logo

Korxonada buxgalteriya hisobini tashkil etish

Yuklangan vaqt:

07.05.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

59.923828125 KB
Korxonada buxgalteriya hisobini tashkil etish
Reja:
 
Kirish
I   bob  Korxonada buxgalteriya hisobini to'g'ri tashkil etishning ahamiyati
1.1.   Korxonada buxgalteriya hisobining ahamiyati va asosiy vazifalari
1.2.Korxonada buxgalteriya hisobini qurishning umumiy tamoyillari
     II   bob  Korxonalarda buxgalteriya  hisobini  me’yoriy  tartibga solish va 
hisob  siyosati.
2.1.   Buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish   texnologiyasi   va   buxgalteriya
ma'lumotlarini qayta ishlashning asosiy yondashuvlari
III   bob  Buxgalteriya hisobidagi islohotlar.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati Kirish
 
Hozirgi   kunda   bozor   munosabatlari   sharoitida   iqtisodiy   faoliyat   markazi
butun iqtisodiyotning asosiy bo'g'ini – korxonaga o'tmoqda.   Aynan mikroiqtisodiy
darajada   jamiyat   uchun   zarur   bo'lgan   mahsulotlar   yaratiladi,   zarur   xizmatlar
ko'rsatiladi.   Korxonada   eng   malakali   kadrlar   to'plangan.   Bu   erda   resurslarni
iqtisodiy   va   oqilona   sarflash,   yuqori   samarali   texnologiyalar,   texnologiyalardan
foydalanish va mahsulotlarni sotish masalalari hal qilinadi.
Ushbu   masalalarning   aksariyatini   hal   qilish   uchun   korxona   buxgalteriya
hisobi usuliga murojaat qiladi, bu birlamchi kuzatuv (hujjatlar va inventarizatsiya),
xarajatlarni   o'lchash   (baholash   va   hisoblash),   joriy   guruhlash   (hisoblar   va   ikki
tomonlama   yozuvlar)   va   iqtisodiy   faoliyat   faktlarini   yakuniy   umumlashtirish
(balans va hisobot).
Ushbu kurs ishining maqsadlari quyidagilardan iborat:
buxgalteriya hisobini to'g'ri tashkil etishning ahamiyati;
buxgalteriya hisobining umumiy tamoyillarini ko'rib chiqish;
o'rganilayotgan   korxonada   buxgalteriya   ma'lumotlarini   qayta   ishlashning
tashkiliy shakli va texnologiyasi o'rganildi
korxonada buxgalteriya hisobini yanada takomillashtirish yo'llarini aniqlash. I   bob K orxonada	 buxgalteriya	 hisobini	 to'g'ri	 tashkil	 etishning
ahamiyati
 
1.1.   Korxonada	
 buxgalteriya	 hisobining	 ahamiyati	 va	 asosiy	 vazifalari
 
Bozor  iqtisodiyoti  sharoitida korxonalarda buxgalteriya  hisobini  shunday tashkil
etish   kerakki,   u   tejamli   bo‘lib,   kam   mablag‘   sarflangan   holda   ichki   va   tashqi
foydalanuvchilarni ko‘proq axborotlar bilan ta’minlasin.
Bozor   munosabatlariga   o‘tish   va   davlat   mulkini   xususiylashtirish   xo‘jalik
yuritishning   mazmuni,   tuzilishi   hamda   psixologiyasida   jiddiy   o‘zgarishlarga   olib
keladi. Bu o‘z navbatida, buxgalteriya hisobida tub o‘zgarishlarni talab qiladi.
Buxgalteriya  hisobi  xalqaro  biznes  tili  sifatida  davlat  qonunlarining bajarilishini
kafolatlashi,   tadbirkorlikni   rivojlantirishiga,   mulkni   saqlash   va   ko‘payishiga
xizmat   qilishi,   manfaatdor   (investorlar,   aksiyadorlar,   banklar,   fondlar,   mol
yuboruvchilar,   mol   oluvchilar,   rasmiy   organlar   va   h.k.)   lar   tomonidan   muhim
iqtisodiy   qarorlarni   qabul   qilishda   (kapitalini   investitsiya   qilish,   bozorga   chiqish,
xodimlarni   yollash,   soliq   siyosati,   moliyalash   manbalarini   qidirib   topish,
hisoblashishlar va h.k.) zarur bo‘ladigan to‘liq va ishonarli axborotlarni o‘z vaqtida
yetkazib berish kerak.
Buxgalteriya hisobini Korxonalarda hozirgi zamon talabi darajasida tashkil etish
quyidagi kompleks tadbirlar bilan ta’minlanadi:
1.Buxgalteriya   hisobini   qonuniy   tartibga   solish   va   uning   me’yoriy   bazasiii
shakllantirish bilan;
2.Uslubiy ta’minot (yo‘riknomalar, uslubiy ko‘rsatmalar, sharhlar) bilan;
3. Kadrlarni tayyorlash va qayta tayyorlash bilan;
4.X alqaro professional tashkilotlar bilan hamkorlik qilish yo‘li orqali;
5.Hisobni boshqarish tizimini qaytadan tashkil etish yo‘li bilan.
    «Buxgalteriya hisobi to‘g‘risida»gi Qonunda buxgalteriya hisobini tashkil etish
va yuritishning quyidagi asosiy tamoyillari keltirilgan:
♦   buxgalteriya hisobini ikkiyoqlamali yozuv usulida yuritish; ♦    buxgalteriya hisobining uzluksizligi;
♦   aktiv va passiv operatsiyalarini pulda baholash;
♦    axborotlarning ishonchliligi;
♦   hisoblash;
♦   ehtiyotkorlik;
♦   shakldan iqtisodiy mazmunning ustuvorligi;
♦   Korxonalarfaoliyatining davomiylik tamoyili;
♦   hisobot ko‘rsatkichlarini tahhoslab bo‘lishligi;
♦   moliyaviy hisobotning xolisligi (betarafligi);
♦   o‘rinlilik (joyidaligi);
♦   hisobot davri daromadi va xarajatlarining muvofiqligi;
♦   aktiv va majburiyatlarni haqiqiy baholash.
Qonun  korxonalarning  ichki buxgalteriya hisobi oldiga quyidagi asosiy talablarni
qo‘yadi:  Korxonalar rahbar lari ning  q onunchilikka itoat qilishi; moliyaviy hisobotd a
keltirilgan   axborotlarga   tashqi   foydalanuvchilar   tomonidan   ishonch   hosil   q ilish
maqsadida   auditor   tomonidan   tasdiq l angandan   so‘ng   hisobot   yilidan   keyingi
yilning 1 mayigacha chop etish.
Buxgalteriya hisobi yuritishning tamoyillaridan biri maxfiylik (oshkor qilmaslik)
bo‘lib   hisoblanadi .   Bunda   buxgalteriya   hisobi   reg i strlari   mazmuni   bilan   tanishish
ma’muriyat   roziligi   yoki   qonunchilikda   nazarda   t u tilgan   hollarda   ruxsat   etiladi.
Buxgalteriya hisobi registrlari bilan tanishishga ruxsat etilgan shaxslar maxfiylikni
saqlashi kerak.
Korxonalarda buxgalteriya hisobi  va hisobotini Korxonalar   rahbari tashkil etadi
va u quyidagi huquqlarga ega:
♦   bosh   buxgalter   rahbarligida   buxgalteriya   hisobi   xizmatini   tashkil   etish   yoki
shartnoma asosida jalb qilingan buxgalterlar xizmatidan foydalanish;
♦ buxgalteriya hisobini yuritishda shartnoma asosida ixtisoslashgan buxgalteriya
firmalariga   yoki   tarkibiga   buxgalteriya   hisobi   sub’ekti   kiradigan   markazlashgan
xo‘jalik A.J.lari hisob bo‘limiga topshirish;
♦   buxgalteriya hisobini mustaqil yuritish. Korxonalar rahbarlariga ko‘yidagilarni ta’minlash mas’uliyati yuklatilgan:
♦   hisob siyosatini ishlab chiqish va tasdiqlash;
♦   ichki hisob va hisobot tizimini ishlab chiqish;
♦   xo‘jalik operatsiyalarini nazorat qilish tartibi;
♦   to‘liq va ishonchli buxgalteriya hisobini yuritish;
♦   hisob hujjatlarini saqlash;
♦   tashqi va ichki foydalanuvchilar uchun moliyaviy hisobotlarni tayyorlash;
♦   soliq hisobotlari va boshqa moliyaviy hujjatlarni tayyorlash;
♦   hisob - kitoblarni o‘z vaqtida yuritish.
    Korxonalarda   buxgalteriya   hisobini   yuritishga   aloqador   bo‘lgan   shaxslar
buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish   va   yuritiщda   buxgalteriya   hisobining   asosiy
tamoyillariga rioya qilishlari kerak.
   Buxgalteriya apparati hujjatlarni ishlab chiqishi, buxgalteriya registrlarida hisob
yozuvlarini   oqilona   olib   borishi   va   ular   asosida   boshqaruv   va   moliyaviy
hisobotlarni o‘z vaqtida tuzishlari zarur.
  Korxonalarda buxgalteriya quyidagi bo‘limlardan tashkil topishi mumkin:
      ♦   material   bo‘limi,   bu   yerda   sotib   olingan   material   qiymatliklarni,   material
yuboruvchilar   bilan   hisob   -   kitoblarni,   materiallarni   saqlash   hamda   foydalanish
joylari   bo‘yicha   kirimi   va   sarflanishining   hisobi   yuritiladi.   Unchalik   katta
bo‘lmagan   Korxonalarningbu   bo‘limida   asosiy   vositalar,   arzon   va   tez   eskiruvchi
buyumlar   va   tayyor   mahsulotlar   hisobi   ham   yuritiladi.   Yirik   Korxonalarda     bu
uchastkaning ma’lumotlarini ishlab chiqish uchun maxsus bo‘lim tashkil etiladi;
♦hisoblashish bo‘limi, bu yerda dastlabki hujjatlarga asosan ish haqi hisoblash va
undan   ushlanmalar   bo‘yicha   barcha   hisoblashishlar   olib   boriladi,   mehnat   haqi
fondi va iste’mol fondidan foydalanish bo‘yicha nazorat amalga oshiriladi, ijtimoiy
sug‘urta   va   ta’minotga   ajratmalar   bo‘yicha,   pensiya   fondi,   bandlik   fondi   va
boshqalar bo‘yicha hisoblashishlar hisobini olib boradi; 
♦ishlab   chiqarish   -   kalkulyatsiya   bo‘limi,   bu   bo‘limda   barcha   turdagi   ishlab
chiqarishga qilingan xarajatlar hisobi yuritiladi, ishlab chiqarilgan maqsulotlarning xaqiqiy   tannarxi   aniqlanadi   va   hisobot   tuziladi,   tugallanmagan   ishlab   chiqarishga
sarflangan xarajatlar tarkibi aniqlanadi; 
♦umumiy   bo‘lim,   bu   bo‘limda   yuqorida   sanab   o‘tilgan   bo‘limlarda   hisobga
olinmaydigan operatsiyalar hisobi yuritiladi, Bosh daftar yuritiladi va buxgalteriya
hisoboti   tuziladi.   Yirik   Korxonalarda     moliyaviy   bo‘lim   ajratilib,   unda   pul
mablag‘lari,   Korxonalarva   ayrim   shaxslar   bilan   hisob   -   kitoblar   hisobi   yuritiladi.
Buxgalteriya   Korxonalarningbarcha   ishlab   chiqarish   bo‘linmalari       bilan   bevosita
munosabatda   bo‘ladi.   U   ulardan   buxgalteriya   hisobini   yuritish   uchun   tegishli
ma’lumotlar oladi, chunonchi:
♦kadrlar   bo‘limidan   -   ishga   qabul   qilinganligi,   ishdan   bo‘shatilganligi,   ta’tilga
chiqqanligi,   Korxonalarichida   bir   joydan   ikkinchi   joyga   o‘tkazilganligi
to‘g‘risidagi   shaxslar   ro‘yxati   (buyruq)ni   alohida   kategoriya   ishlovchilariga   haq
to‘lash   va   mukofotlash,   stavkalar,   okladlar,   shtatlarning   o‘zgarishi   to‘g‘risidagi
Nizomlarini. ; 
♦omborlardan   -   tovar   -   material   qiymatliklarining   harakati     (kirim,   chiqim,   bir
joydan ikkinchi joyga o‘tkazilishi) to‘g‘risidagi hujjatlarni; 
♦ishlab   chiqarish   bo‘linmalaridan   -   ayrim   xo‘jalik   operatsiyalari   (maqsulotni
ishlab   chiqarish   va   h.k.)   bo‘yicha   hujjatlar,   xarajatlar   bo‘yicha   ishlab   chiqarish
hisoboti va boshqalarni;
  ♦reja   bo‘limidan   -   Korxonalarningbarcha   faoliyati   bo‘yicha   tasdiqlangan   reja
ko‘rsatkichlari (daromad va xarajatlar smetasi) ni ;
Buxgalteriya   hisobining   mazmuni   tegishli   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektning
iqtisodiy   hayotini   kuzatish   tizimi   bilan   belgilanadi.   Ushbu   tizim   amalga
oshirilayotgan   xo'jalik   operatsiyalarining   uzluksiz,   uzluksiz   va   hujjatlashtirilgan
o'zaro bog'liqligi asosida miqdoriy va qiymat ko'rsatkichlaridan foydalanish orqali
amalga oshiriladi.
Buxgalteriya hisobi nuqtai nazaridan iqtisodiy operatsiya-bu iqtisodiy hayot
yoki iqtisodiy hodisaning sodir etilgan faktini hujjatlashtirishning vaqt va makonda
aniq belgilangan momenti.
Buxgalteriya hisobining vazifalari quyidagilardan iborat:: Xo   'jalik   yurituvchi   subyekt   tomonidan   mol-mulkni   sotib   olish   va   undan
foydalanish   bo'   yicha   amalga   oshirilgan   xo   'jalik   operatsiyalari,   uning
majburiyatlari   to'   g   'risida   ishonchli,   to'   liq   va   o   'z   vaqtida   ma'   lumotlarni
shakllantirish
Iqtisodiy vositalar aylanishining barcha bosqichlarida, ularning paydo bo'lish
sabablaridan qat'i nazar, samarasiz yo'qotishlarning oldini olish va zararsizlantirish
Foydalanuvchilarga xo'jalik  yurituvchi   sub'ekt  faoliyatining barcha  sohalari
bo'yicha   amaldagi   Qonunchilik   talablariga   javob   beradigan   zarur   ma'lumotlarni
taqdim etish
Xo'jalik   yurituvchi   sub'ekt   faoliyatining   moliyaviy   natijalari   va   uning
moliyaviy holati, shuningdek tovarlar, ishlar yoki xizmatlarning tegishli bozoridagi
mavqei   to'g'risidagi   buxgalteriya   ma'lumotlarining   ichki   va   tashqi
foydalanuvchilariga sifatli hisobotlarni o'z vaqtida va to'liq taqdim etish
  Xo'jalik   yurituvchi   sub'ektning   faoliyati   natijalari   uning   daromadlari   va
xarajatlari miqdorida, moliyaviy holati esa aktivlarni, majburiyatlarni, shuningdek
o'z va qarz kapitalini joylashtirish shaklida ifodalanadi.
 
