Tamom boʻlmagan sodir etilgan jinoyat uchun jazo tayyinlash
Tamom bo lmagan sodir etilgan jinoyat uchun jazoʻ tayyinlas h M U N D A R I J A Kirish...........................................................................................................2 1-bob Tamom bo`lmagan jinoyatlarni sodir etishning nazariy masalalari............................................................................................................4 1.1 Tamom bo`lmagan jinoyatlar tushunchasi...................................................4 1.2 Tamom bo`lmagan jinoyatlar uchun jazo tayinlashning umumiy qoidalari.............................................................................................................9 2-bob Tamom bo`lmagan jinoyatlarni kvalifikatsiya qilish asoslari.............................................................................................11 2.1 Jinoyatga tayyorgarlik ko`rishni kvalifikatsiya qilish ................11 2.2. Jinoyatga suiqasd qilishni kvalifikatsiya qilish ................................15 2.3. Jinoyat sodir etishdan ixtiyoriy qaytishni kvalifikatsiya qilish…………20 3-bob Tamom bo`lmagan jinoyatlar uchun jazo tayinlashning xorijiy tajribasi 3.1. Rossiya federatsiyasida tamom bo`lmagan jinoyatlarning huquqiy ahamiyati……………………………………………………………………...25 3.2. Ukraina davlatida tamom bo`lmagan jinoyatlar uchun jazo tayinlash asoslari…………………………………………………………………………... 31 Xulosa................................................................................................... 33 Foydalanilgan adabiyotlar.............. ......................................................35
KIRISH Bugungi kunda jinoyat sodir etgan shaxslarga nisbatan adolatli hukm chiqarish, odil sudlovni amalga oshirish davlat siyosatining asosiy bo‘g‘inlaridan biri hisoblanadi. Bu o‘rinda Jinoyat kodeksining odillik va insonparvarlik prinsiplari ro‘baro keladi. Chunki jinoyat sodir etgan shaxsga tayinlanadigan jinoiy jazoning miqdori va muddati adolatli va shaxsning ijtimoiy holatlariga mutanosib bo‘lishi lozim. 2022-2026-yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasining 15-maqsadida “Davlat organlari va mansabdor shaxslarning faoliyati ustidan samarali sud nazoratini o‘rnatish hamda fuqaro va tadbirkorik subyektlarining odil sudlovga erishish darajasini oshirish” kerakligi keltirib o‘tilgan. Bu esa sudlar faoliyatiga va odil sudlovga qaratilayotgan e’tiborning oshishidan darak beradi. O‘zbekistonda Respublikasida birinchi instansiya sudlarida 2018-yilda 38 183 ta, 2019-yilda 28 846 ta, 2020-yilda 30 282, 2021-yilda esa 47 657 ta jinoyat ishlari ko‘rib chiqilgan. Shuningdek, shaxslarni sud zalidan qamoqqa olish ko‘rsatkichlari 2018-yilda 1990 ta, 2019-yilda 1542 ta, 2020-yilda 1747 ta, 2021- yilda 2707 tani tashkil etgan bo‘lsa, ozod etilgan shaxslar 2018-yilda 3290 ta, 2019-yilda 3080 tani tashkil qilgan. Sudlar tomonidan oqlangan shaxslar dinamikasi esa 2018-yilda 867 ta, 2019-yilda 859 ta, 2020-yilda 781 ta, 2021-yilda esa 932 tani tashkil qilgan. Ushbu raqamlarga e’tiborimizni qaratadigan bo‘lsak, sudlar tomonidan jnoyat ishlarini ko‘rib chiqish ko‘rsatkichi 2018-yilga nisbatan, 2021-yillarda oshganini, shunigdek, sudlar tomonidan oqlov hukmi chiqarish ko‘rsatkichlari ham nisbatan ko‘payganligini ko‘rishimiz mumkin. MATERIAL VA METODLAR Mazkur kurs ishi tahliliy tadqiqot sifatida ilmiy- nazariy manbaalar tahlilini va qonun hujjatlari asoslarini o‘z ichiga oladi. Ushbu 1
kurs ishi sohaga oid bo‘lgan ilmiy tushunchalar, nazariyotchi olimlarning qarashlari, xorijiy mamlakatlarda ushbu sohada amalda bo‘lgan holatlar tahlil qilinib, milliy tizimga joriy qilish imkoniytalari va istiqbollari tahlil qilingan. Ushbu tadqiqotni amalga oshirishda bilishning umumiy-ilmiy metodlari bo‘lgan dialektik metod, tarixiy-qiyosiy tahlil, tizimli tahlil qilish uslublari, shuningdek, umumiy mantiqiy metodlar – induksiya, deduksiya, analiz, sintez va maxsus huquqiy metodlar qo‘llanildi. Ilmiy adabiyotlar va huquq normalarini sharhlashda grammatik tahlil metodidan ham foydalanilgan. 2
1- bob Tamom bo`lmagan jinoyatlarni sodir etishning nazariy masalalari 1.1 Jinoyatda tamom bo`lmagan jinoyat tushunchasi. O`zbekiston Jinoyat kodeksi VI bobida tamom bo`lmagan jinoyatlar tushunchasi va ularning turlari nazarda tutilgan. Qasddan sodir etilgan jinoyatlar uchta bosqichdan iborat bo`ladi. Bular quyidagilar: 1. Jinoyatga tayyorgarlik ko`rish; 2. Jinoyat sodir etishga suiqasd qilish; 3. Tamom bo`lgan jinoyat. Jinoyatga tayyorgarlik ko`rish va sodir etishga suiqasd qilish va ularni sodir etish qonun bilan qo`llanadigan manfaatlarni aniq xavf ostida qoldiradi. Shunga ko`ra, bunday jinoyatlarda tamom bo`lmagan jinoyat tarkibi, ya`ni jinoyatga suiqasd qilish tarkibi mavjud bo`ladi. Jinoyatga tayyorgarlik ko`rishni umumiy tarzda ifodalaganda, jinoyatni sodir qilish uchun aniq sharoit yaratdi. Aybdor bunda jinoyatga tayyorgarlik ko`rishning obyektiv tomonini bajaradi. Jinoyatga suiqasd qilishda esa, bevosita jinoyatni amalga oshirish harakatlari boshlandi va jinoiy maqsadni qisman amalga oshirgan bo`lishi mumkin. Ammo aybdor o`zining irodasiga bog`liq bo`lmagan holda jinoyatni oxiriga yetkaza olmaydi. Tamom bo`lgan jinoyatda esa muayyan jinoyat tarkibining barcha belgilari to`la amalga oshiriladi. Faqat to`g`ri qasddan sodir etiladigan jinoyatlardagina jinoyat bosqichlari bo`ladi. Quyidagi jinoyat bosqichlari bo`lmaydi: Egri qasddan sodir etiladigan jinoyatlarda; Ehtiyotsizlikdan sodir etiladigan jinoyatlarda; 3
Amaldagi Jinoyat kodeksi 25-moddasi 1-qismiga jinoyatga tayyorgarlik ko`rish tushunchasi berilgan bo`lib, unga ko`ra “Shaxsning qasddan qilinadigan jinoyatni sodir etish yoki yashirish uchun shart-sharoit yaratuvchi qilmishi o`ziga bog`liq bo`lmagan holatlarga ko`ra sodir etilishi boshlangunga qadar to`xtatilgan bo`lsa, bunday qilmish jinoyatga tayyorgarlik ko`rish deb topiladi”, deyilgan. Jinoyatga tayyorgarlik ko`rish tarkibi alohida xususiyatga ega bo`lib, u obyektiv va subyektiv tomondan namoyon bo`ladi. Jinoyatga tayyorgarlik ko`rish obyektiv tomondan quyidagi harakatlarda ifodalanishi mumkin: -Jinoyat sodir etish vositasi yoki qurolllarini qidirib topish, ya`ni xohlagan yo`l bilan jinoyatni sodir etish vositasi hamda (yoki) qurollariga ega bo`lish. Jinoyatni sodir etish vositasi va qurollariga ega bo`lish qonuniy (masalan, aholi yashash joylariga qonunga xilof ravishda kirish maqsadida chilangarlik asbobini do`kondan xarid qilish, narkotik moddalarni yashirish hamda ularni noqonuniy tarzda chegaradan olib o`tish maqsadida avtotransport vositasini tanishidan vaqtincha ijaraga olish va boshqalar) yoxud noqonuniy bo`lishi mumkin (masalan, o`g`irlangan mol-mulkni tashish maqsadida o`q otish qurolini o`g`irlash, o`g`irlangan mol-mulkni tashish maqsadida avtotransportni olib qochish va boshqalar); - jinoyat sodir etish vositasi va qurollarini moslashtirish, ya`ni qasd qilingan jinoyat sodir etishda foydalanish maqsadida qo`l ostidagi buyumlarning ko`rinishini o`rgartirish hamda qayta ishlash; - jinoyat sodir etish vositasi va qurollarini yasash, ya`ni ularni yarimfabrikatlar. Yarimmahsulot, xomashyodan zavodda yoki hunarmandchilik usuli bilan yasash (masalan. Fuqrolarga tegishli mulkka noqonuniy tarzda egalik qilish maqsadida, militsiya xodimning qalbaki guvohnomasini yasash, uy-joyga kirish uchun eshik ochadigan moslamalarni tayyorlash, firibgarlik yo`li bilan pul o`g`irlash maqsadida hujjatlarni qalbakilashtirish va boshqalar) 4