logo

Boshlang'ich sinf matematika darslarida og'irlik o'lchov birliklarini o'rganish

Загружено в:

15.08.2023

Скачано:

0

Размер:

619.12109375 KB
z
Boshlang'ich sinf 
matematika darslarida 
og'irlik o'lchov birliklarini 
o'rganish  z
Reja
1. Og`irlik o`lchovi haqida umumiy tushuncha 
2. Boshlang`ich sinf matematika darslarida mavzusida 
og`rlik o`lchovlarini o`rgatishning xususiyatlari 
3. Jismning og‘irligi va uni o’lchash metodikasi 
4. Dars ishlanmalari uchun tavsiyalar   z
O`g`irlik o`lchovi haqida umumiy 
tushuncha

Bolalarda  massa  haqida  qanday  tushuncha  borligini  aniqlab  olish  kerak.  Buning  uchun 
o’qituvchi shunday vaziyatdan foydalanish mumkin. 

Stolga ikkita bir xil rangli va o’lchamli ikkita kubikni qo’yish lozim. (Ularning birini 
yog’ochdan, ikkinchisini kartondan yasash mumkin. Ularning tashqi tomondan farqi 
bo’lmasligi kerak).O’qituvchi bu ikkala kubik bir xil bo’lsa ham, ularning o’rtasida farqlar 
borligini tushuntirishi kerak. Shunda bolalarda bu farq nimada ekanligiga qiziqish uyg’onadi.  
Ba‘zi bolalar esa kubiklarni yaqindan va hatto ko’tarib ko’rishga harakat qilishadi. Shunda 
o’qituvchi «og’irroq» va «yengilroq»predmetning massasi bilan bog’liq  sifati ekanini 
tushintiradi. Matematikada   «og’irroq» va «engilroq» so’zlari o’rniga «Ushbu predmetning 
massasi ko’p (yoki kam)» degan iboralar ishlatiladi.   z Boshlang`ich sinf matematika darslarida 
og`rlik o`lchovlarini o`rgatishning 
xususiyatlari 

Predmetlar  massaga  ega  bo’lishi  haqidagi  boshlang’ich 
tasavvurlarni bolalar maktabgacha turmush tajribasida oladilar. 

Predmetlarni qo’lga olib bolalar sezish natijasida qaysi 
predmet og’ir, qaysinisi engil yoki ular bir xil og’irlikka 
egaligini aniqlaydilar. Biroq maktabgacha yoshdagi 
bolalarda sezish tajribasi hali etarlicha ko’p emas. Shuning 
uchun bolalar ikki predmet bu xossasi (massasi) bo’yicha 
bir-biridan juda farq qilib, boshqa xossalari bo’yicha 
o’xshash bo’lganda ularning massalarini «Qo’lda chamalab» 
taqqoslashlari mumkin. Massani baholashga predmetning 
o’lchamlari katta ta‘sir ko’rsatadi (hajmi katta predmetning 
massasi bolalarga doim katta bo’lib tuyuladi)  z

Keyinchalik,  bolalarda  massani  ko’z  bilan  va  qo’l  bilan  chamalash  o’quvini 
rivojlantirish  uchun  o’quvchilarga  yukni  tortishdan  oldin  u  bir  kilogrammdan 
ko’p  yoki  kam  ekanligini,  u  necha  kilogramm  kelishini  chamalab  ko’rishni, 
so’ngra  buni  tortish  bilan  tekshirib  ko’rishni  taklif  qilinadi.  Bolalarga 
turmushda  ko’p  uchraydigan  predmetlar  (bir  buxanka  non,  1  litr  sut,  1  chelak 
kartoshka va h. k.) necha kilogramm kelishini bilib olishga doir topshiriqlarni 
berish  foydalidir.  Bolalar  bu  ma‘lumotlardan  ham  masalalar  tuzishda 
foydalanadilar.  Tortish  jarayonini  tasvirlaydigan  masalalarni  kiritish  zarur: 
«Tarozining  bir  pallasida  bir  yashik  olma  turibdi,  ikkinchisida  5  kg  li  ikkita 
tosh  turibdi. Agar  yashik  1  kg  bo`lsa,  olmalarning  og’irligi  qancha?»Bunday 
masalalar  bolalarning  tasavvurlarini  rivojlantiradi,  ularni  amaliy  ma‘lumotlar 
bilan qurollantiradi (tortishda idishni hisobga olish).   z
Jismning og’irligi va uni o’lchash 
metodikasi 