1.2.   Korxonada buxgalteriya	 hisobini	 qurishning	 umumiy	 tamoyillari
 
Buxgalteriya hisobining asosiy  tamoyillari  ma'lum taxminlar  va talablardan
foydalanishni o'z ichiga oladi.
Taxminlar ro'yxati quyidagilarni o'z ichiga oladi:
Xo'jalik yurituvchi sub'ektning mulkiy izolyatsiyasi
Ikkilik
Qiymat momenti
Faoliyatning uzluksizligi
Ishlab   chiqarish   va   uzoq   muddatli   aktivlarga   investitsiyalarning   joriy
xarajatlarini farqlash
Tanlangan ustuvorliklarni qo'llash ketma-ketligi Xo'jalik   operatsiyalarini   hisobga   olishda   aks   ettirishning   vaqtinchalik
aniqligi
Xarajatlar va daromadlarning muvofiqligi
Iqtisodiy sub'ektning ehtiyotkorligi
Pul o'lchovining mavjudligi
Iqtisodiy voqealarni umumlashtirish chastotasi.
  Mulkni   ajratish   taxminlari   mulk   huquqidan   kelib   chiqadi.   Har   bir
korxonaning   mol-mulki   va   majburiyatlari   qat'iy   ajratilgan   va   uning   mulkdorlari
yoki   boshqa   korxonalarning   mol-mulki   va   majburiyatlaridan   alohida
mavjud.   Rivojlangan   bozor   iqtisodiyotiga   ega   mamlakatlarda   bu   taxmin
buxgalteriya hisobining iqtisodiy birligi  printsipiga mos keladi.   Korxona mustaqil
xo'jalik   yurituvchi   sub'ekt   ekanligi   tan   olinadi.   Buxgalteriya   hisobi   uni   tartibga
solish   tizimlaridan   biriga   mos   keladigan   ma'lum   bir   tizimga   muvofiq   amalga
oshiriladi.   Ma'lumot   faqat   ushbu   iqtisodiy   birlik   faoliyatiga   tegishli.   Muayyan
iqtisodiy   birlik   egalarining   faoliyati   bo'ysunuvchi   xususiyatga   ega   va   shuning
uchun   uning   buxgalteriya   ma'lumotlari   iqtisodiy   jarayonlarni   boshqarish
jarayonida dastlabki ahamiyatga ega bo'ladi.
Buxgalteriya   hisobidagi   ikkilik   tashkilot   faoliyatining   har   qanday   sanasida
tashkilot aktivlarining ta'lim manbalari bilan majburiy tengligini ta'minlaydi.
Bozor   iqtisodiyotining   shakllanishi   sharoitida   qiymat   momenti   alohida
ahamiyat kasb etdi, chunki buxgalteriya hisobida ob'ektning qiymati faqat talab va
taklif   ta'siri   ostida   shakllanadi,   deb   ishoniladi.   Shuning   uchun   sotib   olish   qiymati
buxgalteriya   hisobida   birlamchi,   sotib   olingan   mol   -   mulkdan   foydalanishdan
kutilayotgan   daromad   esa   ikkilamchi   hisoblanadi.   Ikkinchisi   faqat   tashkilotning
uzluksizligi printsipi asosida amalga oshiriladi, bu inflyatsiya jarayonlari sharoitida
har   doim   ham   kuzatilmaydi,   bu   esa   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektning   bankrotligiga
olib keladi.
Moliyaviy   hisobotlar   belgilangan   shakllar   bo'yicha   tuziladi,   unga
qo'yiladigan   talablarga   zid   kelmaydi   va   belgilangan   manzillarda   va   belgilangan
muddatlarda tegishli foydalanuvchilarga taqdim etiladi. Faoliyatning   uzluksizligi   yoki   davom   etayotgan   faoliyat   printsipi,   korxona
bir marta ro'yxatdan o'tgan bo'lsa, yaqin yoki uzoq muddatda o'z-o'zini yo'q qilish
maqsadlarini   qo'ymaydi   degan   taxmindan   kelib   chiqadi.   Majoziy   ma'noda,   ushbu
tamoyil   buxgalterlarning   xalqaro   gerbida   tasvirlangan   Bernulli   egri   chizig'ining
mazmuniga  -   hisob  xodimlarining  xalqaro  emblemasiga  mos  keladi.   Bernulli   egri
chizig'i   buxgalteriya   hisobi   paydo   bo'lganidan   keyin   abadiy   mavjud   bo'lishining
ramzi.
Binobarin,   dastlab   ushbu   tamoyil   tashkilotning   ekspluatatsiya   davrining
noaniqligini   nazarda   tutadi,   uning   davomida   u   o'zining   qonuniy   maqsadlarini
amalga   oshirishi   kerak.   Aslida,   ushbu   printsip   ko'pincha   muassislar   tomonidan
soliq   to'lashdan   bo'yin   tovlash   uchun   soxta   bankrotlik   shartlarini   yaratish   orqali
buziladi.
Ishlab   chiqarish   va   uzoq   muddatli   aktivlarga   investitsiyalarning   joriy
xarajatlarini farqlash mahsulotning ayrim turlari, bajarilgan ishlar yoki ko'rsatilgan
xizmatlar xarajatlarini to'g'ri va to'liq hisoblash imkonini beradi.
Tanlangan ustuvorliklarni qo'llash ketma-ketligi shuni  ko'rsatadiki, korxona
tanlangan   standartlardan   (ustuvorliklardan)   ushbu   hisobot   davridan   boshqasiga
doimiy   ravishda   foydalanadi.   Ushbu   vakolatlar   Yuklangan   organlarning   qaroriga
binoan amaldagi me'yoriy hujjatlarning o'zgarishi yoki turli xil qayta tashkil etish
protseduralarining   paydo   bo'lishi   (birlashish,   ajratish   va   boshqalar)   tufayli   ushbu
qoidadan istisnolar mumkin.
Bunday   holda,   buxgalteriya   siyosatining   o'zgarishi   tegishli   tashkiliy   va
ma'muriy hujjat bilan tasdiqlangan yildan keyingi yilning 1 yanvaridan (moliyaviy
yil boshidan) kiritilishi kerak.
Xo'jalik   operatsiyalarini   hisobga   olishda   aks   ettirishning   vaqtinchalik
aniqligi shuni anglatadiki, daromadlar va xarajatlar buxgalteriya hisobida ular sodir
bo'lgan   hisobot   davrida   emas,   balki   ushbu   daromadlar   olinganda   va   shunga   mos
ravishda   ushbu   hisobot   davrida   faqat   ushbu   davr   daromadlarini   olishga   hissa
qo'shgan   xarajatlar   qayd   etiladi.   Masalan,   ijarachidan   chorak   uchun   ijara   haqini
olish ijaraga olingan bino egasiga - uy egasiga (egasiga) olingan summani hisobot davri   daromadi   sifatida   ko'rib   chiqishga   asos   bermaydi.   Ushbu   daromad   har   bir
hisobot oyi boshlanganda faqat 1/3 qism miqdorida tan olinadi.   Ushbu mablag'larni
kreditlash paytida-bu faqat kechiktirilgan daromad.   Shu bilan birga, ijarachi uchun
sanab   o'tilgan   mablag'lar   bo'lishi   kerak   u   tomonidan   kechiktirilgan   xarajatlar
sifatida   ko'rib   chiqiladi,   oylik   joriy   xarajatlarga   keyingi   hisobot   davriga   tegishli
qismning   1/3   qismi   miqdorida   kiritiladi.   Xo'jalik   operatsiyalarini   hisobga   olishda
aks   ettirishning   vaqtinchalik   aniqligini   taxmin   qilish   buxgalteriya   hisobi   bo'yicha
xalqaro   standartlarda   qo'llaniladigan   hisoblash   printsipiga   mos   keladi.   Ikkala
holatda   ham, ma'lum bir iqtisodiy operatsiya uchun ma'lum bir moliyaviy natijani
shakllantirishning   dastlabki   tabiati:   egasining   o'zgarishi   odatda   naqd   pul
oqimlarining   harakati   bilan   yuqoridagi   voqealar   bilan   bog'liq   huquqiy
majburiyatlar   o'rtasidagi   vaqtga   to'g'ri   kelmaydi.   Ularning   tasodiflarini   istisno
qilmasdan, shunga qaramay, u yoki bu hodisaning boshqasiga nisbatan ta'rifi keng
tarqalgan.   Shuningdek,   ushbu   voqealarni   hisobga   olishda   aks   ettirish   nuqtai
nazaridan   talqin   qilishda   mumkin   bo'lgan   xatolarni   istisno   qilish   mumkin
emas.   Bunday   holatlar   daromadlar   va   xarajatlar   bo'yicha   ham   sodir   bo'lishi
mumkin.
  Bozor munosabatlari hisoblash printsipiga rioya qilishga katta e'tibor beradi,
chunki   nafaqat   tashkilotning  moliyaviy  natijalarini   to'g'ri  hisoblash,  balki  soliqlar
va   turli   xil   yig'imlar   bo'yicha,   birinchi   navbatda   byudjet   oldidagi   majburiyatlarni
shakllantirish ham bunga bog'liq.
Xarajatlar   va   daromadlarning   shakllanishi   vaqtga   to'g'ri   kelganda,
daromadlar va xarajatlar mos keladigan vaqt keladi.   Buxgalteriya hisobi uchun bu
holat ideal ko'rinadi, chunki u nafaqat olingan daromadlarni ushbu hisobot davriga
tegishli xarajatlar bilan taqqoslash, balki taqqoslash imkonini beradi.
Shu   bilan   birga,   xaridorlar   tomonidan   to'langanligi   sababli   buxgalteriya
hisobi   uchun   mahsulot   sotishdan   tushgan   daromadni   belgilaydigan   kichik   biznes
tashkilotlari   uchun   ruxsat   etilgan   holatlarda   xarajatlarni   aks   ettirishning   yana   bir
metodologiyasi   taqdim   etiladi,   ya'ni:   xarajatlar   o'z   xizmatlariga   o'tkazish   yoki egalik   qilish   natijasida   kelib   chiqqan   qarzni   to'lashdan   keyin   tan   olinadi.,
buyurtmachilarga yoki xaridorlarga ish yoki mahsulotni bajarish.
Xo'jalik   yurituvchi   sub'ektning   ehtiyotkorligi   –   bu   e'lon   qilinmagan,   ammo
shunga   qaramay   buxgalteriya   hisobida   tan   olingan   taxmin.   Ba'zida   bu   taxmin
konservatizm   deb   hisoblanadi-ehtiyotkorlik   korxonaning   potentsial   daromadlarni
emas, balki potentsial yo'qotishlarni hisobga olishga ko'proq tayyorligida namoyon
bo'ladi.   Shu   sababli,   bozor   iqtisodiyotida   umume'tirof   etilgan   printsip   aktivlar   va
daromadlarni mumkin bo'lgan eng past darajada baholashdir.   Bunday ehtiyotkorlik
natijasi   shubhali   qarzlar   uchun   turli   xil   zaxiralarni   shakllantirish   yoki   mulkning
ayrim turlarini eng past narxda baholashdir.   Masalan, buxgalteriya hisobi qimmatli
qog'ozlarga   investitsiyalarni   ikkita   bahoning   eng   pasti   bo'yicha   baholashni   tan
oladi:   balans   yoki   bozor.   Shu   bilan   birga,   xarajatlar   va   majburiyatlar   eng   yuqori
baho bilan qabul qilinadi.   Shunday qilib, ushbu taxmin qabul qilingan qarorlarning
oqibatlari to'g'risida yuqori darajadagi noaniqlik bilan tavsiflanadi.
Pul   o'lchovining   mavjudligi.   Ushbu   printsip   mohiyatan   buxgalteriya   hisobi
faoliyatining   asosini   tashkil   etuvchi   aniqlovchi   printsiplardan   biri   sifatida   ko'rib
