logo

LabVIEW dasturlash muhitining asosiy tushunchalari

Yuklangan vaqt:

20.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1251.01171875 KB
Mavzu:   LabVIEW dasturlash muhitining  asosiy tushunchalari
                                                              Reja: 
     I  Kirish
1.1 Labview dast urining hozirgi kundagi ahamiyati.
     II Asosiy qism
2.1   Labview dasturlash muhiti haqida umumiy ma'lumot .
2.2  Labviewda dasturida ishlash  
2.3  Labview  dasturi bilan bajariladigan amallar.
III Xulosa 
IV Foydalanilgan adabiyotlar
                                                
KIRISH
            Kompyuter   texnoligiyalarining     jadal   suratlarda   rivojlanishi   axborot   o’lchash
tizimlarining   rivojlanishiga   olib   keldi,   bu   kompyuter   bilan   bo’g’liq   katta
imkoniyatlarni   amalga   oshirish,   xususan,   muhandislik   masalalarini   sifatli   echish,
o’lchash     natijalarini   tezkor   ravishda   qayta   ishlash,   ish   jarayonida   tizim
parametrlarini   keng   miqyosda   o’zgartirish   imkonini   berdi.   Bu   texnologiyalarning
eng yangilaridan biri – bu  o’lchov asboblari va tizimini yaratish imkonini beruvchi
Lab VIEW amaliy dasturlar to’plami ishlab chiqildi.               Lab   VIEW   ham   C,PASKAL  va  BASIC   tilidagi  dasturlash   tizimlariga  o’xshagan.
Lekin  yuqorida  aytilgan  matn  asosida kiritiladigan  dasturlardan  farqli  o’laroq  Lab
VIEW   da   grafika   tilidan   foydalaniladi   ( G-   Graphics ).           Yaratilgan   dastur
strukturaviy sxema shaklidan foydalanish uchun mo’ljallangan.
            Lab   VIEW   juda   kengaytirilgan   funksiya   kutubxonasini     va   instrumentlar
vositalarini   o’z     ichiga   oladi     ,   u   ma’lumotlarni   yig’ish   va   tizimlarni   avtomatik
boshqarish   uchun   mo’ljallab   yaratilgan.   Dasturning   oxirgi   versiyalarida   turli   xil
tulkitlar,   jumladan   Multisim   bilan   birgalashib   ishlash   imkoniyatlari   yaratilgan.
Shuningdek,   Lab   VIEWda     standart   instrumentlar   vositalari   ham   dasturga
kiritilgan. Uning yordamida kontrol nuqtasini o’rnatishimiz, dastur bajargan ishlar
yordamida kompyuter animatsiyasidan foydalanishimiz mumkin, ma’lumotlarning
dastur orqali qanday almashayotganini yaqqol ko’rishimiz mumkin.
        Ushbu   bitiruv   malakaviy   ishida   LabVIEW   dasturida   muhandislik   masalalari
qanday usullar bilan echilishi ko`rib chiqilgan. 
I.ASOSIY  QISM
1.Lab VIEW dasturiga oid ma`lumotlar 
1.1.Dasturning  asosiy elementlari
 Lab VIEW dasturida virtual instrumentlar deb ataladigan  (V I)  asboblar yaratiladi.
Ularning   ko’rinishi,   bajarilishi   xuddi   real   o’lchov   asbobiga   o’xshash   bo’ladi.   Lekin
(VI)lar   funksiyalari     standart   dasturlash   tillari   funksiyasiga   o’xshaydi.   (VI)lar
strukturasi quyidagi elementlardan tashkil topgan:
                     Foydalanuvchining interaktiv interfeysi   (VI) da  old panel   (litsevaya panel)
deyiladi.
 Chunki   u   asboblar   panelini   modellashtiradi.   Old     panel   o’z   ichiga
quyidagilarni   olishi   mumkin   :   knopkalarni,   kalitlarni,   regulyatorlarni   va
boshqarish uchun kerak bo’lgan barcha elementlarni.  Old panel yordamida biz ma’lumot kiritamiz  va ekranda natija olamiz.
   G- grafik tilida   yaratiladigan VI ning ko’rinishi   (blok  diagramma   – bizning
matnimizda   keyinchalik   -   strukturali   sxema)   strukturali   sxema   ko’rinishida
bo’ladi. Strukturali sxema biz bergan topshiriqlarning ko’rinishini ifodalaydi.
      Struktura sxemasi VI uchun chiqish kodini  ham o’z   ichiga oladi. 
 Piktogrammalar va ulovchilar - VI shuningdek grafik parametrlari ro’yhatini
o’z   ichiga oladi, u ma’lumotlar almashishini, ya’ni bir VI ni boshqa bir VIga
o’tkazishni  ta’minlaydi.  Piktogramma  va ulovchi yordamida  siz o’zingizning
VIingizni asosiy programma qilib ishlatishingiz (yuqori satx programma) yoki
programma ostida ishlatishingiz  ham mumkin
      Umuman Lab VIEWni  modulli dasturlash deyishimiz  mumkin. 
  Biz   bu   jamlangan   dasturlarni   bir   necha   oddiy   dasturlarga(   nimdasturlarga)
bo’lishimiz   mumkin.   Keyin   har   bir   nimdasturrni   hosil   qilib   turib,   yaxlit   bir
programma -yagona bir vazifa bajaradigan ko’rinishiga keltirishimiz mumkin. 
Yana biz nimdasturlarni alohida  ishga tushirishimiz mumkin. Nimdasturlar (sub VI)
VIlar sub yekti deyiladi.′
              Lab   VIEW   da   hosil   qilingan   jarayonlardan   foydalanib   turli   xil   tashqi
qurilmalarni   tekshirishimiz,     o’lchashimiz   ,   boshqarishimiz   va   hisobot   olishimiz
mumkin.
                     Lab VIEW ni afzalliklari:
 Talabga javob beradigan dasturlash tili;
 Grafik dasturlashni to’laqonli tushunarliligi;  Tarmoq   interfeysi   yordamidai,   ma’lumotlarni   analiz   qilish,   qayta
ishlash,asboblarni boshqarish, ma’lumotlarni  almashish mumkin;
 2000 dan ortiq asboblar uchun drayver moslamasi;
 Shablonlar taklifi, mingtagacha namuna;
 Programmani yuqori tezlikda bajarilishi;
 Windows2000/NT/XP,   Mac   OS   X,   Linux   и   Solaris.   Operatsion   sistemasiga
moslashuvchanligi.  
1.2.Old panel
Lab VIEW ni ishga tushiring. Va hosil bo’lgan darchadan   New>Blank VI ni tanlang
Dasturni ishga ishga tushirish darchasi. Bu ish bajarilgandan so’ng ikkita darcha hosil bo’ladi: old panel  (Front Panel)  va 
diagrammalarni taxrir qilish darchasi  (Block Diagram)  hosil bo’ladi.
      Foydalanuvchilar VI interfeysi  real asboblar ko’rinishida bo’ladi. Bu VI 
interfeysi   old panel  deb ataladi.
              Old   panelda   indikator   va   boshqarish   uchun   kerak   bo’lgan   barcha
kombinatsiyalarni   amalga     oshirish   mumkin.     Bu   boshqarish   bo’limida
ma’lumotlarni kiritish va struktura sxemasiga yuborish modullyshtiriladi.
Indicatorlar  asboblardan chiqayotgan natijalarni ko’rsatadi.                
1.3.Strukturaviy sxema
      Strukturaviy   sxema   (blok   diagramma)   sxema   oynasidan   tashkil   topgan.   Ya’ni
Lab   VIEW   da  grafik   matnli   chiqish   tasvirlanadi.   Ob yektlarni   bir   -  biriga  qo’shgan′
holda siz strukturaviy sxema yaratasiz,. Bunda dastur ma’lumotlarni uzatgan yoki
qabul qilgan holda ma’lum bir vazifani bajaradi va jarayonlari boshqaradi.
Diagrammalarni taxrir qilish darchasi
      Strukturaviy   sxemada   asosiy   dastur     ob ektlari     hisoblanganlari   -   bu
′
tugunlar,terminallar va o’tkazuvchi simlardir. Agar siz boshqaruvchi organlar  yoki
indikatorlarni old panelga qo’shsangiz u holda Lab VIEW strukturaviy sxemaga o’zi
avtomatik mos terminal qo’shadi. Bunda siz boshqaruvchi organ yoki indikatorga tegishli bo’lgan terminalni strukturaviy sxemada o’chirib tashlay olmaysiz,terminal
qachonki   siz   boshqaruvchi   organ   yoki   indikatorni   old   panelda   olib
tashlaganizdagina yoq  bo’ladi.
        Piktogramma   funksiyasida   ham   terminallar   mavjud.   Bu   terminallarni   kiritish
yoki  chiqarish   porti   deb   atashimiz   mumkin.   Ma’lumotlarni   agar   siz   boshqaruvchi
organga   kiritsangiz,   u   strukturaviy   sxemada   boshqaruvchi   organ   terminali   orqali
old   panelga   o’tadi.   Keyin   ma’lumotlar   funksiysiga   o’tadi,   qachonki   funksiya   o’z
ichki hisob- kitoblarini tugatganidan so’ng,   va o’z chiqishida ma’lumotning yangi
taxlilini ko’rsatadi. Ma’lumotlar indicator terminali orqali o’tadi va qaytadan ya’na
old panelga ko’rsatilayotgan nuqtaga uzatiladi. Buni bunday deyishimiz   mumkin:
ma’lumotlar   kerakli   ish   bajarilgandan   so’ng   yana   ular     qaytadan   takrorlanish
uchun yuboriladi.
      Tugunlar -programmani   bajarilishida   kerak   bo’lgan   element.   Ular   bir-   biriga
o’xshash  qo’llanmalar, operatsiyalar,funksiyalar va nimdasturlarga dasturlashning
standart tiliga mos kelgan holda bo’linadi..
Funksiya  – tugunning bir turidir. Lab VIEW  juda katta funksiya kutubxonasiga ega
-   matematik   hisoblashlar   uchun,solishtirishlar,   o’zgartirish,   kiritish,   chiqarish   va
h.kz.
         Tugunlarni boshqa bir turi strukturadir, struktura bu dasturlashning an’anaviy
tili bo’lgan grafikli tasvirlangan tsikldir.  Lab VIEW yana maxsus tugunlardan,  y’ani
tashqi   matnli   dasturga   bog’liqli   va   matnli   formulalarni   hisoblash   uchun
ishlatiladigan tugunlardan, ham iborat. 
      O’tkazgichlar   –   bu   terminallararo   ma’lumotni     o’tish   yo’li   va   adreslashda
ishlatiladi.   Bunda   siz   ma’lumotni   bir   manba   terminalidan   boshqa   bir   manba
terminaliga     va   bir   ma’nbadan   bir   necha   terminallarga   o’tkazshingiz   mumkin.,
O’tkazgichlar   bir   necha   xilli   yoki   rangli   bo’lishi   mumkin,   bu   ma’lumot   turiga
bog’liq. Shu ma’lumot turiga qarab ma’lum bir o’tkazgichdan o’tadi. O’tkazgichlar programma     vazifasini   boshqarishda   asosiy   ro’l   o’ynaydi.   Bu   ma’lumotlar   oqimi
deb   ataladi.   Bu   tugunlar   qachonki   hamma   kirish   joylarida   ma’lumotlar   paydo
bo’lganda  ishga tushadi. Qachonki barcha terminallar chiqishida oxirigacha hisob-
kitob qilib bo’lganidan so’ng tugun ma’lumot uzatadi  va u kerakli joyga yuboriladi.
        Ma’lumotlarni   o’qish   usuli     ma’lumotlarni   boshqarish   usulidan     farq   qiladi.
Ma’lumotlarni   o’qish   metodida   programmaning   standart   holati   bo’yicha
bajariladi. Buyruqlar unga oldindan yozib qo’yilgan tartibda ketma- ket bajariladi..
Boshqarish oqimida esa buyruqlar boshqariladi.
           
1.4.Piktogrammalar va ulagichlar
      Agar piktogramma bir sxemadan ikkinchi sxemaga o’tsa u piktogramma    subVi
deyiladi. Bu Lab VIEW da nimdastur deyiladi. Bunda  faqatgina subVI ga ma’lumot
uzatiladi va undan chiqqan ma’lumot olinadi.
          Ulagichlar   –   terminallar   toplami,   mos   ravishda   boshqariluvchi   organlar   va
indkatorlar   bilan   uzviy   bo’g’langan.     Piktogramma   VI   da   korgazmali   ravishda
bo’lishi   mumkin,   yoki   matn   yozma   ko’rinishida,   yoki   uning   terminallari
ko’rinishida.
        Ulagichlarning   parametrlar   ro’yxati   funksiya   parametrlariga   o’xshashdir.
Ulagichlar terminal parametrlariga o’xshash tarzda bajariladi. Har   bir   terminal   mos   ravishda     old   paneldagi   alohida   boshqariluvchi   organ   yoki
indicator   bilan   bo’g’liq.   Har   bir   VIda   piktogrammalar   asl   holatda   old   panelning
tepa o’ng qismida bo’ladi,  strukturaviy sxemaning ham tepa o’ng qismida.
