logo

SketchUp dasturida obekt yaratish

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

403.8544921875 KB
Mavzu :  SketchUp dasturida obekt yaratish
                                                                     Reja:
1. SketcgUp dasturi haqida umumiy ma’lumotlar
2. SketchUp dasturida ishlash uchun ko'rsatmalar.
3. SketchUpda dasturida obyekt yaratish
4. Xulosa
5. Foydalanilgan adabiyotlar
      
1 Dasturni ishga tushirishganimizda.    Biz darhol uch o'lchovli makon hissi 
yaratadigan uchta perpendikulyar o'qlarni ko'ramiz. Asboblar qutisini tekshiramiz. 
Unda chiziq, aylana va ko'pburchak kabi vositalar mavjud. Ularning har biri sizga 
kerakli shakllarni yaratish uchun turli xil variantlarni taqdim etadi.
Dasturning asosiy navigatsiya xususiyatlarini ko'rib chiqamiz:
 Google SketchUp haqida bilishingiz kerak bo'lgan birinchi narsa bu modelni 
yaratishda bizga foydali bo'lgan 10 ta oddiy vositalarning mavjudligi. Birinchi 
guruhga quyidagilar kiradi: Orbit, Pan va Zoom. Siz ularni chizilgan bo'ylab 
harakatlanish va turli burchaklardan ko'rish uchun ishlatishimiz mumkin. 
Ushbu tavsifda ushbu vositalarning maqsadi haqida qisqacha tushuntirish 
topamiz.
 Butun ekranni siljitish uchun bir vaqtning o'zida sichqonchaning markaziy 
tugmachasini bosib va klaviaturada Shift tugmachasini bosib ushlab turamiz.
 Ob'ektni yo'q qilish uchun asboblar panelidagi Tanlash tugmasidan 
foydalanamiz (o'q bilan). Ob'ekt tanlanganida, u ko'k rang bilan ajratib 
ko'rsatiladi. Tanlangan ob'ektni o'chirish uchun klaviaturadagi O'chirish 
tugmasini bosamiz.
 Ishimizni saqlash uchun "Fayl" menyusidagi "Saqlash kabi" variantini 
tanlaymiz (chap chap burchakda). Fayl saqlanadigan papkani tanlaymiz. Fayl 
nomini kiritamiz va "Saqlash" ni bosamiz. Faylimiz.SKP kengaytmasi bilan 
saqlanadi.
·  Bir qator chizish.    SketchUp-ni ishga tushirganda chiziq rejimi sukut bo'yicha 
o'rnatiladi. Ushbu rejim aniq chiziqlar chizishga imkon beradi. Sinab ko'ring va nima 
bo'lishini ko'ramiz, shunchaki chiziqlar chizilishi bilan tanishish uchun. Shuni esda 
tutingki, chiziq faqat bitta o'lchovga ega, shuning uchun uni eksa bilan bog'lay 
olmaymiz.
2 Shakllarni chizish.    Chiziqlarga qo'shimcha ravishda tegishli moslamalar yordamida 
ikki o'lchovli shakllarni ham yaratishimiz mumkin. Buni amalga oshirish uchun 
to'rtburchaklar, doiralar va ko'pburchaklarni chizib olamiz. Buning uchun zarur 
bo'lgan narsa menyuda uning belgisini bosish orqali tegishli vositani tanlashdir.
 Bu uch o'lchovli tasvirlarni yaratish uchun dastur ekanligini hisobga olsak, ikki
o'lchovli raqamlar gorizontal tekislikda joylashganligini ko'ramiz. Va agar 
uning tagida sirt bo'lsa, unda rasm unga biriktiriladi.
·  Uch o'lchovli ob'ektlarni yaratishga davom etamiz.    Agar biz ikki o'lchovli 
figurani uch o'lchovli shakldan "siqsangiz" yoki "bossangiz" bunga erishish mumkin. 
Extrude / Extrude asbobidan foydalamiz va uni allaqachon yaratilgan ikki o'lchovli 
shakllarga qo'llaymiz. 
Pan va orbitadan foydalanishni o'rgamiz.    Tasvirlarni qayta ishlashning har 
qanday uch o'lchovli dasturida siz yaratilgan ob'ektlarni turli xil burchaklardan ko'ra 
ko'rishimiz kerak va SketchUpda ham bunday imkoniyat mavjud. Panning rejimi 
chizmani o'ngga, chapga, yuqoriga va pastga o'tkazishga imkon beradi. Bundan 
tashqari, ushbu usullarni birlashtirishimiz mumkin. Orbit rejimi yaratilgan ob'ektni 
har tomondan ko'rish uchun uni aylantirishga imkon beradi. Shunday qilib, 
proektsiyani o'zgartirib, ob'ektni har qanday burchakdan ko'rishimiz mumkin.
 Tasvir atrofida aylantirish uchun sichqonchangizning markaziy o'tish 
tugmasidan foydalanamiz. Xuddi shu maqsadda yuqori asboblar panelidagi 
Orbit tugmasidan ham foydalanishimiz mumkin (ushbu tugmada ikkita qizil 
strelkalar ko'rsatilgan).
·  Ob'ektlarni siljitish va aylantirish.    Bu o'z-o'zidan ravshan va juda foydali, chunki
bu bizga yaratilgan ob'ektlarning o'rnini o'zgartirish imkoniyatini beradi. 
3 Ob'ektni ranglash.    Tayyor ob'ekt odatda ko'k-kul rangga bo'yalgan. Agar ob'ekt 
qurilayotgan bo'lsa, uni ranglantira olmaymiz. Colorize rejimidan foydalanib, 
ob'ektlarga rang yoki tuzilma berilishi mumkin. Agar biz biron bir teksturani 
tanlasak, unda SketchUp o'zi uni sirtga tekislaydi, bu nizning ishimizni yanada 
qiziqarli va oson  qiladi.
Kattalashtirish xususiyatidan foydalanish.    Ushbu vosita bizga yaratilgan shakllar 
tasvirining hajmini oshirish yoki kamaytirish, shuningdek shakllarni batafsil ko'rib 
chiqishga imkon beradi. Agar sichqonchangizda aylantirish g'ildiragi bo'lsa, unda uni 
bir yo'nalishda aylantirish ko'lamni oshiradi, boshqasida aylantirish esa uni 
pasaytiradi.
SketchUp-ga o'rnatilgan modellarni o'rgaanish.    Bunday modellar juda ko'p. Agar
biz ushbu to'plamda bizga mos modelni topsak, unda uni yaratishimiz  shart emas. 
Uch o'lchovli ob'ektlar to'plamida arxitektura, landshaft dizayni, qurilish, odamlar 
qiyofasi, o'yin maydonchalari va transport vositalari sohasidagi ob'ektlarni tanlash 
taklif etiladi. Ushbu tayyor tarkibiy qismlarning kutubxonasidan ulardan qaysi biri 
bizni qiziqtirishi va bizning ishimizda foydalanish mumkinligi to'g'risida qaror qabul 
qilish uchun foydalanish tavsiya etiladi.
Boshqarish chiziqlarini qanday ishlatishni ko’rib chiqaylik    SketchUp bizga 
chizmalarimizning istalgan joyiga boshqaruv chiziqlarini joylashtirish imkonini 
beradi. Keyin ularni ob'ektlarni tekislash uchun ishlatishimiz mumkin. Ko'rsatmalar 
chizilgan chiziqlar bilan chizilgan.
· Standart vositalardan qanday foydalanishni o'rgansak, murakkabroq SketchUp 
vositalarini o'rganishimiz mumkin. Bularga quyidagilar kiradi: O'lchov o'lchovi, 
Muvofiq o'lchov, Menga ergashish, Ark, Matn, burchak va rulet.
 O'lchash asbobi: Ushbu vositadan foydalanish uchun ob'ektni tanlang va 
ob'ektning har qanday o'lchamini berish uchun burchak va yuzada joylashgan 
4 kichik kublardan birini harakatlantiramiz. Shu bilan biz keng, uzun bo'yli, 
qisqa yoki past ob'ektlarni yaratishimiz mumkin.
 Me Me Tool: Ushbu vosita allaqachon yaratilgan ob'ektni ma'lum bir yo'l 
bo'ylab harakatlantirish orqali yangi ob'ekt yaratishga imkon beradi.
 "O'lchovni o'lchashning mos keladigan vositasi": agar biz ushbu vositadan 
foydalangan holda ob'ekt yuzasiga bossak, aynan o'sha sirt yaratiladi. Kursorni 
qancha ushlab turishimizga qarab, biz ushbu sirtni kattalashtirishimiz yoki 
kamaytirishimiz mumkin.
SketchUp-da oddiy qurilish modelini yaratish jarayonini ko'rib chiqaylik .
1. Har qanday bino poydevorsiz mavjud bo'lolmasligi sababli, birinchi navbatda, biz 
SketchUp ish maydonida oddiy to'rtburchaklar quramiz, so'ngra ofset vositasidan 
foydalanib, uning ichiga boshqa tomondan to'rtburchak shaklida teng to'rtburchakni 
joylashtiramiz.
Shundan so'ng, o'rtadagi to'rtburchakni tanlang va keraksiz qismni O'chirish 
tugmachasi bilan o'chiring. Keyingi, biz xususiy xususiyat (bu vosita patentlangan) 
SketchUp bo'lgan "Pull / Push" vositasidan foydalangan holda, poydevorimizni 
kengaytiramiz.
"Pull / Pull" asbobi (inglizchadan Push / Pull) har qanday tekislikni yon tomonga 
surib, yangi yon devorlarni yaratishga imkon beradi.
5 2.  Xuddi shunday tarzda biz devorlarni shu kabi asboblardan foydalangan holda 
quramiz:
3.Oynalarni yaratish uchun bizga Ruletka, To'rtburchak va Pull / Push kabi vositalar 
kerak.
Tasma o'lchovidan foydalanib, kelajakdagi oynaning o'lchamini va joylashishini 
belgilang, keyin to'rtburchaklar vositasidan foydalanib, uni markirovka chiziqlari 
bo'ylab joylashtiring. Keyin, Pull / Push vositasidan foydalanib, bizning oynamizni 
o'tish joyiga siqib chiqing. Xuddi shu printsip bo'yicha, biz bu tomonda yana bir 
deraza va uyning boshqa tomonida ikkita deraza quramiz.
6 4. Derazalarga o'xshashlik bilan biz eshik eshigini yaratamiz.
5.Keyinchalik, biz uyning tomini quramiz. Buning uchun Line vositasidan 
foydalaning. Uyning yuqori qismida biz avtomatik ravishda o'rta nuqtani topamiz va 
chiziq chizamiz. Keyin yuqoridan qirralarga chiziqlar chizamiz, natijada olingan 
raqamlar ichidagi joylar bo'yalgan. Har ikki tomon uchun bir xil amallarni takrorlang.
Tomning yaratilishini tugatish uchun chiziqni uning yuqori qismlariga ulash kerak.
7.   Agar   kerak   bo'lsa,   biz   old   eshikka   qadamlar   yaratamiz   Buning   uchun   "Ruletka",
"Line", "To'rtburchak" va "Pull / Push" asboblaridan foydalaniladi.
7 8.Verandani   yaratish   uchun   siz   avval   uyning   yonida   ikkita   ustunni   qo'yishingiz   va
keyin uyning tomiga o'xshash tomni qurishingiz kerak.
9.Namunaviy uy yaratishni tugating. Avvalo, o'lchovlarda ishlatilgan barcha keraksiz
chiziqlarni   yo'q   qiling.   Keyinchalik,   biz   SketchUp-dagi   rang   palitrasidan   turli   xil
ranglarni   to'ldirib,   mavjud   bo'lgan   materiallarning   har   xil   turlarini   ishlatib,   uning
qismlarini turli xil ranglar bilan to'ldiramiz.
Natija:
8 Xulosa
SketchUp-da   uch   o'lchovli   modellarni   yaratish   jarayoni   juda   sodda   va
foydalanuvchilardan   modellashtirish   yoki   chizish   ko'nikmalariga   oid   maxsus
bilimlarni  talab qilmaydi, bu sizga  ushbu dasturdan  ob'ektlarning grafik modellarini
yaratish   bilan   bog'liq   turli   muammolarni   echishda   foydalanishga   imkon   beradi.
Hozirgi  kundagi   eng  yaxshi  yordamchi  dasturlardan  bittasi  bo’lib  kelmoqda.  Bunda
uy dizynerligi bilan shullanuvchilar va arxitoktorlarga keng ko’lamcda yordam berib
kelmoqda.   SketchUp   dasturida   nafaqat   uylarni   balki   bitta   bun   bir   shaharni   ham
madelini yaratishimiz mumkin.
Foydalanilgan adabiyotlar:
1. Sedova N.A. Har xil turdagi kemalar uchun aqlli avtopilot boshqaruvini 
kompyuterda modellashtirish // Dengiz davlat universitetining xabarnomasi. 
2016.Vol 75.S 104-107.
2. Antipin A.F. O'qituvchilarning reyting ta'limi tizimi sharoitida samarali ishini 
tashkil qilish // Amaliy informatika.  2014. № 3. P. 48-59.
3. Mustafina S.A., Stepashina E.V. Grafik-nazariy yondashuv asosida murakkab 
kimyoviy jarayonlarning kinetik sxemalarini qisqartirish // Qozon texnologiya 
universiteti xabarnomasi. 2014. № 10. P. 17-20.
4. Antipin A.F. Dastur kodidagi muammoli vaziyatlarning umumiy ko'rinishi // 
Zamonaviy uskunalar va texnologiyalar. 2015. № 2. P. 82-85.
5. Stepashina E.V. Neyron tarmoq modeli asosida korxonaning moliyaviy 
ko'rsatkichlarini optimallashtirish // Axborot tizimlari va texnologiyalari.  2014. 
№ 5. P. 34-42.
9

Mavzu : SketchUp dasturida obekt yaratish Reja: 1. SketcgUp dasturi haqida umumiy ma’lumotlar 2. SketchUp dasturida ishlash uchun ko'rsatmalar. 3. SketchUpda dasturida obyekt yaratish 4. Xulosa 5. Foydalanilgan adabiyotlar 1

Dasturni ishga tushirishganimizda. Biz darhol uch o'lchovli makon hissi yaratadigan uchta perpendikulyar o'qlarni ko'ramiz. Asboblar qutisini tekshiramiz. Unda chiziq, aylana va ko'pburchak kabi vositalar mavjud. Ularning har biri sizga kerakli shakllarni yaratish uchun turli xil variantlarni taqdim etadi. Dasturning asosiy navigatsiya xususiyatlarini ko'rib chiqamiz:  Google SketchUp haqida bilishingiz kerak bo'lgan birinchi narsa bu modelni yaratishda bizga foydali bo'lgan 10 ta oddiy vositalarning mavjudligi. Birinchi guruhga quyidagilar kiradi: Orbit, Pan va Zoom. Siz ularni chizilgan bo'ylab harakatlanish va turli burchaklardan ko'rish uchun ishlatishimiz mumkin. Ushbu tavsifda ushbu vositalarning maqsadi haqida qisqacha tushuntirish topamiz.  Butun ekranni siljitish uchun bir vaqtning o'zida sichqonchaning markaziy tugmachasini bosib va klaviaturada Shift tugmachasini bosib ushlab turamiz.  Ob'ektni yo'q qilish uchun asboblar panelidagi Tanlash tugmasidan foydalanamiz (o'q bilan). Ob'ekt tanlanganida, u ko'k rang bilan ajratib ko'rsatiladi. Tanlangan ob'ektni o'chirish uchun klaviaturadagi O'chirish tugmasini bosamiz.  Ishimizni saqlash uchun "Fayl" menyusidagi "Saqlash kabi" variantini tanlaymiz (chap chap burchakda). Fayl saqlanadigan papkani tanlaymiz. Fayl nomini kiritamiz va "Saqlash" ni bosamiz. Faylimiz.SKP kengaytmasi bilan saqlanadi. · Bir qator chizish. SketchUp-ni ishga tushirganda chiziq rejimi sukut bo'yicha o'rnatiladi. Ushbu rejim aniq chiziqlar chizishga imkon beradi. Sinab ko'ring va nima bo'lishini ko'ramiz, shunchaki chiziqlar chizilishi bilan tanishish uchun. Shuni esda tutingki, chiziq faqat bitta o'lchovga ega, shuning uchun uni eksa bilan bog'lay olmaymiz. 2

Shakllarni chizish. Chiziqlarga qo'shimcha ravishda tegishli moslamalar yordamida ikki o'lchovli shakllarni ham yaratishimiz mumkin. Buni amalga oshirish uchun to'rtburchaklar, doiralar va ko'pburchaklarni chizib olamiz. Buning uchun zarur bo'lgan narsa menyuda uning belgisini bosish orqali tegishli vositani tanlashdir.  Bu uch o'lchovli tasvirlarni yaratish uchun dastur ekanligini hisobga olsak, ikki o'lchovli raqamlar gorizontal tekislikda joylashganligini ko'ramiz. Va agar uning tagida sirt bo'lsa, unda rasm unga biriktiriladi. · Uch o'lchovli ob'ektlarni yaratishga davom etamiz. Agar biz ikki o'lchovli figurani uch o'lchovli shakldan "siqsangiz" yoki "bossangiz" bunga erishish mumkin. Extrude / Extrude asbobidan foydalamiz va uni allaqachon yaratilgan ikki o'lchovli shakllarga qo'llaymiz. Pan va orbitadan foydalanishni o'rgamiz. Tasvirlarni qayta ishlashning har qanday uch o'lchovli dasturida siz yaratilgan ob'ektlarni turli xil burchaklardan ko'ra ko'rishimiz kerak va SketchUpda ham bunday imkoniyat mavjud. Panning rejimi chizmani o'ngga, chapga, yuqoriga va pastga o'tkazishga imkon beradi. Bundan tashqari, ushbu usullarni birlashtirishimiz mumkin. Orbit rejimi yaratilgan ob'ektni har tomondan ko'rish uchun uni aylantirishga imkon beradi. Shunday qilib, proektsiyani o'zgartirib, ob'ektni har qanday burchakdan ko'rishimiz mumkin.  Tasvir atrofida aylantirish uchun sichqonchangizning markaziy o'tish tugmasidan foydalanamiz. Xuddi shu maqsadda yuqori asboblar panelidagi Orbit tugmasidan ham foydalanishimiz mumkin (ushbu tugmada ikkita qizil strelkalar ko'rsatilgan). · Ob'ektlarni siljitish va aylantirish. Bu o'z-o'zidan ravshan va juda foydali, chunki bu bizga yaratilgan ob'ektlarning o'rnini o'zgartirish imkoniyatini beradi. 3

Ob'ektni ranglash. Tayyor ob'ekt odatda ko'k-kul rangga bo'yalgan. Agar ob'ekt qurilayotgan bo'lsa, uni ranglantira olmaymiz. Colorize rejimidan foydalanib, ob'ektlarga rang yoki tuzilma berilishi mumkin. Agar biz biron bir teksturani tanlasak, unda SketchUp o'zi uni sirtga tekislaydi, bu nizning ishimizni yanada qiziqarli va oson qiladi. Kattalashtirish xususiyatidan foydalanish. Ushbu vosita bizga yaratilgan shakllar tasvirining hajmini oshirish yoki kamaytirish, shuningdek shakllarni batafsil ko'rib chiqishga imkon beradi. Agar sichqonchangizda aylantirish g'ildiragi bo'lsa, unda uni bir yo'nalishda aylantirish ko'lamni oshiradi, boshqasida aylantirish esa uni pasaytiradi. SketchUp-ga o'rnatilgan modellarni o'rgaanish. Bunday modellar juda ko'p. Agar biz ushbu to'plamda bizga mos modelni topsak, unda uni yaratishimiz shart emas. Uch o'lchovli ob'ektlar to'plamida arxitektura, landshaft dizayni, qurilish, odamlar qiyofasi, o'yin maydonchalari va transport vositalari sohasidagi ob'ektlarni tanlash taklif etiladi. Ushbu tayyor tarkibiy qismlarning kutubxonasidan ulardan qaysi biri bizni qiziqtirishi va bizning ishimizda foydalanish mumkinligi to'g'risida qaror qabul qilish uchun foydalanish tavsiya etiladi. Boshqarish chiziqlarini qanday ishlatishni ko’rib chiqaylik SketchUp bizga chizmalarimizning istalgan joyiga boshqaruv chiziqlarini joylashtirish imkonini beradi. Keyin ularni ob'ektlarni tekislash uchun ishlatishimiz mumkin. Ko'rsatmalar chizilgan chiziqlar bilan chizilgan. · Standart vositalardan qanday foydalanishni o'rgansak, murakkabroq SketchUp vositalarini o'rganishimiz mumkin. Bularga quyidagilar kiradi: O'lchov o'lchovi, Muvofiq o'lchov, Menga ergashish, Ark, Matn, burchak va rulet.  O'lchash asbobi: Ushbu vositadan foydalanish uchun ob'ektni tanlang va ob'ektning har qanday o'lchamini berish uchun burchak va yuzada joylashgan 4

kichik kublardan birini harakatlantiramiz. Shu bilan biz keng, uzun bo'yli, qisqa yoki past ob'ektlarni yaratishimiz mumkin.  Me Me Tool: Ushbu vosita allaqachon yaratilgan ob'ektni ma'lum bir yo'l bo'ylab harakatlantirish orqali yangi ob'ekt yaratishga imkon beradi.  "O'lchovni o'lchashning mos keladigan vositasi": agar biz ushbu vositadan foydalangan holda ob'ekt yuzasiga bossak, aynan o'sha sirt yaratiladi. Kursorni qancha ushlab turishimizga qarab, biz ushbu sirtni kattalashtirishimiz yoki kamaytirishimiz mumkin. SketchUp-da oddiy qurilish modelini yaratish jarayonini ko'rib chiqaylik . 1. Har qanday bino poydevorsiz mavjud bo'lolmasligi sababli, birinchi navbatda, biz SketchUp ish maydonida oddiy to'rtburchaklar quramiz, so'ngra ofset vositasidan foydalanib, uning ichiga boshqa tomondan to'rtburchak shaklida teng to'rtburchakni joylashtiramiz. Shundan so'ng, o'rtadagi to'rtburchakni tanlang va keraksiz qismni O'chirish tugmachasi bilan o'chiring. Keyingi, biz xususiy xususiyat (bu vosita patentlangan) SketchUp bo'lgan "Pull / Push" vositasidan foydalangan holda, poydevorimizni kengaytiramiz. "Pull / Pull" asbobi (inglizchadan Push / Pull) har qanday tekislikni yon tomonga surib, yangi yon devorlarni yaratishga imkon beradi. 5