chiqilishi   kerak.   U   buxgalteriya   hisobini   tartibga   solish   tizimida   e'lon   qilinadi,
chunki u tabiiy deb hisoblanadi.   Shunday qilib, buxgalteriya hisobiga qo'yiladigan
asosiy talablar orasida (Rossiya Federatsiyasining "buxgalteriya hisobi to'g'risida"
federal qonunining 8 – moddasi), birinchi talab shundan iboratki, tashkilotlarning
mol-mulki,   majburiyatlari   va   xo'jalik   operatsiyalarini   hisobga   olish   Rossiya
federatsiyasi valyutasida-rublda amalga oshiriladi.
Shu   bilan   birga,   pul   hisoblagichining   afzalliklarini   ta'kidlab,   unga   xos
bo'lgan   kamchiliklarni   ko'rsatish   kerak.   Ulardan   asosiysi   inflyatsiya   jarayonlari
natijasida   beqarorlik.   Holbuki,   individual   aktivlar   kamdan-kam   hollarda   o'tgan
voqealarni   baholashga   asoslangan   holda   ustav   yoki   boshqa   maqsadlarda
foydalanishda   davom   etaveradi,   vaqti-vaqti   bilan   ularni   joriy   pul   qiymatiga
moslashtirish zarurati tug'iladi.
Pul hisoblagichini qo'llash doirasi pul shaklida ifodalanishi mumkin bo'lgan
xo'jalik yurituvchi sub'ektning iqtisodiy faoliyati chegaralari bilan belgilanadi. Iqtisodiy   voqealarni   umumlashtirish   chastotasi   kompaniyaning   moliyaviy-
iqtisodiy faoliyati, uning ma'muriyati, egalari, ya'ni aktsiyadorlar to'g'risida davriy
hisobotlarni   taqdim   etishni   nazarda   tutadi.   Shunday   qilib,   bunday   ma'lumotlar
qonun   hujjatlarida   belgilangan   muddatlarda   taqdim   etilishi   tabiiy   deb
hisoblanadi.   "Buxgalteriya   hisobi   to'g'risida"   federal   qonunining   14-moddasida
aytilishicha,   oylik   va   choraklik   hisobotlar   oraliq   bo'lib,   hisobot   yilining   boshidan
boshlab   hisob-kitob   asosida   tuziladi.   Ushbu   moddaning   boshqa   qoidalari   yangi
tashkil etilgan tashkilotlar uchun davlat  ro'yxatidan o'tgan kundan tegishli yilning
31   dekabrigacha,   tashkil   etilgan   tashkilotlar   uchun   esa   1   oktyabrdan   keyingi
yilning   31   dekabrigacha   bo'lgan   davrni   birinchi   hisobot   yili   deb   hisoblash
zarurligini   tan   oladi.   Boshqa   hollarda,   barcha   tashkilotlar   uchun   hisobot   yili
kalendar yil hisoblanadi – 1 yanvardan 31 dekabrgacha.
Xalqaro moliyaviy hisobot standarti "moliyaviy hisobotni taqdim etish" ham
ushbu hisobotni tayyorlashning odatiy doimiy davri sifatida bir yilni tan oladi.   Shu
bilan birga, hisobot sanasidan keyin tegishli foydalanuvchilar uchun hisobot berish
muddati   olti   oyda   belgilanadi.   Shu   bilan   birga,   standart   aniqroq   chegara
muddatlarini belgilaydigan mamlakatlarning milliy qoidalarini ham tan oladi.
Ushbu taxminga rioya qilish buxgalteriya hisobini tashkil  etishning ustuvor
yo'nalishlaridan   biridir,   chunki   u   korxona   direktorlarining   mulkdorlar   oldidagi
davriy   hisobotining   majburiyligini   tartibga   soladi   va   shuning   uchun   ularning
mulkidan samarali foydalanish uchun javobgarlikni oshiradi.
Shunday   qilib,   iqtisodiy   voqealarni   umumlashtirish   davriyligi   printsipining
mazmuni asosan hisobot davri printsipiga asoslanadi, bu ma'lum bir davr uchun –
chorak,   yarim   yil,   9   oy   va   bir   yil   uchun   tegishli   hisobot   shakllarida   individual
ko'rsatkichlar   shaklida   tegishli   buxgalteriya   ma'lumotlarini   taqdim   etishni
ta'minlaydi.
Buxgalteriya   hisobining   taxminlar   nuqtai   nazaridan   ko'rib   chiqilgan   asosiy
printsiplari   faqat   ularning   to'liq   bajarilishi   buxgalteriya   ma'lumotlariga   taqdim
etiladigan   mulk   va   majburiyatlarni   boshqarish   vazifalarini   amalga   oshirishga imkon   beradi   degan   xulosaga   kelish   uchun   asos   beradi.   So'nggi   paytlarda   ikkita
asosiy printsip mavjud:
Iqtisodiy birlik printsipi (mulkni ajratish)
Pul o'lchovi printsipi
Qolganlarning   barchasi   moliyaviy   va   buxgalteriya   ma'lumotlarining   sifati
bilan bog'liq va protsessual deb tan olingan.
Belgilangan   printsiplar   orasida   bozor   munosabatlari   rivojlangan
mamlakatlarda   keng   qo'llaniladigan   dastlabki   (tarixiy)   yozuv   printsipi   mavjud
emas.   Ushbu   printsipning   mazmuni   shuni   anglatadiki,   dastlabki   yozuv,   agar   u
hujjatlashtirilgan   va   to'g'ri   tuzilgan   bo'lsa   va   tomonlar   tomonidan   boshqacha
ko'rsatilmagan   yoki   sudda   isbotlanmagan   bo'lsa,   buxgalteriya   hisobida   ishonchli
deb   tan   olinadi.   Bu   amalga   oshirilgan   iqtisodiy   operatsiyaning   huquqiy
dalilidir.   So'nggi   paytlarda   iqtisodiyotdagi   inflyatsiya   jarayonlari   pulning   sotib
olish qobiliyatining pasayishi va mulk qiymatini aks ettirishning noaniqligi tufayli
pul o'lchovi printsipini silkitdi.   Biroq, bu buxgalteriya hisobiga qo'yiladigan asosiy
talablarning mazmunini o'zgartirmadi.   Ushbu talablarga quyidagilar kiradi:
Iqtisodiy voqealarni hujjatlashtirish
Buxgalteriya   ko'rsatkichlarining   rejalashtirilgan   ko'rsatkichlar   bilan
taqqoslanishi
To'liqlik
O'z vaqtida
Tarkibning shakldan ustunligi
Aniqlik
Muhimlik
Muvofiqlik
Aniqlik va mavjudlik
Iqtisodiyot va ratsionallik
Iqtisodiy   voqealarni   hujjatlashtirish   iqtisodiy   faoliyatning   har   bir   haqiqati
yozma   ravishda   qayd   etilishi   kerakligini   anglatadi.   Hujjatning   yo'qligi   iqtisodiy
voqea   sodir   bo'lmaganligini   anglatadi.   Va   agar   biron   bir   voqea   sodir   bo'lganligi aniqlansa,   lekin   buxgalteriya   hisobida   aks   etmasa,   bu   hisobga   olish
ma'lumotlarining   qasddan   yoki   bexosdan   buzilishi   yoki   buxgalteriya   hisobining
individual   hodisalarga   ta'sir   qilishi   mumkin   emasligi   (masalan,   tabiiy   yo'qotish
tufayli   inventarizatsiya   yo'qotishlarining   paydo   bo'lishi)   natijasi   sifatida   ko'rib
chiqilishi kerak.
Buxgalteriya   ko'rsatkichlarining   rejalashtirilgan   ko'rsatkichlar   bilan
taqqoslanishi   buxgalteriya   hisobining   muhim   funktsiyalaridan   biri   –   nazorat
funktsiyasini amalga oshiradi.
Buxgalteriya   ko'rsatkichlarini   biznes-reja   ko'rsatkichlari   bilan   taqqoslash
kerak,   chunki   bir   tomondan,   korxonaning   iqtisodiy   faoliyatini   bashorat   qilish
bosqichida ikkinchisi buxgalteriya ko'rsatkichlari asosida ishlab chiqilgan, boshqa
tomondan,   rejalashtirilgan   ko'rsatkichlarning   bajarilishi   to'g'risida   ma'lumot   olish
buxgalteriya ma'lumotlarisiz mumkin emas.
To'liqlik   buxgalteriya   ma'lumotlarini   pul   hisoblagichi   tomonidan
belgilanadigan   chegaralar   doirasida   boshqarish   ehtiyojlariga   javob   beradigan
hajmda shakllantirishni o'z ichiga oladi.
Buxgalteriya   ma'lumotlarining   to'liqligining   kafolati   hisobot   davridagi
barcha   xo'jalik   operatsiyalarini   hisobga   olishda   tashkilotning   aktivlari   va
majburiyatlarini   inventarizatsiya   qilish   materiallari   bilan   tasdiqlangan   so'zsiz   aks
ettirishdir.
O'z   vaqtida   boshqaruv   apparati   va   tashqi   foydalanuvchilarga   "darhol,   o'z
vaqtida"hisobot   berishni   ta'minlaydi.   Qabul   qilingan   ma'lumotlarning   bajarilgan
xo'jalik   operatsiyalaridan   vaqt   o'tishi   bilan   kechikishi   boshqaruv   jarayoniga   o'z
vaqtida ta'sir ko'rsatishga imkon bermaydi va uni mohiyatan keraksiz qiladi.
Tarkibning   shakldan   ustunligi   shuni   anglatadiki,   huquqiy   normaga   rioya
qilish   va   iqtisodiy   faoliyatning   mukammal   faktlarining   iqtisodiy   maqsadga
muvofiqligi   tegishli   me'yoriy   hujjatlar   bilan   tartibga   solinadigan   shakldan   ustun
bo'lishi   kerak.   Ushbu   talab   e'lon   qilingan   bo'lsa-da,   haqiqiy   hayotda   uni   amalga
oshirish muammoli ko'rinadi. Aniqlik   dastlab   buxgalteriya   hisobiga   xosdir,   chunki   bu   uning   o'ziga   xos
fazilatlaridan kelib chiqadi – hujjatlarni rasmiylashtirish va ularni amalga oshirish
uchun   mas'ul   bo'lgan   shaxslar   tomonidan   iqtisodiy   voqealarni   doimiy   ravishda
ro'yxatdan o'tkazish.
  Buxgalteriya   ma'lumotlarining   aniqligi   talablariga   bevosita   bog'liq   holda
uning ahamiyati talab qilinadi.
Bozor iqtisodiyotiga o'tishdan oldin ushbu yondashuv mahalliy buxgalteriya
hisobida   e'lon   qilinmagan.   Endi,   agar   ahamiyatlilik   darajasi   tegishli
foydalanuvchilarning   qaror   qabul   qilishiga   sezilarli   ta'sir   ko'rsatadigan   chegara
ichida   bo'lishi   mumkin   bo'lsa,   u   tan   olinadi   va   hisobga   olinadi.   Shu   bilan   birga,
moliyaviy   hisobotning   qasddan   yoki   bexosdan   buzilishi   sodir   bo'lganligi   muhim
emas.   Asosiysi, bunday hisobot asosida noto'g'ri xulosalar chiqargan yoki noto'g'ri
qarorlar qabul qilgan malakali foydalanuvchiga hal qiluvchi ta'sir ko'rsatgan uning
hajmi qanday.
Bunday noto'g'ri xulosalarni qabul qilishning boshlang'ich bazasi juda katta
yoki juda kichik miqdordagi hisobga olish ma'lumotlari bo'lishi mumkin.
Kompyuter texnologiyalaridan foydalangan holda turli xil variantlarni ishlab
chiqish   va   keyinchalik   aniq   qarorlar   qabul   qilish   jarayonida   ularni   taqqoslash
orqali muhimlikni aniqlashda xato chegarasini kamaytirish mumkin. II bob	  Korxonalarda	 buxgalteriya	  hisobini	  me’yoriy	  tartibga	 solish	 va
hisob	
  siyosati.
