logo

SAIDAHMAD SIDDIQIY-AJZIY HAYOTI VA FOLIYATI

Загружено в:

11.11.2024

Скачано:

0

Размер:

1397.9990234375 KB
SAIDAHMAD SIDDIQIY-
AJZIY HAYOTI VA 
FOLIYATI
(1864-1927)   RE J A:
•
Kirish .
•
Saidahmad Siddiqiy-Ajziy  ijodi .
•
Nashr   qilingan   asarlari .
•
Xulosa .
•
Adabiyot.         
•
        Ajziy  (taxallusi; 	asl	 	ismi	 	Saidahmad	 	Hasanxo ja	 	o g li	 	Siddiqiy)	 	(1864 — 	ʻ ʻ ʻ
Samarqand  —	
 1927) —	 ma rifatparvar 	ʼ shoir ,  tarjimon .	 Milliy	 uyg onish	 davrining	 	ʻ
yirik	
 	vakillaridan	 	biri.  O zbekistonda	ʻ   xizmat   ko rsatgan	ʻ   o qituvchi	ʻ  (1926).	 	Ajziy	 
1864-yil	
 Samarqand	 viloyatining	 Jomboy	 tumani	 Halvoyi	 qishlog ida 	ʻ hunarmand  
oilasida  tavallud	
 topdi.	 Yoshligida	 otasi	 vafot	 etib,	 bobosi	 qo lida	 voyaga	 yetdi.	 	ʻ
Yangasi	
 qo lida	 savod	 chiqardi.	 Samarqand, 	ʻ Buxoro  madrasalarida	 o qigan. 	ʻ arab
,  fors ,  ozarbayjon  tillarini	
 	mukammal	 	bilgan.	 	Keyinroq  rus   tilini  ham	 	o rgangan.	 	ʻ
1901-1903-yillarda  Kavkaz ,	
 	bir	 	qator  Arab	  mamlakatlari  va  Rossiyaga  sayohat	 
qilgan.	
 	Jiddada	 	ma lum	 	muddat	 	rus 	ʼ elchixonasida  tarjimon	 	bo lgan.	 	ʻ
Samarqandga	
 	qaytgach,	 	shahar	 	yaqinidagi	 	Halvoyi	 	qishlog ida	 	yangi	 	usuldagi	 	ʻ
maktab	
 	ochib,	 	o qituvchilik	 	qilgan. 	ʻ Lev	 Tolstoy   hikoyalarini ,  Krilov   masallarini , 
Gogolning   „ Shinel “   povestini   o zbek	
ʻ  va  tojik ]	 	tillariga	 	tarjima	 	qilgan	 	(1908-
1910).	
 	Darslik	 	yozib,	 	tarjimalaridan	 	namunalar	 	kiritgan.xozirgi	 	kunga	 	kelib	 
jadidning	
 avlodlari	 Toshkent	 viloyati	 Piskent	 tumanida	 istiqomat	 qiladi. KI RISH                    Siddiqiy-Ajziy  XX  asr  boshlarida  yetuk  shoir,  tarjimon  va  mohir  pedagog,  usuli  jadid 
maktablarining tashkilotchilaridan biri sifatida faoliyat ko`rsatdi. Saidahmad Siddiqiy -A jziy
(1864-1927)   Uning  ko`p  qirrali  faoliyati  1920  yillardayoq  adabiyotshunoslar,  pedagoglar  e`tiborini 
qozondi.  Siddiiy-Ajziy  haqida  dastlabki  maqola  Ajziyni  yaqindan  bilgan  adabiyotshunos 
Vadud  Mahmud  (1897-1976)  tomonidan  yozildi  va  «Turk  shoiri  Ajziy»  sarlahasi  bilan 
«Inqilob»  jurnalinnig  1924  yil  11-12-sonlarida  e`lon  qildi.  Jumladan,  u  Ajziy  haqida 
quyidagilarni yozadi: «Boshlab Siddiqiy yaxshi texnikdur: soat va turli moshinalarni tuzatmoq 
ishiga  mohirdur...  Musiqa  bilan  ham  ancha  shug`ullangandur.  O`z  tilidan  boshqa  arab,  fors, 
rus  tillarini  bilur...  Samarqand  jadidlarining  boshida  Behbudiy,  Siddiqiy  va  jadid  maktabinnig 
muallimlaridan Shakuriy o`laroq rasman takfir etishlarig`a sabab bo`lg`ondur».
