Arab xalifaligi tarixi g`arb tarixchilari tadqiqotlarida
Arab xalifaligi tarixi g`arb tarixchilari tadqiqotlarida Reja: Kirish I.bob.Arab davlati (xalifaligi)ning tashkil topishi va rivojlanish tarixi 1.1. 7-asr boshlarida Arabiston. 1.2. Arabiston yarim orolidan tashqaridagi arablar II.bob.VII asr boshlarida arab madaniyati. 2.1. Din 2.2. Arabistondagi ijtimoiy-iqtisodiy inqiroz III.bob.Arab davlatini tashkil etishning zaruriy shartlari 3.1. Ilk islom mafkurasi asoslari 3.2. Arab davlatining ilk qadamlari va arab istilolari 3.3. Arab xalifaligi islom davlati Xulosa Foydalanilgan adabiyotlar
Kirish Butun o rta asrlarda O rta yer dengizida eng gullab-yashnagan davlat Vizantiyaʻ ʻ bilan birga Arab xalifaligiga aylandi.Arabistondagi arablar etnik qabilalarga bo lingan. Arabiston yarim oroli savdo uchun juda qulay joyda joylashgan bo lib, ʻ ʻ bu yerda dengizdan tranzit va tranzit bo lmagan savdo tufayli Makka, Madina, ʻ Marib, Sana, Nejron, Mayn kabi shaharlar jadal rivojlana boshladi. Arablar orasida islom dini paydo bo'lgunga qadar u ko'p xudolik bilan ifodalangan, arablar tabiiy, shuningdek, astral (yulduz) xudolarga ishonishgan. Taxminan yasalgan xudolarning tasvirlari (ularga qoramollar qurbon qilingan) va ziyoratgohlar, ayniqsa Makkadagi Ka'ba ibodatxonasi hurmatga sazovor bo'lgan, bu turli qabilalar tomonidan hurmat qilinadigan xudolar panteoni edi. Olloh (arabcha al- ilah, suriya alaha - "xudo") deb atalgan oliy xudo haqidagi g'oya ham mavjud edi. Payg'ambar Muhammad (Mogomed) Arabistonni birlashtirgandan so'ng, barcha arablar islomni qabul qildilar. Arablar orasida davlatchilik paydo bo'lishining o'ziga xos xususiyati bu jarayonning diniy ranglanishi bo'lib, u yangi jahon dini - islomning shakllanishi bilan birga keldi. Muhammad payg‘ambar vafotidan keyin arablar yangi yerlarni egallab, yangi dinni tarqata boshladilar. Shunday qilib, ular deyarli butun Shimoliy Afrika, Fors va O'rta Osiyoni qo'lga kiritdilar. Arab xalifaligining o‘sha paytdagi hududi Iskandar Zulqarnaynnikidan kam emas edi. Arablar gullab-yashnagan. Madrasalar ochilib, u yerda astronomiya, matematika, falsafa kabi ilmlarni o‘rganadi. O‘sha paytda buyuk allomalar dunyoga kelgan. Ammo bunday buyuk davlatni nima yo'q qilishi mumkin?
