logo

Tarbiyaning umumiy metodlari

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

74.1328125 KB
« Tarbiyaning umumiy 
metodlari »  •
Tarbiya metodi (yunoncha «metodos» – 
yo'l) tarbiya maqsadiga erishishning yo'li; 
tarbiyalanuvchilarning ongi, irodasi, 
tuyg'ulari va xulqiga ta'sir etish usullari. 
Maktab amaliyotiga tatbiq etilganda, 
metodlar – bu tarbiyalanuvchilarning ongi, 
irodasi, tuyg'ulari va xulqiga ta'sir etish 
usullaridir.  Tarbiyaning 
maqsad va 
vazifalari.  Tarbiyaning 
mazmuni 
Xalq pedagogikasida 
tarbiya metodlari. Tarbiyalanuvchilarning 
yosh xususiyatlari.  Xalq pedagogikasida qo'llanilgan xilma-xil tarbiya metodlarini 
quyidagi tarzda umumlashtirish mumkin
Tushuntirish 
(hikoya qilish, 
o'rgatish)
Namuna (maslahat 
berish, uzr so'rash, 
yaxshiliklar haqida 
so'rash, o'rnak bo'lish)
Намуна (маслаҳат 
бериш, узр сўраш, 
яхшиликлар 
ҳақида сўраш, 
ўрнак бўлиш)
Nasihat qilish, o'git (undash, 
ko'ndirish, iltimos qilish, yolvorish, 
tilak-istak bildirish, ma'qullash, 
rahmat aytish, duo qilish, oq yo'l 
tilash va hokazolar) Qoralash va jazo (ta'kidlash, ta'na, gina, 
tanbeh berish, majbur qilish, koyish, 
ayblash, uyaltirish, qo'rqitish, 
nafratlanish, ont-qasam ichirish, urish, 
kaltaklash va hokazolar) Ijtimoiy ongni 
shakllantiruvchi metodlar Ijtimoiy ongni shakllantiruvchi metodlar o'quvchilarda ma'naviy-
axloqiy sifatlar, e'tiqod hamda dunyoqarashni shakllantirish maqsadida 
ularning ongi, his-tuyg'usi va irodasiga ta'sir ko'rsatish usullari sanaladi.
Bu guruh usullarining mohiyati shundaki, ular orqali o'quvchilar 
ongiga jamiyatda ustuvor o'rin tutuvchi ijtimoiy g'oya va maqsadlar 
singdiriladi. Yoshlar dunyoqarashini shakllantirish, ularning hayot 
mazmunini tushunib olishlariga ko'maklashish uchun ijtimoiy ongni 
shakllantiruvchi usullar qo'llaniladi.
O'quvchilarda g'oyaviy onglilik va ijtimoiy faollik, ya'ni, 
davlatning ichik va xalqaro siyosati mazmunini tushunish va idrok qilish 
ko'nikmalarini tarbiyalash lozim. Tushuntirish ijtimoiy ongni 
shakllantirishda eng ko'p ishlatiladigan usuldir.  Tushuntirishning vazifasi 
o'quvchilarni yuksak madaniyatli, milliy g'urur tuyg'usiga ega bo'lib 
voyaga yetishlarini tarbiyalashga yordam berishdan iborat.
Tushuntirishda o'quvchilarga mamlakat fuqarosining davlatga 
nisbatan muayyan huquq va burchlar asosida bog'langanligi borasida 
ma'lumotlar beriladi. Bunda davlat bayrog'i, gerbi, madhiyasi hamda 
Konstitutsiyasiga sadoqat ruhida tarbiya berishning ahamiyati katta. Shu 
sababli davlat bayrog'i, gerbi, madhiyasi hamda Konstitutsiyasining 
mohiyati tushuntirialdi. Suxbat Suxbat mavzulari
etik mavzular (ijtimoiy ma'naviy-axloqiy 
me'yorlar, jamiyatda ustuvor o'rin 
tutuvchi ijtimoiy munosabatlar, jamoa 
orasida o'zini tutish qoidalari va 
boshqalar)
estetik mavzular (tabiat go'zalligi, 
shaxslararo munosabatlar, inson 
go'zalligi) siyosiy mavzular (davlatning ichki 
va tashqi siyosati, dunyo voqealari, 
xalqaro munosabatlar va boshqalar)
ta'lim va bilishga oid mavzular 
(koinot, hayvonot va o'simliklar 
dunyosi, elektronika va boshqalar) Hikoya .
O'quvchilar odatda hayot va turli adabiyotlardan 
olingan aniq misollar bilan boyitilgan hikoyalarni katta qiziqish 
bilan tinglaydilar. Ularga axloq me'yorlari, xalq o'tmishi, tabiiy 
boylar, qahramonlar hayoti va jasorati, shuningdek, tarix, 
adabiyot va san'at haqida hikoya qilib berish mumkin. Badiiy 
adabiyot namunalari, shuningdek, ommaviy axborot vositalari 
- radio, televideniye, gazeta va jurnallar sahifalarida e'lon 
qilingan ma'lumotlar ham o'quvchilar uchun qimmatli material 
bo'ladi. Suhbat ham, hikoya ham o'quvchilarning yoshiga mos 
mavzularda ular tushunadigan so'zlar vositasida adabiy tilda 
o'tkazilishi maqsadga muvofiqdir. Suhbat yoki hikoya 
mavzusining o'quvchilar tomonidan belgilanishi, ularning 
samarali kechishini ta'minlaydi, buning natijasida o'quvchilar 
ilgari surilayotgan mavzuga befarq qaramaydilar. Namuna
O'quvchilar o'z atrofidagi kishilarda hamma yaxshi axloqiy 
sifatlarni ko'rishlari va ibrat olishlari nihoyatda muhim. 
O'qituvchining shaxsan o'zi namuna bo'lishi, ayniqsa, 
yoshlarga katta ta'sir ko'rsatadi. Ular o'qituvchining darsda va 
hayotda o'zini qanday tutishini, atrofdagi kishilar bilan qanday 
muomala qilishini, o'z vazifalarini qanday bajarishini kuzatib 
yuradilar.
O'quvchilar o'zlariga yaqin kishilarning xulq-atvoriga taqlid 
qiladilar, Xulq-atvorlar bolalarda yaxshi sifatlarning, ba'zan esa 
yomon sifatlarning ham tarkib topishiga ta'sir ko'rsatadi. Shuning 
uchun o'qituvchi va ota-onalar har qanday holatda ham o'zlarini tuta 
bilishlari kerak. Ular qayerda bo'lishmasin, atroflarida bolalar 
borligini his etishlari lozim. Kattalarning so'zi bilan yurish-turishi va 
xatti-harakatlarida tafovut bo'lmasligi kerak.
Ilg'or kishilarning hayoti va faoliyatidan olingan ma'lumotlar, 
adabiy asar, kinofil ь m va spektakllar qahramonlarining xatti-
harakatidagi yaxshi namunalar bolalarning ongiga kuchli ta'sir qiladi. •
O'z-o'zini tarbiyalash metodlari. O'quvchida o'z-o'zini 
tarbiyalashga, ya'ni, o'z ustida ongli, bartartib 
ishlashga ehtiyoj paydo bo'lgandagina tarbiya 
jarayonini samarali deb hisoblash mumkin. Tarbiya 
jarayonida o'z-o'zini tarbiyalash metodlaridan 
foydalanish samarali hisoblanadi. O'z-o'zini tarbiyalash 
metodlari o'quvchilarning o'zini o'zi idora qilishlari, 
turli o'quvchilar organlari faoliyatida faol ishtirok 
etishlarini ta'minlash, ularning ijtimoiy mavqelarini 
oshirish maqsadida qo'llaniluvchi usullardir.
•
O'z-o'zini tarbiyalash o'quvchilarning o'zini o'zi idora 
qilish va o'quvchilarning turli organlari faoliyatida faol 
ishtirok etishni ta'minlash, ularning ijtimoiy mavqeini 
oshirishning ta'sirchan vositasidir. O'quvchilar o'qish, 
tarbiya va dam olishda o'z-o'zini tarbiyalash 
usullaridan foydalanadilar, bu usullar o'quvchilarni o'z-
o'zini tarbiyalash tashabbuskorlik va mustaqillikka 
undaydi. O'z shaxsi, mavjud fazilatlari, xatti-
harakati, xulq-atvorini tahlil qilish, mavjud 
sifatlarni boyitish yoki salbiy odatlarni bartaraf 
etishga qaratilgan faoliyat usuli.
O'z-o'zini tahlil (nazorat) qilish uchun 
o'quvchi o'zining yurish-turishi, intizomi, ijobiy 
fazilatlarining ortib borishi va aksincha, salbiy 
odatlarining kamayib borishi haqida muntazam 
ravishda kundaligiga yozib boradi. O’z-o’zini nazorat qilish O’z-o’zini baxolash
Mavjud fazilatlari, xatti-harakati, xulq-atvorini tahlil 
qilish asosida o'z shaxsiga baho berishga yo'naltirilgan 
faoliyat usuli.
O'quvchining qobiliyatini o'z kuchi bilan yuzaga 
chiqishiga yordamlashish zarur. O'z-o'zini baholash qiyin, 
lekin o'quvchini bunga yetarli tayyorlash mumkin. Shu bois 
o'quvchi irodali bo'lishi, o'z burchini tushunishi, tahsil va 
tarbiya olish uchun sababli asos bo'lishi, ya'ni, 
tarbiyalanishni xohlashi, o'zini o'rtoqlari, atrofdagilarning 
ko'zi bilan ko'rish va o'z-o'zini takomillashtirishga intilishi 
lozim.
O'z-o'zini baholash o'quvchi uchun shaxsiy 
imkoniyatlarini hisob-kitob qilish, o'ziga chetdan turib 
xolisona baho berish, o'zidan qoniqish hosil qilishda 
yordam beradi. Izohlash
Izohlash – tarbiyalanuvchiga hissiy-og'zaki ta'sir 
etish usuli. Izohlashning hikoya va tushuntirishdan 
farqlanadigan muhim belgisi muayyan guruh yoki alohida 
shaxsga yo'naltirilganligidir. Ushbu metodni qo'llash 
sinfning o'quvchilarining umumiy yoki jamoa a'zolarining 
shaxsiy xususiyatlarini bilishga asoslanadi. Boshlang'ich 
sinf o'quvchilari bilan ish olib borishda izohlashning 
elementar usul va vositalari qo'llaniladi: «Shunday 
harakat qilish kerak», «Hamma shunday qiladi». 
O'smirlar bilan ishlaganda ma'naviy-axloqiy 
tushunchalarning ijtimoiy ahamiyati va ma'nosini izohlash 
zarur.  Izohlash quyidagi holatlarni yuzaga 
keltirish uchun qo'llaniladi
yangi ma'naviy-axloqiy 
sifatlar yoki xulq 
ko'nikmalarini tarkib toptirish 
va mustahkamlash tarbiyalanuvchilarning sodir 
etilgan muayyan hodisa 
(masalan, sinf o'quvchilari 
ommaviy ravishda darsga 
kelmaganlari)ga to'g'ri, ongli 
munosabatni hosil qilish      O’rganish
O'rgatish tarbiyalanuvchilar ijtimoiy 
xulq-atvor ko'nikmalari, odatlarini 
shakllantirish maqsadida rejali va izchil 
tashkil qilinadigan turli harakatlar, amaliy 
ishlardir.
O'rgatish bir necha izchil harakatlar 
yig'indisidir. O'qituvchi bu harakatlarni 
ko'rsatib berishi, tushuntirishi, kuzatishi 
lozim. Jazolash tarbiyalanuvchining xatti-harakati va 
faoliyatiga salbiy baho berishdir. 
Jazo ham o'quvchining individual xatti-
harakatlari va umumjamoaning faoliyati uchun 
qo'llaniladigan eng so'nggi tarbiya usuli. Jazo 
choralarini qo'llashda jismoniy jazo, urish, kaltaklash 
kabi usullardan foydlanish mumkin emas, o'quvchini 
qo'rqitish, g'azablantirish ham ijobiy natija bermaydi. 
Aksincha, o'quvchi qo'rqqanda yolg'on gapirishni 
o'rganadi, ikki yuzlamachi bo'lib qoladi. Jazolash

« Tarbiyaning umumiy metodlari »

• Tarbiya metodi (yunoncha «metodos» – yo'l) tarbiya maqsadiga erishishning yo'li; tarbiyalanuvchilarning ongi, irodasi, tuyg'ulari va xulqiga ta'sir etish usullari. Maktab amaliyotiga tatbiq etilganda, metodlar – bu tarbiyalanuvchilarning ongi, irodasi, tuyg'ulari va xulqiga ta'sir etish usullaridir.

Tarbiyaning maqsad va vazifalari. Tarbiyaning mazmuni Xalq pedagogikasida tarbiya metodlari. Tarbiyalanuvchilarning yosh xususiyatlari.

Xalq pedagogikasida qo'llanilgan xilma-xil tarbiya metodlarini quyidagi tarzda umumlashtirish mumkin Tushuntirish (hikoya qilish, o'rgatish) Namuna (maslahat berish, uzr so'rash, yaxshiliklar haqida so'rash, o'rnak bo'lish) Намуна (маслаҳат бериш, узр сўраш, яхшиликлар ҳақида сўраш, ўрнак бўлиш) Nasihat qilish, o'git (undash, ko'ndirish, iltimos qilish, yolvorish, tilak-istak bildirish, ma'qullash, rahmat aytish, duo qilish, oq yo'l tilash va hokazolar) Qoralash va jazo (ta'kidlash, ta'na, gina, tanbeh berish, majbur qilish, koyish, ayblash, uyaltirish, qo'rqitish, nafratlanish, ont-qasam ichirish, urish, kaltaklash va hokazolar)

Ijtimoiy ongni shakllantiruvchi metodlar