Shummer-Akkad Sivilizatsiyasi
Shummer-Akkad Sivilizatsiyasi REJA: KIRISH: 1.BOB . Shumer-Akkadning siyosiy-ijtimoiy tarixi 1.1 Mesopatamiyada Shummer davlatining tashkil topishi. 1.2 Akkad davlatining shakillanishi 1.3 Shummer-akkad davlatining ijtimoiy-madaniy hayoti. 2.BOB. shummer-akkad davlati tarixi haqida manbalar va tarixining o’rganilishi 2.1 Shummer mixxati sirining ochilishi 2.2 shummer-akkad tarixini o’rganishda arxeolgik yodgorliklarning o’rni 2.3 Shummer akkadlar tarixining yoritilishi XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOT KIRISH 1
KURS ISHINING DOLZARBLIGI: Qadimgi dunyo tarixida eng yirik davlatlardan bir bu albatta Shummer-Akkad davlatini kiritishimiz mumkin buladi.Bu qabilalardan Akkadlar Mesopatamiyaning shimolidan kirib kelib joylashgan bulsa Shumer qabilalari esa janubdan kirib kelib Mesopatamiya hududida yuksak madaniyat yarata oldi. Bu yerda shakillangan ilm- fan,diniy,qurilish sohasi va boshqa sohalarda dunyoning rivojiga hissa qo’sha oldi.Shu sababli ham dunyo olimlari hali hamon shumer-akkad madaniyatini o’rganish ishlari olib borilmoqda lekin hali shumer-akkad sivilizatsiyasining juda kam qismi o;rganilgan buning asosiy sababi usha davrda yozuvlar kam tarqalganligi va deyarli shumer-akkad tarixi haqida malumot beradigan yozma manbalar yuqligi arxeologik yodgorliklar esa kup qismi hali topilganicha yuq. KURS ISHINING MAQSADI:kurs ishinig asosiy maqsadi shumer-akkad sivilizatsiyasining har sohalarini yoritib berish va uning boshqa xalqlarning madaniy xo’jalik jihatidan aloqalari va shumer-akkad davlarida yaratigan madaniyatning boshqa xalqlar rivojiga tasirini kursatib berish .Shumer- akkadlar o’rniga keyinchalik yani mil,avv II mingyilliklarda bobil,ossuriya kabi davlatlar vujudga kelib bu sivilizatsiyani har tomonlama boyitdi va kuplab hududlarni zabt eti madaniyatini shu hududlarga yoydi. Aynan mesopatamiya hududida dastlabki 5400 kishilik muntazam qo’shin SARGON I tomanidan mil avv III mingyillikda yaratilishi va bu qo’shin yordamida u qo’shni hududlarni bosib olganligi ham bu sivilizatsiyaninga naqadar yuksakligini ko’rsatib beradi. KURS ISHINING VAZIFASI:kurs ishining asosiy vazifasi shumer-akkad sivilizatsiyasi vujudga kelishidan to mil,avv II mingyillikkkacha bulgan tarixining barcha jabhalarini turli adabiyotlardan foydalanib to’liq yaratib berish, zero shumer-akkad sivilizatsiyasi ikki daryo oralig’ida vujudga kelgan eng yuksak davlatlardan birini yarata oldi va shumer-akkad olimlari tomonidan erishgan yutuqlari dunyo madaniyati,ilm-fanini boyitishga xizmat qildi. Albatta bu sivilizatsiyani yuq qilish uchun kuplab urinishlar bulgan va shumer-akkad davlati hududiga bostirib kelgan bosqinchilar tomonidan bu sivilizatsiyaga tegishli memoriy yodgorlikar va shummer Mixxatida yaratigan qulyozma asarlar yuq qilib yuborilgan. 1.BOB.Shumer-Akkadning siyosiy-ijtimoiy tarixi 1.1 Mesopatamiyada Shummer davlatining tashkil topishi. 2
Qadimgi Shumer shahar-davlatlaridaryo bo‘yidagi unchalik katta bo‘lmagan irrigatsion hududlardajoylashgan edi. Uning atrofvda shaharga tegishli qishloqlar bo‘lgan.Shahar-davlatlar bir-biridan uzoq joylashmagan bo‘lib, ular orasidadoimiy savdo va madaniy aloqalar mavjud edi. G ‘arb olimlarining fikricha qadimgi Shumeming eng qadimgi shahri Eredu hisoblangan.Shunday bo‘lsa-da “buyuk to‘fondan keyin’’ Kish shahriShumerda gegemonlikni qo‘lga kiritadi. Ikki daryo oralig‘idaKishning ilk podshosi sifatida afsonaviy Gaur ismli shaxs tilgaolinadi. So‘ngra taxtga Gulla-Nidaba-Annapad kelishi manbalardata ’kidlanadi. Ulaming hukmronligi davri borasida hozirga qadarolimlar orasida munozarali fikrlar mavjud. Ayniqsa 1-Kishsulolasining o‘n uchinchi podshosi Etana davrida Kish shahriyuksaladi.Shumerd siyosiy barqarorlik yuzaga keladi.Rivoyatlargako‘rahukmdor Etana, xudolar oldiga “tug‘ilish maysasi”ni olishvamerosxo‘r voris tilab osmonga ko‘tarilganligi ta ’kidlanadi. Qadimg Mesopotamiyada “Kish lugali” unvoni uzoq vaqt katta obro‘ga egabo‘lgan. Keyinchalik bu maqom, Shumer shahar-davlatlarida taxtgad a ’vogar podshoning hokimiyatni qonuniylashtirish timsoliga aylanibqolgan.Kishning zaiflashuvi Urukning yuksalishi bilan boshlangan. Mil.avv. 2675- yillar atrofida Kish shahrini lugali Aggi (yoki Agga) Urukshahrining eni Gilgameshga urukliklar bilan irrigatsiya ishlaridaqatnashishni talab qiladi. Gilgamesh esa, Kish lugaliga rad javobiniberadi. Shundan so‘ng Aggi Urukni o ‘z qo‘shini bilan qamal qiladi.Ammo tez orada mag‘lubiyatga uchraydi. Gilgamesh Kish ustidag‘alabaga erishadi. So‘ngra Shumer yerlarini birlashtiradi va uninshaxsi ilohiylashtiriladi. Urukning I-sulolasi vakillari Urnungal,Utulkalama, Labashum, Ennuntaraxana (hukmronlik yillari hozirgaqadar munozarali) va boshqa podsholar davrida Uruk, Shumerdagegemonlikni saqlab turdi. Keyinchalik Ur shahar-davlati Janubiy Mesopotamiyadaustunlikni qo‘lga kiritdi va Urning I- sulolasi podsholari gegemonligiboshlanadi. Mil. avv. 2563-yili Ur shahrida taxtga lugal Mesanepadachiqadi. U “Kish lugali” unvoniga ham ega bo‘lib, butun Shumerdao ‘z hokimiyatini o ‘matdi. Ur shahar-davlati o ‘z rivojlanishiningyuqori cho‘qqisiga yetadi. Bu yerda lugallar uchun hashamatli binolarquriladi. Keyinchalik siyosiy qarama- qarshiliklar kuchayishi natijasidaUr shahar-davlati zaflashib, Lagash shahri ustunlikka erishadi.Lagashning Shumerda gegemonlik uchun kurashida, 3
asosiydushmani Umma shahri edi. Mil. a w 2450-yil Eanatum, Lagashshahrining lugali unvoniga sazovor bo‘ladi. So‘ngra Umma shahardavlatni Ushni jangda yengadi. Ummaliklar, Lagashda ehtiromlhisoblangan Ningisu va Nanshe (baliqchilik ilohasi) xudolariibodatxonasi foydasiga, bug‘doy bilan o ‘lpon to‘laydigan bo‘ldilar. Udeyarli barcha Shumer shaharlarini (Nippurdan tashqari) bo‘ysundirib,mamlakatni elamliklar bosqinidan asrab qoladi. Vaqt o ‘tib Lagashpodsholari Enannatum I, Entemena, Enannatum II, Enentarzi,Lugalanda va boshqalar davrida Lagash shahar-davlati Shumerdaustunlikni saqlab turadi. Mil. avv 2319-yilda Lagashda Urukagina(yoki Uruinimgina) hokimiyatga keladi.Yangi hukmdor ijtimoiy qarama-qarshilikni bartaraf etish uchunislohotlar yo‘lini tanlaydi. Ibodatxonalaming oliy kohinlarisoliqlardan ozod qilinadi. Lugal Urukagina (mashhur tarixchi I. M.Dyakonovning fikricha) zodagonlar va kohinlar tabaqasi vakilisifatida, davlat amaldorlarining ibodatxona yerlarini nazorat qilishigaqarshi kurashadi. Ibodatxonalaming qaram kishilarga natural mahsulotto‘lovi miqdori oshirilib, ulaming huquqlari kafolatlanadi. Soliqlartartibga solinib, bevalar va yetimlar davlat himoyasiga olindi. Soliqyig‘uvchilar va mansabdor shaxslar sonini kamaytiradi. Jamoalamingo ‘z-o‘zini boshqarish tizimi tiklandi. Lekin ichki nizolar Lagashnikuchsizlantirad. 1 1 D.Urakov.Jahon tarixi.Toshkent.-2020 41-42 betlar 4
5