logo

Konstitutsiya va Davlat

Загружено в:

15.08.2023

Скачано:

0

Размер:

79.1259765625 KB
Konstitutsiya va Davlat                 Reja:
1.   Davlat tushunchasi.
2.   Konstitutsiya va davlat.
3.   Davlat boshqaruvida Konstitutsiyaning ahamiyati.                 Davlat tushunchasi.

Davlat  —  jamiyatning  oliy  siyosiy   instituti  bo lib, shu jamiyat yashayotgan ʻ mamlakat   fuqarolari
 manfaatini himoya qilish uchun o rnatiladi. 	
ʻ Davlatlar  mamlakat chegaralarini himoya qiladi, boshqa 
mamlakatlar bilan aloqada bo ladi, qonunchilik bilan shug ullanadi va hokazo. Mamlakat miqyosida 	
ʻ ʻ
jamiyatni uyushtirish masalalarini hal qilib, uning tashqi munosabatlarini belgilash vakolatlari bo lgan 	
ʻ
hukmron tuzilma hisoblanadi. Davlat jamiyatni o z qonun-qoidalariga ko ra idora qiladi, turli tip, 	
ʻ ʻ
shakllarda tashkil topadi. Davlat to g risidagi nazariya huquqshunoslikning muhim sohasi hisoblanadi. 	
ʻ ʻ
Davlat va uning kelib chiqishi, rivojlanish bosqichlari, mohiyat va vazifalari haqida turlicha fikrlar 
mavjud.

Davlat masalasi haqidagi qarashlar, ta limotlar. Davlat hokimiyati hamda huquqiy xayot hodisalari 	
ʼ
hamma zamonlarda alohida dolzarblik kasb etib kelgan. Davlat to g risidagi ilk tushuncha va qarashlar 	
ʻ ʻ
mil. av. taxminan 4—3-mingyilliklarda Misr, Mesopotamiya, Hindiston, Xitoyda paydo bo lgan. Ular 	
ʻ
asosan diniy-mifologik harakterda edi. Avesto ta limotiga ko ra, hokimiyat, haqiqat, adolatlilik 3 	
ʼ ʻ
axloqiy-huquqiy asosga: ezgu fikr, ezgu so z, ezgu amalga tayanadi. Davlat ning vazifasi yovuzlikka qar-	
ʻ
shi yaxshilik, tinchlik va insonlarning baxtlisaodatli hayotini ta minlashdir. Islom dini ta limoti bo yicha, 	
ʼ ʼ ʻ
Allohnpng o zi oliy qonun sohibi. Uning talablari, ko rsatmalari pay-g ambarlar orqali insonlarga 	
ʻ ʻ ʻ
yetkaziladi. Davlat boshliqlari — podsholar, xonlar xudoning yerdagi soyasi, vakili hisoblanadi.

.                 
Diniy-mifologik ta limotlar bilan birga, keyinchalik Davlat to g risidagi dunyoviy ʼ ʻ ʻ
qarashlar, g oyalar rivojlandi. Bunda Platon, Aristotel, Forobiy, Beruniy, J.J.Russo, 	
ʻ
G.Grotsiy, Spinoza, Lokk, Monteskye, Kant, Jefferson va b. katta hissa qo shdilar. 	
ʻ
Bugungi dunyoviy Davlat larda ana shu mutafakkirlar ta limotlari muayyan darajada 	
ʼ
o z aksini topgan. Aristotel qam, Forobiy ham insonlar hayotiy zarur masalalarni 	
ʻ
yechishda va o z ezgu orzulariga erishishlarida tabiat insonga ato etgan huquqlar 	
ʻ
(dunyoga kelish, yashash, oila qurish va hokazo) asosida Davlat ga birlashadilar, 
deb hisoblagan. Davlat ga jamiyatda tinchlikni, tartibni ta minlovchi, jamiyatni 	
ʼ
idora qiluvchi hokimi-yat sifatida qaragan. "Davlat — huquqqa rioya etish, u umum 
manfaati yo lida tuzilgan erkin kishilarning mukam-mal ittifoqi" (Grotsiy), " Davlat 	
ʻ
huquqiy qonunlar himoyasida bo lgan ko pchilik odamlarning birlashmasidir" (Kant). 	
ʻ ʻ
G arbiy yevropalik olim J. Boden " Davlat ichki va tashqi siyosatda mustaqildir", 	
ʻ
deyish bilan suverenitet, suveren hokimiyat haqidagi fikrni ilgari surgan. Fransuz 
mutafakkiri J.J. Russo esa suverenitet xalqniki degan edi. T. Gobbs bu xususda 
o zicha tavsif berib, suverenitet sohibi bir shaxs, davlat boshlig i yoki bir necha 
ʻ ʻ
kishilar bo li-shi mumkinligini e tirof etgan. U Davlat zimmasiga "qo l ostidagilarga 	
ʻ ʼ ʻ
tinchtotuvlikni baxsh etish, ular xavfsizligini ta minlash yuklatiladi", deb yozgan. 	
ʼ
Davlat haqidagi nazariyalar qanchalik xilmaxil bo lmasin, Davlat.ning hamma yerda 	
ʻ
tashkil topish va rivojlana borish jarayoni o z yo li bilan kechdi.	
ʻ ʻ                 
Davlatchilikning yuzaga kelishi va tarixiy taraqqiyoti.

