logo

Oʻzbek tili va adabiyotini oʻqitish metodikasi

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

2068.4248046875 KB
Mavzu :  Koʻrish darajasi past 
oʻquvchilar bilan ishlash metodikasi Oʻzbek tili va adabiyotini 
oʻqitish metodikasi Koʻrish sezgisi 
Koʻrish sezgisi koʻzning 
koʻrish darajasi har bir 
inson uchun muhim 
hisoblanadi . Ayniqsa 
oʻquvchilar  ta'lim 
oluvchilar uchun 
ahamiyati katta. Chunki 
umumiy dars vaqtlarida 
bundan juda koʻp 
foydalaniladi . . K oʻr ish qobiliyati zaiflashgan bolalar 
satrlarni yaxshi ajrata olmaydilar. Shartli 
oʻ xshash narsa, harflarni bir-biri bilan 
adashtirib yuboradilar, natijada  oʻ qish va 
yozishda kop xatolarga yol qoyadilar. 
Raqamlarni bir-biridan ajrata olmaslik 
oqibatida hisoblashda va matematik 
masalalarni hal etishda qiynaladilar. Ular 
doskaga yozilganlarni jadval, sxema va 
boshqa tasvirlarni yaxshi kormaydilar. 
K oʻ rish bilan bogliq ishni bajarish vaqtida 
tez charchab qoladilar. Not oʻgʻr i muhit, 
noqulay sharoit bolani korish qobiliyati 
keskin pasayib borishiga olib kelishi 
mumkin. Tarbiyachi va  oʻ qituvchilar k oʻ rish qobiliyati zaif bolalarni  oʻz 
vaqtida  oftamolog huzuriga maslahatga yuborishlari kerak. 
Oftamolog bolani tekshirib kerak bolsa unga korreksiya 
qiladigan k oʻz oynak taqib yurishini tavsiya etadi va bola 
qayerda talim olishi kerakligini aniqlaydi. K oʻzoyna k taqib 
yurishi kerak bolgan bolalarga bo gʻ cha va maktab sharoitida 
to gʻ ri sanitariya-gigiyena sharoitlari yaratilishi zarur. Bolaning 
ish  oʻr ni t oʻgʻ ri va yetarli darajada yoritilishi lozim. Bola doska, 
jadval, kartada chizilgan tasvirlar va boshqa  oʻq uv 
materiallarini qanchalik aniq k oʻr ayotganiga etibor beriladi. 
Anomal refraksiyani bolalar k oʻ zi tez charchab qolishini 
hisobga olib, dars vaqtida ularga  oʻqis h turlarini mumkin qadar 
oʻzgar tirib turish, k oʻ z qadash bilan bogliq bolgan ishlar 
topshiriqlar hajmini  gʻo yat jiddiy nazorat qilib borish zarur. Bunday 
oʻquvchilar bilan 
koʻproq individual 
ishlash kerakligini 
hisobga olib 
quyidagi  oʻyin  va 
mashqlarni 
tavsiya etish 
mumkin: Klaster Ven diagrammasi   Audio matnni eshitib 
matndan sonlarni toping
Matndan sifatlarni toping 
Hikoyadan atoqli otlarni toping Muso Toshmuhammad oʻgʻli Oybek 
" Fonarchi ota " hikoyasi E'tiboringiz uchun rahmat

Mavzu : Koʻrish darajasi past oʻquvchilar bilan ishlash metodikasi Oʻzbek tili va adabiyotini oʻqitish metodikasi

Koʻrish sezgisi Koʻrish sezgisi koʻzning koʻrish darajasi har bir inson uchun muhim hisoblanadi . Ayniqsa oʻquvchilar ta'lim oluvchilar uchun ahamiyati katta. Chunki umumiy dars vaqtlarida bundan juda koʻp foydalaniladi .

. K oʻr ish qobiliyati zaiflashgan bolalar satrlarni yaxshi ajrata olmaydilar. Shartli oʻ xshash narsa, harflarni bir-biri bilan adashtirib yuboradilar, natijada oʻ qish va yozishda kop xatolarga yol qoyadilar. Raqamlarni bir-biridan ajrata olmaslik oqibatida hisoblashda va matematik masalalarni hal etishda qiynaladilar. Ular doskaga yozilganlarni jadval, sxema va boshqa tasvirlarni yaxshi kormaydilar. K oʻ rish bilan bogliq ishni bajarish vaqtida tez charchab qoladilar. Not oʻgʻr i muhit, noqulay sharoit bolani korish qobiliyati keskin pasayib borishiga olib kelishi mumkin.

Tarbiyachi va oʻ qituvchilar k oʻ rish qobiliyati zaif bolalarni oʻz vaqtida oftamolog huzuriga maslahatga yuborishlari kerak. Oftamolog bolani tekshirib kerak bolsa unga korreksiya qiladigan k oʻz oynak taqib yurishini tavsiya etadi va bola qayerda talim olishi kerakligini aniqlaydi. K oʻzoyna k taqib yurishi kerak bolgan bolalarga bo gʻ cha va maktab sharoitida to gʻ ri sanitariya-gigiyena sharoitlari yaratilishi zarur. Bolaning ish oʻr ni t oʻgʻ ri va yetarli darajada yoritilishi lozim. Bola doska, jadval, kartada chizilgan tasvirlar va boshqa oʻq uv materiallarini qanchalik aniq k oʻr ayotganiga etibor beriladi. Anomal refraksiyani bolalar k oʻ zi tez charchab qolishini hisobga olib, dars vaqtida ularga oʻqis h turlarini mumkin qadar oʻzgar tirib turish, k oʻ z qadash bilan bogliq bolgan ishlar topshiriqlar hajmini gʻo yat jiddiy nazorat qilib borish zarur.

Bunday oʻquvchilar bilan koʻproq individual ishlash kerakligini hisobga olib quyidagi oʻyin va mashqlarni tavsiya etish mumkin: