logo

Kompleks sonlar va ular ustida amallar

Загружено в:

23.11.2024

Скачано:

0

Размер:

2308.369140625 KB
Mavzu:  Kompleks sonlar va 
ular ustida amallar.           Darsning maqsadi:
a) Ta’limiy maqsad: O’quvchilarga kompleks sonlar va ular ustida 
amallar.Kompleks sonni tasvirlash mavzusini o’rgatish
b)Tarbiyaviy maqsad:  Vatanni sevish,Milliy va umuminsoniy 
qadriyatlarga hurmatda bo’lish,odob-axloq qoidalariga rioya qilishni 
singdirish.
C)Rivojlantiruvchi maqsad: O’quvchilarni mustaqil fikrlarini o’stirish 
va rivojlantirish       Tayanch va fanga oid kompetensiyalar:
TK :o’rganilgan matematik tushunchalar, faktlar va 
algoritmlarni nostandart vaziyatlarda qo’llay oladi va 
yangi bilimlar hosil qila oladi
FK : kompleks sonlarni o’z ichiga olgan sodda sonli 
ifodaning qiymatini hisoblay oladi kompleks sonlar 
yordamida modellashtira oladi.           .
Darsningturi:Aralash
Darsninguslublari:Bahs-munozara,aqliyhujum
Darsningjihozlari:Darslikchizmalar,formulalar,slay
dlar,kompyuter,plakat,proyektor,bukletlar.          ,
a)salomlashi
sh
b)Davomatni
aniqlash Darsningbori
shi:
c)Vazifanitekshirish,o’
tilganlaryuzasidansavo
l-
javoblar,testtarqatmala
ri       Kompleks sonlar
.             Ta’rif: Bir kompleks sonning haqiqiy qismi 
ikkinchi bir kompleks sonning haqiqiy qismiga, 
mavhum qismi esa mavhum qismiga  teng 
bo’lsa,ular teng kompleks sonlar deyiladi.
Masalan: a+bi  va c+di  larda a=c   va bi=di  
bo’lsa, u holda a+bi=c+di  bo’ladi.        Agar   a=0   bo’lsa, a+bi=0+ib=ib –mavhum son bo’ladi.
Agar   b=0   bo’lsa, a+bi=a+i*0=a-haqiqiy son hosil 
bo’ladi. 
Bularga asosan 2i=0+2i; 3=3+0*i ko’rinishlarda yozish 
ham mumkin.Yolg’iz mavhum qismlarining oldidagi 
ishoralari bilan farq qiluvchi ikki kompleks son 
qo’shma kompleks sonlar  deyiladi.
Masalan,  (a+bi) va (a-bi) lar kabi.                 a) Kompleks sonlar ustida amallar
1) Qo’shish va ayirish
Kompleks sonlarni o’zaro qo’shish va ayirish ko’phadlarni 
qo’shish va ayirish kabi bajariladi. Qo’shish.
(a+bi)+(c+di)=a+ib+c+id=(a+c)+(b+d)i.
Misol. (3+2i)+(5+3i)=(3+5)+(2+3)i=8+5i. Ayirish.
(a+bi)-(c+di)=a+bi-c-di=(a-c)+(b-d)i.
Misol. (7+2i)-(5-4i)=(7-5)+(2+4)i=2+6i=2(1+3i).                         KOMPLEKS  SONLAR  USTIDA  AMALLAR.     b)Kompleks sonning geometrik tasviri
(a+bi)  ni geometrik tasvirlash uchun to’g’ri burchakli koordinatalar 
sistemasida abssisasi a, ordinatasi b bo’lgan biror M nuqtani topamiz.
Demak,  (a+bi) kompleks songa geometrik nuqtayi nazardan tekislikda 
M(a,b) nuqta to’g’ri keladi va aksincha, tekislikning har bir nuqtasiga 
faqat birgina kompleks son to’g’ri keladi.  Izoh. Haqiqiy a sonni X o’qi 
bo’yicha, mavhum qismidagi b sonni Y o’qi bo’yicha qo’yilgani uchun 
XX  o’qni haqiqiy o’q; YY -mavhum o’q deyiladi.₁ ₁       Kompleks sonning geometrik tasviri         Yangi mavzuga doir misollar


2-misol.  Yig’indini toping : 
(3+7i)+(-5+4i).

Yig’indini topish uchun   (a+bi)+
(c+di)=a+ib+c+id=(a+c)+(b+d)i  
formuladan foydalanamiz: (3+7i)
+(-5+4i)= (3+(-5))+(7+4)i=  -
2+11i         Yangi mavzuga oid misollar
            Yangi mavzuni mustahkamlashga 
doir savol va topshiriqlar
1.Kompleks sonning algebraik ko’rinishini 
yozing,misol keltiring.
2. Ikkita kompleks son qachon teng bo’ladi?
3)Qarama-qarshi kompleks son nima?
4) Qo’shma kompleks sonlar nima? 
5) O’zaro teskari kompleks sonlar nima?           Mashqlar va test savo l lari

№ 1  Kompleks sonlarning haqiqiy va mavhum 
qismlarini ayting.    1) z=-3+7 i ;

Re(z)=-3 va Im(z)=7

№ 2 Kompleks sonlarni algebraik ko’rinishda 
yozing. 1)  Re(z)=4 va Im(z)=5

Yechish:z=a+bi  kompleks sonda a=4 , b=5
z=4+5i       Misollar yechish namunalari
  № 5   z soniga qo’shma 
bo’lgan ž ni toping.

1) z=5-3i;bu so n ga 
qo’shma son                   ž 
=5+3i

№ 6    z soniga qo’shma 
bo’lgan ž ni toping.

4)z=-2i+(7+3i)   bu so n ga 
qo’shma sonni topish 
uchun yig’ i ndini 
hisoblaymiz,                      ž 
=  7-i                            
  № 7-Yig’ i ndini 
toping.

1) (-5+3i)+(2-i)
(-5+3i)+(2-i)=                
   (-5+2)+(3i-i)= =-
3+2i
№ 8-Yig’indini toping.
3)9i+(3-8i)=(9-8)i+3=
3+i       Uyga vazifa
11-13-misollar

Mavzu: Kompleks sonlar va ular ustida amallar.

Darsning maqsadi: a) Ta’limiy maqsad: O’quvchilarga kompleks sonlar va ular ustida amallar.Kompleks sonni tasvirlash mavzusini o’rgatish b)Tarbiyaviy maqsad: Vatanni sevish,Milliy va umuminsoniy qadriyatlarga hurmatda bo’lish,odob-axloq qoidalariga rioya qilishni singdirish. C)Rivojlantiruvchi maqsad: O’quvchilarni mustaqil fikrlarini o’stirish va rivojlantirish

Tayanch va fanga oid kompetensiyalar: TK :o’rganilgan matematik tushunchalar, faktlar va algoritmlarni nostandart vaziyatlarda qo’llay oladi va yangi bilimlar hosil qila oladi FK : kompleks sonlarni o’z ichiga olgan sodda sonli ifodaning qiymatini hisoblay oladi kompleks sonlar yordamida modellashtira oladi.

. Darsningturi:Aralash Darsninguslublari:Bahs-munozara,aqliyhujum Darsningjihozlari:Darslikchizmalar,formulalar,slay dlar,kompyuter,plakat,proyektor,bukletlar.

, a)salomlashi sh b)Davomatni aniqlash Darsningbori shi: c)Vazifanitekshirish,o’ tilganlaryuzasidansavo l- javoblar,testtarqatmala ri