logo

Qadiryat tizimini ishlab chiqish metodologiyasi dialog, o’yin,senariy

Загружено в:

12.12.2024

Скачано:

0

Размер:

38.5078125 KB
Qadiryat tizimini ishlab chiqish metodologiyasi : dialog, o’yin,
s senariy .
Mundarija:
Kirish
I-bob.   Boshlang'ich   maktab   yoshidagi   bolalarning   qadriyat   yo'nalishlarini
tarbiyalash xususiyatlari.
1.1 Qadriyat yo'nalishlarining mohiyati
1.2   Boshlang'ich   maktab   yoshidagi   bolalarning   qadriyat   yo'nalishlarining
xususiyatlari
II-bob. Kichik maktab o'quvchilarida qadriyat .
2.1  Qadriyat yo'nalishlarini shakllantirish muammosining dolzarbligi.
Xulosa
Adabiyotlar ro'yxati Kirish
Mavzuning   dolzarbligi.   Qadriyat   yo'nalishlari   insonning   atrofidagi   dunyoga
munosabatidagi   asosiy   mezondir.   Ular   odamlarning   ijtimoiy   o'zaro   munosabatlarini,
ularning   manfaatlari   va   talablarining   kurashi   va   muvofiqlashtirilishini   belgilaydi,
inson   xatti-harakatlarini   tartibga   soladi,   jamiyatdagi   shaxs   hayotining   kelajagini
belgilaydi.   Shuning   uchun   shaxsning   qadriyat   yo'nalishlarining   tuzilishi   va   ularning
rivojlanish   va   shakllanish   yo'llarini   aniqlash   ijtimoiy-psixologik   va   pedagogik   tahlil
ob'ekti hisoblanadi. Bu yangi ijtimoiy sharoitlarda qadriyatlar tizimini aniqlash uchun
yanada muhimroq bo'lib, bu hayotiy munosabatlarning tuzilishini ajratib ko'rsatish va
ular   asosida   jamiyatning   uyg'un   rivojlanishi   uchun   zarur   bo'lgan   qiymat
yo'nalishlarini   shakllantirish   usullarini   aniqlash   imkonini   beradi.   bizning
kunlarimizdagi shaxs.
Zamonaviy   jamiyatda   bozor   munosabatlarining   rivojlanishi   kattalar   ham,
bolalar ham qadriyatlar tizimining o'zgarishiga olib keladi. Insonning ideali endi "ko'p
mehnat   qilmasdan   qanday   qilib   chiroyli   yashashni   biladigan"   odamdir.   Shu
munosabat   bilan   zamonaviy   bolalarning   qadriyatlar   sohasini   o'rganish   dolzarb
ko'rinadi.   Jamiyat   qadriyatlarini   shaxs   tomonidan   eng   jadal   egallash   boshlang'ich
maktab yoshida sodir bo'ladi.
Zamonaviy boshlang'ich maktabda o'qituvchi oldida quyidagi vazifalar turibdi:
to'laqonli shaxsni tarbiyalash, kichik yoshdagi maktab o'quvchilari uchun qadriyatlar
tizimini   shakllantirish.   Ushbu   maqsadga   erishishda   o'qish   darslari   muhim   rol
o'ynaydi, bu shubhasiz bolani qadriyatlar dunyosiga yo'naltiradi.
Qadriyatlar   va   qadriyat   yo'nalishlari   muammosini   rivojlantirishning   ijtimoiy-
falsafiy   asoslari   Uyg'onish   davri   olimlari   asarlarida,   I.Kant,   M.Veber   ta'limotlarida
yoritilgan,   shuningdek,   V.I.Vernadskiyning   falsafiy   konsepsiyalarida   o'z   aksini
topgan.  V.S.Solovyov,   N.   Berdyaev.L.,   insonning   ma'naviy-axloqiy   takomillashuvini
ochib,   Drobnitskiy   O.G.   va   Tugarinov   V.P.,   qadriyatlar   nazariyasi   masalalari   bilan bog'liq aksiologiyaning fundamental muammolarini aks ettirgan . Ijtimoiy va shaxsiy
qadriyatlar   tizimining   tuzilishi   va   mazmuni,   qadriyat   yo'nalishlari   bo'yicha   bir   qator
muhim   nazariy   xulosalar   P.   M.   Ershov,   A.   G.   Zdravomyslov,   E.   V.   Zolotuxina-
Abolina,   M.   Rokeach,   V.   Frankl,   V.   Yadov   asarlarida   mavjud.   A.   Gumanistik
qadriyatlarni shakllantirish muammosi maishiy qadriyatlarning qarashlarida o'z aksini
topgan   (Adamskiy  A.I.,  Anikeeva   N.P.,   Bodalev  A.A.,   Blonskiy   P.P.,  Vasilyeva   Z.I.,
Gazman   O.S.,   Karakovskiy   A.A.,   Malkova   Z.A.,   Novikova   L.I.,   Rogova   R.M.,
Stefanov.   T.A.   va   boshqalar)   va   chet   ellik   (A.   Maslou,   K.   Rojers)   psixologlar   va
o'qituvchilar.
Tadqiqot   maqsadi:   boshlang'ich   maktab   o'quvchilarida   qadriyat   yo'nalishini
shakllantirish xususiyatlarini aniqlash.
Tadqiqot ob'ekti: kichik maktab o'quvchilarining qadriyat yo'nalishlari
Tadqiqot   mavzusi:   boshlang'ich   maktab   yoshidagi   bolalarning   qadriyat
yo'nalishini shakllantirish shartlari.
Gipoteza:   boshlang'ich   maktab   yoshidagi   qadriyat   yo'nalishlari   hayotiy   ma'no
yo'nalishlari,   mexanizmlari   va   strategiyalari   asosida   shakllanadi,   degan   taxmindan
iborat.
Vazifalar:
* Maxsus adabiyotlarni o'rganish.
* Muammoni o'rganish uchun imkoniyatlarni aniqlash.
* Kichik  maktab  o'quvchilarining  qadriyatlarini   shakllantirishga  ta'sir   qiluvchi
omillarni aniqlash.
*   Boshlang'ich   maktab   yoshida   qadriyat   yo'nalishlarini   shakllantirish
xususiyatlarini asoslang. I-bob. Boshlang'ich maktab yoshidagi bolalarning qadriyat yo'nalishlarini
tarbiyalash xususiyatlari
ma 1.1 Qadriyat yo'nalishlarining mohiyati
Jahon   psixologiyasida   qiymat   yo'nalishlari   muammosiga   bag'ishlangan   juda
ko'p asarlar mavjud.
"Qadriyat" va "qadriyatga yo'naltirilganlik" tushunchalari falsafa, sotsiologiya,
psixologiya, pedagogika kabi fanlarning o'rganish predmeti hisoblanadi.
Qadriyatlar   va   qadriyat   yo'nalishlari   falsafiy   bilimlar   bo'limi   bo'lgan
aksiologiya   tomonidan   o'rganiladi.   Qadriyat   yo'nalishlari,   shaxsiyatning   tarkibiy
elementi   sifatida,   qadriyatlar   ierarxiyasi   va   ulardagi   shaxsiyat   yo'nalishi   psixologiya
tomonidan   o'rganiladi.   Shaxsiy-qiymatli   yondashuvni   shakllantirish,   ya'ni.
Pedagogika   qadriyatlarga   shaxsiy   yo'naltirish   jarayonini   boshqarish   va   qiymat
yo'nalishlarini shakllantirish masalalarini o'rganish bilan shug'ullanadi.
Birinchidan,   keling,   "qiymat"   tushunchasining   mohiyatini   bilib   olaylik.
"Qimmat"   tushunchasining   ko'plab   ta'riflari   mavjud   bo'lib,   ular   umumiy,   juda   keng
ma'noga   ega   va   bu   tushunchani   motivatsion   jarayonning   hodisalaridan   biriga
qisqartiradi.   Shunday   qilib,   masalan,   E.   Tolman   qiymatni   belgilaydi   maqsadli
ob'ektning   jozibadorligi   sifatida,   ya'ni.   u   ehtiyoj   bilan   birga   maqsadning   zarurligini
belgilaydi.
Frolov   I.T.   tomonidan  tahrir   qilingan  Falsafiy   lug'atda   batafsil   tavsif   berilgan:
"Qadriyatlar - bu atrofdagi dunyo ob'ektlarining aniq ijtimoiy ta'riflari bo'lib, ularning
inson va jamiyat  uchun  ijobiy yoki  salbiy  ma'nosini  ochib beradi  (yaxshi, yaxshi  va
yomon,   go'zal   va   xunuk).   ,   ijtimoiy   hayot   va   tabiat   hodisalarida   mavjud).   Tashqi
tomondan, qadriyatlar  ob'ekt  yoki  hodisaning xususiyatlari sifatida namoyon bo'ladi,
lekin ular  tabiatan  unga xos emas, shunchaki  ob'ektning ichki  tuzilishi  tufayli  emas,
balki  u  insonning  ijtimoiy  mavjudligi   sohasida  ishtirok  etgani   va mavjud  bo'lganligi
sababli. muayyan ijtimoiy munosabatlarning tashuvchisiga aylanadi”. Tugarinov   V.P.   asarlarida.   quyidagi   ta'rifni   o'z   ichiga   oladi:   "Qadriyatlar   -   bu
ma'lum   bir   jamiyat   yoki   sinf   odamlari   va   shaxsga   ularning   ehtiyojlari   va
manfaatlarini,   shuningdek,   g'oyalar   va   motivatsiyalarni   qondirish   vositasi   sifatida
zarur bo'lgan ob'ekt, hodisa va ularning xususiyatlarining mohiyati. norma, maqsad va
ideal sifatida”.
Shunday  qilib,  biz   "qadriyat"   tushunchasi   madaniy  rivojlanishning   ma'lum  bir
bosqichining   ijtimoiy   ustuvorliklariga   muvofiq   sifat   standarti   va   ideal   bo'lib   xizmat
qiladigan ob'ektlar, hodisalar,  toifalar  va g'oyalarni  belgilash  uchun ishlatiladi  degan
pozitsiyadan chiqamiz.
N.G.Nabiulinaning   fikricha,   qadriyat   insoniyatning   nima   bo'lishi   kerakligi
haqidagi   g'oyalarini   aks   ettiruvchi   va   ko'p   jihatdan   uning   xatti-harakatlarini
belgilovchi   kategoriya   sifatida   mavjud   bo'lib,   qadriyatni   bilish   jarayonini   amalga
oshirishga imkon beradi, degan fikr ayniqsa muhimdir.
Qadriyatlarning   xilma-xilligi   ularni   tasniflash   va  guruhlarga   bo'lish   zarurligini
keltirib   chiqaradi.   Bu   ularning   bo'linish   asosiga   bog'liq.   Zamonaviy   fanda
qadriyatlarning   bir   qancha   tasniflari   mavjud.   Keling,   ulardan   ba'zilarini   ko'rib
chiqaylik.
M.Rokeach qadriyatlarning ikki sinfini ajratadi:
terminal   qadriyatlar   -   shaxsiy   yoki   ijtimoiy   nuqtai   nazardan   individual
mavjudlikning   qandaydir   yakuniy   maqsadiga   erishishga   intilishga   arziydigan
e'tiqodlar;
instrumental   qadriyatlar   -   bu   har   qanday   vaziyatda   shaxsiy   va   ijtimoiy   nuqtai
nazardan ma'lum bir harakat yo'nalishi afzalroq ekanligi haqidagi e'tiqodlar.
Terminal   qiymatlari   instrumental   qiymatlarga   qaraganda   barqarorroq   va   ular
kamroq   individual   o'zgaruvchanlik   bilan   tavsiflanadi.   Terminal   va   instrumental
qadriyatlar   o'rtasidagi   farq   maqsadlar   sifatida   qadriyatlar   va   vositalar   sifatidagi
qadriyatlar o'rtasidagi an'anaviy farqni takrorlaydi.
Anisimov S.F. quyidagi tasnifni taklif qiladi: odamlar   uchun   o'zgarmas   ma'noni   saqlaydigan   mutlaq   qadriyatlar   (hayot,
sog'liq, bilim, taraqqiyot, adolat, insonparvarlik, insonning ma'naviy kamoloti);
anti-qadriyatlar yoki psevdo-qadriyatlar (jaholat, bevaqt o'lim, kasallik, ochlik,
insonning tanazzulga uchrashi va boshqalar);
doimiy   bo'lmagan   nisbiy   (nisbiy)   qadriyatlar   tarixiy,   sinfiy,   mafkuraviy
pozitsiyalarga (siyosiy, mafkuraviy, diniy, axloqiy, sinfiy) qarab o'zgaradi.
Sagatovskiy   tomonidan   qadriyatlar   tasnifi   V.N.   har   xil   faoliyat   turlari   uchun
qadriyatlarni   birlashtiradi,   qiymatga   yo'naltirilgan   jihatni   ajratib   turadi.   Shu   asosda
quyidagi   qadriyatlar   ajratiladi:   utilitarian;   tarbiyaviy;   boshqaruv;   ahloqiy;   estetik;
iste'molchi; ijodiy.
Shuni   ta'kidlash   kerakki,   Sagatovskiyning   axloqiy   qadriyatlari   V.N.   maxsus
guruhga ajratilgan.
“Axloqiy qadriyat” toifasi falsafa, sotsiologiya, pedagogika va psixologiyaning
asosiy   tushunchalaridan   biridir.   Pedagogik   adabiyotlarda   “axloqiy   qadriyatlar”
tushunchasiga   “inson   nimani   qadrlashi,   shu   jumladan   erishilgan   narsa”   ma’nosi
berilgan   va   qadriyatlar   insonga   chidamlilik,   chidamlilik   va   ishonchlilik   beruvchi
omillar   sifatida   ta’riflanadi.   Axloqiy   shaxs   noqulay   sharoitlar   ta'sirida   siqilishi
mumkin   bo'lgan,   lekin   odamning   egilishi   yoki   sinishiga   yo'l   qo'ymaydigan   maxsus
turdagi bahorga ega.
Axloqiy   qadriyatlar   butun   ob'ektiv   dunyoni   qamrab   oladi,   uning   tarkibiy
qismlarini   insonga   foyda   keltiradimi,   uning   insonparvarlik   tamoyillarini   ko'taradimi
yoki   zarar   keltiradimi,   unda   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   fazilatlarning   rivojlanishiga
to'sqinlik   qiladimi,   nuqtai   nazaridan   belgilaydi.   Ular   shaxsni   rivojlantirish
vositalaridan biri, axloqiy tarbiyaning uslubiy asosi hisoblanadi.
Pedagogik   adabiyotlarda   umuminsoniy,   axloqiy   qadriyatlar   ikki   guruhga
bo'linadi:
Inson jamiyati va odamlar o'rtasidagi munosabatlarni tartibga soluvchi axloqiy
me'yorlar mavjud bo'lgan kundalik ong qadriyatlari. Ular “axloqning oltin qoidasi”ga asoslanadi.   Undan   axloqiy   qadriyatlar   kelib   chiqadi:   mehribonlik,   odoblilik,
mehnatsevarlik, hayo va boshqalar.
Yer 21-asrning yangi tsivilizatsiyasiga kirgan insoniyatning uyidir, odamlar va
yovvoyi   tabiat   mamlakatidir.   Vatan   har   bir   inson   uchun   yagona,   taqdir   tomonidan
berilgan,   ajdodlari   vasiyat   qilgan   yagona   Vatandir.   Oila   jamiyatning   boshlang'ich
tarkibiy   bo'g'ini,   bolaning   rivojlanishi   uchun   tabiiy   muhit   bo'lib,   shaxsning
poydevorini   qo'yadi.   Mehnat   inson   mavjudligining   asosidir.   Bilim.   Madaniyat.
Dunyo.   Inson.   Birinchi   guruhning   qadriyatlari   jamiyatdagi   odamlar   o'rtasidagi
munosabatlarni,   shaxsning   axloqiy   fazilatlarini   va   boshqalarni   belgilaydi.   Yuqori
darajadagi   ikkinchi   guruh   qadriyatlari   hozirgi   vaqtda   axloqiy   tarbiya   mazmuniga
aylanishi kerak bo'lgan qadriyatlardir.
Talabalarning   axloqiy   qadriyatlar   yo'nalishlari   tizimida   bir   qator   mualliflar
yo'nalishlarning uchta guruhini ajratib ko'rsatishadi: eng yuqori daraja, uning axloqiy
ideali,   hayotning   mazmuni   va   maqsadlari   haqidagi   g'oyalarini   tavsiflovchi;   har   xil
faoliyat   turlariga   nisbatan   birinchisini   aniqlaydigan   yo'nalishlar;   kundalik   xulq-
atvorning   asosiy   normalariga   (odob   normalari)   rioya   qilishga   yo'naltirilganlik.   Bu
tasnif   axloqiy   qadriyatlar   ierarxiyasiga   asoslanadi.   Axloqiy   ongning   qadriyat
yo'nalishlari   konkretlashtiriladi,   xulq-atvorning   yanada   aniq   normalari   va
imperativlariga   ajratiladi   va   ularning   tanlovini   belgilaydi.   Dunyo   rasmidagi   bu   joy
tufayli axloqiy va qadriyat yo'nalishlari o'quvchilarning xatti-harakatlarini boshqaradi
va mazmunli tashkil qiladi.
Axloqiy qadriyatlar insonning yaxshilik va yomonlik, baxt va qayg'u, adolat va
adolatsizlik, sevgi va nafrat, sharaf va nomus, mehnatsevarlik va boshqalar  haqidagi
g'oyalarini   aks   ettiradi,   ular   yordamida   inson   muayyan   kundalik   vaziyatlarni,
odamlarning   xatti-harakatlarini   baholashi   mumkin.   ,   va   o'zining   xatti-harakati.   Ular
odamlarning   atrofdagi   hayot   hodisalari   va   jarayonlariga   ma'lum   munosabatini   qayd
etib, o'zlarining ma'qullashlarini yoki qoralashlarini bildiradilar.
Qadriyat   inson   ehtiyojlarining   ob'ekti   ekanligi   va   bunday   ob'ekt   narsa   yoki g'oya bo'lishi mumkinligi sababli, Sergaantov V.F. qadriyatlarni ikki toifaga ajratadi -
moddiy va ma'naviy.
Moddiy   qadriyatlar   -   mehnat   qurollari   va   vositalari,   bevosita   iste'mol
qilinadigan   narsalar.   Ma'naviy   qadriyatlar   -   bu   g'oyalar   (siyosiy,   huquqiy,   axloqiy,
estetik, falsafiy va diniy).
Subyektning   tashqi   dunyoga   bo'lgan   qadriyat   munosabatlari   insonning   boshqa
odamlarga,   umuman   jamiyatga,   unda   mavjud   bo'lgan   ideallarga,   g'oyalarga   va
normalarga yo'naltirilganligi bilan bog'liq. V.P.Tugarinov ta'kidlaganidek, shaxs faqat
jamiyatda   mavjud   bo'lgan   qadriyatlardan   foydalanishi   mumkin.   Demak,   inson
hayotining qadriyatlari asosan uning atrofidagi ijtimoiy hayotning qadriyatlaridir.
U ularni taxminan uch toifaga ajratadi:
moddiy   qadriyatlar   -   texnologiya   va   moddiy   ne'matlar,   ular   faqat   ijtimoiy-
siyosiy   va   ma'naviy   qadriyatlar   bilan   birgalikda   individual   aqliy   rivojlanish
stimulyatori vazifasini bajarishi mumkin;
ijtimoiy-siyosiy qadriyatlar - erkinlik, birodarlik, tenglik, adolat;
ma'naviy qadriyatlar - ta'lim, fan, san'at.
Shuni ta'kidlash kerakki, yuqoridagi barcha tasniflarni tashkil etuvchi va butun
jamiyat tomonidan e'tirof etilgan juda ko'p miqdordagi qadriyatlar mavjud bo'lganda,
har   bir   shaxs   ma'naviy   qadriyatlar   o'rtasida   bog'lovchi   bo'lib   xizmat   qiladigan
individual   o'ziga   xos   qadriyatlar   ierarxiyasiga   ega.   jamiyat   madaniyati   va   shaxsning
ma'naviy dunyosi, ijtimoiy va individual mavjudlik o'rtasidagi.
Shaxsning   ma'lum   qadriyatlarga   yo'naltirilganligi,   V.P.Tugarinovning   fikricha,
uning qadriyat yo'nalishlarini tashkil qiladi.
Demak,   shaxsning   yo'nalishi   bilan   bog'liq   yana   bir   tushuncha   -   bu   qiymat
yo'nalishlari.   Ba'zi   olimlar   qiymat   yo'nalishlarini   qadriyatlarga   yo'naltirilganlik
sifatida emas, balki qadriyatlarga munosabat sifatida belgilaydilar.
Qadriyat   yo'nalishlari   ijtimoiy   tajribani   o'zlashtirish   jarayonida   shakllanadi   va
maqsadlar, ideallar, e'tiqodlar, qiziqishlar va shaxsning boshqa ko'rinishlarida topiladi. Qadriyat yo'nalishlarini shakllantirish inson shaxsini rivojlantirishning ajralmas
qismidir. Rivojlanishning o'tish, inqirozli davrlarida yangi qiymat yo'nalishlari, yangi
ehtiyojlar   va   qiziqishlar   paydo   bo'ladi   va   ular   asosida   oldingi   davrga   xos   bo'lgan
shaxsiy   xususiyatlar   qayta   quriladi.   Shunday   qilib,   qadriyat   yo'nalishlari   shaxsni
shakllantiruvchi   tizim   sifatida   ishlaydi   va   o'z-o'zini   anglashni   rivojlantirish,   ijtimoiy
munosabatlar   tizimidagi   o'z   "men"   pozitsiyasini   anglash   bilan   bog'liq.   Qadriyat
yo'nalishlari   shaxsiyat   tuzilishining   eng   muhim   tarkibiy   qismlaridan   biri   bo'lib,
ularning   shakllanish   darajasi   shaxsning   rivojlanish   darajasini   baholash   uchun
ishlatilishi   mumkin.   Qiymat   yo'nalishlari   nima?   Keling,   bizning   fikrimizcha,   inson
hayotidagi qadriyat yo'nalishlarining mazmuni va funktsiyalarini to'liq aks ettiradigan
ikkita ta'rifni keltiraylik.
