logo

Alisher Navoiy Saddi Iskandariy dostoni g'oyaviy xusisiyatlari

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

109.5 KB
Alisher Navoiy "Saddi Iskandariy"dostoni g'oyaviy xusisiyatlari
Reja:
I.Kirish
II.Asosiy qism
1.Asar haqida ma'lumot
2.   "Saddi Iskandariy" g'oyasi haqida 
3.   "Saddi Iskandariy "dostonida adolatli hukumdor sifatidagi qarashlarni 
aks etishi
III.Xulosa
ANNOTATSIYA   Ushbu   maqola   buyuk   mutafakkir   Alisher   Navoiyning
“Saddiy Iskandariy” dostonining umumiy tavsifiga bag’ishlanadi. Dostonning har
bir   bobi   mazmuniga   alohida   to’xtalinadi   hamda   misol   tariqasida   asardan   baytlar
keltiriladi. Kalit so’zlar: “Xamsa”, doston, dostonchilik, “Iskandar devori”, hamd,
inson, kamolot.
Saddi   Iskandariy"   („Iskandar   devori“)   —
„Hamsa“   Navoiyning   yakunlovchi   dostoni   (1485).   Asar   89   bob,   7215   baytdan
iborat   bo lib,   Navoiy   ijodidagi   hajman   eng   yirik   epik   asardir.   Doston   aruzningʻ mutaqorib   bahrida   turkiyda   yozilgan.   Hamsanavislikning   buyuk   namoyandalari:
Nizomiy   Ganjaviy,   Hisrav   Dehlaviy,   Abdurahmon   Jomiy   va   Alisher   Navoiylar
Iskandar   to g risida   doston   yozib,   o z   „Hamsa“lariga   kiritganlar.   Dastlabʻ ʻ ʻ
musulmon dunyosida Qur oni karimning Kahf surasida nomi zikr etilgan hukmdor	
ʼ
Zulqarnayn (Ikki shoxli, 18sura, 83 —98oyatlar) hamda yunon sarkardasi va davlat
arbobi   Aleksandrii   bitta   shaxs   deb   bilishgan   va   u   sharkda   Iskandar
Zulqarnayn   nomi   bilan   mashhur   bo lgan.   Mazkur   Iskandarnomalarga   Iskandar	
ʻ
timsolidagi   Aleksandr   faoliyati   mavzu   qilib   olingan.   Ammo   asarlarda   Iskandar
timsoli tarixiylikdan tobora uzoqlashib, badiiy to qima obrazga aylana borgan. Har	
ʻ
bir   hamsanavis   Iskandar   timsolida   o z   ideallarini   talqin   etishga   harakat   qilgan.	
ʻ
Navoiy   o z   asari   avvalida,   salaflaridan   farqli   o laroq,   tarixiylikka,   ko proq   tarix	
ʻ ʻ ʻ
kitoblariga tayanib  ish ko rganini  yozadi. Navoiy  bu o rinda o z  asarida Iskandar	
ʻ ʻ ʻ
haqidagi   boblar   izchilligining   Qur ondagi   Zulqarnayn   haqidagi   oyatlarga   hamda	
ʼ
tarixiy  shaxs  Aleksandr  faoliyatiga  muvofiq  kelishini  nazarda  tutgan.  Dostonning
„S. I.“ deb nomlanishida ham Qur oni karimning Navoiy uchun birlamchi manba
ʼ
bo lganligi   seziladi.   Navoiy   talkinida   Iskandar   odil   shoh,   u   dunyoni   kufrdan,	
ʻ
jaholatdan   tozalab,   butun   dunyoda   adolatni   joriy   etish,   bashariy   tartibqoidalarni
katta   olamdagi   tartibqoidalarga   muvofiklashtirish   maqsadida   xalqlar   ustiga
yurishlar   qilgan.   Bu   esa   sufiyona   talqin   bo lib,   dostondagi   muqaddima   boblar,	
ʻ
Iskandar   voqealari   hikoya   qilingan   boblar   hamda   unga   ilova   boblarda   ham
shoirning tasavvufiy qarashlari ustuvorligini ko rish mumkin. Mas, Iskandar shisha
ʻ
sandiq yasab, dengiz tubiga tushadi, turfa ajoyibotlarni ko rib, vataniga qaytadi. U	
ʻ
vafot etar ekan, bir qo lini tobutdan chiqarib qo yishlarini so raydi. Asarda Navoiy	
ʻ ʻ ʻ
insonni   bu   foniy   dunyo   hoyu   havaslariga   ortiqcha   ruju   qo ymaslikka   chaqirib,	
ʻ
garchi   Iskandar   jahonni   egallagan   jahongir   bo lsada,   u   narigi   dunyoga   hech	
ʻ
narsasiz ketayotganligiga ishora qiladi. Doston turkiy adabiyotda ko plab naziralar	
ʻ
yozilishiga   turtki   bo lgan   (Abay,   „Iskandar“,   19-a.;   Shayxzoda,   Iskandar	
ʻ
Zulqarnayn",   20-a.   va   boshqalar).   Iskandar   obrazi   she riyatda   an anaviy   obrazga	
ʼ ʼ
aylangan.
KIRISH
O’zbek adabiyotida ham Iskandar obrazi alohida o’ringa ega. Bu obrazning
adabiyotimizga kirib kelishida Alisher Navoiyning “Saddi Iskandariy” dostoni   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Navoiyning   yozgan   dostonidagi   ba’zi   bir   kichik
aktlar  garchi xato bo’lsa-da, bora-bora tarixiy haqiqat sifatida qabul qilinishi ham
bu  dostonning naqadar yetukligini hamda ta’sir doirasi keng ekanligini ko’rsatadi.  
Hajman eng yirik va “Xamsa” dostonlarini umumlashtirib, xotimalab bergan bu  
dostonda Navoiy o’zidan oldingi salaflari va boshqa tarixiy asarlardagi Iskandar  
obrazini   jamlaganini   sezish   mumkin.   Hozirgi   kunga   qadar   Iskandar   obrazining
kelib  chiqishi haqida turli xil qarashlar mavjud. Dastavval, ushbu qarashlar haqida
to’xtalib    o’tamiz: 
•   Iskandar Zulqarnayn – bu Qur’oni Karimning “Qahf” surasida nomi  
keltirilgan payg`ambar; 
•   Iskandar Zulqarnayn – bu Makedoniyalik Aleksandr; 
•   Iskandar Zulqarnayn – bu Misrlik hukmdor; 
•   Iskandar Zulqarnayn – bu Doro II ning o’gli; 
•   Mushtarak qarashlar – ya’ni barchasi bir shaxs deb qaraluvchi umumiy  
fikrlar. 
MUHOKAMA VA NATIJALAR 
Ushbu   turli   qarashlar   hamda   turfa   fikrlar   olim   va   ulamolarning   diniy   yoki
dunyoviy ilmga egaligiga ko’ra farq qiladi. Alisher Navoiy o’zining “Tarixi mulki
Ajam” asarida “Iskandar nisbatida ixtilof ko‘ptur”-deydi va so’zini davom ettirib  
qanday qarashlar mavjudligini sanaydi. “Ba’zi bir Dorob o‘g‘li debdurlar, andoqki
Dorob zikrida o‘tti. Va Banokatiyda va «Devonun-nasab» kitobidin mundoq naql  
qilibdurkim,   Iskandar   Xurmusi   Rumiy   o‘g‘lidurkim,   Xurmus   otasi   Lafti   binni
Yunon  
binni Torax binni Yofas binni Nuhdur. Va aning umrini ming olti yuz yil debdurlar
va Zulqarnaynkim, aning laqabidur, vajhi tasmiyasin mundoq debdurlarkim, ul 
zamonda   ming   yilni   bir   qari   der   ermishlar”.   Bundan   tashqari   yana   Navoiy
Banokatiy asarida Iskandarning otasi Iskandariya podshohi Bozur binin Albon, va  
onasi   Afliyun   binni   Nuqo   qizi   ekanligini   aytadi.   Bozur   hamda   Afliyun   degan
hukmdorlar   mulk   talashib   adovatda   bo’lib,   bu   nizoni   nikoh   orqali   yaxshilashga
kelishib   olishadi.   Afliyun   o’zining   qizini   Bozurga   uzatadi,   ammo   Bozur keyinchalik     Afliyunning   qizini   qaytarib   yuboradi.   Yo’lda   Iskandar   tug’ilib,   uni
quduq   oldiga   tashlab   ketishadi.   Uni   echki   emizib   yuradi   keyinchalik   Bozur   uni
topib  olib,  saroyga   olib  ketadi.  Iskandar   va  Bozur  orasida   kelishmovchilik  paydo
bo’lib,   Iskandar   qochib   ketadi.   Afliyunning   yurtiga   borib   onasi   bilan   tasodifan
tanishadi.
Afliyun   yurtiga   podsho   bo’ladi,   otasining   yurtini   ham   bosib   olib,   so’ng
Doroga yurish qiladi.   Ko’ryapmizki, Navoiyning o’zi ham bu haqida uch xil fikr
bildirib   o’tgan.   Lekin   o’zining   “Tarixi   anbiyo   va   hukamo”   kitobida   faqat   bitta
fikrni   ilgari   surgan   –     “Yofasni   payg‘ambari   mursal   debdurlar.  Va   ani   yeti   o‘g‘li
bor erdi: Buka, Xizr, Suqlob, Rus, Bik, Chin, Kamo. Ba’zi sekiz o‘g‘ul debdurlar
va   sekizinchi   Torax   debdurlar.   Va   Iskandar   Zulqarnayn   Yofasning   to‘rtinchi
o‘g‘lidur   Rus   naslidin”.   Demak,   bunda   u   Iskandarni   payg’ambarlarga   olib   borib
taqagan. Bu ham bejizga emas, albatta. Chunki Qur’oni Karimning “Qahf” surasi
83–98-oyatlar  aynan    Iskandar  Zulqarnayn  haqidadir.  Ba zi   islom  tadqiqotchilari,ʼ
masalan, Ibn al-Asir   Qur oni Karimda zikr qilingan Zulqarnaynni makedoniyalik	
ʼ
Aleksandrning   o zi   deb   talqin   qilishadi.   Hindistonlik   olim   Abulkalom   Ozodning	
ʻ
fikri   bo‘yicha,   Zulqarnayn   deb,   Qur’onda   Ahamoniylar   davlati   asoschisi   Kir
nazarda   tutilgan.   Lekin   bu   fikr   haqiqatdan   ancha   yiroq.   Ibn   Jarir   Tabariyning
«Jome' ul-bayon» tafsirida  keltirilishicha, Zulqarnayn Misr ahlidan chiqqan bo‘lib,
uning   ismi   Marzubo   ibn     Marduba   al-Yunoniy   -   Yunon   ibn   Yofas   ibn   Nuh
avlodidan   edi.   Mashhur   mufassir   va   tarixchi   olim   o'z   tafsirida:   -   "Zulqarnayn
Ibrohim   alayhissalom   bilan   baytullohni   tavof   qilgan,   unga   birinchi   iymon
keltirgan,   ammo   rumlik   Iskandar   ibn   Filibis   al   Makduniy   al-Yunoniy   umuman
boshqa uning ustozi taniqli olim Aristoteldir, vallohu alam" deya yozib qoldirgan.