I.bob.Arab davlati (xalifaligi)ning tashkil topishi va rivojlanish tarixi 1.1. 7-asr boshlarida Arabiston. Arabiston yarim orolida yashagan arab qabilalari etnik kelib chiqishiga ko raʻ janubiy arab, yaman va shimoliy arablarga bo lingan. 7-asr boshlariga kelib ʻ arablarning aksariyati ko'chmanchi bo'lib qoldi (badaviylar deb ataladigan - "dasht"). Deyarli hamma joyda voha xarakteriga ega bo'lgan dehqonchilikka qaraganda, Arabistonda chorvachilik ko'chmanchiligi uchun imkoniyatlar ancha ko'p edi. Ko chmanchi yaylov xo jaligida ishlab chiqarish vositalari yozgi va ʻ ʻ qishki yaylovga yaroqli yerlar, chorva mollari bo lgan. Badaviylar asosan ʻ tuyalarni, shuningdek, mayda chorva mollarini, asosan echkilarni, kamroq qo'ylarni boqishgan. Arab dehqonlari xurmo, arpa, uzum va mevali daraxtlar yetishtirdilar.Arabistonning turli mintaqalarining ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishi bir xil emas edi. Yamanda miloddan avvalgi 1-ming yillikda. e. mo l-ko l suv ʻ ʻ resurslarining mavjudligi bilan bog liq rivojlangan dehqonchilik madaniyati ʻ rivojlangan. Yamandagi oxirgi quldorlik davlati miloddan avvalgi 2-asrda vujudga kelgan Himyarlar podsholigi bo lgan. Miloddan avvalgi e., faqat VI asrning ʻ birinchi choragi oxirida mavjud bo'lishni to'xtatdi. Suriya va yunon manbalarida 6- 7-asr boshlarida Yaman aholisining bir qancha ijtimoiy qatlamlari qayd etilgan. n. e .: olijanob (bilaman), savdogarlar, erkin dehqonlar, erkin hunarmandlar, qullar. Erkin fermerlar jamoalarga birlashgan, birgalikda kanallar va boshqa sug'orish inshootlariga egalik qilishgan. O troq zodagonlar asosan shaharlarda yashagan, ʻ ammo qishloq okrugida ekin maydonlari, bog lar, uzumzorlar va xurmozorlar bor ʻ edi. Ladin, aloe, turli xil xushbo'y va achchiq o'simliklar kabi ekinlar ham etishtirilgan. Dvoryanlarga tegishli dala va bog larni yetishtirish, ularning ʻ chorvasini parvarish qilish qullar zimmasida edi. Qullar sug'orish ishlarida, qisman hunarmandchilikda ham ishlagan.Yaman zodagonlari orasidan Kabirlar ajralib turardi, ularning vazifalari suv quvurlari va to g onlarni ta mirlash, sug orish ʻ ʻ ʼ ʻ kanallaridan suv taqsimlash, qurilish ishlarini tashkil etish bilan shug ullanishdan ʻ
iborat edi. Dvoryanlarning bir qismi savdo-sotiqda - mahalliy, xorijiy va tranzitda faol qatnashgan. Yamanda qadimiy savdo shaharlari - Marib, Sana, Nejran, Mayn va boshqalar bo'lgan. VII asrdan ancha oldin rivojlangan shaharlardagi tartiblar ko'p jihatdan o'sha davrning davlat-shahar (polis) tuzilishiga o'xshardi. klassik Gretsiya. Shahar oqsoqollar (misvodlar) kengashlari zodagon oilalar vakillaridan iborat edi.Arabistonning qolgan qismiga nisbatan Yamanning oldingi rivojlanishiga qisman uning Misr, Falastin va Suriya, so ngra (eramizning IIʻ asridan boshlab) butun O rta er dengizi, Efiopiya (Habashiston) bilan savdosida ʻ o ynagan vositachilik roli sabab bo lgan. Hindiston. Yamanda Hindistondan ʻ ʻ dengiz orqali olib kelingan tovarlar tuyalarga ortib, karvon yo'li bo'ylab Falastin va Suriya chegaralariga qadar davom etdi. Yaman Fors ko'rfazi qirg'oqlari va Furot va Dajla daryolarining og'zidagi Obolla porti bilan ham vositachilik savdosini amalga oshirgan. Yamandan Vizantiya hududlariga mahalliy mahsulotlar eksport qilindi: isiriq, mirra, aloe, ravon, kassiya va boshqalar.Arabistonning g'arbiy qismida, Hijoz mintaqasida Makka - Yamandan Suriyaga boradigan karvon yo'lidagi yuk tashish punkti joylashgan bo'lib, u Vizantiya mintaqalarining (Suriya, Falastin va Misr) Yaman