logo

“XX asr boshlarida Buyuk Britaniyaning xalqaro munosabatlar tizimidagi ishtiroki

Yuklangan vaqt:

23.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

753.42578125 KB
O'zbekiston	 Respublikasi Oliy	 ta’lim,	 fan	 va 	
innovatsiyalar vazirligi	 	
 	
Sharof	 Rashidov	 nomidagi	 Samarqand 	
davlat universiteti	 	
 	
Tarix	 fakulteti	 	
 
 	
Jahon	 tarixi 	kafedrasi	 	
 	
Kurs	 	ishi	 	
Mavzu:  	“	XX asr  boshlarida  Buyuk  	
Britaniyaning  xalqaro  munosabatlar  	
tizimidagi  ishtiroki	”	 	
 
 
Bajardi:	  460	-guruh talabasi 	Ismoilov Otabek	  Husan	  o’g’li	 	
Ilmiy rahbar:	 	 	 	
 
 
 
 	
Samarqand	-2024	  2 	
 
 	
Reja:	 	
 	
Kirish	 	
I BOB.  Buyuk  Britaniyaning  birinchi  jahon  urushidagi  ishtiroki	 	
1.1.	  XIX asr oxiri 	—	 XX asr boshlarida Buyuk Britaniyaning siyosiy va 	
iqtisodiy ahvoli	 	
1.2.	  XIX 	asr ox	iri XX 	asr boshlarıda xalqaro munosabatlar	 	
1.3.	  Buyuk Britaniya 	—	 Gretsiya mu	nosabatlari	 	
II  BOB.  “Buyuk    Britaniyaning    birinchi    jahon    u	rushidagi  	
ishtiroki”  mavzus	ini 	o’tıshda  zamonav	iy 	pedagog	ik 	
metodlardan foydalani	sh	 	
2.1.	 	―Zig	-zak	‖ metod	idan foydalanish 	 	
2.2.	 	―M	unozara	‖  metodi 	 	
2.3.	 	Mavzu yuzasidan qo‘shimcha 	dars	 ishlanmasi.	 	
Xulosa	 	
Foydalanilgan  adabiyotlar	 	
 	  3 	
 
 	
Kirish	 	
 	
Mavzuning  dolzarbligi.	  	Ikkinchi  jahon  urushidan  keyin  eng  muhim 	
masala  jahonning  urushdan  keyingi  tartibi  edi.  Uni  hal  qilish  uchun  Gitlerga 
qarshi  koalitsiyada  ishtirok  etuvchi  barcha  davlatlarning  pozitsiyalarini 
muvofiqlashtirish  zarur  edi.	 Yalta  va  Potsdam	da  imzolangan  hujjatlarda  qayd 	
etilgan chora	-tadbirlarni amalga oshirish zarur edi. Tayyorgarlik ishlari Potsdam 	
konferensiyasida tuzilgan Tashqi ishlar vazirlari kengashiga topshirildi. 1946 yil 
iyul	-oktyabr oylarida Parij tinchlik konferentsiyasi bo'lib 	o'tdi, unda tashqi ishlar 	
vaziri  fashistlar  Germaniyasining  sobiq  Evropa  ittifoqchilari 	- 	Bolgariya, 	
Vengriya, Italiya, Ruminiya va Finlyandiya bilan tuzilgan tinchlik shartnomalari 
loyihalarini  ko'rib  chiqdi.  1947  yil  10  fevralda  ular  imzolandi.  Shartnoma	lar 	
urushdan  oldingi  chegaralarni  ba'zi  o'zgartirishlar  bilan  tikladi.  Ittifoqchi 
davlatlarga  yetkazilgan  zararni  qoplash  to‗lovlari  hajmi  va  uni  qoplash  tartibi 
ham belgilab olindi.	  	
Siyosiy  maqolalar barcha  fuqarolarni  inson  huquqlari va  asosiy  erkinlikla	ri 	
bilan ta'minlashga, fashistik tashkilotlarning qayta tiklanishiga yo'l qo'ymaslikka 
majburdir.  SSSR  barcha  masalalarni  hal  qilishda  faol  ishtirok  etdi.  Umuman 
olganda,  tinchlik  shartnomalari  adolatli  bo‗lib,  ular  bilan  tuzilgan  davlatlarning 
mustaqil, d	emokratik rivojlanishiga xizmat qildi. 	 	
Shunga  qaramay,  paydo  bo'lgan  kelishmovchiliklar  Germaniya	 	
muammosini	 o'zaro	 maqbul	 asosda	 tinch  yo'l  bilan	 hal	 qilishni	 imkonsiz	 qildi.	 	
Va  1949  yilda  Germaniyaning  bo'	linishi  tarixiy  haqiqatga  aylandi.  Buyuk 	
davlatlar  o'rtasidagi  begonalashuv  kuchaydi.  Xalqaro  munosabatlarda 
mafkuraviy  tafovutlar  va  turli  ta‘limotlar  hukmron  rol  o‗ynay  boshladi.G'arb 
davlatlari totalitar sotsializmga juda salbiy	 munosabatda bo'lishdi. S	SSR ham o'z 	
navbatida  kapitalizmga  dushman  edi.  Tomonlarning  xalqaro  munosabatlarga  va 
ularning  zaif  subyektlariga  ta'siri  tobora  kuchayib  bordi.  AQSH  va  SSSR 
oʻzlarini  tarix  davomida  turli  ijtimoiy  va  iqtisodiy  tizimlarni  himoya  qiluvchi  4 	
 
 
kuchlar boshida t	urgan yetakchilar deb hisoblardi.	 	
Kurs  ishidan  koʻzlangan  asosiy  maqsad 	  	shundan    iboratki, 	  XIX 	
asrning so‗nggi choragida Buyuk Britaniya iqtisodiy j	ihatdan orqada qola boshladi. 	
―Jahon  ustaxonasi	‖ deb  nom  olgan  Buyuk  Britaniyaning  XIX  asr  oxiri	–XX  asr 	
boshla	rida  sanoat  ishlab  chiqarish  hajmi  2  marta,  tashqi  savdodagi  ulushi  esa  70 	
foizga  qisqardi.  Sanoat  ishlab  chiqarish  hajmi  bo‗yicha  3	-o‗ringa  tushib  ketdi. 	
Mamlakatning  jahon  ustaxonasi  maqomi  o‗tmishga  aylanib  qoldi.  Buning  asosiy 
sababi,  birinchidan,  kapi	talning  asosan  chetga  chiqarilishi  edi.  Ingliz 	
sarmoyadorlari  mustamlakalarda  zavod,  fabrika  va  boshqa  korxonalar  qurishni 
afzal ko‗rishgan.	1 	
Chunki  mustamlakalar  xomashyo  va  arzon  ishchi  kuchi  manbayi  edi. 	
Ularni metropoliyaga olib kelish qimmatga tushardi	. Chetga kapital chiqarish juda 	
katta daromad keltirgan. Chunonchi, uning keltirgan foydasi tashqi savdo keltirgan 
foydadan 5 marta ko‗p bo‗lgan.	 	
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Андреев	 А.,	 Андреев	 М.,	 Монашеские	 ордена.	 М.,	 2009	 	  5 	
 
 	
I BOB.  Buyuk  Britaniyaning  birinchi  jahon  urushidagi  ishtiroki	 	
1.1.	  XIX asr oxiri 	—	 XX asr boshlarida Buyuk Britaniyaning siyosiy va 	
iqtisodiy ahvoli	. 	
 	
Buyuk  Britaniya  bu  davrda  ham  konstitutsiyaviy  monarxiya  edi.  Biroq 	
Germaniyadan  farqli  o‘laroq,  bu  davlatda  qirol  hokimiyati  asosiy  rol  o‘ynamasdi. 
Buyuk  Britaniya  qirollari  davlat  boshlig‘i  edi  xolos.  Ular  davlatni  amalda 
boshqarishmagan.  Davlat	ning  ichki  va  tashqi  siyosatini  boshqarish  parlament 	
tuzadigan  hukumat  qo‘lida  edi.  Buyuk  Britaniyada  qaysi  partiya  parlament 
saylovida  g‘olib  chiqsa,  shu  partiya  hukumat  tuzardi.  Mamlakatda  kuchli  ikki 
partiyaviy  tizim  qaror  topgan  bo‘lib,  ularning  biri  K	onservatorlar,  ikkinchisi  esa 	
Liberallar partiyasi deb atalardi.	 	
Mamlakat siyosiy tuzumi	 	
Buyuk  Britaniya  bu  davrda  ham  konstitutsiyaviy  monarxiya  edi.  Biroq 	
Germaniyadan  farqli  o‗laroq,  bu  davlatda  qirol  hokimiyati  asosiy  rol  o‗ynamasdi. 
Buyuk  Britaniya  qi	rollari  davlat  boshlig‗i  edi  xolos.  Ular  davlatni  amalda 	
boshqarishmagan.  Davlatning  ichki  va  tashqi  siyosatini  boshqarish  parlament 
tuzadigan  hukumat  qo‗lida  edi.  Buyuk  Britaniyada  qaysi  partiya  parlament 
saylovida  g‗olib  chiqsa,  shu  partiya  hukumat  tuzar	di.  Mamlakatda  kuchli  ikki 	
partiyaviy  tizim  qaror  topgan  bo‗lib,  ularning  biri  Konservatorlar,  ikkinchisi  esa 
Liberallar partiyasi deb atalardi.	 	
Konservatorlar partiyasining  asosiy  tayanchi  yirik  zamindorlar va  anglikan 	
cherkovi, Liberallar partiyasining a	sosiy tayanchi esa o‗rta sinf vakillari edi.	 	
Konservatorlar partiyasi an‘analarga sodiqligi bilan ajralib tursa, Liberallar 	
partiyasi  zamon  ruhiga  mos  islohotlar  o‗tkazish  tashabbuskorligi  bilan  ajralib 
turardi. Ayni paytda, ularni birlashtiruvchi yagona 	manfaatlar ham mavjud edi. Bu 	
manfaatlar  mushtarakligi  asosini  Buyuk  Britaniyaning  dunyoda  yetakchi  davlat 
maqomini  saqlab  qolishga  intilishi,  mustamlaka  imperiyani  yanada  kengaytirish, 
dunyo bozorlaridan o‗z raqiblarini mumkin qadar ko‗proq siqib chiqaris	hga intilish  6 	
 
 
kabi maqsadlar tashkil etgan.	 	
XIX  asr  o‗rtalariga  kelib  Buyuk  Britaniyada  demokratik  jamiyat  asoslari 	
qaror topdi.	 	
Bular 	—	 so‗z,  namoyishlar  o‗tkazish,  matbuot  erkinligi  kabilarda  o‗z 	
ifodasini topdi.	 	
Shuningdek,  tabaqaviy  imtiyozlar  tugatildi.  Birinchi  o‗ringa  insonning 	
qaysi  tabaqaga  mansubligi  emas,  shaxsning  erkinligi,  qobiliyati,  mustaqilligi, 
individualligi  qo‗yildi.  1867	-yili  o‗tkazilgan  parlament  islohoti  tufayli  saylovda 	
qatnashuvchilar  uchun  m	ulk  senzi  kamaytirildi.  Natijada,  erkak  aholining  50  foizi 	
saylov  huquqiga  ega  bo‗ldi.  Liberallar  partiyasidan  U.  Gladston  4  marta  bosh 
vazirlik  lavozimini  egallagan.  1864	-1874	-yillarda  bosh  vazirligi  davrida  uning 	
hukumati  qator  islohotlar  o‗tkazdi.  Chuno	nchi,  tred	-yunionlarga  o‗z  manfaatlarini 	
sudda  himoya  qilish  huquqi  berildi.  Shuningdek,  ish  tashlashlar  o‗tkazilishiga 
ruxsat etildi.	 	
Parlamentga saylovlarning yashirin ovoz berish yo‗li bilan o‗tkazilishi joriy 	
etildi.	 	
Maktab  islohoti  o‗tkazildi.  B.  Diz	raeli  bosh  vazirligi  davrida  (1874	–1880) 	
ham  qator  muhim  tadbirlar  amalga  oshirildi.  Chunonchi,  1875	-yilda  haftada  54 	
soatlik  ish  vaqti  belgilandi.  10  yoshdan  kichik  bolalarni  ishga  qabul  qilish 
taqiqlandi.  1911	-yilda  yana  bir  marta  parlament  islohoti  o‗tk	azildi.  Bu  islohot 	
Buyuk Britaniyada demokratik jamiyat va huquqiy davlatchilik taraqqiyoti yo‗lida 
muhim bosqich bo‗ldi.	 	
Iqtisodiy taraqqiyotda orqada qolish	 	
XI	X	 asrning  so‗nggi  choragida  Buyuk  Britaniya  iqtisodiy  jihatdan  orqada 	
qola  boshladi.  ʻʻJahon 	ustaxonasiʼʼ  deb  nom  olgan  Buyuk  Britaniyaning  XIX  asr 	
oxiri	–XX  asr  boshlarida  sanoat  ishlab  chiqarish  hajmi  2  marta,  tashqi  savdodagi 	
ulushi  esa  70  foizga  qisqardi.  Sanoat  ishlab  chiqarish  hajmi  bo‗yicha  3	-o‗ringa 	
tushib  ketdi.  Mamlakatning  jahon  ustaxona	si  maqomi  o‗tmishga  aylanib  qoldi. 	
Buning asosiy sababi, birinchidan, kapitalning asosan chetga chiqarilishi edi. Ingliz  7 	
 
 
sarmoyadorlari  mustamlakalarda  zavod,  fabrika  va  boshqa  korxonalar  qurishni 
afzal ko‗rishgan.	 	
Chunki  mustamlakalar  xomashyo  va  arzon  is	hchi  kuchi  manbayi  edi. 	
Ularni metropoliyaga olib kelish qimmatga tushardi. Chetga kapital chiqarish juda 
katta daromad keltirgan. Chunonchi, uning keltirgan foydasi tashqi savdo keltirgan 
foydadan 5 marta ko‗p bo‗lgan.	 	
Foyda  ketidan  quvish  oqibatida  Buyu	k  Britaniyaning  o‗zidagi  korxonalar 	
o‗z  vaqtida  zamonaviy  texnika  va  texnologiyalar  bilan  qayta  jihozlanmay  qoldi. 
Buning  natijasida  Buyuk  Britaniya  sanoat  mahsulotlarining  raqobatbardoshlik 
quvvati  pasaydi.  Germaniya  va  AQSH  tovarlari  jahonning  barcha  boz	orlarida 	
Buyuk  Britaniya  tovarlarini  ta‘qib  eta  boshladi.  Chunki  Germaniya  va  AQSH 
tovarlari  ham  sifatli,  ham  arzon  edi.  Shu  sababli  20  yil  mobaynida,  ya‘ni  80	-	
yillardan  tortib  XX  asr  boshlarigacha  Germaniyaning  Buyuk  Britaniyaga  eksporti 
41  foiz  ko‗paygan	,  AQSH  dan  eksport  qilish  esa  ikki  martadan  ziyodroq  oshgani 	
holda, bu davlatlarga ingliz eksporti bor	-yo‗g‗i 8 foizga ko‗paygan xolos.	2 	
Bundan tashqari, yosh rivojlanayotgan davlatlar ingliz tovarlariga katta boj 	
to‗lovlari  joriy  etgandi. Buyuk  Britaniya 	esa hamon bojsiz  savdo  an‘anasiga sodiq 	
bo‗lib  qolaverdi.  Ikkinchidan,  xalqaro  maydonda  bo‗lingan  dunyoni  qayta  bo‗lish 
uchun  kurash  kuchaygan  bir  sharoitda  Buyuk  Britaniya  harbiy  xarajatlarni 
ko‗paytirishga  majbur  bo‗ldi.  1900	-1914	-yillar  oralig‗ida  bu  xa	rajat  3  marta 	
ko‗paydi.  Shunday  bo‗lsa	-da,  Buyuk  Britaniya  iqtisodiy  jihatdan  hamon  qudratli 	
edi.  London  jahon  moliya  markazi  hisoblangan.  Jahon  savdosida  hisob	-kitob 	
hamon Buyuk Britaniya pul birligi (funt sterling) asosida amalga oshirilardi.	 	
Ingliz  kap	italizmi  sanoat  sohasidagi  oldingi  birinchiligidan  mahrum 	
bo‗lgan  bo‗lsa  ham,  juda  katta  foyda  olish  imkoniyatini  saqlab  qoldi.  Bunga 
ko‗pdan  ko‗p  mustamlakalaridagi  juda  katta  bozorlarni  o‗z  qo‗lida  saqlab  qolish 
orqali erishdi.	 	
 
2 Бедуэлл	 Ги.	 История	 Церкви.	 М.,	 1996	  8 	
 
 	
Bundan  tashqari,  Buyuk  Bri	taniyaning  sanoat  ustunligi  asta	-sekin  qo‗ldan 	
ketgani bilan jahon vositachilik savdosidan, sug‗urta, bank, kemasozlik sohasidagi 
monopol  hukmronligidan  mahrum  bo‗lganicha  yo‗q  edi.  Buyuk  Britaniya 
burjuaziyasi  bu  monopol  hukmronlikni,  avvalo,  o‗zining  mus	tamlaka  imperiyasi 	
tufayli  uzoq  vaqt  saqlab  qololdi.  Buyuk  Britaniya  hamon  kapital  eksport  qilishni 
davom ettirdi. Bu kapital Buyuk Britaniyaga juda katta foyda keltirardi.	 	
Kapital  (lotincha 	—	 bosh,  asosiy) 	—	 sarmoya;  o‗z  egasiga  daromad 	
keltiruvchi  jami 	vositalar  va  mablag‗lar.  Ya‘ni  qiymat  keltiruvchi,  o‗zini  o‗zi 	
ko‗paytiruvchi qiymat.	 	
1981	-yil  yanvar  oyida  R.Reygan  maʼmuriyatining  hokimiyat  tepasiga 	
kelishi  bilan  AQSHning  SSSRga  nisbatan  siyosiy  yoʻnalishi  keskin  keskinlashdi. 
1983 yil mart oyida u strategik mudofaa tashabbusini (SDI) boshladi. 1983 yilning 
kuzida  bortida  yo‗lovchilari  bo‗lgan  Janubiy  Koreya  layneri  Sovet  hududi  uzra 
urib  tushirilganda  keskinlik  avjiga  chiqdi.Xalqaro  keskinlikning  kuchayishi  AQSh 
va  boshqa  G'arb	 	davlatlarining  tashqi  siyosati  bilan  ham  bog'liq  edi. 	
Sayyoramizning  deyarli  barcha  hududlari  AQShning  hayotiy  manfaatlari  doirasi 
deb  e'lon  qilingan.  Ko'pchilik  AQShning  siyosiy,  iqtisodiy  va  ko'pincha  harbiy 
bosimini  boshdan  kechirgan.  1970	-yillarning  o	xiri  va  1980	-yillarning  boshlarida 	
Eron,  Livan,  Liviya,  Nikaragua,  Salvador,  Grenada  va  boshqa  davlatlar 
intervensiya  obʼyektiga  aylandi.  Sovet  qo'shinlarining  cheklangan  kontingentining 
Afg'onistonga  kiritilishi  munosabati  bilan  keskinlik  ham  kuchaydi.198	5  yilda 	
SSSRda  yangi  rahbarlarning  hokimiyatga  kelishi  bilan  sodir  bo'lgan  o'zgarishlar 
davlat	  	darajasida  yangi  siyosiy  tafakkur  asoslarini  asoslash  va  ularni  amaliy 	
amalga  oshirishni  boshlash  imkonini  berdi.  Bu  SSSR  tashqi  siyosatining  tubdan 
yangilanishig	a  olib  keldi.  Yangi  siyosiy  tafakkurning  markaziy  g'oyalari 	
quyidagilardan  iborat  edi:  umuminsoniy  manfaatlarning  sinfiy,  milliy,  ijtimoiy 
manfaatlaridan  ustunligi  g'oyasi;  tez  yaqinlashib  kelayotgan  global  muammolar 
tahdidi  oldida  insoniyatning  o'zaro  bog	'liqligi  g'oyasi;  ijtimoiy  tuzilmani  tanlash 	
erkinligi  g'oyasi;  butun  xalqaro  munosabatlar  tizimini  demokratlashtirish  va  9 	
 
 
deideologizatsiya g'oyasi.Dunyoning yangi falsafasi aniq qadamlar orqali yo'l oldi. 
Buning  haqiqiy  tasdig'i  SSSR  va  AQSh  o'rtasidagi  j	ahon  siyosati  va  ikki 	
tomonlama  munosabatlarning barcha  asosiy  masalalari bo'yicha  siyosiy  muloqotni 
rivojlantirish  va  chuqurlashtirish  edi.Jenevada  (1985),  Reykyavikda  (1986), 
Vashingtonda  (1987)  va  Moskvada  (1988)  eng  yuqori  darajadagi  Sovet	-Amerika 	
muzo	karalari  muhim  natijaga  olib  keldi.  1987  yil  dekabr  oyida  ROSMD 	
shartnomasi  imzolandi  va  1988  yil  iyun  oyida  ROSMD  shartnomasi  kuchga  kirdi. 
Bu qat'iy  xalqaro  nazorat  ostida ikki sinf  yadroviy  qurollarni  yo'q  qilishni  nazarda 
tutuvchi  tarixdagi  birinchi  ke	lishuvdir.  Natijada  sovet	- amerika  munosabatlari 	
sezilarli  darajada  yaxshilandi.  Ularning  yanada  sifatli  rivojlanishi  Vashingtonda 
(1990  yil  may	-iyun)  va  Moskvada  (1991  yil  iyul)  eng  yuqori  darajadagi 	
muzokaralar  natijasida  amalga  oshirildi.  Strategik  huju	m  qurollarini  cheklash  va 	
qisqartirish  bo'yicha  ikki  tomonlama  shartnomaning  imzolanishi  alohida 
ahamiyatga  ega  edi.  Shartnoma  balansi  strategik  barqarorlikni  mustahkamlash  va 
yadroviy  mojaro  ehtimolini  kamaytirish  manfaatlariga  mos  edi.  Biroq,  bu 
yo'nalis	hda  oldinga  siljish  va  strategik  hujum  qurollarini  sezilarli  darajada 	
qisqartirish  uchun  katta  imkoniyatlar  mavjud.1990	-yil  10	- sentabrda  Germaniya 	
munosabatlarining  tartibga  solinishi  va  tegishli  bitimning  imzolanishi  ham  butun 
sayyorada,  ham  Yevropada  xa	lqaro  munosabatlardagi  keskinlikni  bartaraf  etishda 	
muhim rol o‗ynadi. Amalda, bu shartnoma Ikkinchi Jahon urushi natijalari bo'yicha 
yakuniy  chiziqni  tortdi.Keyinchalik  xalqaro  munosabatlarda  yangi  o'tkir 
muammolar  paydo  bo'ldi.  Yugoslaviya  Federatsiyasin	ing,  keyin  esa  SSSRning 	
parchalanishi  hozirgi  kungacha  hal  qilinmagan  yangi  mintaqaviy  nizolarning 
paydo  bo'lishiga  olib  keldi.  Dunyodagi  geosiyosiy  vaziyat  o'zgardi,  sotsialistik 
davlatlar  o'rtasidagi  xalqaro  munosabatlar  tizimi  o'z  faoliyatini  to'xtatdi.	 Sharqiy 	
Evropa  mamlakatlari  G'arbga  yo'naltirildi.  1997  yil  iyul  oyida  Madridda  bo'lib 
o'tgan  NATO  sammitida  ittifoqni  sobiq  Varshava  shartnomasining  uchta  davlati 	- 	
Chexiya, Polsha va Vengriyani o'z ichiga olishi uchun kengaytirish to'g'risida qaror 
qabu	l  qilindi.  NATOning  harbiy  tuzilmasini  MDHning  aksariyat  davlatlariga  10	 	
 
 
yaqinlashtirish  geosiyosiy  vaziyatni  o'zgartirishi  va  qurollarni  cheklash  bo'yicha 
shartnomalar  tizimini  buzishi  mumkin.  Voqealarning  bunday  rivojlanishi  yangi 
Yevropa tuzilmasini yarati	shni murakkablashtirishi va butun xalqaro munosabatlar 	
tizimini  beqarorlashtirishi  mumkin.  Bolqondagi  urush,  Yevropa  mintaqasidagi 
boshqa  mojarolar,  Sharqiy  Yevropa  mamlakatlari  va  postsovet  hududidagi  oʻtish 
davri  qiyinchiliklari  Yevropa  xavfsizligiga  tah	did  solmoqda.  Bu  tahdid  tajovuzkor 	
millatchilik,  diniy  va  etnik  murosasizlik,  terrorizm,  uyushgan  jinoyatchilik, 
nazoratsiz  migratsiya  bilan  to‗ldiriladi.  So'nggi  yillarda  global  miqyosda  qarorlar 
qabul qilish ustidan nazorat qilish uchun kurash kuchaydi. 	"Hokimiyat markazlari"	 	
asosiy  moliyaviy,  intellektual  va  axborot  oqimlarini  nazorat  qilish  imkonini 
beradigan  faoliyatga katta e'tibor qaratadi.  Iqtisodiy  jarayonlarni  va  butun ijtimoiy 
sohani  rivojlantirishni  nazorat  qilishning  ahamiyati  tez  sur'atlar  b	ilan  o'sib 	
bormoqda.  Bularning  barchasi  tinchlik  va  xalqaro  xavfsizlikni  saqlash  va 
mustahkamlash  uchun  ulkan  yangi  sa'y	- 	harakatlarni  talab  qiladi.zonalar 	
rivojlangan. Bunday eng katta zona postsovet makonidir. Katta kuchlardan birining 
deyarli  bir  zumda 	qulashi  haqiqati  bir  necha  o'n  yillar  davomida  mo'l	-ko'l  davom 	
etadigan  muammolar  kaskadini  keltirib  chiqardi.  Birinchidan,  SSSR  o'rnida  ulkan 
hokimiyat  bo'shlig'i  shakllandi,  chunki  Rossiya  Federatsiyasi  xalqaro  maydonda 
SSSRga  yuklangan  vazifalarni  bajar	ishga  qodir  emas.  Ammo  hokimiyat  vakuumi, 	
tarixiy  tajriba  shuni  ko'rsatadiki,  juda  xavfli  narsa.  Ariza  beruvchilar  darhol  uni 
to'ldirish  uchun  paydo  bo'ladi,  qarama	-qarshilik  va  nizolarning  yangi  tugunlari 	
paydo bo'ladi. Postsovet hududida qanday stsenariy	lar yuzaga kelishi mumkin? Bu 	
savolning  javobi  hal  qiluvchi  darajada  Rossiya  SSSR  xarobalarida  shakllangan 
yangi  davlatlar  uchun  diqqatga  sazovor  markazga  aylanishi  mumkinligiga  bog'liq. 
Boshqacha  aytganda,  postsovet  hududida  nima  ustunlik  qiladi 	- integra	tsiya  yoki 	
parchalanish  tendentsiyalari.  Bipolyar  tizimning  tez  parchalanishi  odatiy  kuchlar 
muvozanatini  buzdi  va  deyarli  barcha  davlatlar  oldiga  o'z  davlat  manfaatlarini 
yangi  voqelikka  moslashtirish  bo'yicha  qiyin  vazifani  qo'ydi.  Hammaga  darhol 
ayon  bo	'ladigan  birinchi  narsa  shundaki,  siz  endi  qiyin  tanlovga 	- qarama	-qarshi  11	 	
 
 
bloklardan  biriga  qo'shilishingiz  shart  emas.  Endi  yirik  davlatlar  ozmi	-ko‗pmi 	
mustaqil  rol  o‗ynash  imkoniyatiga  ega.  Bu,  birinchi  navbatda,  G'arbiy  Evropa 
davlatlariga  tegishli.  Evr	opaning  o'zida  mintaqaviy  super  kuch 	- birlashgan 	
Germaniya  paydo  bo'ldi,  uning  salohiyati  kelajakda  ko'p  qutbli  dunyoda  kuch 
markazlaridan  biri  rolini  o'ynash  uchun  etarli.  Yaponiya  mustaqil  va  bundan 
tashqari,  G'arbiy  Evropadan  ham  ko'proq  darajada  ta'si	rchan  kuch  markaziga 	
aylanishga  intiladi.  Uzoq  vaqt  davomida  "Quyosh  ko'taruvchi  mamlakat"  nazorati 
ostida bo'lgan  hudud  Osiyo	-Tinch okeani mintaqasi hisoblanadi.  SSSR  mavjudligi 	
tufayli  doimo  orqaga  qarash  zaruratidan  xalos  bo'lib,  uning  strategik  hamkori	 - 	
AQSh,  Yaponiya  kuchli,  jadal  rivojlanayotgan  iqtisodiy  salohiyatga  tayangan 
holda,  shubhasiz,  dunyoda  tan  olingan  etakchiga  aylanish  uchun  barcha 
imkoniyatlarga  ega.  yaqin  kelajakda  Osiyo	-Tinch  okeani  mintaqasi.  Agar  shunday 	
bo'ladigan  bo'lsa,  AQShning 	xalqaro  munosabatlarning  bir  qutbli  tizimini 	
shakllantirish  haqidagi  da'volari  ko'miladi.  Biroq,  ushbu  stsenariyni  amalga 
oshirish  yo'lida  bitta  to'siq  bor 	- bu  shiddat  bilan  rivojlanayotgan  va  ulkan 	
salohiyatga ega Xitoy. Bu 10	-15 yil ichida so'zning to'l	iq ma'nosida super davlatga 	
aylanish  uchun  yaqqol  da'vogar.  Qo'shma  Shtatlar  ham,  Yaponiya  ham  unga 
ma'lum  bir  muvozanat  yaratishdan  birdek  manfaatdor  va  bu  yapon	-amerika 	
ittifoqining  parchalanishini  sekinlashtiradi.  Rivojlanayotgan  xalqaro  munosabatlar 
mo	delining  yana  bir  xususiyatini  ta'kidlash  zarur.  Eroziyasi  19	-20	-asrlar 	
boʻsagʻasida  boshlangan  yevrosentrizm  tamoyili  shu  asrning  oxiriga  kelib  asosiy 
tayanch  tamoyil  sifatida  oʻz  ahamiyatini  deyarli  butunlay  yoʻqotgani  allaqachon 
ayon.  Shubhasiz,  xalqaro	 munosabatlarning  yangi  modeli  hech  qanday  holatda 	
yevrosentrik bo‗lmaydi.	3 	
 
 
 
 
3 	Shubin  A.V.  Umumiy  tarix.  Yaqin  tarix.  9	-sinf:  darslik.  Umumiy  ta'lim  uchun 	
muassasalar. 	- M.: Moskva darsliklari, 2010	  12	 	
 
 	
1.2.	  XIX 	asr ox	iri XX 	asr boshlarıda xalqaro munosabatlar	 	
 	
Ikkinchi  jahon  urushidan  keyin  eng  muhim  masala  jahonning  u	rushdan 	
keyingi  tartibi  edi.  Uni  hal  qilish  uchun  Gitlerga  qarshi  koalitsiyada  ishtirok 
etuvchi  barcha  davlatlarning  pozitsiyalarini  muvofiqlashtirish  zarur  edi.  Yalta  va 
Potsdamda  imzolangan  hujjatlarda  qayd  etilgan  chora	-tadbirlarni  amalga  oshirish 	
zarur	 edi.  Tayyorgarlik  ishlari  Potsdam  konferensiyasida  tuzilgan  Tashqi  ishlar 	
vazirlari  kengashiga  topshirildi.  1946  yil  iyul	-oktyabr  oylarida  Parij  tinchlik 	
konferentsiyasi  bo'lib  o'tdi,  unda  tashqi  ishlar  vaziri  fashistlar  Germaniyasining 
sobiq Evropa ittif	oqchilari 	- Bolgariya, Vengriya, Italiya, Ruminiya va Finlyandiya 	
bilan tuzilgan tinchlik shartnomalari loyihalarini ko'rib chiqdi. 1947 yil 10 fevralda 
ular  imzolandi.  Shartnomalar  urushdan  oldingi  chegaralarni  ba'zi  o'zgartirishlar 
bilan tikladi.	 	
 Ittifoq	chi  davlatlarga  yetkazilgan  zararni  qoplash  to‗lovlari  hajmi  va  uni 	
qoplash  tartibi  ham  belgilab  olindi.  Siyosiy  maqolalar  barcha  fuqarolarni  inson 
huquqlari  va  asosiy  erkinliklari  bilan  ta'minlashga,  fashistik  tashkilotlarning  qayta 
tiklanishiga yo'l qo'y	maslikka majburdir. SSSR barcha masalalarni hal qilishda faol 	
ishtirok  etdi.  Umuman  olganda,  tinchlik  shartnomalari  adolatli  bo‗lib,  ular  bilan 
tuzilgan  davlatlarning  mustaqil,  demokratik  rivojlanishiga  xizmat  qildi.  Shunga 
qaramay, paydo bo'lgan kelishmov	chiliklar Germaniya muammosini o'zaro maqbul 	
asosda  tinch  yo'l  bilan  hal  qilishni  imkonsiz  qildi.  Va  1949  yilda  Germaniyaning 
bo'linishi  tarixiy  haqiqatga  aylandi.  Buyuk  davlatlar  o'rtasidagi  begonalashuv 
kuchaydi.  Xalqaro  munosabatlarda  mafkuraviy  tafovut	lar  va  turli  ta‘limotlar 	
hukmron  rol  o‗ynay  boshladi.G'arb  davlatlari  totalitar  sotsializmga  juda  salbiy 
munosabatda  bo'lishdi.  SSSR  ham  o'z  navbatida  kapitalizmga  dushman  edi. 
Tomonlarning  xalqaro  munosabatlarga va ularning  zaif subyektlariga ta'siri tobo	ra 	
kuchayib bordi. AQSH va SSSR oʻzlarini tarix davomida turli ijtimoiy va iqtisodiy 
tizimlarni himoya qiluvchi kuchlar boshida turgan yetakchilar deb hisoblardi.	 	
Geosiyosiy  vaziyat  keskin  o'zgardi.  1940	-yillardagi  Sharqiy  Evropadagi  13	 	
 
 
inqilob,  Sovet  Ittifoq	ining  ushbu  mintaqa  davlatlari  bilan  do'stlik,  hamkorlik  va 	
o'zaro  yordam  to'g'risida  shartnomalar  tuzishi  xalqaro  munosabatlarning  yangi 
tizimini  shakllantirdi.  Bu  tizim  barcha  ajralmas  xususiyatlari  bilan  sotsializmning 
stalinistik  modelining  amal  qilish	i  sharoitida  rivojlanishi    davlatlar    doirasi    bilan  	
chegaralangan	  edi.Dunyoda  munosabatlarning	  keskinlashuvi, siyosiy vaziyatning 	
keskinlashuvi  Sovet  Ittifoqining  mustamlakachi  va  qaram  davlatlarning  ozodlik 
yo‗lidagi adolatli kurashini qo‗llab	-quvva	tlashi munosabati bilan ham sodir bo‗ldi. 	
Metropoliyalar  milliy  ozodlik  harakatiga  har  tomonlama  to'sqinlik  qildilar.  1949	-	
yilda  Xitoyda  xalq  inqilobi  g‗alaba  qozonib,  Osiyodagi  geosiyosiy  vaziyatning 
tubdan  o‗zgarishiga  olib  keldi,  bu  esa  AQSh  va  boshqa  G	‗arb  davlatlarining 	
xavotirini  kuchaytirdi.  Bularning  barchasi  ikki  qudratli  davlatning  bir	-biriga 	
nisbatan  ishonchsizligini  kuchaytirdi,  barcha  mavjud  SSSR  va  AQSh  o'rtasida 
global raqobat paydo bo'ldi.	 	
 Cherchillning  1946  yil  5  martda  Fultondagi  nutqi  ham	,  1947  yil  martda 	
ilgari surilgan Trumen doktrinasi ham SSSRda 40 yildan ortiq davom etgan ―sovuq 
urush‖ning  ochiq  e‘lon  qilinishi  sifatida  qabul  qilindi.  Shu  vaqt  ichida  ikki  buyuk 
davlat  o‗rtasidagi  raqobat  qizg‗in  urushga  aylanmadi  va  bu  davrni  ―sovuq  u	rush‖ 	
deb  atashga  asos  bo‗ldi.  U  butun  sayyorani  o'ziga  tortdi,  dunyoni  ikki  qismga, 
ikkita  harbiy	-siyosiy  va  iqtisodiy  guruhga,  ikkita  ijtimoiy	-iqtisodiy  tizimga  bo'ldi. 	
Dunyo  ikki  qutbli  bo'lib  qoldi.  Ushbu  global  raqobatning  o'ziga  xos  siyosiy 
mantig'i 	paydo  bo'ldi 	- "kim  biz  bilan  bo'lmasa,  bizga  qarshi".  Hamma  joyda  va 	
hamma joyda har bir tomon dushmanning makkor qo'lini ko'rdi.	 	
Sovuq  urush  siyosat  va  tafakkurda  militarizmni  misli  ko'rilmagan  darajada 	
olib  keldi.  Jahon  siyosatida  hamma  narsa  harbiy  kuc	hlar  nisbati,  qurollar 	
muvozanati  nuqtai  nazaridan  baholana  boshladi.  G'arb  davlatlari  uzoq  yillar 
davomida  xalqaro  munosabatlarda  qarama	- 	qarshilikni  saqlab  qolgan  blok 	
strategiyasini qabul qildilar. Marshall rejasini qabul qilgan aksariyat davlatlar 1949	 	
yil  aprel  oyida  Shimoliy  Atlantika  shartnomasini  (NATO)  imzoladilar.  Amerika 
harbiy  rahbarlari  qo'mondonligi  ostida  birlashgan  qurolli  kuchlar  tuzildi.  14	 	
 
 
Mohiyatan  SSSR  va  uning  ittifoqchilariga  qarshi  qaratilgan  mafkuraviy 
xarakterdagi  yopiq  harbiy	-siyosiy	 	guruhning  tashkil  etilishi  xalqaro 	
munosabatlarning rivojlanishiga salbiy taʼsir koʻrsatdi.	 	
AQSHning  "kuchli  pozitsiyadan"  siyosati  SSSRning  qattiq  javobiga 	
uchradi  va  xalqaro  keskinlikning  keskinlashuviga  sabab  bo'ldi.  1949  yilda  AQSH 
yadro  monopoliyasig	a  barham  berildi.  50	-yillarda  termoyadroviy  qurollar 	
yaratilgandan  so'ng  va  undan  keyin  ularni  nishonga  etkazish  vositalari  (qit'alararo 
ballistik  raketalar)  SSSR  AQSh  bilan  harbiy	-strategik  tenglikka  erishish  uchun 	
barcha  sa'y	-harakatlarni  amalga  oshirdi,	 bu  esa  XX  asr  oxirida  amalga  oshirildi. 	
60	-70	-yillar.  Harbiy  bloklar  soni  ortdi.  1951  yilda  ANZUS  harbiy	-siyosiy  guruhi 	
vujudga  keldi.  AQSh  va  Yaponiya  o'rtasida  "xavfsizlik  shartnomasi"  tuzildi.  1954 
yilda SEATO bloki tuzildi. 1955 yilda yana bir yopiq g	uruh 	- Bag'dod pakti tuzildi. 	
Iroq uni tark etgach, bu blok CENTO deb nomlana boshladi. SSSR va Markaziy va 
Janubi	-Sharqiy  Evropa  mamlakatlari  o'z  xavfsizligidan  qo'rqib,  G'arb 	
davlatlarining  GFRni  remilitarizatsiya  qilish  va  uni  NATOga  qabul  qilish 
to'g'r	isidagi  kelishuviga  javoban  1955  yil  may  oyida  Varshavada  ko'p  tomonlama 	
do'stlik  shartnomasini  tuzdilar.  Hamkorlik  va  o'zaro  yordam.  Shartnomani 
imzolagan  davlatlar  Evropada  Varshava  Shartnomasining  bir  yoki  bir  nechta  a'zo 
davlatlariga  qarshi  qurolli  huj	um  sodir  bo'lgan  taqdirda  barcha  vositalar  bilan 	
darhol  yordam  ko'rsatishni  ta'minladilar.Er  yuzida  tinchlikka  katta  xavf  tug'dirdi, 
turli  mintaqalarda  xalqaro  mojarolar  urushga  olib  kelishi  bilan  tahdid  qildi.  1950 
yil  iyun  oyida  Koreya  urushi	     	boshlandi  v	a  uch  yil  davom  etdi.  Urushdan  keyin 	
sakkiz yil davomida Fransiya Indochinada urush olib bordi. 1956 yil kuzida Buyuk 
Britaniya,  Fransiya  va  Isroil  Misrga  qarshi  tajovuzkorlik  qildilar.  1958  yilda 
Qo'shma  Shtatlar  Livanga,  Buyuk  Britaniya  esa  Iordaniyaga  q	urolli  aralashuvni 	
amalga oshirdi. Eng xavfli xalqaro inqiroz 1962 yil kuzida Kuba atrofidagi vaziyat 
bilan  bog'liq  bo'lib,  insoniyatni  yadro  urushi  yoqasiga  olib  keldi.  Karib  dengizi 
inqirozi  SSSR  va  AQSh  o'rtasidagi  murosaga  erishish  tufayli  hal  qilindi.	 	
AQSHning  Indochinadagi  tajovuzi  uzoq  davom  etdi.  Bu  20	-asrning  ikkinchi  15	 	
 
 
yarmidagi  eng  shafqatsiz  urush  edi.  Vetnam  AQShning  yuqori  darajada 
rivojlangan  sanoat  texnologiyalari  tomonidan  yaratilgan  eng  murakkab  urush 
vositalarining  sinov  maydoniga  aylandi. 	AQSH  oʻz  ittifoqchilarini  urushga  jalb 	
etishga  va  unga  xalqaro  harakat  xarakterini  berishga  urinishi  muvaffaqiyatsizlikka 
uchradi.  Biroq,  ba'zi  davlatlar  AQSh  tomonida  urushda  qatnashdilar.  SSSR 
tomonidan  Vetnamga  ko'rsatilgan  ulkan  yordam,  qahramon  Vetnam	 xalqining 	
barcha  tinchliksevar  kuchlar  tomonidan  qo'llab	-quvvatlanishi  AQShni  Vetnamda 	
urushni  tugatish  va  tinchlikni  tiklash  to'g'risida  bitim  tuzishga  majbur  qildi.  Yaqin 
Sharq  xavfli  mojaro  o'chog'i  bo'lib  qoldi.  Murakkab  qarama	-qarshiliklar  va 	
tomonla	rning  murosasizligi  bir  necha  arab	-isroil  urushlariga  olib  keldi  va  uzoq 	
vaqt  davomida  bu  mintaqada  tinch  yo'l  bilan  hal  qilish  imkoniyatini  istisno 
qildi.Biroq  mana  shu  og‗ir  o‗n  yilliklarda  insoniyat  yangi  jahon  urushi  muqarrar 
emasligini,  ilg‗or  kuchlar	ning  sa‘y	-harakatlari  insoniyatning  yadroviy  falokat  sari 	
sirpanishini  to‗xtatishi  mumkinligini  tobora  yaqqol  anglab  yetdi.1950  va  1960 
yillar  misli  ko'rilmagan  miqyosda  qurollanish  poygasi  bilan  nishonlandi. 
Urushning  yangi  vositalarini  ishlab  chiqish  va 	ishlab  chiqarish  uchun  katta 	
moddiy,  intellektual  va  boshqa  resurslar  sarflandi.  Shu  bilan  birga,  dunyoning 
aksariyat mamlakatlarida ijtimoiy	-iqtisodiy muammolarni hal qilish uchun ularning 	
juda  keskin  tanqisligi  mavjud  edi.  1960  yilda  SSSR  BMT  Bosh  Assamb	leyasi 	
sessiyasiga  qat'iy  xalqaro  nazorat  ostida  bo'lgan  davlatlarni  umumiy  va  to'liq 
qurolsizlantirish  to'g'risidagi  shartnomaning  asosiy  qoidalarini  ko'rib  chiqishni 
taklif  qildi.  G'arb  davlatlari  bu  tashabbusni  rad  etishdi,  ammo  xalqaro 
munosabatlarni i	liqlashtirish yo'lida birinchi qadam qo'yildi. 1963 yil avgust oyida 	
Moskvada  Buyuk  Britaniya,  SSSR  va  AQSh  o'rtasida  Atmosferada,  kosmosda  va 
suv  ostida  yadroviy  sinovlarni  taqiqlash  to'g'risidagi  shartnoma 
imzolandi.To'xtovsiz  kuchayib  borayotgan  qurolla	nish  poygasi,  ayniqsa,  yadroviy 	
qurollar  insoniyatni halokatli nuqtaga olib kelardi va bu  salbiy  jarayonni to'xtatish 
uchun  katta  sa'y	-harakatlar  kerak  edi.  SSSR  va  uning  ittifoqchilarining  xalqaro 	
vaziyatni yaxshilashga qaratilgan faol pozitsiyasi, qoʻshi	lmaslik harakatining saʼy	- 16	 	
 
 
harakatlari,  bir  qator  Gʻarb  davlatlari  rahbarlarining  siyosiy  realizmi  ijobiy 
natijalar  berdi.  1970	-yillarning  boshidan  xalqaro  munosabatlar  keskinlik 	
bosqichiga  kirdi.  1970  yil  mart  oyida  Yadro  qurolini  tarqatmaslik  to'g'risidag	i 	
shartnoma  kuchga  kirdi.  1990	-yillarning  boshiga  kelib  uni  135  dan  ortiq  davlat 	
imzolagan  edi.  Evropa  mintaqasi uchun  SSSR  va  GFR o'rtasida  1970  yil avgustda 
tuzilgan  shartnoma  katta  ahamiyatga  ega  edi.1972	-1974  yillarda  SSSR  va  AQSh 	
o'rtasida  yuqori  dara	jada  intensiv  muzokaralar  olib  borildi,  bu  bir  qator  muhim 	
siyosiy hujjatlarning imzolanishiga olib keldi.	 	
"Sovet  Sotsialistik    Respublikalari  Ittifoqi  va  Amerika	 Qo'shma  Shtatlari  	
o'rtasidagi	  	munosabatlar  asoslari"  ikki  tomonlama  munosabatlarni  tubdan 	
yaxshilashning  sifat  jihatidan  yangi  darajasiga  ko'tarish  platformasini  o'z  ichiga 
oladi.	4 
Xuddi  shu  davrda  SSSR  va  Amerika  Qo'shma  Shtatlari  o'rtasida  raketaga 	
qarshi  mudofaa  tizimlarini  cheklash  to'g'risidagi  shartnoma  (ABM)  va  Strategik 
hujum  qurollarini 	cheklash  sohasidagi  ba'zi  chora	-tadbirlar  to'g'risidagi 	
vaqtinchalik  bitim  (OCB	-1)  tuzildi.  imzolandi.Ikki  qudratli  davlat  o‗rtasidagi 	
munosabatlarning  yaxshilanishi  Yevropa  qit‘asida  xavfsizlikni  mustahkamlash  va 
davlatlararo  hamkorlikni  rivojlantirish  uc	hun  zarur  shart	- sharoit  yaratdi.  Bunda 	
SSSR  va  boshqa  sotsialistik  mamlakatlarning  tashabbuslari  katta  rol  o'ynadi. 
GFRning  Yevropa  siyosati  masalalari  bo'yicha  pozitsiyasini  o'zgartirish  muhim 
ahamiyatga  ega  edi.  Kansler  Villi  Brandt  boshchiligidagi  sots	ial	-demokratlarning 	
koalitsion  hukumati  ―yangi  sharq  siyosatini‖  taklif  qildi,  uning  asosi  Yevropada 
shakllangan  urushdan  keyingi  voqelikni  tan  olish  va  SSSR  va  SSSR  bilan 
munosabatlarni normallashtirishdan iborat edi.	 	
 
 
 
 	
      4 Soroko	-Tsyupa O.S., Soroko	-Tsyupa A.O. Umumiy tarix. Yaqin tarix, 9	-sinf. 	- M.: Ta'lim, 2010	 	
   	 	  17	 	
 
 	
1.3.	  Buyuk Britaniya 	—	 Gretsiya mu	nosabatlari	 	
 	
Buyuk  Britaniya 	—	 Gretsiya  munosabatl	ari  Buyuk  Britaniya  va  Gretsiya 	
oʻrtasidagi  ikki  tomonlama  diplomatik  munosabatlardir.  Mamlakatlar  Birinchi  va 
Ikkinchi  jahon  urushlari  davrida  ittifoqchi  boʻlgan.  Gretsiya  Mustaqillik  urushi 
davrida  Buyuk  Britaniyadan  harbiy  va  moliyaviy  yordam  olgan.  Hoz	irda 	
mamlakatlar  Afinadagi  Buyuk  Britaniya  elchixonasi	 	va  Salonikidagi  Bosh 	
konsullik	,  shuningdek  Londondagi  Gretsiya  elchixonasi  va  Belfast,  Edinburg, 	
Glazgo,  Lids  va  Gibraltardagi  Gre	tsiyaning  faxriy  konsulliklari	m	 orqali  aloqalarni 	
davom ettirmoqda	. 	
Rasmiy  baholarda  mamlakatlar  oʻrtasidagi  munosabatlar  „aʼlo	 	va 	
mustahkam― deb taʼriflanadi	.  Buyuk Britaniya Bosh vaziri Devid Kemeron 2011	-	
yilda  Afinad	a  rasmiy  tashrif  bilan  boʻlgan	.  Davlatlar  Birlashgan  Millatlar 	
Tashkiloti, NATO va Yevropa Kenga	shiga aʼzo.	 	
Tarixi	 	
Buyuk  Britaniya  1820	-yillarda  Usmonli  imperiyasiga  qarshi  mustaqillik 	
uchun urushida Gretsiyani qoʻllab	-quvvatladi. 1832	-yilda London konferensiyasida 	
Konstantinopol  shartnomasi  ratifikatsiya  qilindi.  1850	-yilda  Buyuk  Britaniya 	
tashqi  ishlar  vaziri  Genri  J	on  Templ  Palmerston  Tinch  okeanidagi  voqea  tufayli 	
Yunonistonga Qirollik dengiz floti eskadroni yubordi.	 	
1862	-yilda  Yunoniston  qiroli  Otto  I  taxtdan  agʻdarilganida,  qirolicha 	
Viktoriyaning oʻgʻli Saks	-Koburglik Alfred va Gota referendum orqali uning voris	i 	
etib  saylandi.  Biroq,  Britaniya  hukumati  bunga  ruxsat  bermadi.  Sababi  Britaniya 
qirolichasi  Yelizaveta  II  ning  eri  shahzoda  Filipp  Gretsiya  qiroli  Jorj  I  ning 
nabirasi bo'lgan.	 	
Buyuk  Britaniya  1815	-yilda  Napoleon  Fransiyasidan  Ion  orollari  ustidan 	
nazor	atni  tortib  oldi.  Ion  Respublikasi  sifatida  hudud  Gretsiya  mustaqilligiga  18	 	
 
 
erishgandan  keyin  ham  Britaniya  nazorati  ostida  qoldi.  Biroq,  1864	-yilda  Buyuk 	
Britaniya  bu  orollarni  Jorj  I  taxtga  oʻtirishi  uchun  sovgʻa  sifatida  Gretsiyaga 
berishga rozi boʻldi.	 	
Birinchi  jahon  urushi  davrida  bu  davlatlar  ittifoqchi  boʻlgan.  Buyuk 	
Britaniya  ikkinchi  yunon	-turk  urushi  paytida  Gretsiyani  qoʻllab	-quvvatlagan 	
yagona ittifoqchi davlat edi. Davlatlar Ikkinchi jahon urushi davrida ham ittifoqchi 
boʻlgan.  Biroq,  keyinchali	k  Buyuk  Britaniya  va  Gretsiya  oʻrtasidagi  munosabatlar 	
Kipr mojarosi tufayli keskinlashdi.	 	
2000	-yilda  Afinadagi  Britaniya  harbiy  attashesi  Stiven  Sonders  17	-noyabr 	
inqilobiy  tashkilotiga  aʼzo  boʻlgan  mototsiklchilar  tomonidan  oʻldirilgan.  Keyingi 
tergov  G	retsiya  va  Britaniya  politsiya  xizmatlari  oʻrtasida  yaqin  darajada 	
hamkorlik  qilishiga  olib  keldi,  ular  uzoq  davom  etgan  tergovdan  soʻng  tashkilot 
aʼzolarini hibsga olishdi va javobgarlikka tortishdi.	 	
2000	-yil  mart  oyida  Gidra  orolida  Buyuk  Britaniya  va  G	retsiya  oʻrtasidagi 	
doʻstlikni  yanada  mustahkamlash  masalalarini  muhokama  qilish  uchun 
konferensiya  boʻlib  oʻtdi.  Konferensiya  davomidagi  muhokama  davomida 
tomonlar ushbu munosabatlarning iqtisodiy jihati va mamlakatlar oʻrtasidagi savdo 
hajmini oshirish y	oʻllarini taklif qildilar	. 	
Diplomatik missiyalar	 	
Gretsiyaning  Londonda  elchixonasi  va  Belfast,  Birmingem,  Edinburg, 	
Gibraltar,  Glazgo  va 	Lidsda  faxriy  konsulliklari  bor	.  Buyuk  Britaniyaning 	
Afinadagi  elchixonasi,  Patras  va  Salonikidagi  faxriy  vitse	-konsulligi,  shuningdek, 	
Krit, Korfu, Rodos va Za	kintosdagi faxriy konsulliklari	  mavjud	. 	
Madaniy hamkorlik	 	
Buyuk Britaniyada 40 000 dan 45 000 gacha yunonlar doimiy  yashaydilar. 	
Buyuk  Britaniyaning  Gretsiyadagi  madaniy  mavjudligi  asosan  Britaniya  Ken	gashi  19	 	
 
 
orqali  targʻib  qilinadi.  Buyuk  Britaniyadagi  oliy  oʻquv  yurtlarida  tahsil  olayotgan 
yunon  talabalari  bu  mamlakatdagi  yunonlarning  salmoqli  qismini  tashkil  qiladi. 
250	-300 ming kishini tashkil etadigan katta Kipr jamoasi, Kipr milliy federatsiyasi 	
va 	Buyuk  Britaniyaning  yunon  pravoslav  jamoalari  uyushmasi  mavjud.  20  ga 	
yaqin yunon madaniy, xayriya va professional tashkilotlari bor. Kembrij, Oksford, 
Sharqiy  Angliya,  Royal  Holloway,  Birmingem,  Kingʻs  kolleji  va  London 
Iqtisodiyot  maktabi  universitetlari	da  yunon  va  Vizantiya  tadqiqotlari  boʻyicha 	
yettita  kafedra  va  Bristol  va  Reading  universitetlarida  ikkita  yunon  tadqiqotlari 
markazi mavjud	.5 	
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 	
5 Xaym,  Robin.  Falokat  kundaligi:  Britaniyaning  Gretsiyaga  yordami,  1940	-1941  (Kentukki 	
universiteti matbuoti, 2015).	  20	 	
 
 	
II BOB. “Buyuk  Britaniyaning  birinchi  jahon  u	rushidagi  ishtiroki”  	
mavzus	ini 	o’tıshda zamonav	iy pedagog	ik metodlardan foydalani	sh	 	
2.1.	 	“Zig	-zak	” 	metod	idan foydalanish	 	
 	
Zigzak  siniq  chiziq,  ilonizi,  egri	-bugri  ma‘nolarini  anglatadi.  Ta‘limda 	
zigzak  metodining  mohiyati  bir  guruh  t	omonidan  o‗rganib  bo‗lingan  o‗quv 	
materialining,  hali  uni  o‗rganmagan  boshqa  guruhga  taqdim  etilishidan  iborat. 
«Zig	-zak»  usulining  bir  muncha  afzalliklari  bor.  Xususan,  ushbu  usulni  qo‗llash 	
orqali  talabalar  jamoa  bo‗lib  ishlash  ko‗nikmasini  hosil  qiladi 	va  mavzuni 	
o‗zlashtirishga  ketadigan  vaqt  tejalib,  qisqa  vaqtda  katta  materialning 
o‗zlashtirishiga erishiladi. 	 	
Ushbu usulning ketmaketligi quyidagicha amalga oshiriladi:	 	
 -talabalar odatdagidek, bir qancha guruhlarga bo‗linadi; 	 	
- har bir guruhga mavzu bo‗y	icha bitta savol tarqatiladi (savollar guruhdagi 	
har bir ishtirokchiga bittadan berilishi lozim); 	 	
-guruh a‘zolari shu tarqatilgan savolni belgilangan vaqtda o‗rganib oladilar; 	 	
-har  bir  guruhga  etakchi  saylanadi  va  ular  tarqatilgan  matnni  o‗rganishda, 	
ularn	ing mohiyatini teran tushunishda shu guruhda etakchilik qiladi; 	 	
-liderning  fikri  guruh  a‘zolari  tomonidan  to‗ldirilishi,  qo‗shimchalar  va 	
o‗zgartirishlar kiritilishi mumkin; 	 	
-matnlar  guruhda  to‗liq  o‗rganilib  bo‗lganidan  keyin  ular  guruhlararo 	
almashtirila	dilar;	 	
 -endi ushbu guruhlarda yangi savollar o‗rganiladi; 	 	
-bu savollar ham o‗rganilib bo‗lingach, ular yana almashtiriladi; 	 	
-guruhlarda barcha savollar o‗rganilgancha ushbu jarayonlar takrorlanadi; 	  21	 	
 
 	
-bir	-birining  bilimini  baholash  va  o‗zlashtirilganlik  dara	jasini  aniqlash 	
uchun guruhlar bir	-biriga ketma	-ket ravishda savol berib boriladi; 	 	
-savol  qaysi  guruhga  tashlangan  bo‗lsa,  birinchi  shu  guruh  a‘zolari  javob 	
berishlari  mumkin,  boshqa  guruh  a‘zolari  qo‗shimcha  qilib  borishga  haqli.  Ushbu 
usulning  «Aqliy  huj	um»  usuliga  nisbatan  farqi,  bu  erda  talabalarning  bilimlari 	
baholanadi. 	Mazkur  usulni  o‗rganish  uchun  talabalar  3  guruhga  yoki  6  guruhga 	
bo‗linadilar. Chunki mavzu 3 ta savolga bo‗lingan.	 	
 	 	
Синф 	ўқувчилари бир неча (5	-7та)гуруҳга	 	
бўлинади	 	
Янги мавзу моҳиятини ѐритувчи матн	 ҳам тегишли равишда 5	J7 та қисмга 	
ажратилади	 	
Ҳар  бир  гуруҳ  мавзуни  муайян  қисми	 (1Jматн  2	Jматн)берилади  ва  уни 	
ўрганиш  вазифаси  топширилади,берилган  вақт	 мобайнида  гуруҳлар 	
матн устида ишлайдилар	 	
Вақтни тежаш мақсадида гуруҳ	 аъзолари томонидан лидер танланади ва улар 	
ўрганилган матнга оид асосий	 маълумотларни гуруҳдошларига сўзлаб 	
берадилар.лидер фикри гуруҳ аъзолари	 томонидан тўлдирилиши мумкин	 	
Шу 	тахлитда мавзу моҳиятини ѐритувчи яхлит матн ўқувчилар томонидан 	
ўзлаштирилади	 	
Барча 	гуруҳ ўзларига берилган матнни	 пухта ўзлаштирганларидан сўнг матнлар 	
гуруҳлараро алмаштирилади.Бу босқичда ҳам	 юқоридаги фаолият такрорланади	  22	 	
 
 	
2.2.	 	“M	unozara	”  metodi	 	
 	
Disput 	- bu ikki yoki ko‗proq kishilarning keskin chegaralangan qoidalar 	
doirasida  og‗zaki  olib  boriladigan  bahsi,  munozarasi,  masala  talashuvidir.  Disput	 	
mavzusi  tayyorgarlik  ko‗rish  uchun  o‗tkazishdan  oldin  talaba	-o‗quvchilarga 	
ma‘lum  qilinadi.  Talaba	-o‗quvchilarga  bilim  berishga  mo‗ljallangan  disputda 	
kamida bitta rais va ikki guruhning har biridan bir nafardan so‗zlovchi qatnashadi. 
Disputni  ochuvchi  bi	rinchi  talaba  qo‗yilgan  taklifni  ma‘qullab  chiqsa,  ikkinchisi 	
unga qarshi chiqadi, ya‘ni opponent bo‗ladi. So‗zlovchilarga 10 minutdan, har ikki 
guruhdan  ikkitadan  ortiq  bo‗lmagan  qo‗shimcha  qilishga  chiqadigan  talabalarning 
har  biriga  5  minutdan  vaqt  beri	ladi.  Ikki  marta  so‗zga  chiqishga  ruxsat  etilmaydi. 	
So‗zga  chiquvchilarning  barchasi  raisga  murojaat  etishadi  va  uning  qarori  qat‘iy 
bo‗lib, disputning mavzudan chetga chiqib ketmasligini nazorat qiladi. 	 	
  	  23	 	
 
 	
2.3.	 	Mavzu yuzasidan qo’shimcha 	dars	 ishlanmasi.	 	
Sana ___ ______‖_____	____	-yil JAHON TARIXI  fani Sinf: _______	 	
 
 Mavzu	 XX  asr    boshlarida    Buyuk    Britaniyaning    xalqaro    munosabatlar  	
tizimidagi  ishtiroki	         	 	
 I. TK 	– tayanch kompetensiya	 	
1. TK1	-kommunikativ kompetensiya	 	
2. TK2	-axborotlar bilan ishlash kompetensiyasi	 	
3. TK3	-o`zini	-o`zi 	rivojlantirish kompetensiyasi	 	
4. TK4	-ijtimoiy faol fuqarolik kompetensiyasi	 	
5. TK5	-milliy va umuminsoniy kompetensiya	 	
6.  TK6	-matematik  savodxonlik,  fan  va  texnika  yangiliklaridan  xabardor  bo`lish 	
hamda foydalanish kompetensiyasi	 	
II. FK 	– fanga oid kompeten	siyalar	 	
1. FK1	- Ma‘naviy axloqiy madaniyatlilik kompetensiyasi	 	
2. FK2	- Mafkuraviy immunitetga ega bo‗lish kompetensiyasi	 	
B1	. O‗quvchilarda tayanch kompetensiyalarning quyidagi elementlari shakllanadi:	 	
Kommunikativ kompetensiya:	 	
O‗z  fikrini  og‘zaki  va  yozma 	tarzda  aniq  va  tushunarli  bayon  qila  olish,  ijtimoiy 	
moslashuvchanlik, jamoaviy hamkorlikda ishlay olish;	 	
O‗zaro muloqotda muomala madaniyatiga amal qilish;	 	
muloqotda  suhbatdosh  fikrini  hurmat  qilgan  holda  o‘z  pozitsiyasini  himoya  qila 
bilish.	 	
Axborot bila	n ishlash kompetensiyasi:	 	
mavjud axborot manbalaridan (internet, televizor, gazeta	-jurnal, radio (audio	-video 	
yozuv), telefon, kompyuter, elektron pochta va boshq.) foydalana olish;	 	
media  vositalardan  zarur  bo‘lgan  axborotlarni  izlab  topa  olish,  saralash  v	a 	
foydalanishda media	-madaniyatga rioya qilish.	 	
O‘zini o‘zi rivojlantirish kompetensiyasi:	  24	 	
 
 
shaxs  sifatida  doimiy  ravishda  o‘z	-o‘zini  rivojlantirish,  hayot  davomida  o‘qib	-	
o‘rganish, bilim, tajribani mustaqil ravishda muntazam oshirib borish;	 	
ma‘naviy, ruhiy	 va intellektual kamolotga intilish;	 	
I. Darsning maqsadi:	 	
a)  Ta‘limiy:  O`quvchilarga   	–  fanning  maqsad  va  vazifalari,  nimalarni  o`rganishi 	
haqida, uning yo`nalishlari haqida ma`lumot berish.	 	
b) Tarbiyaviy: O`quvchilarga mustaqil fikr yuritishni, olgan bil	imlarini hayot bilan 	
bog`lay  olishni,  ilmiy  dunyoqarashlarini  shakllantirish,  estetik  did  axloqiy 
sifatlarini kasb	-hunarga bo`lgan qiziqishlarini tashkil toptirish	 	
v)  Rivojlantiruvchi:  Mustaqil  ishlash  va  fikrlash  orqali  bilim  olishga,  xotirani 
mustahkamla	shga, tez fikrlashga o`rgatish, fanga qiziqishini ortirish.	 	
II. Darsning turi:     Amaliy, nazariy, aralash, noan`aviy, ananaviy.	 	
III. Darsning usuli: Aqliy hujum, savol	-javob, guruhlarda ishlash.	 	
IV. Darsning jihozi: Darslik ,ko‘rgazmali qurollar, globus,	 xarita.	 	
V. Didaktik jihoz:     Tarqatma materiallar, slaydlar ,bukletlar.	 	
VI. Texnik jihoz:      Kadoskop, kompyuter, diaproyektor ekran.	 	
VII. Dars uchun talab etiladigan vaqt:   45 daqiqa: 	 	
Darsning  texnik chizmasi:	 	
Dars bosqichlari	 	Vaqt	 	
Tashkiliy qism.	  	daqiqa	 	
Yangi mavzuni boshlashga hozirlik	 	 daqiqa	 	
Yangi mavzuni yoritish	  daqiqa	 	
Guruhlarda ishlash. Yangi mavzuni tahlil qilish	 	 daqiqa	 	
Darsni yakunlash	  daqiqa	 	
Uyga beriladigan topshiriqlar 	 daqiqa	 	
VIII. Darsning borishi (reja):	 	
1.Tashkiliy qism: a)salo	mlashish, b)tozalikni aniqlash, d)davomatni  aniqlash 	 	
c) darsga tayyorgarlik ko`rish va dars rejasi. 	 	
2. Uyga vazifani so`rab baholash: a) og`zaki so`rov b)daftarni tekshirish	  25	 	
 
 
v) tarqatma materiallar orqali g) misollar yechish e) amaliy.	 	
IX. O‘tilgan mavz	uni takrorlash	 	
X. Yangi mavzu bayonining qisqacha mazmuni:	 	
Buy	uk  Britaniya  1820	-yillarda  Usmonli  imperiyasiga  qarshi  mustaqillik 	
uchun urushida Gretsiyani qoʻllab	-quvvatladi. 1832	-yilda London konferensiyasida 	
Konstantinopol  shartnomasi  ratifikatsiya  qilindi.  1850	-yilda  Buyuk  Britaniya 	
tashqi  ishlar  vaziri  Genri  Jon 	Templ  Palmerston  Tinch  okeanidagi  voqea  tufayli 	
Yunonistonga Qirollik dengiz floti eskadroni yubordi.	 	
1862	-yilda  Yunoniston  qiroli  Otto  I  taxtdan  agʻdarilganida,  qirolicha 	
Viktoriyaning oʻgʻli Saks	-Koburglik Alfred va Gota referendum orqali uning vorisi 	
etib  saylandi.  Biroq,  Britaniya  hukumati  bunga  ruxsat  bermadi.  Sababi  Britaniya 
qirolichasi  Yelizaveta  II  ning  eri  shahzoda  Filipp  Gretsiya  qiroli  Jorj  I  ning 
nabirasi bo'lgan.	 	
Buyuk  Britaniya  1815	-yilda  Napoleon  Fransiyasidan  Ion  orollari  ustidan 	
nazoratn	i  tortib  oldi.  Ion  Respublikasi  sifatida  hudud  Gretsiya  mustaqilligiga 	
erishgandan  keyin  ham  Britaniya  nazorati  ostida  qoldi.  Biroq,  1864	-yilda  Buyuk 	
Britaniya  bu  orollarni  Jorj  I  taxtga  oʻtirishi  uchun  sovgʻa  sifatida  Gretsiyaga 
berishga rozi boʻldi.	 	
Bir	inchi  jahon  urushi  davrida  bu  davlatlar  ittifoqchi  boʻlgan.  Buyuk 	
Britaniya  ikkinchi  yunon	-turk  urushi  paytida  Gretsiyani  qoʻllab	-quvvatlagan 	
yagona ittifoqchi davlat edi. Davlatlar Ikkinchi jahon urushi davrida ham ittifoqchi 
boʻlgan.  Biroq,  keyinchalik  B	uyuk  Britaniya  va  Gretsiya  oʻrtasidagi  munosabatlar 	
Kipr mojarosi tufayli keskinlashdi.	 	
2000	-yilda  Afinadagi  Britaniya  harbiy  attashesi  Stiven  Sonders  17	-noyabr 	
inqilobiy  tashkilotiga  aʼzo  boʻlgan  mototsiklchilar  tomonidan  oʻldirilgan.  Keyingi 
tergov  Gret	siya  va  Britaniya  politsiya  xizmatlari  oʻrtasida  yaqin  darajada 	
hamkorlik  qilishiga  olib  keldi,  ular  uzoq  davom  etgan  tergovdan  soʻng  tashkilot 
aʼzolarini hibsga olishdi va javobgarlikka tortishdi.	 	
XI.Yangi mavzuni mustahkamlash:	  26	 	
 
 
1. Fanning metodologik poydevori, nima tashkil etadi?	 	
2. Fanning maqsadini ta‘riflab bering.	 	
XII.Uyga vazifa: Mav	zuni o`qib o`rganib kelish.	 	
 	  27	 	
 
 	
Xulosa	 	
 	
X	ulosa    qilib    aytganda,   	Har  yili  davlatlar  o'rtasidagi  qarama	-qarshiliklar 	
kuchayib  bordi.  Bu  ko'p  jihatdan  birlashgan  Germaniya 	- mustamlakachilik 	
tizimini qayta tiklashga intilgan militaristik davlatning paydo bo'lishi bilan bog'liq: 
yetakchi  mustamlakachi  davlatlar  (Buyuk  Britaniya  va  Fransiya)  ga  bosim 
o'tkazish.  Nemis  tahdid	i  ko'p  jihatdan  mudofaa  ittifoqi  xarakteriga  ega  bo'lgan 	
Antantani  yaratish  uchun  turtki  bo'ldi.Vaziyatning  keskinlashishiga  hokimiyatga 
bosim  o'tkazish  vositalariga  ega  bo'lgan  yirik  davlatlarning  iqtisodiy  elitasining 
manfaatlari  ham  ta'sir  ko'rsatdi.  Ul	ar  savdo  bozorlarini  kengaytirish  va  iqtisodiy 	
kengayishdan	 manfaatdor	 edi,	 bu	 esa  raqobatdosh  davlatlar	 manfaatlari	 bilan	 	
to'qnashuvni anglatardi. O'sha paytda urush hali ham bunday qarama	-qarshiliklarni 	
hal qilishning oddiy usuli hisoblanardi.Hukumatlar 	yaqinlashib kelayotgan urushni 	
bashorat  qilishdi.  Ular  armiyani  rivojlantirish,  uning  kuchini  oshirish  va  yangi 
qurollarni yaratish uchun katta mablag' sarfladilar.	 	
Buyuk Britaniyada 40 000 dan 45 000 gacha yunonlar doimiy  yashaydilar. 	
Buyuk  Britaniyaning  Gretsiyadagi  madaniy  mavjudligi  asosan  Britaniya  Kengashi 
orqali  targʻib  qilinadi.  Buyuk  Britaniyadagi  oliy  oʻquv  yurtlarida  tahsil  ola	yotgan 	
yunon  talabalari  bu  mamlakatdagi  yunonlarning  salmoqli  qismini  tashkil  qiladi. 
250	-300 ming kishini tashkil etadigan katta Kipr jamoasi, Kipr milliy federatsiyasi 	
va  Buyuk  Britaniyaning  yunon  pravoslav  jamoalari  uyushmasi  mavjud.  20  ga 
yaqin yunon m	adaniy, xayriya va professional tashkilotlari bor. Kembrij, Oksford, 	
Sharqiy  Angliya,  Royal  Holloway,  Birmingem,  Kingʻs  kolleji  va  London 
Iqtisodiyot  maktabi  universitetlarida  yunon  va  Vizantiya  tadqiqotlari  boʻyicha 
yettita  kafedra  va  Bristol  va  Reading  u	niversitetlarida  ikkita  yunon  tadqiqotlari 	
markazi mavjud	. 	
Sharqiy  Yevropa  mamlakatlari.  Bu  umumevropa  xavfsizligini 	
mustahkamlash  jarayonining  rivojlanishiga  turtki  berdi.  1973  yilda  Xelsinkida  28	 	
 
 
Evropaning  33  davlati,  AQSh  va  Kanadaning  umumevropa  konferents	iyasiga 	
tayyorgarlik  ko'rish  bo'yicha  ko'p  tomonlama  maslahatlashuvlari  bo'lib  o'tdi.  1975 
yil 30 iyul 	- 4 avgust kunlari Xelsinkida Evropada xavfsizlik va hamkorlik bo'yicha 	
konferentsiya  bo'lib  o'tdi.  35  davlat  rahbarlari  Konferentsiyada  ishtirok  etuvchi	 	
davlatlar  o'rtasidagi  munosabatlarning  kelishilgan  tamoyillarini  belgilab  beruvchi, 
ular  o'rtasidagi  hamkorlikning  mazmuni  va  shakllarini,  qurolli  mojarolar  xavfini 
kamaytirish  choralarini  belgilovchi  Yakuniy  hujjatni  imzoladilar.  Xelsinkida 
boshlangan  ja	rayonni  rivojlantirishga  qiziqish  ortib  borayotganini  YXHT 	
ishtirokchi	-davlatlarining  Belgrad  (1977	-1978),  Madrid  (1980	-1983),  Stokgolm 	
(1984	-1987),  Vena  (1986	-1989)dagi  keyingi  uchrashuvlari  ko'rsatdi.  ),  Parij 	
(1990),  Xelsinki  (1992).1970	—	 1980	-yillar  Gʻ	arb  mamlakatlari  bilan  SSSR  va 	
boshqa  sotsialistik  mamlakatlar  oʻrtasidagi  sanoat,  ilmiy	-texnikaviy  aloqalarning 	
misli  koʻrilmagan  oʻsishi  bilan  ajralib  turdi.  Fransiya,  Buyuk  Britaniya,  Avstriya, 
Italiya,  Belgiya,  Norvegiya,  Shvetsiya,  Gretsiya,  Germaniya	 	Federativ 	
Respublikasi  va  bir  qator  boshqa  davlatlar  SSSR  bilan  istiqbolli  dasturlar  va 
shartnomalar tuzdilar.	 	
 	
 	  29	 	
 
 	
Foydalanilgan  adabiyotlar	 	
1.	 Андреев	 А.,	 Андреев	 М.,	 Монашеские	 ордена.	 М.,	 2009.	 	
2.	 Бедуэлл	 Ги.	 История	 Церкви.	 М.,	 1996.	 	
3.	 Гаусрат  А.  Средневековые  реформаторы:  Арнольдисты.  Вальденцы. 
Франциск.  Ассизский.  Сегарелли.  Дольчино.  Пер.  с  нем.  /  Под  ред.  Э.  Л. 
Радлова. Изд. 2	-е. 	—	 М.: Книжный дом 	«ЛИБРОКОМ», 2012. 	—	 328 с.	 	
4.	 	Shubin A.V. Umumiy tarix. Yaqin tarix. 9	-sinf: darslik. Umumiy ta'lim uchun 	
muassasalar. 	- M.: Moskva darsliklari, 2010.	 	
5.	 	Soroko	-Tsyupa O.S., Soroko	-Tsyupa A.O. Umumiy tarix. Yaqin tarix, 9	-sinf. 	- M.: 	
Ta'lim, 2010.	 	
6.	 	Sergeev E.Yu. Umumiy tarix. Yaqin tarix. 9	-sinf 	- M.: Ta'lim, 2011 yil.	 	
7.	 	Freyzer,  Robert.  Gretsiya  bilan  Angliya	-Amerika  munosabatlari:  Sovuq urushning 	
kelishi 1942	-47 (Springer, 2016).	 	
8.	 	Hay	es,  Pol.  Zamonaviy  Britaniya  tashqi  siyosati:  19	-asr  1814	-80  (1975)  bet.  155	-	
73.	 	
9.	 	Xaym,  Robin.  Falokat  kundaligi:  Britaniyaning  Gretsiyaga  yordami,  1940	-1941 	
(Kentukki universiteti matbuoti, 2015).	 	
10.	 Gollandiya,  Robert  va  Diana  Markide.  Inglizlar  va  ellinlar:	 Sharqiy  Oʻrta  er 	
dengizida 1850	-1960 yillardagi mahorat uchun kurash (2008)	 	
11.	 Morgan,  Tabita.  Shirin  va  achchiq  orol:  Kiprdagi  inglizlarning  tarixi  (IB  Tauris, 	
2010).	 	
12.	 Rossel,  Devid.  Bayron  soyasida:  Zamonaviy  Gretsiya  ingliz  va  Amerika 	
tasavvurida (Oxford U	P, 2001).

O'zbekiston Respublikasi Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligi Sharof Rashidov nomidagi Samarqand davlat universiteti Tarix fakulteti Jahon tarixi kafedrasi Kurs ishi Mavzu: “ XX asr boshlarida Buyuk Britaniyaning xalqaro munosabatlar tizimidagi ishtiroki ” Bajardi: 460 -guruh talabasi Ismoilov Otabek Husan o’g’li Ilmiy rahbar: Samarqand -2024

2 Reja: Kirish I BOB. Buyuk Britaniyaning birinchi jahon urushidagi ishtiroki 1.1. XIX asr oxiri — XX asr boshlarida Buyuk Britaniyaning siyosiy va iqtisodiy ahvoli 1.2. XIX asr ox iri XX asr boshlarıda xalqaro munosabatlar 1.3. Buyuk Britaniya — Gretsiya mu nosabatlari II BOB. “Buyuk Britaniyaning birinchi jahon u rushidagi ishtiroki” mavzus ini o’tıshda zamonav iy pedagog ik metodlardan foydalani sh 2.1. ―Zig -zak ‖ metod idan foydalanish 2.2. ―M unozara ‖ metodi 2.3. Mavzu yuzasidan qo‘shimcha dars ishlanmasi. Xulosa Foydalanilgan adabiyotlar

3 Kirish Mavzuning dolzarbligi. Ikkinchi jahon urushidan keyin eng muhim masala jahonning urushdan keyingi tartibi edi. Uni hal qilish uchun Gitlerga qarshi koalitsiyada ishtirok etuvchi barcha davlatlarning pozitsiyalarini muvofiqlashtirish zarur edi. Yalta va Potsdam da imzolangan hujjatlarda qayd etilgan chora -tadbirlarni amalga oshirish zarur edi. Tayyorgarlik ishlari Potsdam konferensiyasida tuzilgan Tashqi ishlar vazirlari kengashiga topshirildi. 1946 yil iyul -oktyabr oylarida Parij tinchlik konferentsiyasi bo'lib o'tdi, unda tashqi ishlar vaziri fashistlar Germaniyasining sobiq Evropa ittifoqchilari - Bolgariya, Vengriya, Italiya, Ruminiya va Finlyandiya bilan tuzilgan tinchlik shartnomalari loyihalarini ko'rib chiqdi. 1947 yil 10 fevralda ular imzolandi. Shartnoma lar urushdan oldingi chegaralarni ba'zi o'zgartirishlar bilan tikladi. Ittifoqchi davlatlarga yetkazilgan zararni qoplash to‗lovlari hajmi va uni qoplash tartibi ham belgilab olindi. Siyosiy maqolalar barcha fuqarolarni inson huquqlari va asosiy erkinlikla ri bilan ta'minlashga, fashistik tashkilotlarning qayta tiklanishiga yo'l qo'ymaslikka majburdir. SSSR barcha masalalarni hal qilishda faol ishtirok etdi. Umuman olganda, tinchlik shartnomalari adolatli bo‗lib, ular bilan tuzilgan davlatlarning mustaqil, d emokratik rivojlanishiga xizmat qildi. Shunga qaramay, paydo bo'lgan kelishmovchiliklar Germaniya muammosini o'zaro maqbul asosda tinch yo'l bilan hal qilishni imkonsiz qildi. Va 1949 yilda Germaniyaning bo' linishi tarixiy haqiqatga aylandi. Buyuk davlatlar o'rtasidagi begonalashuv kuchaydi. Xalqaro munosabatlarda mafkuraviy tafovutlar va turli ta‘limotlar hukmron rol o‗ynay boshladi.G'arb davlatlari totalitar sotsializmga juda salbiy munosabatda bo'lishdi. S SSR ham o'z navbatida kapitalizmga dushman edi. Tomonlarning xalqaro munosabatlarga va ularning zaif subyektlariga ta'siri tobora kuchayib bordi. AQSH va SSSR oʻzlarini tarix davomida turli ijtimoiy va iqtisodiy tizimlarni himoya qiluvchi

4 kuchlar boshida t urgan yetakchilar deb hisoblardi. Kurs ishidan koʻzlangan asosiy maqsad shundan iboratki, XIX asrning so‗nggi choragida Buyuk Britaniya iqtisodiy j ihatdan orqada qola boshladi. ―Jahon ustaxonasi ‖ deb nom olgan Buyuk Britaniyaning XIX asr oxiri –XX asr boshla rida sanoat ishlab chiqarish hajmi 2 marta, tashqi savdodagi ulushi esa 70 foizga qisqardi. Sanoat ishlab chiqarish hajmi bo‗yicha 3 -o‗ringa tushib ketdi. Mamlakatning jahon ustaxonasi maqomi o‗tmishga aylanib qoldi. Buning asosiy sababi, birinchidan, kapi talning asosan chetga chiqarilishi edi. Ingliz sarmoyadorlari mustamlakalarda zavod, fabrika va boshqa korxonalar qurishni afzal ko‗rishgan. 1 Chunki mustamlakalar xomashyo va arzon ishchi kuchi manbayi edi. Ularni metropoliyaga olib kelish qimmatga tushardi . Chetga kapital chiqarish juda katta daromad keltirgan. Chunonchi, uning keltirgan foydasi tashqi savdo keltirgan foydadan 5 marta ko‗p bo‗lgan. 1 Андреев А., Андреев М., Монашеские ордена. М., 2009

5 I BOB. Buyuk Britaniyaning birinchi jahon urushidagi ishtiroki 1.1. XIX asr oxiri — XX asr boshlarida Buyuk Britaniyaning siyosiy va iqtisodiy ahvoli . Buyuk Britaniya bu davrda ham konstitutsiyaviy monarxiya edi. Biroq Germaniyadan farqli o‘laroq, bu davlatda qirol hokimiyati asosiy rol o‘ynamasdi. Buyuk Britaniya qirollari davlat boshlig‘i edi xolos. Ular davlatni amalda boshqarishmagan. Davlat ning ichki va tashqi siyosatini boshqarish parlament tuzadigan hukumat qo‘lida edi. Buyuk Britaniyada qaysi partiya parlament saylovida g‘olib chiqsa, shu partiya hukumat tuzardi. Mamlakatda kuchli ikki partiyaviy tizim qaror topgan bo‘lib, ularning biri K onservatorlar, ikkinchisi esa Liberallar partiyasi deb atalardi. Mamlakat siyosiy tuzumi Buyuk Britaniya bu davrda ham konstitutsiyaviy monarxiya edi. Biroq Germaniyadan farqli o‗laroq, bu davlatda qirol hokimiyati asosiy rol o‗ynamasdi. Buyuk Britaniya qi rollari davlat boshlig‗i edi xolos. Ular davlatni amalda boshqarishmagan. Davlatning ichki va tashqi siyosatini boshqarish parlament tuzadigan hukumat qo‗lida edi. Buyuk Britaniyada qaysi partiya parlament saylovida g‗olib chiqsa, shu partiya hukumat tuzar di. Mamlakatda kuchli ikki partiyaviy tizim qaror topgan bo‗lib, ularning biri Konservatorlar, ikkinchisi esa Liberallar partiyasi deb atalardi. Konservatorlar partiyasining asosiy tayanchi yirik zamindorlar va anglikan cherkovi, Liberallar partiyasining a sosiy tayanchi esa o‗rta sinf vakillari edi. Konservatorlar partiyasi an‘analarga sodiqligi bilan ajralib tursa, Liberallar partiyasi zamon ruhiga mos islohotlar o‗tkazish tashabbuskorligi bilan ajralib turardi. Ayni paytda, ularni birlashtiruvchi yagona manfaatlar ham mavjud edi. Bu manfaatlar mushtarakligi asosini Buyuk Britaniyaning dunyoda yetakchi davlat maqomini saqlab qolishga intilishi, mustamlaka imperiyani yanada kengaytirish, dunyo bozorlaridan o‗z raqiblarini mumkin qadar ko‗proq siqib chiqaris hga intilish