logo

BOBIL MADANIYATI

Загружено в:

23.11.2024

Скачано:

0

Размер:

409.146484375 KB
Re’ja:
1.Bobil davlati haqida.
2.Bobil madaniyati.	
BOBIL MADANIYATI	
Bajardi:Ro’ziqulov Akbar Bobil	(shumercha	 	Kadingirra,	 	
akkadcha	 	Babilu,	 	aynan	—	 	tangri	 	
darvozasi)	—	
Mesopatamiyaning	shim	. 	qismida,	 	
Furot	 	daryosi	 	bo	ʻyida	 	joylashgan	 	
shahar	; 	hozirda	 	Xilla	 	shahri	 	(Iroq)	. 	
Bobildastlab	 	Akkad	 	shohi	 	Sargon	 	
(miloddan	 	avvalgi	 	2364	—	 	2314	) 	
haqidagi	 	afsonada	 	va	 	Ur	 	davlatining	 	
III	 	sulolasiga	 	oid	 	hujjatlarda	 	tilga	 	
olingan	. 	Bobil	 	Birinchi	 	Bobil	 	sulolasi	 	
(miloddan	 	avvalgi	 	1894	—	1595	) 	
davrida	 	katta	 	rol	 	o	ʻynay	 	boshlagan,	 	
Hammurapi	 	davri(miloddan	 	avvalgi	 	
1792	—	1750	) 	ga	 	kelib	 	esa	 	nafaqat	 	
Mesopotamiyaning,	 	balki	 	butun	 	Old	 	
Osiyoning	 	yirik	 	siyosiy,	 	madaniy	 	va	 	
xujalik	 markaziga	 aylangan	.  Taxminan	 	1595	-yil	 	Bobil	 	nmxettlar,	 	
so	ʻngrataxminan	 1518	-yil	 kassitlar	 bosib	 	
olgan	. 	13	—	12	-asrlarda	 	shahar	 	Ossuriya	 	
podsholari	 	Tukultininurti	 	I 	va	 	
Tiglatpalasar	 I tomonidan	 ikki	 marotaba	 	
vayron	 etilgan	.	
Miloddan	 	avvalgi	 	1-ming	 	yillik	 	
boshlarida	 	Ossuriya	 	va	 	oromiy	 	
qabilalaridan	 	xaldeylar	 	o	ʻrtasida	 	B	. 	
uchun	 kurash	 bo	ʻlgan	. Miloddan	 avvalgi	 	
732	 yildan	 B	. Ossuriya	 davlati	 tarkibida	. 	
Miloddan	 	avvalgi	 	689	 	yil	 	shahar	 	isyon	 	
ko	ʻtarganligi	 sababli	 Ossuriya	 podshosi	 	
Sinaxerib	 	tomonidan	 	butkul	 	vayron	 	
etilgan	. taxminan	 miloddan	 avvalgi	 680	 	
yil	 	Sinaxeribning	 	vorisi	 	Asarxaddon	 	
tomonidan	 	kayta	 	tiklangan	. 	Miloddan	 	
avvalgi	 626	 yil	 Blagi	 hokimiyatni	 xaldey	 	
Nabopalasar	 (626	—	604	) egallab	 olgan	. Navuxodonosor	 	II	 	(604	—	562	) 	davrida	 	shahar	 	
gullabyashnagan,	 ravnaqtopgan	. 538	 yil	 B	.ni	 forslar	 shohi	 	
Kir	 	bosib	 	olgan	. 	Miloddan	 	avvalgi	 	331	 	yil	 	B	.ni	 	Iskandar	 	
Zulqarnayn	 	zabt	 	etgan	. 	Miloddan	 	avvalgi	 	312	 	yil	 	B	. 	
Iskandarning	 	sarkardalaridan	 	biri	 	Salavk	 	qo	ʻli	 	ostiga	 	
o	ʻtgan	. 	Shu	 	paytdan	 	e	ʼtiboran	 	B	. 	yetakchilik	 	mavqeini	 	
yo	ʻqota	 borgan	 va	 milodiy	 2	-asrga	 kelib	 tarix	 sahnasidan	 	
uzilkesil	 tushib	 ketgan	. Mesopotamiya	—	jahon	sivilizatsiyasi	va	qadimgi	
shahar	madaniyati	ning	ilk	o'choqlaridan	biri	.	Bu	
madaniyatning	ilk	asoschilaridan	biri	shumerlar	bo'lib,	
ularning	yutuqlarini	bobilliklar	va	osuriyaliklar	
o'zlashtirib,	davom	ettirdilar	.	Mesopotamiya	
madaniyatining	manbalari	er	.	av	.	IV	ming	yillikda	
shaharlar	paydo	bo'lishi	bilan	boshlandi	.	Uning	uzoq	
yashash	davrida	unga	xos	ichki	birlik,	an'analarni	
merosiyligi,	uning	unsurlarining	ajralmas	aloqasi	
saqlanib	qoldi	.	Mesopotamiya	madaniyatining	
boshlang'ich	davri	o'ziga	xos	yozuvning	shakllanishi	
bilan	belgilanadi	.	Keyinchalik	bu	yozuv	mixxatga	
aylanadi	.	Mixxat	Mesopotamiya	sivilizatsiyasining	
asosiy	ildizi	bo'lib,	uning	barcha	jihatlarini	birlashtirgan	
an'analarini	saqlab	qolish	imkoniyatini	berdi	. Mesopotamiya	 	(hozirgi	 	Iroq	 	
hududi)da	 	yashagan	 	va	 	
Shumer,	 	Akkad,	 	Bobil	 	va	 	
Ossuriya	 	kabi	 	yirik	 	davlatlar	 	
barpo	 	etgan	 	xalqlar	—	 	
shumerlar	 	va	 	akkadlar,	 	
bobilliklar	 	va	 	ossuriyaliklar	 	
madaniyati	; 	bir	 	tomondan	 	
yuksak	 	darajada	 	taraqqiy	 	
etgan	 	ilmfan,	 	adabiyot	 	va	 	
san	ʼat	 	hamda	 	boshqa	 	
tomondan	 diniy	 mafkuraning	 	
ustuvor	 	bo	ʻlganligi	 	bilan	 	
ajralib	 turgan	. Fan	 	taraqqiyotining	 	muhim	 	omili	 	insonning	 	xo	ʻjalik	 	faoliyati	 	
bo	ʻldi,	 	chunki	 	u	 	o	ʻlchovlar	 	tizimini	 	ishlab	 	chiqishni,	 	yer	 	
maydoni	 o	ʻlchamlarini,	 don	 omborlari	 va	 sun	ʼiy	 suv	 havzalari	 	
hajmini	 	aniqlash	 	usullarini	 	bilishni,	 	kanallar	 	qazish,	 	imoratlar	 	
qurish	 	va	 	hunarmandchilikda	 	band	 	bo	ʻladigan	 	ishchi	 	kuchini	 	
hisoblay	 	olishni	 	talab	 	qilardi	. 	Ana	 	shu	 	omillarning	 	natijasi	 	
o	ʻlaroq	 	miloddan	 	avvalgi	 	3	-ming	 	yillik	 	oxirida	 	shumerbobil	 	
matematika	 	si	 	yaratildi	. 	Bobil	 	matematiklari	 	shumerliklar	 	
ilgariroq	 	yaratgan	 	oltmishlik	 	pozitsion	 	hisob	 	tizimidan	 	keng	 	
foydalanishgan	; 	shu	 	tizim	 	asosida	 	turli	 	hisoblash	 	jadvallari	: 	
sonlarni	 bo	ʻlish	 va	 ko	ʻpaytirish,	 sonlarning	 kvadratlari,	 kublari	 	
hamda	 kvadrat	 va	 kub	 ildizlari	 va	 boshqa	 jadvallarni	 tuzishgan	 	
(qarang	 	Matematik	 	mixxat	 	matnlari)	. 	Bobilliklar	 	kvadrat	 	
tenglamalarni	 	yechishgan,	 	„Pifagor	 	teoremasi“ni	 	va	 	turli	 	
„Pifagor	 	sonlari“ni	 	topish	 	usullarini	 	(Pifagordan	 	ming	 	yildan	 	
ortiq	 vaqt	 ilgari)	 bilishgan	; yer	 maydonlari,	 joylar,	 ayrim	 binolar	 	
tarxlarini	 	chizishgan	 	(lekin	 	masshtabga	 	rioya	 	qilishmagan),	 	
fazoviy	 jismlarning	 hajmini	 aniqlay	 olishgan	. Bobilliklar	 	kimyo	 	borasida	 	ham	 	katta	 	
