logo

Vizual dasturlash tili yordamida matematik masalalarni yechish. Vektor masalasi

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

862.3681640625 KB
Mavzu:  Vizual dasturlash tili yordamida matematik masalalarni yechish .
Vektor masalasi.
Reja:
I. Kirish.
II. Nazariy qism.
II.1. Matematik   masalalarni   dasturlsh   tillari   yordamida   yechish
bosqichlari .
II.2. Matematik masalalarni vizuallashtirishning amaliy axamyati.
III. Amaliy qism.
III.1. Vizual dasturlash tili yordamida matematik masalalarni yechish.
III.2. Vektorlar ustida bajariladigan amallarni vizuallashtirish.
IV. Xulosa.
V. Foydalanilgan adabiyotlar.
1 KIRISH  
Ushbu   kurs   ishdasturlash   tillari   asosida   matematik   masalalarni   yechish
bo’yicha   matematika   va   mexanika   ta’lim   yo’nalishlarida   bilim   olayotgan
o’quvchilar   uchun   mo’ljallangan   bo’lib,   uning   asosiy   maqsadi   algoritmlash   va
dasturlash tillari asosida matematik masalalarni yechish imkoniyatlaridan xabardor
qilib,   kompyuter   bilan   muloqot   o’rnatish   usullarini   o’rgatish   va   unda   turli
masalalarni yecha olish bilim va malakalarini shakllantirishdan iboratdir. 
Ko'pgina   tadqiqotlar   shuni   ko'rsatadiki,   vizual   tizimda   yangi   tasvirning
tug'ilishini   ta'minlaydigan   mexanizmlar   mavjud.   Ularning   yordami   bilan,   inson
dunyoni   nafaqat   mavjudligini,   balki   mavjud   bo'lgan   (yoki   bo'lishi   mumkin)
holatida   ham   ko'rishga   qodir.   Bu   shuni   anglatadiki,   vizual   tasvirlar   zaruriy   shart,
hatto   undan   ham   ko'proq   -   aqliy   faoliyat   vositasi.   Ular   ramzlar   va   nutq   bilan,
odamni   o'rab   turgan   ob'ektiv   haqiqat   bilan   taqqoslaganda   to'g'ridan-to'g'ri
bog'liqdir. Tasvir nafaqat tafakkur, balki haqiqatning dam olishidir. U, bu haqiqat,
ob'ekt   haqiqatan   ham   mavjud   bo'lgan   shaklda   (yoki   unga   yaqin)   yaratilishi
mumkin.   Ammo   ob'ektni,   vaziyatni   yo'q   qilish   va   uning   yangi   versiyasi   yoki
variantlarini qayta tiklash ham mumkin. 
Haqiqat   bilan   taqqoslaganda   o'zgartirilgan   ushbu   obraz   asosida   inson   yana
ob'ektiv   haqiqatga   murojaat   qiladi   va   uni   o'zida   qayta   tiklaydi   amaliy   faoliyat
uning obrazli  vakili,  tasavvur   va tafakkurini  rivojlantirmasdan  ijodiy  fikrlaydigan
mutaxassisni   tayyorlash   mumkin   emas.             Ushbu   masalada   sezilarli   foyda
proektsion   sxemalarning   universal   apparati   tomonidan   ta'minlanadi.   Mekansal
tasavvurlarni   shakllantirish   uchun   ishlatiladigan   eng   muhim   proektsion
modellashtirish vositalaridan biri bu geometrik talqin. 
Tafsir   ob'ekti   -   bu   chizmalar,   diagrammalar,   matnlar,   diagrammalar   va
boshqalar   kombinatsiyasi   ko'rinishidagi   grafik   modellar,   grafik   modellar
ma'lumotlarning grafik taqdimoti vositalari to'plami ko'rinishida: grafik modellarni
tuzish qoidalariga muvofiq foydalaniladigan chiziqlar, belgilar, mnemonik belgilar.
Axborotni ushbu shaklda idrok etishda, matnni idrok etishdan kattaroq o'lchovli ish
maydonini   kiritish   kerak.   Axborot   ob'ektini   uning   modeli   bilan   taqqoslaganda
2 aniqlik darajasi simulyatsiya paytida sodir bo'lgan proektsiyalash apparati haqidagi
ma'lumotlarning   to'liqligiga   bog'liq.   grafik   modellarning   mumkin   bo'lgan
tasniflaridan biri ko'rsatilgan.
  Piktografik   model   -   ob'ektlar,   harakatlar   yoki   hodisalarni   aks   ettiruvchi
shartli grafik tasvirlar (piktogrammalar) yordamida tuzilgan grafik model.  
Ideografik   model   -   ideogrammalar   yordamida   tuzilgan   grafik   model   -
tushunchalarni bildiruvchi an'anaviy yozma belgilar.
3 Matematik masalalarni dasturlsh tillari yordamida yechish bosqichlari
Har   qanday   masalani   kompyuterga   tayyorlash   va   uni   o’tkazish   quyidagi
bosqichlarda amalga oshiriladi. 
1. Masalani qo’yilishini aniqlash va matematik modelini ishlab chiqish. 
2. Masalani yechishning sonli usulini tanlash. 
3. Masalani yechish algoritmini ishlab chiqish. 
4. Kompyuter uchun dastur tuzish.
5. Dasturni kompyuter xotirasiga kiritish, rostlash va tekshirish. 
6. Hisoblash natijalarini qayta ishlash va tahlil qilish. 
1.   Masalaning   qo’yilishini   aniqlash   va   matematik   modelini   ishlab   chiqish.
Masalani   yechishdan   oldin   uning   qo’yilshi   oydinlashtiriladi,   ya’ni   bunda   uning
maqsadi   va   yechilish   shartlari   aniqlanadi,   boshlang’ich   ma’lumotlar   va
natijalarning   tarkibi   asoslanadi.   Bu   ma’lumotlar   asosida   u   matematik   formulalar
ko’rinishida ifoda qilinadi. 
2. Masalani  yechishning sonli  usulini  tanlash. Qo’yilgan matematik masalalar
uchun   ularning   sonli   yechish   usulini   tanlash   kerak   bo’ladi.   Sonli   usullar   turli-
tuman bo’lganligidan ularning eng samarali  va qulayini tanlash kerak. Bu masala
bilan matematikaning  sonli   usullar  bo’limi  shug’ullanadi.  Yechish  usulini   tanlash
masalaga   qo’yilgan   barcha   talablarni   va   uni   konkret   kompyuterlarda   hal   qilish
imkoniyatlarini hisobga olish kerak. 
