IT BOZORINI RAG'BATLANTIRISH USULLARINI IQTISODIY TAHLIL QILISH
IT BOZORINI RAG'BATLANTIRISH USULLARINI IQTISODIY TAHLIL QILISH MUNDARIJA: Kirish .......................................................................................................................... 1. Zamonaviy axborot xizmatining mohiyati ............................................................ 1.1. Axborot xizmatining shakllanish tarixi .......................................................... 1.2. Axborot xizmati tushunchasi va xususiyatlari ............................................... 1.3. Axborot mahsulotlari va xizmatlari turlari .................................................... 2. Iqtisodiy tizim va axborot xizmatlarining zamonaviy bozori ... ............................ 2.1. Iqtisodiy tizimda zamonaviy axborot xizmati ............................................... 2.2. Axborot xizmati muammolari ....................................................................... 2.3. IT xizmatlarini rivojlantirish istiqbollari ....................................................... Xulosa .........................................................................................................................
Kirish 20-asr oxiri - 21-asr boshlari butun insoniyat tarixidagi eng dinamik deb ataladi. Yangilanish yoki modernizatsiya jarayonlari dunyoning barcha mamlakatlariga va har bir insonga alohida ta'sir ko'rsatdi. 20-asrning 70-yillarida eng rivojlangan mamlakatlarda sanoat jamiyati davridan postindustrial davrga sezilarli o'tish sodir bo'ldi, bu "axborot jamiyati" deb ham ataladi. Shaxsiy kompyuterlar, avtomatik so'zlarni qayta ishlash, kabel televideniesi, Internet va yozish moslamalari kundalik hayotga kirib keldi. Bugun biz xizmatlar dunyosida, axborot va xizmat dunyosida yashayapmiz. Aholining katta qismi yo bevosita u yoki bu xizmatda – transportda, tibbiyotda, savdoda, pedagogik, madaniy -ma’rifiy va hokazolarda ishlaydi yoki xizmat ko‘rsatishning turli turlari uchun usul va vositalar – tarmoqlarni yaratishda ishtirok etadi. Biroq shuni tushunish kerakki, xizmat insonning oqilona ehtiyojlarini qondirishga qaratilgan ijtimoiy foydali ishning har qanday turidir. Turli xil xizmatlar orasida axborot xizmati va uni taqdim etuvchi informatika sanoati eng tez rivojlanmoqda. 20-asrning oxiriga kelib, insoniyat tarixida birinchi marta axborot sanoati rivojlangan mamlakatlarda ijtimoiy ishlab chiqarishda asosiy mehnat predmetiga aylandi. Axborotdan foydalanish milliy va xalqaro miqyosdagi raqobatning eng muhim vositalaridan, ishlab chiqaruvchi kuchlar rivojlanishining hal qiluvchi omillaridan biriga aylandi. Endi biz shunga o'xshash jarayonlarni kuzatishimiz mumkin: axborotning ahamiyati va uni ish ob'ekti sifatida ishlatish ko'nikmalarining doimiy o'sishi. Yuqorida aytilganlarga asoslanib, biz zamonaviy axborot xizmatlarining pozitsiyasi mavzusining dolzarbligi va ahamiyati darajasini baholashimiz mumkin. jamiyat, chunki hamma zamonlarda ham jamiyat sivilizatsiyasining asosiy ko'rsatkichlaridan biri fan va texnikaning rivojlanish darajasi bo'lib kelgan. Bizning davrimizda ushbu ko'rsatkichlardan biri butun jamiyatni axborotlashtirish jarayonidir, chunki mamlakatning iqtisodiy rivojlanish darajasi va
shuning uchun fuqarolarning hayot sifati bevosita bunga bog'liq. Axborot xizmatlari sohasida ko'plab davlat va nodavlat tashkilotlari va kompaniyalari ishlaydi. Jahon bozorida o'z iste'molchilariga axborot bozorining barcha asosiy tarmoqlarini qamrab oluvchi bir qator xizmatlarni taqdim etadigan bir qator tashkilot va kompaniyalar paydo bo'ldi. Kurs ishining maqsadi axborot xizmatlarini rivojlantirish muammolari va istiqbollarini aniqlashdan iborat. Maqsadga muvofiq quyidagi vazifalar belgilab berilgan: — Axborot xizmatining mohiyati va rivojlanish tarixini o‘rganish; — Zamonaviy axborot xizmatlarining iqtisodiy tizimdagi o‘rnini tavsiflab bering. — Tanlangan xizmat ko rsatish sohasini rivojlantirish muammolari vaʻ istiqbollarini shakllantirish. Kurs ishida tadqiqot ob'ekti axborot xizmati hisoblanadi. Tadqiqot predmeti - tanlangan xizmat turining rivojlanishi va holati. Kurs ishi ikki bob va besh paragrafdan iborat. Birinchi bobda axborot xizmatining mohiyati tavsifi berilgan, shu jumladan ushbu bobning birinchi xatboshida ushbu faoliyat turi bilan bog‘liq asosiy tushunchalar, ikkinchi va uchinchi xatboshilarda ushbu xizmat turining rivojlanish tarixi tavsiflangan. O’zbekistonda va undan tashqarida axborot xizmatlari bozorining umumiy holatini va hozirgi holatini taqdim etadi birinchi qismning ikkinchi xatboshida Bobda axborot xizmatlari va butun jamiyatni axborotlashtirishning eng muhim muammolari keltirilgan. Ikkinchi bobda axborot xizmatlarining mamlakat iqtisodiyotida tutgan o‘rni ko‘rsatilgan bo‘lib, birinchi xatboshida tasvirlangan. Ikkinchi xatboshida axborot xizmati va butun jamiyatni axborotlashtirishning eng muhim muammolari keltirilgan. Uchinchi xatboshida xizmat ko'rsatish faoliyati turi sifatida axborot sanoatini rivojlantirish istiqbollari haqida so'z boradi. Kurs ishini yozish uchun uslubiy va ilmiy adabiyotlardan, shuningdek davriy nashrlardagi maqolalardan foydalanilgan.
1. BOB. Zamonaviy axborot xizmatining mohiyati 1.1. Axborot xizmatining shakllanish tarixi Odamlar juda erta avlodlar uchun ma'lumotni, o'tmish tajribasini jamlagan xabarlarni saqlash zarurligini his qilishgan. Inson xotirasi imkoniyatlarini kengaytirishga intilish qadimgi tsivilizatsiyalar davlatlarida maxsus madaniy muassasa - yozuvning, keyin esa yozma yodgorliklar to'plami sifatida kutubxonalarning paydo bo'lishiga olib keldi. Kutubxonalar ma'lumotlar to'plamiga ega bo'lgan va mavjud materiallardan ommaviy foydalanish uchun xizmatlar ko'rsatadigan muassasalar sifatida paydo bo'ldi. Aksariyat hollarda antik davr kutubxonalari podshohlar saroylarida, poytaxt va viloyat shaharlari ibodatxonalarida, ulamolar maktablarida joylashgan. Bu kutubxonalarning asosiy xizmati kitobxonlarga kitob berish edi. Shu maqsadda eng mashhur kitoblar bir necha nusxada mavjud edi. Allaqachon Ossuriya davlati kutubxonasida mixxatli loy lavhalar uchun katalog va saqlash tizimi mavjud bo'lib, bu zarur ma'lumotlarni olishni osonlashtirdi. Qadimgi Misrda kutubxona kataloglari xona va omborxona devorlariga o yib yozilgan. Biroq antik davr kutubxonalariga kam odam kirishiʻ mumkin edi [20, b.34]. Davlat mafkuraviy maqsadlarda keng aholi orasida axborot tarqatish zarurligini his qildi. Shu maqsadda jarchilar xizmat qilib, xalqqa maxsus yangiliklarni e'lon qildilar. Xuddi shu funktsiyani Misrning qadimgi poytaxti Fiva shahridagi Fir'avn Ramzes II ibodatxonasi devorlariga yoki Bobil shohi Hammurabining mashhur stelasiga o'yilgan Misr shohlarining g'alabalari yilnomasi ham bajargan ( XVIII) . V. Miloddan avvalgi), "Kodeks" bilan o'yilgan - qonunlar to'plami. Qadimda jamiyat talabni ogohlantirish va yaratish uchun tovarlar va turli xil xizmatlar haqida ma'lumot tarqatish zarurligini his qildi. Qadimgi Misrning Memfis shahri xarobalari orasidan yozuv topilgan toshga o'yilgan "Men, Rino,
Krit orolidan, xudolar irodasi bilan tushlarni ta'bir qilaman". Endi biz bunday ma'lumotlarni reklama deb atagan bo'lardik. Qadimgi Yunonistonda "kutubxona" tushunchasi paydo bo'lgan, ma'lumotlar taxtalarda, terida, qo'rg'oshinda, papirusda qayd etilgan. Afina va Qadimgi Yunonistonning boshqa shaharlarida V - IV asrlardan asrlar Miloddan avvalgi jamoat kutubxonalari mavjud edi. Xat yozish va kitoblardan nusxa ko‘chirish axborot xizmatining alohida tarmog‘iga aylanib bormoqda. Afinada kitoblar ishlab chiqaruvchi ustaxonalarning keng tarmog'i, shu jumladan ularni sotish uchun buyurtma qilingan kitob do'konlari mavjud edi. V ichida V. Miloddan avvalgi, maxsus xizmat qayd etilgan: grammatikachi Demofil kitoblar dunyosida sayohat qilishga yordam beradigan insho - "O'zlashtirishga loyiq kitoblar to'g'risida" ma'lumot sharhini nashr etadi [20, 36-bet]. Bibliografik tasnifning asoslari Qadimgi Yunonistonda qo'yilgan . Yunon faylasuflari tomonidan yaratilgan ma'lumotlarning bilim sohalariga bo'linishi keyingi davr kutubxonalarida kitoblarni tizimlashtirish va kataloglarni yaratishda muhim rol o'ynadi. Qadimgi shaharlarning axborot muhiti ham barkerlar, o'z tovarlarini reklama qiluvchi savdogarlar va rasmiy xabarchilar tomonidan shakllantirilgan. Faylasuflar, o qituvchilar, yozuvchilar, rassomlar, shifokorlar, matematiklar,ʻ harbiy xizmatchilar Misrning Iskandariya shahridagi ilmiy va ta lim muassasalari ʼ to plami bo lgan Iskandariya Museyonidagi qo lyozma kitoblar (700 ming ʻ ʻ ʻ qo lyozmagacha) kolleksiyasi xizmatlaridan keng foydalanadilar. Ularning ʻ barchasi o‘z mutaxassisligi bo‘yicha ma’lumotlarni har tomonlama o‘rganish va ushbu hodisani zamonaviy tushunchada ilmiy ish olib borish, yangi asarlar yaratish imkoniyatiga ega bo‘lmoqda. Kutubxona qo'shimcha xizmatlarni ham ko'rsatadi: yozishmalar, tarjima, matnni tuzatish. Axborot xizmati Qadimgi Rimda keng tarqaldi. IV boshiga V. eramizning 30 dan ortiq yirik jamoatchiligi bor edi. kutubxonalar. Rim kutubxonalarida yangi xizmat paydo bo'ldi. Kitoblar uyda chiqarilardi, garchi o'qish zallari ham bor edi. Ixtisoslashgan kutubxonalar - ma'lum bir mezon bo'yicha tanlangan kitoblar