logo

IT BOZORINI RAG'BATLANTIRISH USULLARINI IQTISODIY TAHLIL QILISH

Загружено в:

28.11.2024

Скачано:

0

Размер:

40.650390625 KB
IT BOZORINI RAG'BATLANTIRISH USULLARINI IQTISODIY
TAHLIL QILISH
MUNDARIJA:
Kirish  ..........................................................................................................................
1. Zamonaviy axborot xizmatining mohiyati ............................................................
1.1. Axborot xizmatining shakllanish tarixi  ..........................................................
1.2. Axborot xizmati tushunchasi va xususiyatlari  ...............................................
1.3. Axborot mahsulotlari va xizmatlari turlari  ....................................................
2. Iqtisodiy tizim va axborot xizmatlarining zamonaviy bozori ... ............................
2.1. Iqtisodiy tizimda zamonaviy axborot xizmati  ...............................................
2.2. Axborot xizmati  muammolari  ....................................................................... 
2.3. IT xizmatlarini rivojlantirish istiqbollari  .......................................................
Xulosa  ......................................................................................................................... Kirish
20-asr   oxiri   -   21-asr   boshlari   butun   insoniyat   tarixidagi   eng   dinamik   deb
ataladi.   Yangilanish   yoki   modernizatsiya   jarayonlari   dunyoning   barcha
mamlakatlariga va har bir insonga alohida ta'sir ko'rsatdi.
20-asrning   70-yillarida   eng   rivojlangan   mamlakatlarda   sanoat   jamiyati
davridan   postindustrial   davrga   sezilarli   o'tish   sodir   bo'ldi,   bu   "axborot   jamiyati"
deb   ham   ataladi.   Shaxsiy   kompyuterlar,   avtomatik   so'zlarni   qayta   ishlash,   kabel
televideniesi, Internet va yozish moslamalari kundalik hayotga kirib keldi.
Bugun biz xizmatlar dunyosida, axborot va xizmat dunyosida yashayapmiz.
Aholining   katta   qismi   yo   bevosita   u   yoki   bu   xizmatda   –   transportda,   tibbiyotda,
savdoda,   pedagogik,   madaniy   -ma’rifiy   va   hokazolarda   ishlaydi   yoki   xizmat
ko‘rsatishning turli turlari uchun usul va vositalar – tarmoqlarni yaratishda ishtirok
etadi.
Biroq   shuni   tushunish   kerakki,   xizmat   insonning   oqilona   ehtiyojlarini
qondirishga   qaratilgan   ijtimoiy   foydali   ishning   har   qanday   turidir.   Turli   xil
xizmatlar   orasida   axborot   xizmati   va   uni   taqdim   etuvchi   informatika   sanoati   eng
tez rivojlanmoqda.
20-asrning   oxiriga   kelib,   insoniyat   tarixida   birinchi   marta   axborot   sanoati
rivojlangan   mamlakatlarda   ijtimoiy   ishlab   chiqarishda   asosiy   mehnat   predmetiga
aylandi.   Axborotdan   foydalanish   milliy   va   xalqaro   miqyosdagi   raqobatning   eng
muhim   vositalaridan,   ishlab   chiqaruvchi   kuchlar   rivojlanishining   hal   qiluvchi
omillaridan   biriga   aylandi.   Endi   biz   shunga   o'xshash   jarayonlarni   kuzatishimiz
mumkin:   axborotning   ahamiyati   va   uni   ish   ob'ekti   sifatida   ishlatish
ko'nikmalarining doimiy o'sishi.
Yuqorida   aytilganlarga   asoslanib,   biz   zamonaviy   axborot   xizmatlarining
pozitsiyasi mavzusining dolzarbligi va ahamiyati darajasini baholashimiz mumkin.
jamiyat,   chunki   hamma   zamonlarda   ham   jamiyat   sivilizatsiyasining   asosiy
ko'rsatkichlaridan biri fan va texnikaning rivojlanish darajasi bo'lib kelgan.
Bizning   davrimizda   ushbu   ko'rsatkichlardan   biri   butun   jamiyatni
axborotlashtirish jarayonidir, chunki mamlakatning iqtisodiy rivojlanish darajasi va shuning uchun fuqarolarning hayot sifati bevosita bunga bog'liq.
Axborot   xizmatlari   sohasida   ko'plab   davlat   va   nodavlat   tashkilotlari   va
kompaniyalari   ishlaydi.   Jahon   bozorida   o'z   iste'molchilariga   axborot   bozorining
barcha   asosiy   tarmoqlarini   qamrab   oluvchi   bir   qator   xizmatlarni   taqdim   etadigan
bir qator tashkilot va kompaniyalar paydo bo'ldi.
Kurs   ishining   maqsadi   axborot   xizmatlarini   rivojlantirish   muammolari   va
istiqbollarini aniqlashdan iborat.
Maqsadga muvofiq quyidagi vazifalar belgilab berilgan:
— Axborot xizmatining mohiyati va rivojlanish tarixini o‘rganish;
—   Zamonaviy   axborot   xizmatlarining   iqtisodiy   tizimdagi   o‘rnini   tavsiflab
bering.
—   Tanlangan   xizmat   ko rsatish   sohasini   rivojlantirish   muammolari   vaʻ
istiqbollarini shakllantirish.
Kurs ishida tadqiqot ob'ekti axborot xizmati hisoblanadi.
Tadqiqot predmeti - tanlangan xizmat turining rivojlanishi va holati.
Kurs ishi ikki bob va besh paragrafdan iborat.
Birinchi bobda axborot xizmatining mohiyati tavsifi berilgan, shu jumladan
ushbu   bobning   birinchi   xatboshida   ushbu   faoliyat   turi   bilan   bog‘liq   asosiy
tushunchalar, ikkinchi va uchinchi xatboshilarda ushbu xizmat turining rivojlanish
tarixi   tavsiflangan.   O’zbekistonda   va   undan   tashqarida   axborot   xizmatlari
bozorining   umumiy   holatini   va   hozirgi   holatini   taqdim   etadi   birinchi   qismning
ikkinchi   xatboshida   Bobda   axborot   xizmatlari   va   butun   jamiyatni
axborotlashtirishning eng muhim muammolari keltirilgan.
Ikkinchi bobda axborot xizmatlarining mamlakat iqtisodiyotida tutgan o‘rni
ko‘rsatilgan   bo‘lib,   birinchi   xatboshida   tasvirlangan.   Ikkinchi   xatboshida   axborot
xizmati   va   butun   jamiyatni   axborotlashtirishning   eng   muhim   muammolari
keltirilgan.   Uchinchi   xatboshida   xizmat   ko'rsatish   faoliyati   turi   sifatida   axborot
sanoatini rivojlantirish istiqbollari haqida so'z boradi.
Kurs ishini yozish uchun uslubiy va ilmiy adabiyotlardan, shuningdek davriy
nashrlardagi maqolalardan foydalanilgan. 1. BOB. Zamonaviy axborot xizmatining mohiyati
1.1. Axborot xizmatining shakllanish tarixi
Odamlar   juda   erta   avlodlar   uchun   ma'lumotni,   o'tmish   tajribasini   jamlagan
xabarlarni   saqlash   zarurligini   his   qilishgan.   Inson   xotirasi   imkoniyatlarini
kengaytirishga   intilish   qadimgi   tsivilizatsiyalar   davlatlarida   maxsus   madaniy
muassasa   -   yozuvning,   keyin   esa   yozma   yodgorliklar   to'plami   sifatida
kutubxonalarning paydo bo'lishiga olib keldi.
Kutubxonalar ma'lumotlar to'plamiga ega bo'lgan va mavjud materiallardan
ommaviy   foydalanish   uchun   xizmatlar   ko'rsatadigan   muassasalar   sifatida   paydo
bo'ldi.
Aksariyat hollarda antik davr kutubxonalari podshohlar saroylarida, poytaxt
va   viloyat   shaharlari   ibodatxonalarida,   ulamolar   maktablarida   joylashgan.   Bu
kutubxonalarning asosiy xizmati kitobxonlarga kitob berish edi. Shu maqsadda eng
mashhur kitoblar bir necha nusxada mavjud edi.
Allaqachon   Ossuriya   davlati   kutubxonasida   mixxatli   loy   lavhalar   uchun
katalog   va   saqlash   tizimi   mavjud   bo'lib,   bu   zarur   ma'lumotlarni   olishni
osonlashtirdi.   Qadimgi   Misrda   kutubxona   kataloglari   xona   va   omborxona
devorlariga   o yib   yozilgan.   Biroq   antik   davr   kutubxonalariga   kam   odam   kirishiʻ
mumkin edi [20, b.34].
Davlat   mafkuraviy   maqsadlarda   keng   aholi   orasida   axborot   tarqatish
zarurligini   his   qildi.   Shu   maqsadda   jarchilar   xizmat   qilib,   xalqqa   maxsus
yangiliklarni e'lon qildilar. Xuddi shu funktsiyani Misrning qadimgi poytaxti Fiva
shahridagi   Fir'avn   Ramzes   II   ibodatxonasi   devorlariga   yoki   Bobil   shohi
Hammurabining mashhur stelasiga o'yilgan Misr shohlarining g'alabalari yilnomasi
ham bajargan  ( XVIII) .  V. Miloddan avvalgi), "Kodeks" bilan o'yilgan - qonunlar
to'plami.
Qadimda jamiyat talabni ogohlantirish va yaratish uchun tovarlar va turli xil
xizmatlar   haqida   ma'lumot   tarqatish   zarurligini   his   qildi.   Qadimgi   Misrning
Memfis   shahri   xarobalari   orasidan   yozuv   topilgan     toshga   o'yilgan   "Men,   Rino, Krit   orolidan,   xudolar   irodasi   bilan   tushlarni   ta'bir   qilaman".   Endi   biz   bunday
ma'lumotlarni reklama deb atagan bo'lardik.
Qadimgi Yunonistonda "kutubxona" tushunchasi paydo bo'lgan, ma'lumotlar
taxtalarda,   terida,   qo'rg'oshinda,   papirusda   qayd   etilgan.   Afina   va   Qadimgi
Yunonistonning   boshqa   shaharlarida   V   -   IV   asrlardan   asrlar   Miloddan   avvalgi
jamoat   kutubxonalari   mavjud   edi.   Xat   yozish   va   kitoblardan   nusxa   ko‘chirish
axborot xizmatining alohida tarmog‘iga aylanib bormoqda. Afinada kitoblar ishlab
chiqaruvchi   ustaxonalarning   keng   tarmog'i,   shu   jumladan   ularni   sotish   uchun
buyurtma   qilingan   kitob   do'konlari   mavjud   edi.   V   ichida   V.   Miloddan   avvalgi,
maxsus   xizmat   qayd   etilgan:   grammatikachi   Demofil   kitoblar   dunyosida   sayohat
qilishga   yordam   beradigan   insho   -   "O'zlashtirishga   loyiq   kitoblar   to'g'risida"
ma'lumot sharhini nashr etadi [20, 36-bet].
