logo

Shaxs yo’nalganligini o’rganish

Yuklangan vaqt:

27.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

46.7119140625 KB
Shaxs yo’nalganligini o’rganish  
MUNDARIJA:
KIRISH.………………………………… . ……… . ……………………………3
I.BOB.  Shaxs  haqida tushuncha……………………………………………..5
1. 2 .  S HAXSNING YO'NALGANLIGI O'RGANISH   ANKETASI …………………..…5
1.3. Shaxsda o’z-o’ziga baho berish tushunchasi……………………………….8
II.BOB.  BIOGRAFIK ANKETANING SHAKLLANTIRISH………….….9
2.1       Biografik   tahlil   usuli   manbalari      …………….………………...…….........9
2.2 Z Freydning shaxs haqidagi qarashlari…………………………………......15
 XULOSA ……………………………………………………………………...19
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI …………….………....20
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi:   Shaxs   —   alohida   individ ,   mohiyatan   yaxlit   ijtimoiy-
axloqiy olam. U o zida inson mohiyatini, uning mavjudot sifatidagi qadriyatiniʻ
mujassam   etadi.   Shaxs   ijtimoiy-gumanitar   fanlarda   o z   yo nalishi,   tadqiqot	
ʻ ʻ
obyekti   va   maqsadi   nuqtai   nazaridan   turlicha   talqin   etiladi.   U   o ta   murakkab,	
ʻ
ziddiyatli, qarama-qarshi, o zini o zi inkor etadigan mavjudot sifatida, biologik,	
ʻ ʻ
fiziologik,   ijtimoiy,   ma naviy,   ruhiy,   axloqiy   va   estetik   aqlidrok,   tafakkur	
ʼ
obyekti sifatida, hatto, falsafiy va mantiqiy, yashash  huquqi  va hayot  mantig i	
ʻ
jihatidan tadqiqot manbaiga aylanishi mumkin.
Man bobongman tushundingmmmi?
Shaxsning shakllanish omillari ko p va xilma-xiddir. Masalan, genetik (nasliy),	
ʻ
biologik-tabiiy,   madaniy,   ijtimoiy   hayot   tajribasi,   o z   turdoshlari   bilan	
ʻ
munosabatlar   va   boshqalar   shaxsning   genetik   jihati   uning   nasliy   asosi,
ajdodlaridan   yetib  kelgan  fizionomiya,  fe l-atvor   bilan,  biofiziologik  jihati  esa	
ʼ
yashash   uchun   quvvat   olish,   ovqatlanish,   jinsiy   aloqaga   kirishish   va   nasl
qoldirish singari individual ehtiyoj bilan belgilanadi.
O v rabochiyla qandaysila	
ʻ
Shaxs, mohiyatiga ko ra, madaniylashgan, ong, aql orqali faoliyatini boshqarish	
ʻ
imkoniyatiga   ega   bo lgan,   ijtimoiy-tarixiy   an ana,   turmush   tarzi   va   tajribaga
ʻ ʼ
asoslangan   muayyan   avlodlar   vakili.   Shaxs   fenomeni   inson   olamining   butun
murakkabliklarini   o zida   mujassam   etadi.   Uni   har   tomonlama   o rganish
ʻ ʻ
maqsadida   turli   davrlarda   tadqiqot   olib   borilgan.   Ayniqsa,   sharqda   u   yuksak
axloqiyma naviy   me yorlar   orqali   tushunilgan   va   oliy   xilqat,   bebaho   qadriyat	
ʼ ʼ
deb   hisoblangan.   Inson   shaxs   sifatida   komillikka   intiladi,   hayot   mazmunini
boyitadi, shu asosda  kishilik  jamiyatining go zal  va  farovon bo lishiga  ehtiyoj	
ʻ ʻ
sezadi.
2 Shaxsning hayot tarzi bevosita jamiyat hayotiga daxldor va hayot ne matlaridanʼ
to la   foydalanishga   haqli.   Shaxs   tushunchasi   inson   tushunchasining   yuksak	
ʻ
ko rinishi, oliy maqomidir. Har qanday odam tabiiy mavjudligi, yashash huquqi
ʻ
va hayot qadriyatiga ega bo lgan jonzotdir. Biroq u hamma vaqt ham to laqonli	
ʻ ʻ
shaxs bo lib yetilmasligi mumkin.	
ʻ
Kurs Ishining maqsadi:  Ilmiy adabiyotlar va ilmiy tadqiqot ishlarini tahliliy
o’rganish asosida shaxs tushunchasini   o’rganish .
Kurs   Ishining   obyekti:   shaxs   tushunchasiga   oid   nazariyalarning   chet   el
psixologlari tomonidan tahlili .
Kurs Ishining predmeti:  Psixologiyada iroda  nazariy shaxs tushunchasining
chet el psixologiyasidagi tahlili jarayoni .
Kurs Ishining  vazifalari
1. Mavzuga   oid   ilmiy-nazariy  manbalar   ,  darslik   va   o’quv   qo’llanmalar
hamda ilmiy maqolalarni tahliliy o’rganish;
2. Chet el psixologiyasida  shaxs tushunchasi nazariyalarini yoritish;
3. Shaxs tushunchasi nazariyalarini tahlil qilish;
Kurs ishini tuzulishi:
Kurs   ishi   kirish,ikki   bob,   to`rt   bo`lim,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlardan tashkil topgan
3 I.BOB.  Shaxs  haqida tushuncha
1.2.  S HAXSNING YO'NALGANLIGI O'RGANISH   ANKETASI
Shaxsning faoliyatini yo`naltirib turadigan va mavjud vaziyatlarga nisbatan bog`liq
bo`lmagan barqaror motivlar majmui kishi shaxsning yo`naltirilganligi deb ataladi.
Shaxs   yunalganligi   –   bu   barqaror   motivlar   yig`indisi   bo`lib,   shaxs   faoliyatini
belgilaydi.   Shaxs   yo`nalganligi   qiziqishlar,   dunyoqarash,   e’tiqod,   intilish   va
idealda xarakterlanadi.
Qiziqish   –   bilish   ehtiyojini   namoyon   formasi   bo`lib,   u   yangi   faktlar   bilan
tanishishga ,   hamda   borliqni   aniq,   chuqur   va   aniq   aks   etishiga   yordam   beradi.
Dunyoqarash   – insonning qarashlari tizimi bo`lib, unda insonni atrofdagi dunyoga
munosabati va bu dunyoda o`zining o`rnini anglash, kishilarga bo`lgan munosabati
hayotiy   pozitsiyasi,   ideallari ,   qadriyatlari,   e’tiqodlari   va   printsiplari   namoyon
bo`ladi.
E’tiqod   –   insonni   anglangan   ehtiyoji   bo`lib,   u   faoliyatga   undaydi.
Ideal   –   bu   namuna,   intilishlarning   eng   yuqori   cho`qqisi.
Intilish   –   birlamchi qiziqish , ehtiyojni hissiy kechirilishi, ob’ektga intilishidir.
