MATEMATIKADAN NOSTANDART XARAKTERDAGI MASALALARNI O’QITISH METODIKASI (PARAMETRGA BOG’LIQ BO’LGAN TENGLAMA VA SISTEMALAR MISOLIDA)







![portallari. Bu jurnallar, masalan, Procedia-Ijtimoiy va xulq-atvor fanlari, Ta’lim
iqtisodiyoti sharhi, Ta’limni baholash tadqiqotlari, Xalqaro ta’lim tadqiqotlari
jurnali, Educational Research Review va boshqalarni o’z ichiga oladi.
Jurnallarning mavzulari ta’lim tizimining moliya va iqtisodiyot, ta’lim sohasidagi
siyosat va qonunchilik, inson kapitali, uni ishlab chiqarish, investitsiyalar
rentabelligi va boshqalar kabi dolzarb masalalarini yoritadi.
Qoidaga ko’ra, umumiy ta’lim tizimlari bo’yicha tadqiqotlar va ko’rib
chiqilayotgan muammoni to’rtta asosiy qismga bo’lish mumkin:
– so’rovlar va statistik ma’lumotlar asosida bir mamlakatda yoki yagona ta’lim
muassasasida axborotni qayta ishlash va tahlil qilish;
– bir mamlakatda bir nechta misollar asosida ko’pincha soddalashtirilgan
kontseptual modelni yaratish;
- tadqiqot mavzusi bo’yicha ilgari olingan va e’lon qilingan natijalarni
umumlashtirish maqsadida, aksariyat hollarda tegishli asoslarsiz va natijada,
keyingi qadamlar uchun aniq xulosalar yoki tavsiyalarsiz adabiyotlarni ko’rib
chiqish;
- mavjud statistik ma’lumotlarga asoslanib, xatti-harakatlarning asosiy shakllarini
tavsiflash imkonini beruvchi kontseptsiyani yaratish.
Ta’lim samaradorligi bilan bog’liq mavzu bo’yicha manbalar soni o’z-
o’zidan kam. O’tkazilgan tahlillar ta’limni u yoki bu tarzda uning samaradorligini
baholash nuqtai nazaridan ko’rib chiqadigan o’nlab ishlar haqida gapirishga imkon
beradi va bu umumiy va alohida hollarda ta’limning barcha turlari va darajalarini
o’z ichiga oladi. Faqat maktab ta’limi, ma’lum turdagi maktablarda ta’lim ,
masalan, davlat universitetlari, ma’lum bir yo’nalishdagi yoki ma’lum bir
mintaqadagi universitetlar va boshqalar.
Iqtisodiyotda dastlab qo’llanilgan "samaradorlik" tushunchasi muhandislik
va ishlab chiqarish sohasidan olingan bo’lib, "mumkin bo’lgan maksimal ishlab
chiqarish bilan resurslarni minimallashtirish" degan ma’noni anglatadi [1]. Ingliz
adabiyotida "samaradorlik", ya’ni samaradorlik tushunchasi samaradorlik
tushunchasiga o’xshash bo’lib, ko’pincha "samaradorlik" tushunchasi bilan
8](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_8.png)
![birgalikda yoki hatto uning o’rniga qo’llaniladi, bu (umumiy holatda) to’liq
ma’noni anglatadi. maqsadga erishish. Rus tilidagi hamkasblar bu holda
samaradorlik va "natija sifati" yoki "samaradorlik"ni aniqlashda "xarajatlarni
kamaytirish" tushunchalari bo’lishi mumkin.
Shuni ham ta’kidlash kerakki, ta’lim samaradorligini aniqlash va hisoblash
muammolariga bag’ishlangan zamonaviy xorijiy adabiyotlarda amaliy tadqiqotlar
va ularning nazariy asoslari o’rtasida ma’lum bir tafovut mavjud. Garchi
"samaradorlik" atamasi juda tez-tez va ixtisoslashtirilgan materiallarda - hamma
joyda qo’llanilsa ham, u har doim ham aniq va aniq ta’rifga ega emas yoki bu
ta’riflar manbadan manbaga, hatto bitta muallifning tadqiqotlari doirasida ham
farqlanadi. Ushbu kuzatish tadqiqotchilar tomonidan tasdiqlangan [2], bu faqat
o’rnatilgan yoki hech bo’lmaganda paydo bo’lgan terminologiya va ta’lim
samaradorligi muammosiga yagona yondashuv yo’qligini ko’rsatadi. Shunday
qilib, masalan, "samaradorlik" atamasi tadqiqotning yakuniy maqsadi (masalan,
milliy dastur doirasidagi ta’lim muassasasi samaradorligi) sifatida ham, maqsadga
erishish vositalaridan biri sifatida ham qo’llanilishi mumkin. samaradorlikdan
tashqari. Masalan, ish faoliyatini baholash ta’lim faoliyatining muayyan
maqsadlariga erishish uchun o’lchanadigan ko’rsatkich sifatida.
9](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_9.png)
![1.2-§. Matematika darslarini xalqaro baholash mezonlari (PISA, TIMS) bilan
yaxlit xolda tashkil qilish
TIMSS(TIMSS – Trends in Mathematics and Science Study)) matematika
va tabiiy fanlar bo’yicha ta’lim sifatining qiyosiy tadqiqoti maktab ta’limi
sifatining birinchi xalqaro monitoring tadqiqoti bo’lib, o’quvchilarni turli
yo’nalishlarda matematika va tabiiy fanlarga tayyorlash tendentsiyalarini kuzatish
imkonini beradi. Dunyo mamlakatlari (1995 yildan beri har 4 yilda bir marta
o’tkaziladi). Tadqiqotda milliy namunaga asoslangan 4 va 8-sinf o’quvchilari
ishtirok etdi [Mullis et al., 2012].
Ta’lim natijalariga ta’sir etuvchi omillarni aniqlash uchun TIMSS ta’lim
jarayoni, talabalar va ularning oila a’zolarining turli xususiyatlari bilan bog’liq
kontekstual ma’lumotlarni to’playdi. Tadqiqot Ta’lim yutuqlarini baholash xalqaro
assotsiatsiyasi (IEA – International Association for the Evaluation of Educational
Achievement) tomonidan tashkil etilgan [Mullis et al., 2012
Talabalarning ta’lim yutuqlarini baholash xalqaro dasturi PISA (Programme
for International Student Assessment), Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti
((OECD – Organization for Economic Cooperation and Development) Iqtisodiy
hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti) tomonidan amalga oshiriladi va uch yillik
tsikllarda ishlaydi. 2000 yildan beri. PISA qiyosiy tadqiqot bo’lib, 15 yoshli
o’quvchilarning maktabda o’rganganlarini real hayotda qo’llash qobiliyatini
baholaydi [OECD, 2013]. PISA o’qish savodxonligi, fan savodxonligi, matematik
savodxonlik va muammolarni hal qilish kabi ko’nikmalarni baholaydi (har bir davr
savodxonlikning ma’lum bir turiga qaratilgan, ammo har bir tsikl barcha turdagi
vazifalarni o’z ichiga oladi) [OECD, 2004].
10](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_10.png)
![PISA va TIMSSko’pincha o’quvchilar yutuqlarini baholashning o’xshash usullari
sifatida qaraladi [ Grønmo & Olsen, 2006 ]. Buning bir qancha sabablari bor:
1) Tadqiqotlar aniq belgilangan aholi guruhiga asoslanadi (PISAda tanlov yoshga,
TIMSS da esa sinfga yo’naltirilgan);
2) Bir xil turdagi vositalar qo’llaniladi (kontekstli ma’lumotlar uchun
so’rovnomalar va vazifalari bo’lgan bukletlar);
3) natijalar shu kabi psixometrik vositalar yordamida qayta ishlanadi;
4) sinovdan o’tgan materialning sifatini qattiq nazorat qilish, tarjima qilish va
moslashtirish kuzatiladi;
5) Tadqiqot tsikllarda olib boriladi va natijalarni vaqt bo’yicha taqqoslashni o’z
ichiga oladi.