Dastlabki Davlat lar sug oriladigan dehqonchilik hududlari — Misr, Mesopotamiya, Elam ʻ
(hoz. Eron hududida), Hindiston va Xitoyda bundan 3,5—5 ming yillar muqaddam vujudga 
keldi. Sug orish shoxobchalarini bunyod etish bilan mehnat unumdorligining keskin oshishi 	
ʻ
ularning yuzaga kelishiga sabab bo ldi. Davlat ning tashkil topish jarayonida piramida 	
ʻ
shaklida bunyod etilgan jamiyat vujudga keldi: eng yuqorida yagona hukmdor (podshoh, 
fir avn, xon va q.k.), quyiroqda — uning eng yaqin safdoshlari, maslahatchilari (vazirlar, 	
ʼ
amirlar) turardi. Ulardan keyin quyi martabali amal-dorlar, piramidaning asosini esa, 
qishloq jamoalari tashkil etardi. Davlat oliy hukmdor sanalib, jonli-jonsiz hamma 
narsalarga, barcha fuqarolarning ham hayoti, ham mulkiga egalik qilardi. Jamiyatning 
barqaror tabiati Davlat ning tub o zgarishlarsiz yashashini ta minlab keldi. Chunonchi, 	
ʻ ʼ
qad. Misr Davlat i mil. av. 4—3-ming yilliklarda paydo bo lib, 30 a.dan ko proq yashadi. 	
ʻ ʻ
G arb davlatlari Sharq Davlat laridan ancha keyin paydo bo lgan, biroq ular ancha tez 	
ʻ ʻ
rivojlangan. Yevropa ijtimoiy jamiyatidagi o zgarishlar Davlat larning yangi-yangi tiplarini 	
ʻ
vujudga keltirib chiqargan                 
O zbek davlatchiligiʻ

O zbek xalqi ajdodlarining ilk davlatchiligi tarixi ancha qadim ildizlarga ega. Buni arxeologiya fani va yozma 	
ʻ
manbalar isbotlaydi. Jumladan, Avesto, axomaniplar davri mixsimon yozuvlari va qad. dunyo (Yunonrim) davriga 
taallukli manbalarda bu yurtdagi viloyatlarning nomlary, aholining tur-mushi, dini, madaniyati, ijtimoiy-
iqtisodiy va siyosiy tuzumi to g risidagi ma lumotlar bilan tanishish mum-kin. O zbek xalqi ajdodlarining ilk 	
ʻ ʻ ʼ ʻ
davlatchilik tizimiga o tish jarayoni mil. av. 2-ming yillikning o rtalarida boshlandi. Mil. av. 7—6-asrlarda O rta 	
ʻ ʻ ʻ
Osiyo hududida eng yirik Davlat lar — "Katta Xorazm" va qad. Baqtriya podsholigi mavjud edi. So g diyona va 	
ʻ ʻ
Farg ona vi-loyatlari qad. tarixning iqtisodiy va madaniy hayotida muhim ahamiyatga ega bo ldi. Asrlar 	
ʻ ʻ
davomida o zbek xalqi ajdodlari chet el bosqinchilari (axomaniylar, yunon-makedonlar)ga qarshi kurash olib 	
ʻ
bordilar. Turli sulolalar davrida siyosiy va ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlar o zgarib turdi. Keyingi asrlar davlatchilik 	
ʻ
tarixini o rganishda va tadqiq etishda Beruniy, Narsha-xiy, Abdurazzoq Samarqandiy, Sharafiddin Ali Yazdiy, 	
ʻ
Bobur, Hofiz Tanish Buxoriy va b. mualliflar asarlari muhim ahamiyat kasb etadi. O rta asrlarda o zbek xalqi 	
ʻ ʻ
davlatchiligi tarixida somoniylar, qoraxoniylar, saljuqiylar sulolalarining yirik Davlat lari vujudga keldi. 12-
asrning o rtalarida xorazmshoxlar mamlakatni markazlashtirishga hara-kat qildilar, ammo bu jarayonga mo eul 	
ʻ ʻ
istilosi to siq bo ldi. O zbek xalqi davlatchiligi tarixining yangi bosqichi Amir Temur hukmronligi davri bilan uzviy 
ʻ ʻ ʻ
bog liqdir. Bu davrda hamma soha — iqtisodiy hayot, me morlik, hunarmandchilik, ilm-fan, san at yuksak 	
ʻ ʼ ʼ
darajada rivoj topdi. Ushbu tarixiy an ana Ulug bek davrida davom etdi. Keyingi asrlarda o zaro nizolar va ku-	
ʼ ʻ ʻ
rashlarga qaramay, ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy hayotda yangi jarayonlarni kuzatish mumkin. 18-asr o rtalariga 	
ʻ
kelib O rta Osiyo hududida uchta Davlat(Buxoro xonligi, Xiva xonligi va Ko qon xonligi) paydo bo ldi. Afsuski, ular 	
ʻ ʻ ʻ
o rtasida birlik bo lmadi, siyosiy qara-maqarshiliklar, o zaro kurashlar avj oldi. Bunday vaziyatda O rta Osiyo 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
xonliklari podsho Rossiyasi tomonidan istilo qilinib, Turkiston o lkasi mustamlakaga aylandi. Shu davrdan boshlab 	
ʻ
o lkada istiqdolga erishish va milliy davlatchilikni tiklash uchun xalq harakatlari boshlandi, ayniqsa, 20-asrning 	
ʻ
1-choragida bu kurash o zining yuqori nuqtasiga chiqsi. O zbekiston Davlat mustaqilligi e lon qilinguncha, o zbek 	
ʻ ʻ ʼ ʻ
xalqi o z hayotida mana shunday murak-kab tarixni boshidan kechirdi (qarang 	
ʻ O zbekiston	ʻ   Respublikasi ).                 
Dunyo miqyosida.

Turli xalqlar o z davlatchiligining shakllanish bosqichini ijtimoiy, iqtisodiy va tarixiy-madaniy vazi-yatlarga bog liq holda ʻ ʻ
turli tarixiy davrlarda bosib o tdilar. Yer yuzida o z davlatchiligini hech qachon yarata olmagan elatlar va qabilalar 	
ʻ ʻ
saqlanib qolgan bo lib, ularning ijtimoiy-iqti-sodiy hayoti bir necha ming yillar ilgarigidek, urug  va qabilaning ma naviy 	
ʻ ʻ ʼ
o lchamlari, urug  boshliqlarining obro -e tibori bilan boshqarib turilmoqda. Sivilizatsiya insoniyat madaniyati rivojinigina 	
ʻ ʻ ʻ ʼ
anglatib qolmay, shuningdek, davlatchilik taraqqiyoti \amdir. Biroq yaqin-yaqingacha xukm surib kelgan markscha-
lenincha ta limotga ko ra, Davlat sinfiy harakterga ega, hukmron sinflarning qo lidagi ekspluatatsiya quroli, jamiyat 	
ʼ ʻ ʻ
rivojlana borib, pirovardida Davlat o z qiyofasidan maxrum bo ladi va dastavval "yarim davlat"ga aylanib, keyinroq 	
ʻ ʻ
(zarurat bo lmaganligi bois) umuman barham topadi. Leninning "Davlat va revolyusiya" asarida bayon etilgan bu xildagi 	
ʻ
"nazariy qoida"larning tagi puch ekanli-gini jahon tarixidagi keyingi voqealar isbotlab berdi. Tarixiy taraqqiyot shuni 
ko rsatdiki, insoniyat hech qachon hokimiyatsiz, Davlat siz yashay olmagan, aksincha tom ma nodagi Davlat ning 	
ʻ ʼ
rivojlanishi jamiyatning kjsalishiga olib kelgan. Zotan Davlat jamiyatda bar-cha sinflar, tabakalar va millatlarni murosaga 
keltirib turuvchi kuchdir. U barcha boshqa nodavlat tashkilotlardan o zining asosiy belgilari bilan va qonunlarining 	
ʻ
bajarilishi hamma uchun majburiyligi bilan farqlanadi.

Davlatchilikning asosiy belgilari.

Davlatning belgilari to g risidagi masalani huquqshunoslar turlicha talqin qilib kelganlar. Bunda aholining hududiy 	
ʻ ʻ
bo linishi, odamlar ustidan rahbarlik qiluvchi hokimiyat, soliqlar ti-zimi alohida ajratib ko rsatilgan. Hoz. vaqtda Davlat 	
ʻ ʻ
ning umumiy e tirof etilgan quyidagi asosiy belgilarini ko rsatish mumkin: Davlat o z chegaralari doirasida fuqarolik 	
ʼ ʻ ʻ
belgisi bo yicha birlashgan butun jamiyat, aholining yagona vakili sifatida maydonga chiqadi; Davlat— suveren 	
ʻ
hokimiyatning yagona egasidir; Davlat— yuridik kuchga ega bo lgan va huquq normalarini aks et-tirgan qonunlar va ularga 	
ʻ
asoslanib chiqarilgan hujjatlarni qabul kidali; Davlat— o z funksiyalarini bajarish uchun zarur Davlat organlari hamda 	
ʻ
tegishli moddiy vositalar tizimidan iborat mexanizm (mahkama)ga, huquqni muhofaza qilish (jazolash) organlari — sud, 
prokuratura, militsiya, politsiya kabilarga, o z mudofaasi, su-vereniteti, hududiy yaxlitligini va xavfsizligini ta minlovchi 	
ʻ ʼ
qurolli kuchlar hamda xavfsizlik organlariga ega bo ladi (qarang 	
ʻ Davlat   xavfsizlik   organlari ).                 
Davlatchilik turlari va shakllari.

