Shaxsning emosional hayot doirasi
Shaxsning emosional hayot doirasi MUNDARIJA KIRISH……………………………………………...…................................ 3 I BOB. Emotsiya haqida tushuncha ………………………………………. 7 1.1 Hissiy holatlarning nerv-fizologik asoslari ………. ………………………. 7 1.2 Emotsiya haqida nazariyalar…………………. ........................................... 11 II BOB. Psixik holat turlari……………. ………………………... 22 2.1 Psixik zo`riqish va uni boshqarish ……………………………………..... 22 2.2 Frustratsiya va bezovtalik emotsional holat sifarida ........ .......................... 25 XULOSA............................................................................................. ............. 29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI…………… ………. 30 1
KIRISH Mavzuning dolzarbligi: Emotsiya (frans. lot. — larzaga keltiraman, hayajonlantiraman) — odam va hayvonlarning tashqi va ichki qo’zg’atuvchilar ta siriga nisbatan subyektiv reaksiyalaridir. Emotsiya qoniqish yoki qoniqmaslik,ʼ quvonch, qo’rquv va boshqa shakllarda namoyon bo ladi. Emotsiya ixtisoslashgan ʻ miya tuzilmalarining faol holatidan iborat bo lib, odam va hayvonlarda bu holatni ʻ minimal yoki maksimallashtirish (kuchaytirish, takrorlash) istagini paydo qiladi. Emotsiya xususiyati zarur ehtiyoj va uni qoniqtirish imkoniyati bilan belgilanadi. Ehtiyojni qoniqtirish ehtimoli kam bo lganida emotsiya salbiy (qo rquv, g azab) ʻ ʻ ʻ shaklda namoyon bo ladi. Aksincha uni qondirish ehtimoli kutilganiga nisbatan ʻ yuqori bo lganida emotsiyaga ijobiy tus (qoniqish, quvonch) beradi. Miyaning turli ʻ qismlariga elektr toki ta sir ettirish ʼ orqali dastlab hayvonlarda , keyinchalik odamlarda salbiy va ijobiy emotsiya paydo qiladigan nerv markazlari aniqlanadi. Bu markazlar, asosan, bosh miya po’stlog’ining oldingi qismida, limbik sistemasi (uzunchoq miya, oraliq miya, o’rta miyaning bir qancha tuzilmalari majmui)da, joylashgan markaziy kulrang moddada va gipotalamusda hisoblanadi. Emotsiyani o rganish, hosil bo lgan shartli reflekslarni mustahkamlash jarayonida benihoya ʻ ʻ katta ahamiyatga ega. Emotsiya bilimlarni o zlashtirish (zehn) ʻ chegarasini kengaytiradi , xotirani faollashtiradi, odam va hayvonlar kommunikatsiyasida qo’shimcha vosita (mimika, nutq yoki tovush intonatsiyasi va boshqalar) bo’ladi. Odamda oliy ijtimoiy ehtiyojlar asosida paydo bo’luvchi differension va turg’un emotsiyalar, odatda, hissiyot deb ataladi. Hissiyotlar o’zining yuzaga kelishi nuqtai nazaridan odamning ehtiyojlari,qiziqishlari va intilishlari bilan bog liq ʻ bo ladi.Emotsiya ʻ – shaxsning voqelikka o‘z munosabatini his qilishidan kelib chiqadigan , uning ehtiyoj va qiziqishlari bilan bog’liq bo’lgan yoqimli yoki yoqimsiz kechinmalaridir. Ta’riflardan shuni aytish mumkinki, hissiyot tushunchasi emotsiyaga nisbatan kengroq tushuncha bo’lib, shaxsning kundalik 2
hayoti, turmush tarzidagi barcha jabhalarni qamrab oladi. Hissiyotlar o’zining yuzaga kelishi nuqtai nazaridan odamning ehtiyojlari, qiziqishlari va intilishlari bilan bog’liq bo‘ladi. Masalan, odamning organik ehtiyojlarini qondirishi bilan bog’liq bo’lgan hissiyotlar odamda rohatlanish, qanoa tlanish tuyg’usini yuzaga keltiradi. Organik hissiyotlarni qondira olmaslik odamning ruhini tushirib, kayfiyatini buzib, azoblanish, toqatsizlanish hissiga sabab bo’ladi. Hissiyot odamda sodir bo’layotgan hodisa va narsalardan shaxs sifatidagi odam uchun ahamiyatli bo’lganlari haqida darak beruvchi signallar tizimi hisoblanadi. Mazkur holda sezgi a’zolariga ta’sir qiluvchi cheksiz miqdordagi qo’zg’ovchilardan aniq bo’lib ajraladi, ba’zilari bir-birlari bilan qo’shilib ketadi va paydo bo’lgan hissiyot bilan birlashib ketadi. Natijada taassurot uyg’otib, biror hissiy nom bilan ifodalangan xotira obrazlari tariqasida saqlanib qoladi. Buni fiziologik jihatdan shunday tushuntirish mumkin: ma’lum qo’zg’atuvchilar tirik mavjudotlar uchun xotirjamlik haqida darak beruvchiga aylanadi. Hissiy kechinmalar esa insonning shaxsiy tajribasida tarkib topadigan reflekslar tizimini mustahkamlash sifatida namoyon bo’ladi. Hissiyotning mana shu darak beruvchilik vazifasi psixologiyada