Inson   o`z   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   atrof   muhit,   tabiat,   kishilar   bilan   o`zaro
ta’sirga   kirishadi.   Ularni   o`zgaradi,   o`z   faoliyatini   yo`naltiradi.   Ijtimoiy   qonun-
qoidalar , muhit, jamiyat talablariga rioya qilgan tarzda o`z - o`zini yo`altiradi, o`z
4 oldiga   maqsad   qo`yadi,   maqsadga   intilish   yo`lida   uchraydigan   kiyinchilik   va
to`siqlarni engib o`tishga harakat qiladi. Maqsadga yo`naltirilgan ongli faoliyatini
amalga   oshirishda   moddiy,   ma’naviy   olam   bilan   faol   tarzda   muloqotga   kirishadi.
Ehtiyojlar asosida   odamda faoliyatning motivlari, muayyan ehtiyojlarini qondirish
bilan bog`liq ichki turtki kuchlar paydo bo`ladi.   Motiv odamni faoliyatiga , faolikka
yo`naltiruvchi   sababdir.   Shaxs   inson   aniq   maqsad   sari   intiladi,   muayyan   ishni
bajaradi, uni natijasiga ega bo`lishga, uni qo`lga kiritishga o`z-o`zini yo`naltiradi.
Shaxsning   faolligining   yo`nalishi   turli   ehtiyojlar:   kelib  chiqishi ,  predmetiga   ko`ra
a)  tabiat   -  inson  o`zini,  avlodini  saqlab  qolishdagi  faolligi;  b)  madaniy-odamning
insoniyat   madaniyati   mahsuliga   bog`liq   bo`lgan   faoliyati;   predmetiga   ko`ra:   v)
moddiy   –   ovqatlanish   kiyinish ,   uy-joy,   maishiy   turmush   ashyolari;   g)   ma’naviy   -
ma’naviy   madaniyatni   o`zlashtirib   olish,   yaratish,   o`qish,   ilm,   san’at,   musiqa,
kinofil’m, teatr va   boshqalar asosida boshqariladi , amalga oshiriladi.
4.   Shaxsning   rivojlanishi   va   shakllanishida   o`ziga   xos   sifatlar   mavjud:
Ekstravertsiya – inson ongni va diqqatini atrofga, tashqariga, asosan  o`zi  atrofida
bo`layotgan   narsalarga   qaratilganidir.   Ekstravertsiya   intravertsiyaga   qarshi   bo`lib,
intravertsiya   –   bu   ong   va   inson   qiziqishlarini   o`ziga,   o`z   ichiki   dunyosiga
qaratilgandir.
Ishonch   –   insonni   biror   bir   narsaga   ma’lum   argument   faktlarsiz   qat’iyatidir.
Refleksiya   –   shaxs   ongini   o`ziga   qarata   olish   layoqatidir.
Adantivlik   –   adantatsiyani   engillashtirishga   qaratilgan ,   organizmni
moslashuvchanligi.   Bu   termin   adantiv   xulq-atvor   iborasi   bilan   qo`llanishi   normal
hol   sifatida   qabul   qilinadi.
Ishonuvchanlik   -   holat   bo`lib,   tez   qabul   qiluvchanlik ,   ta’sirga   kishini
beruvchanligi   va   uni   psixologiyasi   va   xulq-atvorida   ma’lum   o`zgarishlarni   yuz
5 berishiga   sabab   bo`ladi.
Komformlilik   –   shaxsiy   fikr,   munosabat   fikr   va   xatti-harakatga   tashqi   ta’siri
kiritish tendentsiyasi bo`lib, bu tushunchadan foydalanishning uch modeli mavjud:
a)   xulq-atvorda.   Masalan:   «guruhga   qo`shilish»da,   ko`pchilikka   o`xshab   harakat
qilishga   intilish ;   b)   munosabatda ,   tashqaridan   tadqiq   o`tkazilganda,   o`zgalarning
bosimi   yoki   ta’siri   natijasi   bilan   bog`liq   bo`lgan   munosabat;   v)   shaxs   xususiyati
sifatida ;   Ko`rinib   turibdiki   komformlilik   –   bu   boshqalar   fikrini   tashqari   holatda
qabul qilib , ichkari holatda o`z fikrini to`g`riligidan qaytmaslikdir.
6 1.3. Shaxsda o’z-o’ziga baho berish tushunchasi
O`z-o`ziga   baho   berish   –   psixologiyada   o`z   shaxsiy   psixologik   xususiyatlari   va
fazilatlar ,   yutuq   va   kamchiliklari,   shuningdek   muvaffaqiyat   va
muvaffaqiyatsizliklarini   baholash   tushuniladi.   O`z-o`ziga   baho   berish   adekvat ,
yuqori   va   past   bo`lishi   mumkin.   Buni   shartli   ravishda:   S   q   n   (adekvat)   S   >   n
(yuqori) S < n (past).   Bunda – S - o`z-o`ziga baho berish, n – imkoniyat. Shaxsda
alohida   e’tiborga   frustratsiya   xususiyati   ham   loyiq.
Frustratsiya –   shaxsni o`z muvaffaqiyatligini chuqur emotsional his qilishi bo`lib,
u   ilojsizlik,   umidsizlik   bilan   namoyon   bo`ladi.
Frustratsiya   –   shaxsni   agressiv   yoki   anatik   xulq   -   atvori   sifatida   kechadi.   Shu
bilan birga shaxsda tolerantlik kabi xususiyat ham uchraydi. Bu shaxsni u yoki bu
faktorga befarqligi yoki munosabatning mavjud emasligidir. U uch turdi namoyon
bo`ladi   –   muvaffaqiyatsizlik ,   fikrlovchi   munosabat,   ichki   bexalovatlilik   va
osoyishtalik.
Shaxs   odamning   atrofiga   bo`lgan   munosobatlarini   va   o`z-o`ziga   bo`lgan
munosobatni   belgilaydi.   Shaxsning   shakllanishida   o`z-o`ziga   baho   berish   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   O`z-o`ziga   baho   berish   -   uch   xil   ko`rinishga   ega   bo`lishi
mumkin:   a)   shaxs   o`ziga   imkoniyatlari   qobiliyat ,   layoqatlarini   past   baho   berishi,
o`z-o`ziga   ishonchsizligi   tufayli   kechirilishi   mumkin ;   b)   o`z-o`zini   imkoniyat,
qobiliyatlarini   tug`ri,   me’yorda   baholash ,   o`rtacha   daromadi   baholashi:   v)   o`zini
imkoniyat   qobiliyatlari   me’yoridan   yuqori   baholashi,   bu   odamda   o`ziga   bino
qo`yish atrofidagilarini nazar-pisand qilmaslik kabi xarakterlarini namoyon etishga
olib   kelishi   mumkin.   Shaxsni   o`z-o`ziga   to`g`ri   baho   berishida   o`z-
o`zini   anglash   muhim   hisoblanib ,   shaxsni   tug`ri   shakllanishi,   individning   o`zi
7 haqida   nisbatan   barqaror   anglangan   tasavvurlar   tizimini   hosil   qilinishiga   olib
keladi.   Uning   asosida   individ   odamlar   bilan   o`z   munosabatini   o`rganadi.   O`z-
o`zini   anglashning   shakllanishi   jamiyatning   ongli   a’zosini   tarbiyalashning   zarur
shartlaridan biridir.
II.BOB.  BIOGRAFIK ANKETANING SHAKLLANTIRISH
2.1       Biografik   tahlil   usuli   manbalari
                    Biografik   metod   (Yunon   tilida   bios   –   hayot,   graho   –   yozayapman)   –  
-   biografik   (kishini   uning   tarjimai   holi     bilan     bog likʼ     bo lgan	ʼ     xujjatlar     orqali     o r	ʼ
ganish)     usul;     -     intervYu     (muammoga     oid     bo lgan	
ʼ     shaxs   hayot   yo lini	ʼ   tadqiq   eti
sh,   tashxislah,   korrektsiyalash,   rejalashtirish   uslubi.   Biografik   usul   XX   asrning   biri
nchi   choragida   tatbiq   etila   boshlandi.   Birlamchi   biografik   usullardan   yordamida   siy
osatchilar,   tarixiy   shaxslar   o tmishdagi   siyosiy	
ʼ   hayotni   retrospektiv   tahlil   etish
maqsadida
foydalanilgan.     Keyinchalik   bunga   muhim   va   kelajakda   bo lishi	
ʼ   mumkin   bo lgan	ʼ   h
odisalarni   (bo lajak	
ʼ   avtobiografiya,   boshqariladigan     fantaziya,     hayotni     rejalashtir
ish,     kauzometriya)ni,     shuningdek,     shaxsning     muloqotdoirasini   (qo shimcha	
ʼ   biog
rafiya,   sub ektning	
ʼ   munosabatlar   doirasini)   qo shishdi.	ʼ   Zamonaviy   biografik  
metodlar     siyosatchi     shaxsini     tarixiy,     ijtimoiy     va     individual     borliq     doirasida     o	
ʼ
rganishga     asoslangan   bo lib,	
ʼ     shaxs     rivojining     stsenariysi     va     hayotiy     dasturlari,    
uning     kasbiy,     oilaviy,     ma naviy,	
ʼ     tabiiy     va   ijtimoiy     makonda     «makonvaqt»     doi
rasida     tahlil     etadi.     Biografik     metodlarni     qo llashda	
ʼ     so rovnoma,	ʼ   intervYu,     test,  
  yaqinlarining     ko rsatmalari,	
ʼ     zamondoshlarining     xotiralari,     faoliyat     mahsulini  
o rganish(xatlari	
ʼ     va     kundaliklarini,     ma ruzalari	ʼ     nutqlarining     content
tahlili     va     b.)dan     manba     va     vosita   sifatida   foydalaniladi.   Ushbu     metod     inson     ha
yot     tarixini     o rganish	
ʼ     va     baholash     usullari,     bu     hayotni     o'tkazganlar     nuqtai  
nazaridan     aytilgan     yoki     xabar     qilingan     hayotning     guvohliklari.     Axborot     to'pla
sh,     xatlar,     intervYular,   kundaliklar,   kuzatuv   bayonnomalari   va   uni   tahlil   qilish
usullaridan ,iborat.   Biografik     metodning     mohiyati     ma'lum     bir     shaxs     qanday     me
xanizmlar     va     hodisalar     tug'ilishi     va   kelajakda   o'z   taqdirini   qanday   shakllantirish  
8 natijasida,   savolning   javobida   yotadi.     Biografik   metod   ilk   marotaba   Chikago
sotsiologik   maktabi   namoyondalari   tomonidan
qo’llanilgan.Biografik     metod     sinaluvchi     ichki     ruxiy     dunyosini     tushunish     turli    
xayotiy     vaziyatlardagi     xulqiy   ko rinishlarni   shakllantirish   imkoniniʼ   beradi.      
 
Biografik     tahlilning     o'ziga     xosligi     uning     shaxs,     guruh     (masalan,     oila),     tashkil
ot     hayoti     aspektlarini   sub'ektiv   talqin   qilishga   qaratilganligi   hisoblanadi.    
Voqeahodisalarni     og'zaki     yoki     hujjatli     tasvirlashda     rivoyat     qiluvchining     o'zi     n
uqtai     nazaridan     hayotiy   voqea   sub'ekti   ushbu   voqealarni   boshdan   kechirishi ,
izohlashi   va   belgilashi   shaklida   bo'ladi.    
Biografik   tahlil   usuli   manbalari    
•   Sub ekt	
ʼ    
•   Sinaluvchini   biladigan   odamlar  
•   Sinaluvchi   haqida   biografik   va        adabiy        manbalar       
•   Kasbiy   faoliyat   bo'yicha   ma'lumotlar   va   ma'lumotlarni   manzilga   Yuborish  
•   Sinaluvchi        yashash   muhiti       
•   Shaxsiy   buYumlar
•   rasmiy        hujjatlar       
•   Faoliyatning   amaliy   natijalari  
Ushbu   metod:  
1.           Psixobiografiya   (biografik   ma'lumotlar   asosida).  
2.                 Kauzometriya     inson     hayoti     va     uning     psixologik     vaqtini     tasvirini     o'rgani
shga     mo'ljallangan.     U  
intervYu     sifatida     o'tkaziladi,     shu     bilan     uning     yordamida     nafaqat     o'tgan     voqeal
9 arni,     balki     kelajakdagi  
voqealarni,     ya'ni   sabab-ta'sir   munosabatlari   orqali   Yuzaga   kelishi     yoki   Yuzaga   ke
lishi   mumkin   bo'lgan  
voqealarni   tasvirlash   mumkin.  
  Kauzometriya   har   doim   6   komponentdan   iborat:  
1.     xulosa   ma'lumotlarini   yig'ish,  
2.     eng   muhim   voqealarni   ajratib   ko'rsatish,    
3.     ushbu   voqealarni   sanash,    
4.     ushbu   voqealardagi   munosabatlarni   tahlil   qilish ,    
5.     maqsadli   tahlil    
6.     har   bir   hodisaning   ma'lum   sohalarga   aloqadorligi.    
Boshqa     barcha     biografik     tahlil     usullaridan     farqli     o'laroq,     kauzogramma     natijal
ari     tanlangan   hodisalarning     holatini,     vaqtdagi     o'rnini     ko'rsatib,     grafik     ko'rinish
da     namoyish     etiladi.     Kassometriya   hayot     yo'lidagi     turli     xil     og'ishlarni,     shuning
dek,     uning     rejalari     ko'lamini     va     ularning     haqiqiy   mujassamlashuvlarining   rasmi
ni   mukammal   darajada   namoyish   etadi
Biografik   anketada   insonning   hayot   yo'li   ko'rsatkichlarini   aks   ettiruvchi   biografik   a
nketalar   guruhining   usullari   ko'rsatilgan   va   quyidagi   bandlardan   iborat:  
Biografik     usul     asosida     shaxsiyat     xususiyatlarini     kompilyatsiya     qilish,     quyidagi  
bo'limlarni     o'z     ichiga  
oladi:  
1.   Hayotiy   yo'l   haqidagi   ma'lumotlar.  
2.   Ijtimoiylashuv   bosqichlari   (bolalar   bog'chasi,   bolalar   bog'chasi,   maktab,
universitet   va   boshqalar).  
