logo

Maktabgacha pedagogikaning tarixi

Yuklangan vaqt:

19.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

52.12890625 KB
MUNDARIJA:
Kirish……………………………………………………. 3
I Bob. M aktabgacha pedagogikaning tarixi ……… ............ ... ....... 6
1.1 Maktabgacha pedogogikaning kelib chiqish tarixi…….. 6
1.2 M aktabgacha pedagogikaning maqsadi va vazifalari ...... 13
II  B ob. Barkamol   shaxsni   tarbiyalashda   maktabgacha
pedagogikaning o’rni va roli …………………………… 17
2.1 Maktabgacha   pedogogikaning   boshqa   fanlar   bilan   òzaro
boģliqligi…………………………………………………. 17
2.2. Maktabgacha   ta'lim   tarixi,maktabgacha   pedagogika   fan
sifatida…………………………………………………… 25
Xulosa  …………………………………………………… 29
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro ’ yxati………………………. 31
KIRISH
2 Mavzuning   dolzarbligi :   Mamlakatimizda   ta’lim   tizimiga,xususan   maktabgacha
ta’lim   tizimiga   davlat   siyosati   darajasida   e’tibor   qaratilmoqda. 1
O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2018-yil   ,30-sentyabrdagi   “Maktabgacha   ta’lim
tizimini   boshqarishni   takomillashtirish     chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   3955sonli
qarorida   ta’kidlanganidek:   Maktabgacha   ta’lim   tizimini   yaxlit   uzluksiz   ta’lim
tizimining   muhim   bo‘g‘ini   sifatida   yanada   takomillashtirish,   maktabgacha   ta’lim
muassasalari   tarmog‘ini   kengaytirish   hamda   moddiy-texnika   bazasini
mustahkamlash,   ularni   malakali   pedagog   kadrlar   bilan   ta’minlash,   bolalarni   har
tomonlama   intellektual,   ma’naviy-estetik   va   jismoniy   rivojlantiruvchi   zamonaviy
ta’lim dasturlari va texnologiyalarini ta’lim-tarbiya jarayoniga joriy etish, ularning
maktabga   tayyorgarlik   darajasini   tubdan   oshirish   maqsadida   keng   ko’lamli
islohatlar amalga oshirilib kelinmoqda. 
O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   2020-yil   29-
yanvardagi   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasida   ta’kidlaganidek:”Kelgusi   yillarda
maktabgacha   ta’lim   sohasini   rivojlantirish   borasidagi   strategik   maqsadimiz
ijtimoiy   axvolidan   qat’iy   nazar,   bog’cha   yoshidagi   har   bir   bolani   ushbu   ta’lim
yo’nalishi   bilan   to’liq   qamrab   olish   uchun   zarur   sharoitlarni   yaratishdan
iborat.Shuningdek,2021-yilda   maktabga   tayyorlashning   bepul   tizimi   bilan   560
ming   nafar   6   yoshli   bolalar   yoki   ularning   82   foizi   qamrab   olinadi   .Uzoq
qishloqlarda maktabgacha ta’limning muqobil shakllari yanada kengaytiriladi” 2
Bu   maqsadlarni   amalga   oshirishda   maktabgacha   ta’lim   sohasida,xususan
tizimning   boshqaruv   siyosatini   isloh   qilish   muhim   ahamiyat   kasb   kasb   etadi.
Maktabgacha   ta’limni   boshqarishning   zamonaviy   mexanizmlarini   joriy   etish,
tarbiya   va   o’quv   jarayonini   takomillashtirish,   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarini
yuqori  malakali mutaxasisslar  bilan to’ldirish, ularning infratuzilmasi  va moddiy-
texnik jihozlanishini yaxshilash,maktabgacha ta’lim tashkilotlari o’rtasida sog’lom
raqobat   muhitini   yaratish   maqsadida   qator   vazifalar   amalga
oshirilmoqda.O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “2017-2021   yillarda
1
  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018- yil   ,30-sentyabrdagi   “Maktabgacha   ta’lim   tizimini
boshqarishni takomillashtirish  chora-tadbirlari to’g’risida”gi 3955sonli qarori
2
  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2020-yil   29-yanvardagi   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi
3 maktabgacha   ta’lim   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to’g’tisida”gi,     “Maktabgacha   ta’lim   tizimi   boshqaruvini   tubdan   takomillashtirish
chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   “O’zbekiston   Respublikasi   maktabgacha   ta’lim
vazirligi   faoliyatini   tashkil   etish   to’g’risida”gi   farmon   va   qarorlarning   ijrosini
ta’minlash   bugungi   kunda  ushbu   yo’nalishning   qanchalik   darajada  dolzarbligidan
dalolat beradi.
Kurs   ishining   maqsadi :   Maktabgacha   pedagogika   fanining   maqsadi,vazifasi,
uning shaxs kamolotidagi ahamiyatini o’rganish.
Kurs ishining vazifalari:  Ushbu maqsadni amalga oshirish quyidagi vazifalarning
bajarilishini taqozo etdi:
1. Mavzuga   oid   ilmiy, huquqiy-normativ   manbalarni o`rganish, tahlil   qilish
va umumlashtirish;
2. Maktabgacha pedagogika fanining maqsad va vazifalarining  nazariy-amaliy
jihatlarini o’rganish;
3. Kurs ishi materiallari doirasida tavsiyalar ishlab chiqish;
Kurs   ishining   predmeti:   Maktabgacha   pedagogika   fanining   ilmiy   asoslarini   va
umumiy tamoyillarini o’rganish.
Kurs ishining metodologik asosi:   O‘zbekiston  Respublikasining  Konstitutsiyasi,
O’zbekiston  Respublikasi  Prezidentining Qarorlari  “Ta’lim  to‘g‘risida”gi  Qonuni,
Vazirlar   Mahkamasining   tegishli   qarorlari,   “O’zbekiston   Respublikasi
maktabgacha ta’lim  vazirligi  faoliyatini  tashkil  etish to’g’risida”gi  farmon,sohaga
oid qarorlar,farmonlar.
Kurs ishining metodlari :
-mavzuga oid normativ me’yoriy hujjatalarni o’rganish , 
pedagogik tahlil, 
kontent tahlil, 
so’rov,
anketa.
Kurs   ishining   tuzilishi   va   hajmi .   Kurs     ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
4 I Bob.  M aktabgacha pedagogikaning tarixi
1.1 Maktabgacha pedogogikaning kelib chiqish tarixi
5 Maktab   uyda   o'qish   va   yozishni   o'rgangan   bolalar   uchun   cheklangan   davrda
yetim   bolalar   yoki   fabrikalarda   ishlaydigan   ayollarning   bolalari   uchun   o'quv
maskanini ochishga urinishlar ko'p bo'lgan.
1779-yilda   Iogann   Fridrix   Oberlin   va   Luiza   Scheppler     Strassburgda   ota-
onalari   kun   davomida   bo'lmagan   maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   g'amxo'rlik
qilish va o'qitish uchun dastlabki muassasaga asos solishdi.   Taxminan bir vaqtning
o'zida,   1780-yilda,   xuddi   shunday   chaqaloqlar   muassasalari   Bavariyada   tashkil
etilgan   1802-yilda   Pauline   zur   Lippe   Detmoldda   maktabgacha   ta'lim   markazini
tashkil etdi.
1816-yilda   faylasuf   va   pedagog   Robert   Ouen   Shotlandiyaning   Nyu-Lanark
shahrida birinchi ingliz va ehtimol global miqyosda birinchi chaqaloqlar maktabini
ochdi.   Ouen   tegirmon   kooperativlari   bilan   birgalikda   bolalaring   har   qanday
mehnatga   layoqatli   bo'lishlari   uchun   bolalarga   yaxshi   axloqiy   ta'lim   berishni
xohladi. Uning tizimi asosan savodxonlik va hisob-kitoblarga ega bo'lgan itoatkor
bolalarni voyaga yetkazishda muvaffaqiyat qozondi. 
Samuel   Uilderspin   1819-yilda   Londonda   o zining   birinchi   bolalar   maktabiniʻ
ochdi   va   yana   yuzlab   maktablarni   tashkil   etdi.   U   ushbu   mavzu   bo'yicha   ko'plab
asarlar   nashr   etdi   va   uning   ishi   butun   Angliya   va   undan   uzoqdagi   bolalar
maktablari   uchun  namuna  bo'ldi.  O'yin  Vilderspin  ta'lim  tizimining  muhim   qismi
edi.   U   o'yin   maydonchasini   ixtiro   qilgan.   1823-yilda   Uilderspin   maktabga
asoslanib,   "On   the   Importance   of   Educating   the   Infant   Poor"   ("Kambag'al
go'daklarni   tarbiyalashning   ahamiyati   to'g'risida")   kitobini   nashr   etdi.   U   keyingi
yili   chaqaloqlar   maktabi   jamiyatida   ishlay   boshladi   va   boshqalarga   o'z   qarashlari
haqida ma'lumot berdi. 
Iogan   Geynrix   Pestalotsini   tanigan   va   undan   ta'sirlangan   grafinya   Tereza
Brunsvik   (1775–1861)   1828-yil   27-mayda   Budadagi   qarorgohida   Angyalkert
(vengriyacha "farishta bog'i")ni ochilishidan ilhomlandi va yosh bolalar uchun o'n
bitta   parvarishlash   markaziga   asos   soldi.1836-yilda   u   maktabgacha   ta'lim
muassasalarini   tashkil   etish   institutiga   asos   soldi.   Bu   g'oya   zodagonlar   va   o'rta
sinflar   orasida   mashhur   bo'ldi   va   butun   Vengriya   qirolligiga   tarqaldi.   Fridrix
6 Fro’bel   (1782-1852)   1837-yilda   Tyuringiyaning   Shvartsburg-Rudolshtadt
knyazligidagi   Bad   Blankenburg   qishlog'ida   O'yin   va   Faoliyat   institutini   ochdi   va
uni 1840-yil 28-iyunda   bolalar bog'chasi   deb nomini o'zgartirdi.
Fro’bel tomonidan o'qitilgan ayollar barcha Yevropa mamlakatlarida va butun
dunyoda   bolalar   bog'chalarini   ochdilar.   Qo'shma   Shtatlardagi   birinchi   bolalar
bog'chasi   1856- yilda   Viskonsin   shtatidagi   Uotertaun   shahrida   tashkil   etilgan   va
nemis tilida olib borilgan.   Elizabet Peabodi 1860-yilda Amerikadagi birinchi ingliz
tilidagi   bolalar   bog'chasiga   asos   solgan   va   Amerikadagi   birinchi   bepul   bolalar
bog'chasiga   1870-yilda   nemis   sanoatchisi   va   filantropi   Konrad   Poppenxusen
tomonidan   asos   solingan.   Syuzan   Blow   tomonidan   1873-yilda   Sent-Luisda   yangi
maktabgacha ta'lim muassasiga asos solingan. Kanadadagi birinchi xususiy bolalar
bog'chasi 1870-yilda Sharlottaun shahridagi Uesliyan metodist cherkovi tomonidan
ochilgan   va   o'n   yillikning   oxiriga   kelib   ular   Kanadaning   yirik   shaharlari   va
shaharlarida   keng   tarqalgan   edi.   Mamlakatdagi   birinchi   davlat   maktab   bolalar
bog'chalari 1882-yilda Ontario, Berlinda Markaziy maktabda tashkil etilgan.   1885-
yilda   Toronto   Oddiy   maktabida   (o'qituvchilar   tayyorlash)   bolalar   bog'chasida
o'qitish bo'limi ochildi. 
