logo

TAQDIMOT” STRATEGIYASIDAN FOYDALANISH USLUBIYATI (ATOM FIZIKIKASI BO’LIM)

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

549.1435546875 KB
MAVZU: “TAQDIMOT” STRATEGIYASIDAN FOYDALANISH
USLUBIYATI (ATOM FIZIKIKASI BO’LIM)
                                 MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………………
I. BOB  ATOM FIZIKASINI O’RGANISH METODLARI
TAVSIFI…………………………………………………………………………..
1.1 . Atom fizikasini o’rganish metodlari………..………….
1.2 «Taqdimod» metodi  ...............................…… .................................. ...............
II.  BOB  ATOM YADROSI
2.2 Yadro reaksiyalari……………………………………………………………
XULOSA …………………………………………………………………………
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………...
1                                               KIRISH
Ta’lim sohasida olib borilayotgan islohotlarning tub mohiyati ta’lim 
mazmuni va shaklini takomillashtirishga qaratilgan. Fan-texnika taraqqiyoti, 
jamiyatimizning demokratlashuvi, axborot miqyosining oshib borishi kabi omillar 
bolaning shaxsiy xususiyatlariga, jumladan, idrok eta olish, tasavvur va 
tafakkurlash, aqliy qobiliyatining rivojlanishiga olib keldi. Bolaning olamni 
bilishga bo’lgan ehtiyoji avvalgi yillarga nisbatan keskin oshganligi hech kimga sir
emas. 
Zamoniy ta’lim oldida turgan eng muhim vazifa o’quvchi shaxsining ilm 
olishga bo’lgan ehtiyojini qondirishga qaratilgan. Biz kimni tarbiyalashimiz kerak?
degan savol zamonaviy pedagogika, didaktika fanlarini o’qitish metodikalarining 
bosh masalasiga aylandi. 
O’zbekiston Respublikasi sobiq Prezidenti Tarixiy xotirasiz - kelajak yo’q 
asarida komil inson tushunchasiga aniq ta’rif keltirdilar, ya’ni  Komil inson 
deganda biz, eng avvalo, ongi yuksak, mustaqil fikrlay oladigan, o’z xulq-atvori 
bilan o’zgalarga ibrat bo’ladigan bilimli, ma’rifatli kishilarni tushunamiz.  Ta’lim 
tizimi va maktab oldiga maqsad qilib komil insonni tarbiyalab voyaga yetkazish 
qo’yildi . 
Bu ezgu maqsadni bajarish eski an’anaga kirib qolgan tarbiyaviy usullar 
vositasida emas, balki zamonaviy yangi dars usullari vositasida amalga oshirilishi 
shart. 
Hozirgi davr o’qituvchi va talaba, o’quvchi oldiga katta talablar qo’ymoqda, 
bu talablarning eng asosiysi darsning samaradorligi, uning sifatliligi, 
o’quvchilarning bilim va ko’nikmalariga, oliy o’quv yurtlari, o’rta maxsus o’quv 
yurtlari, maktabdagi o’quv mashg’ulotlarida zarur bilimlarni egallab olishdir. 
Ilg’or pedagogik tajribada darsda materialni yirik qismlarga ajratib berish, 
talabalar, o’quvchilar uchun yangi narsalarni, ko’p marta ishlab chiqish o’rinli 
ekanligini ko’rsatadi. Bilimlarni mavzular bo’yicha hisobga olish juda foydalidir.
Har bir o’qituvchining ishga ijodiy yondashishi juda muhimdir.  Bu o’z-
o’zidan bo’lib qolmaydi. Buning asosiy shartlaridan biri o’quv ishining barcha oliy
o’quv yurtlari, o’rta maxsus o’quv yurtlar va maktab uchun yagona bo’lgan Davlat 
ta’lim standarti (DTS) ni bajarishni mahalliy tashabbus bilan uyg’unlashtirishdir. 
2 Xalqimizning asosiy maqsadi huquqiy demoqratik davlat barpo etish, hamda
odil fuqarolik jamiyatini shakllantirish bo’lib bu xalq ta’limi xodimlarining ham 
eng umumiy metodalogiyasidir.
Elementar zarralar  deb, fizika fanining hozirgi taraqqiyot bosqichida eng 
sodda, ma’lum ichki strukturaga ega bo’lmagan, faqat bitta zarradan tashkil topgan
zarralarga aytiladi.
1932-yilgacha elementar zarralarning soni 3 ta elektron, proton, netron edi. 
1956-yilga kelib ularning soni 30 ga bordi.Hozirgi vaqtda barqaror bo’lgan va 
o’rtacha yashash vaqti  s dan kam bo’lmagan 39 ta elementar zarra mavjud. 
Bundan tashqari 300 dan ortiq qisqa muddat yashovchi zarralar kashf qilindi. 
Elektron  -birinchi  elementar zarra bo’lib, atom tarkibiga kiradi. Uning 
mavjudligi haqida 1881- yilda Stoney oldindan postulat tarzda aytgan. 1897-yilda 
J.J.Tomson  elektronning e/m solishtirma zaryadini o’lchab, elektronning 
mavjudligini eksperimental kashf etgan.Elektron barqaror zarra, uning yashash 
vaqti kamida  yilga teng ekanligi aniqlangan.
Proton p- atom yadrosi tarkibiga kiruvchi birinchi elementar zarra bo’lib, 
1919-yilda kashf etilgan. Lekin qaysi hodisani proton kashf qilingan hodisa deb 
aytish qiyin, chunki vodorot ioni sifatida u uzoq vaqtdan buyon ma lum edi. ’
Protonning kashf qilinishida 1911-yilda E.Rezerford yaratgan atomning planetar 
modeli ham,1906-1919-yillarda J. Tomson , F.Soddi, F. Aston tomonidan 
izotoplarning ochilishi ham azot yadrosidan alfa-zarralar urib chiqargan vodorod 
yadrolarini kuzatish ham rol o’ynaydi.Proton ham barqaror zarra bo lib uning 
’
yashash vaqti   yildan kam emas.
Neytron n-atom  yadrosining tarkibiga kiruvchi ikkinchi elementar zarra 
bo lib, uni 1932-yilda J.Chedvig kashf etgan.Netron faqat barqaror atom yadrolari	
’
tarkibidagina turg’undir.Erkin atom yadrosidan tashqarida neytron barqaror 
emas,uning o’rtacha yashash vaqti 15 minutga yaqin.
Kursh ishini dolzarbligi:   Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan ijtimoiy-
iqtisodiy siyosat xalqimizning moddiy farovonligini yanada oshirish, aholini 
kundan-kunga o’sib borayotgan moddiy va ma'naviy ehtiyojlarini qondirishga 
qaratilgan. Bunda ishlab chiqarilayotgan xalq iste'mol mollarining sifatini 
yaxshilash, ularning turini kengaytirish hamda jaxon bozoridagi 
raqobatbardoshligini oshirish alohida ahamiyat kasb etadi. Shu munosabat bilan 
respublikamizda xalq iste'mol mollarini ishlab chiqarish bo’yicha kun sayin juda 
ko’p ishlar amalga oshirilmoqda.Elementar zarralar, atomning tuzilishi va kvant 
sonlarning ahamiyati juda katta, chunki tabiatda roy berayotgan voqea 
xodisalarning tub negizida atom tashkil etadi. Demak, bu xil tahlillarni o’rganish 
masalani naqadar dolzarbligini ko’rsatadi.
3 Kurs ishining vazifalari:   bitiruv malakaviy ishida nazariy va amaliy isbotni
taqozo   qiladigan   ilmiy   faraz,   tadqiqot   ob’yekti,   predmeti,   maqsadiga   muvofiq
quyidagi tadqiqot vazifalari hal qilinadi: 
1.   Atom   fizikasini   fanlar   bilan   bog’lab   o`qitishda   o`quvchilarda   ekologik
tafakkurni shakllantirish yo`nalishlarini, pedagogik asoslarini aniqlash; 
2.  Zamonaviy shakl va uslublardan foydalanish; 
3. Fizika ta’limiga oid didaktik va metodik adabiyotlarni o’rganish; 
4.   Akademik   litsey   va   kasb-hunar   kollejida   fizika   ta’limini   tashkil   etish,
boshqarish, nazorat qilishning hozirgi amaliyotini tahlil qilish; 
5.   Ilg’or   pedagogik   g’oyalarni   umumlashtirish,   pedagogik   amaliyot
imkoniyatlarni aniqlash; 
6.   Fizikani   boshqa   fanlar   bilan   bog’lab,   darsda   va   darsdan   tashqari
mashg’ulotlarda   o`quvchilarning   tafakkurini   shakllantirish   yo`llari,   vositalari   va
imkoniyatlarini aniqlash; 
7.   Fizika   ta’limining   fanlararo   bog’lanishini   pedagogik   tajribada   o’rganish,
nazariy asoslarini bayon qilish va unga oid metodik tavsiyalar ishlab chiqish.
4 I. BOB  ATOM FIZIKASINI O’RGANISH METODLARI
1.1  Atom fizikasini o’rganish metodlari
Atom   fizikasi   fanining   o’qitilishida   boshqa   fanlar   bilan   aloqadorlik,   fizika
fani   bilan   kuchli   va   kuchsiz   darajada   bog’langan   fanlar,   shuningdek,   boshqa
fanlarning o’qitilishida fanning qo’llanilishi tarix, ona tili va adabiyot, matematika
hamda   amaliy   fanlari,   ularning   o’qitilishi   misolida   ko’rsatib   berishga   harakat
qilinadi.   Bir-biri   bilan   kuchsiz   darajada   bog’liq   fanlarga   nisbatan   kuchli   darajada
bog’liq fanlar o’zaro mushtarak bo’lib, mavzular mohiyati va ularni o’quvchilarga
tushuntirish   jarayonida   hamisha   bir-birini   taqozo   etadi.   Bu   fanlarning   kuchli
darajada   bog’lanishi   ularning   bir-birining   ichki   tizilmalarigacha   kirib   borishi,
deyarli har bir mavzu bayonida ularga murojaat qilish zaruriyati bilan belgilanadi.
Bu   bog’liqlik   va   bir-biriga   chuqur   singib   borish   natijasida   fanlar   tadqiq   etadigan
muammolar   va   masalalar   o’z   yechimini   topib   boradi.   Fanlarning   bir-biriga
bog’liflik   darajalarini,   shuningdek   bu   fanlarda   bo’layotgan   o’zgarishlar,   yangi
tadqiqot   natijalari,   yangilanishlardan   xabardor   bo’lib   borish,   hozirgi   zamon
o’qituvchisiga   qo’yilgan   talab   bo’lib,   u   dars   saviyasi,   mavzu   mazmunining
o’quvchilar ongiga singdirilishi va uning beradigan samarasining oshishida asosiy
omillardan biri bo’lib hisoblanadi. Dars jarayonida fanlarning bir-biriga bog’liqlik
darajasi  va ularning mavzu mazmunini  to’ldirishdagi  ahamiyati asosan  o’qituvchi
bilim   va   malakasi,   pedagogik   mahorati,   ko’rgazmali   qurollar,   texnik   vositalardan
va axborot-kommunikatsion texnologiyalardan qay darajada o’rinli foydalanishiga
bog’liq bo’ladi. O’qituvchining fanlarni  bir-biriga bog’liq holda dars o’tishida  42
akademik   litsey   va   kasb-hunar   kolleji   dars   jarayonining   mazmunini   va   uning
o’quvchilar tomonidan idrok etilishida beradigan samarasi benihoya katta bo’ladi.
Dars   samaradorligini   oshirishda   o’qituvchining   shaxsiy   mahorati   ham   muhim   rol
o’ynaydi,   o’quvchilarda   fanga   nisbatan   qiziqish   uyg’otadi   va   dunyoqarashini,
amaliy   malakalarining   hosil   qilish   mahoratlarining   oshishida   asosiy   omil   bo’ladi.
Metodik   tavsiyalar:   Barkamol,   har   tomonlama   yetuk,   komil   inson   tarbiyasi   bosh
5 maqsadimiz ekan, bu ish hamma vaqt o’qituvchining diqqat markazida turishi o’z
pedagogik   faoliyatining   barcha   imkoniyatini   shunga   qaratishi   taqozo   etiladi.
Buning   uchun   o’qituvchi   keng   dunyoqarashli,   chuqur   bilimli   va   yuksak   ilm
malakasiga ega bo’lishi, shuningdek pedagogik metod va usullarni  yaxshi  bilishi,
ilg’or   ish   tajribalari,   pedagogik   va   axborot   texnologiyalaridan   xabardor   bo’lishi,
o’z darsi  mazmuniga ko’ra ularni qo’llay bilishi, o’zi dars o’tadigan fan bo’yicha
kerakli   adabiyotlar,   ko’rgazmali   qurol   va   didaktik   materiallar   to’plashi,   ulardan
dars   mavzusi   mazmuniga   ko’ra   unumli   foydalanishi   zarur.   Yuqorida   ko’rsatilgan
talablar   darajasida   dars   berish   va   dars   jarayonida   fanlararo   bog’liqlik,
prinsiplaridan   foydalanib   dars   samaradorligini   oshirish   uchun   o’qituvchiga
quyidagi   metodik   tavsiyalarni   beramiz:   1.   Fanlaoda   bo’layotgan   o’zgarish   va
yangilanishlardan   doimo   xabardor   bo’lib   turish   va   uni   to’g’ri   baholay   olish,   o’zi
o’zlashtirgan   bilimlar   ko’lamini   unutmaslik,   aksincha,   uni   kengaytirib   borish   va
ijro   malakasini   oshiib   borishi   uchun   to’xtovsiz   o’z   ustida   ishlash;   2.   Dars
mavzusiga ko’ra metod va usullarni to’g’ri tanlash va ularni muvaffaqiyatli amalga
oshirish   bu   metodlarning   to’g’ri   tanlanganligi   va   mavzuni   yoritishdagi   o’rnini
to’g’ri   belgilash;   3.   Dars   mavzusiga   ko’ra   faoliyat   turlarini   to’g’ri   tanlash   bu
faoliyat turlari darsning mazmunini tashkil qilishini unutmaslik faoliyat turlaridan
foydalanish ketma-ketligini to’g’ri belgilash (dars strukturasi). 43 4. Dars mavzusi
mazmuniga   ko’ra   qaysi   fan   bilan   bog’liqlik   holda   dars   o’tish   hamda   bu   darsda
qaysi faoliyat turlaridan foydalanish yaxshi natija berishini to’g’ri belgilash va har
bir   faoliyat   turiga   bog’liq   bo’lgan   fanni   aniqlab   faoliyat   jarayonida   qo’llash.   5.
Mavzuga   mos   dars   rejasini   tanlash   va   uni   amalga   oshirish   malakasini   egallash
o’quvchilarga   shaxsan   amalga   oshirish   metodining   boshqa   metodlarga   nisbatan
samarasi  yuqori  ekanligini  bilish;  6. Akademik  litsey  yoki  kasb-hunar  kollejining
fizika   va   texnika   kutubxonasini,   axborot-resurs   markazini   tashkil   qilish   va   uni
kerakli   o’quvuslubiy,   siyosiy-ijtimoiy,   ilmiy   hamda   turli   sohalardagi   materiallar,
asarlar bilan boyitish va ulardan dars jarayonida mavzu mazmuniga ko’ra unumli
foydalanish;   7.   Fizika   va   texnika   kutubxonasi   xazinasining   doimo   to’liq   bo’lishi,
uning   turlarga   va   sohalarga   ko’ra   joylashtirilishi,   foydalanishni   nazorat   qilish,
6 ehtiyot qilib saqlash, ulardan foydalanish uchun zarur bo’ladigan texnik jihozlarni
saqlash va zarur vaqtda ishlata bilish; 8. Maxsus fizika va texnika (yoki to’garak)
xonasining   bo’lishi   va   unda   fizik   va   texnik   adabiyotlar,   ko’rgazmali   hamda
tarqatma-didaktik   materiallar,   texnik   vositalar,   magnitofon,   audio-video
apparatlari,   monitor,   axborot-kommunikatsion   texnologiyalar   vositalari,   devor
stendlari (bannerlar) va boshqalarning bo’lishiga erishish; 9. Har bir o’quvchining
O’rta   Osiyodan   yetishib   chiqqan   va   fizik   ilm   hamda   uning   amaliyotida
muvaffaqiyatli   ijod   qilib   tariximizda   iz   qoldirgan   alloma   olimlar   hayoti,   ijodiy
faoliyati   va   qoldirgan   ilmiy   merosi   to’g’risida   chuqur   bilimga   ega   bo’lishiga
erishish uchun ular to’g’risida qisqa va mazmunli ma’lumotlar keltirilgan, devoriy
rasmlar, bukletlar, foto stendlar bilan fizika xonasi va uning atroqini jihozlash.  
Atom   fizikasi   –   fizikaning   atom   xossalari,   elektron   qobiqlari   tuzilishi,
elektronlar   va   ionlar   xos-salari,   ularning   elektromagnit   maydo-nidagi   harakatini
o rganadigan bo limi.  ʻ ʻ Moddalarning atom (A.)lardan tashkil  topganligini qadimgi
yunon   faylasuf-mate-rialistlari   Epikur,   Levkipp   va   Demo-kritlar   aytgan.
Demokritning   fikricha,   bizga   uzluksiz   bo lib   ko ringan   jismlar   haqiqatda	
ʻ ʻ
bo linmas   mayda   zarralardan,   ya’ni   A.lar   va   ular   orasidagi   bo shliqdan   tashkil	
ʻ ʻ
topgan;  bu A.lar  hamma vaqt  harakatda bo ladi.  15 – 18-asrlarda tabi-atni  tajriba	
ʻ
asosida o rganish usullari taraqqiy eta boshlaydi. Hamma fanlar qatori kimyo fani	
ʻ
ham rivojlandi. Tajribada olingan natijalar jismlar atomlardan tashkil topgan degan
nazari-yani   tasdiqlay   bordi.   Tajribalar   kimyo-viy   birikma   hosil   qilishda   bir
moddaning zarralari  ikkinchi  modda zarralari  orasiga  kirib, ular  o zaro birlashadi	
ʻ
va   yangi   birikma   zarralarini   hosil   qiladi,   degan   xulosaga   keltirdi.   Atom   fizikasi
nazariya-sining rivojlanishida  Dalton, fran-suz  kimyogari  J.  L. Prust,  Lomonosov
va Avogadroning ilmiy gipotezalari katta rol o ynadi. Avogadro bir xil temperatura	
ʻ
va   bosimdagi   teng   hajmli   har   xil   gazlarda   molekulalar   soni   o zaro   teng   degan	
ʻ
fikrni aytdi. Avogadroning bu qonuni har xil elementlarning A. ogirliklarini o zaro	
ʻ
taqqoslash   imkonini   berdi.   Har   bir   moddaning   gramm-molekulasida   molekulalar
soni   bir   xil,   ya’ni   JV0   =   61023   ga   teng   ekanligi   ma’lum   (qarang   Avo-gadro
qonuni).   Avogadro   soni   ma’lum   bo lsa,   har   bir   A.ning   og irligi   gramm-molekula	
ʻ ʻ
7 og irligini   Avogadro   soniga   bo lib   topiladi.   Hatto   19-asr   oxirlariga-cha   A.niʻ ʻ
bo linmas   zarra   deb   qaraganlar.   1897   –   98   yillardan   Tomson   (Lord   Kel-vin)   A.
ʻ
tarkibida elektronlar bor de-gan farazni aytdi. 1911 yi.aa Rezerford A.ning planetar
modelini   yaratdi.   A.   –   proton   va   neytronlardan   iborat   yadro   va   uning   atrofida
aylanuvchi   manfiy   zaryadli   elektronlardan   tashkil   topgan.   Elektron   (ye)   zaryadi
4,810~10   CGSE   ga   teng,   massasi   esa   proton   massasigi   dan   1840-marta   kichik
bo lgan   zarradir.   Pro-766ton   vodorod   A.ning   yadrosidir.   Proton   zaryadi   musbat
ʻ
bo lib,   qiymati   elektron   zaryadiga   teng.   Neytron   massasi   tp   taxminan   proton
ʻ
massasiga   teng,   lekin   zaryadsiz   zarradir.   Yadrodagi   protonlar   soni   yadro   atrofida
aylanuvchi   elektronlar   so-niga,   bu   son   esa   elementlarning   davriy   tizimidagi
o rnining   raqami,   ya’ni   A.   raqamiga   teng.   Elementlarning   A.   ogir-ligidan   A.