TIMSS -2011 va PISA-2012 tadqiqotlarida matematika va matematika
savodxonligi bo’limi muhim rol o’ynaydi (PISA-2012da matematika savodxonligi
ustuvor yo’nalish edi). Biroq “matematika” va “matematik savodxonlik”
tushunchalarini farqlash zarur. TIMSStadqiqoti doirasida matematika deganda
talabaning faktlar va usullar, tushunchalardan foydalanish, standart (tipik)
masalalarni yechish, matematik fikrlash va boshqalar haqidagi bilimi
tushuniladi[Mullis et al., 2012]. PISA da "matematik savodxonlik" insonning o’zi
yashayotgan dunyoda matematikaning o’rnini aniqlash va tushunish, asosli
matematik mulohazalar qilish va matematikadan talablarni qondirish uchun
foydalana olish qobiliyatini bildiradi. ijodiy, qiziquvchan va fikrlaydigan fuqaroga
xos bo’lgan hozirgi va kelajakdagi ehtiyojlar [OECD, 2013].
Tadqiqotlar turli maqsadlarga ega bo’lganligi sababli, ulardagi
topshiriqlarning mazmuni ham, turlari ham farqlanadi. PISA kontekstli
muammolari oddiy matematik masalani kundalik, ortiqcha ma’lumotlar bilan
“yuklash” orqali shakllantiriladi. Bunday muammoni hal qilish uchun bir qator
ketma-ket harakatlarni bajarish kerak (6-rasm).
PISAda matematik masalani yechish bosqichlari
Matematikani qo’llash imkoniyatini aniqlash
Topshiriqdagi matematik strukturani ajratish
11](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_11.png)
![Masalani yechish uchun matematik bilimlarni qo’llash
Matematik ifodalangan yechimni muammo mazmuniga moslash
Shunday qilib, talaba matematik yechimni kundalik masala kontekstiga
o’girib, ularning natijalariga ma’no berganida muammo yechilgan hisoblanadi.
Shunisi qiziqki, PISA topshirig’ini muvaffaqiyatli bajarish uchun zarur bo’lgan
matematika va tabiiy fanlar bilimlari ko’p hollarda sayoz va murakkab emas, lekin
mavjud bilimlarni qo’llash bilan bog’liq qo’shimcha ko’nikmalarni talab qiladi
[Masters, 2005; Wu, 2010].
Yuqorida tavsiflangan sxema TIMSStadqiqot vazifalarida ham mavjud,
lekin faqat "Ilova" maydoniga qaratilgan [Mullis va boshq., 2012]; boshqa
hollarda, topshiriqlar standart matematik bir hil vazifadir (aksincha, PISAda
topshiriq ko’pincha bir vaqtning o’zida matn, jadval va grafikni o’z ichiga oladi),
diqqatni chalg’itadigan keraksiz ma’lumotlarsiz (PISA topshiriqlarida qo’shimcha
ma’lumotlar ko’pincha mavjud). talabaning faqat keraklisini ajratib olish
qobiliyatini tekshirish uchun berilgan). Shunga ko’ra, masalani matematik tilga
o’tkazish uchun muammo shartining alohida elementi tasvirlangan matematik
modelning ma’lum bir elementiga mos keladigan oddiy analogiyalardan
foydalanish kifoya.
TIMSStopshiriqlari bilan talabalar juda boy ish tajribasiga ega, chunki rus
darsliklarida aynan shu turdagi topshiriqlar mavjud va talabalar ularni matematika
darslarida tez-tez uchratishadi. Topshiriqlar bilan PISA boshqacha. Talabalar
mustaqil ravishda masalaning “matematik komponentini” topishlari va u bilan
qaysi matematik model doirasida ishlashlarini aniqlashlari kerak. Vazifalarning
ko’rinishi g’ayrioddiy, bu ular bilan ishlashda qo’shimcha qiyinchiliklarni keltirib
chiqaradi.
Xalqaro tadqiqot topshiriqlari turli xalqaro jamoalar tomonidan ishlab
chiqiladi va ularni ishlab chiqish jarayoni bir-biridan farq qiladi. Xalqaro
pudratchilar deb ataladiganlar PISA topshiriqlarini talabalarning jamiyatda to’liq
ishlashi uchun zarur bo’lgan kompetensiyalarga asoslangan holda ishlab chiqadilar
(shuningdek, oldingi ishlarda DeSeCo loyihasiga qarang). Ushbu vazifalarga
12](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_12.png)
![qo’shimcha ravishda, har bir PISA ishtirokchi davlati xalqaro pudratchilarga testga
qo’shish uchun o’z savollarini taklif qilish huquqiga ega. Biroq, ular sinchkovlik
bilan tahlil qilingan va madaniy tarafkashlik mavjudligi tekshirilgandan keyingina
PISA testining sinov versiyasiga kiritilishi mumkin (asosiy testdan bir yil oldin).
Agar ba’zi mamlakatlar uchun elementlar juda oson yoki qiyin deb topilsa, bunday
narsalar chiqarib tashlanadi, aks holda ular asosiy vositada qoladi
[ http://www.oecd.org/pisa ]..
TIMSSda topshiriqlar qator mamlakatlardan kelgan yuqori malakali
mutaxassislar jamoasi tomonidan tayyorlanadi. Aynan maktab dasturlarining fanlar
bo’yicha xilma-xilligi topshiriqlarni tayyorlashda jiddiy muammo hisoblanadi. Har
bir mamlakatdan ekspertlar barcha ishtirokchi davlatlar uchun adolatli xalqaro
vositalarni ishlab chiqish uchun taklif etiladi. Mamlakat mutaxassislari
topshiriqlarni 4 va 8-sinflarda o’rganilgan materialga muvofiqligi, topshiriq matni
va shaklining noaniqligi hamda bir qator boshqa mezonlar bo’yicha baholaydilar
[Matematika va tabiiy fanlar sifatini xalqaro o’rganishning asosiy natijalari. ta’lim,
2011]. Ko’pgina mamlakatlarda topshiriqlar fan bo’yicha o’quv dasturini 90%
qamrab oladi. Istisnolar AQSh va Vengriya - 100% va Niderlandiya - 71% [Yee,
de Lange & Schmidt, 2006].
Bir qator tadqiqotlar matematikada PISA va TIMSStuzilmalarini
solishtirishga bag’ishlangan [Hutchison & Schagen, 2007; Neidorf va boshqalar,
2006]. TIMSS va PISA 2003 muammolari tahlili shuni ko’rsatdiki, TIMSSning 99
ta muammosidan 42 tasining ("yalang’och matematika") PISA da o’xshashi yo’q.
Boshqacha qilib aytganda, maktab o’quv dasturida o’qitiladigan barcha mavzular
(TIMSSmaktabga mo’ljallangan) PISA tadqiqotida yoritilgan emas [Wu, 2010]..
TIMSStadqiqoti matematika savodxonligining 5 darajasini aniqlaydi [Mullis et al,
2012]:
5-darajali - eng yuqori (625 ball). O’quvchilar berilgan ma’lumotlar asosida
mustaqil xulosalar va asoslar tuzishga qodir. Ular nostandart vazifalarni,
shuningdek, bir qator qadamlarni talab qiladigan vazifalarni hal qilishga qodir.
13](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_13.png)
![4-daraja - Yuqori (550 ball). Talabalar o’z bilimlarini turli vaziyatlarda
qo’llaydilar va turli grafik va diagrammalarda taqdim etilgan ma’lumotlarni tahlil
qiladilar.
3-darajali - O’rta (475 ball). Talabalar turli vaziyatlarda faqat asosiy
bilimlarni qo’llashlari mumkin, ba’zi grafik va jadvallarni sharhlay oladilar.
2-darajali - past (400 ball). Talabalar asosiy bilimlarga ega bo’lib, jadval va
grafiklardagi ma’lumotlarni solishtirishlari mumkin. Biroq, faqat oddiy grafikalar
va diagrammalar sharhlashi mumkin.
1-daraja - Past (400 balldan past). Talabalar fan bo’yicha boshlang’ich
bilimga ega emaslar.
Matematik savodxonlikning o’xshash darajalari PISA tadqiqotida
ta’kidlangan (TIMSSda 5 daraja o’rniga 6 daraja). Ikkinchi daraja chegara darajasi
hisoblanadi, unga erishgandan so’ng talabalar bilimlarni eng oddiy nopedagogik
vaziyatlarda qo’llashlari mumkin. 4-darajada talabalar allaqachon mavjud bilim va
ko’nikmalar asosida yangi ma’lumotlarni qabul qilish va sharhlash imkoniyatiga
ega bo’ladilar va 5-6 darajalarda ular qiyin vaziyatlarda ham mustaqil ravishda
ishlaydi. Shunday qilib, bu darajalar har bir talaba qaysi bosqichda ekanligi haqida
xulosa chiqarishga imkon beradi [OECD, 2013].
Birinchi bob bo‘yicha xulosalar
Yuqorida aytib o‘tilgan adabiyotlarga asoslanib, quyidagilarni ta’kidlash mumkin:
• TIMSStopshiriqlari asosan faktlar va standart algoritmlar haqidagi
bilimlarni aniqlashga qaratilgan bo‘lsa, PISA topshiriqlarni o‘quvchilarning
atrofdagi voqelik haqidagi allaqachon mavjud bilimlari va g‘oyalari bilan
bog‘lashni talab qiladi;
Yuqoridagilarning barchasini umumlashtirgan holda shuni ta’kidlash
kerakki, TIMSSva PISA tadqiqotlari o‘ziga xosdir va ularning har birining mavjud
xususiyatlari tufayli ularni to‘g‘ridan-to‘g‘ri taqqoslash qiyin.
14](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_14.png)









![Belgilashga asosan
x 2
+ y 2
= 1 bo’ladi. Demak, izlanayotgan parametrning qiymati (*)
tenglama bilan berilgan to’g’ri chiziqlar bo’lib birlik doira ichida yotadi. Shu
chiziqlar kesish nuqtasi 1-koordinatalar choragida (x>0,y<1) x= y to’g’ri chiziq
nuqtalaridan boshqa hamma nuqtalar bo’ladi. OXY
koordinatalar sistemasida
chizmada ko’rsatilgandek (*) tenglama qizil rang bilan belgilangan to’g’ri chiziqlar
dastasini beradi va (0; -0.5) nuqtadan o’tadi. (1;0) nuqtadan o’tuvchi to’g’ri chiziq
burchak koeffitsiyentini topamiz: k = 1
2 bo’ladi. Endi (
√ 2
2 ; √ 2
2 ) nuqtadan o’tuvchi
to’g’ri chiziq burchak koeffitsiyenti: k = 1
2 +
√ 2
2
√
2
2 = 1 +
√ 2
√
2 =
√ 2 + 2
2 .
2.1-chizma.
x2+y2=1 aylana va to‘g‘ri chiziq kesishishi grafigi.
Shunday qilib agar 1
2 < k <
√ 2 + 2
2 yoki k > √ 2 + 2
2 shart bajarilsa masala k ning
qiymatlari berilgan tenglamani qanoatlantiradi.
Javob: ( 1
2 ;
√ 2 + 2
2 ¿ ∪ ( √ 2 + 2
2 ; + ∞ )
Misol 2.
[0;π
2] kesmada
6k−(2−3k)cos t
sin t−cos t =2 tenglamani qanoatlantiruvchi k
parametrning hamma qiymatlarini toping.
24](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_24.png)
![Yechim 1. Bu masalani quyidagicha qo’yish mumkin: tenglamani[
0 ; π
2 ] kesmada qanoatlantiruvchi k ning hamma qiymatlarini oppish talab qilinsin.
sin t ≠ cos t ⟺ t ≠ π
4 + πn , n Z
ϵ
bo’lgan hech bo’lmaganda bitta yechimini topamiz.
Tenglamani quyidagicha almashtiramiz:
6k−(2k− 3)cos t=2(sin t−cos t)⟺ 6k−2cos t+3kcos t=2sin t− 2cos t⟺ (cos t+2)3k= 2sin t.
Tenglamaning o’ng tomoni
[0;π
2] kesmada (0;2) monoton o’suvchidir.
Tenglamaning chap tomonidagi funksiya esa
9k dan 6k gacha monoton
kamayuvchi. Bu yerda
k≥0. Shunday qilib tenglama [ 0 ; π
2 ] kesmada yagona
yechimga ega bo’ladi. Agar 9 k ≥ 0
va 6 k ≤ 2
bo’lsa k
ϵ[ 0 ; 1
3 ] ,
agar k ≤ 0
bo’lsa
tenglamaning chap tomoni manfiy bo’lib tenglama yechimga ega emas. Agar x = π
4
yechimni chiqarib tashlasak quyidagiga ega bo’lamiz:
( cos π
4 + 2 ) 3 k = 2 sin π
4
(
√
2
2 + 2
) ∙ 3 k = √ 2 ⟺ k = 2 √ 2
3
(√ 2 + 4 ) = 2
( 2 √ 2 − 1 )
21
Javob:
Yechim 2. Berilgan tenglamaning aniqlanish sohasi
[0;π
2] kesma bu yerda sinx
=cosx bo’lmasligi kerak ya’ni x ≠ π
4 bo’lishi kerak tenglamani quyidagi ko’rinishga
keltiramiz:
Tenglama chap tomoni yechimlar to’plamini aniqlaylik. Agar deb
chap tomonini belgilasak u vaqtda
25](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_25.png)
![bo’ladi. Topilgan
hosilaning aniqlanish sohasi f(x) funksiyaning aniqlanish sohasi bilan mos tushib[
f ( 0 ) ; f ( π
2 )]
kesmada o’suvchi bo’ladi. Bundan tashqari shu
sababli
Demak qiymatidan tashqari
[ 0 ; 1
3 ] kesmadagi k ning hamma qiymatlari berilgan
tenglama talablarini qanoatlantiradi.
3-usul. Berilgan tenglamaning aniqlanish sohasi
Masalani quyidagicha qo’yish mumkin. Tenglamani qanoatlantiruvchi k ning
[
0 ; π
2 ] kesmada hamma qiymatlarini toping ,
x ≠ π
4 dan tashqari tenglamani quyidagicha yozamiz:
Agar a = 3 k
2 deb belgilasak berilgan tenglama quyidagi ko’rinishga keladi:
Koordinatalar sistemasida (-2;0) nuqtadan o’tuvchi to’g’ri chiziqlar dastasini hosil
qilamiz.
26](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_26.png)
![2.2-chizma. funksiya grafigi.
Bu to’g’ri chiziqlar kesishish nuqtasi birlik doira bilan to’g’ri chiziqlar dastasining
kesishish nuqtalarni tashkil qiladi. [0;π
2] kesmada tenglamaning yechimi mavjud
bo’lishi uchun kesishgan nuqtalar oralig’idagi aylana yoyining hamma nuqtalari
tenglamani qanoatlantiradi. Faqat x ≠ π
4 shartni qanoatlantirishi kerak. Gorizontal
to’g’ri chiziqning burchak koeffitsiyenti
a =0 aylana yoyining yuqorida kesishish
nuqtasidan o’tkazilgan burchak koeffitsiyenti
a=0,5 . π
4 nuqtadan o’tuvchi to’g’ri
chiziq burchak koeffitsiyenti
Shunday qilib, quyidagi shartlarda tenglama qanoatlantiriladi yoki
Javob: yoki .
Misol 3. a
parametrning qanday qiymatlarida berilgan tenglama (1) ikkita
yechimga ega bo’ladi:
Yechim. Agar
|x−2|=t deb belgilash kiritsak tenglama quyidagi ko’rinishga ega
bo’ladi: bu yerda t > 0
. Berilgan tenglama ikkita yechimga ega bo’lishi uchun (2)
ikkinchi tenglma yagona yechimga ega bo’lishi talab qilindi.
1. bo’lsa tenglama yechimga ega emas.
2. bo’lsa, tenglama yagona yechimga ega.
27](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_27.png)
![2.3 a va b chizma. funksiya grafigi.
3. bo’lsa, to’g’ri chiziq funksiya grafigiga urinma
bo’lishini quyidagicha yozish mumkin:
Bundan a prametrning haqiqiy va musbat ikkita yechimi mavjud .
Javob :
Misol 4. Tenglamaning a parametrini shunday qiymatlarini topingki tenglamaning
ildizi (4;19) oraliqdan tashqarida bo’lsin. |
x − a 2
+ a + 2 | +| x − a 2
+ 3 a − 1 | = 2 a − 3
Yechimi: modul belgisi ichidagi ifodalar ayirmasi tenglamaning o’ng tarafida
turgan ifoda bilan mos keladi.
(x−a2+a+2)−(x− a2+3a−1)= 2a−3 Quyidagicha
almashtirish kiritamiz
n = x − a 2
+ a + 2 , m = x − a 2
+ 3 a − 1 . holda tenglama quyidagi
ko’rinishga keladi:
|
m | + | n| = m − n
.
E5 Bu
tenglikdan
n≤0≤m ga ega bo’lamiz. Bu esa
x − a 2
+ a + 2 ≤ 0 ≤ x − a 2
+ 3 a − 1 ⟺
a2−3a+1≤x≤a2− a−2
{
a 2
− 3 a + 1 ≤ a 2
− a − 2 , [
a 2
− a − 2 ≤ 4 ,
a 2
− 3 a + 1 ≥ 19 ⟺ { 2 a ≥ 3 ,[
a 2
− a − 6 ≤ 0 ,
a 2
− 3 a − 18 ≥ 0 ⟺ { a ≥ 1,5 ,[
( a − 3 ) ( a + 2 ) ≤ 0 ,
( a − 6 ) ( a + 3 ) ≥ 0 ⟺ { a ≥ 1,5 ,[
a ≤ − 3 ,
− 2 ≤ a ≤ 3 ,
a ≥ 6.
Bundan bu tenglama (4;19) oraliqda yotmaydigan ildizlarga ega.
Javob:
a∈[1,5 ;3]∪[6;+∞¿
28](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_28.png)
![5. Quyidagi tenglama a parametrning qanday qiymatlarida [5; 23] oraliqda kamida
bitta yechimga ega
|
x − a 2
+ 4 a − 2 | + | x − a 2
+ 2 a + 3 | = 2 a − 5
Yechilishi. Modul qatnashgan ifodalar uchun quyidagi ayniyatdan foydalanamiz:
|m|+|n|= m− n
Bu yerda
n≤0≤m (*) shart bajarilishi kerak.
Tenglamada
m= x− a2+4a− 2 va n= x−a2+2a+3 ga teng.
Modul ostidagi ifodalar farqi tenglikning ikkinchi qismiga teng ya’ni:
x−a2+4a−2− x+a2− 2a− 3=2a−5
(*) shart bajarilishini tekshiramiz
x−a2+2a+3≤0≤x−a2+4a− 2⟺ a2− 4a+2≤x≤a2− 2a−3
{
a 2
− 4 a + 2 ≤ a 2
− 2 a − 3 ,
a 2
− 2 a − 3 ≥ 5 ,
a 2
− 4 a + 2 ≤ 23 ⟺ { 2 a ≥ 5 ,
a 2
− 2 a − 8 ≥ 0 ,
a 2
− 4 a + 21 ≤ 0 ⟺ { a ≥ 2,5 ,
(
a − 4 )( a + 2 ) ≥ 0 ,
(
a − 7 )( a + 3 ) ≤ 0 − ⟺ { a ≥ 2,5 ,[
a ≤ − 2 ,
a ≥ 4 ,
− 3 ≤ a ≤ 7
yechimlarni umumlashtiramiz va berilgan tenglama [5; 23] oraliqda kamida bitta
yechimga ega bo’lishi uchun
a parametr [4;7] oraliqdagi qiymatlarni qabul qilar
ekan.
Javob: [4;7]
6. Tenglama hech bo’lmaganda bitta yechimga ega bo’ladigan
a parametrning
hamma qiymatlarini toping.
(4x− x2)2−32 √4x− x2= a2−14 a
.
Yechim 1. Quyidagicha belgilash kiritamiz
√
4 x − x 2
= t , bu yerda 0≤t≤2 ya’ni
0≤4x− x2≤4.
Berilgan tenglamani
t orqali ifodalab
t 4
− 32 t = a 2
− 14 a ko’rinishdagi tenglikka ega
bo’lamiz . Tenglikning birinchi qismini t
ga bog’liq funksiya deb belgilasak
f
( t) = t 4
− 32 t ga ega bo’lamiz uning aniqlanish sohasi [0; 2]. Hosilasini topamiz:
29](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_29.png)
![f( t) = 4 t 3
− 32 = 4 ( t 3
− 8 ) < 0 , [0; 2) [0; 2] [f(2);f(0)] [-48; 0] f(t)=a2−14 a
− 48 ≤a2−14 a≤0
{
a 2
− 14 a ≤ 0
a 2
− 14 a + 48 ≥ 0 ⟺ { 0 ≤ a ≤ 14 , [
a ≤ 6 ,
a ≥ 8 ⟺ [ 0 ≤ a ≤ 6
8 ≤ a ≤ 14
7.
| 5
x + 1 − 3 | + 2 = ax + a
tenglamaning hech bo’lmaganda bitta yechimga ega
bo’ladigan
a parametrning hamma qiymatlarini toping. (-1;+ ∞ ) oraliqda
tenglamaning ikkitadan ko’p yechimga ega bo’lgan a
parametrning hamma
qiymatlarini toping.
Yechim 1.
f(x)=|
5
x+1−3|+2 va y = ax + a
ko’rinishdagi funksiyalarni qaraymiz.
Tenglamaning yechimlari soni ikkita funksiya grafiklari kesishgan nuqtalari soniga
teng. Funksya grafigi (-1;+ ∞
) ochiq nurda ko’proq yechimga ega bo’ladi.
y = a ( x + 1 )
tenglama to’g’ri chiziq tenglamasi bo’lib (-1;0) nuqtadan o’tuvchi
a
burchak koeffitsiyentiga ega. Parametr a
-ning qanday qiymatlarida (-1;+
∞ )
oraliqla bu ikki chiziq kesish nuqtalarini izlaymiz. (chizma) va bo’lganda
grafiklar o’zaro kesishmaydi ya ni () oraliqda yechim mavjud emas. Parametrning
ʼ
musbat qiymatlarini qaraymiz. U y = a ( x + 1 )
to’g’ri chiziqning burchak
koeffitsiyenti qiymati n
-dan katta va
m - dan kichik bo’lsa, grafiklar (-1;+ ∞
)
oraliqda faqat bitta kesishish nuqtasiga ega. Agar y = a ( x + 1 )
to’g’ri chiziq
burchak koeffitsiyenti qiymati n
va m
ga teng bo’lsa, chiziqlar faqat ikki nuqtada
kesishadi.
Agar to’g’ri chiziq y = a ( x + 1 )
burchak koeffitsiyenti
a n
- va m
bilan mos tushsa u
vaqtda
n - va m burchak koeffitsiyenti bo’lgan to’g’ri chiziq (-1;+ ∞ ) oraliqda
grafiklar uchta nuqtada kesishadi.
Chetki nuqtalardagi qiymatlarni topamiz. Tug’ri chiziq A(
2
3;2 ) nuqtadan o’tadi , u
vaqtda a
( 2
3 + 1 ) = 2
bo’lib, a = 6
5 ga ega bo’lamiz. Bundan (
2
3;+∞ ) nur uchun
30](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_30.png)













![x
0 = 11
4 .
Tenglamani kvadratga ko’targanda chet ildizlar paydo bo’lishi mumkin.
Topilgan aurin . va x0 qiymatlarini tenglamaga qo’yib,
√3− 11
4= 2−(
11
4 − 5
4)⟺ 1
2= 2− 6
4⟺ 1
2= 1
2
.
Topilgan qiymat tenglamani qanoatlantiradi, demak bu qiymat yagona urinish
nuqta absissasi bo’ladi.
Yechim 2. Bu tengsizlikni boshqacha ham yechish mumkin.
t=√3− x
, deb almashtirish olamiz, u vaqtda berilgan tengsizlik t≥0 bo’lganda
t +
| 3 − t 2
− a | ≤ 2 ⟺ | 3 − t 2
− a | ≤ 2 − t ⟺ { 3 − t 2
− a ≤ 2 − t ,
3 − t 2
− a ≥ − 2 + t ⟺ { a ≥ − t 2
+ t + 1 ,
a ≤ − t 2
− t + 5
ko’rinishga keladi. Olingan tengsizlikni yechish uchun intervallar usulini qo’llash
mumkin.
4.
x ning [π;2π] oraliqda tengsizlik o’rinli bo’ladigan a parametrning hamma
qiymatlarini toping.
4
3(x2− ax )− π
3<sin (x2−ax )+cos (2x¿¿2− 2ax +π
4)¿
Yechim.
t = x 2
− ax , almashtirish olaylik u vaqtda
4
3t− π
3<sint +cos (2t+π
4)
Olingan tengsizlikni 4
3 t − π
3 < − cos ( π
2 + t ) + cos ( 2 t + π
4 )
ko’rinishda yozib olamiz. Bu tengsizlik quyidagi
4
3
( 2 t + π
4 ) − cos ( 2 t + π
4 ) < 4
3 ( π
2 + t ) − cos ( π
2 + t ) .
f
( 2 t + π
4 ) < f ( π
2 + t )
, f ( y ) = 4
3 y − cos y
f()- uchun f ' (
y ) = 4
3 + siny > 0
bo’lganidan har bir
y
uchun f funksiya o’suvchi funksiya bo’ladi.
Qaralayotgan tengsizlikni unga teng kuchli (ekvivalent) bo’lgan faqat
argumentlaridan tuzilgan tengsizlik bilan almashtiramiz.
44](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_44.png)
![U vaqtda 2t+π
4<π
2+t, bundan t<π
4
Eski o’zgaruvchilarga qaytsak x 2
− ax < π
4 tengsizlikka ega bo’lib, yoki
x2−ax − π
4<0
ga ega bo’lamiz. Bu oxirgi tengsizlik [π;2π] oraliqda har bir
x uchun
o’rinli bo’ladi.
g(x)= x2− ax − π
4
kvadrat uchhadning bosh koeffitsiyenti bo’lib,
g ( x ) funksiya
berilgan oraliqning har bir nuqtasida manfiy bo’ladi va interval chetki nuqtalarida
ham manfiyligicha qoladi. Undan quydagi tengsizliklar sistemasi kelib chiqadi:
{
π2−aπ − π
4<0,
4π2− 2aπ − π
4<0
⇔
{
a>π− 1
4,
a>2π− 1
8
⟺ a>2π− 1
8
Javob:
a>2π− 1
8 .
5.
a parametrning [-6;6] kesmada har qanday x≥0 uchun quyidagi tengsizlikni
qanoatlantiruvchi qiymatlarini toping:
( a + 3 )(( x − 1 )( a + 2 ) + 3 x ) > 0
Yechim.
aOx koordinatalar tekisligida tengsizlik yechimlarinu ko’rsatamiz.
Avvalo tengsizlikga mos bo’lgan tenglamani qaraymiz.
(
a + 3 )(( x − 1 )( a + 2 ) + 3 x ) = 0 ⇔ [ a + 3 = 0 ,(
a + 5 ) x = − a − 2 ⇔ [ a = − 3 ,
x = − 1 + 3
a + 5
a=−3
tenglamaning grafigi vertikal to’g’ri chiziq bo’ladi, x = − 1 + 3
a + 5
tenglama grafigi giperboladan iborat va uning asimtotalari x
= -1 va
a = -5 bo’ladi.
Giperbola uchun quylagi jadvalni tuzamiz
a
-6 -4,5 -4 -2 1
45](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_45.png)
![x
-4 5 2 0 -0,5
2.2-jadval.
Topilgan to’g’ri chiziq aOx
tekislikni 5 bo’lakga bo’ladi va ularning har birida
berilgan tengsizlik chap tamonidagi ifoda o’z ishorasini saqlaydi.
2.13-chizma. x = − 1 + 3
a + 5 giperbola grafigi.
Haqiqatan, har bir qismda biror nuqtada tekshirib ko’ramiz
1 qisimda (0;0) - (0+3) ∙(( 0 + 1 )( 0 + 2 ) + 0 ) > 0
nuqtada o’rinli
2 qisimda (-4;3) - (-4+3) ∙
(( 3 + 1 )( − 4 + 2 ) + 3 ∙ 3 ) > 0
nuqtada o’rinli emas
3 qisimda (-4;0) - (-4+3) ∙
(( 0 + 1 )( − 4 + 2 ) + 3 ∙ 0 ) > 0
nuqtada o’rinli
4 qisimda (0;-5) - (0+3)
∙((−5+1)(0+2)+3∙(−5))>0 nuqtada o’rinli emas
5 qisimda (-6;0) - (-6+3) ∙
(( 0 + 1 )( − 6 + 2 ) + 3 ∙ 0 ) > 0
nuqtada o’rinli emas.
Berilgan tengsizlik uchun yechim bo’ladigan nuqtalar grafikda keltirilgan va har
bir x
≥0 uchun, bajariladi agar
a ≤ -5 yoki a
≥-2 bo’lganda masalaning shartiga
asosan
a € [-6;6] bo’lganligidan tengsizlik [-6;-5] va [-2;6] oraliqda bajariladi.
46](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_46.png)
![Javob [-6;-5] va (-2;6]
6. a ≠ 0
parametrlari uchun tengsizlik yechimga ega emasligi ko’rsating
log
22(
x 2
+ 2 ax + a 2
− a + 1 ) − log
2 a 2
6 ∙ log
2 ( x 2
+ 2 ax + a 2
− a + 1 ) ≤ 0
Yechim. Berilgan tengsizlikni quydagicha almashtiramiz.
log
22
(
x 2
+ 2 ax + a 2
− a + 1 ) − log
2 a 2
6 ∙ log
2 ( x 2
+ 2 ax + a 2
− a + 1 ) ≤ 0 ⟺ log
22 (
( x + a ) 2
− a + 1 ) − log
2 a 2
6 ∙ log
2 ( ( x + a ) 2
− a + 1 ) ≤ 0
x + a = t
deb belgilab olaylik, u vaqtda
log
22
(
t 2
− a + 1 ) − log
2 a 2
6 ∙ log
2 ( t 2
− a + 1 ) ≤ 0 ⟺ log
2 ( t 2
− a + 1 ) ( log
2 ( t 2
− a + 1 ) − log
2 a 2
6 ) ≤ 0 ⟺
{
( t 2
− a )( t 2
− a
6 2
− a + 1 ) ≤ 0 ,
t 2
− a + 1 > 0 ,
a ≠ 0 ⟺
{
( t 2
− a )( 6 t 2
− a 2
− 6 a + 6 ) ≤ 0 ,
t 2
− a + 1 > 0 ,
a ≠ 0.
Masalaning shartiga ko’ra a ≠ 0
. Agar
a>0 bo’lsa u vaqtda t = √ a
sistemaning
yechimi bo’ladi. Demak parametrning har qanday musbat qiymatida sistema
yechimga ega. Agar a < 0
bo’lsa, keltirilgan sistema quydagi tengsizlikka
ekvivalentdir
6t2− a2− 6a+6≤0⟺ 6t2≤a2+6a−6.
Bu esa nchimga ega emas.
a 2
+ 6 a − 6 < 0 ⟺
( a + 3 ) 2
− 15 < 0 ⟺ ( a + 3 − √ 15 )( a + 3 + √ 15 ) < 0 ⟺ − 3 − √ 15 < a ← 3 + √ 15 a < 0⇔
− 3 − √ 15 < a < 0
Javob: ( − 3 −
√ 15 ; 0
).
7. Tengsizlikning [ 4 ; 7 ]
kesmada bajariluvchi a parametrning qiymatlarini
toping:
2+√x2+ax >x
Yechim. Tengsizlikni quydagi ko’rishga keltiramiz:
2 +
√ x 2
+ ax > x ⟺ √ x 2
+ ax > x − 2 ⟺ x 2
+ ax > x 2
− 4 x + 4 ⇔
⟺ ax > − 4 x + 4 ⟺ a > − 4 + 4
x
[4;7]
oraliqda a(x)=− 4+4
x funksiya kamayuvchi. Demak, [4;7] oraliq
47](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_47.png)

![Tengsizlik yechimini tengsizliklar sistemasining chizmasida namoyish qilish
mumkin: {
2a≥−(ctgx −1)2
2a≤(ctgx +1
5)
2
+24
5
2.14-chizma.
{
2a≥−(ctgx −1)2
2a≤(ctgx +1
5)
2
+24
5 sistema grafigi
(a,t)
koordinatada, bu yerda t= ctgx . Tekislikning uchlari o’zaro teskari yo’nalgan
parabola bilan chegaralangan qismi, chunki
0≤a≤12
5
9. Tengsizlikning [ 0 ; 3 π
4 ]
kesmada a parametrning hamma qiymatlarida
aniqlangan yechimlari to’plamini toping: 11 a −
( a 2
− 7 a + 17 ) sin x + 9
3 cos 2
x + a 2
+ 2
Yechim. Quydagi almashtirishni olaylik: z = sin x
. Unda − 1 ≤ z ≤ 1
bo’lib, tengsizlik
quydagi ko’rinishga keladi:
11 a −
( a 2
− 7 a + 17 ) sin x + 9
a 2
+ 5 − 3 z 2 < 3 ⟺ 9 z 2
− ( a 2
− 7 a + 17 ) z − 6 + 11 a − 3 a 2
a 2
+ 5 − 3 z 2 < 0.
49](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_49.png)
![− 1 ≤ z ≤ 1
da tengsizlik maxraji musbat bo’ladi. Agar x ∈[ 0 ; 3 π
4 ] da z∈[0;1] bo’ladi.
Shuning uchun hamma z uchun
[0,1 ]
9 z 2
−
( a 2
− 7 a + 17 ) z − 6 + 11 a − 3 a 2
< 0 tengsizlikni qanaotlantiruvchi a parametrning
qiymatlarini
[0;1] kesmada topish yetarli.
Quydagi funksiyani qaraylik:
f
( x ) = 9 z 2
− ( a 2
− 7 a + 17 ) z − 6 + 11 a − 3 a 2
Uning grafigi uchlari yuqoriga qaralgan parabola bo’ladi. Barcha − 1 ≤ z ≤ 1
da
f
( x ) < 0
faqat va faqat { f
( 0 ) < 0
f
( 1) < 0 bo’ladi.
Bu sistemani yechamiz:
{
− 6 + 11 a − 3 a 2
< 0
− 2 a 2
+ 9 a − 7 < 0 ⟺ {
( 3 − a )( 3 a − 2 ) < 0
(
1 − a )( 2 a − 7 ) < 0 ⟺ { a < 2
3
a > 3,5
Javob:
( − ∞ ; 2
3 ) va ( 3,5 ; + ∞ )
10. [-4;4] kesmada tengsizlikni qanoatlantiruvchi hech bo’lmaganda yagona
yechimga ega bo’ladigan yagona qiymatini toping:
(|x|− a−3)(x2−2x−2−a)≤0
Yechim. Agar ko’paytmalarning biri nolga aylansa, yoki ko’paytmalar har xil
ishoraga ega bo’lsa tengsizlik o’rinli bo’ladi. ya ni:
ʼ
− 4≤x≤4
kesmada a= 4|x|− 3 , yoki
a ¿ x 2
− 2 x − 2 yoki
{
4
| x| − a − 3 > 0
x 2
− 2 x − 2 − a < 0 yoki
{ 4
| x| − a − 3 < 0
x 2
− 2 x − 2 − a > 0
50](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_50.png)
![Sistema yechimini [ − 4 ; 4 ]
kesmada kizil rang bilan ajratamiz (chizma)
2.15-chizma. A=−4X−3 va
a = x 2
− 2 x − 2 funksiyalar grafiklari.
{
a < 4
| x| − 3 ,
a > x 2
− 2 x − 2 ,
− 4 ≤ x ≤ 4
a = 4 x − 3
va
a= x2−2x−2 to’g’ri chiziqlar ham yechim bo’ladi. x=4 bo’lganda ular
orasida eng katta qiymatini topamiz. Bundan
a=16 −3=13 ga ega bo’lamiz.
Shunday qilib qaralayotgan
a∈[−3,13 ] oraliqda harbir a yechim bo’ladi.
Demak a parametrning [ − 3,13 ]
ichida hech bo‘lmaganda bitta yechimi
mavjud.
51](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_51.png)
![Sisiyemaning yechimlarini chizmada ko’k rangda belgilaymiz:{
a > 4
| x| − 3 ,
a < x 2
− 2 x − 2 ,
− 4 ≤ x ≤ 4
A = − 4 X − 3
va
a= x2−2x−2 to’g’ri chiziqlar ham sistema yechimi bo’ladi. x = 4
bo’lganda ular orasida eng katta qiymatini topamiz. Bundan
a=16 +8−2=22
ni olamiz. Shunday qilib, qaralayotgan a∈[−3,22 ] oraliqda harbir a
yechim bo’ladi. Demak a parametrning [ − 3,22 ]
ichida hech bulmaganda bitta
yechimi mavjud.
Javob: [ − 3,22 ]
.
Ikkinchi bob bo‘yicha qisqacha xulosalar
Parametrga bog‘liq tenglamalar 7-sinfdan boshlab darslarda ko‘proq
o‘qitilishi kerak.
Parametrga bog‘liq tenglamalart har bir mavzu doirasiga mos holda o‘qitilib
borilishi kerak.
Parametrga bog‘liq tenglama va tengsizliklarni o‘qitishda grafiklar
yordamida misollarni yechish o‘quvchilarning fikrlash doirasini kengaytiradi.
III. YUQORI SINF O’QUVCHILARINING NOSTANDART
MASALALARNI YECHISH KO’NIKMALARINI RIVOJLANTIRISH
METODIKASI USTIDA O ‘TKAZILGAN TAJRIBLAR
VA UNING NATIJALARI
3.1-§. Tajriba-sinov ishlarini tashkil etish va o’tkazish metodikasi
Yuqori sinflarda algebra o’qitish bo’yicha tajriba - sinov o’tkazishda
samaradorlikka erishish ushbu jarayonlarni ijodiy va texnologik yondashuv asosida
tahlil etish hisobiga ta’minlanadi. Mazkur vaziyatlarda quyidagi harakatlar amalga
oshirildi:
52](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_52.png)











![TAVSIYALAR
Umumta’lim maktablari va akademik litseylarda algebra darslarida parametr
qatnashgan tenglamalar va tengsizliklar mavsusi bo’yicha qo’shimcha mavzu
sifatida dars mashg’ulotlariga kiritish.
Umumta’lim maktabllari hamda akademik litseylarda uchun parametrga
qismiga oid masalala va tenglamalarni yechish ko’nikmalarini shakllantirishga
oida o’quv-uslubiy qo’llanma ishlab chiqish va dars jarayonlariga tatbiq etish .
FOYDALANOILGAN ADABIYOTLAR
1. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ-4133-sonli qarori
2. Агаханов , Н . X. 53- я Международная математическая олимпиада
/ Н . Х . Агаханов , И . И . Богданов , П . А . Кожевников , М . Я . Пратусевич, Д.А.
Терешин // Математика в школе, 2012. – №9. – С. 79-80.
3. Агаханов, Н. X . Математика. Районные олимпиады. 6–11 классы
/ Н. X . Агаханов, О.К. Подлипский. – М.: Просвещение, 2010. – 192
4. Агаханов, Н. X . Математика. Всероссийские олимпиады [Текст] /
Н. X . Агаханов, О. К. Подлипский. – М.: Просвещение, 2009. –159 с
5. mathnet . uz sayti .
64](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_64.png)
![6. Агаханов, Н.Х., Подлипский О.К. Методические рекомендации
по разработке требований к проведению школьного и муниципального
этапов всероссийской олимпиады школьников по математике в 2012/2013
учебном году. – Москва, 2012. – 9 с.
7. Sh . A . Ayupov , B . A . Omirov , A . X . Xudoyberdiyev , F . H . Haydarov “ ALGEBRA
VA SONLAR NAZARIYASI ” Toshkent – 2019
8. “ Taqqoslama va uning tatbiqi” mavzusidagi “ SCIENCE AND EDUCATION”
scientific journal. 05.05.2022y.
9.http://library.ziyonet.uz/ru/book/download/32319
10. http://library.ziyonet.uz/ru/book/download/32319
11. http://library.ziyonet.uz/ru/book/download/32319
A. S. Yunusov, S. I. Afonina, M. A. Berdiqulov, D. I. Yunusova
12. “QIZIQARLI MATEMATIKA VA OLIMPIADA MASALALARI”
O‘qituvchi” nashriyoti. Toshkent – 2007
13. Dixon M.R., Kurdachenko L.A., Subbotin I.Ya., Algeba and Number theory.
2010. – 523 p
14. Алексеева, Г.И. Из истории становления и развития математических
олимпиад: опыт и проблемы: Дисс канд. пед. наук. – Якутск, 2002. -144 с.
15. Аспекты и тенденции педагогической науки: материалы M еждунар. науч.
конф. – СПб.: Издательский дом «Свое издательство», 2016. – С.106-109.
16. Вакульчик, П.А. Нестандартные и олимпиадные задачи по математике. /
П. А. Вакульчик. – Минск: УниверсалПресс, 2004. –352 21. Васильев, Н.Б.,
Савин А.П., Егоров А.А. Избранные олимпиадные задачи. Математика
[Текст] / Н.Б. Васильев, А.П. Савин, А.А. Егоров. –М.: Бюро Квантум, 2007. –
160 с.
17. Горбунова, Т.А. Олимпиадные задачи по математике [Электронный
ресурс] Горбунова. – Рубцовск, 2008. – Режим доступа:
http :// gigabaza . ru / doc /92578- pall . html – Последнее обновление 3.06.2017.
18. Гусев, В.А. Теория и методика обучения математике: психолого
педагогические основы [Текст] / В. А. Гусев. – М.: БИНОМ. Лаборатория
65](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_65.png)
![знаний, 2014. – 456 с.
19. Дышинский, Е. А. Игротека математического кружка. В 2 частях.
[Текст] / Е. А. Дышинский. – М.: Просвещение, 1972. – 141 с.
20. Живолуп, А. Об итогах окружного (городского) этапа всероссийской
олимпиады школьников 7-11 классов в 2016-2017 учебном году 21.
[Электронный ресурс] / А. Живолуп // Вся правда про Тольятти. – 2016. –
Режим доступа: http :// tltpravda . ru / blog / education /19410. html / – Последнее
обновление 31.05.2017.
22. Иванова, Т.А. Гуманитаризация общего математического образования:
Монография [Текст] / Т.А. Иванова. – Н. Новгород: Изд-во НГПУ,1998. – 206
с.
23. Крамор, В.С. Повторяем и систематизируем школьный курс алгебры и
начала анализа / В.С. Крамор. – М.: Оникс; Мир и Образование, 2008. – 416
24. Медников, Л.Э. Чётность / Л.Э. Медников. – М.: МЦНМО, 2009. – 60 с.
25. Олимпиада «Ломоносов» по математике (2005—2008) [Текст] /
А.В. Бегунец., П.А. Бородин., И.Н. Сергеев под редакцией И.Н. Сергеева. –
М.: Издательство ЦПИ при механико-математическом факультете МГУ,2008.
26. Организация и проведение школьных олимпиад как механизм
обеспечения индивидуальных образовательных достижений [Электронный
ресурс Е.А. Чопозова. Ставрополь, 2014.
27. https :// doc 4 web . ru / pedagogika / programma - speckursa - podgotovka -
uchaschihsya - kolimpiade - po - matem . html / – Последнее обновление 23.05.2017.
28. Официальный сайт Международной математической олимпиады.
– Режим доступа: www . imo - official . org / – Последнее обновление 15.05.2017.
29. Официальный сайт Межрегиональной олимпиады школьников по
математике «САММАТ». – Режим доступа: http :// sammat . ru / – Последнее
обновление 28.05.2017.
30. Петраков, И.С. Содержание и методика подготовки и проведения
олимпиад: Дисс. … канд. пед. наук. – Москва, 1973. – 212 с.
66](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_66.png)
![31. Приказ Минобрнауки РФ от 18 ноября 2013 г. № 1252 "Об утверждении
Порядка проведения всероссийской олимпиады школьников" (с изменениями
и дополнениями от 17.11.2016) / Российская газета. 29 января 2014г. – № 18.
32. Романова, Т.В. Из истории становления и развития олимпиадного
движения в России. / Т.В. Романова– Москва, 2014. – 8 с.
33. Сачук Т.И. Задачи для подготовки к олимпиаде по математике учащихся
5-6 классов Борское, 2016.
34.Электронный ресурс. https :// www . prodlenka . org / index . php ?
option = com _ mtree & task = att _ download & link _ id =222883& cf _ id =24/ –
Последнее обновление 9.06.2017.
35. Севрюков, П. Ф. Подготовка к решению олимпиадных задач по
математике / П. Ф. Севрюков. – Изд. 2-е. – М. : Илекса ; Народное
образование, 2009. – 111 с.
36. Фарков, А. В. Математические олимпиадные работы. 5-11 классы
[Текст] / А. В. Фарков. – СПб.: Питер, 2010. – 192 с.
37. Фарков, А. В. Олимпиадные задачи по математике и методы их
решения [Текст] / А. В. Фарков. – М.: Народное образование, 2003. – 112 с.
38. Фридман, Л.М. Как научиться решать задачи [Текст]: книга для
учащихся 9-11 кл. / Л.М. Фридман. – М.: Просвещение, 2009. – 255 c .
39. Шевкин, А. В. Текстовые задачи в школьном курсе математики
[Текст] / А. В. Шевкин. – М.: Педагогический университет «Первое
сентября», 2006. – 88 с.
40. Шевкин, А.В. Текстовые задачи [Текст]: пособие для учащихся /
А. В. Шевкин. – М.: Просвещение, 1997. – 112 с.
41. Шеховцов, В. А. Олимпиадные задания по математике. 9-11 классы:
решение олимпиадных задач повышенной сложности [Текст] / В. А.
Шеховцов. - Волгоград: Учитель, 2009. – 99 с.
42. Andreescu, T., Gelca R. Mathematical Olympiad Challenges. Birkhauser,
2000. – 280 p.
42. Klamkin, M. USA Mathematical Olympiads 1972-1986. Problems and
67](/data/documents/17117e67-10f6-4334-8eb1-fae14b5377d8/page_67.png)

MATEMATIKADAN NOSTANDART XARAKTERDAGI MASALALARNI O’QITISH METODIKASI (PARAMETRGA BOG’LIQ BO’LGAN TENGLAMA VA SISTEMALAR MISOLIDA) ” ANNOTATSIYA Ushbu magistrlik dissertatsiya ishida maktab o‘quvchilariga nostandart masalalarni yechish-parametrga bog‘liq tenglama va tengsizliklarni yechish usullari qaralgan. Ushbu ishda ko‘plab misol va masalalarning yechimlari grafik shaklda keltirilganligi o‘quvchilarda mavzuni chuqurroq o‘rganishga imkon yaratib beradi. ANNOTATION In this master's thesis work, schoolchildren were considered the solution of non-standard issues-methods for solving equations and inequalities related to the parameter. The fact that many examples and solutions to problems are graphically presented in this work makes it possible for readers to delve deeper into the subject. 1
Mundarija KIRISH …………………………………………………………5 I BOB. MATEMATIKA FANIDAN O’QUVCHILARNI XALQARO BAHOLASH DASTURIGA TAYYORGARLIK JARAYONIDA YUZAGA KELAYOTGAN MUAMMOLAR. 1.1 -§ . Ta’lim samaradorligini oshirishda xalqaro tajribalarni qo’llash ..8 1.2-§. Matematika darslarini xalqaro baholash mezonlari (PISA, TIMS) bilan yaxlit xolda tashkil qilish ....................................................11 Birinchi bob bo yicha qisqacha xulosaʻ lar ...................................15 II BOB. MAKTAB MATEMATIKA KURSIDA NOSTANDART MASALALAR TURLAR 2.1-§. Maktabda p arametrga bog’liq masalalarni o’rganish ..................16 2.2-§. Parametrga bog’liq tenglamalar...................................................24 2.3-§. Parametrga bog’liq tengsizliklar..................................................39 II bob bo yicha qisqacha ʻ xulosa ..................................................53 III BOB. YUQORI SINF O’QUVCHILARINING NOSTANDART MASALALARNI YECHISH KO’NIKMALARINI RIVOJLANTIRISH METODIKASI USTIDA O’TKAZILGAN TAJRIBLAR 3.1 -§ . Pedagogik sinov-tajriba ishlari ning mazmuni............................54 3.2-§. Tadqiqotning asosiy bosqichlari natijalari va ularning tahlili .....57 III bob bo yicha qisqacha ʻ xulosa ..................................................61 Xulosa … ......................................................................................62 2
Adabiyotlar ro yxati.ʻ .................................................................66 NORMATIV XUJJATLAR Mazkur dissertatsiya ishida quyidagi standartlarga amal qilingan: 1. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 20-maydagi 304-sonli qarori “Oliy ta’limdan keyingi ta’lim to‘g‘risidagi nizomi” O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 20-maydagi 304- sonli nizomi 2. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2020-yil 6-noyabrdagi 696-sonli qarori “Oliy ta’limdan keyingi ta’lim tizimini takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida” 3. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2015-yil 2-martdagi 36- sonli nizomi “Magistratura tog‘risidagi nizom” 3
KIRISH Magistrlik dissertasiyasi mavzusining asoslanishi va uning dolzarbligi. Bugungi kun biz pedogoglar jamoasidan ta’lim-tarbiya berishning yangi usullarini ishlab chiqish, fanlararo bog‘lanish (integratsiya)ni kuchaytirish, ijodkor va erkin, har tomonlama mustaqil fikrlay oladigan yoshlarni tarbiyalashdek dolzarb vazifalarni talab qiladi. Zamonaviy jamiyat moslashuvchan, harakatchan, osongina o‘qitiladigan, mustaqil faoliyatga tayyor, hayoti davomida qayta-qayta malaka oshirishga qodir maktab bitiruvchisini talab etadi. Shu sababli ta’lim sohasidagi davlat siyosati maktab bitiruvchilariga yangi talablarni qo‘yadi. Jamiyatga o’z harakatlarini boshqarishga qodir bo‘lgan, tanlangan vaziyatda mustaqil ravishda mas’uliyatli qarorlarni qabul qilishga tayyor bo‘lgan, ushbu qarorlar oqibatlari uchun mumkin bo‘lgan variantlarni saralab oladigan, tashabbuskor, mustaqil, hamkorlik qilishga qodir bo‘lgan o‘qimishli shaxslar kerak. Tadqiqot ob’yekti va predmeti: maktab va akademik litseylar. Akademik litsey va maktab o‘quvchilarining matematikadan nostandart masalalarni xalqaro tajribalar asosida o‘qitishni tashkil qilish. Tadqiqotning maqsadi va vazifalari : umumta’lim va ixtisoslashtirilgan ta’lim muassasalarida nostandart harakterdagi (parametrga bog‘liq bo‘lgan tenglama va sistemalar mavzusini) masalalarni o‘qitish metodikasini shakllantirish asosida ilmiy asoslangan tavsiyalar ishlab chiqish, hamda ularni ta’lim tarbiya jarayoniga tatbiq etadi 4
- matematika fanidan darsdan tashqari mashg ‘ ulotlarda o ‘ quvchilarga nostandart masalalarni yechish ko ‘ nikmalarini shakllantirish -matematikadan ba’zi bir olimpiada tipidagi nostandart masalalarni yechish usullari -parametrga bog‘liq tenglama va tengsizliklarni yechish usullari. Tadqiqotning ilmiy yangiligi: - disseertatsiya ilmiy izlanishi davomida Ixtisoslashtirilgan ta’lim muassasalari agentligi tizimidagi Pastdarg‘om tumani ixtisoslashtirilgan maktabida 7, 8 va 9- sinflarda parallel amaliy dastlabki sinov olib borildi va bu amaliy sinov o‘quvchilarning matematika masalalarini yechishga qiziqishini yanada oshirdi, natijada umumiy sinfning o’zlashtirish darajasida o‘sish darajasi sezilarli darajada kuzatildi. Tadqiqotning asosiy masalalari va farazlari. Ushbu tadqotning asosiy masalasi – nostandart masalalarni o‘rganishda parametrga bog‘liq tenglama va tengsizliklardan foydalanish va grafiklar bilan ishlash o‘quvchilarning tasavvur jarayonini rivojlantiradi. Parametr mavzularini o‘qitishda innovatsion texnologiyalarni tatbiq etish, agar ushbu usul ta’lim jarayonlariga keng qo‘llanilsa, o‘quvchilarning mavzuni tushunishi va unga qiziqishiga erishiladi. Tadqiqot mavzusi bo‘yicha adabiyotlar tahlili. Matematika tarixiga nazar soladigan bo‘lsak, mashhur yunon matematigi Yevklid o’zining “Negizlar” asarida algebraik ifodalarni, ular orasidagi amallarni kesmalar orqali izohlagan, ya’ni geometrik algebradan foydalangan edi. MDH davlatlarining bir guruh olimlari ham o‘z tadqiqotlarida ayrim usullarni qo‘llashgan. Xususan rus matematiklari I.F.Sharigin, N.B.Alfutova, G.Z.Genkin, V.L.Kryukova, ukrainalik matematik I.A.Kushnir, tojikistonlik matematik A.Sufiyevlar o‘z tadqiqotlarida nostandart masalalar yechimlari ustida tadqiqot olib borganlar. 5