Siddiqiy-Ajziy  faoliyati  haqida  qimmatli  ma`lumot  beruvchi  ikkinchi  muhim  manba 
Tursunqul  (Rahim  Hoshim)ning  «Maorif  va  o`qutg`uchi»  jurnalining  1928  yil  3-sonida 
bosilgan «Siddiqiy to`g`risida mulohazalar» maqolasidir.   Maqola  muallifi  Ajziyning  shoirlik  salohiyati  bilan  bir  qatorda,  uning,  umuman  jadidlarning 
maktab  va  maorif  sohasidagi  qarashlariga  ham  e`tiborni  qaratadi:  «Ovrupo  madaniyatiga  yaqinlashish, 
asr  texnika  va  hunaridan  orqada  qolmaslik  uchun  fan  kerak  edi.  Bularning  hammasini  esa  yolg`iz 
maktab  berur  edi...  Jadid  adabiyoti,  jadid  matbuoti,  jadidlarning  so`zlari  har  joyda  maktabga 
bog`lanadi».
Uzoq  davom  etgan  sukunatdan  so`ng  1965  yilda  pedagog-olim  M.  Fattayevning  Siddiqiy-Ajziy 
faoliyati  haqida  «Atoqli  pedagoglarimiz»  risolasi  yaratildi.  1967  yilda  ko`zga  ko`ringan  olim,  Respublika 
fan arbobi, professor B. Qosimovning «Siddiqiy-Ajziy» nomli anchagina ko`lamli maqolasi e`lon qilindi.  
Yuqorida zikr etilgan manbalar va tadqiqotlar keyingi ishlar uchun asos bo`ldi.
Saidahmad  Siddiqiy-Ajziy  1864  yilda  Samarqandda  tug`ildi.  Uning  ota-bobolari  asli  turkistonlik 
xo`jalardan bo`lib, Abu Said Mirzo hukmronligi davrida, ya`ni XV asrning o`rtalarida Samarqandga ko`chib kelgan. 
Saidahmad 5 yoshlarida otasi Hasanxo`ja vafot etadi.  Onasi  uni  soatsoz  usta  Abdulqayumga  shogirdlikka  beradi.  Usta  tabiatan  ancha  xasis  odam 
bo`lgani  uchun  Saidahmad  nihoyatda  qiynaladi.  Bu  haqda  Saidahmad  tarjimai  holida  quyidagilarni 
yozadi: «Og`ir ahvolda qolgan oilani boqish uchun onam meni soatsoz usta Abdulqayumga shogirdlikka 
berdi.  U  shunday  xasis  ediki,  hatto  qahraton qish  kunlarida  ham  issiqroq kiyim  bermasdi. Oyoq  yalang 
va  yarim  yalang`och  holda,  tong  yorishmasdan  tortib,  to  yarim  kechagacha  tinmasdan  ishlardim. 
Tomlarning  qorini  kuragan  paytlarimda  ba`zan  oyog`im  sovuqdan  muzlab  qolardi.  O`tirib  uzoq 
yig`lardim».
Bunday mashaqqatlarga qaramay, tirishqoq Saidahmad soatsozlik hunarini puxta o`rganib oladi. 
Oila  tebratish  uchun  to`quvchilik,  zargarlik,  soatsozlik  hunarlari  bilan  shug`ullanadi.  Shu  yillarda  u 
Samarqand  madrasalarida  o`qishni  ham  davom  ettirdi.  Rahim  Hoshim    ma`lumotlariga  qaraganda  «... 
Madrasaga qatnab, «Sharhi mullo»gacha o`qiydi. Tirikchilik sharoitini(ng) og`ir bo`lg`oni uchun tezdan 
o`qushdan  qo`l  tortadi,  ota  kasbi  bo`lg`on  to`qumachilik  bilan  mashg`ul  bo`ladi,  o`z  fitriy  iste`dodi 
bilan ruscha o`qush kerakligini sezib, ruscha savod chiqaradi».  Darhaqiqat,  Saidahmad  o`zining  tug`ma  (fitriy)  qobiliyati  tufayli  mustaqil  bilim  olishga 
kirishdi.  Birmuncha  muddat  Buxoro  madrasasida  o`qidi,  ammo  yo`qchilik  tufayli  madrasani  tugata 
olmadi.  Talabalik  vaqtlarida  she`riyatga  muhabbat  qo`ydi.  Bu  haqda  buxorolik  tazkiranavis 
Ne`matullo Muhtaram «Tazkirtush shuaro» asarida ma`lumot beradi. 
