logo

Tarbiya jarayoning mazmuni va mohiyati

Загружено в:

23.11.2024

Скачано:

0

Размер:

936.2919921875 KB
M A V ZU : TA R B I YA  J A R AY O N I N G 
M A ZM U N I  V A  M O H I YAT I Tarbiya nazariyasining mohiyati.
Tarbiya nazariyasi pedagogika fanining 
muhim tarkibiy qismi bo‘lib, tarbiyaviy 
jarayonning mazmuni, shakl, metod, vosita 
va usullari hamda uni tashkil etish 
muammolarini o‘rganadi. Hayotga yangicha 
siyosiy va iqtisodiy nuqati nazardan 
yondashish o‘sib kelayotgan yosh avlod 
tarbiyasi bilan bog‘liq jarayonni ham 
qaytadan ko‘rib chiqishni taqozo etmoqda.
Tarbiya jarayonining mazmuni. Tarbiya – muayyan, aniq maqsad 
hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba 
asosida shaxsni har tomonlama 
o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori va 
dunyoqarashini tarkib toptirish 
jarayoni. Boshqacharoq talqin 
etilganda, tarbiya yosh avlodni 
muayyan maqsad yo‘lida har 
tomonlama voyaga yetkazish, unda 
ijtimoiy ong va xulq-atvorni tarkib 
toptirishga yo‘naltirilgan faoliyat 
jarayonidir. Tarbiya jarayoni
o‘qituvchi va o‘quvchi (tarbiyachi va 
tarbiyalanuvchi)lar o‘rtasida tashkil 
etiluvchi hamda aniq maqsadga 
yo‘naltirilgan hamkorlik jarayonidir. 
Tarbiya jarayonida tarbiyalanuvchining 
ongi shakllana boradi, his-tuyg‘ulari 
rivojlanadi, ijtimoiy hayot uchun zarur 
bo‘lgan ijtimoiy aloqalarni tashkil etishga 
xizmat qiladigan xulqiy odatlar hosil 
bo‘ladi.    axloqiy
aqliy jismoniy
  estetik    iqtisodiy
 