3.   Masalani   yechish   algoritmini   ishlab   chiqish.   Masalani   yechish   uchun
tanlangan  sonli  usulning   algoritmi  ishlab   chiqiladi,  ya’ni  masalani  yechish   uchun
bajariladigan   arifmetik   va   mantiqiy   amallar   ketma-ketligi   yoritiladi.   Masalani
yechish algoritmlari ko’rgazmaliroq bo’lishi uchun, ular ko’p hollarda blok- sxema
ko’rinishida ifodalanadi. 
4.   Kompyuter   uchun   dastur   tuzish.   Kompyuter   uchun   dastur   masalaning
umumiy   yechimidir.   U   algoritmning   mashina   buyruqlari   ketmaketligi   shaklidagi
yozuvdir. Buning uchun dasturlash tillari (Basic, Fortran, C++ ,  С ++ va boshqalar)
dan biri tanlanadi va unga mos dastur tuziladi. Tuzilgan dasturni sifatli bo’lishi va
uni mashina xotirasidan kam joyni egallashi muhim ahamiyatga ega. 
4 5. Dasturni kompyuter xotirasiga kiritish, rostlash va tekshirish. Tuzilgan dastur
kompyuter   klaviaturasi   orqali   uning   xotirasiga     kiritiladi.   Kiritilgan   dasturni
rostlash va tekshirish amalga oshiriladi, ya’ni yo’l qo’yilgan xatoliklar tuzatiladi. 
6.   Hisoblash   natijalarini   qayta   ishlash   va   tahlil   qilish.   Bu   bosqichdan   tuzilgan
dastur bo’yicha hisoblash bajariladi va hosil bo’lgan natija kompyuterning displey
ekraniga   chiqariladi   yoki   chop   etish   qurilmasi   orqali   qog’ozga   chop   etiladi.
Natijalarni jadvallar, grafiklar yoki diagrammalar ko’rinishida hosil qilish mumkin.
Hosil   bo’lgan   natija   esa   foydalanuvchi   tomonidan   tahlil   qilinadi.   Qo’yilgan
masalani   u   yoki   bu   turini   yechishning   algoritmlarini   shakllantirish   va   ishlab
chiqish   eng   ma’suliyatli   hamda   muhim   bosqichlardan   hisoblanadi,   chunki   bu
bosqichda keyinchalik shaxsiy kompyuterda bajarilishi  kerak bo’lgan amallarning
ketma-ketligi   oldindan   belgilab   olinadi.   Algoritmda   yo’lga   qo’yilgan   xatoliklar
hisoblash   jarayonini   noto’g’ri   bajarilishiga   olib   keladi,   ya’ni   noto’g’ri   natijalarni
beradi.
Kompyuterdan   foydalanib   masalani   yechish   yaratilgan   allgoritmga   asoslangan
holda   dastlabki   ma’lumotlar   ustida   avtomatik   tarzda   amallar   bajarilib   izlangan
natijalar ko’rinishiga keltirish demakdir
Matematik model har xil vositalar yordamida berilishi mumkin. Bu vositalar
fizik   qonuniyatlar   hamda   funktsional   analiz   elementlarini   ishlatib   differentsial   va
integral   tenglamalar   tuzishdan   to   hisoblash   algoritmi   va   EHM   dasturlarini
yozishgacha   bo’lgan   bosqichlarni   o’z   ichiga   oladi.   Har   xil   bosqich   yakuniy
natijasiga ko’ra o’ziga xos ta‘sir ko’rsatadi va ulardagi yo’l qo’yiladigan xatoliklar
oldingi bosqichlardagi xatoliklar bilan ham belgilanadi. 
Ob‘ektning   matematik   modelini   tuzish,   uni   EHMda   bajariladigan
hisoblashlar   asosida   tahlil   qilish   -   hisoblash   tajribasi   deyiladi.   Hisoblash
tajribasining umumiy sxemasi 1-rasmda ko’rsatilgan. 
Birinchi   bosqichda   masalaning   aniq   qo’yilishi,   berilgan   va   izlanuvchi
miqdorlar,   ob‘ektning   matematik   modelini   tuzish   uchun   ishlatish   lozim   bo’lgan
boshqa xususiyatlari tasvirlanadi.
5 1-rasm
Algoritm – bu masalani yechish usullarini izohlashdir, yoki boshqacha qilib
aytganda,   kutilayotgan   natijalarni   shaxsiy   kompyuter   tomonidan   olish   uchun
bajarilayotgan   hisoblash   jarayolarining   ketmaketliklaridir.   Algoritm   -   bu   biror
masalani yechish uchun bajarilishi zarur bo’lgan buyruqlarning tartiblangan ketma-
ketligidir.   Har   bir   algoritm   aniq   va   tugallangan   qadamlarga   bo’lingan   bo’lishi
kerak.   Algoritm   d е b,   masalani   y е chish   uchun   bajarilishi   lozim   bo’lgan   amallar
k е tma-k е tligini aniq tavsiflaydigan qoidalar tizimiga aytiladi. Boshqacha aytganda,
algoritm   –   boshlang’ich   va   oraliq   malumotlarni   masalani   y е chish   natijasiga
aylantiradigan jarayonni bir qiymatli qilib, aniqlab b е radigan qoidalarning biror bir
ch е kli k е tma-k е tligidir. 
Buning mohiyati shundan iboratki, agar algoritm ishlab chiqilgan bo’lsa, uni
y е chilayotgan   masala   bilan   tanish   bo’lmagan   biron   bir   ijrochiga,   shu   jumladan
6 kompyut е rga   ham   bajarish   uchun   topshirsa   bo’ladi   va   u  algoritmning  qoidalariga
aniq rioya qilib masalani y е chadi. 
Algoritm atamasi o’rta asrlarda yashab ijod etgan buyuk o’zbek matematigi
Al-Xorazmiy   nomidan   kelib   chiqqan.   Algoritm   so’zi   al     Xorazmiyning
arifmetikaga   bag’ishlangan   asarining   dastlabki   sahifadagi   “Dixit   Algoritmi”
(“dediki   al-Xorazmiy”   ning   lotincha   ifodasi)   degan   jumlalardan   kelib   chiqqan.   U
o’zi   kashf   etgan   o’nli   sanoq   tizimida   IX   asrning   825   yilidayoq   to’rt   arifmetika
amallarini   bajarish   qoidalarini   7   bergan.   Arifmetika   amallarini   bajarish   jarayoni
esa al-Xorazm deb atalgan. Bu atama 1747 yildan boshlab algorismus, 1950 yilga
kelib   algoritm   deb   ham   ataldi.   Bu   yerda   al-Xorazmiyning   sanoq   sistemasini
takomillashtirishga   qo’shgan   hissasi,   uning   asarlari   algoritm   tushunchasining
kiritilishiga sabab bo’lganligi o’quvchilarga ta’kidlab o’tiladi. 
