Kompyuter grafikas uchun texnik vositalar
Mavzu: Kompyuter grafikas uchun texnik vositalar I. Kirish II. “Kompyuter grafikasi” xaqida asosiy tushunchalar. grafik muharrir tug’risida umumiy ma`lumotlar. turbo paskal muhiti . II.1 “Kompyuter grafikasi”ning informatcion jamiyatdagi a h amiyati, roli va o’ rni. II.2 Uch O’lchovli Grafika. II.3 Coreldraw Muharririning Ishchi Oynasi . III. Asosiy qism III.1 Kompyuter grafikasi va dizaynda dasturiy vositalar. III.2 Amaliy grafik dasturlar: vektor, rastr va animatsiya grafik vositalari – Photoshop, CorelDraw, Macromedia Kompyuter grafikasi dasturlari. III.3 Instrumental grafik vositalar: OpenGL, DirectX - grafik bibliotekalari. IV. Xulosa V. Foydalanilgan adabiyotlar
KIRISH Respublikamiz maktablari, o’quv yurtlari va muassasalarini kompyuterlashtirish keng yo’lga qo’yilmoqda. Bu Davlat tilida yozilgan va informatika asoslariga doir adabiyotlar etarli emas. Kam nusxadagi ayrim qo’llanmalarni hisobga olmaganda, bu sohaga oid kitoblar deyarli y o’q . Bu muammo tabiiy, mavjud kompyuterlardan samarali foydalanishda, informatikaga va kompyuter grafikasiga oid bilimlarni keng omma orasida yoyishda qiyinchiliklar tu g’ diradi. Ayni paytda shuni tan olish lozimki, programmalashtirishga oid universal - maktab o’quvchisidan aspirantgacha, muhandisdan hisobchigacha ma ` qul bo’ladigan kitob yaratish mushkul. Shuni nazarda tutib, kompyuter grafikasi bilan ish boshlovchi lar uchun etarli ma ` lumotlarni o’z ichiga olgan ushbu o’quv qo’llanma yuqorida aytilgan extiyojni ma ` lum darajada qondiradi. Tajriba shuni ko’rsatadiki, kompyuter grafikasi bilan ishlashni o’rgan ishni boshlagan foydalanuvchilar ShEHM qurilmalarini ng tuzilishi bilan tanishmasdan turib o’z bilimlarini mustaqil chuqurlashtira olmaydilar. Kompyuter grafikasi geometrik jismlar, shakl va tamoyillarining matematik modellari h amda ularni namoyish etish usullari t o’g’ risidagi fan sifatida ani q lash mumkin. Kompyuter tasvirlariga b o’ lgan q izi q ish , ularda juda katta hajmdagi ma`lumotlar sa q lanishi bilan izo h lanadi: tasvirlarni ya qq ol namoyish etish imkoniyati mavjud bo’lib, ularni ta h lil etish uchun axborot texnologiyalari so h asida maxsus bilimlar talab q ilinmaydi. Kompyuter grafikasi musta q il y o’ nalish sifatida XX asrning 60-yillarida paydo b o’ ldi va maxsus amaliy dasturlar paketi ishlab chi q ildi. O’sha paytda kesmalar yordamida chizish, k o’ rinmas chizi q larni o’ chirish, murakkab sirtlarni akslantirish usullari, soyalarni shakllantirish, yoritilganlikni h isobga olish tamoyillari ishlab chi q il gan e di. Bu y o’ nalishdagi ilk ishlar vektorli grafikani rivojlantirishga ya`ni, chizi q larni kesmalar or q ali chizishga y o’ naltirilgan edi. 70-yillardan boshlab nazariy va amaliy ishlarning aksariyati fazoviy shakl va ob`ektlarni o’ rganishga q aratildi. Bu
y o’ nalish uch o’ lchovli grafika (3D) nomi bilan ataladi. Uch o’ lchovli tasvirlarni modellashtirish fazoning va jismlarinnig uch o’ lchovliligini, kuzatuvchi va yoritish manbalarining joylashishini h isobga olishini talab etadi. Murakkab sirtlarni akslantirish, releflar va ularning yoritilganligini modellashtirish bilan bo g’ lik masalalarning paydo bulishi uch o’ lchovli grafikaga b o’ lgan e h tiyojni yanada oshirdi. 9 0-yillarda kompyuter grafikasini ng qo’ llanish so h alari ancha kengaydi, ya`ni uni keng tadbi q q ilish imkoniyatlari paydo buldi. Natijada kompyuter grafikasini faoliyati dasturlash va kompyuter texnikasi bilan bo g’ li q b o’ lmagan mutaxassislarining ish vositasiga aylandi. Kompyuter grafikasi ning yangi yo’nalishlardan biri haqiqiy tasvirlarni shakllantirishning uslub va tamoyillarini ishlab chi q ishga ba g’ ishlangan. Bu tamoyillarga k o’ ra tasvirlarin bevosita kuzatish yoki optik q urilmalar yordamida r o’ yxatga olish imkoniyati mavjud b o’ lishi kerak. Shunday tasvirlarga extiyoj dizayn, arxitektura, reklama va bosh q a so h alarda paydo b o’ ldi. E H Mlar funktcional imkoniyatlarining kengayishi kompyuter grafikasining rivojlanishiga asos yaratdi va tasvirlar animatciyasini ta`minlovchi tizimlar yaratilishiga olib keldi. Bunday tizimlar ni q uyidagi uchta guruhni ajratish mumkin : kimyo, tibbiyot, astronomiya va boshqa sohalardagi jarayonlarni ko’rgazmali namoyish etish; harakatdagi holatlar tasavvurini (imitatciya) paydo etuvchi tizimlar (kompyuter o’yinlari va boshqalar); kino va televideniya uchun tasvirlar tayyorlovchi tizimlar . Aynan shu y o’ nalishlarda kompyuter grafikasini rivojlantirishda asosiy q iyinchiliklarga duch kelindi. Ular uchun modellarning yu q ori ani q ligidan tash q ari E H M imkoniyatlariga h am yu q ori talablar qo’ yil a di. Kitobxonlar e`tiboriga taklif etilayotgan ushbu o’quv qo’llanmada kompyuter grafikasining Nuqtali (rastrli); Ob`ektli (Vektorli); Fraktal turlari haqida boshlang’ich tushunchalar keltirilgan.
Kompyuter grafikasi ning informatcion jamiyatdagi a h amiyati, roli va o’ rni. Fan va texnika tara qq i yo ti jamiyatimizni informatcion jamiyatga ay lan tirdi. Bu jamiyatda fao l iyat k o’ rsatuvchilarning aksariyat q ismi axborot lar ni ishlab chi q arish, sa q lash, q ayta ishlash va amalga oshirish bilan band dir lar. Bunday ishlarni zamonaviy kompyuterlarsiz amalga oshirish q iyin. Ulardagi ma`lumotlarni q ayta ishlash mashina grafikasi yo rdamida amalga oshiri sh foydalanuvchi ga katta q ulayliklar tu g’ diradi. Mashina grafikasi deganda ob`ektlarning h ajm modellarini yaratish, sa q lash, ishlov berish va E H M lar yordamida ularni namoyish etish tushuniladi. Kompyuter grafikasi yangi informatcion texnologiyalar ora sida t o’ xtovsiz rivojlanib bora yo tgan y o’ nalishlardan biri h isoblanadi. Bunday rivojlanish texnika so h asida h am (grafika stantciyalari), dasturiy vo si talar so h asida h am k o’ zga tashlanmo q da. Ular videofilm kadrlari bi lan sifat b o’ yicha ta qq oslashga loyi q xa q i q iy, h ajmli h arakatlanuvchi tas - vir larni yaratishga imkon beradi. Bu dasturiy ma h sulotlar reklamalar ish lab chi q aruvchi vositalar xisoblanib, san`at va multimediya texnolo giyasi so h a larida qo’ llaniladi. Bundan tash q ari namoyish grafikasiga, geo metrik mo dellashtirishga, grafik interfeyslarni loyi h alashga, animatciya ( ha ra kat la nuvchi tasvirlar)ga va k o’ zga k o’ rinuvchi (vizual) h arakatni q urish ga katta e`tibor berilmokda. Kompyuter grafikasi ilm va fanning barcha so h alarida, ayni q sa i q tisodiy k o’ rsat k ichlarni ta h lil q ilishda muvoffa q iyatli qo’ llanilishi mumkin. Kompyuter grafikasi dunyo fanida yangi fundamental fan h isoblanib , o’ t gan asrning 90–chi yillarida paydo b o’ ldi va ishlab chi q arish ni ng barcha so h asida kadrlar tayyorlab berishda o’ ziga xos musta q il a h amiyatga egadir. Maxsus dasturlar yordamida xuddi bir vara q o q q o g’ ozga q alam yoki ruchka bilan h ar xil rasmlarni solish singari kompyuter ekranida sich q oncha yordamida rasm chizish, ya`ni tasvir yasash , tuzatish va ularni h arakatlantirish imkonini yaratdi. Bu dasturlar rasm chizish programmalari yoki grafik muharrir lar h isoblanib, ular yordamida rasmning elementlari bosh q arib boriladi. Kompyuter grafikasining juda tez rivojlanib borishi va undagi
t exnikaviy, dasturiy vositalarining yangilanib borishi ushbu kursning ha mi sha takomillashtirishga, bu sohadagi yangi yo’nalishlarni tinmay o’rganib borishni taqozo etadi. Oxirgi yillarda bu sohada juda katta o’zgarishlar (siljishlar) yuz berdi, ya`ni 16 mln.dan ortiq rang va rang turlarini o’zida aks ettira oladigan displeylar, grafik axborotlarni (paper part) kirituvchi moslama - skanerlar, grafik ish stantciyalari; dasturiy vositalar sohasida esa xaqiqiy kompyuter dunyosini kashf qila oladigan amaliy dasturlar vujudga keldi. Zamonaviy ShK asosida elektron grafiklar q urishning asosiy elementlari va usullari . Elektron grafikni tuzish va uni tushunish uchun grafika elementlari ma`nosi va ularni turli holatlarda qo’shilishini o’rganish muhim hisoblanadi. Grafik yordamida ifodalanadigan voqeliklarni to’g’ri tushunish uchun uni tashkil etuvchi hamma elementlarining to’plami mavjud bo’lgandagina mumkin (shkala, sarlavhalar va boshqalar). Tasvirlashning grafik usuli yoki grafik til - bu fikrni ifodalashning fazoviy tasvirlash yoki shartli ravishda tekislikda aks ettirish usullarining to’plamidir. Grafik tasvirlashning namunalari - geometrik figuralar, turli xaritalar, iqtisodiy analizning diagrammalari, korxonalarning tashkiliy strukturaviy sxemalari va boshqalar bo’lishi mumkin. Aqliy tasavvur va qiymatlar to’plamini ifodalovchi chizmalarni tuzish jarayoni grafiklashtirish deyiladi, uning natijasi esa - grafika deyiladi. Grafik shartli ravishda voqelikni yoki qandaydir jarayonni tasvirlaydi. Grafikada qo’llaniladigan hamma belgilar - bu g’oyalar belgisi bo’lib, uning o’zi yaxlit holatda g’oyalar to’plamini ifodalaydi. Grafika ikki elementga bo’linadi: grafik qiyofa va eksplikatciya. Grafik qiyofa - chizmalar to’plami bo’lib, ular o’zaro bog’lanishlari bilan birgalikda tushuniladi. Eksplikatciya - grafik obraz m ohiyatini ochib beruvchi shartli belgilar t o’plami . Grafik obraz – simvol , geometrik shakl ko’rinishi da b o’ lishi mumkin . Shartli belgilar yordamida ifodalangan grafik obraz ma`nosi uning geometrik shakliga bog’liq emas,