Bibliografik   tasnifning   asoslari   Qadimgi   Yunonistonda   qo'yilgan   .   Yunon
faylasuflari   tomonidan   yaratilgan   ma'lumotlarning   bilim   sohalariga   bo'linishi
keyingi   davr   kutubxonalarida   kitoblarni   tizimlashtirish   va   kataloglarni   yaratishda
muhim rol o'ynadi.
Qadimgi shaharlarning axborot muhiti ham barkerlar, o'z tovarlarini reklama
qiluvchi savdogarlar va rasmiy xabarchilar tomonidan shakllantirilgan.
Faylasuflar, o qituvchilar, yozuvchilar, rassomlar, shifokorlar, matematiklar,ʻ
harbiy xizmatchilar  Misrning  Iskandariya shahridagi  ilmiy va ta lim  muassasalari	
ʼ
to plami   bo lgan   Iskandariya   Museyonidagi   qo lyozma   kitoblar   (700   ming	
ʻ ʻ ʻ
qo lyozmagacha)   kolleksiyasi   xizmatlaridan   keng   foydalanadilar.   Ularning
ʻ
barchasi   o‘z   mutaxassisligi   bo‘yicha   ma’lumotlarni   har   tomonlama   o‘rganish   va
ushbu hodisani zamonaviy tushunchada ilmiy ish olib borish, yangi asarlar yaratish
imkoniyatiga   ega   bo‘lmoqda.   Kutubxona   qo'shimcha   xizmatlarni   ham   ko'rsatadi:
yozishmalar, tarjima, matnni tuzatish.
Axborot   xizmati   Qadimgi   Rimda   keng   tarqaldi.   IV   boshiga   V.   eramizning
30 dan ortiq yirik jamoatchiligi bor edi. kutubxonalar. Rim kutubxonalarida yangi
xizmat paydo bo'ldi. Kitoblar uyda chiqarilardi, garchi o'qish zallari ham bor edi.
Ixtisoslashgan   kutubxonalar   -   ma'lum   bir   mezon   bo'yicha   tanlangan   kitoblar to'plami paydo bo'ladi [18, 312-bet].
Shunday   qilib,   qadim   zamonlarda   axborot   xizmatlarining   ko'plab   sohalari
aniqlangan bo'lib, ular kelajakda ishlab chiqiladi.
Ilk   o'rta   asrlarda   Evropada   ma'lumot   to'plash,   saqlash   va   tarqatish
funktsiyasi  cherkovga o'tgan.   V - VI   da allaqachon   asrlar Yunon va lotin tillarida
qo lyozmalari   bo lgan   birinchi   monastir   va   cherkov   kutubxonalari   paydo   bo ldi.ʻ ʻ ʻ
Xizmatlarga   va   "bid'atchi"   kitoblardan   foydalanishga   mafkuraviy   cheklovlar
kuchga   kira   boshlaydi.   Ushbu   kitoblardagi   ma'lumotlarga   ega   bo'lgan   odamlar
doirasi tor edi. Biroq, axborot xizmatlarini takomillashtirish davom etdi:  alifbo
tartibida
kataloglarni guruhlash, mavzuli kataloglar.
XI   yilda   V.   O'rta   asrlar   jamiyatining   ma'naviy   hayotiga   rahbarlik   qilish   va
ma'lumotlarga   bo'lgan   cherkov   monopoliyasi   yo'qola   boshladi.   Universitetlar
paydo bo'ldi, o'z kutubxonalari - tarkibi va xizmat ko'rsatishning boshqa yo'nalishi.
Universitetlarda   kitoblarni   buyurtma   bo'yicha   nusxalash   uchun   skriptoriya   -
ustaxonalar   mavjud   edi.   Bu   erda   xizmatlar   ko'rsatishning   ma'lum   tartibi   ham
shakllantirilgan.   Kitoblarni   chiqarish,   ro'yxatga   olish,   binodan   olib   tashlash
mumkin   bo'lmagan   noyob   zaxiralarni   aniqlash,   "taqiqlangan"   adabiyotlardan
foydalanish   tartibi.   Universitet   kutubxonalarida   katalog   ma'lumotnoma   xizmatlari
alohida ahamiyatga ega bo'ldi.
Axborot   xizmatlarini   rivojlantirishning   yangi   davri   tipografiyaning   paydo
bo'lishi bilan boshlandi - bosma qog'ozdan bosma kitob ishlab chiqarish.
Yevropada kitob chop etish 40-yillarda paydo bo'lgan.   XV   asr.   XV   asrning
ikkinchi   yarmida   V.   matbaa   korxonalari   butun   Yevropaga   tarqaldi.   Kitob   ishlab
chiqarish   keskin   oshdi,   mavjud   kutubxonalar   to'ldirilib,   yangilari   tashkil   etildi.
XVI   dan   beri   V.   hisobotlar   chop   etila   boshlandi   yangiliklar   -   17-asrning
o'rtalaridan   zamonaviy   gazetalarning   prototipi.   -   jurnallar   -   ommaviy   va   maxsus
xarakterdagi davriy nashrlar.
Bu   yangi   madaniy   hodisalarning   barchasi   axborot   xizmatlari   uchun   keng
imkoniyatlar   yaratdi.   Juda   boshqacha   xarakterdagi   ma'lumotlarni   tizimli   ravishda tarqatish imkoniyati paydo bo'ldi.  XVII asr   boshida allaqachon   V. Bosma reklama
Angliya   va   Fransiyada   paydo   bo'ldi   va   1611   yildan   boshlab   Londonda
tadbirkorlarga   xizmat   ko'rsatadigan   birinchi   reklama   byurosi   faoliyat
ko'rsatmoqda.
O’zbekistonda   Fanlar   akademiyasida   (1714)   va   Moskva   universitetida
(1756) universal fondlarga ega kutubxonalar tashkil etildi.   XVIII   asrning ikkinchi
yarmida   V. Birinchi tijorat va bepul ommaviy kutubxonalar O’zbekistonda faoliyat
yuritgan [18, 320-bet].
XVIII   asrda   V.   reklama   ma'lumotlarini   tarqatish   usuli   sifatida   chop   etish
imkoniyatlarini to'liq amalga oshirdi. Gazeta va jurnallar chizmalar va gravyuralar
yordamida   ma'lumotlarni   taqdim   etish,   reklama   uchun   sahifalarini   taqdim   etish
uchun   syujet   va   dizayn   usullaridan   keng   foydalana   boshladilar.   Biroq,   bunday
ma'lumotlar faqat jamiyatning "yuqori" qismida tarqatildi.
17-asrning   boshidan   beri   qondirilgan   .   V.   "qiziqarli   mashhur   nashrlar"
yordamida.   Lubkini   uyga   ofeni   -   turli   xil   ma'lumotlarni,   shu   jumladan   reklamani
o'z ichiga olgan "kulgili rasmlar" tarqatuvchilar olib kelishdi.
XVIII   V.   demokratlashtirish   va   axborot   xizmatlaridan   foydalanish
imkoniyatlarini oshirish bilan tavsiflanadi. Milliy kutubxonalar universal fondlarga
ega shtatlarning poytaxtlarida tashkil etilgan: Vashington (1800), Sankt-Peterburg
(1814) va boshqalar. Bu erda uzoq vaqt davomida to'plangan nashrlar ma'lum bir
mamlakat   tarixini   aks   ettiradi.   Muayyan   bilim   sohalari   bo'yicha   ixtisoslashgan
kutubxonalar paydo bo'lmoqda.
Shu bilan birga, xalq kutubxonalari (AQSh, Angliya, O’zbekiston) - jamoat
kutubxonalari, o'qish zallari, kitob do'konlari paydo bo'ldi. Ishchilar, ilgari axborot
xizmatlari   mavjud   bo'lmagan   "quyi   tabaqa"   odamlari   uchun.   O’zbekistonda   ular
savodxonlik   jamiyatlari,   zemstvolar   va   shahar   kengashlari   tomonidan
(xayriyachilar ko'magida) tashkil etilgan. Xuddi shu ofeni O’zbekistonning shahar
va   qishloqlarida   ommabop   adabiyotlardan   tashqari,   nashriyotlarning   aholining
keng   qatlamlari   uchun   mo'ljallangan   kitoblari   tarqatildi.   Masalan,   nashriyot   I.D.
Sytin   "Mediator"   darsliklarni,   ilmiy-ommabop   kitoblarni,   klassikalarning   arzon nashrlarini, kalendarlar va boshqalarni chop etadi. [16, 57-bet].
19-asr   o rtalarida   axborot   xizmatlarining   rivojlanishiʻ   V.   1861   yildan   keyin
ijtimoiy sharoitning o'zgarishiga, xususan, 1869 yilda gazeta va jurnallarda tijorat
e'lonlarini   nashr   etish   bo'yicha   cheklovlarning   bekor   qilinishiga   yordam   berdi.
Gazetalar paydo bo'ldi, ular asosan reklama ma'lumotlarini tarqatishga qaratilgan:
"Ovoz" (1863-1884), "Peterburg varaqasi" (1864-1916  ),   "Moskva   varaqasi"
(1881-1916). Reklamada
fotografiya ma'lumot uchun tobora ko'proq foydalanila boshladi.
60-yillarda   XIX   V.   Ilk   keng   qamrovli   axborot   agentliklari   ham   –
O’zbekiston telegraf agentligi (1865) tashkil topdi.
19-asr   oxiri   -   20-asr   boshlarida.   jamiyatning   "quyi   tabaqalari"   uchun
ma'lumot   tarqatishning   tubdan   yangi   kanali   -   yakshanba   maktablari,   o'z-o'zini
o'qitish to'garaklari, xalq universitetlari, xalq uylari va ishchilar klublarida mavjud
bo'lgan   ma'ruzalar   zallari   paydo   bo'ladi.   Bu   yerda   ommaviy   ma'ruzalar   va   turli
kurslarning   darslari   tashkil   etiladi.   Bu   tizim   kattalar   uchun   maktabdan   tashqari
ta'lim   deb   ataladi   va   umumiy   ta'lim   va   ilmiy-siyosiy   bilim   darajasini   oshirishga,
o'z-o'zini tarbiyalashga bo'lgan ehtiyojni yaratishga qaratilgan.
