Ikkinchi tartibli differensial tenglamalar va ularning tadbiqi
Ikkinchi tartibli differensial tenglamalar va ularning tadbiqi M U N DA R I J A Kirish …………………………………………………………………………. 5 I Bob. Ikkinchi tartibli chiziqli differensial tenglamalar 1§. Ikkinchi tartibli chiziqli differensial tenglamalar va ularni sodda holga keltirish……………………………………………………………………….. 8 2§. Tebranuvchi yechimga ega bo’lgan ikkinchi tartibli chiziqli differensial tenglamalar……………………………………………………………………. 14 3§. Taqqoslash teoremasi……………………………………………………... 16 II Bob. Ikkinchi tartibli chiziqli differensial tenglamalarning tadbiqlari 1§. Valle-Pussen teoremasi…………………………………………………. 21 2§. Yechimning maksimumi, minimum va no’llari haqidagi teoremalar……. 24 3§. Yechimning ikkita ketma-ket no’llari orasidagi masofa va Shpet teoremasi……………………………………………………………………… 26 4§. Tebranish teoremalari…………………………………………………...... 33 5§. Ikkinchi tartibli chiziqli differensial tenglamalarning tadbiqlari ………… 39 6§. Ikkinchi tartibli chiziqli tenglamalar tebranma harakatlarning ifodalanishi……………………………………………………………………. 44 Xulosa……………………………………………………………………… … 48 Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………… …. 49
Kirish Ilm-fan, ta lim va ishlab chiqarish o‘rtasidagiʼ integratsiyalashgan hamkorlikni yo‘lga qo‘yish kerak. Sh. M. Mirziyoyev Bitiruv ishi mavzusining dolzarbligi va uning asoslanishi . O’zbekistonda olib borilyatgan islohotlardan asosiy maqsad, yurtimizda sog’lom va barkamol, bilimli, yuksak ma’naviy-axloqiy fazilatlarga ega bo’lgan avlodni shakllantirishdan iborat. Barkamol insonni voyaga yetkazish uchun eng avvalo oila, mahalla, maktab, butkul jamiyat va davlatning uzviy hamkorligini yuqori pog’onaga ko’tarish lozim. O’zbekistonning buyuk kelajagini barpo etish asosan bugungi yosh avlod zimmasiga tushadi. Ularni kuchli, bilimli, madaniyatli, mehnatsevar, tashabbuskor, izlanuvchan etib shakllantirish, hayot tajribasiga ega, qiyinchiliklarga toblangan yoshi ulug’larimiz, faxriylarimizning, shu bilan birga, mazkur ishga da’vat etilgan muallimlar va ustozlarning bosh vazifasidir. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021-yil 1-apreldagi PF-6198son Farmoniga ko’ra, so‘ngi yillarda Respublika iqtisodiyoti tarmoqlari va ijtimoiy sohani innovatsion rivojlantirish, ilm-fan va ilmiy faoliyatni har tomonlama qo‘llab-quvvatlash va natijadorligini oshirish bo‘yicha aniq maqsadga yo‘naltirilgan chora-tadbirlar amalga oshirildi. O’zbekiston Prizidentining 2017 yil 20 apreldagi “Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi PQ-2909-sonli qarori, O‘zbekiston Prezidentining 2020 yil 29 oktyabrdagi “Ilm fanni 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida”gi PF-6097-sonli Farmoni, O’zbekiston Respublikasing 2020- yil 23-sentabrdagi O’RQ-637-sonli “Ta’lim to’g’risida”gi Qonuni, O’zbekiston Respublikasi Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligining 2021-yil 16 iyuldagi “Oliy ta’limning Davlat ta’lim standartlarini tasdiqlash to’g’risida”gi №311-sonli buyrug’i va boshqa huquqiy-me’yoriy 2