3.   Rivojlanish   muhiti   (yashash   joyi,   ta'lim   muassasalari   va   boshqalar).  
4.   Hayotning   turli   davrlaridagi   qiziqishlar   va   sevimli   mashg'ulotlar.  
5.   Sog'liqni   saqlash   holati   (shu   jumladan,   o'tgan   kasalliklar).  
10 Ushbu   so’rovnoma   sinaluvchilarning   u   yoki   bu   faoliyat   turiga   qiziqish   darajasini
aniqlashga   mo’ljallangan.   Uning   yordamida   olingan   ma’lumotlarga   asoslangan
holda   yuqori   sinf   o’quvchilariga   (8-9   sinflar)   kasb   tanlash,   kasbga   yo’llash
masalalariga   oid   maslahatlar   berish   maqsadga   muvofiq   bo’ladi.   Bu   so’rovnoma
bilan ishlashda psixolog oldindan barcha sinaluvchilarga yetadigan miqdorda javob
varaqasi   tayyorlab   olishi   kerak   bo’ladi.   So’ng   tadqiqotni   sinaluvchilarga
beriladigan quyidagi ko’rsatma bo’yicha amalga oshiradi. So’rovnoma matnini har
bir   sinaluvchiga   alohida   qilib   berish   ham   mumkin ,   lekin   ularning   javob   berish
vaqti   chegaralanganligi   haqida   ogohlantirib   qo’yish   kerak   (15-20   daqiqagacha).
Tadqiqot   davomida   sinaluvchiga   qulay   sharoitni   yaratish ,   unga   halaqit
beruvchi   omillarni   bartaraf etish , psixodiagnostik tadqiqotlar olib borish talablariga
qat’iy   amal   qilish   lozim.
Ko’rsatma:   «Sizning   etiboringizga   havola   etilayotgan   ushbu   savollarning
birontasini ham qoldirmay barchasiga quyidagi tartibda javob bering:
-   agar   sizga   savolda   berilgan   mashg’ulot   bilan   shug’ullanish   juda   yoqsa,   ,   unda
javoblar uchun berilgan varaqadagi anketani shu savolning tartib raqami keltirilgan
joy ostiga ikkita plyus "+ +" belgisini qo’ying;
-agar shunchaki yoqsa bitta plyus" +";
-savolda   aytilgan   mashg’ulotga   befarq   bo’lsangiz   yoki   biron   nima   deyishga
qiynalsangiz —"O" ni;
-agar u mashg’ulot sizga yoqmasa bitta minus " - " belgisi quying.;
-agar   juda yoqmasa, ya’ni bu faoliyatni yomon ko’rsangiz, unda ikkita minus" - -"
belgisini qo’yasiz.
Eksperimental psixologik metodlariga murojaat qilishdan oldin ularni umum-ilmiy
pozitsiyalarini   ko`rib   chiqamiz.   Barcha   metodlar   ma’lumotlar   olish   uchun
11 ishlatiladi.   Ular   aktiv   va   passivlarga   ajratilgan.   Aktivlariga   laboratoriya
eksperimentlari   va ularning modifikatsiyasi, kvazi-eksperiment kiradi. Passivlariga
–   kuzatish ,   kichik   metod,   faoliyat   mahsuli   analizi,   o`lchash   va   korrelyatsion
kuzatuvlar ,  ma’lumotlar   yig‘ish   metodi   va  h.k.   Birinchi   metodda   kuzatuv,   xodisa
va jarayonlar bilan faol tanishtiradi.
Albatta ob’ektga ta’sir   etgan holda, ikkinchi  metod jarayoni  esa  uni  faqat  ro`yxat
qilish bilan chegaralanadi. Kuzatuvchi ro`yxatni to`g‘ridan-to`g‘ri yoki savolnoma
asosida   yozib   boradi.   Xuddi   shu   narsa   ta’sir   qilish   jarayonida   ham   qo`llanilishi
mumkin.   Eksperiment   jarayonida   to`g‘ridan-to`g‘ri   muloqot   metodi   orqali
o`tkaziladi.   Bu   ikkinchi   jarayon   psixologik   eksperiment   metodlaridir.   Uchinchi
jarayon ham mavjuddir. Eksperimentator kuzatuv jarayonida tabiiy usullardan yoki
«tushunish   metodi»   dan   to`g‘ridan   to`g‘ri   kuzatuvchiga   nisbatan   qo`llaydi.
Eksperiment   jarayonida   kuzatuvchi   vazifalarni   faol   bajaradi.   Kuzatish ,   so`rov
davomida esa unga hech qanday vazifa berilmaydi va u o`zini erkin tutadi. Asosiy
mezonlar mavjud bo`lib bu quyidagilardan iboratdir:
Eksperimental   kuzatuv,   sistematik   kuzatuv   yoki   korrelyatsion   kuzatuv.   Ularni
xususiyati   shundaki,   kuzatuvchi   korrelyatsion   asosiy   o`tish   davrlari   o`rtasida
aloqalarni   aniqlaydi.   Buning   uchun   u   sara   kuzatuvchilarni   tanlab ,   ular   bilan   ish
olib borish ketma-ketligini rejalashtiriladi.
Tabiiy   eksperiment va kuzatuvlar, suhbat,   klinik metod , ayrim hollarni tushuntirish
metodi   va   hokazolar.   Bu   metodlar   inson   xulq-atvorini   xususiyatlarini   yuzaga
chiqaradi, empirik umumiyliklarga xizmat qiladi.
Shaxsning   faolligi  
Shaxs   o’zining   faoliyati   tufayli   tevarak-atrofdagi   olam   bilan   faol   munosabatda  
12 bo’ladi.   Shaxsning   faolligi   deganda   odamning   atrofdagi   tashqi   muhitga  
ko’rsatadigan   ta'siri   tushuniladi.   Tashqi   muhit   bilan   faqat   odamlar   emas,   hayvonlar  
ham   o’zaro   munosabatda   bo’ladilar.   Lekin   hayvonlar   tashqi   muhitga   moslashib       
yashaydilar,   odamlar   esa   tashqi   muhitga   moslashibgina   qolmasdan,   uni  
o’zgartirishga   ham   qodirlar.   Shaxsning   faolligi   uning   turli   qiziqishlarida,  
ehtiyojlarida   namoyon   bo’ladi.
13 2.2 Z Freydning shaxs haqidagi qarashlari
XX   asr   boshlarida   avstriyalik   psixolog   Z.Freyd   shaxs  
faolligini   quyidagicha   tushuntiradi.   Odam   o’zining   avlodlaridan   nasliy   yo’l   bilan       
o’tgan   instinktiv   mayllarining   namoyon   bo’lishi   tufayli   faoldir,   instinktiv   mayllar  
asosan   jinsiy   instinktlar   shaklida   namoyon   bo’ladi   Z.Freyd   shaxsning   faolligini  
jinsiy   mayllar   bilan   bog’laydi.   Shaxsning   faolligini   hozirgi   zamon   ilmiy  
psixologiyasi   to’g’ri   hal   qilib   beradi.   Inson   shaxsiy   faolligining   asosiy   manbai   unin
g  
ehtiyojlar,   deb   tushuntiradi.