Og‘irlik  –  asosiy  fizik  kattaliklardan  biridir.  Jismning  og‘irligi  tushunchasi  og’irlik  –  kuch  tushunchasi  bilan  chambarchas 
bog’langan.  Bu  kuch  bilan  jism  yerga  tortiladi.  Shuning  uchun  jismning  og’irligi  jismning  o’zigagina  bog’liq  emas.  Masalan,  u 
turli  kengliklarda  turlicha:  qutbda  jism  ekvatordagiga  qaraganda  0,5  foiz  og’ir.  Biroq  o’zining  bundan  o’zgaruvchanligiga 
qaramay quyidagi xususiyatga ega: har qanday sharoitda ham ikki jism og’irligining nisbati bir xildir. Jismning og’irligini boshqa 
jism bilan taqqoslab, o’lchashda jismning yangi xossasi kelib chiqadi. Bu xossa og‘irlik deb ataladi. 

Faraz  qilaylik,  richagli  tarozining  bir  pallasiga  birorta  a   jism,  ikkinchi  pallasiga  b   jism  qo’yilgan  bo’lsin.  Bunda  quyidagi 
hollar bo’lishi mumkin: 
1. Tarozining  ikkinchi  pallasi  tushib,  birinchisi  shunday  ko’tariladiki,  ular  baravar  bo’lib  qoladilar.  Bu  holda  tarozilar 
muvozanatda  a
va b
 jismlar bir xil og‘irlikga ega deyiladi; 
2. Tarozining ikkinchi pallasi birinchi pallasidan balandligicha qoldi; bu holda  a  jismning og‘irligi  b  jismning og‘irligidan katta 
deyiladi;  
3. Tarozining  ikkinchi  pallasi  tushdi,  birinchi  pallasi  ko’tarildi  va  ikkinchisidan  baland  bo’ldi;  bu  holda  a   jismning  og‘irligi  b  
jismning og‘irligidan kichik deyiladi.   z  z

Boshlang’ich  sinflarda  og‘irlik  tushunchasi  va  uning  o’lchov  birliklari  haqida  ma‘lumotlar  keng  o’rin  egallaydi.  O’quvchilar 
bu  miqdor  (kattalik)  haqida  aniq  tasavvurga  ega  bo’lishlari,  uning  o’lchash  birliklari  bilan  tanishishlari,  uni  o’lchay  olish 
malakalariga ega bo’lishlari matematika kursi dasturlarida belgilab qo’yilgan. 

Maktabgacha  bo’lgan  yoshdayoq  bolalar  his  va  tuyg’ular  asosida  jismning  og‘irligihaqida  dastlabki  tasavvurlarni  olishgan 
bo’lishadi. 

Har-xil predmetlarning og‘irliklarini taqqoslashga doir amaliy ishlarni bolalar so’zlar orqali ifodalashlarini kuzatish mumkin. 

Masalan: «yengil», «og’ir», «bir xil og’irlikda». 

Bolalar  birinchi  sinfda  tanishadigan  birinchi  og‘irlik  birligi  klogrammdir.1  kg  li  og‘irlik  haqidagi  tasavvurni  bolalar  faqat 
o’zlarining amaliy ishlari asosida olishlari kerak. Bolalar og‘irliklari 1kg ga teng bo’lgan predmetlarni qo’lda ushlab ko’rishlari va 
bu  predmetlarning  og’ir  yoki  yengil  predmetlar  bilan  taqqoslashlari  kerak.  Taqqoslash  operasiyasi  asosida  bolalar  1kg  li  og‘irlik 
haqida real tuyg’uni sezadilar. 