Elizabet Xarrison erta bolalik ta'limi nazariyasi bo'yicha ko'p yozgan va 1886-
yilda   Milliy   ta'lim   kollejini   tashkil   etish   orqali   bolalar   bog'chasi   o'qituvchilari
uchun ta'lim standardlarini oshirish ustida ishlagan.
Head   Start   AQShda   davlat   tomonidan   moliyalashtiriladigan   birinchi
maktabgacha   ta'lim   dasturi   bo'lib,   1965-yilda   Prezident   Jonson   tomonidan   kam
ta'minlangan   oilalar   uchun   yaratilgan   -   o'sha   paytda   bolalarning   atigi   10   foizi
maktabgacha   ta'lim   muassasalariga   qamrab   olingan.   Katta   talab   tufayli   turli
davlatlar   1980-yillarda   kam   ta'minlangan   oilalar   uchun   maktabgacha   ta'lim
muassasalarini subsidiya qilgan.
XIX   asming   ikkinchi   yarmi-XX   asrda   Shveysarya,   Angliya   va   boshqa
Yevropa  mamlakatlarida   nemis   pedagogi   Fridrix   Frebelning   maktabgacha   tarbiya
nazariyasi   keng   ommalashdi.   Pedagogika  tarixida  Frebelning   ahamiyati   shu   bilan
belgilanadiki,   u   maktabgacha   tarbiya   nazariyotchisi   bo‘lgani   holda   maktabgacha
7 pedagogikani mustaqil fan tarmog’iga ajratilishiga ko‘maklashdi. Ayni paytda u ilk
bor «bolalar bog’chasi» tushunchasini muomalaga kiritdi.
Fridrix   Frebelning   pedagogik   tizimi   Bolalar   bog’chasining   paydo   bo‘lishi
tarixi 1837-yilga borib taqaladi, bolalar bog’chasining asoschisi  deb taniqli nemis
pedagogi - Fridrix Frebel hisoblanadi. Aynan u Germaniyaning Bad- Blankenburg
shahrida bolalar uchun tashkil qilingan muassasasini “bolalar bog’ chasi” deb atadi
va   ushbu   atama   butun   dunyoda   umumiy   tarzda   qabul   qilindi.   Shunday   savol
tug’iladi: Nima sababdan muassasa “bolalar bog’chasi” deb ataladi? Taxminlardan
biriga   ko‘ra,   F.Frebel   bolalarni   “Olloh   ekinlari”   deb   hisoblagan,   ya’ni   ular
g’amxo‘rlik va parvarishga muhtoj o‘simliklar bog’i hisoblanadi. Yana bir taxmin
shundan   iboratki,   nemis   pedagogi   Sorbixdagi   “Saroy   bog’ida”   deb   nomlangan
sobiq   mehmonxonada   “bolalarni   parvarishlash   bo‘yicha   birinchi   muassasa”ni
ochgan.   Farzandlarini   muassasaga   olib   borar   ekan,   shaharcha   aholisi   boqqa
ketayapmiz, deb aytgan. Chunki bolalar bog’chasi o‘zining dizayniga ko‘ra gullar
va   daraxtlarga   o‘ralgan   bog’   bo‘lgan.   Bolalar   bog’chasi   tarbiyachilarini   nemis
pedagogi   “bog’bon   qizlar”   deb   atagan,   bu   bilan   u   bolalarga   bo‘lgan   mehrini
ifodalagan,   pedagoglarni   bolalarga   voyaga   yetishi   va   rivojlanishi   uchun
ko‘maklashishga   da’vat   etgan.   Frebelning   bolalar   bog’chalari   shuningdek,
vaqtincha oila o‘mini bosish va ota-onalarga tarbiya ishlariga yordamlashish uchun
tashkil qilingan: onalar bilan bolalar birga kelishi, ular bilan o‘ynashi  va bog’bon
qizlardan o‘rganishi mumkin bo‘lgan.
Shu   tarzda,   F.Frebelning   katta   xizmati   bolalar   bog’chasining   ochilishi,
shuningdek   maktabgacha   ta’lim   uslubiyotining   yaratilishi   bo‘ldi.   Uning   asosini
bolalarga   boigan   cheksiz   mehr   tashkil   qiladi.   Ushbu   uslubiyotning   asosiy
jihatlarini   sanab   o‘taylik:   o‘yin,   nutqni   rivojlantirish,   jamoaviy   tarbiya,   mehr-
muhabbat   bilan   o‘rab   olish,   jazolaming   yo‘qligi   va   tarixda   qolib   ketgan   «Frebel
tuhfalari».
Bolalar   tarbiyasiga   katta   e’tibor   qaratar   ekan,   Frebel   o‘yinlami   o‘z
uslubiyotining asosi deb bilgan, bular: ijodiy, harakatli, fantaziyali, taqlidli va h.z.
o‘yinlar.   Shuni   ta’kidlash   kerakki,   aynan   Frebel   didaktik   o‘yinlar   tizimini
8 yaratishga   asos   solgan.   U   didaktik   o‘yinlar   va   turli   tuman   mashg’ulotlami
o‘tkazish  bo‘yicha uslubiy ko‘rsatmalami  ishlab chiqqan. Olim olib borgan ishlar
unda   shunday   e’tiqodni   shakllantirdiki,   «bolalar   o‘yini-bu   turmush   ko‘zgusi   va
ichki olamning erkin namoyishi»dir.
F.Frebel   mayda   motorika   yordamida   bolalar   nuqtini   rivojlantirishni   taklif
qilgan.   U   ilk   yoshdagi   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   nutqining   rivojlanish
bosqichlarini   batafsil   ko‘rsatib   bergan   hamda   buyum   bilan   tanishishni   uning
nomini atashdan boshlash kerak, degan talabni ilgari surgan.
Nemis   pedagogining   fikricha,   turli   materiallar   bilan   ko‘plab   mashqlar
bajaruvchi bolalar boshqa bolalardan ancha avval so‘zlay boshlaydi.
Frebel xilma-xil bolalar faoliyati turlari va mashg’ulotlami taklif etgan, bular:
mozaika,   munchoqlar,   cho‘plar,   qog’ozlar,   bo‘yoqlar   bilan   ishlash,   rasm   chizish,
qog’ozdan   to‘qish,   qog’ozni   qirqish,   loydan   narsalar   yasash.   Origamiga   katta
e’tibor   qaratilgan   (ya’ni   qaychidan   foydalanmasdan   turib,   qog’ozdan   shakllar
yasash).   Shuningdek,   olimning   bog’chasida   arqonli   o‘yinlar;   qum   o‘ynash,
konstruksiyalar   yasash   uzviy   mashg’ulotlar   hisoblagan.   Bular   ijodiy   qobiliyatni
o‘stirish,   intellektni   shakllantirish,   dunyoni   abstrakt   holda   qabul   qila   olish,
noan’anaviy  qarorlar   qabul   qilish  layoqatini  rivojlantirishga   ko‘maklashadi.   0‘yin
jarayonida   bolalar   bilan   suhbatlashish   ham   ko‘zda   tutilgan.   Suhbat   mavzusi
Frebelning fikricha, avvaldan tayyorlanib, bolaning faoliyat bilan shug’ullanish va
boshqa   bolalar   bilan   muloqot   qilishga   bo‘lgan   ehtiyojini   qondirish   uchun,   uni
tengdoshlari jamoasida tarbiyalash kerak. Ushbu g’oyani u chuqur pedagogik asos
bilan   mustahkamladi   va   uni   keng   ommalashtirish   bo‘yicha   ko‘p   ishlami   amalga
oshirdi.
F.Frebel jamoaviy tarbiyani insoniyat asosi, deb bilgan. Shu sababli u bolani
majburiy tartibda jamoaviy faoliyatga jalb qilish, ya’ni uning bolalar  bog’chasiga
qatnashi   zarur,   deb   hisoblagan.   U   bolaning   tanasini   rivojlantirish   zarur,   tashqi
hissiyot   sezgilarini   mashq   qildirish,   ularni   odamlar   va   tabiat   bilan   tanishtirish
kerak, deb hisoblagan. Shu kabi o‘yin jarayonida bolani maktabga tayyorlash,
bog’dagi   o‘simliklar   kabi,   ularga   rivojlanishida   yordamlashish   kerak,   deb
9 bilgan. Ayni paytda har bir bolaning individualligini yodda tutishga da’vat etgan.
Shu   sababli   bog’da   katta   gullar   to‘plami   bo‘lgan,   bolalar   gullami   guruh   bo‘lib
parvarish qilgan, ayni paytda bitta bolaga biriktirilgan o‘simlik ekilgan tuvak ham
bo‘lgan.
F.Frebel   uslubiyotining   g‘oyasi   -   barcha   narsalar   bolalarga.   Olim   bolalarga
hayvonlar   haqidagi   voqealami   aytib   bergan,   zero   bolalar   hayvonlami   yaxshi
ko‘rishini   tushungan.   So‘ngra   bolalarning   gullarga   mehri   balandligini   anglagan.
Shu   sababli   uning   tarbiyalanuvchilari   gullami   mustaqil   parvarishlay   boshlagan.
Asta-sekin   musiqaning   bolalarga  ijobiy   ta’sir   ko‘rsatishini   sezgan.   Shundan  kelib
chiqib,   bolalar   ashula   ayta   boshlagan   va   «bog’bon   qizlar»ning   (ya’ni,
tarbiyachilaming) ashulalarini tinglagan.
Frebel   jazolarga,  bolalarga  nisbatan  har  qanday  shafqatsizlik  namoyishlariga
qarshi   bo‘lgan.   Fridrix   Frebel   haqida   so‘z   ketganda   uning   «tuhfalarini»   alohida
eslatish   kerak.   «Frebel   tuhfalari»   -   bu   olim   tomonidan   ishlab   chiqilgan   didaktik
material   bo‘lib,   bolani   ilk   yoshda   rivojlanishiga   mo‘ljallangan.   Bu   bolaning   turli
ko'nikmalari   va   layoqatlarini   mashq   qildiruvi   o‘yinchoqlar   tizimidir.   Har   bir
o‘yinchoq   bolani   rivojlantirishga   ko‘maklashadi   hamda   undan   foydalanishda
muayyan qoidalami ko‘zda tutadi. F.Frebel 6 ta nomdagi “Tuhfalar”ni taklif etdi:
Birinchi   tuhfa   -   bu   koptok.   Bu   birinchi   o‘yinchoq,   chunki   shaming
burchaklari yo‘q, bola uchun qulay. Material sifatida ko‘pincha mayda, yumshoq,
jundan   to‘qilgan   shar-koptoklar   taklif   qilingan.   Har   bir   koptokka   ip   bog’langan.
Bolaga   turli   rangdagi   koptokni   ko‘rsatish   orqali   ona   uni   ranglami   farqlashga
o‘rgatgan. Koptoklar turli ranglarga bo‘yalgan - qizil, yashil, sariq, to‘q sariq, oq,
ko‘k   va   binafsha   rangli   koptoklar   bo‘lgan.   Shar-koptokni   turli   tomonga:
«yuqoriga-pastga»,   «chapga-o‘ngga»,   «oldinga-orqaga»   tebratar   ekan,   ona
harakatlar nomini aytadi va bolani makondagi harakatlar bilan tanishtiradi. Bolani
tasdiq   va   inkor   bilan   tanishtirish   maqsadida   ona   shami   kaftiga   qo‘yib,   so‘ng   uni
yashirar ekan, «Koptok bor - koptok yo‘q» deb aytadi.
Ikkinchi   tuhfa   -   kichik   o‘lchamli:   yog’och   kub,   shar   va   silindr   bo‘lgan.