Qadriyat yo'nalishlari - bu, birinchi navbatda, hayotni tashkil etuvchi printsiplar
sifatida   ma'lum   ma'nolarni   afzal   ko'rish   yoki   rad   etish   va   ularga   muvofiq   o'zini
tutishga tayyor  emas. Shuning uchun qadriyat yo'nalishlari shaxsning manfaatlari  va
intilishlari   uchun   umumiy   yo'nalishni   belgilaydi;   individual   imtiyozlar   va
naqshlarning   ierarxiyasi;   maqsadli   va   motivatsion   dasturlar;   intilishlar   darajasi   va
obro'li   imtiyozlar;   qanday   bo'lishi   kerakligi   va   muhimlik   mezonlari   bo'yicha   tanlash
mexanizmlari   haqidagi   g'oyalar;   o'z   hayotiy   loyihasini   amalga   oshirish   orqali
(ixtiyoriy komponentlar orqali) tayyorlik va qat'iyat o'lchovi.
Qadriyat   yo'nalishlari   insonning   individual   rivojlanishida   to'plangan   barcha
hayotiy   tajribani   to'playdi,   bu   uning   boshqa   odamlar   bilan   munosabatlarini,
shaxsiyatning   o'zgarishini,   shu   jumladan   o'ziga   bo'lgan   munosabatini   belgilaydi,   bu
shaxsning turmush tarzining mohiyatini ochib beradi. Bu ta'rif, bizningcha, insonning
qadriyat   yo'nalishlarining   mazmunini,   ularning   dinamik   tabiatini,   inson   hayotidagi,
uning   shaxsiyatini   rivojlantirishdagi   funktsiyalari   va   ahamiyatini   to'liq   aks   ettiradi.
Biroq,   biz   yana   bir   qiziqarli   va   foydali   ta'rifni   topamiz:   qadriyat   yo'nalishlari   -   bu
ajralmas (axborot-hissiy-irodaviy)  xususiyat  va shaxsning tabiiy va ijtimoiy muhitda
vaqt   va   makonda   o'z   o'rnini   ongli   ravishda   aniqlash   va   baholashga,   tanlashga tayyorligi.   shaxsiy   tajribaga   asoslangan   va   doimiy   o'zgaruvchan   vaziyatning   o'ziga
xos shartlariga muvofiq xatti-harakatlar va yo'nalish faoliyati uslubi.
Ushbu   ta'rif   insonning   xulq-atvori   va   faoliyatini   tartibga   soluvchi   omillardan
biri sifatida uning qadriyat yo'nalishlarining eng muhim rolini ta'kidlaydi.
Pedagoglar   qadriyat   yo'nalishlarini   jamiyatning   ob'ektiv   qadriyatlariga   bo'lgan
qadriyat   munosabati   sifatida   belgilaydilar,   bu   ularning   xabardorligi   va   tajribasida
hozirgi   xatti-harakatni   rag'batlantiradigan   va   kelajakni   dasturlaydigan   ehtiyojlar
sifatida   ifodalanadi.   Shunday   qilib,   Zdravomyslov  A.G.   Qadriyat   yo'nalishlari   -   bu
shaxsning hayotiy ehtiyojlarini qondirish ob'ektlari, maqsadlari yoki vositalari sifatida
qaraladigan moddiy va ma'naviy ne'matlar  va ideallar  yig'indisiga nisbatan barqaror,
ijtimoiy jihatdan shartlangan, tanlangan munosabati, deb hisoblaydi .
Shuni esda tutish kerakki, "qadriyat yo'nalishlari" tushunchasi, xuddi "qadriyat"
tushunchasi   kabi,   qadriyatlar   muammolarini   o'rganadigan   turli   gumanitar   fanlarda
qo'llaniladi,   ularning   har   biri   o'ziga   xos   ta'rifdan   foydalanadi.   Shu   bilan   birga,
pedagogikada   maqsad   ham   falsafa,   psixologiya,   sotsiologiyadagi   qadriyat
yo‘nalishlarini   tushunishning   o‘ziga   xos   xususiyatlarini   tushunish,   hamda   ularning
umumiy ta’rifini ishlab chiqish bo‘lib, unga o‘qituvchi-tadqiqotchi tayanishi mumkin.
Qadriyat   yo'nalishlari   tizimi   murakkab   tuzilishga   ega   bo'lib,   uning   tarkibiy
qismlarini   ijtimoiy   munosabatlarning   muayyan   turlarida   kuzatish   mumkin:   qiymat
yo'nalishlari, har qanday psixologik tizim kabi, har bir o'lchovi ma'lum bir turga mos
keladigan   ko'p   o'lchovli   dinamik   makon   sifatida   ifodalanishi   mumkin.   ijtimoiy
munosabatlar va har bir shaxs uchun har xil vaznga ega.
Qadriyat yo'nalishlari ham salbiy bo'lishi va axloqsiz harakatlar manbai bo'lishi
mumkin. V.V.Vodzinskayaning fikricha, qadriyat yo'nalishi, bir tomondan, shaxsning
voqelik faktlariga munosabatining o'ziga xos ko'rinishlari bo'lsa, ikkinchi tomondan,
har bir ma'lum vaqt davridagi xatti-harakatlarni tartibga soluvchi qat'iy munosabatlar
tizimi.
Shunday qilib, psixologiyada qadriyat yo'nalishlari shaxsning xatti-harakatining motivatsiyasi,   uning   muayyan   vaziyatda   ongli   ravishda   reaktsiyaga   tayyorligi   uchun
asos   sifatida   qaraladi.   Shaxs   tuzilishiga   kiritilgan   qadriyat   yo'nalishlari   xatti-
harakatlar, yo'nalish, motivlar, tamoyillar, ehtiyojlar - faoliyatning tarkibiy elementlari
shaklida   namoyon   bo'ladi.   Shu   bilan   birga,   qadriyat   yo'nalishlari   shaxsning   o'zagiga
aylanadi,   uning   barqarorligini   ta'minlaydi,   uning   rivojlanishining   omili   hisoblanadi.
Qadriyatga yo'naltirilganlik shaxsning etukligi ko'rsatkichidir.
Pedagogik adabiyotlarda Axayan T.K., Vasilyeva Z.I., Gudechek Y., Duranova
M.E.,   Kazakina   M.G.,   Kiryakova   A.V.,   Kruglova   B.S.ning   asarlari   qadriyat
yo nalishlari   muammosiga   bag ishlangan.   h.k.Yuqorida   tilga   olingan   olimlarningʻ ʻ
asarlarida   qadriyat   orientatsiyalarining   talqini   ularning   psixologiyadagi
tushunchalariga yaqin. Ammo shu bilan birga, jamoada maxsus baholash faoliyatining
alohida   pedagogik   maqsadga   muvofiqligi   alohida   ta'lim   faoliyatining   borishi   va
amalga   oshirilishi   muhokama   qilinganda   ta'kidlanadi.   Bunday   tahlil   va   munozaralar
qiymatli   aloqa,   yangi   qadriyatlarni   yaratish   va   umume'tirof   etilganlarni   tarqatish
uchun asosdir.
O'qituvchilar   uchun   insonning   qadriyat   yo'nalishlari   uning   asosiy   tarkibiy
tarkibiy   qismi   bo'lib,   unda   turli   xil   psixologik   xususiyatlar   birlashishi   muhimdir.
Kiryakova  A.V.   insonning   tevarak-atrofdagi   voqelikka   munosabatining   xususiyatlari
va   xarakterini   belgilovchi   va   ma'lum   darajada   uning   xulq-atvori   xususiyatlarini
belgilovchi qiymat yo'nalishlari ekanligini ta'kidlaydi.
Shu   sababli,   shaxsni   shakllantirish   xususiyatlarini   o'rganishda,   birinchi
navbatda,   uning   qadriyat   yo'nalishlarini   shakllantirish   jarayoniga   ta'sir   qiluvchi
nuqtalarni hisobga olish kerak.
Shunday   qilib,   biz   insonning   qadriyat   yo'nalishlarining   asosini   tarbiya
jarayonida   shakllangan   ma'lum   bir   qadriyatlar   tizimi,   shu   jumladan   ma'naviy   va
axloqiy   qadriyatlar   tashkil   qiladi,   degan   xulosaga   kelishimiz   mumkin.   Binobarin,
shaxsning   shaxsiy   xususiyatlarini   tarbiyalash   insonning   jamiyatda   mavjud   bo'lgan
qadriyatlar tizimini anglash va qabul qilish jarayonlarini tashkil etishni anglatadi. Qadriyat   yo'nalishlari   inson   shaxsiyatining   eng   muhim   xususiyatidir,   chunki
ular   uning   atrofidagi   dunyoga   va   uning   xatti-harakatlariga   munosabatini   belgilaydi.
Insonning qadriyat yo'nalishlarini shakllantirish uzoq va murakkab jarayondir. Bunga
dunyodagi, mamlakatdagi, mintaqadagi ijtimoiy vaziyat, ommaviy axborot vositalari,
kichik   guruhlarning   qadriyatlari   (oila,   do'stlar)   va   boshqalar   ta'sir   qiladi.   Shu   bilan
birga, ta'lim insonning qadriyat yo'nalishlarini shakllantirishda muhim rol o'ynaydi.
1.2 Boshlang'ich maktab yoshidagi bolalarning qadriyat yo'nalishlarining
xususiyatlari
Zamonaviy   jamiyatga   qanchalik   chuqur   istalmagan   o'zgarishlar   ta'sir   qilishini
bolalar baholashi mumkin.
O'tgan 10 yil davomida biz bolalar va yoshlar rivojlanishi bilan bog'liq bir qator
muammolarga duch keldik.
Ayniqsa,   “yomon   harakatlar”   sonining   keskin   ortib   borayotgani   diqqatga
sazovordir,   bunda   biz   nafaqat   masxara   va   itoatsizlikni,   balki   maktablardagi
zo'ravonlik,   jinoyatchilik,   giyohvandlik   va   alkogolizmni   ham   nazarda   tutamiz.
Deviant   xulq-atvorning   namoyon   bo'lishi   nafaqat   sotsiologlar,   balki   psixologlar,
pedagoglar,   shifokorlar,   siyosatchilar   va   iqtisodchilarning   ham   muammosidir.   Bu
butun jamiyat uchun muammo.
Tan   olishimiz   kerakki,   bizning   zamonamizda   bolalarda   paydo   bo'ladigan
tajovuzkorlik   ochiq   zo'ravonlik   shaklida   namoyon   bo'ladi.   Ba'zi   umumta'lim
maktablari   o'qituvchilarining   fikriga   ko'ra,   bolalar   va   o'smirlarda   muammoli   xatti-
harakatlar   maktabdan   tashqarida   paydo   bo'la   boshlagan   va   bu   o'quvchilardan   kutish
eng qiyin bo'lgan o'quvchilardan kelib chiqadi. Shu bilan birga, bolalar juda tez o'sadi.
Bolalar   va   o'smirlar   uchun   o'zgaruvchan   talablarni   hisobga   olmaslik   ham   mumkin
emas.   So'nggi   o'n   yil   ichida   kattalar   bolalarga   juda   yuqori   talablarni   qo'yishni
boshladilar:   ta'lim   dasturlarini   murakkablashtirish   (boshlang'ich   maktabda   yangi fanlarni kiritish), imtihonlarni, qisqa kurslarni va boshqalarni joriy etish.
Ammo biz bir narsani bilamiz: kichik yoshdagi maktab o'quvchilarida qadriyat
yo'nalishlarini shakllantirish zarur, chunki bolalikdan singdirilgan qadriyatlar bizning
kelajakdagi   xatti-harakatlarimizni   dasturlashtiradi;   ular   inson   o'z   yo'lini   tanlaydigan
munosabatlardir.
Shaxs madaniyatini rivojlantirish jarayoni ma'lum bir hodisaga munosabat bilan
tavsiflanadi, shuning uchun shaxs madaniyatini shakllantirish, birinchi navbatda, unga
munosabatni   tarbiyalashdir.   Ta'lim   jarayonida   muvaffaqiyatga   erishish   uchun   ichki
ehtiyojlar - motivlar va bilim, ko'nikma va ko'nikmalarni rivojlantirish - qadriyatlarga
asoslangan munosabat muhim ahamiyatga ega.
Faoliyat   va   xulq-atvordagi   motivatsion-qiymat   munosabatlari   masalalari   V.G.
Aseeva,   L.A.   Blokhina,  A.N.   Leontyeva,   V.N.   Myasishcheva,  A.N.   Piyanzina,   S.L.
Rubinshteyn.   Ushbu   asarlarda   ularning   shakllanishining   ba'zi   mexanizmlari
muhokama qilinadi.
O'yin faoliyatining ustunligining ta'lim va o'yin faoliyatiga, ya'ni ko'proq ongli
faoliyatga   o'tishi   va   faoliyatda   xabardorlikning   oshishi   tufayli   shaxsiy   yangi
shakllarning shakllanishi boshlang'ich maktab yoshiga xosdir.
Boshlang'ich   maktab   yoshi   -   intensiv   intellektual   rivojlanish   davri.  Aql-idrok
boshqa   barcha   funktsiyalarning   rivojlanishiga   vositachilik   qiladi,   barcha   aqliy
jarayonlarning   intellektualizatsiyasi,   ularning   xabardorligi   va   o'zboshimchaliklari
yuzaga   keladi.   Ta'lim   faoliyati   psixikaning   barcha   jabhalariga   juda   yuqori   talablar
qo'yadi.
Kichik   maktab   o'quvchilarining   qadriyat   yo'nalishlarini   shakllantirishga
ob'ektiv va sub'ektiv omillar ta'sir ko'rsatadi. Ob'ektiv ta'lim muassasasining moddiy-
texnik   bazasini,   yaqin   atrof-muhit   sharoitlarini,   sub'ektiv   bolalarning   psixofizik
xususiyatlarini, ularning motivlari va xususiyatlarining umumiyligini o'z ichiga oladi.
Har bir bola turli tuzilishga ega oilada tarbiyalanadi. U yagona bo'lishi mumkin
yoki u bilan aloqada bo'lgan ukasi  yoki singlisi  bo'lishi  mumkin, ular bilan muloqot qilish   uning   shaxsiyatiga   yangi   xususiyatlarni   beradi.   Bundan   tashqari,   bolalar   turli
guruhlar bilan muloqot qiladilar va turli odamlarning rollarini idrok etadilar. Hatto bir
xil   irsiyatga   ega   bo'lgan   egizaklar   ham   har   doim   boshqacha   tarbiyalanadilar,   chunki
ular  doimo  bir   xil   odamlar  bilan  uchrasha   olmaydilar,  ota-onalardan   bir  xil   so'zlarni
eshita   olmaydilar,   bir   xil   quvonch   va   qayg'ularni   boshdan   kechira   olmaydilar.   Shu
munosabat   bilan   aytishimiz   mumkinki,   har   bir   shaxsiy   tajriba   o'ziga   xosdir,   chunki
hech   kim   uni   aniq   takrorlay   olmaydi.   Shuni   ham   ta'kidlash   mumkinki,   individual
tajribaning   rasmi   inson   bu   tajribani   shunchaki   umumlashtiribgina   qolmay,   balki   uni
birlashtiradiganligi bilan murakkablashadi. Har bir inson o‘zi bilan bo‘lgan voqea va
hodisalarni devorga g‘isht qo‘ygandek qo‘shibgina qolmay, balki ularning ma’nosini
o‘zining   o‘tmish   tajribasi,   shuningdek,   ota-onasi,   yaqinlari,   tanishlari   tajribasi   orqali
aks ettiradi.
Bola   maktabga   kirgach,   uning   atrofidagi   odamlar   bilan   munosabatlarida
o'zgarishlar yuz beradi. Maktabning birinchi sinflarida bolalar o'qituvchi bilan ko'proq
muloqot qiladilar, unga tengdoshlariga qaraganda ko'proq qiziqish bildiradilar, chunki
o'qituvchining   obro'si   ular   uchun   juda   yuqori.   Ammo   3-4   sinflarga   kelib   vaziyat
o'zgaradi.   O'qituvchi   shaxs   sifatida   bolalar   uchun   unchalik   qiziq   bo'lmagan,
ahamiyatsiz   va   obro'li   shaxsga   aylanadi   va   ularning   tengdoshlari   bilan   muloqotga
bo'lgan   qiziqishi   o'sib   boradi,   keyinchalik   o'rta   va   o'rta   maktab   yoshiga   kelib   asta-
sekin  o'sib  boradi.  Muloqotning  mavzulari   va  motivlari  o'zgaradi.   Bolalarning  o'zini
o'zi   anglashning   yangi   darajasi   paydo   bo'ladi,   bu   "ichki   pozitsiya"   iborasi   bilan   eng
aniq   ifodalangan.   Bu   pozitsiya   bolaning   o'ziga,   atrofidagi   odamlarga,   voqealar   va
ishlarga   ongli   munosabatini   ifodalaydi.   Bunday   pozitsiyani   shakllantirish   haqiqati
bolaning   ongida   axloqiy   me'yorlar   tizimi   mavjudligida   namoyon   bo'ladi,   u   mavjud
sharoitlardan   qat'i   nazar,   u   doimo   va   hamma   joyda   amal   qiladi   yoki   amal   qilishga
harakat qiladi.
J.  Piaget  tomonidan  olib borilgan  tadqiqotlar  tufayli  biz  turli   yoshdagi   bolalar
axloqiy me'yorlarni qanday baholashlari va ular qanday axloqiy va qadriyatlarga rioya qilishlari haqida tasavvurga egamiz. Masalan, 5 yoshdan 12 yoshgacha bo'lgan davrda
bolaning axloq haqidagi g'oyalari axloqiy realizmdan axloqiy relativizmga o'zgarishi
aniqlandi.
Axloqiy   realizm   davrida   bolalar   odamlarning   harakatlarini   niyatlariga   qarab
emas, balki oqibatlariga qarab baholaydilar. Ular uchun salbiy natijaga olib keladigan
har   qanday   harakat,   u   tasodifiy   yoki   qasddan   qilingan,   yomon   yoki   yaxshi   niyatdan
qat'i   nazar,   yomondir.   Relyativistik   bolalar   niyatlarga   ko'proq   ahamiyat   berishadi   va
harakatlarning   tabiatini   niyatlarga   qarab   baholaydilar.   Biroq,   bajarilgan   xatti-
harakatlarning aniq salbiy oqibatlari bo'lsa, kichik yoshdagi bolalar ma'lum darajada
insonning   niyatlarini   hisobga   olishlari,   uning   harakatlariga   axloqiy   baho   berishlari
mumkin.
Har bir o'qituvchi biladigan narsalarni aytib o'tish kerak. Harakatlar haqida fikr
yuritish va ularni baholash qobiliyati talabaning axloqiy (yoki axloqsiz) xatti-harakati
bilan   mos   kelmasligi   mumkin.   "Nima   yaxshi   va   nima   yomon"   degan   savollarga   aql
bilan javob berib, u bir vaqtning o'zida ushbu baholarga mos kelmaydigan harakatlar
qilishi mumkin.
Axloqiy   hukmlarga   bevosita   ijtimoiy   muhit,   birinchi   navbatda,   oila   ham
sezilarli   ta'sir   ko'rsatadi.   Oqsoqollar   o'z   ishiga   vijdonan   munosabatda   bo'lgan   va
ularga   o'z   xatti-harakatlarining   ma'nosini   tushunarli   shaklda   tushuntirishga   harakat
qiladigan oilalarning bolalari yanada mehnatsevar va vijdonli bo'ladi.
L.I.ning   tadqiqot   ishida.   Bojovich,   L.S.   Slavina,   T.V.   Endovitskaya   maktab
o'quvchilarining   intellektual   rivojlanishi   va   ularning   axloqiy   mavzu   bo'yicha   hukm
chiqarish   qobiliyatlari   o'rtasida   murakkab   bog'liqlik   borligini   isbotladi.   Rivojlangan
"ongda"   harakat   qilish   qobiliyati   bilan   bolalar   axloqiy   muammolarni   hal   qilishda
mustaqillikni   kashf   etadilar,   ularda   mustaqil   fikr   yuritish,   shuningdek,   axloqiy
mavzuda mustaqil ravishda muammo yaratish istagi paydo bo'ladi.
Shunday   qilib,   bizning   tadqiqotimizning   dolzarbligi   kichik   maktab
o'quvchilarida   motivatsion-qiymatli   munosabatlarni   shakllantirish   uchun   shart- sharoitlarni ishlab chiqish zarurati bilan oqlanadi. II-bob. Kichik maktab o'quvchilarida qadriyat 
2.1. Qadriyat yo'nalishlarini shakllantirish muammosining dolzarbligi
Turli   davrlarda   ma'naviy-axloqiy   qadriyatlarning   shakllanishi   va   rivojlanishi
muammosi tadqiqot ob'ekti bo'lgan. Rus psixologiyasining klassiklari (B.G. Ananyev,
L.I.   Bojovich,  A.N.   Leontyev,   V.N.   Myasishchev,   S.L.   Rubinshteyn   va   boshqalar)
shaxsiyat xususiyatlarini o'rganishning turli aspektlarida qadriyatlarning roli va o'rnini
ko'rib   chiqadilar,   uning   asosiy   xususiyati   sifatida   orientatsiyani   ta'kidlaydilar.  Aynan
shu   yo'nalishda   shaxsning   voqelikning   turli   tomonlariga   sub'ektiv   qiymat
munosabatlari ifodalanadi. Shuning uchun psixologlar ko'pincha qiymat yo'nalishlari
tushunchasidan   foydalanadilar,   ular   orqali   ular   shaxsning   ma'lum   qadriyatlarga
yo'naltirilganligini   tushunadilar.   Ilmiy   adabiyotda   shaxsning   qadriyatlari   va   qadriyat
yo'nalishlari   bo'yicha   ko'plab   nazariy   va   amaliy   tadqiqotlar   mavjud   bo'lishiga
qaramay, yaqinda olingan natijalarni tizimlashtirishga urinishlar boshlandi (I. Bex, R.
Dilts, D. Leontiev, L. Smirnov va boshqalar).
Классификации   ценностей   и   формированию   ценностного   отношения
личности   посвящены   педагогические   работы   (А.Г.   Здравомыслов,   В.А.
Караковский, Н.Б. Крылова, Б.Т.  Лихачев, Р.С.  Немов, М. Рокич,  Н.Е. Щуркова
va boshq.).
V.A.   Karakovskiy   ta'lim   faoliyati   jarayonida   asosiy   qadriyatlarga   murojaat
qilish   kerak,   deb   hisoblaydi,   unga   yo'naltirilganlik   insonda   yaxshi   fazilatlar,   yuksak
axloqiy   ehtiyojlar   va   harakatlarni   keltirib   chiqarishi   kerak.   U   umuminsoniy
qadriyatlarning  butun  doirasi  ichidan  Inson,  Oila,  Mehnat,  Bilim,  Madaniyat,  Vatan,
Yer,   Tinchlik   kabi   sakkiztani   ajratib   ko‘rsatadi   va   ularning   ta’lim   jarayonining
mazmuni va tashkil etilishi uchun ahamiyatini ko‘rsatadi .
Z.I.   Ravkinning   ishonchi   komilki,   tarixiy   taraqqiyot   jarayonida   "insonni
harakatga   undaydigan   va   uning   xulq-atvori   va   faoliyati   baholanadigan   mezonning
ahamiyatiga   ega   bo'lgan   qiymat-motivatsion   silsila"   doimiy   ravishda   to'ldiriladi.   U quyidagi   qadriyatlarni   belgilaydi:   “Inson   eng   oliy   darajadagi   ichki   qadriyat   sifatida,
Mehnat, Tinchlik, Erkinlik, Adolat, Tenglik, Yaxshilik, Haqiqat va Go'zallik - ular bir-
biri   bilan   o'zaro   aloqada,   ortga   hisoblash   boshlanadigan   yangi   chegarani   belgilaydi.
butun qadriyatlar tizimining gumanistik madaniyatini rivojlantirishda.
Yu.N.   Kulyutkin,   M.   Rokeach,   V.   Yadov   va   boshqalar   terminal   qiymatlarni
(yakuniy,   yakuniy   qadriyatlar   -   maqsadlar)   va   instrumental   qiymatlarni   (vositalarni)
ajratib turadilar. Terminal qadriyatlarga quyidagilar kiradi: sog'liq, qiziqarli ish, baxtli
oilaviy   hayot,   ijodkorlik,   sevgi,   bilim,   harakatlar   va   harakatlardagi   mustaqillik   kabi
erkinlik   va   boshqalar.   Instrumental   qadriyatlarga:   ozodalik,   yaxshi   xulq-atvor,
xushchaqchaqlik,   mehnatsevarlik,   mustaqillik,   o'zining   va   boshqalarning
kamchiliklariga toqat qilmaslik, bilimlilik, halollik, sezgirlik va boshqalar kiradi.
Tadqiqotchi   S.A.   Artyuxova   qadriyatlarni   "shaxsiy   ma'noga   ega   bo'lgan   va
faoliyat motivi bo'lgan ma'naviy va moddiy hodisalar" deb hisoblaydi.
T.A.   Serebryakovaning   so'zlariga   ko'ra,   "qadriyatlar   jamiyat   tomonidan
to'plangan   madaniy   va   tarixiy   tajribani   va   shaxsiy   tajribani,   shaxsning   hayoti
jarayonida "ishlab chiqilgan" tajribani ifodalaydi", qadriyatlar " e'tiqod, munosabatlar,
mas'uliyat   va   boshqalar   kabi   axloqiy   toifalar   bilan   chambarchas   bog'liq.   va
boshqalar."   .   Olimning   fikricha,   "inson   kiradigan   ijtimoiy   munosabatlar   undan
qadriyat yo'nalishlari va munosabatlari tizimida namoyon bo'ladigan va aks ettirilgan
axloqiy, axloqiy va axloqiy me'yorlarning butun majmuasiga rioya qilishni talab qiladi
".
USTIDA.   Astashova   qadriyatlarni   "shaxsning   asosiy   shakllanishi,
madaniyatning   tizimli   tarkibiy   qismi,   insoniylikka   bo'lgan   ehtiyojning   ifodasi"   deb
ta'riflaydi.
Z.I.   Ravkin   yosh   avlodning   hayoti   va   faoliyatining   qadriyatlari   jamiyatning
ijtimoiy, huquqiy va axloqiy me'yorlarini aks ettirishi kerakligini ta'kidlaydi.
A.N.   Qadriyat   yo‘nalishlarini   “shaxs   faoliyatining   yo‘nalishi   va   mazmunini
tavsiflovchi,   shaxs   munosabatlari   tizimining   ajralmas   qismi   bo‘lgan,   insonning olamga,   o‘ziga   umumiy   munosabatini   belgilovchi,   o‘z-o‘zini   anglatuvchi   murakkab
ijtimoiy-psixologik   hodisa   sifatida   qaraydi.   shaxsiy   pozitsiyalar,   xatti-harakatlar   va
harakatlarga   ma'no   va   yo'nalish.   Kirilova.   Uning   fikriga   ko'ra,   qiymat
yo'nalishlarining ko'p darajali tuzilmasining eng yuqori qismi "shaxsning ideallari va
hayotiy maqsadlari bilan bog'liq qadriyatlar" dir.
R.S.   Nemov   qadriyatlari   -   bu   inson   hayotda   ayniqsa   qadrlaydigan   narsadir,
unga o'ziga xos ijobiy hayotiy ma'no bog'laydi; ular shaxsning ehtiyojlarini qondiradi
va   munosabatlarda   namoyon   bo'ladi,   harakatlar   va   ularning   motivatsiyasida   chiqish
yo'lini   topadi.  A.G.   Zdravosmyslov   qadriyatlar   dunyosi,   birinchi   navbatda,   so'zning
keng   ma'nosida   madaniyat   olami   deb   hisoblaydi.   Bu   insonning   ma'naviy   faoliyati
sohasi,   uning   axloqiy   ongi,   qo'shimchalari   -   insonning   ma'naviy   boyligi   o'lchovi
ifodalangan baholar. U qadriyatlarni butunlay ma'naviy madaniyat sohasiga bog'laydi.
Shunday   qilib,   biz   ko'rib   chiqilayotgan   tushunchalarning   mohiyati   haqida
yagona   fikr   yo'q   degan   xulosaga   kelamiz.   Shu   munosabat   bilan,   keling,   A.M.
tomonidan tahrir qilingan Buyuk ensiklopedik lug'atda keltirilgan formulaga to'xtalib
o'tamiz.   Proxorov:   "Qimmat   -   bu   atrofdagi   dunyo   ob'ektlarining   shaxs,   sinf,   guruh,
umuman jamiyat uchun ijobiy yoki salbiy ahamiyati, ularning o'ziga xos xususiyatlari
bilan  emas,   balki   inson   hayoti,  manfaatlari   va   hayotidagi   ishtiroki   bilan  belgilanadi.
ehtiyojlar,   ijtimoiy   munosabatlar;   axloqiy   tamoyillar   va   me'yorlar,   ideallar,
munosabatlar,   maqsadlarda   ifodalangan   ushbu   ahamiyatni   baholash   mezonlari   va
usullari.   "Qadriyatga   yo'naltirilganlik   -   bu   shaxsning   moddiy   va   ma'naviy
qadriyatlarga,   uning  xulq-atvorida  ifodalangan  munosabatlari,  e'tiqodlari,  imtiyozlari
tizimiga   tanlab   munosabati."   Bizning   tadqiqotimizdagi   ma'lumot   manbasi   E.V.
Bondarevskaya   va   N.D.   Nikandrov,   unda   jahon   madaniyatining   ma'naviy-axloqiy
qadriyatlari ijtimoiylashuv va ta'limning asoslari sifatida belgilanadi; V.A. Slastenina,
G.I. Chijakova , bu erda ta'lim qadriyatlari ierarxiyasi taklif etiladi; V.P. O‘quvchilarni
umuminsoniy   qadriyatlar   bilan   tanishtirishda   ta’limning   rolini   asoslab   bergan
Bezduxov;   USTIDA.   Astashova   o‘quvchilarda   qadriyat   yo‘nalishini   shakllantirish bosqichlarini aniqlab berdi.
"Qadriyat"   va   "munosabat"   tushunchalari   bir-biridan   ajralmas   bo'lib,   yangi
tushunchalarni   keltirib   chiqaradi:   "qiymatli   munosabat",   "qiymatli   yo'nalishlar".
Insonning ularni bilishi tabiat olamiga, boshqa odamlarga, jamiyatga, texnologiyaga,
madaniyatga   -   uning   yaqin   va   uzoq   atrofini   tashkil   etuvchi   barcha   narsalarga
munosabati orqali namoyon bo'ladi.
"Qadriyatga   munosabat"   toifasini   L.I.   Bojovich,   A.G.   Zdravomyslov,   A.I.
Samsin   va   boshqalar.   Qadriyat   munosabatlarini   tarbiyalashning   psixologik   asoslari
B.G.   asarlarida   shakllantirilgan.   Ananyeva,   L.S.   Vygotskiy,   A.G.   Zdravomyslova,
D.A.   Leontyeva,   S.L.   Rubinshteyn   va   boshqalar.Mahalliy   psixologik-pedagogika
fanida   madaniy-tarixiy   tizim-faollik   yondashuvi   chuqur   va   har   tomonlama   ishlab
chiqilgan   bo lib,   u   L.S.   konsepsiyasining   nazariy   qoidalariga   asoslanadi.  Vygotskiy,ʻ
D.B.   Elkonina,   A.N.   Leontyeva,   P.Ya.   Galperin.   Faoliyat   yondashuvi   insonning
psixologik   qobiliyatlari   tashqi   ob'ektiv   faoliyatning   ichki   aqliy   faoliyatga   aylanishi
natijasidir,   degan   fikrga   asoslanadi   .   Qadriyatlilik   munosabati   esa   bilimlarni   izchil
egallash, ko‘nikma va malakalarni shakllantirish, dunyo qadriyatlarini anglash orqali
rivojlanadi.
Faoliyatning  tabiati   bo'yicha  biz  shaxsning  o'zini   baholaymiz.  Shaxs  va  uning
faoliyati   birlikda.   Bu   munosabat   esa   shaxsning   psixologik   nazariyasida
(S.L.Rubinshteyn,   A.N.Leontyev,   B.G.Ananyev,   B.M.Teplov,   B.F.Lomov   va
boshqalar)   o‘z   ifodasini   topgan.   Qadriyatli   munosabat   shaxsning   dunyoqarashi,
e'tiqodlari,   refleksiv   xususiyatlari   va   harakatlarida   namoyon   bo'ladi,   u   shaxs
tuzilishining ongli tarkibiy qismi bo'lib, dunyoni ijodiy izlashga hissa qo'shadi  (V.N.
Myasishchev, A.V. Petrovskiy, K.K. Platonov va boshqalar). ).
Sovet   olimlari   ortidan  A.G.  Asmolov   shaxsiy   rivojlanish   va   fuqarolik   o'ziga
xosligini shakllantirishga qaratilgan tizimli-faol yondashuvga e'tibor beradi.
Bilimning   passiv   iste'molchisidan   talaba   o'quv   faoliyatining   faol   sub'ektiga
aylanadi.   Faoliyatni   o'zlashtirish   bilan   parallel   ravishda   o'quvchi   jamiyat   tomonidan qo'llab-quvvatlanadigan   o'z   qadriyatlar   tizimini   shakllantirish   imkoniyatiga   ega
bo'ladi.
Ma'naviy-axloqiy   qadriyatlar   muammosi   ilmiy   bilimlarning   turli   sohalarida
ishlab chiqilgan va turli nazariy va uslubiy pozitsiyalardan ko'rib chiqilgan. Xorijiy va
mahalliy gumanistik pedagogikaning zamonaviy g'oyalari bolada o'ziga va dunyoga,
hayotning   qadriga   bo'lgan   ijobiy   munosabatni   shakllantirishni   o'z   ichiga   oladi.
Hayotga   qadriyatga   asoslangan   munosabat   deganda   uning   ahamiyatini   anglash,   uni
sovg'a   sifatida   qabul   qilish   va   har   kuni   baxtni   his   qilish   tushuniladi.   Bu   qadriyat
munosabatlari   butun   bir   qator   boshqa   qadriyat   munosabatlarini   keltirib   chiqaradi:
oilaga,   tabiatga,   insonga,   madaniyatga   va   boshqa   umuminsoniy   qadriyatlarga.
Hayotning   qadr-qimmatini   anglash   har   bir   insonning   o'ziga   xosligini   tushunishga
imkon beradi.
Biroq,   bizning   fikrimizcha,   psixologik   va   pedagogik   maqsadlarga   asoslanib,
I.D. tomonidan taklif qilingan qadriyatlarni tushunish eng ajralmas hisoblanadi. Bekh,
unga   ko'ra,   qadriyatlar   -   bu   inson   qadrlaydigan,   u   uchun   muhim   va   muhim   bo'lgan
hamma   narsa,   ya'ni.   uning   ongli   semantik   shakllanishlari.   Bundan   tashqari,   shaxs
uzluksiz   rivojlanayotgan   tizim   bo'lib,   bu   semantik   shakllanishlar   o'rtasidagi
munosabatlar beqaror, ular o'zaro ta'sir qiladi, bir-birini to'ldiradi va almashtiradi.
So'nggi bir necha yil ichida yoshlarning qadriyat yo'nalishlarini shakllantirishga
bag'ishlangan   ko'plab   nomzodlik   va   doktorlik   dissertatsiyalari   himoya   qilindi   (G.A.
Argunova,   S.G.   Bugaev,   S.G.   Gladneva,   S.A.   Kulikova,   M.G.   Reznichenko,   S.M.
Yakovlyuk va boshqalar). T. _ Serebryakova.
Talabalarning   qadriyat   yo'nalishlarini,   ularning   munosabati   va   e'tiqodlari
tizimini  shakllantirish o'qituvchining fikrini avtoritar  tarzda ta'minlash orqali amalga
oshirilmaydi, u o'zaro hamkorlik va umumiy ishda manfaatdorlikka asoslanishi kerak.
Shu   munosabat   bilan   N.A.  Astashova   quyidagi   bosqichlarni   o'z   ichiga   olgan   qiymat
yo'nalishlarini shakllantirishning to'liq tsiklini ko'rib chiqadi: o'quvchiga qadriyatlarni
taqdim   etish;   shaxs   tomonidan   qiymat   yo'nalishlarini   bilish;   qiymat   yo'nalishlarini qabul   qilish;   faoliyat   va   xulq-atvorda   qiymat   yo'nalishlarini   amalga   oshirish;
shaxsning   yo'nalishidagi   qiymat   yo'nalishlarini   birlashtirish   va   uni   shaxsiyat   sifati
maqomiga   o'tkazish,   ya'ni.   bir   turdagi   potentsial   holatga;   o'qituvchining   shaxsiy
fazilatlarida mavjud bo'lgan potentsial qadriyat yo'nalishlarini aktuallashtirish.Kichik
maktab   o'quvchisining   muhim   ijtimoiy-psixologik   xususiyatini   axloqiy   g'oyalarning
dinamikligi   deb   hisoblash   mumkin.   Shu   sababli,   kichik   maktab   o'quvchisi
qadriyatlarni   qabul   qilishi   uchun   bolaning   ma'naviy-axloqiy   rivojlanishi   uchun
yagona   tizimli   faoliyat   maydonini   yaratish   kerak;   ta'lim   muassasasida   axloqiy
yo'naltirilgan   faoliyatning   har   xil   turlarini   tizimli   ravishda   tashkil   etish   muhimdir,
ya'ni.   ta'lim   muassasasining   ta'lim,   axloqiy   va   qadriyatlarga   yo'naltirilgan   muhitini
yaratish
Kichik   yoshdagi   maktab   o'quvchilarida   hayotga   qadriyatli   munosabatni
shakllantirish   ishlari   alohida   onglilik   va   mas'uliyatni,   faoliyat   shakllarini
o'zlashtirishni   talab   qiladi   va   zamonaviy   o'qituvchi   faoliyatining   asosiy
yo'nalishlaridan   biri   bo'lib,   unga   modellashtirish   va   amalga   oshirish   imkoniyati
beriladi.   bolalik   tabiatiga,   milliy   va   madaniy   an'analarga   mos   keladigan   ta'lim
faoliyati.
O'quvchi   hayotidagi  kichik  maktab yoshi  -  axloqiy  fazilatlarni   rivojlantirishda
muhim   va   mas'uliyatli   davrning   boshlanishi,   biz   shaxsning   qiymat-semantik
sohasining asosini yaratish haqida gapirishimiz mumkin. U amal qiladigan qadriyatlar
tizimi kichik maktab o'quvchisi ongida shakllana boshlaydi. Olti-etti yoshda qadriyat
yo'nalishini  shakllantirish jarayoni eng dinamik tarzda sodir bo'ladi. Shuni ta'kidlash
kerakki,   kichik   maktab   o'quvchilarining   qadriyatlarni   tanlashiga   birinchi   navbatda
kattalarning   fikri,   tanlovi,   o'zlarining   ijtimoiy   va   axloqiy   tajribasi,   badiiy   adabiyot,
filmlar,   teleko'rsatuvlar   misollari,   bolalar   jamoasining   fikri   va   tanlovi   ta'sir   qiladi.   ,
yaqin do'stlar.
Zamonaviy   tarbiya   va   ijtimoiylashuv   jarayoni   ko'p   sub'ektiv   bo'lishi   juda
muhim, oila  va maktab bolani  tarbiyalash va ijtimoiylashtirishda o'z  monopoliyasini yo'qotdi.   Boshlang'ich   sinf   o'quvchisi   ommaviy   axborot   vositalari,   Internet,
televidenie,   boshqa   ma'lumot   manbalari,   diniy   va   jamoat   tashkilotlari,   yoshlar
jamoalari   va   boshqalarning   kuchli   ta'lim   va   ijtimoiy   ta'siriga   (har   doim   ham   ijobiy
emas) duchor bo'ladi. Boshlang'ich maktab yoshida o'sib borayotgan shaxs u yoki bu
tarzda   turli   xil   ijtimoiy,   axborot   va   kommunikativ   faoliyatda   ishtirok   etadi,   ularning
mazmuni turli xil, ko'pincha qarama-qarshi qadriyatlar va dunyoqarashlarni o'z ichiga
oladi.
Shuning   uchun   o'qituvchi   va   ota-onalarning   asosiy   vazifasi   shunchaki
qadriyatlar   to'plamini   berish   emas,   balki   bolaga   ularni   tushunish,   asosiy
(universal)larini o'z hayotini tartibga soluvchi sifatida qabul qilish va ulardan amaliy
foydalanishni   o'rganishga   yordam   berishdir.   B.   Bratusning   fikricha,   qadriyatlar
insonning   ongli,   aks   ettirilgan   eng   umumiy   semantik   shakllanishlari   bo'lib,   uning
hayotiga   ta'sir   qiladi,   xatti-harakatlari   va   boshqalarga   munosabatini   belgilaydi.
Qadriyatlarga ijobiy munosabatni rivojlantirish uchun ularning hissiy tajribasi va aks
ettirish tajribasi zarur, chunki ijtimoiy me'yorlar va qadriyatlarni bilish insonning turli
xil   hayot   sharoitlarida   ularga   ixtiyoriy   ravishda   amal   qilishga   tayyorligini
kafolatlamaydi.   Maktabda   o'quvchi   o'zaro   ta'sir   jarayonida   shunday   tajribaga   ega
bo'lishi mumkin:
o'qituvchi   bilan   -   talabaning   ijtimoiy   normalar,   jamiyat   tuzilishi,   jamiyatda
ijtimoiy   ma'qullangan   va   ma'qullanmagan   xatti-harakatlar   shakllari   haqida   ijtimoiy
bilimlarni o'zlashtirishi va boshqalar);
do'stona   bolalar   muhiti   (jamoa)   bilan   -   o'quvchi   tajriba   va   jamiyatning   asosiy
qadriyatlariga ijobiy munosabatda bo'ladi;
ijtimoiy aktyorlar bilan - talaba mustaqil ijtimoiy harakat tajribasiga ega bo'ladi.
O'qishni tashkil etish
Boshlang'ich   maktab   yoshida   qadriyat   yo'nalishlarini   shakllantirishning   o'ziga
xos xususiyatlarini aniqlash uchun boshlang'ich maktab yoshidagi bolalar hayotining
turli sohalarini o'rganishga qaratilgan bir qator usullar topildi. Metodologiya "Fazullar lug'ati"
Maqsad:   kichik   maktab   o'quvchilari   o'rtasida   axloqiy   g'oyalar   va
tushunchalarning   rivojlanish   darajasini   aniqlash   (to'liqlik,   moddiylik   darajasi,
umumiylik darajasi).
Funktsiyalari: diagnostik, rivojlanish, tuzatish.
Tashkilot: bolalar bilan an'anaviy "Oltiruvchi" o'yini "Sehrli sandiq" o'ynaladi.
U g'ayrioddiy tarzda tashkil etilgan: bolalar uch kun davomida alifboda "A" dan "Z"
gacha bo'lgan so'z-fazilatlar bilan to'xtash joylariga ko'ra "sayohat qilishadi":
. "Ozodalik - bu sevgi."
. "Tinchlik - mehr-shafqatdir."
. "Ijodkorlik - saxiylik".