Tojikistonlik olimlar akademiklar Zarif Rajabov va Alouddin Bahouddinovlar ma`lumotlariga 
ko`ra,  Ahmad  Donish  va  uning  «Navodirul-vaqoye»  («Nodir  voqealar»)  asari  Saidahmadning 
ijodkor-ma`rifatparvar sifatida shakllanishida muhim ahamiyatga ega bo`lgan, hatto u Ahmad Donish 
faoliyatining  izchil  davomchisi  sifatida  e`tirof  etilgan.  U,  ayniqsa,  Sharqning  ulug`  donishmandlari 
Abu Ali ibn Sino, Umar Xayyom, Alisher Navoiy, Fuzuliy, Bedil asarlarini, ularga yozilgan sharhlarni 
chuqur  o`rgandi.  Shuning  uchun  Rahim  Hoshim  yozganidek,  «Siddiqiy  mafkura  va  o`ylashda  o`z 
chog`dosh (muosir) va maslakdoshlaridan yuqori turadi... Uning xayoli keng, dunyoni ko`rishi atrofli, 
ko`zining ufqi vus`atlidur».  Siddiqiy-Ajziy  1890-yillarning  oxirida  muborak  haj  safariga  otlanadi.  Osiyo  va  Yevropaning 
sanoati taraqqiy etgan shaharlarida bo`ladi. U qayerda bo`lmasin, u yerdagi ta`lim-tarbiya, maorif tizimi 
bilan  tanishadi.  Turk,  arab,  fors,  rus  tillarini  ancha  mukammal  bilgan  Saidahmad  birmuncha  muddat 
Jidda shahrida Rusiyaning konsulxonasida tarjimon bo`lib xizmat qiladi. U uch yillik sayohati davomida 
Rusiyaning  markaziy  shaharlarida istiqomat  qiladi. Tiflis shahrida  ozarbayjon xalqining  ulug`  demokrat 
ijodkorlari  Jalil  Mamadqulizoda,  Aliakbar  Toyirzoda  (Sobir)  bilan  tanishadi.Bu  tanishuv  va  muloqot 
uning  yirik  maorif-islohotchisi  bo`lib  yetushuvida  muhim  omil  bo`ldi.  Keyinchalik  bu  ikki  zabardast 
mutafakkir  tomonidan  nashr  qilingan  «Mulla  Nasriddin»  jurnalida  bosilgan  mutaassiblikni  fosh  etuvchi 
hajviy  she`rlar  va  maqolalar  Saidahmad  ijodiga  kuchli  ta`sir  ko`rsatdi,  jurnal  chiqa  boshlagan  1906 
yildan jurnalning doimiy mushtariysiga aylandi.  Siddiqiy-Ajziy  1901  yilda  katta  taassurot,  ijodiy  va  amaliy  rejalar  bilan  Samarqandga  qaytdi.  U 
otasidan  qolgan  bog`ni  sotib,  pishiq  g`ishtdan  Ovrupo  usulida  maxsus  maktab  uchun  bino  qurdirdi.  Bu 
jadid  pedagoglari  tomonidan  ochilgan  maktab  uchun  birinchi  ovrupocha  bino  edi.  Bu  maktab  Halvoyi 
qishlog`i  va  uning  atrofidagi  o`ndan  ortiq  qishloqlar  uchun  ma`rifat  maskani  vazifasini  bajarib  keldi. 
Bino  kunchiqar  tomonga  qaratib  qurilgan  bo`lib,  unda  ikkita  katta  xona  (har  bir  xona  40  o`quvchiga 
mo`ljallangan  edi),  yoqoch  polli,  shiftli,  ikki  xonada  golland  pechkasi  bor  edi.  Maktabning  tashqi 
peshtoqiga  bino  qurilgan  1903  yil  sanasi  g`ishtdan  kungira  chiqarib  yozilgan.  Xonalari  keng,  yorug`, 
havosi toza, derazalar ko`chaga qaragan. Maktab ochilgan yiliyoq butunlay yangi jihozlar: parta, doska, 
o`qituvchi  uchun  stol-stul,  ko`rgazmali  vositalar:  kurrai  arz  (globus),  turli  xaritalar,  rasmlar,  kitoblar 
bilan  ta`minlangan.  Siddiqiy  darslarni  o`zi  tuzgan  dastur,  o`quv  qo`llanmalari,  haftalik  dars  jadvali 
asosida olib bergan, davomatni tartibga solish, o`quvchilar bilimini har kuni nazorat qilish uchun maxsus 
yo`qlama daftar   jurnal joriy qildi.  Maktabning  dovrug`i  nafaqat  Halvoyi  qishlog`iga  yoki  Samarqand 
viloyatiga,  balki  butun  Turkiston  o`lkasiga  yoyildi.  Maktabni  ko`rgani, 
undan  o`rnak  olgani  uzoq-yaqin  joylardan  muallimlar  kela  boshladilar. 
