XRISTIANLIKNING PAYDO BO‘LISHI VA TARQALISHI
XRISTIANLIKNING PAYDO BO‘LISHI VA TARQALISHI MUNDARIJA: KIRISH ASOSIY QISM I BOB. XRISTIANLIK DININING PAYDO BO‘LISHI I.1. Ilk nasroniylik manbalari. I.2. Xristianlikning ijtimoiy kelib chiqishi. Iso Masih faoliyati II BOB. XRISTIAN DININING TARQALISHI VA UNING MADANIY TARIXIY SHARTLARI II.1. Ilk xristianlikdagi tarqalgan yo‘nalishlar o‘rtasidagi kurash II.2. Yyepiskop cherkovining shakllanishi II.3. Xristianlikning hukmron dinga aylanishi va tarqalishi XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI [ 1 ]
KIRISH Mavzuning dolzarbligi. Dunyoning turli hududlarida diniy kurash, urush avj olayotgan bir paytda tinchliksevar mamlakatimiz O‘zbekistonda “16 noyabr – Xalqaro bag‘rikenglik kuni” alohida e’tibor bilan, millatlar umumiy bayrami sifatida keng nishonlanadi. Mazkur sanaga bag‘ishlab Millatlararo munosabatlar va xorijiy mamlakatlar bilan do‘stlik aloqalari qo‘mitasi shafeligida “Bag‘rikenglik haftaligi” doirasida turkum tadbirlar o‘tkazilishi ham yaxshi an’anaga aylangan. Konstitutsiyamizda ham biror fuqaroni qaysidir dinga majburlab kiritish taqiqlangan, har bir inson haq-huquqi, erkinligi kafolati xususida shunday deyilgan: “Hamma uchun vijdon erkinligi kafolatlanadi. Har bir inson xohlagan diniga e’tiqod qilish yoki hech qanday dinga e’tiqod qilmaslik huquqiga ega. Diniy qarashni majburan singdirishga yo‘l qo‘yilmaydi” 1 . Umuman, diniy bag‘rikenglik tamoyili Konstitutsiyamizning barcha moddalarida aksini topgan, desak xato bo‘lmaydi. O‘zbekiston hududida yashovchi har bir fuqaroning manfaati, haq-huquqi va burchi qomusimiz doirasida aniq belgilab qo‘yilgan. Bag‘rikenglik borasida so‘z borar ekan, nafaqat boshqa dinlarga hurmat qilish, balki, bu dinlar tarixini bilish ham bizdan talab etiladi. Ushbu kurs ishi dastlabki nasroniylik tarixining faqat bir jihatiga bag'ishlangan, yani yangi dinning tarqalishi, uning birinchi asrlarida xristian cherkov tashkilotining shakllanishi, ya'ni, birinchi asrning ikkinchi yarmida Rim imperiyasining Sharqiy viloyatlarida birinchi nasroniy guruhlarining paydo bo‘lishidan xristianlarning aqidasi, uning dogmatikasi, axloqi, “muqaddas” kitoblar mazmunini batafsil ko‘rib chiqishni o‘z ichiga olmagan. Ammo, albatta, muqarrar ravishda nasroniylikning dogmatikasi va axloqiy ta'limotidagi uning tashkiliy shakllari evolyutsiyasiga, cherkovning shakllanishiga eng muhim ta'sir ko‘rsatgan o‘zgarishlar haqida gapirish kerak. Bu yerda darhol rezervatsion qilish kerak: xristianlarning “muqaddas” kitoblarida “cherkov” so‘zi (bu kitoblar yozilgan yunon tilidagi “Voiz”) aniq tuzilishga ega bo‘lmagan nasroniylarning birinchi kichik mahalliy guruhlariga nisbatan ham qo‘llaniladi. “umumiy (katolik) 1 O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. 35-modda [ 2 ]
pravoslav (ortodoksal) cherkov” nomini oldi. Ammo nasroniylarning birinchi jamoalari va bu cherkov o‘rtasidagi farq juda katta. Unda jamiyat nasroniylarning birinchi birlashmalarini anglatadi (ular eng qadimgi nasroniy asarlaridan biri – ilohiyotshunos Yuhannoning vahiylari” da tasdiqlanganidek); cherkov ostida – o‘rnatilgan klir va iyerarxik lavozimlar tizimiga ega cherkov tashkiloti. Xristian birlashmalari bunday tashkilotga aylanishidan oldin bosib o‘tgan yo‘lni tahlil qilish ishning asosiy mavzusini tashkil etadi. Dinshunoslarning da'volariga, yagona ta'limotga va yagona “cherkov” ga zid ravishda nasroniylik yo‘qligini ko‘ramiz. Xristian ta'limoti va xristian tashkilotlarining shakllanishi shiddatli ichki kurashda, nasroniylikni atrofdagi dunyoga moslashtirish jarayonida o‘tdi. Kurs ishining maqsad va vazifalari. Ushbu ishda ko‘rib chiqilgan muhim masalalardan biri bu nasroniylarning jamiyat va davlatga munosabati va bu jamiyatning nasroniylarga bo‘lgan munosabati. F. Engels xristian dinining kelib chiqishi va uning rivojlanishini “u paydo bo‘lgan va hukmronlikka erishgan tarixiy sharoitlardan” tushuntirish zarurligini ta'kidlagan. Shuning uchun nasroniylikni tarixiy kontekstga kiritish uchun kitobda I-III asrlarda Rim imperiyasining ijtimoiy-iqtisodiy holati va ma'naviy muhiti tasvirlangan. Shuni yodda tutish kerakki, nasroniylikning kelib chiqishi haqidagi barcha masalalar fan tomonidan aniq hal etilmaydi. Birinchi nasroniy voizlarining paydo bo‘lish vaqti va joyi, nasroniylarning birinchi asarlarini yaratish vaqti va u yerda mavjud bo‘lgan ma'lumotlarning ishonchliligi darajasi hali ham munozarali bo‘lib qolmoqda. Bu bahslarning barchasini batafsil ko‘rib chiqish imkoniyatiga ega emasmiz, u o‘ziga eng ishonarli hisoblangan talqinlarga e'tibor qaratamiz. Kurs ishining tuzilishi. Kurs ishi kirish, asosiy qism, 2 ta bob va 5 ta kichik mavzular, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. I BOB. XRISTIANLIK DININING PAYDO BO‘LISHI [ 3 ]
I.1. Ilk nasroniylik manbalari. Xristianlikning paydo bo‘lishi, uning ta’limotining shakllanishi haqida juda ko‘p sonli kitoblar, maqolalar va boshqa nashrlar yozilgan. Bu sohada nasroniy mualliflari, faylasuf-ma’rifatparvarlar, Injil tanqidchilari va ateist mualliflar ishlagan. Bu tushunarli, chunki biz tarixiy hodisa - millionlab izdoshlari bo‘lgan ko‘plab cherkovlarni yaratgan, dunyoda, xalqlar va davlatlarning mafkuraviy, iqtisodiy va siyosiy hayotida katta o‘rinni egallagan va hanuzgacha egallab turgan nasroniylik haqida gapiramiz. XVIII asrga qadar nasroniylikning boshlanishini o‘rganish taqiqlangan edi. Haddan tashqari qiziqish, yangi ahd va cherkov urf-odatlari aytganidan ko‘proq narsani o‘rganish istagi sodiq masihiylarga bid'at bilan chegaradosh bo‘lgan juda tanbeh bo‘lib tuyuldi. Ko‘pgina olimlar o‘z tadqiqotlari natijalarini ommaga e’lon qilishga jur'at etmadilar. Ushbu asarlar faqat vafotidan keyin nashr etilgan. Faqat XVIII asr ma’rifatparvarlari tufayli nasroniylikning kelib chiqishini ilmiy o‘rganish mumkin bo‘ldi. Eng xilma – xil manbalar o‘rganildi : nasroniylarni eslatib o‘tgan qadimgi yozuvchilarning asarlari, nasroniy ilohiyotshunoslari va ularning muxoliflarining asarlari, shuningdek, albatta, nasroniylarning o‘zlari muqaddas va ilohiy Ilhom bilan hurmat qiladigan kitoblar, bu erda xristian dinining asosiy dogmalari, uning asoschisi-Iso Masihning hayoti haqidagi afsonalar, uning so‘zlari va ta’limotlari berilgan 2 . An’anaviy vakillik nasroniylikda bitta odam-Iso Masihning yaratilishini ko‘radi. Va bu vakillik hozirgi paytda ham hukmronlik qilishda davom etmoqda. Iso Masihning shaxsiyati yigirma ming so‘zga bag‘ishlangan – Aristotel, Tsitseron, Aleksandr Makedonskiy, Yuliy Tsezar, Konfutsiy, Muhammadga yoki Napoleonga qaraganda ko‘proq. Iso Masihning tarixiyligi muammosini o‘rganishga bag‘ishlangan ilmiy ishlarda ikkita yo‘nalish mavjud – mifologik va tarixiy. Birinchisi Isoni qishloq xo‘jaligi yoki totemik kultlar asosida yaratilgan mifologik jamoaviy tasvir deb biladi. Uning hayoti va mo " jizaviy ishlari haqidagi 2 Rim imperiyasi tarixiga oid insholar (tugatish). Rim va ilk nasroniylik. Tanlangan asarlar 2 jildda. Rostov-Don: “Feniks”. 1995-y. [ 4 ]
barcha xushxabar hikoyalari afsonalardan olingan. Tarixiy yo‘nalish Isus Masihning qiyofasi haqiqiy tarixiy shaxsga asoslanganligini tan oladi. Uning izdoshlari Iso Masih obrazining rivojlanishi mifologizatsiya, Nosiralik haqiqatan ham mavjud bo‘lgan voizning ilohiyligi bilan bog‘liq deb hisoblashadi. Iso Masihning mavjudligining tarixiy ishonchliligini isbotlash uchun bizning davrimizga qadar saqlanib qolgan nasroniy bo‘lmagan mualliflarning matnlari keltirilgan, ularning xolisligi shubhasiz. Biz uchta Rim mualliflari Tatsit, kichik Pliniya va Svetoniya haqida gapiramiz. Ushbu atomlarning bayonotlari sinchkovlik bilan o‘rganildi, ba’zi masalalar aniq aniqlanmadi va bugungi kungacha qizg‘in bahs-munozaralarga sabab bo‘lmoqda 3 . Qadimgi Rimning eng yirik tarixchisi va yozuvchisi Tatsitdan boshlaylik, u Patrisiya va konsul (milodiy 55-120 yillar). Taxminan 116-yilda u o‘zining asosiy asari – "Analla"ni nashr etdi. "Anallov" kitobida 64-yilda Neron davrida sodir bo‘lgan va butun shaharni deyarli yo‘q qilgan mashhur yong‘in tasvirlangan. "Mish-mishlarni to‘xtatish uchun Neron aybdorlarni ramkaga solib, qora tanlilar sharmandali xatti-harakatlari uchun nafratlangan va nasroniylar deb ataganlarni eng murakkab qatllarga duchor qildi. Bu nomning boshlanishi imperator Tiberiya davrida prokuror Pontiy Pilat tomonidan o‘limga hukm qilingan Masih tomonidan berilgan; vaqtinchalik qatag‘on qilingan zararli xurofot nafaqat bu yovuzlik tug‘ilgan Yahudiyada, balki poytaxtda ham yana avj oldi, u erda har qanday yomon va ifloslik hamma joydan oqib kelib, ko‘plab tarafdorlarni topadi ... ular sharmandalik bilan qatl qilindi-ular yovvoyi hayvonlarning terisiga kiyinib, itlarni yirtib tashlashdi, xochlarga xochga mixlashdi va tunda mash'alalar o‘rniga o‘t qo‘yishdi ... natijada, bu odamlar aybdor va qattiq jazoga loyiq bo‘lishsa-da, ular hamdardlik bildirishdi, chunki ular imperiya manfaati uchun emas, balki bir kishining shafqatsizligi tufayli halok bo‘lishdi 4 . Ushbu parchaning haqiqiyligi Neron qurbonlariga va ularning e’tiqodlariga nisbatan aniq dushmanlik munosabati bilan namoyon bo‘ladi, bu nafrat bilan "zararli xurofot"deb nomlanadi. Bu keyingi qo‘shimcha deb taxmin qilishning iloji yo‘qligi sababli, Tatsitning muallifligi shubhasiz ko‘rinadi. To‘g‘ri, Zeno 3 Renan E. Isoning Hayoti. M.: “Prometey”, 1990-y. 328-b. 4 Gegel G. V. F. Isoning hayoti //Gegel G. V. F. Din falsafasi: 2 jild. - M.: “Fikr”, 1976-y. 35-101-b. [ 5 ]