logo

Jadidlar harakati

Загружено в:

15.08.2023

Скачано:

0

Размер:

684.5 KB
J adidlarJ adidlar
  
harak at iharak at i
• "Jadid" arabcha so’z bo’lib, "yangi" degan ma'noni bildiradi. "Jadid" arabcha so’z bo’lib, "yangi" degan ma'noni bildiradi. 
Ismoilbek g'oyalarini qabul qilgan yangilik tarafdorlari "jadidlar", Ismoilbek g'oyalarini qabul qilgan yangilik tarafdorlari "jadidlar", 
uning g'oyalari esa jadidchilik nomini oldi. Ismoilbek Gaspirali uning g'oyalari esa jadidchilik nomini oldi. Ismoilbek Gaspirali 
darslik yaratdi, o’zining "Tarjimon" (1883-1914) gazetasini tashkil darslik yaratdi, o’zining "Tarjimon" (1883-1914) gazetasini tashkil 
etib, jadidchilikni turkiy xalqlar orasida targ'ib qildi. Bu gazeta etib, jadidchilikni turkiy xalqlar orasida targ'ib qildi. Bu gazeta 
Turkiston olkasi shaharlarida, shuningdek Buxoro amirligi va Turkiston olkasi shaharlarida, shuningdek Buxoro amirligi va 
Xiva xonligida ham tarqala boshladi.Xiva xonligida ham tarqala boshladi. J adidchilik  harak at ining J adidchilik  harak at ining 
boshlanishiboshlanishi
  
• 1892 yilda Ismoil Gaspirali 1892 yilda Ismoil Gaspirali 
Turkistonga tashrifi ham Turkistonga tashrifi ham 
jadidchilik g'oyalarining keyingi jadidchilik g'oyalarining keyingi 
rivojiga ta'sir ko’rsatdi. U chor rivojiga ta'sir ko’rsatdi. U chor 
ma'murlari xukmdorlari va Buxoro ma'murlari xukmdorlari va Buxoro 
amiri Abdulaxadxon qabulida amiri Abdulaxadxon qabulida 
bo’ldi. U Buxoro amirini qiyinchilik bo’ldi. U Buxoro amirini qiyinchilik 
bilan amirlik poytaxtida yangi usul bilan amirlik poytaxtida yangi usul 
maktabi ochishga kondirishga maktabi ochishga kondirishga 
erishdi. Bu maktabga erishdi. Bu maktabga 
"Muzaffariya" nomi berildi. 1899 "Muzaffariya" nomi berildi. 1899 
yilda Andijonda Shamsuddin yilda Andijonda Shamsuddin 
domla, 1901 yilda Qo’qonda domla, 1901 yilda Qo’qonda 
Salohiddin domla, Toshkentda Salohiddin domla, Toshkentda 
Munavvarqori Abdurashidxonov Munavvarqori Abdurashidxonov 
va Samarqandda Abduqodir va Samarqandda Abduqodir 
Shakuriylar birinchi bo’lib jadid Shakuriylar birinchi bo’lib jadid 
maktablari ochdilar.maktablari ochdilar. Y angi usul mak t ablarining Y angi usul mak t ablarining 
ochilishiochilishi
• 1903 yilga kelib birgina Turkiston o’lkasida 1903 yilga kelib birgina Turkiston o’lkasida 
100 dan ziyod boshlang'ich jadid usuli 100 dan ziyod boshlang'ich jadid usuli 
maktablari ochilgan edi. Turkiston maktablari ochilgan edi. Turkiston 
jadidlariga Maxmudxqja Bexbudiy, jadidlariga Maxmudxqja Bexbudiy, 
Abduqodir Shakuriy, Munavvarqori Abduqodir Shakuriy, Munavvarqori 
Abdurashidxonov, Abdulla Avloniy va Abdurashidxonov, Abdulla Avloniy va 
boshqa o’nlab milliy ziyolilar rahnomolik boshqa o’nlab milliy ziyolilar rahnomolik 
qildilar. Jadidchilik harakatining yirik qildilar. Jadidchilik harakatining yirik 
namoyandalari jadid maktablari uchun namoyandalari jadid maktablari uchun 
darsliklar ham yaratganlar. Xususan, darsliklar ham yaratganlar. Xususan, 
Saidrasul Aziziyning "Usto’zi avval" (1903), Saidrasul Aziziyning "Usto’zi avval" (1903), 
Munavvarqorining "Adibi avval" (1907), Munavvarqorining "Adibi avval" (1907), 
Abdulla Avloniyning "Birinchi muallim", Abdulla Avloniyning "Birinchi muallim", 
"Ikkinchi muallim" (1912) darsliklari alohida "Ikkinchi muallim" (1912) darsliklari alohida 
e'tiborga molikdir. Jadidlar yoshlarni chet e'tiborga molikdir. Jadidlar yoshlarni chet 
ellarga o’qishga yuborish tashabbusi bilan ellarga o’qishga yuborish tashabbusi bilan 
chiqdilar. Boy tabaqaning ilg'or vakillari chiqdilar. Boy tabaqaning ilg'or vakillari 
jadidlarning bu harakatini ma'qullab tegishli jadidlarning bu harakatini ma'qullab tegishli 
mablag' bilan komaklashdilar. Ko’pgina mablag' bilan komaklashdilar. Ko’pgina 
umidli yoshlar Germaniya, Misr, Turkiya va umidli yoshlar Germaniya, Misr, Turkiya va 
Rossiyaning markaziy shaharlariga o’qishga Rossiyaning markaziy shaharlariga o’qishga 
yuborildi. 1910 yili Buxoroda mudarris Hoji yuborildi. 1910 yili Buxoroda mudarris Hoji 
Rafiy va boshqalar "Bolalar tarbiyasi" Rafiy va boshqalar "Bolalar tarbiyasi" 
xayriya jamiyatini tashkil etib, 1911 yilda 15 xayriya jamiyatini tashkil etib, 1911 yilda 15 
ta, 1912 yilda 30 ta talabani Turkiyaga ta, 1912 yilda 30 ta talabani Turkiyaga 
o’qishga jo’natdio’qishga jo’natdi
   Jadidchilikning asosiy maqsad va Jadidchilikning asosiy maqsad va 
vazifalarivazifalari
• Jadidchilik Turkistonda Jadidchilik Turkistonda 
madaniy-ma'rifiy harakat madaniy-ma'rifiy harakat 
sifatida rivojlandi va asosiy sifatida rivojlandi va asosiy 
maqsadi milliy hayotni maqsadi milliy hayotni 
zamonaviylashtirishga qaratildi. zamonaviylashtirishga qaratildi. 
Bu jumladan quyidagilarni Bu jumladan quyidagilarni 
anglatar edi;anglatar edi;
-xalq ta'limini isloh qilish;-xalq ta'limini isloh qilish;
-adabiyotni rivojlantirish;-adabiyotni rivojlantirish;
-zamonaviy matbuotni yaratish;-zamonaviy matbuotni yaratish;
-islom aqidaparastligi va -islom aqidaparastligi va 
mutaassiblikni rad etish;mutaassiblikni rad etish;
-zamonaviy teatr va -zamonaviy teatr va 
dramaturgiyani yaratish;dramaturgiyani yaratish;
-tarix fanini rivojlantirish va o’zbek -tarix fanini rivojlantirish va o’zbek 