Maktabning  hammani  hayratga  solgan  yana  bir  xususiyati  shunda  ediki, 
sinfda  o`zbek,  tojik  bolalari  bilan  birga  rus  bolalari  ham  o`qir  edi.  Rus 
tilini  o`qitish  ham  yaxshi  yo`lga  qo`yilgan  edi.  Siddiqiyning  sobiq 
o`quvchisi,  Samarqand  tibbiyot  instituti  professori  marhum  G.  N. 
Aleksandrov  bu  maktab  va  uning  o`qituchisi  Siddiqiyni  katta 
minnatdorchilik  bilan  shunday  xotirlaydi:  «U  (Saidahmad  Siddiqiy) 
bolalarni rus tili va adabiyotidan, shuningdek, o`zbek tili va adabiyotidan 
o`qitar  edi.  U  bolalarni  juda  sevar  edi,  yumshoq  tabiatli  kishi  edi. 
O`qituvchimiz darslarni qat`iy jadval asosida o`tkazar edi: bir kun rus tili, 
arifmetika,  geografiya,  tarix,  tabiiyot  fanlaridan  dars  o`tkazsa,  ikkinchi 
kuni bu darslarning o`tish o`rnini navbat bilan almashtirar edi.   Tabiiyot  darsi  bo`yicha  u  bizlarni  Bulung`ur  daryosi  yoqalariga  olib  borar, 
tabiat  manzarasi,  har  xil  qushlarni  ko`rsatar  edi.  Geografiya  bo`yicha  u  bizga 
dunyodagi  har  xil  mamlakatlar,  daryo  va  ko`llarni  ko`rsatar,  globus  bilan  tanishtirar 
edi.  U  globusga  jild  yopgan  holda  juda  ehtiyot  bilan  saqlar  edi.  Saidjon  aka  dars 
vaqtida  o`qish  uchun  ruscha  tekstlar  berar,  keyin  esa  o`kuvchilardan  bu  matnni 
o`zbek  tiliga  tarjima  qilishni  talab  qilar  edi.  O`quvchilar  nutqini  o`stirish  bo`yicha 
mashq  o`tkazish  uchun  o`quvchilarni  darsdan  keyin  olib  qolar  edi.  Uning  shunday 
ajoyib  fazilatini  alohida  qayd  qilish  kerakki,  u  bolalardan  tozalikka  rioya  qilishni 
talab  qilar  edi.  Saidahmad  Siddiqiy  ta`lim-tarbiga  oid  suhbatlarning  xilma-xil 
usullarini ustalik bilan qo`llar edi».  Vaqt  o`tgan  sayin  xalq  o`rtasida  bunday  maktablarga  nisbatan  rag`bat  oshib  bordi.  Endi  faqat 
maktab  ochish, o`qituvchilik qilish bilan cheklanish mumkin emas edi. Davr bunday maktablar uchun 
darsliklar  yaratish,  bolalarbop  kitoblar  yaratishdek  dolzarb  masalalarni  kun  tartibiga  qo`ygan  edi. 
Mahmudxo`ja  Behbudiy,  Siddiqiy-Ajziy,  Abduqodir  Shakuriy,  Hoji  Muin,  Said  Rizo  Alizoda  kabi 
pedagoglar  hamkorligida  maktab  darsliklari  va  qo`llanmalari  bilan  savdo  qiluvchi  «Zarafshon»  nomli 
do`kon  va  kutubxona  tashkil  qiladilar.  Bu  davrda  Samarqand  maktablarida,  asosan,  Behbudiy 
darsliklari qo`llana boshlangan edi.