Tarixiy   faktlarni   qiyoslaydigan   bo’lsak,   Aleksandr   miloddan   avvalgi   356-yil
tug'iladi.   Yani   Iso   alayhissalom   tug'ilish   davrlariga   yaqin.   Quroni   Karimning
“Kahf”   surasida   nomi   zikr   etilgan   Zulqarnayn   Ibrohim     alayhissalom   zamonida
yashagan. Demak ular orasida tafovut 2700 yildan ziyod. 
Bu haqida Al-Beruniy ham o'z asarida yozib qoldirgan. Tarixiy manbalarda
Aleksandr   bosqinchi   sifatida   tasvirlansa,   Qur’oni   Karimdagi   Zulqarnayn   esa mo'min   Allohga   ishonuvchi   shaxsdir.   Tarixda   Zulqarnayn   nomi   bilann   ataluvchi
yana   bir   necha   shaxslar   bor.   Jumladan,   Suriya   amiri   Al-Munzir   ham   shunday
nomga ega. Ularga   bunday nom berilishiga sabab ular ham (ya’ni Makedoniyalik
Aleksandr,   Al-Munzir)   jang-u   jadallar   olib   borib,   dunyoning   burchaklarigacha
hujum   qilishgan.   “Kahf”     surasida   Zulqarnayn   ham   jahongir   sifatida   tariflangan:
“83. (Ey, Muhammad,) yana Sizdan Zul-qarnayn haqida so'raydilar. Ayting: "Men
sizlarga u haqdagi  xabarni  hozir o'qib berurman". 84. Darhaqiqat, Biz unga (Zul-
qarnaynga)   Yerda   martaba   berdik   va   (istagan)   barcha   narsasiga   yo'l   (imkoniyat)
ato   etdik.   85.   Bas,   u   (avval   G'arbga   qarab)   yo'l   oldi.   86.   To   (ketayotib)   kun
botadigan   joyga   yetgach,   u   (quyoshning)   bir   loyqa   buloq   (orti)   ga   botayotganini
ko'rdi va (buloq) ning oldida bir qavmni uchratdi. So'ngra, u (Sharqqa qarab) yo'l
oldi. 90. To (ketayotib) kun chiqishga yetib borgach, uning (quyoshning) bir qavm
uzra chiqayotganini   ko'rdi. Biz  u   quyoshdan  (saqlanadigan)   biror  parda  qilmagan
edik”.   Aytishlaricha,   butun   yer   yuziga   yakka   hukmronlik   faqat   to‘rt   kishiga
muyassar   bo‘lgan.   Bulardan   ikkitasi   Sulaymon   (a.s)   payg‘ambar   va   Iskandar
bo‘lib, ikkitasi zolim va xudosiz Namrud hamda Buxtunnasrdirlar. Ushbu fikrlarni
qiyoslar ekanmiz, Aleksandr va Iskandarning jihatlarining o’xshashligini ko’ramiz.
Shunday   o’xshashliklarni   yana   keltirish   mumkinki,   Zulqarnayn   Allohga   da’vat
etgan   va   bo'ysunishni   istamagan   yajuj-majujlarni   bir   tog'   orasiga   qamagan.
Aleksandr ham devor qurdirgan lekin u ya’juj-ma’juj uchun emas O`rta Osiyo va
Kavkazda   ko'chmanchi   qabilalar   hujumini   bartaraf   etish   uchun.   Ko’ryapmizki,
manbalar,   qarashlar,   fikrlar   juda   ko’p   chigallikka   ega.   Samarqand   davlat
universiteti   o’qituvchisi   Davlatov   Olimning   “Alisher   Navoiy   she’riyatida   Qur’on
oyatlari   va   hadislarning   badiiy   talqini”   mavzusidagi   Filologiya   fanlari   bo‘yicha
falsafa   doktori   (Doctor   of   Philosophy)   ilmiy   darajasi   uchun   tayyorlangan
dissertatsiyada   Navoiy   va   Farruxiy   Sistoniyning   diniy   qarashlarini   solishtirarkan
quyidagi   fikrni   keltirib   o’tadi.   “Har   qanday   dindor   ham   diyonatli
bo‘lavermaganidek, har qanday badiiy asar ham adabiyotning asl mezoniga javob
bera olmaydi. Xuddi shunday, Qur’on oyatlari va hadislar matnini adabiy yo‘sinda
ifodalash   ham   turli   maqsad   va   g‘arazlar   bilan   amalga   oshirgan.   Misol   uchun,   XI asrda yashab ijod qilgan Farruxiy Sistoniyning islomiy dalillarni qo‘llashda tutgan
yo‘li  bilan  Alisher  Navoiyning  islomiy   manbalarga  bo‘lgan  munosabatini   yagona
mezon   bilan   o‘lchab   bo‘lmaydi.   Farruxiy   Sulton   Mahmud   G‘aznaviyga
bag‘ishlagan   bir   qasidasida   shunday   bir   fikr   bayon   etadi:   “Kahf”   surasida   uning
haqida   oyatlar   nozil   bo‘lgan   Iskandar   Zulqarnaynning   Mahmud   G‘aznaviydan
tafovuti – oxirzamon payg‘ambaridan avval yashab o‘tganidir, xolos. Agar, deydi
Farruxiy, islom payg‘ambaridan keyin vahiy eshiklari yopilmaganida, Qur’onning
kamida uchdan bir qismi Mahmudi G‘oziyning qahramonliklari haqida bo‘lardi” –
degan   fikrni   keltiradi”.   Bunday   shirkona   so’zlar   saroy   shoirlariga   xos,   albatta.
Saroy   shoirlariyu   mulozimlarning   hukmdorga   yoqish   uchun   turli   xil   afsonalar
to’qishi   har   bir   zamon   uchun   odatiy   holdir   va   bundan   Makedoniyalik   Aleksandr
ham mustasno emas. 
Jumladan,   Natan   Mallayev   Yunon   tarixchisi   Arrianning   ma’lumotlariga
tayanib,   shunday   fikrni   keltiradi:   “Aleksandr   Makedonskiy   askarlarning   ma’lum
qismini   vataniga   qaytarib,   yuborayotganida,   ularga:   Boringiz,   forslar   va
midiyonlarni,   baqtriyaliklar   va   saklarni   yenggan,   Kasbiy   dengiziga   qadar
yashovchi   parfiyonlarni,   xorazmiylarni   va   girkanlarni   bo’ysundirgan…   shohingiz
haqida   hikoya   qilingiz   –   degan   ekan.   Biroq   hikoyachilar   tarixiy   faktlardan   ko’ra
fantaziyaga,   uydirmaga   ko’proq   berilib   ketib,   turli   afsona   va   rivoyatlardan
to’qiganlar”.   Shu   manbaga   tayanib   ish   ko’radigan   bo’lsak,   Makedoniyalik
Aleksandr   haqidagi   voqealar   bo’lgan   voqeadan   ko’ra,   afsonalarga   yaqinligi
oydinlashib   qoladi.   Bu   ma’lumot   bizga   mavzuni   yortishimizda   ancha   yordam
beradi.   Lekin   voqealar   tizmasining   bir-biriga   uyqashib   ketganligi   sababini   ochib
berish   uchun   juda   oz.   Adabiyotshunoslar   Aleksandrning   saroy   vrachi   va   saroy
tarixchisi   Kallisfen   o’z   hukmdori   haqidagi   yozgan   romani   juda   ko’plab,
xatoliklarning   yuzaga   chiqishiga   sabab   bo’lgan   deya   uqtirishadi.   U   roman
Kallisfenga   tegishli   emasligi   vaqt   o’tib   aniqlangach,   “Soxta   Kallisfen”   (“Psevdo
Kallisfen”)   nomi   bilan   mashhur   bo’ldi.   Unda   aytilishicha,   Aleksandr   Flippning
farzandi   emas,   Misrdan   qochib   kelgan   kohinning   farzandi.   U   kohin   Flippning
xotini Olimpiyani sehrlab, o’ziga moyil qilib qo’yadi va Olimpiya o’g’illi bo’ladi. U   Aleksandr   edi.   Bu   asar   asrlar   davomida   turli   tillarga   tarjima   qilingan,   tarjima
chog`ida turli qo’shimchalar kiritib borilgan. Aleksandr Forslarni yenggach taxtga
chiqishi   uchun   Eron   yuqori   tabaqa   vakillari   ayyorlik   ishlatishgan.   Ya’ni   Forslar
davlati taxtiga Eron shahanshohlari nasabidan bo’lgan insongina chiqishi mumkin,
bi ilohiy qudrat amridir degan g’oya xalq miyasiga singdirilgan edi. Aleksandr esa
umuman  begona  inson,   Doro  o’rnini  Aleksandr   egallashi  uchun   uni  Doro  II  ning
o’g’li   deb   e’lon   qilishadi.   Buni   isbotlash   uchun   “Soxta   Kallisfen”   da   keltirilgan
uning otasi Misrlik kohin ekani ma’lumotini keltirishadi. 
Bu   voqealar   esa   “Xudoynamak”   da   o’z   aksini   topadi   va   Aleksandrni   goh
Misrlik, goho Doroning o’g’li deya atash an’anasi paydo bo’ladi hamda har yoqqa
yoyiladi.  Navoiyning  “Tarixi  Mulki  Ajam”   asarida  va  yana   boshqa  adabiyotlarda
keltirilgan   ma’lumotlar   –   Doroning   o’g’li,   Misrlik   Bozurning   o’g’li   ekanligi
kabilar   shu   o’rinda   afsona   va   yolg’on   ekanligi   o’z   isbotini   topdi.   Bizda   faqat
mavhum   va   chigalligicha   qolayotgan   narsa   “Qur’on”   dagi   Iskandar   va
Aleksandrning   bir   yoki   boshqa   insonligi   haqida   yanada   chuqurroq   fikrlashdir.
Nosiruddin   Rabg’uziyning   “Qisas   ul   anbiyo”   asarida   Iskandar   haqida   ko’plab
voqealar   keltirilgan   –   urush yurishlari,   sad   barpo   etishi,   obi   hayot   izlab   zulmatga
kirishi   va   boshqalar.   Bu   voqealarning   ba’zilarini   yuqorida   Aleksandr   bilan
qiyoslab   o’tdik.   Rivoyatlarda   Xizrning   aynan   Iskandar   bilan   “hayot   suvi”ni
qidirishga   boradi.   Ular   ko’p   rivoyatlarda   yonma-yon   tasvirlangan.   Xizr   bilan
Iskandar haqidagi oyatlar “Kahf” surasida ketma-ket keltirilgan. Iskandar ham Xizr
kabi   ismi   Qur’onda   zikr   etilmagan.   “Olamning   bahru   barin   olib,   hayvon   suyi
tamannosi   bila   zulumotqa   kirdi.   Aning   bila   kirgan   mulozimlardin   biri   Xizr,   biri
Ilyos   alayhumus-salom   erdilar.   Ul   suv   alarg‘a   nasib   bo‘lub,   Skandar   mahrum
yondi   va   ba’zi   Shahrizurda   va   ba’zi   Bobilda   derlarkim,   vafot   topti   va
Iskandariyaga naql qildilar” – deya yozgan edi Navoiy. “Saddi Iskandariy” da ham
Xizr   va   Ilyos   nomlari   uchraydi.   Ya’na   bu   dostonning   boshlanish   qismida
boshqalariga qaraganda, hamd va na’t qismlari kengroq   berilganligini Iskandarning
payg’ambar   ekaniga   ishora   yuqoriroq   ekaniga   guvoh   bo’lamiz.   Iskandar   haqida
afsona, rivoyat, hikoyalarning aksariyatida hakimlar obrazi hamrohlik qiladi. Lekin Qur’oni Karimda ularning hech qaysi biri nomi qayd etilmagan. Yana biz yuqorida
qayd   etgan   tarixiy   faktlarda   davrlar   bo’yicha   katta   tafovut   borligini   ko’rdik,   shu
jihatdan   ham   Iskandar   va   Aleksandr   orasida   farq   mavjud.   Aleksandr   hayoti
bo’yicha   yolg’onlar   ko’payib   borgach,   payg’ambarlik   omili   ham   qo’shilib
qolganligi   ehtimoldan   holi   emas.   Xalq   og’zaki   ijodida   har   sakkiz   yuz   yilda
tug iladigan   Sohibqiron   inson   haqida   rivoyat   mavjud.   Ular   Aleksandr
Mekedonskiy, Muhammad (sallalohu alayhi vassalam), Amir Temur. Ammo ushbu
rivoyatda   ham   bu  insonlarning  sohibqiron  ekanligi   aytilgan,  payg ambarligi  emas.
Shundan   kelib   chiqsak,   Aleksandr   va   Qur'oni   Karimdagi   Zulqarnayn   alohida
insonlar bo'lib, tarixiy faktlar va adabiyotning aralashuvidan kelib chiqqan noto'g'ri
ma’lumot   deya   qabul   qila   olamiz.   Alisher   Navoiy   esa   mavjud   barcha   detallardan
foydalangan   holda   o'zining   orzusida   mukammal   shoh   obrazini   yaratishga   harakat
qilgan.   Masalan,   "Obi   hayot"   ni   qidirib   chiqqan   Iskandarning   hamrohlari   Xir   va
Ilyos suvni topib ichgach, abadiy hayotga erishishadi, Iskandar esa bunday baxtdan
mosuvo   bo'ladi.   Shundan   so'ng   Xizr   quruqlikda,   Ilyos   esa   suvliklarda   insonlarga
homiylik   qilishi   aytilgan.   Bu   afsonadan   xabardor   Navoiy   Iskandarni   qisqa   umr
ko'rgan   bo'lsa-da,   avval   quruqlikni   keyin   suv   ostiyu   ustini   egallab,   ulardan   ham
komil inson ekanligini, obi hayotni ichmay ham bunday ishni qilish mumkinligini
uqtirganday go'yo.
Hazrat   Navoiyning   "Saddi   Iskandariy"   dostoni   prototipi   aslida   bizning
ajdodlarimizdan biri emasmikan, degan fikr ko‘pchilikni qiziqtirsa kerak. Negaki,
har bir  asarida milliylik ufurib turgan, turkiylar sha'nini  yuksaltirishdek  oliyjanob
maqsad yo‘lida butun umrini sarflagan buyuk shoir "Xamsa"dek  yirik asarida o‘z
maslagini   yanada   kengroq   amalga   oshirishga   intilgan   bo‘lishi   tabiiy.   Asar   bosh
qahramoni   kimligini   aniqlash   uchun,   bizningcha,   asarga   oddiy   kitobxon,   badiiy
adabiyot   shaydosi   sifatida   yondashishning   o‘zi   kamlik   qiladi.   Dostonni   uyg‘oq
qalbli   inson   nigohi   bilan   Navoiy   yashagan   davr   tarixini   teran   tahlil   qilgan   holda
mutolaa   qilmoq   kerak.   Ma'lumki,   Alisher   Navoiy   yashagan   davrda   ilmiy
adabiyotlar   asosan   arab   tilida,   badiiy   adabiyot   esa   fors   tilida   bitilar   edi.   Bu   bir
necha yildan beri davom  etib kelayotgan an'analigi  bois, mazkur  tillarning nufuzi baland   edi.   Boz   ustiga   forsiylar   "Shohnomaxonlik",   "Xamsaxonlik"   qilishar   va
forsiyda   shunday   mumtoz   asarlar   bitilgani   bilan   faxrlanishar   edi.   Ayrim   saroy
shoirlari   esa   ochiqdan-ochiq   turkiy   tilni   kamsitardi   ham.   Shunday   vaqtda
Navoiydek   shoir   jim   turishi   mumkinmi   edi?   Hazrat   Navoiy   millat   sha'ni   uchun
ma'rifat   bilan   kurashdi.   To‘rt   devondan   iborat   g‘azallarini   yozib   turk   tilining
nihoyatda   boy   va   jozibador   til   ekanini   isbotlagach,   bu   ishiga   ham   qanoatlanmay,
"Muhokamat-ul lug‘atayn" asarida turk va fors tillarini o‘zaro qiyoslab, turkiydagi
har   bir   so‘zning   o‘nlab   sinonimlari   borligi,   fors   tilida   esa   bu   imkoniyat
cheklanganini isbotladi. O'zi aytganidek, bu mamlakatni "yakqalam" aylagan shoir
yoshi ulg‘ayib, yetarlicha bilim va tajriba to‘plagach, eng yirik asari - "Xamsa"ni
yozishga   kirishdi.     Biz   shu   o‘rinda   "Xamsa"ning   boshqa   dostonlariga   to‘xtalib
o‘tirmaymiz-da,   "Saddi   Iskandariy"   va   uning   bosh   qahramoni   kimligi   haqidagi
mulohazalarimizni   davom   ettiramiz.   Xullas,   taassurotlarning   dastlabkisi   shu
bo‘ldiki,   asar   bosh   qahramoni   Iskandar   bizga   tarixdan   ma'lum   Aleksandr
Makedonskiyga   aslo   o‘xshamaydi.   Mutaxassislarning   Hazrat   Navoiyning   "Saddi
Iskandariy"   dostoni   prototipi   aslida   bizning   ajdodlarimizdan   biri   emasmikan,
degan   fikr   ko‘pchilikni   qiziqtirsa   kerak.   Negaki,   har   bir   asarida   milliylik   ufurib
turgan,   turkiylar   sha'nini   yuksaltirishdek   oliyjanob   maqsad   yo‘lida   butun   umrini
sarflagan   buyuk   shoir   "Xamsa"dek   yirik   asarida   o‘z   maslagini   yanada   kengroq
amalga oshirishga intilgan bo‘lishi tabiiy. Asar bosh qahramoni kimligini aniqlash
uchun,   bizningcha,   asarga   oddiy   kitobxon,   badiiy   adabiyot   shaydosi   sifatida
yondashishning   o‘zi   kamlik   qiladi.   Dostonni   uyg‘oq   qalbli   inson   nigohi   bilan
Navoiy   yashagan   davr   tarixini   teran   tahlil   qilgan   holda   mutolaa   qilmoq   kerak.
Ma'lumki,   Alisher   Navoiy   yashagan   davrda   ilmiy   adabiyotlar   asosan   arab   tilida,
badiiy   adabiyot   esa   fors   tilida   bitilar   edi.   Bu   bir   necha   yildan   beri   davom   etib
kelayotgan an'analigi bois, mazkur tillarning nufuzi baland edi. Boz ustiga forsiylar
"Shohnomaxonlik",   "Xamsaxonlik"   qilishar   va   forsiyda   shunday   mumtoz   asarlar
bitilgani   bilan   faxrlanishar   edi.   Ayrim   saroy   shoirlari   esa   ochiqdan-ochiq   turkiy
tilni kamsitardi ham. Shunday vaqtda Navoiydek shoir jim turishi mumkinmi edi?
Hazrat   Navoiy   millat   sha'ni   uchun   ma'rifat   bilan   kurashdi.   To‘rt   devondan   iborat g‘azallarini yozib turk tilining nihoyatda boy va jozibador til ekanini isbotlagach,
bu   ishiga   ham   qanoatlanmay,   "Muhokamat-ul   lug‘atayn"   asarida   turk   va   fors
tillarini o‘zaro qiyoslab, turkiydagi har bir so‘zning o‘nlab sinonimlari borligi, fors
tilida   esa   bu   imkoniyat   cheklanganini   isbotladi.   O'zi   aytganidek,   bu   mamlakatni
"yakqalam"   aylagan   shoir   yoshi   ulg‘ayib,   yetarlicha   bilim   va   tajriba   to‘plagach,
eng   yirik   asari   -   "Xamsa"ni   yozishga   kirishdi.     Biz   shu   o‘rinda   "Xamsa"ning
boshqa   dostonlariga   to‘xtalib   o‘tirmaymiz-da,   "Saddi   Iskandariy"   va   uning   bosh
qahramoni   kimligi   haqidagi   mulohazalarimizni   davom   ettiramiz.   Xullas,
taassurotlarning   dastlabkisi   shu   bo‘ldiki,   asar   bosh   qahramoni   Iskandar   bizga
tarixdan   ma'lum   Aleksandr   Makedonskiyga   aslo   o‘xshamaydi.   Mutaxassislarning
aytishicha,   Qur'oni   karimda   zikr   etilgan   Zulqarnayn   Akbar   bilan   Aleksandr
Makedonskiy   boshqa-boshqa   odamlar.   Makedoniyalik   Iskandar   Ollohning
yagonaligiga   imon   keltirgan   mo‘min   emas.   Ya'juj   va   Ma'jujdan   himoya   devorini
qurgan   Zulqarnayn   esa   mo‘min   odamdir.   "Himoya   devori"ni   makedoniyalik
Aleksandr   qurgan   bo‘lganida   uni   qadimshunos   olimlar   allaqachon   topgan   bo‘lar
edi.   Ammo,   olimlarni   qiynab   kelayotgan   muammo   shundaki,   Aleksandr
Makedonskiy   bilan   Qur'oni   karimda   zikr   etilgan   Zulqarnayn   obrazi   qaysi   davrda
birlashib   ketgan?   Aniqrog‘i,   Zulqarnaynga   Iskandar   yoki   Iskandarga   Zulqarnayn
oti qachon, qaysi xalqqa mansub olim yoki shoir tomonidan qo‘shib yuborilgan?..