ʻ
rakamini ayirganda yadrodagi neytronlar soni kelib chiqadi. Daniya fizigi Nils Bor
1913-yilda   Rezerford   modeliga   asoslanib,   vodorod   A.ning   ichki   tuzilish
nazariyasini   yaratdi.   N.   Bor   atom   zarralari   murakkab   tizim   bo lgani   holda	
ʻ
muvozanatda   bo lishini   birinchi   bor   tushuntirib   berdi.   N.   Bor   A.   nazariyasini	
ʻ
yaratishda   faraz   sifatida   uchta   postulat   qabul   qiladi.I   postulat.   Elektron   yadro
atrofida   aylanma   harakat   qilayotganda   o z   energi-yasini   yo qotmaydi.II   postulat.	
ʻ ʻ
Elektron   yadro   atrofida   faqat   barqaror   orbitalardagina   aylani-shi
mumkin.Shpostulat.   Elektron   energiyasi   kat-ta   bo lgan   barqaror   orbitadan	
ʻ
energiyasi   kichik   bo lgan   orbitaga   o tganda   ortiqcha   energiyasini   yorug lik   nuri,	
ʻ ʻ ʻ
kvant   (fo-ton),   ya’ni   h   v   sifatida   chiqaradi.   Bor   nazariyasi   faqat   vodorod   va   vo-
dorodga   o xshagan   atomlar   uchungina   yaroqlidir.   Biroq   zaryadlari   soni   ko p	
ʻ ʻ
bo lgan   elementlarning   kvant   nazariyasi   –   kvant   mexanikani   yaratishda   Borning	
ʻ
atom nazariyasi boshlang ich qadam bo lib xizmat qildi. Kvant mexanika N. Bor,	
ʻ ʻ
V.   Geyzenberg,   L.   de-Broyl,   M.   Born,   A.   P.   Dirak   va   boshqa   tomonidan
yaratildi.Atom   fizikasi   fizikaning   yangi   bo limi   bo lib,   yangi   kashfiyotlar   bilan	
ʻ ʻ
boyib   bormoqda.   Atom   fizikasining   asosiy   bo limlari   –   atom   nazariyasi,   atom	
ʻ
(optik)   spektro-skopiya,   rentgen   spektroskopiyasi,   radio-spektroskopiya,   lazer
spektroskopiyasi, atom va ion to qnashishlari fizikasidan iborat. Atomning barcha	
ʻ
holat   harakte-ristikalarini   mukammal   aniqlash   Atom   fizikasining   eng   muhim
8 vazifasidir.   Bunda   atom   energiyasi   qiymatlari   –   energiya   satqi,   harakat   miqdori
momentlarining   qiymatlari   va   atom   holatini   ifodalovchi   boshqa   miqdorlar
aniqlanadi.   Atom   tuzilishini   batafsil   tekshirishda   qo lga   kiritilgan   nati-jalardanʻ
fizikaning ko pgina bo limlaridagina emas, balki kimyo, astrofizika va boshqa fan	
ʻ ʻ
sohalarida   ham   juda   ko p   foydalaniladi.   Spektral   chiziqlarning   kengayishi   va	
ʻ
siljishini o rganish muhit (suyuklik, kristall)ning ma’lum qismidagi maydonlar va	
ʻ
uning   holati   haqida   fikr   yuritishga   im-kon   beradi.   Elektron   zaryad   zichligining
taqsimlanishini   va   tashqi   kuchlar   ta’si-rida   uning   qay   tariqa   o zgarishini   bi-lish	
ʻ
atom   hosil   qilishi   mumkin   bo lgan   kimyoviy   bog larni,   kristall   panjarasidagi   ion	
ʻ ʻ
harakatini   aniqlash   uchun   juda   muhimdir.   Atom   va   ionlarning   tuzili-shi   va
energiya   sathi   harakteristikalari   haqidagi   ma’lumotlar   kvant   elektro-nika
qurilmalari uchun katta ahamiyatga egadir. Atom va ionlar to qnashganda ularning	
ʻ
ionlashishi,   uyg onishi,   qayta   zaryadlanishi   haqidagi   bilimlar   plazma   fizikasida	
ʻ
muhim   o rin   tutadi.   Atomlar   energiya   sathlarining   tuzilishini   bilish   astrofizika	
ʻ
uchun   juda   zarur.   Shunday   qilib,   Atom   fizikasi   tabiat   fanlari   bilan   chambarchas
bog liqdir.   Atom   haqida   Atom   fizikasi   yaratgan   tasavvur   dunyoni   bilish   uchun	
ʻ
ham   ahamiyatga   ega.   Turli   moddalarning   turg unligi,   Yerdagi   oddiy   temperatura	
ʻ
va bo-simda kimyoviy elementlarning boshqa elementlarga aylanmasligi atomning
"turg unligi"ga   bog liq.   Tashqi   sharoit   o zgarganda   atom   xossalari   va   holatining	
ʻ ʻ ʻ
o zgara   olishi,   atomning   "plastik"   bo lishi   elementar   zarralardan   birining	
ʻ ʻ
ikkinchisiga   aylanishi   yo llarini   ko rsatib   berib,   murakkab   tizimlarning   paydo	
ʻ ʻ
bo lishi   sabablarini   ochadi.   Shu   kunlarda   Atom   fizikasi   modda   tuzilishi   haqidagi	
ʻ
tasavvurlarni   kengaytiruvchi   alohida   fanga   aylanib   qoldi.   Modda   tuzilishi
nazariyasi  ancha  murakkab  bo lib, fizi-kaning deyarli  barcha yutuqlari  va hozirgi	
ʻ
zamon   matematik   apparatning   qudratiga   767tayangan.   So nggi   yillarda   atom	
ʻ
spektro-skopiyasining   plazma   diagnostikasiga,   astrofizik   tadqiqotlarga,   gazli   la-
zerlar   spektroskopiyasi   va   boshqa   sohalarga   tatbiqi   ancha   rivoj   topdi.   Ammo   bu
masalalarni   yoritish   atom   spektrlari   nazariyasiga,   atomda   yuz   berayotgan   radi-
atsion   jarayonlarning   ehtimolligi   va   ko ndalang   kesimi   kabi   muhim   harakte-	
ʻ
ristikalarga tegishli tayin hisoblarni o tkazishni talab qiladi.	
ʻ
9 1.2 «Taqdimod» metodi
Taqdimot texnologiyasi, ya’ni mashg‘ulotni ko‘rgazma sifatida o‘tkazish, 
darsda kompyuterdan foydalanishning eng oson usulidir. Buning uchun 
o‘qituvchiga birgina kompyuter va multimedia proektori kerak bo‘ladi. MS Power 
Point dasturi yordamida o‘tilajak dars uchun kompyuterda o‘qituvchining o‘zi 
slaydlar yaratadi va ko‘rgazmalar paketini tayyorlaydi. Metod o‘rganiladigan 
mavzu mohiyatini kompyuter xizmatidan foydalanilgan holda slaydlar majmuasi 
yordamida ochib berilishini ta’minlaydi. Uni qo‘llashda mavzuning asosiy 
g‘oyalari, tayanch tushunchalari, muhim xususiyatlari kichik matn, jadval, tasvir, 
sxema, rasm va diagrammalar asosida yoritiladi. Metod o‘quvchi
(talaba)larda mavzu mazmunini obrazli, yaxlit tarzda o‘zlashtirish 
ko‘nikmalarini shakllantiradi. Ta’lim jarayonida metodni qo‘llash tartibi 
quyidagichadir:
10  Izoh: 1. O‘qituvchi kichik guruhlarga bir yoki bir necha mavzuni tavsiya 
etishi mumkin.
II.  BOB  ATOM YADROSI
       2.2 Yadro reaksiyalari
Hozirgi vaqtda atom yadrosida ko p sonli elementar zarrachalar kashf ‘
qilingan. Ulardan eng muhimlari protonlar bilan neytronlardir. Bu ikkala zarracha 
nuklon deyiladigan yadro zarrachasining ikki turli xil holati sifatida 
qaraladi.Elementar zarrachalarning muayyan massasi va zaryadi boladi.Protonning 
massasi 1,0073 m. a. b. ga va zaryadi + 1 ga teng. Neytronning massasi 1,0087 m. 
a. b. ga, zaryadi esa nolga teng (zarracha elektr neytraldir). Proton bilan 
neytronning massasini deyarli bir xil deyish mumkin.Neytron kashf etilgandan 
keyin tez orada rus olimlari D.D.Ivanenko bilan Y.N.Gapon yadro tuzilishining 
proton—neytron nazariyasini yaratdilar (1932). Bu nazariyaga muvofiq vodorod 
atomining yadrosidan boshqa barcha atomlarning yadrolari Z protonlar bilan (A—
Z) neytronlardan tarkib topgan, bunda Z — elementning tartib raqami, A — massa 
soni.Massa soni A atom yadrosidagi protonlar Z bilan neytronlarning N umumiy 
sonini ko‘rsatadi, ya’ni
                                        A=Z+N
Proton bilan neytronlarni yadroda tutib turuvchi kuchlar yadro kuchlari deyiladi. 
Bular juda qisqa masofalarda (10-15 m atrofida) ta'sir etuvchi nihoyatda katta 
kuchlar bo‘lib, itarilish kuchlaridan katta bo‘ladi. Bu kuchlarning tabiatini-yadro 
fizikasi o'rganadi.
Tekshirishlar shuni ko‘rsatdiki, tabiatda bitta elementning massasi turlicha 
bolgan atomlari mavjud bolishi mumkin ekan. Masalan, xlorning massasi 35 va 37 
bolgan atomlari uchraydi. Bu atomlarning yadrolarida protonlar soni bir xil, lekin 
neytronlarning soni turlicha boladi.Elementning yadro zaryadlari bir xil, lekin 
massa sonlari turli olia bolgan atom turlari izotoplar deyiladi.Har qaysi izotop 
11 ikkita kattalik: massa soni (tegishli kimyoviy element belgisining chap tomoni 
yuqorisiga yoziladi) va tartib raqami (kimyoviy element belgisining chap tomoni 
pastiga yoziladi) bilan xarakterlanadi.Elementning atom massasi uning barcha 
tabiiy izotoplari massalarining shu izotoplarning tarqalganlik darajasi e’tiborga 
olingan o‘rtacha qiymatiga teng.Masalan, tabiiy xlorning 75,4 foiz massa soni 35 
bolgan izotopdan va 24,6 foiz massa soni 37 bolgan izotopdan iborat: xlorning 
o'rtacha atom massasi 35,453. 