Siddiqiy-Ajziy  mana  shunday  oliy  maqsad uchun  1912 yilda  o`zbek  va  tojik  tillarida  «Mir`oti 
ibrat»  («Ibrat  oynasi»),  «Anjumani  arvoh»  («Arvohlar  yig`ini»)  dostonlarini  yaratdi.  Bu  asarlarni 
Turkiston  o`lkasida  nashrdan  chiqarish  mumkin  bo`lmadi,  ular  1912  yilda  muallifning  hammaslaklari 
Jalil  Mamadqulizoda  va  Aliakbar  Toyirzodaning  yordamida  «Mulla  Nasriddin»  jurnali  matbaasida 
bosmadan  chiqariladi.  Har  ikkkala  doston  ham  ilm-ma`rifatni  ulug`lash  jaholatni,  mutaassiblikni 
qoralash haqida. Siddiqiy millatning istiqbolini ilm-fanni, davlat tili va qonunini egallashda deb biladi:  Do`rt ish bana bundin erdi maqsud,
Bundin o`la xalq baxti mas`ud.
  Ilm ila olmoq fununni,
Davlatni, lisonni va zakunni.
  Har qavm bulardin o`ldi mahrum,
Istiqboli holidin o`lur shum...
  Har qochki lisonni cho`g` bilursan,
Dunyoda azizroq o`lursan.  Saidahmad Siddiqiyning ushbu dostonlari Turkiston ziyolilariga kuchli ta`sir ko`rsatdi. O`zbek va 
tojik  shoiri  Toshxo`ja  Asiriy  (1864-1915)  «Mir`oti  ibrat»  asaridan  nihoyatda  ta`sirlanganligini,  doston 
uning  kulbasini  nurga  to`ldirganligini  «Ibrati  Asiriy  va  javobi  «Mir`oti  ibrat»  Ajziy  Samarqandiy»   
dostonida alohida ta`kidlaydi.
Siddiqiy  faoliyatini  qo`llab-quvvatlovchilar  bilan  bir  qatorda  uning  bunday  millatparvar  ishiga 
to`g`onoq bo`luvchilar ham ko`payib,  ularning ta`qib va tazyiqlari kun sayin ortib bordi. Bu gal ularning 
dashnomlari,  haqoratlari,  umuman  usuli  jadid  maktablariga,  ularning  tashkilotchilari  Mahmudxo`ja 
Behbudiy,  Abduqodir  Shakuriy,  Siddiqiy-Ajziy  va  uning  «Anjumani  arvoh»,  «Aynul  adab»,  «Mir`oti 
ibrat», «Ganjinai hikmat» asarlariga qaratildi. 1914 yil 3 yanvar kuni Ulug`bek madrasasi jome`sida juma 
namozidan  keyin  muazzin  Mulla  Abbos  5-6  ming  namozxon  oldida  hammaga  tushunarli  tilda  shu 
mazmunda  uzoq  ma`ruza  qildi:  «Usuli  jadid  maktabida  bolalar  dinsiz  bo`lub  yetishadurlar.  Uning 
muallimi  va  homiylari  ham  dinsiz  kofir  kimsalardur.  Mana  shunday  maktablarga  har  kim  o`z  bolasini 
yuborsa, o`zi kofir, xotini taloq!»  Bu nihoyatda og`ir aybnoma edi.
Bu  tarixiy  voqea  munosabati  bilan  turk  dunyosinnig  mashhur  matbuot  organlari 
Behbudiyning  «Oyna»,  Jalil  Mamadqulizodaning  «Mulla  Nasriddin»  jurnallarida 
Siddiqiy  Ajziyning  mutaassiblarni  fosh  etuvchi  kinoyalarga  to`la  she`rlari  bosilib 
chiqdi. «Mulla Nasriddin»da bosilgan she`rida shunday istihzo so`zlar bor edi:
G`ayrat-la qamab maktabi savtiylari, hayhot,
Bu zumrai nodonlaringa «shukr», Xudoyo!