Korxonalardagi hisob axborotlarini bozor iqtisodiyoti talablariga javob berishiga,
ob’ektiv, hammaga tushunarli bo‘lishida amaldagi me’yoriy bazaga bog‘liq.  
O‘zbekiston   hududida   buxgalteriya   hisobi   va   hisobotining   tashkiliy   –   uslubiy
asosini   1996   yil   30   avgustida   qabul   qilish   qilingan   «Buxgalteriya   hisobi
to‘g‘risida»gi   Qonun,O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan
1999 yil 5 fevralda tasdiqlangan «Mahsulot (ishlar, xizmatlar)ni ishlab chiqarish va
sotish   xarajatlarining   tarkibi   hamda   moliyaviy   natijalarni   shakllantirish   tartibi
to‘g‘risida   Nizom»,   Buxgalteriya   hisobining   Milliy   standartilari   hamda
karxonaning   hisob   siyosati   tashkil   etadi.   Buxgalteriya   hisobining   Milliy   standarti
№   21   -   sonli   «Xo‘jalik   yurituvchi   sub’ektlar   moliyaviy   -   xo‘jalik   faoliyatining
buxgalteriya   hisobi   schyotlar   rejasi   va   uni   qo‘llash   bo‘yicha   yo‘riqnoma»   2004
yilning   1   yanvaridan   amalga   tadbiq   etildi.Shu   bilan   birga   Korxonalarda
buxgalteriya hisobini tashkil etish va yuritishning umumiy qoidalarini  O‘zbekiston
Respublikasi   Adliya   vazirligida   2008   yil   26   martda   1781-son   bilan   ro‘yxatga
olingan   Moliya   vazirligi   va   Qishloq   va   suv   xo‘jaligi   vazirligining   2008   yil   21
yanvardagi   1,   1/2-son   qarori   bilan   tasdiqlangan   “Korxonalarda   buxgalteriya
hisobining   soddalashtirilgan   tizimini   tashkil   etish   to‘g‘risida   NIZOM”   tartibga
soladi.
Bu   me’yoriy   hujjatlar   Korxonalarda     buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish   va
yuritishning   umumiy   qoidalarini   belgilaydi,   shuningdek   kimning   qaramog‘ida
bo‘lishi, mulk shakllari hamda faoliyat turlaridan qat’iy nazar barcha Korxonalarva
tashkilotlarga ham tegishlidir.
Shu bilan birga Korxonalarbu me’yoriy hujjatlarga asoslanib xo‘jalik yuritishning
tashkiliy   -   huquqiy   shakllari,   tarmoq   xususiyatlari   va   faoliyat   xarakrediterlari,
xodimlar malakasi va boshqa vazifalarni inobatga olgan holda buxgalteriya hisobi
hamda nazoratni tashkil etish usullarini o‘zlari mustaqil belgilash huhuqiga ega.
«Buxgalteriya   hisobi   to‘g‘risida»gi   Qonun   O‘zbekiston   Respublikasi   hududida
ham   undan   tashqarida   joylashgan   barcha   O‘zbekiston   Respublikasida   ro‘yxatdan o‘tgan   davlat   tashkilotlari   va   boshqarmalari,   yuridik   shaxslar,   ularning   sho‘ba
fermer   xo‘jaliklarilari,   filiallari,   vaqilliklari   va   boshqa   tashkiliy   bo‘linmalari
buxgalteriya hisobining sub’ektlari ekanligini belgilaydi.
Buxgalteriya hisobining maqsadi foydalanuvchilarni to‘liq, ishonarli, o‘z vaqtida
tuzilgan moliyaviy va buxgalteriya hisobining boshqa axborotlari bilan ta’minlash
bo‘lib hisoblanadi.
Bu   maqsadga   muvaffaqiyatli   erishish   uchun   buxgalteriya   hisobi   quyidagi
vazifalarni hal etishi kerak:
♦   buxgalteriya   hisobi   schyotlarida   aktivlar   holati   va   harakati,   mulkiy   hukuq   va
majburiyatlar holati to‘g‘risida to‘liq, ishonarli ma’lumotlarni shakllantirish;
♦samarali   boshqarish   maqsadida   buxgalteriya   hisobi   ma’lumotlarini
umumlashtirish;
♦   moliyaviy, soli q  va boshqa hisobotlarni t u zish.
Korxonalarda     buxgalteriya   hisobi   ma’lum   qoidalar   va   tamoyillar   bo‘yicha
yuritiladi.
Tamoyil va qoidalarning shunday majmuini o‘rnatish kerakki, uni amal da qo‘llash
hisob   yuritishining   maksimal   samarasini   ta’minlasin.   Bunda   samara   deb   moliyaviy
va boshqaruv axborotlarni o‘z vaqtida shakllantirish keng doiradagi foydalanuvchilar
uchun ishonchliligi, ravonligi va foyda liligini ta’minlash tushuniladi.
Nazariy   jihatdan   Korxonalarda   buxgalteriya   hisobini   yuritish   qoida larini
o‘rnatishga uch xil yondoshish mavjud:
Markazlashtirilgan   -   bunda   buxgalteriya   hisobini   yuritish   yagona   markazdan
boshqariladi;
Markazlashtirilmagan   -   h ar   bir   xo‘jalik   sub’ekti   uchun   buxgalteriya   hisobi
qoidalarini   individuallashtirish.   Bu   xil   yondoshish   hisob   ishlarini   faoliyat
xarakrediteriga   aynan   mos   kelishini   ta’minlagani   bilan   bu   bozor   iqtisodiyoti
sharoitida to‘g‘ri kelmaydi;
Aralash - bu birinchi va ikkinchi yondoshishni oqilona birlashtirish dir.
Ja h on   amaliyoti   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   aralash   usulda   markazlashti rilgan   tartibda
quyidagilar belgilanadi. Moliyaviy   axborotlarning   ishonchliligi,   taqqoslanuvchanligi   va   foy daliligini
ta’minlaydigan hisob yuritishning asosiy qoida  h amda tamoy illarini belgilash.
Hisob yuritishning umumiy qoidalari va tamoyillari  h ar bir Korxonalarning   faoliyat
ko‘rsatish   sharoitlari,   xodimlar   kvalifikatsiyasi,   mavjud   boshqaruv   texnik   bazasidan
kelib chiqqan qolda konkretlashtiriladi. Boshqacha qilib aytganda Korxonalaro‘zining
hisob siyosatini ishlab chiqadi va amal ga oshiradi.
№1 BHMS ”Moliyaviy   hisobot   va   hisob   siyosati ” ga   asosan   Korxonalar h ar   bir
xo‘jalik yili uchun o‘z  hisob siyosatini ishlab chiqishi kerak.
Buxgalteriya siyosatiga xo‘jalik faoliyati  faktlarini  guruhlash va ba h o lash, aktivlar
qiymatini   hisobdan   chiqarish,   h ujjat   aylanish   va   inventarizatsiyani   tashkil   etish
usullari,   buxgalteriya   hisobi   schyotlarini   qo‘llash   usullari, hisob  tizimi, axborotlarni
ishlab   chiqish   va   boshqa   tegishli   usul lar   kiradi. Shunday   qilib   hisob siyosati
buxgalteriya hisobini yuritish usullari yig‘indisidan iborat.
Bu   hisob   siyosatida   moddiy   qiymatliklarni   tayyorlash,   sotib   olish   va   bah olash
qoidalari hamda tartibi, buyumlarni asosiy vositalar, inventar va   xo‘jalik jihozlariga
kiritish   mezoni,   ularning   eskirishi,   tayyor   mahsulotlarni   baholash   va   sotish   tartibi,
buxgalteriya   hisobini   ish   schyotlar   rejasi ni   ishlab   chiqish   belgilanadi.   Navbatdagi
hisobot   yili   uchun   ishlab   chiqil gan   hisob   siyosati   korxonalar   rahbari   tomonidan
tasdiqlangandan so‘ng yuridik kuchga ega hujjat statusiga ega bo‘ladi.
Korxonalarning hisob siyosati korxonalar rahbarining buyrug‘i bilan tasdiqlanadi.
Hisob   siyosatining   shakllantirishda   sub’ekt   tomonidan   qabul   qilingan
buxgalteriya   hisobini   yuritish   usullari   buyruq   chiqqan   yildan   keyingi   yilning   1
yanvaridan   qo‘llaniladi.   Bunda   xo‘jalik   sub’ekti   bo‘linmalarining   joylashgan
joylaridan qat’i nazar, barcha strukturaviy bo‘linmalari  tomonidan qo‘llaniladi.
Yangi   tashkil   etilgan   korxonalar   qabul   qilgan   hisob   siyosatini   korxonalarning
moliyaviy   hisobotini   matbuotda   birinchi   nashr   etilishigacha,   lekin   davlat
ro‘yxatidan   o‘tgan   sanadan   90   kundan   kechikmasdan   rasmiylashtirishi   kerak.
Kalendar yili ichida hisob siyosati o‘zgartirilmaydi.
Faqat quyidagi hollarda korxonalarning hisob siyosati o‘zgarishi mumkin:
1. Korxonalar qaytadan tashkil etilsa (birlashish, ajralish); 2.Mulkdorlarning almashishi natijasida;
3.O‘zbekiston   Respublikasi   qonunchiligi   o‘zgarsa   yoki   O‘zbekiston
Respublikasida buxgalteriya hisobini tartibga soluvchi normativ tizimida o‘zgarish
bo‘lsa;
4.Buxgalteriya hisobining yangi usullari ishlab chiqilsa. 
    Hisob siyosati oldiga quyidagi asosiy talablar qo‘yiladi:
♦ To‘liqlilik (barcha faktlarni hisobda to‘liq aks ettirishni ta’minlash); 
♦ Ehtiyotkorlik - nobudgarchiliklarni aks ettirishga tayyor bo‘lish; 
♦ Mazmunning shakldan ustunligi (operatsiyalarni iqtisodiy mazmuniga qarab aks
ettirilishi);
♦Qarama-qarshiliksiz(sintetik va analitik hisoblar ma’lumot larining tengligi); 
♦Oqilonalilik (hisobni tejamkorlik bilan yuritish). 
Korxonalarda     buxgalteriya   hisobi”Korxonalarda   buxgalteriya   hisobining
soddalashtirilgan   tizimini   tashkil   etish   to‘g‘risida   nizom”(   Moliya   vazirligi   va
Qishloq va suv xo‘jaligi vazirligining 2008 yil 21 yanvardagi 1,1/2-son qarori bilan
tasdiqlangan,   Adliya   vazirligi   tomonidan   26.03.2008   yilda   1781-son   bilan
ro‘yxatga   olingan)   asosida   tashkil   etiladi.Fermer   xo‘jaliklari,   o‘z   xo‘jalik
faoliyatlarining   ehtiyojlaridan   kelib   chiqqan   holda,   hisob   siyosatini   mustaqil
ravishda   shakllantiradi.   Buxgalteriya   hisobi   Korxonalartomonidan   qonunchilik
bilan   belgilangan   yagona   uslubiy   asoslar   va   tartibga   muvofiq   yuritiladi.   Bunda
korxonalar   qo‘llanilayotgan   buxgalteriya   hisobi   registrlarini,   quyidagi   talablarga
rioya   qilgan   holda,   mustaqil   ravishda   o‘z   faoliyatining   xususiyatlariga
moslashtirishi mumkin:
a)yagona uslubiy asos (ikki yoqlama yozuv tamoyili);
b)analitik va sintetik hisob ma’lumotlarining o‘zaro bog‘liqligi;
v)boshlang‘ich   hujjatlar   asosida   barcha   xo‘jalik   operatsiyalarining   hisob
registrlarida yoppasiga aks ettirish; g)boshlang‘ich   hujjatlar   ma’lumotlarini   fermer   xo‘jaligini   boshqarish,   nazorat
qilish   va   xo‘jalik   faoliyatini   tahlil   qilish,   shuningdek   moliyaviy   hisobotni   tuzish
uchun zarur bo‘ladigan ko‘rsatkichlar bo‘yicha jamlash va tizimlash.