xalqining yangi tarixini yo’zish.xalqining yangi tarixini yo’zish. Jadidlarning xalqparvarligiJadidlarning xalqparvarligi
• Jadidlar etiqodli, izchil va chinakam Jadidlar etiqodli, izchil va chinakam 
musulmonlar bo’lib, hech mahal musulmonlar bo’lib, hech mahal 
Turkistonda islom dini arkonlarini Turkistonda islom dini arkonlarini 
taftish qilishni istamaganlar. Jadidlar taftish qilishni istamaganlar. Jadidlar 
islomni bar xil soxtaliklardan islomni bar xil soxtaliklardan 
tozalab, xaqiqiy dinni qaror toptirish tozalab, xaqiqiy dinni qaror toptirish 
va dunyoviy bilimlami egallash yo’li va dunyoviy bilimlami egallash yo’li 
bilan jamiyatda uning ta'sirini bilan jamiyatda uning ta'sirini 
mustahkamlashga erishmoqchi mustahkamlashga erishmoqchi 
edilar.edilar.
• Jadidlarga mutaassib ruxoniylar Jadidlarga mutaassib ruxoniylar 
qarshilik ko’rsatdilar. Ular jadidlarni qarshilik ko’rsatdilar. Ular jadidlarni 
padarkushlar, maktablari haqida esa padarkushlar, maktablari haqida esa 
«bu xil maktabda O’quvchi-talabalar «bu xil maktabda O’quvchi-talabalar 
birinchi yili gazeta o’qiy boshlaydi, birinchi yili gazeta o’qiy boshlaydi, 
ikkinchi yili ozodlikni talab qilishadi, ikkinchi yili ozodlikni talab qilishadi, 
uchinchi yili esa janobi oliylarni uchinchi yili esa janobi oliylarni 
taxtdan ag'darib turmaga tiqib taxtdan ag'darib turmaga tiqib 
qo’yishadi», -der edilar.qo’yishadi», -der edilar. JadidlarningJadidlarning
 x x
alqaro aloqalaralqaro aloqalar
• Jadidlarning xalqaro aloqalari keng Jadidlarning xalqaro aloqalari keng 
qamrovli bo’lgan. Ular Rossiya, qamrovli bo’lgan. Ular Rossiya, 
Turkiya, Misr va boshqa Turkiya, Misr va boshqa 
mamlakatlardagi Jadidchilik oqimlari mamlakatlardagi Jadidchilik oqimlari 
dasturlaridan xabardor bo’lganlar. dasturlaridan xabardor bo’lganlar. 
Shu bilan birga, Jadidlar milliy teatrga Shu bilan birga, Jadidlar milliy teatrga 
asos soldilar. Munavvar qori asos soldilar. Munavvar qori 
rahnamoligida 1913 yilda musulmon rahnamoligida 1913 yilda musulmon 
drama san'ati havaskorlari drama san'ati havaskorlari 
jamiyati-«Turon» truppasi tuzildi. jamiyati-«Turon» truppasi tuzildi. 
1914-yil 27-fevralda Toshkentdagi 1914-yil 27-fevralda Toshkentdagi 
«Kolizey» teatr binosida O’zbek milliy «Kolizey» teatr binosida O’zbek milliy 
teatrining 1-rasmiy ochilish marosimi teatrining 1-rasmiy ochilish marosimi 
bo’ldi. O’sha kuni sahnada bo’ldi. O’sha kuni sahnada 
M.Behbudiyning «Padarkush» pesasi M.Behbudiyning «Padarkush» pesasi 
namoyish etildi. Milliy teatr san’ati namoyish etildi. Milliy teatr san’ati 
odamlarga millatda mavjud bo’lgan odamlarga millatda mavjud bo’lgan 
qusurlar va ijobiy tomonlarning qusurlar va ijobiy tomonlarning 
tushuntiruvchi oyna bo’lib xizmat tushuntiruvchi oyna bo’lib xizmat 
qildi.qildi. Gazeta va jurnallarning ommaga Gazeta va jurnallarning ommaga 
taqdim etilishitaqdim etilishi
• Abduqodir Shukuriy, Abduqodir Shukuriy, 
Maxmudxo’ja Bexbudiy, Abdulla Maxmudxo’ja Bexbudiy, Abdulla 
Avloniy, Munavvar qori va Avloniy, Munavvar qori va 
boshqalar kuch-g'ayratlarini o’z boshqalar kuch-g'ayratlarini o’z 
islohotchilik g'oyalarini aholi islohotchilik g'oyalarini aholi 
orasida targ'ib etishga orasida targ'ib etishga 
qaratishdi. Qattiq qo’l senzuraga qaratishdi. Qattiq qo’l senzuraga 
qaramasdan, ular o’z gazeta va qaramasdan, ular o’z gazeta va 
jurnallarini nashr eta boshlashdi. jurnallarini nashr eta boshlashdi. 
Turkistonda 1906-1908 yillarda Turkistonda 1906-1908 yillarda 
Jadidlarning «Taraqqiy», Jadidlarning «Taraqqiy», 
«Shuxrat», «Xurshid», 1913-1917 «Shuxrat», «Xurshid», 1913-1917 
yillarda «Sadoi Turkiston», yillarda «Sadoi Turkiston», 
«Samarqand», «Oyina», «Turon», «Samarqand», «Oyina», «Turon», 
«Buxoroi Sharif», «Sadoi «Buxoroi Sharif», «Sadoi 
Farg'ona» va boshqa gazetalari Farg'ona» va boshqa gazetalari 
bosmadan chiqa boshladi.bosmadan chiqa boshladi. Jadidlarga qarshi chora-tadbirlarJadidlarga qarshi chora-tadbirlar
• Mustamlakachi ma'murlar Mustamlakachi ma'murlar 
jadidlar harakatini jilovlash jadidlar harakatini jilovlash 
choralarini ko’rdilar. Ular choralarini ko’rdilar. Ular 
ustidan nazorat o’rnatar, ustidan nazorat o’rnatar, 
gazeta va jurnallarini man gazeta va jurnallarini man 