Yadro reaksiyalari — bu atom yadrolarining elementar zarrachalar bilan va 
bir-biri bilan o‘zaro ta’sirlashishi natijasida o‘zgarishidir. Bunday reaksiyalarning 
tenglamalarini yozish massa va zaryadning saqlanish qonunlariga asosiangan. Bu 
degan so‘z, tenglamaning chap qismida massalar yig‘indisi bilan zaryadlar 
yig'indisi tenglamaning o‘ng qismidagi massalar yig'indisi bilan zaryadlar 
yig‘indisiga teng bo‘lishi kerak, demakdir.Siklotron qurilmasi yaratilgandan 
(1930) keyin juda ko‘p turli-tuman yadro reaksiyalari kashf qilindi va 
tekshirildi.Yadro reaksiyalarining tenglamalarini qisqacha yozish ko‘p qollaniladi. 
Dastlab boshlanglch yadroning kimyoviy belgisi yoziladi, so‘ngra (qavs ichida) 
reaksiyani vujudga keltirgan zarracha va reaksiya natijasida hosil bolgan zarracha 
qisqacha belgilanadi, shundan keyin hosil bo lgan yadroning kimyoviy belgisi ’
qo‘yiladi. Bunda boshlangich va hosil bolgan yadrolaming simvollarida faqat 
massa sonlari qo‘yiladi,chunki yadrolarning zaryadlarini D.l.Mendeleyevning 
elementlar davriy sistemasidan oson aniqlash mumkin. 
Yadro reaksiyalari – bu atom yadrolarining elementar zarrachalar bilan va 
bir-biri bilan o’zaro tasirlashishi natijasidagi o’zgarishidir. γ - nurlanish r е ntg е n 
nurlariga o‘xshash bo‘lib, kuchli o‘tish (singish) xossasiga ega; 0,1 m qalinlikdagi 
to‘siqdan o‘ta oladi. Atom yadrosidagi energiya kamayadi, lekin massasi va 
zaryadi o‘zgarmaydi. Yadro reaksiyalari  β - parchalanish,  α - parchalanish kabi 
asosiy turlarga bo‘linadi.  α - parchalanishda el е m е ntning tartib raqami 2 birlikka 
kamayadi.  β - parchalanishda el е m е ntning tartib raqami bir birlikka ortib, 
yadroning massa soni o‘zgarmay qoladi. Ayrim yadro r е aksiyalarida pozitron ( 1+ 
12 0e )yoki (+ β ) zarracha hosil bo‘lib, yadroning massa soni o‘zgarmasdan, tartib 
raqami bir birlikka kamayadi. Ba’zi yadro r е aksiyalarida yadro  β -zarrachani 
biriktirib oladi. Bunda tartib raqami bir birlikka kamayadi, yadro massasi 
o ‘zgarmaydi. Yadro reaksiyalari yordamida radioaktiv xususiyati bor izotoplar 
(radioaktiv izotoplar) olinadi. Ularning hammasi beqaror va radioaktiv 
parchalanish natijasida boshqa elementlarning izotoplariga aylanadi. Barcha 
kimyoviy elementlarning radioaktiv izotoplari olingan. Ularning taxminan 1500 
turi ma’lum. Faqat radioaktiv izotoplardan tarkib topgan elementlar radioaktiv 
elementlar deyiladi. Bular Z=43, 61 va 84 — 105 elementlardir.
Bunday reaksiyalarning tenglamalarini yozish elementlarning massa va 
zaryadlari yig‘indisi o‘zgarmasligiga asoslangan. Bu degan so ‘z, tenglamaning chap
qismida massalar yig ‘indisi bilan zaryadlar yig ‘indisi tenglamaning o ‘ng qismidagi 
massalar yig ‘indisi bilan zaryadlar yig ‘indisiga teng bo ‘lishi kerak.
1919-yilda Rezerford azot atomlarining yadrolarini  α -zarrachalar bilan 
bombardimon qilib, birinchi marta sun iy ravishda yadro reaksiyasini amalga ’
oshirdi:Barqaror (radioaktiv emas) izotoplardan 300 ga yaqini ma lum. D.I. 	
’
Mendeleyev elementlar davriy sistemasidagi ko‘pchilik kimyoviy elementlar ana 
shunday izotoplardan tarkib topgan. Ba’zi elementlarda barqaror izotoplar bilan 
birga uzoq vaqt yashaydigan radioaktiv izotoplari ham bo‘ladi.
               Yadroviy reaksiyalarda saqlanish qonunlari.
Reaksiya kesimi, chiqishi Zarralarning zarralar bilan, zarralarning yadrolar 
bilan, yadrolarning yadrolar bilan yadro masshtabida intensiv ta’sirlashuvi yadrolar
tarkibini o'zgartishga olib kelsa yadro reaksiyalari amalga oshgan boMadi.Yadro 
reaksiyasida energiya, impuls yadroda qayta taqsimlangan boMadi. Reaksiyalar 
kuchli, elektromagnit, kuchsiz ta’sirlashuvlarga ko‘ra, amalga ortishi 
mumkin.Reaksiyalar zaryadli, zaryadsiz zarralar, fotonlar ta’sirlashuvlariga ko‘ra, 
bo ladi.Barcha reaksiyalar saqlanish qonunlarining bajarilishi bilan ro‘y beradi. 	
’
                             a+A —»B+b. 
13 Agar ko‘p kanalli bolsa:            
Reaksiya   kanallari   chiqish   ehtimoliyatlligiga   ko ' ra ,  ularga   ruxsat   etilgan   yoki
cheklashlarga   sabab   boMadigan   kvant   xarakteristikalarini   aniqlash   imkonini  
beradi . Yadro   reaksiyalarida   saqlanish   qonunlari   toMa   bajarilishligi   reaksiyada  
qatnashayotgan   yadrolar   va   zarralar   xarakteristikalarini   yuqori   aniqlikda   aniqlash  
imkonini   beradi  ( masalan :  impulsi ,  zaryadi ,  juftligi   va   h . k .). Yadro   reaksiyalari  
ta sirlashuv’   energiyasiga ,  reaksiyani   yuzaga   keltirayotgan   zarraning   turiga , 
xossalariga   hamda   yadroning   massa   soniga ,  reaksiyaning   borish   mexanizmiga , 
reaksiya   energiyasiga   va   h . k . lar   qarab   tavsiflanadi . Reaksiyaga   kirishayotgan  
zarralarning   turiga   qarab   reaksiyalarni   n , zaryadli   zarralar ,  g - fotonlar   reaksiyalari  
deb   ataladi .
               Yadroviy reaksiyalarning turli mexanizmlari
Turli   yadroviy   reaksiyalarni   har   taraflama   to g ri	
‘ ‘   tushuntirib   beruvchi  
nazariya   hozirgacha   yaratilgan   emas .  Shuning uchun yadroviy reaksiyalar turli 
soddalashtirilgan mexanizm yoki modellar asosida tushuntiriladi. Bu mexanizm 
yoki modellar asosida yadroviy reaksiyalarning u yoki bu xususiyatlari to‘g‘ri 
tushuntirilishi mumkin.Yadroviy reaksiyalarning quyidagi mexanizmlari mavjud:
1.Bor kompaund yadro mexanizmi. 1936-yilda Nils Bor taklif qilgan yadro 
mexanizmiga ko‘ra, yadro reaksiyasi ikki bosqichdan iborat. Birinchi bosqich 
nishon-yadro bilan zarraning birikma (kompaund) holat tashkil etishidan iborat, 
ya’ni a + A —>C*.Birikma holat C* har doim kuchli uyg‘ongan boMadi, ikkinchi 
bosqich esa birikma holatning u yoki bu zarraga parchalanishidan iborat, ya’ni C* 
—»B + b. Demak, bu mexanizmga asosan reaksiya quyidagicha o‘tadi: a+A —
14 >C* —»B+b.Bu mexanizmga ko‘ra, yadroviy reaksiyaning boMib,o‘tishi juda 
sekin yuz beradi deb qaraladi.
2. Bevosita o‘zaro ta’sirli yadroviy reaksiya. Bunday reaksiyada nuklon 
yadrodagi bir yoki ko‘pi bilan ikkita-uchta nuklon bilan ta’sirlashadi yoki biror 
zarra almashish bilan ta’sirlashadi deb hisoblanadi. Bu holdakompaund yadro hosil
bo lmaydi. Bunga (d, n), (d, p) uzilish reaksiyalari va (p, d), (n, d) ilish ’
reaksiyalari misol bo la oladi. Uzilish reaksiyasida tarkibiy qismga ega bo‘ lgan 	
’
birlamchi zarra deytrondagi nuklonlaming biri yadro tomonidan «uzib» olinadi. 
Ilish reaksiyasida esa, aksincha, birlamchi nuklon yadrodan bitta nuklonni ilib 
oladi, deytronga aylanadi.3. Kulon o‘yg‘onish. Bunda yadro oldidan uchib 
o‘tayotgan zaryadlangan zarraning kulon maydoni ta’sirida yadro uyg‘ongan 
holatga o‘tib qoladi.
3. Bir yoki bir nechta zarralar hosil boMishi bilan yuz beradigan yadroviy 
reaksiya mexanizmi. Bu jarayonda birlamchi zarra energiyasi 109eV dan yuqori 
bo lganda yadro reaksiyasi natijasida bir yoki bir nechta ikkilamchi zarralar hosil 	
’
bo ladi. Juda yuqori energiyalarda barion-antibarion juftlari ham hosil bo lishi 
’ ’
mumkin.
  Yadro reaksiyalarining kompaund yadro mexanizmi.
N.Bor 1936-yilda yadro tomchi modeligaasoslanib yadroviy reaksiyalar 
nazariyasini yaratdi. U yadroviy reaksiya ikki bosqichda boMadi deb faraz qildi. 
