logo

SHAXS XUSUSIYATLARINI SHAKLLANTIRISH OMILLARI

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

276.142578125 KB
SHAXS XUSUSIYATLARINI 
SHAKLLANTIRISH OMILLARI Reja

Irsiy omil

Psixofiziologik omil

Shaxsng bilim darajasi MEROS
* organizmlarning mulk i
* saqlash v a uzat ishni t a'minlash
morfo-funk sional xususiy at lar
av lodlar;
* dast urlash xususiy at lari
ularning indiv idual riv ojlanishi
muay y an ek ologik  sharoit larda. O'ZGARLAR
* organizmlarning mulk i
*ont ogenezda y angilarini olish
morfo-funk sional xususiy at lar
v a indiv idual xususiy at lar
riv ojlanish,
* ot a-onadan farq qiladi. TURLAR IRSIY  PATOLOGIYALA R
KASALLIKLAR
GENETIK BILAN
MOYLILIK YU  (KO'P FAktorli)KASALLIKLAR
GENETIK
Mos kelmasligi
ONA VA Homila
ASLIDA
XROMOSOMAL GENOMIKGEN
KASALLIKLAR XROMOSOMAL
KASALLIKLAR GENETIK
SOMATIK
KASALLIKLAR GEN  KASA LLIKLA R TURLA RI
MEROS TURIGA  BO'LIB (1)
RESESSI V, BOG'LAN GAN
X   X ROMOSOMA SI AUTOSOME 
DOMI N ANT DOMI NAN T, BOG'LA NGAN
X   X ROMOSOMASI  
*POLIDAKTILYA
*MARFAN SINDROMI
*GIPERCHOLESTEROL- 
EMIA OILASI
* neyrofibromatoz
*M-GEMOGLOBINOZ 
*HUNTINGTON CHOREA
* Yo'g'on ichak polipozi *GALAKTOZEMİYA
* Fenilketonuriya
* S - gemoglobinoz
*ALBINIZM
* GLİKGENOZ
*Kistik fibroz
*ADRENOGENITAL SINDROM
* GIPERLIPOROTEINEMIA * RIKIT, CHAROSLI
D 
*ROTO-YUZ-BARMOQ 
SINDROMI
* FRONTONASAL 
DISPLAZIYA
* KATARAKT *GEMOFİLİYA A, B
* KALITONIZM
*GIPOGAMO-
GLOBULINEMIA
*Mushaklar
DISCHENNA DISTROFIYA MISOLLARAUTOSOME-
RESESSI V 
Psixolingvistika - nutqning	 hosil	 bo ` lishi,	 shuningdek,	 nutqni	 idrok	 etish	 va	 shakllantirish	 jarayonlarini	 
ularning	
 til	 tizimi	 bilan	 o ` zaro	 bog`lanishi	 holatida	 o`rganuvchi	 fan;	 psixologiya	 va	 lingvistikannng	 
sintezidan	
 paydo	 bo`lgan.	 Psixolingvistika	 inson	 nutqiy	 faoliyati	 modelini	 va	 psixofiziologik	 nutqiy	 
shakllanishini	
 ishlab	 chiqib,	 ularni	 psixologik	 eksperimentlar	 yo`li	 bilan	 tekshiradi.	 Tadqiqot	 manba y i	 
bo`yicha	
 tilshunoslikka	 yaqin	 bo`lgan	 psixolingvistika	 o`z	 tekshirish	 usullari	 bo`yicha	 psixologiyaga	 yaqin	 
turadi.	
 Unda	 o`zaro	 bog`lanishli	 eksperiment,	 "semantik	 differensial"	 kabi	 va	 boshqa	 eksperimental	 usullar	 
qo`llanadi.	
 	Psixolingvistika	 	bir	 	qator	 	amaliy	 	masalalar	 	[ona	 	tili,	 	ayniqsa,	 	xorijiy	 	tilni	 	o`rgatish;	 
maktabgacha	
 yoshdagi	 bolalarning	 nutqiy	 tarbiyasi	 va	 logopediya	 masalalari;	 miyadagi	 nut q iy	 markazlar	 
kasalliklari	
 klinikasi;	 nutqiy	 tasir	 ko`rsatish	 muammolari	 (xususan	 ommaviy	 axborot	 vositalari	 faoliyatida	 
va	
 targ`ibot	 ishlarida);	 sud	 psixologiyasi	 va	 kriminalistika	 (mas,	 kishilarni	 ularning	 nutq	 xususiyatiga	 qarab	 
tanib	
 olish,	 aniqlash);	 mashina	 tarjimasi	 hamda	 nutqiy	 axborotni	 EHMga	 kiritish	 muammolari	 va	 boshqa]ni	 
nazariy	
 jihatdan	 tushuntirish	 zarurati	 tufayli	 o`tgan	 a sr ning	 60-yillarida	 paydo	 bo`lgan.	 "Psixolingvistika"	 
termini	
 	o`tgan	 	a s rning	 	60-yillari	 	o`rtalarida	 	amerikalik	 	olimlar	 	tomonidan	 	amaliyotga	 	kiritilgan.	 
0`zbekistonda	