etib, nashriyotlarni buzib etib, nashriyotlarni buzib 
tashlar, kitob do’konlari, tashlar, kitob do’konlari, 
qiroatxonalarni yopib tashlar qiroatxonalarni yopib tashlar 
edi. Mustamlakachilarning edi. Mustamlakachilarning 
jadidlarga nisbatan qo’llagan jadidlarga nisbatan qo’llagan 
zo’ravonlik choralari ularni zo’ravonlik choralari ularni 
ma'naviy-ma'rifiy islohotdan ma'naviy-ma'rifiy islohotdan 
siyosiy qarshilik ko’rsatish siyosiy qarshilik ko’rsatish 
darajasiga ko’tarilishga olib darajasiga ko’tarilishga olib 
keldi.keldi. MM
illiy g'oya va milliy mafkurailliy g'oya va milliy mafkura
• Jadidlar boy tarixiy merosida Jadidlar boy tarixiy merosida 
milliy g'oya va milliy mafkura milliy g'oya va milliy mafkura 
alohida o’rin tutadi. alohida o’rin tutadi. 
Jadidchilik faqat madaniy Jadidchilik faqat madaniy 
hodisa bo’lib qolmasdan, u, hodisa bo’lib qolmasdan, u, 
avvalo, siyosiy hodisa ham avvalo, siyosiy hodisa ham 
edi. Milliy taraqqiyparvarlar edi. Milliy taraqqiyparvarlar 
o’z faoliyatida davlat va uning o’z faoliyatida davlat va uning 
qurilishidan tortib, jamiyat va qurilishidan tortib, jamiyat va 
uning ma'naviy hayotigacha uning ma'naviy hayotigacha 
bo’lgan barcha masalalarni bo’lgan barcha masalalarni 
qamrab olishgandi.qamrab olishgandi. MM
illiy-ozodlik harakatining illiy-ozodlik harakatining 
mafkurasimafkurasi
• XIX asr oxiri va XX asr boshlarida Turkistonda maydonga XIX asr oxiri va XX asr boshlarida Turkistonda maydonga 
kelgan Jadidchilik madaniy-ma'rifiy, milliy, ijtimoiy-siyosiy kelgan Jadidchilik madaniy-ma'rifiy, milliy, ijtimoiy-siyosiy 
harakat edi. U o’sib mustamlakachilarga qarshi ko’tarilgan harakat edi. U o’sib mustamlakachilarga qarshi ko’tarilgan 
milliy-ozodlik harakatining mafkurasiga aylandi.milliy-ozodlik harakatining mafkurasiga aylandi. XIXXIX
 asrda  asrda 
xonlikxonlik
larlar
dagidagi
 ahvol ahvol
• Xulosa qilib aytganda, XIX Xulosa qilib aytganda, XIX 
asrdagi parokandalik, uch asrdagi parokandalik, uch 
xonlikdagi o’zaro notinchlik xonlikdagi o’zaro notinchlik 
va mahalliychilik yurtimizni va mahalliychilik yurtimizni 
jahongir davlatlar iskanjasiga jahongir davlatlar iskanjasiga 
soldi. Bosqinchilar uchun soldi. Bosqinchilar uchun 
qulay zamin yaratdi. Natijada qulay zamin yaratdi. Natijada 
XIX asrning ikkinchi yarmida XIX asrning ikkinchi yarmida 
Rossiya imperiyasi Turkiston Rossiya imperiyasi Turkiston 
xalqlarini asoratga soldi. U xalqlarini asoratga soldi. U 
o’lkani siyosiy-hududiy o’lkani siyosiy-hududiy 
jihatdan zabt etibgina jihatdan zabt etibgina 
qolmay, balki erksevar, qolmay, balki erksevar, 
zahmatkash xalqni ma'naviy-zahmatkash xalqni ma'naviy-
ruhiy bo’ysundirishga erishdi.ruhiy bo’ysundirishga erishdi.
   Chor Rossiyasining xonliklarga Chor Rossiyasining xonliklarga 
qarshi siyosatiqarshi siyosati
• Rossiya imperiyasi o’lkani Turkiston general-Rossiya imperiyasi o’lkani Turkiston general-
gubernatorligi, Buxoro amirligi va Xiva xonligidan iborat gubernatorligi, Buxoro amirligi va Xiva xonligidan iborat 
uch qismga bo’lib, tub aholi birligi va siyosiy qudratini uch qismga bo’lib, tub aholi birligi va siyosiy qudratini 
sindirish yo’lida barcha vositalardan foydalandi.sindirish yo’lida barcha vositalardan foydalandi. TurkistonTurkiston
 xalqining milliy  xalqining milliy 
g`ururig`ururi
• Mustamlakachilar Turkiston Mustamlakachilar Turkiston 
xalqlari turmushida nimaiki xalqlari turmushida nimaiki 
ularning istiqboliga to’g'anoq ularning istiqboliga to’g'anoq 
bo’lsa, ularni ozodlik uchun bo’lsa, ularni ozodlik uchun 
kurashdan chalg'itsa, kurashdan chalg'itsa, 
hammasini qo’llab-quvvatlagan hammasini qo’llab-quvvatlagan 
holda, istiqlolga xizmat qiluvchi holda, istiqlolga xizmat qiluvchi 
barcha intilishlarning payini barcha intilishlarning payini 
qirqdilar. Rossiya qirqdilar. Rossiya 
mustamlakachilarining og'ir mustamlakachilarining og'ir 
asorati sharoitida ham xalqimiz asorati sharoitida ham xalqimiz 
o’zligini, milliy qadriyatlarini, o’zligini, milliy qadriyatlarini, 
ma'naviyatini, madaniyatini, urf ma'naviyatini, madaniyatini, urf 
odatlari va turmush tarzini odatlari va turmush tarzini 
saqlab qola oldi.saqlab qola oldi.

