Murabbiy shaxsining psixologik-pedagogik xususiyatlarining sportchining faoliyatiga ta'siri (futbol misolida)
"Murabbiy shaxsining psixologik-pedagogik xususiyatlarining sportchining faoliyatiga ta'siri (futbol misolida)" Reja: Kirish 1-bob. Murabbiy shaxsining psixologik-pedagogik xususiyatlari 1. Murabbiy shaxsining tuzilishi 2. Murabbiyning rol pozitsiyalari 3. Ta'sir ta'sirining murabbiy vakolatiga bog'liqligi 4. Futbol murabbiyi shaxsining pedagogik xususiyatlari 5. Faoliyatga tayyorligi va murabbiyning ruhiy holati 6. Futbol murabbiyi shaxsiga qo'yiladigan talablar to'plami 7. Murabbiy shaxsining futbolchi faoliyatiga ta'siri 2-bob 1. Murabbiyning sportchi faoliyatiga ta'sir etuvchi shaxsiy xususiyatlarining xususiyatlari. 2. “Muvaffaqiyatli” futbol murabbiyi shaxsiyatining psixologik-pedagogik xususiyatlari diagnostikasi. Xulosa Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati 1-ilova Ilova 2. Shaxslararo munosabatlarni diagnostika qilish metodologiyasi Liri
Kirish Murabbiy faoliyatining o'ziga xos xususiyatlari, eng avvalo, uning oldida turgan maqsad - ko'p yillik mashg'ulotlar natijasida shogirdlarining yuksak sport mahoratiga erishishi bilan bog'liq. Muvaffaqiyatli sport faoliyatining psixologik xususiyatlarini tushunish uchun uning eng muhim omillaridan biri - murabbiyning shaxsiyatining mohiyatini tushunish kerak. Uni yo o'z qo'l ostidagi sportchilarga xuddi shunday fazilatlarni singdirishga intiladigan dogmatik va qo'pol shaxs sifatida yoki bo'ynida hushtak chalib yutqazuvchi sifatida ko'rsatildi. Ba'zi hollarda, bu kuchli iroda va yuksak axloqiy tamoyillarga ega bo'lgan, o'z shogirdlarini xayolparastlikdan himoya qilishga, hayotga tayyorgarlik ko'rishga tayyor bo'lgan jasur ritsarning portreti edi. Ularda ijobiy xarakter xususiyatlarini shakllantirish va faoliyatda qat'iyatlilikni singdirish. Har qanday darajadagi sportchi - boshlang'ichdan yuqori toifali ustagacha - asab va fiziologik tizimlarning ortiqcha yuklanishi sharoitida o'z mahoratini va jismoniy tayyorgarligini oshiradi. Jismoniy tayyorgarlikning yuqori darajasiga faqat murabbiy va sportchi o'rtasidagi to'liq tushunish va hamkorlik bilan erishish mumkin. Ba'zi mualliflar va tadqiqotchilar quyidagi savollarga taxminiy javob berishga harakat qilishdi: Ideal murabbiy shaxsiyati bormi? Talabalar murabbiyning shaxsiy xususiyatlarini qanday idrok etadilar? Muvaffaqiyatli sportchining murabbiyi qanday muhim fazilatlarga ega bo'lishi kerak? Murabbiy shaxsini o'rganish 20-asr o'rtalarida boshlangan. Bir qator psixologlar ushbu masalani o'rganishga katta hissa qo'shdilar. 60-yillarning oxirida Angliyada ingliz Gendri ideal murabbiy uchun zarur bo'lgan shaxsiy xususiyatlarni aniqlashga harakat qildi va buning uchun u sportchilar va murabbiylarning o'zlari bilan suhbatlashdi. Ogilvi va Tatko murabbiyning xarakter xususiyatlarini o'rganishdi. Murabbiy shaxsini o'rganishda M.Mosston, Jon Loy, Jon Vuden, Barri Xussman, Nil kabi tadqiqotchilar va boshqa bir qator xorijiy psixologlar katta hissa qo'shdilar .
Bu masalani ishlab chiqishda mamlakatimiz olimlari ham faol ishtirok etdilar. 20-asrning 50-yillaridan boshlab mahalliy mutaxassislar murabbiyning shaxsiyatini o'rganishga katta hissa qo'shdilar. R.L kabi psixologlarning ishlarini ta'kidlash kerak. Krichevskiy, A.N. Leontiev, G.M. Andreeva, I.P. Volkov, Yu.A. Kolomeytsev, I.N. Resheten. Tadqiqotimizning maqsadi - sportchi - futbolchining faoliyatini yaxshilashga ta'sir qiluvchi murabbiy shaxsining psixologik-pedagogik xususiyatlarini aniqlash. Tadqiqot ob'ekti - murabbiy shaxsiyatining tuzilishi. Mavzu - sportchi - futbolchining faoliyatiga ta'sir ko'rsatadigan murabbiy shaxsining psixologik-pedagogik xususiyatlari. Tadqiqot maqsadlari: tadqiqot mavzusi bo'yicha psixologik-pedagogik adabiyotlarni tahlil qilish; murabbiy shaxsining ayrim psixologik-pedagogik xususiyatlarining sportchi- futbolchi faoliyatiga ta'sir darajasini diagnostik aniqlash usullarini tanlash; murabbiy shaxsining psixologik-pedagogik xususiyatlarining sportchi- futbolchi faoliyatiga ta'sirini diagnostika qilish.
1-bob. Murabbiy shaxsining psixologik-pedagogik xususiyatlari Murabbiyning mahorati asosan uning shaxsiy fazilatlari bilan belgilanadi, bu uning talabalar bilan muloqotiga o'ziga xoslik beradi, tezlikni, turli ko'nikmalarni egallash darajasini, jamoada ijobiy shaxslararo munosabatlarni shakllantirish shartlarini, nizolarni oldini olish imkoniyatini belgilaydi. yoki undan chiqib ketish, sportchining motivatsiyasini, uning haddan tashqari yuklarga bardosh berishga tayyorligini va yuqori natijalarga erishish istagini muvaffaqiyatli shakllantirishga yordam beradigan bunday ijtimoiy - psixologik iqlimni yaratish uchun shart- sharoitlar. Murabbiy shaxsining psixologik-pedagogik xususiyatlari va sportchining muvaffaqiyatini ta'minlaydigan shaxsiy fazilatlarni shakllantirish usullari bizni alohida qiziqtiradi. 1. Murabbiy shaxsining tuzilishi Biz K.K.Platonovning mashhur kontseptsiyasi asosida murabbiy shaxsining tuzilishini ko'rib chiqamiz, unga ko'ra shaxsda to'rtta kichik tuzilmani ajratib ko'rsatish mumkin. Birinchi quyi tuzilma murabbiy shaxsining g'oyaviy-axloqiy fazilatlarini o'z ichiga oladi, ular uning pedagogik faoliyatining motivatsion yo'nalishini, o'quvchilarga sport faoliyatining ijtimoiy va kasbiy tajribasini berishga bo'lgan doimiy intilish va intilishlarini belgilaydi. Ikkinchi quyi tuzilmada murabbiyning kasbiy faoliyat jarayonida egallagan sifatlari ajralib turadi: talaba uchun mashg'ulot va dam olishni tashkil etish qobiliyati; kasbiy va ishbilarmonlik fazilatlari; bolalar sport jamoasida tasdiqlangan odatlar va an'analar. Demak, murabbiyning ishbilarmonlik fazilatlariga quyidagilar kiradi: muayyan sport turini bilish va muayyan sport mahoratiga ega bo'lish; ta’lim sifati, tashkilotchilik qobiliyati, ishga munosabat, talabchanlik, qat’iylik, prinsiplarga sodiqlik, xolislik.
В третьей подструктуре выделяются индивидуально-психологические черты: эрудиция, ум, память, мышление, чувство сопереживания, воля, эмоции.. В число эмоционально-волевых качеств, например, входят: уравновешенность (выдержка, самообладание), терпеливость, решительность, жизнерадостность (веселость , hazil tuyg'usi). Oxirgi, to'rtinchi, quyi tuzilma murabbiy shaxsiyatining dinamik xususiyatlari bilan tavsiflanadi: yoshi, jinsi, temperamenti va boshqalar. Bunday yondashuv murabbiy shaxsining umumiy va o‘ziga xos xususiyatlarini tushunish imkonini beradi. Murabbiyning ta'lim faoliyati talablariga javob berishini aniqlash uchun ushbu talablarga javob beradigan ma'lum shaxsiy xususiyatlarni (xususiyatlarni) aniqlash kerak. Ammo bu nafaqat xususiyatlar to'plami, balki murabbiyning etakchi fazilatlarini ko'rsatadigan ularning ba'zi tuzilishi bo'lishi kerak. Murabbiyning mahoratini tekshirar ekanmiz, biz quyidagilarni aniqladik. Bolalar uchun murabbiyning ustun fazilatlari quyidagilardan iborat edi: 1) sportni sevishga o'rgatadi; 2) bolalarni sevadi; 3) qiyin paytlarda yordam beradi; 4) bo'sh vaqtini ayamaydi; 5) shaxsning shakllanishiga yordam beradi; 6) maktabdagi yutuqlarni nazorat qilish; 7) hayotiy masalalarni hal qilishda yordam beradi. Tabiiyki, bu fazilatlar ro'yxati yakuniy emas. Shu bilan birga, olingan ma'lumotlar trenerlarning amaliy ishlari uchun asos bo'lishi mumkin. Chet ellik olimlar murabbiyning fazilatlarini o'rganishga katta e'tibor berishadi. Shunday qilib, D. Vuden va boshqalar murabbiyning ishi barcha darajadagi o'qituvchining ishiga, shu jumladan o'quv va darsdan tashqari mashg'ulotlarga adekvat deb hisoblaydilar. Ular quyidagilarni aniqladilar: I) faktik materialni o‘zlashtirish taqdimotning ravshanligi va ifodaliligiga, o‘qituvchining o‘quvchilarga materialni taqdim eta olish qobiliyatiga bog‘liq; 2) o'quvchilarning materialni tushunish darajasi o'qituvchining energiyasiga va uning materialni taqdim etish uslubiga bog'liq; 3) guruhdagi do'stona muhit o'qituvchining xulq-