      Korxonalarda   xo‘jalik   operatsiyalarining   buxgalteriya   hisobini   yuritish   uchun
asos   bo‘lib,   operatsiyalarning   haqiqatda   amalga   oshirilganligini   qayd   etadigan   va
ularni   amalga   oshirish   uchun   farmoyish   beradigan   boshlang‘ich   hisob   hujjatlari
hisoblanadi.   Korxonalarda   boshlang‘ich   hisob   hujjatlari   xo‘jalik   operatsiyalari
amalga   oshilgan   paytda   yoki   ular   sodir   etilgandan   so‘ng   darhol
(kechikreditirmasdan) tuziladi. 
      Korxonalarda   tuziladigan   boshlang‘ich   hujjatlarning   majburiy   rekvizitlari,
ularni   tuzish,   qabul   qilish,   saqlash   va   buxgalteriya   hisobida   aks   ettirish   tartibi,
shuningdek   hujjatlar   aylanmasini   amalga   oshirish   tartibi   "Buxgalteriya   hisobi
to‘g‘risida"gi   O‘zbekiston   Respublikasi   Qonunining   9-moddasiga   va   O‘zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirining   2003   yil   23   dekabrdagi   131-sonli   buyrug‘i   bilan
tasdiqlangan   Buxgalterlik   hisobida   hujjatlar   va   hujjatlar   aylanuvi   to‘g‘risidagi
nizomga  muvofiq tartibga solinadi.
Boshlang‘ich   hujjatlar   qonunchilikda   belgilangan   namunaviy   shakllarda   yoki
korxonalar tomonidan ishlab chiqiladigan va tasdiqlanadigan blankalarda tuziladi. 
Korxonalarga   kelib   tushadigan   boshlang‘ich   hujjatlar   albatta   tekshirilishi   shart.
Bunda   tekshirish   shakl   bo‘yicha   (hujjatlarning   rasmiylashtirilishi   to‘liqligi   va
to‘g‘riligi,   rekvizitlarning   to‘ldirilishi),   mazmun   bo‘yicha   (hujjatlashtirilgan
operatsiyalarning   qonuniyligi,   alohida   ko‘rsatkichlarning   mantiqiy   bog‘liqligi)
amalga oshiriladi.
Hisobni   soddalashtirilgan   shaklda   tashkil   etish   uchun   fermer   xo‘jaligi   xo‘jalik
operatsiyalari   buxgalteriya   hisobining   ishchi   schyotlar   Rejasini   tuzadi,   bu   esa
mablag‘lar   va   ular   manbalarining   hisobini   asosiy   schyotlar   bo‘yicha   yuritish
imkoniyatini   yaratadi   va   shu   bilan   mulkning   mavjudligi   va   saqlanishi, majburiyatlarning bajarilishi va buxgalteriya hisobi ma’lumotlarining ishonchliligi
ustidan nazoratni ta’minlaydi.
Korxonalar   buxgalteriya   hisobining   ishchi   schyotlar   Rejasini   O‘zbekiston
Respublikasi Moliya vazirining 2002 yil 9 sentyabr dagi 103-sonli  buyrug‘i bilan
tasdiqlangan,   Adliya   vazirligida   2002   yil   23   oktyabrda     ro‘yxatga   olingan
O‘zbekiston   Respublikasi   buxgalteriya   hisobining   milliy   standarti   (21-sonli
BHMS)  "Xo‘jalik yurituvchi  sub’ektlarning moliya-xo‘jalik faoliyati buxgalteriya
hisobi schyotlar rejasi va uni qo‘llash bo‘yicha yo‘riqnoma"ga va  Moliya vazirligi
va Qishloq va suv xo‘jaligi vazirligining 2008 yil 21 yanvardagi 1, 1/2-son qarori
bilan tasdiqlangan, Adliya vazirligida 2008 yil 26 martda 1781-son bilan ro‘yxatga
olingan   “Korxonalarda   buxgalteriya   hisobining   soddalashtirilgan   tizimini   tashkil
etish   to‘g‘risida   Nizom”ning   1-ilovasida   keltirilgan   Korxonalarning   moliyaviy-
xo‘jalik faoliyati buxgalteriya hisobi namunaviy Schyotlar rejasiga muvofiq tuzadi.
Xo‘jalik   operatsiyalari   buxgalteriya   hisobining   ishchi   schyotlar   rejasida   fermer
xo‘jaligining   hisob   siyosatiga   asosan   qonunchilikda   belgilangan   tartibda   aks
ettirilishi lozim. 
Korxonalarda   buxgalteriya   hisobining   shakli   quyidagi   shakllar   bo‘yicha
yuritilishi mumkin: 
a) buxgalteriya hisobining oddiy shakli;
b) buxgalteriya hisobining kombinatsiyalashgan shakli.
Fermer   xo‘jaligi   o‘zining   ishlab   chiqarish   va   boshqaruv   talablaridan   kelib
chiqqan holda buxgalteriya hisobi shaklini mustaqil tanlaydi. III bob	  Buxgalteriya	 hisobidagi	 islohotlar.
Buxgalteriya   hisobini   isloh   qilish   rejali   iqtisodiyotdan   bozor   iqtisodiyotiga
o‘tganda   iqtisodiy   islohatlarining   zaruriy   elementi   hisoblanadi.   Xar   qanday
boshqaruv tizimi, u ma’muriy yoki bozor boshqaruv tizimi bo‘lishidan qatiy nazar,
iqtisodiy   qarorlar   qabul   qilishda   tegishli   axborotlar   kerak   bo‘ladi.   Buxgalteriya
hisobi   bunday   iqtisodiy   axborotlarni   to‘plash   va   umumlashtirish   vositasidar.
Buxgalteriya   hisobi   turli   tizimlarda   turli   vazifalarni   bajaradi   va   turli   maqsadlarni
nazardan   tutadi,   shuning   uchun   bir   iqtisodiy   tizimdan   boshqasiga   o‘tishda
buxgalteriya hisobi tizimi ham shunga muvofiq o‘zgartirildi.
Mamlakatimizda   buxgalteriya   hisobi   tizimini   jahon   standartlariga   mos   va   bozor
iqtisodiyoti   talablarigi   javob   berishini   ta’minlash   maqsadidia   quyidagi   qonun   va
me’eriy hujjatlar qabul qilindi.
1.«Buxgalteriya hisobi to‘g‘risida» qonun. 1996 yil 30 – avgust.
2.«Mahsulot   (ish,   xizmat)   ishlab   chiqarish   va   sotish   xarajatlari   tarkibi   hamda
moliyaviy natijalarni shakllantirish tartibi to‘g‘risida Nizom». 1999 yil 5 – fevralda
Vazirlar Maxkamasining № 54 -  sonli qarori bilan tasdiqlangan.
3.«Fermer   xo‘jaliklarilarning   chorakli   va   yillik   moliyaviy   hisobot   shakllarini
tasdiqlash   to‘g‘risida»   Moliyaviy   vazirligining   2002   yil   27–dekabrdagi   140-sonli
buyrug‘i.
4.«Buxgalteriya   hisobining   milliy   standartlari»   .   1998   –   2009   yillarda   Moliya
vazirlagi tomonidan tasdiqlanib, Adliya vazirligida ro‘yxatdan o‘tkazilgan. Bunga
“Moliyaviy   hisobotni   tayyorlash   va   takdim   etishning   konseptual   asosi”hamda
№1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,14,15,16,17,19,20,21,22,   23,24-   Buxgalteriya
hisobining milliy standartlari kiradi. 
      «Buxgalteriya   hisobi   to‘g‘risida»gi   qonun   buxgalteriya   hisobi   yuritilishini
tartibga   soladi.   Shuningdek,«Buxgalteriya   hisobi   to‘g‘risida»gi   qonunning   2-
moddasida buxgalteriya hisobining maqsadi va vazifalari belgilab berildi. Buxgalteriya   hisobining   maqsadi   foydalanuvchilarni   o‘z   vaqtida   hamda   aniq
moliyaviy va boshqa buxgalteriya axboroti bilan ta’minlashdir.
Buxgalteriya hisobining vazifalari : 
- Buxgalteriya   hisobi   hisob   varaqalarida   (registrlarida   )   aktivlarining   holati   va
harakati   ,   mulkiy   huquqlar   va   majburiyatlarning   holati   t o‘g‘ risidagi   to‘liq   hamda
aniq ma’lumotlarni sh ak llantirish;
- Samarali   boshqarish   maqsadida   buxgalteriya   hisobi   ma’lumotlarini
umumlashtirish;
- Moliyaviy , soliq q a doir va boshqa hisobotlarni tuzishdan iboratdir.
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Maxkamasining   1999   yil   5   fevraldagi   №54
sonli   qarori   bilan   tasdiqlangan   «Mahsulot   (ish,   xizmat)   ishlab   chiqarish   va  sotish
xarajatlari   tarkibi   hamda   moliyaviy   natijalarni   shakllantirish   tartibi   to‘g‘risida
Nizom» mamlakatimizdagi xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarda mahsulot (ish, xizmat)
ishlab   chiqarish   va   sotish   xarajatlari   tarkibi   hamda   moliyaviy   natijalarni
shakllantirish tartibini belgilab berdi.  Korxonalarda  ham  moliyaviy natijalar hisobi
« M ahsulot   (ish,   xizmat)   ishlab   chiqarish   va   sotish   xarajatlari   tarkibi   h amda
m oliyaviy   natijalarni   shakllantirish   tartibi   to‘g‘risida   Nizom»   va   Buxgalteriya
hisobining milliy standartsi №3  «Moliyaviy natijalar to‘g‘risida hisobot»ga asosan
hisobga olib boriladi va Korxonalar  xarajatlari quyidagi to‘rt guruhga bo‘linadi:
1. Mahsulot (ish, xizmat) tannarxiga kiradigan xarajatlar.
2. Davr xarajatlari.
3. Moliyaviy faoliyat xarajatlari.
4. Favqulodda zararlar.
Shuningdek,  Korxonalar  daromadlari  h am to‘rt guruhga bo‘linadi:
1. Mahsulot (ish, xizmat) sotishdan tushum.
2. Asosiy faoliyatining boshqa  daromadlari .
3. Moliyaviy faoliyat  daromadlari .
4. Favqulodda foyda. Korxonalarning   xarajatlari   va   daromadlarining   to‘rt   guruhga   bo‘linishidan,
moliyaviy natijalarning besh ko‘rsatkichi aniqlanadi.
1. Mahsulot (ish, xizmat) sotish ning  yalpi moliyaviy natijasi.
2. Asosiy ishlab chiqarish faoliyatdan moliyaviy natija.
3. Umumxo‘jalik faoliyatdan moliyaviy natija.
4. Soliq to‘laguncha bo‘lgan foyda.
5. Sof foyda.
Moliyaviy   natija   korxonalarda   yil   oxirida   aniqlanadi,   chunki,   xo‘jalikda   ishlab
chiqarilgan   mahsulotlar   haqiqiy   tannarxi   yil   oxirida   aniqlanib,   s o‘ ngra   sotilgan
mahsulotlarning moliyaviy natijasi aniqlanadi.
Hozirgi   kunda   «Buxgalteriya   hisobi   to‘g‘risida»   gi   konunning   16-moddasiga
asosan,   O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligining   2002   yil   27-dekabrdagi
140-sonli buyrug‘iga asosan moliyaviy hisobotning quyidagi shakllari mavjud:
1) Buxgalteriya balansi (1-shakl)
2) Moliya natijalar to‘g‘risida hisobot (2-shakl)
3) Asosiy vositalar to‘g‘risida hisobot (2-3 shakl)
4) Pul oqimlari to‘g‘risida hisobot (4-shakl)
5) Xususiy kapital to‘g‘risida hisobot (5-shakl)
6) Debetorlik va kreditorlik qarzlar to‘g‘risida ma’lumotnoma (2 a -shakl)
Hozirgi   kunda   mamlakatimizda   buxgalteriya   hisobini   buxgalteriya   hisobining
halqaro standartlariga mos ravishda olib borish   uchun tegishli  me’yoriy hujjatlar
qabul  qilingan va huquqiy baza yaratilgan. Xulosa
 