 ushbu	 sohada	 bir	  q ancha	 ishlar	 bajarilgan	 bo`lsada,	 haqiqiy	 ma ’ nodagi	 psixolingvistik	 
tadqiqotlar	
 endigina	 boshlanmoqda. P ixolingvistika  a soschisi   nemis   tilshunos  o limG.S h teyntal 
(1823-1899) hisoblanadi. Uning   eng   muhim   asarla ri 
sifatida «Tillarni  t asnif   etish   va   ularning   taraqqiyot  
qonuniyatlarining   maqsadi» deb   nomlangan   bo‘lib, 1850 
yilda   yozilgan. Undan   keyin 1851 - yilda   yozgan   «Tillarning  
kelib   chiqishi», 1855 - yilda   yozilgan   «Grammatika, logika   va  
psixologiya», 1860 - yilda   yozgan«Muhim   tipdagi   tillarning  
tuzilishi   xarakteristikasi»asarlarini   sanab   o‘tish   lozim. S h uni  
alohida   ta’kidlamoq   joizki, lingvistik   biologizmning   o‘ziga   xos  
xususiyatlari   S h leyxer   ta’limotida   o‘z   ifodasini   topgan   bo‘lsa, 
logikgrammatizm   Bekker   ta’limotida   jonlantirildi. S h teytal  
esa   o‘z   ijodiy   o‘qishlarida   bu   jaryoning   xatti-harakati   va   xalq  
psixologiyasi   taraqqiyotiga   tayanib   o‘rganadi.ʻ S h teyn   talilmiy   qarashlariga   Potebnya   va   Paul, Boduende   Kurtene  
ham   Sossyur, Sepira   va   S h erbalar   e’tibor   qaratadi. Biroq  
psixolingvistika   bir   xalq   misolida   rivoj   topgan   emas.Potebnya   va  
Paul   qarashlarida   psixologik   asosi   gapning   semantik   qurilishi, 
garmmatik   kategoriyalari, tilning   leksik   ma’nolari   uchun   xizmat  
qiladi. Psixologik   tushunchalar   til   aloqasining   shaxs   va   xalqqa  
bog‘liqligini,    shuningdek, tilning   tarixiy-madaniy   faktor   ekanligini  
ifoda   etadi.   Boduende   Kurteneva   F.Sossyur  n utqiy   ijodiy  
yondashuvning  ij timoiy   xarakter   kasb   etishini   alohida   ta’kidlashadi. 
Bu   konsepsiya   turli   xil   individual-leksik   birliklarning   paydo   bo‘lish  
omillarini, ijtimoiy-grammatik   assotsiatsiyasining   esa   uzviy  
aloqadorligini   anglatadi. Psixologik   maktab   XIX   asrning   birinch i 
yarmi   va   XX   asr   boshlarida   vujudga   kelgan   bo‘lib, til   va   nutq  
muammosiga   doir   tilning   funksional (vazifaviy) belgilarini, 
shuningdek, til   qurilishini   va   nutqiy-ijodiy   yondashuvni   o‘rgangan  
edi. V azifaviy-struktur   yo‘nalish   psixolingvistika,    ya’ni   lingvistik  
psixologiya   uchun   muhimdir. A.Marti   o‘z   ishlarida, jumladan, 
1908 - yilda   yozgan«Umumiy   grammatika   va   falsafiy   tilni  
tekshirishning   isbotlanganligi»,  A.Gardineraning  1932 - yilda  
yozgan«Til   va   nutqning   nazariyasi»,   K.Byuleraning 1934 - yilda  
yozgan   «Til   nazariyasi»asarida   aynan   vazifaviy-struktur  
yo‘nalish   masalasida   ilmiy   izlanishlar   olib   borishgan. 
Ta’kidlash   joizki, psixologik   idealar   lingvistik   yo‘nalishlar  
uchun   muhim   bo‘lib, psixologizm   va   nutqiy   faoliyatni  
tushunishni  i drok   etishda   simvolik   alomat   kasb   etadi. Buni  
logik-ma’noviy   tahlilda   lingvistik   yo‘l   bilan   amalga   oshiriladi. Bilish faoliyatiga umumiy  tavsif
:, 	Bilish	 	muammosi	 	qadim	 	zamonlardan	 	beri	 	kishilik	 
dunyosini	
 	qiziqtirib	 	keladi,	 	ammo	 	u	 	bugungi	 	kunda	 	fan	 	va	 