Psixologik   nuqtai   nazardan   borliq   to’g’risida   mulohaza   yuritilganda ,   tirik  
mavjudotlarning   (oddiy   tuzilishga   ega   bo’lganidan   tortib,   to   murakkabigacha)  
tevarak-atrof   bilan   hayotiy   ahamiyatga   ega   bo’lgan   turli   xususiyatli   bog’lanishlarni  
ta'minlab   turuvchi   faoliyati   (qaysi   darajasi,   shakli   ekanligidan   qat'iy   nazar)   ularnin
g  
barchasi   uchun   umumiy   bo’lgan   xususiyat   hisoblanadi.   Ularning   faolligi   tufayli  
murakkab   tuzilishli   faoliyat   yuzaga   kelib ,   (ongning   mahsuli   sifatida)   turli-tuman  
mohiyatli   har   xil   ko’rinishdagi   ehtiyojlar   (ularning   toifalarga   aloqadorligi   kelib  
chiqishi   jihatidan   biologik ,   moddiy,   ma'naviy   va   boshqalar)ni   qondirish   uchun  
xizmat   qiladi.   Xuddi   shu   boisdan   faollik   faoliyatning   asosiy   mexanizmlaridan   biri  
bo’lib,   tirik   mavjudotlarning   o’z   imkoniyati   darajasida   tashqi   olam   ta'sirlariga   javo
b  
14 qilish   uquvchanligining   tarkibi   sanaladi.   Shu   o’rinda   A.Maslouning   ehtiyojlar  
ierarxiyasini   keltirib   o’tish   zarur.  
Psixologik   manbalarga   asoslanib ,   fikr   yuritishimizda   ehtiyoj   -   jonli  
mavjudotning tobe ekanligini ifoda etuvchi  va mazkur   shart-sharoitlarga nisbatan       
faolligini   namoyon   qiluvchi   holat   tariqasida ifodalaniladi.
Insonning   faolligi   boshqa   mavjudotlardan   ham   mohiyat,   ham   shakl   jihatidan  
tafovutga   ega   bo’lib,   yuzaga   kelgan   ehtiyojlarning   turli   vaziyatlarda   qondirilishida  
o’z   ifodasini   topadi.   Jumladan,   mavjudotlar   va   hayvonlar   o’zlarining   tanasi   va   unin
g  
a'zolari   tuzilishiga ,   instinktlarning   turli-tumanligiga   binoan,   o’z   o’ljasini   tutib  
olishga   nisbatan   intilishni   vujudga   keltiruvchi   tabiiy   imkoniyati   uni   oldindan  
payqash,   sezgirlik   orqali   zudlik   bilan   faol   harakat   qiladi.   hayvonlar   ehtiyojlarining  
qondirilish   jarayoni   qanchalik   maqsadga   muvofiq   ravishda   kechgan   bo’lsa,   bu   esa  
o’z   navbatida   ularning   qurshab   olgan   yashash   muhitiga   engillik   bilan   moslashuvini  
ta'minlaydi.   Masalan,   asalari   xatti-harakatlarining   tug’ma,   irsiy   dasturida   uning  
gullarga   qo’nib,   nektar   yig’ish   ehtiyojlari   bilan   cheklanib   qolmasdan,   balki   bu  
ehtiyojlarni   qondirish   ob'ektlari   (gullarning   navlari,   ularning   uzoq   va   yaqinligi ,  
qaysi   tomonda   joylashganligi,   mo’l-ko’lligi   kabilar   va   hokozo)   aks   etadi.   Shu  
boisdan   mavjudotlarning   ehtiyojlarida   ularning   faolligi   omili   sifatida   tabiiy  
alomatlar   instinktlar,   shartsiz   reflekslar   va   hokazolar   bevosita   qatnashadi.  
Odamning   ehtiyoji   unga   ta'lim   va   tarbiya   berish   jarayonida   shakllanadi,   ya'ni  
insoniyat   tomonidan   yaratilgan   ijtimoiy   tajriba,   ko’nikma,   malaka,   odat,   ma'naviya
t,  
qadriyatlar   bilan   yag’indan   tanishishi   ularni   o’zlashtirish   orqali   amalga   oshiriladi.  
Tabiat   tomonidan   vujudga   keltirilgan   jism,   narsa,   buyum   inson   uchun   biologik  
ehtiyojni   qondiruvchi   o’lja   ma'nosini   va   ahamiyatini   yo’qotadi.   Odam   boshqa  
mavjudotlardan   farqli   o’laroq,   ijtimoiy-tarixiy   taraqqiyot   davrining   xususiy  
ehtiyojlariga xizmat  qiluvchi  muayyan  buyumni  zaruriyat   talabiga binoan tubdan       
15 qayta   o’zlashtirishga,   takomillashtirishga   qodir   ongli   zotdir.   Xuddi   shu   boisdan  
odamning   o’z   ehtiyojlarini   qondirish   jarayoni   ijtimoiy-tarixiy   taraqqiyot   darajasi  
bilan   o’lchanadigan   faoliyat   shakli   va   turini   egallashning   faol   muayyan   maqsadga  
yo’naltirilganligi,   ma'lum   rejaga   asoslangan   ijodiy   ko’rinishi   sifatida   alohida  
ahamiyat  kasb etadi. Insondagi  tor ma'nodagi  ehtiyojlar uning shaxsiy  talablarini  
qondirish   bilan   cheklanib   qolmasdan,   balki   hamkorlik   faoliyatida   yuzaga   keluvchi  
jamoaviy   ehtiyojlar   yakkaxolligiga   oid   xususiyat   kasb   etadi.   Aytaylik,   ma'ruza  
o’qishga   taklif   qilingan   mashg’ulotga   o’qituvchining   puxta   tayyorgarligi   o’z  
predmetining   o’ta   fidoiysi   ekanligi   uchun   emas,   balki   jamoa   nufuziga   dog       
tushirmaslik  ma'suliyati   ijtimoiy  burch  hissiga  nisbatan   ehtiyoj   sezganligi  tufayli  
amalga   oshadi.   Shaxsiy   ehtiyoj   guruhiy,   jamoaviy   munosabatlar   uyg’unlashib  
ketganligi   sababli   o’zaro   qorishiq   xususiyatiga   ega   bo’ladi.   Har   qanday   individual  
faoliyatga   nisbatan   ehtiyojning   tuzilishi   ijtimoiy   alomat,   umumiylik,   hamkorlik  
xususiyatini   kasb   etib,   faoliyatga   yondashuvda   yakkaxollik   umumiylikni,  
umumiylik   esa   alohidalikni   uzluksiz   ravishda   beto’xtov   aks   ettirib   turadi.  
Psixologiya   fanida   ehtiyojlarni   tasniflash   ularni   kelib   chiqishi   va   o’z  
predmetining   xususiyatiga   binoan   amalga   oshiriladi.   Odatda   o’zlarining   kelib       
chiqishiga   binoa n   ehtiyojlar   tabiiy   va   madaniy   turga   ajraladi.
Tabiiy   ehtiyojlarda   inson   faoliyati   faolligi   o’z   shaxsiy   hayotini   himoya   qilish,  
o’z   avlodi   hayotini   saqlash,   uni   qo’llab-quvvatlash   uchun   zaruriy   shart-sharoitlarga  
yuritilganlik,   tobelik   aks   etadi.   Tabiiy   ehtiyojlar   tarkibiga   odamlarning   ovqatlanish
i,  
tashnalikni   qondirishi,   jinsiy   moyillik,   uxlash,   issiq   va   sovuqdan   saqlanish,   musaff
o  
havoga   intilish   tana   a'zolariga   dam   berish   kabilar   kiradi.   Tabiiy   ehtiyojlar   uzoq   vaq
t  
davomida qondirilmasa,   uning   oqibatida   inson
16 halokatga mahkum   bo’ladi,   o’z sulolasi   hayoti   va faoliyatini   xavf ostida qoldiradi.  
Inson   faoliyatining   faolligi   insoniyat   madaniyati   mahsuli   bilan   bog’liqligini  
ifodalab,   madaniy   ehtiyojlarni   yuzaga   keltiradi.   Madaniy   ehtiyojlar   to’g’risida  
mulohaza   yuritilganda   uning   ijtimoiy   ildizlari   kishilik   tarixining   dastlabki   manbala
ri  
bilan   uzviy   bog’lanib   ketishini   ta'kidlab   o’tish   lozim.  
Lekin   tabiiy   ehtiyojlar   madaniy   ehtiyojlar   bilan   o’zaro   uyg’unlashgan   bo’lib,  
birinchisi   ikkinchisini   taqozo   etadi.   Chunki   ular   bir-birining   negizidan   kelib   chiqad
i.  
Xuddi   shu   boisdan   madaniy   ehtiyojlar   ob'ektiga   tabiiy   ehtiyojlarini   qondiruvchi   uy
-
ro’zg’or   buyumlari,   mehnat   faoliyati   orqali   boshqa   kishilar   bilan   boqlanish  
vositalari,   madaniy   aloqalar   o’rnatish   usullari,   shaxslararo   muomalaga   kirishish  
uslublari,
ijtimoiy   turmush   zaruriyatiga   aylangan   narsalar,   o’qish   va   tajriba   orttirish  
yo’llari   kiradi.   Odatda   jamiyatda   ta'lim   va   tarbiya   tizimini   egallash,   xalq   an'analari,  
marosimlari,   bayramlari,   odatlari   rasm-rusumlari ,   xulq-atvor   ko’nikmalarini  
o’zlashtirish   jarayonida   rangbarang   madaniy   ehtiyojlar   vujudga   keladi,   yangicha  
ma'no   kasb   eta   boshlaydi.   Yuqorida   ta'kidlab   o’tganimizdek,   tabiiy   ehtiyojlar  
qondirilmasa,   ular   insonni   halokat   yoqasiga   etaklaydi,   biroq   madaniy   ehtiyojlarnin
g  
qondirilmasligi   unday   oqibatlarga   olib   kelmaydi,   uning   kamolotini   sekinlashtiradi.
Psixologiya   fanida   ehtiyojlar   o’z   predmetining   xususiyatiga   ko’ra   moddiy   va  
ma'naviy   turlarga   ajratiladi,   ularni   keltirib   chiqaruvchi   mexanizmlar   manbai   turlich
a  
ekanligi   e'tirof   etiladi.
17 XULOSA
Insonning   ovqatlanishi,   kiyinishi,   uy-joyga   ega   bo’lishi,   maishiy   turmush       
ashyolariga   intilishi,   komfort   hissini   qondirish   bilan   bog’liq   madaniyat  
predmetlariga   nisbatan   ehtiyoj   sezish   moddiy   ehtiyojlar   majmuasini   yuzaga  
keltiradi.   Ma'naviy   madaniyatni   yaratish   va   o’zlashtirish   shaxsning   o’z   fikr  
mulohazalari   va   his-tuyg’ulari   bo’yicha   boshqa   odamlar   bilan   muomalaga   kirishish
i  
hamda   axborot   almashtirishi,   badiiy   va   ilmiy   adabiyotlar   bilan   tanishishi,   mahalliy  
matbuotni  o’qish,  kino va teatr  ko’rish, musiqa  tinglash  kabilarga ehtiyoj  sezish,  
ya'ni   ijtimoiy   ong   mahsuliga tobelik   ma'naviy   ehtiyojlar tizimini   vujudga keltiradi.  
Ma'naviy   ehtiyojlar   moddiy   ehtiyojlar   bilan   uzviy   bog’liq   bo’lib   vujudga  
kelgan   ma'naviy   ehtiyojlarni   qondirish   jarayoni   moddiy   ehtiyojlarning   tarkibiga  
kiruvchi   moddiy   narsalar   yordamida   amalga   oshiriladi ,   chunonchi   kitob,   yozuv  
qog’ozi   va   boshqalar.  
Ehtiyojlarning   turlari   haqida   fikr   bildirilganda   yana   shu   narsaga   e'tibor   berish  
kerakki,   kelib   chiqishiga   binoan   tabiiy   turga   taalluqli   ehtiyoj   o’z   predmetiga   ko’ra  
moddiy   guruhga   xuddi   shu   mezonlar   bo’yicha   bir   davrning   o’zida   madaniy  
ehtiyojning moddiy yoki ma'naviy ehtiyoj turkumiga kiritish mumkin. Shu tariqa  
ehtiyojning   kelib   chiqishi   va   predmeti,   xususiyati   bo’yicha   ikki   mezonga
asoslanib,  
muayyan   guruhlarga   ajratiladi.   Inson   ongining   tarixiy   taraqqiyotiga   nisbatan   va       
ehtiyojlarning   ob'ektiga   bergan   munosabatiga   binoan   har   xil   tasniflanadi   va   xuddi  
shu   mezonlarga   ko’ra   ular   rang-barang   turlarga   ajratiladi.   Ularning   izchilligi,  
barqarorligi,   davomiyligi,   ko’lami,   ahamiyatliligi,   predmetliligi,   ijtimoiyligi,  
18 individualligi   kabi   xususiyatlari   bilan   o’zaro   bir-biridan   farqlanadi.   Ehtiyojlar  
faoliyati   va xulq-atvor   motivlari   bilan   teng   alohada   bo’ladi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Averyanov,   L.Ya.   Sotsiologiya:   savol   berish   san'ati.   2-nashr,   qayta   ko'rib
chiqilgan va kengaytirilgan.   / L.Ya.   Averyanov – M.: 2008. – 357 b.
2. Berger,   P.L.   Sotsiologiyaga   taklif:   gumanistik   nuqtai   nazar.   /   P.L.   Berger   -
M.: BEK nashriyoti, 2006. - 544 b.
3. Volkov,   Yu.G.,   Mostovaya   K.V.   Sotsiologiya.   /   Yu.G.   Volkov   -   M.:   BEK
nashriyoti, 2008. – 98 b.
4. Vulfov,   B.Z.   Bola   shaxsini   ijtimoiylashtirish   omillarining   o'zaro   ta'siri   /
B.Z.   Vulfov   //   Bola   shaxsini   ijtimoiylashtirish   jarayonida   oilalar,   bolalar
uyushmalari va ijtimoiy o'qituvchilarning hamkorligi.   - Chelyabinsk, 2006 yil.
5. Gvishiani   D.M.,   Lapina   N.I.,   Korzheva   E.M.,   Naumova
N.F.   Sotsiologiyaning qisqacha lug'ati./  D.M.Gvishiani - M.: Politizdat, 2006.
