Mtm tarbiyalanuvchilarida kommunikativ qobiliyatlar paydo bo’lishining psixologik omillari
“ Mtm tarbiyalanuvchilarida kommunikativ qobiliyatlar paydo bo’lishining psixologik omillari ” mavzusida bajargan KURSISHI 1
MTM TARBIYALANUVCHILARIDA KOMMUNIKATIV QOBILIYATLAR PAYDO BO LISHINING PSIXOLOGIK OMILLARI MUNDARIJA KIRISH ...................................................................................................................... 2 I-BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALAR TARBIYASIDA .................. 6 adabiyotlarda o'rganilganlik darajasi ......................................................................... 7 1.2 Maktabgacha yoshdagi bolalarning tarbiyalash jarayonida ularning ................ 13 individual xususiyatlarini hisobga olishning ahamiyatli jihatlari ............................ 13 II-BOB MAKTABGACHA TA'LIM TASHKILOTLARIDA BOLALAR ........... 20 psixologik yondashuv usullaridan foydalanish ....................................................... 20 2.2 Maktabgacha ta'lim yoshidagi bolalar mashg'ulotlarida psixologik ................. 24 treninglardan foydalanish ........................................................................................ 24 2.3 Bolalar tarbiyasiga individual-psixologik yondashuv jarayonida ..................... 30 psixologik treninglardan foydalanishning samaradorligi ........................................ 30 XULOSA ................................................................................................................. 41 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ ............................................ 44 KIRISH Respublikamizda uzluksiz ta’lim tizimining barcha bosqichlariga, jumladan uning maktabgacha ta’lim bosqichiga e’tibor ortib borishi bilan bir qatorda maktabgacha yoshdagi bolalarni maktabgacha yoshdagi ta’lim muassasalariga jalb etish ulushi kamayib borishi bu borada maqsadli tadqiqotlar olib borish 2
mamalakatimiz ilmiy texnikaviy dasturi, ustuvor tadqiqotlar yo nalishlarining birʻ qsmi sifatida qaralishi mumkin. Bolalar bilan individual tarbiyaviy ishlarni tashkil etishning zaruriy sharti ularning asosiy aqliy va fiziologik xususiyatlarini bilishdir, ular orasida birinchi navbatda asab tizimining tipologik xususiyatlarini ajratib ko'rsatish kerak. Har xil turdagi asabiy faoliyatga ega bo'lgan bolalarga bir xil pedagogik ta'sirlar ularning har biri uchun etarli bo'lmasligi shubhasizdir. Asab tizimining kuchli turi bo'lgan bolaning kuchiga ega bo'lgan narsa zaif tipdagi bolaning kuchida bo'lmasligi mumkin. Inert nerv jarayonlari bo'lgan bola o'qituvchini o'zining sekinligi bilan hayratda qoldiradi, qo'zg'alish jarayonlari va ularning yuqori harakatchanligi ustun bo'lgan bola doimo bezovta bo'ladi. Binobarin, bunday bolalar bilan olib boriladigan tarbiyaviy ishlar ularning biologik xususiyatlarini hisobga olishga asoslanishi va ularda ijobiy fazilatlarni tarbiyalashga qaratilgan bo‘lishi kerak. Asab tizimi zaif bo'lgan bolada o'qituvchi asta-sekin yukni oshirib, uning asab hujayralarining samaradorligini oshirishi kerak, inert asab jarayonlari bo'lgan bolada - tezkor reaktsiyani, "cheklanmagan" bolada. asab tizimining turi - inhibisyon jarayonlarini o'rgatish va boshqalar. Rus va xorijiy ilg'or pedagogikaning ko'plab vakillari bolalarni tarbiyalashda individual yondashuv muammosiga e'tibor berishdi. Ya.A.ning pedagogik tizimida allaqachon. Komenskiy - buyuk chex o'qituvchisi - bolalarni o'qitish va tarbiyalashning butun jarayoni ularning yoshi va individual xususiyatlarini hisobga olgan holda qurilishi va tizimli kuzatishlar orqali ushbu xususiyatlarni aniqlash kerakligi haqidagi qoidalarni aniq belgilab berdi. Ajoyib rus o'qituvchisi K.D. Ushinskiy bolalarga individual yondashishning keng metodologiyasini ishlab chiqdi, yaxshi odatlarni rivojlantirish bo'yicha profilaktik ishlarning asosi. Shu bilan birga, u bolaga individual yondashuvning murakkab jarayonida biron bir aniq retseptlar berish mumkin emasligi haqidagi fikrni bildirdi va shu bilan muammoni hal qilishning ijodiy xususiyatini ta'kidladi. 3
