UMUMTA’LIM MAKTABLARI ALGEBRA KURSIDA KOMBINATORIKA ELEMENTLARINI O‘QITISH METODIKASI
UMUMTA’LIM MAKTABLARI ALGEBRA KURSIDA KOMBINATORIKA ELEMENTLARINI O‘QITISH METODIKASI MUNDARIJA Kirish……………………………………………………………… 3 1 Kombinatorika elementlariga oid umumiy ma’lumotlar 1.1 Kombinatorika haqida umumiy tushuncha…………………. 8 1.2 Kombinatorikada qo’shish va ko’paytirish qoidasi…………17 1.3 O’rinlashtirishlar…………………………………………….23 1.4 Takrorlanuvchi o’rinlashtirishlar…………………………….28 1.5. STEAM ta’limi va uni qo‘llashga qo‘yiladigan talablar ……32 I – bob bo’yicha xulosa…………………………………………..37 2 Maktab matematika kursida kombinatorik masalalarni yechish bo‘yicha tavsiyalar 2.1 O’rin almashtirish …………………………………………... 37 2.2 Takrorli o’rin almashtirish……………………………………43 2.3 Guruhlashlar………………………………………………….46 2.4 Takrorli guruhlashlar…………………………………………53 2.5 Binom formulasi……………………………………………...55 2.6 Geometrik shakllarda kombinatorikani ishlatilishi…………..56 II – bob bo’yicha xulosa…………………………………………60 3 Kombinatorik masalalarni yechish usullari bo’yicha pedagogik tajriba sinov ishlarini tashkil qilish va uning natijalari 3.1. Tajriba - sinov ishlarini tashkil etish va o’tkazish metodikasi……61 3.2. Kombinatorika elementlarini o’qitish samaradorligini tajriba – sinovda tekshirish natijalari……………………………………………………….64 III – bob bo’yicha xulosa…………………………………………..…67 Xulosa Foydalanilgan adabiyotlar KIRISH 1
Magistrlik dissertatsiyasi mavzusining asoslanishi va uning dolzarbligi. Bugungi kun biz pedagoglar jamoasidan ta’lim – tarbiya berishning yangi usullarini ishlab chiqish, fanlararo bog‘lanish (integratsiya)ni kuchaytirish, ijodkor va erkin, har tomonlama mustaqil fikrlay oladigan yoshlarni tarbiyalashdek dolzarb vazifalarni talab qiladi. Mavzuning dolzarblik darajasi ham shundan iboratki kombinatorika mavzusi ham fikrlashga undaydi yoshlarni bu mavzu hayotiy jarayonlarga bog‘liq bo‘lgan mavzu hisoblanadi. Mavzuni to‘la darajada tushinib olish uchun o‘quvchidan teran fikr – mulohaza talab qiladi. Ko‘pgina amaliy masalalarni hal qilishda kombinatorika elementlari ustida turlicha amallardan foydalanamiz. Ushbu dessertatsiya bugungi kunning dolzarb vazifalaridan bo’lgan o’quvchilarning qiziqishlarini oshirishga kombinatorika masalalarini yechish ko’nikmalarini shakllantirishga, shu bilan birga matematik tasavvuri dunyoqarashi va mustaqil fikrlash darajasining o’sishiga xizmat ko’rsatadi. (O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 – yil 7- maydagi PQ-4708- son qarori) Bunda umumta’lim maktablarida matematika fanini o’qitish sifatini oshirish, hududlarda matematika faniga ixtisoslashtirilgan maktablar faoliyatini rivojlantirish hamda yangi maktablarni tashkil etish. Matematika ta’limi maktab o'quvchilarining fikrlash qobilyatini rivojlantiradi, dunyoqarashini kengaytiradi. Maktab standartga muvofiq bolalarni o'quv faoliyatini boshqarishning samarali vositalarini o'zlashtirishga o'rgatish, ularga quyidagilarni o'rganishga yordam berish uchun mo'ljallangan: - O'qituvchi yordamida ta'lim maqsadlarini va ularga erishish uchun vazifalarni belgilash; - Muammolarni hal qilish usullarini amalda qo'llash; - Kognitiv (lotincha “cognize” – bilmoq, anglamoq, tushunmoq va fikrlamoq yoki “cognition”– bilish, tushinish) faollik va tashabbuskorlikni ko'rsatish; - O'qituvchi tomonidan ajratilgan harakatlar ko'rsatmalariga muvofiq o'quv materialini o’zlashtirishda mustaqil ravishda harakat qilish; 2