muvaffaqiyatlarga	 	erishishgan,	 	bu	 	yutuqlar	 	
albatta	 	sof	 	amaliy	 	tarzda	 	bo	ʻlgan	. 	Miloddan	 	
avvalgi	 	2	-ming	 	yillikdan	 	boshlab	 	jez	 	
tayyorlashning	 	ko	ʻplab	 	reseptlari	 	saqlanib	 	
qolgan,	 	sirkori	 	sopol	 	buyumlar	 	va	 	ularning	 	
rangbarang	 naqshlari	 ma	ʼlum	 bo	ʻlgan Bobilda	 	geografik	 	tasavvurl	 	a	 	r 	ni	 	ibtidoiy	 	chizmalar	—	 	
„dunyo	 	haritasi“da	 	umumlashtirishga	 	harakat	 	qilingan	. 	
Haritada	 	yer	 	yassi	 	ko	ʻrinishda	 	va	 	uni	 	tog	ʻlardan	 	oqib	 	
keluvchi	Dajla	va	Furot	daryolari	 	kesib	 	o	ʻtgan	 	tarzda	 	
tasvirlangan	. 	Bularning	 	hammasi	 	dunyo	 	okean	 	bilan	 	
o	ʻralgan	 	va	 	yer	 	ham	 	uning	 	ustida	 	suzib	 	yuradi	 	deb	 	
tasavvur	 	qilingan	. 	Bobilliklar	 	o	ʻzlari	 	yashayotgan	 	joyni	 	
odamlar	 yashaydigan	 quruqlikning	 markazi	 deb	 bilganlar	. 	
Okean	 	„osmon	 	to	ʻg	ʻoni“	 	bilan	 	o	ʻralgan,	 	uning	 	ustida	 	bir	 	
necha	 (uchta	 yoki	 yegtita)	 osmon	 gardishi	 o	ʻrnashgan,	 yer	 	
ostida	 	esa	 	jahannam	 	(„Ulug	ʻ 	tog	ʻ“)	 	joylashgan	 	deb	 	
o	ʻylaganlar	. 	Lekin	 	savdo	 	ishlari	 	bilan	 	uzoqyaqin	 	
mamlakatlarga	 	qatnagan	 	bobillik	 	savdogarlarning	 	
geografik	 	tasavvurlari	 	ancha	 	keng	 	bo	ʻlgan	 	(1	-ming	 	yillik	 	
boshlarida	 ularga	 Pirenei	 yarim	 	oroldan	 Hindiston	 yarim	 	
orolgacha	 bo	ʻlgan	 yerlar	 ma	ʼlum	 edi) O	ʻsha	 davrda	 tibbiyot	 ham	 jadal	 	
rivojlandi	. 	Jarrohlik	 	yo	ʻli	 	bilan	 	
oyoqqo	ʻllarni	 	kesib	 	tashlash,	 	
singan	 	joylarni	 	bitirish,	 	ko	ʻzga	 	
tushgan	 oqlarni	 olib	 tashlash	 va	 	
boshqa	 	tibbiy	 	muolajalar	 	
bajarilar	 	edi	. 	Miloddan	 	avvalgi	 	
2	-ming	 yillikning	 2	-yarmidan	 va	 	
1	-ming	 	yillikning	 	1	 	yarmidan	 	
hozirgacha	 	yetib	 	kelgan	 	tibbiy	 	
matnlarda	 	inson	 	tanasining	 	
bo	ʻlaklari	 	anatomik	 	tizimga	 	
solinganligi	 	ma	ʼlum	 	bo	ʻldi	. 	
Ba	ʼzi	 kasalliklar	 va	 tegishli	 dori	-	
darmonlar	 	ham	 	muayyan	 	
tizimga	 solingan	 ekan	. Miloddan	 avvalgi	 3	-ming	 yillik	 oxirida	 yagona	 mustabid	 	
davlat	 	mustahkamlana	 	bordi	. 	Shu	 	tufayli	 	mahalliy	 	
ma	ʼbud	 	va	 	ma	ʼbudalarga	 	sig	ʻinish	 	o	ʻrnini	 	butun	 	
mamlakat	 	uchun	 	umumiy	 	bo	ʻlgan	 	ma	ʼbudga	 	topinish	 	
egalladi	. 	Diniy	 	tizimda	 	kishilar	 	ma	ʼbudlarga	 	qurbonlik	 	
keltiruvchi	 	qullar	 	darajasiga	 	tushib	 	kolli,	 	shohlik	 	
hokimiyati	 esa	 ilohiy	 kuch	 deb	 e	ʼlon	 qilindi	.	
