logo

Shaxsiy tarkib hujjatlarni saqlovga qabul qilish

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

34.6650390625 KB
 Shaxsiy tarkib hujjatlarni saqlovga qabul qilish.
REJA:
1. Shaxsiy tarkib hujjatlari haqida tushuncha
2. Shaxsiy tarkib hujatlarini saqlov uchun tanlab olish Shaxsiy tarkib hujjatlari haqidagi tushuncha Shaxsiy   tarkib   hujjatlari   deganda
muassasa,   tashkilot   va   korxonalarda   ishlagan   (yoki   iishlayotgan)
xodimlarning   ishga   qabul   qilinishi,   xizmat   bo’yicha   ko’tarish,   boshqa
lavozimga   o’tkazish,   ishdan   bo’shatish   bilan   bog’liq   hujjatlar   tushuniladi.
Shaxsiy tarkib haqidagi hujjatlar buyruq, shaxsiy varaqa, shaxsiy yig’majild,
tarjimayi   hol,   tavsifnoma,   attestasiya   komissiyasi   bayonnomasi,   mehnat
daftarchasi,   anketa   va   boshqa   shakldagi   hujjatlardan   iboratdir.   Shaxsiy
tarkibga   taalluqli   hujjatlar   muassasaning   o’zida   ko’pi   bilan   50   yil,   ekspert-
tekshiruv   komissiyasining   qarori   bilan   esa   75   yilgacha   saqlanadi.   Shudan
so’ng ma’lumotlilik mohiyatini yo’qotgan, biroq ilmiy tarixiy qimmatga ega
bo’lgan   shaxsiy   tarkibga   oid   hujjatlar   davlat   saqloviga   topshiriladi.   Amaliy
ahamiyatini   yo’qotgan   hujjatlar   esa   yana   ma’lum   muddatga   muassaning
o’zida qoldirilishi mumkin. 
Shaxsiy   tarkib   bo’yicha   materiallar   davlat   saqloviga   odatda   davlat
arxivlari uchun manba bo’lgan tashkilotlardan tanlab olinadi.
Shaxsiy tarkibga oid hujjatlarni davlat saqloviga ajratib olish umuman
mazkur   muassasa   (fondni   tashkil   etuvchi)ning   boshqa   materiallari   bilan
o’zaro uyg’unlikda olib boriladi.
Shaxsiy tarkib hujjatlarini saqlov uchun tanlab olish Davlat saqloviga shaxsiy tarkibga oid
asosiy   hujjatlar   tanlab   olinadi.   Asosiy   hujjatlar   deb   mazmuni   fuqarolarning
davlat muassasalari, jamoat va kooperativ tashkilotlari bilan o’zaro huquqiy,
mehnat, xizmat aloqalarini to’la ochib beradigan hujjatlarga aytiladi. Му ам м ол и савол : Шахсий тарк иб ҳ у ж ж атл ари
де ганда қ андай ху ж ж атл ар ту шу нил ади ?
Му ам м ол и савол : Шахсий тарк иб ху ж ж атл ари
доим ий сақ л ов у чу н қ андай танл анади ?   Hujjatli   metariallarning   qimmatini   aniqlab   ajratish   maqsadida   har   bir
saqlov   bo’limi   (yig’majild)   varaqma-varaq   diqqat   bilan   ko’rib   chiqiladi.
Ularning   ilmiy   va   amaliy   qimmatdorligini   quyidagi   mezonlar   bilan
o’lchanadi:
1. Hujjatli materiallar mazmuni.
2. Hujjatli   materiallar   yuritilgan   shaxs   faoliyatining   mavqyei   va
ahamiyati.
3. Fondni   tashkil   etuvchi   muassasalarning   maqomi,   materiallar   tuzilgan
davr va joy.
Biroq   shaxsiy   tarkibga   doir   hujjatlarni   davlat   saqloviga   ajratib   olish
chog’ida   xodimlar   har   bir   hujjatni   baholashda   individual   yondashishlari,
ularning o’zaro aloqasi va bir-biri bilan bog’liqliligining barcha mezonlarini
hisobga olishlari zarur.
Ijodning   u   yoki   bu   turida,   jamoat,   siyosiy   ishlarda,   xalq   ho’jaligining
biron sohasi, madaniy va harbiy ishlarda o’zini ko’rsatgan shaxslar hayoti va
faoliyatini   o’rganishda   shaxsiy   tarkibga   taalluqli   hujjatlar   asosiy   biografik
manba   hisoblanadi.   Shuning   uchun   bunday   hujjatlarni   ajratib   olish
ekspertlarning   muhim   vazifalaridan   biri   sanaladi.   Voqyealarning   to’laqonli
yoritilishi uchun o’zini salbiy jihatdan ko’rsatgan shaxslar (xoinlar, sotqinlar,
provakatorlar,   jinoyatchilar   va   h.)   haqidagi   hujjatlarni   ham   saqlab   qolish
kerak. 
Hujjatlarni   davlat   saqloviga   ajratib   olayotganda     hujjatlar   qachon   va
qayerda   tuzilganligiga   ahamiyat   berish   kerak.   Oktyabr   to’ntarishi   va
istiqlolchilar   kurashi   yillariga   oid   bo’lgan   hujjatli   materiallar   diqqat   bilan
o’rganilishi lozim.
Aynan   bir   shaxsning   o’ziga   fondda   bir   necha     hujjatli   material   –
shaxsiy   yig’majild,   shaxsiy   hisob   varaqasi     va   attestasiya   komissiyasining
bayonnomasi,   formulyar,   mehnat   va   xizmat   ro’yxatlari   bo’lishi   ehtimoldan holi emas. Bundan tashqari sanab o’tilgan hujjatlarning har biri bir nechtadan
bo’lishi   ham   mumkin.   Bunday   hollarda   doimiy   saqlovga   mavjud
hujjatlarning   hammasi   emas,   balki   eng   oxirgisini   ajratib   olish   maqsadga
muvofiqdir.   Faqat   bunda   shu   hujjat   avvalgi   hujjatlarning   hamma   asosiy
ma’lumotlarini   qamrab   olganmi,   shaxsning   xizmatni   o’tashi,   ma’lumoti,
ijtimoiy   kelib   chiqishi   va   boshqalar   haqidagi   barcha   ma’lumotlar   kiritilgan
yoki yo’qligi tekshirib ko’rilishi kerak.
Ayni   bir   davrga   doir   ham   attestasiya   varag’i,   ham   attestasiya
komissiyasi   yig’ilishining   bayonnomasi   mavjud   bo’lgan   hollarda   birinchi
hujjat – attestasiya varag’ini qoldirgan ma’qul, chunki u o’z ichiga attestasiya
haqidagi ma’lumotlarni nisbatan to’laroq qamrab olgan bo’ladi.
Biroq  alohida  bir  shaxsning  xizmat  o’tashini  aks ettiradigan  bir  necha
xil   hujjat   (formulyar,   xizmat   o’tash   varag’i,   shaxsiy   hisob   varag’i   va   h.)
mavjud   yerda   bu   hujjatlarning   hamma   turi   ham   saqlangani   ma’qul,   chunki
ularning har biri o’sha shaxs haqida qo’shimcha ma’lumotlar beradi.
Dastlabki   yillar   shaxsiy   tarkib   bo’yicha   buyruq   va   farmoyishlar
umumiy   ish   yuritish   bilan   birgalikda   tuzilgani   uchun   ham   hujjatlarning   bu
turida   muassasa   tarixi,   uning   tuzilmasi,   vazifalari,   faoliyati,   shuningdek
alohida   shaxslarning   tarjimayi   holini   tadqiq   qilish   uchun   ma’lumotlar
jamlangan.   Bunday   hollarda   davlat   saqlovi   uchun   shaxsiy   tarkibga   oid
buyruq va farmoyishlarning hammasi ajratib olinishi maqsadga muvofiqdir.
Shaxsiy   tarkib   bo’yicha   buyruq   va   farmoyishlar   u   yoki   bu   shaxsning
ishga   tayinlanishi,   ishdan   ishga   ko’chirilishi,   ishdan   bo’shatilishi   hamda
lavozimi   xaqidagi,   uning   ishdan   ishga   o’tkazilishi   va   bo’shatilishi   sabablari
xaqidagi   axborotlarni   beradi.   Bunday   axborotlar   shaxs   anketalarida,   shaxsiy
tarkib   hisobi   varaqalaridagi   tarjimayi   hollarda   va   boshqa   hujjatlarda   ham
mavjuddirki, shaxsiy yig’majildlar asosan shunday hujjatlardan tarkib topadi.