- Faoliyatni amalga oshirish jarayonida va harakatni bajarish natijasida nazoratni amalga oshirish, uni amalga oshirish paytida ham, harakat oxirida ham kerakli tuzatishlarni kiritish. N.A.Menchinskayaning ta’kidlashicha, pedagogik tadqiqotlar natijalari maktabda o'qitish amaliyotida bilimlarning yangi shakllanishi ko'nikmalarni shakllantirishga qaraganda tezroq davom etishini ko'rsatmoqda. O'qituvchilar o'quv faoliyatini boshqarishning o'qitish uslublariga ahamiyat bermaydilar, natijada nazariy bilimlarga ega bo'lgan talabalar ularni standart ta'lim vazifasi doirasidan tashqarida qo'llashda qiynaladilar. Umumjahon ta`lim harakatlarini shakllantirish muammosi nafaqat bilimlarni ta`lim faoliyatida umuminsoniy qo`llash muammosi sifatida, balki rivojlanishning ushbu bosqichida o`quv qobiliyatini oshirishga qaratilgan hayotiy fazilatlar va xususiyatlarni shakllantirish sifatida ham dolzarblashadi. Dunyoning bir qancha yetakchi pedagog va psixolog olimlari tomonidan pedagogika fanida o'quvchilarning o'quv faoliyatini amalga oshirishi bilan bog'liq masalalar o'rganilgan: L.I.Bojovich, A.A.Lyublinskaya, M.I.Maxmutov, N.F.Talizinning ta'kidlashicha, maktab o'quvchilarining muvaffaqiyatsizlikka uchrashining asosiy sabablaridan biri bu o'quvchilarning bilim olishga qodir emasligi; Yu.K.Babanskiy va I.Ya.Lernerlar o'z tadqiqotlarida bolalar o'rtasida o'qishga qiziqishning yo'qligini ta'kidlaydilar, bu ularning ta'lim ishlarini oqilona, texnologik jihatdan malakali tashkil qila olmaslik bilan izohlanadi; L.M.Fridman o'z tadqiqotida mavzuni o'rganish sifati va talabalarning mustaqil o'rganish qobiliyati o'rtasidagi bog'liqlikni ta'kidlaydi; A.K.Markova, I.I.Ilyasov, V.Ya. Laudislar "o'rganish qobiliyati" tarkibining tarkibiy qismlarini ajratib turadilar. So'nggi paytlarda o'qituvchilar va psixologlarning umumjahon ta'lim harakatlarini rivojlantirishga alohida e'tibor qaratilmoqda. Umumjahon ta'lim harakatlarini shakllantirish asosiy ta'lim vazifasi sifatida qaraladi. 3
O.A.Karabanova, A.G.Asmolov, G.V.Burmenskayalar universal ta'lim harakatlarini shakllantirish samaradorligini sinovdan o'tkazishning asosiy mezonlarini aniqladilar, M.R.Bityanova, E.V.Buneeva, A.A.Vaxrushev, A.G.Asmolov, T.V.Beglova, L.G.Petersonlar universal ta'lim harakatlarini diagnostikasi uchun metasubject testlarini ishlab chiqdilar, umumta'limiy harakatlarning ta'lim faoliyatidagi o'rni va roli aniqlandi, A.G.Asmolov, O.A.Karabanovalar tomonidan mashg'ulotning barcha bosqichlarida universal ta'lim harakatlarini rivojlantirish uchun psixologik talablar sanab o'tilgan va asoslangan. Tadqiqotning maqsadi: Xozirgi mavjud