Ikki	 daryo	 oraligining	 somiy	 (akkad)	 aholisi	 dastlab	 o	ʻz	 	
qabila	 ma	ʼbudlariga	 sig	ʻinardi	. Ammo	 miloddan	 avvalgi	 	
3	-ming	 	yillik	 	o	ʻrtalariga	 	kelib	 	Ikki	 	dare	 	oraligida	 	
yashovchi	 	somiylar	 	dinida	 	ham	 	shumer	 	ma	ʼbudlari	 	
hukmronlik	 	kila	 	boshladi	. 	Ma	ʼbudlarning	 	bir	 	qismi	 	
shumer	 ma	ʼbudlariga	 xos	 nomlar	 bilan	 bir	 qatorda	 yoxud	 	
ular	 o	ʻrniga	 somiycha	 nomlar	 bilan	 ham	 atalardi	 (Enlil	—	 	
Bel,	 Innin	—	 Ishtar,	 Utu	—	 Shamash,	 Enki	—	 Ea,	 An	—	 	
Anu,	 Nanna	—	 Sin	 va	 h	. k	.). Bobil	 	ravnaq	 	topgan	 	davrda	 	(miloddan	 	avvalgi	 	18	-asr)	 	mazkur	 	
shaharning	 	homiy	 	ma	ʼbudi	 	Marduk	—	 	oliy	 	ma	ʼbud	 	deb	 	eʼlon	 	
qilingan	. 	Miloddan	 	avvalgi	 	1-ming	 	yillikda	 	ayrim	 	ma	ʼbudlarning	 	
samoviy	 	jismlar	 	bilan	 	tenglashtirilishi	 	negizida	 	astral	 	eʼtiqrdlar	 	
rivojlandi	. 	Shim	.sharkiy	 	Ikki	 	dare	 	oraligida,	 	Ossuriyada	 	ayni	 	shu	 	
umumiy	 	ma	ʼbudga	 	sig	ʻinish	 	keng	 	tarqaldi,	 	bunga	 	ayrim	 	mahalliy	 	
(xurriy	 	va	 	boshqalar)	 	ma	ʼbudlarga	 	topinish	 	ham	 	qo	ʻshildi,	 	ammo	 	
Ossuriya	 bosh	 shahrining	 homiysi	—	 Ashshur	 oliy	 ma	ʼbud	 hisoblanib,	 	
u	 	shahar	 	nomi	 	bilan	 	shunday	 	deb	 	atalardi	. 	Oliy	 	ma	ʼbud	 	(Enlil,	 	
Marduk	 yoki	 Ashshur)	 bilan	 bir	 katorda	 7 yoki	 12	 ta	 bosh	 ma	ʼbud	 	
ham	 tan	 olinardi	. Qabila	 	boshlig	ʻiga	 	jamoa	 	hayotiy	 	
kuchqudratining	 	timsoli	 	sifatida	 	
sig	ʻinishga	 	asoslangan	 	tasavvurlar	 	
ham	 	saqlanib	 	qolgandi	. 	Bobilda	 	har	 	
yili	 marosim	 o	ʻtkazilib,	 unda	 podshoh	 	
o	ʻrnini	 	vaqtinchalik	 	kambag	ʻal	 	bir	 	
kishi	 yoxud	 qul	 egallar,	 uni	 bosh	 kohin	 	
uribsavalab	 qo	ʻyardiki,	 bu	 udum	 ham	 	
keksayib,	 	kuchdan	 	qolgan	 	qabila	 	
boshlig	ʻinio	ʻldirish	 	marosimining	 	
qoldig	ʻi edi	. 2—	1-ming	 yillnkda	 gunoh	 	
va	 	tavbatazarru	 	tushunchasi	 	keng	 	
tarqaladi,	 	ammo	 	bu	 	ham	 	asosan	 	
marosim	 tarzida	 qabul	 qilinardi	. 	
Kohinlik	 	kasb	 	sifatida	 	Ikki	 	daryo	 	oralig	ʻida	 	juda	 	erta	—	 	4-ming	 	
yillikdayoq	 vujudga	 keldi	. Hukmdor	 (podshoh)	—	 kohin	 hisoblanardi	. 	
Ibodat	 	rusumlarini	 	o	ʻtkazish	 	maqsadida	 	miloddan	 	avvalgi	 	4-ming	 	
yillikda	 jamoa	 ehrom	 xo	ʻjaliklaridan	 maxsus	 katta	 ehrom	 xo	ʻjaliklari	 	
ajralib	 	chiqdi,	 	keyinchalik	 	ular	 	podshoga	 	qarashli	 	xujaliklarning	 	
tarkibiy	 qismlariga	 kiritildi