Sovet   O’zbekistonsida   (1917-1991)   axborot   xizmatlari   aholining   eng   keng
qatlamlariga qaratilgan, ammo qarama-qarshi tendentsiyalar mavjud.
Maktabdan   tashqari   ta'lim   tizimi   davlat   tomonidan   har   tomonlama,   shu
jumladan   moliyaviy   yordam   oladi,   lekin   siyosiy   tashviqot   vazifalariga   butunlay
bo'ysundiriladi.
Kutubxona   tarmog'i   rivojlanmoqda   va   takomillashib   bormoqda,   ilmiy   -
axborot   faoliyati   erkinligi   mafkura   bilan   tartibga   solinadi   va   siyosiy   sabablarga
ko'ra adabiyotlarni yopiq saqlash tizimi bilan cheklanadi . Shunga qaramay, ushbu
davrda  axborot  xizmatlari  bir   qator  yangi  xususiyatlarga  ega  bo'ldi:  kutubxonalar
o'z faoliyatini muvofiqlashtiradi va hamkorlik qiladi, buning natijasida kitobxonlar
uyushma   kataloglari   va   kutubxonalararo   abonentdan   foydalanishlari   mumkin.
Kutubxona   xizmatlariga   kitob   ko‘rgazmalari,   bibliografik   sharhlar,   izohli
bibliografik ko‘rsatkichlar va mavzuli kartotekalar kiradi [8]. Katta va o‘rta bo‘g‘in kutubxona xodimlarini haqli ravishda axborot xizmati
mutaxassislari deb hisoblash mumkin.
Eng yirik kutubxonalarning xizmat ko'rsatish imkoniyatlari ortib bormoqda:
notalar,   gramofon   plastinalari,   plakatlar   va   mikrofilmlar   to'planib,
foydalanuvchilarga beriladi.
20-30   yil   ichida.   XX   V.   Sovet   O’zbekistonsida   reklama   ma'lumotlarining
ko'rinishi   va   mazmuni   butunlay   o'zgarib   bormoqda.   Uni   yaratish   va
ommalashtirishda V.Mayakovskiy, A.Rodchenko, V.Stepanovalarning ishtiroki bu
davr sovet reklamasining badiiy saviyasini noodatiy tarzda oshirdi.
Shaharning   sub'ekt-fazoviy   muhiti   grafik   dizayn   yordamida   o'zgartiriladi.
Vitrinlar,   kitob   kiosklari,   qadoqlash,   kitob   muqovalari   va   otkritkalar,   belgilar,
emblemalar,   reklama   afishalari   va   hatto   sotuvchilar   kiyimlarini   loyihalashda
reklama rassomlarining xizmatlari talab qilinadi.
1945   yildan   keyin   Sovet   O’zbekistonsida   yirik   davlat   reklama   tashkilotlari
tuzildi, 60 dan ortiq reklama nashrlari nashr etildi, reklama filmlari ishlab chiqarila
boshlandi.   Reklama   zavodlari,   agentliklari,   dizayn   sexlari   va   ustaxonalari   bor.
Biroq, bu  butun keng  tarmoq  reklama ma'lumotlarini  tarqatish  uchun  emas,  balki
g'oyaviy va siyosiy harakatlar va kampaniyalarni loyihalash uchun xizmat qildi.
20-yillardan beri XX asr Yangi ommaviy axborot vositalari - radio hayotga
kirmoqda va 30-yillarning oxiridan boshlab. - televizor. Axborot xizmatlari taqdim
etiladi   to'g'ri   uyda.   Insonning   bo'sh   vaqti   zich   va   foydali   ma'lumotlar   bilan
to'yingan  makonga aylanishi  mumkin.  Biroq, axborot  xabarining qabul  qiluvchisi
o'ziga  xos   ehtiyojlariga  ega   bo'lgan  individual   shaxs  emas,   balki   ommaviy  -  ko'p
sonli   odamlar   hisoblanadi.   Natijada,   ko'pincha   keraksiz,   ba'zan   intruziv   reklama
ma'lumotlari muayyan shaxsning uyiga yetkaziladi [18, b.326].
70-yillardan beri   XX  V. fan-texnika taraqqiyoti natijasida   internet shakllana
boshlaydi   -   bir-biri   bilan   ma'lumot   almashinadigan   ko'plab   kompyuterlarni
birlashtirgan   jahon   axborot   tarmog'i.   Ushbu   tizim   barchaga   har   qanday   axborot
xizmatlaridan to'g'ridan-to'g'ri cheksiz foydalanish imkoniyatini beradi.
Internet- axborot xizmatlari  olamidagi noyob qo'llanmalar   Ko'pincha tematik katalog   bilan   birlashtirilgan   qidiruv   tizimlari   qo'llaniladi.   Kalit   so'zlardan
foydalangan   holda   qidiruv   tizimlaridan   foydalanib,   siz   qiziqarli   mavzularga   ega
saytlarga tezda kirishingiz mumkin.
Internetdagi   qiziqarli   saytlarni   kataloglar   yordamida   ham   topish   mumkin.
Kategoriyadan   toifaga   o'tish   va   qidiruv   maydonini   toraytirish   orqali   siz
katalogning   kerakli   saytlar   ro'yxatini   o'z   ichiga   olgan   bo'limiga   kirishingiz
mumkin.
Internetdagi asosiy xizmatlar -  veb-saytlar  , elektron pochta, pochta ro'yxati,
elektron e'lonlar taxtasi yoki yangiliklar guruhlari
Internet   axborot   xizmatlarining   eng   aniq   afzalliklari   foydalanuvchi   uchun:
ma'lum   bir   shaxsga   kerak   bo'lgan   ma'lumotlarning   shaxsiy   tabiati;
moslashuvchanlik   (siz   istalgan   vaqtda   aloqani   boshlashingiz,   sozlashingiz   yoki
to'xtatishingiz   mumkin);   turli   ta'sir   vositalaridan   foydalanish   (tasvir,   tovush,
maxsus   effektlar);   qiziqishlar   va   kasbiy   faoliyatning   virtual   hamjamiyatlarini
yaratish qobiliyati.
An'anaviy   kutubxonalarning   axborot   tizimlari   kompyuter
texnologiyalaridan, xususan, kataloglarni yaratish va ma'lumotlarni qidirishda ham
foydalanadi.
Axborot   xizmatlarining   xilma-xilligi   va   tabaqalanishi,   axborot   xizmati
sohasini   axborotlashtirish   madaniyat   bilan   tanishish,   jamiyatda   madaniy
xizmatlarni   yaratish,   saqlash   va   tarqatish   uchun   tobora   ko'proq   imkoniyatlar
ochmoqda.
1.2. Axborot xizmati tushunchasi va xususiyatlari
Zamonaviy   jamiyat   axborot   texnologiyalarining   barcha   faoliyat   sohalariga,
ham   shaxs,   ham   sanoat   ishlab   chiqarishi,   moliyaviy   faoliyat   va   savdo,   davlat
boshqaruvi, sog'liqni saqlash, bir so'z bilan aytganda - butun jamiyatga keng joriy
etilishi bilan tavsiflanishi mumkin. Shu sababli, biz hozirda axborot jamiyati bilan
shug'ullanyapmiz,   deb   ta'kidlash   mumkin.   Axborot   texnologiyalari   yoki   hozirda aytilishicha   -   IT   ma'lumotni   yig'ish,   saqlash,   qayta   ishlash,   uzatish   va   kiritish   /
chiqarish   usullari   va   vositalari   to'plamini   anglatadi.   Axborot   texnologiyalarining
maqsadi   axborot   resurslaridan   foydalanish   jarayonlarining   mehnat   zichligini
kamaytirish,   axborot   jarayonlarini   bajarishning   ishonchliligi   va   samaradorligini
oshirishdir.
Axborotlashtirish   murakkab   va   noaniq   jarayondir.   Jamiyatni
axborotlashtirish haqida gapirishdan oldin, ushbu hodisaning asosiy tushunchasi  -
"axborot"   ni   tushunish   kerak.   Darhol   shuni   ta'kidlash   kerakki,   bu   tushunchaning
o'zi   universaldir   va   uning   talqini   atama   qaysi   sohada   qo'llanilishiga   bog'liqdir   [6,
203-b.].
Axborotning   asl   tushunchasi   (lotincha   informatio   -   tushuntirish,   taqdim
etish)   -   odamlar   tomonidan   og'zaki,   yozma   yoki   boshqa   usulda   (odatiy   signallar,
texnik   vositalar   va   boshqalar   yordamida)   uzatiladigan   ma'lumotlar.   20-asrning
o rtalaridan   boshlab   bu   umumiy   ilmiy   tushuncha   bo lib,   u   odamlar,   odam   vaʻ ʻ
mashina,   mashina   va   mashina   o rtasidagi   axborot   almashinuvini   o z   ichiga  oladi.	
ʻ ʻ
Qonunchilikda   “axborot”   atamasi   quyidagicha   ta’riflangan:   “Axborot   –   axborot
(xabarlar,   ma’lumotlar)   taqdim   etish   shaklidan   qat'i   nazar."   Axborot   noaniqlik
darajasini,   shaxslar,   ob'ektlar,   hodisalar   va   boshqalar   haqida   to'liq   bo'lmagan
bilimlarni kamaytiradi.
Axborotlashtirish - axborot resurslarini shakllantirish va ulardan foydalanish
asosida   fuqarolarning,   davlat   organlarining,   mahalliy   davlat   hokimiyati
organlarining,   tashkilotlarning,   jamoat   birlashmalarining   axborot   ehtiyojlarini
qondirish   va   huquqlarini   amalga   oshirish   uchun   maqbul   shart-sharoitlarni
yaratishning tashkiliy ijtimoiy-iqtisodiy va ilmiy-texnik jarayoni.
Axborotlashtirish   -   bu   aholi   turmush   tarzidagi   sezilarli   o'zgarishlar   bilan
bog'liq   bo'lgan   murakkab   ijtimoiy   jarayon.   Bu   ko'p   yo'nalishlarda,   jumladan,
kompyuter   savodsizligini   bartaraf   etish,   yangi   axborot   texnologiyalaridan
foydalanish   madaniyatini   shakllantirish   va   hokazolarda   jiddiy   harakatlarni   talab
qiladi [6, 230-bet].
1.1.1-rasmda siz axborot texnologiyalari infratuzilmasining ajralmas qismini ko'rishingiz mumkin.
Bugungi   kunda   “axborot   texnologiyalari   asrida”   mehnat,   moddiy   va
energiya   resurslari   kabi   axborot   muhim   va   zarurdir.   Axborot   neft,   gaz,   foydali
qazilmalar va boshqalar bilan bir qatorda eng qimmatli manbadir.
Bugun   biz   axborotning   ijtimoiy   ahamiyati   keskin   ortib   borayotganini   ham
hisobga olishimiz kerak. Bu ehtiyojlar tufayli sodir bo'ladi yuqori sifatli axborotga
ega   bo'lgan   odamlar   tez   sur'atlar   bilan   o'sib   bormoqda,   axborot   ommaviy
mahsulotga   aylanib,   bozor   narxini   oladi.   Ushbu   o'zgarishlar   tufayli   talab   va
taklifning   iqtisodiy   qonunlari   ishga   tushiriladi   -   axborot   xizmatlari   bozori   paydo
bo'ladi. Shu bilan birga, axborot bozori innovatsion bo‘lib, eng so‘nggi texnologik
yechimlarni   taklif   etadi,   axborotni   yaratish,   tarqatish,   yangilash   va   qo‘llash   jadal
sur’atlarda davom etmoqda.
Yuqorida aytib o'tilganidek, postindustrial jamiyatning o'ziga xos xususiyati
shundaki, unda axborot almashinuvi hal qiluvchi rol o'ynaydi. Buni ko'plab omillar
tasdiqlaydi.
Birinchidan,   bu   odamlar   hayotida   axborotning   ijtimoiy   va   iqtisodiy
ahamiyatining ortib borishidir.
Ikkinchidan,   axborot   iqtisodiy   kategoriyaga   aylandi,   u   sotib   olinadi   va
sotiladi,   u   bilan   operatsiyalar   foyda   yoki   zarar   keltiradi.   Axborot   muhitiga
investitsiyalar   doimiy   ravishda   kengayib   boradi   va   u   orqali   qo'shimcha   foyda
olishga xizmat qiladigan innovatsiyalar oqimi shakllanadi.
Uchinchidan,   bu   ijtimoiy-iqtisodiy   jarayonlarni   jadallashtirish,   davlat
tuzilmalarini   ro‘y   berayotgan   o‘zgarishlarga   tezroq   javob   berishga   va   jamiyat
hayotini   boshqarishning   tobora   samarali   va   moslashuvchan   mexanizmlarini
yaratishga undashdir [7].
Yuqoridagi   barcha   omillar   va   shart-sharoitlar   zamonaviy   jahon
iqtisodiyotida yangi tarmoq, xizmat ko‘rsatish sohasida yangi yo‘nalish – axborot
xizmatlarini yuzaga keltirdi.
Axborot   xizmati   -   axborot   xizmatlarini   ko'rsatish   orqali   mijozning
ehtiyojlarini qondirishga qaratilgan faoliyat turi. U jamiyatning kognitiv faolligini ta'minlaydi   va   ikki   darajadagi   faoliyat   shaklida   taqdim   etilishi   mumkin:   empirik
(alohida faktlar va hodisalar haqida ma'lumot berish). va nazariy (ma'lumotni tahlil
qilish, hodisalarning ma'lum bir sohasidagi naqshlarni aniqlash) [31, 92-b].
Axborot   xizmatining   empirik   darajasida   kompaniyalar   (joylashuvi,   telefon
raqamlari,   elektron   pochta   manzillari,   elektron   pochta   ,   veb-   sayt),   tovarlarning
mavjudligi,   xizmatlar   ko'rsatish,   jadvallar,   siyosiy   va   tadbirlar   to'g'risidagi
ma'lumotlar   (sertifikatlar)   taqdim   etiladi   .   madaniy   hayot,   huquqiy   axborot   va
boshqalar.   Axborot   xizmatining   nazariy   darajasida   iqtisodiyotdagi   (mintaqa,
kompaniya   va   boshqalar)   vaziyatni   tahlil   qilish,   jamoatchilik   fikrini   o'rganish,
tovarlar, xizmatlarga bo'lgan talabning rivojlanish istiqbollari va boshqalar amalga
oshiriladi.
Mijozga ko'rsatiladigan axborot xizmati taklif etilayotgan tovarlar va ularga
hamroh bo'ladigan xizmatlar to'g'risidagi har xil turdagi ma'lumotlarning yig'indisi,
shuningdek, mijozga kerakli ma'lumotlarga tezkor kirishni ta'minlaydigan vositalar
va usullar tizimi bilan tavsiflanadi.
1989   yilda   “axborot   xizmati”   tushunchasini   ilmiy   atama   sifatida   kiritgan
D.I.Blumenau axborot xizmatining asosiy shakli tadqiqot  va ishlanmalarni axborot
bilan   ta’minlash   ekanligini   yozgan.   U,   shuningdek,   mutaxassisni   uning   oldida
turgan   muammoni   hal   qilishga   yaqinlashtiradigan   rejalashtirish   va   texnik
bosqichlarini ta'kidladi [5].
Rivojlanishning rejalashtirilgan bosqichi ko'pincha mustaqil ahamiyatga ega
bo'lgan   va   rejalashtirish   ob'ekti   bo'lgan   ishning   katta   qismi   sifatida   tushuniladi:
texnik xususiyatlarni ishlab chiqish; nazariy va eksperimental tadqiqotlarni amalga
oshirish,   shu   jumladan   texnik   hujjatlarni   ishlab   chiqish   va   tuzatish   va   natijani
hisobot shaklida rasmiylashtirish.
Texnik   bosqichlarning   mazmuni   ma'lum   operatsiyalar   ketma-ketligi   bilan
shakllanadi: muqobillarni tanlash, usullarni ishlab chiqish, hisob-kitoblarni amalga
oshirish   va   boshqalar,   bu   davrda   evolyutsiya   sodir   bo'ladi.   ilmiy-texnikaviy
ob'ektni yaratish. Blumenau bunday operatsiyalarni aniq vazifalar deb ataydi.
Va   bundan   bir   necha   o'n   yillar   oldin   axborot   xizmatining   mohiyati   aynan shunday tushunilgan edi.
Blumenau davrida bo'lgani kabi, yaqin vaqtgacha axborot xizmatlari mijozni
kerakli   qo'llab-quvvatlovchi   hujjatlar   bilan   ta'minlash   bilan   cheklangan.   Biroq,
hozirda   "qo'shimcha   hujjatlar"   tushunchasining   mazmuni   o'zgarmoqda,   axborot
xizmatlarining yangi turlari paydo bo'lmoqda va kengaymoqda.
Shunday qilib, axborotlashtirish jarayoni asta-sekin inson hayotining barcha
sohalarini qamrab oladi va axborot xizmati  xizmat ko‘rsatish  sohasining yetakchi
tarmoqlaridan biriga aylanadi.
1.3. Axborot mahsulotlari va xizmatlari turlari
Axborot   mahsulotining   foydalanuvchilar   uchun   qiymati   va   tijorat
muvaffaqiyati   uning   iste'molchilar   ehtiyojlarini   qanoatlantira   olishiga   bog'liq.
Bunday   holda,   olingan   ma'lumotlar   birlamchi   ma'lumotlar   sifatida   qabul   qilinadi,
ular   hali   ma'lumotga   aylanib   ulgurmagan,   foydalanuvchilarning   ularni
qiziqtiradigan mavzu bo'yicha g'oyalari doirasida qabul qilinadi.
Axborot   tovarlari   va   xizmatlarining   paydo   bo'lishi   axborot   mahsulotlariga
bo'lgan talabni kengaytirdi, chunki u ma'lumotlar ta'minotini individuallashtirishga
-   uning   individual   foydalanuvchilarning   individual   afzalliklariga   yondashishiga,
shuningdek,   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste'molchilarning   axborot   modellari
yaqinlashishiga yordam berdi.
Axborot   xizmatlari   bozorida   axborot   xizmatlari   va   mahsulotlarining   besh
turi mavjud:
1. quyidagi qismlardan tashkil topgan biznes ma'lumotlari:
- fond birjasi  va moliyaviy ma'lumotlar  - qimmatli  qog'ozlar kotirovkalari,
valyuta   kurslari,   diskont   stavkalari,   tovar   va   kapital   bozorlari,   investitsiyalar,
narxlar.   Yetkazib   beruvchilar   qatoriga   maxsus   birja   va   moliyaviy   axborot
xizmatlari, brokerlik kompaniyalari, banklar kiradi;
- statistik   ma'lumotlar   -   iqtisodiy,   ijtimoiy,   demografik   sohalar   uchun   vaqt
seriyalari,   prognoz   modellari   va   baholari.   Yetkazib   beruvchilar   davlat   xizmatlari,
kompaniyalar, konsalting firmalari; - kompaniyalar,   firmalar,   korporatsiyalar,   ish   sohalari   va   ularning
mahsulotlari,   narxlari   haqidagi   tijorat   ma'lumotlari;   moliyaviy   ahvol,   aloqalar,
bitimlar,   rahbarlar,   iqtisodiyot   va   biznes   sohasidagi   biznes   yangiliklari   haqida.
Yetkazib beruvchilar maxsus axborot xizmatlaridir.
- mutaxassislar uchun ma'lumot quyidagi qismlarni o'z ichiga oladi:
2. huquqshunoslar, shifokorlar, farmatsevtlar, o'qituvchilar, muhandislar,
geologlar,   meteorologlar   va   boshqalar   uchun   maxsus   ma'lumotlar   va   ma'lumotlar
bo'lgan professional ma'lumotlar;
- ilmiy-texnik  axborot - hujjatli,
tabiiy, texnik, ijtimoiy fanlar, ishlab chiqarish va inson faoliyati sohalari bo'yicha
bibliografik, referat, ma'lumotnoma ma'lumotlari;
- birlamchi   manbalardan   foydalanish   -   kutubxonalar   va   maxsus   xizmatlar
orqali   axborot   manbalaridan   foydalanishni   tashkil   etish,   birlamchi   manbalarni
xarid   qilish,   ularni   turli   shakllarda   kutubxonalararo   abonent   orqali   olish
imkoniyati.
3. quyidagi qismlardan iborat iste'molchi ma'lumotlari:
- yangiliklar   va   adabiyotlar   -   axborot   xizmatlari   va   matbuot   agentliklari
ma'lumotlari, elektron jurnallar, ma'lumotnomalar, ensiklopediyalar;
- iste'molchi   ma'lumotlari   -   transport   jadvallari,   chiptalar   va   mehmonxona
xonalarini bron qilish, tovarlar va xizmatlarga buyurtma berish, bank operatsiyalari
va boshqalar;
- ko'ngilochar ma'lumotlar - o'yinlar, telematn, video matn.
4. ta'limning   barcha   shakllari   va   darajalarini   o'z   ichiga   olgan   ta'lim
xizmatlari:  maktabgacha,  maktab, maxsus,  o'rta kasb-hunar, oliy, malaka oshirish
va   qayta   tayyorlash.   Axborot   mahsulotlari   kompyuter   va   nokompyuter   shaklida
taqdim etilishi mumkin:  darsliklar, uslubiy ishlanmalar, seminarlar, ishlanmalar.
kompyuter o'yinlari, kompyuterni o'qitish va boshqarish tizimlari, o'qitish usullari
va boshqalar.
5. axborot   tizimlari   va   vositalari   bilan   ta'minlash   quyidagi   qismlardan iborat:
-dasturiy   ta'minot   mahsulotlari   -   turli   yo'nalishlarga   ega   bo'lgan   dasturiy
paketlar   -   professionaldan   tajribasiz   kompyuter   foydalanuvchisigacha:   tizim
dasturiy   ta'minoti,   umumiy   yo'nalish   dasturlari,   ma'lum   bir   tegishli   sohada
funktsiyalarni   amalga   oshirish   uchun   amaliy   dasturlar,   standart   matematik
usullardan foydalangan holda muammolarni hal qilish uchun va boshqalar. ;
- texnik   vositalar   -   kompyuterlar,   telekommunikatsiya   uskunalari,
orgtexnika, tegishli materiallar va butlovchi qismlar;
- axborot   tizimlari   va   texnologiyalarini   ishlab   chiqish   va   ularga   xizmat
ko'rsatish   -   axborot   oqimlarini   aniqlash,   kontseptual   axborot   modellarini   ishlab
chiqish,   dasturiy   ta'minot   majmuasi   tuzilmasini   ishlab   chiqish,   ma'lumotlar
bazalarini yaratish va yuritish maqsadida tashkilotni o'rganish;
- axborot   sanoatining   turli   jihatlari   bo'yicha   konsalting   -   qanday   axborot
texnologiyalarini sotib olish kerak, kasbiy faoliyatni amalga oshirish uchun qanday
dasturiy ta'minot kerak, axborot tizimi kerakmi va qanday, o'z faoliyatingizni qaysi
axborot texnologiyalari asosida tashkil qilish yaxshiroq va hokazo. .;
- axborot   manbalarini   tayyorlash   -   berilgan   mavzu,   soha,   hodisa   va
boshqalar bo'yicha ma'lumotlar bazalarini yaratish.
Axborot   tovarlari   va   xizmatlarining   paydo   bo'lishi   axborot   mahsulotlariga
bo'lgan   talabni   kengaytirdi,   chunki   u   individuallashtirishga   yordam   berdi
ma'lumotlar   bilan   ta'minlash   -   uning   individual   iste'molchilarning   shaxsiy
imtiyozlariga   bo'lgan   yondashuvi,   shuningdek,   ishlab   chiqaruvchilar   va
iste'molchilarning   axborot   modellarining   yaqinlashishi.   Bundan   tashqari,
foydalanuvchi   to'liq   axborot   mahsulotiga   ega   bo'lishi   shart   emas,   bu   boshqa
narsalar teng bo'lsa, haqiqatda olingan ma'lumotlarning narxini pasaytiradi.
2. Iqtisodiy tizim va axborot xizmatlarining zamonaviy bozori
2.1. Iqtisodiy tizimda zamonaviy axborot xizmati
Postindustrial   jamiyatning   axborotlashtirish   bosqichiga   o‘tish   sharoitida
axborot yetakchi universal ishlab chiqarish omiliga, uni to‘plash, uzatish, saqlash,
qayta ishlash va tahlil qilish faoliyati esa ijtimoiy ishlab chiqarishning eng muhim sohalaridan   biriga   aylanadi.   .   Bu   esa   taraqqiyotning   axborot   yo‘li   postindustrial
jamiyat rivojlanishining barcha yo‘nalishlaridan ko‘ra eng faol yo‘nalish ekanligini
ta’kidlash imkonini beradi.
Aynan   faol   axborot   almashinuvi   haqiqati   postindustrial   jamiyatda
iqtisodiyotning   yanada   dinamik   rivojlanishiga   imkon   beradi,   bu   esa   axborot   deb
ataladigan   narsaning   shakllanishiga   olib   keladi   iqtisodiyot.   Axborot   iqtisodiyoti   -
yalpi ichki mahsulotning asosiy qismi axborot va bilimlarni ishlab chiqarish, qayta
ishlash,   saqlash   va   tarqatish   faoliyati   hisobidan   ta'minlanadigan   va   ushbu
faoliyatga band bo'lganlarning yarmidan ko'pi jalb qilinadigan iqtisodiyot.
Bozorning   hozirgi   holatini   tahlil   qilib,   shuni   ta'kidlash   mumkinki,   bugungi
kunda global iqtisodiy makonda yangi tuzilmalar hukmronlik qilmoqda:  keng
miqyosli , murakkab, hukumat va boshqaruvning kombinatsiyasi.
tadbirkorlik   submadaniyatlari,   turli   infratuzilmalarning   kombinatsiyasi   (ATM
tarmog'i   axborot   va   moliyaviy   infratuzilmalarni   birlashtirishning   birinchi
namunasidir) [23, p. 54].
Bu fakt global bank operatsiyalari  misolida osongina tasdiqlanadi. Axborot
iqtisodiyoti   tezkor   iqtisodiyotdir.   Nazariy   va   amaliy   jihatdan   bu   axborotni   qayta
ishlash   tezligi,   aniqligi   va   ishonchliligini   bildiradi.   Aynan   banklar   umumiy
iqtisodiy   vaziyatni   tezkorlik   bilan   kuzatib   boradilar,   xo‘jalik   yurituvchi
subyektlarning   kreditga   layoqatliligi,   moliya   bozorlarining   holati   va   rivojlanish
istiqbollari va boshqalar to‘g‘risidagi ma’lumotlarni oladi va tahlil qiladi, Internet
kabi   kompyuter   tarmoqlarini   ochish   banklarga   misli   ko‘rilmagan   imkoniyatlarni
beradi. ma'lumotlarni yig'ish va tahlil qilish.
Axborot   bozorini   rivojlantirishning   jahon   amaliyoti   shuni   ko'rsatadiki,
tadbirkorlik   va   boshqaruv   faoliyati,   eng   avvalo,   umumiy   iqtisodiy   vaziyat
to'g'risida tezkor ma'lumotga muhtoj; o'rta va uzoq muddatli tendentsiyalarni tahlil
qilish   va   prognoz   qilish   uchun   zarur   bo'lgan   iqtisodiy   va   ijtimoiy   xarakterdagi
statistik   ma'lumotlar;   bozorlarda   sodir   bo'layotgan   voqealar   haqidagi   biznes
yangiliklari;   iqtisodiy   faoliyatni   tartibga   soluvchi   huquqiy   axborot;   bozor
ishtirokchilari   -   etkazib   beruvchilar   va   xaridorlar,   mahsulotlar   haqida   tijorat ma'lumotlari.
Internet   tomonidan  taqdim  etilgan  imkoniyatlardan to'g'ri   foydalanish  bilan
deyarli   har   qanday   biznes   turi   o'z   rivojlanishida   kuchli   turtki   bo'lishi   mumkin.
Biroq,  bilim   miqdori   bo'lishi   kerak   o'z   biznesi   bilan  onlayn   ketadigan   biznesmen
juda   katta.   Shu   bilan   birga,   Internetda   biznesni   tashkil   qilish   haqida   juda   ko'p
ma'lumot   yo'q.   Biroq,   shunga   qaramay,   bozorning   ushbu   turini   o'zlashtirish   hali
ham zarur, chunki u o'z ishtirokchilari uchun katta imkoniyatlar yaratadi.
Hozirgi   vaziyatni   tahlil   qilib,   ishonch   bilan   aytishimiz   mumkinki,   bu
bayonot   yaxshi   asoslarga   ega.   Axir   kompaniya   bozor   konyunkturasiga   bir   necha
haftada   emas,   bir   necha   soat   ichida   javob   bera   olsa,   u   ko'p   narsaga   erishadi,
oldinga siljishi mumkin.
Shuni ham ta'kidlash kerakki, axborot inson faoliyatining barcha sohalarida
qarorlar   qabul   qilish   uchun   asosdir.   Bu   turli   sohalarda   mehnat   samaradorligini
oshirishga   yordam   beradi.   Bu   holat   axborot   xizmatlari   iste'molchilari   ishlab
chiqarishning   deyarli   barcha   sohalarida   ishlaydigan   mutaxassislar   ekanligini
aniqlaydi.
Muhokamalarni davom ettirar ekanmiz, shu narsaga e’tibor qaratish lozimki,
katta   hajmdagi   ma’lumotlarni   to‘playdigan   axborot   xizmati   bozorning   bugungi
holati, davlat siyosati va jamiyat ehtiyojlari, bevosita talabni hisobga olmay qolishi
mumkin   emas.   Shu   bilan   birga,   u   doimo   savolga   duch   keladi:   bugungi   kunda
dolzarb   bo'lgan   ushbu   ma'lumot   kelajakda   talabga   ega   bo'ladimi   va   u   ko'pincha
manba   bo'lib   xizmat   qilishi   mumkin   bo'lgan   ma'lum   ma'lumotlarni   o'rganish
istagida mijozlarning ehtiyojlarini qondiradimi? qo'shimcha foyda olish uchun.
2.2. Axborot xizmati bilan bog'liq muammolar
Biz   allaqachon   ma'lum   bo'ldikki,   axborot   xizmati   o'z   sohasida   yosh   bo'lib,
zamonaviy iqtisodiyotda ancha yuqori o'rinni egallaydi. Va ijobiy tomonlari haqida
gapirganda, taqdim etilgan mijozlar duch keladigan muammolarni esga olish kerak
axborot xizmatlari, ushbu xizmatlarni ko'rsatuvchi tashkilotlar va davlat. Insoniyat
hozirda   axborot   portlashini   boshdan   kechirmoqda   moment.   Kosmosda   aylanib yuradigan va saqlanadigan ma'lumotlarning miqdori va odamning uni o'zlashtirish
qobiliyati bilan ma'lum bir dissonans mavjud bo'lganligi sababli [27, p. 82-83].