texnikaning	
 	ri~	 	vojlanishi	 	tufayli	 	yanada	 	dolzarb	 	masalaga	 
aylanib	
 	qoldi.	 	Shu	 	boisdan,	 	bilish	 	nazariyasi	 	falsafa,	 	tarix,	 
filologiya,	
 kibernetika,	 pedagogika,	 psixologiya	 kabi	 fanlarning	 
tadqiqot	
 	predmetiga	 	aylanib,	 	ularning	 	har	 	qaysisi	 	o'zining	 
mohiyatidan	
 kelib	 chiqib,	 uning	 u	 yoki	 bu	 jabhalarini	 o'rganadi.
Boshqa	
 	fanlardan	 	farqli	 	o'laroq,	 	psixologiya	 	fani	 
insonning	
 	onto-genezida	 	bilishning	 	vujudga	 	kelishi,	 	uning	 
o'ziga	
 	xos	 	psixologik	 	mexanizmlari,	 	unda	 	ehtiyoj,	 	motiv,	 
emotsiya	
 	va	 	irodaning	 	o'rni,	 	tanishish	 	zarurat	 	hisoblangan	 
obyektning	
 	notanishligi,	 	ko'rinishi	 	hamda	 	materiallar	 
mazmunining	
 ahamiyatini	 tekshiradi. Bizningcha, obyektiv	 dunyo	 to'g'risidagi	 ma'lumotlar,	 
fan	
 	asos-lari	 	bo'yicha	 	axborotlar,	 	ijtimoiy	 	va	 	individual	 
tajribalar,	
 	shaxslararo	 	munosabat	 	va	 	muomala	 	o'rnatish,	 
muayyan	
 faoliyatni	 tashkil	 qilish	 va	 uni	 boshqarish	 o'zini	 o'zi	 
anglashga	
 taalluqli	 tarkibiy	 qismlar	 bilan	 qurollanishga,	 ijod	 
va	
 yangilik	 yaratishga	 qaratilgan	 murakkab,	 iyerarxik	 hamda	 
integral	
 xususiyatli,	 faqat	 insoniyatgagina	 xos	 bo'l-gan,	 aqliy	 
va	
 	jismoniy	 	negizga	 	quriluvchi	 	intilish	 	va	 	faollikning	 
majmuasi	
  bilish  deb	 ataladi.
Bilishning	
 	psixologik	 	bosqichlari,	 	darajalari,	 	ko'lami,	 
kengligi,	
 	chuqurligi,	 	to'liqligi,	 	aniqligi,	 	yaqqolligi,	 
ifodalanish	
 shakllari	 va	 vositalari,	 barqarorligi,	 mustaqilligi	 
va	
 	uning	 	ijtimoiy	 	psixologik	 	mexanizmlari	 	to'g'risida	 
ma'lumotlar	
 sharhlanadi. Bizni  qurshab  turgan  obyektiv  borliqni  bilish  xususiyatiga 
oid  jahon  psixologiyasi  fanida  ko'plab  ilmiy  nazariyalar, 
mustaqil kon-sepsiyalar, o'xshash qarashlar, puxta pozitsiyalar, 
xilma-xil  yonda  shishlar  mavjud,  ammo  shunga  qaramasdan, 
bu  asnoda  bilishning  filogenetik  qonuniyatlari,  taraqqiyot 
bosqichlari,  ularning  bunyodkor  mexanizmlari,  muayyan  o'ziga 
xoslik,  ulardagi  barqarorlikni  ta'min-lovchi  shart-sharoitlar, 
harakatlantiruvchi  kuchlar,  obyektiv  va  subyektiv  omillarning 
ta'sirchanlik  imkoniyati  rang-barangligi  tufayli  onitogenetik 
davrning  xususiyatlari  to'g'risida  mulohaza  yuritishning  o'zi 
yetarlidir. ETIBORINGIZ 
UCHUN RAHMAT

SHAXS XUSUSIYATLARINI SHAKLLANTIRISH OMILLARI

Reja  Irsiy omil  Psixofiziologik omil  Shaxsng bilim darajasi

MEROS * organizmlarning mulk i * saqlash v a uzat ishni t a'minlash morfo-funk sional xususiy at lar av lodlar; * dast urlash xususiy at lari ularning indiv idual riv ojlanishi muay y an ek ologik sharoit larda.

O'ZGARLAR * organizmlarning mulk i *ont ogenezda y angilarini olish morfo-funk sional xususiy at lar v a indiv idual xususiy at lar riv ojlanish, * ot a-onadan farq qiladi.

TURLAR IRSIY PATOLOGIYALA R KASALLIKLAR GENETIK BILAN MOYLILIK YU (KO'P FAktorli)KASALLIKLAR GENETIK Mos kelmasligi ONA VA Homila ASLIDA XROMOSOMAL GENOMIKGEN KASALLIKLAR XROMOSOMAL KASALLIKLAR GENETIK SOMATIK KASALLIKLAR