Aniqlik kiritamiz:  shar  diametri, silindr  asosi  va kubik tomonlar  bir  xil. Ularning
10 yordamida   bola   ashyolaming   turli   shakllari   bilan   tanishadi.   Kubik   o‘z   shakli   va
barqarorligi   bilan   shaming   aksidir.   Shar   nemis   olimi   tomonidan   harakatlanish
ramzi,   kubik   esa   -   barqarorlik   ramzi,   xilma-xiliikda   yagonalik   ramzi   hisoblanadi.
Shu   narsa   nazarda   tutiladiki,   kub   yagona,   ammo   unga   qaysi   tomondan
qarayotganmgizga   ko‘ra   ko‘rinishi   turlicha   bo‘ladi:   qirrasi,   tomoni,   uchi   bilan.
Silindr shaming ham, kubning ham xossalarini birlashtiradi: u asosiga qo‘yilganda
barqaror, yotqizilganda harakatlanadi.
Uchinchi   tuhfa   -   bu   8   ta   kubikka   bo’lingan   kub.   Ya’ni,   kub   o‘rtasidan
bo‘lingan,   har   bir   qismi   esa   -   to‘rt   bo‘lakka.   Buning   yordamida,   Frebelning
fikricha, bola butun narsa va uning tarkibiy qismlari haqida tasawurga ega bo‘ladi.
Shu   tufayli   bola   o‘z   ijodini   rivojlantirish,   kubiklardan   narsalar   qurish,   ularni
turlicha kombinatsiyalarga birlashtirish lmkoniga ega bo‘ladi.
To‘rtinchi tuhfa - bu o‘sha o‘lchamli kub bo'lib, u 8 ta plitkaga bo’lingan.
Ya’ni, kubik o‘rtasidan bo‘linadi, har bir qismi  esa - to‘rtta cho‘ziq plitkaga
bo‘linadi.   Har   bir   plitkaning   uzunligi   kubik   tomoniga   teng,   qalinligi   ushbu
tomonning to‘rtdan bir qismiga teng.
Beshinchi tuhfa - bu 27 ta mayda kubiklarga boiingan kub, ulardan to‘qqiztasi
yanada mayda bo‘laklarga bo‘lingan.
Oltinchi   tuhfa   -   bu   ham   27   ta   kubikka   bo‘lingan   kub   bo'lgan,   ularning
aksariyati yana qismlarga: plitkalarga, diagonaliga ko‘ra bo‘lingan.
Shu   tarzda   Frebel   bo'yicha   bolalar   bog’chasining   maqsadi   va   tamoyillarini
quyidagilar tashkil qiladi:
faoliyatning 3 ta turiga - o‘yin, o‘quv, mehnatga yo‘naltirilganlik;
bola hissiyotlarini rivojlantirish;
bolaning tanasi va ruhini mustahkamlash;
Metodik ishlar (kutubxona, bolalar adabiyoti, metodik qo'llanmalar)
Chet ellarda Maktabgacha ta’lim tizimi
Ilg'or ish tajribalaridan namunalar
Maktabgacha ta’lim pedagoglari uchun maslahatlardan iborat bo'lgan.
Maktabgacha pedagogika sohasi bo'yicha ilmiy-tadqiqot ishlarini olib borgan
11 pedagog-psixolog Pavel Petrovich Blons kiy (1884-1941):
Maktabgacha ta’limga kirish (1913-y)
Bolalarning   yosh   xususiyatlari   (1934-y),   ko'nikmalari   mu-   allifi,   asosan
bolalikning ilk yosh davr xususiyatlari ustida tadqiqotlar olib borgan olimdir.
Stanislav   Teofilovich   Shaskiy   (1878-1934)   pedagog   olim,   u   Maktabgacha
ta'limning mazmuni va metodlari ustida ilmiy tadqiqot ishlarini olib borgan. Uning
rahbarligida pedagogik texnikum tashkil etilgan. U tomonidan "Bolalar mehnati va
dam   olishi”   deb   nomlangan   jamiyat   ish   olib   borgan.   Uning   "De-   ti   -   rabotyagi
budushego"   (1908)   asari   bolalar   tarbiyasining   muhim   jihatlarini   keng   yoritib
bergan.
Luiza   Karlovna   Shleger   (1863-1942)   -   Maktabgacha   ta'lim   sohasi   bo'yicha
ko'zga   ko'ringan   olima.   U   tomonidan   "Materiali   dlya   besed   s   malenkimi   detmi",
"Prakticheskaya rabota v detskom sadu” (1915 g) nomli kitobida bolalarning o'yin
va   mehnat   faoliyatini   tashkil   etish   masalalari   o'rin   egallagan.   U   Maktab gacha
ta’lim bo'yicha kadrlar tayyorlash ishida faol ishtirok etgan.
Lidiya Ivanovna Chulitskaya (1870-1938) taniqli pedagog- shifokor, ilk yosh
davr gigiyenasi bo'yicha olima. Uning "Gigiena detskogo sada" (1923 g), "Gigiena
detskogo   vozrasta”   (1938   g),   "Razvitie   dvijeniy   u   detey   na   pervom   i   vtorom
godu”,"Igriv   doshkolnom   vozraste"   asarlari   Maktabgacha   ta’lim   sohasi   rivojida
muhim o'rin tutdi. Shuningdek, u Maktabgacha ta'lim bo'yicha kadrlar tayyorlash;
bolalar bog'chalarining sanitariya holatini saqlash masalalarida faol ishtirok etgan.
Hozirgi   bosqichda,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   turli   vaziyatlarda
harakatlana   olishga,   kutilmagan   muammolarni   hal   qilishga,   nafaqat   an’anaviy,
balki   noan'anaviy   ijodiy   yechimlar   topa   bilishga   va   ularni   hayotga   joriy   etishga
o'rgatish   kerak.   Buning   yordamida   bolalar   yangi   sharoitlarga   moslashish   va
maktabga tayyorlanish, hayotda yutuqqa erishish imkoniyatiga ega bo'ladi.
Ta’limning   tahlili   shuni   ta’kidlash   imkonini   beradiki,   zamonaviy   ta’lim
kompetentlilik   yondashuviga   asoslanadi.   O'zbekistonning   maktabgacha   ta'lim
muassasalarida o'quv- ta’lim ishlari «O'zbekiston Respublikasining ilk va maktab -
gacha   yoshdagi   bolalar   rivojlanishiga   qo'yiladigan   Davlat   ta-   lablari»   va   "Ilk
12 qadam”   maktabgacha   ta'lim   muassasasining   Davlat   o'quv   dasturi»   asosida   olib
borilmoqda.
"Ilk   qadam”   MTMsining   Davlat   o'quv   dasturiga   muvofiq   turli   yosh
guruhlarida   quyidagi   rivojlantiruvchi   markazlarida   ish   olib   borilishi   belgilangan:
«Til   va   nutq»,   «Ilm-fan   va   tabiat»,   «Qurish-yasash,   konstruksiyalash   va
matematika», «San’at markazi», «Syujetli-rolli o'yinlar va sahnalashtirish». Guruh
bolalari   o'z   istagiga   binoan   xohlagan   mazkur   markazlardan   birini   tanlab,   faoliyat
olib borishi mumkin.
Taqqoslash   asosida,   maktabgacha   ta’limning   tarixi   bilan   hozirgi   holati
o'rtasida   qiziq   bir   o'xshashlikni   qayd   etamiz.   E’tibor   qiling,   aynan   F.Frebelning
"bolalar bog'chasi”da ta’limga nisbatan yuqorida tilga olingan yondashuvlarga asos
solingan.   Xususan,   bu   jihat   bolalar   bog'chasida   bolalar   faoliyatini
tashkillashtirishda   namoyon   bo'ladi.   Bunda,   masalan,   xonaning   bir   burchagida
bolalar   guruhi   yog’och   kublardan   minora   yasaydi,   boshqa   burchagida   esa   -
ikkinchi   guruh   barmoqlari   bilan   chizish   orqali   katta   rasmni   chizadi.   Bunday
faoliyat   davomida   ular   quyidagi   turdagi   masalalarni   hal   qiladi:   "Qanday   qilib
qursak,   minora   yiqilmaydi?   Minoraga   nima   bo'ladi   -yiqiladimi   yoki   turib
qoladimi?   Yana   qanday   ranglar   qo'shish   mumkin?   Qanday   geometrik   shakllarni
qo'shish   mumkin?"   va   h.z.   Hozirgi   bosqichda   bularning   barchasi   jiddiy   ravishda
boyitilgan va takomillashtirilgan. Ularga mavzuli tamoyil asos qilib olingan. Butun
o'quv   yili   davomida   mavzu   belgilangan   va   har   bir   oy   uchun   mavzuning   nomi
ko'zda   tutilgan.   Har   bir   oyning   nomi   o'z   nomiga   ega   mavzuli   to'rtta   haftaga
bo'lingan va h.z.
1.2.Maktabgacha pedagogikaning maqsadi va vazifalari
Insonni har tomonlama barkamol etib tarbiyalash xalqimiz- ning azaliy orzusi
bo'lib,   ajdodlarimiz   ma’rifat,   ma’naviyat   va   madaniyatni   qanday   qilib   yosh
avlodga o'rgatish, ularni komil- likka yetaklash yo'llari, qonun-qoidalarini muttasil
izlaganlar. Bu esa pedagogika fanining maydonga kelishiga sabab bo'lgan. Insonni
ma’rifatli   va   ma'naviy   komillikka   erishishi   pedagogika   fanining   yetakchiligida
13 amalga oshiriladi.
Pedagogika   -   yunoncha   so'z   bo'lib,   «bola   yetaklovchi»   -   ma'nosini   bildiradi.
Insonlarni ma’rifiy va ma’naviy barkamol- likka munosabatlarni o'zgartirib borishi
natijasida   pedagogi ka   fani   xalq   orasida   o'z   mavqeyiga   ega   bo'ldi.   Shu   tariqa   in-
sonnni   tarbiyalovchi   fan   sifatida   pedagogika   dunyoviy   fanlar   tizimi   qatoridan
alohida   o'rin   egallagan.   Uning   bosh   masalasi   tarbiyadir.   Bundan   uch   ming   yillar
ilgari   Zardushtiylik   dinining   muqaddas   kitobi   «Avesto»da   ta’lim-tarbiya
masalalariga   katta   ahamiyat   berilgani   holda,   uning   ibodatxonalari   qoshida
maktablar tashkil etilib, kohinlar tomonidan bolalarning ta’lim-tarbiya tizimi ishlab
chiqilgan.   Bu   ta'lim-tarbiya   tizimi   quyidagi   tartibda   amalga   oshirilgan:   diniy   va
axloqiy tarbiya, jismoniy tarbiya, o'qish va yozishga o'rgatish.
Ota-bobolarimiz   azal-azaldan   bola   tarbiyasiga   alohida   e’tibor   qaratganlar.
Imom   al-Buxoriy,   Iso   at-Termiziy,   Abu   Rayhon   Beruniy,   Az-Zamaxshariy,
Abdurauf Fitrat, Abdulhamid Cho'lpon, Abu Ali Ibn Sino, Alisher Navoiy singari
ulug' olim- u adiblar, fozilu-fuzalolar ta’lim-tarbiya borasida ko'p asarlar bitganlar.
Sharq pedagogikasining asoschilari Abu Nasr Farobiyning «Fozil odamlar shahri»,
Yusuf   Xos   Hojibning   «Qutadg'u   bilig»   asari,   Alisher   Navoiyning   «Mahbub   ul-
qulub»i, Kaykovus- ning «Qobusnoma»si kabi asarlar bunga dalildir.