6. Devyatko, I. F. Sotsiologik tadqiqot usullari.   / I. F. Devyatko - Ekaterinburg:
Ural nashriyoti, Universitet, 2008 - 169 b.
7. Jeri D., Jeri J. Katta izohli sotsiologik lug'at.   2 jildda.   / D. Geri - M.: 2009 -
895 b.
8. Dyurkgeym,   E.   Sotsiologiya,   uning   predmeti   va   metodi.   Yodgorliklarda
sotsiologiya tarixi.   / E. Durkgeym - M.: 2005 - 254 b.
9. Ermolaev,   A.V.   Sotsiologiyada   namuna   olish   usuli   Uslubiy   qo'llanma.   /
A.V.Ermolov - M.: INFRA, 2006 - 25 b.
10. Kapitonov,   E.A.   20-asr   sotsiologiyasi.   /   E.A.   Kapitonov   -   Rostov-na-Donu:
Feniks, 2006 - 234 p.
11. Kondaurov,   V.I.,   Stradanchenkov   A.S.   Sotsiologiya.   /   IN   VA.   Kondaurov   -
M.: INFRA-M, 2006 - 189 b.
19 12. Kravchenko, A.I.   Sotsiologiya: Lug‘at: Universitet talabalari uchun darslik.   /
A.I.   Kravchenko - M.: "Akademiya" nashriyot markazi, 2007 yil.
13. Kravchenko,   A.I.   Sotsiologiya:   Umumiy   kurs:   Universitetlar   uchun
darslik.   A.I.   Kravchenko – M.: PERSE;   Logotiplar, 2007. – 271 b.
14. Kravchenko,   A.   I.   Sotsiologiya;   Universitetlar   uchun   darslik   /   A.   I.
Kravchenko.   - 5-nashr.   – M: Akademik loyiha, 2009. – 508 b.
15. Krivov   Yu.I.   "Ijtimoiylashtirish"   tushunchasining   zamonaviy
pedagogikadagi o'rni haqida / Yu. I. Krivov // Pedagogika № 2, 2003 yil.
16. Radugin   A.A.,   Radugin   K.A.   Sotsiologiya.   Ma'ruza   kursi.   3-nashr./
A.A.   Radugin - M.: Biblionica, 2006 yil.
17. Smirnov   S.S.,   Isaev   N.A.   Ijtimoiy   siyosat.   Yangi   kurs   /   S.S.   Smirnov   //
Iqtisodiyot masalalari No 2, 2009 - s.   21 – 29.
18. Solodovnikova I.V.   Shaxsning ijtimoiylashuvi: hayotning turli bosqichlarida
mohiyati   va   xususiyatlari.   /   I.V.   Solodovnikova   //   Sotsiologik   tadqiqotlar.   №   2,
2007 yil - b.   32-39.
19. Sorvina A.S., E.I.   Xolostova.   Ijtimoiy ish: nazariya va amaliyot: Proc.   Foyda
/ A.M.   Sorvina - M .: INFRA-M, 2007. - 427 p.
20. Sotsiologiya.   Umumiy   nazariya   asoslari:   darslik   /   rep.   ed.   G.V.   Osipov,
L.N.   Moskvichev.   – M.: Norma, 2008 – 912 b.
21. Pavlenok P. D. Ijtimoiy ish asoslari: Darslik.   / P.D.   Pavlenko - M .: INFRA-
M, 2008 - 395 b.
22. Teterskiy   I.   O.   Ijtimoiy   ishga   kirish:   Darslik.   -   4-nashr.   /   VA
HAQIDA.   Teterskiy - M .: Akademik loyiha, 2008-496 p.
23. Tishin   E.A.   Ijtimoiy   rivojlanishning   dolzarb   muammolari   /   E.A.   Tishin   //
Iqtisodchi No 4, 2007 - s.   15 – 19.
24. O'quv   sotsiologik   lug'at.   /   Umumiy   ed.   A.I.Kravchenko   -   M.:   "Imtihon",
2005 yil.
25. Xolostova   E.I.   Ijtimoiy   ish:   Darslik.   /E.I.   Xolostova   -   M.:   "Dashkov   va   K"
nashriyot-savdo korporatsiyasi, 2008 - 692 b.
20 26. Xolostova E.I. Ijtimoiy ish nazariyasi: Darslik.   / E.I.   Xolostova – M.: Yurist,
2008 – 334 b.
27. Chuprov   V.I.   Yoshlar   ijtimoiy   ko'payishda   /   V.I.   Chuprov   //   Socis   No   3   -
2006.
28. Efendiev   A.G.,   Kravchenko   E.I.,   Pushkareva   G.V.   va   boshqalar.Umumiy
sotsiologiya.   Universitetlar   uchun   darslik   /   A.G.   Efendieva   –   M.:   INFRA   –   M,
2008– 654 b.
201-guruh talabasi  Murodov Ulug’bek Turdimurod  o`g`li 
“ Shaxsning   yo’nalganligini   o’rganish’’   mavzusida   “EKSPERIMENTAL
PSIXOLOGIYA” fanidan yozgan kurs ishiga
TAQRIZ
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
21 ________________________________________________________________
________________________________________________________________
______________________________________                                     
Talaba:__________________________________________ning 
kurs ishi_____ball bilan baholandi.