Q а dimgi   Gr е siyalik   m а t е m а tik   Е vklid   2   t а   n а tur а l   А   v а   B   s о nl а rning   eng
k а tt а   umumiy   bo’luvchisini   t о pish   а lg о ritmini   t а klif   etdi.   Uning   m а ’n о si
quyid а gich а :  K а tt а   s о nd а n kichigini   а yirish,  n а tij а ni  k а tt а   s о n o’rnig а   qo’yish  v а
ikk а l а   s о n   t е ngl а shgunch а   bu   а m а lni   t а kr о rl а sh.   Ushbu   t е ng   s о nl а r   izl а ng а n
n а tij а dir.   Е vklid   а lg о ritmid аА   v а   B   s о nl а rning   eng   k а tt а   umumiy   bo’luvchisi
ushbu s о nl а r   а yirm а sining eng k а tt а   bo’luvchisi h а md а   ikk а l аА ,B s о nl а rning h а m
umumiy eng k а tt а  bo’luvchisi bo’lishligidan f о yd а l а nilg а n. 
Е vklid  а lg о ritmining bu if о d а sig а  aniqlik y е tishm а ydi, shuning uchun uning
k о nkr е tl а shtirish  z а rur  bo’l а di. Haqiqiy   Е vklid   а lg о ritmi   quyid а gich а :  1.   А   s о nni
birinchi s о n d е b, B s о nni ikkinchi s о n d е b q а r а lsin. 2- qadamg а  o’tilsin. 2. Birinchi
v а   ikkinchi   s о nl а rni   t а qq о sl а ng.   А g а r   ul а r   t е ng   bo’ls а ,   5-   qadamgao’tilsin,   а ks
h о ld а   3-qadamgao’tilsin.   3.   А g а r   birinchi   s о n   ikkinchi   s о nd а n   kichik   bo’ls а ,
ul а rning   o’rni   а lm а shtirilsin.   4-qadamgao’tilsin.   4.   Birinchi   s о nd а n   ikkinchi   s о n
а yirilsin   v аа yirm а   birinchi   s о n   d е b   his о bl а nsin.   2-qadamga   o’tilsin.   5.   Birinchi
s о nni n а tij а  sif а tid а  qabul qilinsin. T а m о m. 
Bu qoidal а r k е tm а -k е tligi   а lg о ritmning t а shkil et а di, chunki ul а rni b а j а rg а n
i х tiyoriy   а yirishni   bil а dig а n   kishi   i х tiyoriy   s о nl а r   jufti   uchun   eng   k а tt а   umumiy
bo’luvchini t о p ао l а di. M а t е m а tikl а r uz о q v а qtl а r d а v о mid аа lg о ritml а rning bund а y
7 if о d а l а rid а n   k е ng   f о yd а l а nib   turli   hisobl а sh   а lg о ritml а rini   ishl а b   chiqdil а r.
M а s а l а n, kv а dr а t v а  kubik t е ngl а m а l а r ildizl а rini topish   а lg о ritml а ri t о pildi.  А st а -
s е kin   о liml а r   qiyinr о q   m а s а l а l а r   ustid а   b о sh   q о tirib,   m а s а l а n,   i х tiyoriy   d а r а j а li
а lg е br а ik t е ngl а m а l а r ildizl а rini t о pish  а lg о ritml а rini qidir а dil а r. H а tt о , XVII  а srd а
L е ybnis i х tiyoriy 8 m а t е m а tik m а s а l а ni y е chishning umumiy   а lg о ritmini topishga
urinib   ko’rg а n.   А mm о   bung а   o’ х sh а sh   а lg о ritml а rni   ko’rishning   il о ji   bo’lm а g а n
v аа st а -s е kin   buning   butunl а y   imk о ni   yo’q   d е g а n   х ul о s а g а   k е ling а n.   Shund а y
bo’lishig а   q а r а m а y,   а lg о ritm   tushunch а sining   aniq   t а vsifi   b е rilm а gung а   q а d а r,
m а s а l а ning  а lg о ritmik y е chimsizligini isb о tl а sh mumkin em а s edi. 
А lg о ritm   tushunch а si   jud а   q а dim   z а m о nl а rd а n   sh а kll а nib   k е lg а n.   Shung а
q а r а m а y,   а srimizning   yarmig а   qad а r   m а t е m а tikl а r   bu   о b’ е kt   h а qid а   ma’lum   bir
q а r а shl а rg а  q а n оа tl а nib k е lg а nl а r.  А lg о ritm atamasi m а t е m а tikl а r t о m о nid а n f а q а t
k о nkr е t   m а s а l а l а rni   y е chish   bil а n   b о g’liq   h о ld ао lin а r   edi.   XX   а sr   b о shid а
m а t е m а tik аа s о sl а rid а  vujudg а  k е lg а n q а r а m а q а rshilikl а r v а  mu а mm о l а r ul а rni h а l
etishg а   q а r а tilg а n   turli   k о ns е psiyal а r   v ао qiml а rning   vujudg а   k е lishig ао lib   k е ldi.
20-   yill а rg а   k е lib,   eff е ktiv   his о bl а sh   m а s а l а l а ri   ko’nd а l а ng   bo’ldi.   А lg о ritm
tushunch а sining o’zi m а t е m а tik t а dqiq о tl а r  о b’ е kti bo’lib q о lg а nligi uchun aniq v а
q а t’iy   t а ’rifg а   muhtoj   edi.   Bund а n   t а shq а ri   kompyuter   а srini   yaqinl а shtiruvchi
fizik а  v а  t ех nik а ning riv о jl а nishi h а m shuni t а q о z о  et а r edi. 
Algoritmni   mukammalroq   tushunarli   bo’lishi   uchun   o’quvchilarga   turli
hayotdan, fandan algoritmlarga misollar keltirish va bunga o’zlari tuzishga harakat
qilishlarini   taklif   etish   mumkin.   Masalan,   taom   tayyorlash,   turli   qurilmalarni
ishlatish,   sport   musobaqasi   yoki   yo’l   harakati   qoidalari   algoritmlarini   keltirish
mumkin,   yoki   matematik   formula   bo’yicha   qiymat   hisoblash   algoritmi   yoki
kompyuterni ishlatish bo’yicha algoritm kabi misollar keltirilishi mumkin.