Ba'zi   olimlarning   fikricha,   dostondagi   obrazlar   haqiqiy   tarixiy   shaxslardir.
Jumladan,   Arastu   -   Aristotel,   Iskandar   -   Aleksandr.   Shoir   asarida   ularni
ulug‘lamagan,   o‘zidan   oldingi   xamsanavislar   kabi   ular   vositasida   ideal   shoh
obrazini   yaratgan.   Bizning   fikrimizcha,   Navoiy   o‘z   salaflaridan   farqli   o‘laroq,
dostondagi   ideal   shoh   obrazini   orzu-umidlari,   samoviy   xayollaridan   yaratmagan.
Uni   haqiqiy   hayotdan   topgan.   Bu   esa   o‘z   navbatida   doston   voqealarini
reallashtirishga   xizmat   qilgan.   Keling,   yaxshisi   bunday   fikr   uyg‘onishiga   turtki
bo‘lgan   misollarga   murojaat   qilaylik,   asarning   XIX   bobi   quyidagi   so‘zlar   bilan
boshlanadi   " Iskandarning   saltanat   tojidin   sarkashliq   qilib,   xilofat   taxtidin   ayoq
tortqoni   va Rum ahli   boshlarin  oyog‘iga qo‘yub, aning  maqdamidin taxt   poyasin
baland qilib, toj qadrin arjumand qilg‘onlari va aning adli aynining quyoshi bila zulm shomining xuffoshin ko‘r etib jahonni yorutqoni  va zulm ahlining zulmatdek
olam   yuzidin   qiroq   tutqoni".   Tarixiy   manbalarning   guvohlik   berishicha,   Filipp
Ikkinchi   (Faylaqus)   dostonda   tasvirlanganidek,   Eron   shohiga   boj   to‘lab   turuvchi
vassal   davlat   rahbari   emas,   aksincha,   buyuk   imperiyachilik   vasvasasiga   uchragan
tajovuzkor hukmdor bo‘lgan. U miloddan oldingi 359 yildan 338 yilgacha Bolqon
yarim oroli atrofidagi Fokida, Fessaliya, Xalkidika, Frakiya va boshqa davlatlarni
bosqinchilik yo‘li bilan Makedoniyaga qo‘shib olgan.  
338 yili Xeroniya yaqinida yunon polislarining birlashgan qo‘shinlarini tor-
mor  keltirib, butun Yunonistonni  Makedoniyaga  bo‘ysundirgan. U Eronga hujum
boshlash   arafasida   turganda   qizining   to‘yi   kuni   o‘ldirilgan.   Shu   birgina   misoldan
ayon bo‘ladiki, "Saddi Iskandariy"dagi Faylaqus bilan tarixiy shaxs Filipp Ikkinchi
o‘rtasida   mutlaqo   o‘xshashlik   yo‘q.   Aksincha,   bu   ikkisi   tamoman   boshqa   toifa
odamlar.   Shuningdek,   ayni   masalaga   tarixiylik   yuzasidan   baho   berilsa,   otasi
dushmanlari tomonidan o‘ldirilib, vaziyat toju taxtni kuch bilan o‘z qo‘lida ushlab
turishni taqozo qilib qolgan tig‘iz bir paytda Aleksandrning taxtga chiqishdan bosh
tortib   tamanno   qilishi   mantiqqa   to‘g‘ri   kelmaydi.   Zero,   bir   lahzalik   xotirjamlik
uning   ham   boshini   olib   ketishi   hech   gap   emasligiga   har   qanday   siyosatdan   yiroq
odamning   ham   aqli   yetadi.   Demak,   kamtarlik,   xokisorlik,   adolatparvarlik
xususidagi   bu   bob   Aleksandr   Makedonskiy   haqida   emas.   U   holda   muzkur   bobda
kimning taxtni qabul  qilishdan voz kechmoqchi bo‘lgani  haqida hikoya qilingan?
Asarda tasvirlangan voqea Navoiydan u qadar uzoq bo‘lmagan davrda yuz bergan.
Qaynog‘asi   Amir   Husaynning   makru   hiylalaridan   to‘ygan   Sohibqiron   1370   yili
andisha   yuzasidan   o‘zini   emas,   Suyurg‘atmish   O'g‘lonni   xon   ko‘tarib,   lashkariga
tartib   berib,   Husaynga   qarshi   yurish   qiladi.   Bunday   yo‘l   tutishining   sababi,   Amir
Temurning ulug‘ (katta) bobosi Qochuvli bahodir va Suyurg‘atmishxonning ulug‘
(katta)  bobosi  Qobulxonlar  o‘zaro ahdnoma tuzgan edi. Ahdnomaga  ko‘ra xonlik
Qobulxon   avlodiga,   sipohsolorlik   Qochuvli   bahodir   avlodiga   tayin   etiladi.
Sohibqiron saltanat ishiga o‘zini to‘liq munosib sezsa-da, ajodolari ruhiga hurmat
yuzasidan   Suyurg‘atmishxonni   xon   ko‘taradi.   Ammo   Husayn   ustidan   zafar
qozonganlaridan   so‘ng   barcha   beklar   ittifoq   qilib,   Amir   Temurni   shohlikka munosib   ko‘radi   va   unga   bay'at   qilishadi.   Yig‘inda   Sohibqironning   piri   Sayyid
Baraka ham qatnashadi. Amir Temur piri murshidi va o‘ziga ishongan beklarning
iltimosiga   ko‘ra   saltanat   yumushini   zimmasiga   oladi.   Ko‘rinyaptiki,   Amir   Temur
davlat   boshqaruvini   o‘zining   taxtparastligidan   emas,   dostonda   tasvirlanganidek,
raiyatning iltimosi bilan qabul qilgan. Dostonning XXVII bobida yosh, tajribasiz,
ammo   jasoratli   hukmdor   Iskandar   va   hisobsiz   qo‘shin,   cheksiz   mamolik   sohibi,
shavkatli   Doroning   qo‘shini   to‘qnashgani   tasvirlanadi.   Urushda   Eron   shohining
ikki   nafar   sarkardasi   xiyonatga   yuz   tutadi.   Ular   jangning   borishini   kuzatayotgan
Doroning   ikki   yonidan   kelib   unga   tig‘   sanchishadi.   Shu   bilan   jang   nihoyasiga
yetadi.  Doroning   vasiyatlarini   tinglagan   Iskandar   vafotidan   so‘ng  uni   izzat-ikrom
bilan   dafn   etib,   o‘z   hukmdorini   sotgan   xoinlarni   quyidagicha   jazolaydi:   Topib
chunki Doro ishidan farog‘,Tutub iki qotilni aylab so‘rog‘.   Ko‘mub dor uchun iki
sutun,Ul   ikkini   osturdi   andin   nigun.   O'tmishda   esa   voqea   boshqacha   bo‘lgani
ko‘pchilikka   ayon.   Ya'ni   oldinroq   aytib   o‘tilganidek,   Yunon   hukmdori   Filipp
Ikkinchi   Eronga   yurish   qilishga   hozirlik   ko‘rayotganda   o‘z   saltanatidagi
dushmanlari   tarafidan   o‘ldirilgan.   Otasining   bu   ishini   tajovuzkor   o‘g‘li   davom
ettirgan.   Natijada   Eron   va   Makedon   qo‘shinlari   miloddan   avvalgi   333   va   331
yillarda   ikki   marta   to‘qnashgan.   Oldingi   jangda   qo‘shinlari   parokandalikka   yuz
tutib,   mamlakat   ichkarisiga   chekingan   Doro   ikkinchi   to‘qnashuvda   rostakamiga
yengilgan   va   qolgan-qutgan   bir   necha   navkari   bilan   Baqtriyaga   qarab   qochgan,
yo‘lda   u   Baqtriya   noibi   Bess   tomonidan   o‘ldirilgan.   Mazkur   bobda   fikrimizni
tasdiqlaydigan   ikkita   detal   bor.   Birinchisi,   Doroning   qo‘shini   Iskandarnikidan   bir
necha   barobar   ko‘pligi.   Tarixiy   asarlardan   ayonki,   Amir   Husayn   Qarshi   qal'asini
qo‘riqlash uchun  qo‘rg‘onbegi  amir  Musoga  o‘n ikki  ming otliq askar  tayinlaydi.
Amir Temur ikki yuz qirq uch nafar navkari bilan ana shu o‘n ikki ming askardan
qal'ani   tortib   oladi   va   ularni   olti-etti   chaqirim   masofaga   quvib   boradi.   Ikkinchisi,
yaqin   kishilarning   o‘z   hukmdoriga   xiyonati   masalasi.   Sohibqiron   xiyonatkor
kishilarni o‘ziga eng yomon dushman bilgan.
Chunonchi, To‘xtamishxon bilan bo‘lgan urushda To‘xtamishxonning ayrim
amirlari o‘z hukmdoriga xoinlik qilib, uning huzuriga panoh istab kelganlari uchun ulardan   yuz   o‘girgan.   "Bular   o‘z   sohibiga   vafodorlik   qilmagach,   menga   vafo
qilarmidi?"   deb   yozadi   o‘z   "Tuzuk"larida.   Yana   bir   voqea.   Dostonning   XXXV
bobida   jahondorlik   iddaosi   bilan   chiqqan   Iskandar   qishni   Qorabog‘da   o‘tkazadi.
Bu   yerda   u   ilmu   hikmat   ahllari,   harbiy   sarkardalar   bilan   majlislar   tuzadi,
yaqinlariga   mehribonliklar   ko‘rsatib,   ularga   Tangridan   madad   so‘raydi.   Bu
ishlardan forig‘ bo‘lgan chog‘larda ot minib, Aras daryosi bo‘yiga shikorga chiqib,
daryo   bo‘yidagi   o‘rmonlarni   sayr   qilib   hordiq   chiqaradi.   Ki   chun   qildi   qishloq
azmiga   shoh,Qarobog‘i   Arronni   oromgoh...   Farog‘at   chog‘i   sayr   o‘lub
peshasi,Matofi   Aras   ro‘dining   beshasi.   Arron   -   Ozarboyjonning   qadimiy   nomi
Tarixiy   manbalarga   ko‘ra,   bahorda   Dashti   Qipchoqqa   yurishni   rejalashtirib
Qorabog‘da   qishlayotgan   Sohibqironga   Samarqanddan   yo‘lga   chiqqan   amirzoda
Muhammad   Sulton   lashkari   bilan   kelayotgani   xabari   yetadi.   Barcha   shahzoda,
amirzoda va beklar Aras ko‘prigidan o‘tib, mehmonni kutib oladi, so‘ng barchasi
Sohibqiron   huzuriga   keladi.   Sohibqiron   unga   va   boshqa   shahzodalarga   ko‘p
mehribonchiliklar   ko‘rsatadi.   Qish   fasli   suhbat   va   ayshu   farog‘at   bilan   o‘tadi.
Sharafuddin   Ali   Yazdiy   va   Nizomuddin   Shomiy   asarlarida   yozilishicha,   bir
zamonlar   Aras   daryosidan   ekinzorlarga   suv   olish   maqsadida   katta   ariq   qazilgan.
Vaqt   o‘tishi   bilan   bu   ariqda   suv   yurmaydigan   bo‘lib   to‘lib   qolgan.   Dostonda
tasvirlanganidek,   daryo   bo‘yida   ov   qilib   yurgan   Sohibqiron   shu   ariqni   ko‘rib
qoladi  va uni  qayiq yursa bo‘ladigan darajada kengaytirib tozalattiradi.  U suvdan
ko‘p bog‘lar, kentlar va ziroatlar ma'mur bo‘ladi. "Saddi Iskandariy"da dostonning
bosh   qahramoni   Ko‘hak   (Zarafshon)   daryosi   bo‘yida   bir   go‘zal   shahar   bino
ettirgani   va  uni   Samarqand atagani  haqida  gap  boradi.   Skandar  otodi  Samarqand
ani,Samarqandi   firdavsmonand   ani.   Bobur   Mirzo   ham   shu   fikrni   aytgan:
"Samarqandni   Iskandar   bino   qilg‘ondur.   Mug‘ul   va   turk   ulusi   Semirqand   derlar.
Temurbek   poytaxt   qilib   edi"   (Zahiriddin   Muhammad   Bobur.   Boburnoma.   T.,
"Sharq",   2002,   59-bet) .   Tarixda   Samarqand   dostonda   bitilgani   kabi   Iskandar
tomonidan   bino   etilmagan,   aksincha,   miloddan   oldingi   329   yil   Aleksandr
Makedonskiy   qo‘shinlar   tomonidan   vayronaga   aylantirilgan.   Bobur   Mirzo
yozganidek,   Amir   Temur   uni   o‘z   saltanati   poytaxti   qilib,   jahonning   eng   zo‘r me'morlarini   olib   kelib   bu   yerda   ulkan   binolar   barpo   etgan,   shaharning   qiyofasi
uning   davrida   butunlay   o‘zgarib   ketgan.   Akademik   V.Bartold   ta'kidlaganidek,
Amir Temur Samarqand jahonning eng go‘zal shahri bo‘lishini orzu qilgan. Asarda
Samarqanddan   tashqari   Sipohon,  Ray,   Hirot   shaharlarini   ham   Iskandar   bino  qildi
deb   yozilgan.   Demak,   bu   shaharlarni   Iskandar   yoki   Amir   Temur   bino   qilmagan,
Sohibqiron   ularni   obod   shaharlarga   aylantirishga   hissa   qo‘shgan.   Asarda
bitilishicha,   Iskandar   Kashmir   va   Hind   viloyatlariga   yurish   qilganda   Kashmir
sultoni Mallu ibn Mabok unga qarshi urush olib boradi. Iskandar uni mag‘lub etadi
va uning vasiyatiga ko‘ra qizi -  Mehrnozni xotinlikka oladi, o‘g‘li  - Feruzshohga
otasining   taxtini   topshiradi.   Jang   maydonidan   shahar   ichkarisiga   chekingan
Malluxon   yarim   tunda   shahardan   ham   qochib   chiqib   tog‘dagi   qal'aga   bekinadi.
Shunda uning a'yonlari Iskandarga quyidagi mazmunda xat yuboradi:  Ki:   "Malluda
bo‘lg‘on zamon bu diyor,Yo‘q erdi bu qullarga hech ixtiyor,   Ki qilg‘ay eduk xizmat
izhorini,Ayon   aylabon   qulluq   asorini.   Bu   damkim   ani   shavkating   qildi
past,Firor   ixtiyor   etti,   topib   shikast.   Necha   bandalig‘   ichra   sharmandabiz,Nekim
bizga hukm aylasang bandabiz.   Yorug‘ aylasang mulki vayronimiz,Fidodur sanga
mol   ila   jonimiz.   Vag   ar   bizni   istarga   farmon   erur,Boriga   yuzing   ko‘rmak   armon
erur.   Erurbiz ne-hukm aylasang muftaxir,Bu noma javobiga biz muntazir".
Aslida   miloddan   avvalgi   327   yilda   Makedon   qo‘shinlari   Hindiston
tog‘laridan oshib Panjob-Hind vohasiga kirib boradi. Bu voha podshohlaridan biri
Por bosqinchilarga juda qattiq qarshilik ko‘rsatadi. Panjobni katta qiyinchilik bilan
qo‘lga   kiritgan   Makedonskiy   Gang   vohasi   va   butun   Hindistonni   bosib   olmoqchi
edi.   Ammo   Gang   vohasida   kuchli   Nand   saltanati   qo‘shinlari   turardi.   Boz   ustiga,
shu vaqtlarda askarlar ichida bezgak kasalligi tarqaydi. Aleksandr o‘z qo‘shinining
qarshiligiga   uchrab,   ortga   qaytishga   majbur   bo‘ladi.   U   Bobilda   navbatdagi
yurishga   tayyorgarlik   ko‘rayotganda   bezgak   kasalligidan   vafot   etadi.
Aleksandrning   o‘limidan   so‘ng   saltanat   parchalanib   ketadi.   Salohiddin
Toshkandiyning   "Temurnoma"sida   esa   Malluxon   bilan   jang   qilayotgan
Sohibqironning   oldiga   kelgan   Feruzshoh   o‘zini   Sulton   Mahmudning   o‘g‘li   deb
tanishtirib,   undan   otasining   taxtini   Malluxondan   olib   berishni   so‘raydi.   Aslida Dehlida   1351-1388   yillarda   hukmronlik   qilgan   Tug‘luqlar   sulolasi   vakili
Feruzshoh   qazo   qilganidan   so‘ng   Multon   viloyatining   hokimi   Sorang   va   uning
ukasi Mallu Feruzshohning nabirasi Sulton Mahmudni podshoh ko‘tarib, Hindiston
hukumatini  o‘zlari  boshqarar  edi. Sohibqiron bilan yuzlashganda,  xuddi  dostonda
bayon   etilganidek,   Sulton   Mahmudxon   va   Malluxon   avval   shahar   ichiga   qochib
kiradi,   so‘ngra   yarim   tunda   ikkalasi   shaharning   ikki   darvozasidan:   Sulton
Mahmudxon - Havdoron, Malluxon - Baraka darvozasidan chiqib qochadi. Tongda
esa   Malluxonning   noibi   Fazlulloh   Balxiy   boshchiligidagi   devonbegilar   va   shahar
ulug‘lari   chiqib   Sohibqironga   Malluxonning   zulmidan   to‘yganini   izhor   qiladi.
"Saddi Iskandariy" bosh qahramonining zafarli yurishlarida unga dunyo sirlaridan
boxabar   donishmandlar   hamroh   bo‘lgan.   Turli   joylarda   uchragan   kutilmagan
to‘siqlar olimlar ilmi bilan bataraf etilgan. Dostoning LXXXI bobida Iskandarning
vafotidan   so‘ng   dilbandining   qabrini   makon   etib   tunu   kun   farzand   dog‘ida
o‘rtanayotgan   onaga   tasalli   berish   maqsadida   yetti   donishmand   tashrif   buyuradi.
Ular - Filotun, Suqrot, Balinos, Buqrot, Hurmus, Farfinyus, Arastulardir. Aslida bu
donishmandlar   bir-biridan   juda   uzoq   davrlardan   yashamagan   bo‘lsa-da,   ulardan
faqat Arastu Makedonskiyga zamondosh va faqat u Aleksandrga doimiy hamrohlik
qilgan. Shu  jihatdan,  bu  olimlarning  birgalikda  ta'ziya  izhor   etgani   kelishi   tarixiy
haqiqatdan   yiroq.   Bu   o‘rinda   shoir   aql-idrok,   ilmu   mahrifat   bilan   boshqarilgan
saltanat   qudratli   bo‘lishi,   Iskandarning   kuch-qudrati   manbai   ana   shu
donishmandlar ekaniga ishora qilmoqda. Shuning bilan birga bu yerda pir-muridlik
munosabatlari   ham   ko‘zda   tutilgan.   Dostonda   Arastu   -   piri   komil,   Iskandar   esa
komillikka   intilgan   murid   timsolidir.   Iskandar   asar   rivojida   bot-bot   Arastuga   o‘zi
yechimini   topolmayotgan   masalalar   yuzasidan   savollar   bilan   murojaat   etadi   va
ustozidan   olgan   javoblari   bilan   bilimini   boyitib   boradi.   Moziyda   Sohibqiron
atrofida doim Olloh taoloning do‘stlari hisoblangan karomatguy avliyolar bo‘lgan.
Boisi,   Amir   Temur   har   doim   piri   murshidlarga   ixlos   bilan   xizmat   qilgan   va
ularning   duosi   sharofati   ila   ulug‘   martabaga   erishgan.   Uning   pirlari   -   Xoja
Shamsuddin   Kulol,   Sayyid   Amir   Kulol,   Mavlono   Zaynuddin,   Abubakr
Tayyobodiy,   Mir   Sayyid   Baraka,   Xoja   Bahovuddin   Naqshband,   hazratlari   edi. Bulardan   tashqari   ham   Sohibqironga   ko‘plab   yetishgan   zotlar   hamrohlik   qilgan.
Jumladan,   Sohibqiron   Dehli   voliysi   Sulton   Mahmud   bilan   jang   qilganda
hindistonliklar yaxshi qurollangan hisobsiz askarlari bilan birga yuz yigirmata filni
jangga   olib   kiradi.   Fillarning   haybatini   ko‘rgan   lashkarning   ko‘ngliga   vahima
tushadi,   otlar   hurkib   qochib,   fillarga   yaqinlasha   olmaydi.   Dushman   bilan   yuzma-
yuz   turganda   qo‘shinning   sarosimaga   tushishi   mag‘lubiyatdan   o‘zga   narsa   emas.
Bunday   paytda   g‘oyibdan   bir   kuch   kelib   kishini   quvvatlantirmasa,   boshqa   hech
qanday chora yo‘q. Har doim Ollohga tavakkal qilgan Sohibqiron "Shu soatda oliy
dargoh   bandalaridan   (payg‘ambar   avlodlari   nazarda   tutilmoqda   -   D.J .)   mavlono
Nosiriddin Umarga ishorat qildi, u darhol joynamozni tufroq ustiga soldi.
Janob   hazrat   otdan   tushib,   ikki   rakaat   namozni   ming   tazarru   va
niyozmandlik bilan ado etdi, oliy va ulug‘ baxshoyanda (Olloh) dargohidan fathu
zafar atosini so‘radi. Shu holatda mang‘loyda (qism) turgan amir Shayx Nuriddin,
amir   Shoh   Malik,   amir   Allohdod   kabi   amirlar:   "Hazrat   Amir   Sohibqiron   davlat
egasidirlar,   Xudo   xohlasa,   Haq   taolo   u   zotning   muborak   xotiriga   solib,   qul
(lashkarning markaziy qismi) qismdagi askarlardan bir to‘dasini biz bandalarining
yordamiga yuborsalar (ajab emas)", deb ko‘ngillaridan o‘tkazgan edilar, a'lohazrat
namoz o‘qib, salom berib, dargohi ilohiyga hojatlarini arz etgach, "Davlat  egalari
ilhomli   bo‘ladilar"   degan   mazmun   ijobicha   (binoan)   qo‘shinlardan   o‘ng   qo‘l
tomonga,   mang‘loyga   yordam   bersinlar,   deb   hukm   qildi.   Shunga   binoan   u
(amir)larning   dillariyu   bilaklari   quvvatlanib,   to‘la   umid   bilan   jangga   yuz
tutdilar..." (Nizomuddin   Shomiy.   Zafarnoma.   T.,   "O'zbekiston",   1996,   249-250
betlar).   Sohibqiron har bir ishga qo‘l urishdan oldin piru murshidlaridan maslahat
so‘ragani,   hech   qachon   ularning   ra'yiga   qarshi   bormagani   uchun   ham   shunday
katta saltanat hukmdori bo‘lish nasib etganini o‘z "Tuzuklar"ida bir necha bor qayd
etgan.   Millatimiz   quyoshi   -   hazrat   Navoiyning   "Saddi   Iskandariy"   dostonidan
olgan   xulosamiz   shu.   Ehtimol,   bitganlarimiz   kimlargadir   ma'qul   bo‘lar,   ba'zilar
o‘tganlarni   zamonaviy   mafkuraga   moslashtirishdan   xalos   bo‘lgan   Edik-ku,   bu
nimasi   yana,   dya   kinoya   qilar.   Ammo   biz   fikrimizni   havodan   olmaganimizni
isbotlash   uchun   bir   necha   ilmiy   manbalardan   misol   keltirdik.   Yechimini   topa olmagan   masalalarga   ham   xolis   yondashgan   holda   taxminlardan   o‘zimizga
yoqqanini   zo‘rakilik  bilan   tiqishtirib,   o‘shaning   haqligiga   siz   ham   ishonning,  deb
o‘quvchi   ongiga   tazyiq   o‘tkazishga   urinmadik.   "Saddi   Iskandariy"   dostonining
bosh qahramoni prototipi Amir Temur emasmikin, degan fikr uyg‘onishiga tarixiy
faktlar  va Navoiy yashagan  muhit  hamda uning turkiy millatga  mansubligi  sabab
bo‘ldi.   Mantiqan   olib   qaraganda,   Navoiyga   bir   zamonlar   yurtini   g‘orat   qilib,
ajdodlarining   qonini   to‘kkan   makedoniyalik   bosqinchining   vahshati   ilhom
bag‘ishlaydimi yoki yurtini ozodlikka olib chiqish barobarida turkiylarning hukmi
ostiga   yarim   dunyoni   birlashtirgan   Sohibqiron   shavkatimi?   Albatta,   Iskandar
ramziy   obraz,   xolos.   Shoir   asarida   tarixiylik   emas,   badiiylik   asosiy   o‘rin   tutadi.
Shu   jihatdan   Iskandar   timsolida   adolatli   shoh   haqidagi   fikrlar   ilgari   surilgan.
Ammo   shuni   ham   unutmaslik   kerakki,   asardagi   ijobiy   obraz   prototipini   topish
ijodkorning   ixlosiga   bog‘liq   hodisa.   Navoiy   dahosi   ana   shu   hodisaga   katta
mafkuraviy   vazifa   yuklab   yuborgan.   Bundan   tashqari,   shoir   asarni   yozishda   juda
ko‘plab   tarixiy   adabiyotlardan   foydalanganini   ham   ta'kidlab   o‘tgan.   "Saddi
Iskandariy"ning   bosh   qahramoni   din   himoyachisi.   U   turli   yurtlarga   Tangriga
taoloning dini olib boradi, xurofotchilik, bid'at kuchaygan joylarda tartib o‘rnatadi.
Ayonki,   o‘ttiz   uch   yillik   qisqa   umrini   jangi   jadallar   ichida   o‘tkazib   yuborgan
Aleksandr   Makedonskiy   na   din   himoyachisi   bo‘lgan   va   na   shaharsozlik,
yaratuvchilik   ishlariga   vaqt   ajrata   bilgan.     Mo‘g‘ullar   istilosidan   so‘ng   o‘lkada
iqtisodiy va ma'naviy inqiroz hukm sura boshlagan edi. Shu davrda xalqning ruhini
ko‘taradigan,   muqaddas   dinimizni   yanada   kengroq   yoyishga   xizmat   qiladigan,
ommani yagona mafkura atrofiga birlashtira oladigan Amir Temurday jasoratli va
tashkilotchi   inson   jamiyatga   zarur   edi.   Olloh   taolo   ana   shunday   zotni   yaratib
qo‘liga kuch, yuragiga quvvat, qalbiga ilhom baxsh etdi. "Islom dinini yoyib, unga
ravnaq   berganim   haqidagi   ovoza   kattayu   kichik   ahli   mo‘minning   qulog‘iga
yetgandan   keyin,   islom   olimlari:   "Tangri   taolo   har   yuz   yilda   Muhammad   unga
Tangrining marhamatlari va salomlari bo‘lsin diniga rivoj berish uchun bir kishini
Islom   dinining   yoyuvchisi   va   rivoj   berguvchisi   sifatida   ixtiyor   etadi.   Bu
sakkizinchi   yuz   yillikda   Amir   Sohibqiron   Islom   dinini   jahon   ahliga   tarqatdi. Shuning   uchun   bu   yuz   yillikda   Muhammad   diniga   rivoj   berguvchi   zot   shu   kishi
bo‘lg‘ay", deb fatvo berdilar" ( Temur tuzuklari ) .
Xulosa. Antik yunon eposi “Odisseya”da bosh qahramon kimsasiz bir orolda
abadiy umr bilan jazolangan bir cholni uchratadiki, bularning hammasi mif, afsona
va eposlar tarkibiga faqat ilohiy naql vositasida o zlashtirilgan. Geografik jihatdanʻ
ancha olis joylashgan, o rtalarini dengiz, tog u o rmonlar ajratib turgan, o tmishda	
ʻ ʻ ʻ ʻ
hech   qanday   madaniy   aloqaga   kirishmagan   millatlar   folklorida   bunday   o xshash	
ʻ
obrazlarning   uchrashi   ilohiy   naql   manbaining   yagona   ekani   tufaylidir.   Zotan,
samoviy axborot (naql) uchun hech qanday millat, elat, til va madaniyat o zgaligi,
ʻ
hech qanday geografik noqulayliklar to siq bo la olmaydi.	
ʻ ʻ
Avvalo, Xizr obrazining tarixiy omillari masalasi qo yilganda qat iy suratda	
ʻ ʼ
ikki   manba   –   “Qur oni   Karim”   va   Muhammad   alayhissalom   hadislariga   tayanish	
ʼ
Navoiy   ijodiy   metodi   asoslarini   to g ri   belgilashga   olib   keladi.  	
ʻ ʻ Ushbu
manbalardagi ma lumotlarga ko ra, Xizr degan shaxs  real tarixda mavjud. Ammo	
ʼ ʻ
uning   qachon   va   qayerda   tavallud   topgani,   kimning   farzandi   ekani   noma lum.	
ʼ
Chunki bu haqda ishonchli manbalarda biror ma lumot berilmagan.	
ʼ
Ikkinchidan,   Xizr   –   ulkan   bilim   sohibi.   “Qur oni   Karim”dagi   “Bas,	
ʼ
bandalarimizdan bir bandani topdilarki, Biz unga O z dargohimizdan rahmat (ya ni	
ʻ ʼ
payg ambarlik)   ato   etgan   va   O z   huzurimizdan   ilm   bergan   edik”,   oyati   bunga	
ʻ ʻ
dalildir.[12]   “Al   jomi   as-sahih”da   esa   shunday   keladi:   “Ubay   ibn   Ka b	
ʼ ʼ
Rasulullohdan   (s.   a.   v.)   shunday   rivoyat   qilgan   ekanlar:   “Bir   mahal   Muso
alayhissalom Banu Isroilga mansub bir to da odamlar orasida (xutba) qilib turgan	
ʻ
edilar,   bir   kishi   kelib:   “Siz   o zingizdan   ko ra   bilimdonroq   biror   odamni	
ʻ ʻ
bilurmisiz?” dedi. Muso alayhissalom: “Yo q (bilmayman)”, dedilar. Shunda Olloh	
ʻ
taolo   Muso   alayhissalomga:   “Albatta,   bizning   bandamiz   Xizr   (sizdan
bilimdonroqdur)”,   deb   vahiy   yubordi…”   “Farhod   va   Shirin”da   Xizr
alayhissalomga xos bu sifat qahramonga ustozlik qilib, tilsim sirlarini o rgatuvchi	
ʻ
homiy   o laroq   istioraviylashgan   shaklda   ko chgan.   Dostonning   XXIV   bobida	
ʻ ʻ
Farhod  hazrati  Xizr   bilan  uchrashadi.  Bu  uchrashuv  tasvirida  Navoiy Xizr  obrazi
mohiyatini   mukammal   poetik   kompleks   tarzida   jonlantiradi.   Ushbu   kompleks dekoratsiyasi shunday qismlarni uyg unlashtirgan: yam-yashil o tloq, unda bir zilolʻ ʻ
buloq,   buloq   bo yida   bo yi   osmonga   tutash   yam-yashil   daraxt,   daraxt   ostida	
ʻ ʻ
suhbatlashayotgan Xizr bilan Farhod.
Uchinchidan,   Xizr   saodat   va   murod   yo lini   ko rsatuvchi   pir,   jahongashta	
ʻ ʻ
yo lboshchi.  Xizr  obraziga  xos bu funksiya Farhod bilan bo lgan  muloqotda ham	
ʻ ʻ
aks   etadi:   Meni   Xizr   anglakim,   tuttum   yo lungni   /   Ki,   to   bu   yo lda   tutqoyman	
ʻ ʻ
qo lungni… (“F. Sh.”, 163-bet) deydi unga qarata Xizr. U Farhodga keyingi sinov	
ʻ
bosqichlari xaritasini o ta mukammal tarzda (necha qadamligi-yu, qayerda burilish,	
ʻ
qayerda   darvoza,   qayerda   eshik,   qayerda   tuynuk   borligigacha)   bayon   etadi.   Hali
bosib   o tilmagan   yo l   Farhodga   Xizr   vositasida   ayon   bo ladi.   Farhod   shu   yo l	
ʻ ʻ ʻ ʻ
orqali   ma shuqa   visoliga   erishadi.   Garchi,   bu   yo lni   zohiran   Xizr   yo ldoshligida	
ʼ ʻ ʻ
bosib o tmagan bo lsa ham, botinan u bilan birga harakatlanadi (u bergan ta limga	
ʻ ʻ ʼ
ko ra yo l bosadi, “ismi a zam”ni tilidan qo ymaydi). Xizr Farhodga og zaki chizib	
ʻ ʻ ʼ ʻ ʻ
bergan   yo l   tasviri   shunday:   ikki   tomoni   toshloq   yo l,   uzunligi   o n   ikki   ming	
ʻ ʻ ʻ
qadam.   O n   bir   ming   qadamdan   keyin   tosh   devor   keladi,   u   yerda   bir   nar   sher
ʻ
bog langan.   Sher   hamla   qilganda   Sulaymon   uzugini   na ra   tortayotgan   og ziga	
ʻ ʼ ʻ
otilsa, u o ladi. Bundan o tib to qqiz yuz qadam yursa, oldidan toshtaxta chiqadi.	
ʻ ʻ ʻ
Toshtaxtani   tepsa,   qal a   darvozasi   ochiladi.   Qal ada   unga   ichida   o t   yonib	
ʼ ʼ ʻ
turadigan,   qo lida   yoy   ushlagan   temir   odam   qarshi   chiqadi.   Temir   odamga   yuz	
ʻ
qadam masofasida yaqin kelib, ko kragidagi oynani nishonga olsa, Iskandar tilsimi	
ʻ
ochiladi.
Ushbu Farhod Xizr uchrashuvi xronotopida, Xizr tilidan retrospektiv usulda
hikoya   qilingan   bir   manzara   keladi.   Bu   Iskandar   haqidagi   manzara   bo lib,   unda	
ʻ
Xizrning   Iskandar   bilan   zulmat   vodiysiga   safar   qilgani,   u   yerdan   hayot   suvini
topgani,   yo ldoshiga   fotihlik   va   tuganmas   xazina,   Xizrga   esa   abadiy   hayot   nasib	
ʻ
etgani haqida gap ketadi: Suv istab ul ko p urdi har  taraf gom  / Va lekin yetti  ul	
ʻ
suvdin   manga   kom…   Mana   shu   joyda   Xizr   obrazining   uchinchi   sifati   –   boqiy
hayot sohibi ekani maydonga chiqadi. Bu epizod bir jihatdan ikkinchi va beshinchi
dostonlarni   semantik   jihatdan   sintezlaydi;   ikkinchidan,   xamsachilik   silsilasida mavjud   hayot   suvi   epizodini   davom   ettiradi;   uchinchidan,   Xizr   obrazi   istiorasini
tashkil etuvchi eng muhim sifatni ta kidlashga xizmat qiladi.ʼ
Umuman,   Navoiy   “Xamsa”sida   Iskandar   va   hazrati   Xizr   obrazlari   o zining	
ʻ
manbaviy   asoslari,   asar   obrazlar   tizimida   bajaradigan   badiiy   vazifasi,   poetik
tasvirlanishiga xos ulkan xronotop maydoniga ko ra bir-birini to ldiradi. “Xamsa”	
ʻ ʻ
badiiy konsepsiyasini yoritishda muhim o rin tutadi.	
ʻ
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati:
1.   Qur oni   Karim.   O zbekcha   izohli   tarjima.   Tarjima   va   izohlar   muallifi	
ʼ ʻ
Alouddin Mansur.-T.: Cho lpon, 1992.-18: 91-oyatdan	
ʻ
2.   Alisher Navoiy. MAT. O n birinchi tom. Xamsa. Saddi Iskandariy. -T.:	
ʻ
Fan, 1993.-B. 510.
3.   Alisher Navoiy. MAT. O n birinchi tom. Xamsa. Saddi Iskandariy.-T.:
ʻ
Fan, 1993.-B. 414-418.
4. Plutarx. Saylanma. Iskandar  Maqdunli. Podshohlar va sarkardalarning hikmatli
so zlari.   Kelin-kuyovlarga   nasihatlar.   Tarjimonlar:   Zohir   A lam,   Urfon   Otajon.-T.:	
ʻ ʼ
Yangi asr avlodi, 2006.-B. 13.
5.   Sa dulla   Yo ldoshev   va   boshq.   Qadimgi   va   O rta   asr   G arbiy   Yevropa	
ʼ ʻ ʻ ʻ
falsafasi:   Oliy   o quv   yurtlarining   falsafa   va   ijtimoiy-siyosiy   fanlar   fakultetlari	
ʻ
talabalari   uchun   o quv   qo llanma.   Mas ul   muharrir   R.Jumayev.-T.:   Sharq,   2003;   96
ʻ ʻ ʼ
mumtoz faylasuf. To plovchi va tarjimon: Saida Jo rayeva.-T.: Yangi asr avlodi, 2009.	
ʻ ʻ
6. Borev Yu. Vvedeniye v estetiku.-M.: Sovetskiy xudojnik, 1965.-S. 147-150; shu
muallif. Estetika.-M.: Izdatelstvo politicheskoy literaturi , 1981.-S. 154-156.	
ʼ
7. Davlatov O. Alisher Navoiy asarlarida Xizr timsolining talqini/“Alisher Navoiy
va   XXI   asr”   mavzuidagi   Respublika   ilmiy-nazariy   anjumani   materiallari.-T.:
Tamaddun, 2016.-B. 120.
8.   Afanasyeva   V.K.   Gilgamesh   i   Enkidu.   Epicheskiye   obrazi   v   iskusstve.   -M.:	
ʼ
Glavnaya redaksiya vostochnoy literaturi , 1979.-S. 110-120.	
ʼ
9. Qur oni Karim. O zbekcha izohli tarjima. Tarjima va izohlar muallifi Alouddin	
ʼ ʻ
Mansur.-T.: Cho lpon, 1992.-18: 65.	
ʻ 10. Abu Abdulloh Muhammad ibn Ismoil al-Buxoriy. Al-jomi  as-sahih. 2 jild.-ʼ
T.: Qomuslar bosh tahririyati, 1996.-B. 426.
11.   Alisher   Navoiy.   MAT.   Sakkizinchi   tom.   Xamsa.   Farhod   va   Shirin.-T.:   Fan,
1991.-B. 163.