                                                                                                    1.5. Lab VIEW da ishchi 
asboblar
       Asbobla r – sichqoncha kursorining maxsus rejimi, biz asboblardan ma’lum bir
funksiyani bajarish uchun foydalanamiz.
Lab   VIEW   da   ko’p   asboblar   Tools   palitrasida   joylashgan   bo’ladi
(     Windows>>Show>>   Tools     Palette)   (1.5-   rasm).   Siz   yana   vaqtinchalik   Tools
palitrasidan   foydalanishingiz   mumkin,   klaviaturada   <Ctrl-Shift>   bosilgan   holda
sichqonchani bossangiz paydo bo’ladi.
        Siz redactor rejimida bir  instrumentni boshqa bir instrumentga alishtirishingiz
mumkin.
 Tools palitrasidan sichqonchani bosgan holda kerakli asbobni olish mumkin.
 <Tab>klavishidan   foydalangan   holda   ketma   -   ket   va   tez-   tez   ishlatiladigan
asboblarni alishtirishimiz mumkin.  Probelni   bosib   qo’lcha   yoki   strelka   holatiga   o’tish   mumkin,   qachonki   old
panelda yoki strukturaviy sxemada g’altak yoki strelka kerak bo’lganda.
1.5- rasm
Ishchi
asboblar Asl nomi O’zbekcha nomi Asboblarni funksiyasi
Operating tool
Positioning tool
Labeling tool “Qo’l   ”harakati
asbobi
Pozitsiyali asbob-
“ Strelka”
Nom beruvchi asbob Controls   va   Functions
palitrasidan   obyektlarni
old   panelga   va  strukturali
sxemaga ko’chiradi.
Obyektlarni
ko’chiradi,ularni   tanlaydi
va hajmini o’zgartiradi.
Obyekt   matnini   taxrir
qiladi   va   belgi   nom
yaratadi.
Strukturali   sxemada
obyektlarni   bir   biriga Wiring tool
Object pop-up
menu tool
 Scroll tool
Breakpoint tool
Probe tool
Color Copy tool Mantaj asbobi-
“G’altak”
Obyekt menyusini
asbobi
Suruvchi  asbob
Nazorat nuqtasi
asbobi
Sinash asbobi
Rang nushasi asbobi
“tomizgich” bog’laydi.
Obyekt   menyusini
chaqiradi.
Darchani   hech   narsani
o’zgartirmay suradi.
VI, funksiyada,sikllarda,
strukturalarda   nazorat
nuqtasini o’rnatadi.
Simlarda   sinovchi   o’lchov
asboblarni hosil qiladi.
Rang   asbobi   yordamida
ranglarni nushasini oladi.
Keyingi plan uchun va fon
uchun ranglarni o’rnatadi. Color tool Rang asbobi
“Kist”
1.6. Boshqarish paneli va Funksional panel
  Boshqarish   paneli   va   Funksionalniy   panel   bular     Strukturali   to’plamlar
ko’rinishida   menyuda   butlangan   bo’ladi.   Bu   biblioteka   interfeysi   elementlaridan
foydalanish   uchun   vosita   hisoblanadi.   Qachonki   biron   bir   darcha   taxriridan
boshqasiga   va   interfeys   paneli   o’zgarganda   ,   kerakli   panel       avtomatik   ravishda
namoyon bo’ladi.
                Boshqarish   panelidan  foydalanib,  siz  boshqarish  elementi  va  indikatorlarni
o’rnatishingiz   qo’shishingiz   mumkin.   Butlangan   menyuda   har   bir   element   tog’ri
kelgan   obyektda   menyu   ostida   joylashgan   bo’ladi.   Buni   chaqirish   uchun
View>Controls   Palette. Boshqarish paneli
                Funksional   panel   elementlari   diagrammalar   yaratishda,   ishchi   algaritmlar
tuzishda   ishlatiladi.   Funksionalniy   panel   ishlash   uchun   kerak   bo’lgan   eng   asosiy
turli   xil   tipdagi   funksiyalarni   va   strukturali   ma’lumotlarni   o’z   ichiga   oladi.
Shuningdek   u   turli   xil   eng   oddiy   algaritmdan   tortib   murakkab     xisoblash
algaritmlarini ham amalga  oshirishga qodir.
Uni chaqirish uchun asosiy menyudan  View>Show Functions palette Funksional panel
1.7. Lineyka asbobi
                 Bu qatorda virtual asbob  uchun  kerak  bo’lgan ishchi  knopkalar  , indicator
holati , virtual asbobni boshqarish uchun  kerak bo’lgan hamma  zarur  elementlar
mavjud.   Bu   lineyka   asbobi   har   doim   mavjud   turadi.   Uni   ko’rinishi   siz   qaysi
darchada   turishingizga   bo’g’liq   bo’ladi.   Lineyka   asbobi   8   ta   knopkadan   tashkil
topgan bo’ladi.
                                  Interfeys darchasida lineyka asbobi
1.Programmani   ishga   tushirish   knopkasi,   jarayon   bajarilayotganda
belgi o’z ko’rinishini o’zgartiradi.
2.  
Programmani   sikl   rejimida   ishga   tushirish   knopkasi,   jarayon   bajarilayotganda
belgi       o’z tashqi ko’rinishini o’zgartiradi.
1. Qachonki   jarayon   ishga   tushganda     ,bu   knopka   aktiv   holatda   bo’ladi.   Bu   knopka
orqali biz jarayonni to’xtatishimiza mumkin.
4.Pauza –knopkasi. Jarayonni vaqtinchalik to’xtatadi.
5.
Bu shrift o’lchami, uni taxriri, rangi,uslubi va  toifasi.
 
  6.
        
bunda   biz   old   panelda   obyektlarni   to’g’irlashimiz,   grafik       obyektlarni
joylashtirishimiz mumkin.
  7.
                            Agar   siz  obyekt  ustiga  boshqa bir   obyektni  olib  kelib  joylashtirsangiz  u  holda
tagida qolgan obyekt ishlamay qolishi   mumkin. Bu piktogrammadan foydalanib
siz obyektni hohlagan joyga joylashtirishingiz mumkin.        Agar jarayon qandaydir sabab bila ishga tushmay qolsa u holda sineyka asbobi
quyidagi ko’rinishda bo’ladi
Lineyka asbobi. Programma ishga tusha olmaydi.
            Lineyka   asbobi   interfeys   panelida   ko’rsatilgandan   tashqari   ya’na   o’zining
q’shimcha belgilariga ega
1.8 . Lineyka asbobi. Taxrir diagramma darchasi.
1.     Bu   knoplani   bossangiz   va   programma   ishga   tushmasa   ,   siz   obyektlarni   ko’rib
chiqishingiz va   tuzatshingiz mumkin.
2. Siz saqlab qo’ylgan aloqa belgisini yoqishingiz yoki o’chirishingiz mumkin.
3. Bu knopkani bosib siz strukturani ichiga kirib jarayonni to’g’irlashingiz mumkin.
4.   Bu   knopkani   bosib   siz   to’g’irlash   rejimiga   o’tasiz.   Ma’lumotal   bir   sanamdan
boshqasiga o’tib ketavaradi. Bir sanam yongandan so’ng boshqasiga o’tish uchun
ya’na shu tugmani bosamiz. 5.Bu   knopkani   bossangiz   strukturadagi   to’g’irlanayotgan   jarayondan   chiqib,
boshqa siklga o’tadi. 
1.9. Old panelda ob ’ yektlarni hosil qilish
  Avvaliga   yangi   ob’yekt   hosil   qilishda   VI   yoki   ekranda   mavjud   zagruzkadan   so’ng
old   panelda   paydo   bo’ladi.   Old   paneldan   strukturaviy   sxemaga   o’tish   uchun
menyudan Windows>>show panelni tanlaymiz. Biz old panelda yangi ob’yekt hosil
qilishda Controls palitrasini tanlaymiz (Windows>>show>>controls palette).
Agar siz strelkani ob’yekt palitrasiga keltirsangiz, tepasida ob’yektning nomi paydo
bo’ladi.   Sichqoncha   knopkasini   bosib   siz   obyektni   tanlaysiz   va   uni   old   panelga
xoxlagan   joyingizga   ko’chirishingiz   ,   joylashtirishingiz   mumkin.   Va   strukturaviy
sxemada mos kelgan terminal hosil bo’ladi.
          Ob’yektni   tanlashda   strelkani   ob’yektga   olib   keling   va   bosing,   yoki   to’g’ri
burchak shaklida tanlang, va kursorni bosib turib kerakli joyga olib keling va qo’yib
yuboring.
Siz   ko’p   obyektlarning   hajmini   o’zgartirishingiz   mumkin.   Uning   uchun
sichqonchani ob’yektning hohlagan burchagiga olib kelib, bosib, yon tomonga yoki
tepaga , pastga sursangiz tasvir kattalashadi.
Obyektni   o’chirib   tashlash   uchun   strelkani   ob’yektga   olib   kelib   tanlab,   “”Delete”
klavishini bosamiz.
    Old panelda hosil qilingan ob’yektda to’g’ri burchakli belgi hosil bo’ladi, va unga
hohlagan matnni kiritishimiz mumkin. U indicator nomi  yoki boshqariluvchi organ
nomi bo’lishi mumkin. Agar matn kiritmasak, belgi o’z - o’zidan yo’qoladi. Agar uni
qaytadan chiqarmoqchi bo’lsak, old paneldan ob’yekt menyusini tanlaymiz, undan
Show >> Label tanlanadi.
          Ob’yekt   menyusi   qachonki   sichqoncha   kursori,   qo’lda   yoki   strelka   holatida
ob’yektda   bo’lganida,sichqoncha     kursorini   o’g   knopkasini   bosgan   holda   hosil qilamiz.   Agar   biz   hosil  qilib   bo’lingan   ob’yetni   qayta   nomlamoqchi   bo’lsak   ,Tools
palitrasidan   nom   beruvchi   belgini   tanlaymiz   va   mavjud   bo’lgan   belgiga   olib
boramiz.   Va   belgi   maydonchasiga     sichqonchani   bosamiz.   Matnni   kiritib
bo’lgandan   so’ng   <enter>   tugmasini   bosamiz.   Biz   o’lchamini   va   shriftini
o’zgartirishimiz   mumkin   <Shrift>   darchasi   yordamida.   U   old   panelning   va
strukturaviy sxemaning tepa qismida joylashgan bo’ladi. Siz old panelda ob’yektni
qandaydir   o’q   bo’yicha   to’g’irlashingiz   mumkin.   Buning   uchun   srelka   bilan
to’g’irlanuvchi   ob’yektni   tanlab   turib   ,   uning   sozlovchisidan     <Align   objects>
(ob’yektni   to’g’irlash)   yoki   <Distribute   Objects>(obyektlarni   taqsimlash)   ni
tanlaymiz.
        Agar   siz   bir   nechta   ob’yektlarni   tanlamoqchi   bo’lsangiz   ,     ikki   xil   usuldan
foydalanishingiz mumkin.
1-chisi -   sichqonchani chap tugmasini bo’sh joyga bosib ,  uni qo’yib vubormasdan
to’g’ri burchak shaklda  kengaytirasiz va tugmani qo’yib yuborasiz.
2 – chisi - <Shift> klavishini bosgan holda har bir ob’yektni bosib chiqasiz.
Siz   old   panelda   indicator   yoki   boshqariluvchi   organning   rangini   o’zgartirishingiz
mumkin.   Uning   uchun   <Tools>   palitrasidan   <   cho’tka     -   kistni>   tanlaysiz   va   uni
qandaydir  ob’yekt   ustiga  joylashtirasiz  va  sichqonchanng o’ng  tugmasini  bosasiz,
rangli palitra hosil bo’ladi. Va hohlagan rangni tanlashisiz mumkin. 
1.10.Strukturaviy  sxemada ob ’ yekt hosil qilish
        Old   paneldan   strukturaviy   panelga   o’tish   uchun   <Windows>>Show   Diagram>
tanlaysiz.   Strukturaviy   sxemada   old   paneldagi   hamma     boshqariluvchi   organlar
yoki indikatorlar terminallari mavjud. Siz   strukturaviy   sxemada   ob’yekt   hosil   qilish   uchun   <Functions>   palitrasini
tanlang. (Windows>>Show Functions Palette ).
        Strukturaviy   sxemada   ko’p   ob’yektlarning   olchamlarini   o’zgartirib   bo’lmaydi.
Shuningdek old paneldagi  terminallarni strukturaviy  sxemada o’chirib o’zgartirib
bo’lmaydi.   Uning   uchun   old   panelning   o’zidan   boshqariluvchi   organlarni   yoki
indikatorlarni o’chirish kerak.
1.11.Strukturaviy  sxemada ob ’ yektlarni montaj qilish
Montajning  asosiy amaliyoti
        Siz     g’altakdan   strukturaviy   sxemada   ob’yektlar   terminallarini   ishga   tushirish
uchun   foydalanasiz     .   G’altakning   o’tkir   uchi     bu   o’ralgan   simlarning   uchi
hisoblanadi. Bir  terminalni boshqa terminalga ulash  uchun  sichqoncha tugmasini
bilan   g’altakni   birinchi     terminalga   qo’yib,   bosib   keyin   ikkinchi   terminalga   olib
borib,     sichqoncha   tugmasini   ya’na   bosasiz.   Terminal   maydoni   montaj   asbobi
to’g’ri   ulangandagina   yonib   o’chadi.   Terminal   yonida   uning   nomi   paydo   bo’ladi.
Sichqonchani bossak o’tkazgan simimiz terminalni yoqadi.
        Siz   birinchi   yoqqaningizda     Lab   VIEW   o’tkazgan   sim   bo’yicha   kuzatadi   va
kursorni   strukturaviy   sxemaga   o’tkazsangiz   xuddi   g’altakni   yechayotgandek
bo’ladi,   kursorni   ushlab   turishingiz   kerak   emas.     Agar   siz   mavjud   o’tkazuvchi
simlarni   bir-   biriga   ulamoqchi   bo’lsangiz   yozma   operatsiyani   bajaring.   Mavjud
bo’lgan   simning   ustiga   kursorni   olib   kelib   bosing.   O’tkazgich   agar   montaj   asbobi
to’g’ri ulangan bo’lsa, sim yonib o’chadi.
        Siz   o’tkazgichni   biron-   bir   terminaldan   tashqi   boshqa   bir   terminalga   ,   y’ani
boshqa bir qurilmaga o’tkazishingiz mumkin. Bunda Lab VIEW tunnel (lahm) hosil
qiladi, o’tkazgich struktura  chegarasidan kesib o’tadi. Shuningdek o’tkazgichni siz sichqonchani bosgan holda bukishingiz mumkin.
   Yana siz simning yo’nalishini o’zgartirishingiz mumkin,  <Probel>ni bosgan holda
gorizontal va vertical holatga.
        Siz   oxirgi   belgilab   qo’yilgan   yo’lni   ham   olib   tashlashingiz   mumkin,   <Ctrl>
sichqoncha   tugmasini   bosgan   holda.   Agar   avvaliga   terminal   yoki   simni   belgilab
bosib  qo’yilgan   bo’lsa,  o’chirmoqchi  bo’lsangiz sim  yoki terminal  butunlay  o’chib
ketadi.  Montaj   instrumentni  siz  2  marta  bossangiz    sim   o’tkazishni   boshlashingiz
yoki tugatishingiz mumkin.
2.2 Labviewda dasturida ishlash.
  Dasturga kirish va chiqish
Dasturga kiring LabVIEW dasturiga kirish LabVIEW belgisiga sichqonchani  ikki
marta tez bosish (sichqonchaning chap tugmasi) orqali amalga oshiriladi. Ekranda
kaskadda   joylashgan   ikkita   birlashtirilgan   panel   paydo   bo'ladi.   Ulardan   biri   ish
maydonining kulrang foniga ega, ikkinchisi oq fonga ega (1.1-rasm).
          Panellarni   ekranning   ikki   yarmigacha   kengaytirish   uchun   klaviaturada   bir
vaqtning o'zida Ctrl + T tugmalarini bosing. Ushbu buyruqdan so'ng bo'sh panellar
ekranda   chap   va   o'ng   tomonda   joylashgan   bo'ladi   (yuqori   va   pastki   variant
mumkin). Shaklda. 1.2. panellarning joylashishini ko'rsatadi.
                      Maqsadiga ko'ra, chap panel (1.2-rasmga qarang) boshqaruv paneli (Boshqaruvlar)
(Controls),,   o'ng   panel   funktsional   panel   (Funksiyalar)   deb   ataladi.   Bo'sh
panellarning   tashqi   farqlovchi   xususiyatlari   quyidagi   uchta   xususiyatdir:   1)
boshqaruv   paneli   ish   joyining   fon   rangi   kulrang,   funktsional   -   oq;   2)   boshqaruv
panelining sarlavha satrida yangi virtual asbobning ikkala paneli saqlanadigan fayl
nomi yoziladi, funktsional panelning sarlavha satrida fayl nomi ham so'z qo'shilishi
bilan yoziladi. Diagramma (1.2-rasmga qarang); 3) panellarning asosiy menyulari
faqat  o'rta  variantda farqlanadi:  Boshqaruv  elementlari  -  boshqaruv paneli  uchun,
Funktsiyalar   -   funktsional   panel   uchun. LabVIEW-ga   bo'sh  panellar  bilan  qo'ng'iroq  qilgandan  so'ng,  yangi  VI   yaratishni
davom   ettirishning   uchta   usuli   mavjud:   keng   LabVIEW   kutubxonasidagi   fayl
sxemasi   yoki   foydalanuvchi   faylida   saqlangan  oldindan  tayyorlangan  sxema  yoki
foydalanuvchi tomonidan yig'ilgan sxema bilan. foydalanuvchi.
Birinchi   ikkita   variantda   kerakli   fayl   tanlanadi   va   chaqiriladi.   Buning   uchun
istalgan panelning bosh menyusidan File\Open buyrug'i bilan LabVIEW katalogiga
qo'ng'iroq qiling, kerakli  faylni  toping, sichqoncha  kursori  bilan belgilang va OK
buyrug'i bilan virtual asbobning ikkala panelini chaqiring. Birinchidan, boshqaruv
paneli   paydo   bo'ladi,   funktsional   panelga   qo'ng'iroq   qilish   uchun   Ctrl   +   T
tugmalarini bosing.
                          Uchinchi   variantda,   foydalanuvchi   sxemani   o'zi   yig'ishi   kerak
bo'lganda,   ekrandagi   panellarni   chaqirgandan   so'ng   darhol   uni   yig'ishni
boshlashingiz mumkin.
                   Ish oxirida, LabVIEW-dan chiqishdan oldin, nafaqat sxemani, balki
nazoratchilar   tomonidan   o'rnatilgan   mustaqil   miqdorlarning   raqamli   qiymatlarini
va   tajriba   natijalarini   saqlash   kerak   bo'lishi   mumkin.   Ushbu   maqsadga   Operate\
Make   Current   Values   Default   (Ishga   tushirish\Joriy   standart   qiymatlarni   saqlash)
asosiy menyusi buyrug'i orqali erishiladi. 
  Dasturdan chiqish
                         Dasturdan  chiqish  buyrug'i  bilan  amalga  oshiriladi:  File \   Close.  Agar
yangi fayl yaratilgan bo'lsa yoki chaqirilgan faylga o'zgartirishlar kiritilgan bo'lsa, dastur   sizga   yangi   faylni   saqlashni   yoki   chaqirilgan   faylga   o'zgartirishlarni
saqlashni taklif qiladi. Fayl xuddi shu nom ostida saqlanadi. Yangi fayl uchun fayl
nomi   qatorida   kengaytmasiz   uning   noyob   nomini   ko'rsatishingiz   kerak   (vi
kengaytmasi  dastur  tomonidan  tayinlanadi). Yangi  fayl  joriy katalogda saqlanadi,
faylni saqlash uchun OK tugmasini bosishdan oldin uni foydalanuvchi uchun qulay
katalogga o zgartirish mumkin.ʻ
                         Faylni  saqlash protsedurasidan so'ng,  biz LabVIEW oynasining tasviri
bilan   ish   stoliga   uchta   muqobil   variant   taklifi   bilan   chiqamiz:   Chiqish   (chiqish),
Ochish   VI   (Ochiq   VI),   Yangi   VI   (yangi   VI).   Birinchi   buyruqni   tanlashda   biz
LabVIEW dan chiqamiz, ikkinchi  buyruqni  tanlashda yangi  faylni  qidirish  uchun
LabVIEW   katalogiga   o'tamiz,   uchinchi   buyruqni   tanlashda   birlashtirilgan
boshqaruv   paneli   va   yangi   fayl   yaratish   uchun   funktsional   panel   (VI).   virtual
asbobning qisqartmasi) paydo bo'ladi.
             VI diagramma bilan ishlashning istalgan bosqichida File\Saqlash buyrug'i,
shuningdek   File\Save   as...   buyrug'i   yordamida   faylni   paneldan   chiqmasdan
saqlashingiz mumkin.    
Labview  dasturi bilan bajariladigan amallar.
Arifmetik ammallarni bajarish
Iikkita a va b sonini ayirish  ва  qo'shish operatsiyasini bajarish uchun virtual asbob 
qurish talab qilinadi. Ushbu muammoni hal qilish uchun siz blok-sxemani va mos 
keladiganini qurishingiz kerak uning old paneli, rasmda ko'rsatilgan. . Qurilish 
quyidagi tarzda amalga oshiriladi
usul.
1. Old paneldagi to'rtta raqamli element chaqiriladi, ulardan ikkitasi
menejerlar (a va b sifatida belgilangan) va ikkita ko'rsatkich (a+b, a-b). Ularning 
tasviri
Chiziqlar blok diagrammada bir vaqtning o'zida paydo bo'ladi. Funktsiyalar 
palitrasidan siz
"yig'indi" (+) va "farq" (-) elementlari Arifmetik & yo'li bo'ylab chaqiriladi. Taqqoslang => Raqamli.
2. Elementlarning ulanishi "ulanish" asbobi (bo'lak-
ka). Bobin elementga keltiriladi; element miltillay boshlaganda, -
sichqonchaning chap tugmasi va paydo bo'lgan sim kerakli elementga olib keladi
bu. Ikkinchisi miltillay boshlaganda, kalitni qo'yib yuborish kerak.
3. Belgilangan a va b qiymatlari boshqaruv elementlari oynalariga kiritiladi 
(mediated
matn kiritish vositasi yordamida).
4. Vazifa blok-sxema panelidan ishga tushirish tugmasi orqali bajarish uchun ishga
tushiriladi
yoki old paneldan. Hisoblash natijalari indikator oynalarida paydo bo'ladi.
Yangi dastur yarating. Old panelda ikkita raqamli elementni joylashtiring
boshqaruv elementlari, ularni "X" va "Y" deb nomlang va ikkita raqamli 
ko'rsatkich (1-rasm). Blok diagrammasi bo'yicha algoritmni shunday amalga 
oshiringki, bir ko'rsatkichda yig'indi ko'rsatiladi, ikkinchisida boshqaruv 
elementlariga kiritilgan qiymatlar orasidagi farq.
Dasturni yoki dasturning bir qismini ma'lum bir necha marta yoki qadar bajarish 
uchun
ba'zi shartlar bajarilmasa, masalan, LabVIEWda To'xtatish tugmasini bosish 
ishlatiladi
sikllar
1.3.1. While sikli matn tilida (While)  Цикл   по   Условию  (While)
While sikli matn tilida ishlatiladigan While sikliga o'xshaydi
Си dasturlash, ma'lumotlar oqimida operatsiyani bir necha marta takrorlashni 
amalga oshiradi, mantiqiy chiqish sharti bajarilmaguncha. While sikli Funktsiyalar palitrasida 
joylashgan
Strukturalar bo'limida (Dasturlash Tuzilmalar)
Funktsiyalar palitrasida tsikl topilgan va tanlangandan so'ng, kursordan 
foydalaning
blok diagrammaning bir qismini ajratib ko'rsatish uchun strukturaning oraliq 
chegaralarini o'zgartiring;
halqa ichiga joylashtirilishi kerak. Sichqoncha tugmachasini bo'shatgandan so'ng, 
tanlangan maydon
blok sxemasi halqaning tanasiga joylashtiriladi. Blok diagramma ob'ektlarini 
tanaga qo'shish
aylanish ob'ektni joylashtirish yoki sudrab borish orqali amalga oshiriladi.
Qachonki tsikl blok diagrammasi bajariladi
chiqish holati. Odatiy bo'lib, chiqish sharti terminali tsiklning bo'lishini ko'rsatadi
terminal FALSE qiymatini olguncha bajariladi. Bunday holda, terminal
Chiqish sharti "Agar rost bo'lsa davom eting" terminali deb ataladi.
Chapda ko'rsatilgan iteratsiya hisoblagich terminali hisoblash qiymatini o'z ichiga 
oladi
tugallangan iteratsiyalar. Terminalning boshlang'ich qiymati <i> har doim nolga 
teng.
while tsikliga misol:
 Termometr va indikatorlar
Dasturni ishga tushirish uchun old paneldan strukturaviy sxemaga o„tish uchun 
menyudan Windows show panelni tanlaymiz. Old panelda yangi ob yekt hosil ‟
qilishda Controls palitrasini tanlaymiz Windows show controls palette. Old 
panelda hosil qilingan ob yektda to„g„ri burchakli belgi hosil bo„ladi va unga 	
‟
bizga kerakli matnni kiritishimiz mumkin. Shu ketma-ketlikda ishni davom 
ettirishimiz mumkin. Biz kundalik turmushimizda tanish bo„lgan temperatura va 
uning boshqaruv elementlarini qiymatlari indikatorga chiqarish topshirig„ini 
LabVIEW dasturida boshqarishni ko„rib chiqsak. Buning uchun old panelda 
Modern bo„limidan Numeric buyruqini tanlaymiz va undan Thermometr 
indikatorini t anla b, ikk it a Thermometr ind ikato r lar ni o ld pane lga 
joylashtiramiz (1-rasm). Indikatorlardan birini boshqaruv elementi sfatidabelgilab 
olamiz. Buning uchun old paneldan Change to Control punktini tanlaymiz va uni 
boshqaruv elementi sfatida belgilaymiz.Bu indikatorlarni bir biriga sichqoncha  kursori yordamida ulaymiz va indikatorlarni Run Continuosly ishga yaroqli 
ekanligini tekshiramiz. Boshqarish elementlarining qiymatlarini Thermometr 
shkalasini o„zgartirganimizda Thermometr 2 indikatorda shkalasidagi qiymat 
o„zgaradi. 
 1-rasm.Termometr indikatorini boshqarish.
Temperaturaning  selsiy birligidan farengeyt birligiga o’tish.
Tempraturaning selsiy birligidan farengeyt birlikka o„tish uchun Modern Numeric 
bo„limidan Thermometer old panelda ikkita indikatorni joylashtiramiz va bu 
Thermometer indikatorlarini “C” selsiy va “F” farengeytlar bilan nomlaymiz Bu 
indikatorlardan “C” selsiy belgili indikatorni boshqaruv elementi sfatida tanlaymiz 
Ko’paytirish funksiyasini Multiply va qo’shish Add funksiyalarini funksiyalar 
palitrasining arifmetik funksiyalari bo’limidan Programming Numeric tanlaymiz 
va tanlangan funksiyalarni diagrammalar blokiga joylashtiramiz. 
2-rasm. Selsiydan haroratidan farengeyt haroratiga konvertirlaydigan old va orqa 
panel dasturi sxemasi. Ko’paytirish funksiyasini tegishli kirishida sonli 
konstantalarni yaratamiz. Buning uchun menyudan Create Constant ni tanlaymiz v 
a selsiy belgili indikatorni 1.8 ga ko’paytirish buyruqini yaratamiz. Hamda 
farengeyt konstantani ham menyudan Create Constant ni tanlaymiz va unga 32 
sonli qiymatni qo’shish buyruqini yaratamiz.Tayyor bo’lgan dasturni Run 
Continuously klavishasini bosib ishga tushiramiz.Ushbu ish orqali selsiy  haroratidan farengeyt haroratiga konvertirlaydigan dasturni yig’ish va uni ishga 
tushirish sxemasini ko’rib chiqdik.
Svetaforni loyihalash.
Keyingi ishda Svitaforni loyixalash mavzusi mashg„ulotini LabVIEW dasturi 
asosida bajarish jarayonini ko’rib chiqamiz. Kompyuterda LabVIEW dasturini 
kiramiz va  kompyuterda old va orqa panellar ochiladi. Biz LabVIEW ning old 
paneliga kirib View bo’limidan Controls platte Boolian bo’limini tanlab bu 
bo’limdan bizga kerakli bo’lgan Round yorug’lik diodini tanlaymiz.Bu yorug’lik 
diodni old panelga joylashtirish jarayonida Propities bo’limiga kirib yorug’lik 
diodning yonish rangga qizil, o’chik xolatga qora ranglarni tanlab har bir yorug’lik 
diodiga svitafor ranglari nomini kiritib saqlaymiz. Shu tartibda sariq va yashil 
rangli yorug’lik diodlari ham tanlab olinadi.Window bo’limidan SHow Block 
Diogram orqali orqa oynaga o’tamiz (3-rasm). Orqa oynada hosil bo„lgan 
yorug„lik diodlarini Struktures bo’limini tanlab bu bo’limdan Flat Sequence 
buyruqini tanlab orqa oynada joylashgan yorug’lik diodlarini Flat Sequence oyna 
ichiga joylashtiramiz. 
3-rasm. Orqa oyna. 
Flat Sequence bilan ekranda ochilgan panelni o„ng tamondan  Add Frame After 
buyruqi bilan ikkinchi oynani ochamiz. View bo’limidan Tools Platte buyruqi 
orqali har bir yorug’lik diodlarining signal kirish qismiga Create bo’limi Canstant 
bo’limidan yorug’lik diodlarini kirish signalari bilan ta’minlab olamiz. Add Frame 
After buyruqini har bir yorug’lik diodlar uchun Create bo’limiga kirib Local 
Viable buyruqi orqali yangi ikkita panel ochib birinchi paneldagi ketma qizil, 
sariq, va yashil tartibida joylashtiramiz. Bu ikki paneldagi yorug’lik diodlari ham 
Create bo’limidan Canstant asosiy rangli yorug’lik diod yonishi uchun Canstant 
buyruqidan [T] qolgan asosiy bo’lmagan rangli yorug’lik diodlari uchun [F] 
belgilaymiz Bu berilgan buyruqlar bilan svitaforda yorug’lik diodlarining yonish  va o’chish ketma-ketligini boshqarish mumkin bo’ladi.  So’ngra 3 ta panelga ham 
yorug’lik diodlari yonish va o’chish davomiyligini taminlash uchun View 
bo’limidan Controls platte bo’limiga kiramiz va bu bo’limdan Time Delay buyruqi
bilan har bir yorug’lik diodlarining yonish va o’chish vaqtlari kiritiladi. 
 4-rasm. Svitafor old paneli 
Tayyor bo„lgan dasturni ishga tushiramiz. Bu dasturdan old va orqa panelni 
kuzatishimiz mumkin. Old panelda svitaforga ixtiyoriy shaklda fon berishimiz 
mumkin. Virtaul laboratoriyalardan foydalanishda kerakli asbob-uskunalarni 
vertual tanlash, tajribaga oid vertual stendlar yaratish, fizik jarayonlarni 
modellashtirish, hisob-kitob va grafiklar qurishlar ham amalga oshiriladi. Bu 
amaliyot turining laboratoriya jihozlari va dasturiy-uslubiy vositalari individual 
tarzda mashg„ulotlarni o„rganishda obyekt tanlash, uning ko„rsatkich (parametr) 
larini rostlash, berilgan sxema va tajriba rejimlarini o„rnatish hamda tajriba 
natijalarini tahlil qilishlarni amalga oshiradi.                                                            Xulosa 
Fizika fanini o’qitishda an’anaviy uslublardan yuz o’girmagan holda ularni 
zamonaviy o’qitish texnologiyalari va dasturlashtirilgan pedagogik vositalar bilan 
boyitib, faollashtirib virtual laboratoriya ishlarini yaratish, ulardan unumli 
foydalanish metodlari bilan fizika ta’limi mazmunini takomillashtirish imkoniyati 
ko’rsatildi. Fizika ta’limida (aniq va tabiiy fanlar yo„nalishi bo’yicha) foydalanish 
mumkin bo’lgan darsliklar, metodik qo’llanmalar va bir qancha bajarilgan ilmiy 
tadqiqotlar tahlil qilinib, fizikani o’qitishni axborot texnologiyalari asosida 
takomillashtirish muhim omillardan biri ekanligi asoslandi. Laboratoriya 
mashg’ulotlarining elektron ko’rinishi talabalarning mustaqil va multimediya 
xolatda har bir materialni to’liq nazorat qilib bajarish imkonini beradi.

Mavzu: LabVIEW dasturlash muhitining asosiy tushunchalari Reja: I Kirish 1.1 Labview dast urining hozirgi kundagi ahamiyati. II Asosiy qism 2.1 Labview dasturlash muhiti haqida umumiy ma'lumot . 2.2 Labviewda dasturida ishlash 2.3 Labview dasturi bilan bajariladigan amallar. III Xulosa IV Foydalanilgan adabiyotlar KIRISH Kompyuter texnoligiyalarining jadal suratlarda rivojlanishi axborot o’lchash tizimlarining rivojlanishiga olib keldi, bu kompyuter bilan bo’g’liq katta imkoniyatlarni amalga oshirish, xususan, muhandislik masalalarini sifatli echish, o’lchash natijalarini tezkor ravishda qayta ishlash, ish jarayonida tizim parametrlarini keng miqyosda o’zgartirish imkonini berdi. Bu texnologiyalarning eng yangilaridan biri – bu o’lchov asboblari va tizimini yaratish imkonini beruvchi Lab VIEW amaliy dasturlar to’plami ishlab chiqildi.

Lab VIEW ham C,PASKAL va BASIC tilidagi dasturlash tizimlariga o’xshagan. Lekin yuqorida aytilgan matn asosida kiritiladigan dasturlardan farqli o’laroq Lab VIEW da grafika tilidan foydalaniladi ( G- Graphics ). Yaratilgan dastur strukturaviy sxema shaklidan foydalanish uchun mo’ljallangan. Lab VIEW juda kengaytirilgan funksiya kutubxonasini va instrumentlar vositalarini o’z ichiga oladi , u ma’lumotlarni yig’ish va tizimlarni avtomatik boshqarish uchun mo’ljallab yaratilgan. Dasturning oxirgi versiyalarida turli xil tulkitlar, jumladan Multisim bilan birgalashib ishlash imkoniyatlari yaratilgan. Shuningdek, Lab VIEWda standart instrumentlar vositalari ham dasturga kiritilgan. Uning yordamida kontrol nuqtasini o’rnatishimiz, dastur bajargan ishlar yordamida kompyuter animatsiyasidan foydalanishimiz mumkin, ma’lumotlarning dastur orqali qanday almashayotganini yaqqol ko’rishimiz mumkin. Ushbu bitiruv malakaviy ishida LabVIEW dasturida muhandislik masalalari qanday usullar bilan echilishi ko`rib chiqilgan. I.ASOSIY QISM 1.Lab VIEW dasturiga oid ma`lumotlar 1.1.Dasturning asosiy elementlari Lab VIEW dasturida virtual instrumentlar deb ataladigan (V I) asboblar yaratiladi. Ularning ko’rinishi, bajarilishi xuddi real o’lchov asbobiga o’xshash bo’ladi. Lekin (VI)lar funksiyalari standart dasturlash tillari funksiyasiga o’xshaydi. (VI)lar strukturasi quyidagi elementlardan tashkil topgan: Foydalanuvchining interaktiv interfeysi (VI) da old panel (litsevaya panel) deyiladi.  Chunki u asboblar panelini modellashtiradi. Old panel o’z ichiga quyidagilarni olishi mumkin : knopkalarni, kalitlarni, regulyatorlarni va boshqarish uchun kerak bo’lgan barcha elementlarni.

Old panel yordamida biz ma’lumot kiritamiz va ekranda natija olamiz.  G- grafik tilida yaratiladigan VI ning ko’rinishi (blok diagramma – bizning matnimizda keyinchalik - strukturali sxema) strukturali sxema ko’rinishida bo’ladi. Strukturali sxema biz bergan topshiriqlarning ko’rinishini ifodalaydi. Struktura sxemasi VI uchun chiqish kodini ham o’z ichiga oladi.  Piktogrammalar va ulovchilar - VI shuningdek grafik parametrlari ro’yhatini o’z ichiga oladi, u ma’lumotlar almashishini, ya’ni bir VI ni boshqa bir VIga o’tkazishni ta’minlaydi. Piktogramma va ulovchi yordamida siz o’zingizning VIingizni asosiy programma qilib ishlatishingiz (yuqori satx programma) yoki programma ostida ishlatishingiz ham mumkin Umuman Lab VIEWni modulli dasturlash deyishimiz mumkin. Biz bu jamlangan dasturlarni bir necha oddiy dasturlarga( nimdasturlarga) bo’lishimiz mumkin. Keyin har bir nimdasturrni hosil qilib turib, yaxlit bir programma -yagona bir vazifa bajaradigan ko’rinishiga keltirishimiz mumkin. Yana biz nimdasturlarni alohida ishga tushirishimiz mumkin. Nimdasturlar (sub VI) VIlar sub yekti deyiladi.′ Lab VIEW da hosil qilingan jarayonlardan foydalanib turli xil tashqi qurilmalarni tekshirishimiz, o’lchashimiz , boshqarishimiz va hisobot olishimiz mumkin. Lab VIEW ni afzalliklari:  Talabga javob beradigan dasturlash tili;  Grafik dasturlashni to’laqonli tushunarliligi;

 Tarmoq interfeysi yordamidai, ma’lumotlarni analiz qilish, qayta ishlash,asboblarni boshqarish, ma’lumotlarni almashish mumkin;  2000 dan ortiq asboblar uchun drayver moslamasi;  Shablonlar taklifi, mingtagacha namuna;  Programmani yuqori tezlikda bajarilishi;  Windows2000/NT/XP, Mac OS X, Linux и Solaris. Operatsion sistemasiga moslashuvchanligi. 1.2.Old panel Lab VIEW ni ishga tushiring. Va hosil bo’lgan darchadan New>Blank VI ni tanlang Dasturni ishga ishga tushirish darchasi.

Bu ish bajarilgandan so’ng ikkita darcha hosil bo’ladi: old panel (Front Panel) va diagrammalarni taxrir qilish darchasi (Block Diagram) hosil bo’ladi. Foydalanuvchilar VI interfeysi real asboblar ko’rinishida bo’ladi. Bu VI interfeysi old panel deb ataladi. Old panelda indikator va boshqarish uchun kerak bo’lgan barcha kombinatsiyalarni amalga oshirish mumkin. Bu boshqarish bo’limida ma’lumotlarni kiritish va struktura sxemasiga yuborish modullyshtiriladi. Indicatorlar asboblardan chiqayotgan natijalarni ko’rsatadi.