MATEMATIKADAN NOSTANDART XARAKTERDAGI MASALALARNI O’QITISH METODIKASI (PARAMETRGA BOG’LIQ BO’LGAN TENGLAMA VA SISTEMALAR MISOLIDA)
MATEMATIKADAN NOSTANDART XARAKTERDAGI MASALALARNI O’QITISH METODIKASI (PARAMETRGA BOG’LIQ BO’LGAN TENGLAMA VA SISTEMALAR MISOLIDA) ” ANNOTATSIYA Ushbu magistrlik dissertatsiya ishida maktab o‘quvchilariga nostandart masalalarni yechish-parametrga bog‘liq tenglama va tengsizliklarni yechish usullari qaralgan. Ushbu ishda ko‘plab misol va masalalarning yechimlari grafik shaklda keltirilganligi o‘quvchilarda mavzuni chuqurroq o‘rganishga imkon yaratib beradi. ANNOTATION In this master's thesis work, schoolchildren were considered the solution of non-standard issues-methods for solving equations and inequalities related to the parameter. The fact that many examples and solutions to problems are graphically presented in this work makes it possible for readers to delve deeper into the subject. 1
Mundarija KIRISH …………………………………………………………5 I BOB. MATEMATIKA FANIDAN O’QUVCHILARNI XALQARO BAHOLASH DASTURIGA TAYYORGARLIK JARAYONIDA YUZAGA KELAYOTGAN MUAMMOLAR. 1.1 -§ . Ta’lim samaradorligini oshirishda xalqaro tajribalarni qo’llash ..8 1.2-§. Matematika darslarini xalqaro baholash mezonlari (PISA, TIMS) bilan yaxlit xolda tashkil qilish ....................................................11 Birinchi bob bo yicha qisqacha xulosaʻ lar ...................................15 II BOB. MAKTAB MATEMATIKA KURSIDA NOSTANDART MASALALAR TURLAR 2.1-§. Maktabda p arametrga bog’liq masalalarni o’rganish ..................16 2.2-§. Parametrga bog’liq tenglamalar...................................................24 2.3-§. Parametrga bog’liq tengsizliklar..................................................39 II bob bo yicha qisqacha ʻ xulosa ..................................................53 III BOB. YUQORI SINF O’QUVCHILARINING NOSTANDART MASALALARNI YECHISH KO’NIKMALARINI RIVOJLANTIRISH METODIKASI USTIDA O’TKAZILGAN TAJRIBLAR 3.1 -§ . Pedagogik sinov-tajriba ishlari ning mazmuni............................54 3.2-§. Tadqiqotning asosiy bosqichlari natijalari va ularning tahlili .....57 III bob bo yicha qisqacha ʻ xulosa ..................................................61 Xulosa … ......................................................................................62 2
Adabiyotlar ro yxati.ʻ .................................................................66 NORMATIV XUJJATLAR Mazkur dissertatsiya ishida quyidagi standartlarga amal qilingan: 1. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 20-maydagi 304-sonli qarori “Oliy ta’limdan keyingi ta’lim to‘g‘risidagi nizomi” O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 20-maydagi 304- sonli nizomi 2. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2020-yil 6-noyabrdagi 696-sonli qarori “Oliy ta’limdan keyingi ta’lim tizimini takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida” 3. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2015-yil 2-martdagi 36- sonli nizomi “Magistratura tog‘risidagi nizom” 3
KIRISH Magistrlik dissertasiyasi mavzusining asoslanishi va uning dolzarbligi. Bugungi kun biz pedogoglar jamoasidan ta’lim-tarbiya berishning yangi usullarini ishlab chiqish, fanlararo bog‘lanish (integratsiya)ni kuchaytirish, ijodkor va erkin, har tomonlama mustaqil fikrlay oladigan yoshlarni tarbiyalashdek dolzarb vazifalarni talab qiladi. Zamonaviy jamiyat moslashuvchan, harakatchan, osongina o‘qitiladigan, mustaqil faoliyatga tayyor, hayoti davomida qayta-qayta malaka oshirishga qodir maktab bitiruvchisini talab etadi. Shu sababli ta’lim sohasidagi davlat siyosati maktab bitiruvchilariga yangi talablarni qo‘yadi. Jamiyatga o’z harakatlarini boshqarishga qodir bo‘lgan, tanlangan vaziyatda mustaqil ravishda mas’uliyatli qarorlarni qabul qilishga tayyor bo‘lgan, ushbu qarorlar oqibatlari uchun mumkin bo‘lgan variantlarni saralab oladigan, tashabbuskor, mustaqil, hamkorlik qilishga qodir bo‘lgan o‘qimishli shaxslar kerak. Tadqiqot ob’yekti va predmeti: maktab va akademik litseylar. Akademik litsey va maktab o‘quvchilarining matematikadan nostandart masalalarni xalqaro tajribalar asosida o‘qitishni tashkil qilish. Tadqiqotning maqsadi va vazifalari : umumta’lim va ixtisoslashtirilgan ta’lim muassasalarida nostandart harakterdagi (parametrga bog‘liq bo‘lgan tenglama va sistemalar mavzusini) masalalarni o‘qitish metodikasini shakllantirish asosida ilmiy asoslangan tavsiyalar ishlab chiqish, hamda ularni ta’lim tarbiya jarayoniga tatbiq etadi 4
- matematika fanidan darsdan tashqari mashg ‘ ulotlarda o ‘ quvchilarga nostandart masalalarni yechish ko ‘ nikmalarini shakllantirish -matematikadan ba’zi bir olimpiada tipidagi nostandart masalalarni yechish usullari -parametrga bog‘liq tenglama va tengsizliklarni yechish usullari. Tadqiqotning ilmiy yangiligi: - disseertatsiya ilmiy izlanishi davomida Ixtisoslashtirilgan ta’lim muassasalari agentligi tizimidagi Pastdarg‘om tumani ixtisoslashtirilgan maktabida 7, 8 va 9- sinflarda parallel amaliy dastlabki sinov olib borildi va bu amaliy sinov o‘quvchilarning matematika masalalarini yechishga qiziqishini yanada oshirdi, natijada umumiy sinfning o’zlashtirish darajasida o‘sish darajasi sezilarli darajada kuzatildi. Tadqiqotning asosiy masalalari va farazlari. Ushbu tadqotning asosiy masalasi – nostandart masalalarni o‘rganishda parametrga bog‘liq tenglama va tengsizliklardan foydalanish va grafiklar bilan ishlash o‘quvchilarning tasavvur jarayonini rivojlantiradi. Parametr mavzularini o‘qitishda innovatsion texnologiyalarni tatbiq etish, agar ushbu usul ta’lim jarayonlariga keng qo‘llanilsa, o‘quvchilarning mavzuni tushunishi va unga qiziqishiga erishiladi. Tadqiqot mavzusi bo‘yicha adabiyotlar tahlili. Matematika tarixiga nazar soladigan bo‘lsak, mashhur yunon matematigi Yevklid o’zining “Negizlar” asarida algebraik ifodalarni, ular orasidagi amallarni kesmalar orqali izohlagan, ya’ni geometrik algebradan foydalangan edi. MDH davlatlarining bir guruh olimlari ham o‘z tadqiqotlarida ayrim usullarni qo‘llashgan. Xususan rus matematiklari I.F.Sharigin, N.B.Alfutova, G.Z.Genkin, V.L.Kryukova, ukrainalik matematik I.A.Kushnir, tojikistonlik matematik A.Sufiyevlar o‘z tadqiqotlarida nostandart masalalar yechimlari ustida tadqiqot olib borganlar. 5