ekologik huquqiy  mehnat 
tarbiyasi  ijtimoiy tarbiya 
yo‘nalishlari : A X L O Q I Y   TA R B I YA N I   TA S H K I L   E T I S H   J A R AY O N I D A
        O ‘ Q U V C H I L A R N I   I J T I M O I Y - A X L O Q I Y  
M E ' Y O R L A R   M A Z M U N I D A N   X A B A R D O R   E T I S H ,  
U L A R G A   A X L O Q I Y   M E ' Y O R L A R N I N G   I J T I M O I Y  
H AY OT D A G I   A H A M I YAT I N I   T U S H U N T I R I S H ,  
U L A R D A   I J T I M O I Y - A X L O Q I Y   M E ' Y O R L A R   ( TA L A B  
VA   TA' Q I Q L A R ) G A   N I S B ATA N   H U R M AT   H I S S I N I  
Q A R O R   T O P T I R I S H   A S O S I D A   A X L O Q I Y   O N G   VA  
M A D A N I YAT N I   S H A K L L A N T I R I S H ;   aqliy tarbiyani yo‘lga qo‘yish chog‘ida
     o‘quvchilarni ilm-fan, texnika va texnologiya borasida qo‘lga 
kiritilayotgan yutuqlar, yangilik va kashfiyotlardan boxabar etish, 
ularga ijtimoiy va tabiiy fanlar asoslari xususidagi bilimlarni berish 
tarzida tafakkurni shakllantirish, dunyoqarashini rivojlantirish;
  jismoniy tarbiyani tashkil etish jarayonida  
     o‘quvchilarni o‘z sog‘liqlarini saqlash va mustahkamlash, 
organizmni chiniqtirish, jismoniy jihatdan to‘g‘ri rivojlanishi hamda 
uning ishchanlik qobiliyatini oshirish borasida g‘amxo‘rlik qilish 
tuyg‘usini yuzaga keltirish, ularda yangi harakat to‘rlari borasida 
ko‘nikma va malakalarni hosil qilish, ularni maxsus bilimlar bilan 
qurollantirish, o‘quvchilarning yoshi, jinsiga muvofiq keladigan  
ularda shaxsiy gigienani saqlashga nisbatan ongli munosabatlarni 
tarbiyalash; o‘quvchilarga ekologik bilimlar berish 
asosida shaxs, jamiyat va tabiat birligi 
hamda aloqadorligini o‘quvchilarga 
tushuntirish, ularda ekotizimning inson, 
insoniyat, jamiyat taraqqiyotidagi 
muhim o‘rni va mohiyati borasidagi 
tushunchalarni qaror toptirish, tabiatga 
nisbatan ehtiyotkorona va mas'uliyat 
bilan munosabatda bo‘lish, tabiatni 
asrash to‘g‘risida g‘amxo‘rlik qilish kabi 
tuyg‘ularni qaror toptirish, shuningdek, 
ekologik madaniyatni shakllantirish estеtik tаrbiya ni оlib bоrish 
jаrаyonidа – o`quvchilаrdа 
estеtik his-tuyg`u, estеtik 
didni tаrbiyalаsh, ulаrning 
ijоdiy qоbiliyatlаri, estеtik 
ehtiyojlаri vа go`zаllikni 
sеvish, go`zаllikkа intilish 
tuyg`ulаrini rivоjlаntirish, 
estеtik mаdаniyatni 
shаkllаntirish; huquqiy tarbiyani tashkil etish jarayonida
     o‘quvchilarga davlat Konstitutsiyasi, davlat haqidagi 
ta'limot, fuqarolik, oila, mehnat, xo‘jalik, ma'muriy 
nafaqa, sud ishlarini yuritish va boshqarish 
huquqlarining ma'nosini tushuntirish, ular ogiga 
ijtimoiy-huquqiy me'yorlarning shaxs va jamiyat 
hayotidagi ahamiyati haqidagi tushunchalarni 
singdirish, huquqiy munosabatlar mohiyati yuzasidan 
tasavvurga ega bo‘lishlarini ta'minlash, ularda huquqiy 
ong, shuningdek, huquqiy faoliyatni tashkil etish 
borasidagi ko‘nikma va malakalarni hosil qilish, 
huquqiy madaniyatni shaklllantirish;   iqtisоdiy tаrbiya ni tаshkil etish jаrаyonidа – 
o`quvchilаrgа iqtisоdiy bilimlаrni bеrish 
аsоsidа mаmаlаkаt iqtisоdiy bаrqаrоrligini 
tа’minlаsh, bоzоr infrаstrukturаsi 
qоidаlаrigа аmаl qilish, ichki bоzоrni 
to`ldirish, kichik vа o`rtа biznеsni yarаtish 
bоrаsidаgi fаоliyat jаrаyonidа ishtirоk etish 
ko`nikmа vа mаlаkаlаrini hоsil qilish, insоn 
mеhnаti bilаn bunyod qilingаn mоddiy 
bоyliklаrni аsrаsh, ulаrni ko`pаytirish 
bоrаsidа qаyg`urish tuyg`ulаrini qаrоr 
tоptirish, iqtisоdiy mаdаniyatni 
shаkllаntirish; Tarbiya  jaray onining  xususiyat lari
Ko’p qir-
rali 
jarayon .   uzoq 
muddat 
davom 
etadi   yaxlit 
holda va 
konsen-
trik 
asosda 
amalga 
oshadi    Ikki 
tomonlam
a 
xususiyat,
bolaning 
faolligi Qarama-
qarshi-
liklar 
ko’pligi Tarbiy a usuli  -tarbiyachi va 
tarbiyalanuvchilarning 
hamkorlikdagi faoliyat va 
o’zaro ta’sir ko’rsatish 
usullaridir
Tarbiy a v osit alari  biron - bir 
tarbiyaviy masalani 
maqsadga muvofiq yo’l bilan 
hal qilishni tashkil etish 
uchun ishlatiladi. (Ko’rsatmali 
ko’nikmalar, kitoblar, 
radio,televideniye).    Tarbiy a usullarini 
  Ijt imoiy  
ongni 
shak llant ir
uv chi 
usullar   Faoliy at  
jaray onida 
ijt imoiy  xulq 
t ajribalarini 
shak llant irish 
usullari   Mashq v a 
o’rgat ish 
usullari
O’z - o’zini 
t arbiy alash 
usullari rag’bat lant iri
sh  usulidan 
v a  J azolash    Rag’batlantirishning quyidagi turlari 
mavjud.
O’quvchining kuchi yetadigan 
mas’uliyatli topshiriq berish  orqali   
bolaga ishonch bildirish; Maqtash: (ota 
- ona, jamoa oldida); Esdalik sovg’a 
berish; Maqtov yorlig’i berish; 
Stipendiya bilan taqdirlash; 
teleko’rsatuvlarda maqtash; Hurmat 
taxtasiga rasmini qo’yish; Qo’llab-
quvvatlash;  Odamda izzat - nafs, odamiylik qancha kuchli bo’lsa, 
o’zini - o’zi avvalo hurmat qilsa unda or - nomus kuchli 
bo’ladi. Xalqimiz uyat - o’limdan qattiq deb bejiz 
aytmagan. Shu sababli bolani ha deb uyaltirmasdan 
boshqa vositalarni ham qo’llash kerak.
Jazo haqqoniy me’yorda qo’llanilsa samarali 
bo’ladi. Mаktаblаrdа qo`llаsh mumkin bo`lgаn jаzо 
chоrаlаrigа quyidаgilаr kirаdi:    j azolash usuli ga 
  Tanbeh 
berish   
Ogohlantiri
sh   Hayfsan 
berish    
Uyaltirish

M A V ZU : TA R B I YA J A R AY O N I N G M A ZM U N I V A M O H I YAT I

Tarbiya nazariyasining mohiyati. Tarbiya nazariyasi pedagogika fanining muhim tarkibiy qismi bo‘lib, tarbiyaviy jarayonning mazmuni, shakl, metod, vosita va usullari hamda uni tashkil etish muammolarini o‘rganadi. Hayotga yangicha siyosiy va iqtisodiy nuqati nazardan yondashish o‘sib kelayotgan yosh avlod tarbiyasi bilan bog‘liq jarayonni ham qaytadan ko‘rib chiqishni taqozo etmoqda. Tarbiya jarayonining mazmuni.

Tarbiya – muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida shaxsni har tomonlama o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni. Boshqacharoq talqin etilganda, tarbiya yosh avlodni muayyan maqsad yo‘lida har tomonlama voyaga yetkazish, unda ijtimoiy ong va xulq-atvorni tarkib toptirishga yo‘naltirilgan faoliyat jarayonidir.

Tarbiya jarayoni o‘qituvchi va o‘quvchi (tarbiyachi va tarbiyalanuvchi)lar o‘rtasida tashkil etiluvchi hamda aniq maqsadga yo‘naltirilgan hamkorlik jarayonidir. Tarbiya jarayonida tarbiyalanuvchining ongi shakllana boradi, his-tuyg‘ulari rivojlanadi, ijtimoiy hayot uchun zarur bo‘lgan ijtimoiy aloqalarni tashkil etishga xizmat qiladigan xulqiy odatlar hosil bo‘ladi.