logo

Ming ichida qo`shish va ayirish usullari

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1536.6767578125 KB
Mav zu:   Ming ichida qo`shish va ayirish usullari
REJ A:
I   KIRISH.
II         Ming ichida qo`shish va ayirish usullari 
metodikasi 
1.   Q o ‘ s h i s h   v a   a y i r i s h n i n g   o g ‘ z a k i   u s u l l a r i
2 . Q o ‘ s h i s h   v a   a y i r i s h n i n g   y o z m a   u s u l l a r i
3.  Ming ichida qo`shish va ayirish usullariga doir 
misollar
    III      Xulosa
IV      FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR K i r i s h
M a v z u n i   d o l z a r b l i g i .  Minglik ichida raqamlash 
metodikasi Ming ichida sonlarni raqamlashni o`rganishda 
o`qituvchining vazifasi bolalarni quyidagilarni o`rgatishdan
iborat:
1. Predmetlarni bittalab, o`ntalab va yuztalab guruhlarga
birlashtirib sanash.
 2. Ming ichida sonlarni o`qish va yozish hamda ularning
natural qatorda kelish tartibini bilish. 
3. Sonlarni yuzliklardan, o`nliklardan va birliklardan hosil
qila olish. 
4. Ongdan chapga hisoblaganda birliklar, o`nliklar, 
yuzliklar qaysi o`ringa yozilishini aniqlash. 
5. Sonni xona qo`shiluvchilarining yig`indisi shaklida 
ifodalash va berilgan sonda istalgan xona birligining  umumiy sonini topish. Ming ichida sonlarni og`zaki 
raqamlashga oid ishni bir necha bosqichga bo`lish 
mumkin.
Q o ‘ s h i s h   v a   a y i r i s h n i n g   o g ‘ z a k i   u s u l l a r i
1000   ichida   qo‘sh ish   va   ayirishning   o g‘ zaki   usullarini
o‘ rganish metodikasi bilan 100 ichida q o‘ shish va ayirish ustida
ishlash metodikasining k o‘ pgina  o‘ xshash tomonlari bor.
1000 ichida q o‘ shish va ayirishning o g‘ zaki usullari bolalar ga
oldindan   yaxshi   tanish   b o‘ lgan   xossalar   (sonni   yi g‘ indiga
qo‘ shish,   yi g‘ indini   songa   q o‘ shish,   yi g‘ indini   yi g‘ indiga
qo‘shish ,   yi g‘ indidan   sonni   ayirish,   sondan   yi g‘ indini   ayirish,
yi g‘ indidan   yig‘indini   ayirish)   ga   asoslanadi.   Amallarning
o‘q uvchilarga   tanish   xossalari   sonlarning   yangi   so h asi   1000
ichida   q o‘ shish   va   ayirishning   h isoblash   usullarini   qarashda
o‘q uvchilarning   t o‘ la   mustaqillik   bilan   ishlashlari   uchu n   asos
b o‘ ladi.
1000   ichida   qo‘ shish   va   ayirishning   o g‘ zaki   usullari   bir
vaqtda va  quyi dagi tartibda  o‘ rganiladi.
1.   250   ±   30,   420   ±   300   k o‘ rinishida g i   q o‘ shish   va   ayirish
h ollari.
Qa ralayotgan   h ollarda   h isoblash   usullari   sonni   yi g‘ indiga
qo‘sh ish   va   yi g‘ indidan   sonni   ayirishning   tanish   qoidalariga
asoslanadi.   Bundan   ta shq ari,   uch   xonali   sonning   xona   birl ik laridan   iborat   tarkibini   o‘ quvchilar   bilan   birgalikda   takrorlash
kerak.   O‘q uvchilar tanish   h isoblash usullarini  sonlarning yangi
so h asiga   ta d bi q   qila   olishlari   uchun   1000   ichida   qo‘ shish   va
ayirishning   h ar   bir   yangi   h oli   ustida   ishlashni   100   ichida
qo‘ shish   v a   ayirishning   mo s   h olini   (25   ±   3,   42   ±   30)
takrorlashdan boshlaga n  ma’ q ul.
250 + 30 = (200 + 50) + 30 = 200 + (50 + 30) =200 + 80 = 280, 
250—30   =   (200   +   50)   —   30   =   200   +   (50—30)   =   200   +   20   =
220, 
420 + 300 = (400 + 20) + 300= (400 + 300) + 20 = 700 + 20 =
720, 
420   —   300   =   (400   +   20)—300=   (400—300)   +
20=100+20=120.
Bu  yerda   k o‘ rsatma- qo‘ llanma  sifatida  100   lik  kvadratlardan
( h ar birida 10 tadan doiracha b o‘ lgan 10 qatorli kvadratlardan)
va   o‘ nlik   poloskalardan   ( h ar   birida   10   tadan   doiracha   b o‘ lgan
poloskalardan) foydalanish mumkin.
Tegishli   h isoblash   usullari   karab   b o‘ lingandan   keyin,   ularni
ikkitadan   bir-biri   bi l an   ta qq oslash   va   ular   nimalar i   bilan
o‘ xshash va nimalari bilan fark    qilishini a n iqlash muhimdir.
«Bolalar   tegishli   usullarii   100   ichida   amallarni   o‘ rganishda
yaxshi   o‘ zlashtirib   olishgani   uchun   bunday   usullarni   qarashda
t o‘ la   tushuntirishni   amallarning   yangi   h ollarini   tanish   h ollari bilan   taq q oslash   sharoitida   bir-ikki   marta   takrorlash   yetarli.
Shundan keyin bunday mashqlarni bolalar   q isqa tushuntirishlar
bilangina   ( h ech   q an d ay   q o‘ shimch a   yozuvlarsiz)   bajarishlari
kerak».
