Ming ichida qo`shish va ayirish usullari
Mav zu: Ming ichida qo`shish va ayirish usullari REJ A: I KIRISH. II Ming ichida qo`shish va ayirish usullari metodikasi 1. Q o ‘ s h i s h v a a y i r i s h n i n g o g ‘ z a k i u s u l l a r i 2 . Q o ‘ s h i s h v a a y i r i s h n i n g y o z m a u s u l l a r i 3. Ming ichida qo`shish va ayirish usullariga doir misollar III Xulosa IV FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
K i r i s h M a v z u n i d o l z a r b l i g i . Minglik ichida raqamlash metodikasi Ming ichida sonlarni raqamlashni o`rganishda o`qituvchining vazifasi bolalarni quyidagilarni o`rgatishdan iborat: 1. Predmetlarni bittalab, o`ntalab va yuztalab guruhlarga birlashtirib sanash. 2. Ming ichida sonlarni o`qish va yozish hamda ularning natural qatorda kelish tartibini bilish. 3. Sonlarni yuzliklardan, o`nliklardan va birliklardan hosil qila olish. 4. Ongdan chapga hisoblaganda birliklar, o`nliklar, yuzliklar qaysi o`ringa yozilishini aniqlash. 5. Sonni xona qo`shiluvchilarining yig`indisi shaklida ifodalash va berilgan sonda istalgan xona birligining
umumiy sonini topish. Ming ichida sonlarni og`zaki raqamlashga oid ishni bir necha bosqichga bo`lish mumkin. Q o ‘ s h i s h v a a y i r i s h n i n g o g ‘ z a k i u s u l l a r i 1000 ichida qo‘sh ish va ayirishning o g‘ zaki usullarini o‘ rganish metodikasi bilan 100 ichida q o‘ shish va ayirish ustida ishlash metodikasining k o‘ pgina o‘ xshash tomonlari bor. 1000 ichida q o‘ shish va ayirishning o g‘ zaki usullari bolalar ga oldindan yaxshi tanish b o‘ lgan xossalar (sonni yi g‘ indiga qo‘ shish, yi g‘ indini songa q o‘ shish, yi g‘ indini yi g‘ indiga qo‘shish , yi g‘ indidan sonni ayirish, sondan yi g‘ indini ayirish, yi g‘ indidan yig‘indini ayirish) ga asoslanadi. Amallarning o‘q uvchilarga tanish xossalari sonlarning yangi so h asi 1000 ichida q o‘ shish va ayirishning h isoblash usullarini qarashda o‘q uvchilarning t o‘ la mustaqillik bilan ishlashlari uchu n asos b o‘ ladi. 1000 ichida qo‘ shish va ayirishning o g‘ zaki usullari bir vaqtda va quyi dagi tartibda o‘ rganiladi. 1. 250 ± 30, 420 ± 300 k o‘ rinishida g i q o‘ shish va ayirish h ollari. Qa ralayotgan h ollarda h isoblash usullari sonni yi g‘ indiga qo‘sh ish va yi g‘ indidan sonni ayirishning tanish qoidalariga asoslanadi. Bundan ta shq ari, uch xonali sonning xona birl ik
laridan iborat tarkibini o‘ quvchilar bilan birgalikda takrorlash kerak. O‘q uvchilar tanish h isoblash usullarini sonlarning yangi so h asiga ta d bi q qila olishlari uchun 1000 ichida qo‘ shish va ayirishning h ar bir yangi h oli ustida ishlashni 100 ichida qo‘ shish v a ayirishning mo s h olini (25 ± 3, 42 ± 30) takrorlashdan boshlaga n ma’ q ul. 250 + 30 = (200 + 50) + 30 = 200 + (50 + 30) =200 + 80 = 280, 250—30 = (200 + 50) — 30 = 200 + (50—30) = 200 + 20 = 220, 420 + 300 = (400 + 20) + 300= (400 + 300) + 20 = 700 + 20 = 720, 420 — 300 = (400 + 20)—300= (400—300) + 20=100+20=120. Bu yerda k o‘ rsatma- qo‘ llanma sifatida 100 lik kvadratlardan ( h ar birida 10 tadan doiracha b o‘ lgan 10 qatorli kvadratlardan) va o‘ nlik poloskalardan ( h ar birida 10 tadan doiracha b o‘ lgan poloskalardan) foydalanish mumkin. Tegishli h isoblash usullari karab b o‘ lingandan keyin, ularni ikkitadan bir-biri bi l an ta qq oslash va ular nimalar i bilan o‘ xshash va nimalari bilan fark qilishini a n iqlash muhimdir. «Bolalar tegishli usullarii 100 ichida amallarni o‘ rganishda yaxshi o‘ zlashtirib olishgani uchun bunday usullarni qarashda t o‘ la tushuntirishni amallarning yangi h ollarini tanish h ollari
bilan taq q oslash sharoitida bir-ikki marta takrorlash yetarli. Shundan keyin bunday mashqlarni bolalar q isqa tushuntirishlar bilangina ( h ech q an d ay q o‘ shimch a yozuvlarsiz) bajarishlari kerak». O‘quvchilarni qaralayotgan hollar uchun qo‘shish va ayirish - ning boshqa usuli, ya’ni o‘nliklar sonini ifodalovchi sonlarni qo‘shish va ayirishga keltiriladigan usuli bilan tanishtirish maqsadga muvofik: 250 + 30 = 280 250 — 30 = 220 25 o‘nl+ 3 o‘nl= 28 o‘nl 25 o‘nl— 3 o‘nl = 22 o‘nl 420 + 300 =720 420 — 300 = 120 42 o‘nl +30 o‘nl = 72 o‘nl 42 o‘nl — 30 o‘nl = 12 o‘nl Bu usuldan foydalanish o‘quvchilarni 1000 ichida ko‘paytirish va bo‘lishning og‘zaki usullarini, shuningdek, ko‘p xonali sonlar ustida amallar bajarishni o‘rganishga tayyorlaydi. 2. 840 + 60, 700 — 80 ko‘rinishidagi qo‘shish va ayirish hollari. Bunda qo‘shish usuli yangilik emas, o‘nliklar YIG ` INDISI yuzliklarni hosil qiladi, shuni yuzliklarga qo‘shish kerak: