JINOYAT SODIR ETISHGA MOYIL BO‘LGAN O‘SMIRLARNI O‘RGANISHNING PSIXOLOGIK XUSUSIYATLARI
JINOYAT SODIR ETISHGA MOYIL BO‘LGAN O‘SMIRLARNI O‘RGANISHNING PSIXOLOGIK XUSUSIYATLARI MUN DARIJ A KIRISh.......................................................................................................... 3 I BOB. VOYAGA YETMAGANLAR JINOYATCHILIGI MUAMMOSI IJTIMOIY-PSIXOLOGIK TADQIQOT PREDMETI SIFATIDA 1.1.Voyaga yetmaganlar jinoyatchiligi muammosining xorijiy va hamdo‘stlik mamlakatlarida o‘rganilishi....................................................... 11 1.2.Voyaga yetmaganlar jinoyatchiligining O‘zbekistonda o‘rganilish holati … …………...................................................................................….. 24 Bob yuzasidan xulosa.................................... .......... ............................ ... ....... 33 II BOB. VOYAGA YETMAGANLAR JINOYATCHILIGINING IJTIMOIY-PSIXOLOGIK OMILLARI 2.1.Voyaga yetmaganlar jinoyatchiligining ijtimoiy-psixologik xarakteristikasi............................................................................................... 34 2.2. Bolalar va o‘smirlarda jinoyatchilik xulqining kelib chiqishida ijtimoiy muhit va oilaviy tarbiyaning o‘rni.................................................. 40 Bob yuzasidan xulosa.............................................................................. ...... 57 III BOB. VOYAGA YETMAGANLAR JINOYATCHILIGINING SABABLARI VA MOTIVA T SION ASOSI 3.1.Voyaga yetmaganlar jinoyatchiligining sabablari................................... 59 3.2.Voyaga yetmaganlar jinoyatchiligining motivlari................................... 66 3.3.G‘ayriijtimoiy ustanovka va qiziqishlar – jinoyatchilik xulqini keltirib chiqaruvchi sabab sifatida.............................................................................. 70 Bob yuzasidan xulosa............................................ ...... ................................. 73 XULOSALAR.............................................................................................. 74 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI............. .................. 80 1
KIRISh Mavzuning dolzarbligi. Jenevada Millatlar Ligasining Beshinchi Assambleyasida qabul qilingan “Bolalar huquqi to‘g‘risidagi Konvensiya”da bolalarga jismoniy va ma’naviy rivojlanishi uchun barcha sharoitlar yaratib berilishi”, “gunoh qilgan bola to‘g‘ri yo‘lga solinishi”, “og‘ir damlarda bola mehr ko‘rib voyaga yetishi va himoya qilinishi” ta’kidlanadi. BMTning Ta’lim, fan va madaniyat masalalari bo‘yicha tashkiloti – YuNESKO ma’lumotlariga qaraganda, bugungi kunda jahonda o‘n millionlab bolalar ta’lim olishdan mahrumligicha qolmoqda, 85 millionga yaqin bola mutlaqo o‘qish va yozishni bilmas ekan. Savodsizlik, o‘z navbatida, o‘smirlarning kelajagiga salbiy ta’sir ko‘rsatib, ularning bilib-bilmay jinoyat ko‘chasiga kirib qolishiga sabab bo‘lmoqda. Shunday ekan, jinoyat sodir etishga moyil bo‘lgan o‘smirlarni o‘rganishning psixologik xususiyatlarining muhim jihatlarini izohlovchi nazariy va metodologik yondashuvlarning psixologik omillarini aniqlashga qaratilgan tadqiqotlar jiddiy ahamiyat kasb etadi. Xalqaro miqyosda dunyo mamlakatlarida demografik inqiroz, oila inqirozi, alkogolizm, zo‘ravonlik, o‘zaro munosabatlardagi ziddiyatlar, yoshlarning qarovsizligi, jinoyatchilik va boshqa ijtimoiy xatarli hodisalarda shaklida namoyon bo‘lmoqda. Jamiyatdagi ma’naviy muhitning ta’sirini kuchaytirish, yoshlarga ta’limtarbiya berish shaxs ijtimoiylashuvning tizimli amalga oshishiga ko‘maklashadi. Jamiyatda mavjud ma’naviy ahloqiy me’yorlar yoshlarimizni jamiyatda o‘z o‘rinlarini topishlariga, intiluvchan, vatanparvar qilib tarbiyalashda muhim ahamiyatga ega. Mustaqillikga erishganimmizdan so‘ng jamiyatda islohatlar, yangilanishlar amalga oshirilmoqda. Bu o‘zgarishlar jamiyatda mavjud eski muvozanatlarning o‘zgarishi, yangi me’yorlarning kirib kelshiga asos bo‘ladi. Dunyo miqyosidagi global ijtimoiy o‘zgaruvchanlikning 2
kuchayishi muhtojlik, jinoyatchilik, millatlar o‘rtasidagi nizolar, ishsizlik, kabi dolzarb ijtimoiy muammolarni yuzaga keltirmoqda. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev “Ijtimoiy barqarorlikni ta’minlash, muqaddas dinimizning sofligini asrash – davr talabi” mavzusidagi anjumanda so‘zlagan nutqida “...bugungi kunda mahalladagi, ayniqsa, uyushmagan yoshlarning taqdiri bilan kim qiziqayapti? Bolalar kimlar bilan hamsuhbat bo‘layotgani, o‘qishga qachon borib, qachon kelayotganini kim nazorat qilayapti? Yoshlar, xususan, o‘smirlar orasida bezorilik, jinoyatlar soni ortishiga qanday omillar sabab bo‘layapti? Ba’zi yoshlarimiz uchun mehr- oqibat, axloq-odob tushunchalari butunlay begona bo‘lib borayotgani, ularda befarqlik, mas’uliyatsizlik, mehnat qilmasdan kun ko‘rishga intilish kabi illatlar paydo bo‘layotgani – achchiq bo‘lsa-da, haqiqat” [9] degan edilar. Shuningdek, jamiyatda huquqbuzarliklarning oldini olish chora-tadbirlarida “profilaktika inspektorlari, voyaga yetmaganlar ishlari bo‘yicha ishlovchi mas’ul xodimlar va jamoatchilik vakillari uchun yoshlar, o‘quvchilar va ularning ota-onalari yoki ularning o‘rnini bosuvchi shaxslar bilan ishlash bo‘yicha axborotnomalar va metodik qo‘llanmalar ishlab chiqish” [8] kabi vazifalar belgilanib, bu borada o‘smirlarda huquqbuzarlik va jinoyat motivlari shakllanishining psixodiagnostikasi va psixokorreksiyasining samarali metodikalarini aniqlash, tashkiliy chora-tadbirlar mazmuni, hamda barkamol yoshlarni tarbiyalashga yo‘naltirilgan va jinoyat motivlarining oldini olishga qaratilgan ilmiy-psixologik tavsiyalar ishlab chiqishga oid ilmiy tadqiqotlarni samarali amalga oshirishni talab etadi. Mazkur dissertatsiya ishi O‘zbekiston Respublikasining 2016 yil 14 sentyabrdagi “Yoshlarga oid davlat siyosati to‘g‘risida”gi O‘RQ-406-sonli Qonuni [4], O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi “O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi PF4947-son Farmoni [6], O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 14 martdagi “Huquqbuzarliklar profilaktikasi va jinoyatchilikka qarshi kurashish tizimini 3
yanada takomillashtirish chora tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-2833-sonli va O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2019 yil 7 iyundagi “Psixologiya sohasida kadrlarni tayyorlash tizimini yanada takomillashtirish va jamiyatda huquqbuzarliklarning oldini olish chora-tadbirlari to‘g‘risidagi”gi 472-sonli Qarorlari [8] hamda mazkur faoliyatga tegishli boshqa me’yoriy- huquqiy hujjatlarda belgilangan vazifalarni amalga oshirishda muayyan darajada xizmat qiladi. Muammoning o‘rganilganlik darajasi. Psixologiyaning eng muhim kategoriyasi sifatida faoliyat va xulq-atvor ayniqsa jinoiy xulq-atvor muammosi uzoq yillardan buyon tadqiq etilmoqda. Jahon psixologiyasi fanida jinoyat sodir etishga moyil bo‘lgan o‘smirlar xulq-atvori ning yuzaga kelishi, turlari va yo‘nalganligi, xulq-atvorda ifodalanishi, subyekt faoliyatida (o‘yin, o‘qish va mehnat) va muomala- munosabat jarayonlarida shakllanishi Z.Freyd [4 4 ] , G.Ollport [ 40 ] ilmiy izlanishlarida keng ko‘lamda tadqiq qilingan. Biroq, mazkur tadqiqotlarda xulq motivlarining ijtimoiy shartlanganligi va ijtimoiy-psixologik mohiyati tadqiqotlarning diqqat markazidan chetda qoladi. MDH hamda rus psixologiyasida jinoyat sodir etishga moyil bo‘lgan o‘smirlarni jinoiy xulq-atvorini o‘rganishning psixologik xususiyatlari ning muammolari D.N.Uznadze [4 3 ] , S.L.Rubinshteyn [ 41 ] , A.N.Leontyev [3 8 ] , I.A.Vasilyev, M.Sh.Magomed-Eminov [ 32 ] , A.G.Kovalyov [ 37 ] , P.M.Yakobson [ 49 ] , V.D.Shadrikov [ 47 ] , tadqiqotlarida turli nuqtai nazardan o‘rganilganligini ko‘ramiz. Chunonchi, bilish (kognitiv) jarayonlari motivasiyasi, ularning ilmiy- metodologik va o‘ziga xos xususiyatlari, mexanizmlari, faoliyat, muomala motivasiyasi hamda xulq, ta’lim va kasb tanlash, kasb motivlari dinamikasi, kasbga moslashish kabi muammolar keng ko‘lamda o‘rganilgan bo‘lib, psixologiya fanida mazkur muammoga doir ilmiy-nazariy va amaliy xususiyatli boy materiallar to‘plangan. O‘zbekistonlik psixolog tadqiqotchilar E.G‘.G‘oziyev [17], G‘.B.Shoumarov [26], V.M.Karimova [21], U.Qodirov [25], A.M.Jabborov 4
[19], N.S.Safoyev [53], Sh.R.Barotov [16], R.S.Samarov [42], Z.T.Nishonova [23], O.S.Qodirov [52] va N.G‘.Kamilovalar [20] tomonidan o‘smirlar xulq- atvori muammolari doirasida olib borilgan qator izlanishlarni kiritishimiz mumkin. Ushbu olimlar tomonidan olib borilgan tadqiqot izlanishlari muhim ahamiyatga ega bo‘lsa-da, ammo jinoyat sodir etishga moyil bo‘lgan o‘smirlarda jinoyat motivlari shakllanishi, ularning psixologik xususiyatlari tadqiqiy tahlillar berilmagan. Ba’zi ilmiy izlanishlarda bir tomonlama munosabatlar bildirilganligi, o‘smir psixik funksiyasi va uning xususiyatlari rivojlanishidagi mavjud kamchiliklarni aniqlash va bartaraf etishga yo‘naltirilgan kompleks psixologik ta’sir ko‘rsatish usullari muhim omillar sifatida ko‘rib chiqilmagan. Ilmiy tadqiqotning maqsadi voyaga yetmaganlar jinoyatchiligining sabab va motivlarini, ijtimoiy-psixologik, shaxs va individual-psixologik, yosh, hududiy, statistik va jinsiy xususiyatlarini o‘rganish hamda voyaga yetmaganlar jinoyatchiligini oldini olishga qaratilgan profilaktik chora-tadbirlar tizimini ishlab chiqish, ularning samaradorlik darajasini ilmiy, psixologik-pedagogik jihatdan asoslash bo‘lib hisoblanadi. Tadqiqotning vazifalari: - jinoyat sodir etishga moyil bo‘lgan o‘smirlarni salbiy omillardan himoya qiluvchi, ya’ni huquqiy ongni shakllantiruvchi zamonaviy psixologik mexanizmlar tuzilmasini ishlab chiqish; - jinoiy xulq shakllanishini oldini olishga yo‘naltirilgan psixologik trening dasturini ishlab chiqish va samaradorligini baholash; - o‘smirlarning individual va ijtimoiy-psixologik rivojlanishiga salbiy ta’sir qilishi mumkin bo‘lgan “o‘zini tasdiqlash”, “o‘z manfaatlarini boshqalardan ustun qo‘yish”, “bezorilik”, “buzg‘unchilik”, “o‘g‘rilik”, “qasoskorlik”, “o‘z kuchi va jasoratini ko‘rsatish” kabi xulq-atvorini oldini olishga xizmat qiluvchi uslubiy tavsiyalar majmuini ishlab chiqish. Tadqiqotning predmeti jinoyat amalga oshirishga moyil bo‘lgan o‘smirlarni o‘rganishning psixologik xususiyatlari bilan bog‘liq omillar. 5