J adidlarJ adidlar harak at iharak at i • "Jadid" arabcha so’z bo’lib, "yangi" degan ma'noni bildiradi. "Jadid" arabcha so’z bo’lib, "yangi" degan ma'noni bildiradi. Ismoilbek g'oyalarini qabul qilgan yangilik tarafdorlari "jadidlar", Ismoilbek g'oyalarini qabul qilgan yangilik tarafdorlari "jadidlar", uning g'oyalari esa jadidchilik nomini oldi. Ismoilbek Gaspirali uning g'oyalari esa jadidchilik nomini oldi. Ismoilbek Gaspirali darslik yaratdi, o’zining "Tarjimon" (1883-1914) gazetasini tashkil darslik yaratdi, o’zining "Tarjimon" (1883-1914) gazetasini tashkil etib, jadidchilikni turkiy xalqlar orasida targ'ib qildi. Bu gazeta etib, jadidchilikni turkiy xalqlar orasida targ'ib qildi. Bu gazeta Turkiston olkasi shaharlarida, shuningdek Buxoro amirligi va Turkiston olkasi shaharlarida, shuningdek Buxoro amirligi va Xiva xonligida ham tarqala boshladi.Xiva xonligida ham tarqala boshladi.

J adidchilik harak at ining J adidchilik harak at ining boshlanishiboshlanishi • 1892 yilda Ismoil Gaspirali 1892 yilda Ismoil Gaspirali Turkistonga tashrifi ham Turkistonga tashrifi ham jadidchilik g'oyalarining keyingi jadidchilik g'oyalarining keyingi rivojiga ta'sir ko’rsatdi. U chor rivojiga ta'sir ko’rsatdi. U chor ma'murlari xukmdorlari va Buxoro ma'murlari xukmdorlari va Buxoro amiri Abdulaxadxon qabulida amiri Abdulaxadxon qabulida bo’ldi. U Buxoro amirini qiyinchilik bo’ldi. U Buxoro amirini qiyinchilik bilan amirlik poytaxtida yangi usul bilan amirlik poytaxtida yangi usul maktabi ochishga kondirishga maktabi ochishga kondirishga erishdi. Bu maktabga erishdi. Bu maktabga "Muzaffariya" nomi berildi. 1899 "Muzaffariya" nomi berildi. 1899 yilda Andijonda Shamsuddin yilda Andijonda Shamsuddin domla, 1901 yilda Qo’qonda domla, 1901 yilda Qo’qonda Salohiddin domla, Toshkentda Salohiddin domla, Toshkentda Munavvarqori Abdurashidxonov Munavvarqori Abdurashidxonov va Samarqandda Abduqodir va Samarqandda Abduqodir Shakuriylar birinchi bo’lib jadid Shakuriylar birinchi bo’lib jadid maktablari ochdilar.maktablari ochdilar.