Re’ja: 1.Bobil davlati haqida. 2.Bobil madaniyati. BOBIL MADANIYATI Bajardi:Ro’ziqulov Akbar

Bobil (shumercha Kadingirra, akkadcha Babilu, aynan — tangri darvozasi) — Mesopatamiyaning shim . qismida, Furot daryosi bo ʻyida joylashgan shahar ; hozirda Xilla shahri (Iroq) . Bobildastlab Akkad shohi Sargon (miloddan avvalgi 2364 — 2314 ) haqidagi afsonada va Ur davlatining III sulolasiga oid hujjatlarda tilga olingan . Bobil Birinchi Bobil sulolasi (miloddan avvalgi 1894 — 1595 ) davrida katta rol o ʻynay boshlagan, Hammurapi davri(miloddan avvalgi 1792 — 1750 ) ga kelib esa nafaqat Mesopotamiyaning, balki butun Old Osiyoning yirik siyosiy, madaniy va xujalik markaziga aylangan .

Taxminan 1595 -yil Bobil nmxettlar, so ʻngrataxminan 1518 -yil kassitlar bosib olgan . 13 — 12 -asrlarda shahar Ossuriya podsholari Tukultininurti I va Tiglatpalasar I tomonidan ikki marotaba vayron etilgan . Miloddan avvalgi 1-ming yillik boshlarida Ossuriya va oromiy qabilalaridan xaldeylar o ʻrtasida B . uchun kurash bo ʻlgan . Miloddan avvalgi 732 yildan B . Ossuriya davlati tarkibida . Miloddan avvalgi 689 yil shahar isyon ko ʻtarganligi sababli Ossuriya podshosi Sinaxerib tomonidan butkul vayron etilgan . taxminan miloddan avvalgi 680 yil Sinaxeribning vorisi Asarxaddon tomonidan kayta tiklangan . Miloddan avvalgi 626 yil Blagi hokimiyatni xaldey Nabopalasar (626 — 604 ) egallab olgan .

Navuxodonosor II (604 — 562 ) davrida shahar gullabyashnagan, ravnaqtopgan . 538 yil B .ni forslar shohi Kir bosib olgan . Miloddan avvalgi 331 yil B .ni Iskandar Zulqarnayn zabt etgan . Miloddan avvalgi 312 yil B . Iskandarning sarkardalaridan biri Salavk qo ʻli ostiga o ʻtgan . Shu paytdan e ʼtiboran B . yetakchilik mavqeini yo ʻqota borgan va milodiy 2 -asrga kelib tarix sahnasidan uzilkesil tushib ketgan .

Mesopotamiya — jahon sivilizatsiyasi va qadimgi shahar madaniyati ning ilk o'choqlaridan biri . Bu madaniyatning ilk asoschilaridan biri shumerlar bo'lib, ularning yutuqlarini bobilliklar va osuriyaliklar o'zlashtirib, davom ettirdilar . Mesopotamiya madaniyatining manbalari er . av . IV ming yillikda shaharlar paydo bo'lishi bilan boshlandi . Uning uzoq yashash davrida unga xos ichki birlik, an'analarni merosiyligi, uning unsurlarining ajralmas aloqasi saqlanib qoldi . Mesopotamiya madaniyatining boshlang'ich davri o'ziga xos yozuvning shakllanishi bilan belgilanadi . Keyinchalik bu yozuv mixxatga aylanadi . Mixxat Mesopotamiya sivilizatsiyasining asosiy ildizi bo'lib, uning barcha jihatlarini birlashtirgan an'analarini saqlab qolish imkoniyatini berdi .