgan   va   ya ngi   bilimlari   o‘rtasida   bog’liqlik   o’rnatadilar .   Faolligini   oshirish   va
tushuntirish   moslashtirish   jarayonini   tashkil   etishda   maqsad   aniqlanadi,   tanqidiy
tahlil  taqkoslash analiz va sintez etiladi.
17-slayd.  Sinkveyn
J.Still, K.Meredis,   Ch.Temil  tomonidan ishlab  chiqilgan  O’qish  va yozish
asosida   danqidiy   fikrlashni   rivojlantirish   dasturida   har   bir   o’quvchi   (talaba)   va
o’quvchi   (talaba)lar   guruhlarining   fikrlash   faolligini   oshirish,   ularda   tanqidiy
fikrlash qobiliyatini  rivojlantirish uchun Sinkveyn strategiyasini  qo’llash samarali
ekanligi aytiladi.
Bu   o’rinda   strategiyaning   mohiyati   bilan   tanishib   o’tish   maqsadga
muvofiqdir.
Sinkveyn  tuzish  murakkab  jarayon  bolib,  uni   samarali   tashkil  etish   uchun
muayyan   qoidalarga   amal   qilish   talab   etiladi.   Odatda,   sinkveyn   tuzish   besh
bosqichli harakatlarni tashkil etish orqali amalga oshiriladi.  Sinkveynlar quyidagi holatlarda samarali sanaladi:
- Tok
- O’zgaruvchan tok
- Ishlayapti,isitayapti, yoritayapti
- Odamlarga   yashashga   yordam   beradi
15-slayd.                       Klaster Mutakkab axborotni 
sintezlashda O’quvchi 
(talaba)larning 
bilimlarini baholashda O’quvchi (talaba) 
tomo-nidan ijodiy 
ishlanmalar-ning 
taqdim etilishida
Sinkvenlar samaralidir Klaster   ( g ’ uncha ,   to ’ plam ,   bog ’ lam )   grafik   organayzeri   puxta   o ’ ylangan
strategiya   bo ’ lib ,  uni   o ’ quvchi ( talaba ) lar   bilan   yakka   tartibda ,  guruh   asosida   tashkil
etiladigan   mashg ’ ulotlarda   q ’ llash   mumkin .   Klasterlar   ilgari   surilgan   g ’ oyalarni
ummumlashtirilish ,  ular   o ’ rtasidagi   aloqalarni   topish   imkoniyatini   yaratadi .  Grafik
organayzeridan foydalanishda quydagi shartlarga rioya qilish talab etiladi:
X ulosaNimani o’ylagan bo’lsangiz uni qog’ozga yozing! Fikringizni sifati 
haqida o’ylab o’tirmay, shunchaki yozib boring!
Yozuvingizni orfografiyasi yoki boshqa jihatlariga e’tibor bermang!
Belgilangan vaqt nihoyasiga yetmaguncha, yozishdan to’xtamang! Agar ma’lum muddat 
o’ylay olmasangiz, u holda qog’ozga biron narsani rasmini chiza boshlang! Bu harakatni 
yangi g’oya tug’ulguniga qadar davom ettiring!
Muayyan tushuncha doirasida imkon qadar ko’proq yangi ko’proq yangi g’oyalarni ilgari surish, 
ular o’rtasidagi o’zaro aloqadorlik, bog’liqlikni ko’rsating! - O’quvchi (talaba) larning fanga qiziqishi ortadi; 
- O’quvchilar fizik hodisa va jarayonlar haqida tasavvurlarga ega bo’ladi;
- mustaqil fikrlash qobiliyati o’sadi;
- o’quvchilarning bilimi guruhlaanadi;
- dars samaradorligi oshadi;
- ularning ijodiy tafakkuri rivojlanadi.
- O’zgaruvchan   tok   mavzusini   tanqidiy   fikrlash   texnologiya   asosida
o’qitishning uslubi ishlab chiqildi.
- Tanqidiy   fikrlashni   rivojlantirish   bosqichlari:   da ’ vat,   anglash   va   fikrlash
mavzusini o‘qitishda qullaniladi.