Birinchi bosqichda a -zarra A-yadro-nishon bilan birikib kompaund yadro C* ni 
hosil qiladi, ikkinchi bosqichda uyg‘ongan holatdagi kompaund yadro b zarra 
chiqarib parchalanadi. Umumiy holda reaksiyani quyidagicha yozish mumkin:a + 
A —»C*—»B + b. Bunday bolishligi yadroga tushayotgan a-zarra o‘z energiyasini
nishon-yadro nuklonlari bilan to‘qnashib energiyasini yo‘qotadi. Uning energiyasi 
yadrodagi nuklonning bogManish energiyasidan kichik boMib,qoladi va endi u 
nishon-yadrodan chiqib keta olmaydi. Hosil boMgan kompaund yadro uyg‘ongan 
holatda boMadi. Shunisi muhimki, kompaund yadro tarkibidagi bitta ham nuklon 
15 bogManish energiyasini yengib chiqib ketish energiyasiga ega emas.Masalan, 
nishon-yadroga zarra tomonidan olib kelingan uyg‘onish energiyasi 15 MeV, 
kompaund yadrodagi nuklonlar soni esaA = 100 boMsin. U holda har bir 
nuklonning uyg‘onish energiyasi 0,15 MeV ga teng. Nuklon yadrodan chiqib 
ketishi uchun esa uning kinetik energiyasi bogManish energiyasi (8 MeV) dan 
katta boMishi kerak.Vaqt o'tishi bilan bu ortiqcha 15 MeVenergiya kompaund 
yadro nuklonlari o‘rtasida bir necha xil taqsimotda bo ladi. Tasodifan shunday ’
fluktuatsiya vaziyati vujudga keladiki, bunda yadro sirtidagi biror nuklonda 
yadroni tark eta oladigan darajada energiya yig’lib qolishi mumkin. U holda 
ehtimolligi juda kichik bo lgan «bug’anish» jarayoni yuz beradi va nuklon 	
’
yadrodan chiqib ketadi.
           Ikkilamchi zarralarning energiya va burchak bo‘yicha taqsimlanishi.
Kichik uyg‘onish energiyalarida reaksiya jarayoni alohida sathlar 
xususiyatiga bog liq bo ladi. Shuning uchun ikkilamchi zarralarning energiya 	
’ ’
taqsimotida parchalanuvchi yadroning energetik sathlariga mos ravishda qator 
maksimumlar kuzatilad.Ikkilamchi zarralarning harakat miqdor momentiga 
bog liq ravishda ularning burchak taqsimoti ham o‘zgaradi. Masalan, 1 = 0 holda 	
’
ikkilamchi zarralar burchak taqsimoti izotrop bo ladi.Yadro uyg‘onish energiyasi 	
’
katta bo lganda energetik sathlar qo‘shilib ketgani uchun zarralarning energiya va	
’
burchak bo‘yicha taqsimoti haqidagi maMumotlar statistik nazariya asosida 
keltirilib chiqarilishi mumkin.
Bevosita o‘zaro ta’sirli yadroviy reaksiyalar.
Yadroviy reaksiyalarni o‘rganish shuni ko‘rsatadiki, ba’zi hollarda reaksiya 
natijasini Boming kompaund yadro mexanizmi asosida tushuntirish mumkin emas. 
Masalan, ikkilamchi zarralarning burchak taqsimoti izotrop emas, balki anizatrop 
bo lib,chiqdi. Agar yadro reaksiyasi tyad yoki unga yaqinroq vaqtda ro‘y 	
’
beradigan bo lsa, bunday reaksiya bevosita o‘zaro ta’sirli yadro reaksiyasi 	
’
deyiladi. Bunday qisqa vaqt ichida yadroga kelib tushgan zarra yadrodagi bitta 
16 yoki ko‘pi bilan ikkita-uchta nuklonlar bilan to‘qnashishga ulguradi.Kompaund 
yadro mexanizmidan farqli o laroq, bu holda bitta nuklon bilan to‘qnashgan zarra ’
unga bevosita impuls beradi va natijada bu zarra yadrodan urib chiqarilishi 
mumkin bo ladi.Bunday mexanizm asosida nishon-yadrodan protonlar hamda 	
’
neytronlar teng intensivlik bilan uchib chiqishi mumkin, chunki yuqori 
energiyalarda tushayotgan zarra bilan nishon-yadro orasidagi kulon ta’simi hisobga
olmasa ham boMadi.Shunday qilib, bevosita o‘zaro ta’sirli yadroviy reaksiyalar 
quyidagi alomatlarga ega boMishadi: birinchidan, tushuvchi nuklon o‘z impulsini 
asosan bitta nuklonga beradi, uchib chiquvchi nuklonlar ko‘plab tushish 
yo‘nalishida boMadi. Ikkinchidan, tushuvchi nuklon bitta nuklonga deyarlik toMa 
energiyasini berar ekan, chiquvchi nuklon energiyasi ham maksimum energiyaga 
yaqin energiya bilan chiqadi. Uchinchidan, kulon to‘sigM rol o‘ynamaydi, proton 
va neytronlar teng intensivlik bilan chiqa oladi.Bevosita o‘zaro ta’sirli yadroviy 
reaksiyalar xillari turlicha, istalgan tushuvchi zarralar bilan barcha yadrolarda 
kuzatish mumkin. Reaksiya mahsulida bitta, juft nuklonlar, deytron, 3He yadro, a-
zarra, murakkab litiy, berilliy yadrolari va h.k.lar chiqishi mumkin. Bulardan 
tashqari to‘qnashuv natijasida elementar zarralar - pion, kaon, giperonlar va boshqa
zarralar chiqishi mumkin. Bevosita o‘zaro ta’sir yadroviy reaksiyalardan: (n, n); (n,
p); (p, n); (p, p) reaksiyalar, uzilish (d, p); (d, n) va ilib olish (p, d); (n, d) va 
boshqa ko‘plab turlari yaxshi o ‘rganilgan.
Bo linish va termoyadroviy reaksiyalar.	
ʻ
  Yadro bo‘linish reaksiyasiYadroning bo‘linish tarixi E.Fermi va uning 
izdoshlarining 1934-yilda uran yadrosini neytronlar bilan bombardimon qilish 
bo'yicha o’tkazgan tajribalaridan boshlanadi. Ular zaiyadsiz neytron uchun kulon 
to‘sig‘i yo‘qligi sababli og‘ir yadrolami neytron bilan bombardimon qilib nishon 
yadroni neytronlar bilan boyitish bu yadrolar o‘z navbatida radioaktiv boMib, b'-
emirilish bilan zaryadini bittaga oshirishi, shu yo‘l bilan davriy sistemada uran 
elementidan keyin joylashgan transuran elementlarini hosil qilish maqsad qilib 
17 qo‘yilgan edi. Haqiqatda esa, ular boMinish parchalarini (yarim yemirilish 
davrlari: T|/2 = 13 min., T ,/2 = 90 min.) kuzatdilar.Ko‘pyillik muntazam 
izlanishlar olib borib 1939-yilda O.Gan (1879 — 1968), Lize Meytner (1878 — 
1968) va Shtrassman (1902 — 1980) E.Fermi tajribalarini takrorlab, bunday 
reaksiya natijasida boshIang‘ich yadro o‘zidan anchayengil elementlarga 
parchalanishini ko‘rsatdilar.I.Kyuri va P.Savich (1909-y.t.) yuqoridagi 
reaksiyalarda radioaktiv lantanning, O.Gan va Shtrassmanlar radioaktiv bariy 
elementining hosil boMishini aniqladilar.Bu tajriba natijalarini tahlil qilib, 1939-
yilda Meytner va O.Frish (1904— 1979) neytronlarta’siridauran yadrosi ikki 
boMakkaajralishi kerak, degan fikrga keldilar. Bu fikr keyinchalik tasdiqlandi va 
bu jarayon yadroning boMinishi degan nomni oldi.L.Meytner va Frishlar yadro 
boMinishini tomchi modeliga ko‘ra, tushuntirishga harakat qildilar. 1939-
yildaN.Bor, D.Uiler (1911) bulardan mustaqil Ya.I.Frenkel (1894— 1952) yadro 
boMinish mexanizmini tomchi modeli asosida tushuntirib berdilar.Nishon yadro 
neytron ta’sirida uyg‘ongan holatga o‘tadi va yadro suyuqlik tomchisida kuchli 
tebranishlar yuzaga keladi. Bunday tebranishlar yadrodagi zaryadlangan protonlar 
o‘rtasidagi kulon itarishish kuchlari bilan yadroni barqaror holatga qaytaruvchi sirt 
taranglik kuchlari tufayli vujudga keladi.Solishtirm a bogManish energiyasining 
massa soniga bog’liqligidan ma’lumki, yengil yadrolarning qo‘shilishi n atijasida 
yuz beradigan sintez reaksiya ekzotermik bolib, bu reaksiyalarda bitta nuklonga 
to‘g ‘ri keluvchi ajralgan energiya og‘ ir yadrolarning boMinishida ajralgan 
energiyadan ancha katta boMadi. Yengil yadrolarning qo‘ sh ilib sintez 
reaksiyasini am alga oshirishi uchun musbat zaryadli ikki atom yadrosini bir-biriga
yaq in lash tirish ular orasidagi kulon itarilish kuchini yengish lozim . Z aryad lari 
Z,e va +Ze boMgan ikki yadro o rasid ag i kulon to ‘ sigi balandligi:R 12 = Rj + 
R2 - yadrolar orasidagi masofa, Rp R2 -birinchi va ikkinchi yadro radiusi.Kulon 
potensial to‘sigMni yen gish ga yetarli en ergiyaga ega boMishi zarur.S h u n d ay 
q ilib , kin etik en e rg iyasi y e tarli d a ra ja d a katta boMgan yad ro largin a 
sintez reak siyasin i hosil q ila o lad i. B u n d ay yadrolarni (reagen tlarn i) ju d a 
yuqori tem peraturagacha q izd irish hisobiga olish m um kin. A gar kerakli tem 
18 peratura sintez reaksiyasi jarayonida hosil bo ladigan bo lsa, u holda reaksiya ’ ’
o‘z-o‘zini ta’ minlaydigan bo ladi. Umuman olganda, kuchli qizdirish hozircha 	
’
ma’ lum bo lgan yagona uslubdir. Shuning uchun bu usul bilan hosil qilinadigan 	
’
sintez reaksiyalarini termo yadro reaksiyala ri deb ataladi.Zarraning kinetik 
energiyasi bilan harorati orasid a quyidagicha bog lanish mavjud:T(grad) = 1,16 	
’
104 E(eV). (5.11.2)M asalan, ikki proton Kulon to‘sig’ (5.11.1) g aaso san 1 M eV 
g a to ‘g ‘ri k elsa, term oyadro reak siyasi yuz berish i uchun T = 1,16* 1010 AT 
tem peraturagacha qizdirish lozim . U Quyosh markazidagi haroratdan taxm inan 
100 marta katta.T erm oyadroviy sintezni issiq lik uslubi bilan hosil qilish mumkin 
emasdek ko ‘rinadi. Lekin quyidagi ikkita
 muhim omilni hisobga olsak:birinchidan , zarralarnin genergiya bo‘yicha 
taqsimoti M ak sv e ll qonuniga bo‘ysu n ad i, y a ’ ni berilgan temperaturada 
yadrolarning m a’ lum qismi o ‘ rtacha energiyadan kattaroq energiyaga ega 
bo ladi.Ikkinchidan, Kulon potensial to‘ sigMdan energiyasi kichik E < Ukul 	
’
bo lgan yadrolar ham tunnel effekti hisobiga kulon bareridan o‘tib reaksiyaga 
’
kirish ishi mumkin. Shuning uchun tabiatda term oyadro reaksiyalari intensiv yuz 
beradi va Quyosh hamda boshqa yulduzlarning energiya m anbayi boMadi.Sintez 
reaksiyasini reaksiyada qatnashadigan yadrolarni tezlatgichlar yordam ida 
tezlashtirib keyin o‘zaro to‘qnashtirish yoMi bilan am alga oshirish kutilgan 
natijalarni bermadi. Bunda tezlatish uchun sarf boMgan energiya sintez natijasida 
ajralib chiqadigan energiyadan katta, bundan tashqari, sintez reaksiyalarining 
kesim i ionizatsiya kesim idan 8 — 9 tartibga kichik. Shuning uchun tezlatilgan 
yengil yadrolarning eng ko‘p qismi, sintez reaksiyasiga emas, balkim nishon 
atomlarini u yg ‘otish va ionizatsiyaga sarflaydi.Demak, hozircha termoyadro 
reaksiyasini olish uchun deyteriy-tritiy reaksiyasidan foydalanish m aqsadga 
muvofiq hisoblanadi:*He + In + 1 7 ,6MeV. (5.11.3)Bu reaksiya Kulon to‘sigM 
kichik, past energiyada katta kesim ga ega. Bu reaksiyaning har bir nuklonga to‘g 
‘ri keluvchi energiya chiqarishi. Ogir yadrolarning bolinishidagisi: q~ 1 MeV.