Mazkur ta’limiy asarlarda inson shaxsini ma’naviy kamolga yetkazish yuksak
xulq-odob,   ilm-fanni   egallash   asosidagina   amalga   oshirish   mumkin,   degan   g'oya
ilgari   surilgan.   Haqiqiy   bilimga   asoslangan   ta’limiy   uslub   shakllanadi,   natijada
ta’lim- tarbiya olimlar diqqat markazida bo'ldi.
Farobiy   ta’lim-tarbiyaga   bag'ishlangan   asarlarida   inson   takomilida   ta'lim-
tarbiyaning muhimligi, unda nimalarga e’tibor berish zarurligi, ta'lim-tarbiya usul
va uslublari haqida fikr yuritilgan. «Fozil odamlar shahri», «Baxt-saodatga erishuv
to'g'risida»,   «Ilmlarning   kelib   chiqishi»   kabi   maorifiy   asarlarida   olimning
tarbiyaviy qarashlari o'z ifodasini topgan.
Abu Rayhon Beruniyning bilimlarni egallash yo'llari haqidagi fikrlari hozirgi
davr   uchun   ham   dolzarbdir.   O'quvchiga   bilim   berishda   ularni   zeriktirmaslik,
uzviylik, izchillik va hokazolarni e'tiborga olish kerakligini uqtiradi. Beruniy inson
14 kamolotida   uch   narsa   muhimligini   ta’kidlaydi.   Bu   hozirgi   zamon   pedagogikasida
e’tirof etiluvchi irsiyat, muhit va tarbiyadir.
Ibn   Sino   insonlarni   kamolotga   erishishining   birinchi   mezoni   sanalgan   bilim
egallashga   da'vat   etadi.   Bilimsiz   kishilar   johil   bo'ladi,   ular   haqiqatni   bila
olmaydilar,   ular   yetuk   bo'lmagan   kishilar   deydi.   Ibn   Sino   bilim   olishda   bolalarni
yengildan   og'irga   borish   orqali   bilim   berish,   olib   boriladigan   mashqlar   bolalar
yoshiga   mos   bo'lishi,   bilim   berishda   bolaning   qiziqishi   va   qobiliyatlarini   hisobga
olish, o'qitishni jismoniy mashqlar bilan olib borish kerakligini uqtiradi.
Pedagogik   fikr   rivojlanishida   rus   pedagogi   K.D.Ushinskiyning   pedogogik,
nazariy   qarashlari   «Inson   tarbiya   predmeti   sifatida»   degan   mukammal   asarida
bayon   qilib   berilgan.   «Ona   tili»,   «Bolalar   dunyosi»   kitoblari   barchaga   yaxshi
ma’lum bo'lib, u ta’limning ko'rgazmaliligi, ongli va uzviy olib borish masalalarini
ishlab chiqdi.
Bola tug'ilgan kundan boshlab, maktabga borguniga qadar bo'lgan davrda har
tomonlama yetuk barkamol etib tarbiyalash qonuniyatlarini o'rganish maktabgacha
ta'lim   pedagogikasining   mavzusidir.   U   maktabgacha   ta’lim   muassasalari   va
oilaning   tarbiyaviy   ta’sir   ko'rsatishi   birligini,   maktabgacha   ta’lim   muassasasi   va
maktab ishidagi aloqadorlikni, bolalarni maktabda o'qishga tayyorlashni ta'minlab,
ijtimoiy   Maktabga cha   ta’lim   sharoitida   tarbiya   va   ta'lim   berish   ishlarining
vazifalarini,   tamoyillarini,   mazmunini,   metodlarini,   shakllarini   va   uni   tashkil
etishni ishlab chiqdi. Maktabgacha ta'lim pedagogi kasi pedagogika fanlar tizimida
uning ajralmas qismi bo'lib shakllandi.
Pedagogika   fani   tarbiyani   pedagogik   hodisa   sifatida   o'rganib,   bir   qator
tushunchalarni   o'z   ichiga   oladi.   Pedagogikada   tarbiya,   ta'lim,   ma’lumot   asosiy
tushunchalar hisoblanadi.
Pedagogikaning asosiy tushunchalari.
Tarbiya-   pedagogik   hodisa   bo'lib,   yosh   avlodga   ilmiy   bilimlar   sistemasini,
malaka   ko'nikmalarni   maxsus   metod   va   vositalar   orqali   rejali   ravishda   singdirib
boorish   va   uning   natijasida   har   tomonlama   shakllangan   kishini   tarbiyalashni
maqsad qilib qo’yadi.
15 Ta’lim-   Ijtimoiy   zarur   bilimlar,   muayyan   ko'nikma   va   malakalarni
o'quvchilarga   singdirish,   ularning   ongiga,   xulqiga   ta’sir   etish,   dunyoqarashi   va
bilish   faolligini   rivojlantirishdir.   U   insonni   mehnatga,   hayotga   tayyorlashning
asosiy   vositasi   hisoblanadi.Ta’lim   berish   jarayonida   tarbiya   va   ma’lumotning
maqsadi amalga oshiriladi.Ta’lim ikki tomonlama jarayon o’qitish va o’qishni o’z
ichiga oladi.
II  B ob . Barkamol shaxsni tarbiyalashda maktabgacha pedagogikaning o’rni
va roli
16 2.1   Maktabgacha pedogogikaning boshqa fanlar bilan òzaro bog’liqligi  
Maktabgacha   pedagogika   fani   jamiyat   va   insonni   o'rganuvchi   fanlar   bilan
chambarchas   bog'langan.   Pedagogika   ijtimoiy   hodisa   sifatida   tarbiyani   o'rganar
ekan,   sotsiologiya,   anatomiya,   fiziologiya,   psixologiya,   umumiy   pedagogika
fanlari,   falsafa   bilan   chambarchas   bog'liqdir.   Chunki   mazkur   fanlar   tarbiyaning
maqsadi va vazifalarini o'rganish metodologiyasini belgilaydi. Jamiyat to'g'risidagi
materialistik   falsafa   tarbiya   masala-   siga   asoslangan   holda   yondashish   imkonini
beradi.
Tarixiy   materializm   pedagogika   tarbiyaning   sinfiy   mohiyatini   ochib   berish,
uning paydo bo'lishi va rivojlanishi ijtimoiy hodisa ekanligini, jamiyat hayotida va
kishi   shaxsining   rivojlanishida   tarbiyaning   rolini   baholashga   yordam   beradi.
Didaktik   masalalarni   ishlab   chiqishda   pedagogika   bilish   nazariyasiga   suyanadi,
axloqiy   tarbiya   masalalarini   o'rgatishda   pedagogika   etikaning   axloq   to'g'risidagi
ta’limotiga, estetik tarbiyaning maqsadini, yo'llarini, metodlarini belgilashda etika
faniga asoslanadi.
Etika axloqni nazariy jihatdan asoslab,  yosh avlodni, uning axloqiy tarbiyasi
muammolarini,   inson   shaxsini   shakllantirishda   axloqiy   g'oyalar   rolini   tushunishni
chuqurlashtiradi.
Estetika-insonlarni voqelikka, san'atga estetik munosabatlarni rivojlanishining
umumiy  qonuniyatlarini  o'rganadi,  nafosat  tarbiyasining   ilmiy  asosi  bo'lib  xizmat
qiladi.
Fiziologiya   pedagogikaning   tabiiy-ilmiy   bazasi   bo'lib,   u   birinchi   navbatda
inson   oliy   nerv   faoliyatining   rivojlanishi,   nerv   sistemasining   xususiyatlari,   sezgi
organlari,   tayanch-harakat   apparati,   yurak-tomir   va  nafas   olish   sistemalari   va   shu
kabilarning   rivojlanishi   haqidagi   ma’lumotlarga   tayanadi.   Hozirgi   zamon
fiziologiyasi   eng   rnuhim   pedagogik   muammolarni   to'g'ri   hal   etishda:   bola
rivojlanishiga,   uning   qobiliyatlarini   shakllantirishga   muhit,   irsiyat   va   tarbiyaning
ta'siri   va   shu   singarilarni   begilashda   pedagogikaga   yordam   beradi.   O'sib
borayotgan   organizm   tuzilishining   va   harakat   qilish   qonuniyatlarining   asosiy
tamoyillarini   ochib   beruvchi   yosh   fiziologiyasi   ta'lim-tarbiya   berish   masalalarini
17 ishlab   chiqish   uchun   katta   ahamiyatga   ega.   Fiziologiyaning   oliy   nerv   faoliyati,
nerv   sistemasining   tipologik   xususiyatlari   to'g'risidagi   xulosalarni   pedagogikaga
o'quv-tarbiya   jarayoni   metodikasini   ishlab   chiq-   ishda,   bolalar   faoliyatlari   uchun
yaxshiroq sharoitlar yaratishda yordam beradi.
Maktabgacha   pedagogika   bola   tarbiyasida   uning   yosh   va   psixologik
xususiyatlarini   hisobga   olib   boradi.   Shu   bois,   pedagogika   uchun   pedagogik
psixologiyaning   bola   xususiyatlari,   ularda   o'tadigan   psixik   jarayonlarning
qonuniyatlari   haqidagi   ma'lumotlar   muhimdir.   Shunga   ko'ra   pedagogikaning
psixologiya fani bilan bog'liqligi an’anaviy tus olgan.
Hozirgi   zamon   pedagogikasi   ko'p   tarmoqli   fan   bo'lib,   avvalo,   u   tarbiya
ijtimoiy   hodisa   ekanligi   jihatidan   pedagogika   tarixi   bilan   bog'lanadi.
Pedagogikaning   boshqa   fanlar   bilan   bog'lanish   tizimida   etnografiya,   xalq
pedagogikasi alohida o'rin tutadi.
Umumiy   pedagogika   guruhi-uzluksiz   ta'lim   jarayonining   o'ziga   xosligini
asoslab   beruvchi   oila   pedagogikasi,   maktabgacha   pedagogika,   maktab
pedagogikasi,   kasb-hunar   ta’limi   pedagogikasi,   oliy   ta'lim   pedagogikasi,   maxsus
pedagogika kabi tarmoqlarga bo'lingan.
Pedagogik   fanlar   majmuyi.   Ta’lim   jarayoni   va   didaktika   haqida   tushuncha
Ta'lim jarayonining ilmiy, nazariy uslubiy va amaliy asoslarini, ya'ni ta'lim, bilim
berish,   o'qitish   nazariyasi   bilan   pedagogikaning   mustaqil   bo'limi   didaktika
shug'ullanadi.
“Didaktika”   grekcha   so'z   bo'lib,   “o'qitish”,   “o'rgatuvchi”   degan   ma’nolarni
anglatadi.   “Didaktika”   so'zining   lug'aviy   tarjimasi   “Ta’lim   nazariyasi”   demakdir.
Ta'lim   nazariyasi   ta’lim   jarayoni   tushunchasi   va   mohiyatini,   ta’lim   tamoyillarini,
ta’lim mazmunini, ta’lim metodlari, shakllari va vositalari mazmunini aks ettiradi.
Ta'lim nazariyasining asosiy mohiyati ta’limni tashkil etishdan iboratdir. Ta’limni
tashkil etishdan asosiy maqsad yosh avlodni ilmiy bilimlar, ko'nikma va malakalar
tizimi bilan qurollantirishdan iborat.
Ta’lim-inson   bilish   faoliyatining   eng   murakkab   turlaridan   biri   bo'lib,
individual   psixik   rivojlanishni   va   bilimlarni   o'zlashtirishni   ancha   tezlashtiradi.
18 O'qituvchi   ta'lim   jarayonida   faqat   bilim   berish   bilan   chegaralanmaydi,   balki   bu
jarayonda o'quvchi, talabaga ta’sir ko'rsatadi, bu esa ularni bilim olishlarini yanada
faollashtiradi, natijada o'quvchi ta'lim jarayonining faol ishtirokchisiga aylanadi.
Ta’lim jarayonida o'quvchilar ongiga singdirilayotgan nazariy bilimlar amaliy
faoliyat   yordamida   yanada   mustahkamlanadi.   Inson   tevarak-atrofdagi   voqelik,
narsa va hodisalarning mohiyatini amaliy hayotda ularga to'qnash kelish yo'li bilan
bilib   oladi,   ularni   o'zlashtiradi.   Inson   amaliy   faoliyat   tufayligina   ijtimoiy,   ishlab
chiqarish   faoliyati   jarayonini   tashkil   etuvchi   munosabatlar,   shuningdek,   tabiat
hodisalari sirini o'zlashtirib oladi.
Narsalar,   buyumlar   bilan   amaliy   muomalada   bo'lish   nati-   jasida   buyumlar
sezgi   organlariga   ta’sir   qiladi,   sezgilar   idrokni   keltirib   chiqaradi.   Amaliyotda
insonning faol fikrlash faoliyati yuzaga keladi. Fikrlash yordamida u real voqelikni
chuqur tushunadi.
Bilim   manbayi   sanalgan   amaliyotning   ahamiyati   xususida   so'z   yuritganda
bilish jarayonining mohiyatini ham ta’kidlab o'tish joiz.
Bilish   murakkab   dialektik   jarayon   bo'lib,   jonli   mushohadadan   abstrakt
tafakkurga, so'ngra amaliyotga o'tish yo'lidir.
Bilish shaxs uchun mavhum ham o'zlashtirilmagan narsa, voqea va hodisalar
mohiyatining   ong   yordamida   anglash   jaray-   onidir.   Obyektiv   borliqni   bilish   uni
sezishdan   boshlanadi.   Sezish   ongning   tashqi   olam   bilan   bo'ladigan   chinakam
aloqasidir. Sezish tevarak-atrofdagi voqelik, narsa va hodisalarning sezgi organlari
(bizga ma’lumki, ular beshta)ga ta’sir etuvchi  ayrim sifat, belgilarning ongda aks
etishidir.   Bunda   har   bir   organ,   har   bir   analizator   I.P.Pavlov   ta’kidlab   o'tganidek,
narsalarning ayrim eng muhim sifatlarini his etadi. Sezish muayyan narsa, voqea-
hodisalar mazmunini ongda idrok etilishiga olib keladi.
Idrok - sezish a'zolari orqali ongga ta’sir etib turilgan narsa va hodisalarning
unda (ongda) yaxlitligicha aks etish jarayonidir.
Sezish   va   idrok   qilish   yordamida   bilish   jarayonida   tasavvur   ro'y   beradi.
Tasavvur   inson   ongida   uzoq   muddat   saqlanib   qoladigan   sezishlar   va   idrokning
izidir. Yoki boshqacha aytganda, tasavvur sezgi a’zolariga qachonlardir ta’sir etgan
19 hamda   idrok   qilingan   narsa   va   voqea-hodisalarning   ongdagi   yaqqol   hissiy
obrazidir.   Tajriba   vositasida   odamda   tasavvur   zaxirasi   boyib,   ko'payib   boradi.
Tasavvur   fikrlashda,   tushunchalarning   tarkib   topishida   muhim   rol   o'ynaydi.
Tasavvur   muayyan   umumlash-   malarning   mavjudligi   bilan   bog'liq.   Sezish,   idrok
va   tasavvur   bilishning   muhim   tarkibiy   qismlari   bo‘lsa-da,   ular   ham   haqiqiy
voqealikni bilish muammosini to'la hal etishmaydi. Bilish jarayonining eng yuqori
bosqichida tafakkur yuzaga keladi.
Inson   faqat   tafakkur   yuritish   jarayonidagina   muayyan   jarayon   yoki   voqea,
hodisa   mohiyatini,   munosabatlarning   sababiy   baholanishlarini   aniqlaydi   va   shu
orqali   moddiy   borliqni   chuqur,   to'la   va   to'g'ri   aks   etishiga   erishadi.   Tafakkur
I.P.Pavlov ta’limotiga ko'ra, assotsiatsiyalarining hosil bo'lishidan iborat.
Jonli   mushohada   uchun   birinchi   signal   tizimi,   abstrakt   tafakkur   uchun
ikkinchi signal tizimi asosiy ahamiyatga ega.
Abstrakt   tafakkur   voqealik   bilan   o'zaro   aloqada   bo'lgan   taqdirdagina   inson
bilimlari   chuqurlashib   boradi.   Jonli   mu   shohada   va   abstrakt   tafakkur   birligigina
bilimlarni haqiqiy va chuqur bilimlarga aylantiradi.
Jonli mushohada va tafakkur doimo odamning amaliy faoliyatiga asoslanishi
kerak.   Odam   tabiat   va   ijtimoiy   jamiyat   qonuniyatlarini   ochib,   o'z   faoliyatida
ulardan   foydalanishga   inti-   ladi.   Har   qanday   nazariy   bilimning   qiymati   uning
amaliyotga   qanchalikxizmat   qilishi   bilan   belgilanadi.   Nazariy   amaliy   faoliyat
mohiyatidan   kelib   chiqib   asoslanadi   hamda   amaliy   faoliyatning   yaxshiroq   yo'lga
qo'yilishiga   xizmat   qiladi.   Biroq,   amaliyot   ayni   vaqtda   bilimning   to'g'riligini
tekshirish vositasi  hamdir. Nazariy g'oya, fikr  amaliyotda tekshirilgan va u orqali
tas- diqlangandagina u inson bilimlarining muhim tarkibiy qismi- ga aylanadi.
Demak,   bizga   bilim   amaliyotdan   sezgi   idrok,   tasavvur   va   tafakkur   asosida
hosil bo'lishi va yana amaliyotga qaytib borishida namoyon bo'ladi. Shuni alohida
ta’kidlash joizki, bilim amaliyotga o'zining ilgarigi ko'rinishida emas, balki ancha
boyigan   ko'rinishda,   ancha   yuqori   darajada   qaytib   boradi.   Biz   bu   holni   sxema
tarzida quyidagi holatda ko'rishimiz mumkin
Bilish   jarayonida   bilim   hosil   bo'ladi.   Bilim-odamlarning   ijtimoiy   tarixiy
20 amaliyot   jarayonida   to'plagan   umumlashgan   tajribasidir.   Bilim   obyektiv   borliqni
to'g'ri   aks   ettiradi.   Eng   to'g'ri   va   mukammal   bilimlar   ham   o'z   navbatida   doimiy
emas, balki ijtimoiy taraqqiyot jarayonida o'zgarib boradi.
Bilimlar   asosida   o'quvchilarning   kuzatuvchanlik,   tafakkur,   xotira   singari
bilish   qobiliyatlari   rivojlanadi,   ularda   e’tiqod   hosil   bo'ladi,   ilmiy   dunyoqarashni
shakllantiruvchi g'oyalar tizimi tarkib topadi.
Ta’lim   jarayonida   biror   fan   sohasida   insoniyat   tomonidan   o'zlashtirilgan
barcha   bilimlarni   o'rganish   mumkin   emas.   Ta’lim   jarayonida   eng   asosiy,   eng
muhim bilimlar, fanlarning asoslari o'rganiladi.
Ta'lim  muassasalarida  o'rganiladigan o'quv predmetlari soni  o'z vazifalari va
xususiyatlariga   muvofiq   tarzda   ortib   boradi.   Bilimlarning   amalda   birnecha   bor
qo'llanilishi ko'nikmalarining hosil bo'lishiga olib keladi. Ko'nikma-bu o'zlashtirib
olingan   bilimlar   asosida   amalga   oshiriladigan   va   amaliy   jihatdan   maqsadga
muvofiq  harakatlarga  tayyorlikda  ifodalangan   ongli  faoliyatdir.  Demak,  ko'nikma
muayyan faoliyatni tashkil etish yo'llari va usullarini bilib, o'zlashtirib olish hamda
o'z bilimlarini amalda qo'llay olishdir.
Ko'nikmalar   muayyan   vaziyatdagina   emas,   balki   dastlabki   shart-sharoitlar
o'zgargan vaqtda ham ma’lum xatti-harakatlar qilish (hosil bo'lgan tajriba asosida)
qobiliyati bilan tavsiflanadi.
Ko'nikmalarni   bilimlar   bilan   aralashtirib   yuborish   yaramaydi.   Har   qanday
ko'nikma   asosida   bilim   yotadi.   Bilimlar   fikr-mulohazalarda,   ko'nikma   esa   xatti-
harakatlarda ifodalanadi. Xatti-harakatlar aqliy yoki jismoniy bo'lishi mumkin.
Malaka   -   muayyan   usul   bilan   bexato   bajariladigan,   o'rganib   qolingan
avtomatlashgan ongli harakatdir.
Malaka   bir   xatti-harakatning   o'zini   bir   xil   sharoitda   ko'p   marta   takrorlash
natijasida hosil qilinadi. Malaka qanchalik puxta bo'lsa, odam ishni shunchalik tez
yo'lga qo'yadi.
Malakalar turlicha bo'ladi, chunonchi, o'quv malakalari- o'qish, sezish, og'zaki
hisoblash   va   boshqalar;   mehnat   malaka lari   ish   qurollari   bilan   ishlash,   materiallar
hamda   texnika   bilan   muomalada   bo'lish   va   hokazolar;   harakat   malakalari-yurish,
21 yugurish   va   boshqalar.   Ko'nikma   kabi   malaka   ham   egallangan   bilimlar   asosida
hosil   qilinadi.   Ko'nikma   va   malaka   o'rtasida   farqli   tomonlari   ham   bor.   Xususan,
o'quvchilar   tomonidan   o'zlashtirilgan   ko'nikma   va   malakalar   har   xil   tavsifida
bo'ladi.
Yuqorida   aytib   o'tilganidek,   bilim,   ko'nikma   va   malaka lar   ta’lim   jarayonida
tarkib   topadi.   Ta’lim   -   dialektik   tarzda   taraqqiy   etib   boradigan   ichki   ziddiyatli
jarayon bo'lib unda ikki tomon o'quvchi va o'qituvchi ishtirok etadi. Ta’lim berish
o'quvchilarga   bilimlar   berish,   ularda   ko'nikma   va   malakalar   hosil   qilish,   yangi
haqiqatlarni   ochishga   yo'naltirilgan   ijodiy,   mantiqiy   tafakkurni   tarbiyalashdir.
Ma’lumot-   Asosiy   pedagogik   tushuncha   bo'lib,   uning   ijtimoiy   hayot   voqealarini
obyektiv   aks   ettirishdir.   Ma'lumot   kishini   bilishga   bo'lgan   talabini   ta'minlab,
undagi qobiliyatlarni ma’lum darajaga ko’taradi va amaliy faoliyatga tayyorlaydi.
Ma’lumot ta’limning natijasi bo’lib,u kishi tomondan bilim malaka va konikmalarn
mustaqil egallashdir.
O'qitish- pedagogik faoliyat bo'lib, u bilim, ko'nikma va malakalarni bolalarga
singdirish, ularning bilim va amaliy faoliyatiga rahbarlik qilishdir.
O'qish-   bolalarning   bilim,   malaka,   ko'nikmalarni   egallashdagi   amaliy
faoliyatidir. U o'quvchilarning har tomonlama rivojlanishini ta’minlaydi. 
      Maktabgacha   pedagogikaning   obeykti   maktabgacha   pedagogika
maktabgacha   ta’lim   -   tarbiyaning   umumiy   qonuniyatlari,   muayyan   jamiyatda
yagona ijtimoiy maqsadga muvofiq maktabgacha yoshdagi bolalarni tarbiyalash va
unga ta’lim berishning mohiyati va muommolarini o’rganadigan fan.
Milliy   istiqlol   tufayli   taraqqiyotning   barcha   sohalarida   jadal   rivojlanib
borayotgan   mamlakatimizda   yosh   avlodning   bilim   darajasini   jahon   andozalari
talablariga javob beradigan, fan-texnika yangiliklaridan xabardor, mustaqil fikrlay
oladigan,   hayotga   dadillik   bilan   kirisha   oladigan,   tadbirkor,   ma`naviy   jihatdan
barkamol   qilib  voyaga   etkazish  dolzarb  vazifalardan  hisoblanadi.   Bu  esa,   avvalo,
pedagogika   fanini,   ta`lim-tarbiya   tizimini     zamonaviy   texnologiyalar   asosida
takomillashtirishni taqozo etadi.
Savol   tug’iladi:   ular   ta`lim-tarbiya   borasida   nima   qilishlari,   qanday   yo`l
22 tutishlari,   nimaga   e`tibor   berishlari   lozim?   Bu   savollarga   ma`lum   darajada
pedagogika fani javob beradi. Pedagogika fani nima va u qachon paydo bo`lgan?
Mazkur   savolga   javob   berishdan   oldin   tarixiy   manbalarga   murojaat   etaylik.
Manbalarda   yozilishicha   kishilik   jamiyati   paydo   bo`lgach,   ijtimoiy   hayotda
orttirilgan   tajribalarni   quyi   avlodga   o`rgatish   ehtiyoji   tug’ildi.   Tajribalarning
to`planishi   natijasida   ta`lim-tarbiyaning   dastlabki   omillari   vujudga   keldi.   Tabiat,
ijtimoiy hayot haqidagi tajribalar asosida ma`lum bilimlar boyib bordi.
Ta`lim-tarbiya   ishlari   bilan   shug’ullanuvchi   tarbiyachilar   kasb-hunar
homiylari   sifatida   ajralib   chiqa   boshlashdi.   Ularning   ta`lim-tarbiya   borasidagi
faoliyatlari va to`plangan tajribalaridan o`rinli foydalanishlari pedagogika fanining
vujudga   kelishiga   olib   keldi.   Shu   asnoda   dastlabki   maktab   ko`rinishidagi
muassasalar   vujudga   keldi,   taraqqiy   etdi.   Shunday   qilib,   pedagogika   ta`lim-
tarbiyaning maqsad va vazifalari, ularning mazmuni, metodlari hamda tashkil etish
shakllari haqida ma`lumot beruvchi fanga aylandi.
Demak, pedagogika fani o`sib kelayotgan yosh avlodni barkamol inson qilib
tarbiyalash   uchun   ta`lim-tarbiyaning   mazmuni,   umumiy   qonuniyatlari   va   amalga
oshirish yo`llarini o`rgatuvchi fandir.
Ba`zan,   pedagogika   fanining   nima   keragi   bor?   Pedagogikadan   xabari   yo`q,
lekin bolalarga yaxshi tarbiya bergan insonlar ko`pku? Yoki aksincha, pedagogika
fanini   bilgan   holda   hatto   o`z   bolalarini   risoladagidek   tarbiyalay   olmaganlar
ozmunchami? degan savollar eshitilib    qoladi.
Shuni   unutmaslik   kerakki,   pedagogika   fanining   yutuqlarisiz   jamiyatni   olg’a
siljitish g’oyat mashaqqatli kechadi.
Agar   pedagogika   fanidan   xabarsiz   bo`lgan   kishilar   pedagogika   fanini   o`z
vaqtida o`rganib, yutuqlaridan samarali foydalanganlarida bolalarni ham yahshiroq
tarbiyalagan   bo`lur   edilar.   Pedagogikadan   yaxshi   xabardor   kishilar   esa   o`z
bilimlarini   tajribada   ishlata   olmaganliklari   uchun   bolalarni   tarbiyalashda
muvaffaqiyatga erisha olmaganlar.
Pedagogika   fanini   ham   nazariy,   ham   amaliy   jihatdan   puxta   o`rganish   lozim.
Ta`lim   tarbiyadan   ko`zlangan   maqsadni   anglash   va   ular   tizimida   yangi   bilimlar
23 berish   bolalarni   to`g’ri   tarbiyalash   shartidir.   Bunda   tarbiyachining   beg’araz
mehnati,   bolalarni   sevishi   va   ularga   jon   fido   aylashlari   tarbiya   samaradorligini
ta`minlaydi.
Biroq,   ijtimoiy   jarayonda   to`plangan   tajribalar   tarbiya   mazmunini   tashkil
etsada, ularning hammasini yosh avlodga o`rgatishning imkoniyati yo`q edi. Faqat
xalq   ta`limi   tizimiga   kiruvchi   bo`g’inlar   orqali   orttirilgan   tajribaning   muayyan
qismini qamrab olish mumkin edi.
Bu   yerda   ham   muammo   tug’ildi.   Hozirgi   kunda   barcha   xildagi   tajriba
shakllari tarbiya mazmunini tashkil  eta oladimi? Yosh avlod tarbiyasiga aloqador
tajribalarni qanday ajratish mumkin? Kim bunday ish bilan shug’ullanadi?
Tabiiyki,   barcha   xildagi   tajriba   shakllari   ham   tarbiya   mazmunini   tashkil
etavermaydi. Chunki:
Birinchidan,   pedagogika,   xususan,   o`zbek   xalq   pedagogikasi   taraqqiyotida
juda   murakkab   bo`lgan   tomonlar   (hatto   bu   murakkablikning   noma`lum   qismlari)
mavjudki,  ularni  yoshlar  daf`atan  o`zlashtira  olmaydilar.  Masalan;   sharq  falsafasi
yoki mutafakkirlarimizning ma`naviy merosini falsafa, tabiiy va gumanitar fanlar,
diniy   manbalardan   yaxshi   xabardor   bo`la   olmaganligimiz   sababli   o`rganishimiz
qiyin kechadi;
ikkinchidan,   tarbiyalanuvchilarning   yosh   hususiyatlariga   ko`ra   va   ham
metodik,   ham   moddiy   asosning   etishmasligi   sababli   to`plangan   tajribalarning
hammasini olish imkoniyati yo`q va hokazo. Eng muhimi, jamiyat taraqqiyotining
ijtimoiyiqtisodiy ehtiyojlariga va kelajakda kutiladigan o`zgarishlarni hisobga olib
tarbiya mazmunini shakllantirish darkor.
O`zbek   pedagogikasining   vazifasi   Respublikamizda   yashovchi   turli
millatelatlarning   orzu-istaklariga   monand   ta`lim-tarbiyaning   ham   nazariy,   ham
amaliy   muammolarini   milliy   qadriyatlar   asosida   to`g’ri   hal   etib   berishdir.   Bunda
islom   dunyosida   qalam   tebratgan   allomalarimizdan   tortib,   zamondosh   olimu
fuzalolarimizning   ta`limotlaridan   hamohang   ta`lim   tarbiyaga   oid   qirralarini   izlab
topishni taqozo etadi. Yosh-avlod dunyoqarashini shakllantirishda istiqloldan avval
qoralangan   tasavvuf   ilmidan   ham   foydalanish   joiz.   Negaki,   bir   mafkura   yakka
24 hokimliligiga   endilikda   nuqta   qo`yiladi.   Erkin   fikrlash   tizimi   yosh   avlod   ruhini
tarbiyalashdagi bosh omillardan biridir.
  «Pedagogika»   atamasi   «Peyne»-«bola»va   «aygogeyn»-«etaklamoq»   degan
ma`noni bildiruvchi lotincha «daydagogos» so`zlaridan paydo bo`lishi quyidagicha
izohlanadi:   eramizdan   oldingi   I   asrlarda   Gretsiyada,   quldorlarning   bolalalarini
ovqatlantiradigan, sayrga olib boruvchi, tarbiyachi-qullarni «pedagog» deb atalgan.
U   bolalarning   kamolga   yetishiga   mas`ul   bo`lgan.   Quldorning   bolasini   yetaklab
maktabga   olib   borgan   va   olib   kelgan.   Maktabda   ishlovchi   o`qituvchilarni
«didaskallar» (didayko-men o`qitaman) deyishgan. Feodalizm jamiyatiga kelib esa
har   ikki   kasbdagi   kishilar   hamkorligi   natijasida   ta`lim-tarbiya   bilan   maxsus
shug’ullanuvchilar   vujudga   kelgan.   Ularni   chex   pedagogi   Ya.A.Kamenskiy
ta`kidlaganidek,   «pedagog»  deb  nomlaganlar  va  bu  so`z  hozir  ham  ta`lim-tarbiya
beruvchi o`qituvchilarga nisbatan qo`llaniladi.
2.1. Mustaqillik yillarida maktabgacha ta’lim tizimiga yangicha yondashuv  
Mustaqillik   yillarida   yurtimizda   ta’lim-tarbiya   tizimini   tubdan
takomillashtirish,   ertangi   kunimizning   munosib   davomchilarini   kamolga
etkazishning mustahkam tashkiliy-huquqiy mexanizmi yaratildi. Sohaga oid qabul
qilingan   qator   davlat   dasturlariga   binoan   ko‘plab   ta’lim   muassasalari   yangidan
qurildi,   eng   zamonaviy   o‘quv   anjomlari   bilan   ta’minlandi.   Bu   boradagi   ishlar
bugungi kunda yanada jadal tus olmoqda. Dunyo taraqqiyoti shiddati barcha soha
kabi   ta’lim-tarbiya   jarayoniga   ham   yangicha   yondashuvni,   innovatsion
texnologiyalarni tatbiq qilishni taqozo etayapti.
Mustaqillik   yillarida   ta`lim   va   tarbiya   tizimi   davlat   siyosatining   asosiy
ustuvor   yo`nalishi   darajasiga   ko`tarilgani   natijasida   mamlakatimizda   noyob,
uzluksiz   ta`lim   tizimi   barpo   etilmoqda.   Biz   shunday   sharoitda   zamonaviy,   teran
fikrlaydigan   intellectual   va   madaniy-estetik   qadriyatlarga   o`zining   mukammal
bilimi   va   tajribasi   nuqtai   nazaridan   yondasha   oladigan   barkamol   avlodni
tarbiyalashni   bosh   maqsadimiz   deb   bilar   ekanmiz,   buning   mas`uliyatini   astoydil
his   qilish   bizning   oldimizda   turgan   ham   murakkab,   o`z   o`rnida   sharafli   vazifa
25 ekanligini unitmasligimiz talab etiladi.
Bolaning   xarakterini,   tabiati   va   dunyoqarashini   belgilaydigan   ma`naviy
mezon   va   qarashlar-yaxshilik,   ezgulik,   oliyjanoblik   va   mehr-oqibat,   or-nomus   va
andisha   kabi   tushunchalarning   poydevori   oila   sharoitida   qaror   topishi   tabiiydir.
Shunday   ekan,   biz   oiladan   boshlab   bolalarga   Vatan   oldidagi   burchi,   ota-ona
oldidagi   vazifasi,   odamiylik   fazilatlarini   o`rgatishni   e`tiborga   olsak,   aynan   shu
davrda bola qalbida va ongida oiladagi va maktagacha ta`lim muassasasidagi muhit
ta`sirida ma`naviyatning ilk kurtaklari namoyon bo`la boshlaydi.
Ta`limning   poydevori   qo`yiladigan   dastlabki   bo`g`ini   hisoblanmish,
maktabgacha   ta`limda   bola   bolani   sog`lom,   har   tomonlama   kamol   topib
shakllanishi   ta`minlanadi,  bolada   o`qishga   intilish   hissi   uyg`onadi,  uni  muntazam
ta`lim olishga tayyorgarlik jarayoni amalga oshiriladi. 
Maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   tarbiyalanuvchilarining   ongida   g`oyaviy
bo`shliq   paydo   bo`lishiga   yo`l   qo`ymaslik,   ularni   Vatanga   muhabbat   va   sadoqat
ruhida   tarbiyalash,   Vatanimiz   taraqqiyotiga   hissa   qo`shadigan   barkamol   avlodni
voyaga   yetkazish   yo`lidagi   dolzarb   vazifalarni   amalga   oshirish,   maktabagacha
ta`lim   muassasalarida   tashkil   etilayotgan   ta`lim-tarbiya   jarayonlarining   barcha
jabhalarini   qamrab   olishi   zarur   bo`lib,   mazkur   jarayonda   o`rganilayotgan
tushunchalarga   nisbatan   tarbiyalanuvchining   qiziqishini   shakllantirish   va
rivojlantirishda ularning faolligini oshirishni ta`minlash aynan biz pedagoglarning
zimmamizdagi  muhim  vazifa hisoblanadi. Zero, Prezidentimiz ta`kidlaganlaridek,
Ta`lim   O`zbekiston   xalqi   uchun   yaratuvchanlik   faoliyatini   baxsh   etadi.   O`sib
kelayotgan yosh avlodning barcha eng yaxshi imkoniyatlari unda namoyon bo`ladi,
uning qobiliyati uzluksiz rivojlanadi, kattalar tajribasidan oziqlanib voyaga yetadi.
Pedagogning   bilimi,   mahorati   qizg`in   mehnati   barkamol   avlodni   tarbiyalashga,
ularda   faollik,   tashabbuskorlik,   ijodkorlik   kabi   hislatlarini   va   ma`naviy   ongini
shakllantirishga   qaratilgan.   Aynan   bugun   tarbiyachi-pedagoglaning   mustaqil
izlanishi   va   o`z   ustida   tinimsiz   ishlashi   kechiktirib   bo`lmaydigan   talablardan   biri
ekanligi   biz   uchun   a`yon.   Har   bir   yosh   davrining   psixologik   xususiyatlarini
hisobga   olgan   holda   bolalarga   tarbiyaviy   ta`sir   o`tkazish   natijasida   o`z   vaqtida
26 o`zini   anglash   hissi   vujudga   keladi.   Bolada   o`zini   anglash   tuyg`usi   qancha   erta
uyg`onsa, uning barcha aqliy, ruhiy, ijtimoiy imkoniyatlarini baholash va his etish
tez   namoyon   bo`ladi.   Har   qaysi   davrda   bola   rivojlanishining   o`ziga   xos   qulay
holatidan unumli foydalanish muhim ahamiyatga ega. Bolalarning asosiy faoliyati
o`yin   hisoblanishini   inobatga   olgan   holda   biz   ta`lim-tarbiya   jarayonini   albatta
o`yin   tarzida   tashkil   etmog`imiz   zarur.   O`yinning   har   qaysi   turi   bolalar
dunyoqarashini   tubdan   o`zgartiradi   va   ularni   fikrlashga   chorlaydi.   Ularni
mashg`ulotda   olgan   bilimlarini   real   holatda   o`z   shaxsiy   tajribasiga   tayanib
amaliyotda qo`llashlari uchun imkoniyat yaratadi, ularda bilish jarayonlari faoliyati
tezlashuvini   tartibga   solish   uchun   xizmat   qiladi.   Maktabgacha   ta’lim
tashkilotilarga borib bolalar faoliyatini kuzatish jarayonimizda tajribalarimiz shuni
ko`rsatdiki,   biz   o`yinlarni   olib   borishda   quyidagi   talablarga   rioya   qilishimiz
zarurligini ham unitmasligimiz zarur:
1.   Tanlangan   o`yinlar   tarbiyalanuvchilar   yosh   va   individual   xususiyatlariga
mos kelishi.
2. Har bir o`yin pedagogig-psixologik jihatdan asoslangan bo`lishi.
3. Bir xil o`yinlarni ko`p marotaba takrorlamaslik.
4. O`yinning ta`limiy, tarbiyaviy, rivojlantiruvchi jihatlariga e`tibor qaratish.
5. O`yin jarayonida faol ishtirok etgan bolalarni rag`batlantirish.
2016-yil   29-dekabrda   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «2017-2021-
yillarda   Maktabgacha   ta`lim   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora   tadbirlari
to`g`risida»   gi   qarori   hamda,   maktabgacha   ta`lim   muassasasi   faoliyatini   tartibga
solish uchun bevosita xizmat  qiluvchi «Ilk qadam» Dasturi qabul qilindi. Mazkur
hujjatlar uzluksiz ta`lim tizimining ilk bo`g`inini yanada takomillashtirish va yangi
bosqichga ko`tarishga, bolalarimizni sog`lom va barkamol bo`lib voyaga yetishlari
uchun   xizmat   qiladi.   Yuqorida   aytib   o`tilgan   fikrlarimizdan   ham   ko`rininb
turibdiki,   bu   faoliyat   bizni   o`z   vazifa   va   maqsadlarimizga   erishish   uchun   jiddiy
yondashishga   undaydi.   Zero,   O`zbekiston   kelajagi   biz   tarbiyalayotgan   yosh
avlodning yuksak kamoloti, aql-u zakovatiga bog`liq.
Davlatimiz   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   hisoblangan   ta’lim
27 tizimida   yangicha   yondashuv,   o‘zgarishlar   va   islohotlar   jarayoni   kechmoqda.
Buning boisi, Vatanimizning ertangi taqdiri, istiqboli yosh avlod ta’lim–tarbiyasiga
va egallayotgan kasb-koriga bog‘liqdir.
Mustaqilligimizning   29   yilligi   davrida   davlatimiz   bosh   reformator   sifatida
barcha sohalarni tubdan isloh etdi, eng asosiysi inson qadri, aholi turmush darajasi
balandga   ko‘tarildi.   Istiqlolning   eng   asl   qadri   ham   mana   shu,   inson   sha’ni   bilan
bog‘liq.
Mustaqillik   yillarida   chuqur   islohotlar   natijasida   milliy   ta’lim   tizimi
shakllandi.   Mustaqillik   va   ta’lim   bir   birini   to‘ldiruvchi,   kezi   kelganda   biri
ikkinchisiga tirgak bo‘lg‘uvchi  tushunchalardir. Chunki, mustaqillik ta’lim  kuchli
joyda mustahkamlanadi, ta’limga e’tibor bor erda yanada kuchayadi.
Zamonaviy   jamiyatga   bugun   dunyoqarashi   keng   insonlar   zarur.
“Dunyoqarashni   nima   o‘zgartiradi   –   ilm,   daromad,   manfaat”,   deydi   muhtaram
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoev.   Hamma   narsaning   asl   mohiyati   ta’limga   borib
taqalaveradi. Eng muhimi yoshlarimizda ta’limga bo‘lgan qarashlar, unga bo‘lgan
e’tibor,   munosabat   o‘zgarganligi   birinchi   navbatda   pedagoglarda   faxr   tuyg‘usini
uyg‘otadi.   So‘nggi   yillarda   respublikamizda   ta’lim   sifatiga   e’tibor   tufayli,
tizimdagi   ishlar   ijobiy   tarzda   qaytadagan   isloh   etilmoqda.   Ta’limni
zamonaviylashtirish,   samarali   usullarni   sohaga   olib   kirish   ertangi   kelajakning
uzviy qismidir. 
Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda   maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   hozirgi   kunda
28 ko’plab ishlar  amalga oshirilmoqda buni shu kurs ishini  taxlayotgan bilib turdim.
Bolalarga   sog'lom   turmush   tarziga   g'amxo'rlik   qilish   jismoniy   va   axloqiy
salomatlikning   asosidir,   sog'liqni   saqlashga   faqat   pedagogik,   tibbiy   va   ijtimoiy
muammolarni  hal  qilish orqali  erishish mumkin. Barcha ota-onalar o'z farzandiga
hayotdagi   eng   yaxshi   boshlang'ichni   berishni   xohlashadi   va   ko'pchilik   harakat
normal   rivojlanish,   rivojlanish   va   yaxshi   salomatlik   uchun   zarurligini   yaxshi
bilishadi.   Bolalarda   faol   hayot   tarziga   ijobiy   munosabatda   bo'lish,   kelajakda
ularning  sog'lig'ini  saqlash   va mustahkamlash  istagi  oilada  ota-onalarning  muhim
tarkibiy   qismidir.   Bolalar   bog'chasi   va   oilaning   tarbiyaviy   vazifalari   bir-biridan
farq   qiladi,   lekin   bolaning   barkamol   rivojlanishi   uchun   ularning   o'zaro   aloqasi
zarur, uning sifati ota-onalarning pedagogik madaniyati darajasiga va shunga mos
ravishda   bolalar   tarbiyasiga   bog'liq.   Ota-onalar   va   tarbiyachilar   bu   har   bir
shaxsning shaxsiyatini shakllantirishga yordam beradigan odamlardir. Ota-onamni
chinakam va samimiy yordamchilarga aylantirmoqchiman! Darhaqiqat, bolalarning
munosabati   ota-onalarning   bolalar   bog'chasiga,   keyin   esa   maktabga   qanday
munosabatda bo'lishiga bog'liq. Zamonaviy, juda band ota-onalar, ba'zida har doim
ham   bolalariga   ko'p   vaqt   ajratishga   qodir   emas.   Bu   achchiq,   ammo   bu   haqiqat.
Ota-onam   bilan   muloqot   qilishdan   men   ular   xohlagan   degan   xulosaga   keldim,
lekin qanday qilib tarbiyalashni bilmayman, shuning uchun ular farzandlari va bu
ota-onalarning   aksariyati   bilan   muammolarga   duch   kelishmoqda.   Ularga   yordam
berish kerak. Birgalikda sport bayramlari bunday yordamchiga aylanishi mumkin.
Ular   oilani   mustahkamlashga,   kattalar,   o'qituvchilarni   bolalar   bilan   birgalikda
ijodiy   jarayonga   jalb   qilish,   ularning   samarali   muloqotlari   va   birlashishi   paytida
amalga   oshiriladi.   Sog’lom   turmush   tarzining   muhimligi   shundan   iboratki   og’ir
alomatlarga   olib   kelishi   mumkin   bo’lgan   turli   nojoya   ta’sirlarga   qarshi
kurashishdir   masalan   bo'yning   o'sishi,   sinfdagi   muvaffaqiyatsizliklar,   o'yinlarda,
sportda.Bolalarning   jismoniy   rivojlanishining   umumiy   tizimida   motor   harakati
alohida   o'rin   tutadi.   Maktabgacha   yoshda   sog'lom   sog'liq,   to'g'ri   jismoniy
rivojlanish   va   yuqori   ko'rsatkichlarning   asoslari   yotadi.   Bu   yillarda   vosita
faoliyatining   shakllanishi,   shuningdek,   jismoniy   fazilatlarni   dastlabki   ta'lim   olish.