Birinchi  darsning  o’zidayoq  bolalarni  pallali  tarozida  xar-xil  predmetlarni  1,  2,  3,  5kg  li  toshlar  naboridan  foydalanib  tortish 
bilan  tanishtirish  kerak.  Tortish  prosessida  bolalarning  qatnashishi  shart  bo’lib,  bunda  o’qituvchi  oldindan  tarozida  tortish 
qoidalarini gapirib berishi kerak. Tortish natijalarini doskaga va daftariga yozadilar.   z

Birinchi darsning  o’zidayoq bolalarni pallali  tarozida xar-xil predmetlarni 1, 2, 3,  5kg li toshlar naboridan foydalanib tortish bilan tanishtirish 
kerak.  Tortish  prosessida  bolalarning  qatnashishi  shart  bo’lib,  bunda  o’qituvchi  oldindan  tarozida  tortish  qoidalarini  gapirib  berishi  kerak.  Tortish 
natijalarini doskaga va daftariga yozadilar. 

Ikkinchi sinfda bolalar yangi og‘irlik birligi –  gramm  bilan tanishadi.Bunda ish metodikasi kilogramm bilan tanishishdagidek. 

Masalan  gramm  haqida  aniq  tasavvur  qilish  uchun  bolalar  qo’llari  bilanog‘irligi1  gramm  bo’lgan  toshni  ushlashlari  va  uning  og’irligini  boshqa 
predmketlarning og’irliklari bilan taqqoslashlari kerak. 

Ikkinchi sinfda o’quvchilarni savdo tarozisi bilan tanishtirish tavsiya etiladi. 

Uchunchi  va  to’rtinchi  sinfda  birinchidan  «og‘irlik  o’lchovlari»  tushunchasi  kiritiladi,  ikkinchidan  o’quvchilar  o’zlari  uchun  yangi  birlik–
sentner va tonna  bilan tanishadilar, uchunchidan, og‘irlik o’lchovlari jadvali  kiritiladi.  Og‘irlik o’lchovi terminini  quyidagicha tushuntirish tavsiya 
qilinadi.Ikki  kesmaning  uzunliklarini  bir  xil  birlik  masalan,  santimetr  bilan  o’lchab  taqqoslaymiz.  Xuddi  shunga  o’xshab  qaysi  bo’lak 
nonningog‘irligiortiq, qaysinisiniki kam ekanligini bilish zarur bo’lganda buni tarozi va toshlar yordamida hal qilamiz.    z
Xulosa 

Og ` irlik  o ` lchoviga  doir  sodda  va  murakkab  masalalar  bolalarning  fikrlash  qobiliyatlarini 
rivojlantirishning  foydali  vositasi  bo ’ lib ,  odatda  o ’ z  ichiga   ― yashirin  informasiyani  ‖ oladi .  Bu 
informasiyani  qidirish  masala  yechuvchidan  analiz  va  sintezga  mustaqil  murojat  qilish ,  faktlarni 
taqqoslash ,  umumlashtirish  va  hakozalarni  talab  qiladi .  Bilimning  bu  usullarini  o’rgatish  matematika 
o’qitishning muhim maqsadlaridan biri hisoblanadi. 

  Psixologiya  kursidan  ma‘lumki,  tafakkurning  rivojlanishi  shaxsning  ijodiy  aktivligi  orqali 
aniqlanadi.  Chunonchi,  masalalarni  mustaqil  yechishni  tashkil  qilish  o’qituvchiga  o’quvchilarning 
mumkin bo’lgan aqliy qobiliyatlari rezervlardan foydalanish imkonini beradi.  Bundan masalalarning 
yana bitta muhim funksiyasi kelib chiqadi. 

Og`irlik  o`lchovidagi  masalalarni  yechishda  predmetga  bo’lgan  qiziqish  rivojlanadi,  umuman 
mustaqillik, erkinlik, talabchanlik, mehnatsevarlik, maqsadga intilishlik rivojlanadi.   z
FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR  
RO’YXATI
Ahmedov  M.,  Abdurahmonova  N.,  Jumayev  M.  Matematika  1-sinf  Turon–iqbol  T.,  2014  yil  Abdurahmonova  N. 
O`rinboyeva L.
Matematika 2-sinf II-nashr Yangiyo`l Poligraf servis T., 2014 yil Burxonov S., Xudoyorov O`.,
Norqulova Q. Matematika 3-sinf Sharq nashriyot 
Matbaa Aksiyadorlik kompaniyasi  T., 2014 yil 
Bikbayeva N.U., Yangiboyeva E. Matematika 4-sinf O`qituvchi, 2013 yil 6. Abduraxmonova N.,
O`rinboyeva L. Matematika 2-sinf o`qituvchilari uchun metodik qo`llanma ―O`zbekiston  Toshkent NMIU 2012. yil‖  
Jo‘raqulova A. Masalalar yechishning usullari. //Boshlang‘ich ta‘lim. 2010, №2 
Jumayev M.E.  Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi  (KHK  uchun ) Toshkent. ―Ilm Ziyo  2003 yil 	
‖

z Boshlang'ich sinf matematika darslarida og'irlik o'lchov birliklarini o'rganish

z Reja 1. Og`irlik o`lchovi haqida umumiy tushuncha 2. Boshlang`ich sinf matematika darslarida mavzusida og`rlik o`lchovlarini o`rgatishning xususiyatlari 3. Jismning og‘irligi va uni o’lchash metodikasi 4. Dars ishlanmalari uchun tavsiyalar

z O`g`irlik o`lchovi haqida umumiy tushuncha  Bolalarda massa haqida qanday tushuncha borligini aniqlab olish kerak. Buning uchun o’qituvchi shunday vaziyatdan foydalanish mumkin.  Stolga ikkita bir xil rangli va o’lchamli ikkita kubikni qo’yish lozim. (Ularning birini yog’ochdan, ikkinchisini kartondan yasash mumkin. Ularning tashqi tomondan farqi bo’lmasligi kerak).O’qituvchi bu ikkala kubik bir xil bo’lsa ham, ularning o’rtasida farqlar borligini tushuntirishi kerak. Shunda bolalarda bu farq nimada ekanligiga qiziqish uyg’onadi. Ba‘zi bolalar esa kubiklarni yaqindan va hatto ko’tarib ko’rishga harakat qilishadi. Shunda o’qituvchi «og’irroq» va «yengilroq»predmetning massasi bilan bog’liq sifati ekanini tushintiradi. Matematikada «og’irroq» va «engilroq» so’zlari o’rniga «Ushbu predmetning massasi ko’p (yoki kam)» degan iboralar ishlatiladi.

z Boshlang`ich sinf matematika darslarida og`rlik o`lchovlarini o`rgatishning xususiyatlari  Predmetlar massaga ega bo’lishi haqidagi boshlang’ich tasavvurlarni bolalar maktabgacha turmush tajribasida oladilar.  Predmetlarni qo’lga olib bolalar sezish natijasida qaysi predmet og’ir, qaysinisi engil yoki ular bir xil og’irlikka egaligini aniqlaydilar. Biroq maktabgacha yoshdagi bolalarda sezish tajribasi hali etarlicha ko’p emas. Shuning uchun bolalar ikki predmet bu xossasi (massasi) bo’yicha bir-biridan juda farq qilib, boshqa xossalari bo’yicha o’xshash bo’lganda ularning massalarini «Qo’lda chamalab» taqqoslashlari mumkin. Massani baholashga predmetning o’lchamlari katta ta‘sir ko’rsatadi (hajmi katta predmetning massasi bolalarga doim katta bo’lib tuyuladi)

z  Keyinchalik, bolalarda massani ko’z bilan va qo’l bilan chamalash o’quvini rivojlantirish uchun o’quvchilarga yukni tortishdan oldin u bir kilogrammdan ko’p yoki kam ekanligini, u necha kilogramm kelishini chamalab ko’rishni, so’ngra buni tortish bilan tekshirib ko’rishni taklif qilinadi. Bolalarga turmushda ko’p uchraydigan predmetlar (bir buxanka non, 1 litr sut, 1 chelak kartoshka va h. k.) necha kilogramm kelishini bilib olishga doir topshiriqlarni berish foydalidir. Bolalar bu ma‘lumotlardan ham masalalar tuzishda foydalanadilar. Tortish jarayonini tasvirlaydigan masalalarni kiritish zarur: «Tarozining bir pallasida bir yashik olma turibdi, ikkinchisida 5 kg li ikkita tosh turibdi. Agar yashik 1 kg bo`lsa, olmalarning og’irligi qancha?»Bunday masalalar bolalarning tasavvurlarini rivojlantiradi, ularni amaliy ma‘lumotlar bilan qurollantiradi (tortishda idishni hisobga olish).