  Haq so`ylayan insonlari takfir edajaklar,
Iymonli musulmonlaringa «shukr», Xudoyo!  Milliy  uyg`onish  davrining  otashin  publitsisti  Mirmuhsin  SHermuhamedov  «Afandim 
samarqandliklar!»  deb  boshlanuvchi  maqolasida  maorif  fidoyilarini  mutaassib  ulamolardan  himoya 
qilishga  da`vat  etadi.  Unda  shunday  chaqiriq  so`zlari  bor  edi:  «Afandim  samarqandliklar!  Bugun 
behamiyatlig`ingiz  maydoni  jaholatda  muboriz  talab  qilur.  Yo`q  esa,  bir  zo`rg`ina  jamiyat  orasida  bir 
xoin  millati  islomg`a  haqorat  zabonin  tebratub,  otig`a  mag`oyir  nutqlar  so`zlab,  sizlarning 
nomusingizni  xoki  mazallatg`a  qo`shibdur.  Bechoralar,  olti  ming  chamasida  ekansizlar,  orangizda 
birgina  diyonatparvar  chiqib,  ul  xoin  badbaxtga  muqobil  o`lub  bir  so`z  ham  demasdan,  o`z 
xohishingizcha  ul  majmua  orasidan  taralub  chiqg`oningiz  millati  islomg`a  haqorat  emasmu?!  Ajabo, 
ijtimoiy muzokarada muhtaram «Oyna»furushimiz ham yo`qmu ekan yoki bo`lsa ham gurba (mushuk) 
dan qo`rqg`on mush(sichqon) kabi qaysi bir kovakda qaltirab turdimukin?   Muhtaram  «Oyna»furushlarimiz  millat  terazasin  tuzatmoq  bo`lg`onlarida 
taraqa-turuqlari Surayyodan ham yuqorida ko`runur edi».
Na  chora,  maqola  muallifi  hammaslaklari,  samarqandlik  jadid  birodarlarini 
himoya  qilishda  bir  oz  sustlik  qilgan  «Oyna»  jurnali  muharriri  va  tahrir  hay`ati 
a`zolariga ham qattiq tegib o`tadi.
Saidahmad  Siddiqiy  o`z  maktabiga  mohir  pedagog  Ismatulla 
Rahmatullayev(1883-1962)ni  matematika  o`qituvchisi  vazifasiga  taklif  qildi.  U  usuli 
jadid  maktablari  tarmog`ini  kengaytirib  bordi:  Samarqand  viloyatining  turli 
tumanlarida yangi maktablar ochishga o`qituvchilar tayyorlash ishiga rahbarlik qildi.  1918  yilda  Samarqandda  Turkiston  musulmon  dorilfununi  (hozirgi 
O`zMU)ning sho`basi ochildi. Siddiqiy Ajziy va Hoji Muinlar Behbudiy rahbarligida 
ushbu  sho`bada  o`qituvchilik  qildilar.  Shu  bilan  birga,  o`zi  bino  qilgan  maktabda 
umrining  oxirigacha  muallimlik  qildi.  U  «Xizmat  ko`rsatgan  o`qituvchi»  unvoniga 
sazovar bo`ldi. Atoqli pedogog va shoir Siddiqiy-Ajziy 1927 yilda vafot etdi.  Saidahmad  Siddiqiy  o`z  safdoshlari    jadid  mutafakkirlari  kabi  qatag`onga  uchramadi.  U 
qatag`onning  avj  pallasiga  yetib  kelmadi,  ammo  uning  asarlari,  xotirasi  qatag`onga  uchradi. 
Uzoq  vaqt  uning  asarlarini  nashr  etish,  1960  yillarga  qadar  uning  haqida  biror  fikr  aytish 
ancha qiyin kechdi.
Shoir  adabiy  merosi  professor	
  Begali   Qosimov  	tomonidan  to plab,  nashr  qilingan.	 	ʻ „Ayn 
ul-adab “  	
( „ Odob   ko zi	ʻ “ ,	  Samarqand , 1916, o zbekcha),	 	ʻ „ Ganjinai   hikmat “  	( „ Hikmat   xazinasi
“ ,	
  Samarqand - Toshkent ,  1914,  tojikcha)  she riy  to plamlari,	 	ʼ ʻ „ Mir’oti   ibrat “ ,	  „ Anjumani  
arvoh “  	
kabi  poemalari,  publitsistik  maqolalari,  Gogol	  „ Shinel“i  	tarjimasi,  hikoyalari 
ijodining serqirraligidan dalolat beradi.
She rlari Kavkazda	
 	ʼ „Mulla  Nasriddin “ ,	  „ Dirilik “  	jurnallarida bosilgan.XULOSA   1. Vadud  Mahmud.  Turk  shoiri  Ajziy.  Milliy  uyg onish.  To plam. ʻ ʻ
1993.