Muammoning o rganilganlik darajasi. ʻ Maktabgacha yoshdagi bolalarni maktab ta’limiga tayyorlash muammolani ijtimoiy –siyosiy ahamiyatga egadir. Shu bois, pedagogika nazariyasi va amaliyotida bu yo nalishda bir qancha tadqiqot ʻ ishlari olib borilgan. Chunonchi oila sharoitida bolalarni maktab ta’limiga tayyorlash muammosi har doim dolzarb bo lib qolmoqda. Maktabgacha yoshdagi ʻ bolani maktabga tayyorlash muammolari – G.Yusupova, M.Sh.Rasulova, G.Jalolova, N.U.Bikboyeva, T.Charova, K.M.Mahkamjonov, chet el olimlaridan Ye.T.Nedonikina, A.V.Nikolsnaya, X.Klinton, L.A.Venlerlarning tadqiqotlarida tatqiqi etilgan. Tadqiqotlar tahlilidan ma’lum bo ldiki, maktabgacha yoshdagi bolani ʻ maktabga tayyorlash muammolari bo yicha tadqiqot ishlari amalga oshirilgan. ʻ Ammo bolani maktabga tayyorlash muammolani bo yicha tadqiqot ishlari amalga ʻ oshirilgan. Ammo bolani maktabga tayyorlashda kun tartibiga qo yilgan talablar va ʻ rioya qilish muammosi ilmiy metodik jihatdan keng qamroqli tahlil va tadqiq etilmagan. Bu hol 5 -7 yoshli bolalarning ma’naviy va amaliyo faoliyatga salbiy ta’sir etadi. Bu esa muammoning dolzarbligini ko rsatadi. Aka shu muammoning ʻ nazariy va amaliy jihatdan o rganish maqsadida ilmiy tadqiqot mavzusini ʻ “Maktabgacha yoshdagi bolalarda kun tartibiga rioya qilish malakalarini o stirish” ʻ deb belgiladik. Tadqiqot maqsadi: Maktabgacha yoshdagi bolani maktabga tayyorlashda bolalar tarbiyasiga individual-psixologik yondashuvni amalga oshirish usullari va ularning samaradorligiga qo yilgan talablar va rioya qilish usullarini ishlab chiqish. ʻ Tadqiqotning obyekti: maktabgacha, yoshdagi bolani maktabga tayyorlashda tarbiyaga individual-psixologik yondashuv va unga rioya qilish jarayoni. Tadqiqot predmeti: Maktabgacha yoshdagi bolalar tarbiyasida individual yondashuvning nazariy-psixologik asoslari. Tadqiqotni amalga oshirishda foydalanilgan metodlar: 4
- tarixiy, falsafiy, ma’naviy, psixologik, pedagogik adabiyotlarni ilmiy nazariy jihatdan o rganish va tahlil qilish, maktabgacha ta’limʻ muassasalarining me’yoriy hujjatlari, o quv metodik qo llanmalarini ʻ ʻ o rganish, ʻ - kuzatish, - suhbat, - testlar, - matematik –statistik tahlil asosida olingan natijalarni umumlashtirish. Tadqiqotning metodologik asoslari: O zbekiston ʻ Respublikasi Konstitusiyasi, O zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimovning o zbek xalqi ʻ ʻ tarixi ma’naviy merosini o rganilsa, hamda ta’lim –tarbiya sohasiga, milliy g oya ʻ ʻ va milliy mafkuraga oid asarlari, shuningdek, O zbekiston Respublikasining ʻ “Ta’lim to g risidagi” Qonuni, “kadrlar tayyorlash milliy dasturi” Sharq ʻ ʻ mutafakkirlarining oilada bola tarbiyasi borasidagi falsafiy, ta’limiy axloqiy qarashlari, mavzuga tegishli ilmiy pedagogik, metodik manbalarni tashkil etadi. Tadqiqot bosqichlari: tadqiqot quyidagi bosqichlarda amalga oshiriladi. Birinchi bosqichda mavzuga oid falsafiy, pedagogik va psixologik adabiyotlar o rganiladi; ularning mazmuni tahlil qilinadi, maktabgacha yoshdagi ʻ bolani maktabga tayyorlashda kun tartibiga qo yilgan talablar va rioya qilishning ʻ mavjud holati taxlil etildi; asosiy nazariy qarashlar umumlashtirildi, tajriba –sinov ishlarini tashkil etish uchun dastlabki materiallar to plandi. ʻ Ikkinchi bosqichda tajriba – sinov maydonlari aniqlanadi; oilada bolani maktabga tayyorlashda kun tartibiga qo yilgan talablar va rioya qilish usullariga ʻ oid tavsiyalar ishlab chiqildi; MTM tarbiyachilari va ota –onalar uchun metodik tavsiyalar hamda mashg ulot ishlanmalari tayyorlandi, keng ko lamda tajriba ʻ ʻ ishlari amalga oshirildi, tajriba –sinov ishlarining natijalariga ko ra shakllanganlik ʻ darajasi samaradorligi baholab borildi. Uchinchi bosqichda maktabgacha yoshdagi bolani maktabga tayyorlashda kun tartibiga qo yilgan talablar va rioya qilishning tajribaga qadar va tajribadan ʻ keyingi holati o zaro qiyosiy o rganildi: yakuniy natijalar matematik –statistik ʻ ʻ 5