Matematik masalalarni vizuallashtirish. Silindr masalasi.
Mavzu: Matematik masalalarni vizuallashtirish. Silindr masalasi . Reja: I. Kirish. I.1. Axborot texnologiyalarning ta’limdagi o’rni. I.2. Vizullashtirish istiqbollari. II. Nazariy qism. II.1. Matematik masalalarni dasturlsh tillari yordamida yechish bosqichlari. II.2. Matematik masalalarni vizuallashtirish. II.3. Geometrik masalalar va ularning yechimlari. III. Amaliy qism. IV. Xulosa. V. Foydalanilgan adabiyotlar. 1
Kirish Bugungi kunda mamlakatimizda ta’lim tizimini isloh qilish, uning mazmunini yangilash, o’qituvchining kasbiy bilim va tayyorgarligini oshirish, o’quvchilarning shaxsiy tajribalarini boyitish, ularni ijtimoiy hayotga tayyorlash sohasida keng ko’lamli izlanishlar amalga oshirilmoqda. Ushbu sohadagi kamchiliklarni bartaraf etish yo’llari izlanmoqda. Bularning barchasi zamonaviy maktab ta’limining umumiy yo’nalishini belgilash, dunyo miqyosida uning rivojlanishiga ta’sir ko’rsatadigan omillarga keng yo’l ochish imkonini beradi. Buning uchun, avvalo, uzliksiz ta’lim tizimining barcha shakldagi ta’lim muassalarida ta’lim jarayoni sifatida ta’minlovchi ilg‘or ilmiy-metodik jihatdan asoslangan zamonaviy o’qitish texnologiyalarni amalda oshirish lozim. Insoniyat tarixining ko‘p asrlik tajribasi ezgu go‘yalardan va sog‘lom mafkura hamda zamonaviy bilimlardan maxrum har qanday jamiyat uzoqqa bora olmasligini ko‘rsatdi. Shuning uchun, mustaqillikka erishgan mamlakatimiz o‘z oldiga ozod va obod vatan, demokratik jamiyat barpo qilish, erkin va farovon hayot qurish, rivojlangan mamlakatlar qatoridan o‘rin olish kabi muhim vazifalarni qo‘ydi. Bu vazifalarni hal qilish asosan yosh avlod zimmasiga tushadi. Demak, yoshlardan zamonaviy komputerlar bilan ishlashni o‘rganish, xalq xo‘jaliginining turli masalalarini yechishga mo‘ljallangan dasturiy ta’minot bilan tanishish hamda dasturlash vositalari yordamida hali komputerda yechilmagan masalalar uchun yangi dasturlar yaratishni talab qilinadi. Darvoqi, har bir jamiyatning bugungi kuni va kelajagi uning ajralmas qismi va hayotiy zarurati bo‘lgan ta’lim tizimining qay darajada rivojlanganligi bilan belgilanadi. Bugungi kunda mustaqil taraqqiyot yo‘lidan borayotgan mamlakatimizning uzluksiz ta’lim tizimini isloh qilish va takomillashtirish, yangi sifat bosqichiga ko‘tarish, unga ilg‘or pedagogik va axborot texnologiyalarini joriy qilish hamda samaradorligini oshirish davlat siyosati darajasiga ko‘tarildi. “Ta’lim to‘g‘risida”gi qonun va “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”ning qabul qilinishi bilan uzluksiz ta’lim tizimi orqali zamonaviy kadrlar tayyorlashning 2
asosi yaratildi. Oliy o’quv yurtlarida talabalarni mustaqil bilim olish faoliyatini tashkil etishga, bilimlarni mustaqil egallashga va ularni amaliyotda 4 qo’llash malakalarini shakllantirishga qaratish o’qitishning metodlari, texnologiyalarini shunday tanlash lozimligini ko’rsatdiki, ular talabalarga nafaqat tayyor bilimlarni o’zlashtirishlarida, balki bilimlarni turli manbalardan mustaqil egallashlari, o’zlarida shaxsiy nuqtai nazarning shakllanishi, uni asoslashi va erishilgan bilimlarni yangi bilimlar olishlarida foydalanish malakalariga ega bo’lishlarini taqoza etadi. Bunday ulkan vazifani muvaffaqiyatli amalga oshirishda o’qituvchi va talabalarga davlat tilida kerakli o’quv adabiyotlarini yetkazish alohida ahamiyatga ega. Ushbu kurs ish dasturlash tillari asosida matematik masalalarni yechish bo’yicha matematika va mexanika ta’lim yo’nalishlarida bilim olayotgan o’quvchilar uchun mo’ljallangan bo’lib, uning asosiy maqsadi algoritmlash va dasturlash tillari asosida matematik masalalarni yechish imkoniyatlaridan xabardor qilib, kompyuter bilan muloqot o’rnatish usullarini o’rgatish va unda turli masalalarni yecha olish bilim va malakalarini shakllantirishdan iboratdir. Ko'pgina tadqiqotlar shuni ko'rsatadiki, vizual tizimda yangi tasvirning tug'ilishini ta'minlaydigan mexanizmlar mavjud. Ularning yordami bilan, inson dunyoni nafaqat mavjudligini, balki mavjud bo'lgan (yoki bo'lishi mumkin) holatida ham ko'rishga qodir. Bu shuni anglatadiki, vizual tasvirlar zaruriy shart, hatto undan ham ko'proq - aqliy faoliyat vositasi. Ular ramzlar va nutq bilan, odamni o'rab turgan ob'ektiv haqiqat bilan taqqoslaganda to'g'ridan-to'g'ri bog'liqdir. Tasvir nafaqat tafakkur, balki haqiqatning dam olishidir. U, bu haqiqat, ob'ekt haqiqatan ham mavjud bo'lgan shaklda (yoki unga yaqin) yaratilishi mumkin. Ammo ob'ektni, vaziyatni yo'q qilish va uning yangi versiyasi yoki variantlarini qayta tiklash ham mumkin. Haqiqat bilan taqqoslaganda o'zgartirilgan ushbu obraz asosida inson yana ob'ektiv haqiqatga murojaat qiladi va uni o'zida qayta tiklaydi amaliy faoliyat ... uning obrazli vakili, tasavvur va tafakkurini rivojlantirmasdan ijodiy fikrlaydigan mutaxassisni tayyorlash mumkin emas. 3
Ushbu masalada sezilarli foyda proektsion sxemalarning universal apparati tomonidan ta'minlanadi. Mekansal tasavvurlarni shakllantirish uchun ishlatiladigan eng muhim proektsion modellashtirish vositalaridan biri bu geometrik talqin. Tafsir ob'ekti - bu chizmalar, diagrammalar, matnlar, diagrammalar va boshqalar kombinatsiyasi ko'rinishidagi grafik modellar, grafik modellar ma'lumotlarning grafik taqdimoti vositalari to'plami ko'rinishida: grafik modellarni tuzish qoidalariga muvofiq foydalaniladigan chiziqlar, belgilar, mnemonik belgilar. Axborotni ushbu shaklda idrok etishda, matnni idrok etishdan kattaroq o'lchovli ish maydonini kiritish kerak. Axborot ob'ektini uning modeli bilan taqqoslaganda aniqlik darajasi simulyatsiya paytida sodir bo'lgan proektsiyalash apparati haqidagi ma'lumotlarning to'liqligiga bog'liq. grafik modellarning mumkin bo'lgan tasniflaridan biri ko'rsatilgan. Piktografik model - ob'ektlar, harakatlar yoki hodisalarni aks ettiruvchi shartli grafik tasvirlar (piktogrammalar) yordamida tuzilgan grafik model. Ideografik model - ideogrammalar yordamida tuzilgan grafik model - tushunchalarni bildiruvchi an'anaviy yozma belgilar. 4
Matematik masalalarni dasturlsh tillari yordamida yechish bosqichlari Har qanday masalani kompyuterga tayyorlash va uni o’tkazish quyidagi bosqichlarda amalga oshiriladi. 1. Masalani qo’yilishini aniqlash va matematik modelini ishlab chiqish. 2. Masalani yechishning sonli usulini tanlash. 3. Masalani yechish algoritmini ishlab chiqish. 4. Kompyuter uchun dastur tuzish. 5. Dasturni kompyuter xotirasiga kiritish, rostlash va tekshirish. 6. Hisoblash natijalarini qayta ishlash va tahlil qilish. 1. Masalaning qo’yilishini aniqlash va matematik modelini ishlab chiqish. Masalani yechishdan oldin uning qo’yilshi oydinlashtiriladi, ya’ni bunda uning maqsadi va yechilish shartlari aniqlanadi, boshlang’ich ma’lumotlar va natijalarning tarkibi asoslanadi. Bu ma’lumotlar asosida u matematik formulalar ko’rinishida ifoda qilinadi. 2. Masalani yechishning sonli usulini tanlash. Qo’yilgan matematik masalalar uchun ularning sonli yechish usulini tanlash kerak bo’ladi. Sonli usullar turli- tuman bo’lganligidan ularning eng samarali va qulayini tanlash kerak. Bu masala bilan matematikaning sonli usullar bo’limi shug’ullanadi. Yechish usulini tanlash masalaga qo’yilgan barcha talablarni va uni konkret kompyuterlarda hal qilish imkoniyatlarini hisobga olish kerak. 3. Masalani yechish algoritmini ishlab chiqish. Masalani yechish uchun tanlangan sonli usulning algoritmi ishlab chiqiladi, ya’ni masalani yechish uchun bajariladigan arifmetik va mantiqiy amallar ketma-ketligi yoritiladi. Masalani yechish algoritmlari ko’rgazmaliroq bo’lishi uchun, ular ko’p hollarda blok- sxema ko’rinishida ifodalanadi. 5