Ikkinchi bosqichda fizik, mexanik kimyoviy va boshqa qonuniyatlar asosida
matematik   model   tuziladi.   U   asosan   algebraik,   differentsial,   integral,   integro-
differentsial   va   boshqa   turdagi   tenglamalardan   iborat   bo’ladi.   Ularni   tuzishda
o’rganilayotgan   jarayonga   ta‘sir   ko’rsatuvchi   omillarning   barchasini   bir   vaqtning
o’zida   hisobga   olib   bo’lmaydi,   chunki,   matematik   model   juda   murakkablashib
8 ketadi.   Shuning   uchun,   model   tuzishda   qaraliyotgan   jarayonga   eng   kuchli   ta‘sir
etuvchi asosiy omillargina hisobga olinadi.
Masalaning matematik modeli yaratilgandan so’ng, uni yechish usuli izlana
boshlanadi, ya‘ni, mos tenglamalar yechilishi va kerakli ko’rsatkichlar aniqlanishi
lozim. Ayrim hollarda masalaning qo’yilishidan keyin to’g’ridan-to’g’ri, masalani
yechish  usuliga ham  o’tish kerak bo’ladi.  Bunday masalalar  oshkor  ko’rinishdagi
matematik model   bilan ifodalanmasligi   mumkin. Bu  bosqich  masalalarni  EHMda
yechishning uchinchi bosqichini tashkil qiladi.
Navbatdagi   bosqichda,   ya‘ni,   to’rtinchi   bosqichda,   masalani   EHMdan
foydalanib   yechish   uchun   uning   yechish   algoritmi   ishlab   chiqiladi,   hamda   shu
algoritm   asosida   biror-bir   zamonaviy   algoritmik   tilda   EHMda   ishlatish   uchun
dastur  to’ziladi.   Dastur   ma‘lum   talablar  asosida   to’ziladi.  Masalan,   u umumiylik
xususiyatiga   ega   bo’lishi   keraq   ya‘ni,   matematik   modelda   ifodalangan   masala
parametrlarining yetarlicha katta sohada o’zgaruvchi qiymatlarida dastur ishonchli
natija   berishi   kerak.   U   bir   necha   mustaqil   qismlar   (protseduralar)   dan   iborat
bo’lishi mumkin.
Nihoyat  masalani   yechishning  yakunlovchi  beshinchi   bosqichida  yaratilgan
dastur EHMga kiritiladi va sozlanadi hamda olingan natijalar chuqur tahlil qilinib,
baholanadi.   Natijalarni   tahlil   qilish,   zarur   bo’lgan   hollarda   algoritmni,   yechish
usulini   va   modelni   aniqlashtirishga   yordam   beradi,   hattoki   masalani   noto’g’ri
qo’yilganligini ham baholab berishi mumkin.
SHunday qilib, biz masalalarni EHMlar yordamida yechish bosqichlari bilan
tanishib chiqdik. Shuni ta‘kidlash lozimki, har doim ham bu bosqichlar bir-biridan
yaqqol   ajralgan   holda   bo’lmasdan,   bir-biriga   qo’shilib   ketgan   bo’lishi   ham
mumkin.
9 Vizual dasturlash tili yordamida matematik masalalarni yechish.
                          Davlatimiz tomonidan ko`rsatilgandek, maktab informatikasining asosiy
masalasi o`quvchilarda o`ylash qobiliyatlarini rivojlantirish, ularni axborotlashgan
jamiyatning   haqiqiy   a`zosi   huquqiga   tayyorlash   va   informatika   fanida
o`rgatiladigan   yangi   axborot   texnologiya   vositalari   yordamida   fanlarning   shaxsiy
metodikasini   rivojlantirishdan   iborat.   Bulardan   birinchisi   maktab   kursi
informatikasining   asosiy   masalalari   hisoblansa,   ikkinchisi   amaliy   informatika
kursiga tegishli. 
                    Maktab   ta`limida  (shu  bilan  birga  boshlang`ich  ta`limda)  bu  ikki  masala
birgalikda yechiladi.           Hozirgi vaqtda maktab kursida informatikani o`rganish
va   masalalar   yechishda   amaliy   informatika   muammolarini   joriy   qilish
qiyinchiliklar   bilan   bajariladi.   Sababi:   birinchidan,   o’quvchilar   matematika
apparatini   masala   yechish   uchun   foydalanib   bilmaydi.   Ikkinchidan,   metodikali
darslarda   kompyuterdan   foydalanib   matematika   masalalarini   yechish   aytilmaydi.
Masalan,   kvadrat   tenglamaning   yechimini   topishda   deskrimenantni   yechishni
kompyuterda yechish deb bo’lmaydi, sababi kompyuter hisoblsh mobaynida katta
mikrokalkulyatorga aylanadi.
         Misol Uchun
10                   Dasturda   D-qizning   yoshi,   M-onasining   yoshi,   N-necha   marta   katta.
Masalaning   kompyuterda   yechilish   algoritmi   quyidagicha:   avval   masalalaning
matematik modeli tuziladi va hisoblash N*D=M sharti bajarilgancha davom etadi.
Dastur matni:
11          Dasturda G qutidagi umumiy boshlar soni. Masalaning kompyuterda 
yechilish algoritmi quyidagicha: avval masalalaning matematik modeli tuziladi va 
hisoblash x+y=G bu yerda x- tovuq, y-quyon sharti bajarilguncha davom etadi.
Dastur matni: 
                  Keyingi   masalada   uch   nomalumli   uch   tenglamalar   sistemasini   yechish
qaraladi. Bu masalani yechganda uch qavatli sikl operatoridan foydalanamiz.
12 Dasturda   N-Rishoddagi,   M-Sug`diyonadagi,   K-Shoxsanamdagi   olmalar   soni,   N
uchchala   boladagi   umumiy   olmalar   soni.   Masalaning   kompyuterda   yechilish
algoritmi   quyidagicha:   avval   masalaning   matematik   modeli   tuziladi   va   hisoblash
NN:=N+M+K sharti bajarilguncha davom etadi.
13                     Endi   butun   sonli   o’zgaruvchilarga   ega   bo’lib,   o’zgaruvchilar   soni
tenglamalar   sonidan   ko’p   bo’lgan   masalalarni   yechamiz.   Bunday   masalalar   bir
necha   yechimlarga   ega   bo’lishi   mumkin.   Shuning   uchun   analitik   usulda   yechish
belgilangan   matematik   uskunalarni   talab   qiladi.   Bunday   masalalarni   maktabda
o’tkaziladigan olimpiadalarga kiritish mumkin.
                Dasturda   M-yashikdagi   konfet   og`irligi(kg),   M1-katta   yashik,   M2-kichik
yashik   og`irligini   ifodalovchi   o`zgaruvchilar.   Masalaning   kompyuterda   yechilish
algoritmi   quyidagicha:   avval   masalaning   matematik   modeli   tuziladi   va   hisoblash
MASSA:=KM*M1+KB*M2   va   MASSA:=KM*M1+KB*M2   sharti   bajarilguncha
davom etadi. 
Dastur matni:
                Shuni   aytish   kerakki,   masalalarni   kompyuterda   yechish   bu   matematik
usullarni kompyuterga almashtirish degani emas: birinchidan, matematik usullarni
14 o`zlashtirish   va   matematik   bilimga   ega   bo`lish,   o`quvchilarning   o`ylash
qobiliyatini   har   tomonlama   rivojlantiradi,   ikkinchidan   kompyuterli
modellashtirish-   bu   informatikaning   formallashtirilgan   usuli   bo`lib,   maxsus   ilmiy
tillar   foydalaniladi.   Ammo,   eng   asosiysi-   matematika   informatikaning   tili
hisoblanadi. Bu tilsiz kompyuter usullari boqiy emas.
15 Men   ushbu   kurs   ishimda   matematik   masalalarni,   yani   vetorlarga   oid
masalalarni vizuallashtirish jaryonini o’rganib chiqdim. 
Dastur kodi:
Procedure Mul(Const A: TLong;Const  К : LongInt;Var
С : TLong);
Var i: Integer;{*Natija   -  C o’zgaruvchisi qiymati.*}
Begin
FillChar(C, SizeOf(C), 0);
If K=0 Then Inc(C[0]){*Nolga ko’paytirish*}
Else Begin
For i:=1 To A[0] Do Begin
C[i+1]:=(LongInt (A[i] )*K+C[i] ) DivOsn;
С [i]:=(LongInt(A[i])*K+C[i]) Mod Osn;
End;
If C[A[0]+1]>0 Then C[0]:=A[0]+1
Else  С [0]:=A[0];{*Natija uzunligini aniqlaymiz .*}
End;
End;
Ikki   sonni   ko’paytirish   prosedurasi,   mumkin   bo’lgan   variant   teksti
quyidagicha:
Procedure MulLong(Const  А , В : TLong; Var  С : TLong);
{*”Uzun soni “uzun” songa ko’paytirish    .*}
Var i, j : Word;
16 dv: Longlnt;
Begin
FillChar(Cr SizeOf(C), 0) ;
For i:=1 To A[0] Do
For j : = 1  То  B[0] Do Begin
dv:=LongInt (A[i])*B[j]+C[i+j-1];
Inc (C[i+j], dv Div Osn);
C[i+j-1] :=dv  Mod Osn;
End;
C[0] :=A[0]+B[0] ;
While (C[0]>1) And (C[C[0]]=0) Do Dec(C[0]);
End;
Ko’paytirish.   Ko’paytirish   qo’shish   va   ayirishga   qaraganda   yanada
murakkab   amaldek   tuyiladi.   Rimliklardek   rivojlangan   sivilizatsiya   rim   sonlar
binolarning   burchaklari   va   super   kublarda   yarmani   bajaradigan   bo’lsalar   ham,
ko’paytirish amali bilan muammoga ega bo’lgan. 
Rimliklar   muamosi   shu   bo’lganki   ular   hisoblash   sistemalarining   asosini
ishlatmaganlar. Albatta biz ko’paytirishni  ko’p martali  qo’shishdek  ko’rib chiqib,
masalani yechsak bo’ladi, lekin jarayon juda sekin bo’ladi.
999   999   ni   kvadratga   ko’tarish   milliongacha   operatsiyalarni   talab   qiladi,
lekin   buni   qo’l   bilan   qildanda   juda   oson,   bunda   ustma   ust   ko’paytirish   metodi
qo’llaniladi, biz uni maktablik davridan bilamiz.
multiply_bignum(bignum * а , bignum *b) 
{ 
17 bignum row; /*siljigan qator */ 
bignum tmp; /*soni to’ldirish */ 
int i/j; /*schotchiklar */ 
initialize_bignum(c); 
row = *a; 
for (i=0; i<=b->lastdigit; i++) { 
for (j=l; j<=b->digits[i]; 
add_bignum(c,&row,&tmp); 
*c = tmp; 
} 
digit_shift(&row,l); 
c->signbit = a->signbit * b->signbit; 
zero_justify(c); 
procedure mul(var nl. n2. n3 : number); 
var 
il. i2, i3. lenl. len2. carry : integer; 
begin 
lenl := len(nl): 
len2 := len(n2): 
setO(n3): 
for il := 1 to lenl do begin 
for i2 := 1 to len2 do begin 
18 carry := пГ[И] * n2[i2]: 
i3 := il + i2 - 1; 
while carry > 0 do begin 
carry := carry + n3[i3]; 
n3[i3] := carry mod 10; 
carry := carry div 10; 
inc(i3); 
end; 
end; 
end; 
end; 
Har bir razryadni bir biriga ko’paytiramiz va mos natija joyiga qo’shmiz. 
Uzun   sonlarni   ko’paytirishda   butkul   voz   kechib   faqatgina   qo’shishdan
foydalansak bo’ladi. 
nl   va   n2   sonlarni   ko’paytirish   talab   qilinsin.nlx   ko’rinishidagi   massivni
to’ldiramiz 
nlx : array [0..9. 1..2502] of byte; 
nlx[i] i ga ko’paytirilgan  nl  raqamni saqlaydi. Uni  nlx[0]=0, 
nlx[i]=nlx[i-1]+ nl  formula bo’yicha topish mumkin. 
Ikkita uzun sonni ko’paytmasi endi   nlx[n2[i]]   yig’indisida yotadi. O’nliklar
darajasida ko’paytirish, sonni mos razryadga siljitish orqali qilinadi. 
Algoritmlarni solishtirish. 
3 variatning afzalligi tezligi. U 1 variantdan 1,5 marta tezroq ishlaydi. 
19 3   variant   qanchiligi   10   lik   sanoq   sistemasidan   tashqari   boshqa   10N(N=
2,4,9)  hisoblash sistemalarda olib borish imkoniyatining yo’qligi, ayni avqda esa, 1
–   variant   bemallol   bu   sanoq   sistelarga   o’ta   oladi   va   bazilarida   0,5   o’nlik     matra
tezlik oshilishini ko’tish mumkin.
Qisqa songa ko’paytirish. 
procedure mulShort(var n : number; short : integer); 
var 
i, carry : integer; 
begin 
carry : = 0; 
for i : = 1 to numlen do begin 
carry := carry + n[i] * short; 
n[i] := carry mod 10; 
carry := carry div 10; 
end; 
if carry <> 0 then {to’lilib qolish diagnostikasi 
halt(l); 
end; 
Uzun sonlarni ko’paytirish. 
procedure mul(nl. n2 : number; var n3 : number): 
var 
il. i2. i3. lenl. len2. саггу : integer; 
begin 
20 setO(n3); 
lenl := len(nl); 
len2 := len(n2); 
for il := 1 to lenl do 
for i2 := 1 to len2 do begin 
i3 := il + i2 - 1; 
саггу := nl[il] * n2[i2]; 
while саггу > 0 do begin 
саггу := саггу + n3[i3]: 
n3[i3] := саггу mod 10; 
саггу := саггу div 10; 
inc(i3); 
end; 
end; 
end; 
Prosedurani   ko’rsatish   vaqti   keldi.   Ishlatilayotgan   “blokchlar”:   siljishni
inobatga   olgan   holda   solishtirish   funksiyasi   ( More )   va   uzun   sonni   qisqasiga
ko’paytish ( Mul ) funksiyasi yuqorida keltirilgan.
Function   FindBin(Var   Ost   :   Tlong;   Const   В   :   TLong;   Const   sp   :   Integer)   :
Longint;
Var Down, Up : Word; C : TLong;
Begin
Down := 0;Up := 0sn;
{sanoq sistemasi asosi           }
While Up - l > Down Do
21 Begin
{O’qituvchiga   bilib   turib   xato   qilish       imkoniyati   mavjud.sikl
natijasini   Up>Down   ga   o’zgartirish.Natija-   dasturnigbir   ishni
bajarib takrorlashi. }
Mul( В , (Up + Down) Div 2,  С );
Case More(Ost, C, sp) Of
0: Down := (Down + Up) Div 2;
1: Up := (Up + Down) Div 2;
2: Begin Up := (Up + Down) Div 2; Down := Up End;
End;
End;
Mul(B, (Up + Down) Div 2, C);
If More (Ost, C, 0) = 0 Then Sub(Ost, C, sp)
{bo’linmadan qoldiqni aniqlash}
Else begin Sub (C, Ost, sp); Ost := C end;
FindBin := (Up + Down) Div 2;
{ xususiyning butun qismi}
End;
1. Procedure TForm1.FormCreate   – loyihaning bosh oynasini hosil qilish;
2. Procedure TForm1.Edit1KeyPress   и   Procedure TForm1.Edit2KeyPress   –
Edit1  va  Edit2 maydonlarida foydalanuvchilar tomonidan kiritil ma’lumotlarni 
tahlil qiladi ;
3. Procedure TForm1.Button1Click  – hisoblash amalini bajaradi;
4. Procedure TForm1.Button2Click  – kirish maydonini tozalaydi;
5. Procedure TForm1.Button3Click  – dasturdan chiqishni nazorat qiladi;
6.   Procedure TForm1.ComboBox1Change   – bajariladigan arifmetik amalni 
tanlash imkonini yaratadi; 
7. Procedure StrToNLong(AA:string; var A: NLong)  – satrlarni sonli massivga 
o’tkazadi;
22 8. Procedure NLongToStr(A: NLong; var AA:string)  –sonli massivni satrlarga 
o’tkazadi;
9. Procedure SumLongTwo(A, B : Nlong; Var C : Nlong)  – qo’shish amalini 
bajaradi;
10. Procedure Sub (Var A : NLong; Const B : NLong; Const sp : Integer)  – 
ayrish amalini bajaradi;;
11. Procedure Mul(Const A: NLong; Const k: LongInt; Var C: NLong)  – katta 
miqdorni kichik miqdorga ko’paytirish amalini bajaradi;
12. Function More(Const A, B : NLong; Const sdvig : Integer) : Byte  – 
сравнение   длинных   чисел ;
13. Function FindBin(Var Ost : NLong; Const B: NLong; Const sp : Integer) : 
Longint  – bo’linmani aniqlaydi;
14. Procedure MakeDel(Const A, B : NLong; Var Res, Ost : NLong)  –A>=B 
munosabat bajariladigan bo’lish   amalini bajaradi; ;
15. Procedure Long_Div_Long(Const A, B : NLong; Var Res, Ost : NLong)  –
qoldiqli bo’lish amalini bajaradi;;
16. unit  Unit1;
interface
uses
  Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, 
Forms,
  Dialogs, StdCtrls;
type
  TForm1 =  class (TForm)
    Memo1: TMemo;
    Memo2: TMemo;
    Memo3: TMemo;
    Button1: TButton;
    Label1: TLabel;
    Label2: TLabel;
23     Label3: TLabel;
    GroupBox1: TGroupBox;
    RadioButton1: TRadioButton;
    RadioButton2: TRadioButton;
    RadioButton3: TRadioButton;
    Button2: TButton;
    Button3: TButton;
    Button4: TButton;
     procedure  Button1Click(Sender: TObject);
     procedure  Button2Click(Sender: TObject);
     procedure  Button3Click(Sender: TObject);
     procedure  Button4Click(Sender: TObject);
   private
     { Private declarations }
   public
     { Public declarations }
   end ;
Const  NMax =  2000 ;
Type  Digit =  0. . 9 ; DlChislo =  Array [ 1. .Nmax]  Of  Digit;
var
  Form1: TForm1;
  S :  String ;
  M, N, R, F : DlChislo;
  I, MaxF : Word;
  Logic : Boolean;
implementation
uses  Unit2, Unit3;
{$R *.dfm}
{uzun sonni nolga yalantirish protsedurasi, massivni bo'shatish.}
Procedure  Zero( Var  A : DlChislo);
24 Var  I : Integer;
   Begin
     For  I :=  1   To  NMax  Do  A[I] :=  0 ;
   End ;
{uzun sonni yozishda uning raqamlar sonini aniqlaydigan funksiya}
Function  Dlina(C : DlChislo) : Integer;
Var  I : Integer;
  Begin
   I := NMax;
    While  (I >  1 )  And  (C[I] =  0 )  Do  I := I -  1 ;
   Dlina := I
  End ;
17. {Uzun soni chop etish protsedurasi}
Procedure  Print(A : DlChislo);
Var  I : Integer;
  Begin
     For  I := Dlina(A)  DownTo   1   Do   Write (A[I] :  1 );
    WriteLn
  End ;
{Uzun sonni massivga aylantiruvchi protsedura}
Procedure  Translate(S :  String ;  Var  A : DlChislo;  Var  OK : Boolean);
Var  I : Word;
  Begin
   Zero(A); I := Length(S); OK := True;
    While  (I >=  1 )  And  OK  Do
    Begin
       If  S[I]  In  [ '0' .. '9' ]
       Then  A[Length(S) - I+  1 ] := Ord(S[I]) -  48
       Else  OK := False;
25       I := I -  1     End
 
XULOSA
                   Hozirgi kunda texnologiyalar juda tez rivojlanb bormoqda. Shu jumladan
dasturiy   ta’minotlar   ham   jadallik   bilan   Odinga   qadam   qo’ymoqda.   Shunday
zamonda   biz   o’zimiz   va   o’quvchilarmiz   uchun   tasavvur   qlish   qiyinroq   yoki
qiziqroq   masalalarni   ularga   nafaqat   matematik   formula   yoki   qoidalar   yordamida
balki   ularni   visual   ko’rinishda   taqdim   etsak,   ham   ularning   qiziqishi   oshadi
matematika nisbatan, ham dasturlshga nisbatan qiziqishi oshadi. Ular o’zlar uchun
tasavvur   qilish   qiyin   masalalarni   visual   dasturlar   yordamida   yechishga   harkat
qiladi   bu   esa   ularni   mavzularni   mustahkam   o’rganishga   va   vaqtdan   unumli
foydalanishga olib keladi.