Ayni paytda shaxsiy yig’majildlarda buyruq va farmoyishlar (ulardan olingan nusxa   va   ko’chirmalar)   bo’lmasligi   ham   mumin.   Shuning   uchun   ham   agar
shaxsiy yig’majilddar saqlanmagan bo’lsa, shaxsiy tarkib bo’yicha buyruq va
farmoyishlar davlat saqloviga olinishi kerak.
Ayrim   hollarda   shaxsiy   tarkib   hisobi   bo’yicha   mufassal   kitoblar
(jurnallar, ro’yxat daftari) tuzilgan. Ularda ishchi (xizmatchi) ning familiyasi,
ismi, otasining ismi, uyi va tug’ilgan joyi, ijtimoiy kelib chiqishi, ma’lumoti,
partiyaviyligi,   ish   staji,   lavozimi   va   bu   lavozimga   tayinlangan   sana
ko’rsatiladi. Bunday kitob (jurnal, ro’yxat daftar) lardan ijtimoiy-demografik
tadqiqotlarda,   shuningdek   u   yoki   bu   shaxsning   tarjimai   holini   o’rganishda
foydalanish   mumkin.   Shuning   uchun   ham   hujjatlarning   bu   turlari   davlat
saqloviga qabul qilinishi kerak.
Qator   korxonalarda   ishga   qabul   qilish   va   bo’shatish   haqidagi   xatlar
konvertlarda   -   shaxsiy   yig’majildlarda   to’planadi.   Bunday   hollarda   ularni
davlat saqloviga ajratish shaxsiy yig’majildlar bilan bir xil o’tkaziladi.
Agar   ishga   olish   va   ishdan   bo’shatish   haqidagi   «xatcha»   lar   alohida
yig’majildlarda to’plansa, ularni davlat saqloviga qabul qilish masalasi ishchi
va xizmatchilar hisob varaqalarining nechog’li saqlangani va ularning davlat
saqloviga   qay   darajada   qabul   qilinishiga   bog’liq.   Chunki   bu   varaqalarda
«xatcha»lardagi axborot to’la takrorlanadi.
Agar   arxivlarda   talab   qilib   olinmagan   mehnat   daftarchalari   mavjud
bo’lsa,   davlat   saqloviga   ularning   tarixiy-biografik   tadqiqotchilar   uchun
ahamiyatli   bo’lgan   qismigina   ajratib   olinishi   mumkin.   Bunda   shaxsiy
yig’majildlar   uchun   o’rnatilgan   mezonlar   nuqtai   nazaridan   yondashiladi.
Shaxsiy   jamg’arma   tarkibiga   kiradigan   mehnat   daftarchalaridan   boshqa
mehnat daftarchalarini davlat saqloviga qabul qilish ma’qul emas.
Shaxsiy   yig’majildlar   va   odatdagidek   ularning   tarkibiga   kiradigan
hujjatlar   (formulyar,   xizmatni   o’tash   va   mehnat   ro’yxatlari,   rag’batlantirish,
bildirishlar, ta’til berish haqdagi buyruqlar, obuna, tarjimayi hol, tavsifnoma, kafolatnoma va h.) quyidaggi hollarda davlat saqloviga qoldirilishi mumkin:
agar   ular   hyech   bir   tomondan   o’zini   ko’rsatmagan   shaxsga   tegishli
bo’lgani holda bu shaxsiy jildda boshqa mashhur kishilar haqida ma’lumot
bo’lsa;
agar   shaxsiy   yig’majildda   o’sha   davr   voqyealarini   sharhlaydigan,   boshqa
muassasalar ishini ko’rsatadigan faktik axborotlar bo’lsa.
Shaxsiy yig’majildlarni davlat saqloviga ajratayotganda, yuqorida qayd
qilib   o’tilganidek,   ular   birma-bir   ekspertiza   qilinadi,   ya’ni   varaqma-varaq
o’qib   o’rganiladi.   Shaxsiy   yig’majildlarda   ikkinchi   darajali,   qaytariq   va
yaroqsiz hujjatlarning ko’plab uchrashi o’z-o’zidan ularni «ichki ekspertiza»
natijasi bilan yoqib yuborish maqsadga muvofiqligini ko’rsatadi.
Mehnat   ro’yxatlaridagi   axborot   bilan   shaxsiy   yig’majildlarda
to’plangan   hujjatlardagi   ma’lumotlar   bir-birini   kaytarayotganga   o’xshaydi.
Shuning uchun ham mehnat ro’yxatlarining davlat saqloviga olinishi masalasi
mehnat ro’yxatlari va shaxsiy yig’majildlarning qay darajada saqlanganligiga
qarab hal etiladi.
Oylik   ish   haqi   miqdorini   tasdiqlaydigan   hujjatli   materiallar   (hisob-
kitob,   to’lov,   talab   vedomostlari)   faqat   muassasa   jamg’armasida   kasblar
bo’yicha   o’rtacha   ish   haqi,   ishchilarning   yoshi,   jinsiga   qarab   bo’linishi
haqida   statistik   materiallar   bo’lmagan   taqdirdagina   davlat   saqloviga
qoldirilishi mumkin.
Tarixiy-biografik   va   ijtimoiy   tadqiqotlarda   foydalanish   mumkin
bo’lgani uchun shaxsiy mukofotlash yig’majildlari va mukofotlash kog’ozlari
davlat saqloviga qabul qilinishi lozim.
Mukofotlash   uchun   taqdim   etilgan   shaxslar   ro’yxati   ularni
mukofotlayotgan   idora   tasdig’i   bilan   davlat   saqloviga   ro’yxat   tasdiqlangan
joydan qabul qilinadi.
«Mukofotlanganlarning   shaxsiy   hisob   varaqlari»   nomli   kataloglarga solish   va   ilmiy-ma’lumotnoma   apparata   sifatida   foydalanish   uchun   davlat
arxivlariga   qabul   qilinishi   mumkin.   Mukofotlanganlarning   shaxsiy   hisob
varaqlari   ijtimoiy   va   boshqa   ilmiy   tadqiqotlar   uchun   katta   ilmiy   qimmatga
ega bo’lgani tufayli ham ularni doimiy saqlash tavsiya etiladi.
Davlat   saqloviga   birinchi   navbatda   shaxsiy   nafaqaxo’rlarning   pensiya
yig’majildlari   ajratib   olinishi   kerak.   Ular   o’zida   jamiyat   va   davlat   oldida
alohida xizmat qilgan shaxslar haqida qimmatli ma’lumotlar mujassam etgani
bilan   ham   tarixiy-biografik   tadqiqotlar   uchun   foydalidir.   Ulardan   davlat   va
jamoat   arboblari,   madaniyat   va   san’at   xodimlari,   ko’plab   tarixiy
voqyealarning   bevosita   ishtirokchilari   xaqida   bebaho   ma’lumot   olish
mumkin. Shaxsiy nafaqaxo’rlar oila a’zolarining pensiya yig’majildlari ham
doimiy saqlashga molik.
Shunday   qilib,   shaxsiy   tarkibga   oid   hujjatlarni   tanlab   olish     va   davlat
arxivlarida   saqlash   arxiv   xodimlarining   muhim   ishi   bo’lib,   bu   hujjatlar
turkumi jamiyat taraqqiyoti jarayonini o’rganishda o’ziga xos betakror manba
hisoblanadi. Manbalar va adabiyotlar
Alimov I. va b. Arxivshunoslik.  Toshkent, 1997.
Tolibov R. Arxivshunoslik (Ma’ruzalar matni) Navoiy 2005 yil

Shaxsiy tarkib hujjatlarni saqlovga qabul qilish. REJA: 1. Shaxsiy tarkib hujjatlari haqida tushuncha 2. Shaxsiy tarkib hujatlarini saqlov uchun tanlab olish

Shaxsiy tarkib hujjatlari haqidagi tushuncha Shaxsiy tarkib hujjatlari deganda muassasa, tashkilot va korxonalarda ishlagan (yoki iishlayotgan) xodimlarning ishga qabul qilinishi, xizmat bo’yicha ko’tarish, boshqa lavozimga o’tkazish, ishdan bo’shatish bilan bog’liq hujjatlar tushuniladi. Shaxsiy tarkib haqidagi hujjatlar buyruq, shaxsiy varaqa, shaxsiy yig’majild, tarjimayi hol, tavsifnoma, attestasiya komissiyasi bayonnomasi, mehnat daftarchasi, anketa va boshqa shakldagi hujjatlardan iboratdir. Shaxsiy tarkibga taalluqli hujjatlar muassasaning o’zida ko’pi bilan 50 yil, ekspert- tekshiruv komissiyasining qarori bilan esa 75 yilgacha saqlanadi. Shudan so’ng ma’lumotlilik mohiyatini yo’qotgan, biroq ilmiy tarixiy qimmatga ega bo’lgan shaxsiy tarkibga oid hujjatlar davlat saqloviga topshiriladi. Amaliy ahamiyatini yo’qotgan hujjatlar esa yana ma’lum muddatga muassaning o’zida qoldirilishi