hujjatlarda ta’lim tizimini zamonaviylashtirish va unda innovatsiyalarni joriy etish bo‘yicha tegishli chora-tadbirlar belgilab berilgan . Respublikani innovatsiyalar sohasidagi global reytingdagi ilg‘or 50 ta mamlakatlar ro‘yxatiga kiritishga qaratilgan strategik dastur tasdiqlandi, ilmiy loyihalarni moliyalashtirishning yangi mexanizmlari joriy etildi, ilm-fan sohasida yuqori malakali kadrlarni moliyaviy rag‘batlantirish uchun qo‘shimcha shartsharoitlar yaratildi. Masalaning qo’yilishi. Ma’lumki ko’p fizik jarayonlar, masalan tor tebranish tenglamasi uchun qo’yilgan aralash masalalarni yechish, fizikaning muhim hodisalaridan biri bo’lgan rezonans hodisalarini o’rganish ikkinchi tartibli differensial tenglamalarni xossalari va yechimlariga bog’liq. Malakaviy bitiruv ishida asosan ikkinchi tartibli differensial tenglamaalrning xossalari, hamda misollarda ularning tadbiqlari keltiriladi. Masalaning dolzarbligi. Ikkinchi tartibli differensial tenglamalarni o’rganish nazariy va amaliy ahamiyatga ega bo’lib, bu ishda bitta differensial tenglama tebranuvchi yechimini holatini va ikkita har xil differensial tenglama bo’lganda tebranuvchi yechimlari xossalari taqqoslanadi. Fan va texninkaning ko’p xodisalari rezonans bilan bog’liq. Ishning maqsadi va vazifalari. Bitiruv ishida ikkinchi tartibli chiziqli differensial tenglamalarning asosiy xossalari to’liq keltirilgan bo’lib, taqqoslash teoremasi keltirilgan va isbotlangan. Ishning maqsadi ikkinchi tartibli differensial tenglamalarni to’la o’rganish. Tebranuvchi va tebranmas yechimlarni no’llari va bu no’llarni orasidagi masofalar topilgan. Ilmiy tatqiqot metodlari. Ikkinchi tartibli chiziqli differensial tenglamalar universitet kursida chuqur o’rganilmaydi, shuning uchun ushbu bitiruv ishda ikkinchi tartibli differensial tenglamalar batafsil o’rganilgan. 3
Ishning ilmiy ahamiyati. Bitiruv ishda bitta ikkinchi tartibli differensial tenglamani tebranuvchi yechimini holatlari o’rganilgan bo’lib uning nollari orasidagi masofalar qaralgan. Ishning amaliy ahamiyati. O’zgarmas koeffisentli ikkinchi tartibli ikkita differensial tenglamalarni qaraymiz: (A) (B) (A) tenglamaning har qanday yechimi oraliqda bittadan ortiq nolga ega emas. (B) tenglamaning har qanday yechimi formula bilan ifodalanadi va u cheksiz ko’p nollarga ega bo’lib , ular orasidagi masofa ga teng. Ishning tuzilishi. Bitiruv ishi mundarija, kirish, ikki bob, to’qqizta paragraf, xulosa va adabiyotlar ro’yxatidan iborat. Olingan natijalar. Birinchi bobda ikkinchi tartibli chiziqli tenglamalar, ularning х ossalari va taqqoslash teoremasi o`rganilgan. Ikkinchi bob ikkinchi tartibli chiziqli tenglamalar yechimlari uchun t ebranish teoremalariga bag’ishlangan bo’lib, bunda Valle-Pusen teoremasi, Shpet teoremasi va tebranish teoremalari o’rganilgan. Ikkinchi bob ning beshinchi paragrafida bu teoremalar misollarga tatbiq etilgan. 4
I Bob. Ikkinchi tartibli chiziqli differensial tenglamalar 1§. Ikkinchi tartibli chiziqli differensial tenglamalar va ularni sodda holga keltirish . Ikkinchi tartibli chiziqli o’zgaruvchi koeffisentli quyidagi differensial tenglamani qaraymiz: (1.1.1) yoki (1.1.1)` unda P, Q yoki , , koeffisentlarini biror intervalda x ning uzluksiz funksiyasi deb faraz qilamiz . Ikkinchi tartibli chiziqli differensial tenglamalarni ba’zi sodda hollarini qaraymiz. (1.1.2) (1.1.2) o’ziga qo’shma differensial tenglama deyiladi. Teorema 1.1.1 . Har qanday ikkinchi tartibli bir jinsli chiziqli tenglamani o’ziga qo’shma bo’lgan differensial tenglamaga keltirish mumkin. Isbot. (1.1.2) tenglamani ochib chiqsak tenglama hosil bo’ladi. Unda oldidagi koeffisent oldidagi koeffisentning hosilasi ekanligini ko’rsatamiz . Bu o’ziga qo’shma tenglamalarning oziga xos xossasidir. (1.1.1)’ tenglamani har ikki tomonini funksiyaga ko’paytiramiz. 5