Davlatshunos olimlar Davlatni o rganishga tarixiy jihatdan yondashib, qad., o rta asr hamda ʻ ʻ
xoz. Davlatlarni ajratib ko rsatadilar. Tarixiy va madaniy rivojlanish qo shib hisobga olinadigan 	
ʻ ʻ
bo lsa, deqqonchilik bilan shug ullanuvchi va sanoat bilan shug ullanuvchi (yoki industrial 	
ʻ ʻ ʻ
taraqqiyotgacha, industrial va postindustrial) Davlatlarga bo linishi mumkin. Sivilizatsiya 	
ʻ
harakteriga ko ra, Davlatlar sharqiy, g arbiy va aralash (oraliq) Davlatlarga, iqtisodiy 	
ʻ ʻ
taraqqiyot darajasi bo yicha esa, yuksak rivojlangan, o rtacha rivojlangan hamda "kambag al" 	
ʻ ʻ ʻ
Davlatlarga ajratiladi. Hoz. zamonda fanda keng foydalanilayotgan Davlattasnifi quyidagicha: 
totalitar, avtoritar, liberal va demokratik Davlatlar. Liberal Davlatda fuqarolarning huquq va 
erkinliklari jamiyat hayotining barcha sohalarida rasman amal qiladi, Davlat ishlarida 
fukarolarning rasman ishtiroklariga yo l qo yiladi. Man etilmagan hamma narsaga ruxsat 	
ʻ ʻ
etiladi, biroq mavjud Davlatva ijtimoiy tuzumni o zgartirishga yo l qo yilmaydi. Totalitar 	
ʻ ʻ ʻ
Davlatda hamma narsa bir g oyaga — "Davlat— bu hamma narsa, inson esa — hech nima" degan 	
ʻ
g oyaga bo ysundirilgan. Butun qokimiyat hukmron elita qo lida bo lib, boshqalar Davlatni 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
boshqarishdan chetlatilgan. Avtoritar Davlatda ham hokimiyat tor guruq kishilar qo lida bo lib, 	
ʻ ʻ
shaxsiy manfaatlar Davlatmanfaatlari yo lida qurbon qilinadi. Siyosiy jabhada ruxsat 	
ʻ
etilganidan tashqari hamma narsa man etilishi tamoyili amal qiladi. Demokratik Davlat 
fuqarolarning Davlat va jamoat ishlarini boshqarishdagi xuquklarini amalda ta minlaydi, 	
ʼ
shunday ishtirokka amalda yordam beradi. Shaxsning huquq va erkinliklari doirasi juda keng 
bo lib, ularni amalga oshirish ta minlangan bo ladi. Ijtimoiy hayotning barcha sohalarida qonun 	
ʻ ʼ ʻ
bilan to g ridan-to g ri taqiqlanmagan hamma narsaga yo l qo yiladi (qarang 	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ Demokratiya ).                 
Davlat qurilishida Davlat shakli katta rol o ynaydi. Yangi Davlatlar tashkil topayotganda uning shakli ʻ
to g ri tanlanishi, joriy etilishi muqimdir. D. shakli boshqaruv shakli, Davlat tuzilishi shakli va siyosiy 	
ʻ ʻ
idora usuli (tartib, rejim) tushunchalarini o z ichiga oladi. Davlat boshqaruv shakli — Davlathokimiyati va 	
ʻ
boshqaruvni tuzish hamda tashkil etishning muayyan tartibidir. Boshqaruv shaklining eng qad. va xrz. 
kunga qadar rivojlanib kelayotgan shakli monarxiya va respublikanku. Monarxiya ko proq Qad. Sharq, 	
ʻ
shu jumladan, Turon zaminida tashkil topgan Davlatlar shakli edi. Monarxiyaningo zi ham mutlaq 	
ʻ
monarxiya vacheklangan monarxiya ko rinishlariga ega. Mutlaq monarxiya Davlatlarida Davlat 	
ʻ
boshlig ining hukuqi cheklanmagan, hokimiyat muddatsiz, taxt meros sifatida avloddan avlodga o tadi, 	
ʻ ʻ
Davlatboshlig ining ustidan nazorat yo q va u hech kimga hisobot bermaydi. O zbekistonda Davlat va 	
ʻ ʻ ʻ
huquq nazariyasi hamda tarixining fan sifatida shakllanishi va rivojlanishi O. Eshonov, M.H.Hakimov, 
A.A.A zamxo -jayev, Sh.Z.O razayevnish olib borgan ilmiy tadqiqotlari bilan bog liq. Jamiyat taraqqiyo-	
ʼ ʻ ʻ ʻ
tidagi yangi realliklar Davlat to g risidagi fanga tamomila yangicha yondashuvlarni taqozo etdi. 	
ʻ ʻ
Davlatshunoslik, yangi tashkil topgan D.lardagi siyosiy tizimlar tarixi va ularning rivojlanishi, demokratik 
institutlar tuzilishi, ularning huquqiy Davlat hayotidagi o rni xolisona tadqiq qilina boshladi. Jumladan, 	
ʻ
O zbekiston	
ʻ   Respublikasi  Davlat mustaqilligining huquqiy asoslari va demokratik jamiyat barpo etish 
muammolari (A.A.Azizxo jayev), O zbekistonda Davlat boshqaruvi va Davlat hokimiyatini tashkil etish 	
ʻ ʻ
masalalari (A. To laganov), Davlat suvereniteti (M.Fayziyev), davlat hamda qonun chiqaruvchi 	
ʻ
organlarning tuzilishi, faoliyat ko rsatishi, vakolatlari muammosi, ularning ijtimoiy va Davlat xayotidagi 	
ʻ
roli (3. M. Islomov, S. D. Niyatullayev, U. Tojixonov, O.T. Husanov), huquqiy munosabatlar (X.T. 
Odilkrriyev), inson huquqlari, xalqaro huquq (A.Saidov), huquqiy parlamentarizmning rivojlanishi 
(E.H.Hali-lov), o zbek davlatchiligi tarixi (A.Ziyo) bo yicha tadqiqotlar olib borilmoqda.	
ʻ ʻ                 Konstitutsiya va davlat.

O'zbekiston Respublikasi Prezidentining joriy yilning 7 dekabr` kuni mamlakatimiz hayotidagi 
muhim sana – O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganining 28 yillik bayrami 
munosabati bilan O'zbekiston xalqiga yo'llagan bayram tabriklari dunyo miqyosida koronavirus 
pandemiyasi avj olgan murakkab sharoitda yashab, mehnat qilayotgan zaxmatkash 
xalqimizning ruhi va shukuhini yana bir bor tog'dek o'stirib, ahil yurtdoshlarimiz qalbida 
kelajakka bo'lgan ishonchini mustahkamladi.

Agar Prezidentimizning ushbu tabriklarini sinchkovlik bilan o'rganib, tahlil qilsak, Bosh 
qomusimizning asosiy qoida va tamoyillaridan kelib chiqib, bundan to'rt yil avval Harakatlar 
strategiyasini qabul qilish asnosida boshlangan keng ko'lamli va shiddatli demokratik 
islohotlar bugun o'z mevasini berayotganini, Konstitutsiya islohotlarning huquqiy poydevori 
sifatida shu qisqa davr ichida qabul qilingan 5 ta kodeks va 250 ga yaqin qonunlarga huquqiy 
manba bo'lganini guvohi bo'lamiz.

Buning zamirida O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida ilg'or milliy va xalqaro tajribadan 
kelib chiqqan holda shaxs, jamiyat va davlat o'rtasidagi munosabatlar uyg'un muvozanatda 
hal etilganini hamda buni konstitutsiyamizning hayotiyligida ko'ramiz.                 
Aslida jahon mumtoz konstitutsiyaviy amaliyoti tajribasida konstitutsiyaviy tartibga 
ijtimoiy munosabatlarning uchta yirik asosiy sohani qamrab olishi qabul qilingan. 
Bular, birinchidan, inson huquq va erkinliklarini muhofazalash, ikkinchidan, davlat 
va siyosiy hokimiyatning tuzilishi, uchinchidan, shaxs, jamiyat va davlat o'rtasidagi 
munosabatlardir. Ushbu uch toifa munosabatlarni barchasi bir biriga bog'liq va 
ularni bir-biridan ustun qo'yib bo'lmaydi. Zero, ularning har birida inson alohida 
individ va jamoaviy shaklida bevosita ishtirok etadi.

O'zbekiston Respublikasi mustaqil davlat sifatida jamiyat va davlat hayotini 
modernizatsiya qilishga yo'naltirilgan demokratik islohotlar izchil davom etmoqda. 
Mamlakat o'z xalqi farovon hayotini ta'minlash maqsadida har qanday samarasiz 
tizim va tuzumdan voz kechib, fuqarolik jamiyati va huquqiy davlatchilik sari 
intilmoqda. Bunday vaziyatda davlat va jamiyat tuzumining huquqiy asoslarini 
tashkil etuvchi konstitutsiyaning o'rni va ahamiyati yanada ortadi.                 
Prezidentimizning tabriklaridagi ushbu so'zlari, ya'ni “Xalq davlat hokimiyatining 
birdan-bir manbaidir” degan konstitutsiyaviy norma asosida mamlakatimizda xalq 
davlat organlariga emas, davlat organlari xalqqa xizmat qiladigan, Konstitutsiya va 
qonun ustun bo'lgan samarali va barqaror tizim shakllanmoqda.“Yangi O'zbekiston” 
degan ibora xalqaro maydonda nafaqat yangi tushuncha, balki real ijtimoiy hodisa 
sifatida qabul qilinmoqda. Konstitutsiyamiz yaratib bergan ulkan huquqiy 
imkoniyatlarning samarasi bo'lgan bunday yutuq va natijalar barchamizga albatta 
yuksak g'urur va iftixor bag'ishlaydi” degan fikrlari mamlakatimizning 
konstitutsiyaviy tamoyillar asosida xalqchil davlat qurishga intilayotgani 
ko'rsatmoqda.

Bundan 28 yil avval – 1992 yilda O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining qabul 
qilinishi dunyo siyosiy xaritasida yangi suveren davlat qaror topganligini ifodalagan 
holda Konstitutsiya o'zida inson huquqlari va erkinliklari ustuvorligini mujassam 
etgan bu demokratik g'oya zamonaviy huquq tizimining poydevoriga aylandi.

