logo

Sofistlarning Notiqlik sanʼati rivojidagi xizmati

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

675.9443359375 KB
Sofistlarning Notiqlik san ati rivojidagi ʼ
xizmati
•
Yunonistonda demokratik tuzum mustahkamlana borishi 
barobarida davlat arboblari oldiga qo‘yiladigan talablar ham 
o‘zgardi.Avvallari davlat arboblari nasl-nasabiga qarab 
tayinlanib kelingan bo‘lsa, eramizdan oldingi V asrlarga 
kelib, Xalq majlislari va «Besh yuzlar kengashi»da so‘zini 
o‘tkaza oladigan kishilargina davlat arbobi darajasiga loyiq 
ko‘rildi. Shuning uchun ham davlat arbobligiga da’vo 
qiluvchi har bir kishinotiqlik san’ati asoslarini o‘rganishga 
majbur edi.  •
.  Ana shunday katta ijtimoiy-siyosiy ehtiyoj 
tufayli madaniyat tarixida sofistlar deb 
ataluvchi kishilar toifasi maydonga keldi. Har 
bir dono, fozil kishi sofist deb ataladigan 
bo‘ldi.
•
  Masalan, Gerodot Solon va Pifagorni sofist 
deb atagan.
•
  Eramizdan oldingi V asrning o‘rtalaridan 
boshlab bu atama yanada torroq va 
konkretroq ma’no kasb eta boshladi.      Sofistlar... 
•
Eramizdan oldingi V asrning o‘rtalaridan boshlab bu 
atama yanada torroq va konkretroq ma’no kasb eta 
boshladi.
•
  Bu paytlarga kelib professional o‘qituvchilar toifasi 
ajralib chiqa boshladi va
  bunday kishilarni sofist deydigan bo‘ldilar. Shunday 
qilib, sofist so‘zi olim, faylasuf, dono o‘qituvchi, 
ya’ni yuqori professional saviyadagi kishilar toifasini 
anglatdi.  •
Sofistlar jahon 
madaniyati tarixida 
birinchi marta pullik 
o‘qishni joriy 
etganlar. O‘qituvchilar 
etika, ritorika, 
grammatika, 
mifologiya,tarix, 
siyosat va kosmologiya 
kabi fanlardan saboq 
berganlar.   •
Sofistlar ta’limoti uch yo‘nalishni qamrab 
olgan:
•
1. Ritorikaning umumiy qonunlarini nazariy va 
amaliy jihatdan
•
ishlab chiqish.
  2. Siyosiy va huquqqa oid matnlarni tuzish va 
uni talqin etish uslublari.
•
3. Bahs qoidalari.       Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
•
Suyun Karimov “Nutq madaniyati va 
mutolaa san’ati”Samarqand: SamDU 
nashri, 2020. – 240 bet.
•
T. Qudratov “Nutq madaniyati 
asoslari”1993.

Sofistlarning Notiqlik san ati rivojidagi ʼ xizmati • Yunonistonda demokratik tuzum mustahkamlana borishi barobarida davlat arboblari oldiga qo‘yiladigan talablar ham o‘zgardi.Avvallari davlat arboblari nasl-nasabiga qarab tayinlanib kelingan bo‘lsa, eramizdan oldingi V asrlarga kelib, Xalq majlislari va «Besh yuzlar kengashi»da so‘zini o‘tkaza oladigan kishilargina davlat arbobi darajasiga loyiq ko‘rildi. Shuning uchun ham davlat arbobligiga da’vo qiluvchi har bir kishinotiqlik san’ati asoslarini o‘rganishga majbur edi.

• . Ana shunday katta ijtimoiy-siyosiy ehtiyoj tufayli madaniyat tarixida sofistlar deb ataluvchi kishilar toifasi maydonga keldi. Har bir dono, fozil kishi sofist deb ataladigan bo‘ldi. • Masalan, Gerodot Solon va Pifagorni sofist deb atagan. • Eramizdan oldingi V asrning o‘rtalaridan boshlab bu atama yanada torroq va konkretroq ma’no kasb eta boshladi.

Sofistlar... • Eramizdan oldingi V asrning o‘rtalaridan boshlab bu atama yanada torroq va konkretroq ma’no kasb eta boshladi. • Bu paytlarga kelib professional o‘qituvchilar toifasi ajralib chiqa boshladi va bunday kishilarni sofist deydigan bo‘ldilar. Shunday qilib, sofist so‘zi olim, faylasuf, dono o‘qituvchi, ya’ni yuqori professional saviyadagi kishilar toifasini anglatdi.