O‘quvchilarni qaralayotgan hollar uchun qo‘shish va ayirish -
ning   boshqa   usuli,   ya’ni   o‘nliklar   sonini   ifodalovchi   sonlarni
qo‘shish   va   ayirishga   keltiriladigan   usuli   bilan   tanishtirish
maqsadga muvofik:
250 + 30 = 280                                   
250 — 30  =  220
25 o‘nl+ 3 o‘nl= 28 o‘nl                  
25 o‘nl— 3 o‘nl = 22 o‘nl                               
420 + 300 =720                                  
420 — 300 = 120
      42 o‘nl +30 o‘nl = 72 o‘nl                                              
       42 o‘nl — 30 o‘nl = 12 o‘nl
Bu   usuldan   foydalanish   o‘quvchilarni   1000   ichida
ko‘paytirish va bo‘lishning og‘zaki usullarini, shuningdek, ko‘p
xonali sonlar ustida amallar bajarishni o‘rganishga tayyorlaydi.
2.   840   +   60,     700   —   80   ko‘rinishidagi   qo‘shish   va   ayirish
hollari.
Bunda   qo‘shish   usuli   yangilik   emas,   o‘nliklar   YIG ` INDISI
yuzliklarni hosil qiladi, shuni yuzliklarga qo‘shish kerak:  840 +  60  =  (800 +  40)  +  60 =  800  +  (40 +  60) =800 +  100  =
900.
Qo‘shishning   bu   usulini   qarashga   tayyorlash   sifatida   84+6
ko‘rinishidagi qo‘shish hollarini eslatish kifoya.
700—80   ko‘rinishidagi   holni   qapashga   tayyorgarlik
maqsadida   birinchidan   70—8   ko‘rinishidagi   ayirish   hollarini
takrorlash   kerak,   ikkinchidan,   quyidagidek   maxsus   mashqlarni
nazarda tutish kerak.
—   sonlarni   n amunadagiga   o‘ xshash   yi g‘ indi   bilan
almashtiring:
400 = 300 + 100            600 = ...,      800 = ...,      900 = ....
Shundan keyin 700 —80 = (600 + 100) — 80 = 600 + (100
— 80) = 620 k o‘ rinishidagi misollar yechiladi.
Yuqorida   qaralgan   h ollarga   oid   h isoblash   usullarini
musta h kamlashda   ushbu   k o‘ rinishdagi   misollarni   kiritish   ham
foydali:
437 + 400,         162 + 5,       872 - 700,        568 — 4  va  h .k.
Bularning   yechimlari   h am   yi g‘ indiga   sonni   q o‘ shish   va
yig’indida n   sonni   ayirish   q oidalarini   qo‘ llanishga   asoslanadi.
Bunda   birdan-bir   farq   uch   xonali   sonni   xona   birliklari
yi g‘ indisi shaklida emas, balki   q ulay   qo‘ shiluvchilar yi g‘ indisi
shaklida ifodalashning  q ulayligidir:
437 + 200 = (400 + 37) + 200 = (400 + 200) + 37 = 637,  162 + 5 = (160 + 2) + 5 = 160 + (2 + 5) = 167,
  872   —   700   =   (800   +   72)   —   700   =   (800   —   700)   +   72   =
172, 
568 — 4 = (560 + 8) — 4 = 560 4- (8 — 4) = 564.
3. 700 + 230,     430 + 260,     90 + 60,     380 + 70,     270 + 350
k o‘ rini shidagi  qo‘ shish  h ollari.
Bu   h ollar   uchun   q o‘ shish   usullari   songa   yi g‘ indini   qo‘ shish
q oidasiga asoslangan:
        700 + 230 = 700 + (200 + 30) = (700 + 200) + 30 = 930,
        430 + 260 = 430 + (200 + 60) = (430 + 200) + 60 = 690,
        90 + 60 = 90 + (10 + 50) = (90 + 10) + 50 = 150,
        380 + 70 = 380 + (20 + 50) = (380 + 20) + 50 = 450,
        270 + 350 = 270 + (300 + 50) = (270 + 300) + 50 = 570 +
50 = 620.
      430   +   260   k o‘ rinishidagi   qo‘ shish   h ollari   uchun
h isoblashning   bosh q a   usulidan,   ya’ni   yi g‘ indini   yi g‘ indiga
q o‘ shish   qoidasiga   soslangan     xonama-xona   q o‘ shish   usulidan
foydalanish mumkin:
        430 + 260 = (400 + 30) + (200 + 60) = (400 + 200) + (30 +
60) = 600 + 90 = 690.
H isoblashing   bu   usulidan   foydalanish   yozma   q o‘ shish   usul -
lari   bilan   tanishtirishga   asos   b o‘ lib   xizmat   q iladi.   Shu   sababli
bu usuldan foydalanishga katta e’tibor berish kerak. 90 +   60 k o‘ rinishidagi q o‘ shish  h ollari uchun  o‘ nliklar ustida
amallar bajarish usulidan  h am foydalanish qulay:
  90 + 60 = 150 
9 o‘nl + 6 o‘nl = 15 o‘n l
4.   Sondan   yig‘indini   ayirish   qoidasining   qo‘llanishiga
asoslangan hollar gruppasi:
500 - 140 = 500 — (100 + 40) = (500 — 100) — 40 = 400 —
40 = 360,
270—130 = 270 - (100 + 30) = (2/6 — 100) —30 = 170 — 30
= 140,
140 — 60 - 140— (40 + 20) = (140 — 40) — 20 = 100 - 20 =
80,
340 — 60 = 34-0 — (40 + 20) = (340 — 40) — 20 = 300 —
20 = 280,
340 — 160 - 340 — (100 + 60) = (340 — 100) — 60 = 240
— 60 = 180.
  270— 130 ko‘rinishidagi hollar uchun yig‘indidan yig‘indini
ayirish   qoidasiga   asoslangan   xonama-xona   ayirish   usulidan
foydalanish qulay:
      270 - 130 = (200 + 70) - (100 + 30) = (200 — 100) + (70 —
30) = 100 + 40 = 140. 140 — 60 ko‘rinishidagi hollar uchun o‘nliklar ustida ayi rish
amalini bajarish usuli qulaydir:
              140 — 60 = 80                                             .               
       14 o‘nl 6 o‘nl = 8 o‘nl
               
Q o ‘ s h i s h   v a   a y i r i s h n i n g   y o z m a   u s u l l a r i   .
Qo‘shish   va   ayirishning   yozma   usullari   alohida-alohida
qaraladi:   oldin   qo‘shishning   yozma   usullari,   keyin   esa
ayirishning   yozma   usullari   qaraladi.   Yozma   hisoblash
ko‘nikmalari oxirida avtomatizmga yetkazilishi kerak.
Yig‘indini yig‘indiga qo‘shish qoidasi yozma qo‘shish (ustun
qilib   qo‘shish)ga   nazariy   asos   bo‘ladi.   Shu   sababli,
o‘quvchilarga   yig‘indini   yig‘indiga   qo‘shish   qoidasiga
asoslanib,   uch   xonali   sonlar   qanday   qo‘shilganini   tushuntirib
berish taklif qilinadi:
354 + 132 = (300 + 50 + 4) + (100 + 30 + 2) = (300 + 100) +
(50 + 30) + (4 + 2) = 400 + 80 + 6 = 486.
Keyin   shu   misolni   ustun   qilib   yechishga   o‘tish   hech   qanday
qiyinchilik   tug‘dirmaydi,   chunki   bunda   ham   o‘sha   qoidadan
foydalaniladi.   Bu   o‘rinda   o‘qituvchining   tushuntirishi
taxminan bunday bo‘ladi: agar qo‘shiluvchilarni birining ostiga
ikkinchisini,   ya’ni   birliklarni   birliklar   ostiga,   o‘nliklarni   -
o‘nliklar   tagiga   va   yuzliklarni   yuzliklar   ostiga   ustun   qilib yozilsa, uch xonali sonlarni qo‘shish oson bajariladi: yig‘indini
YIG ‘ INDI ga   qo‘shish   qoidasidan   foydalanib,   birliklar   birliklar
bi lan,   o‘nliklar   o‘nliklar   bilan,   yuzliklar   yuzliklar   bilan
qo‘shiladi.
O‘qituvchi   yozma   qo‘shish   yuzliklardan   emas   (og‘zaki
hisoblashlarda   qilinganidek)   balki   birlikdan   boshlanishiga
bolalarning e’tiborini qaratishi kerak.
O‘quvchilarga   sonlarni   birining   ostiga   ikkinchisini   to‘g‘ri
yozishning zarurligini oydinlashtirish uchun birinchi darsdayoq,
qo‘shiluvchilardan biri uch xonali, ikkinchisi esa ikki xonali 
bo‘lgan misollar ishlatish kerak. Chunki o‘quvchilar ko‘pincha
misollarin ustun qilib yozishda xatoga yo‘l qo‘yadilar.  Masala n ,
Bunday   xatolikning   oldini   olish   uchun   metodik   adabiyotda
yozma qo‘shishning shunday tartibi tavsiya etiladi:
1) birliklar   yig‘indisi   va   o‘nliklar   yig‘indisi   10   dan   kichik
bo‘lgan hollar.
O‘nlikdan   o‘tmasdan   turib   misollar   yechishda   qo‘shish
usulini tushuntirishni keltiramiz:
2   birlikka   5   birlikni   qo‘shamiz,   7   birlik   hosil   bo‘ladi.
Chiziq   ostida   yig‘indida birliklar   o‘rniga   7   ni   yozamiz;   bir   o‘nlikka   ikki
o‘nlikni   qo‘shamiz,   3   o‘nlik   chiqadi.   Yig‘indida
o‘nliklar o‘rniga
2ni   yozamiz.   To‘rt   yuzlikka   3   yuzlikni   qo‘shamiz,   7   yuzlik
chiqadi.   Yig‘indida   yuzlik   o‘rniga   7   ni   yozamiz.   Yig‘indi   737
ga teng.
2. Birliklar   yig‘indisi   yoki   o‘nliklar   yig‘indisi   (birlik lar
yig‘indisi   ham,   o‘nliklar   yig‘indisi   ham)   10   ga   teng   bo‘l gan
hollar. Bular ushbu ko‘rinishdagi misollardir:
Masalan,                           misolning   yechilishini   tushuntiramiz:   6
bir likka 4 birlikni qo‘shamiz, 10 yoki 1 o‘nlik   chiqadi, alohida
birlik   yo‘q,   shu   sababli   yig‘indida   birlik   o‘rniga   nol   yozamiz,
o‘nlikni esa o‘nliklarga qo‘shamiz. 4 o‘nl. + 5 o‘nl. = 9 o‘nl. Va
yana 1 o‘nlik, 10 o‘nlik yoki 1 yuzlik chiqadi. Aloqida o‘nliklar
yo‘q, shu sababli yig‘indida o‘nliklar o‘rniga nol yozamiz, yuz -
likni   esa   yuzliklarga   qo‘shamiz.   3   yuzlikka   4   yuzlikni
qo‘shamiz,   7   yuzlik   chiqadi,   bunga   1   yuzlikni   qo‘shamiz,   8
yuzlik chiqadi, yuzliklar o‘rniga 8 ni yozamiz.   Yi g‘ indi 800 ga
teng. 3.Birliklar   yi g‘ indisi   yoki   o‘ nliklar   yi g‘ indisi   (birlik lar
yi g‘ indisi  h am,  o‘ nliklar yi g‘ indisi  h am) 10 dan katta b o‘ l gan
h ollar.