Bu hol konstitutsiyaviy tuzum, davlat suvereniteti va xalq hokimiyatchiligi, 
hokimiyatni tashkil etish, davlat bilan shaxs, jamiyat bilan inson o'rtasidagi 
munosabatlarning barchasini inson eng oliy qadriyat ekanligi pozitsiyasidan 
qurilishini nazarda tutadi.                 
Darhaqiqat Konstitutsiyamizning asosiy mohiyati shundaki, u jamiyat va uning 
a'zolari oldiga oliy maqsad qo'ygan va ana shu ezgu maqsadga erishishning yo'llarini 
o'zida mujassam etgan.Bir so'z bilan aytganda, davlat, oila va jamiyat manfaatlari 
uyg'unlashib, yurtimizni tobora rivojlanish sari olg'a siljishini ta'minlayapti.

Masalan, “Asosiy qonunimizda kafolatlangan malakali tibbiy xizmatdan foydalanish 
va kuchli ijtimoiy himoyani ta'minlash bo'yicha har bir insonning huquqlarini 
qo'llab-quvvatlash va amalga oshirishda barcha imkoniyatlar ishga solinmoqda. 
Pandemiya davrida aholi sog'lig'ini saqlash, ishsiz qolgan fuqarolarga yordam 
berishga, tadbirkorlarga birinchi darajali e'tibor qaratilmoqda.

Konstitutsiya va qonun ustuvorligini ta'minlash, shaxs, jamiyat va davlat o'rtasidagi 
munosabatlar barqarorligiga erishish – davlat faoliyatining asosiy, yetakchi 
funktsiyasi. Aynan ana shu funktsiya davlatning mutlaq o'ziga xos maqomi, ijtimoiy-
siyosiy ahamiyatini belgilab beradi. Davlat qonun ustuvorligi, qonuniylikning 
mustahkamligi ustidan nazoratni o'z organlari vositasida ta'minlaydi.                 Davlat boshqaruvida Konstitutsiyaning 
ahamiyati.

Konstitutsiyaviy huquq  - asosiy ijtimoiy munosabatlarni tartibga soluvchi  huquqiy  normalar 
yig indisi, huquq tizimining yetakchi sohasi. Konstitutsiyaviy huquq normalari davlatning ijtimoiy-ʻ
iqtisodiy, siyosiy va hududiy tuzilishi, uning fuqarolik jamiyati institutlari bilan munosabatlari 
tartibini, fuqaro va shaxs huquq hamda erkinliklaribh amalga oshirilishining asosiy tamoyillarini, 
davlat hokimiyati organlari tizimini belgilaydi. Bir qancha mamlakatlarda (jumladan, O zRda ham) 	
ʻ
ushbu huquq sohasini belgilash uchun davlat huquqi tushunchasi qo llanadi.	
ʻ

Konstitutsiyaviy huquqning asosiy tamoyillari: boshqaruvning respublika shakli, inson va fuqarolar 
huquq hamda erkinliklarining ustunligi, hokimiyatlarning bo linishi. O zbekiston Respublikasining 	
ʻ ʻ
Konstitutsiyaviy huquqi O zbekiston Respublikasi konstitutsiyaviy tuzumi asoslarini; inson va 	
ʻ
fuqarolarning asosiy huquq hamda erkinliklari, ularning kafolatlarini; ma muriy-hududiy va davlat 	
ʼ
tuzilishini; saylov tizimini; hokimiyat tizimi va davlat organlari tizimini tashqil etish hamda 
faoliyatining asosiy tamoyillarini; fuqarolarning o zini o zi boshqarish asoslarini mustahkamlaydi. 	
ʻ ʻ
Konstitutsiyaviy huquq manbalari: Konstitutsiya, konstitutsiyaviy qonunlar, xalqaro huquq 
normalari, Oliy vakillik, ijro etuvchi hokimiyat, mahalliy vakillik va konstitutsiyaviy sud hujjatlari 
va h.k.(hokazolar) O zbekiston Respublikasi Konstitutsiyaviy huquq manbalari	
ʻ                 
  O zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, O zbekiston Respublikasining xalqaro ʻ ʻ
shartnomalari, O zbekiston Respublikasi Konstitutsiyaviy qonunlari, O zbekiston 	
ʻ ʻ
Respublikasi qonunlari, O zbekiston Respublikasi Konstitutsiyaviy sudi qarorlari, 	
ʻ
O zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi qarorlari, O zbekiston Respublikasi 	
ʻ ʻ
Prezidentining farmonlari, O zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining normativ 	
ʻ
hujjatlari, Qoraqalpog iston Respublikasi Konstitutsiyasi, mahalliy davlat hokimiyati 	
ʻ
normativ hujjatlari, O zbekiston Respublikasi va uning sub yekti o rtasidagi 
ʻ ʼ ʻ
kelishuvlar, Qoraqalpog iston Respublikasi Jo qorg i Kengesi qarorlari, Qoraqalpog iston 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining normativ hujjatlari.

Konstitutsiyaviy huquq, ayni vaqtda, Konstitutsiya, uning mazmun-mohiyati, 
ahamiyati, jamiyatdagi o rni haqida ma lumot beruvchi fan hamdir. Kengroq ma noda, 	
ʻ ʼ ʼ
u konstitutsiyaviy institutlar haqidagi tasavvur va bilimlar, konstitutsiyaviy normalar 
va ular orqali tartibga solinadigan munosabatlar hamda qonunchilikni rivojlantiruvchi 
qarashlar tizimidir. Bu fan konstitutsiyaviy-huquqiy munosabatlarga baho beradi, 
konstitutsiyaviy intlarni o rganadi, muammolarni aniqlab, ularni hal kilish yo llarini 
ʻ ʻ
ko rsatadi.	
ʻ                 
O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 11-moddasida O'zbekiston Respublikasi 
davlat hokimiyatining tizimi hokimiyatning qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud 
hokimiyatiga bo'linishi printsipiga asoslanishi belgilab qo'yilgan.

Zamonaviy dunyoda hokimiyat vakolatlarining taqsimlanishi printsipi demokratik 
huquqiy davlatning eng muhim belgilaridan biri hisoblanadi. Bunday printsip muayyan 
davlatda biror organning yoki alohida davlat rahbarining kuchli diktaturasi 
o'rnatilishining oldini oladi, davlat organlarining vakolatlari, vazifalari aniq bo'lishini 
ta'minlaydi, bir organning ikkinchi organ ishlariga aralashuviga barham beradi, 
boshqarish sohasida chalkashliklar kelib chiqishiga yo'l qo'ymaydi.

O'zbekiston Respublikasi davlat hokimiyatining tizimi hokimiyatning qonun 
chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud hokimiyatiga bo'linishi printsipiga asoslanadi. Qonun 
chiqaruvchi hokimiyat ikki palatali (yuqori – Senat, quyi – Qonunchilik palatasi) Oliy 
Majlis tomonidan, ijro hokimiyati Vazirlar Mahkamasi tomonidan, sud hokimiyati esa 
faoliyat yo'nalishiga qarab Konstitutsiyaviy sud, Oliy sud tomonidan amalga oshiriladi.

Konstitutsiyamizda shu uchala hokimiyat organlarining tashkil etilishi, vazifalari, 
vakolatlari belgilab qo'yilgan. Shu bilan birga, ularning o'zaro faoliyati va o'zaro 
munosabatlari haqida qoidalar ham o'rnatilgan.                 
Har qanday jamiyatda bo'layotgan islohatlar bir nuqtada qotib qolmaganidek, 
O'zbekiston taraqqiyoti jarayonida ham aynan shu yo'nalishdagi islohatlar bosqichma-
bosqich davom ettirilmoqda.

Xususan, 2007 yilda Konstitutsiyamizdan mamlakat Prezidenti bir vaqtning o'zida ijro 
etuvchi hokimiyatning boshlig'i ekanini belgilovchi norma chiqarildi. Bu bilan hokimiyat 
bo'linishi printsipining yanada rivojlanishi, uchala hokimiyat tuzilmalarining biri-biridan 
xoli, mustaqil, ayni paytning o'zida hamjihat faoliyat yuritishiga zamin yaratdi.

Bosh vazirga hukumatga rahbarlik qilishning o'tishi, uning huquqi kengaytirilganligi, shu 
jumladan, hukumat a'zolarining uning tavsiyasi bilan shakllantirilishi uning Vazirlar 
Mahkamasining faoliyatini tashkil etishdagi va unga rahbarlik qilishdagi mas'uliyati va 
javobgarligini oshirdi. Bu islohotlar hukumatning mamlakat iqtisodiyotiga, ijtimoiy va 
ma'naviy sohadagi faoliyatiga samarali rahbarlikni amalga oshirishiga imkoniyat yaratdi 
va hukumatning tom ma'noda amalda mustaqil bo'lishini ta'minladi.

Konstitutsiya va Davlat

Reja: 1. Davlat tushunchasi. 2. Konstitutsiya va davlat. 3. Davlat boshqaruvida Konstitutsiyaning ahamiyati.

Davlat tushunchasi.  Davlat  —  jamiyatning  oliy  siyosiy   instituti  bo lib, shu jamiyat yashayotgan ʻ mamlakat   fuqarolari  manfaatini himoya qilish uchun o rnatiladi.  ʻ Davlatlar  mamlakat chegaralarini himoya qiladi, boshqa mamlakatlar bilan aloqada bo ladi, qonunchilik bilan shug ullanadi va hokazo. Mamlakat miqyosida ʻ ʻ jamiyatni uyushtirish masalalarini hal qilib, uning tashqi munosabatlarini belgilash vakolatlari bo lgan ʻ hukmron tuzilma hisoblanadi. Davlat jamiyatni o z qonun-qoidalariga ko ra idora qiladi, turli tip, ʻ ʻ shakllarda tashkil topadi. Davlat to g risidagi nazariya huquqshunoslikning muhim sohasi hisoblanadi. ʻ ʻ Davlat va uning kelib chiqishi, rivojlanish bosqichlari, mohiyat va vazifalari haqida turlicha fikrlar mavjud.  Davlat masalasi haqidagi qarashlar, ta limotlar. Davlat hokimiyati hamda huquqiy xayot hodisalari ʼ hamma zamonlarda alohida dolzarblik kasb etib kelgan. Davlat to g risidagi ilk tushuncha va qarashlar ʻ ʻ mil. av. taxminan 4—3-mingyilliklarda Misr, Mesopotamiya, Hindiston, Xitoyda paydo bo lgan. Ular ʻ asosan diniy-mifologik harakterda edi. Avesto ta limotiga ko ra, hokimiyat, haqiqat, adolatlilik 3 ʼ ʻ axloqiy-huquqiy asosga: ezgu fikr, ezgu so z, ezgu amalga tayanadi. Davlat ning vazifasi yovuzlikka qar- ʻ shi yaxshilik, tinchlik va insonlarning baxtlisaodatli hayotini ta minlashdir. Islom dini ta limoti bo yicha, ʼ ʼ ʻ Allohnpng o zi oliy qonun sohibi. Uning talablari, ko rsatmalari pay-g ambarlar orqali insonlarga ʻ ʻ ʻ yetkaziladi. Davlat boshliqlari — podsholar, xonlar xudoning yerdagi soyasi, vakili hisoblanadi.  .

 Diniy-mifologik ta limotlar bilan birga, keyinchalik Davlat to g risidagi dunyoviy ʼ ʻ ʻ qarashlar, g oyalar rivojlandi. Bunda Platon, Aristotel, Forobiy, Beruniy, J.J.Russo, ʻ G.Grotsiy, Spinoza, Lokk, Monteskye, Kant, Jefferson va b. katta hissa qo shdilar. ʻ Bugungi dunyoviy Davlat larda ana shu mutafakkirlar ta limotlari muayyan darajada ʼ o z aksini topgan. Aristotel qam, Forobiy ham insonlar hayotiy zarur masalalarni ʻ yechishda va o z ezgu orzulariga erishishlarida tabiat insonga ato etgan huquqlar ʻ (dunyoga kelish, yashash, oila qurish va hokazo) asosida Davlat ga birlashadilar, deb hisoblagan. Davlat ga jamiyatda tinchlikni, tartibni ta minlovchi, jamiyatni ʼ idora qiluvchi hokimi-yat sifatida qaragan. "Davlat — huquqqa rioya etish, u umum manfaati yo lida tuzilgan erkin kishilarning mukam-mal ittifoqi" (Grotsiy), " Davlat ʻ huquqiy qonunlar himoyasida bo lgan ko pchilik odamlarning birlashmasidir" (Kant). ʻ ʻ G arbiy yevropalik olim J. Boden " Davlat ichki va tashqi siyosatda mustaqildir", ʻ deyish bilan suverenitet, suveren hokimiyat haqidagi fikrni ilgari surgan. Fransuz mutafakkiri J.J. Russo esa suverenitet xalqniki degan edi. T. Gobbs bu xususda o zicha tavsif berib, suverenitet sohibi bir shaxs, davlat boshlig i yoki bir necha ʻ ʻ kishilar bo li-shi mumkinligini e tirof etgan. U Davlat zimmasiga "qo l ostidagilarga ʻ ʼ ʻ tinchtotuvlikni baxsh etish, ular xavfsizligini ta minlash yuklatiladi", deb yozgan. ʼ Davlat haqidagi nazariyalar qanchalik xilmaxil bo lmasin, Davlat.ning hamma yerda ʻ tashkil topish va rivojlana borish jarayoni o z yo li bilan kechdi. ʻ ʻ

 Davlatchilikning yuzaga kelishi va tarixiy taraqqiyoti.  Dastlabki Davlat lar sug oriladigan dehqonchilik hududlari — Misr, Mesopotamiya, Elam ʻ (hoz. Eron hududida), Hindiston va Xitoyda bundan 3,5—5 ming yillar muqaddam vujudga keldi. Sug orish shoxobchalarini bunyod etish bilan mehnat unumdorligining keskin oshishi ʻ ularning yuzaga kelishiga sabab bo ldi. Davlat ning tashkil topish jarayonida piramida ʻ shaklida bunyod etilgan jamiyat vujudga keldi: eng yuqorida yagona hukmdor (podshoh, fir avn, xon va q.k.), quyiroqda — uning eng yaqin safdoshlari, maslahatchilari (vazirlar, ʼ amirlar) turardi. Ulardan keyin quyi martabali amal-dorlar, piramidaning asosini esa, qishloq jamoalari tashkil etardi. Davlat oliy hukmdor sanalib, jonli-jonsiz hamma narsalarga, barcha fuqarolarning ham hayoti, ham mulkiga egalik qilardi. Jamiyatning barqaror tabiati Davlat ning tub o zgarishlarsiz yashashini ta minlab keldi. Chunonchi, ʻ ʼ qad. Misr Davlat i mil. av. 4—3-ming yilliklarda paydo bo lib, 30 a.dan ko proq yashadi. ʻ ʻ G arb davlatlari Sharq Davlat laridan ancha keyin paydo bo lgan, biroq ular ancha tez ʻ ʻ rivojlangan. Yevropa ijtimoiy jamiyatidagi o zgarishlar Davlat larning yangi-yangi tiplarini ʻ vujudga keltirib chiqargan