Axborot xizmatlarini rivojlantirishga bo'lgan ehtiyojning ortishi informatika
sohasidagi   mutaxassislar   uchun   ijtimoiy   tartibning   o'zgarishiga   olib   keldi.   Agar
o‘tgan   asrning   70-yillari   oxiri   —   80-yillarning   boshlarida   dasturlash   kadrlariga
ehtiyoj   yuqori   bo‘lgan   bo‘lsa,   bugungi   kunda   axborot   jarayonlarini   tizimli
boshqarish,   ularni   avtomatlashtirish   va   boshqarish   bo‘yicha   mutaxassislarga
bo‘lgan ehtiyoj ancha oshdi.
Bunday   mutaxassislarga   bo'lgan   ehtiyoj   shundan   iboratki,   hozirgi   vaqtda
axborot bozorini etuk deb hisoblash mumkin. Shu bilan birga, u turli yo'nalishlarda
jadal   rivojlanishda   davom   etmoqda   va   uning   asosi:   har   xil   turdagi   va
maqsadlardagi   ma'lumotlar,   elektron   operatsiyalar   va   elektron   aloqalar   va
boshqalar.   Axborot   xizmatlari   sohasida   juda   ko'p   davlat   va   nodavlat   firma   va
kompaniyalar   ishlaydi.   Jahon   bozorida   o'z   iste'molchilariga   axborot   bozorining
barcha asosiy tarmoqlarini qamrab oluvchi bir qator xizmatlarni taqdim etuvchi bir
qator firma va kompaniyalar paydo bo'ldi.
O’zbekiston   oliy   ta'limi,   ilmiy   muassasalar,   kutubxona   va   ma'muriy
tuzilmalarning yuqori ilmiy va ta'lim salohiyati va faoliyat darajasini saqlab qolish
va qo'llab-quvvatlash uchun zamonaviy axborot texnologiyalari asosida  xodimlar,
talabalar va professor-o'qituvchilarni keng ko'lamli kadrlar bilan ta'minlash kerak.
va O’zbekistonda va xorijda to'plangan ma'lumotlarga ochiq kirish  .
Bu   zamonaviy   axborot   xizmatining   muammolaridan   biri   (ayniqsa,
O’zbekiston   bozorida)   -   turli   foydalanuvchilarning   axborot   ehtiyojlarini   qondira
oladigan   yagona   axborot   maydoniga   bo'lgan   ehtiyojga   olib   keladi.   yangi   biznes
imkoniyatlarini   taqdim   etish.   Inson   faoliyatining   barcha   jabhalarida,   hech
bo'lmaganda   G'arb   sivilizatsiyasi   mamlakatlarida   zamonaviy   texnologiyalardan
keng foydalanish axborot makonining globallashuviga ulkan va hal qiluvchi hissa
qo'shdi.   Aynan   mana   shu   narsa   insonning   axborot   makonini   mahalliy   makondan
ancha   cheklangan   odamlar   jamoasini   (oila,   kasbiy   va   ijtimoiy   guruhlar,   etnik
guruh,   davlat)   qamrab   oluvchi   global   makonga,   shu   jumladan   deyarli   barcha tsivilizatsiyalashgan insoniyatga aylantirish imkonini berdi.
20-asrning   oxirida   butun   dunyo   bo'ylab   Internetdan   foydalanish   butun
dunyoning   axborot   makonlarini   barcha   oqibatlarga   olib   keladigan,   shu   jumladan
shaxs,   jamiyat   va   davlat   xavfsizligi   uchun   yagona   butunlikka   birlashtirishning
muqarrarligini   tasdiqladi.   zamonaviy   axborot   bozorining   eng   dolzarb
muammolaridan biriga aylandi.
Global   axborot   muhitining  holatini   tahlil   qilib,  xavfsizlik   muammosiga  oid
uning bir qancha xususiyatlarini ajratib ko'rsatishimiz mumkin:
— butun tsivilizatsiyalashgan insoniyatni qamrab olish;
— zamonaviy axborot makonining shaffofligi, axborot sohalari orqali har
qanday shaxs va jamoat guruhlariga ta'sir o'tkazish imkoniyati;
— mumkin   bo'lgan   axborot   ta'siri   doirasini   keskin   kengaytirish   va
ularning kuchini oshirish;
— ko'rsatilayotgan xizmatlarni o'z vaqtida aniqlashning  qiyinligi
axborot ta'siri va ularning salbiy oqibatlarini oldini olish.
Bu   xususiyatlar   axborot   makonida   xulq-atvorni   tartibga   soluvchi   faqat
huquqiy normalarni joriy etish shaxslar, ijtimoiy guruhlar va butun jamiyat axborot
xavfsizligining zarur darajasini ta'minlaydi, deb hisoblashga asos bermaydi. Inson
xulq-atvorining   barcha   me'yorlarini   buzish   uchun   katta   vasvasa   mavjud,   chunki
qoidabuzar ko'pincha jazosiz emas, balki aniqlanmagan.
Shuningdek, global axborot makonining shakllanishi intellektual mulk bilan
bog'liq   axloqiy   muammolarni   ham   keskin   kuchaytirdi.   Intellektual   mulk   aslida
egasi deb ataladigan shaxs talab qiladigan yoki egalik qilish huquqiga ega bo'lgan
ma'lumotdir.   Bunday   holda,   axborot   tashuvchisi   kichik   rol   o'ynaydi.   Asosiy
muammo   shundaki,   har   qanday   shaxs   tomonidan   ma'lumot   olish   ko'pincha
vositaning egasidan egasiga o'tishi bilan bog'liq emas.
Zamonaviy   axborot   maydoni   foydalanuvchiga   har   qanday   ma'lumotni
tarmoqlar   orqali   ko'chirish   uchun   deyarli   cheksiz   imkoniyatlar   yaratadi.   Shu
sababli,   bunday   makonda   intellektual   mulkni   himoya   qilish   deyarli   imkonsiz vazifadir, chunki bu texnik va huquqiy jihatdan imkonsiz yoki juda qimmat. Ushbu
holatning oqibati onlayn qaroqchilik va xakerlikning gullab-yashnashi, kompyuter
dasturlarini   yo'q   qiladigan   va   ma'lumotlarni   yo'q   qiladigan   tarmoqlar   orqali
viruslarning   ishga   tushirilishi   va   bu   ma'lumotlar   to'plangan   shaxslar   va
kompaniyalarning xabarisiz turli xil ma'lumotlarni to'plashdir.
Global   axborot   makonida   ma’lum   tahdidlar   to‘la   bo‘lib,   uning   rivojlanishi
bilan   bu   tahdidlar   kuchayishi   mumkin.   Ammo   inson   bu   makondan   tashqarida
yashay  olmaydi.  Shu sababli,  tarmoqdagi  inson hayoti  va faoliyati  uchun maqbul
darajadagi   xavfsizlikni   ta'minlash   uchun   butun   bir   qator   maxsus   chora-tadbirlar
zarur. Ammo bu kompleksning muvaffaqiyatiga faqat axborot makonining barcha
ishtirokchilari   tegishli   etikaga   ega   bo'lgandan   keyingina   erishish   mumkin.   Uning
asosi  ko'p asrlar  davomida yaratilgan va amalda sinovdan o'tgan va hozirda ham,
yaqin   kelajakda   ham   insoniyat   jamiyatining   mavjudligini   tasavvur   qilish   qiyin
bo'lgan  an'anaviy  insoniy  munosabatlar  etikasi   bo'lishi   kerak.  Biroq, unga  bog'liq
bo'lgan  voqelikni  hisobga   oladigan  tegishli  tuzatishlar  va   qo'shimchalar  kiritilishi
kerak zamonaviy, yangi axborot makonini va jamiyatni shakllantirish.
Ushbu   bosqichda   zamonaviy   postindustrial   jamiyatda   axborotga   asosiy   rol
berilganligi aniq ko'rinib turibdi, chunki u eng muhim ijtimoiy resurs hisoblanadi.
Axborot va uni boshqarish san'ati haqiqatda ijtimoiy jarayonning ajralmas va juda
muhim   qismiga,   davom   etayotgan   hodisa   va   hodisalar   uchun   o'ziga   xos   asosga
aylanadi.
Demak, ishonch bilan aytishimiz mumkinki, axborot bozorining rivojlanishi
insoniyatga   ham   ijobiy,   ham   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bir   tomondan,   dunyoning
istalgan   nuqtasida   har   qanday   foydalanuvchining   deyarli   har   qanday   ma'lumotga
bo'lgan ehtiyojini osongina qondirish mumkin bo'ladi, ikkinchi tomondan, axborot
xavfsizligi   va   foydalanuvchi   odob-axloq   qoidalariga   qo'yiladigan   talablar
kuchaymoqda va aholi salomatligi uchun tashvishlar mavjud; millat.
2.3. Axborot xizmatlarini rivojlantirish istiqbollari
Axborot   xizmati   turi,   juda   yangi   hodisa   sifatida,   shubhasiz,   taqdim etilayotgan   xizmatlar   sifatini   oshirish   uchun   ishlashni   talab   qiladigan   sohalarga
ega.   Va   har   yili   axborot   xizmati   yaxshilanmoqda.   Buni   hatto   axborot   va
axborotlashtirish   jarayoni   bilan   bevosita   bog'liq   bo'lgan   mashhur   shaxslarning
so'zlaridan ham baholash mumkin.
20-asr   oxirida   Blumenau   axborot   xizmatlarini   asosan   tadqiqot   va
ishlanmalarning   tarkibiy   qismlaridan   biri,   texnologik   soha   sifatida   ifodalagan   va
axborot xizmati kutubxona tarmoqlari va tadqiqot markazlaridan iborat edi [34, 96-
b.].
Va   21-asrning   boshlarida,   axborot   texnologiyalari   haqida   ko'p   narsani
tushunadigan odam Bill Geyts shunday dedi: "O'n yildan kamroq vaqt ichida, Ko'pchilik   shaxsiy   kompyuterlarni   uy   va   ish   muhitining,   elektron   pochta   va
Internet   aloqalarining   muhim   qismi   deb   bilishi   kabi,   ular   shaxsiy   va   biznes
ma'lumotlarini saqlaydigan raqamli qurilmalarni olib yurishadi. Deyarli har qanday
turdagi   ma'lumotlarni   -   matn,   raqamlar,   ovoz,   fotosuratlar,   videolarni   raqamli
formatda qayta ishlaydigan yangi iste'molchi qurilmalari paydo bo'ladi."
Va ma'lum bo'lishicha, u mutlaqo haq edi. Zero, 2019-yilda axborot-axborot
xizmatlari sohasi jadal rivojlanayotgan sohalardan biri hisoblanadi. Texnologiyalar
atrofimizda   har   o‘n,   hatto   besh   yilda   bir   marta   o‘zgarib   turadi,   shu   qadar   keskin
o‘zgarib turadiki, biz unga kerakli ahamiyat ham bermaymiz, biz buni sezmaymiz,
hamma narsani oddiy holdek qabul qilamiz [32, 202-b.].
Xizmatlarni   ko'rsatish   orqali   iste'molchilar   ko'plab   sohalarda   dolzarb
ma'lumotlar   va   bilimlarga   bo'lgan   ehtiyojlarini   qondirishlari   mumkin.   Axborot
olish tezligi esa axborot xizmatini yanada yuqori darajaga olib chiqadi. Zamonaviy
hayot   ritmi   ko'p   vaqtni   kutishga   imkon   bermaganligi   sababli,   bu   vaqt   ko'pchilik
uchun iqtisodiy ko'rsatkich bo'lib, "Vaqt - bu pul" iborasini to'liq oqlaganligi bilan
bog'liq.
Bir   narsani   katta   ishonch   bilan   aytish   mumkin:   televidenie,   telefoniya   va
undan ham ko'proq kitoblar, gazetalar va har qanday davriy bosma mahsulotlar tez
orada   o'tmishga   aylanadi.   Yuqoridagi   manbalar   tomonidan   taqdim   etilgan
ma'lumotlar  miqdori   endi  iste'molchilar  uchun  etarli  emas.  Bu  hajm   har  yili  o'sib
bormoqda va har yili o'z sur'atini oshirib, o'sishda davom etadi.
Shunday  qilib,  axborotlashtirish   jarayoni  juda  tez   sur'atlar   bilan  joriy  etildi
va inson faoliyatining barcha sohalariga qo'shilishda davom etmoqda va axborotni
qayta ishlash ko'p jihatdan etakchi faoliyatga aylandi [36].
O'z   navbatida,   axborot   iqtisodiyoti   ham   iqtisodiy   faoliyatning   ancha   yangi
turi   bo'lib,   jamiyat   hayotiga   ishonchli   va   tez   kirib   bormoqda.   Axborot   sohasi
mutaxassislarini  tayyorlash  sifatiga qo'yiladigan talablar  esa  kundan-kunga odatiy
holga   aylanib   bormoqda.   Bularning   barchasi   axborot   xizmatlari   bozorining   o'zini va   har   birimizga   kerakli   ma'lumotlarni   yetkazadigan   texnik   vositalarni   sifat
jihatidan yangi o'zgartirishga olib keladi. Xulosa
Axborot texnologiyalari jamiyat hayotining turli jabhalariga tobora ko‘proq
joriy etilib, fuqarolik jamiyatini shakllantirishning yangi imkoniyatlarining zaruriy
shartiga   aylanmoqda.   Jamiyat   rivojlanishining   hozirgi   bosqichida   axborot   tobora
muhim   o'rin   egallab,   bizni   hayotning   barcha   sohalarida   uning   ahamiyatini   qayta
baholashga majbur qilmoqda.
Ijtimoiy   taraqqiyotda   sodir   bo'layotgan   bunday   o'zgarishlar   odamlar
hayotining ijtimoiy muhitini butunlay o'zgartiradi. Texnologik taraqqiyotning jadal
rivojlanishi   har   doim   ham   jamiyatning   boshqa   tizimlariga   u   bilan   bir   vaqtda
moslashishga imkon bermaydi.
Zamonaviy axborot texnologiyalarini rivojlantirish ,
telekommunikatsiya va aloqa bozorda yangi turdagi firmalarning paydo bo'lishiga
olib   keladi,   ularning   o'sishi   axborot   va   axborot   xizmatlariga   bo'lgan   talabning
ortishi   bilan   yuzaga   keladi.   Axborot   bozori   o'sib   bormoqda   va   faqat   taklif
etilayotgan   mahsulot   va   xizmatlarning   raqobatbardoshligini   ta'minlay   oladigan
axborot xizmatlari unda muvaffaqiyatli faoliyat yurita oladi.
O'z   navbatida,   har   bir   xodim   uchun   jamiyatdagi   axborot   tizimlarining
rivojlanishi   butun   tashkilotdagi   umumiy   vaziyat   haqida   ham,   uning
rivojlanishining istalgan darajasidagi vaziyat haqida ham zarur ma'lumotlarga ega
bo'lish imkonini beradi. Bugun bu yangi axborot davrining talabiga aylandi.
Odamlar   axborot   jamiyatida   ishlashga   ko'proq   tayyorlanishadi   va   tashkilot
ishlarida ko'proq ishtirok etishni xohlashadi.
Biroq   global   axborot   makonining   kengayishi   ham   ijobiy,   ham   salbiy
xususiyatlarga   ega.   Ijobiy   jihatlar   qatoriga   biz   har   kuni   foydalanadigan   xizmatlar
sifati va tezligi bir necha barobar ortdi.
jahon   axborot   makonining   va   axborot   xizmatlari   sohasining
globallashuvining salbiy oqibatlarini ham unutmaslik kerak .
Bunga rivojlanayotgan xakerlik, "qaroqchilik", barcha turdagi ma'lumotlarga
bo'lgan   ehtiyoji   doimiy   ravishda   o'sib   borayotgan   odamlarning   axborotga
bog'liqligi   o'sib   bormoqda   -   bularning   barchasi   O’zbekiston   bozori   uchun   ham, dunyo uchun ham katta va jiddiy muammodir va davlat hali ham shunday emas. bu
hodisalarga qarshi kurashning samarali usullarini topish.
Axborot   xizmatlari   bozori,   uning   infratuzilmasi   bo'yicha   ma'lum
kelishmovchiliklarga qaramay, mavjud va rivojlanmoqda. Axborot mahsulotlari va
xizmatlari   bozoridagi   eng   ommabop   mahsulotlardan   biri   ma lumotlar   bazalariʼ
bo lib,   ular   iste molchilarga   axborotni   uzoq   muddatli   saqlash,   to siqlarsiz   uzatish	
ʻ ʼ ʻ
va ma lumotlarga masofadan kirish imkoniyatini beradi.	
ʼ
Hech  shubha  yo'qki,  tsivilizatsiyaning  keyingi  rivojlanishi   axborotni   tez  va
sifatli   qayta   ishlash   usullari   qanchalik   tez   ixtiro   qilinishiga   bog'liq.   Shu   bois,
yuqorida qayd etilgan barcha muammolar rivojlangan davlatlar bilan tenglashishga
tayyor bo‘lmaslik uchun jiddiy e’tiborni talab qiladi.
Va   bu   muammolarni   faqat   har   tomonlama   hal   qilish   mumkin,   chunki
axborot texnologiyalari va axborot xizmatlari taraqqiyoti o'zaro bog'liq va parallel
ravishda rivojlanadi. Adabiyotlar ro'yxati
1. Abdullaev,   I.Z.   Axborot   jamiyati   va   globallashuv:   neoliberal
kontseptsiyaning tanqidi: "Fan Va Technology" nashriyoti. -T., 2006.  191 b.
2. Avanesova   G.   A.   Xizmat   faoliyati:   Tarixiy   va   zamonaviy   amaliyot,
tadbirkorlik, menejment. M., 2006. -255 b.
3. Basgal V.V., Semenova Z.V. Jahon axborot resurslari: Darslik. Omsk.
2004 - 202 b.
4. Bell D. Kelayotgan postindustrial jamiyat M., 1999 yil.
5. Blumenau D.I. Axborot va axborot xizmati. L., 1989 yil.
6. Brejneva V.V., Minkina V.A. Axborot xizmatlari:
kutubxonalar   va   korporativ   axborot   xizmatlari   tomonidan   taqdim   etiladigan
mahsulotlar va xizmatlar. Sankt-Peterburg, 2004. - 304 b.
7. V.N.   Kostyuk   "Axborot   ijtimoiy-iqtisodiy   resurs   sifatida"   -   M.,
"Moliya va statistika", 1997 y.
8. Varakin,   L.   E.   Global   axborot   jamiyati:   rivojlanish   mezonlari   va
ijtimoiy-iqtisodiy   jihatlari.   -   M.:   Xalqaro.   Akademik   kommunikatsiyalar,   2001.   -
43 p.
9. Vershinskaya,   O.N.   Axborot   jamiyatini   qurishning   mavjud
modellari // Axborot jamiyati, 1999 yil, No 3. - 66 p.
10. Voronina,   T.P..   Axborot   jamiyati:   mohiyati,   xususiyatlari,
muammolari. M., 1995. - 111 b.
11. Gancharik,   L.P.   Xalqaro   munosabatlarda   axborot   texnologiyalari
fanidan ma'ruza kursi, Minsk 2004. - 225 b.
12. Geyts B. Fikr tezligida biznes. 2-nashr. tuzatilgan./Trans. ingliz tilidan
- M., 2003. - 480 b.
13. Jdanov,   V.S.   Elektron   tijorat   //   Axborot   jamiyati   //   V.S.   Xabarov.
1999 yil, № 5, bet. 42.

IT BOZORINI RAG'BATLANTIRISH USULLARINI IQTISODIY TAHLIL QILISH MUNDARIJA: Kirish .......................................................................................................................... 1. Zamonaviy axborot xizmatining mohiyati ............................................................ 1.1. Axborot xizmatining shakllanish tarixi .......................................................... 1.2. Axborot xizmati tushunchasi va xususiyatlari ............................................... 1.3. Axborot mahsulotlari va xizmatlari turlari .................................................... 2. Iqtisodiy tizim va axborot xizmatlarining zamonaviy bozori ... ............................ 2.1. Iqtisodiy tizimda zamonaviy axborot xizmati ............................................... 2.2. Axborot xizmati muammolari ....................................................................... 2.3. IT xizmatlarini rivojlantirish istiqbollari ....................................................... Xulosa .........................................................................................................................

Kirish 20-asr oxiri - 21-asr boshlari butun insoniyat tarixidagi eng dinamik deb ataladi. Yangilanish yoki modernizatsiya jarayonlari dunyoning barcha mamlakatlariga va har bir insonga alohida ta'sir ko'rsatdi. 20-asrning 70-yillarida eng rivojlangan mamlakatlarda sanoat jamiyati davridan postindustrial davrga sezilarli o'tish sodir bo'ldi, bu "axborot jamiyati" deb ham ataladi. Shaxsiy kompyuterlar, avtomatik so'zlarni qayta ishlash, kabel televideniesi, Internet va yozish moslamalari kundalik hayotga kirib keldi. Bugun biz xizmatlar dunyosida, axborot va xizmat dunyosida yashayapmiz. Aholining katta qismi yo bevosita u yoki bu xizmatda – transportda, tibbiyotda, savdoda, pedagogik, madaniy -ma’rifiy va hokazolarda ishlaydi yoki xizmat ko‘rsatishning turli turlari uchun usul va vositalar – tarmoqlarni yaratishda ishtirok etadi. Biroq shuni tushunish kerakki, xizmat insonning oqilona ehtiyojlarini qondirishga qaratilgan ijtimoiy foydali ishning har qanday turidir. Turli xil xizmatlar orasida axborot xizmati va uni taqdim etuvchi informatika sanoati eng tez rivojlanmoqda. 20-asrning oxiriga kelib, insoniyat tarixida birinchi marta axborot sanoati rivojlangan mamlakatlarda ijtimoiy ishlab chiqarishda asosiy mehnat predmetiga aylandi. Axborotdan foydalanish milliy va xalqaro miqyosdagi raqobatning eng muhim vositalaridan, ishlab chiqaruvchi kuchlar rivojlanishining hal qiluvchi omillaridan biriga aylandi. Endi biz shunga o'xshash jarayonlarni kuzatishimiz mumkin: axborotning ahamiyati va uni ish ob'ekti sifatida ishlatish ko'nikmalarining doimiy o'sishi. Yuqorida aytilganlarga asoslanib, biz zamonaviy axborot xizmatlarining pozitsiyasi mavzusining dolzarbligi va ahamiyati darajasini baholashimiz mumkin. jamiyat, chunki hamma zamonlarda ham jamiyat sivilizatsiyasining asosiy ko'rsatkichlaridan biri fan va texnikaning rivojlanish darajasi bo'lib kelgan. Bizning davrimizda ushbu ko'rsatkichlardan biri butun jamiyatni axborotlashtirish jarayonidir, chunki mamlakatning iqtisodiy rivojlanish darajasi va

shuning uchun fuqarolarning hayot sifati bevosita bunga bog'liq. Axborot xizmatlari sohasida ko'plab davlat va nodavlat tashkilotlari va kompaniyalari ishlaydi. Jahon bozorida o'z iste'molchilariga axborot bozorining barcha asosiy tarmoqlarini qamrab oluvchi bir qator xizmatlarni taqdim etadigan bir qator tashkilot va kompaniyalar paydo bo'ldi. Kurs ishining maqsadi axborot xizmatlarini rivojlantirish muammolari va istiqbollarini aniqlashdan iborat. Maqsadga muvofiq quyidagi vazifalar belgilab berilgan: — Axborot xizmatining mohiyati va rivojlanish tarixini o‘rganish; — Zamonaviy axborot xizmatlarining iqtisodiy tizimdagi o‘rnini tavsiflab bering. — Tanlangan xizmat ko rsatish sohasini rivojlantirish muammolari vaʻ istiqbollarini shakllantirish. Kurs ishida tadqiqot ob'ekti axborot xizmati hisoblanadi. Tadqiqot predmeti - tanlangan xizmat turining rivojlanishi va holati. Kurs ishi ikki bob va besh paragrafdan iborat. Birinchi bobda axborot xizmatining mohiyati tavsifi berilgan, shu jumladan ushbu bobning birinchi xatboshida ushbu faoliyat turi bilan bog‘liq asosiy tushunchalar, ikkinchi va uchinchi xatboshilarda ushbu xizmat turining rivojlanish tarixi tavsiflangan. O’zbekistonda va undan tashqarida axborot xizmatlari bozorining umumiy holatini va hozirgi holatini taqdim etadi birinchi qismning ikkinchi xatboshida Bobda axborot xizmatlari va butun jamiyatni axborotlashtirishning eng muhim muammolari keltirilgan. Ikkinchi bobda axborot xizmatlarining mamlakat iqtisodiyotida tutgan o‘rni ko‘rsatilgan bo‘lib, birinchi xatboshida tasvirlangan. Ikkinchi xatboshida axborot xizmati va butun jamiyatni axborotlashtirishning eng muhim muammolari keltirilgan. Uchinchi xatboshida xizmat ko'rsatish faoliyati turi sifatida axborot sanoatini rivojlantirish istiqbollari haqida so'z boradi. Kurs ishini yozish uchun uslubiy va ilmiy adabiyotlardan, shuningdek davriy nashrlardagi maqolalardan foydalanilgan.

1. BOB. Zamonaviy axborot xizmatining mohiyati 1.1. Axborot xizmatining shakllanish tarixi Odamlar juda erta avlodlar uchun ma'lumotni, o'tmish tajribasini jamlagan xabarlarni saqlash zarurligini his qilishgan. Inson xotirasi imkoniyatlarini kengaytirishga intilish qadimgi tsivilizatsiyalar davlatlarida maxsus madaniy muassasa - yozuvning, keyin esa yozma yodgorliklar to'plami sifatida kutubxonalarning paydo bo'lishiga olib keldi. Kutubxonalar ma'lumotlar to'plamiga ega bo'lgan va mavjud materiallardan ommaviy foydalanish uchun xizmatlar ko'rsatadigan muassasalar sifatida paydo bo'ldi. Aksariyat hollarda antik davr kutubxonalari podshohlar saroylarida, poytaxt va viloyat shaharlari ibodatxonalarida, ulamolar maktablarida joylashgan. Bu kutubxonalarning asosiy xizmati kitobxonlarga kitob berish edi. Shu maqsadda eng mashhur kitoblar bir necha nusxada mavjud edi. Allaqachon Ossuriya davlati kutubxonasida mixxatli loy lavhalar uchun katalog va saqlash tizimi mavjud bo'lib, bu zarur ma'lumotlarni olishni osonlashtirdi. Qadimgi Misrda kutubxona kataloglari xona va omborxona devorlariga o yib yozilgan. Biroq antik davr kutubxonalariga kam odam kirishiʻ mumkin edi [20, b.34]. Davlat mafkuraviy maqsadlarda keng aholi orasida axborot tarqatish zarurligini his qildi. Shu maqsadda jarchilar xizmat qilib, xalqqa maxsus yangiliklarni e'lon qildilar. Xuddi shu funktsiyani Misrning qadimgi poytaxti Fiva shahridagi Fir'avn Ramzes II ibodatxonasi devorlariga yoki Bobil shohi Hammurabining mashhur stelasiga o'yilgan Misr shohlarining g'alabalari yilnomasi ham bajargan ( XVIII) . V. Miloddan avvalgi), "Kodeks" bilan o'yilgan - qonunlar to'plami. Qadimda jamiyat talabni ogohlantirish va yaratish uchun tovarlar va turli xil xizmatlar haqida ma'lumot tarqatish zarurligini his qildi. Qadimgi Misrning Memfis shahri xarobalari orasidan yozuv topilgan toshga o'yilgan "Men, Rino,

Krit orolidan, xudolar irodasi bilan tushlarni ta'bir qilaman". Endi biz bunday ma'lumotlarni reklama deb atagan bo'lardik. Qadimgi Yunonistonda "kutubxona" tushunchasi paydo bo'lgan, ma'lumotlar taxtalarda, terida, qo'rg'oshinda, papirusda qayd etilgan. Afina va Qadimgi Yunonistonning boshqa shaharlarida V - IV asrlardan asrlar Miloddan avvalgi jamoat kutubxonalari mavjud edi. Xat yozish va kitoblardan nusxa ko‘chirish axborot xizmatining alohida tarmog‘iga aylanib bormoqda. Afinada kitoblar ishlab chiqaruvchi ustaxonalarning keng tarmog'i, shu jumladan ularni sotish uchun buyurtma qilingan kitob do'konlari mavjud edi. V ichida V. Miloddan avvalgi, maxsus xizmat qayd etilgan: grammatikachi Demofil kitoblar dunyosida sayohat qilishga yordam beradigan insho - "O'zlashtirishga loyiq kitoblar to'g'risida" ma'lumot sharhini nashr etadi [20, 36-bet]. Bibliografik tasnifning asoslari Qadimgi Yunonistonda qo'yilgan . Yunon faylasuflari tomonidan yaratilgan ma'lumotlarning bilim sohalariga bo'linishi keyingi davr kutubxonalarida kitoblarni tizimlashtirish va kataloglarni yaratishda muhim rol o'ynadi. Qadimgi shaharlarning axborot muhiti ham barkerlar, o'z tovarlarini reklama qiluvchi savdogarlar va rasmiy xabarchilar tomonidan shakllantirilgan. Faylasuflar, o qituvchilar, yozuvchilar, rassomlar, shifokorlar, matematiklar,ʻ harbiy xizmatchilar Misrning Iskandariya shahridagi ilmiy va ta lim muassasalari ʼ to plami bo lgan Iskandariya Museyonidagi qo lyozma kitoblar (700 ming ʻ ʻ ʻ qo lyozmagacha) kolleksiyasi xizmatlaridan keng foydalanadilar. Ularning ʻ barchasi o‘z mutaxassisligi bo‘yicha ma’lumotlarni har tomonlama o‘rganish va ushbu hodisani zamonaviy tushunchada ilmiy ish olib borish, yangi asarlar yaratish imkoniyatiga ega bo‘lmoqda. Kutubxona qo'shimcha xizmatlarni ham ko'rsatadi: yozishmalar, tarjima, matnni tuzatish. Axborot xizmati Qadimgi Rimda keng tarqaldi. IV boshiga V. eramizning 30 dan ortiq yirik jamoatchiligi bor edi. kutubxonalar. Rim kutubxonalarida yangi xizmat paydo bo'ldi. Kitoblar uyda chiqarilardi, garchi o'qish zallari ham bor edi. Ixtisoslashgan kutubxonalar - ma'lum bir mezon bo'yicha tanlangan kitoblar