Bu   h ollarni   o‘ rganish   uchun   20   ichida   qo‘ shishning   tegishli
h ollari n i   eslash,   shuningdek,   ushbu   k o‘ rinishdagi   t a yyorgarlik
mashqlarini bajarish lozim: 14 birl. = 1  o‘ nl. 4 birl.; 16  o‘ nl, = 1
yuzl. 6  o‘ nl. 
Qo‘ shishning   oldingi   h ollarida   b o‘ lganidek,   oldin   misollar
mukammal tushuntirishlar bilan yechiladi:
7  birlikka  6  birlikni   qo‘ shamiz,  13  birlik  chi q adi  yoki  1   o‘ nlik
va 3 birlik chi q adi. 3 birlikni birliklar ostiga yozamiz, 1  o‘ nlikni
esa   o‘n liklarga q o‘ shamiz. 2   o‘ nl. + 3   o‘ nl. = 5   o‘ nl. va yana   1
o‘ nlik,   6   o‘ nlik   chi q adi.   Yi g‘in dida   o‘ nliklar   o‘ rniga   6   ni
yozamiz.   5   yuzlikka   2   yuzlikni   qo‘ shamiz,   7   yuzlik   chi q adi.
Yuzliklar  o‘ rniga 7 ni yoza miz. yi g‘ i n di 763 ga teng.
Sekin-asta   qisqa   tushuntirishga   o‘ tish   kerak:   7   va   6   —   o‘ n
uch, 3 ni yozaman, 1 ni eslab  q olaman; 2 va 3 besh, yana 1 olti,
6 ni yozaman; 5 va 2 — yetti,   h ammasi 763. Vaqti-vaqti bilan
mu kammal tushuntirishlarga (ayniqsa, kuchsiz  o‘ quvchilar bilan
ishlashda)   qaytib   turish   kerak.   Shuni   aytish   kerakki,   ba’zi
metodik   q o‘ llanmalarda   va   maqolalarda   eslab   q olinishi   kerak
b o‘ lgan   u   yoki   bu   xona   birliklarini   unutib   q o‘ yish   bilan   y o‘ l
q o‘ yiladigan   xatolarning   oldini   olish   uchun   eslab   qolingan birliklarni   qo‘ shishdan   boshlash   tavsiya   qilinadi.   Masalan,
keltirilgan   misolni   yechishda   o‘ quvchi   bunday   mulo h aza
yuritishi   mumkin:   «7   ga   6   ni   qo‘ shaman,   13   chi q adi,   3   ni
yozaman,   1   ni   eslab   q olaman;   1   va   2   —   uch,   va   yana   3,
h ammasi 6» va   h okazo. Bunday qilish yaramaydi, chunki ba’zi
o‘q uvchilar bu usulni yozma k o‘ paytirishga ta d biq qiladilar, bu
esa   xatoga   sabab   b o‘ ladi,   masalan,   534   va   7   sonlarini
k o‘ paytirishda   ular   bunday   mulo h aza   yuritadilar:   «4   ni   7   ga
k o‘ paytiramiz,   28   chi q adi,   8   ni   yozamiz,   2   ni   eslab   qolamiz;
ikki va uch — be sh , 5 ni 7 ga k o‘ paytirsak, 35 chi q adi».
Yozma   q o‘ shish   ustida   yetarlicha   ishlash   natijasida
o‘ quvchilarda  tez  va  t o‘g‘ ri   h isoblashga  oid  puxta  k o‘ nikmalar
shakllanishi kerak.
Yozma   ayirishning   h ar   xil   usullari   q o‘ shishdagidek
o‘ rganiladi:   oldin   yi g‘ indidan   yi g‘ indini   ayirish   qoidasi
qaraladi,   s o‘ ngra   yozma   ayirish   usuli   ochib   beriladi.   Oldin
o‘q uvchilar xonadan   o‘ tishni talab   q ilmaydigan   ho llarda yozma
ayirish usu li bilan tanishtiriladi: 469-246, 754-623 va shu kabi.
O g‘ zaki   ayirish   usullaridan   yozma   ayirish   usullariga   o‘ tishni
qo‘ sh i sh   uchun   qilinganidek   amalga   oshirish   mumkin:
o‘ quvchilardan   yi g‘ indidan   Y I G ` I N D I N I   ayirish   qoidasiga
asosan qanday bajarilganini tushuntirib berish s o‘ raladi: 563 — 321 = (500 + 60 + 3) — (300 + 20 + 1) = = (500 — 300)
+ (60 — 20) + (3 — 1) = 200 + 40 + 2 = 242.
Shundan   keyin,   k o‘ pchilik   o‘q uvchilar   agar   ayiriluvchi
kamayuvchining  os t iga  ustu n   q ilib  yozilsa,   uch  xonali   sonlarni
ayi rish   ( qo‘ shishdagidek)   oson   b o‘ lishini,   oldin   birliklarni,
shun dan   keyin   o‘ nliklarn i ,   va   ni h oyat,   yuzliklarni   ayirish
kerakligini payqaydilar:
                                                                              
Dastlabki   vaqtlarda   ayirish   mukammal   tushuntirishlar   bilan
yechiladi,   keyin   qisqa   tushuntirishlar   ham   kifoya   qiladi.
Nihoyat,   kamayuvchining   birliklari   xonasida   0   bo‘lganda
ayirish   hollari   qaraladi.   Masalan,   —     misolining   yechilishiga
doir   mukammal   tushuntirishlar   bunday   bo‘ladi:   noldan   6   ni
ayirib   bo‘lmaydi,   shu   sababli   5   o‘nlikdan   1   o‘nlikni   olamiz.
Buni esdan chiqarmaslik uchun 5 raqami ustiga nuqta qo‘yamiz.
Bir   o‘nlikda   10   birlik   bor.   10   birlikdai   6   birlikni   ayiramiz,   4
birlik   chiqadi.   Javobni   (4)   birliklar   tagiga   yozamiz.   Endi
o‘nliklarni   ayiramiz.   5   raqami   ustidagi   nuqta   birliklarni
ayirganimizda bir o‘nlik olganimizni eslatadi. To‘rt o‘nlikdan 3
o‘nlikni ayiramiz....
Shundan   keyin:   a)   kamayuvchining   birliklari   ayiriluvchining
birliklardan   kichik   bo‘lganda   ayirish   hollari   (983—536)
ko‘rinishidagi   kabi);   b)   kamayuvchining   o‘nliklari ayriluvchining   o‘nliklaridan   kichik   bo‘lganda   ayirish   hollari
(826 — 351) ko‘rinishidagi kabi); v) kamayuvchining birlikla ri
va   o‘nliklari   ayiriluvchining   birliklari   va   o‘nliklaridan   kichik
bo‘lganda ayirish hollari qaraladi.
Misol   tariqasida,   963   —   586   k o‘ rinishidagi   ayirishni
keltiramiz.   T u s h u n t i r i s h .   3   birlikdan   6   birlikni     ayira
olmaymiz;   6   o‘nlikdan   bir   o‘nlikni   olamiz   (6   raqami   ustiga
nuqta   qo‘yamiz).   1   o‘nlik   va   3   birlik   —   bu   13   birlik,   13
birlikdan   6   birlikni   ayiramiz,   7   bir lik   qoladi,   javobni   (7   ni)
birliklar tagiga yozamiz, 6 o‘nlik o‘rnida 5 o‘nlik bor, undan 8
o‘nlikni ayirib bo‘lmaydi, 9 yuzlikdan 1 tasini maydalaymiz, 10
ta   O ‘ N L I K   bo‘ladi,   avvalgi   5   ta   o‘nlik   bilan   15   o‘nlikdan   8
o‘nlikni ayiramiz, 7 o‘nlik qoladi uni o‘nlar xonasiga yozamiz.
Nihoyat   8   yuzlikdan   5   yuzlik ni   ayirib   (3),   uni   yuzlar   xonasi
tagiga yozamiz. Natija ayirmada 377 qoladi».
Shuni   ta’kidlab   o‘tamizki,   o‘quvchi   berilgan   misolni   og‘za ki
yechishga   kuchi   yetadigan   hamma   hollarda   og‘zaki   yechishga
afzallik   bergan   ma’qul,   yechimni   faqat   yozish   o‘zini
oqlagandagina yozish kerak.
Keling   yanada   batafsil   bo`lishi   uchun   Minglarni   ayirish
usullarida ko`rib chiqsak: Kattaroq   va   kattaroq   raqamlarni   ayirishni   boshlaganingizda,
ayirish   qoidalari   bir   xil   bo'lib   qoladi;   ammo,   hisob-kitoblar
qiyinlashishi   mumkin,   chunki   ko'pincha   siz   bir   necha   marta
qayta   guruhlashingiz   yoki   qarz   olishingiz   kerak   bo'ladi.   Qarz
olish   -   bu   siz   kichikroq   raqamdan   kattaroq   raqamni   ayirish
uchun   kattaroq   joy   qiymatidan   qarz   olganingizda.
Raqamlaringizni   to'g'ri   tekislang   va   barcha   raqamlarni   qayta
guruhlash   orqali   o'zgarishini   kuzatib   borsangiz,   minglarni   (va
boshqa   4   xonali   raqamlarni)   ayirish   kichikroq   raqamlarni
ayirishdan ko'ra qiyinroq emas.
Kattaroq raqamdan kichikroq sonni ayirish: Kattaroq   raqamni   aniqlang.   Odatda   ayirish   paytida   siz   katta
raqamdan   kichikroq   sonni   ayirasiz,   bu   esa   ijobiy   javob   yoki
farqga olib keladi.
Muammolarni vertikal ravishda joylashtiring. Kattaroq 
raqam tepada bo'lishi kerak. Har bir joy qiymatidagi 
raqamlar qatorlanganligiga ishonch hosil qiling; ya'ni 
yuqoridagi sondagi birliklar pastki sondagi birliklar 
bilan vertikal, yuqoridagi o'nliklar pastki qismidagi 
o'nliklar qatoriga to'g'ri kelishi kerak.
4 xonali sonda oʻngdan chapga oʻrin qiymatlari 
birliklar, oʻnliklar, yuzliklar va mingliklar qatoridan 
iborat. Joy qiymatlari har doim mos kelishi kerak. Agar siz 1 
xonali raqamdan 4 xonali raqamni ayirsangiz ham. 1 
xonali sonda faqat bittalar bo'lganligi sababli, siz bu 
raqamni kattaroq raqamning birlar o'rnidagi raqami 
bilan tenglashtirasiz.
Birlar joyidagi raqamlarni ayirish. Esingizda bo'lsin, 
birlar joyi eng o'ng tomonda. Agar pastki raqam yuqori
raqamdan kattaroq bo'lsa, siz o'nlikdan o'nlikni 
olishingiz kerak. Buning uchun o'nliklar qatoridagi 
raqamdan 1 ni ayirib, birlar qatoridagi raqamga 10  qo'shing. Asl raqamlarni kesib tashlaganingizga 
ishonch hosil qiling va qarz olgandan keyin yangi 
raqamlarni yozing.
Misol uchun, agar siz }5,914-2,346 ni hisoblayotgan 
bo'lsangiz, birlar o'rniga 4-6 ni ayirasiz. 6 soni 4 dan 
katta bo'lgani uchun siz o'nlikdan qarz olishingiz kerak.