Y angi usul mak t ablarining Y angi usul mak t ablarining ochilishiochilishi • 1903 yilga kelib birgina Turkiston o’lkasida 1903 yilga kelib birgina Turkiston o’lkasida 100 dan ziyod boshlang'ich jadid usuli 100 dan ziyod boshlang'ich jadid usuli maktablari ochilgan edi. Turkiston maktablari ochilgan edi. Turkiston jadidlariga Maxmudxqja Bexbudiy, jadidlariga Maxmudxqja Bexbudiy, Abduqodir Shakuriy, Munavvarqori Abduqodir Shakuriy, Munavvarqori Abdurashidxonov, Abdulla Avloniy va Abdurashidxonov, Abdulla Avloniy va boshqa o’nlab milliy ziyolilar rahnomolik boshqa o’nlab milliy ziyolilar rahnomolik qildilar. Jadidchilik harakatining yirik qildilar. Jadidchilik harakatining yirik namoyandalari jadid maktablari uchun namoyandalari jadid maktablari uchun darsliklar ham yaratganlar. Xususan, darsliklar ham yaratganlar. Xususan, Saidrasul Aziziyning "Usto’zi avval" (1903), Saidrasul Aziziyning "Usto’zi avval" (1903), Munavvarqorining "Adibi avval" (1907), Munavvarqorining "Adibi avval" (1907), Abdulla Avloniyning "Birinchi muallim", Abdulla Avloniyning "Birinchi muallim", "Ikkinchi muallim" (1912) darsliklari alohida "Ikkinchi muallim" (1912) darsliklari alohida e'tiborga molikdir. Jadidlar yoshlarni chet e'tiborga molikdir. Jadidlar yoshlarni chet ellarga o’qishga yuborish tashabbusi bilan ellarga o’qishga yuborish tashabbusi bilan chiqdilar. Boy tabaqaning ilg'or vakillari chiqdilar. Boy tabaqaning ilg'or vakillari jadidlarning bu harakatini ma'qullab tegishli jadidlarning bu harakatini ma'qullab tegishli mablag' bilan komaklashdilar. Ko’pgina mablag' bilan komaklashdilar. Ko’pgina umidli yoshlar Germaniya, Misr, Turkiya va umidli yoshlar Germaniya, Misr, Turkiya va Rossiyaning markaziy shaharlariga o’qishga Rossiyaning markaziy shaharlariga o’qishga yuborildi. 1910 yili Buxoroda mudarris Hoji yuborildi. 1910 yili Buxoroda mudarris Hoji Rafiy va boshqalar "Bolalar tarbiyasi" Rafiy va boshqalar "Bolalar tarbiyasi" xayriya jamiyatini tashkil etib, 1911 yilda 15 xayriya jamiyatini tashkil etib, 1911 yilda 15 ta, 1912 yilda 30 ta talabani Turkiyaga ta, 1912 yilda 30 ta talabani Turkiyaga o’qishga jo’natdio’qishga jo’natdi

Jadidchilikning asosiy maqsad va Jadidchilikning asosiy maqsad va vazifalarivazifalari • Jadidchilik Turkistonda Jadidchilik Turkistonda madaniy-ma'rifiy harakat madaniy-ma'rifiy harakat sifatida rivojlandi va asosiy sifatida rivojlandi va asosiy maqsadi milliy hayotni maqsadi milliy hayotni zamonaviylashtirishga qaratildi. zamonaviylashtirishga qaratildi. Bu jumladan quyidagilarni Bu jumladan quyidagilarni anglatar edi;anglatar edi; -xalq ta'limini isloh qilish;-xalq ta'limini isloh qilish; -adabiyotni rivojlantirish;-adabiyotni rivojlantirish; -zamonaviy matbuotni yaratish;-zamonaviy matbuotni yaratish; -islom aqidaparastligi va -islom aqidaparastligi va mutaassiblikni rad etish;mutaassiblikni rad etish; -zamonaviy teatr va -zamonaviy teatr va dramaturgiyani yaratish;dramaturgiyani yaratish; -tarix fanini rivojlantirish va o’zbek -tarix fanini rivojlantirish va o’zbek xalqining yangi tarixini yo’zish.xalqining yangi tarixini yo’zish.

Jadidlarning xalqparvarligiJadidlarning xalqparvarligi • Jadidlar etiqodli, izchil va chinakam Jadidlar etiqodli, izchil va chinakam musulmonlar bo’lib, hech mahal musulmonlar bo’lib, hech mahal Turkistonda islom dini arkonlarini Turkistonda islom dini arkonlarini taftish qilishni istamaganlar. Jadidlar taftish qilishni istamaganlar. Jadidlar islomni bar xil soxtaliklardan islomni bar xil soxtaliklardan tozalab, xaqiqiy dinni qaror toptirish tozalab, xaqiqiy dinni qaror toptirish va dunyoviy bilimlami egallash yo’li va dunyoviy bilimlami egallash yo’li bilan jamiyatda uning ta'sirini bilan jamiyatda uning ta'sirini mustahkamlashga erishmoqchi mustahkamlashga erishmoqchi edilar.edilar. • Jadidlarga mutaassib ruxoniylar Jadidlarga mutaassib ruxoniylar qarshilik ko’rsatdilar. Ular jadidlarni qarshilik ko’rsatdilar. Ular jadidlarni padarkushlar, maktablari haqida esa padarkushlar, maktablari haqida esa «bu xil maktabda O’quvchi-talabalar «bu xil maktabda O’quvchi-talabalar birinchi yili gazeta o’qiy boshlaydi, birinchi yili gazeta o’qiy boshlaydi, ikkinchi yili ozodlikni talab qilishadi, ikkinchi yili ozodlikni talab qilishadi, uchinchi yili esa janobi oliylarni uchinchi yili esa janobi oliylarni taxtdan ag'darib turmaga tiqib taxtdan ag'darib turmaga tiqib qo’yishadi», -der edilar.qo’yishadi», -der edilar.