To'xtash   joyida   o'qituvchi   (tajribachi)   bolalarga   ko'rsatma   beradi:   har   biri
"sehrli sandiq" dan noyob shakldagi, rang-barang kichkina kitobni - "fazilatlar lug'ati"
ni chiqaradi va unga imzo qo'yadi.
Lug'atning birinchi sahifasida barcha ezgu so'zlar yoziladi, bir xil so'zlar birma-
bir alohida sahifaga yoziladi.
Birinchi bekatda “Ozodalik – muhabbat” so‘zlari ishlab chiqish uchun berilgan:
ozodalik,   minnatdorlik,   xushmuomalalik,   sadoqat,   intizom,   mehribonlik,   do‘stlik,
g‘amxo‘rlik, muhabbat.
O'yin   qoidalariga   ko'ra,   har   bir   bola   kamida   beshta   so'zning   ma'nosini   yozma
ravishda (ixtiyoriy) tushuntirishi kerak. Bundan tashqari, u so'zlarning tushuntirishini
standart bilan tekshirishi kerak - bolalar tushuntirish beradigan har bir sahifada, pastki
qismida  "Lug'at  bilan  tekshirish"  yozuvi  mavjud  va  lug'atga  muvofiq tushunchaning
talqini berilgan.
Ishni   tugatgandan   so'ng,   sinf   mikroguruhlarga   (5   kishidan   ko'p   bo'lmagan)
bo'linadi,   ularda   bolalar   o'zaro   fikr   almashadilar,   bolalar   kitoblarini   ko'rishadi,
tushuntirilgan fazilatli so'zlarning umumiy sonini hisoblashadi va hokazo.
Xuddi shunday, quyidagi bekatlarda ham ish o'ynoqi tarzda olib boriladi. “Tinchlik   –   mehr-shafqat”   bekatida   osoyishtalik,   mardlik,   muloyimlik,
mas’uliyat,   rostgo‘ylik,   hayo,   vijdonlilik,   adolat,   mehr-shafqat   kabi   so‘zlar
tushuntiriladi.
"Ijodkorlik - saxiylik" to'xtashi so'z va iboralarning ma'nosini tushuntirishni o'z
ichiga   oladi:   ijodkorlik,   mehnatsevarlik,   hurmat,   kechirish   qobiliyati,   quvonish
qobiliyati, qat'iyatlilik, halollik, sezgirlik, saxiylik.
Ma'lumotlarni   qayta   ishlash:   bolalar   bilimlarining   sifatli   tahlili   amalga
oshiriladi.
Eslatma: Fazilatlar lug'ati shaxsiy foydalanish uchun har bir bolada qoladi.
"Muammoni hal qilish" metodologiyasi
Maqsad: bolalarning boshqalarning harakatlariga munosabatini o'rganish.
Funktsiyalari: diagnostika, ta'lim.
Tashkilot:  o'qituvchi  bolalarni  vaziyatlarni  tahlil  qilishga  taklif  qiladi, har  kim
topshiriq   savoliga   qisqa   yozma   javob   berishi   kerak.   Diagnostik   tajriba   bir   necha
bosqichda tashkil etiladi.
Vazifa 1. Bo'ri bolasi onasi bilan o'rmonda yashardi. Onam ovga ketdi. Bir kishi
bo‘ri   bolasini   tutib,   qopga   solib,   shaharga   olib   keldi.   U   sumkani   xonaning   o'rtasiga
qo'ydi. (E. Charushin)
Ovchiga nima deysiz?
Vazifa   2.   Bo'ri   bolasi   onasi   bilan   o'rmonda   yashardi.   Ona   ovga   chiqdi,   bo‘ri
bolasi adashib qoldi. Siz uni ko'rdingiz va sizga onasi uni tashlab ketgandek tuyuldi.
Sizning harakatlaringiz?
Muammo 3. Moviy o'rmonda hech qachon bitta uy hayvonini o'ldirmagan bo'ri
yashar edi. Ammo bir marta u qo'y go'shtini sinab ko'rmoqchi bo'ldi. Ammo u dalada
o'tlayotgan qo'ylarga qanday yashirincha borishni, qo'yni qanday tutishni bilmas edi .
U qo'ylar bilan birga yurgan cho'pondan juda qo'rqardi, chunki qo'lida qalin tayoq bor
edi. Agar  bu tayoq bilan orqangizga ursa, barcha suyaklaringizni  sindirib tashlaysiz.
Ammo Bo'ri bo'ri bo'lmaydi. Agar biror narsani o'g'irlamoqchi bo'lsa, uni o'g'irlaydi. (Z. Bespaliy.)
Bo'rining niyatlariga munosabatingiz qanday?
"Sehrli stul" texnikasi
Maqsad:   bolalarning   sinfdoshlarining   harakatlariga,   ularning   shaxsiy
fazilatlariga munosabatini aniqlash.
Funktsiyalari: diagnostik, tarbiyaviy, tuzatish.
Tashkilot: "Sehrli stul" o'yini tashkil etilmoqda (g'oya N.E. Shchurkova).
O'yindan   oldin   o'qituvchi   bolalarning   e'tiborini   har   bir   insonning   o'ziga   xos
tarzda   yaxshi   ekanligiga   qaratadi:   biri   chiroyli   qo'shiq   aytadi;   ikkinchisi   do'stona,
odamlarga mehribon, har doim yordam berishga tayyor; uchinchisi biznesda ishonchli
va hokazo.
Bolalar   4-5   kishidan   iborat   guruhlarga   bo'lingan.   Biri   "sehrli"   stulda   o'tiradi,
qolganlari   navbat   bilan   faqat   uning   yaxshi   ishlari   va   shaxsiy   fazilatlari   haqida
gapiradi.   Masalan:   “Marina   xushmuomala,   chunki...”,   “U   mehribon,   chunki...”   va
hokazo.   Barcha   bolalar   mikro-kollektivlarda   xuddi   shunday   tarzda   muhokama
qilishadi.
O'yinni   bir   necha   bosqichda   (kunlarda)   tashkil   qilish   mumkin,   shunda   bolalar
charchamaydi yoki unga qiziqish yo'qoladi.
Ma'lumotlarni  qayta ishlash:  natijalarni sifatli tahlil qilish ma'lumotlarni yozib
olish   asosida   amalga   oshiriladi   (o'qituvchi   bepul   yozish   shaklini   tanlaydi).   Asos
sinfdoshlarning   harakatlarini,   fazilatlarini   baholash,   ularning   harakatlariga   hissiy
jihatdan munosabat bildirish qobiliyati va boshqalar kabi ko'rsatkichlarga asoslanadi.
“Xarakterlash” metodologiyasi
Maqsad: bolalarning insonning axloqiy fazilatlari haqidagi g'oyalarini aniqlash.
O`quvchilarga   shaxsning   yaxshi   axloqiy   sifatlarini   bildiruvchi   so`zlarni,
so`ngra   yomon   sifatlarni   ifodalovchi   so`zlarni   sanab   o`tish   vazifasi   beriladi.   So'zlar
soni qat'iy belgilanmagan.
Ma'lumotlarni   qayta   ishlash:   bolalar   bilimlarining   sifatli   tahlili   amalga oshiriladi. Xulosa
Qadriyat   yo'nalishlari   inson   shaxsiyatining   eng   muhim   xususiyatidir,   chunki
ular   uning   atrofidagi   dunyoga   va   uning   xatti-harakatlariga   munosabatini   belgilaydi.
Insonning qadriyat yo'nalishlarini shakllantirish uzoq va murakkab jarayondir. Bunga
dunyodagi, mamlakatdagi, mintaqadagi ijtimoiy vaziyat, ommaviy axborot vositalari,
kichik   guruhlarning   qadriyatlari   (oila,   do'stlar)   va   boshqalar   ta'sir   qiladi.   Shu   bilan
birga, ta'lim insonning qadriyat yo'nalishlarini shakllantirishda muhim rol o'ynaydi.
Shaxsning   qiymat-semantik   sohasini   o'rganish   muammosi   hozirgi   kunda   turli
ijtimoiy   fanlarning   predmeti   bo'lib,   tobora   murakkablashib   bormoqda   va   inson
haqidagi   bilimlarning   turli   sohalari   -   falsafa,   fizika,   falsafa   va   boshqa   sohalar
chorrahasida   joylashgan   muhim   tadqiqot   sohasini   ifodalaydi.   sotsiologiya,
psixologiya, pedagogika.
Qadriyat   yo'nalishlari   xulq-atvorni   shaxsiy   tartibga   solishning   psixologik
kontseptsiyalarini qurishda qo'llaniladigan asosiy tushunchalardan biridir. Zamonaviy
tadqiqotlarda ular shaxsning psixologik moslashuvi muammolari va uning o'zini o'zi
boshqarish jarayonlari kontekstida ko'rib chiqiladi.
Boshlang'ich   maktab   o'quvchilarining   samaradorligi   bevosita   ularda   qanday
hayotiy qadriyatlar ustunligiga bog'liq. Bolaning muhiti va uning kelajakdagi kattalar
hayoti uchun kelajakdagi ko'rsatmalari bunga bog'liq.
Qadriyat yo'nalishlari tizimi shaxs yo'nalishining mazmunli tomonini belgilaydi
va   uning   atrofdagi   dunyoga,   boshqa   odamlarga,   o'ziga   bo'lgan   munosabatining
asosini,   dunyoqarashining   asosini   va   hayot   faoliyati   uchun   motivatsiyaning   asosini
tashkil   qiladi.   hayot   tushunchasi   va   "hayot   falsafasi"   va   natijada   shaxsning
mahsuldorligi.
Qadriyatlar   tizimi   shaxsning   atrofdagi   dunyoga,   boshqa   odamlarga   va   o'ziga
bo'lgan   munosabatlarining   asosini   tashkil   qiladi.   Orientatsiyaning   mazmunli   tomoni
bo'lgan qadriyatlar  dunyoqarashning  asosi  va motivatsion ehtiyoj  sohasining yadrosi bo'lib   xizmat   qiladi.   Qadriyatlar   tizimining   shakllanishi   erta   yoshdan   boshlanadi   va
insonning shaxsiy va hayotiy o'zini o'zi belgilashi bilan bevosita bog'liq.
Adabiyotlar ro'yxati
1. Jahon entsiklopediyasi / Ed. A.A. Gritsanova. - Mn., 2001 yil.
2. Drobnitskiy O.G. Axloqiy muammolar. - M.: Ta'lim, 1977. -
3. Zdravomyslov A.G. Ehtiyojlar, manfaatlar, qadriyatlar. - M., 1988 yil.
4.   Kapustin   N.P.   Moslashuvchan   maktabning   pedagogik   texnologiyalari.   -   M.,   1999
yil.
5.   Kiryakova  A.V.   Maktab   o'quvchilarining   qiymat   yo'nalishlarini   diagnostikasi   va
prognozi   //   Maktab   o'quvchilarining   yo'nalishi   va   faoliyati   /   Ed.   T.K.  Axayan,  A.V.
Kiryakova. - M.: Pedagogika, 1991 yil.
6.   Kiryakova   A.V.   Maktab   o'quvchilarini   ijtimoiy   ahamiyatga   molik   qadriyatlarga
yo'naltirish: Dissertatsiya avtoreferati... doktor. ped. Sci. - Sankt-Peterburg, 1991 yil.
7. Kreyg G. Rivojlanish psixologiyasi. - Sankt-Peterburg. - 2000.
8. Leontyev D.A. Qadriyat yo'nalishlarini o'rganish metodologiyasi. - M., 1992 yil.
9. Matveeva L.I. Boshlang'ich sinf o'quvchisini o'quv faoliyati va axloqiy xulq-atvor
sub'ekti sifatida rivojlantirish. - L., 1989 yil.
10.   Nabiulina   N.G.   O'rta   maxsus   ta'lim   muassasalarida   psixologik-pedagogik   fanlar
siklini aksiologizatsiya qilish. - Ufa, 2003. - 116 b.

Qadiryat tizimini ishlab chiqish metodologiyasi : dialog, o’yin, s senariy . Mundarija: Kirish I-bob. Boshlang'ich maktab yoshidagi bolalarning qadriyat yo'nalishlarini tarbiyalash xususiyatlari. 1.1 Qadriyat yo'nalishlarining mohiyati 1.2 Boshlang'ich maktab yoshidagi bolalarning qadriyat yo'nalishlarining xususiyatlari II-bob. Kichik maktab o'quvchilarida qadriyat . 2.1 Qadriyat yo'nalishlarini shakllantirish muammosining dolzarbligi. Xulosa Adabiyotlar ro'yxati

Kirish Mavzuning dolzarbligi. Qadriyat yo'nalishlari insonning atrofidagi dunyoga munosabatidagi asosiy mezondir. Ular odamlarning ijtimoiy o'zaro munosabatlarini, ularning manfaatlari va talablarining kurashi va muvofiqlashtirilishini belgilaydi, inson xatti-harakatlarini tartibga soladi, jamiyatdagi shaxs hayotining kelajagini belgilaydi. Shuning uchun shaxsning qadriyat yo'nalishlarining tuzilishi va ularning rivojlanish va shakllanish yo'llarini aniqlash ijtimoiy-psixologik va pedagogik tahlil ob'ekti hisoblanadi. Bu yangi ijtimoiy sharoitlarda qadriyatlar tizimini aniqlash uchun yanada muhimroq bo'lib, bu hayotiy munosabatlarning tuzilishini ajratib ko'rsatish va ular asosida jamiyatning uyg'un rivojlanishi uchun zarur bo'lgan qiymat yo'nalishlarini shakllantirish usullarini aniqlash imkonini beradi. bizning kunlarimizdagi shaxs. Zamonaviy jamiyatda bozor munosabatlarining rivojlanishi kattalar ham, bolalar ham qadriyatlar tizimining o'zgarishiga olib keladi. Insonning ideali endi "ko'p mehnat qilmasdan qanday qilib chiroyli yashashni biladigan" odamdir. Shu munosabat bilan zamonaviy bolalarning qadriyatlar sohasini o'rganish dolzarb ko'rinadi. Jamiyat qadriyatlarini shaxs tomonidan eng jadal egallash boshlang'ich maktab yoshida sodir bo'ladi. Zamonaviy boshlang'ich maktabda o'qituvchi oldida quyidagi vazifalar turibdi: to'laqonli shaxsni tarbiyalash, kichik yoshdagi maktab o'quvchilari uchun qadriyatlar tizimini shakllantirish. Ushbu maqsadga erishishda o'qish darslari muhim rol o'ynaydi, bu shubhasiz bolani qadriyatlar dunyosiga yo'naltiradi. Qadriyatlar va qadriyat yo'nalishlari muammosini rivojlantirishning ijtimoiy- falsafiy asoslari Uyg'onish davri olimlari asarlarida, I.Kant, M.Veber ta'limotlarida yoritilgan, shuningdek, V.I.Vernadskiyning falsafiy konsepsiyalarida o'z aksini topgan. V.S.Solovyov, N. Berdyaev.L., insonning ma'naviy-axloqiy takomillashuvini ochib, Drobnitskiy O.G. va Tugarinov V.P., qadriyatlar nazariyasi masalalari bilan

bog'liq aksiologiyaning fundamental muammolarini aks ettirgan . Ijtimoiy va shaxsiy qadriyatlar tizimining tuzilishi va mazmuni, qadriyat yo'nalishlari bo'yicha bir qator muhim nazariy xulosalar P. M. Ershov, A. G. Zdravomyslov, E. V. Zolotuxina- Abolina, M. Rokeach, V. Frankl, V. Yadov asarlarida mavjud. A. Gumanistik qadriyatlarni shakllantirish muammosi maishiy qadriyatlarning qarashlarida o'z aksini topgan (Adamskiy A.I., Anikeeva N.P., Bodalev A.A., Blonskiy P.P., Vasilyeva Z.I., Gazman O.S., Karakovskiy A.A., Malkova Z.A., Novikova L.I., Rogova R.M., Stefanov. T.A. va boshqalar) va chet ellik (A. Maslou, K. Rojers) psixologlar va o'qituvchilar. Tadqiqot maqsadi: boshlang'ich maktab o'quvchilarida qadriyat yo'nalishini shakllantirish xususiyatlarini aniqlash. Tadqiqot ob'ekti: kichik maktab o'quvchilarining qadriyat yo'nalishlari Tadqiqot mavzusi: boshlang'ich maktab yoshidagi bolalarning qadriyat yo'nalishini shakllantirish shartlari. Gipoteza: boshlang'ich maktab yoshidagi qadriyat yo'nalishlari hayotiy ma'no yo'nalishlari, mexanizmlari va strategiyalari asosida shakllanadi, degan taxmindan iborat. Vazifalar: * Maxsus adabiyotlarni o'rganish. * Muammoni o'rganish uchun imkoniyatlarni aniqlash. * Kichik maktab o'quvchilarining qadriyatlarini shakllantirishga ta'sir qiluvchi omillarni aniqlash. * Boshlang'ich maktab yoshida qadriyat yo'nalishlarini shakllantirish xususiyatlarini asoslang.

I-bob. Boshlang'ich maktab yoshidagi bolalarning qadriyat yo'nalishlarini tarbiyalash xususiyatlari ma 1.1 Qadriyat yo'nalishlarining mohiyati Jahon psixologiyasida qiymat yo'nalishlari muammosiga bag'ishlangan juda ko'p asarlar mavjud. "Qadriyat" va "qadriyatga yo'naltirilganlik" tushunchalari falsafa, sotsiologiya, psixologiya, pedagogika kabi fanlarning o'rganish predmeti hisoblanadi. Qadriyatlar va qadriyat yo'nalishlari falsafiy bilimlar bo'limi bo'lgan aksiologiya tomonidan o'rganiladi. Qadriyat yo'nalishlari, shaxsiyatning tarkibiy elementi sifatida, qadriyatlar ierarxiyasi va ulardagi shaxsiyat yo'nalishi psixologiya tomonidan o'rganiladi. Shaxsiy-qiymatli yondashuvni shakllantirish, ya'ni. Pedagogika qadriyatlarga shaxsiy yo'naltirish jarayonini boshqarish va qiymat yo'nalishlarini shakllantirish masalalarini o'rganish bilan shug'ullanadi. Birinchidan, keling, "qiymat" tushunchasining mohiyatini bilib olaylik. "Qimmat" tushunchasining ko'plab ta'riflari mavjud bo'lib, ular umumiy, juda keng ma'noga ega va bu tushunchani motivatsion jarayonning hodisalaridan biriga qisqartiradi. Shunday qilib, masalan, E. Tolman qiymatni belgilaydi maqsadli ob'ektning jozibadorligi sifatida, ya'ni. u ehtiyoj bilan birga maqsadning zarurligini belgilaydi. Frolov I.T. tomonidan tahrir qilingan Falsafiy lug'atda batafsil tavsif berilgan: "Qadriyatlar - bu atrofdagi dunyo ob'ektlarining aniq ijtimoiy ta'riflari bo'lib, ularning inson va jamiyat uchun ijobiy yoki salbiy ma'nosini ochib beradi (yaxshi, yaxshi va yomon, go'zal va xunuk). , ijtimoiy hayot va tabiat hodisalarida mavjud). Tashqi tomondan, qadriyatlar ob'ekt yoki hodisaning xususiyatlari sifatida namoyon bo'ladi, lekin ular tabiatan unga xos emas, shunchaki ob'ektning ichki tuzilishi tufayli emas, balki u insonning ijtimoiy mavjudligi sohasida ishtirok etgani va mavjud bo'lganligi sababli. muayyan ijtimoiy munosabatlarning tashuvchisiga aylanadi”.

Tugarinov V.P. asarlarida. quyidagi ta'rifni o'z ichiga oladi: "Qadriyatlar - bu ma'lum bir jamiyat yoki sinf odamlari va shaxsga ularning ehtiyojlari va manfaatlarini, shuningdek, g'oyalar va motivatsiyalarni qondirish vositasi sifatida zarur bo'lgan ob'ekt, hodisa va ularning xususiyatlarining mohiyati. norma, maqsad va ideal sifatida”. Shunday qilib, biz "qadriyat" tushunchasi madaniy rivojlanishning ma'lum bir bosqichining ijtimoiy ustuvorliklariga muvofiq sifat standarti va ideal bo'lib xizmat qiladigan ob'ektlar, hodisalar, toifalar va g'oyalarni belgilash uchun ishlatiladi degan pozitsiyadan chiqamiz. N.G.Nabiulinaning fikricha, qadriyat insoniyatning nima bo'lishi kerakligi haqidagi g'oyalarini aks ettiruvchi va ko'p jihatdan uning xatti-harakatlarini belgilovchi kategoriya sifatida mavjud bo'lib, qadriyatni bilish jarayonini amalga oshirishga imkon beradi, degan fikr ayniqsa muhimdir. Qadriyatlarning xilma-xilligi ularni tasniflash va guruhlarga bo'lish zarurligini keltirib chiqaradi. Bu ularning bo'linish asosiga bog'liq. Zamonaviy fanda qadriyatlarning bir qancha tasniflari mavjud. Keling, ulardan ba'zilarini ko'rib chiqaylik. M.Rokeach qadriyatlarning ikki sinfini ajratadi: terminal qadriyatlar - shaxsiy yoki ijtimoiy nuqtai nazardan individual mavjudlikning qandaydir yakuniy maqsadiga erishishga intilishga arziydigan e'tiqodlar; instrumental qadriyatlar - bu har qanday vaziyatda shaxsiy va ijtimoiy nuqtai nazardan ma'lum bir harakat yo'nalishi afzalroq ekanligi haqidagi e'tiqodlar. Terminal qiymatlari instrumental qiymatlarga qaraganda barqarorroq va ular kamroq individual o'zgaruvchanlik bilan tavsiflanadi. Terminal va instrumental qadriyatlar o'rtasidagi farq maqsadlar sifatida qadriyatlar va vositalar sifatidagi qadriyatlar o'rtasidagi an'anaviy farqni takrorlaydi. Anisimov S.F. quyidagi tasnifni taklif qiladi: