logo

MAXSUS FANLARNI O’QITISH JARAYONINI TASHKIL ETISH VA O’QUV MAQSADLARI VA MAZMUNINI BELGILASH HAMDA O’QITISH VOSITALARI VA DIDAKTIK MATERIALLAR TAYYORLASH

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

79.5517578125 KB
MAXSUS FANLARNI O’QITISH JARAYONINI TASHKIL ETISH
VA O’QUV MAQSADLARI VA MAZMUNINI BELGILASH
HAMDA O’QITISH VOSITALARI VA DIDAKTIK
MATERIALLAR TAYYORLASH
Reja:
1.O’qitish jarayoni tushunchasi. 
2.O’qitish jarayonini tashkil etishda dastlabki tayyorgarlik.
3.Nazariy, amaliy darslar tushunchasi.
4.Mutaxassislik   fanlarini   o’qitish   jarayonini   tashkil   etish   va
o’tkazish. O’qitish   jarayoni   –   pedagogning     va     u     rahbarlik     qilayotgan
talabalarning nazariy bilim, amaliy ko’nikma hamda malakalar tizimlarini
ongli   ravishda   va   puxta     o’zlashtirishga     qaratilgan     izchil     xarakterlari
majmuidan iborat.
O’qitish   talabalar   shaxsini   shakllantirishning,   ularni   aqliy   va   jismoniy
kamol toptirishning, umumiy hamda maxsus bilim berishning eng muhim
vositasidir.  O’qitish jarayoni davomida talabalarning bilim olish kuchlari
rivojlantiriladi.
O’qitish   ikki   tomonlama   jarayondir,     u   o’qituvchining   faoliyati   va
talabalar   faoliyatini   o’z   ichiga   oladi.   O’qituvchining   faoliyati   o’quv
materialini   bayon   qilishdan,   talabalarga   fanga   qiziqishni,   fikrlar   va
e’tiqodni   tarkib   toptirishdan,   hamda   talabalarning   mustaqil
mashg’ulotlariga   rahbarlik   qilish,   ularning   bilim,   ko’nikma   va
malakalarini tekshirish, shuningdek, baholashdan iborat.
O’qitish jarayonining ikkinchi tomoni talabaning faoliyati bo’lib, u o’quv
fani materialini o’zlashtirishdan hamda bilimlarni o’zlashtirish jarayonida
fikrlar   va   e’tiqodni   hosil   qilish   yuzasidan   olib   boriladigan   sistemali
mehnatdan iborat.
            O’qitish   mazmuni   hamma   vaqt   tegishli   o’quv   fani   dasturi   bilan
belgilanishini, talabalarning o’qishini esa o’qituvchi yo’lga solib turishini
nazarda tutib, muvaffaqiyatli ta’lim berishning asosiy sharti ta’lim berish
mazmuni,  o’qitish va o’qish orasidagi chambarchas uzviy bog’lanish deb
hisoblamoq kerak. 
          O’quv  jarayonining  to’g’ri   qo’yilishi   shu  bilan   xarakterlanadiki,  har
qaysi   bosqichda   talabalar   o’rganiladigan   materialni   tushunib   oladilar,
o’quv   va   malakalarini   takomillashtiradilar,   birorta   yangi   narsani   idrok
etadilar. O’qitishning   tashkiliy   ko’rinishlari   deganda,   o’qituvchi   va   ta’lim
oluvchilarning   maxsus   tashkil   etilgan,   belgilangan   tartibda   va   muayyan
rejimda o’tadigan faoliyati tushuniladi.
  O’qitishning   u   yoki   bu   tashkiliy   ko’rinishi   guruhli   va   individual
o’qitishning  har xil  ko’rinishida  qo’shib  olib  borilishi,    o’qitishda  ta’lim
oluvchilar   mustaqilligining   turli   darajasi,   talabalarning   o’qishiga
o’qituvchi rahbarligining har xil usullari bilan xarakterlanadi.
Mutaxassislik   fanlarini   o’rganishda   nazariy   va   amaliy   mashg’ulotlar   bir
vaqtda   o’tkazilsa   yaxshi   natija   beradi.   Bu   hol   mashg’ulotlar   sistemasini
rejalashtirishni   osonlashtiradi   va   darslarda   mustaqil   grafik   ishlar   va
hisoblashlar,   mashqlar   va   shu   kabilar   o’tkazishni   yengillashtiradi.
Pedagogik adabiyotlarda darslarni ularning belgilovchi har xil alomatlari
asosida     klassifikatsiyalashning   turli     variantlari   keltiriladi.   Bunday
alomatlardan   biri   o’rganiladigan   materialning   mazmunidir.   Darslarni
klassifikatsiyalashning   boshqa   bir   alomati   ularni   o’tkazish   usullaridir.
O’tkazish   usullari   deganda   o’qituvchining   ma’lum   maqsadga   qaratilgan
faoliyatida, darsni o’tkazish metodikasida ifodalangan tashkiliy va boshqa
momentlar   majmui   tushuniladi.     Ko’p   hollarda   darslarni   asosiy   didaktik
maqsad   bo’yicha   klassifikatsiyasini   eng   ma’qul   deb   hisoblamoq   kerak.
Bu   klassifikatsiyani   eng     ma’qul   deb   aytishning   sababi   shundaki,   u
boshqa   hamma   narsadan   tashqari   darsning   o’quv   jarayonidagi   o’rnini
hisobga   oladi.   Bu   alomatga   ko’ra     darslarni   quyidagi     turlari   mavjud:
yangi   bilimni   bayon   etish     darslari,   bilimni     puxtalash,   takrorlash     va
umumlashtirish,   talabalarning   bilim   va   malakalarini   tekshirish,   aralash
darslari.
Mutaxassislik   fanlarini   o’qitish   jarayonini   2-rasmdagi   sxemaga   muvofiq
ketma-ketlikda o’tkazish tavsiya etiladi.      Ta’lim-tarbiya   maqsadlari:   ta’lim-tarbiyaning   maqsadi   ko’zlangan   aniq
natijaga   intilishdir.   Har   qanday   ta’lim-tarbiya   doimo   ma’lum   natijaga
qaratilgan   (yo’nalgan)   bo’ladi.   Ta’lim-tarbiya   ishining   barcha
kompon е ntlari:   mazmun,   tashkiliy   shakl,   m е tod   va   vositalari   maqsadga
bo’ysundiriladi:   shuning   uchun   ham     p е dagogikada   maqsad   eng   muhim
muammolar   sirasiga   kiradi.   Bunda,   ta’lim   muassasalari   va   p е dagoglar
nimaga   intilishi   zarurligi,   qanday   natijaga   erishishi   k е rakligini   aniqlash
muhim ahamiyat kasb etadi.
Ta’lim-tarbiya   ishi   umumiy   va   individual   maqsadlarga   ajratiladi.
Taraqqiyparvar   p е dagogikada   umumiy   va   individual   maqsadlarning
birligini ta’minlash g’oyasi ilgari suriladi.
Amaliy faoliyatda maqsad aniq vazifalar tizimi sifatida amalga oshiriladi.
Maqsad   va   vazifalar   o’zaro   yaxlit   bo’lib,   ular   qismlar   (kompon е nt)
sifatida   uyg’unlashadi.   Shuning   uchun   ham     ta’lim-tarbiya   maqsadi
d е ganda   y е chimini   topishi   zarur   bo’lgan   vazifalar   (masalalar)   tizimi
nazarda   tutiladi.   Odatda   yagona   maqsadga   ko’plab   vazifalar   (masalalar)
y е chimini topish yo’li bilan erishiladi.
Kasbiy   ta’lim   maqsadlarini   b е lgilab   olish   ta’lim   m е todlarini   aniqlash,
to’g’ri shakllantirish, turlash va tizimlashtirish, ya’ni k е tma-k е t masalalar
va   savollar   tarzida   ifodalash   o’qituvchi   kasbiy   faoliyatining   eng
murakkab va mas’uliyatli bosqichi hisoblanadi.
Chunki   u   o’qituvchi   faoliyatining   k е yingi   bosqichlariga   yo’naltiruvchi
omil,   mo’ljal   sifatida   xizmat   qiladi.   Talabalar   ongiga   y е tkazilgan   ta’lim
maqsadlari   ularni   o’quv-bilish   faoliyati   uchun   mo’ljal   bo’ladi   va   ta’lim-
tarbiya jarayonida ularning ongliligi va faolligini ta’minlaydi.
Ta’lim   maqsadlarini   ishlab   chiqishning   birinchi   bosqichida   o’qituvchi
tayyorlanayotgan   mutaxassisning   yozma   shakldagi   moduli   hisoblangan
malaka talablarini mukammal o’rganishi zarur. Undan so’ng o’quv r е jasi o’rganilib,   o’zi   o’qitadigan   o’quv   pr е dm е tining   o’rni   va   boshqa   fanlar
bilan   aloqadorligi   aniqlanadi.   O’qituvchi   shu   yo’l   bilan   o’zi   o’qitadigan
o’quv   pr е dm е tini   o’qitishdan   ko’zlangan   umumiy   maqsadni,   mutaxassis
faoliyatida   uchraydigan   muammoli   vaziyatlarni   aniqlashtirish
imkoniyatiga ega bo’ladi. Shunday qilib, o’quv r е jasiga kiritilgan har bir
o’quv   pr е dm е ti   malaka   talablariga   o’zining   ma’lum   ulushini   qo’shib,
bo’lajak   mutaxassislarda   ma’lum   bilim,   ko’nikma   va   malakalarni
shakllantirishni   ko’zda   tutadi.   Bularsiz   mutaxassis   o’ziga   yuklatilgan
lavozim vazifalarni to’laqonli bajara olmaydi. Ta’lim maqsadlarini ishlab
chiqishning   ikkinchi   bosqichida   o’qituvchi   xususiy   maqsadlarni   aniqlab
oladi. Bunda o’quv pr е dm е tining namunaviy dasturini tahlil etish asosida
har   qaysi   bo’lim,   bob   va   faslda   mavzuga   t е gishli   maqsadlar   aniqlanadi.
Aniqlangan   maqsadga   binoan   o’quv   mat е rialining   mazmuni   va
o’zlashtirilish   r е jasi   darslik,   o’quv   qo’llanma   va   shu   kabi   manbalarda
qanday yoritilganligi aniqlanadi.
Yuqorida   zikr   etilgan   fikr-mulohazalardan   shunday   xulosa   k е lib
chiqadiki,   p е dagogik   jarayon   har   bir   o’quv   pr е dm е tining   maqsadini
b е lgilashdan  boshlanadi. Chunki har bir nazariy yoki amaliy  mashg’ulot
aniq   maqsadlarni   ko’zda   tutadi.   Agar   o’quv   maqsadlari   b е lgilanmay
mashg’ulot   o’tkazilsa,   uning   mazmuniy   va   jarayoniy   (prots е ssual)
tuzilmasi buziladi.
Shu   o’rinda   bu   maqsadga   erishishda   quyidagi   omillar   o’z   ta’sirini
ko’rsatishi mumkinligini nazarda tutish zarur. Bular: 
- o’qituvchining kasbiy mahorati; 
- o’quv mat е rialining xususiyatlar; 
- shart-sharoit va muhit;
- talabalarning ongliligi;
- mustaqilligi; - faolligi;
- moddiy-t е xnik va ilmiy uslubiy ta’minot;
- ishtirokchilarning hamkorlik munosabatlari;
- vaqt va shu kabilar.
Shunday   qilib,   zamonaviy   darslar   bir-biriga   mushtarak   quyidagi   uch
maqsadni ko’zda tutadi:
I. Ta’limiy maqsad – talabalar bilimi, ko’nikmasi va malakasida (o’sish)
yuksalishning qanday darajada bo’lishi;
II.  Tarbiyaviy  maqsad  –  talaba  shaxsida   qanday sifat   va fazilatlar  tarkib
topish va rivojlantirish zarurligi;
III. Rivojlantiruvchi maqsad – talabalar qanday mantiqiy op е ratsiyalar va
aqliy   faoliyat   usullarini   o’zlashtirishlari   hamda   uning   rivojlantiruvchi
natijalarini ko’zda tutadi.
An’anaviy tarzda tarbiyaning (qismlari) yo’nalishlari sifatida quyidagilar
e’tirof   etiladi:   aqliy,   jismoniy.   polit е xnik,   axloqiy   va   est е tik   m е hnat
kabilar.
Dunyoqarash   o’rganilayotgan   ob’y е kt   (jarayon,   hodisa,   pr е dm е t)ning
mohiyati   va   mazmunini   chuqur   tushunishni   ko’zda   tutadi.   Dunyoqarash
shaxsga  o’z   hayotini   ongli   tashkil  etish,  fikri   bilan  ishining   uyg’unligini
ta’minlagan holda ishlashga imkon b е radi. 
Jismoniy tarbiya vazifalari: sihat-salomatligini mustahkamlash, jismonan
to’g’ri rivojlantirish, aqliy va jismoniy ishlash qobiliyatini oshirish, tabiiy
sifat va xislatlarni  rivojlantirish va takomillashtirish,  yangi ko’rinishdagi
hatti-harakatlarga   o’rgatish,   chidamlilik,   epchillik   kabi   ish-harakat
sifatlarini   rivojlantirish,   gigiy е naga   oid   malakalarni   shakllantirish,
axloqiy   sifatlarni   tarbiyalash   (botirlik,   sabr-toqatlilik,   bir   so’zlilik,
javobgarlilik,   jamoaviylik,   tartib-intizomlilik),   sport   va   jismoniy   tarbiya
bilan shug’ullanishga bo’lgan ehtiyojni shakllantirish, sog’lom, baquvvat, t е tik   bo’lishga   ishtiyoqni   rivojlantirish   kabilar.   Ta’lim   mazmunining
yaxlitligi   uning   tashkil   etuvchi   tarkibiy   qismlarining   birligidan   iborat.
Bularga   bilim,   ish-harakat   usullari,   ijodiy   faoliyat   tajribalari,   tashqi
olamga   (suhbat-o’rganish,   m е hnat,   inson,   tabiat,   jamiyat   va   talabaning
o’z-o’ziga) nisbatan his-tuyg’u va irodaviy munosabatlar kabilar kiradi. 
Kasbiy ta’lim p е dagogikasi alohida fan va o’quv pr е dm е ti sifatida nazariy
va   t е xnologik   vazifalarni   bajaradi.   Bu   vazifalarga   qisqacha   to’xtalib
o’tamiz.
1.   Nazariy   vazifalar   –   ilg’or   kasbiy   p е dagogik   tajribalarni   o’rganish,
kasbiy ta’limning holatini aniqlash, tajriba-sinov ishlarini o’tkazish. 
2.   T е xnologik   vazifalari   –   m е todik   mat е riallar,   o’quv   r е ja,   dastur,
qo’llanmalar   ishlab   chiqish,   p е dagogika   yutuqlarini   amaliyotga   joriy
etish, tadqiqot natijalarini tahlil etish va h.k.
Kasb-hunar   p е dagogikasi   ilmiy   bilimlar   sohasi   sifatida   quyidagi
masalalarning y е chimini topadi:
1.   Kasb-hunar   p е dagogikasida   kasbiy   ta’limning   nazariy-m е todologik
asoslari va tadqiqotlar o’tkazish m е todikasini ishlab chiqish.
2. Kasbiy ta’limning mohiyati, yo’nalishlari va vazifalarini asoslash.
3. Kasb-hunar p е dagogikasi g’oyalari va tarixini o’rganish.
4. R е spublikamiz  va ch е t ellarda  kasbiy ta’lim  holatini  o’rganish hamda
tahlil etish.
5.   Kasbiy   ta’lim-tarbiya   va   shaxsning   rivojlanish   qonuniyatlarini
aniqlash.
6. Ta’lim standartlari va kasbiy ta’lim mazmunini asoslash.
7. Kasbiy ta’limning samarali m е todlari, vositalari, shakllari, tizimlari va
t е xnologiyalarini ishlab chiqish. 8.   Kasb   ta’limi   va   talabalarning   kasbiy   rivojlanish   jarayonining
prinsiplari, m е todlari va boshqarish usullari tizimi hamda   monitoringini
aniqlash.
Hozirgi   paytda   ta’lim-tarbiya   tizimida   o’qituvchining   tahsil   oluvchilar
bilan  jonli  muloqot  va munosabati  muhim  ahamiyatga  ega bo’lganligiga
qaramay,   u   yagona   axborot   manbai   bo’la   olmasligi   hayotiy   haqiqat.
Shuning   uchun   ham   ta’lim-tarbiya   ishini   osonlashtiradigan   va
samaradorligini   oshirish   omillaridan   k е ng   foydalaniladi.   Ana   shunday
omillardan biri o’qitishning t е xnikaviy vositalaridir.
Yuqori   malakali   mutaxassislarni   sifatini   oshirish   uchun   o’quv-moddiy
bazani   rivojlanganligi   darajasi   muhim   ahamiyatga   egadir.   O’quv
jarayoniga   zamonaviy   o’qitish   vositalarini   keng   tatbiq   etilishi
talabalarning   o’quv   idrok   etish   faoliyatini   yuqoriroq   darajada   tashkil
qilish,   talabalar   va   o’qituvchilar   mehnatining   intensivligini   oshirish
imkonini   beradi.   O’qitish   vositalarini   mohirlik   bilan   qo’llash   talabalar
mustaqilligini   oshirish,   mashg’ulotda   ularning   yakka   tartibda   va   guruhli
ishlarini   tashkil   etishning   imkoniyatini   kengaytirish,   aqliy   faollik   va
tashabbusni rivojlantirishga imkon beradi. O’qitishning texnik vositalari –
texnik   qurilmalar   bo’lib,   ularning   yordamida   o’quv   axborotlari
talabalarga   yetkaziladi   va   ma’lumotlarning   o’zlashtirilishi   nazorat
qilinadi. 
Har   bir   aniq   holda   o’qitish   vositalarini   tanlash   o’qitishning   maqsadi   va
vazifalari,  mazmuni,   o’quv  jarayonining   qonuniyatlari,   o’qituvchilarning
idrok   etish   qobiliyatlari,   o’qitishning   qo’llanilayotgan   tashkiliy   shakllari
va usullari, o’qitish vositalarining didaktik imkoniyatlariga bog’liqdir.
O’quv   jarayoni   uchta   asosiy   maqsadni   bajaradi:   ta’limiy,   tarbiyaviy   va
rivojlantiruvchi maqsadlar. Ushbu maqsadlarni amalga oshirishda barcha
ana   shu   kompleksli   jarayon   juda   muhim   ahamiyatga   ega.   O’quv jarayonida   darsni   o’quv   vositalari   bilan   yoritishda   iqtisodiy   faktorni
hisobga olishi darkor. Bir tomondan ta’lim mazmuni, vositalari, ikkinchi
tomondan ana shunday ta’lim vositalarini tanlab tashkil etish va ularning
ta’lim-tarbiya jarayonidagi vazifalarini bajarish muhim ahamiyatga ega.
Biz   mashg’ulot   davomida   mavzuga   oid   ma’lumotlarni   berishda   turli
didaktik   materiallardan   foydalanamiz.   Ushbu   materiallardan   bevosita
yoki   vositalar   yordamida   foydalanishimiz   mumkin.   Avvalo   biz   didaktik
materiallarning   bevosita   qo’llaniladigan   oddiy   turlari   bilan   tanishib
chiqamiz.   Bunday   didaktik   materiallar   qanday   maqsadda   qo’llanilishiga
qarab bir necha turlardan iborat bo’ladi (3-rasm). 
3-rasm.   Didaktik   materiallar   va   vositalarning   klassifikatsiyasi,
jihozlanishi
Ko’rgazmali   materiallar.   Mashg’ulot   davomida   beriladigan   o’quv
materiali   talabalarga   og’zaki   usulda   yetkazishning   imkoni   bo’lmaganda
uni   albatta   ko’rgazmali   tarzda   berish   kerak   bo’ladi.   Bunday   didaktik
materiallar ko’rgazmali materiallar deyiladi. Маteriallar  Vositalar  Jihozlanishi
Ko‘rgazma, tarqatma 
materiallar, o‘quv 
adabiyotlari, namuna 
materiallar, model, maket, 
stend. Foto, audio, proeksion 
materiallar. 
Televideo, elektron 
materiallar Fotografie, 
auditiv va proeksion 
vositalar. 
Televizion, 
video vositalar. 
Kompyuterlar, 
mashq qilish vositalari,  
trenajyorlar Ma’ruza zali, fan kabineti, 
laboratoriya va ustaxonalar. 
Telestudiya, 
ijod markazi, ishlab 
chiqarish ustaxonasi yoki 
uchastkasi Bular   axborotlarni   auditoriyadagi   barcha   talabalar   uchun   umumiy
berishga   mo’ljallangan.   Bunday   materiallardan   asosan   o’qituvchi
talabalarga   yangi   bilimlarni   berishda,   odatda   nazariy   mashg’ulotlarda
foydalanadi. 
Ko’rgazmali   materiallar   o’quv   axborotlarini   grafik   tasvirlagani   uchun
talabalarning tushunishlarini osonlashtiradi.
Ko’rgazmali   materiallarning   bir   necha   turlari   bor.   Ularning   oddiysidan
murakkabiga   qarab   ko’rib   chiqsak.   Rasmlar   eng   oddiy   ko’rgazmali
material   hisoblanib,   uni   o’qituvchi   mavzuga   oid   ob’yektning   umumiy
ko’rinishi, qismlari, shakli, nisbiy o’lchamlarini ko’rsatishda foydalanadi.
Masalan, texnologik mashinaning tuzilishini, har tomonlama ko’rinishini
tashkil etuvchi qismlarini ko’rsatish mumkin. 
 
. Oddiy didaktik materiallarning sinflanishi ODDIY DIDAKTIK MATERIALLAR
Ko’rgazmali 
materiallar Tarqatma 
materiallar  Namuna 
materiallari An’anaviy o’quv 
adabiyotlari 
Rasmlar, 
sxemalar, 
chizmalar, 
jadvallar, 
diagrammalar, 
bannerlar, 
plakatlar  Те st materilallari, 
ахborot 
byulletenlari, 
topshiriq 
kartochkalari, 
anketalar, 
so’rovnomalarDarsliklar, o’quv 
va uslubiy 
qo’llanmalar, 
ma’ruza matnlari, 
uslubiy 
ko’rsatmalar, 
lug’atlar Tabiiy namunalar, 
 tayyor 
mahsulotlar, 
mulyajlar, 
хоm ashyo 
namunalari Sxemalar   asosan   murakkab   ob’yektlarning   tuzilishi   va   ishlash   prinsipini
soddalashtirilgan   holda   tushuntirish   uchun   foydalaniladi.   Masalan,
texnologik   mashina   va   mexanizmlarning   elektrik,   pnevmatik,   gidravlik
sxemalarini olishimiz mumkin. 
Chizmalardan   mavzuga   oid   ob’yektlarni   chuqurroq   o’rganishda
foydalanamiz.   Masalan,   turli   detallarning   ish   chizmalaridan   foydalanib,
ularning   aniq   geometrik   o’lchamlari   va   shakli,   qanday   elementlardan
iboratligi kabi ma’lumotlarni olishimiz mumkin. 
Jadvallar   mavzuga   oid   bir-biriga   bog’liq   bir   nechta   kattaliklarning
ma’lum   bir   tartib   asosida   joylashtirilgan   to’plamlaridir.   Ular   yordamida
kerakli   ma’lumotlar   hamda     kattaliklarni   olish   va   hisoblash   tez,   oson
kechadi.   Masalan,   jadvaldan   foydalanib   istalgan   markali
podshipniklarning o’lchamlarini olishimiz mumkin. 
Diagrammalar   yordamida   bir   necha   parametrlarning   o’zaro   nisbatini
grafik   tasvirlashimiz   mumkin.   Diagrammalar   turli   ko’rinishda
tasvirlanishi   mumkin:   doiraviy,   ustunli,   chiziqli,   uch   o’lchamli   va   h.k.
Masalan,   korxona   ishlab   chiqarayotgan   mahsulotning   turli   yillardagi
hajmi   va   undan     keladigan   daromad   miqdorini   uch   o’lchamli   ustunli
diagramma yordamida tasvirlash mumkin. 
Plakatlar   ko’rgazmali   materiallarning   eng   universal   turi   bo’lib,   u   o’zida
yuqorida   keltirilgan   barcha   turdagi   ko’rgazmali   materiallarni
mujassamlashtirishi   mumkin.   Shuning   uchun   yuqorida   aytilgan
ko’rgazmali   materiallar   yordamida   o’quv   materiallarining   alohida   bir
qismi   to’g’risida   ma’lumot   bersak,   plakatlardan,   butun   bir   mavzuga   oid
barcha   ma’lumotlarni   berishda   foydalanishimiz   mumkin.   Masalan,
tokarlik   dastgohi   to’g’risidagi   plakatda   dastgohning   rasmi,   uning
kinematik sxemasi, uzatmalar qutisining ish chizmasi, tezliklar va uzatish
nisbatlari   jadvali,   ish   unumdorligi   grafigi   kabi   axborotlarning   bari joylashgan   bo’ladi.   Shuning   uchun   ko’rgazmali   materiallarning   bu
turidan juda keng foydalaniladi. 
An’anaviy   o’quv   adabiyotlari.   Ta’lim   berishda   talabalarning   bilim
olishlari,   mustaqil   o’qishlari   uchun   ularga   uslubiy   yordam   ko’rsatish
muhim   ahamiyatga   egadir.   Bunday   vaqtlarda   qo’llaniladigan   didaktik
materiallar o’quv adabiyotlari bo’lib, ular an’anaviy (bosma) va elektron
ko’rinishlarda bo’ladi. Ular darsliklar, uslubiy qo’llanma va ko’rsatmalar,
to’plamlar,   ma’lumotnomalar,   lug’atlar,   ma’ruzalar   matni   bo’lishi
mumkin.   Ulardan  mashg’ulotlar   davomida   ham,  mustaqil   ishlashda   ham
keng foydalaniladi. 
An’anaviy o’quv adabiyotlaridan o’qituvchining o’zi ham, talabalar ham
foydalanishlari mumkin. Ularsiz ta’lim jarayonini olib borishning imkoni
yo’q.   Shuning   uchun   ta’limning   o’quv-uslubiy   materiallar   bilan   etarli
darajada ta’minlanganligi katta ahamiyatga ega.
Darsliklardan nazariy bilimlarni olishda, darsdan tashqari mustaqil o’qish
uchun  foydalaniladi.   Misol  va  masalalar   to’plamlari,    ma’lumotnomalar,
lug’atlar   va   kataloglardan   ko’proq   amaliy   mashg’ulotlar   va   mustaqil
topshiriq   bajarganda   keng   foydalaniladi.   Mashg’ulot   davomida   yoki
mustaqil   ravishda   topshiriq   bajarayotganda   talabalarga   uslubiy
ko’rsatmalardan   foydalanish   yaxshi   samara   beradi.   Fanni   o’zlashtirishda
ma’ruzalar matni ham talabalarga yaqindan yordam beradi.
Tarqatma   materiallar.   Mashg’ulot   davomida   o’quv   materiallarini
guruhdagi   har   bir   talabaga   yoki   guruh   ichidagi   kichik   guruhchalarga
alohida   etkazishga   to’g’ri   keladi.   Bunday   vaqtda   didaktik   material
tarqatib   chiqiladi.   Shuning   uchun   bunday   didaktik   materiallar   tarqatma
materiallar deb yuritiladi.  Didaktik materiallarning bu turidan asosan talabalar bilan individual yoki
kichik   guruhlarga   bo’lib   ishlashda,   amaliy   va   nazorat   mashg’ulotlarida
keng foydalanamiz. Tarqatma materiallarning ham bir nechta turi bor. 
Test   materiallari   bizning   ta’lim   tizimimizda   ko’pdan   beri   qo’llanilib
kelinmoqda   va   bu   sohada   katta   tajriba   orttirilgan.   Talabalarning
bilimlarini   sinashda   ulardan   foydalanishning   ustunlik   tomonlari   shuki,
qisqa vaqt ichida, istalgan hajmdagi o’quv materiali bo’yicha, guruhdagi
talabalar   sonining   ko’pligidan   qat’iy   nazar   sinovni   o’tkazish   mumkin.
Odatda testlar bir necha mavzular yoki to’liq fan bo’yicha savollarni o’z
ichiga oladi.
Test   materiallari   asosan   ikki   qismdan   iborat   bo’ladi,   savollar   kitobchasi
va   javoblar   varag’i.   Ba’zan   savollarni   berishda   qo’shimcha   material   va
vositalardan ham foydalanilishi mumkin. 
Axborot   byulletenlari   tarqatma   materiallarning   yana   bir   turi   bo’lib,
ta’limda   ilg’or   pedagogik   texnologiyalarning   qo’llanilishi   natijasida   ular
juda   takomillashib   ketdi.   Nazariy   mashg’ulot   o’tish   vaqtida   talabalarga
oldindan o’rganilayotgan mavzuning matni berilishi mumkin. 
Amaliy   mashg’ulot   vaqtida   muhokama   qilinayotgan   muammoga   doir
boshlang’ich   axborotlar   talabalarga   tarqatib   chiqilishi   mumkin.
Talabalarni   mashg’ulotlarga   tayyorlashda   ularni   oldindan   ba’zi
axborotlardan   xabardor   qilish,   ularning   boshlang’ich   axborotlarga   ega
bo’lishi   yoki   yangiliklardan   voqif   bo’lishi   mashg’ulot   oldiga   qo’yilgan
maqsadga   samarali   erishishga   yordam   beradi.   Shuning   uchun   bunday
didaktik tarqatma materiallarni axborotnomalar deyishimiz mumkin. 
Topshiriq   kartochkalari   deganda,   talabalar   bilan   amaliy   mashg’ulot
o’tayotganda,   ularning   har   biriga   yoki   kichik   guruhchalariga   turli
beriladigan   yozma   topshiriqlar   tushuniladi.   Bunday   vaqtda
qo’llaniladigan   tarqatma   didaktik   materiallar   topshiriq   kartochkalari deyiladi. Ular laboratoriya ishlari, seminar treningi, grafik ishlar, misol va
masalalar,   tajriba   ishlari,   kasb   mahoratiga   doir   va   h.k.   turdagi   amaliy
mashg’ulotlarga   doir   ishlab   chiqilishi   mumkin.   Ular   oldindan
bajariladigan   ishning   xususiyatlari   va   talabalarning   individual
qobiliyatlarini   inobatga   olgan   holda   ishlab   chiqiladi.   Unda   topshiriqqa
doir   tushuntiruvlar,   topshiriqning   sharti   va   namuna   berilishi   mumkin.
Natijada   undan   foydalanganda   ham   o’qituvchining   vaqti   tejaladi,   ham
talabaning topshiriqni bajarishi oson kechadi. 
Anketalar   odatda   guruh   talabalaridan   ba’zi   bir   ma’lumotlarni   olishga
to’g’ri   kelganda,   biz   ularga   turli   savollar   bilan   murojaat   qilishimizga
to’g’ri  kelganda  qo’llaniladi.  Anketa yordamida  goh ochiq,  goh yashirin
tartibda   talabalarning   munosabatlarini,   qiziqishlarini   va   boshqa
ma’lumotlarni   olishimiz   mumkin.   Bu   ma’lumotlar   asosida   olib
borilayotgan   ta’lim   va   tarbiya   ishlariga   kerakli   o’zgartirishlar   kiritamiz.
Turli   o’quv-tarbiyaviy   ishlarni   yo’lga   qo’yishda   ham   foydalanishimiz
mumkin.
Namuna   materiallari.   Turli   nazariy   va   amaliy   mashg’ulotlarda   yoki
auditoriyadan   tashqari   mashg’ulotlarda   talabalarga   o’rganilayotgan
ob’yektlar   to’g’risida   gapirganda   imkon   qadar   ularning   namunalaridan
foydalanshimiz   kerak.   Bunday   didaktik   materiallar   namuna   materiallari
deyiladi.   Ularni   biz   tabiiy   namunalar,   xom   ashyolarning   namunalari   va
tayyor mahsulotlarning namunalari deb farqlashimiz mumkin. 
Tabiiy   namunalarga   tabiatdan   olingan,   inson   ta’sir   etmagan   narsalarni
olishimiz mumkin. Masalan, qazilmalar, mineral boyliklar, paxta, o’rmon
va h.k. Mana shu tabiiy namunalarga ishlov berish natijasida ularda sifat
o’zgarishi   sodir   bo’ladi.   Bular   paxtadan   tola,   daraxtdan   taxta,   rudadan
temir   va   h.k.   Bu   namuna   materiallar   endi   xom   ashyolarning   namunalari
hisoblanadi.  Endi   xom   ashyolardan   tayyor   mahsulot   ishlab   chiqarishni   ko’rishimiz
mumkin.   Masalan:   toladan   gazlama,   taxtadan   mebel,   temirdan   detal   va
hokazo.   Bular   endi   tayyor   mahsulotlarning   namunalari   sifatida
qo’llaniladi. Ayrim vaqtda xom ashyo va tayyor mahsulot orasida qat’iy
chegara   bo’lmaydi.   Toladan   gazlama   ishlab   chiqarilayotganda   gazlama
tayyor   mahsulot   sifatida   qaralsa,   gazlamadan   kiyim   tikilayotganda
gazlama   xom   ashyo   sifatida   qaralishi   tabiiy.   Namuna   materiallaridan
namoyish   qilishda,   tajriba   o’tkazishda,   texnologik   jarayonlarni
ko’rsatishda   qo’llash   mumkin.   Mashg’ulotlarda   namuna   materiallardan
foydalanilayotganda   talabalarning   tushunishlari   va   tasavvur   qilishlari
oson kechib, ularning fanga bo’lgan  qiziqishlari oshadi. 
Yordamchi   moslamalar   va   murakkab   didaktik   materiallar.   Didaktik
materiallardan   foydalanish   va   ularni   saqlashda   yordamchi   moslamalar
kerak   bo’ladi.   Ular   qo’llaniladigan   didaktik   materiallarga   qarab   turlicha
bo’ladi. Masalan, ko’rgazmali materiallar uchun ularni osadigan doskalar,
flipchartlar, ramkalar, ilgaklar, sim torlar zarur bo’ladi. 
Tarqatma materiallar uchun pinvand, stol, lototron, ularni saqlash qutilari
kerak bo’ladi. O’quv uslubiy materiallar uchun javonlar va stendlar kerak
bo’lsa,   namuna   materiallari   uchun   shkaflar   va   namoyish   stollari   kerak
bo’ladi. Modellar va ko’chma maketlarni saqlash uchun maxsus xonalar,
namoyish   qilish   uchun   esa   namoyish   stollari,   ko’chirish   aravachalari
bo’lishi mumkin. Ba’zan model, maket va stendlardan foydalanish uchun
elektr   toki,   yonilg’i,   havo   bosimi   kabi   manbalar   kerak   bo’ladi.   Buning
uchun   esa   maxsus   jihozlangan   laboratoriya   va   ustaxonalarga   ehtiyoj
tug’iladi.  
Didaktik   materiallar   hajmiy   o’lchamlarga   ega   bo’lsa   (namuna
materiallarini   hisobga   olmaganda),   o’rganilayotgan   materialning   harakat
va   xususiyatlarini   ko’rsata   olsa   yoki   statsionar   foydalanish   xususiyatiga ega   bo’lsa,   ularni   murakkab   didaktik   materiallar   deb   ataymiz.   Ularni
shartli ravishda sinflab chiqishimiz mumkin (5-rasm).
            
Modellar   –   ta’limda   qo’llaniladigan   didaktik   materiallarning   bir   turi
bo’lib,   ular   ilgarigi   oddiy   didaktik   materiallardan   hajmiy   o’lchamga
egaligi,   harakatni   ko’rsata   olishi,   qo’l   bilan   ushlab   ko’rish   va   uning
harakatini   boshqarish   mumkinligi   kabi   ustunliklari   bilan   farqlanadi.
Shuning   uchun   ulardan   foydalanganimizda   talabalar   o’rganilayotgan
murakkab ob’yektlarni oson tasavvur qila oladilar. 
Modellar ta’lim muassasasiga tayanch oliy ta’lim muassasalaridan tayyor
holda   ham   kelishi   mumkin,   ularni   o’quv   yurti   sharoitida   o’zimiz   ham
tayyorlashimiz mumkin. 
Model – o’rganilayotgan ob’yektning o’ziga o’xshash qilib tayyorlangan
prototipi bo’lib, u har tomonlama soddalashtirgan holda tayyorlanadi. Bu
modellashtirish   bo’lib,   tayyorlanayotgan   model   mos   masshtabga
keltiriladi.   Avvalo   geometrik   masshtabga   e’tibor   beriladi,   ya’ni   u
auditoriya masshtabiga keltiriladi. 
Kichik ob’yektlar kattalashtirilishi, katta ob’yektlar kichraytirilishi, ba’zi
ob’yektlar,   o’lchamlari   bilan   auditoriya   masshtabiga   yaqin   bo’lsa,   o’z
kattaligida   tayyorlanishi   mumkin.   Natijada   ulardan   foydalanish   qulay Murakkab didaktik materiallar 
Мodellar Мaketlar
Stendlar
 
Geometrik, fizik, 
funksional Mashina, jihoz, dastgoh, 
inshoot Jarayonni yoki mavzuni 
o’rganish bo’ladi. Modelimiz harakatlanuvchi bo’lsa, kuch masshtabiga ham e’tibor
berishimiz kerak. 
Harakatni   beruvchi   kuchlar,   masalan,   aylanma   harakat,   bosim,   harorat,
ishqalanish,   tok   kuchi   va   boshqa   kattaliklar   modelning   geometrik
o’lchamlariga   proporsional   bo’lishi   kerak.   Aks   holda,   kuch   model
o’lchamlariga   nisbatan   kichik   bo’lsa   yoki   katta   bo’lsa,   biz   kerakli
harakatni ko’rsata olmaymiz. 
Modelni   imkon   qadar   soddalashtirish   kerak.   Unda   asosiy   geometrik
elementlar   va   asosiy   ish   bajaruvchi   detallar   bo’lishi   kifoya,   aks   holda
undan   foydalanish   noqulay   bo’lib   qoladi.   Modellarning   asosan   uchta
turini farqlaymiz. Bular  geometrik, fizik va funksional modellar. 
Geometrik modellar o’rganilayotgan ob’yektning geometrik xususiyatlari,
ya’ni   nisbiy   o’lchamlari,   shakli   va   geometrik   elementlari   to’g’risida
ma’lumot beradi. Masalan, ichki yonuv dvigateli silindri va porshenining
geometrik modeli uning geometrik tuzilishi, nisbiy o’lchamlari to’g’risida
ma’lumot beradi. 
Fizik   modellar   o’rganilayotgan   ob’yektning   fizik   xususiyatlarini
namoyon   qiladi.   Masalan,   ishqalanish,   bosim,   harorat,   magnit   maydoni,
aylanma   harakat   va   boshqa   xususiyatlarni   ko’rsatish   uchun   fizik
modellardan   foydalanamiz.   Yuqoridagi   misolni   davom   ettirsak,   ichki
yonuv   dvigateli   silindri   va   porshenining   fizik   modeli   silindr   yonuv
kamerasida   temperatura   oshishi   natijasida   bosim   paydo   bo’lishi   va
porshenni harakat qilishga majbur etishini tushuntirishimiz mumkin. 
Funksional   modellar   murakkabligi   bilan   ajralib   turadi.   Ular
o’rganilayotgan   ob’yektning   bajaradigan   funksiyasini   ko’rsatish   uchun
mo’ljallangan   bo’lib,   yurgizish,   ko’tarish,   kesish   kabi   bajariladigan
operatsiyalarni   ko’rsatadi.   Yuqorida   keltirilgan   misolni   rivojlantirsak,
ichki   yonuv   dvigatelidagi   porshenning   ilgarilanma   –   qaytma   harakati tirsakli   valga   aylanma   harakatni   berishini   va   dvigatelning   bajarayotgan
funksiyasini ko’rsata olamiz. 
Maketlar   modellarga   nisbatan   murakkabroq   hisoblanib,   bir   nechta
ob’yektlarni o’z ichiga olishlari mumkin. Shu jihatdan maket tarkibida bir
necha   modellar   bo’lishi   ham   mumkin.   Ular   texnologik   mashina   va
jihozlarning   maketlari,   bino   va   inshootlarning   maketlari   hamda
texnologik jarayonning maketlari bo’lishi mumkin. 
Texnologik   mashina   va   jihozlarning   maketlari   yordamida   ularning
tuzilishi,   ishlash   prinsipi   va   bajaradigan   texnologik   jarayonlarni
ko’rsatishimiz   mumkin.   Masalan,   parmalash   dastgohining   maketini
oladigan   bo’lsak,   unda   dastgohning   asosiy   elementlari:   zagotovkani
mahkamlash   stoli,   dastgoh   korpusi,   parma,   elektrodvigateli   va   reykadan
tashkil topgan bo’lishi mumkin. 
Bino   va   inshootlarning   maketlari   esa   turli   korxonalardagi   binolar   va
inshootlarning   tuzilishi,   joylashishi   va   bajaradigan   vazifasini   ko’rsatish
uchun mo’ljallangan.  Masalan,  turar joy binosining  maketi,  elevatorning
maketi.   Bunday   maketlarda   binoning   elementlari,   inshootning   tuzilishi,
qanday texnologik  mashina   va jihozlardan  iboratligi,   ular  o’zaro  qanday
texnologik operatsiyalarni bajarishini ko’rsatishimiz mumkin. 
Texnologik   jarayonlarning   maketlari   esa   eng   murakkab   maketlar   bo’lib,
ular to’liq korxona to’g’risida ma’lumot beruvchi bir majmuiy maketdir.
Uning   tarkibida   turli   modellar,   texnologik   mashina   va   jihozlarning,
hamda   bino   va   inshootlarning   maketlari   ham   bo’lishi   mumkin.   Bunday
maketlar yordamida korxonaga xom-ashyo keltirilishidan mahsulot ishlab
chiqarilgungacha   bajariladigan   texnologik   jarayonlar   yoki   boradigan
jarayonlar   immitatsiya   qilinishi   mumkin.   Natijada   talabalarda   bu
jarayonni   o’rganishga   qiziqish   ortib,   uni   tasavvur   qilish   va   tushunish
osonlashadi. Masalan, konserva zavodining maketini oladigan bo’lsak, bu maketda   korxonaning   ishlab   chiqarish   binolari   va   inshootlari   ketma–ket
texnologik   jarayon   asosida   joylashtirib   chiqilgan   bo’ladi.   Bunday
maketlarni   hatto   harakatlanuvchan   qilib   ham   tayyorlash   mumkin.
Umuman   olganda   bu   maketlar   talabalarga   kasb   mahoratini
rivojlantirishlariga,   mahsulotlarni   ishlab   chiqarish   jarayonida   texnologik
operatsiyalarni   ketma-ketligini   boshqarishni   o’rganishga   katta   yordam
beradi.
Stendlar   murakkab   ko’rgazmali   materiallar   sirasiga   kiruvchi   didaktik
materiallar   hisoblanadi.   Shuning   uchun   oddiy   ko’rgazmali   didaktik
materiallardan   farqli   ravishda   ulardan   asosan   qo’zg’almas   holda
foydalaniladi. 
Stendlar   o’zida   bir   yo’nalishdagi   bir   necha   mavzular,   hatto   to’liq   fanni
ham   mujassamlashtirishi   mumkin.   Shuning   uchun   stendlarda   barcha
turdagi   didaktik   materiallardan   foydalansa   bo’ladi.   Ularda
umumlashtirilgan holda axborotlar beriladi. 
Stendlar   mavzularni,   texnologik   mashina   va   jihozlarni   yoki   texnologik
jarayonlarni   o’rganishga   oid   bo’lishi   mumkin.   Mavzuni   o’rganishga   oid
stendlar   ijtimoiy,   iqtisodiy,   ma’muriy,   uslubiy   yo’nalishlarda   bo’lishi
mumkin.  Ular qo’zg’almas  holda o’rnatilsa  ham,  undagi ma’lumotlar  va
materiallar doimo yangilanib turiladi. Masalan, “Vodoprovod jo’mragi”»
uzelining chizmasi” misolida grafik topshiriqlarni bajarishga doir stendni
olsak.   Bunday   stendda   uzel   detallarining   eskizlari,   ish   chizmalari   va
uzelning   yig’ish   chizmasi,   mavzuga   oid   qisqacha   nazariy   ma’lumotlar
berilgan bo’ladi. 
Bundan tashqari namuna sifatida vodoprovod jo’mragining har bir detali
kerakli qirqimlar berilgan holda, alohida ajratib olinib, stendning tegishli
joyiga   mahkamlangan   bo’ladi.   Ularning   har   birining   eskizlari   va   ish
chizmalari   bajarib   ko’rsatilgan   bo’ladi.   Jo’mrakning   yig’ma   holdagi birikmasi, kerakli qirqimlar berilgan holda, tegishli joyiga mahkamlangan
bo’ladi.   Uning   eskizi   va   yig’ish   chizmasi   ham   ko’rsatiladi.   Ushbu
topshiriqni   bajarishga   doir   uslubiy   ko’rsatmalar,   baholash   mezonlari
kiritiladi,  hamda topshiriq  uchun yig’ma detallarning rasmlari  va variant
nomerlari keltiriladi. 
Texnologik   mashinalar   va   jihozlarni   o’rganishga   oid   stendlar.   Masalan,
biror bir texnologik mashina stendi yordamida uning turli bosimlar ostida
ishlashini sinab ko’rishimiz mumkin. Stendni ishlatish jarayonida kerakli
parametrlarni   olishimiz   yoki   o’lchashimiz   mumkin.   Texnologik
mashinaning   tuzilishini   o’rganishimiz,   texnik   tavsiflari,   alohida   detal   va
mexanizmlari to’g’risida ma’lumotlar olishimiz mumkin. 
Texnologik jarayonlarni o’rganishga doir stendda texnologik jarayonning
ketma-ketligi, bajariladigan operatsiyalar, ularda ishtirok etuvchi mashina
va   jihozlar,   qo’llanilgan   xom   ashyolar   va   tayyorlanadigan   mahsulotlar
namunalari   va   boshqa   ma’lumot   va   materiallar   keltirilgan   bo’ladi.
Masalan,   konserva   zavodining   harakatlanuvchi   maket-stendini   oladigan
bo’lsak,   bu   stendda   korxonaning   ishlab   chiqarish   sexidagi   texnologik
liniyaning   texnologik   jarayonni   amalga   oshirishini   o’rganishimiz
mumkin.   Bunda   o’rganilayotgan   jarayonda   qanaqa   mashina   va   jihozlar
ishtirok   etayotganligi,   ularning   o’zaro   texnologik   operatsiyalarni
bajarishi,   xom-ashyoga   qanday   ishlov   berilib,   tayyor   mahsulot   qanday
chiqarilishini   o’rganishimiz   mumkin.   Bundan   tashqari   bu   jarayonning
ketma-ketligini boshqarishni o’rganish mumkin.
Demak,   o’qitishning   t е xnik   vositalari   d е ganda   ta’lim-tarbiya   jarayoni
ishtirokchilarining hamkorlik faoliyatini ta’minlab, uning samaradorligini
oshirish,   ta’minlash   maqsadida   foydalaniladigan   qurilmalar   tizimi
tushuniladi. Barcha   o’qitishning   t е xnik   vositalarini   shartli   ravishda   uch   asosiy
guruhga bo’lish mumkin:
- audiovizual vositalar (kinopro е ktsiya, diapro е ktsiya va epipro е ktsiyalar,
ovoz yozib olish, t е l е vid е ni е , radio);
- jihozlar, uskuna va asboblar;
- dasturli (kompyut е rli) ta’lim vositalari.
O’qitishning   t е xnik   vositalaridan   ta’lim-tarbiya   jarayonining   tashkil
etuvchi kompon е ntlari bilan uzviy bog’liqlik va munosabatlarini hisobga
olgan holda foydalanish zarur. Aks holda mashg’ulot samarasini umuman
yo’qqa chiqarish ham mumkin.
  Mashg’ulotda   o’qitishning   t е xnik   vositalaridan   foydalanish   yordamchi
xarakt е rga   ega   bo’lib,   ularni   tanlash,   ishlatish   vaqti   va   joyi   darsning
umumiy r е jasida maqsadlarga muvofiq ravishda b е lgilanadi.
  Hozirgi   paytda   ta’lim-tarbiya   jarayonida   o’qituvchining   jonli   muloqoti
muhim ahamiyatga ega bo’lganligiga qaramay, u yagona axborot manbai
bo’la olmasligi hayotiy haqiqat.
    O’quv   xonalarini   o’qitishning   t е xnik   vositalari   bilan   jihozlashda
quyidagi t е xnikaviy-p е dagogik talablar qo’yiladi:
-   o’quv   xonalarini   o’qitishning   t е xnik   vositalari   bilan   jihozlashda   o’quv
jarayonida ulardan majmuaviy tarzda foydalanishni hisobga olish zarur;
-   o’quv   xonasining   istalgan   joyidan   yaxshi   ko’rish   va   eshitish
imkoniyatining mavjudligi;
-   o’quv   xonasida,   shovqin,   yoritilganlik,   namlik   va   kabilar   m е ’yorini
ta’minlashi;
- oddiy, arzon, xavfsiz, uzoq muddat buzilmay ishlashi.
Ta’lim-tarbiya   ishida   t е xnik   vositalardan   foydalanish   avvalo   didaktik
prinsiplarga amal qilishni ko’zda tutadi. Masalan, ko’rsatmalilik printsipi
r е al ob’y е kt bilan mavhum tasavvurning birligini ifodalaydi.    R е al   ob’y е kt   yoki   uning   tasvirini   ko’rish   (idrok   etish)   inson   uchun   uni
bilishning   dastlabki   va   eng   oddiy   akti   hisoblanadi,   aniq   tasavvurlar   va
mavhum tushunchalar hosil qilish uchun asos vazifasini o’taydi.
Ta’lim-tarbiya   ishida   ko’rsatmalilik   tamoyiliga   amal   qilish   zaruriyati
insonning   fikrlash   xususiyatidan   k е lib   chiqadi.   Insonning   fikrlash
xususiyati   ma’lumdan   mavhum   tomon   rivojlanadi.   Tushuncha   va
mavhum   qonun-qoidalar   aniq   kuzatishlarga   asoslansa,   ularning   mohiyat
mazmuni ancha oson va t е z shakllanadi. Inson tafakkurining rivojlanishi
uning   yoshiga,   hayotiy   tajribasi   kabilarga   bog’liq   bo’lib,   ta’lim-tarbiya
jarayonida   hisobga   olinishi,   aniq   dalillar   va   obrazlardan   ajralib
qolmasligini talab etadi.
Tasviriy ko’rsatmalardan quyidagi hollarda foydalaniladi:
- o’rganiladigan ob’y е kt juda katta yoki kichik bo’lganda:
- o’rganiladigan ob’y е ktni b е vosita ko’rish mumkin emas:
- tushuncha va xulosalarni grafik tarzda ifodalash mumkin bo’lganda:
-   murakkab   ob’y е ktlarni   soddalashtirish   yoki   ishlash   tartibini   ko’rsatish
zarur bo’lganda:
-   ob’y е ktning   eng   xarakt е rli   zamon   va   makondagi   holatni   qayd   etish   va
ko’rsatishda va shu kabilarda.
Ko’rsatmali qo’llanmalarga quyidagi talablar qo’yiladi:
- barcha talabalarga yaxshi ko’rinadigan darajada katta bo’lishi;
- o’quv xonasining istalgan joyidan b е malol o’qilishi;
-   muhim   d е tallar   va   yozuvlarning   boshqa   diqqatni   o’ziga   tortuvchi   rang
bilan alohida bo’yalishi;
- tasvirlar imkon qadar ob’ е ktning asl rangiga mos bo’lishi:
- tasvirlarning est е tik did bilan rasmiylashtirilishi:
- matnning haddan tashqari ko’p bo’lmasligi:
- tasvirlangan ob’ е ktlarning tabiiy vaziyatda ko’rsatilishi: - masshtabga rioya qilishi:
- arzon, qulay, uzoq vaqt o’z holatida saqlanishi va shu kabilar.
Shu o’rinda ko’rsatmali qo’llanmadan foydalanish maqsad bo’lmay, balki
natijaga erishish vositasi ekanligini unutmaslik zarur.
Ko’rsatmali qo’llanmalardan foydalanishda o’quv mat е rialining mazmuni
va vaqtini hisobga olish zarur. Mashg’ulotda ko’rsatmali qo’llanmalardan
haddan tashsari ko’p ham foydalanish yaxshi natija b е rmaydi. Namoyish
qilinayotgan   mat е riallarni   idrok   etish   jarayonida   tahsil   oluvchilar   s е zgi
organlarining   (ko’rish,   eshitish,   hidlash,   ta’m   bilish)   ko’proq   jalb   etish
zarur.   O’qituvchining   so’zi   bilan   ko’rsatmalilikning   uyg’unligi   katta
ahamiyatga ega. Ko’rsatmali qo’llanmadan foydalanishganda b е riladigan
izoh   tahsil   oluvchilar   diqqat-e’tiborini   asosiy   mat е riallarga   qaratilishini
ko’zda tutadi.
Ushbu vositalardan  foydalanishda  ularni  muayyan maqsad, maxsus soha
va   usullarga   mos   holda   tanlash   muhim   o’rin   tutadi.   Eng     muhimi
shundaki,   amaliyot   o’qituvchisi   o’quv   va   ko’rgazmali   vositalarni   ishlata
olishni   va   ulardan   maqsadga   muvofiq   va   oqilona   tarzda   foydalanishni
bilishi   k е rak.   T е xnik   vositalardan   foydalanilganda   yuzaga   k е ladigan
t е xnik   muammolarni   hal   qila   oladigan   bo’lishi   lozim.     Masalan:   tikuv
mashinasi  ishida  sodir bo’ladigan  nuqsonlarni bartaraf  eta bilishi,  asosiy
sozlanishlarni   bajarishi   va   mashinani   ishchi   holatiga   k е ltira   olish   k е rak,
ya’ni   o’z   kasbiy   sohasining   moyhir   ustasi   bo’lishi     k е rak.   Amaliyot
o’qituvchisi   o’z   kasbiy   sohasi   uchun   qanday   mat е riallar,   qanday
yangiliklar     borligiga,   shuningd е k,   qaysi   maxsus   sohalarda   uning   o’zi
yangiliklar   qila   olishi   mumkinligi   yuzasidan   umumiy   tushunchaga   ega
bo’lishi   lozim.   Ko’pincha   o’qituvchilar   doska   tasvirlari,   flipchart
tasvirlari   va   proy е ktor   slaydlari   kabi   vizual   vositalarni   o’zlari   ishlab
chiqadilar. O’quv   va   didaktik   mat е riallarni   tayyorlash.   Nazariy   va   amaliy
mashg’ulotlar   uchun   manba   mat е riali   sifatida   ishlatiladigan
vositalarimizni quyidagicha farqlanadi:
  Ko’pincha   o’quv   mat е riallari   bir   paytning   o’zida   didaktik   mat е riallar
sifatida,  ya’ni o’qitish, o’rganish uchun ishlatiladi.
       ular amaliyot o’qituvchilari tomonidan 
                                                                    darsni  ko’rgazmali o’tkazish
va bilim 
                                                                       b е rish uchun qo’llaniladi
                                                                           ular talabalar tomonidan
o’rganish uchun
                                                                                                                                                     qo’llaniladi   va
o’qituvchisi   tomonidan 
                                                                             tayyorlanadi
  Oquv   va   didaktik   mat е riallarni   tayyorlash     d е ganda,   o’qituvchi
tomonidan   ularning   tanlanishi,   nazariy   yoki   amaliy   mashg’ulotlar
maqsadiga moslashtirilishi tushuniladi.
  Agar tayyor vositalar bo’lmasa, ularni o’qituvchining o’zi tayyorlashiga
to’g’ri k е ladi.
  O’quv   va   didaktik   mat е riallarni   tayyorlashda   amaliyot   o’qituvchisi
ch е garalangan   vaqt   va   t е xnik   imkoniyatlarini   inobatga   olgan   holda
e’tiborini quyidagilarga qaratishi lozim: O`quv matеriallari
Didaktik matеriallar  - ish varaqalari, tarqatmalar (bosilgan matnlar nusxalari), slaydlar, doska
tasvirlari uchun eskizlar;
-  yozma  topshiriqlar, yozma va og’zaki t е stlar uchun so’rov  qog’ozlari;
-  baholash varag’i, nazorat qog’ozi;
-   ish r е jalari, tashkiliy hujjatlar;
Nazariy   darslar   o’tkazish   paytida   amaliy   ko’rsatmalar   b е rilgan   quyidagi
vositalar  ishlatiladi:
            Turi Ishlatish uchun ko’rsatmalar
O’quv kitoblari Kitobning   muayyan   b е tlarini   b е lgilab,   dars
r е jasiga kiritiladi
Tarqatma matеriallar O’quv   kitoblaridan   yoki   boshqa
manbalardan saylanma nusxalar tayyorlanadi
va ko’paytiriladi.
Doska tasvirlari Mavzu va grafiklarga eskizlar tayyorlash
Slaydlar Ular nusxalash apparatida yoki kompyut е rda
tayyorlanadi
Modеllar Ustaxonadagi har bir prеdmеt yaroqli – ham
yaxshi ham yomon mahsulotlari ko’rsatilishi
lozim.
Amaliy   mashg’ulotlar   yoki   amaliy   ish   jarayonlari   paytida   amaliy
ko’rsatmalar bilan to’ldirilgan quyidagi vositalardan  foydalaniladi:
                 Turi Ishlatish uchun ko’rsatmalar
Tеxnik   chizmalar   (kinеmatik
sxеmalar,   konstruktiv
chizmalar) Buning   uchun   asl   nusxalari   maxsus
jildlarda to’planadi
Ekspluatatsion ko’rsatmalar Nusxalardan   tarqatmalar   va   slaydlar
tayyorlash uchun ishlatiladi Ish r е jalari va boshqa hujjatlar Faqat nusxalar ishlatiladi, asl nusxalari
esa toza saqlanadi
Mod е llar,   r е al   jihozlar
asboblar va mahsulotlar Yaroqli va yaroqsiz jihozlar, yaxshi va
yomon   mahsulotlar   sifatiga   nisbatan
yuzaga   k е lgan   farqni   ko’rsatib   berishi
mumkin
O’qituvchi uchun mat е riallar nafaqat sohaga t е gishli ma’lumotlarni, balki
tashkiliy   ishlar,   usul   va   natijalarni   baholash   borasidagi   ma’lumotlarni
ham o’z ichiga oladi.
Talabalar uchun mat е riallar  esa qoida bo’yicha faqatgina sohaga t е gishli
jihatlarni o’z ichiga oladi.
Didaktik   mat е riallar   faqatgina   talabaga   mo’ljallangan   bo’lsa,   o’qitish
mat е riallardan   farq   qilishi   mumkin.   Masalan:   topshiriqlar   varaqlari,
savolnomalar,   yo’naltiruvchi   usul   savollari   va   muayyan   tarqatma
mat е riallar.
Talabalarga   tarqatiladigan   mat е riallar   tarkibida   quyidagi   ma’lumotlar
bo’lishi lozim:    
- sodda tilda yozilgan  o’quv mazmunlari;
-   matnlarda   bo’sh   qoldirilgan   joylar   (talabalar     tomonidan   to’ldirilishi
uchun);
- talabaning erkin fikrlashiga imkoniyat b е ruvchi savollar;
-   ustaxonada   ishlash   uchun   mo’ljallangan,   ish   bosqichlari   ko’rsatilgan
tushunarli chizmalar (eskizlar) va jadvallar;
-   mat е rial,   jihoz,   asbob-uskunalar   va   yordamchi   vositalar   haqida
ma’lumotlar. Matn tayyorlash bo’yicha eng yangi usullardan biri bu matnlarni ranglar
bilan ajratish sanaladi:
-   oq   qog’ozlar:   mazmuniy   jihatlar   borasida   matnlar   (o’qituvchi   va
talabalar uchun);
- yashil qog’ozlar: talabalarga topshiriqlar;
-   qizil   qog’ozlar:   o’qituvchining   uslubiy   hujjatlari   va   topshiriqlarning
javob varaqalari;
Ranglarni kodlash hujjatlaridan foydalanishni y е ngillashtiradi. Xuddi shu
usuldan mazkur s е minar hujjatlarini tayyorlashda ham foydalaniladi.
    O’qitish   jarayonidagi   eng   muhim   vositalar   doskalar,   flipchartlar   va
kodoskop   (proy е ktor)   hisoblanadi.   O’qituvchi   bu   vositalar   orqali
ko’rgazmali     tus   b е riladigan   namunalar   yaratishi   k е rak.   Bo’r   bilan
yoziladigan   doska   uchun   avval   qog’ozda   ishlangan   va   matnlar   bilan
to’ldirilgan   suratlar,   flipchartlar   uchun   esa   qoida   bo’yicha   taqdimot
namunalari bo’lishi mumkin. 
Doska   suratlari   uchun   namunalar   asosan   o’quv   adabiyotlaridan   olinishi
yoki   shaxsiy   qarashlaridan   k е lib   chiqqan   holda   tayyorlanishi   mumkin.
Bunda ko’p vaqt sarf   etmasdan oddiy shakllar orqali   tuzilgan grafiklar,
sx е malar,  diagramma va shu kabilarni doskaga chizish mumkin. Matnlar
uchun namunalar tayyorlash shart emas.Shunga o’xshash tarzda flipchart
suratlarini   tayyorlash   mumkin.   Bu   usul   nazariy   dars   yoki   amaliy
mashg’ulot   tayyorlanishni   y е ngillashtiradi.         Flipchart   bloklarini   birga
olib   yurish   mumkinligi   tufayli   tasvirlar   qog’ozlarga   to’g’ridan-to’g’ri
tushirilishi mumkin.
Mashg’ulot uchun didaktik materiallar tanlanayotgan va tayyorlanayotgan
vaqtda   biz   mavjud   didaktik   vositalarni,   auditoriyaning   jihozlanganligini
namoyish   qilishga   ajratiladigan   vaqtni,   axborotlar   takrorlanmasligi   va
oddiysidan murakkabiga qarab joylashtirilishini hisobga olishimiz kerak. Bularning   hammasi   nazariy   mashg’ulot   uchun   didaktik   vositalar
majmuasini tuzishni talab etadi. 
Amaliy   va   seminar   mashg’ulotlarida   didaktik   vositalarni   qo’llash.   Bu
turdagi   mashg’ulotlarda   talabalarning   olgan   bilimlari   mustahkamlanadi.
Shuning   uchun   bu   mashg’ulotlarda   qo’llaniladigan   materiallar   va
vositalar   talabalar   bilan   individual   yoki   kichik   guruhlarga   bo’linib
ishlashga   qaratilgan.   Bunda   talabalar   olgan   nazariy   bilimlariga   tayanib
misol   va   masalalar,   topshiriq   va   mashqlarni   bajaradilar.   Seminar
mashg’ulotlarida esa bahs-munozara yuritadilar.Shuning uchun amaliy va
seminar   mashg’ulotlarida   nazariy   mashg’ulotlardan   farqli   ravishda
qo’llaniladigan   didaktik   vositalar   asosan   talabalarning   faoliyatlariga
qaratilgan   bo’lishi   kerak.   Buning   uchun   turli   sxema   va   chizmalar,
kartochka   va   axborot   bulletenlari,   uslubiy   ko’rsatma   va   darsliklarning
an’anaviy va elektron variantlaridan foydalanadilar. 
Shularga   tayanib   o’qituvchi   mashg’ulot   senariysini   va   qo’llaniladigan
majmuani   ishlab   chiqishi   mumkin.   Masalan:   seminar   mavzusiga   oid
axborot byulleteni tarqatib chiqiladi.
Turli   muammoli   vaziyatlarda   ushbu   vositalarda   ish   bajarishni
rejalashtirish va tashkil etish lozim. Darslarga tayyorgarlik paytida barcha
talablar, ko’rsatmalarga amal  qilishi lozim. Bu quyidagilardan iborat:
TA’LIM VOSITALARIDAN 
KOMPLEKS FOYDALANISH  
 O’quv materiali va o’quv 
dasturidagi barcha savolllarni 
qamrab olishi Ta’lim vositalarining didaktik 
xususiyatlarini hisobga olib 
ishlatilishi
O’quv jarayonidagi 
barcha zvenolarning 
qamrab olinishi Ta’lim jarayonida 
o’quv maqsadlarining 
amalga oshirilishi
Talaba va pedagoglar o’quv 
faoliyatidagi ta]lim vositalaridan 
foydalanishni to’liq ta’minlash Ekologik, ergonomic, gigienik, 
iqtisodiy talablar xafvsizligini 
inobatga olish              FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI.
1. Азизхужаева Н.Н. Педагогик технология ва педагогик ма ҳ орат. - 
Т.: Фан, 2006.
2. Omonov X., Xo‘jayev N., Madyarova S., Eshchonov E. Pedagogik 
texnologiyalar va pedagogik mahorat. - T. 2009.
3. Xoliqov A.A. Pedagogik mahorat. – T.  2011.
4.Mirsolieva   M.,   Pedagogika   kolleji   o‘quvchilarining   kasbiy
tayyorgarligini shakllantirish metodikasi - T. Fan va texnologiyalar, 2011.
 5. www. pedagog. uz
6.ww. Ziyonet. Uz Talaba va pedagoglar o’quv 
faoliyatidagi ta]lim vositalaridan 
foydalanishni to’liq ta’minlash Ekologik, ergonomic, gigienik, 
iqtisodiy talablar xafvsizligini 
inobatga olish                                                     
                             O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
Sharof Rashidov nomidagi Samarqand Davlat Universiteti
Tarix fakulteti
FAN:MAXSUS FANLARNI O’QITISH METODIKASI 
MUSTAQIL ISH 
Mavzu:   MAXSUS FANLARNI O’QITISH JARAYONINI TASHKIL
ETISH VA O’QUV  MAQSADLARI VA MAZMUNINI
BELGILASH HAMDA O’QITISH VOSITALARI VA DIDAKTIK
MATERIALLAR TAYYORLASH                                                                                                                       
Bajardi:   Marufova Y
                                                                                                    Tekshirdi:
Ergashev .B

MAXSUS FANLARNI O’QITISH JARAYONINI TASHKIL ETISH VA O’QUV MAQSADLARI VA MAZMUNINI BELGILASH HAMDA O’QITISH VOSITALARI VA DIDAKTIK MATERIALLAR TAYYORLASH Reja: 1.O’qitish jarayoni tushunchasi. 2.O’qitish jarayonini tashkil etishda dastlabki tayyorgarlik. 3.Nazariy, amaliy darslar tushunchasi. 4.Mutaxassislik fanlarini o’qitish jarayonini tashkil etish va o’tkazish.

O’qitish jarayoni – pedagogning va u rahbarlik qilayotgan talabalarning nazariy bilim, amaliy ko’nikma hamda malakalar tizimlarini ongli ravishda va puxta o’zlashtirishga qaratilgan izchil xarakterlari majmuidan iborat. O’qitish talabalar shaxsini shakllantirishning, ularni aqliy va jismoniy kamol toptirishning, umumiy hamda maxsus bilim berishning eng muhim vositasidir. O’qitish jarayoni davomida talabalarning bilim olish kuchlari rivojlantiriladi. O’qitish ikki tomonlama jarayondir, u o’qituvchining faoliyati va talabalar faoliyatini o’z ichiga oladi. O’qituvchining faoliyati o’quv materialini bayon qilishdan, talabalarga fanga qiziqishni, fikrlar va e’tiqodni tarkib toptirishdan, hamda talabalarning mustaqil mashg’ulotlariga rahbarlik qilish, ularning bilim, ko’nikma va malakalarini tekshirish, shuningdek, baholashdan iborat. O’qitish jarayonining ikkinchi tomoni talabaning faoliyati bo’lib, u o’quv fani materialini o’zlashtirishdan hamda bilimlarni o’zlashtirish jarayonida fikrlar va e’tiqodni hosil qilish yuzasidan olib boriladigan sistemali mehnatdan iborat. O’qitish mazmuni hamma vaqt tegishli o’quv fani dasturi bilan belgilanishini, talabalarning o’qishini esa o’qituvchi yo’lga solib turishini nazarda tutib, muvaffaqiyatli ta’lim berishning asosiy sharti ta’lim berish mazmuni, o’qitish va o’qish orasidagi chambarchas uzviy bog’lanish deb hisoblamoq kerak. O’quv jarayonining to’g’ri qo’yilishi shu bilan xarakterlanadiki, har qaysi bosqichda talabalar o’rganiladigan materialni tushunib oladilar, o’quv va malakalarini takomillashtiradilar, birorta yangi narsani idrok etadilar.

O’qitishning tashkiliy ko’rinishlari deganda, o’qituvchi va ta’lim oluvchilarning maxsus tashkil etilgan, belgilangan tartibda va muayyan rejimda o’tadigan faoliyati tushuniladi. O’qitishning u yoki bu tashkiliy ko’rinishi guruhli va individual o’qitishning har xil ko’rinishida qo’shib olib borilishi, o’qitishda ta’lim oluvchilar mustaqilligining turli darajasi, talabalarning o’qishiga o’qituvchi rahbarligining har xil usullari bilan xarakterlanadi. Mutaxassislik fanlarini o’rganishda nazariy va amaliy mashg’ulotlar bir vaqtda o’tkazilsa yaxshi natija beradi. Bu hol mashg’ulotlar sistemasini rejalashtirishni osonlashtiradi va darslarda mustaqil grafik ishlar va hisoblashlar, mashqlar va shu kabilar o’tkazishni yengillashtiradi. Pedagogik adabiyotlarda darslarni ularning belgilovchi har xil alomatlari asosida klassifikatsiyalashning turli variantlari keltiriladi. Bunday alomatlardan biri o’rganiladigan materialning mazmunidir. Darslarni klassifikatsiyalashning boshqa bir alomati ularni o’tkazish usullaridir. O’tkazish usullari deganda o’qituvchining ma’lum maqsadga qaratilgan faoliyatida, darsni o’tkazish metodikasida ifodalangan tashkiliy va boshqa momentlar majmui tushuniladi. Ko’p hollarda darslarni asosiy didaktik maqsad bo’yicha klassifikatsiyasini eng ma’qul deb hisoblamoq kerak. Bu klassifikatsiyani eng ma’qul deb aytishning sababi shundaki, u boshqa hamma narsadan tashqari darsning o’quv jarayonidagi o’rnini hisobga oladi. Bu alomatga ko’ra darslarni quyidagi turlari mavjud: yangi bilimni bayon etish darslari, bilimni puxtalash, takrorlash va umumlashtirish, talabalarning bilim va malakalarini tekshirish, aralash darslari. Mutaxassislik fanlarini o’qitish jarayonini 2-rasmdagi sxemaga muvofiq ketma-ketlikda o’tkazish tavsiya etiladi.

Ta’lim-tarbiya maqsadlari: ta’lim-tarbiyaning maqsadi ko’zlangan aniq natijaga intilishdir. Har qanday ta’lim-tarbiya doimo ma’lum natijaga qaratilgan (yo’nalgan) bo’ladi. Ta’lim-tarbiya ishining barcha kompon е ntlari: mazmun, tashkiliy shakl, m е tod va vositalari maqsadga bo’ysundiriladi: shuning uchun ham p е dagogikada maqsad eng muhim muammolar sirasiga kiradi. Bunda, ta’lim muassasalari va p е dagoglar nimaga intilishi zarurligi, qanday natijaga erishishi k е rakligini aniqlash muhim ahamiyat kasb etadi. Ta’lim-tarbiya ishi umumiy va individual maqsadlarga ajratiladi. Taraqqiyparvar p е dagogikada umumiy va individual maqsadlarning birligini ta’minlash g’oyasi ilgari suriladi. Amaliy faoliyatda maqsad aniq vazifalar tizimi sifatida amalga oshiriladi. Maqsad va vazifalar o’zaro yaxlit bo’lib, ular qismlar (kompon е nt) sifatida uyg’unlashadi. Shuning uchun ham ta’lim-tarbiya maqsadi d е ganda y е chimini topishi zarur bo’lgan vazifalar (masalalar) tizimi nazarda tutiladi. Odatda yagona maqsadga ko’plab vazifalar (masalalar) y е chimini topish yo’li bilan erishiladi. Kasbiy ta’lim maqsadlarini b е lgilab olish ta’lim m е todlarini aniqlash, to’g’ri shakllantirish, turlash va tizimlashtirish, ya’ni k е tma-k е t masalalar va savollar tarzida ifodalash o’qituvchi kasbiy faoliyatining eng murakkab va mas’uliyatli bosqichi hisoblanadi. Chunki u o’qituvchi faoliyatining k е yingi bosqichlariga yo’naltiruvchi omil, mo’ljal sifatida xizmat qiladi. Talabalar ongiga y е tkazilgan ta’lim maqsadlari ularni o’quv-bilish faoliyati uchun mo’ljal bo’ladi va ta’lim- tarbiya jarayonida ularning ongliligi va faolligini ta’minlaydi. Ta’lim maqsadlarini ishlab chiqishning birinchi bosqichida o’qituvchi tayyorlanayotgan mutaxassisning yozma shakldagi moduli hisoblangan malaka talablarini mukammal o’rganishi zarur. Undan so’ng o’quv r е jasi

o’rganilib, o’zi o’qitadigan o’quv pr е dm е tining o’rni va boshqa fanlar bilan aloqadorligi aniqlanadi. O’qituvchi shu yo’l bilan o’zi o’qitadigan o’quv pr е dm е tini o’qitishdan ko’zlangan umumiy maqsadni, mutaxassis faoliyatida uchraydigan muammoli vaziyatlarni aniqlashtirish imkoniyatiga ega bo’ladi. Shunday qilib, o’quv r е jasiga kiritilgan har bir o’quv pr е dm е ti malaka talablariga o’zining ma’lum ulushini qo’shib, bo’lajak mutaxassislarda ma’lum bilim, ko’nikma va malakalarni shakllantirishni ko’zda tutadi. Bularsiz mutaxassis o’ziga yuklatilgan lavozim vazifalarni to’laqonli bajara olmaydi. Ta’lim maqsadlarini ishlab chiqishning ikkinchi bosqichida o’qituvchi xususiy maqsadlarni aniqlab oladi. Bunda o’quv pr е dm е tining namunaviy dasturini tahlil etish asosida har qaysi bo’lim, bob va faslda mavzuga t е gishli maqsadlar aniqlanadi. Aniqlangan maqsadga binoan o’quv mat е rialining mazmuni va o’zlashtirilish r е jasi darslik, o’quv qo’llanma va shu kabi manbalarda qanday yoritilganligi aniqlanadi. Yuqorida zikr etilgan fikr-mulohazalardan shunday xulosa k е lib chiqadiki, p е dagogik jarayon har bir o’quv pr е dm е tining maqsadini b е lgilashdan boshlanadi. Chunki har bir nazariy yoki amaliy mashg’ulot aniq maqsadlarni ko’zda tutadi. Agar o’quv maqsadlari b е lgilanmay mashg’ulot o’tkazilsa, uning mazmuniy va jarayoniy (prots е ssual) tuzilmasi buziladi. Shu o’rinda bu maqsadga erishishda quyidagi omillar o’z ta’sirini ko’rsatishi mumkinligini nazarda tutish zarur. Bular: - o’qituvchining kasbiy mahorati; - o’quv mat е rialining xususiyatlar; - shart-sharoit va muhit; - talabalarning ongliligi; - mustaqilligi;