19 Kelajakda deyteriy - deyteriy reaksiyasi asosida sintez reaksiyasini hosil 
qilish mo’ljallangan:(5.11.3)reaksiyadan bu (5.11.4) reaksiyaning ko‘rsatgichlari 
birmuncha past, lekin (5.11.4) reaksiya ustunligi shundaki, ularda faqat deytronlar 
ishtirok etadi.D eyteriyning yerdagi m anbayi tuganm as, chunki u okean suvidagi 
ham m a vodorodning 0,015% ni tashkil qiladi. 250 g suvdagi deyteriy1 kg ko‘m ir
yongandagi issiq lik n i beradi. O keanlardagi suv taxm inan 
1,45- 1024kg, bu esa 6 -10181 ko ‘ m irga ekvivalent. Bu esa Yer m assasi 
(6 -10211) ning 10-3 qism iga teng.Termoyadro boMinish reaksiyalaridan ham 
foydalanish mumkin:
            
Bunday term oyadroviy reaksiyalardan song radioaktiv chiqindilar va neytronlar ‘
oqimidan iborat boMgan nurlanish hosil boMmaydi.Yuqorida sintez reaksiyasi 
(5.11.3) tritiy \H v ad eyteriy 2{H lar bilanboMishligi m aqsadga m uvofiqligi 
takidlandi. Tritiy radioaktiv yarim yem irilish davri T |/2 = 12,3yiltab iiyh o latd 	
’
auch ram ayd i. SunMy ravishda reaktorda vujudga keluvchi «-la r bilan ni 
nurlantirish bilanhosilqilinadi.
Sintez reaksiyasi jarayonida ni hosil qilishlik uchun (5.11.3) deytrontritiy 
reaksiyasida vujudga kelgan я -lardan foydalanish lozim . Buning uchun (5.11.7) 
reaksiyaga ko‘ra, reaktor devorlarini litiy bilan o ‘rab qo‘yish lik lozim.Bu qoplam 
20 aga litiy b lan keti d eyiladi. Shunday qilib, (d, t) reaksiyasida vujudga kelgan n 
reaktor devorlaridagi litiy 6Li bilan reaksiyaga kirishib, bevosita reaktorda tritiy 
3H hosil qilinadi.  6Li o‘m iga asosiy izotopi olinsa (tabiiy holda litiyn in g6L i-7 ,5
2 % , 7L i - 92,18% tashkil etadi), endotermik reaksiya:
kuzatiladi.Bu reaksiya energiya jihatidan noqulay bolsada, neytronlari 
yoqotmasdan tritiyni hosil qilish mumkin. Tabiatda litiy zahirasi istalgancha ‘
yetarli, shuning uchun aytish mumkinki, (d, t) reaksiyalari boMishligi faqatgina 
deyteriy m iqdoriga bogMiq.
           Termoyadroviy reaksiya hosil bo‘lish shartlari
Barqaror termoyadro reaksiyalari mavjud bolishi uchun plazma 
temperaturasi T, konsentratsiyalari bir xil bolgan deyteriy va tritiy aralashmasidan 
ishchi hajmda t vaqt ushlab turish lozim.Albatta termoyadro reaksiyalari ro‘y 
berayotganda ajralib chiqadigan energiya miqdori yonilg  aralashmasini qizdirish 	
’
va boshqa isrofgarchiliklarga sarf  bo’layotgan energiya miqdoridan ortiq bolishi, 
buning uchun plazmaning zichligi ham yuqori bolishi lozim.Hajm birligida sintez 
jaryonlar soni:
                                       
21 Bu yerda  - deyteriy va tritiy konsentratsiyalar, г - plazmani issiq holda ushlab 
turish vaqti, a(T) - harorat funksiyasi boMib, plazmada issiqlik alm ashinish va 
reaksiya kesim ining energiyaga bogMiqligini ifodalaydi.B ir sintez aktida Q 
energiya ajralsa, r vaqt ichida hajm birligida QN energiya ajraladi. Bu issiqlik 
energiyadan olinadigan elektr energiya:
             
 
bunda rj - foydali ish koeffitsienti boMib, bir energiyani (issiqlik) ikkinchi (elektr) 
xil energiyaga aylantirish koeffitsienti deb ham ataladi.
Plazm ani qizdirganda quyidagi energiya sarflanadi:
                       
Bu   formuladagi  2  koeffitsient   plazmadagi   ionlar   va   elektronlar   mavjudligini  
hisobga   oladi . Termoyadro   reaksiya   ekzotermik   bo ’ lishi   uchun   ajralgan   energiya  
katta   boMishi ,  y   a  ’ ni   W   e | >  W   jssjq   boMishligi   lozim ,  bu   esa  г  bogMiq . (5.11.10) 
va (5.11.11) formulalardan
22                        
bu yerda n = nD+nT, plazma toMa konsentratsiyasi nD = n/2 da reaksiya m inim al
boMishini  ’tiborga olib (5.11.12) ifodadan yoza olam iz
Toroidal kam eraning ichki halqa m arkaziga yaqin tom onidagi magnit 
maydon tashqi (m arkazning uzoq) tomonidagi m agnit maydondan katta 
bo lganligidan, bu hoi butun plazmani tashqi devor tomon surilishga va tashqi ’
devorga urilib «halok» boMishga olib keladi. Plazm aning bu «surib chiqarilisn» 
effektini bartaraf qilish uchun L. Spitser kam erani sakkiz raqam i ko‘rinishida 
tayyorlashni tak lif etdi Bunday kamerada yarim aylanishdan so‘ng birortom onga 
surilib qolgan plazm a ikkinchi yarim aylanishda boshqa tomonga suriladi va 
kamera ichidagi devordan yetarlicha uzoqroq masofada boladi.Bunday kamera 
stellarator deb ataladi.Stellaratorlarda magnit sirt plazma hosil qilishuvchi hajm 
dan tashqarida 
joylashgan o‘tkazgichdan oquvchi toq yordam ida hosil qilinadi.
               
23 Plazmadan toq otkazilsa oqayotgan elektr toki protsesningboshlangMch davrida ‘
plazm ani yaratadi, uni qizdiradi, plazmani idish devorlaridan uzib term 
oizolyatsiyalaydi va nihoyat, plazm a berk doiraviy toq rolini otab, uning atrofida 	
‘
berk magnit sirtni hosil qiladi. Bu prinsip asosida ishlovchi term oyadroviy sintez q
urilm alari tokam ak (tok, m agn it v a katushka sozlaridan olingan) deb 	
‘
ataladi.Termoyadro reaksiyasini am alga oshirishda tokamak usulidan tashqari 
plazmaga yetarli darajada tezlashtirilgan neytral atom lam i injeksiya qilish 
ham istiqbolli usullardan hisoblanadi. Bunda atomlar plazmani ushlab turgan 
magnit maydonidan erkin otadi va qizdirilgan plazm aga kirib ionlashadi.Boshqa 	
‘
usullardanintensiv lazer nurlanishi vatez elektronlam i injeksiya qilish va 
h.k.lardan foydalaniladi.Lazer nurlari bilan nurlantirilganda hosil boMgan intensiv 
nurlanish jismsirtid a katta bosim ni hosil q ilad i. B uning h iso b iga d ey te riy -
tritiy aralashm asi ming marta kuchlirok siqiladi va termoyadroviy reaksiyaning bo	
‘
lish intensivligi million m artaortibketadi.  Lekin bujarayonda energiya so ch ilish 
kattadir. M asalan, lazerlard a elektr en ergiyan i yorugM ik energiyasiga 
aylantirish foydali koeffitsienti atigi 1%. Lazer yorugMik energiyasining 6-10% 
gina term oyadroviy yoqilgMni qizdirishga sarf boMadi, qolgan qismi bugMangan 
modda bilan sochiladi.
Kuchli tokli im pulsli elektron-tezlatgichlarda olingan relyativistik elektronlar 
oqimid an foydalnilganda,lazer termoyadroviy qurilmalardan afzalligi shundaki, 
ularning foydali ish koeffitsienti kattaroqdir. Lekin relyativistik elektronlarni 
fokuslash va energiyasini juda kichik hajmda konsentratsiyalash muammosi juda 
murakkabdir. Hozirgi vaqtda bu sohada turli uslublarda butun dunyo olimlari 
intensiv izlanishlar olib bormoqdalar. Bu muammoning hal bolishi energetikada 
katta o‘zgarish yasaydi va yer yuzida insoniyatning energiyaga bolgan ehtiyojini 
tola qondiriladi.
               Quyosh va yulduzlarda yuz beradigan termoyadroviy reaksiyalar
24 Quyosh nurlanishinispektral tahlil qilish shuni ko‘rsatadiki,Quyosh xrom osferasi 
asosan vodorod va g eliyd an tashkil topgan. Quyosh moddasining zichligi 
taxminan 100g/sm3 bolib, quyoshdagi zarralar orasidagi masofa atom 
olchamlaridan kichik ekanligini ko‘rsatadi.Demak,quyosh va yulduzlarda modda 
tola ionlashgan holatda boladi, bunda elektron va yadrolardan tashkil topgan 
gaz,ya’ni plazma katta gravitatsiya kuchi hisobiga ularning harorati bir necha 
million gradusga qizigan boladi. Quyosh xrom osferasida vodorod va geliyning 
ko‘p miqdorda uchrashi,yuldu zlardagi vodorodning bir qismi geliyga aylanib 
turadi degan fikrga olib keladi.Termoyadro sintezining asosiy natijasi to‘rtta 
protonning geliy yadrosiga aylanishidir. Bu ikki usul uglerod-azot va vodorod-
vodorod sikllari bilan ro‘y beradi.Vodorod sikli uch reaksiya orqali o‘tadi. 
                
Birinchi bosqichda proton-proton bilan qo‘shilib deytron hosil boMadi, hosil 
boMgan deytron bir vodorod yadrosi bilan tezda qo‘shilib geliy-3 izotopini hosil 
qiladi. Yetarli darajada geliy-3 izotopini ikkita geliy -3qo‘shilishi natijasida * He 
va ikkita proton hosil bolishi bilan sikl tugaydi.Vodorod sikli nisbatan kichik haro 
ratlarda (~ 10 mln gradus) bolib o‘tadi. Shuning uchun u asosan yu lduzlarda hosil 
bolishi va rivojlanishining dastlabki bosqichida energiya manbayi rolini bajaradi. 
Yulduzlarda yetarli miqdorda ge liy hosil bolgan yuqoriroq haroratlarda yangi 
nuklonlaring qo‘shilishi natijasida ogirroq elementlar hosil bola boshlaydi.
25 Masalan, ~ 100-106 gradus haroratda uch geliy yadrosi qo‘shilib uglerod- 12 hosil 
qilishi m um kin. Bundan tashqari uglerod-12 oraliq *Be ning hosil bolishi bilan 
ham ro‘y berishi mumkin. Yulduzlarda uglerod mavjud bolsa, T > 15-106 
graduslarda oltita reaksiyadan iborat uglerod azot sikli borishi mumkin (5.7-jad 
val).
-
26 XULOSA
Innovatsion texnologiyalar pedagogik jarayon hamda o’qituvchi va o’quvchi
faoliyatiga yangilik, o’zgarishlar kiritish bo’lib uni amalga oshirishda asosan 
interaktiv metodlardan to’liq foydalaniladi. Interaktiv metodlar bu-jamoa bo’lib 
ta’lim mazmunining tarkibiy qismi xisoblanadi. Bu metodlarning o’ziga hosligi 
shundaki, ular faqat pedagogik va o’quvchilarning birgalikda faoliyat ko’rsatishi 
orqali amalga oshiriladi.
Atom fizikasi — fizikaning atom yadrosi tuzilishini va ularning xossalarini, 
radioaktiv yemirilish va yadro reaksiyasi mexanizmini o rganuvchi bo limi. ʻ ʻ
"YA.f." atamasiga umumiy ma no berib, Yadro fizikasiga ko pincha elementar 	
ʼ ʻ
zarralar fizikasi ham kiritiladi. Ba zan texnikaning mustaqil tarmoqlariga aylangan 	
ʼ
tadqiqot yo nalishlari, mas, tezlatish texnikasi (qarang Tezlatkichlar), yadro 	
ʻ
energetikasi ham Yadro fizikasi bo limlari hisoblanadi. Umuman Yadro fizikasi 	
ʻ
atom yadrosi mavjudligi aniqlanishidan avval paydo bo lgan. Yadro fizikasining 	
ʻ
paydo bo lishi radioaktivlik kashf qilingan vaqtdan hisoblanadi.	
ʻ
Zamonaviy Yadro fizikasi tor soha va yo nalishlarga aniq bo linmagan. 	
ʻ ʻ
Odatda, past, oraliq va yuqori energiyalar Yadro fizikasi farqlanadi. Past 
energiyalar Yadro fizikasiga yadro tuzilishi masalalari, yadrolarning radioaktiv 
yemirilishini o rganish, shuningdek, energiyasi 200 MeV gacha bo lgan zarralar 	
ʻ ʻ
keltirib chiqaradigan yadro reaksiyalarini o rganish kiradi. Energiyasi 200 MeV 	
ʻ
27 dan 1 GeV gacha bo lgan energiyalar oraliq energiyalar deb, 1 GeV dan katta ʻ
energiyalar yuqori energiyalar deb ataladi. Bunday bo linish shartli bo lib, tezlatish	
ʻ ʻ
texnikasining rivojlanishi tarixi bilan bog liq. Hozirgi zamon Yadro fizikasida 	
ʻ
yadro strukturasi yuqori energiyali zarralar yordamida tekshiriladi. Elementar 
zarralarning fundamental xossalari esa yadrolarning radioaktiv yemirilishini tadqiq
qilish natijasida aniqlanadi.
Past energiyalar Yadro fizikasining tarkibiy qismi sekin neytronlarning 
modda bilan o zaro ta sirini va neytronlar ta sirida boradigan yadro reaksiyalarini 	
ʻ ʼ ʼ
tadqiq qiluvchi neytron fizikasidan iborat. Yadro fizikasining yangi sohasi ko p 	
ʻ
zaryadli ionlar ta sirida sodir bo ladigan yadro reaksiyalarini o rganishdir. 	
ʼ ʻ ʻ
Yadrolarning elektronlar va fotonlar bilan o zaro ta sirini o rganish Yadro 	
ʻ ʼ ʻ
fizikasining alohida yo nalishini tashkil qiladi. Yadro fizikasining eksperimental 	
ʻ
vositalari majmui turlituman va murakkabdir. Uning asosini zaryadlangan zarralar 
tezlatkichlari, yadro reaktorlari, yadro nurlanish detektorlari tashkil etadi. Yadro 
fizikasining amaliy ahamiyati ham juda katta: yadro qurolini yaratish va yadro 
energetikasida, tibbiyotda (diagnostika va davolashda) keng qo llanadi. 	
ʻ
O zbekiston FA Yadro fizikasi institutit Yadro fizikasiga doir ilmiy tekshirish 	
ʻ
ishlari olib boriladi. O zbekistonda Yadro fizikasi ni taraqqiy ettirishda U.O. 	
ʻ
Orifov, S.A.Azimov, R. .Bekjonov,  .S.Yo ldoshev, M.S.Yuno sov, P.Q. 
ʼ ʼ ʻ ʻ
Habibullayev va boshqalar olimlarning hissasi katta.
O’qituvchi va o’quvchining maqsaddan natijaga erishishida qanday 
texnologiyani tanlashlari ular ixtiyorida, chunki har ikkala tomonning asosiy 
maqsadi aniq natijaga erishishga qaratilgan, bunda o’quvchilarning bilim saviyasi, 
guruh xarakteri, sharoitga qarab ishlatiladigan texnologiya tanlanadi, masalan, 
natijaga erishish uchun balkim, kompyuter bilan ishlash lozimdir, balkim film 
tarqatma material, chizma va plakatlar, turli adabiyotlar, axborot texnologiyasi 
kerak bo’lar, bular o’qituvchi va o’quvchiga bog’liq. Yangi pedagogik texnologiya
jarayon, bu jarayonni darslarda qo’llaymiz darslarni amaliy mashq mustaqil 
28 ishlash, guruhlash, tanlovlar, aqliy hujum, baxs-munozra va boshqa usullarni 
mavzuga mos qilib o’quvchilarga o’rgatishimiz ular faolligini oshiradi.
                       FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.   Ishmuhamedov   R.,   Abduqodirov   A.,   Pardaev   A.   Ta’lim   va   tarbiyada
innovatsion texnologiyalar amaliyoti – T.: Iste’dod, 2010.- b.
2.   Golish   L.V,   Fayzullayeva   D.M.   Pedagogik   texnologiyalarni
loyihalashtirish va rejalashtirish. TDIU. Toshkent. 2010.
3.Shavkat Mirziyoyev. ,,Tanqidiy taxlil, qatiy tartib intizom va shaxsiy 
javobgarlik-har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak” Toshkent 
2017.
4. Shavkat Mirziyoyev. ,,Erkin va farovon, demakratik O’zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz”
5.Shavkar Mirziyoyev. ,,Qonun ustuvorligi va inson maanfatlarini 
ta’minlash –yurt taraqiyoti va xalq farovonligi garovidir”
6.Fizika 3-kitob, ,,Optika,atom va yadro “ M.M O’lmasova Toshkent-2010 
7. T.Mo’minov, A.Xoliqulov ,,Atom yadrosi va zarralar fizikasi”.
8. G.Axmedova, O.Mamatqulov, I.Xolbayev. ,,Atom fizikasi”.
9. Bozorov S. ,,Fizika, optika, atom va yadro” Toshkent-2007. 
10. http://arxiv.uz 
11.http://ilm.uz
12. www.google 
”.
29

MAVZU: “TAQDIMOT” STRATEGIYASIDAN FOYDALANISH USLUBIYATI (ATOM FIZIKIKASI BO’LIM) MUNDARIJA KIRISH…………………………………………………………………………… I. BOB ATOM FIZIKASINI O’RGANISH METODLARI TAVSIFI………………………………………………………………………….. 1.1 . Atom fizikasini o’rganish metodlari………..…………. 1.2 «Taqdimod» metodi ...............................…… .................................. ............... II. BOB ATOM YADROSI 2.2 Yadro reaksiyalari…………………………………………………………… XULOSA ………………………………………………………………………… FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………... 1

KIRISH Ta’lim sohasida olib borilayotgan islohotlarning tub mohiyati ta’lim mazmuni va shaklini takomillashtirishga qaratilgan. Fan-texnika taraqqiyoti, jamiyatimizning demokratlashuvi, axborot miqyosining oshib borishi kabi omillar bolaning shaxsiy xususiyatlariga, jumladan, idrok eta olish, tasavvur va tafakkurlash, aqliy qobiliyatining rivojlanishiga olib keldi. Bolaning olamni bilishga bo’lgan ehtiyoji avvalgi yillarga nisbatan keskin oshganligi hech kimga sir emas. Zamoniy ta’lim oldida turgan eng muhim vazifa o’quvchi shaxsining ilm olishga bo’lgan ehtiyojini qondirishga qaratilgan. Biz kimni tarbiyalashimiz kerak? degan savol zamonaviy pedagogika, didaktika fanlarini o’qitish metodikalarining bosh masalasiga aylandi. O’zbekiston Respublikasi sobiq Prezidenti Tarixiy xotirasiz - kelajak yo’q asarida komil inson tushunchasiga aniq ta’rif keltirdilar, ya’ni Komil inson deganda biz, eng avvalo, ongi yuksak, mustaqil fikrlay oladigan, o’z xulq-atvori bilan o’zgalarga ibrat bo’ladigan bilimli, ma’rifatli kishilarni tushunamiz. Ta’lim tizimi va maktab oldiga maqsad qilib komil insonni tarbiyalab voyaga yetkazish qo’yildi . Bu ezgu maqsadni bajarish eski an’anaga kirib qolgan tarbiyaviy usullar vositasida emas, balki zamonaviy yangi dars usullari vositasida amalga oshirilishi shart. Hozirgi davr o’qituvchi va talaba, o’quvchi oldiga katta talablar qo’ymoqda, bu talablarning eng asosiysi darsning samaradorligi, uning sifatliligi, o’quvchilarning bilim va ko’nikmalariga, oliy o’quv yurtlari, o’rta maxsus o’quv yurtlari, maktabdagi o’quv mashg’ulotlarida zarur bilimlarni egallab olishdir. Ilg’or pedagogik tajribada darsda materialni yirik qismlarga ajratib berish, talabalar, o’quvchilar uchun yangi narsalarni, ko’p marta ishlab chiqish o’rinli ekanligini ko’rsatadi. Bilimlarni mavzular bo’yicha hisobga olish juda foydalidir. Har bir o’qituvchining ishga ijodiy yondashishi juda muhimdir. Bu o’z- o’zidan bo’lib qolmaydi. Buning asosiy shartlaridan biri o’quv ishining barcha oliy o’quv yurtlari, o’rta maxsus o’quv yurtlar va maktab uchun yagona bo’lgan Davlat ta’lim standarti (DTS) ni bajarishni mahalliy tashabbus bilan uyg’unlashtirishdir. 2

Xalqimizning asosiy maqsadi huquqiy demoqratik davlat barpo etish, hamda odil fuqarolik jamiyatini shakllantirish bo’lib bu xalq ta’limi xodimlarining ham eng umumiy metodalogiyasidir. Elementar zarralar deb, fizika fanining hozirgi taraqqiyot bosqichida eng sodda, ma’lum ichki strukturaga ega bo’lmagan, faqat bitta zarradan tashkil topgan zarralarga aytiladi. 1932-yilgacha elementar zarralarning soni 3 ta elektron, proton, netron edi. 1956-yilga kelib ularning soni 30 ga bordi.Hozirgi vaqtda barqaror bo’lgan va o’rtacha yashash vaqti s dan kam bo’lmagan 39 ta elementar zarra mavjud. Bundan tashqari 300 dan ortiq qisqa muddat yashovchi zarralar kashf qilindi. Elektron -birinchi elementar zarra bo’lib, atom tarkibiga kiradi. Uning mavjudligi haqida 1881- yilda Stoney oldindan postulat tarzda aytgan. 1897-yilda J.J.Tomson elektronning e/m solishtirma zaryadini o’lchab, elektronning mavjudligini eksperimental kashf etgan.Elektron barqaror zarra, uning yashash vaqti kamida yilga teng ekanligi aniqlangan. Proton p- atom yadrosi tarkibiga kiruvchi birinchi elementar zarra bo’lib, 1919-yilda kashf etilgan. Lekin qaysi hodisani proton kashf qilingan hodisa deb aytish qiyin, chunki vodorot ioni sifatida u uzoq vaqtdan buyon ma lum edi. ’ Protonning kashf qilinishida 1911-yilda E.Rezerford yaratgan atomning planetar modeli ham,1906-1919-yillarda J. Tomson , F.Soddi, F. Aston tomonidan izotoplarning ochilishi ham azot yadrosidan alfa-zarralar urib chiqargan vodorod yadrolarini kuzatish ham rol o’ynaydi.Proton ham barqaror zarra bo lib uning ’ yashash vaqti yildan kam emas. Neytron n-atom yadrosining tarkibiga kiruvchi ikkinchi elementar zarra bo lib, uni 1932-yilda J.Chedvig kashf etgan.Netron faqat barqaror atom yadrolari ’ tarkibidagina turg’undir.Erkin atom yadrosidan tashqarida neytron barqaror emas,uning o’rtacha yashash vaqti 15 minutga yaqin. Kursh ishini dolzarbligi: Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan ijtimoiy- iqtisodiy siyosat xalqimizning moddiy farovonligini yanada oshirish, aholini kundan-kunga o’sib borayotgan moddiy va ma'naviy ehtiyojlarini qondirishga qaratilgan. Bunda ishlab chiqarilayotgan xalq iste'mol mollarining sifatini yaxshilash, ularning turini kengaytirish hamda jaxon bozoridagi raqobatbardoshligini oshirish alohida ahamiyat kasb etadi. Shu munosabat bilan respublikamizda xalq iste'mol mollarini ishlab chiqarish bo’yicha kun sayin juda ko’p ishlar amalga oshirilmoqda.Elementar zarralar, atomning tuzilishi va kvant sonlarning ahamiyati juda katta, chunki tabiatda roy berayotgan voqea xodisalarning tub negizida atom tashkil etadi. Demak, bu xil tahlillarni o’rganish masalani naqadar dolzarbligini ko’rsatadi. 3

Kurs ishining vazifalari: bitiruv malakaviy ishida nazariy va amaliy isbotni taqozo qiladigan ilmiy faraz, tadqiqot ob’yekti, predmeti, maqsadiga muvofiq quyidagi tadqiqot vazifalari hal qilinadi: 1. Atom fizikasini fanlar bilan bog’lab o`qitishda o`quvchilarda ekologik tafakkurni shakllantirish yo`nalishlarini, pedagogik asoslarini aniqlash; 2. Zamonaviy shakl va uslublardan foydalanish; 3. Fizika ta’limiga oid didaktik va metodik adabiyotlarni o’rganish; 4. Akademik litsey va kasb-hunar kollejida fizika ta’limini tashkil etish, boshqarish, nazorat qilishning hozirgi amaliyotini tahlil qilish; 5. Ilg’or pedagogik g’oyalarni umumlashtirish, pedagogik amaliyot imkoniyatlarni aniqlash; 6. Fizikani boshqa fanlar bilan bog’lab, darsda va darsdan tashqari mashg’ulotlarda o`quvchilarning tafakkurini shakllantirish yo`llari, vositalari va imkoniyatlarini aniqlash; 7. Fizika ta’limining fanlararo bog’lanishini pedagogik tajribada o’rganish, nazariy asoslarini bayon qilish va unga oid metodik tavsiyalar ishlab chiqish. 4

I. BOB ATOM FIZIKASINI O’RGANISH METODLARI 1.1 Atom fizikasini o’rganish metodlari Atom fizikasi fanining o’qitilishida boshqa fanlar bilan aloqadorlik, fizika fani bilan kuchli va kuchsiz darajada bog’langan fanlar, shuningdek, boshqa fanlarning o’qitilishida fanning qo’llanilishi tarix, ona tili va adabiyot, matematika hamda amaliy fanlari, ularning o’qitilishi misolida ko’rsatib berishga harakat qilinadi. Bir-biri bilan kuchsiz darajada bog’liq fanlarga nisbatan kuchli darajada bog’liq fanlar o’zaro mushtarak bo’lib, mavzular mohiyati va ularni o’quvchilarga tushuntirish jarayonida hamisha bir-birini taqozo etadi. Bu fanlarning kuchli darajada bog’lanishi ularning bir-birining ichki tizilmalarigacha kirib borishi, deyarli har bir mavzu bayonida ularga murojaat qilish zaruriyati bilan belgilanadi. Bu bog’liqlik va bir-biriga chuqur singib borish natijasida fanlar tadqiq etadigan muammolar va masalalar o’z yechimini topib boradi. Fanlarning bir-biriga bog’liflik darajalarini, shuningdek bu fanlarda bo’layotgan o’zgarishlar, yangi tadqiqot natijalari, yangilanishlardan xabardor bo’lib borish, hozirgi zamon o’qituvchisiga qo’yilgan talab bo’lib, u dars saviyasi, mavzu mazmunining o’quvchilar ongiga singdirilishi va uning beradigan samarasining oshishida asosiy omillardan biri bo’lib hisoblanadi. Dars jarayonida fanlarning bir-biriga bog’liqlik darajasi va ularning mavzu mazmunini to’ldirishdagi ahamiyati asosan o’qituvchi bilim va malakasi, pedagogik mahorati, ko’rgazmali qurollar, texnik vositalardan va axborot-kommunikatsion texnologiyalardan qay darajada o’rinli foydalanishiga bog’liq bo’ladi. O’qituvchining fanlarni bir-biriga bog’liq holda dars o’tishida 42 akademik litsey va kasb-hunar kolleji dars jarayonining mazmunini va uning o’quvchilar tomonidan idrok etilishida beradigan samarasi benihoya katta bo’ladi. Dars samaradorligini oshirishda o’qituvchining shaxsiy mahorati ham muhim rol o’ynaydi, o’quvchilarda fanga nisbatan qiziqish uyg’otadi va dunyoqarashini, amaliy malakalarining hosil qilish mahoratlarining oshishida asosiy omil bo’ladi. Metodik tavsiyalar: Barkamol, har tomonlama yetuk, komil inson tarbiyasi bosh 5