      Mamlakatni yanada rivojlantirish va rivojlangan davlatlar darajasiga yetkazish
maqsadida   qabu)   qilingan   ushbu   hujjatning   uchinchi   yo‘nalishida   belgilangan
iqtisodiyotni rivojlantirish va liberallashtirishning ustuvor yo‘nalishlari borasidagi
vazifalar   ijrosi   tayyorlanayotgan   kadrlar   sifatiga   ham   bog‘liqdir.   Bunday   ustuvor
vazifani   bajarish   iqtisodiyotning   rivojlanishini   zamon   talablariga   moslashtirib,
takomillashtirib   borishni   taqozo   etadi.   Har   bir   xo‘jalik   yurituvchi   subyekt   o‘z
faoliyatining   fovdalilik   darajasini   doimo   tahlil   etib,   oshirilayotgan   jarayonlarning
hisobini   to‘g‘ri   tashkil   qilishlari   zarur.   Bu   sharoitda,   buxgalteriya   hisobi   va
tahlilning   ahamiyati   katta   bo'lib,   ulardan   yanada   unumli   foydalanish   zaruriyati
ortib   boradi   Chunki,   aynan   shu   sohalar   iqtisodiyot   subyektlarining   talablari
bajarilishida   muhim   o‘rinni   egallaydi.   Nazariy   jihatdan   hanuzgacha   buxgalteriya
hisobining   tashkiliy   tuzilishi   borasida   har   xil   qarash,   g‘oya   va   fikrlar   mavjud
bo‘lib,   amaliy   jihatdan   ba’zi   bir   muammolarni   keltirib   chiqarmoqdaki,   uning
natijasida   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarning   mablaglarini   boshqarish,   ularning
harakati   ustidan   nazorat   o‘matish   va   aniq   m   a’lumotlami   olish,   hisobini   to‘g‘ri
tashkil   etishda   noaniqlik   va   kamchiliklarga   yo‘l   qo‘yilishi   asossiz   yo‘qotishlarga
olib kelmoqda Foydalanilgan adabiyotlar	 ro'yxati
 
1.  Karimov   I.A.   Uzbekiston:   bozor   iktisodiyotiga   utishning   uziga
xos yo`li. - T. Uzbekiston,  1995.
2.  Karimov   I.A.   Uzbekiston   iktisodiy   isloxotlarni   chukurlashtirish
yo`lida. - T. Uzbekiston,  1995.
3.  M.   Ostonakulov.   Buxgalteri   hisobi   nazariyasi.   Toshkent
"Uzbekiston" 1993 y.
4.  M.   Umarova,     U.   Eshboyev,     K.   Axmadjonov.   Buxgalteriya
hisobi. Toshkent "Mexnat" 1999 y.
5.  www.ziyonet.uz     
6.  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Hisob-kitoblar
mexanizmini   takomillashtirish   va   respublika   hamda   mahalliy
byudjetlarga   to’lovlarning   o’z   vaqtida   kelib   tushishini
rag’batlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi   Farmoni.   1998   y.
4 fevral. 
7.  O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bank   buxgalteriya
hisobining hisobvaraqlar rejasi. 
8.  O’zbekiston   Respublikasi   tijorat   banklarining   buxgalteriya
hisobining hisobvaraqlar rejasi. 
9.  O’zbekiston   Respublikasida   «Naqd   pulsiz   hisob-kitoblarni
tashkil qilish haqida»gi 60-sonli Nizom.  2002 y. 12 yanvar. 
10.  O’zbekiston   Respublikasi   banklarida   ochiladigan   bank
hisobvaraqlari haqidagi 1-sonli yo’riqnoma.  2001 y. 6 oktyabr. 
11.  O’zbekiston   Respublikasi   banklarida   buxgalteriya   hisobi   va
hisoboti to’g’risidagi 61-sonli yo’riqnoma. 1997 y. 5 sentyabr.

Korxonada buxgalteriya hisobini tashkil etish Reja:   Kirish I bob Korxonada buxgalteriya hisobini to'g'ri tashkil etishning ahamiyati 1.1. Korxonada buxgalteriya hisobining ahamiyati va asosiy vazifalari 1.2.Korxonada buxgalteriya hisobini qurishning umumiy tamoyillari II bob Korxonalarda buxgalteriya hisobini me’yoriy tartibga solish va hisob siyosati. 2.1. Buxgalteriya hisobini tashkil etish texnologiyasi va buxgalteriya ma'lumotlarini qayta ishlashning asosiy yondashuvlari III bob Buxgalteriya hisobidagi islohotlar. Xulosa Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati

Kirish Hozirgi kunda bozor munosabatlari sharoitida iqtisodiy faoliyat markazi butun iqtisodiyotning asosiy bo'g'ini – korxonaga o'tmoqda. Aynan mikroiqtisodiy darajada jamiyat uchun zarur bo'lgan mahsulotlar yaratiladi, zarur xizmatlar ko'rsatiladi. Korxonada eng malakali kadrlar to'plangan. Bu erda resurslarni iqtisodiy va oqilona sarflash, yuqori samarali texnologiyalar, texnologiyalardan foydalanish va mahsulotlarni sotish masalalari hal qilinadi. Ushbu masalalarning aksariyatini hal qilish uchun korxona buxgalteriya hisobi usuliga murojaat qiladi, bu birlamchi kuzatuv (hujjatlar va inventarizatsiya), xarajatlarni o'lchash (baholash va hisoblash), joriy guruhlash (hisoblar va ikki tomonlama yozuvlar) va iqtisodiy faoliyat faktlarini yakuniy umumlashtirish (balans va hisobot). Ushbu kurs ishining maqsadlari quyidagilardan iborat: buxgalteriya hisobini to'g'ri tashkil etishning ahamiyati; buxgalteriya hisobining umumiy tamoyillarini ko'rib chiqish; o'rganilayotgan korxonada buxgalteriya ma'lumotlarini qayta ishlashning tashkiliy shakli va texnologiyasi o'rganildi korxonada buxgalteriya hisobini yanada takomillashtirish yo'llarini aniqlash.

I   bob K orxonada  buxgalteriya  hisobini  to'g'ri  tashkil  etishning ahamiyati   1.1.   Korxonada  buxgalteriya  hisobining  ahamiyati  va  asosiy  vazifalari Bozor iqtisodiyoti sharoitida korxonalarda buxgalteriya hisobini shunday tashkil etish kerakki, u tejamli bo‘lib, kam mablag‘ sarflangan holda ichki va tashqi foydalanuvchilarni ko‘proq axborotlar bilan ta’minlasin. Bozor munosabatlariga o‘tish va davlat mulkini xususiylashtirish xo‘jalik yuritishning mazmuni, tuzilishi hamda psixologiyasida jiddiy o‘zgarishlarga olib keladi. Bu o‘z navbatida, buxgalteriya hisobida tub o‘zgarishlarni talab qiladi. Buxgalteriya hisobi xalqaro biznes tili sifatida davlat qonunlarining bajarilishini kafolatlashi, tadbirkorlikni rivojlantirishiga, mulkni saqlash va ko‘payishiga xizmat qilishi, manfaatdor (investorlar, aksiyadorlar, banklar, fondlar, mol yuboruvchilar, mol oluvchilar, rasmiy organlar va h.k.) lar tomonidan muhim iqtisodiy qarorlarni qabul qilishda (kapitalini investitsiya qilish, bozorga chiqish, xodimlarni yollash, soliq siyosati, moliyalash manbalarini qidirib topish, hisoblashishlar va h.k.) zarur bo‘ladigan to‘liq va ishonarli axborotlarni o‘z vaqtida yetkazib berish kerak. Buxgalteriya hisobini Korxonalarda hozirgi zamon talabi darajasida tashkil etish quyidagi kompleks tadbirlar bilan ta’minlanadi: 1.Buxgalteriya hisobini qonuniy tartibga solish va uning me’yoriy bazasiii shakllantirish bilan; 2.Uslubiy ta’minot (yo‘riknomalar, uslubiy ko‘rsatmalar, sharhlar) bilan; 3. Kadrlarni tayyorlash va qayta tayyorlash bilan; 4.X alqaro professional tashkilotlar bilan hamkorlik qilish yo‘li orqali; 5.Hisobni boshqarish tizimini qaytadan tashkil etish yo‘li bilan. «Buxgalteriya hisobi to‘g‘risida»gi Qonunda buxgalteriya hisobini tashkil etish va yuritishning quyidagi asosiy tamoyillari keltirilgan: ♦ buxgalteriya hisobini ikkiyoqlamali yozuv usulida yuritish;

♦ buxgalteriya hisobining uzluksizligi; ♦ aktiv va passiv operatsiyalarini pulda baholash; ♦ axborotlarning ishonchliligi; ♦ hisoblash; ♦ ehtiyotkorlik; ♦ shakldan iqtisodiy mazmunning ustuvorligi; ♦ Korxonalarfaoliyatining davomiylik tamoyili; ♦ hisobot ko‘rsatkichlarini tahhoslab bo‘lishligi; ♦ moliyaviy hisobotning xolisligi (betarafligi); ♦ o‘rinlilik (joyidaligi); ♦ hisobot davri daromadi va xarajatlarining muvofiqligi; ♦ aktiv va majburiyatlarni haqiqiy baholash. Qonun korxonalarning ichki buxgalteriya hisobi oldiga quyidagi asosiy talablarni qo‘yadi: Korxonalar rahbar lari ning q onunchilikka itoat qilishi; moliyaviy hisobotd a keltirilgan axborotlarga tashqi foydalanuvchilar tomonidan ishonch hosil q ilish maqsadida auditor tomonidan tasdiq l angandan so‘ng hisobot yilidan keyingi yilning 1 mayigacha chop etish. Buxgalteriya hisobi yuritishning tamoyillaridan biri maxfiylik (oshkor qilmaslik) bo‘lib hisoblanadi . Bunda buxgalteriya hisobi reg i strlari mazmuni bilan tanishish ma’muriyat roziligi yoki qonunchilikda nazarda t u tilgan hollarda ruxsat etiladi. Buxgalteriya hisobi registrlari bilan tanishishga ruxsat etilgan shaxslar maxfiylikni saqlashi kerak. Korxonalarda buxgalteriya hisobi va hisobotini Korxonalar rahbari tashkil etadi va u quyidagi huquqlarga ega: ♦ bosh buxgalter rahbarligida buxgalteriya hisobi xizmatini tashkil etish yoki shartnoma asosida jalb qilingan buxgalterlar xizmatidan foydalanish; ♦ buxgalteriya hisobini yuritishda shartnoma asosida ixtisoslashgan buxgalteriya firmalariga yoki tarkibiga buxgalteriya hisobi sub’ekti kiradigan markazlashgan xo‘jalik A.J.lari hisob bo‘limiga topshirish; ♦ buxgalteriya hisobini mustaqil yuritish.

Korxonalar rahbarlariga ko‘yidagilarni ta’minlash mas’uliyati yuklatilgan: ♦ hisob siyosatini ishlab chiqish va tasdiqlash; ♦ ichki hisob va hisobot tizimini ishlab chiqish; ♦ xo‘jalik operatsiyalarini nazorat qilish tartibi; ♦ to‘liq va ishonchli buxgalteriya hisobini yuritish; ♦ hisob hujjatlarini saqlash; ♦ tashqi va ichki foydalanuvchilar uchun moliyaviy hisobotlarni tayyorlash; ♦ soliq hisobotlari va boshqa moliyaviy hujjatlarni tayyorlash; ♦ hisob - kitoblarni o‘z vaqtida yuritish. Korxonalarda buxgalteriya hisobini yuritishga aloqador bo‘lgan shaxslar buxgalteriya hisobini tashkil etish va yuritiщda buxgalteriya hisobining asosiy tamoyillariga rioya qilishlari kerak. Buxgalteriya apparati hujjatlarni ishlab chiqishi, buxgalteriya registrlarida hisob yozuvlarini oqilona olib borishi va ular asosida boshqaruv va moliyaviy hisobotlarni o‘z vaqtida tuzishlari zarur. Korxonalarda buxgalteriya quyidagi bo‘limlardan tashkil topishi mumkin: ♦ material bo‘limi, bu yerda sotib olingan material qiymatliklarni, material yuboruvchilar bilan hisob - kitoblarni, materiallarni saqlash hamda foydalanish joylari bo‘yicha kirimi va sarflanishining hisobi yuritiladi. Unchalik katta bo‘lmagan Korxonalarningbu bo‘limida asosiy vositalar, arzon va tez eskiruvchi buyumlar va tayyor mahsulotlar hisobi ham yuritiladi. Yirik Korxonalarda bu uchastkaning ma’lumotlarini ishlab chiqish uchun maxsus bo‘lim tashkil etiladi; ♦hisoblashish bo‘limi, bu yerda dastlabki hujjatlarga asosan ish haqi hisoblash va undan ushlanmalar bo‘yicha barcha hisoblashishlar olib boriladi, mehnat haqi fondi va iste’mol fondidan foydalanish bo‘yicha nazorat amalga oshiriladi, ijtimoiy sug‘urta va ta’minotga ajratmalar bo‘yicha, pensiya fondi, bandlik fondi va boshqalar bo‘yicha hisoblashishlar hisobini olib boradi; ♦ishlab chiqarish - kalkulyatsiya bo‘limi, bu bo‘limda barcha turdagi ishlab chiqarishga qilingan xarajatlar hisobi yuritiladi, ishlab chiqarilgan maqsulotlarning