- Tanqidiy fikrlashni rivojlantirish strategiyalaridan da’vat bosqichida klaster,
Aqliy   xujum,   anglash   bosqichida   o’qitish   bo’yicha   qullanma,   fikrlash
bosqichida eng asosiy tushunchalar, takrorlash.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 1. Mirziyoyev   SH.   M     ,,   Tanqidiy   tahhlil,   qatiy   tartib   –   intizom   va   shaxsiy
javobgarlik – har bir rahbarning kundalik qoidasi bo’lishi kerak’’
Toshkent  O’zbekiston nashriyoti  2017-yil
2. I.   A.   Karimov   ,,   yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch’’       Tashkent,
O’zbekiston nashriyoti 2008-yil
3. S. Boltaboyev  ,, Ta’lim tehnologiyalari’’  jurnal  №  1  20117-yil  18- bet
4. Farberman B.L ,,innovation texnologiy for teachers ‘’     Toshkent    2000-yil
tarjima kitob.
5. B. F. Izbosarov   I.R kamolov     Elektromagnitizm     Toshkkent  ,,iqtisod-
moliya’’ nashriyoti   2006-yil
6. Fizika  Akademik Litseylar uchun o’quv qo’llamlalar 1-3- qismlar Toshkent
O’qituvchi 2002-yil
7. M.O’ O’lmasov  J.Kamolov T. Lutfullayev  fizika o’quv qo’llanma
Toshkent  O’qqituvchi 1997-yil
8. B.   Mirzahmedov   va   boshq.   Fizika   o’qitish   metodikasi.   O’quv   qo’llanma
Toshkent 2007-yil
9. www.ziyonet.uz   
10. www.google.com   
11. www.aim.uz   
12. www.arxiv.uz   
13. www.lex.uz   
14. www.phycics.ox.ac.uk   
15. www.phy.cam.ac.uk

Mavzu: Fizikani o’qitishda tanqidiy fikrlashni shakllantirish. Mundarija: I BOB. TANQIDIY FIKRLASH METODI 1.1. Tanqidiy fikrlash va uning ahamiyati………………………………………… 1.2. O‘quvchilarda tanqidiy fikrlashning nazariy asoslari……………………..….. 1.3. O‘quvchilarda tanqidiy fikrlashni shakllantirish omili………..……………… 1.4. Tanqidiy fikrlashni riojlantiuvhci faol metodlar…………………….. ……….. II BOB. FIZIKANI O‘QITISHDA TANQIDIY FIKRLSH METODINING QO‘LLANILISHI 2.1. Maktab fizika tajribasi vositasida tanqidiy fikrlashni rivojlantirish………… 2.2 “O’zgaruvchn elektr toki” mavzuni tanqidiy fikrlash metodi asosida o‘qitish XULOSA ………………………………………………………………................... FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ………………………………………….

Kirish I.BOB. Tanqidiy fikrlash metodi 1.1. T anqidiy fikrlash va uning mohiyati. H ozirgi paytda ta lim-tarbiya asosida rivojlanib borayotgan yo nalishlardan biri -ʼ ʻ bu tanqidiy fikrlashdir.Tanqidiy fikrlash - axborotlarni izlashtirishdan boshlanadigan va xulosa chiqarish bilan tugallanadigan murakkab o ylash jarayoni. ʻ Biroq tanqidiy fikrlash - bilish faoliyatining yuqori darajasi sifatida g oyachilarda ʻ matn bilan ishlash ko nikmasini rivojlantirishga, og zaki va yozma nutqni ʻ ʻ egallashga, mazkur matn bo yicha guruhdoshlari bilan birgalikda harakatda ʻ bo lishiga qaratilgan pedagogik g oya jarayoni bo lib, tanqidiy fikrlash - g oya ʻ ʻ ʻ ʻ auditoriyasidagi ruhiyatni o zgartira oladigan strategiyalar majmuyidir, ya ni ʻ ʼ mashg ulot o qituvchi va g oyachilarning ijodxonasiga aylanadi.Tanqidiy ʻ ʻ ʻ fikrlashni rivojlantirish bosqichlari: Davat Anglash Fikrlash Yangi ma lumotlarni ʼ ma lum bo lganlari bilan ʼ ʻ bog lash. O quvchilarni ʻ ʻ faollashtirish. Taklif etilgan mavzuni ko rib ʻ chiqishga qiziqish tug diriladi va maqsad ʻ aniqlanadi. Da vat bosqichida ʼ yaratilgan qiziqish va harakatlanish inersiyasini, faollikni qo llab-quvvatlash. ʻ G oyachilarda o z ʻ ʻ tushunishini kuzatishga doir intilishlarini qo llash. Yangi g oya ʻ ʻ materialining tushinilishiga erishish G oyachilar yangi fikr va ʻ axborotlarni o z so zlari ʻ ʻ bilan ifodalashga harakat qilib ko rishlari kerak. ʻ Tushunganlarni o z ʻ so zlari bilan ifodalab, ʻ qayta tuzganda shaxsiy anglangan kontekst yuzaga keladi. Jonli fikrlar almashinuviga erishiladi Insonning barcha mavjudotlardan yuksak jihati - bu uning fikrlash kobiliyatidir. Zotan, insonlar bir-birlari bilan o ziga xos o y-xayollari, mushoxadalari, fikr ʻ ʻ yuritishlari, mustaqil fikrlash qobiliyatlari bilan ajralib turadi. Shuning uchun ham inson fikrini tarbiya qilish muhim sanaladi. “Tanqidiy fikrlash” atamasi ilk bor XX asrning ikkinchi yarmida vujudga kelgan. Mazkur tushuncha haqida tafsilot berishdan oldin, muayyan fikrlash ko nikmalari ʻ

ustida to xtalish maqsadga muvofiqdir. Chunki bu ko nikmalar g oyachilardaʻ ʻ ʻ tanqidiy fikrlashni tarkib toptirish uchun nihoyatda zarurdir. 1.2. O'quvchilarda tanqidiy fikrlashning nazariy asoslari Da vat bosqichida qo llaniladigan strategiyalar:Erkin yozish. Klaster. Aqliy hujum. ʼ ʻ B-B-B chizmasi. Chalkashtirilgan mantiqiy zanjirlar ketma-ketligi. Semantik xususiyatlar tahlili.Anglash bosqichida qo llaniladigan strategiyalar:Semantik ʻ xususiyatlar tahlili.B-B-B chizmasi. O qitish bo yicha qo llanma. Bir-biridan ʻ ʻ ʻ so rash. Ikki qismli kundalik.Fikrlash bosqichida qo llaniladigan strategiyalar:Eng ʻ ʻ asosiy tushunchalar, takrorlash. Chizma. Konseptual jadval. Venn diagrammasi. Nilufar guli. Besh minutlik o qish. O n minutlik o qish. ʻ ʻ ʻ Anglash. Ikkinchi bochqich - anglash bosqichi. Bu bosqichda o quvchi yangi ʻ g oyalar va ma lumotlar bilan ishlaydi. Bu aloqalar tinimsiz o qish, film tomosha ʻ ʼ ʻ qilish, xabarlarni eshitish yoki tajribalar o tkazish maqsadida bo lishi mumkin. ʻ ʻ Anglash bosqichi davomida o quvchi topshiriqlarni bajarishda mustaqil va faol ʻ ishtirok etishi kerak. Fikrlash bosqichi uchinchi bosqich hisoblanadi. Bu bosqichni o qitish jarayonida ʻ ko pincha e tibordan chetda qoldiradilar, lekin bu bosqich ham boshqalari kabi ʻ ʼ muhim hisoblanadi. Aynan anna shu davrda o quvchilar o zlarining yangi ʻ ʻ bilimlarini mustahkamlaydilar va o z tassavvurlariga yangi tushunchalar kiritish ʻ uchun ularni faol qayta ko radilar. Aynan anna shu bosqichda o quvchilar yangi ʻ ʻ bilimlarni haqiqatdan o zlarining onglariga mustahkamlab oladilar. ʻ Avvaliga materiallarni o qishdan oldin tuzilgan ro yxatga asosan materialarni ʻ ʻ ko rib chiqish va muhokama qilinganidan keyin esa Insert usulini ko plab o qib ʻ ʻ ʻ chiqish paytida qilingan turli belgilarni namoyish etish uchun jadval tuziladi va shundan keyin qo shimcha ma lumotlar talab etilishini aniqlash uchun guruhli ʻ ʼ tortishuvlar o tkaziladi. ʻ Bularning hammasi o quvchining matnini qayta ko rib chiqish va uning ʻ ʻ mazmunini o ylab chiqishga olib keladi. Fikrlash bosqichida bir necha muhim ʻ maqsadlar hal etiladi. Birinchidan, o quvchilar yangi g oyalar va ma lumotlarni o z ʻ ʻ ʼ ʻ so zlari bilan ifoda etishga urinib ko rishlari kerak. ʻ ʻ Bu yangi tasavvurlarni tuzib olish uchun zarur bo ladi. O qitish natijalari uzoq ʻ ʻ saqlanib qolishlari va tushunish darajalari bar xil odamlarda turlicha bo ladi. ʻ Tushunishning uzoq saqlanib qolishi Pirs va Fildinglar tomonidan 1951-yili hisoblab chiqilgan. Unga binoan o quvchilar anglab yetgan ma lumotlarini o z so zlari bilan ifoda ʻ ʼ ʻ ʻ etsalar, olgan tushunchalarini yaxshi eslab qoladilar. Tushuncha o z shaxsiy ʻ so zlari bilan faol qayta ifoda etilganida shaxsiy anglab etishgan ma no paydo ʻ ʼ bo ladi. Ikkinchidan, bu bosqichda o kuvchilar o rtasida jonli g oyalar bilan ʻ ʻ ʻ ʻ

almashinish tashkil etiladi, u o z ekspressiv so z boyliklarini kengaytirish hamdaʻ ʻ boshqa o quvchilar tasavvurlari bilan tanishib olishga imkon beradi. ʻ Reflekslashtirish bosqichida tortishuvlar bir qator turli vaziyatlarni ko rib chiqish ʻ imkoniyatini beradi. Bu vaqtda yangi ma lumotlarni bilib olish turli usullari bilan ʼ tanishish yanada qulay konstruksiyalarga olib keladi, ulardagi bilimlar yanada samaraliroq va ulardan maqsadga muvofiq foydalanish mumkin bo ladi. ʻ Bu bosqichda o quvchida quyidagilarni amalga oshirish mumkin: ʻ -o quvchilarning fikrlashlarini faollashtirish; ʻ -ta lim (o qish) maqsadlarini ajratib ko rsatish; ʼ ʻ ʻ -faol munozaralarga yordam berish; -o qishga qiziqishni oshirish; ʻ -faol o quv faoliyatini ta minlash; ʻ ʼ -o zgarishlarni jonlantirish; ʻ -o quvchilarga turli fikrlarni yeshitishga yordam berish; ʻ -o quvchilar o z savollarini berishlariga yordam berish; ʻ ʻ -o zini fikrini ifoda etishga yordam berish; ʻ -tanqidiy fikrlashga jalb etish; O qituvchining asosiy vazifasi faoliyatiga ma lumotlami shunchaki yetkazib ʻ ʼ berish yuzakigina emas, balki mazmunli ko rinishda sirtqi bilim olishga yordam ʻ berishi kerak (Meredis va Stil 1995). O qituvchi ham tengdoshga aylanishi kerak, ʻ o quvchi faol o qishga intilishi, bularning hammasi o quvchining shaxsiyati ʻ ʻ ʻ o zgarishiga olib keladi, bu mustahkam bilimlar egallashga sharoit hisoblanadi. ʻ O quvchilar ma lum darajada o qituvchiga aylanadilar, sinf esa hamkorlik ʻ ʼ ʻ birlashmasiga aylanadi. Shunday qilib, tanqidiy fikrlash odam o zi biladiganlari va ʻ fikrlari haqida tushunish va reflekslashtirishni ko zda tutadi, lekin buni amalga ʻ oshirish uchun o z bilimlari va tushunchalari anglab yetish darajasiga ko tarish ʻ ʻ kerak. Ko pgina o quvchilar o zlarining ilgarigi bilimlaridan foydalana olmaydilar, ʻ ʻ ʻ bu esa yangi ma lumotlarni tushuntirish yo llarini o ylab chiqishlarini ʼ ʻ ʻ qiyinlashtiradi. Ular o zlarini ilgarigi bilimlaridan foydalana olmasliklari sababli ʻ ularda noto g ri va hatto qarama-qarshi tasavurlar qolishi mumkin, ular keyingi ʻ ʻ o kishlarida halaqit beradi.Tanqidiy fikrlash uchun o z bilimlari darajasini aniqlab ʻ ʻ olish zarur. Reflekslashtirish va tanqidiy tahlil qilish ilgarigi tasavvurlari yangi ma lumotlar ʼ ta siri ostida o zgartira olishi, yangi bilimlarni ilgarigi tasavvurlari bilan qanday ʼ ʻ qilib birlashtirishni o ylab, ijodiy qarab chiqishni talab etadi. Odatda · u o z- ʻ ʻ o zidan sodir bo lmaydi. O quvchilarga ilgarigi mavjud bilimlarni esga olishga ʻ ʻ ʻ

vaqt berish kerak. Bu pedagogik jarayonni shunday tashkil etish kerakki, avvalo o quvchilarning bilimlari aniqlanib olinib va tasavvurlarini qayta ko rishga olibʻ ʻ kelinsin. Rivojlantiruvchi fikrlashga o qitish, idrok etish va teranroq fikr ifoda ʻ etish jarayonlari bilan bog liqdir. Bu jarayon o quvchi bilimlar mazmuni haqida ʻ ʻ o ylaganida, ya ni g oyalar va tasavvurlar, ma lumotlar haqida umumiy bilimlar ʻ ʼ ʻ ʼ haqida o ylaganida idrok etuvchi bo lib qoladi.Ammo mavzu o quvchilar qanday ʻ ʻ ʻ idrok etish haqida o ylashlaridan ham iborat bo lishi mumkin. Masalan, “Men bu ʻ ʻ haqda nima deb o ylayman?”, “Bu ma lumot men bilgan bilimlar bilan qanday ʻ ʼ mos keladi, qanday bog lanadi?”, “Bu ma lumotni olganimdan keyin men qanday ʻ ʼ qilib bu ishni boshqacha bajara olaman”, “Bu g oyalar ta siri ostida mening ʻ ʼ qarashlarim qanday o zgaradi?” Tanqidiy fikrlovchilar – bu faol fikrlovchilardir, ʻ ular o z tasavvurlarini yangidan aniqlab olish uchun, muntazam ishlaydilar va ʻ o zlari hamda bilimlari o sishi jarayonida ularning dunyoqarashlari qanday ʻ ʻ o zgarishi haqida o ylaydilar. ʻ ʻ O quvchilar metaidrok etish jarayonlarini tushunib va nazorat qila ʻ boshlaganlarida, ular yangi g oyalarini, yangi tasavvurlarni, ma lumotlar hamda ʻ ʼ tushunchalarni kiritishning yangi yo llariga yaxshi quloq soladiganva tushunadigan ʻ bo ladilar. ʻ Ularning taavvurlari harakatchanroq va mustahkam bo ladi, chunki ular o z ʻ ʻ qarashlari tizimini yaxshiroq anglab yeta boshlaydilar. O quvchilarning yangi ʻ ma lumot haqida fikrlash qobiliyatlari o sadi, chunki ular fikrlashlari va ularni ʼ ʻ nazorat qilishda keng imkoniyatga ega bo ladilar. Ular yangi ma lumotlarni yaxshi ʻ ʼ qabul qilib oladilar, chunki ularda yangi bilimlarni ilgarigilari bilan bemalol birlashtirishlari o z qobiliyatlariga ishonchlarioshdi. Metaidrok etish jarayonini ʻ boshqara oladigan va tanqidiy o ylay oladigan o quvchilar turli keraksiz ʻ ʻ harakatlarni bajarmaydilar. Tanqidiy fikrlashni rivojlantirishda strategiyalar jadvalidan foydalanish tavsiya etiladi: 1.Esga olish; Juft bo lib o qish ʻ ʻ Guruhli aqliy hujum 2.Tushunib olish; Insert 3.Fikrlash; Juft bo lib muhokama etish,Guruh bo lib muhokama etish ,Grafik ʻ ʻ tuzish Tanqidiy fikrlashning faol metodlarini ishlab chiqishda quyidagi asoslardan kelib chiqadilar: Tanqidiy fikrlash nima? Fikrlash- o qish, yozish, so zlash va eshitishga o xshash jarayon. U faol, ʻ ʻ ʻ muvofiqlashtiruvchi shunday jarayonki, o zida biror haqiqat to g risidagi fikrlarni ʻ ʻ ʻ qamrab oladi. Fikrlash kontekstdan tashqarida hosil qilinadigan ko nnikma emas. ʻ