MA’LUMOTLAR BAZASI VA UNI BOSHQARISH TIZIMLARINI O‘RGANISHDA “DATALOGIK MODEL ASOSIDA OTM MA’LUMOTLAR BAZASI” JARAYONINI TAVSIFLASH ILOVASINI YARATISH
MA’LUMOTLAR BAZASI VA UNI BOSHQARISH TIZIMLARINI O‘RGANISHDA “DATALOGIK MODEL ASOSIDA OTM MA’LUMOTLAR BAZASI” JARAYONINI TAVSIFLASH ILOVASINI YARATISH MUNDARIJA KIRISH …………………………………………………………................... 3 1- BOB. MA’LUMOTLAR BAZALARI VA ULARGA ISHLOV BERISH TEXNOLOGIYALARI …………………………………………. 8 1.1.Ma’lumotlar bazasi va uning asosiy tushinchalari …………………. 8 1.2.Ma’lumotlar bazalari arхitеkturasi …………………………………. 12 1.3. Ma’lumotlar bazasiga ishlov berish tillari va ularning afzalliklari … 19 1-bobga doir xulosalar 27 2- BOB. PREDMET SOHA UCHUN MA’LUMOTLAR BAZASINI LOYIHALASH USLUBIYATI …………………………………………… 28 2.1.Ma’lumotlar bazasining hayotiy davri ……………………………... 282.2. Predmet sohaning infologik modelini ishlab chiqish metodologiyasi …………………………………………………………… … 31 2.3.Ma’lumotlar bazasi datalogik loyihalash uslubiyati. ……………... 36 2-bobga doir xulosalar 47 3-BOB. “OTM” PREDMET SOHA UCHUN DATALOGIK MODELNI QURISH JARAYONINI TAVSIFLASH ILOVASINI ISHLAB CHIQISH ………………………………………………………… 50 3.1.AutoPlay dasturi va unda ishlash uslubiyati……………………… 50 3.2.Datalogik modelni qurish jarayonini namoyish etish ilovasini ishlab chiqish va undan foydalanish………………………………………... 60 3-bobga doir xulosalar 70 XULOSA ………………………………………………………………….... 74
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …………………........................... 76 ILOVA 2
KIRISH Magistirlik dissertatsiyasi mavzusining asoslanishi va uning dolzarbligi. Respublikamiz oliy ta'lim tizimida kompyuter texnologiyalaridan foydalanib yuqori malakali, raqobatbardosh kadrlar tayyorlashga katta e'tibor qaratilib, uning normativ-huquqiy va moddiy-texnik bazasi yangilandi. Axborot texnologiyalari rivojlanishining zamonaviy holati “OTM”larga axborot tizimlarini loyihalash sohasi bo‘yicha malakali va kompetentli AT- mutaxassislarni tayyorlash vazifasini qo‘ymoqda. Ularga har qanday axborot tizimining ajralmas qismi bo‘lgan ma'lumotlar bazalarini, ma'lumotlar bazasi mijoz ilovalarini loyihalash va ishlab chiqish, shuningdek, ushbu tizimlarni ishlatish, ish faoliyatini kuzatish va yangilashga doir kasbiy faoliyat turlarini bajarish yuklatiladi. Mazkur vazifalar turli faoliyat sohalari uchun axborot texnologiyalari yo‘nalishi bo‘yicha bakalavrlarni tayyorlash doirasida hal etilishi lozim. Talabalar tegishli malaka va kompetentsiyalarga “Ma'lumotlar bazasi va uni boshqarish tizimlar” kursini o‘rganish davomida ega bo‘ladilar. Shuningdek, mazkur kurs boshqa turdosh professional fanlar uchun asos bo‘ladigan asosiy kurslardan biri hisoblanadi. Ma'lumotlar bazasini loyihalashda predmet sohaning datalogik modelini yaratish muhim ahamiyat kasb etadi, chunki datalogik model asosida predmet sohaga taalluqli ma'lumotlar strukturalanadi. Demak, datalogik modelni qurish va uni o‘rgatish muammosi maxsus tadqiqotlar olib borishni talab etadi. Tadqiqot obekti va predmeti . Tadqiqot ob'ekti bo‘lib, talabalarga bo‘lajak informatika o‘qituvchisi kasbiy ta'limining asosiy tarkibiy qismlaridan biri sifatida ma'lumotlar bazasini datalogik loyihalashni o‘rgatish jarayoni hisoblanadi. Tadqiqot predmeti esa ma'lumotlar bazasi va uni boshqarish tizimlarini o‘qitishda datalogik modelni qurishni o‘rgatish uslubiyati, o‘rgatishda qo‘llaniladigan dasturiy tizimni loyihalash va ishlab chiqishni o‘z ishiga oladi. Tadqiqot maqsadi va vazifalari . Tadqiqotning maqsadi bo‘lib talabalarga masalani yechishda tizimli yondashuv asosida ma'lumotlar bazasini 3
datalogik loyihalashga o‘rgatish metodikasini tahlil qilish hamda shular asosida “Ma'lumotlar bazasi va uni boshqarish tizimlari” kursida o‘qitishda qo‘llaniladigan pedagogik dasturiy vositani loyihalash va ishlab chiqish hisoblanadi. Bu maqsadga erishish uchun quyidagi vazifalar ketma-ket amalga oshiriladi: - Ma’lumotlar bazasi va ularni boshqarish kursida beriladigan tayanch, bilim, ko‘nikma va malakalarni aniqlashtirish va ularni eggallash uslubiyatini tahlil qilish; - Ma’lumotlar bazasining hayotiy sikli, malumotlar bazasini loyihalash, hususan datalogik loyihalash uslubiyatlarini tahlil qilish, tanlangan pridmet sohaning infologik loyihasini yaratish, infologik modeldan datalogik modelga o‘tish algoritmlarini ishlab chiqish; - “Ma'lumotlar bazasi va uni boshqarish tizimlari” kursida o‘qitishda qo‘llaniladigan pedagogik dasturiy vositani loyihalash va ishlab chiqish. Tadqiqotning ilmiy yangiligi . “Ma'lumotlar bazasi va uni boshqarish tizimlari” kursida o‘qitishda qo‘llaniladigan pedagogik dasturiy vositasini loyihalash va namoyish ishlari pedagogik informatikaning yangi yo‘nalishlaridan biri hisoblanadi. Bu esa tadqiqot ishlarini yangiligini ifodalaydi. Tadqiqotni asosiy masalalari va farazlari. Tadqiqotning asosiy masalalari bo‘lib bo‘lajak informatika o‘qituvchisini tayyorlash jarayonida “Ma'lumotlar bazasini datalogik loyihalash”ni o‘rgatishda pedagogik dasturiy vositalarning zarurligi, o‘rni va ahamiyatini asoslash hisoblanadi. Amaliy masalalarni yechishda, tizimli yondashuvdan foydalanish, ma'lumotlar bazasini boshqarish, foydalanuvchilar tizimlarini loyihalash bo‘yicha ta'lim mazmunini rivojlantirish imkonini beradi. Predmet sohadagi o‘zgarishlar va foydalanuvning talablarini o‘zgarishlarini inobatga oladigan taklif etiladigan mexanizm va yondoshuvlar yordamida axborot tizimlari turg‘unligini yanada oshiradi. 4
Tadqiqot mavzusi bo‘yicha adabiyotlar tahlili . Ma'lumotlar bazalarini bag‘ishlangan ko‘p ilmiy tadqiqotlar bajarilgan. Jumladan, ma'lumotlar bazasini loyihalash kontseptual yondashuvlar va ma'lumotlar kontseptual modellarining asosiy prinsiplariga bog‘liq nazariy masalalar ( Qobulov V . , Bekmurodov T.F . , Kamilov E . , Дейт К. , Хансен Г., Хансен Д., Хомоненко А.Д., Цыганков В.М. , Мальцев М.Г. , Арипов М., Ҳакимов М.Х., Гайибназаров С.М. larning maqola va m onografiyalari ); relyasion model va ulardan foydalanish hususiyatlari (Кодд Э.Ф., Дейт К. , Хомоненко А.Д., Цыганков В.М. , Мальцев М.Г. , Дж. Ульман, Дж. Видом); relyasion ma’lumotlar bazalarini loyihalash (Кодд Э.Ф. , Дейт К., Хансен Г., Хансен Д., Дж. Ульман, Тихомирова Ю.В. ga doir ishlarni keltirish mumkin.Ushbu muammoning ilmiy asosini psixologik-pedagogik (A.Abduqodirov . , Lutfullayev M . , Tayloqov N . , Zakirova F . , Ю.К Бабанский, В.П.Беспалько, Б.С.Гершунский, Т.А.Ильина, Е.И.Машбиц, Подласый И.П.), didaktik va uslubiy (В.А.Белошапка, А.П.Ершов, В.Г.Житомирский, Г.А.Звенигородский, В.А.Каймин, В.В.Лаптев, М.П.Лапчик, И.Я.Лернер, Ю.А.Первин, В.М.Швецкий va boshqalar) tadqiqotlar hisoblanadi. “MB va MBBT” bo‘limini o‘qitish bo‘yicha uslubiy ishlanmalarda muammoning turli jihatlari В.Э.Фреймана va Н.В.Сазоновой, A.П.Маллана, К.Дейта, Дж.Хаббарда, СМ.Диго, Дж.Мартина, Р. Крамма larning ishlarida bayon etilgan. Tadqiqotda qo‘llanilgan metodikaning tavsifi. Dissertasiya ishini bajarish jarayonida quyidagi tadqiqot uslublar qo‘llanildi: axborot tizimlarni va texnologiyalarini yaratish uslublari, tizimli yondashuv, algoritmlash va matematik modellashtirish, ob'ektli-yo‘naltirilgan dasturlash uslublari. Tadqiqot natijalarining nazariy va amaliy ahamiyati . Mazkur ishda aniq predmet sohalar uchun ma'lumotlar bazasini datalogik loyihalash asoslangan, amalga oshirilishi kerak bo‘lgan ishlar ketma-ketligi to‘liq tavsiflangan. Tanlab olingan predmet soha uchun pedagogik dasturiy tizim yaratilib u bilan ishlash jarayoni namoyish etilgan. Predmet sohani tanlab olishi, uni modellashtirish va tizim yaratish nuqtai nazaridan ish amaliy va texnologik 5