mumkin. Shaxsiy tarkib bo’yicha materiallar davlat saqloviga odatda davlat arxivlari uchun manba bo’lgan tashkilotlardan tanlab olinadi. Shaxsiy tarkibga oid hujjatlarni davlat saqloviga ajratib olish umuman mazkur muassasa (fondni tashkil etuvchi)ning boshqa materiallari bilan o’zaro uyg’unlikda olib boriladi. Shaxsiy tarkib hujjatlarini saqlov uchun tanlab olish Davlat saqloviga shaxsiy tarkibga oid asosiy hujjatlar tanlab olinadi. Asosiy hujjatlar deb mazmuni fuqarolarning davlat muassasalari, jamoat va kooperativ tashkilotlari bilan o’zaro huquqiy, mehnat, xizmat aloqalarini to’la ochib beradigan hujjatlarga aytiladi. Му ам м ол и савол : Шахсий тарк иб ҳ у ж ж атл ари де ганда қ андай ху ж ж атл ар ту шу нил ади ? Му ам м ол и савол : Шахсий тарк иб ху ж ж атл ари доим ий сақ л ов у чу н қ андай танл анади ?

Hujjatli metariallarning qimmatini aniqlab ajratish maqsadida har bir saqlov bo’limi (yig’majild) varaqma-varaq diqqat bilan ko’rib chiqiladi. Ularning ilmiy va amaliy qimmatdorligini quyidagi mezonlar bilan o’lchanadi: 1. Hujjatli materiallar mazmuni. 2. Hujjatli materiallar yuritilgan shaxs faoliyatining mavqyei va ahamiyati. 3. Fondni tashkil etuvchi muassasalarning maqomi, materiallar tuzilgan davr va joy. Biroq shaxsiy tarkibga doir hujjatlarni davlat saqloviga ajratib olish chog’ida xodimlar har bir hujjatni baholashda individual yondashishlari, ularning o’zaro aloqasi va bir-biri bilan bog’liqliligining barcha mezonlarini hisobga olishlari zarur. Ijodning u yoki bu turida, jamoat, siyosiy ishlarda, xalq ho’jaligining biron sohasi, madaniy va harbiy ishlarda o’zini ko’rsatgan shaxslar hayoti va faoliyatini o’rganishda shaxsiy tarkibga taalluqli hujjatlar asosiy biografik manba hisoblanadi. Shuning uchun bunday hujjatlarni ajratib olish ekspertlarning muhim vazifalaridan biri sanaladi. Voqyealarning to’laqonli yoritilishi uchun o’zini salbiy jihatdan ko’rsatgan shaxslar (xoinlar, sotqinlar, provakatorlar, jinoyatchilar va h.) haqidagi hujjatlarni ham saqlab qolish kerak. Hujjatlarni davlat saqloviga ajratib olayotganda hujjatlar qachon va qayerda tuzilganligiga ahamiyat berish kerak. Oktyabr to’ntarishi va istiqlolchilar kurashi yillariga oid bo’lgan hujjatli materiallar diqqat bilan o’rganilishi lozim. Aynan bir shaxsning o’ziga fondda bir necha hujjatli material – shaxsiy yig’majild, shaxsiy hisob varaqasi va attestasiya komissiyasining bayonnomasi, formulyar, mehnat va xizmat ro’yxatlari bo’lishi ehtimoldan

holi emas. Bundan tashqari sanab o’tilgan hujjatlarning har biri bir nechtadan bo’lishi ham mumkin. Bunday hollarda doimiy saqlovga mavjud hujjatlarning hammasi emas, balki eng oxirgisini ajratib olish maqsadga muvofiqdir. Faqat bunda shu hujjat avvalgi hujjatlarning hamma asosiy ma’lumotlarini qamrab olganmi, shaxsning xizmatni o’tashi, ma’lumoti, ijtimoiy kelib chiqishi va boshqalar haqidagi barcha ma’lumotlar kiritilgan yoki yo’qligi tekshirib ko’rilishi kerak. Ayni bir davrga doir ham attestasiya varag’i, ham attestasiya komissiyasi yig’ilishining bayonnomasi mavjud bo’lgan hollarda birinchi hujjat – attestasiya varag’ini qoldirgan ma’qul, chunki u o’z ichiga attestasiya haqidagi ma’lumotlarni nisbatan to’laroq qamrab olgan bo’ladi. Biroq alohida bir shaxsning xizmat o’tashini aks ettiradigan bir necha xil hujjat (formulyar, xizmat o’tash varag’i, shaxsiy hisob varag’i va h.) mavjud yerda bu hujjatlarning hamma turi ham saqlangani ma’qul, chunki ularning har biri o’sha shaxs haqida qo’shimcha ma’lumotlar beradi. Dastlabki yillar shaxsiy tarkib bo’yicha buyruq va farmoyishlar umumiy ish yuritish bilan birgalikda tuzilgani uchun ham hujjatlarning bu turida muassasa tarixi, uning tuzilmasi, vazifalari, faoliyati, shuningdek alohida shaxslarning tarjimayi holini tadqiq qilish uchun ma’lumotlar jamlangan. Bunday hollarda davlat saqlovi uchun shaxsiy tarkibga oid buyruq va farmoyishlarning hammasi ajratib olinishi maqsadga muvofiqdir. Shaxsiy tarkib bo’yicha buyruq va farmoyishlar u yoki bu shaxsning ishga tayinlanishi, ishdan ishga ko’chirilishi, ishdan bo’shatilishi hamda lavozimi xaqidagi, uning ishdan ishga o’tkazilishi va bo’shatilishi sabablari xaqidagi axborotlarni beradi. Bunday axborotlar shaxs anketalarida, shaxsiy tarkib hisobi varaqalaridagi tarjimayi hollarda va boshqa hujjatlarda ham mavjuddirki, shaxsiy yig’majildlar asosan shunday hujjatlardan tarkib topadi. Ayni paytda shaxsiy yig’majildlarda buyruq va farmoyishlar (ulardan olingan

nusxa va ko’chirmalar) bo’lmasligi ham mumin. Shuning uchun ham agar shaxsiy yig’majilddar saqlanmagan bo’lsa, shaxsiy tarkib bo’yicha buyruq va farmoyishlar davlat saqloviga olinishi kerak. Ayrim hollarda shaxsiy tarkib hisobi bo’yicha mufassal kitoblar (jurnallar, ro’yxat daftari) tuzilgan. Ularda ishchi (xizmatchi) ning familiyasi, ismi, otasining ismi, uyi va tug’ilgan joyi, ijtimoiy kelib chiqishi, ma’lumoti, partiyaviyligi, ish staji, lavozimi va bu lavozimga tayinlangan sana ko’rsatiladi. Bunday kitob (jurnal, ro’yxat daftar) lardan ijtimoiy-demografik tadqiqotlarda, shuningdek u yoki bu shaxsning tarjimai holini o’rganishda foydalanish mumkin. Shuning uchun ham hujjatlarning bu turlari davlat saqloviga qabul qilinishi kerak. Qator korxonalarda ishga qabul qilish va bo’shatish haqidagi xatlar konvertlarda - shaxsiy yig’majildlarda to’planadi. Bunday hollarda ularni davlat saqloviga ajratish shaxsiy yig’majildlar bilan bir xil o’tkaziladi. Agar ishga olish va ishdan bo’shatish haqidagi «xatcha» lar alohida yig’majildlarda to’plansa, ularni davlat saqloviga qabul qilish masalasi ishchi va xizmatchilar hisob varaqalarining nechog’li saqlangani va ularning davlat saqloviga qay darajada qabul qilinishiga bog’liq. Chunki bu varaqalarda «xatcha»lardagi axborot to’la takrorlanadi. Agar arxivlarda talab qilib olinmagan mehnat daftarchalari mavjud bo’lsa, davlat saqloviga ularning tarixiy-biografik tadqiqotchilar uchun ahamiyatli bo’lgan qismigina ajratib olinishi mumkin. Bunda shaxsiy yig’majildlar uchun o’rnatilgan mezonlar nuqtai nazaridan yondashiladi. Shaxsiy jamg’arma tarkibiga kiradigan mehnat daftarchalaridan boshqa mehnat daftarchalarini davlat saqloviga qabul qilish ma’qul emas. Shaxsiy yig’majildlar va odatdagidek ularning tarkibiga kiradigan hujjatlar (formulyar, xizmatni o’tash va mehnat ro’yxatlari, rag’batlantirish, bildirishlar, ta’til berish haqdagi buyruqlar, obuna, tarjimayi hol, tavsifnoma,