darslik,o’quv va metodik qo’llanmalarda kombinatorika elementlari haqida qisman ma’lumotlar berilgan. Ammo kombinatorika elementlarini maktab matematika kursida, akademik litsey va kasb-hunar kollejlarida yechish va ularni o’quvchilarga tushuntirish metodikasi yetarli darajada ishlab chiqilmagan. Ana shuning uchun ham biz o’z oldimizga kombinatorika elementlarini yechish va ularni o’quvchilarga tushuntirish metodikasini ishlab chiqishni va ilmiy asoslangan tavsiyalar ishlab chiqish, hamda ularni ta’lim tarbiya jarayoniga tatbiq etishni o’z oldimizga maqsad qilib qo’ydik. Tadqiqot vazifalari -kombinatorika elementlariga bag‘ishlangan nazariy va ilmiy uslubiy adabiyotlar taxlili asosida metodik tizimni tashkil etadigan asosiy omillarni aniqlash - matematika darslarini o‘qitishda kombinatorika elementlari mazmuni va uning tuzilishini aniqlash; - umumta’lim maktabi, akademik litsey va kasb-hunar kollejlarida matematika fanini o‘qitish uchun ajratilgan o‘quv materiallarida kombinatorika elementlarini yechish bo‘yicha tajribali ilg‘or pedagoglarning metodlaridan foydalanish va ularni takomillashtirish; 4
-ba’zi murakkab kombinatorik masalalarni yechishning geometrik usullarni qo‘llab o‘qitish metodlarini ko‘rsatib berish - ishlab chiqilgan uslubiy tizimning yaroqli ekanligini ko‘rsatuvchi tajriba sinovni tashkil etish va uni o‘tkazish; Tadqiqot ob’ekti: Respublikamizdagi uzluksiz ta’lim tizimiga asoslangan o‘rta umumta’lim maktablarida, akademik litsey va kasb-hunar kolleji o‘quvchilarida kombinatorika elementlarini yechish va ularni o’quvchilarga o‘rgatishdagi pedagogik jarayon Tadqiqotning predmeti : Umumta’lim maktablari, akademik litseylar va kasb-hunar kollejlarida matematika fanlarini o‘qitishda kombinatorika elementlarini yechish va ularni o‘quvchilarga o‘rgatishning metodik asosi . Tadqiqotning ilmiy yangiligi. Ushbu bitiruv malakaviy ishida kombinatorika elementlarini o’qitish metodikasi va undan olingan tajriba sinov natijalarini umumlashtirgan holda kombinatorikaga doir ilmiy – uslubiy adabiyotlarni tahlili amalga oshirildi, ilmiy – uslubiy jihatdan o’rganildi, kombinatorika elementlari masalalari toifalarga ajratilib sinflashtirildi, o’qitishda amalyotga tadbiq qilgan holda hayotiy fikrlashga undovchi masalalarni o’rgatish usullari topilgan. Tadqiqotning amaliy natijalari - matematikaga qiziqishi yuqori bo’lgan iqtidorli o’quvchilarni kashf qilish, ularni mustaqil fikrlashga o’rgatish, hamda kombinatorika masalalarini yechish bo’yicha ko’nikmalarini shakllantirish. Tadqiqotning natijalarining ishonchliligi. qo‘llanilgan yondoshuv, usullarning ilmiy-metodik asoslanganligi, nazariy ma’lumotlarning rasmiy manbalardan olinganligi, keltirilgan tahlillar, tajriba-sinov ishlari samaradorligi va ularning matematik-statistik tahlili, takliflarni amliyotga joriy etilganligi va vakolatli tashkilotlar tomonidan tasdiqlanganligi bilan belgilanadi. Tadqiqot natijalarining ilmiy va amaliy ahamiyati . Tadqiqot natijalarining ilmiy ahamiyati shundan iboratki maktablarda matematika fani 5