hissiyotning impressiv tomoni deb ataladi. Hissiyot boshqa hamma psixik jarayonlar kabi bosh miya po’sti qismining faoliyati bilan bog’liqdir. Bosh miya hissiyotlarning kuchini va barqarorligini idora qilib turadi. Hissiyotlar boshqa bilish jarayonlaridan farqli bosh miya po‘stining faoliyatidan tashqari organizmning ichki a’zolari faoliyati bilan ham bog’liqdir, boshqacha qilib aytganda hissiyotlar vegetativ nerv tizimining faoliyati bilan ham bog’liqdirEmotsiyalar affektlardan davomiyligi bilan farq qiladi. Ularning boshqa alohida qirrasi faqat joriy voqealarga emas, balki, taxminiy yoki yodga olinadiganlarga nisbatan ham ta’sirlanish hisoblanadi. Emotsiyalarning mohiyatini tushunish uchun tashqi muhitning jism va hodisalarining ko’pchiligi his-tuyg’u organlariga ta’sir ko’rsatib, ularda murakkab , ko’p qirrali emotsional hissiyotlar va sezgilar va bir vaqtning o’zida ham zavqlanish, ham qoniqmaslikni, turli sezgilarni keltirib chiqarishlari mumkin. 3
Bundan tashqari, ko’pchilik vaziyatlarda, bir tomondan, qandaydir zo’riqish sezgilari, ikkinchi tomondan , hal etish, yoki engil tortish yuzaga keladi. Faoliyatning keskin damlarida, qaror qabul qilishning mas’uliyatli daqiqalarida qiyinchiliklarni bartaraf etishda biz zo’riqishni his etamiz. U yaqqol ko’zga tashlanadigan faol xususiyatga ega bo’lib, faoliyat ob’ektiga e’tiborning kuchayishi, aqliy va jismoniy kuch to’plash, harakatga chanqoqlik, bizni o’rab oladigan alohida hayajon bilan birgalikda kechadi. Emotsional jarayonlarning boshqa xildagi ifodalanishi qo’zg’alish va tinchlanish hisoblanadi. Qo’zg’algan emotsional holat, odatda, faol xususiyatga ega bo’lib, faoliyat yoki unga tayyorgarlik ko’rish bilan bog’liq. Tinchlanish faoliyatning pasayishi bilan bog’liq bo’lsada, undan maqsadga muvofiq ravishda foydalanishning asosi bo’lib xizmat qiladi. Harakat faolligiga ta’sir ko‘rsatishga qarab, emotsiyalar stenik va astenik turlarga bo’linadi. Stenik emotsiyalar va sezgilar faol harakatga undaydi, inson kuchlarini to’playdi. Xuddi shunday, quvonch va ilhomlanish hislari insonni energiyaviy faoliyatga rag’batlantiradi. Astenik emotsiyalar insonni bo’shashtiradi, faolligini pasaytiradi, faoliyatni to‘xtatadi. Kayfiyat – u yoki bu emotsiyalarning barqaror kechinmasi. Uzoq davom etuvchi, xulq-atvorni bezovchi emotsional holat. Uni individning shaxsiy tomonlarini , asosiy hayotiy hissiyotlarini, ishiga nisbatan muvaffaqiyat yoki muvaffaqiyatsizlik, qulay yoki noqulay sharoit, odamlar munosabatlaridagi madaniyat darajasi, ichki holat kabilarni qamrab oluvchi ta’sirlar keltirib chiqaradi. Kayfiyatda hissiyotlar va sezgilarning rag’batlantiruvchi vazifasi, ularning inson faoliyatiga ta’siri namoyon bo‘ladi. Kayfiyat ijobiy yoki salbiy, ma’lum jadallik , ifodalanish, zo‘riqish va barqarorlikka ega bo’lishi mumkin. Emotsiyalar va sezgilar ta’siridagi psixik faollikning eng yuqori darajasi ko’tarinkilik, eng quyisi – apatiya deb ataladi. Psixik faoliyatning salbiy ta’sirlar tomonidan sezilarsiz darajada o‘zgarishi izdan chiqish holatidir. Insonning emotsional barqarorligi turli emotsiogen ta’sirlarga nisbatan xulq-atvorining turg’unligida ifodalanadi. Qiyinchiliklarga nisbatan barqarorlik, boshqa odamlar 4
xulq-atvoriga nisbatan bardoshlilik tolerantlik ( lot. – bardosh) deb ataladi. Emotsiyalar affektlardan davomiyligi bilan farq qiladi. Ularning boshqa alohida qirrasi faqat joriy voqealarga emas, balki, taxminiy yoki yodga olinadiganlarga nisbatan ham ta’sirlanish hisoblanadi. Kurs ishining maqsadi: Ilmiy adabiyotlarni va ilmiy tadqiqot ishlarni tahliliy o’rganish asosida emotsiya turlari va jarayonlarini o’rganish. Kurs ishining obyekti: Emotsiya va uning asosiy xususiyatlari. Kurs ishining predmeti: Emotsiya haqida umumiy tushuncha emotsiya turlari , emotsiyani eksperimental o’rganishdagi tadqiqotlar. Kurs ishi ning vazifalari: 1. Emotsiya ni eksperimental tadqiq qilish. 2. Emotsiya nazariyalarini o’rganish. 3. Emotsiyaga doir metodikalar bilan ishlash. Kurs ishini tuzulishi: Kurs ishi kirish,ikki bob, to`rt bo`lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan tashkil topgan 5