Kompyuter grafikasi tarixi Kompyuter grafikasidagi ranglarning sxemalari.
MAVZU;Kompyuter grafikasi tarixi Kompyuter grafikasidagi ranglarning sxemalari. KIRISH QISMI 1) Kompyuter grafikasi tarixi; 2) Kompyuter grafikasidagi rang tizimlari; 3) Gamma; 4) Qo'shimcha ranglar tizimi; 5) Rang berish;
KIRISH QISMI KOMPYUTER GRAFIKASI 50-yillarning o'rtalarida ilmiy va harbiy tadqiqotlarda qo'llaniladigan yirik kompyuterlar uchun yaratilgan kompyuter grafikasi - dasturiy va apparatli hisoblash tizimlaridan foydalangan holda tasvirlarni yaratish va qayta ishlash usullari va vositalarini o'rganadigan informatikaning maxsus yo'nalishi mavjud. O'shandan beri ma'lumotlarni ko'rsatishning grafik usuli kompyuter tizimlarining, ayniqsa shaxsiy kompyuter tizimlarining ajralmas qismiga aylandi. Grafik foydalanuvchi interfeysi (GUI) bugungi kunda operatsion tizimlardan boshlab turli sinflar uchun standart hisoblanadi. Grafik muharriri - kompyuter yordamida 2D va 3D tasvirlarni yaratish va tahrirlash imkonini beruvchi dastur (yoki dasturiy paket). Zamonaviy grafik tasvir muharrirlari noldan chizish uchun dasturlar va fotosuratlarni tahrirlash dasturlari sifatida ishlatiladi. Tasvirni shakllantirish usuliga ko'ra, kompyuter grafikasi odatda bo'linadi rastr, vektor va fraktal bo'yicha. Guruch. 1. Har xil turdagi grafikalar. Alohida mavzu ko'rib chiqiladi uch o'lchovli (3 D ) grafika virtual makonda ob'ektlarning hajmli modellarini qurish texnikasi va usullarini o'rganish. Qoida tariqasida, u vektor va rastr tasvirlash usullarini birlashtiradi. Rangli gamutning xususiyatlari kabi tushunchalarni tavsiflaydi qora va oq va rangli grafikalar. Muayyan sohalardagi ixtisoslik ba'zi bo'limlarning nomlari bilan ko'rsatilgan: muhandislik grafikasi, ilmiy grafika, Veb -grafika, kompyuterda chop etish va boshqalar. Kompyuter, televideniye va kinotexnologiyalar chorrahasida kompyuter grafikasi va animatsiyaning yangi sohasi vujudga keldi va jadal rivojlanmoqda. Kompyuter grafikasi informatikaning eng jadal rivojlanayotgan tarmoqlaridan biri bo‘lib, ko‘p hollarda butun kompyuter sanoatini o‘zi bilan tortib oluvchi “lokomotiv” vazifasini bajaradi.
1)Kompyuter grafikasi – kompyuter yordamida yaratilgan, asosan, maxsus grafik apparat va dasturiy taminotlar vositasida yaratilgan tasviriy ifoda, ya’ni suratlar va filmlardir. Bu kompyuter ilmiy olamidagi ulkan va eng so’nggi sohalardan biridir. Kompyuter grafikasi iborasi 1960- yilda birinchi bo’lib Boeing kompaniyasi kompyuter grafikasi tadqiqotchilari Verne Hudson va William Fetter tomonidan kashf etilgan. Iboraning qishqartma shakli CG (Computer Graphics) bo’lsada, ba’zan uni CGI («Computer Generated Imaginary», ya’ni kompyuterda hosil bo’lgan tasavvur) deb talqin qilinadi. Kompyuter grafukasining o’z ichiga oladigan asosiy yo’nalishlari: interface design (interfeys dizayn), sprite graphics (sprayt grafiks), vector graphics (vector grafika), 3D modeling (3D modellash), shaders (sheyders), GPU design (GPU dizayn), computer vision (kompyuter vision) va boshqalar hisoblanadi. Uning asosiy metodikasi asosan , geometriya, optika va fizika fanlariga mutloq bog’liqdir. Kompyuter grafikasining vazifasi san’at va tasviriy ifodani foydalanuvchiga samarali va mazmunli aks ettirish va harakatllanuvchi dunyodan olingan obyektga ishlov berishdan iborat. Kompyuter grafikasi yordamida kompyuterni tushunib, u bilan o’zaro hamkorlikda hayoliy tasvirimizni yaratish oson kechadi. Kompyuter grafikasi rivojlanishi ko’pgina axborot vositalariga sezilarli darajada ulkan ta’sir ko’rsatdi va animatsiya , film, reklama, video o’yinlar umumiy olganda, grafik dizayn olamidagi inqilobga sabab bo’ldi. Umumiy ma’lumot. Kompyuter grafikasi atamasi juda keng ma’noni – “kompyuterdagi yozuv va tovushdan tashqari deyarli barcha narsalarni” ifodalay oladi. Odatda, kompyuter grafikasi atamasi bir qancha ma’nolarni ifodalaydi: tasviriy ifodaning kompyuter tomonidan namoyish etish va harakatlantirish (boshqarish); suratni yaratish va harakatlantirishda qo’llaniladigan turli xil texnologiyalar; kompyuter ilmi sohasiga kiruvchi (uni ichidagi , mansub) soha bo’lib, qaysiki raqamli sintezlash va ko’rilayotgan tarkibiy qismni boshqarishning usullarini o’rganadi.
Kompyuter grafikasi hozirgi kunda juda keng tarqalgan. Kompyuter tasviri hozirda televideniyeda, gazetalarda, masalan, ob- havo yangiliklari yoki tibbiy tekshiruv va jarrohlik muolajalarining barcha turlaridako’ng ko’lamda foydalanib kelinmoqda. Yaxshi ishlangan grafika murakkab statistikalarni tushunish va talqin qilishga qulay bo’lgan tarzda ifodalay oladi. Axborot vositalarida bunday grafikalar gazetalar , yangiliklar, hisobotlar va boshqa ko’rgazmali materiallarda foydalaniladi. Hayoliy narsani ko’rsatib berish uchun ko’plab muchli manbaalar rivojlantirildi. Kompyuter tasavvurni hosil qilishni bir necha turlarga ajratadi: 2 o’lchamli (2D), 3 o’lchamli (3D) va jonlangan grafika (animated graphics). Texnologiya rivojlanib borishi bilan 3D kompyuter grafikasi ham keng ommalasha boshladi, biroq 2D kompyuter grafikasi haligacha keng miqyosda foydalanilib kelinmoqda. Raqamli sintezlash va ko’rilayotgan tarkibiy qismni boshqarish(harakatlantirish) usullarini o’rganadigan kompyuter ilmi sohasi kompyuter grafikasimi yuzada keltirdi. O’tgan o’n yil obaynida axborot vizualizatsiya va 3 o’lchamli hodisalar (arxetukura, metrologiya , meditsina, biologiya va hokazo) asosi hisoblangan maxsus vizualizatsiyalar kabi ixtisoslashgan sohalar keng miqyosda rivojlandi. К ompyuter grafikasi. 2 va 3 o’lchovli grafika К ompyuter grafikasi va animasiyasi tushunchasi. К ompyuter grafikasi o’zoq yillar davomida vujudga kelib, 1960 yillarda ham to’laqonli grafik tizimlar mavjud bo’lgan. Hozirgi kunda kompyuter grafikasi ( К G) va kompyuter animasiyasi ( К A) atamalaridan foydalaniladi. К opyuter grafikasi tushunchasi statik tasvirlar bilan ishlashning barcha ko’rinishlari o’z ichiga olsa kompyuter animasiyasi dinamik o’zgaruvchi tasvirlar bilan ishlaydi. К ompyuter grafikasi – EHM boshqaruvida grafik ob’ektlarni kiritish , chiqarish, tasvirlash, o’zgartirish va tahrirlashdir. К ompyuter animasiyasi – ekranda tasvirlarni “jonlantirish”, kompyuterda dinamik tasvirlar sintezidir. К ompyuter grafikasi – informatikaning mahsus qismi bo’lib, dasturiy-apparat hisoblash komplekslari yordamida tasvirlarni yaratish va qayta ishlash usullari va vositalarini o’rganadi.
Virtual fazoda xajmli ob’ektlarni yaratish usullarini o’rganuvchi soha uch o’lchovli (3D) grafika deb nomlanadi. Odatda unda tasvir yaratishning vektorli va rastrli usullaridan foydalaniladi. 2)Kompyuter grafikasidagi rang tizimlari. Kompyuter grafikasida rang tushunchasi. Subtractiv rang tizimi Rang kompyuter grafikasi . Rang bilan ishlashda quyidagi tushunchalar qo'llaniladi: rang chuqurligi (rangning aniqligi deb ham ataladi) va rang modeli. Tasvirdagi piksel rangini kodlash uchun boshqa sonli bitlar ajratilishi mumkin. Bu bir vaqtning o'zida ekranda qancha rang ko'rsatilishi mumkinligini aniqlaydi. Ikkilik rang kodining uzunligi qancha uzun bo'lsa, chizmada shunchalik ko'p ranglardan foydalanish mumkin. Rang chuqurligi - bitta piksel rangini kodlash uchun ishlatiladigan bitlar soni. Ikki rangli (qora-oq) tasvirni kodlash uchun har bir piksel rangini ifodalash uchun bitta bit ajratish kifoya. Bitta baytni ajratish 256 xil rang soyalarini kodlash imkonini beradi. Ikki bayt (16 bit) 65536 xil rangni aniqlash imkonini beradi. Ushbu rejim High Color deb ataladi. Rangni kodlash uchun uchta bayt (24 bit) ishlatilsa, bir vaqtning o'zida 16,5 million rang ko'rsatilishi mumkin. Ushbu rejim True Color deb ataladi. Rasm saqlanadigan faylning o'lchami rang chuqurligiga bog'liq. Tabiatdagi ranglar kamdan-kam oddiy. Ko'pgina rang soyalari asosiy ranglarni aralashtirish orqali hosil bo'ladi. Rang soyasini uning tarkibiy qismlariga bo'lish usuli deyiladi rang modeli ... Juda ko'p .. lar bor turli xil turlari rangli modellar, lekin kompyuter grafikasida, qoida tariqasida, uchtadan ko'p foydalanilmaydi. Ushbu modellar RGB, CMYK, NSB nomlari bilan tanilgan. 1. RGB rang modeli. Eng oddiy va eng aniq model RGB. Ushbu modelda monitorlar va maishiy televizorlar ishlaydi. Har qanday rang uchta asosiy komponentdan iborat deb hisoblanadi: qizil (qizil), yashil (yashil) va ko'k (ko'k) ... Bu ranglar asosiy ranglar deb ataladi.