2. Tursunqul  (Rahim  Hoshim).  Siddiqiy  to g risida  mulohazalar. 	
ʻ ʻ
Yuqoridagi to plam, 86-95 betlar.	
ʻ
3. Qosimov  B.  Maslakdoshlar  (Behbudiy,  Siddiqiy-Ajziy,  Fitrat).  T., 
1994. Adabiyot E’TIBORINGIZ 
UCHUN RAHMAT

SAIDAHMAD SIDDIQIY- AJZIY HAYOTI VA FOLIYATI (1864-1927)

RE J A: • Kirish . • Saidahmad Siddiqiy-Ajziy ijodi . • Nashr qilingan asarlari . • Xulosa . • Adabiyot.

• Ajziy  (taxallusi;  asl   ismi   Saidahmad   Hasanxo ja   o g li   Siddiqiy)   (1864 —  ʻ ʻ ʻ Samarqand  —  1927) —  ma rifatparvar  ʼ shoir ,  tarjimon .  Milliy  uyg onish  davrining   ʻ yirik   vakillaridan   biri.  O zbekistonda ʻ   xizmat   ko rsatgan ʻ   o qituvchi ʻ  (1926).   Ajziy   1864-yil  Samarqand  viloyatining  Jomboy  tumani  Halvoyi  qishlog ida  ʻ hunarmand   oilasida  tavallud  topdi.  Yoshligida  otasi  vafot  etib,  bobosi  qo lida  voyaga  yetdi.   ʻ Yangasi  qo lida  savod  chiqardi.  Samarqand,  ʻ Buxoro  madrasalarida  o qigan.  ʻ arab ,  fors ,  ozarbayjon  tillarini   mukammal   bilgan.   Keyinroq  rus   tilini  ham   o rgangan.   ʻ 1901-1903-yillarda  Kavkaz ,   bir   qator  Arab   mamlakatlari  va  Rossiyaga  sayohat   qilgan.   Jiddada   ma lum   muddat   rus  ʼ elchixonasida  tarjimon   bo lgan.   ʻ Samarqandga   qaytgach,   shahar   yaqinidagi   Halvoyi   qishlog ida   yangi   usuldagi   ʻ maktab   ochib,   o qituvchilik   qilgan.  ʻ Lev  Tolstoy   hikoyalarini ,  Krilov   masallarini ,  Gogolning   „ Shinel “   povestini   o zbek ʻ  va  tojik ]   tillariga   tarjima   qilgan   (1908- 1910).   Darslik   yozib,   tarjimalaridan   namunalar   kiritgan.xozirgi   kunga   kelib   jadidning  avlodlari  Toshkent  viloyati  Piskent  tumanida  istiqomat  qiladi. KI RISH

Siddiqiy-Ajziy XX asr boshlarida yetuk shoir, tarjimon va mohir pedagog, usuli jadid maktablarining tashkilotchilaridan biri sifatida faoliyat ko`rsatdi. Saidahmad Siddiqiy -A jziy (1864-1927)

Uning ko`p qirrali faoliyati 1920 yillardayoq adabiyotshunoslar, pedagoglar e`tiborini qozondi. Siddiiy-Ajziy haqida dastlabki maqola Ajziyni yaqindan bilgan adabiyotshunos Vadud Mahmud (1897-1976) tomonidan yozildi va «Turk shoiri Ajziy» sarlahasi bilan «Inqilob» jurnalinnig 1924 yil 11-12-sonlarida e`lon qildi. Jumladan, u Ajziy haqida quyidagilarni yozadi: «Boshlab Siddiqiy yaxshi texnikdur: soat va turli moshinalarni tuzatmoq ishiga mohirdur... Musiqa bilan ham ancha shug`ullangandur. O`z tilidan boshqa arab, fors, rus tillarini bilur... Samarqand jadidlarining boshida Behbudiy, Siddiqiy va jadid maktabinnig muallimlaridan Shakuriy o`laroq rasman takfir etishlarig`a sabab bo`lg`ondur». Siddiqiy-Ajziy faoliyati haqida qimmatli ma`lumot beruvchi ikkinchi muhim manba Tursunqul (Rahim Hoshim)ning «Maorif va o`qutg`uchi» jurnalining 1928 yil 3-sonida bosilgan «Siddiqiy to`g`risida mulohazalar» maqolasidir.