Men   ham   ushbu   kurs   ishini   bajarish   davomida   oddiy   masalalrni
vizuallashtirish   ancha   murakkab   ish   ekanligiga   amin   bo’ldim,   chunki
vizuallashtirish   shunchaki   kod   yozish   emas,   balki   katta   jarayon   ekan.   Bu   yerda
masalaning   qo’yilishi,   masalaga   mos   matematik   model   tanlanishi,   masalani
bajarish   algoritm   ketma-ketligini   to’gri   tuzilishi   murakkab   jarayon   ekan.   Va   bu
jarayonlardan   keyin   ham   muammo   to’liq   hal   bo’lmaydie   ekan.   Endi   algoritmga
mos   dasturiy   ta’minotni   tuzishimiz   ir   nechta   dasturlarni   bir-biriga   bog’lashimiz
kerak   ekan.   Men   bu   dasturni   yozishd   HTML,   CSS,   C++   BUILDER   ni   bir-biriga
bog’lashni   o’rgndim.   Oxirgi   qilladigan   ishimiz   esa   natijlarni   tekshirish   va
munazam nazorat qilish bo’ldi. 
Dastur   natijalarimizni   o’quvchilarimizga   taqdim   qilganimda   ularda   fanga
nisbatan   qiziqish   anha   ortdi,   emg   muhimi   ularning   e’tibori   kuchaydi.
Vizuallshtirish   asosiy   foydasi   haam   shunda   ya’ni   masalaning   yechim   qismini
foydalanuvchiga   qulay   qilib   ko’rsatish.   Foydalanuvchi   esa   dastur   natijasidan
ko’proq   foyda   olish   va   tushunishga   oson     bo’lganidan   mamnun   bo’lishi
dasturchining haqiqiy yutug’I deb bilaman. 
26 Bunday masalalarni vizuallashtirish jarayoni mn uchun katta tajribalar berdi.
Va shuni bildimki oldimizda hali shunga o’xshash juda ko’p elementar matematika
masalalarini vizuallashtirishni hal qilish masalasi turibdi.
Foydalanilgan adabiyotlar.
1. Алгоритмы: построение и анализ / Т. Кормен, Ч.   Лейзерсон, Р. Ривест -
М.: МЦНМО, 2002.  М.: МЦНМО, 2002.
2. Иванов В.Л. Электронный учебник: системы контроля знаний. : 
Информатика и образование. - М., 2002. - 375 с.
3. Беспалько В.П. Образование и обучение с участием компьютеров / В.П.
Беспалько. - М. : Бином, 2005. - 349 с.
4. Роберт И.В. Современные информационные технологии в образовании.
- М.:Школа-Пресс, 2005. - 367 с.
5. Гаврилов   А.В.   Системы   искусственного   интеллекта.   Ч.1.   -   Учебное
пособие, Новосибирск: НГТУ, 2020.
6. Bjarne   Stroustrup   C++   Programming   Language     (4 th
  Editon)   ISBN   978-
0321563842 May 2013
7. Ulla Kirch-Prinz A Complete Guidee to Programming in C++ October 2016
8. Herb Schildt  The Complete Reference Borland C++ Builder
27

Mavzu: Vizual dasturlash tili yordamida matematik masalalarni yechish . Vektor masalasi. Reja: I. Kirish. II. Nazariy qism. II.1. Matematik masalalarni dasturlsh tillari yordamida yechish bosqichlari . II.2. Matematik masalalarni vizuallashtirishning amaliy axamyati. III. Amaliy qism. III.1. Vizual dasturlash tili yordamida matematik masalalarni yechish. III.2. Vektorlar ustida bajariladigan amallarni vizuallashtirish. IV. Xulosa. V. Foydalanilgan adabiyotlar. 1

KIRISH Ushbu kurs ishdasturlash tillari asosida matematik masalalarni yechish bo’yicha matematika va mexanika ta’lim yo’nalishlarida bilim olayotgan o’quvchilar uchun mo’ljallangan bo’lib, uning asosiy maqsadi algoritmlash va dasturlash tillari asosida matematik masalalarni yechish imkoniyatlaridan xabardor qilib, kompyuter bilan muloqot o’rnatish usullarini o’rgatish va unda turli masalalarni yecha olish bilim va malakalarini shakllantirishdan iboratdir. Ko'pgina tadqiqotlar shuni ko'rsatadiki, vizual tizimda yangi tasvirning tug'ilishini ta'minlaydigan mexanizmlar mavjud. Ularning yordami bilan, inson dunyoni nafaqat mavjudligini, balki mavjud bo'lgan (yoki bo'lishi mumkin) holatida ham ko'rishga qodir. Bu shuni anglatadiki, vizual tasvirlar zaruriy shart, hatto undan ham ko'proq - aqliy faoliyat vositasi. Ular ramzlar va nutq bilan, odamni o'rab turgan ob'ektiv haqiqat bilan taqqoslaganda to'g'ridan-to'g'ri bog'liqdir. Tasvir nafaqat tafakkur, balki haqiqatning dam olishidir. U, bu haqiqat, ob'ekt haqiqatan ham mavjud bo'lgan shaklda (yoki unga yaqin) yaratilishi mumkin. Ammo ob'ektni, vaziyatni yo'q qilish va uning yangi versiyasi yoki variantlarini qayta tiklash ham mumkin. Haqiqat bilan taqqoslaganda o'zgartirilgan ushbu obraz asosida inson yana ob'ektiv haqiqatga murojaat qiladi va uni o'zida qayta tiklaydi amaliy faoliyat uning obrazli vakili, tasavvur va tafakkurini rivojlantirmasdan ijodiy fikrlaydigan mutaxassisni tayyorlash mumkin emas. Ushbu masalada sezilarli foyda proektsion sxemalarning universal apparati tomonidan ta'minlanadi. Mekansal tasavvurlarni shakllantirish uchun ishlatiladigan eng muhim proektsion modellashtirish vositalaridan biri bu geometrik talqin. Tafsir ob'ekti - bu chizmalar, diagrammalar, matnlar, diagrammalar va boshqalar kombinatsiyasi ko'rinishidagi grafik modellar, grafik modellar ma'lumotlarning grafik taqdimoti vositalari to'plami ko'rinishida: grafik modellarni tuzish qoidalariga muvofiq foydalaniladigan chiziqlar, belgilar, mnemonik belgilar. Axborotni ushbu shaklda idrok etishda, matnni idrok etishdan kattaroq o'lchovli ish maydonini kiritish kerak. Axborot ob'ektini uning modeli bilan taqqoslaganda 2

aniqlik darajasi simulyatsiya paytida sodir bo'lgan proektsiyalash apparati haqidagi ma'lumotlarning to'liqligiga bog'liq. grafik modellarning mumkin bo'lgan tasniflaridan biri ko'rsatilgan. Piktografik model - ob'ektlar, harakatlar yoki hodisalarni aks ettiruvchi shartli grafik tasvirlar (piktogrammalar) yordamida tuzilgan grafik model. Ideografik model - ideogrammalar yordamida tuzilgan grafik model - tushunchalarni bildiruvchi an'anaviy yozma belgilar. 3

Matematik masalalarni dasturlsh tillari yordamida yechish bosqichlari Har qanday masalani kompyuterga tayyorlash va uni o’tkazish quyidagi bosqichlarda amalga oshiriladi. 1. Masalani qo’yilishini aniqlash va matematik modelini ishlab chiqish. 2. Masalani yechishning sonli usulini tanlash. 3. Masalani yechish algoritmini ishlab chiqish. 4. Kompyuter uchun dastur tuzish. 5. Dasturni kompyuter xotirasiga kiritish, rostlash va tekshirish. 6. Hisoblash natijalarini qayta ishlash va tahlil qilish. 1. Masalaning qo’yilishini aniqlash va matematik modelini ishlab chiqish. Masalani yechishdan oldin uning qo’yilshi oydinlashtiriladi, ya’ni bunda uning maqsadi va yechilish shartlari aniqlanadi, boshlang’ich ma’lumotlar va natijalarning tarkibi asoslanadi. Bu ma’lumotlar asosida u matematik formulalar ko’rinishida ifoda qilinadi. 2. Masalani yechishning sonli usulini tanlash. Qo’yilgan matematik masalalar uchun ularning sonli yechish usulini tanlash kerak bo’ladi. Sonli usullar turli- tuman bo’lganligidan ularning eng samarali va qulayini tanlash kerak. Bu masala bilan matematikaning sonli usullar bo’limi shug’ullanadi. Yechish usulini tanlash masalaga qo’yilgan barcha talablarni va uni konkret kompyuterlarda hal qilish imkoniyatlarini hisobga olish kerak. 3. Masalani yechish algoritmini ishlab chiqish. Masalani yechish uchun tanlangan sonli usulning algoritmi ishlab chiqiladi, ya’ni masalani yechish uchun bajariladigan arifmetik va mantiqiy amallar ketma-ketligi yoritiladi. Masalani yechish algoritmlari ko’rgazmaliroq bo’lishi uchun, ular ko’p hollarda blok- sxema ko’rinishida ifodalanadi. 4. Kompyuter uchun dastur tuzish. Kompyuter uchun dastur masalaning umumiy yechimidir. U algoritmning mashina buyruqlari ketmaketligi shaklidagi yozuvdir. Buning uchun dasturlash tillari (Basic, Fortran, C++ , С ++ va boshqalar) dan biri tanlanadi va unga mos dastur tuziladi. Tuzilgan dasturni sifatli bo’lishi va uni mashina xotirasidan kam joyni egallashi muhim ahamiyatga ega. 4

5. Dasturni kompyuter xotirasiga kiritish, rostlash va tekshirish. Tuzilgan dastur kompyuter klaviaturasi orqali uning xotirasiga kiritiladi. Kiritilgan dasturni rostlash va tekshirish amalga oshiriladi, ya’ni yo’l qo’yilgan xatoliklar tuzatiladi. 6. Hisoblash natijalarini qayta ishlash va tahlil qilish. Bu bosqichdan tuzilgan dastur bo’yicha hisoblash bajariladi va hosil bo’lgan natija kompyuterning displey ekraniga chiqariladi yoki chop etish qurilmasi orqali qog’ozga chop etiladi. Natijalarni jadvallar, grafiklar yoki diagrammalar ko’rinishida hosil qilish mumkin. Hosil bo’lgan natija esa foydalanuvchi tomonidan tahlil qilinadi. Qo’yilgan masalani u yoki bu turini yechishning algoritmlarini shakllantirish va ishlab chiqish eng ma’suliyatli hamda muhim bosqichlardan hisoblanadi, chunki bu bosqichda keyinchalik shaxsiy kompyuterda bajarilishi kerak bo’lgan amallarning ketma-ketligi oldindan belgilab olinadi. Algoritmda yo’lga qo’yilgan xatoliklar hisoblash jarayonini noto’g’ri bajarilishiga olib keladi, ya’ni noto’g’ri natijalarni beradi. Kompyuterdan foydalanib masalani yechish yaratilgan allgoritmga asoslangan holda dastlabki ma’lumotlar ustida avtomatik tarzda amallar bajarilib izlangan natijalar ko’rinishiga keltirish demakdir Matematik model har xil vositalar yordamida berilishi mumkin. Bu vositalar fizik qonuniyatlar hamda funktsional analiz elementlarini ishlatib differentsial va integral tenglamalar tuzishdan to hisoblash algoritmi va EHM dasturlarini yozishgacha bo’lgan bosqichlarni o’z ichiga oladi. Har xil bosqich yakuniy natijasiga ko’ra o’ziga xos ta‘sir ko’rsatadi va ulardagi yo’l qo’yiladigan xatoliklar oldingi bosqichlardagi xatoliklar bilan ham belgilanadi. Ob‘ektning matematik modelini tuzish, uni EHMda bajariladigan hisoblashlar asosida tahlil qilish - hisoblash tajribasi deyiladi. Hisoblash tajribasining umumiy sxemasi 1-rasmda ko’rsatilgan. Birinchi bosqichda masalaning aniq qo’yilishi, berilgan va izlanuvchi miqdorlar, ob‘ektning matematik modelini tuzish uchun ishlatish lozim bo’lgan boshqa xususiyatlari tasvirlanadi. 5