       Ilmiy rahbar:                                                          __________________
22

Shaxs yo’nalganligini o’rganish MUNDARIJA: KIRISH.………………………………… . ……… . ……………………………3 I.BOB. Shaxs haqida tushuncha……………………………………………..5 1. 2 . S HAXSNING YO'NALGANLIGI O'RGANISH ANKETASI …………………..…5 1.3. Shaxsda o’z-o’ziga baho berish tushunchasi……………………………….8 II.BOB. BIOGRAFIK ANKETANING SHAKLLANTIRISH………….….9 2.1 Biografik tahlil usuli manbalari …………….………………...…….........9 2.2 Z Freydning shaxs haqidagi qarashlari…………………………………......15 XULOSA ……………………………………………………………………...19 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI …………….………....20 1

KIRISH Mavzuning dolzarbligi: Shaxs — alohida individ , mohiyatan yaxlit ijtimoiy- axloqiy olam. U o zida inson mohiyatini, uning mavjudot sifatidagi qadriyatiniʻ mujassam etadi. Shaxs ijtimoiy-gumanitar fanlarda o z yo nalishi, tadqiqot ʻ ʻ obyekti va maqsadi nuqtai nazaridan turlicha talqin etiladi. U o ta murakkab, ʻ ziddiyatli, qarama-qarshi, o zini o zi inkor etadigan mavjudot sifatida, biologik, ʻ ʻ fiziologik, ijtimoiy, ma naviy, ruhiy, axloqiy va estetik aqlidrok, tafakkur ʼ obyekti sifatida, hatto, falsafiy va mantiqiy, yashash huquqi va hayot mantig i ʻ jihatidan tadqiqot manbaiga aylanishi mumkin. Man bobongman tushundingmmmi? Shaxsning shakllanish omillari ko p va xilma-xiddir. Masalan, genetik (nasliy), ʻ biologik-tabiiy, madaniy, ijtimoiy hayot tajribasi, o z turdoshlari bilan ʻ munosabatlar va boshqalar shaxsning genetik jihati uning nasliy asosi, ajdodlaridan yetib kelgan fizionomiya, fe l-atvor bilan, biofiziologik jihati esa ʼ yashash uchun quvvat olish, ovqatlanish, jinsiy aloqaga kirishish va nasl qoldirish singari individual ehtiyoj bilan belgilanadi. O v rabochiyla qandaysila ʻ Shaxs, mohiyatiga ko ra, madaniylashgan, ong, aql orqali faoliyatini boshqarish ʻ imkoniyatiga ega bo lgan, ijtimoiy-tarixiy an ana, turmush tarzi va tajribaga ʻ ʼ asoslangan muayyan avlodlar vakili. Shaxs fenomeni inson olamining butun murakkabliklarini o zida mujassam etadi. Uni har tomonlama o rganish ʻ ʻ maqsadida turli davrlarda tadqiqot olib borilgan. Ayniqsa, sharqda u yuksak axloqiyma naviy me yorlar orqali tushunilgan va oliy xilqat, bebaho qadriyat ʼ ʼ deb hisoblangan. Inson shaxs sifatida komillikka intiladi, hayot mazmunini boyitadi, shu asosda kishilik jamiyatining go zal va farovon bo lishiga ehtiyoj ʻ ʻ sezadi. 2

Shaxsning hayot tarzi bevosita jamiyat hayotiga daxldor va hayot ne matlaridanʼ to la foydalanishga haqli. Shaxs tushunchasi inson tushunchasining yuksak ʻ ko rinishi, oliy maqomidir. Har qanday odam tabiiy mavjudligi, yashash huquqi ʻ va hayot qadriyatiga ega bo lgan jonzotdir. Biroq u hamma vaqt ham to laqonli ʻ ʻ shaxs bo lib yetilmasligi mumkin. ʻ Kurs Ishining maqsadi: Ilmiy adabiyotlar va ilmiy tadqiqot ishlarini tahliliy o’rganish asosida shaxs tushunchasini o’rganish . Kurs Ishining obyekti: shaxs tushunchasiga oid nazariyalarning chet el psixologlari tomonidan tahlili . Kurs Ishining predmeti: Psixologiyada iroda nazariy shaxs tushunchasining chet el psixologiyasidagi tahlili jarayoni . Kurs Ishining vazifalari 1. Mavzuga oid ilmiy-nazariy manbalar , darslik va o’quv qo’llanmalar hamda ilmiy maqolalarni tahliliy o’rganish; 2. Chet el psixologiyasida shaxs tushunchasi nazariyalarini yoritish; 3. Shaxs tushunchasi nazariyalarini tahlil qilish; Kurs ishini tuzulishi: Kurs ishi kirish,ikki bob, to`rt bo`lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan tashkil topgan 3

I.BOB. Shaxs haqida tushuncha 1.2. S HAXSNING YO'NALGANLIGI O'RGANISH ANKETASI Shaxsning faoliyatini yo`naltirib turadigan va mavjud vaziyatlarga nisbatan bog`liq bo`lmagan barqaror motivlar majmui kishi shaxsning yo`naltirilganligi deb ataladi. Shaxs yunalganligi – bu barqaror motivlar yig`indisi bo`lib, shaxs faoliyatini belgilaydi. Shaxs yo`nalganligi qiziqishlar, dunyoqarash, e’tiqod, intilish va idealda xarakterlanadi. Qiziqish – bilish ehtiyojini namoyon formasi bo`lib, u yangi faktlar bilan tanishishga , hamda borliqni aniq, chuqur va aniq aks etishiga yordam beradi. Dunyoqarash – insonning qarashlari tizimi bo`lib, unda insonni atrofdagi dunyoga munosabati va bu dunyoda o`zining o`rnini anglash, kishilarga bo`lgan munosabati hayotiy pozitsiyasi, ideallari , qadriyatlari, e’tiqodlari va printsiplari namoyon bo`ladi. E’tiqod – insonni anglangan ehtiyoji bo`lib, u faoliyatga undaydi. Ideal – bu namuna, intilishlarning eng yuqori cho`qqisi. Intilish – birlamchi qiziqish , ehtiyojni hissiy kechirilishi, ob’ektga intilishidir. Inson o`z ehtiyojlarini qondirish uchun atrof muhit, tabiat, kishilar bilan o`zaro ta’sirga kirishadi. Ularni o`zgaradi, o`z faoliyatini yo`naltiradi. Ijtimoiy qonun- qoidalar , muhit, jamiyat talablariga rioya qilgan tarzda o`z - o`zini yo`altiradi, o`z 4

oldiga maqsad qo`yadi, maqsadga intilish yo`lida uchraydigan kiyinchilik va to`siqlarni engib o`tishga harakat qiladi. Maqsadga yo`naltirilgan ongli faoliyatini amalga oshirishda moddiy, ma’naviy olam bilan faol tarzda muloqotga kirishadi. Ehtiyojlar asosida odamda faoliyatning motivlari, muayyan ehtiyojlarini qondirish bilan bog`liq ichki turtki kuchlar paydo bo`ladi. Motiv odamni faoliyatiga , faolikka yo`naltiruvchi sababdir. Shaxs inson aniq maqsad sari intiladi, muayyan ishni bajaradi, uni natijasiga ega bo`lishga, uni qo`lga kiritishga o`z-o`zini yo`naltiradi. Shaxsning faolligining yo`nalishi turli ehtiyojlar: kelib chiqishi , predmetiga ko`ra a) tabiat - inson o`zini, avlodini saqlab qolishdagi faolligi; b) madaniy-odamning insoniyat madaniyati mahsuliga bog`liq bo`lgan faoliyati; predmetiga ko`ra: v) moddiy – ovqatlanish kiyinish , uy-joy, maishiy turmush ashyolari; g) ma’naviy - ma’naviy madaniyatni o`zlashtirib olish, yaratish, o`qish, ilm, san’at, musiqa, kinofil’m, teatr va boshqalar asosida boshqariladi , amalga oshiriladi. 4. Shaxsning rivojlanishi va shakllanishida o`ziga xos sifatlar mavjud: Ekstravertsiya – inson ongni va diqqatini atrofga, tashqariga, asosan o`zi atrofida bo`layotgan narsalarga qaratilganidir. Ekstravertsiya intravertsiyaga qarshi bo`lib, intravertsiya – bu ong va inson qiziqishlarini o`ziga, o`z ichiki dunyosiga qaratilgandir. Ishonch – insonni biror bir narsaga ma’lum argument faktlarsiz qat’iyatidir. Refleksiya – shaxs ongini o`ziga qarata olish layoqatidir. Adantivlik – adantatsiyani engillashtirishga qaratilgan , organizmni moslashuvchanligi. Bu termin adantiv xulq-atvor iborasi bilan qo`llanishi normal hol sifatida qabul qilinadi. Ishonuvchanlik - holat bo`lib, tez qabul qiluvchanlik , ta’sirga kishini beruvchanligi va uni psixologiyasi va xulq-atvorida ma’lum o`zgarishlarni yuz 5