bilan tranzit savdosi tufayli rivojlandi. ikkinchisi Efiopiya va Hindiston bilan. Makka kureysh qabilasining alohida urug lari yashaydigan ʻ kvartallardan iborat bo lgan, ammo bu yerda endi patriarxal-jamoa munosabatlari ʻ hukmron bo lmagan. Klanlar ichida boylar - quldor savdogarlar va kambag'allar ʻ bor edi. Boylarning qo‘ylarini boqib, yaqin atrofdagi vohalarda yerlarini dehqonchilik bilan shug‘ullanuvchi yoki hunarmandchilik bilan shug‘ullanadigan ko‘plab qullari bo‘lgan. Savdogarlar sudxo rlik bilan ham shug ullanib, ssuda ʻ ʻ foizlari 100 ga (“dinor boshiga”) yetgan. Tranzit karvonlar Makka orqali o'tgan, ammo Makka savdogarlarining o'zlari yiliga bir necha marta Falastin va Suriyaga boradigan karvonlarni tashkil qilganlar.Bu karvonlar tomonidan olib kelingan mahalliy tovarlarning eng mashhurlari teri, Toif vohasining Arabistondan tashqarida baholangan mayizlari, Arabiston konlaridan olingan xurmo, oltin chang va kumush quyma, Yaman tutatqilari, dorivor o simliklar (ravon va boshqalar) edi. ʻ .). Hindistondan tranzit ob'ektlar sifatida doljin, ziravorlar va aromatik moddalar,
Xitoy ipaklari, Afrikadan esa oltin, fil suyagi va qullar keldi. Makkalik savdogarlar Suriyadan Arabistonga Vizantiya to qimachilik buyumlari, shisha idishlar, metallʻ buyumlar, shu jumladan qurol-yarog , shuningdek, don va o simlik moylarini ʻ ʻ eksport qilganlar.Makka markazida maydonda kubikli ibodatxona - Ka'ba ("kub") bor edi. Makkaliklar fetishni - Ka'ba devoriga o'rnatilgan "qora tosh" (meteorit) ni hurmat qilishgan. Ka'bada ko'plab arab qabilalarining xudolarining suratlari ham bor edi. Ka'ba Arabistonning katta qismi aholisi uchun ehtirom va ziyorat ob'ekti edi. Makka hududi va uning atrofidagi hududlar ziyorat davomida himoyalangan va muqaddas hisoblangan, u erda urug'lar o'rtasidagi janjal va qurolli to'qnashuvlar odatda taqiqlangan. Katta yarmarka ziyorat vaqtiga to'g'ri keldi va har yili qish oylarida Makka yaqinida bo'lib o'tdi. Ka'ba yaqinida bir maydon bor edi, u erda quraysh qabilasining oqsoqollari maslahatlashadigan uy bor edi. Oqsoqollar kengashining faoliyatini yozilmagan qadimgi odatlar belgilagan.Arabistonning yana bir yirik shahri — Madina aholisi islom dini paydo bo lgunga qadar Yasrib ʻ nomi bilan ma lum bo lgan ( ʼ ʻ “Madina” so zi arabchada “shahar” degan ma noni ʻ ʼ bildiradi. Madina shahar markaziga aylanganidan keyin Yasrib (Iatripp) deb atala boshlandi. Arabistonning siyosiy birlashuvi ). Madina qishloq xo jaligi vohasining ʻ markazi bo lib, unda bir qancha savdogarlar va hunarmandlar ham ʻ bo lgan.Arablarning islom dini kirib kelishigacha bo lgan ijtimoiy tarixi hali ham ʻ ʻ kam o rganilgan. Shimoliy arab jamiyatida ibtidoiy jamoa tuzumining parchalanish ʻ jarayoni haligacha atroflicha yoritilgan emas. VII asr boshlariga kelib Arabistonning ijtimoiy taraqqiyoti muammosini hal qilish. manbalarda ma'lumotlar yo'qligi to'sqinlik qilmoqda. Bu yerda sinfiy jamiyatning shakllanishi masalasida sovet olimlari orasida ikkita asosiy tushuncha mavjud.Ushbu bob mualliflari tomonidan baham ko'rilgan birinchi kontseptsiyaga ko'ra, Yamanda allaqachon mavjud bo'lgan quldorlik jamiyati bilan bir qatorda, 6-7-asr boshlarida. Makka va Madina hududlarida quldorlik yo'li jadal sur'atlarda buklangan edi. Arabistonning qolgan qismida ibtidoiy jamoa tuzumining parchalanish jarayoni ancha sekinroq kechdi. Lekin bu yerda ham karvon savdosida tez-tez qatnashgan qabila zodagonlari, boylar, ekin yerlari egalari, yirik podalar va qullar alohida ajralib