MATEMATIKAGA IXTISOSLASHTIRILGAN MAKTABLARDA PISA DASTURI ASOSIDA FUNKSIYA TUSHUNCHASINI SHAKLLANTIRISH METODIKASI
MATEMATIKAGA IXTISOSLASHTIRILGAN MAKTABLARDA PISA DASTURI ASOSIDA FUNKSIYA TUSHUNCHASINI SHAKLLANTIRISH METODIKASI MUNDARIJA KIRISH ……………………………………………………………………. 3 I BOB UMUMTA’LIM MAKTABLARINING MATEMATIKA CHUQURLASHTIRIB O‘QITILADIGAN KURSLARIDA FUNKSIYA TUSHUNCHASINI SHAKLLANTIRISHNING NAZARIY ASOSLARI ……………………………………………………………………. 7 1.1. Matematikada funksiya tushunchasining paydo bo‘lishi va rivojlanishi tarixi ………………………………………………… 7 1.2. Umum ta’lim maktablarida funksiya tushunchasini shakllantirishdagi turli yondoshuvlar ……………………............. 14 1.3 Funksiya tushunchasini shakllantirishda PISA dasturiga mos masalalar tizimini yaratish……………………………………….. I BOB BO‘YICHA XULOSA ………………………….……… 27 II BOB UMUMTA ’ LIM MAKTABLARINING MATEMATIKA CHUQURLASHTIRIB O ‘ QITILADIGAN KURSLARIDA FUNKSIYA TUSHUNCHASINI SHAKLLANTIRISHNING METODIK ASOSLARI …………………………………….…. 2.1. Funksiyalarning asoasiy xossalari va sinflari hamda ularning ma z muni va o‘qitish metodikasi ……………………. 29 2.2. Bir nechta formulalar bilan berilgan funksiyalarni o‘rganishning metodik loyihasi …………………………………………………. 38 2.3. Funksiya tushunchasining mazmunini o‘zlashtirishga doir savollar, masalalar va testlar……………………………………... 48 II BOB BO‘YICHA XULOSA ………………………………. 57 III BOB TAJRIBA-SINOV ISHLARINI TASHKIL ETISH VA UNING NATIJALARI 59 3.1. Tajriba-sinov ishlarini tashkil etish……………………………. 59 3.2. Tajriba-sinov ishlarining natijalari tahlili……………………… 66 III BOB BO‘YICHA XULOSA ……………………………… 79 XULOSA VA TAKLIFLAR ………………………………………………. 81 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI …………………… 84 1
K I R I SH Dolzarblik. O‘quvchilarning o‘zlashtirish darajalarini xalqaro darajada o‘lchab, qiyoslab baholaydigan tashkilotlar (PISA, TIMSS) tomonidan tayyorlangan nazorat o‘lchov materiallariga kiruvchi savollar va testlar tarkibida funksional bog‘lanishlarga doirlari salmoqli qismni tashkil etadi. Mashur nemis matematigi F.Kleyn (1849-1925) funksiya tushunchasi haqida shunday degan edi: “Zamonaviy matematikaning qaysi tushunchasi eng asosiysiysi bo‘lib hisoblanadi? So‘zsiz, bu funksiya haqidagi tushunchadir. Funksiya haqidagi tushuncha o‘rta maktab matematika kursida eng asosiy va boshqaruvchi vazifani bajarishi kerak. Bu tushuncha o‘quvchilarga juda erta tushuntirilishi kerak hamda undan algebra va geometriyani o‘qitishda ham unumli foydalanish zarur”. Bugungi kunga kelib funksiya tushunchasini shakllantirish metodikasiga oid ijobiy tajribalar to‘plangan bo‘lishiga qaramasdan matematika o‘qituvchilari funksiya tushunchasini amaliyotga tadbiq etish borasida bir qancha qiyinchiliklarga duch kelmoqdalar. Oliy o‘quv yurtlariga kirish testlarini topshirgan abituriyentlarning natijalari taxlillari ham ularda funksional bog‘lanishlarni to‘liq tushunmaganliklarini ko‘rsatmoqda. Bularning barchasi, funksiya tushunchasini sifatli o‘zlashtirish zarurligi bilan bu tushunchani shakllantirish metodikasining etarli darajada ishlab chiqilmaganligi o‘rtasidagi ziddiyatlarning mavjudligini ko‘rsatadi. Tadqiqot obyekti. Matematika chuqurlashtirilib o‘qitiladigan makrablarda matematikani o‘qitish jarayoni. Tadqiqod predmeti. Matematika chuqurlashtirilib o‘qitiladigan makrablarda funksiya tushunchasini shakllantirish metodikasi. Tadqiqot maqsadi. Matematika chuqurlashtirilib o‘qitiladigan makrablarda funksiya tushunchasini shakllantirishning maxsus o‘ziga xos jihatlarini aniqlash va shakllanish metodikasini tajriba-sinovlarda tekshirish. Tadqiqot vazifalari: 1. Funksiya tushunchasining paydo bo‘lishi va rivojlanish tarixini o‘rganish. 2
2. Maktab matematikasi mazmunida funksional bog‘lanishlar mavzular tizimining maqsadi, vazifalari va o‘quvchilarning matematik tayyorgarligiga qo‘yilgan talablarni aniqlashrirish. 3. Funksiya tushunchasini shakllantirishdagi turlicha yondashuvlarni qiyosiy o‘rganish. 4. Funksiya tushunchasini shakllantirish bo‘yicha masalalar tizimini ishlab chiqish. 5. Amaldagi maktab matematika darsliklarini tadqiqot predmeti bo‘yicha qiyosiy tahlil qilish. 6. Bir nechta formulalar bilan berilgan funksiyalarni o‘rganishning metodik loyihasini tayyorlash. Pedagogik tajriba-sinov ishlarini o‘tkazish. Tadqiqod farazi. Agar quyidagi shartlar bajarilsa, u holda o‘quvchilar tomonidan funksiya tushunchasini o‘zlashtirish sifati oshadi: 1) funksiya tushunchasini shakllantirishdagi o‘ziga xos maxsusliklari aniqlansa; 2) aniqlangan maxsusliklarni inobatga olib, funksiya tushunchasini shakllantirish metodikasi ishlab chiqilsa. Tadqiqod metodlari: - muammolarga bag‘ishlangan nazariy va ilmiy-uslubiy adabiyotlarning DTM sinovlarida tushgan masalalarning nazariy taxlili; - pedagogik tajribalarni umumlashtirish va o‘rganish; - so‘rovnoma va suhbatlar o‘tkazish. Tadqiqotning ilmiy yangiligi: 1. Funksiya tushunchasining paydo bo‘lishi va rivojlanish tarixining yoritilishi. 2. Darsliklarda funksiya tushunchasini shakllantirish bo‘yicha bayon qilingan yondashuvlar qiyosiy tahlil etib berilgan. 3. Funksiya tushunchasini shakllantirish jarayonidagi maxsus jihatlari aniqlangan. 3
4. Funksiya tushunchasini shakllantirish bo‘yicha PISA ko‘rsatkichlariga mos masalalar tizimi ishlab chiqilgan. 5. Funksiya tushunchasini shakllantirish jarayonidagi maxsus jihatlarini inobatga olib yangi metodik tizim tavsiya etilgan. Tadqiqot natijalarining nazariy va amaiy ahamiyati. 1. Funksiya tushunchasini shakllantirish uchun ilmiy-uslubiy adabiyotlarning tahlil etilgan majmuasidan amaliyotda foydalaniladi. 2. Funksiya tushunchasini shakllantirish bo‘yicha masalalarning mazmuni va turlari haqida to‘liq ma’lumotga ega bo‘linadi. 3. O‘quvchi va o‘qituvchilar uchun metodik qo‘llanma sifatida foydalanish mumkin. 4
I BOB. Umumta’lim maktablarining matematika chuqurlashtirib o‘qitiladigan kurslarida funksiya tushunchasini shakllantirishning nazariy asoslari 1.1. Matematikada funksiya tushunchasining paydo bo‘lishi va rivojlanishi tarixi. Funk s ional yo‘nalish – arifmetikadan oliy matematik a nin g barcha bo‘limlari ni qamrab olgan asosiy tayanch bo‘lib, uning atrofida barcha maktab algebrasi, boshlang‘ich matematik analiz va ma ’ lum darajada geometriya ham birlashtirilgan. Mavjud namunaviy dastur XX asrning 70-yillarida olib borilgan matematik ta’limni isloh qilishdan so‘ng funksional mazmundagi ma’lumotlarning sezilarli darajada ko‘paytirilgan hajmini o‘z ichiga oladi. Matematik tahlil elementlarini kiritishgacha bo‘lgan kontseptual apparatning kengayishi o‘quvchilarning funksional tasavvurlarini yangi sifat darajasiga ko‘tardi. Bunday hal qiluvchi qadamga pedago-matematiklar F.Klein, A.Ya.Xinchin, A.N.Kolmogorov, A.I.Markushevich, A.G.Mordkovich va boshqalarning funksiya tushunchasining bevosita real borliq bilan bog‘liq matematika fanida va matematika o‘qitishdgi etakchi roliga amin bo‘lgan g‘oyalari sezilarli ta’sir ko‘rsatdi. Unda real olamning o‘zgaruvchanligi va dinamikligi, real narsa va hodisalarning sababiy bog‘liqligi va shartliligi, zamonaviy matematik tafakkurning dialektik xususiyatlari aniq ifodalangan. Ko‘pgina real vaziyatlarning matematik modeli bo‘lgan funksiya miqdorlar orasidagi turli munosabatlarni tavsiflash va o‘rganish, atrofdagi dunyoni bilish imkonini beradi. Shu sababli, o‘quvchilarni funksional material bilan tanishtirish juda muhim, chunki bu ham predmetlar ichidagi, ham fanlararo aloqalarni (ko‘plab tushunchalar va qonunlar funksional asosga ega), maktab matematikasining amaliy yo‘nalishini amalga oshirishga imkon beradi. Matematikada funksiya tushunchasi turli xil amaliy masalalardan kelib chiqqan holda, ularni yechishning umumiy usullari topilganda (masalaning konkret mazmunidan abstraktatsiya qilish orqali) asta-sekin rivojlandi. 5