O'nliklar qatoridagi 1 0 ga, birlikdagi 4 esa 14 ga 
aylanadi. Endi siz 14-6=8 ni hisoblaysiz. Demak, 
javobingizning birlar o'rnidagi raqam 8 ga teng.
O'nliklar qatoridagi raqamlarni ayirish. O'nliklar qatori 
o'ngdan ikkinchi raqam. Agar siz birliklarni ayirishda 
o'nlikdan olingan bo'lsangiz, yangi raqamdan  foydalanishni unutmang. Agar pastki raqam yuqori 
raqamdan kattaroq bo'lsa, siz yuzlikdan qarz olishingiz 
kerak bo'ladi. Yuzlik joydan qarz olish uchun o'nlab 
joydan qarz olishda foydalangan tartibni bajaring.
Misol uchun, agar siz 5,914-2,346 ni hisoblayotgan 
bo'lsangiz, o'nlik qatorida siz 0-4 ni ayirasiz, chunki 
birlarni ayirishda o'nlikni olgansiz. 4 0 dan katta 
bo'lgani uchun, siz yuzlab joylardan qarz olishingiz 
kerak. Yuzlar qatoridagi 9 8 ga, oʻnliklar qatoridagi 0 
esa 10 ga aylanadi. Endi siz 10-4=6 ni hisoblaysiz. 
Demak, javobingizning o'nlik qatoridagi raqam 6 ga 
teng. Yuzliklar qatoridagi raqamlarni ayiring. Yuzlar o'rinlari 
o'ngdan uchinchi raqam. Agar siz ilgari qarz olgan 
bo'lsangiz, yangi raqamdan foydalanishni va agar 
pastki raqam yuqori raqamdan kattaroq bo'lsa, xuddi 
shu qarz olish tartibidan foydalanib, minglikdan qarz 
olishni unutmang.
Misol uchun, agar siz 5,914-2,346 ni hisoblayotgan 
bo'lsangiz, o'nliklarni ayirishda yuzni qarzga olganingiz
uchun  8-3 ni yuzliklar qatorida ayirasiz. 8-3=5. Demak, 
javobingizning yuzlar o'rtasidagi raqam 5 ga teng. Minglar qatoridagi raqamlarni ayiring. Minglar soni 
chap tomonda joylashgan raqamdir. Qarz olgandan 
keyin har qanday yangi raqamlardan 
foydalanganingizga ishonch hosil qiling. Minglab 
o'rinlarda qarz olishingiz shart emas, chunki 
yuqoridagi raqam pastki raqamdan kattaroqdir. Misol uchun, agar siz 5,914-2,346 ni hisoblasangiz, 
minglar qatorida 5-2 ni ayirasiz. 5-2=3. Shunday qilib, 
5,914-2,346=3,568 Javobingizni tekshiring. Kattaroq raqamlarni ayirishda 
xatoga yo'l qo'yish oson bo'lganligi sababli, 
javobingizni har doim kalkulyator bilan tekshirish 
yaxshidir. Kattaroq raqamni aniqlang. Odatda ayirishda katta 
sondan kichikroq sonni ayirasiz. Biroq, ba'zida sizdan 
kichikroq raqamdan kattaroq raqamni ayirish so'raladi.
Bunday holda, javob yoki farq salbiy bo'ladi.
Misol uchun, agar siz {\displaystyle 2,346-5,914}2,346-
5,914 ni ayirsangiz, 5,914 kattaroq ekanligini 
unutmang. Kichikroq sondan kattaroq sonni 
ayirayotganingiz uchun javobingiz salbiy bo'ladi. Muammolarni vertikal ravishda joylashtiring. Katta 
raqamni kichikdan ayirish kerak bo'lsa ham, bu usul 
uchun kattaroq raqamni ustiga qo'yish kerak. Har bir 
joy qiymatidagi raqamlar bir qatorda joylashganligiga 
ishonch hosil qiling. 4 xonali butun sonda oʻngdan 
chapga oʻrin qiymatlari birliklar, oʻnliklar, yuzliklar va 
mingliklar qatoridan iborat.
Misol uchun, agar siz 2,346-5,914 ni ayirsangiz, garchi 
siz 5,914 ni olib tashlashingiz kerak bo'lsa ham, 
muammoni 5,914 ni yuqoriga qo'yasiz. Har bir joy qiymatidagi raqamlarni olib tashlang. 
Yuqoridagi raqam pastdagi raqamdan kichikroq bo'lsa,
boshqa joy qiymatlaridan qarz olishingiz kerak bo'ladi.
Misol uchun, har bir joy qiymatidagi raqamlarni ayirish 
uchun qarz olgandan so'ng, siz 5,914-2,346=3,568 ni 
hisoblashingiz kerak. Javobingiz oldiga salbiy belgi qo'ying. Ikki raqam 
orasidagi farq, ularni qanday olib tashlashingizdan 
qat'i nazar, har doim bir xil bo'ladi. Ammo esda 
tutingki, kichikroq sondan kattaroq sonni ayirishda, asl 
muammoda aytilganidek, javob manfiy songa olib 
keladi. Misol uchun, agar 5,914-2,346=3,568, keyin 2,346-
5,914=-3,568. Javobingizni tekshiring. Ayirish uchun qarz olish kerak 
bo'lganda xato qilish oson, shuning uchun javobingizni
kalkulyator bilan tekshirish yaxshidir. Muammolarni vertikal ravishda joylashtiring. Siz 
ayirayotgan raqam tepada bo'lishi kerak va kasr 
nuqtalari, shuningdek, har bir joy qiymatidagi 
raqamlar mos kelishi kerak. O'nli kasr oldidagi bo'sh 
joylarni nol bilan to'ldiring. Butun sonlar uchun, birlar 
sonining oʻng tomoniga oʻnli kasrni qoʻying va raqam 
orqasidagi boʻsh joyni nol bilan toʻldiring.
Misol uchun, agar siz 4,750-136,2 ni ayirsangiz, 4,750da
0 dan keyin kasrni qo'yasiz va muammoni 0136,2 ning 
ustiga 4,750,0 bilan o'rnatasiz. Har bir joy qiymatidagi raqamlarni olib tashlang. 
Hozircha oʻnli nuqtalarga eʼtibor bermang va goʻyo 
ikkita butun son bilan ishlayotgandek ayirib 
tashlang.Yuqoridagi raqam pastdagi raqamdan 
kichikroq bo'lsa, boshqa joy qiymatlaridan qarz 
olishingiz kerak bo'ladi.
Misol uchun, har bir joy qiymatidagi raqamlarni ayirish 
uchun qarz olgandan so'ng, siz 4,750,0-0136,2=46138 
ni hisoblashingiz kerak. Javobingizga kasrli nuqtani qo'ying. Javobingizdagi 
nuqta siz ayirayotgan raqamlardagi nuqtalarga mos 
kelishi kerak.
Misol uchun, agar siz 4,750,0-0136,2=46138 ni 
hisoblasangiz, javobingizda o'nli kasrni boshqa kasr  nuqtalari bilan mos kelishi uchun tushirishingiz kerak. 
Demak, javob 4613,8. Javobingizni tekshiring. Bunday muammoda o'nli 
kasrlarni tekislash yoki qarz olishda xato qilish oson, 
shuning uchun javobingizni kalkulyator bilan tekshirish
hech qachon zarar qilmaydi.
Va yana masalan…
Avval raqamlarni kengaytirilgan shaklda yozamiz.Keyin 
har bir joy qiymatini alohida olib tashlaymiz. Va har bir 
joy qiymatining farqini qo'shamiz. Masalan: 9 812 = 9 
000 + 800 + 10 + 2 3 467 = 3 000 + 400 +60 + 7 Birlardan
boshlaymiz. 2 dan 7 gacha ayirish mumkin emas, 
shuning uchun o'nlikdan 10 ni qarzga olamiz. Endi 
sizda 12 - 7 = 5. O'nliklarga o'tamiz. Siz qarz oldingiz, 
endi sizda 0 - 60 bor. Yuzlab qarz olamiz. Endi bizda 
100 - 60 = 40. Yuzlablarga o'tamiz. Biz qarz oldik, 
demak, endi bizda 700 - 400 = 300 bor. Endi minglarni 
olib tashlaymiz. 9 000 - 3 000 = 6 000. Demak, javobimiz
uchun bizda 6 000 + 300 + 40 + 5 - 6 345 bor. X ulosa.
Maqsad o`quvchilarni yangi sanoq birligi – minglik bilan 
tanishtirish. Bu tanishtirish ko`rsatma qo`llanmalar 
cho`plar va cho`plar dastasi (10 ta alohida chop, har bir 
bog`lamda 10 tadan cho`p bolgan 9 bog`lam dasta) har 
birida 100 tadan cho`pi bo`lgan 9 bog`lamdan foydalanib 
amalga oshirish mumkin. Yangi sanoq birligi yuzlik bilan 
tanishtirishni bunday boshlash mumkin. 1 dan 10 gacha 
alohida cho`plarni sanaladi va 10 ta cho`p rezina bilan bir 
bog` – o`nlik qilib bog`lanadi. 9 bog`lam o`nlik cho`plar 
yoniga 1 bog` o`nlik qo`yilib 10 ta bog` o`nlik 1 o`nlik, 2 
o`nlik … 10 o`nlik hosil qilinadi. Bu dastalarning 
hammasida qancha birlik borligini qanday sanash mumkin 
( o`n, yigirma, o`ttiz, …. yuz). Shundan keyin 10 bog` o`n 
liklar rezina bilan bir bog yuzlik qilib boglanadi va boglash 
yordamida yuztalab sanash amalga oshiriladi: 1 ta yuzlik –
yuz, 2 ta yuzlik ikki yuz, … 10 ta yuzlik minglikni hosil 
qilinishi va mingtalab sanash mumkinligi tushuntiriladi. Foydalanilgan adabiyotlar: 
1. Jumay е v M.E, Tadjiyeva Z.G`. Boshlang`ich sinflarda 
mat е matika o`qitish m е todikasi. Fan va texnologiya 2005 
yil. 2. Jumay е v M.E boshlang`ich sinflarda mat е matika 
o`qitish m е todikasidan praktikum. (O`qituvchi 2004 yil. 3. 
Jumay е v M.E, Boshlang`ich sinflarda mat е matikadan 
laboratoriya mashgulotlarini tashkil etish m е todikasi. 
Toshk е nt. Yangi asr avlodi 2006 yil. Abduraxmonova N 
Axm е dov M...Jumay е v M.E. Birinchi sinf mat е matika 
darsligi m е todik qo`llanma.)Toshk е nt. Sharq 2008 yil 
Bikba е va N.U, R.I.Sid е lnikova,G.A.Adamb е kova. 
Boshlang`ich sinflarda mat е matika o`qitish m е todikasi. 
(O`rta maktab boshlang`ich sinf o`qituvchilari uchun 
m е todik qo`llanma.) Toshk е nt. O`qituvchi 1996 yil. 6. 
Bikbo е va.N.U. Yangibo е va E.Ya. Ikkinchi sinf mat е matika 
darsligi. www. tdpu.uz . www. pedagog.uz

Mav zu: Ming ichida qo`shish va ayirish usullari REJ A: I KIRISH. II Ming ichida qo`shish va ayirish usullari metodikasi 1. Q o ‘ s h i s h v a a y i r i s h n i n g o g ‘ z a k i u s u l l a r i 2 . Q o ‘ s h i s h v a a y i r i s h n i n g y o z m a u s u l l a r i 3. Ming ichida qo`shish va ayirish usullariga doir misollar III Xulosa IV FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR

K i r i s h M a v z u n i d o l z a r b l i g i . Minglik ichida raqamlash metodikasi Ming ichida sonlarni raqamlashni o`rganishda o`qituvchining vazifasi bolalarni quyidagilarni o`rgatishdan iborat: 1. Predmetlarni bittalab, o`ntalab va yuztalab guruhlarga birlashtirib sanash. 2. Ming ichida sonlarni o`qish va yozish hamda ularning natural qatorda kelish tartibini bilish. 3. Sonlarni yuzliklardan, o`nliklardan va birliklardan hosil qila olish. 4. Ongdan chapga hisoblaganda birliklar, o`nliklar, yuzliklar qaysi o`ringa yozilishini aniqlash. 5. Sonni xona qo`shiluvchilarining yig`indisi shaklida ifodalash va berilgan sonda istalgan xona birligining

umumiy sonini topish. Ming ichida sonlarni og`zaki raqamlashga oid ishni bir necha bosqichga bo`lish mumkin. Q o ‘ s h i s h v a a y i r i s h n i n g o g ‘ z a k i u s u l l a r i 1000 ichida qo‘sh ish va ayirishning o g‘ zaki usullarini o‘ rganish metodikasi bilan 100 ichida q o‘ shish va ayirish ustida ishlash metodikasining k o‘ pgina o‘ xshash tomonlari bor. 1000 ichida q o‘ shish va ayirishning o g‘ zaki usullari bolalar ga oldindan yaxshi tanish b o‘ lgan xossalar (sonni yi g‘ indiga qo‘ shish, yi g‘ indini songa q o‘ shish, yi g‘ indini yi g‘ indiga qo‘shish , yi g‘ indidan sonni ayirish, sondan yi g‘ indini ayirish, yi g‘ indidan yig‘indini ayirish) ga asoslanadi. Amallarning o‘q uvchilarga tanish xossalari sonlarning yangi so h asi 1000 ichida q o‘ shish va ayirishning h isoblash usullarini qarashda o‘q uvchilarning t o‘ la mustaqillik bilan ishlashlari uchu n asos b o‘ ladi. 1000 ichida qo‘ shish va ayirishning o g‘ zaki usullari bir vaqtda va quyi dagi tartibda o‘ rganiladi. 1. 250 ± 30, 420 ± 300 k o‘ rinishida g i q o‘ shish va ayirish h ollari. Qa ralayotgan h ollarda h isoblash usullari sonni yi g‘ indiga qo‘sh ish va yi g‘ indidan sonni ayirishning tanish qoidalariga asoslanadi. Bundan ta shq ari, uch xonali sonning xona birl ik

laridan iborat tarkibini o‘ quvchilar bilan birgalikda takrorlash kerak. O‘q uvchilar tanish h isoblash usullarini sonlarning yangi so h asiga ta d bi q qila olishlari uchun 1000 ichida qo‘ shish va ayirishning h ar bir yangi h oli ustida ishlashni 100 ichida qo‘ shish v a ayirishning mo s h olini (25 ± 3, 42 ± 30) takrorlashdan boshlaga n ma’ q ul. 250 + 30 = (200 + 50) + 30 = 200 + (50 + 30) =200 + 80 = 280, 250—30 = (200 + 50) — 30 = 200 + (50—30) = 200 + 20 = 220, 420 + 300 = (400 + 20) + 300= (400 + 300) + 20 = 700 + 20 = 720, 420 — 300 = (400 + 20)—300= (400—300) + 20=100+20=120. Bu yerda k o‘ rsatma- qo‘ llanma sifatida 100 lik kvadratlardan ( h ar birida 10 tadan doiracha b o‘ lgan 10 qatorli kvadratlardan) va o‘ nlik poloskalardan ( h ar birida 10 tadan doiracha b o‘ lgan poloskalardan) foydalanish mumkin. Tegishli h isoblash usullari karab b o‘ lingandan keyin, ularni ikkitadan bir-biri bi l an ta qq oslash va ular nimalar i bilan o‘ xshash va nimalari bilan fark qilishini a n iqlash muhimdir. «Bolalar tegishli usullarii 100 ichida amallarni o‘ rganishda yaxshi o‘ zlashtirib olishgani uchun bunday usullarni qarashda t o‘ la tushuntirishni amallarning yangi h ollarini tanish h ollari

bilan taq q oslash sharoitida bir-ikki marta takrorlash yetarli. Shundan keyin bunday mashqlarni bolalar q isqa tushuntirishlar bilangina ( h ech q an d ay q o‘ shimch a yozuvlarsiz) bajarishlari kerak». O‘quvchilarni qaralayotgan hollar uchun qo‘shish va ayirish - ning boshqa usuli, ya’ni o‘nliklar sonini ifodalovchi sonlarni qo‘shish va ayirishga keltiriladigan usuli bilan tanishtirish maqsadga muvofik: 250 + 30 = 280 250 — 30 = 220 25 o‘nl+ 3 o‘nl= 28 o‘nl 25 o‘nl— 3 o‘nl = 22 o‘nl 420 + 300 =720 420 — 300 = 120 42 o‘nl +30 o‘nl = 72 o‘nl 42 o‘nl — 30 o‘nl = 12 o‘nl Bu usuldan foydalanish o‘quvchilarni 1000 ichida ko‘paytirish va bo‘lishning og‘zaki usullarini, shuningdek, ko‘p xonali sonlar ustida amallar bajarishni o‘rganishga tayyorlaydi. 2. 840 + 60, 700 — 80 ko‘rinishidagi qo‘shish va ayirish hollari. Bunda qo‘shish usuli yangilik emas, o‘nliklar YIG ` INDISI yuzliklarni hosil qiladi, shuni yuzliklarga qo‘shish kerak: