TAFAKKURNING RIVOJLANISH BOSQICHLARI. TA‘LIM YO‘NALISHI AMALIY PSIXOLOGIYA
MAVZU: TAFAKKURNING RIVOJLANISH BOSQICHLARI. TA‘LIM YO‘NALISHI: AMALIY PSIXOLOGIYA 1
MUNDARIJA KIRISH ...................................................................................................................... 3 I.BOB Tafakkur tushunchasiga psixologik tavsif berish ........................................... 5 1.1. Tafakkur xususiyatlari va uning turlari. ............................................................. 5 1.2. Tafakkurni eksperimental usullar yordamida o‘rganish. .................................. 15 II.BOB Tafakkurni o‘rganish bo‘yicha chet el olimlarining fikrlari ....................... 19 2.1. Tafakkurning rivojlanish bosqichlari. .............................................................. 19 2.2. Tafakkur nazariyalari va ularning ahamiyati. ................................................... 25 XULOSA ................................................................................................................. 28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ................................................................. 29 PSIXOLOGIYA YONALISHI ............................................................................... 30 2
KIRISH Mavzuning dolzarblig i. Bilish faoliyati sezish va idrok qilishdan boshlanadi va keyin tafakkurga o`tib ketishi mumkin. Biroq tafakkur, hatto eng rivojlangan tafakkur ham hamisha hissiy bilish bilan, ya`ni sezgilar, idrok va tasavvurlar bilan bog`langan bo`ladi. Tafakkur faoliyati o`zining butun "materialini" faqat bitta manbadan, ya`ni hissiy bilishdan oladi. Tafakkur faqat sezgilar va idrok orqaligina tashqi muhit bilan bog`lanadi va shu tariqa tashqi olamni aks ettiradi. Ammo sezgilar va idrok kabi hissiy bilish jarayonlari olamning turli xildagi aloqalarini, ular orasidagi bog`lanishlarni, paydo bo`ladigan turli muammolarni hal qilish imkonini bermaydi. Tafakkur qilish davomida tashqi olamni bilish chuqurroq amalga oshiriladi. Buning natijasida narsalar, hodisalar va boshqa shuning kabilar o`rtasidagi murakkab o`zaro bog`lanishlarni ajratish, echish mumkin bo`ladi. Zarur hollarda turli vositalar qo`llaniladi. Quyidagi uch xil hodisalarni o`rganish davomida vositalar qo`llaniladi. 1. Hozirgi paytda bevosita idrok qilishning imkoni bo`lmagan hodisalarni o`rganish uchun. Bunga tarixiy voqealar, kelajak rejalar, gipotezalar, umuman yoki o`tmishda ruy bergan yoki kelajakda ruy berishi mumkin bo`lgan hodisalarni o`rganish davomida; 2. Sezgi organlarimizning moslashmaganligi sababli bevosita idrok qilishning imkoni bo`lmagan hodisalarni o`rganishda. Bunga misol tariqasida juda kichik zarrachalar, elementlar, inson sezgi organlari "sezmaydigan" turli to`lqin uzunliklari yoki juda uzoq masofada joylashgan ob`ektlar (planetalar, yulduzlar va h.k.); 3. Bevosita idrok qilishning imkoni mavjud, ammo vosita kullash samarali bo`lgan hollar. Masalan, o`sib turgan daraxtning balandligini trigonometrik funktsiyalar yordamida o`lchash, havo haroratini termometr yordamida o`lchash kabilar. 3
Kurs ishining obyekti. Shaxslarda tafakkur darajasini aniqlash, tafakkurga oid fikrlar keltirish, turli chet el olimlarining tafakkur tushunchasiga bergan tariflari. Kurs ishining predmeti. Tafakkur turlari va tafakkurning rivojlanish bosqichlari haqida turli fikrlarni o‘rganish. Kurs ishining maqsadi. Shaxslarda tafakkur tushunchasiga bo‘lgan fikrlash doirasini kengaytirish, talabalarda tafakkur darajalarini rivojlantirish, chet el olimlari fikrlari bilan tanishtirish. Kurs ishining vazifalari. Tafakkur tushunchasiga ijtimoiy-psixologik tavsif berish; Tafakkur turlari haqida ma'lumot berish; Tafakkurning rivojlanish bosqichlari haqida tushuncha berish; Tafakkur tushunchasining rivojlanish bosqichlarini o‘rganish; Tafakkur nazariyalari va ularning fandagi ahamiyatini aniqlash; Tafakkur jarayonini eksperimental usullar yordamida aniqlashni tavsiflash . 4
I.BOB Tafakkur tushunchasiga psixologik tavsif berish 1.1. Tafakkur xususiyatlari va uning turlari. Tafakkur — inson aqliy faoliyatining yuksak shakli; obyektiv voqelikning ongda aks etish jarayoni. Tafakkur atrof muhitni, ijtimoiy hodisalarni, voqelikni bilish quroli, shuningdek, inson faoliyatini amalga oshirishning asosiy sharti sanaladi. U sezgi, idrok, tasavvurlarga qaraganda voqelikni to la va aniq aksʻ ettiruvchi yuksak bilish jarayonidir. Tafakkur deb, voqelikdagi narsa va hodisalarni ular o rtasidagi bog lanishlarni fikran, umumlashtirib, vositali yo l bilan aks ʻ ʻ ʻ ettirishga aytiladi. Voqelik tafakkurda, idrok va tasavvurgina nisbatan chuqurroq va to laroq aks etadi. Biz sezgi, idrok vositasi bilan bilib olishimiz mumkin ʻ bo lmagan narsa yoki hodisalarni, narsa yoki hodisalarning xususiyatlarini, ʻ ularning bog lanish va munosabatlarini tafakkur vositasi bilan bilib olamiz. ʻ Tafakkur — inson miyasining alohida funksiyasi. Uning nerv fiziologik asosi birinchi va ikkinchi signal sistemalarining o zaro munosabatidan iborat. Tafakkur ʻ jarayonida insonda fikr, mulohaza, g oya, faraz kabilar vujudga keladi va ular ʻ shaxsning ongida tushunchalar, hukmlar, xulosalar shaklida ifodalanadi (qarang ong). Tafakkur til va nutq bilan chambarchas bog liq ravishda namoyon bo ladi. ʻ ʻ Fikrlash faoliyati nutq shaklida namoyon bo ladi. Nutq aloqasi jarayonida ʻ insonning hissiy mushohada doirasi kengayib qolmay, orttirilgan tajriba boshqa kishilarga ham beriladi. Inson o zining tafakkuri, nutqi hamda ongli xatti-harakati ʻ bilan boshqa mavjudotlardan ajralib turadi. U fikr yuritish faoliyatida o zida aks ʻ ettirgan, idrok qilgan, tasavvur etgan narsa va hodisalarning haqiqiyligini aniqlaydi, hosil qilingan hukmlar, tushunchalar, xulosalar chin yoki chin emasligini belgilab oladi. Inson tafakkuri orqali voqelikni umumlashtirib, bevosita (bilvosita) aks ettiradi, narsa va hodisalar o rtasidagi eng muhim bog lanishlar, ʻ ʻ munosabatlar, xususiyatlarni anglab yetadi. Binobarin, inson muayyan qonun, qonuniyat va qoidalarga asoslangan holda ijtimoiy voqea va hodisalarning vujudga kelishi, rivojlanishi hamda oqibatini oldindan ko rish imkoniyatiga ega. ʻ 5