Alisher Navoiy "Saddi Iskandariy"dostoni g'oyaviy xusisiyatlari Reja: I.Kirish II.Asosiy qism 1.Asar haqida ma'lumot 2. "Saddi Iskandariy" g'oyasi haqida 3. "Saddi Iskandariy "dostonida adolatli hukumdor sifatidagi qarashlarni aks etishi III.Xulosa ANNOTATSIYA Ushbu maqola buyuk mutafakkir Alisher Navoiyning “Saddiy Iskandariy” dostonining umumiy tavsifiga bag’ishlanadi. Dostonning har bir bobi mazmuniga alohida to’xtalinadi hamda misol tariqasida asardan baytlar keltiriladi. Kalit so’zlar: “Xamsa”, doston, dostonchilik, “Iskandar devori”, hamd, inson, kamolot. Saddi Iskandariy" („Iskandar devori“) — „Hamsa“ Navoiyning yakunlovchi dostoni (1485). Asar 89 bob, 7215 baytdan iborat bo lib, Navoiy ijodidagi hajman eng yirik epik asardir. Doston aruzningʻ

mutaqorib bahrida turkiyda yozilgan. Hamsanavislikning buyuk namoyandalari: Nizomiy Ganjaviy, Hisrav Dehlaviy, Abdurahmon Jomiy va Alisher Navoiylar Iskandar to g risida doston yozib, o z „Hamsa“lariga kiritganlar. Dastlabʻ ʻ ʻ musulmon dunyosida Qur oni karimning Kahf surasida nomi zikr etilgan hukmdor ʼ Zulqarnayn (Ikki shoxli, 18sura, 83 —98oyatlar) hamda yunon sarkardasi va davlat arbobi Aleksandrii bitta shaxs deb bilishgan va u sharkda Iskandar Zulqarnayn nomi bilan mashhur bo lgan. Mazkur Iskandarnomalarga Iskandar ʻ timsolidagi Aleksandr faoliyati mavzu qilib olingan. Ammo asarlarda Iskandar timsoli tarixiylikdan tobora uzoqlashib, badiiy to qima obrazga aylana borgan. Har ʻ bir hamsanavis Iskandar timsolida o z ideallarini talqin etishga harakat qilgan. ʻ Navoiy o z asari avvalida, salaflaridan farqli o laroq, tarixiylikka, ko proq tarix ʻ ʻ ʻ kitoblariga tayanib ish ko rganini yozadi. Navoiy bu o rinda o z asarida Iskandar ʻ ʻ ʻ haqidagi boblar izchilligining Qur ondagi Zulqarnayn haqidagi oyatlarga hamda ʼ tarixiy shaxs Aleksandr faoliyatiga muvofiq kelishini nazarda tutgan. Dostonning „S. I.“ deb nomlanishida ham Qur oni karimning Navoiy uchun birlamchi manba ʼ bo lganligi seziladi. Navoiy talkinida Iskandar odil shoh, u dunyoni kufrdan, ʻ jaholatdan tozalab, butun dunyoda adolatni joriy etish, bashariy tartibqoidalarni katta olamdagi tartibqoidalarga muvofiklashtirish maqsadida xalqlar ustiga yurishlar qilgan. Bu esa sufiyona talqin bo lib, dostondagi muqaddima boblar, ʻ Iskandar voqealari hikoya qilingan boblar hamda unga ilova boblarda ham shoirning tasavvufiy qarashlari ustuvorligini ko rish mumkin. Mas, Iskandar shisha ʻ sandiq yasab, dengiz tubiga tushadi, turfa ajoyibotlarni ko rib, vataniga qaytadi. U ʻ vafot etar ekan, bir qo lini tobutdan chiqarib qo yishlarini so raydi. Asarda Navoiy ʻ ʻ ʻ insonni bu foniy dunyo hoyu havaslariga ortiqcha ruju qo ymaslikka chaqirib, ʻ garchi Iskandar jahonni egallagan jahongir bo lsada, u narigi dunyoga hech ʻ narsasiz ketayotganligiga ishora qiladi. Doston turkiy adabiyotda ko plab naziralar ʻ yozilishiga turtki bo lgan (Abay, „Iskandar“, 19-a.; Shayxzoda, Iskandar ʻ Zulqarnayn", 20-a. va boshqalar). Iskandar obrazi she riyatda an anaviy obrazga ʼ ʼ aylangan. KIRISH O’zbek adabiyotida ham Iskandar obrazi alohida o’ringa ega. Bu obrazning adabiyotimizga kirib kelishida Alisher Navoiyning “Saddi Iskandariy” dostoni

muhim ahamiyat kasb etadi. Navoiyning yozgan dostonidagi ba’zi bir kichik aktlar garchi xato bo’lsa-da, bora-bora tarixiy haqiqat sifatida qabul qilinishi ham bu dostonning naqadar yetukligini hamda ta’sir doirasi keng ekanligini ko’rsatadi. Hajman eng yirik va “Xamsa” dostonlarini umumlashtirib, xotimalab bergan bu dostonda Navoiy o’zidan oldingi salaflari va boshqa tarixiy asarlardagi Iskandar obrazini jamlaganini sezish mumkin. Hozirgi kunga qadar Iskandar obrazining kelib chiqishi haqida turli xil qarashlar mavjud. Dastavval, ushbu qarashlar haqida to’xtalib o’tamiz: • Iskandar Zulqarnayn – bu Qur’oni Karimning “Qahf” surasida nomi keltirilgan payg`ambar; • Iskandar Zulqarnayn – bu Makedoniyalik Aleksandr; • Iskandar Zulqarnayn – bu Misrlik hukmdor; • Iskandar Zulqarnayn – bu Doro II ning o’gli; • Mushtarak qarashlar – ya’ni barchasi bir shaxs deb qaraluvchi umumiy fikrlar. MUHOKAMA VA NATIJALAR Ushbu turli qarashlar hamda turfa fikrlar olim va ulamolarning diniy yoki dunyoviy ilmga egaligiga ko’ra farq qiladi. Alisher Navoiy o’zining “Tarixi mulki Ajam” asarida “Iskandar nisbatida ixtilof ko‘ptur”-deydi va so’zini davom ettirib qanday qarashlar mavjudligini sanaydi. “Ba’zi bir Dorob o‘g‘li debdurlar, andoqki Dorob zikrida o‘tti. Va Banokatiyda va «Devonun-nasab» kitobidin mundoq naql qilibdurkim, Iskandar Xurmusi Rumiy o‘g‘lidurkim, Xurmus otasi Lafti binni Yunon binni Torax binni Yofas binni Nuhdur. Va aning umrini ming olti yuz yil debdurlar va Zulqarnaynkim, aning laqabidur, vajhi tasmiyasin mundoq debdurlarkim, ul zamonda ming yilni bir qari der ermishlar”. Bundan tashqari yana Navoiy Banokatiy asarida Iskandarning otasi Iskandariya podshohi Bozur binin Albon, va onasi Afliyun binni Nuqo qizi ekanligini aytadi. Bozur hamda Afliyun degan hukmdorlar mulk talashib adovatda bo’lib, bu nizoni nikoh orqali yaxshilashga kelishib olishadi. Afliyun o’zining qizini Bozurga uzatadi, ammo Bozur

keyinchalik Afliyunning qizini qaytarib yuboradi. Yo’lda Iskandar tug’ilib, uni quduq oldiga tashlab ketishadi. Uni echki emizib yuradi keyinchalik Bozur uni topib olib, saroyga olib ketadi. Iskandar va Bozur orasida kelishmovchilik paydo bo’lib, Iskandar qochib ketadi. Afliyunning yurtiga borib onasi bilan tasodifan tanishadi. Afliyun yurtiga podsho bo’ladi, otasining yurtini ham bosib olib, so’ng Doroga yurish qiladi. Ko’ryapmizki, Navoiyning o’zi ham bu haqida uch xil fikr bildirib o’tgan. Lekin o’zining “Tarixi anbiyo va hukamo” kitobida faqat bitta fikrni ilgari surgan – “Yofasni payg‘ambari mursal debdurlar. Va ani yeti o‘g‘li bor erdi: Buka, Xizr, Suqlob, Rus, Bik, Chin, Kamo. Ba’zi sekiz o‘g‘ul debdurlar va sekizinchi Torax debdurlar. Va Iskandar Zulqarnayn Yofasning to‘rtinchi o‘g‘lidur Rus naslidin”. Demak, bunda u Iskandarni payg’ambarlarga olib borib taqagan. Bu ham bejizga emas, albatta. Chunki Qur’oni Karimning “Qahf” surasi 83–98-oyatlar aynan Iskandar Zulqarnayn haqidadir. Ba zi islom tadqiqotchilari,ʼ masalan, Ibn al-Asir Qur oni Karimda zikr qilingan Zulqarnaynni makedoniyalik ʼ Aleksandrning o zi deb talqin qilishadi. Hindistonlik olim Abulkalom Ozodning ʻ fikri bo‘yicha, Zulqarnayn deb, Qur’onda Ahamoniylar davlati asoschisi Kir nazarda tutilgan. Lekin bu fikr haqiqatdan ancha yiroq. Ibn Jarir Tabariyning «Jome' ul-bayon» tafsirida keltirilishicha, Zulqarnayn Misr ahlidan chiqqan bo‘lib, uning ismi Marzubo ibn Marduba al-Yunoniy - Yunon ibn Yofas ibn Nuh avlodidan edi. Mashhur mufassir va tarixchi olim o'z tafsirida: - "Zulqarnayn Ibrohim alayhissalom bilan baytullohni tavof qilgan, unga birinchi iymon keltirgan, ammo rumlik Iskandar ibn Filibis al Makduniy al-Yunoniy umuman boshqa uning ustozi taniqli olim Aristoteldir, vallohu alam" deya yozib qoldirgan. Tarixiy faktlarni qiyoslaydigan bo’lsak, Aleksandr miloddan avvalgi 356-yil tug'iladi. Yani Iso alayhissalom tug'ilish davrlariga yaqin. Quroni Karimning “Kahf” surasida nomi zikr etilgan Zulqarnayn Ibrohim alayhissalom zamonida yashagan. Demak ular orasida tafovut 2700 yildan ziyod. Bu haqida Al-Beruniy ham o'z asarida yozib qoldirgan. Tarixiy manbalarda Aleksandr bosqinchi sifatida tasvirlansa, Qur’oni Karimdagi Zulqarnayn esa

mo'min Allohga ishonuvchi shaxsdir. Tarixda Zulqarnayn nomi bilann ataluvchi yana bir necha shaxslar bor. Jumladan, Suriya amiri Al-Munzir ham shunday nomga ega. Ularga bunday nom berilishiga sabab ular ham (ya’ni Makedoniyalik Aleksandr, Al-Munzir) jang-u jadallar olib borib, dunyoning burchaklarigacha hujum qilishgan. “Kahf” surasida Zulqarnayn ham jahongir sifatida tariflangan: “83. (Ey, Muhammad,) yana Sizdan Zul-qarnayn haqida so'raydilar. Ayting: "Men sizlarga u haqdagi xabarni hozir o'qib berurman". 84. Darhaqiqat, Biz unga (Zul- qarnaynga) Yerda martaba berdik va (istagan) barcha narsasiga yo'l (imkoniyat) ato etdik. 85. Bas, u (avval G'arbga qarab) yo'l oldi. 86. To (ketayotib) kun botadigan joyga yetgach, u (quyoshning) bir loyqa buloq (orti) ga botayotganini ko'rdi va (buloq) ning oldida bir qavmni uchratdi. So'ngra, u (Sharqqa qarab) yo'l oldi. 90. To (ketayotib) kun chiqishga yetib borgach, uning (quyoshning) bir qavm uzra chiqayotganini ko'rdi. Biz u quyoshdan (saqlanadigan) biror parda qilmagan edik”. Aytishlaricha, butun yer yuziga yakka hukmronlik faqat to‘rt kishiga muyassar bo‘lgan. Bulardan ikkitasi Sulaymon (a.s) payg‘ambar va Iskandar bo‘lib, ikkitasi zolim va xudosiz Namrud hamda Buxtunnasrdirlar. Ushbu fikrlarni qiyoslar ekanmiz, Aleksandr va Iskandarning jihatlarining o’xshashligini ko’ramiz. Shunday o’xshashliklarni yana keltirish mumkinki, Zulqarnayn Allohga da’vat etgan va bo'ysunishni istamagan yajuj-majujlarni bir tog' orasiga qamagan. Aleksandr ham devor qurdirgan lekin u ya’juj-ma’juj uchun emas O`rta Osiyo va Kavkazda ko'chmanchi qabilalar hujumini bartaraf etish uchun. Ko’ryapmizki, manbalar, qarashlar, fikrlar juda ko’p chigallikka ega. Samarqand davlat universiteti o’qituvchisi Davlatov Olimning “Alisher Navoiy she’riyatida Qur’on oyatlari va hadislarning badiiy talqini” mavzusidagi Filologiya fanlari bo‘yicha falsafa doktori (Doctor of Philosophy) ilmiy darajasi uchun tayyorlangan dissertatsiyada Navoiy va Farruxiy Sistoniyning diniy qarashlarini solishtirarkan quyidagi fikrni keltirib o’tadi. “Har qanday dindor ham diyonatli bo‘lavermaganidek, har qanday badiiy asar ham adabiyotning asl mezoniga javob bera olmaydi. Xuddi shunday, Qur’on oyatlari va hadislar matnini adabiy yo‘sinda ifodalash ham turli maqsad va g‘arazlar bilan amalga oshirgan. Misol uchun, XI