29 Maktabgacha   yoshdagi   bolajonlarda   kun   tartibining   to’g’ri   tuzilishi   juda   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Chunki   kelajakda   farzandlarimiz   har   bitta   ishiga   ma’suliyat
bilan yondashishda kun tartibining va reja tuzish kabi jarayonlar muhim ahamiyat
kasb etadi.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
30 1. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018-yil,30-sentyabrdagi
“Maktabgacha   ta’lim   tizimini   boshqarishni   takomillashtirish     chora-tadbirlari
to’g’risida”gi 3955sonli qarori
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2020-yil   29-
yanvardagi Oliy Majlisga Murojaatnomasi
3. O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O zbekiston   Respublikasiʼ ʼ
maktabgacha   ta lim   tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish   Kontseptsiyasini	
ʼ
tasdiqlash to g risida” gi qarori. 2020 y 8 may.	
ʼ ʼ
4. O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “   Maktabgacha   ta lim   va   tarbiya	
ʼ ʼ
to g risida gi qonuni. 2019 y.16 dekabr.	
ʼ ʼ
5. O zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “   Davlat   maktabgacha	
ʼ
ta lim   tizimi   hodimlari   mehnatiga   haq   to lash   tartibini   yanada   takomillashtirish	
ʼ ʼ
chora-tadbirlari to g risida.”gi qarori.	
ʼ ʼ
6. Vazirlar   mahkamasining   Umumiy   tipdagi   davlat   va   nodavlat   maktabgacha
ta lim tashkilotlari to g risidagi “Nizom”. 2019 y. 13 may. 392-son qaroriga ilova.	
ʼ ʼ ʼ
7. Ilk qadam davlat o‘quv dasturi 2018 yil 
8. “Maktabgacha ta’lim konsepsiyasi” T-2017-yil
9. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarini namunaviy nizomlari T-2018-yil
10. Qodirova   F.,   Tashpulatova   Sh.   “Bolalar   bog’chasida   metodik   ishlar”– Т .:
Voris 2017 y.
11. Ezopova   S.A.   Maktabgacha   ta'lim   yoki   katta   maktabgacha   yoshdagi
bolalarni   tarbiyalash:   innovatsiyalar   va   an'analar   //   Maktabgacha   pedagogika.   -
2007.-№6.
12. F.Qodirova va boshqalar “Maktabgacha pedagogika” Toshkent 2019 yil  
13. Ivanov P.I., Zuffarova M.E. Umumiy psixologiya., T., 2008 yil
14. Pedagogika   fanidan   izohli   lug‘at.   (Tuzuvchilar:   J.   Hasanboyev,   X.
To‘raqulov, O. Hasanboyeva, N. Usmonov). Т ., «Fan va texnologiyalar», 2009.
15. Maktabgacha   ta'lim   tashkilotlarining   o'quv   jarayonidagi   pedagogik
texnologiyalar / I.V. Rudenko. - Togliatti, 2006 yil.
16. Sodiqova   SH.A.   “Maktabgacha   pedagogika”,   “Tafakkur   sarchashmalari”   -
31 T.: 2013 y.
17. Qayumova N.M.“Maktabgacha pedagogika” TDPUnashriyoti -T.: 2017 y.
18. www. tdpu. uz 
19. www. pedagog. uz 
20. www. ziyonet. uz
21. www. edu. uz 
32

MUNDARIJA: Kirish……………………………………………………. 3 I Bob. M aktabgacha pedagogikaning tarixi ……… ............ ... ....... 6 1.1 Maktabgacha pedogogikaning kelib chiqish tarixi…….. 6 1.2 M aktabgacha pedagogikaning maqsadi va vazifalari ...... 13 II B ob. Barkamol shaxsni tarbiyalashda maktabgacha pedagogikaning o’rni va roli …………………………… 17 2.1 Maktabgacha pedogogikaning boshqa fanlar bilan òzaro boģliqligi…………………………………………………. 17 2.2. Maktabgacha ta'lim tarixi,maktabgacha pedagogika fan sifatida…………………………………………………… 25 Xulosa …………………………………………………… 29 Foydalanilgan adabiyotlar ro ’ yxati………………………. 31 KIRISH 2

Mavzuning dolzarbligi : Mamlakatimizda ta’lim tizimiga,xususan maktabgacha ta’lim tizimiga davlat siyosati darajasida e’tibor qaratilmoqda. 1 O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018-yil ,30-sentyabrdagi “Maktabgacha ta’lim tizimini boshqarishni takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi 3955sonli qarorida ta’kidlanganidek: Maktabgacha ta’lim tizimini yaxlit uzluksiz ta’lim tizimining muhim bo‘g‘ini sifatida yanada takomillashtirish, maktabgacha ta’lim muassasalari tarmog‘ini kengaytirish hamda moddiy-texnika bazasini mustahkamlash, ularni malakali pedagog kadrlar bilan ta’minlash, bolalarni har tomonlama intellektual, ma’naviy-estetik va jismoniy rivojlantiruvchi zamonaviy ta’lim dasturlari va texnologiyalarini ta’lim-tarbiya jarayoniga joriy etish, ularning maktabga tayyorgarlik darajasini tubdan oshirish maqsadida keng ko’lamli islohatlar amalga oshirilib kelinmoqda. O’zbekiston Respublikasining Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 2020-yil 29- yanvardagi Oliy Majlisga Murojaatnomasida ta’kidlaganidek:”Kelgusi yillarda maktabgacha ta’lim sohasini rivojlantirish borasidagi strategik maqsadimiz ijtimoiy axvolidan qat’iy nazar, bog’cha yoshidagi har bir bolani ushbu ta’lim yo’nalishi bilan to’liq qamrab olish uchun zarur sharoitlarni yaratishdan iborat.Shuningdek,2021-yilda maktabga tayyorlashning bepul tizimi bilan 560 ming nafar 6 yoshli bolalar yoki ularning 82 foizi qamrab olinadi .Uzoq qishloqlarda maktabgacha ta’limning muqobil shakllari yanada kengaytiriladi” 2 Bu maqsadlarni amalga oshirishda maktabgacha ta’lim sohasida,xususan tizimning boshqaruv siyosatini isloh qilish muhim ahamiyat kasb kasb etadi. Maktabgacha ta’limni boshqarishning zamonaviy mexanizmlarini joriy etish, tarbiya va o’quv jarayonini takomillashtirish, maktabgacha ta’lim tashkilotlarini yuqori malakali mutaxasisslar bilan to’ldirish, ularning infratuzilmasi va moddiy- texnik jihozlanishini yaxshilash,maktabgacha ta’lim tashkilotlari o’rtasida sog’lom raqobat muhitini yaratish maqsadida qator vazifalar amalga oshirilmoqda.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “2017-2021 yillarda 1 O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018- yil ,30-sentyabrdagi “Maktabgacha ta’lim tizimini boshqarishni takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi 3955sonli qarori 2 O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2020-yil 29-yanvardagi Oliy Majlisga Murojaatnomasi 3

maktabgacha ta’lim tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’tisida”gi, “Maktabgacha ta’lim tizimi boshqaruvini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi “O’zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim vazirligi faoliyatini tashkil etish to’g’risida”gi farmon va qarorlarning ijrosini ta’minlash bugungi kunda ushbu yo’nalishning qanchalik darajada dolzarbligidan dalolat beradi. Kurs ishining maqsadi : Maktabgacha pedagogika fanining maqsadi,vazifasi, uning shaxs kamolotidagi ahamiyatini o’rganish. Kurs ishining vazifalari: Ushbu maqsadni amalga oshirish quyidagi vazifalarning bajarilishini taqozo etdi: 1. Mavzuga oid ilmiy, huquqiy-normativ manbalarni o`rganish, tahlil qilish va umumlashtirish; 2. Maktabgacha pedagogika fanining maqsad va vazifalarining nazariy-amaliy jihatlarini o’rganish; 3. Kurs ishi materiallari doirasida tavsiyalar ishlab chiqish; Kurs ishining predmeti: Maktabgacha pedagogika fanining ilmiy asoslarini va umumiy tamoyillarini o’rganish. Kurs ishining metodologik asosi: O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, O’zbekiston Respublikasi Prezidentining Qarorlari “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni, Vazirlar Mahkamasining tegishli qarorlari, “O’zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim vazirligi faoliyatini tashkil etish to’g’risida”gi farmon,sohaga oid qarorlar,farmonlar. Kurs ishining metodlari : -mavzuga oid normativ me’yoriy hujjatalarni o’rganish , pedagogik tahlil, kontent tahlil, so’rov, anketa. Kurs ishining tuzilishi va hajmi . Kurs ishi kirish, ikki bob, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 4

I Bob. M aktabgacha pedagogikaning tarixi 1.1 Maktabgacha pedogogikaning kelib chiqish tarixi 5

Maktab uyda o'qish va yozishni o'rgangan bolalar uchun cheklangan davrda yetim bolalar yoki fabrikalarda ishlaydigan ayollarning bolalari uchun o'quv maskanini ochishga urinishlar ko'p bo'lgan. 1779-yilda Iogann Fridrix Oberlin va Luiza Scheppler Strassburgda ota- onalari kun davomida bo'lmagan maktabgacha yoshdagi bolalarga g'amxo'rlik qilish va o'qitish uchun dastlabki muassasaga asos solishdi. Taxminan bir vaqtning o'zida, 1780-yilda, xuddi shunday chaqaloqlar muassasalari Bavariyada tashkil etilgan 1802-yilda Pauline zur Lippe Detmoldda maktabgacha ta'lim markazini tashkil etdi. 1816-yilda faylasuf va pedagog Robert Ouen Shotlandiyaning Nyu-Lanark shahrida birinchi ingliz va ehtimol global miqyosda birinchi chaqaloqlar maktabini ochdi. Ouen tegirmon kooperativlari bilan birgalikda bolalaring har qanday mehnatga layoqatli bo'lishlari uchun bolalarga yaxshi axloqiy ta'lim berishni xohladi. Uning tizimi asosan savodxonlik va hisob-kitoblarga ega bo'lgan itoatkor bolalarni voyaga yetkazishda muvaffaqiyat qozondi. Samuel Uilderspin 1819-yilda Londonda o zining birinchi bolalar maktabiniʻ ochdi va yana yuzlab maktablarni tashkil etdi. U ushbu mavzu bo'yicha ko'plab asarlar nashr etdi va uning ishi butun Angliya va undan uzoqdagi bolalar maktablari uchun namuna bo'ldi. O'yin Vilderspin ta'lim tizimining muhim qismi edi. U o'yin maydonchasini ixtiro qilgan. 1823-yilda Uilderspin maktabga asoslanib, "On the Importance of Educating the Infant Poor" ("Kambag'al go'daklarni tarbiyalashning ahamiyati to'g'risida") kitobini nashr etdi. U keyingi yili chaqaloqlar maktabi jamiyatida ishlay boshladi va boshqalarga o'z qarashlari haqida ma'lumot berdi. Iogan Geynrix Pestalotsini tanigan va undan ta'sirlangan grafinya Tereza Brunsvik (1775–1861) 1828-yil 27-mayda Budadagi qarorgohida Angyalkert (vengriyacha "farishta bog'i")ni ochilishidan ilhomlandi va yosh bolalar uchun o'n bitta parvarishlash markaziga asos soldi.1836-yilda u maktabgacha ta'lim muassasalarini tashkil etish institutiga asos soldi. Bu g'oya zodagonlar va o'rta sinflar orasida mashhur bo'ldi va butun Vengriya qirolligiga tarqaldi. Fridrix 6